Home assistant Ecoforest warmtepomp en eplucon thermostaat

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Mooi script @michhuis . De mapping naar de sensors vindt ik vooral interessant. Eigenlijk is dit een hele goede opzet naar een custom component...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:34
Ik kom net https://github.com/marius...rczynski/tech-controllers tegen, deze lijkt wel met de th-touch(wat eigenlijk een gebrande Tech controller lijkt te zijn, type ST-350) te werken. Ik krijg namelijk verschillende entiteiten in Home assistant te zien die ook nog eens kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:38
@Vaez,
Hoe moet je hierop inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eh @JuutieZ, zou die grote knop registratie rechtsboven daar iets kunnen betekenen, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Ik log zelf in met mijn eplucon account die ook op emodul.eu werkt(zelfde login). Deze gebruik ik ook in de integratie. Geen nieuw account nodig, bij het opnieuw registreren ben je namelijk al je statistieken kwijt(dit heb ik eerder zelf ondervonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Direct inloggen met eplucon lijkt bij mij niet te willen werken. En inderdaad ben je de hele connectie met Eplucon zodra je je th-touch op emodul.eu registreert. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnproever
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09-2024
goedemiddag allemaal,
Sinds 2019 heb ik een geo 1-9 kW. Werkte goed in begin en ik dacht stapje verder.
De Th touche erop, dit is gebeurd, maar daar houd de kennis van de installateur wel op.
voldoende mogelijkheden, welke instelling is goed.
Vraag:
sinds enige tijd heb ik de storing lage zuigpersdruk, kan deze soms herstellen.
bij deze storing valt compressor uit en gaat hij over op E verwarming van het warm water.
wie weet raad?

daarbij kun je een mooie grafiek ophalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXen8xZEptZNsXGJeNYh8Dk6mfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLfbSoAaWbFi9OjaGAoRPkKD.jpg?f=fotoalbum_large

je ziet de groene lijn van brine in temperatuur. Hoe is het mogelijk dat deze op loopt de bron is altijd rond de 12 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-06 17:46
wijnproever schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:56:
goedemiddag allemaal,
Sinds 2019 heb ik een geo 1-9 kW. Werkte goed in begin en dacht stapje verder.
De Th touche erop, dit is gebeurd, maar daar houd de kennis van de installateur wel op.
voldoende mogelijkheden, maar toch welke instelling is goed.
Vraag:
sinds enige tijd heb ik de storing lage persdruk, kan deze soms herstellen.
bij deze storing valt compressor uit en gaat hij over op E verwarming van het warm water.
wie weet raad?
daarbij kun je een mooie grafiek ophalen:
[Afbeelding]

je ziet de groene lijn van brine in temperatuur. Hoe is het mogelijk dat deze op loopt de bron is altijd rond de 12 graden!
Hoe staat het met je druk tussen je buiten en binnendeel. En hoe staat het met je druk tussen binnendeel en installatie.
En is er genoeg flow.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• wijnproever
heeft iemand een technisch schema van de ecoGeo C2 1-9 EH, de eerder in dit forum getoonde tekeningen zijn van het type B2 en hebben 2 uitgangen. ( denk voor zwembad.)

• wijnproever
buiten, glycol systeem 1,1 bar
binnen CV systeem 1,2 bar.
Flow voldoende, filters zijn nagekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 08:46

845

Vaez schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:11:
Ik kom net https://github.com/marius...rczynski/tech-controllers tegen, deze lijkt wel met de th-touch(wat eigenlijk een gebrande Tech controller lijkt te zijn, type ST-350) te werken. Ik krijg namelijk verschillende entiteiten in Home assistant te zien die ook nog eens kloppen.
Ik heb deze integratie draaiend (direct met de Tech API) en op een zeker moment lokaal aangepast om tegen de Eplucon API te praten. De (raw) data in de eplucon API is namelijk een exacte kopie van de data die de tech interface aanbiedt.
In mijn geval heb ik 2 kastjes/schermpjes boven elkaar hangen: 1 van Ecoforest (Th-touch) en 1 van Tech.
Tech praat met de Tech-cloud. Ecoforest met de th-touch/eplucon-cloud.

Eplucon heeft dus de optie om de Tech ook aan hun cloud te koppelen, maar zij hebben niet alle functies die ook in de Tech app zitten (schema's instellen kan (kon?) niet via eplucon). Dus ik ben weer terug naar Tech met boven genoemde integratie in zijn originele vorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 845

845

wijnproever schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:15:
heeft iemand een technisch schema van de ecoGeo C2 1-9 EH, de eerder in dit forum getoonde tekeningen zijn van het type B2 en hebben 2 uitgangen. ( denk voor zwembad.)
Is onderstaande wat je zoekt?
Dit screenshot komt uit een PDF. Voor de B2 (inmiddels EH), heb ik hem omgezet naar SVG, alle path's een specifieke naam gegeven en vervolgens met de Floorplan for HA en wat scripting dynamisch gemaakt (nog niet perfect maar wel leuk...). Mocht je de B2 variant svg willen hebben en de HA code ook, stuur maar even een PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaZ4XyaAvlv0qK9qa-4LDyqmZMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xDUEvAijDeXOp7jmbtZ37AKw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnproever
Dank je wel voor de tekening.
Ga ermee aan de slag.
Waarom loopt T32 en T31 op terwijl pomp 16 uit staat?

goed geïsoleerde leidingen, zelfs als het op passief koel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

wijnproever schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
Waarom loopt T32 en T31 op terwijl pomp 16 uit staat?
Wanneer de brine/bron pomp uit staat, dan warmt de bron ook langzaam op naar kamertemperatuur, hoe hard dat gaat is afhankelijk van o.a. de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijnproever
dank je wel,
toch zou je zeggen; de kamertemperatuur bij mij is 19 a 20 gr C. dus nooit de 24 gr C die bereikt worden.
Vraag: hebben jullie een aparte pomp voor de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
wijnproever schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:39:
Nee, maar deze vraag hoort denk ook in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

wijnproever schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:39:
dank je wel,
toch zou je zeggen; de kamertemperatuur bij mij is 19 a 20 gr C. dus nooit de 24 gr C die bereikt worden.
Het zou kort wel kunnen. Wanneer je passieve koeling actief wordt direct na het verwarmen van DHW (warm water), dan zijn die leidingen rond de 53 graden(of 60 bij legionella), deze warmte wordt dan eerste (via de onderste warmtewisselaar) "teruggegeven" aan de bron. Ik zie in dat geval ook een piekje naar ca. 22 graden op de bron.

Ik heb overigens ook geen aparte pomp voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-06 20:18
Ik wil een Automatisering maken zodat er een slimme stekker aan gaat ,als er meer dan 5 minuten power word terugeleverd naar het net boven de 500 W.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Stekker aan
description: Stekker aan
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned
    above: 500
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
condition: []
action:
  - type: turn_on
    device_id: 7f8b3e0b1f15ad3ec217b5fdf9647f13
    entity_id: 698e42d343c5b761dbb9b4fc88f226be
    domain: switch
mode: single

Maar de slimme stekker gaat niet aan 8)7 ,moet er nog iets toegevoegd worden in de automatisering?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Geinspireerd door @michhuis heb ik nu een Home Assistant integratie gebouwd op de Eplucon.

Kwestie van instaleren via HACS, API key in vullen en sensoren worden toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBiZ-cPI-cOxmp0mydDGcHvmkWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8j3pJmQloO6RBuzPsaAwR9PF.png?f=user_large

Source is te vinden op https://github.com/koenhendriks/ha-eplucon

Hierbij een screenshot van hoe het er bij mij nu uitziet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuxA99ZH6nNsXXtg1K4kFLnHp9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LLvfpyszaZUBwJWAlyduw3Dt.png?f=fotoalbum_large

• Vaez
Mooi, ik heb hem gelijk geinstalleerd dankjewel. Gebruik zelf van de Tech integratie de actieve output(DG1 voor vloerverwarming en WW voor de Boiler). Deze zie ik niet terug in deze integratie.

Daarnaast zou ik het wel mooi vinden als ik kan tonen dat die aan het koelen of verwarmen is maar dat kan alleen op basis van de temperatuur neem ik aan?

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:58:
Mooi, ik heb hem gelijk geinstalleerd dankjewel. Gebruik zelf van de Tech integratie de actieve output(DG1 voor vloerverwarming en WW voor de Boiler). Deze zie ik niet terug in deze integratie.
Hmm zal nog even kijken. Wat voor eenheid wordt daar voor gebruikt? Kan zijn dat ik deze gemist heb. Heb namelijk niet alle sensors met de hand gedaan maar met eens scriptje toegevoegd om te paren vanuit de API.
Daarnaast zou ik het wel mooi vinden als ik kan tonen dat die aan het koelen of verwarmen is maar dat kan alleen op basis van de temperatuur neem ik aan?
Ja ik geloof niet dat ik dat terug kan zien vanuit de API. Misschien is het ook een idee om dat als soort van template sensor toe te voegen in de integratie op basis van de al gekregen data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Koen Hendriks schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Hmm zal nog even kijken. Wat voor eenheid wordt daar voor gebruikt? Kan zijn dat ik deze gemist heb. Heb namelijk niet alle sensors met de hand gedaan maar met eens scriptje toegevoegd om te paren vanuit de API.

[...]

Ja ik geloof niet dat ik dat terug kan zien vanuit de API. Misschien is het ook een idee om dat als soort van template sensor toe te voegen in de integratie op basis van de al gekregen data.
Ecoforest DG1
sensor.ecoforest_dg1 waarde is dan ON en OFF

Ecoforest WW
sensor.ecoforest_ww waarde is ook ON en OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michhuis
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Ziet er erg goed uit @Koen Hendriks Dit programmeren was voor mij nog een stap te ver. maar gaaf dat het jou gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Ecoforest DG1
sensor.ecoforest_dg1 waarde is dan ON en OFF

Ecoforest WW
sensor.ecoforest_ww waarde is ook ON en OFF
Ah dit zou ik dan als binary sensor moeten toevoegen. Dat komt in 1.1.0 denk ik!

Laat vooral bugs of missende onderdelen achter op GitHub. Een star ⭐ is ook zeker welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Klopt het dat ik de integratie nog niet te vinden is in HACS (2.0 maar voor het updaten kon ik hem ook niet vinden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
JuutieZ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:32:
Klopt het dat ik de integratie nog niet te vinden is in HACS (2.0 maar voor het updaten kon ik hem ook niet vinden)?
Je dient de repository als "Aangepaste repositories" zelf toe te voegen(dit zit in het menu rechts bovenin in hacs en de url is de github url).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

JuutieZ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:32:
Zoals @Vaez al aangaf moet je de repo zelf nog toevoegen. Ik werk in de volgende versie aan het toevoegen en valideren aan de default HACS repository zodat dit niet meer hoeft. :)

Zojuist wat updates doorgevoerd zodat de entities correct onder 1 device komen en de device naam uit de entity naam gehaald (die hoort daar niet thuis).

Maak je geen zorgen bij een update, de unique id's blijven gelijk dus als je entity geschiedenis zal gewoon correct meegaan.

Ook wat extra debugging toegevoegd tijdens de API calls zodat het debuggen wat beter gaat.

Hij staat voor nu als 1.1.0-beta omdat ik nog wat dingen wil toevoegen voor ik deze release als stable, maar voor wie niet kan wachten kan je deze ook via HACS installeren.

Nieuw screenshot je van per device gegroepeerde entities:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB1o1E641O-J9V6hwpLzYgdmaKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiByeW1CASeRbCpPqvXzmGMj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlnXu1dPHgydOe_oobEALQ0dW3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MhUtVKXPcvqMSokIjQBtbOWi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

1.1.0 is nu released en kan via HACS geupdate worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybTd2fL4cWWKRsQEXPv2qlJYSLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K2kB1ahE9DYmaPTGlG8ffamB.png?f=user_large

@Vaez Ik heb de missende sensoren toegevoegd en deze zouden automatisch erbij moeten komen.

Weet jij of ik op een permanente manier kan checken of die aan het koelen of verwarmen is? bijvoorbeeld DG1 == ON && SG2 = OFF ofzo iets?

Ik snap zelf de waardes niet allemaal namelijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Koen Hendriks schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:11:

[Afbeelding]

@Vaez Ik heb de missende sensoren toegevoegd en deze zouden automatisch erbij moeten komen.

Weet jij of ik op een permanente manier kan checken of die aan het koelen of verwarmen is? bijvoorbeeld DG1 == ON && SG2 = OFF ofzo iets?

Top ga gelijk de nieuwe versie installeren!

Nee, bij mij is alleen dg1 en ww aangesloten, alle sg aansluitingen worden niet gebruikt en zijn niet aangesloten. Koelen en verwarmen komt dan ook beide door dg1 en het enige verschil is de temperatuur van dg1. Echter geeft de eplucon omgeving in de grafieken wel expliciet aan of er verwarmt of gekoelt is, dus lijkt me dat dit gebaseerd is op bepaalde waarde maar ik weet ook niet hoe precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Was nog van plan een mailtje op te zetten naar Eplucon. Heb de huidige refresh rate op 30 seconden staan en wil even bij hun inchecken of dat oke is voor hun API backend, zover ik kon zien liep ik niet tegen throttling of requests limits aan, maar altijd netjes om even te vragen.

Je kan in de webinterface bij hun ook temperatuur aanpassen en warm water aan of uitzetten of de temperatuur daarvan aanpassen. Zou mooi zijn als dit ook naar de API komt.

Misschien kan ik ook even vragen naar de koeling / verwarming / auto modus die je daar ook kunt zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Koen Hendriks op 03-09-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

In de modbus interface lees is de mode uit, wanneer deze "Summer" is, is hij aan het koelen.
In de API zie ik wel een waarden:
code:
1
heating_mode: 1, operation_mode: 4
wellicht is het 1 van deze 2.

Ook zie ik een endpoint "heatloading_status", ik weet niet precies wat dat is, maar bij koelen heeft het deze waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
    "auth": true,
    "data": {
        "heatloading_active": false,
        "configurations": {
            "domestic_hot_water": false,
            "heatloading_for_heating": false
        }
    },
    "error_code": 200
}

Ik sla mijn data even op en kijk of ik je verder kan helpen wanneer hij niet aan het koelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

845 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:15:

code:
1
heating_mode: 1, operation_mode: 4
Hmm deze zie ik volgens mij niet terug in mijn response... Zal als ik weer eens achter de laptopt zit nog eens kijken.
845 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:15:

Ook zie ik een endpoint "heatloading_status", ik weet niet precies wat dat is, maar bij koelen heeft het deze waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
        "heatloading_active": false,
        "configurations": {
            "domestic_hot_water": false,
            "heatloading_for_heating": false
        }
    },
}
Ja daar had ik ook al naar gekeken maar kon me niet echt wijsmaken wat deze data representeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michhuis
operation_mode is de modes op de th-touch
1 : Cooling
2 : Heating
3 : Auto th-Touch
4 : auto WP

heating mode is of die aan het koelen of verwarmen is volgens mij.

current_heating_state is de status of die actief is. voor als je stuurt op APEX prijzen.

DG is de default group
SG2 SG3 en SG4 zijn secondary groepen in mijn geval zit op SG3 een aparte tech controler voor regeling van de boven verdieping.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Thanks @michhuis ! Ik ga kijken of ik deze kan toevoegen aan de integratie.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Net even gekeken en ik heb inderdaad ook die waardes beschikbaar. Hier is mijn hele response van de realtime info call:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
{
        "common": {
            "spf": "5.0",
            "indoor_temperature": "22.3",
            "outdoor_temperature": "28.8",
            "brine_in_temperature": "39.9",
            "brine_out_temperature": "42.7",
            "configured_indoor_temperature": "21.1",
            "heating_in_temperature": "19.1",
            "heating_out_temperature": "16.8",
            "energy_usage": 2195,
            "energy_delivered": 11030,
            "import_energy": 0,
            "export_energy": 0,
            "ww_temperature": "62.7",
            "ww_temperature_configured": 60,
            "brine_pressure": "1.6",
            "cv_pressure": "1.3",
            "evaporation_temperature": "12.9",
            "condensation_temperature": "46.3",
            "inverter_temperature": 53,
            "compressor_speed": 1799,
            "suction_gas_temperature": "18.1",
            "suction_gas_pressure": "10.8",
            "press_gas_temperature": "73.8",
            "press_gas_pressure": "27.1",
            "overheating": "5.2",
            "position_expansion_ventil": 49,
            "total_active_power": 0,
            "number_of_starts": 3595,
            "operating_hours": 2620,
            "operation_mode": 4,
            "heating_mode": 1,
            "dg1": "1",
            "sg2": "",
            "sg3": "1",
            "sg4": "",
            "warmwater": 0,
            "brine_circulation_pump": "90.3",
            "production_circulation_pump": "96.6",
            "act_vent_rpm": "30.0",
            "alarm_active": false,
            "active_requests_ww": "OFF",
            "current_heating_pump_state": 1,
            "current_heating_state": 1
        },
        "heatpump": []
    },
}

• xavier_82
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:12
Koen Hendriks schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:59:
Net even gekeken en ik heb inderdaad ook die waardes beschikbaar. Hier is mijn hele response van de realtime info call:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
{
        "common": {
            "spf": "5.0",
            "indoor_temperature": "22.3",
            "outdoor_temperature": "28.8",
            "brine_in_temperature": "39.9",
            "brine_out_temperature": "42.7",
            "configured_indoor_temperature": "21.1",
            "heating_in_temperature": "19.1",
            "heating_out_temperature": "16.8",
            "energy_usage": 2195,
            "energy_delivered": 11030,
            "import_energy": 0,
            "export_energy": 0,
            "ww_temperature": "62.7",
            "ww_temperature_configured": 60,
            "brine_pressure": "1.6",
            "cv_pressure": "1.3",
            "evaporation_temperature": "12.9",
            "condensation_temperature": "46.3",
            "inverter_temperature": 53,
            "compressor_speed": 1799,
            "suction_gas_temperature": "18.1",
            "suction_gas_pressure": "10.8",
            "press_gas_temperature": "73.8",
            "press_gas_pressure": "27.1",
            "overheating": "5.2",
            "position_expansion_ventil": 49,
            "total_active_power": 0,
            "number_of_starts": 3595,
            "operating_hours": 2620,
            "operation_mode": 4,
            "heating_mode": 1,
            "dg1": "1",
            "sg2": "",
            "sg3": "1",
            "sg4": "",
            "warmwater": 0,
            "brine_circulation_pump": "90.3",
            "production_circulation_pump": "96.6",
            "act_vent_rpm": "30.0",
            "alarm_active": false,
            "active_requests_ww": "OFF",
            "current_heating_pump_state": 1,
            "current_heating_state": 1
        },
        "heatpump": []
    },
}
Brine temp. van rond de 40C?? Klopt dat wel? Hebben ze bij jou tot aan de aardmantel geboord ofzo 🫢 en mocht dat kloppen een spf van maar 5?

• Vaez
@Koen Hendriks zou je de spf ook willen toevoegen aan de integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

xavier_82 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:13:
[...]

Brine temp. van rond de 40C?? Klopt dat wel? Hebben ze bij jou tot aan de aardmantel geboord ofzo 🫢 en mocht dat kloppen een spf van maar 5?
Ik heb geen idee wat dit betekent haha, kan je me dit uitleggen? Ik heb een lucht bron, niet een aarde bron mocht dat uitmaken

[ Voor 4% gewijzigd door Koen Hendriks op 06-09-2024 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:29:
@Koen Hendriks zou je de spf ook willen toevoegen aan de integratie?
Neem ik mee in de volgende update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-05 18:02
Geen vraag over de Home Assistant, maar omdat alle ecoforest gebruikers in dit topic lijken de zitten de vraag hier toch maar stellen. Al sinds de eerste zomer hebben wij veel problemen met condens op de vloer, zeker in de nazomers (zoals nu) als het dauwpunt hoog ligt.

Voor verwarmen en koelen gebruiken we geen stooklijn, maar vasteT (ivm niet representatieve meting vd buitentemperatuur). Via het servicemenu van de ThTouch stel ik de Tout voor de vloer handmatig in, zodat die boven dauwpunt zit. Maar al stel ik die in op 19 graden, de Tout zakt veelal terug naar 15.5 of 16 met een voetenbad in huis tot gevolg. Lekker fris, maar niet comfortabel ;)

Mijn installateur heeft nu ‘de Delta T’ (hij kon niet goed uitleggen wat het precies was, maar had iets te maken met de brine en ik kon dat niet zelf instellen…) lager gezet. Dat heeft tot gevolg dat mijn Tout heel kort even 16 graden is. Daarna stopt volgens mij de uitwisseling met de brine, maar blijft het water wel circuleren in de vloer tot de Tout (ruim) boven de door mij ingestelde temperatuur is. Dan gaat ie weer terug naar 16 (met als gevolg een klein uur condensstrepen op de vloer) om vervolgens weer op te lopen.

Heeft iemand hier suggesties of en hoe dit netter is af te stellen? Ik vind het wat vreemd dat de temperatuur van het water in mijn vloer zo ver wordt teruggekoeld. Als Tin iets van 21 of 22 graden is, dan moet ie toch ook kunnen koelen tot 19 ipv 16?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxll-GUyULzlhRHuSKzDXFxQiN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JdHO3aauR9hVjDpuv3QMzu0M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 845

845

ChrisK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:50:
Geen vraag over de Home Assistant, maar omdat alle ecoforest gebruikers in dit topic lijken de zitten de vraag hier toch maar stellen. Al sinds de eerste zomer hebben wij veel problemen met condens op de vloer, zeker in de nazomers (zoals nu) als het dauwpunt hoog ligt.

Voor verwarmen en koelen gebruiken we geen stooklijn, maar vasteT (ivm niet representatieve meting vd buitentemperatuur). Via het servicemenu van de ThTouch stel ik de Tout voor de vloer handmatig in, zodat die boven dauwpunt zit. Maar al stel ik die in op 19 graden, de Tout zakt veelal terug naar 15.5 of 16 met een voetenbad in huis tot gevolg. Lekker fris, maar niet comfortabel ;)

Mijn installateur heeft nu ‘de Delta T’ (hij kon niet goed uitleggen wat het precies was, maar had iets te maken met de brine en ik kon dat niet zelf instellen…) lager gezet. Dat heeft tot gevolg dat mijn Tout heel kort even 16 graden is. Daarna stopt volgens mij de uitwisseling met de brine, maar blijft het water wel circuleren in de vloer tot de Tout (ruim) boven de door mij ingestelde temperatuur is. Dan gaat ie weer terug naar 16 (met als gevolg een klein uur condensstrepen op de vloer) om vervolgens weer op te lopen.

Heeft iemand hier suggesties of en hoe dit netter is af te stellen? Ik vind het wat vreemd dat de temperatuur van het water in mijn vloer zo ver wordt teruggekoeld. Als Tin iets van 21 of 22 graden is, dan moet ie toch ook kunnen koelen tot 19 ipv 16?
Inderdaad niet helemaal een vraag voor dit topic, maar ondanks dat hieronder mijn ervaring en input waar je mogelijk iets aan hebt. Mijn kennis is beperkt, dus onderstaande zou ook foutief kunnen zijn (ik ben meer van de elektro).

De delta T is het verschil tussen aanvoer en afvoer waar hij naartoe regelt, ik denk dat er hier 2 van zijn. Brine en Productie/Afname.
Bij passieve koeling (ik neem aan dat je dat hebt), regelt hij alleen maar met de Brine pomp en de Productie pomp. Ik zou dus naar die percentages gaan kijken (met bijv. de API of HA plugin van @Koen Hendriks ), draaien die beide op 100% en is de productie temp. onder de ingestelde waarde, dan regelt hij niet terug; kijk ook naar de overige meetwaarden, wellicht is er een sensor die niet lekker werkt. Hier zie ik niet anders dan 100% maar blijft bij ons het productie circuit ook boven de ingestelde (vaste temp) van 17 graden, dus klopt dat wel.

Weet je zeker dat de vaste temp voor koelen inderdaad goed staat, bij mij zit dit op de TH touch in het service menu onder: Menu->Service->Koeling->Vast temp en daar DG1. Deze staat standaard op 18 en heb ik op advies van de installateur op 17 staan.
Ook is het goed om te controleren dat Koelen ook echt op vast temp staat en niet op een stooklijn onder Menu->Service->Koeling->Stooklijn of vast waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Dank! Instellingen staan idd zoals jij omschrijft. Ik zal eens kijken of ik die % tevoorschijn kan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Setpoint nu op 18 graden gezet ipv 19. Het 'pendelen' is wel gestopt, maar Tout zakte gelijk van 19.3 naar 16.8 en is nu na een half uurtje 16.5. Ondertussen de % opgehaald via de API: brine pomp draait op 50%, productiepomp op 100%.

Brine pomp zou dus veel langzamer mogen draaien om de Tout niet te ver te laten zakken. Worden de pompen geschakeld langs een continue schaal, of is het 0-50-100%? Dit laatste zou het pendelen kunnen verklaren natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door ChrisK op 07-09-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

ChrisK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:28:
Setpoint nu op 18 graden gezet ipv 19. Het 'pendelen' is wel gestopt, maar Tout zakte gelijk van 19.3 naar 16.8 en is nu na een half uurtje 16.5. Ondertussen de % opgehaald via de API: brine pomp draait op 50%, productiepomp op 100%.

Brine pomp zou dus veel langzamer mogen draaien om de Tout niet te ver te laten zakken. Worden de pompen geschakeld langs een continue schaal, of is het 0-50-100%? Dit laatste zou het pendelen kunnen verklaren natuurlijk...
De pompen schakelen via een analoge uitgang van de PLC (meen ik), maar er is ergens een minimum ingesteld, dit staat zo te zien op 50 (modbus register 88; bij mij voor prod en brine op min 50, max 100). In jouw geval zou die dus wellicht lager moeten om de koelenergie welke je het systeem in stopt af te laten nemen (of je moet zorgen voor meer afname...).
Ik durf niet te zeggen wat de effecten hiervan zijn, al zou ik denk ik brine wel omlaag durven zetten. Waarschijnlijk moet dat in het installateursmenu op de WP zelf en is het verstandig dit met jouw installateur te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Thnx, dat zou het idd verklaren. Wij hebben de slangen in een renovatievloer (op houten vloer) liggen. Weinig bufferend vermogen. In de winter met deze wp geen enkel probleem, maar hier zou het wel eens op kunnen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Bij mij zit die instelling op de WP in het installateurs menu onder beveiligingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g040emMy02AAa7XVdM7B0LVtI3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otVGiE6QkreZXZ7ahA0Q5ir7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
Bij mij ook ondergrens 50 idd. Heb nog niet op de wp zelf geleken, maar gisteren een klein script geschreven om elke 30 seconden de pomp percentages uit te lezen. Productie continu op 100%, brine start ook altijd op 100%. Schakelt dan in ca 10 minuten langzaam naar 50%. Afhankelijk van het setpoint (zal wel met een ergens ingestelde deltaT te maken hebben) blijft de brine pomp op 50% staan (setpoint 18 graden) of schakelt direct naar 0 (setpoint 19 graden). Als ik er nog achter kan komen welke deltaT dit is, dan heb ik volgens mij alle knoppen in handen (of nouja, de installateur) om ‘m netjes af te stellen.

Maar als ik naar het weerbericht kijk blijft de vloerkoeling voorlopig uit… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Heb een nieuwe versie van de integratie uitgebracht (1.2.0), hierin zitten alle API sensoren die ik terug krijg (misschien mis ik er nog een paar maar die heb ik zelf dan niet beschikbaar).
  • Operation Mode
  • Seasonal Performance Factor (SPF) cc @Vaez
  • Position Expansion Ventil
  • Number of Starts
  • Heating Mode
  • Warm Water
  • Alarm Active
  • Current Heating Pump State
  • Current Heating State
Operation Mode is nu nog gewoon een integer (1-4) maar zal hier later een ENUM van maken om de waardes die @michhuis heeft gedeeld te tonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Koen Hendriks op 08-09-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53

bjp

Weet iemand het register/adresnummer voor dit veldje "Correction heatcurve DG1" ?

"Verwarming" (nu op ingeschakeld) is "Coil 105" heb ik ondertussen kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGPwvsHVSdc0mhjJorufVKPqhgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79gXGKUctKmYz9FrHJexZqXt.png?f=fotoalbum_large

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Als ik het goed heb is het register 5140, en dan van 0 tot 4 in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ok waarde 3 is blijkbaar +2C.

Dus ik ga van de volgende encodering vanuit:
-4C : 0
-2C : 1
0 : 2
+2C : 3
+4C : 4

Ik ben effe van +2C naar 0 gegaan, en dan zie ik in register 5140 idd de waarde van 3 naar 2 springen.

-2C is idd 1.
-4C is zoals verwacht 0.

+4C heb ik niet bevestigt, maar gezien alle andere kloppen...

[ Voor 19% gewijzigd door bjp op 17-09-2024 12:25 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-05 20:40
Koen Hendriks schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:14:
[...]

Zoals @Vaez al aangaf moet je de repo zelf nog toevoegen. Ik werk in de volgende versie aan het toevoegen en valideren aan de default HACS repository zodat dit niet meer hoeft. :)

Zojuist wat updates doorgevoerd zodat de entities correct onder 1 device komen en de device naam uit de entity naam gehaald (die hoort daar niet thuis).

Maak je geen zorgen bij een update, de unique id's blijven gelijk dus als je entity geschiedenis zal gewoon correct meegaan.

Ook wat extra debugging toegevoegd tijdens de API calls zodat het debuggen wat beter gaat.

Hij staat voor nu als 1.1.0-beta omdat ik nog wat dingen wil toevoegen voor ik deze release als stable, maar voor wie niet kan wachten kan je deze ook via HACS installeren.

Nieuw screenshot je van per device gegroepeerde entities:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk the integration. Ik liep al een tijd met die gedachte en kwam er maar niet aan toe. Ik was al blij dat ik van het screenscapen af was en via rest de gegevens op kon halen.

Welicht een idee om de integratie verder uit te breiden met de tech controllers die ook via de API uit te lezen zijn. E

Helaas is er geen mogelijkheid om via de API de temperatuur in te stellen. Echter denk ik dat met wat reverse engineering de API methoden zie ze op eplucon zelf gebruiken ook te achterhalen zijn. Ik was ermee bezig maar had niet voldoend kennis om iets te realiseren als een integratie waarin ik de token ophaal en dan de methode aanroep om de temperatuur in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242

Om te kijken of die aan het koelen of verwarmen is of warmwater moet je 3 waarden controleren

Als WW == 1 dan is die warm water aan het produceren
Als DG1 == 1 en.operation_mode == 1 (Koeling) dan is die de vloerr aan het kooelen
ALS DG1 == 1 en operation_mode == 2 (Verwarming) dan die die de vloer aan het verwarmen.

De overige modes van operation_mode gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

pat242 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:54:
Helaas is er geen mogelijkheid om via de API de temperatuur in te stellen. Echter denk ik dat met wat reverse engineering de API methoden zie ze op eplucon zelf gebruiken ook te achterhalen zijn. Ik was ermee bezig maar had niet voldoend kennis om iets te realiseren als een integratie waarin ik de token ophaal en dan de methode aanroep om de temperatuur in te stellen.
Even zitten spelen. Het portal lijkt niet z'n eigen API te gebruiken, maar via AJAX de instellingen naar de backend te sturen. Het zou kunnen dat de ThTouch dat nog op een andere manier doet, maar ik vermoed dat het niet lukt dat te sniffen (ssl etc..). Ik vrees dus dat dit lastig wordt zolang de API niet uitgebreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242

[Afbeelding]

In mijn installatie kijk im naar 3 waarden.

WW == 1 dan is die warm water aan het produceren
Operation Mode == 1 (Koeling) en DG1 == 1 dan is de WP de vloer aan het koelen
Operation Mode == 2 (Verwarming en DG1 == 1 dan is de WP de vloer aan het verwarmen

Operation Mode heeft ook andere waarden maar die gebruik ik niet. Wellicht zou je iets met de compressor toerental iets kunnen dien om het los te koppelen van de Operation Mode. Want de compressor is alleen aan als er verwamd wordt en dan is het voor de WW of voor de DG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 845

845

Zouden de waarden model afhankelijk zijn? Welk model heb jij?

Ik zie namelijk op dit moment (passief koelen op een EcoGeo B2 1-9 EH):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI6Q9tcTJWjyc-5GiuQhMQp2EDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M3OkbEKgBVyDLYuBREyfi1aI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
Koen Hendriks schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:02:
Mooi script @michhuis . De mapping naar de sensors vindt ik vooral interessant. Eigenlijk is dit een hele goede opzet naar een custom component...
Koen in je integtratie die ik zojuist heb geinstalleerd zie ik de numerieke waarde voor operation mode. wellicht kan je ook de string waarde toevoegen.

operation_mode
{1: 'Koeling', 2: 'Verwarming', 3:'Auto th-TOUCH', 4:'Auto Wp', 5: 'Haard'

WP Status (current_heating_pump_state)
0: 'Uit', 1: 'Ingeschakeld', 2:'Noodbedrijf', 3:'APX', '

In je integratie zie ik bij current_heating_pump state wel een string waarde maar gaat niet naar de waarde noodbefrijf of APX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pat242
845 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:38:
[...]

Even zitten spelen. Het portal lijkt niet z'n eigen API te gebruiken, maar via AJAX de instellingen naar de backend te sturen. Het zou kunnen dat de ThTouch dat nog op een andere manier doet, maar ik vermoed dat het niet lukt dat te sniffen (ssl etc..). Ik vrees dus dat dit lastig wordt zolang de API niet uitgebreid wordt.
Inderdaad niet via de API maar wel als je de web request namaakt met de login gegevens die je gebruikt om op de eplucon site in te loggen. En ja dat is niet fraai. Echter via de API denk ik niet dat het voorlopig nog niet gaat komen. Ik had gekeken of ik dat met de multiscapre and rest capabilities van HA dat voor elkaar kon krijgen. Echter liep ik daar vast. Via de browser Developer Tools kon ik al wel de payload van een request achterhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjt5rJE8WkVa7KqktU06NDF6gPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1Xdew7I390WqRm5qNBK9scr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door pat242 op 20-09-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
845 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:53:
Zouden de waarden model afhankelijk zijn? Welk model heb jij?

Ik zie namelijk op dit moment (passief koelen op een EcoGeo B2 1-9 EH):
[Afbeelding]
Ik heb de ecoGeo+ Basic 3-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Het lijkt erop alsof mijn waardes sinds 2 september vanuit Eplucon hetzelfde zijn gebleven... Meer mensen hier last van die de API gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV1vafa2odsqp6ixqfoIuNZJbgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsRaY38yiXXyGeCW7xdAVNiK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door Koen Hendriks op 23-09-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

pat242 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:57:
[...]

operation_mode
{1: 'Koeling', 2: 'Verwarming', 3:'Auto th-TOUCH', 4:'Auto Wp', 5: 'Haard'

WP Status (current_heating_pump_state)
0: 'Uit', 1: 'Ingeschakeld', 2:'Noodbedrijf', 3:'APX', '
Thanks! ik zal deze meenemen.
pat242 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:57:
In je integratie zie ik bij current_heating_pump state wel een string waarde maar gaat niet naar de waarde noodbefrijf of APX.
De waarde die erin komt is rechtstreeks vanuit de Eplucon API dus ik denk niet dat ik daar wat aan kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Hier hetzelfde probleem, ik zag toevallig gisteren dat de waardes niet meer updaten. Via de Tech integratie veranderd het namelijk nog wel. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtpSnD4vNKtVlI8V_9cs747bFIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsyG3rilhPg90a97td0uCUt9.png?f=fotoalbum_large

De ecoforest waarde zijn via de tech integratie de andere niet. Deze waarde zouden gelijk moeten zijn. Maar zoals je ziet blijven deze waarde altijd op off staan via de eplucon integratie en worden niet meer geupdate.

[ Voor 3% gewijzigd door Vaez op 23-09-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Vaez schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:58:
Hier hetzelfde probleem, ik zag toevallig gisteren dat de waardes niet meer updaten. Via de Tech integratie veranderd het namelijk nog wel. Zie hieronder:

[Afbeelding]

De ecoforest waarde zijn via de tech integratie de andere niet. Deze waarde zouden gelijk moeten zijn. Maar zoals je ziet blijven deze waarde altijd op off staan via de eplucon integratie en worden niet meer geupdate.
Ik heb Eplucon een email gestuurd en gevraagd of ze naar de API kunnen kijken.

Tech integratatie is een directe Modbus op de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Koen Hendriks schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb Eplucon een email gestuurd en gevraagd of ze naar de API kunnen kijken.

Tech integratatie is een directe Modbus op de warmtepomp?
Nee gaat via emodul.eu, soort alternatief portal die ook aan de th-touch gekoppeld zit en een eigen api weer heeft. De th-touch wordt volgens mij namelijk niet door Eplucon gemaakt maar is een soort gerebrande tech controller.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaez op 23-09-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Oh interessant, daar had ik geen idee van. Kan elk device daar gewoon aangemeld worden?

Het mooiste zou zijn als die TH-Touch gewoon zelf een lokale API krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Koen Hendriks schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:11:
Oh interessant, daar had ik geen idee van. Kan elk device daar gewoon aangemeld worden?

Het mooiste zou zijn als die TH-Touch gewoon zelf een lokale API krijgt.
Ik kon zelf met dezelfde credentials als de eplucon website inloggen en toen werkte het. Maar ik zag in dit topic dat dit niet bij iedereen het geval lijkt.

• 845

845

Oeh, dat klinkt interessant...

Begrijp ik het goed dat je de Th-Touch aangemeld heb bij emodul.eu en dat dit werkte?

Ik heb tot nu toe alleen geprobeerd de Tech controller (het lijkt inderdaad hetzelfde fysieke kastje als de Th-Touch) te koppelen aan het Eplucon portal. Dit werkt, maar je dan dan geen programma's om de Tech-controller managen, dus ik ben daar weer vanaf. Wellicht dat andersom (Th-Touch via emodul) meer opties biedt.

Persoonlijk vind ik dat er nog veel te halen valt door de integratie tussen Tech en Th-touch te verbeteren. Nu hangen er 2 dezelfde kastjes boven elkaar met als enige functie data aanbieden aan de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@Vaez Ik zit wat rond te klikken in het Eplucon portaal in zie nu staat "Dit account is inactief"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEjmgvuRiks-JfaB0rU4Im9zAJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q8gIiBN4HGmDJpxZA7NbUGn5.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me een verklaring waarom de API niet meer geupdate wordt. Ook lijkt het alsof het instellen van de TH-Touch via de web interface niks doet. Is dit bij jou ook het geval? Ik vraag me af of ik misschien toch een threshold heb geraakt op de API (update elke 10 seconden) en dat die nu gebanned is ofzo?

• Vaez
Koen Hendriks schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:18:
@Vaez Ik zit wat rond te klikken in het Eplucon portaal in zie nu staat "Dit account is inactief"

[Afbeelding]

Dit lijkt me een verklaring waarom de API niet meer geupdate wordt. Ook lijkt het alsof het instellen van de TH-Touch via de web interface niks doet. Is dit bij jou ook het geval? Ik vraag me af of ik misschien toch een threshold heb geraakt op de API (update elke 10 seconden) en dat die nu gebanned is ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9o9jBqq9DxZCh1MeKnWcVYWctU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JpXE4XVYT3G4owb8DHk5AC5s.png?f=fotoalbum_large

Hier geen problemen. Echter update de entiteit in home assistant nog steeds niet.
845 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:17:
Oeh, dat klinkt interessant...

Begrijp ik het goed dat je de Th-Touch aangemeld heb bij emodul.eu en dat dit werkte?

Ik heb tot nu toe alleen geprobeerd de Tech controller (het lijkt inderdaad hetzelfde fysieke kastje als de Th-Touch) te koppelen aan het Eplucon portal. Dit werkt, maar je dan dan geen programma's om de Tech-controller managen, dus ik ben daar weer vanaf. Wellicht dat andersom (Th-Touch via emodul) meer opties biedt.

Persoonlijk vind ik dat er nog veel te halen valt door de integratie tussen Tech en Th-touch te verbeteren. Nu hangen er 2 dezelfde kastjes boven elkaar met als enige functie data aanbieden aan de cloud.
Ik kon met het eplucon account inloggen en dan zag ik alle waarde. Had eerst een nieuw account aangemaakt en gekoppeld maar toen werkte het eplucon account(wat ook de installateur gebruikt) niet meer. Echter daarna deze verwijderd en het eplucon account gebruikt op emodul en werkt perfect. En het eplucon account blijft ook nog steeds werken. Door het ontkoppelen van eplucon van de th-touch was overigens wel alle data weg dus dit is niet aan te bevelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Vaez op 28-09-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ja volgens mij ligt dit echt bij Eplucon zelf. Hoop dat ze binnenkort even reageren op de mail en anders bel ik er nog maar eens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pequ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedemorgen,

Hier staat ook een wp van ecoforest, eco geo nog wat, het is een lucht water wp, naregeling van tech L9R, EU-M9t.
Hij draait nu 2 jaar ongeveer. Op zich wel tevreden. Maar de software werkt niet goed
bijv.
Als ik voor tapwater het programma op de wp activeer, dan werkt de eco modus niet meer.
Die zorgt voor automatisch opwarmen tapwater als er terug geleverd word. Dus maar weer uitgezet.

De ruimte regeling heb ik van de week naar econtrol gezet maar helaas ik kan maar één ruimte instellen en bij de andere ruimtes alleen de constante temperatuur. Ligt aan het updaten vlgns mij.
Ik zal weer terug meoten naar de tech software emodule.

De data ben je idd kwijt na ontkoppelen

De econtrol app is denk ik gekopieert van tech (slecht gekopieert), want die van tech werkt beter.

Account inactief heb ik ook gehad kun je weer herstellen door router opnieuw op te starten.

Weet iemand wat ik met de additionele contacten kan doen, en waar kan ik ze vinden fysiek? Iets schakelen misschien?

Weet iemand van jullie een oplossing of workaround voor de problemen/vragen?

groeten Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
pequ schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:51:
Weet iemand wat ik met de additionele contacten kan doen, en waar kan ik ze vinden fysiek? Iets schakelen misschien?
Wellicht..

Mijn WP ziet eruit zoals in de recent geposte plaatjes en onder die bovenste grote deksel zitten tientallen in- en uitgangen. Om te zien waar ze allemaal voor dienen heb ik een installateurshandleiding van het internet geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pequ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Makkelijk te vinden die installateurs handleiding? lijkt me wel handig
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@pequ Ja, voor de EcoBasic vond ik dat wel, ja. Leek me niet de allernieuwste versie van het document, maar best ok.

Dus kijk 'ns welke WP je hebt staan en vlieg google aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Binnnekort krijgen we een dynamisch energie contract. Ik wil dan ook onze ecoforest B4-12Kw op basis van Epex prijzen sturen via het eplucon portal. Ik heb dit nu als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbPdW_RmYWKu_bRD8fLv2H7HXlI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JoX1aiEbrFsXUNltB9lQPfmg.png?f=user_large

Daarna de warmtepomp van "ingeschakeld" naar "apx" gezet(dit was eigenlijk een aanname dat dit nodig was bij gebrek aan enige uitleg in het portal zelf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlKqGUNAv_i_JaiG0-J8epEsbdQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XzGPpWKdH6QZWXCmBIABVOn0.png?f=user_large
Echter hierna gaat de warmtepomp en ww nooit meer aan, ook niet in de groene blokken uit het screenshot hierboven. Nu heb ik de warmtepomp dan maar op "ingeschakeld" gezet ipv "apx" en gaat die wel weer aan maar of hij de blokken met lage prijzen gebruikt is mij niet duidelijk. Hoe het nou precies moet werken is mij niet duidelijk. Iemand hier ervaring mee die dit kan uitleggen of zijn werkende instellingen kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

APX is net hetzelfde als EPEX toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
APX is de oude naam van EPEX. Maar het lijkt erop dat Eplucon dit niet erg consistent geimplementeerd heeft. Ik ben hier nog mee verder gegaan maar het lijkt erop dat zodra ik APX inschakel de boiler niet meer opwarmte ook niet in de goedkope energie prijs uren. Zou mooi zijn als iemand anders zijn ervaring/instellingen kan delen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

@Koen Hendriks Heel erg bedankt voor de integratie! En nu maar hopen dat de API blijft werken.

@Vaez Ik gebruik die instelling ook en hier lijkt het wel te werken, de warmtepomp staat dan wel gewoon op ingeschakeld en niet op APX. Het verbaasd mij dan ook dat die APX instelling ook apart bij de warmtepomp vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Xof schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:50:
@Koen Hendriks Heel erg bedankt voor de integratie! En nu maar hopen dat de API blijft werken.

@Vaez Ik gebruik die instelling ook en hier lijkt het wel te werken, de warmtepomp staat dan wel gewoon op ingeschakeld en niet op APX. Het verbaasd mij dan ook dat die APX instelling ook apart bij de warmtepomp vermeld staat.
Dat is interessant om te horen. Zou je een screenshot van je instellingen van het energiemanagement op het eplucon portal willen delen?(https://portaal.eplucon.nl/e-control/ems)
Je hebt dan alleen iets op de "energie management" pagina ingesteld en je warmtepomp zelf staat dan zoals op onderstaande screenshot ingesteld als ik het goed begrijp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ2m9adJprEmnIiXWGafZPYywd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cE5msQEAMmt4Jfoh0ESIWUXc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xof

Xof

Ik heb inderdaad alleen op de energiemanagement pagina de instelling gedaan, overigens heb ik nu wel net de isolatiewaarde van 0,5 aangepast naar 0,9 omdat die vandaag dan alleen in de nacht zou opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29imcmAMNuK7wzs6kx_aYpPF0i8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uU7lm5pY4JEzd4I0tiSJHejn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18N0tDcEcBPoGoRnI86u-OVRseA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CmUsM7EwwEXtLKfjwWhPwD9s.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Xof Wat staat er onder die 'i' bij isolatiefactor?

Ik doe graag inspiratie op voor hoe e.e.a. in te regelen; heb nl. wel zo'n WP, maar niet dat Eplucon / Tech spul erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xof

Xof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIDk_1y9uPPFh-T3tgdyaD7CFv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ItGix6RWDQvhIcsRjb9Drxlx.png?f=user_large

Als die op 0,5 staat dan gaat die alleen aan op de laagste prijzen (met de huidige buitentemperaturen). Dus ik moet ook nog wat met die waarde spelen om een goede balans te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Xof op 28-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

interessant regeltechniek probleem, gegeven:
- 1-dag voorspelling elektriciteitsprijs per uur
- 1-dag voorspelling temperatuur per uur
- COP curve op basis van verschil bron-temperatuur / CV-temperatuur
- eventueel COP curve op basis van toerental/vermogen.
- bron-temperatuur bij continu gebruik (kan gemakkelijk het laagste punt van de voorbije dag zijn)
- een meting van hoe snel je huis afkoelt (nog te bepalen)
- eventueel: capaciteitstarief
- maximale afwijking van de gewenste binnentemperatuur.

minimaliseer kost om te verwarmen, en berekend dus per uur het setpoint voor je WP, voor het CV gedeelte.

[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 28-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michhuis
Ik gebruik deze instellingen ook sinds 3 maanden maar heb het anders geconfigureerd staan. 10 uur uit is wel erg optimisties denk ik.
Ik heb warmwater op 6 uur staan en laag op 50 en hoog op 60 graden.
De warmtepomtp op manual en 4 uur. De warmtepomp verder op ingeschakeld staan en niet op APX.
In de monitoring zie ik dat de warmwater default temperatuur zich aan past en met current heating state geeft die aan dat de warmtepomp uitschakeld op piek uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Dat ligt er denk ik ook een beetje aan hoe groot het boilervat is wat je hebt, wij hebben een 500 liter vat daarmee lukt het net in 10 uur. Al is 45 graden waar ik hem nu op het staan misschien wel wat laag, maar daar komt die ook niet zo snel.
De warmtepomp mocht vandaag tussen 11:00 en 14:00 even actief zijn en ik hoorde hem om 11:02 aanslaan, dus het werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Hier lijkt het niet te werken, ook niet nadat ik de warmtepomp op ingeschakeld ipv apx gezet heb. De temperatuur in de boiler daalde rond 0830 naar 34C. De instellingen staan op 10 uur uit, minimale boiler temperatuur 45C en normaal 58C. De prijzen van vandaag geven aan dat de boiler na 10:00 mag gaan opwarmen ivm lagere prijzen. Echter begint de boiler om 08:40 op te warmen zie ik in de grafieken. Ben toch benieuwd waar het verschil in zit.

@michhuis bedoel je met 'manual' dat operatie modus op Verwarming en niet op auto wp staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michhuis
Nee manual = statisch ipv dynamisch. dan kan je het aantal uren in vullen. Het gaat mij vooral om de piek tariefen te vermijden. Daarnaast gebruik ik auto-WP ook niet hij staat op verwarmen of koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Ik denk dat ik gevonden heb waarom "Warmtepomp sturen op basis van Epex" niet werkt bij mij. We gebruiken namelijk 'WW weeksturing'(om de temperatuur van de boiler in het weekend hoger te zetten zodat er meer warm water is). Deze lijkt de aansturing vanuit EPEX te overschrijven en hier niet mee samen te werken. Nu ik dit uitgezet heb zie ik namelijk 'Ingesteld boiler' wel naar 45C gaan zoals ingesteld op de momenten dat de stroomprijs hoog is. Ga nog even verder testen maar zou mooi zijn als dit de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Als ik probeer om de EPEX dingen aan te zetten, is het resultaat dat *alle* uren Rood/Uit staan. Mijn warmtepomp staat daarna dus ook zowel voor verwarming als voor SWW uit.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 01-06 23:32
bjp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:35:
Als ik probeer om de EPEX dingen aan te zetten, is het resultaat dat *alle* uren Rood/Uit staan. Mijn warmtepomp staat daarna dus ook zowel voor verwarming als voor SWW uit.

Wat doe ik fout?
Ik had als fout dat ik apx als modus had staan
Nu gewoon de standaard icm vinkjes als hieronder. Werkt goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACkFZhI9ttA5eX3iKhOwgiRy8NY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cium8j08RpVSifpN8KB6kN96.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Xof schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:09:
[Afbeelding]

Als die op 0,5 staat dan gaat die alleen aan op de laagste prijzen (met de huidige buitentemperaturen). Dus ik moet ook nog wat met die waarde spelen om een goede balans te vinden.
snapt iemand die isolatiefactor? Er staat enkel een voorbeeld bij 1.0. Wat bij 0.5 of 1.5? Ik zou verwachten dat een goed geïsoleerd huis de WP vaker mag uitstaan. Bij 1.0 is dat 13u uit bij 5-10C graden buiten. Wat bij 0.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

superyupkent schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:52:
[...]

Ik had als fout dat ik apx als modus had staan
Nu gewoon de standaard icm vinkjes als hieronder. Werkt goed!
[Afbeelding]
afgezet, terug opgezet, en nu heb ik wel groene/rode uren. Dank U!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:32:
- bron-temperatuur bij continu gebruik (kan gemakkelijk het laagste punt van de voorbije dag zijn)
Leuke lijst. Maar deze snap ik niet.

En ik heb er nog eentje: warmtecapaciteit van je woning (en eventuele buffers).
bjp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:41:
snapt iemand die isolatiefactor? Er staat enkel een voorbeeld bij 1.0. Wat bij 0.5 of 1.5? Ik zou verwachten dat een goed geïsoleerd huis de WP vaker mag uitstaan. Bij 1.0 is dat 13u uit bij 5-10C graden buiten. Wat bij 0.5?
Nee, ik snap 't niet echt eigenlijk. Het lijkt een verkapte manier van instellen hoe ver de temperatuur van jou mag afwijken (hysterese). Afgezien daarvan lijkt het me te draaien om zowel de isolatie als hoe ruim de WP bemeten is t.o.v. het huis en dat kan de WP (het beste) zelf leren, lijkt me.

En dan is er nog COP naar toerental en naar CV-temperatuur (versterkt door het eventueel omlaag trekken van een krappe bron): het ding presteert (nodeloos) slecht wanneer hij flink moet aanpoten omdat hij maar een klein deel van de dag mag draaien. Afhankelijk van de tarief verschillen valt het aantal gewenste draaiuren dan anders uit (niet alleen afhankelijk van het (over het etmaal) benodigde verwarmingsvermogen dus).

Ik heb na oriëntatie nog even van dynamisch tarief afgezien, maar mijn eerste indruk was dat ik toch nog doorgaans zo'n 20 van de 24 uur zou willen draaien. (Twijfelde nog over de dure ochtenduren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
bjp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:35:

Wat doe ik fout?
Dat is een bug. Je ziet het resultaat pas in de rood/groene lijntjes na 2 keer op opslaan te klikken.
bjp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:41:
[...]

Hier stond die op 0.5 maar toen werd het huis niet meer goed warm(het aantal uur was te weinig om het huis op 20C te krijgen), nu op 1.0 lijkt het goed te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb na 35 dagen eindelijk mail terug van Eplucon en er zat een fout in hun backend en dit is nu opgelost.

Ondertussen het nu weer aan de praat met mijn home assistant en ook maar de integratie weer wat aandacht en liefde gegeven.

Bedankt voor alle feedback (hier en op GitHub). Mocht ik nog waardes gemist hebben of iets kunnen uitbreiden dan zijn suggesties zeker welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Koen Hendriks op 06-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Laatst online: 01-06 23:32
Voor de mensen die druk met de API aan de slag zijn gegaan van eplucon. Is er een manier om onderstaande grafieken op te halen en in HA weer te geven?

https://portaal.eplucon.nl/e-control/ems
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivNEQPxzi4KK35Tk9FzFPfzB3Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QSGzflnC7U1YoX8pz91rGoT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEVERTSE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 31-03 19:22
superyupkent schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:58:
Voor de mensen die druk met de API aan de slag zijn gegaan van eplucon. Is er een manier om onderstaande grafieken op te halen en in HA weer te geven?

[Afbeelding]
De uitschakeltijden zijn niet handmatig in te stellen. Dit ligt beroepshalve als wens bij Eplucon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat242
superyupkent schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:58:

[Afbeelding]
Helaas bem ik het niet tegengekomen, echter door deze wijziging ben ik er wel meer van overtuigd dat van buiten af de WP gestuurd kan worden. Helaas heb ik dat ook nog niet uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb het geprobeerd - niet echt hoe ik het zou doen. Wss maak ik zoiets via HomeAssistant.

Maar leuk dat ze het voorzien moet ik zeggen, gemakkelijk voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof

Xof

Is er bij meer mensen de API stuk? Sinds een aantal dagen veranderd de temperatuur niet meer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cifLA4Xt8ln-Ckp8wHPylnceKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xmVB4VfnYFvTKwLssrUoGqwa.png?f=user_large

Zou kunnen zijn dat dit na de update is van de integratie, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het is sinds 6 november gestopt met werken zie ik nu.
In de portal van Eplucon zie ik wel netjes dat de API benaderd wordt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste