Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jeroenvi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:06
Ik heb nog een andere repo op github gevonden, met nog erg veel ongedocumenteerde registers erin: https://github.com/jrmno/Ecoforest_Heatpump_Modbus. De vraag is natuurlijk of die allemaal correct zijn, of misschien afhankelijk van model en/of softwareversie.

Mijn eerste stap om dat verder te checken was om de repo te forken en een simpel Python script toe te voegen, dat alle registers in de CSV opvraagt (hardcoded op IP van mijn pCOWEB kaart in de WP). Output met formatting.

Even in een aparte branch ook de huidige output van dat script toegevoegd: https://github.com/Jeroen...ree/example-script-output

Mijn geplande vervolgstappen:
- Output beter checken / annoteren
- CSV file aanvullen mbt waar de informatie vandaan komt: in welke versie van de EcoForest Modbus Guide het staat, cq of het undocumented is
- Ook registers uitlezen die niet in de CSV staan, en nonzero waardes signaleren in de output

• K_VL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 17:11
jeroenvi schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:52:
Ik heb nog een andere repo op github gevonden, met nog erg veel ongedocumenteerde registers erin: https://github.com/jrmno/Ecoforest_Heatpump_Modbus. De vraag is natuurlijk of die allemaal correct zijn, of misschien afhankelijk van model en/of softwareversie.
De officiële handleiding helpt ook al een eind ;) : https://drive.proton.me/urls/DJD0TY0XEG#tVHGCsNGxwEG

• jeroenvi
Held! Dat is nog eens een mooi document :) En mooi actueel: "API BUS Client manual 03E (Rev1)/2025"

Ik durf het bijna niet te vragen, maar: hoe kom je aan deze PDF? En heb je toevallig ook toegang tot service software en/of updates?

• K_VL
jeroenvi schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:22:
[...]

Held! Dat is nog eens een mooi document :) En mooi actueel: "API BUS Client manual 03E (Rev1)/2025"

Ik durf het bijna niet te vragen, maar: hoe kom je aan deze PDF? En heb je toevallig ook toegang tot service software en/of updates?
Gewoon eens gevraagd aan de leverancier 8)
Mijn WP wordt op dit moment geplaatst, ik vraag het eens aan de installateur i.v.m. updates.
Ik zou ze willen aansturen via Qbus (Luqas module), we zien nog wel hoe ver ik ermee kom.

[ Voor 8% gewijzigd door K_VL op 14-11-2025 11:34 ]

• jeroenvi
K_VL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:29:
[...]
Mijn WP wordt op dit moment geplaatst, ik vraag het eens aan de installateur i.v.m. updates.
Ik zou ze willen aansturen via Qbus (Luqas module), we zien nog wel hoe ver ik ermee kom.
Nice. Mijn leverancier (LTA Energy) heeft echt wel meegedacht, maar ze zijn niet gewend om af te wijken van "het Eplucon concept" - en Eplucon zelf wilde me niet helpen. Ecoforest heeft best wat info publiek toegankelijk (en je kan je zelfs aanmelden voor hun Ecoforest Academy training sessies), maar als eindklant heb ik geen toegang gekregen tot de downloads. De Modbus registerlijst die ik had gekregen was verouderd en matcht dus op meerdere punten niet met de API doc die jij hebt gehad.

Uiteindelijk wil ik graag minstens het zelfde toegangs- en kennisniveau over de warmtepomp hebben als de installateur, en wil ik de th-Touch afkoppelen van Internet.

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:38
jeroenvi schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:47:
[...]

Sorry dat ik reageer op een 2 jaar oud bericht, maar ik ben erg benieuwd: je schrijft "een soort van pCOWEB". Heb je een "echte" pCOWEB kaart in de controller zitten, of een Easynet module van EcoForest, of iets anders?

Ik heb net een "echte" pCOWEB kaart via Marktplaats gekocht en in mijn warmtepomp geplaatst; hij heeft inmiddels verbinding met mijn netwerk, maar lijkt intern nog niet te communiceren met de Carel pCO serie controller. Ik denk dat ik nog een instelling in de pCO mis. Als ik dit werkend krijg, dan is het misschien een iets duurdere oplossing dan een RS485 BMS card in de pCO controller (en iets als een WaveShare RS485 voor de Ethernet connectie), maar het heeft dan ook wel wat dat ik een minicomputer met Linux extra in mijn warmtepomp heb zitten - op de pCOWEB heb je nl root access en kan je evt ook zelf plugins maken, zag ik.
Easynet module van Ecoforest, opzich is hetzelfde alleen zonder root access en niet door Carel gemaakt, heeft wel een extra BMS, mini usb, fieldbus en volgens mij een diagnostiek poort (er zijn wel verschillende modellen blijkbaar en ik heb er 2 niet meer in gebruik).
jeroenvi schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:52:
Lijst komt van mijn hand. In principe gedaan wat jij nu aan het doen bent gecombineerd met het aflezen van de al geconfigureerde Easynet module, WP tot versie BC15_HP_V04B49_E uit 2021 werken de registers nog prima, ik weet dat met deze update nieuwe registers bij zijn gekomen maar heb de tijd en zin niet om deze te gaan uitzoeken. :X

• PMuizen
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Heeft iemand ooit een firmware update gedaan? En hoe kom je dan aan die bestanden?

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-11 08:26
PMuizen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:26:
Heeft iemand ooit een firmware update gedaan? En hoe kom je dan aan die bestanden?
Onze th touch heeft een keer een firmware update gehad. Maar dit heeft de installateur gedaan via usb. Heb niet het idee dat deze bestanden publiekelijk beschikbaar zijn ergens.

• jeroenvi
Gwaihir schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:54:
Daarnaast kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat 't ding ook ergens de production flow beschikbaar moet hebben. Hoe stelt hij anders de warmteopbrengst vast?
Daar heb ik nog een tijdje over nagedacht. Als je die opbrengsten een beetje nauwkeurig wil vaststellen, dan zou je inderdaad de combinatie van flow en delta T moeten weten. Voor zover ik kan nagaan zitten er echter geen flow meters in de warmtepomp. Ik denk dat er dus geen flow meting wordt gedaan, maar gebruik wordt gemaakt van een benadering op basis van het PWM signaal van de pomp-aansturing.

• jeroenvi
K_VL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:29:
[...]

Kleine tegenvaller: op de Modbus-adressen uit die API doc krijg ik geen waardes, eigenlijk alleen 0. En vooralsnog lijkt het niet iets met een offset te zijn.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat na plaatsing.

• K_VL
jeroenvi schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:23:
[...]

Kleine tegenvaller: op de Modbus-adressen uit die API doc krijg ik geen waardes, eigenlijk alleen 0. En vooralsnog lijkt het niet iets met een offset te zijn.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou verder gaat na plaatsing.
Da's minder, mogelijks iets ivm firmware & API versie? Het chapeprogramma draait nu, ik blijf er nog een 2 weken wijselijk af ;)

• PMuizen
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit soort spikes patronen zien bij het verwarmen.
Heb er geen echte verklaring voor, het is niet het ontdooien, ik heb een luchtgevoerd buitendeel.

Enig verklaring die ik heb is misschien dat ie drukken of iets met oliecirculatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UMREFpIuWHLwfRheza8-YfunzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTcEOkLZke85N2wJ8IEABJ3a.png?f=fotoalbum_large

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
mijn WP (W/W) doet dit idd ook bij lange belasting (in de zone min tot 33% ongeveer) -> zover ik uit het verleden op T.net vernomen heb is het een nood aan oliecirculatie. Als je het minimum verhoogd, heb je er geen last meer van, maar mogelijks meer pendelen. Bij mij is de peak-to-next-peak tijd ongeveer 1h10, heel gelijkaardig.

Ik maak er mij geen zorgen over.

[ Voor 5% gewijzigd door bjp op 21-11-2025 12:38 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste