Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 17:53

Marce

Het is Marc met een C!

Ik heb vandaag een bijzonder probleem. Mijn warmtepomp is vannacht gestopt met verwarmen en ook warm water doet het niet meer. Het bijzondere is dat het is gebeurt exact op de seconde dat mijn buitenvoeler voor het eerst 0 graden aangaf sinds installatie. Ondertussen is de buitenvoeler weer boven nul maar nogsteeds geen warmte afgifte.

Uiteraard ben ik in contact met mijn installateur en hebben we het een en ander geprobeerd maar nog geen oplossing. Ze denken dat het aan mijn kastje ligt wat ik er tussen heb geknutseld. Hoewel ik niet inzie hoe dat zou kunnen snap ik hun standpunt. Ook na het kastje er tussenuit halen nog geen succes.

Edit:
Er komt dus wel een warmtevraag binnen van DG1 maar hij slaat niet aan. WW vraag komt niet op ondanks dat de onder threshold gehaald is.

Iemand hier een idee waar het aan zou kunnen liggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Marce op 08-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Marce schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:41:
Ze denken dat het aan mijn kastje ligt wat ik er tussen heb geknutseld. Hoewel ik niet inzie hoe dat zou kunnen snap ik hun standpunt. Ook na het kastje er tussenuit halen nog geen succes.

Edit:
Er komt dus wel een warmtevraag binnen van DG1 maar hij slaat niet aan. WW vraag komt niet op ondanks dat de onder threshold gehaald is.
Is het apparaat wellicht in koelmodus geschoten ('s zomerse zon op het display, als ik me goed herinner)?

Dit is mij inmiddels enkele keren overkomen, om nog volstrekt onduidelijke redenen. (Ik vermoed een obscure firmware bug). Wat er dan gebeurt, is dat in het register dat (via externe aansturing) kiest tussen verwarmen en koelen, niet langer de verwarmingswaarde staat. I.p.v. (ik zeg 't even uit m'n hoofd) de 1 voor verwarmen of de 2 voor koelen, staat er dan een 0. En kennelijk betekent ook dat 'niet verwarmen en dus koelen'.. Afijn, verwarmingsverzoeken neemt hij dan ineens niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 17:53

Marce

Het is Marc met een C!

Ik weet nogsteeds niet wat het was, maar mn installateur is langs geweest en we hebben een factory reset gedaan van de warmtepomp (niet van de ThTouch) en hij draait weer.

In de tussentijd heb ik gekeken naar de performance die ik haalde met mijn eigen stooklijn regeling of gewoon de stooklijn op de externe voeler en ik merkte niet veel verschil dus ik haal mijn besturing er voorlopig even af en hou het bij de aan/uit regeling.

Als ik weer wat ga doen zal ik zorgen dat ik eerst een soort backup maak van alle registers zodat ik terug kan kijken naar wat de default instellingen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:34
Volgens mij is deze api nieuw: https://portaal.eplucon.nl/docs/api

Net een aantal calls uitgevoerd en ik kan veel informatie van mijn warmtepomp eruit halen ook historische data. Ook data die eerder in de statistieken te zien waren en verwijderd zijn lijkt zichtbaar via deze api. Klinkt veel belovend naar de toekomst voor een eenvoudigere integratie met home assistant of andere domotica/software.

[ Voor 15% gewijzigd door Vaez op 09-01-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:48:
Volgens mij is deze api nieuw: https://portaal.eplucon.nl/docs/api

Net een aantal calls uitgevoerd en ik kan veel informatie van mijn warmtepomp eruit halen ook historische data. Ook data die eerder in de statistieken te zien waren en verwijderd zijn lijkt zichtbaar via deze api. Klinkt veel belovend naar de toekomst voor een eenvoudigere integratie met home assistant of andere domotica/software.
Zeker een goede ontwikkeling! Al zou ik het liefst gewoon de data lokaal uit mijn pomp halen ipv het eerst helemaal over het internet te sturen en bij iemand anders computer op te slaan en daarna weer op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-05 20:40
Mooi dat ze ook een API gaan aanbieden.Hopelijk biedt die de mogeljkheid om de temperatuur te verhogen/verlagen van de THTouch en alle naregelaars. De verandering op de website en de app zijn vooral cosmetisch en nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Nog steeds niet alle te regelen thermostaten in 1 overzicht en kunnen wijzigen.

Ik heb even gekeken maar op het eerste gezicht is het qua endpoints zeer mager. Een lijst van modules kan je ophalen en iets voor de zonnepanelen. Verder lijkt het nog niet mogelij om details op te halen van de WP, zones en helemaal al niet om de temperatuur in te stellen.
Koen Hendriks schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:20:
[...]

Zeker een goede ontwikkeling! Al zou ik het liefst gewoon de data lokaal uit mijn pomp halen ipv het eerst helemaal over het internet te sturen en bij iemand anders computer op te slaan en daarna weer op te vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door pat242 op 10-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53

bjp

wel het is een stap in de goeie richting. Er is wss nog werk aan.

Beter dan te moeten prutsen met elektronica en modbus aansluitingen.

API is beter/duidelijker/stabieler dan scrapen van de website.

Zelf met read-only ben ik al tevreden -> kan het tenminste al volgen met HA. Misschien is write ook handig op termijn voor enkele beperkte zaken (zoals set-point SWW).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-05 20:40
Zeker een stap in de goede richting, voor de mensen die het niet erg vinden voor integratie via de cloud. En ja hopelijk ook straks makkelijker dan scraping. Helemaal als ze dan ook write ondersteunen om de temperatuur te verhogen/verlagen. Ik heb het nog niet werkend gekregen om dit na te bouwen via HA.

De scraping gebruik ik nu een maand of 3 en het is toch wel redeljk stabiel. Bij de redesign van afgelopen week heb ik wat moeten aanpassen, maar het viel nog mee. Als het draait is het stabiel en heb geen noemenswaardige outages gehad.
bjp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:11:
wel het is een stap in de goeie richting. Er is wss nog werk aan.

Beter dan te moeten prutsen met elektronica en modbus aansluitingen.

API is beter/duidelijker/stabieler dan scrapen van de website.

Zelf met read-only ben ik al tevreden -> kan het tenminste al volgen met HA. Misschien is write ook handig op termijn voor enkele beperkte zaken (zoals set-point SWW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 08:46

845

De API is nog erg beperkt. Van de WP lukt het mij zo niet er iets uit te krijgen. Van de Tech controller zie ik wel vrijwel alles. Binnenkort eens kijken of ik het via die weg ook in HA krijg, al heeft lokaal nog steeds mijn voorkeur.

Met de modbus koppeling ben ik inmiddels ook een stuk verder, de huidige stand is (ik ben nog niet klaar, bijv. de kleppen zijn nog niet dynamisch, ik hoop nog de echte klepstand daarvoor te vinden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDVrEmwOQV2NVWQl1XXY8D3a_eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlCSBdPeX5XheZ4yegxrHHde.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

845 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
[...]

De API is nog erg beperkt. Van de WP lukt het mij zo niet er iets uit te krijgen. Van de Tech controller zie ik wel vrijwel alles. Binnenkort eens kijken of ik het via die weg ook in HA krijg, al heeft lokaal nog steeds mijn voorkeur.

Met de modbus koppeling ben ik inmiddels ook een stuk verder, de huidige stand is (ik ben nog niet klaar, bijv. de kleppen zijn nog niet dynamisch, ik hoop nog de echte klepstand daarvoor te vinden):
[Afbeelding]
ik heb ook de voorkeur voor lokaal uiteraard.

ik twijfel nog (zie vorige posts) waar ik de modbus moet hangen, mijn BMS2 poort is bezet (eplucon ThTouch).

Op ebay zag ik een BMS RS485 card voor 'redelijke' prijs (48+13 levering)... dan moet ik deze insteken, kabel tot de HA-Pi4 leggen, en de USB-RS485 aansluiten. En dan configuration.yaml beginnen aanpassen... Alternatief: Man-in-the-middle ESP tussen ThTouch en WP.

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 11-01-2024 09:49 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:34
845 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:03:
[...]

[Afbeelding]
Via https://portaal.eplucon.nl/docs/api#/operations/statistics is het mij gelukt de data van mijn warmtepomp weer te geven. Hierin is eigenlijk de laatste status entiteit de huidige status, de rest is verleden. Dit komt ook overeen met de huidige status in de app en het portal van Eplucon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:32
Vaez schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Via https://portaal.eplucon.nl/docs/api#/operations/statistics is het mij gelukt de data van mijn warmtepomp weer te geven. Hierin is eigenlijk de laatste status entiteit de huidige status, de rest is verleden. Dit komt ook overeen met de huidige status in de app en het portal van Eplucon.
Yes bij mij ook. Krijg echter wel een response van 10'000 rijen terug in een vrij inefficient format (80% is de herhaling van de variable names). Maar goed, in ieder geval wat data :) . Helaas ook niet de interne registers met verbruik, warmte en COP per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:38
bjp schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:48:
Op ebay zag ik een BMS RS485 card voor 'redelijke' prijs (48+13 levering)
Dank voor het benoemen, want dit scheelt een hoop.

Als anderen nog interesse hebben: de verkoper heeft (extra) korting belooft als ik er meer koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
Ik heb ook wel interesse voor die prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:38
Ook ik heb wel interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik moet hem nog bestellen! dus interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Ik zal de verzender vragen of het voor drie gaat lukken. Is het goed dat ik het emailadres van één van jullie geef Zou één van jullie de verzender kunnen contacten (en vergeet niet te zeggen dat Jurian al eerder contact met hem gehad) en dat jullie het onderling verder afhandelen?

[ Voor 28% gewijzigd door JuutieZ op 13-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

doe jij maar? of heb je zelf geen meer nodig?

[ Voor 55% gewijzigd door bjp op 13-01-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Mijne is al onderweg, dus naar mij toe zenden is niet zo efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@KoBolD54 @HectorMalot doen we een 'groepsaankoop' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Goed idee, nog even wachten of nog meer tweakers mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
ja prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Voor 3 vraagt hij er dan 45 euro voor (ipv 48 is niet het allermeeste), maar ik laat het nu verder aan jullie over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
https://www.ebay.it/itm/285652398945 de verkoper heeft de drie stuks apart te koop gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

dank U @JuutieZ, tof van je!

ik heb contact opgenomen met @KoBolD54 en @HectorMalot. Het is besteld!

Nu nog wachten en doorsturen.

[ Voor 51% gewijzigd door bjp op 15-01-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdool
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-03 23:01
Yesssss eindelijk: https://portaal.eplucon.nl/docs/api#/
Ik ben scripts aan het schrijven voor Homey, als je interesse hebt let me know

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

wdool schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:26:
Is er iets geupdate aan de API? Dit is toch niet anders dan die 9 januari gedeeld was hier :P ? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik denk dat er nu 'accessToken' bijgekomen is als optie i.p.v. enkel user/passwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jstraaij
  • Laatst online: 07-01 11:23
wdool schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:26:
Zeker interesse in! Ben bezig met de installatie voor nieuwbouw en grote kans dat het ecoforrest wordt. Wordt voor de zomer opgeleverd, vanaf dan kan ik dus pas helpen testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdool
Ik heb wat data uit de API's gehaald, maar eerlijk is eerlijk ik ben geen expert, dus gebruik ik HomeyScript icm CHatGPT en so far so good, maar kan wat hulp gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
// Login and get access token
var result = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/auth/login", {
  method: 'post',
  headers: {
    'Content-Type': 'application/json',
    'Accept': 'application/json'
  },
  body: JSON.stringify({
    username: 'VULHIERJEUSERNAMEIN',
    password: 'VULJEEPLUCONPASSWORDIN'
  }),
});

if (!result.ok) throw new Error(result.statusText);

const body = await result.json();
console.log(body)

var access_token = body.access_token;
await tag("eplucon_access_token", access_token);

// Fetch account info
var accountInfo = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/account/info", {
  method: 'get',
    'Authorization': `Bearer ${access_token}`,
  }
});

if (!accountInfo.ok) throw new Error(accountInfo.statusText);

const accountInfoBody = await accountInfo.json();
console.log(accountInfoBody);

// Fetch list of accounts modules
var modules = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules", {
  }
});

if (!modules.ok) throw new Error(modules.statusText);

const modulesBody = await modules.json();
console.log(modulesBody);

// Fetch list of zones
const url = 'https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules/3775560267/zones';
const options = {
  method: 'GET',
  }
};

try {
  const response = await fetch(url, options);
  const data = await response.json();
  console.log(data);
} catch (error) {
  console.error(error);
}

// Fetch statistics
const urlStats = 'https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules/1000704/statistics?range=day&month=1&year=2024';
const optionsStats = {
  }
};

try {
  const responseStats = await fetch(urlStats, optionsStats);
  const dataStats = await responseStats.json();
  console.log(dataStats);
} catch (error) {
  console.error(error);
}

Dat levert (naast privé output) voor de statistieken deze output op in Homeyscript:

{
auth: true,
style: 'installation',
data: {
data: [
[Object], [Object], [Object], [Object], [Object], [Object],
[Object], [Object], [Object], [Object],
... 1024 more items
]
},

Daar kan ik geen virtual device mee vullen, dus ik doe iets fout... maar wat?

[ Voor 0% gewijzigd door wdool op 22-01-2024 13:32 . Reden: scherper geformuleerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

wdool schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:31:
Ik heb wat data uit de API's gehaald, maar eerlijk is eerlijk ik ben geen expert, dus gebruik ik HomeyScript icm CHatGPT en so far so good, maar kan wat hulp gebruiken:

...
Ik heb geen ervaring met Homey, maar wellicht help onderstaande je toch verder.
Je haalt nu de statistics op van een dag voor 1 apparaat, dat zijn erg veel objecten (met ieder weer alle actuele meetwaarden). Zoals eerder vermeld geeft de huidige interface ca. 1,5 MB aan data terug, wat zeker niet ideaal is. De meest actuele waardeset zou je kunnen gebruiken om entities van te maken.
Je zou dus het eerste van Object van dat data array kunnen pakken als basis voor de entiteiten.

Ik zou beginnen om als volgende stap dus data[0] als JSON string te printen en kijken of dat je verder brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdool
Lekker hoor! Een beetje van het forum en een beetje van ChatGPT levert een werkend Homey Script op.
This script is working, but others in the forum had similar issues, therefore the recommendation was to return data[0] as a JSON String, can you amend this script and return a new script?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
// Login and get access token
var result = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/auth/login", {
  method: 'post',
  },
  body: JSON.stringify({
    username: 'USERNAAM',
    password: 'WACHTWOORD'
  }),
});

if (!result.ok) throw new Error(result.statusText);

const body = await result.json();
console.log(body)

var access_token = body.access_token;
await tag("eplucon_access_token", access_token);

// Fetch account info
var accountInfo = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/account/info", {
  }
});

if (!accountInfo.ok) throw new Error(accountInfo.statusText);

const accountInfoBody = await accountInfo.json();
console.log(accountInfoBody);

// Fetch list of accounts modules
var modules = await fetch("https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules", {
  }
});

if (!modules.ok) throw new Error(modules.statusText);

const modulesBody = await modules.json();
console.log(modulesBody);

// Fetch list of zones
const url = 'https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules/3775560267/zones';
const options = {
  }
};

try {
  const response = await fetch(url, options);
  const data = await response.json();
  console.log(data);
} catch (error) {
  console.error(error);
}

// Fetch statistics
const urlStats = 'https://portaal.eplucon.nl/api/v2/econtrol/modules/1000704/statistics?range=day&month=1&year=2024';
const optionsStats = {
  }
};

try {
  const responseStats = await fetch(urlStats, optionsStats);
  const dataStats = await responseStats.json();
  // Convert the first object in the data array to a JSON string
  const firstDataStats = JSON.stringify(dataStats.data.data[0]);
  console.log(firstDataStats);
} catch (error) {
  console.error(error);
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb ook geen ervaring met Homey , maar wat ik zie is gewoon JavaScript, dus misschien helpt dat met zoeken van termen en chatgpt-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

moet je de WP afzetten om een BMS card erin te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Nee, hoeft niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

vandaag de BMS card aangesloten, oude telefoonkabel gebruikt naar een USB-RS485 converter in de HomeAssistant PI

Deze code in de config (opgepast, ik heb mijn BMS address op 18 gezet i.p.v. de default 17:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
modbus:
  - name: "EcoForest ecoGEO+ 1-6 PRO"
    delay: 5
    type: serial
    port: /dev/ttyUSB1
    baudrate: 19200
    bytesize: 8
    method: rtu
    parity: N
    stopbits: 2
    sensors:
    - name: "Heatpump Outside Temperature"
      unit_of_measurement: °C
      scale: 0.1
      precision: 1
      slave: 18
      address: 11
      data_type: int16

en na full-reboot van Home Assistant, krijg ik de buitentemperatuur te zien :)

yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

zo ideaal is het nog niet. Ik denk dat ik best geen oude telefoonkabel gebruik (bijna 10m)... blijkt dat je voor RS485 best shielded kabels gebruikt.

ik heb veel problemen, tot-en-met FTDI drivers op de Pi4... hierdoor valt mijn Zigbee netwerk ook uit (USB-zigbee stick bevat ook een FTDI ding).

Dus het wordt debuggen :( maar het werkte effe wel.

Ondertussen ook pogingen gedaan met 'parity even', krijg ik daar ook errors op...

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 29-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@bjp of @JuutieZ, heeft 1 van jullie nog een link naar Ebay? De oude link werkt niet meer en kan bij de verkoper ook de PCOS004850 niet vinden. Ik zie alleen maar prijzen voor > 100 euro als ik zelf zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

hier was de link van aankoop per 3: https://www.benl.ebay.be/itm/285652398945

verkoper: saymon75.

in mijn history, de link naar gewoon per 1: https://www.benl.ebay.be/itm/285633149223

[ Voor 3% gewijzigd door bjp op 29-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Laatst online: 31-05 09:19
bjp schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:47:
zo ideaal is het nog niet. Ik denk dat ik best geen oude telefoonkabel gebruik (bijna 10m)... blijkt dat je voor RS485 best shielded kabels gebruikt.
...
RS485 is ontworpen voor *twisted pair*. Je kan bijboorbeeld een oude netwerkkabel pakken, en daar een getwist paar van gebruiken (er zitten 4 paar in). Doordat de twee draden omelkaar gedraaid zitten en de draden tegenovergesteld signaal hebben, wordt eventuele storingen teniet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

mijn 2 paren telefoonkabel, heeft 2 twisted pairs. Maar geen shielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
Heeft er iemand toevallig een foto/overzicht/plaatje/tutorial van hoe de BMS2 kaart aangesloten moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmer99
  • Laatst online: 31-05 09:19
HectorMalot schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:06:
Heeft er iemand toevallig een foto/overzicht/plaatje/tutorial van hoe de BMS2 kaart aangesloten moet worden?
Heb je hier wat aan?
nimmer99 in "Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
Dank, had ik blijkbaar gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ondertussen loopt mijn ESPHome node met verbinding op de BMS (via nieuwe samen aangekochte BMS card).

Geen termination weerstand erop, wel shielded S/FTP kabel gebruikt van 1.5-2m :)

Door te prullen was de MAX3485 kapot gegaan, effe een nieuwe en het werkt betrouwbaar (geen CRC errors).

Zie ook mijn post op andere thread: bjp in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

ik mis wel nog de TH-Touch temperatuur... als die zelf beschikbaar is in de register-map van de WP?

[ Voor 21% gewijzigd door bjp op 16-02-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:29:
ik mis wel nog de TH-Touch temperatuur... als die zelf beschikbaar is in de register-map van de WP?
Ik denk niet dat deze doorgegeven wordt. Op de wp is er een lijst met waarden van aangesloten thermostaten, maar daar staat ook niets (is voor de fbus-terminal vgm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

wss stuurt de TH-Touch dan het eind-resultaat door, dus of de circulatie-pomp moet draaien of niet (vraag of geen vraag)... kortom of de temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur (inclusief wat hysterese).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Gwaihir dit lijkt me een beter topic om experimenten te doen rondom modbus addresses van EcoForest WP's.

Weet iemand toevallig welke energiemeter er ingebouwd is in de WP? ik vermoed dat ze dat gewoon inbouwen? of is dat een EcoForest design zelf?

Indien we te weten komen welke meter het is, dan zouden we ook gemakkelijker de modbus registers ervan kunnen vinden. Ik fantaseer maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Geen voorkeur. Laat ik aan de topicstarter. Ik heb geen HA en geen Eplucon thermostaat. En we waren in het andere topic er al lang mee bezig - met de WP zelf - voordat dit topic gestart werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:57:
wss stuurt de TH-Touch dan het eind-resultaat door, dus of de circulatie-pomp moet draaien of niet (vraag of geen vraag)... kortom of de temperatuur lager is dan de gewenste temperatuur (inclusief wat hysterese).
Hij leest de stookcurve van de wp en bepaald zelf aan de hand van de buitentemperatuur de vraagtemperatuur (zoals de wp het zelf dus ook zou kunnen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

JuutieZ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Hij leest de stookcurve van de wp en bepaald zelf aan de hand van de buitentemperatuur de vraagtemperatuur (zoals de wp het zelf dus ook zou kunnen doen)
ja je hebt een punt, de curve wordt wat verplaatst (correctie tussen huidige temperatuur en gewenste temperatuur).

[ Voor 32% gewijzigd door bjp op 16-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

foutief topic

[ Voor 92% gewijzigd door bjp op 16-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
bjp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:59:
[...]

ja je hebt een punt, de curve wordt wat verplaatst (correctie tussen huidige temperatuur en gewenste temperatuur).
Weet je dat zeker? Ik ben daar namelijk nog geen instellingen voor tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

JuutieZ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Weet je dat zeker? Ik ben daar namelijk nog geen instellingen voor tegengekomen.
ik quote mezelf uit ander topic: bjp in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

+ de volgende berichten - lijkt enkel zichtbaar op de HP modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 16-02-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kWh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-05 22:38

kWh

Iedereen bedankt voor het delen van informatie!
Het is gelukt om via een PCOS004850 op de BMS en een waveshare RS485-ETH mijn Ecoforest B4 3-12kW HTR EH te koppelen aan Home Assistant.
Voorlopig nog slechts uitlezen, later misschien nog gaan aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

kWh schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:09:
Iedereen bedankt voor het delen van informatie!
Het is gelukt om via een PCOS004850 op de BMS en een waveshare RS485-ETH mijn Ecoforest B4 3-12kW HTR EH te koppelen aan Home Assistant.
Voorlopig nog slechts uitlezen, later misschien nog gaan aansturen :)
Lekker bezig! Mocht je nog "nieuwe" registers tegenkomen, dan zijn wij natuurlijk geintresseerd.
Nog een aantal weken wachten en dan ga ik eens kijken of passief koelen ook goed weergegeven wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp

bjp

hier hou ik bij welke registers ik gevonden heb:
https://github.com/bp-ouhaha/EcoForest-modbus-registers

in het bijzondere, de CSV file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@845 wil je bijdrage? ik zit ook in een soort monitoring mode via ESPHome, en probeer te reverse-engineeren welk register wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

bjp schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:04:
@845 wil je bijdrage? ik zit ook in een soort monitoring mode via ESPHome, en probeer te reverse-engineeren welk register wat doet.
Ik zal volgende week de lijst wel even tegen mijn lijst houden en dan maak ik een pull request voor de verschillen, net zo makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:48:

Fijn dat er 'n systematisch bij te houden plek voor is. Dank daarvoor :).

Mijn oog viel op, in de inleiding:
you act like in installer mode
Ik vermoed dat 't nog erger is: de installateur gebruikt nog altijd de UI. Ik gok dat je via modbus van alles kunt overschrijven wat echt kwaad kan. En dat je in registers die wel in de (installateurs) UI staan, ook ongeldige waardes kunt schrijven, die mogelijk ook echt kwaad kunnen.

En m.b.t. het vele range is guessed: daar zitten veel waarden uit het installateursmenu tussen. Daarvan zou je in de UI waarschijnlijk de toegestane range kunnen opzoeken?

T.a.v. 74 - 77: die naamgeving kan m.i. beter. Bij thermal power denk ik dat het aantal kW ingesteld wordt, maar wat je instelt is het compressortoerental (als %).

T.a.v. o.a. 135: max 40 graden lijkt mij laag voor het setpoint verwarming; de propaan modellen worden toch ook voor gebruik met radiatoren verkocht?

[ Voor 24% gewijzigd door Gwaihir op 07-03-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Gwaihir idd de disclaimer is nog niet goed genoeg. En ja die ranges, daar is er nog veel 'huiswerk' om dat allemaal uit te klaren. Ik vrees ook dat ik _te_ specifiek voor mijn model ga bezig zijn. Dit _zou_ voor de andere ecoGEO (excl HP) modellen moeten gelden.

Voor wie allemaal wil bijdrage -> graag! Ik wou ook de dingen in ThTouch nakijken, effe aanpassen, ranges hopelijk zien, ...

Feitelijk wacht ik ook tot einde stookseizoen voordat ik 'live' vanalles zit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

74-77 zou je wel eens gelijk kunnen hebben, dat het eerder in RPM van het maximum is.

@Gwaihir net aangepast, beter?

[ Voor 44% gewijzigd door bjp op 07-03-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb ook bericht rondom 'bypass security features' straffer gemaakt, beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Ja, je kunt daar maar beter aan de voorzichtige kant zijn :).

Registers 76 en 77 gebruik ik actief, dus dat weet ik wel zeker, ja.

Het 'live' aanpassen is op zich toch redelijk te overzien als hij inactief is (bijv. net afgeslagen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

idd, maar binnen een paar weken kan ik de hele WP afzetten, en spelen, zonder vragen van de huisgenote :)

Nu draait dat ding nog de merendeel van de tijd (wel op laag pitje)

[ Voor 25% gewijzigd door bjp op 08-03-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

bjp schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:48:

Ik heb even mijn aantekeningen vergeleken en zie een paar verschillen/toevoegingen (en natuurlijk geen garantie dat mijn dingen kloppen ;) )

Analog
  • 22: Setpoint stop verwarmen
  • 74-77: Ik twijfel of dit RPM is, wellicht is het model afhankelijk. Op basis van de data van Marce schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:09 staan hier waarden als 250,550,250,750
  • 88-89: Ik vermoed hier brine pump min/max op basis van de data en het patroon (data van Marce: 500,1000)
Coils
  • 60: dg1 active

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik neig toch om de 74-77 richting RPM te hebben. Ik heb waardes die goed matchen (zowel op 25%, 40%, 55% als zelf 100%).

Uiteraard als 0.1% van de max (in mijn geval 7200RPM). Niet als RPM in de absolute term, rotatie per minuut.

dus 25% is waarde 250, en komt overeen met 1800RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

bedankt voor Coil-60! ik heb er "DG1 Demand" van gemaakt, in lijn met "DHW Demand" (Coil-58).

Als ik mag gokken:
  • Coil-59 "Pool Demand",
  • Coil-61 "SG2 Demand",
  • Coil-62 "SG3 Demand" en
  • Coil-63 "SG4 Demand"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

bjp schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:07:
ik neig toch om de 74-77 richting RPM te hebben. Ik heb waardes die goed matchen (zowel op 25%, 40%, 55% als zelf 100%).

Uiteraard als 0.1% van de max (in mijn geval 7200RPM). Niet als RPM in de absolute term, rotatie per minuut.

dus 25% is waarde 250, en komt overeen met 1800RPM.
Ik weet niet precies wat het wel is, maar bij mij (EcoGEO B2 1-9) zijn de brine en production pompen slechts twee PWM uitgangen op AO1 en AO2. Ik zie nergens terugkoppeling of iets van RPM.

In dit artikel: https://community.home-as...umps-via-modbus/309968/49 worden de registers als "Thermal Power" min/max benoemd. Al weet ik niet helemaal wat "Thermal Power" is.

Dit zijn overigens mijn actuele waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3TaQOlJoIfmrSQEJhcjnMNvPvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LQzQUQHSGjstSvnDjyO7qttK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAxDAlHQyDRc_kbIAsvzqMcQxtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG0GPSs4LD0KfTOj2gm0SvaI.jpg?f=fotoalbum_large

in TH-Touch noemt het "Compressor Capacity" onder "Heatpump configuration".

Ik had vroeger ook de namen uit die thread genomen, staat als een van mijn referenties.

[ Voor 8% gewijzigd door bjp op 12-03-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

bjp schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:19:
....

in TH-Touch noemt het "Compressor Capacity" onder "Heatpump configuration".

Ik had vroeger ook de namen uit die thread genomen, staat als een van mijn referenties.
Het kwartje valt... het zijn de min/max wat de compressor mag doen bij dhw/dg1 en daarom is dat percentage dus indirect een toerental. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:12
@bjp @845 @Gwaihir

Heb mijn post-it's bij elkaar geraapt en mijn lijst even geordend en wat netter gemaakt, om het "gokken" te beperken en tijd te besparen heb ik hier mijn lijst gepubliceerd met 514 registers.

Firmware eindigend op _V04B49_E heeft nieuwe registers toegevoegd en een aantal register opties aangepast, de aanpassingen heb ik niet allemaal, en de nieuwe register ook niet.

Hopelijk kunnen we elkaars lijsten aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

er is ook iemand met een pull-request : https://github.com/bp-ouh...t-modbus-registers/pull/1

wordt nog fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
845 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:25:
Het kwartje valt... het zijn de min/max wat de compressor mag doen bij dhw/dg1 en daarom is dat percentage dus indirect een toerental. _/-\o_
Yep, het is een toerental uitgedrukt als percentage van het maximale toerental.

Wat daar dus even tricky aan is: gebruikt EcoForest uitsluitend 7200 RPM compressors in de EcoGeo serie (over de verschillende modelgroottes en koelmiddelen heen)?

@bjp heeft begrijp ik 'ns goed gekeken en zijn 1-6 PRO heeft een 7200 RPM compressor. Zo ook mijn 1-9 op het oudere koelmiddel. Maar er zijn meer uitvoeringen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xavier_82 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:35:
Heb mijn post-it's bij elkaar geraapt en mijn lijst even geordend en wat netter gemaakt, om het "gokken" te beperken en tijd te besparen heb ik hier mijn lijst gepubliceerd met 514 registers.
Ik ben al meteen heel blij met de procedure voor het instellen van de klok :).

Erger me eraan hoe die uit de pas gaat lopen. Met deze info kan ik 'm gemakkelijk automatisch gelijk zetten. Wekelijks lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

hum ik zag ook afwijkingen in de klok (nu 10min na 1.5jaar). Ik ben zelf verbaasd dat de Th-Touch daar geen correcties op doet.

[ Voor 9% gewijzigd door bjp op 15-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-05 18:02
Ik hou het voorlopig nog maar even bij het Eplucon dashboard; ik ben daar toch net niet genoeg tweaker voor… ;-) Vandaag echter laat mijn dashboard niets meer zien. Hebben jullie daar ook last van, of gaat er bij mij iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb er ook problemen mee online (zowel website als app). Via modbus loopt alles mooi verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kWh
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-05 22:38

kWh

Bij mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Op de website de volgende balk te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnB1ldLrO0Rdzz6wL7YtKM4Yses=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XD6mioZ0EzZATJXGaEod0SH.png?f=fotoalbum_large

Dus ze zijn er van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

probleem lijkt voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wdool
Voor diegene die een Homey App willen voor de Eplucon Ecoforest Warmtepomp, zie deze post.
Daar heb ik uitgelegd hoe ik de Homey app het gemaakt met behulp van de API toegang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoConrads
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-05 15:08
Ik ben inmiddels bezig om vanuit Home Assistant de registers uit te lezen via Modbus uit de warmtepomp. Tijdens mijn zoektocht naar de juiste registers kwam ik de volgende repo tegen:

https://github.com/jrmno/Ecoforest_Heatpump_Modbus

Leuk om even naar te kijken. Hierin staan heel veel registers en coils die niet gedocumenteerd zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door MarcoConrads op 07-05-2024 08:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik moet nog eens een grote merge doen van de verschillende info naar mijn eigen setup, en dan terug op github duwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:54
Het lukt niet om een onderhoudspartij te vinden voor de eplucon ecoforest waterpomp. Zijn er onderhoudspartijen die jullie aanraden?

Mijn vorige onderhoudspartij heeft het contract opgezegd omdat volgens hen de buitenunit op het dak ook moet worden onderhouden maar dat doen ze niet. En andere installeurs die eplucon op de website hebben staaan als onderhoudspartij weigeren ook jaarlijkse onderhoud te doen (net als mijn eigen installeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

MemeMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:30:
Het lukt niet om een onderhoudspartij te vinden voor de eplucon ecoforest waterpomp. Zijn er onderhoudspartijen die jullie aanraden?

[...]
Bij ons heeft https://www.unitedinstallaties.nl/ alles geinstalleerd en die doen ook onderhouds contracten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MemeMaster Zou Eplucon je geen lijstje aan kunnen reiken? Lijkt mij het soort van info dat een importeur hoort te (kunnen) verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Gwaihir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:49:
@MemeMaster Zou Eplucon je geen lijstje aan kunnen reiken? Lijkt mij het soort van info dat een importeur hoort te (kunnen) verstrekken.
Deze vraag heb ik ook wel eens bij Eplucon neergelegd. Het antwoord wat ik daarop kreeg is dat ik op hun site kon kijken naar installateurs en die kon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja.. is natuurlijk ook waar een dealeroverzicht voor dient. Maar pakt wel vervelend uit als een relatief groot deel ervan geen zin heeft zo'n installatie in onderhoud te nemen.

Inmiddels wel 'n aardig aantal dealers, trouwens :).

[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 24-05-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Gwaihir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:49:
Eplucon heeft uiteraard een lijstje met bedrijven op hun site maar we krijgen alleen afwijzingen. Ik kan eplucon echt niet aanraden. Lekker makkelijk producten verkopen en dan vervolgens je handen ervan af trekken..en die lijst op hun site is gewoon misleiding. Misschien deden die bedrijven in het verleden wel onderhoud en nu niet meer . Sommigen willen alleen installaties onderhouden die ze zelf hebben geplaatst maar het bedrijf dat bij ons de installatie heeft geplaatst (nieuwbouw) doet geen onderhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Gwaihir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:57:
Tja.. is natuurlijk ook waar een dealeroverzicht voor dient. Maar pakt wel vervelend uit als een relatief groot deel ervan geen zin heeft zo'n installatie in onderhoud te nemen.

Inmiddels wel 'n aardig aantal dealers, trouwens :).
Je zou verwachten dat eplucon installeurs verplicht om ook onderhoudscontracten aan te bieden voor de waterpompen die plaatsen. Of zorgen dat die lijst met onderhoudspartijen op hun website up to date is🙄.

Helaas wordt die ecoforest waterpomp ook in veel project nieuwbouw geplaatst zoals bij ons dus we hadden niet echt een keuze anders had ik wel een waterpomp gekozen van een bekender merk die meer bedrijven willen onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
KoBolD54 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Deze vraag heb ik ook wel eens bij Eplucon neergelegd. Het antwoord wat ik daarop kreeg is dat ik op hun site kon kijken naar installateurs en die kon bellen.
Lol hun befaamde lijstje installeurs ja daar verwijzen ze iedereen naar. Helaas heb je er niet veel aan... Ik heb al van 7 van die bedrijven afwijzingen in m'n mailbox om allerlei redenen. Ik ben ook wel boos over hoe eplucon omgaat met klanten (waarvan sommige helaas gedwongen klant zijn) jammer dat zo'n waterpomp zo duur is anders had ik die van eplucon uit principe eruit gesloopt en een andere merk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:07:
Sommigen willen alleen installaties onderhouden die ze zelf hebben geplaatst maar het bedrijf dat bij ons de installatie heeft geplaatst (nieuwbouw) doet geen onderhoud..
Men zit inderdaad lang niet altijd op werk te wachten vandaag de dag. Dus dat partijen je niet voor onderhoud alleen aan willen nemen, kan ik me nog wel voorstellen. (Ga ik ook ooit tegenaan lopen; mijn installateur is met pensioen gegaan.)

Maar ik vraag me af of de projectontwikkelaar / aannemer / plaatsende installateur je zo maar mag laten zitten. Dat vind ik wel vreemd. Je hebt iets gekocht en voor de nazorg die daar, over de verwachte levensduur, bij hoort draagt de verkopende partij conform consumentenrecht een verantwoordelijkheid. Wellicht moet je de partij die je dat huis verkocht hier maar 'ns op aanspreken? Kunnen zij een onderhoudspartij zoeken en aanraden voor alle eigenaren van dat project. (En dat maakt het wellicht ook interessanter voor zo'n partij.) Geven ze daarin niet thuis, dan kun je uiteindelijk stellen dat het wat er ook gebeurt niet jouw schuld is en niet voor jouw rekening.

(Niet de eerste keer dat ik Eplucon als onwerkbaar beschreven heb horen worden trouwens. EcoForest zelf heb ik nog altijd wel hoog zitten.)

Wel nieuwsgierig wat voor onderhoud je eigenlijk zoekt, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Gwaihir schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Men zit inderdaad lang niet altijd op werk te wachten vandaag de dag. Dus dat partijen je niet voor onderhoud alleen aan willen nemen, kan ik me nog wel voorstellen. (Ga ik ook ooit tegenaan lopen; mijn installateur is met pensioen gegaan.)

Maar ik vraag me af of de projectontwikkelaar / aannemer / plaatsende installateur je zo maar mag laten zitten. Dat vind ik wel vreemd. Je hebt iets gekocht en voor de nazorg die daar, over de verwachte levensduur, bij hoort draagt de verkopende partij conform consumentenrecht een verantwoordelijkheid. Wellicht moet je de partij die je dat huis verkocht hier maar 'ns op aanspreken? Kunnen zij een onderhoudspartij zoeken en aanraden voor alle eigenaren van dat project. (En dat maakt het wellicht ook interessanter voor zo'n partij.) Geven ze daarin niet thuis, dan kun je uiteindelijk stellen dat het wat er ook gebeurt niet jouw schuld is en niet voor jouw rekening.

(Niet de eerste keer dat ik Eplucon als onwerkbaar beschreven heb horen worden trouwens. EcoForest zelf heb ik nog altijd wel hoog zitten.)

Wel nieuwsgierig wat voor onderhoud je eigenlijk zoekt, trouwens.
Ja de aannemer en installateur zeggen dat je het zelf maar moet uitzoeken. Ik vind het ook niet netjes dat ze ons ze laten zitten. M'n buren in het project ervaren trouwens dezelfde problemen. Sommige hebben een onderhoudscontract gesloten met een bedrijf dat eigenlijk niet zo goed weet wat ze met de ecoforest aan moeten. Ik heb trouwens ook contact gehad met eplucon zelf en ze geïnformeerd over de situatie ze zeiden:"ja vervelend voor je". Het was vorig jaar met heel veel moeite wel gelukt om een onderhoudscontract af te sluiten bij een partij maar die hebben het contract dit jaar op eigen initiatief ontbonden,zogenaamd omdat ze de buitenunit op het dak niet kunnen onderhouden maar dat heeft helemaal geen reguliere onderhoud nodig.

Ik zoek gewoon een service contract ( + regulier jaarlijks/tweejaarlijkse onderhoudsbeurt) er is niks mis met de waterpomp, maar als het morgen uitvalt heb ik niemand om te bellen.

Ik weet dat je geen garantie hebt om als je geen onderhoud laat uitvoeren maar ik (en m'n buren) heb inmiddels genoeg documentatie verzameld waaruit blijkt dat ik me daarvoor heb ingespannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:48:
zogenaamd omdat ze de buitenunit op het dak niet kunnen onderhouden maar dat heeft helemaal geen reguliere onderhoud nodig.

Ik zoek gewoon een service contract ( + regulier jaarlijks/tweejaarlijkse onderhoudsbeurt) er is niks mis met de waterpomp, maar als het morgen uitvalt heb ik niemand om te bellen.
Regulier onderhoud is sowieso welhaast nihil, maar zoals je zelf zegt heb je graag een goede storingsdienst die snel en vakkundig op komt dagen als je 'm nodig hebt. Daarvoor moeten ze wel met de hele installatie overweg kunnen. Dat standpunt snap ik op zich wel.
Ik weet dat je geen garantie hebt om als je geen onderhoud laat uitvoeren maar ik (en m'n buren) heb inmiddels genoeg documentatie verzameld waaruit blijkt dat ik me daarvoor heb ingespannen.
Oh wie zegt dat dan? (En waarom schuift die partij dat op jullie af..)

Al met al wel weer opmerkelijk. Maar al te vaak worden dat soort statements gebruikt om gemakkelijk prijzig onderhoud mee te verkopen - het is héél makkelijk verdienen met zo'n WP, want hij heeft eigenlijk niets nodig. En daarnaast zal de plaatsende installateur toch hoe dan ook de nazorg moeten doen (in de eerste maanden / jaar). De combinatie van er wel over 'bang maken' maar het verdienmodel vervolgens weigeren, heb ik nog niet eerder gehoord.

(Dan denk ik toch nog even terug aan de plaatsing van onze laatste CV-ketel: "Nee meneer, uw onderhoudscontract gaat pas na twee jaar lopen. De eerste twee jaar, inclusief de beurt aan het eind van die periode, is inbegrepen nazorg / volledig onder garantie." Jammer dat we nu te ver van die (Deventer) installateur wonen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Ja ik snap ook niet waarop het bedrijf dat de installatie heeft geplaatst geen onderhoudscontractenwil aanbieden zoals je zegt: makkelijk verdienen. Het ergste van alles vind ik nog dat we geen keuze hadden en die Eplucon ecoforest nu als een molenstraat om de nek hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@MemeMaster Een molensteen? Heeft het apparaat dat verdient, of is dat de frustratie die spreekt?

Welke heb je? Ik hoor nieuwbouw, dus ik vermoed een 6, 9 of 10kW exemplaar? Van het geld dat je (noodgedwongen) niet aan een onderhoudscontract uitgeeft, kun je voor de gemoedsrust ook vast één of enkele 3kW elektrische kacheltjes kopen. Met groot gemak, want dat is echt maar tientjes werk. En da's al voldoende om nimmer in de kou te komen zitten.

Als je een keertje de eventuele filters schoon maakt (vermoedelijk heb je er eentje bij de bron) en de drukken van bron en CV controleert, dan is 't wel weer klaar. D.w.z. als alles goed is aangelegd, is dat eigenlijk het enige dat nodig is, na pakweg een jaar. Er kan nl. wat zand in gekomen zijn bij aanleg en er ontsnapt lucht, waardoor er misschien wat water bij moet. Aan bronzijde zal er glycol in het water zitten als antivries, maar als je slechts een klein beetje bijvult, in de lente, dan zal dat tegen de winter ook wel weer goed genoeg gemengd zijn. Daarna.. jaren lang helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Gwaihir schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:01:
@MemeMaster Een molensteen? Heeft het apparaat dat verdient, of is dat de frustratie die spreekt?

Welke heb je? Ik hoor nieuwbouw, dus ik vermoed een 6, 9 of 10kW exemplaar? Van het geld dat je (noodgedwongen) niet aan een onderhoudscontract uitgeeft, kun je voor de gemoedsrust ook vast één of enkele 3kW elektrische kacheltjes kopen. Met groot gemak, want dat is echt maar tientjes werk. En da's al voldoende om nimmer in de kou te komen zitten.

Als je een keertje de eventuele filters schoon maakt (vermoedelijk heb je er eentje bij de bron) en de drukken van bron en CV controleert, dan is 't wel weer klaar. D.w.z. als alles goed is aangelegd, is dat eigenlijk het enige dat nodig is, na pakweg een jaar. Er kan nl. wat zand in gekomen zijn bij aanleg en er ontsnapt lucht, waardoor er misschien wat water bij moet. Aan bronzijde zal er glycol in het water zitten als antivries, maar als je slechts een klein beetje bijvult, in de lente, dan zal dat tegen de winter ook wel weer goed genoeg gemengd zijn. Daarna.. jaren lang helemaal niets.
Haha wat je nu allemaal zegt klinkt als abracadabra. Ik wil gewoon dat een mannetje langskomt die dit allemaal doet en die ik kan betalen geen zin om te verdiepen in de waterpomp ook geen idee welke type ecoforest we hebben er staat heel groot 'Ecoforest' meer hoef ik er niet over te weten. Hiervoor hadden we een cv ketel en kwam gewoon jaarlijks een mannetje voor onderhoud en klaar. Ik heb dat ding toen ook nooit zelf bijgevuld etc. Ik zoek gewoon een goed onderhoudspartij zodat ik dat ding nooit hoef aan te raken of naar om moet kijken. Als ik zelf een waterpomp mocht kiezen was ik daarvoor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Lol, nou ja, tot zoverre dit zijstapje dan.

Maar eh, je vraagt 't wel in een topic dat stevige belangstelling suggereert, in elk geval qua aansturing. Stout hoor :P.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michhuis
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb zelf ook een warmtepomp van Ecoforest en met Home Assistent haal ik via een script de informatie elke 15 minuten op van de eplucon portal. Dit heb beschreven op https://github.com/michaelhuisman/ecu-wp Helaas niet lokaal maar wel een goed alternatief als je niet zelf wat wilt aansluiten op je warmtepomp.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste