Het grote Hyundai Tucson topic

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 22:22

Klippy

Still Game

Ik zou me daar niet te veel bij voorstellen, dat vraagt hij meerdere keren per jaar, bij elke wijziging van de voorwaarden. Tot nu toe heb ik nog nooit nieuwe functionaliteit gezien.

Had hem gisteren ook weer, maar meteen de auto langs de kant gezet, want ding vraagt het elke keer als je net onderweg bent. Anders ben ik dat weer een week lang aan het wegklikken.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
Ah jammer; al beloofde de customer service dat er eind maart wel wat nieuwe functionaliteit zou worden toegevoegd aan de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 08:14

Erikz.nl

professioneel prutser

Klippy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:47:
Ik ken eigenlijk geen enkele auto die ook de achterlichten aan heeft met DRL, kunnen jullie er een noemen?
Mijn Ford Focus Titanium uit 2017 deed dat wel standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 08:14

Erikz.nl

professioneel prutser

donderz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:23:
Ik heb het probleem met de tankdop vorig jaar ook een tijd gehad. Dan net voor hij op onderhoud binnen ging was het magischerwijze opgelost.
Vorige tankbeurt had ik het opnieuw voor. Een paar keer aan iemand hulp moeten vragen aan het tankstation om op het knopje te rammen terwijl ik wat met de tankklep beweeg. Laatste keer was er niemand en heb ik mijn tankpas er tussen geklemd, dat werkte van de eerste keer :-).
Er zit een manual release links achter in je kofferbak, onder de bodem van de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:04
Ik heb sinds kort een nieuwe (voorraadmodel) Tucson hybride Premium en heb een Brodit Proclip waar ik m'n telefoonhouder (Qi lader die klemt zodra een toestel wordt waargenomen) op heb gemonteerd. Stroomkabel (USB-C naar USB-A) met een haakse USB-C aansluiting op de houder zodat de kabel niet (deels) voor het display terechtkomt en ook kan ik eventueel switchen naar de iPhone15 Pro zelf als ik Apple CarPlay wil gebruiken.

Nu heb ik het kabeltje een beetje geklemd zodat deze langs de stijl naar beneden loopt, maar ik vroeg me af of dit netter kan zodat ik bijv. ook het stukje overtollige kabel weg kan werken. Dat stukje is nu opgerold beneden bij de linker USB aansluiting.

Heeft iemand toevallig dit zelf ook aan de hand gehad of in ieder geval een nette(re) oplossing dan hoe ik het nu heb? Ik kon eigenlijk mbv Google geen voorbeelden vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4-R29sLowcmkDNOsFNnnvp1IWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mVmwNBRfcjkCybg9bmdhuH01.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwzi0kJgU8Qd0XE5Or3hhxbAqKc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zr4AwT7CKLHkcXm6NliU4OB9.jpg?f=user_large

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:47
Ik heb een vrij stugge USB kabel voor AA en die zit gewoon opgerold in de uitsparing tegen het 'plafond' van dat bakje.
Kan het slecht uitleggen , mar je moet maar even aan de bovenzijde van het bakje voelen...
Misschien kun je met plakkers oid de kabel daar wegwerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
OK, maar dat is dan het minste probleem denk ik, want jij hebt dan geen kabel naar het ventilatierooster neem ik aan. Daarvoor, voor die kabel naar het ventilatierooster, ben ik wel nieuwsgierig naar een nette oplossing.

Meteen een andere vraag:

Tijdens mijn eerste rit naar kantoor hoorde ik piepjes. Kon het eerst niet thuisbrengen, maar zag op een gegeven moment een waarschuwing onderin het dashboard dat het flink ging waaien aan de kust.

Ehm...boeien?

Maar heb niet kunnen vinden waar ik dat uit kan zetten. Weerbericht leuk, maar doe er niets mee en wil al helemaal geen waarschuwingsgeluiden over wat er aan de kust zoal wel of niet waait :-)

Iemand een idee waar je dat kunt instellen / uitzetten?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Oh, ik dacht dat het om die rol kabel ging...
dashboard open en kabel binnendoor... Geen sinecure met deze auto vermoed ik. Met mij vroeger Xantia vaak genoeg gedaan, maar dat dash was ook vrij simpel te openen...

De weermelding, komt die uit de auto of uit je telefoon en via AA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Kan het ook gewoon de waarschuwingen van de auto zijn geweest voor snelheid of lane keeping? Die staan ook standaard aan :(

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Het gaat echt om de melding van de auto en het is de melding over het weer (harde wind aan de kust in alle gevallen) en is dan ook zichtbaar onderin het dashboard. De andere melding ben ik wel bekend mee.

Over het dashboard openmaken, vind het nogal spannend om dat zelf te doen in een nieuwe auto. Misschien als ik een tutorial zie dat ik het aandurf, anders wordt het mss toch door een professional laten doen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:52
Melding over wind? Heb ik nog nooit gehad….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Misschien durf ik dit zelf wel?

Zo te zien is het een plastic kapje dat je los kunt klikken, mits je een dergelijk kunststof stuk gereedschap hebt waarmee je de boel niet beschadigt. Het is dan wel een versie waarbij het stuur aan de andere kant zit, maar het idee is hetzelfde lijkt me.

YouTube: Hyundai TUCSON 2022 high Definition Wide Audio Screen removing step

Vanaf 6:32 tot ongeveer 6:50 zie je hoe hij het kapje loswrikt. Lijkt me dat ik daar het overtollige stukje kabel in kan wegfrotten en misschien kan ik zo ook wel naar beneden werken, naar de USB aansluiting.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dat valt inderdaad behoorlijk mee, met alleen die strip verwijderd heb je idd wel genoeg toegang om daar een dun USB kabeltje tussen te stoppen.

Zo'n tooltje, ik heb zo'n setje voor het openen van laptops en laptop displays.
Ik gebruik overigens ook vaak een plectrum (idd, gekocht bij een muziekshop), werkt ook heel goed en is net ff wat steviger dan een plastic tool.

Andere optie is een plastic 'mes', maar dan niet de goedkope en breekbare 'snackbar'modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

ricardo246

Life's what you make it!

M.v.Veelen schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:24:
Het gaat echt om de melding van de auto en het is de melding over het weer (harde wind aan de kust in alle gevallen) en is dan ook zichtbaar onderin het dashboard. De andere melding ben ik wel bekend mee.

Over het dashboard openmaken, vind het nogal spannend om dat zelf te doen in een nieuwe auto. Misschien als ik een tutorial zie dat ik het aandurf, anders wordt het mss toch door een professional laten doen.
Heb jij het niet over de melding zeilen?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Waaien aan de kust lijkt mij ook een hele vreemde melding :o
Dat is dan een nieuwe feature, of het zit niet in mijn model, of het was wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
"geef mij wind en zeilen...." 8) O-)

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
ricardo246 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:41:
[...]

Heb jij het niet over de melding zeilen?
Kan ook, de melding is niet zo heel lang in beeld, maar ik zie dan een (denk ik) wind-symbooltje en " Coast " erachter en dit wordt niet getriggerd door mij of doordat ik rem of optrek. Deze week vrij, dus weinig gereden, anders had ik geprobeerd om er snel een foto van te maken. Online kan ik er geen foto van vinden helaas.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Dat is idd 'Coasting' dwz dat je een soort van aan het 'freewheelen' bent op EV.

Ipv dat je verbrandingsmotor nodig is op die snelheid kan de elektromotor je snelheid 'op peil' houden..
Tenminste, zo heb ik het begrepen, correct me if i'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, die "coast" functie is juist dat je de batterij weer wat oplaadt / minder verbruikt. Het is de bedoeling dat je dan het gas los laat en de wagen laat uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

ricardo246

Life's what you make it!

M.v.Veelen schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:28:
[...]

Kan ook, de melding is niet zo heel lang in beeld, maar ik zie dan een (denk ik) wind-symbooltje en " Coast " erachter en dit wordt niet getriggerd door mij of doordat ik rem of optrek. Deze week vrij, dus weinig gereden, anders had ik geprobeerd om er snel een foto van te maken. Online kan ik er geen foto van vinden helaas.
https://www.ad.nl/auto/zu...bayon~a2c4c1b3/207669190/

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hmmbob schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:49:
Ah, die "coast" functie is juist dat je de batterij weer wat oplaadt / minder verbruikt. Het is de bedoeling dat je dan het gas los laat en de wagen laat uitrollen.
Ok, apart. Bij mij laad hij juist op (bv in sportstand) als de verbrandingsmotor wel draait maar niet het volle vermogen gebruik.

Overigens zie ik die 'coast' melding nooit of vrijwel nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hmm, dus toch dat freewheelen waar ik het over had, maar hij 'doet' dus ook niks met de elektromotor ?

Eigenlijk wat je dus met een 'gewone' auto met handbak kunt doen : Gas los en koppeling intrappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
De coast melding zie je vaak als je het ingebouwde navigatie syteem gebruikt, ergens (bijvoorbeeld) 80 kmh rijdt, waar 50kmh is toegstaan en er een rempunt nadert.
Althans, ik zie het vaak als ik van autoweg ofzo af ga.

Het betekend inderdaad dat je het gas kan loslaten en kan laten rollen, soort geheugensteun om zo zuinig mogelijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 05:22
Jpiek schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:16:
[...]

Eigenlijk wat je dus met een 'gewone' auto met handbak kunt doen : Gas los en koppeling intrappen...
Bij een handbak moet je hem juist in zijn versnelling laten staan als je hem laat uitrollen. De kleppen worden dan gelicht en er vindt dan geen verbranding plaatst (i.t.t. stationair draaien).

Kijk maar eens naar het actuele verbruik, die zie je dan naar 0l/100km gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik ga dit maar eens goed in de gaten houden en proberen te triggeren. Thanks!

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Ik heb deze week voor het eerst de caravan erachter gehad. Ging prima; maar wel irritant dat zo af en toe de dode hoek detectie aan springt. Knipperen triggers 1x zelfs de noodrem ingreep…

Detectie uitschakelen was wel redelijk makkelijk.
Ok inhouden in het scherm waar de afstand tot voorganger wordt weergegeven en naar onder scrollen.

Worden er verder nog zaken automatisch aangepast? Qua door schakelen Enzo? Of gewoon sportstand kiezen?

Rijden was btw wel comfortabel. Genoeg power en zelfs zonder belasting in auto geen moeite met 1550kg caravan

Edit: wel handig om te vermelden. 2023 tucson nline hev automaat

[ Voor 5% gewijzigd door wienesroa op 27-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
wienesroa schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:28:
Ah jammer; al beloofde de customer service dat er eind maart wel wat nieuwe functionaliteit zou worden toegevoegd aan de app
Hier heb ik trouwens niets meer van kunnen terugvinden.
Volgens mij is de bluelink app nog steeds gelijk.
Vergrendelen en ontgrendelen zijn enige opties die ik kan initiëren.

Een enkele dag had ik de mogelijkheid om ook claxon, verlichting te bedienen via app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Oeroeg schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:18:
[...]

Bij een handbak moet je hem juist in zijn versnelling laten staan als je hem laat uitrollen. De kleppen worden dan gelicht en er vindt dan geen verbranding plaatst (i.t.t. stationair draaien).

Kijk maar eens naar het actuele verbruik, die zie je dan naar 0l/100km gaan.
Ik heb het dan ook niet over uit de versnelling halen O-) Maar bij een verbrandingsmotor kun je niet echt freewheelen zonder de koppeling in te trappen, je gaat anders nl op de motor afremmen, en dat wil je juist niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
wienesroa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:05:
Ik heb deze week voor het eerst de caravan erachter gehad. Ging prima; maar wel irritant dat zo af en toe de dode hoek detectie aan springt. Knipperen triggers 1x zelfs de noodrem ingreep…
Da's wel vervelend, op z'n minst. kan me niet herinneren dat ik dat uit heb moeten zetten. Maar caravan van 1550kg, toevallig breder dan 230cm ?

HDA heb ik uitgezet, Het proberen de combinatie exact in het midden tussen de lijntjes te houden resulteerde bij mij in een zichzelf versterkende slingering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
230cm met emuk spiegels.

Ik heb nu profiel 2 aangemaakt als caravan; eens kijken of ik daar de instellingen zo kan zetten dat ik geen rariteiten meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 20:30
Ik zie bij de laatste update meldingen staan dat je nu ook Amazon Music kunt afspelen.
Iemand die kan zeggen hoe dat werkt ?
Ik kan het niet vinden namelijk, ik krijg het niet in mijn Bluelink app tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
wienesroa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:26:
230cm met emuk spiegels.

Ik heb nu profiel 2 aangemaakt als caravan; eens kijken of ik daar de instellingen zo kan zetten dat ik geen rariteiten meer heb.
De onze is ook 230, wel apart dan. Emuk spiegels (mooi spul!) hebben wij ook, maar dat heeft geen invloed op de meldingen lijkt me...
Misschien hebben we de spiegels net iets meer naar buiten afgesteld staan ? Dat daardoor de camera ook meer langs de auto en ook de caravan kijkt ?
Ik heb buitenspiegels eigenlijk nooit zo afgesteld dat ik de zijkant van de auto zelf zie, jij wellicht wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Ik zie inderdaad deurgreep in uiterste hoekje.
Ik zal er eens mee spelen, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Spiegels zelf zijn star bevestigd. Kunnen alleen volledig ingeklapt of uitgeklapt staan.
Dodehoek gaat adhv camera of parkeersensoren?

In de spiegel kan ik alleen glaasje verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik doel op het electrisch afstellen van de spiegels, niet op de kappen natuurlijk.
Weet niet of dat effect heeft op de camera's cq sensoren, anders heb ik er geen verklaring voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeroeg
wienesroa schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:28:
Dodehoek gaat adhv camera of parkeersensoren?
Er zitten twee radars in de achterbumpers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loMGlCV8zpDpERk9StJjepaOk6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpBzYEdbdKSZeQ9fNwaUycyo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Dan heb je natuurlijk kans dat mijn Hobby540 2012 net in het bereik van die camera's zit.
Ik zal het donderdag nog eens in de gaten houden en anders kan ik natuurlijk de optie uitschakelen.

Bedankt voor het naslagwerk! Al vermoed ik dat ze bij mij dan gewoon onder de richtingaanwijzers zitten (NLine), zonder te checken dacht ik dat daar de parkeersensoren zich bevinden.

EDIT:

Vanmorgen zag ik trouwens het volgende:

Situatie: Navigatie geeft bij startup een icoontje werk, links onderin de hoek als map functie geselcteerd is. Cool, eens op geklikt en auto begint inderdaad te navigeren naar [kantoor]. Geluid staat uit, dus het stoort niet. Aankomsttijd is zelfs handig om in de gaten te houden, al kan ik die ondertussen wel inschatten ;)
Nu zag ik toen ik de straat van werk inreed een P icoontje, met een grijs balkje, dat bij aantippen blauw wordt (geactiveerd?). Mijn vraag is nu, wat activeer ik dan? Want ik zag niets anders dan normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM2Nyjz4MOz0eb_rApvHc3cd4bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYmWadwMdVNjXN4kJB3FyRt3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door wienesroa op 30-04-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Oeroeg schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:32:
[...]

Er zitten twee radars in de achterbumpers

[Afbeelding]
Ok, gooi maar in mijn pet waar het verschil in detectie vandaan komt dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 04:54
wienesroa schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:16:
Nu zag ik toen ik de straat van werk inreed een P icoontje, met een grijs balkje, dat bij aantippen blauw wordt (geactiveerd?). Mijn vraag is nu, wat activeer ik dan?
Een overzicht van beschikbare parkeerplaatsen op je bestemming, indien aanwezig. Laat je de knop onberoerd dan zie je ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
wienesroa schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:16:
Vanmorgen zag ik trouwens het volgende:

Situatie: Navigatie geeft bij startup een icoontje werk, links onderin de hoek als map functie geselcteerd is. Cool, eens op geklikt en auto begint inderdaad te navigeren naar [kantoor]. Geluid staat uit, dus het stoort niet. Aankomsttijd is zelfs handig om in de gaten te houden, al kan ik die ondertussen wel inschatten ;)
Nu zag ik toen ik de straat van werk inreed een P icoontje, met een grijs balkje, dat bij aantippen blauw wordt (geactiveerd?). Mijn vraag is nu, wat activeer ik dan? Want ik zag niets anders dan normaal.

[Afbeelding]
Op basis van het plaatje denk ik dat je nog oude navigatie software hebt. De annuleren knop in de laatste software versie is een icoontje geworden.
Je kunt de navigatie zelf updaten door de software hier te downloaden:
https://update.hyundai.com/EU/NL/Main
Zorg wel voor een USB stick van 64 Gb of groter (ik gebruik een 128 Gb, op de groei gekocht), zodat de software erop past en naar de auto gebracht kan worden.

Ander onderwerp, in Korea en de VS is er ondertussen een facelift uit van de Tucson:
https://www.hyundai.com/w...onal-auto-show-0000000666

[ Voor 8% gewijzigd door swhnld op 08-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Ik heb de laatste versie en ook annuleer route als knop, hoe ziet dat er bij jou dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Idefix70 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:29:
Ik heb de laatste versie en ook annuleer route als knop, hoe ziet dat er bij jou dan uit?
Bij mij is de annuleerknop een slangetje met pijltje eraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsgNL3EmBJrRbXWrZJLgkHDhmWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQJrOwQisYDM8qUWLpRQyWXv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctKakjoeupmFfoGG1GSnVgnhKHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBS0Vu1VOuNNMUFyJAn8R9Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Kan je dat ota updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Niet op de Tucson, alleen in de Ioniq 5/6 zit volgens mij een unit die dat ondersteunt. Je moet downloaden en op een usb zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
swhnld schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:38:
[...]

Bij mij is de annuleerknop een slangetje met pijltje eraan.
Na half uur zoeken..... je hebt zeker niet de plug in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Idefix70 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Na half uur zoeken..... je hebt zeker niet de plug in...
Nee, de HEV Premium van bijna 3 jaar oud nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 09:49
Sinds kort blije bezitter van een Hyundai Tuscon T-GDI uit 2017! Eerste 3500 km direct gereden in de eerste 2 weken met vakantie naar Italië, wel prettig om even te wennen aan met name de grootte van de auto :D komen van een Seat Ibiza Station. Heel blij met de extra ruimte zowel in de auto voor en achterin als de kofferbak. We hebben de dakkoffer niet nodig gehad, dat was anders onhaalbaar geweest.

Daarbij ook een vraag: we moeten de zomerbanden vervangen, dus op zoek naar een geschikte vervanging. De wondere wereld van banden... Op dit moment zit er een 255/45/R19 102V Extra Load band op. Heeft iemand een tip wat een goede zomerband zou zijn voor deze auto?

Edit: Heb een uur lopen zoeken met de verkeerde velgmaat, als je dit aanhoudt op 17" krijg je bijna geen opties dus ik begreep er weinig van :') met 19" nu ruime keuze, dit lijkt goede optie te zijn: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

[ Voor 14% gewijzigd door Tiroz op 14-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 17:47

jasjenl

Liab A Tymo

swhnld schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Nee, de HEV Premium van bijna 3 jaar oud nu.
Ik heb wel de plug in versie en bij mij is het annuleer knopje ook dat slang icoontje geworden. Sindsdien heb ik ook een Soundhound icoon in de radio erbij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Zoals in dit topic te lezen is, is FlitsMeister niet meer gratis in combinatie met veel functionaliteit, zoals bijvoorbeeld AppleCarplay.

Alternatieven voor Flitsmeister

Ik weet dat de Tucson ook een flitspaal melding ingebakken heeft, heeft iemand daar ervaring mee?
Werkt dat goed? Hoe komt de auto aan zijn informatie?

Vooralsnog ben ik overgestapt op Waze, dat lijkt prima te werken. Ik moet nog even bekijken of die ook automatisch opstart, of dat ik een automatisering in de iphone moet aanmaken in de trend van. Als carplay start dan Waze starten.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen. En ik snap, als ik niet te hard rijdt, komt het ook goed. Ik ben zeker geen fervente hardrijder, maar ik ben wel erg snel afgeleid, dus op een stuk van 100-80-50 wil ik wel eens te laat in de gaten hebben dat ik langzamer moet gaan en dan staan sommige flitsers ook wel erg schurkerig opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik ga gewoon betalen voor Flitsmeister, 1 account op werk- en privetelefoon. Mag en werkt volgens hun helpdesk.

Met totaal +40.000 km per jaar verdien ik dat zat terug..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
De vraag is of de andere 1.2 miljoen gebruikers dat ook doen. Indien niet is de kracht van de tool verloren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07-2024
Goedemorgen,

Ik ben aan het twijfellen over een Sportage PHEV. Heb nu een RAV4 Hybrid (non-phev) en ga daarmee elke zomer naar spanje met het gezin.

Zijn er hier berijders van de Sportage PHEV en kunnen jullie mij vertellen;
1.) hoe ver je komt met 1 tank en 1 volle accu? (zeg maar de eerste stint) en vervolgens;
2.) hoe ver kom je als je alleen benzine tankt en niet oplaad als je een lange rijs nar het buitenland maakt.

Ik hou met netjes aan de opgegeven snelheid en neem 2 volwassennen, 2 kids en een hond mee. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

jbbrans

Zoldar42PFL9664 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:48:
Goedemorgen,

Ik ben aan het twijfellen over een Sportage PHEV. Heb nu een RAV4 Hybrid (non-phev) en ga daarmee elke zomer naar spanje met het gezin.

1.) hoe ver je komt met 1 tank en 1 volle accu? (zeg maar de eerste stint) en vervolgens;
2.) hoe ver kom je als je alleen benzine tankt en niet oplaad als je een lange rijs nar het buitenland maakt.

Ik hou met netjes aan de opgegeven snelheid en neem 2 volwassennen, 2 kids en een hond mee. Alvast dank!
Ik heb een Tucson PHEV en heb op lange ritten (>700km) een verbruik van 1 op 10,5 bij 130km/u en 1 op 12,5 bij 120km/u. Dit alles op de cruise control.
Het opladen op lange ritten is geen optie, de auto kan niet snelladen en voor die 50 km extra, is 2 uur wachten de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
Dank voor het delen van je ervaringen. Maar dan sta je dus om de 370km aan de pomp ongeveer? De eerst rit van huis wellicht 420km?

Ik doe 1200km op 1 dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Geen idee of je ook nog iets wilt gaan trekken. HEV vs PHEV = 1650 vs 1350.
HEV verbuik, mits ik me netjes aan 50/80/100 houdt is 1op16.

Ga ik 120/130 of harder rijden, dan is het verbruik als snel 1 op 11-13.

Ik heb een tijdje in de Sportage PHEV gereden. En vooral woon-werk was leuk met ongeveer 50-60km bereik. Maar retour Antwerpen betekende tanken. Nu vin dik het persoonlijk niet erg om even t stoppen en een kop koffie of flesje cola te kopen. Maar het verschil tussen de reikwijdte HEV-PHEV is wel een factor om rekening mee t ehouden. 32L versus 52L als ik me niet vergis.

edit: ik bedenk me net. De auto (PHEV) startte in de herfst/winter vrijwel altijd op de verbrandingsmotor om interieur te verwarmen. Na een km of 5/7 schakelde hij dan over naar volledig EV. Ook iets om rekening mee t e houden.

edit2: en het laden duurde bij mij op het werk 4/5u om volledig op te laden. Kan natuurlijk zijn dat het wat geknepen was, maar ook tijdens een zwemlesje van de kids, had ik weinig profijt van een uurtje aan de lader. Wel iedere keer het genhannus om de kabel uit/in te rollen, paal te activeren etc.

[ Voor 31% gewijzigd door wienesroa op 12-06-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
wienesroa schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:06:
Geen idee of je ook nog iets wilt gaan trekken. HEV vs PHEV = 1650 vs 1350.
Let wel, dat is voor het 'huidige model, opgefriste versie heeft/krijgt andere trekgewichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Zoldar42PFL9664 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:38:
Dank voor het delen van je ervaringen. Maar dan sta je dus om de 370km aan de pomp ongeveer? De eerst rit van huis wellicht 420km?

Ik doe 1200km op 1 dag
Ik stop elke 2-2,5 uur en gooi dan inderdaad de tank weer helemaal vol.

De PHEV heeft inderdaad de brandstof motor nodig om te verwarmen.

Betreffende trekgewicht: Ik zie net dat zowel de Kia als de Hyundai PHEV nog maar 1210 KG geremd mogen trekken. De mijne (dec 2022) mag nog 1350 KG trekken. Dit wordt toch wel een hele beperking, de auto heeft trouwens geen moeite met zoveel gewicht erachter.

[ Voor 33% gewijzigd door jbbrans op 12-06-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldar42PFL9664
Voor de goede orde je spreekt nu over het huidig model Taxon phev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Zoldar42PFL9664 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:57:
Voor de goede orde je spreekt nu over het huidig model Taxon phev
Ik heb een Hyundai Tucson PHEV 2022, Jij vraagt over de Kia sportage. Technisch hebben deze grote overeenkomsten.
En het gaat inderdaad om het huidige model, waar ze blijkbaar technisch iets hebben veranderd waardoor de trekgewichten flink hebben verlaagd. Motorvermogen en verbruik lijken mij hetzelfde.

[ Voor 28% gewijzigd door jbbrans op 12-06-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jbbrans schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:24:
[...]
En het gaat inderdaad om het huidige model, waar ze blijkbaar technisch iets hebben veranderd waardoor de trekgewichten flink hebben verlaagd. Motorvermogen en verbruik lijken mij hetzelfde.
Motorvermogen is ook lager, de PHEV is nog 'maar' 252Pk...
[edit] : de HEV 215 meen ik

Dat is nog steeds ruim voldoende om een flinke caravan te trekken, maar het is blijkbaar een homologatie dingetje.

Ik reed voorheen, en wou graag, een Peug 3008. Was er alleen nog als hybride, maar max. trekgewicht was dan 1250Kg... In mijn zoektocht ondekt dat dat bijna voor alle hybrides gold, ergo homologatie.

Daardoor kwam ik nu op de Tucson uit... Over 4 jaar mag ik dus weer opnieuw op zoek (of ik ga voor een EV6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Jpiek schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Motorvermogen is ook lager, de PHEV is nog 'maar' 252Pk...
[edit] : de HEV 215 meen ik

Dat is nog steeds ruim voldoende om een flinke caravan te trekken, maar het is blijkbaar een homologatie dingetje.

Ik reed voorheen, en wou graag, een Peug 3008. Was er alleen nog als hybride, maar max. trekgewicht was dan 1250Kg... In mijn zoektocht ondekt dat dat bijna voor alle hybrides gold, ergo homologatie.

Daardoor kwam ik nu op de Tucson uit... Over 4 jaar mag ik dus weer opnieuw op zoek (of ik ga voor een EV6)
Inderdaad is het brandstofmotor vermogen, in Nederland, nu nog maar 158 PK. In Belgie en Duitsland zie ik nog steeds 180PK aangegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Goedemorgen,

Ook Tucson PHEV uit '22, en mijn Bluelink app zegt nu 55km electrisch en 450km benzine met tank bijna vol.

Bijladen onderweg is met een PHEV niet echt een optie (traag, en waarschijnlijk niet de juiste stekkers bij de laadpalen onderweg), dus dan rij je volledig op bezine. Ligt een beetje aan je rechtervoet natuurlijk hoe vaak dat is, maar wijkt bij mij niet bijzonder veel af van mijn vorige benzine auto's - weliswaar heeft de Tucson een relatief kleine tank, dus vaker stoppen. Maar hee, met 2 kinderen op de achterbank zul je sowieso een keer moeten stoppen :+

130km/h * 3 uur = 390km, dus als je iedere 3u zou stoppen voor plaspauze en tanken ben je er. Vaak stop je vaker/eerder/sneller dan 3u, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Goedemorgen,

Je zit wel in het Hyundai Tucson topic, niet in het Kia Sportage topic. Dus zou zeker ook de vergelijking maken tussen de fabrieksopgave van beide modellen en praktijk verbruik gemeten door leaserijders: https://praktijkverbruik.nl/default.aspx
Zelf heb ik een Tucson HEV Premium, rijd voornamelijk binnen Nederland lange ritten (126 km naar werk), met 103 op de cruise control. Mijn gemiddelde over 10.000 km inclusief 2000 km vakantie verkeer waar ik 130 rij, volgens de boordcomputer is 6,2 liter op 100 km, dus grofweg 1 op 15.
Bij volle tank geeft de boordcomputer 770-820 km range aan.

Let op de PHEV is iets van 250 kilo zwaarder dan de HEV, en laatste wat ik begrijp betaal je volgende jaar de volle wegenbelasting, waar nu nog 50 procent korting is voor plugins.
Die 250 kilo sleep je altijd mee, dus tenzij korte ritjes en thuis goedkoop elektrisch laden, zou ik de HEV adviseren boven de PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hmmbob schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Ook Tucson PHEV uit '22, en mijn Bluelink app zegt nu 55km electrisch en 450km benzine met tank bijna vol.

Bijladen onderweg is met een PHEV niet echt een optie (traag, en waarschijnlijk niet de juiste stekkers bij de laadpalen onderweg),
Hier met mijn PHEV zegt 'ie 57-62 electrisch en ca 530 op een volle tank...

Overigens moet je opladen met gebruik van je eigen kabel, mijn ervaring is dat dat iha wel gewoon past (mits gewone en geen snellaadpaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jpiek schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:07:
mits gewone en geen snellaadpaal.)
Precies wat ik bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
De Tucson facelift in Nederland beschikbaar:
https://www.autoweek.nl/a...edkopere-plug-in-hybride/
https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/tucson.html
Oude voorraad modellen nu tot 3000 Euro korting las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Max. trekgewicht gaat er toch voor zorgen dat de volgende geen PHEV Tucson gaat worden. Onze caravan mag max 1300kg wegen...

De volgende auto heeft, las het aan mij ligt, overigens een grotere elektrische actieradius, 55-60 km vindt ik achteraf gezien best wel krap...

Grappig : "Hyundai Digital Key 2 – waarmee je de auto kunt vergrendelen, ontgrendelen en starten via een smartphone of Apple Watch – zonder dat je je telefoon uit je zak hoeft te halen. "

En dan zetten ze er een foto bij van een dame die haar telefoon vast heeft en 'richt' op het voorportier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
De Hyundai Tucson 2021 van een collega is gisteren voor de deur van z'n appartement gestolen. Verdwenen zonder enig spoor. Nergens geregistreerd door een ANPR.

Weet iemand meer over de methode? Vergelijkbaar met de Toyota RAV4 die aan de lopende band gejat wordt?

Als ik google, dan kom ik alleen 1 facebook post en een krantenartikel tegen over een gestolen Tucson, maar niets structureels.

Edit: De laatste cijfers van 2023 laten wel een toename van 475% zien t.o.v. 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B7k4tpjWgJrgJHq95vFeMPp2lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lV0z7kD3g2Rjlq48hmVtL1wu.png?f=user_large

bron

[ Voor 33% gewijzigd door Oeroeg op 27-06-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Oeroeg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:32:
De Hyundai Tucson 2021 van een collega is gisteren voor de deur van z'n appartement gestolen. Verdwenen zonder enig spoor. Nergens geregistreerd door een ANPR.

Weet iemand meer over de methode? Vergelijkbaar met de Toyota RAV4 die aan de lopende band gejat wordt?

Als ik google, dan kom ik alleen 1 facebook post en een krantenartikel tegen over een gestolen Tucson, maar niet structureels.

Edit: De laatste cijfers van 2023 laten wel een toename van 475% zien t.o.v. 2022
[Afbeelding]

bron
Je zet het ding op een aanhanger en zeiltje er overheen, en klaar denk ik?

Werkt de Bluelink niet om de auto te traceren, of zie je daar meldingen in? Bij aangifte kan de politie in ieder geval bij een nieuwe Bluelink registratie de gegevens bij de rechter opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
swhnld schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Werkt de Bluelink niet om de auto te traceren, of zie je daar meldingen in? Bij aangifte kan de politie in ieder geval bij een nieuwe Bluelink registratie de gegevens bij de rechter opvragen.
Zat ik idd ook aan te denken. Vrees dat die niet gaat werken als de wagen in een container of ergens in een ondergrondse garage staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
jbbrans schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Ik heb een Tucson PHEV en heb op lange ritten (>700km) een verbruik van 1 op 10,5 bij 130km/u en 1 op 12,5 bij 120km/u. Dit alles op de cruise control.
Het opladen op lange ritten is geen optie, de auto kan niet snelladen en voor die 50 km extra, is 2 uur wachten de moeite niet waard.
Mijn ervaring is anders, ik doe op lange ritten met gezin en volgepakte auto ongeveer 6,4L per 100km, dus 1 op 15 ongeveer. Als ik met een volle tank (en volle accu) vertrek, dan hoef ik maar 1 keer te tanken onderweg om op bestemming in de Provence te komen. (650+600km). Ik rij niet op cruise control overigens, ik rij liever zelf.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 11:14
Hier ook een PHEV en net terug van Oostenrijk. Volgeladen en met dakkoffer op de auto. Richting Oostenrijk ongeveer 8,5l per 100 km en terug ongeveer 7,5l per 100km nodig gehad bij lege batterij. Doorgaan wat meer door de hellingen vermoed ik.

Telkens in 2 dagen gereden en bij de tussenstop in Duitsland kunnen laden. Stukje met batterij tel ik natuurlijk niet mee in het verbruik.

Opgeladen want mijn tankkaart van m'n werkgever werkt enkel in België maar heb een laadpasje voor Europa :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Rijden jullie op auto, hev of ev stand?

Binnenkort weer op vakantie, dus kan het weer uittesten. Normaal rijd ik voornamelijk korte ritten en probeer ik zoveel mogelijk op ev te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07-2024
Hallo allemaal, ik sta op het punt om een Tucson van 2021 PHEV te kopen. Ik heb een overschot aan stroom en wil dan thuis laden voor woon/werk gebruik. Enkele reis naar het werk is 45 km. Op het werk laden is erg duur namelijk 62 cent per kwh. Hoe kan ik dan het beste rijden? Eerst de accu leeg rijden op de heen weg en dan op alleen benzine terug en thuis laden of kan dat niet? Verder vraag ik me af hoever ik rij op de accu. Ik rij rustig max 100 km per uur ivm de drukte tijdens de spits. 90% woon werk is snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
nowayout68 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
Hallo allemaal, ik sta op het punt om een Tucson van 2021 PHEV te kopen. Ik heb een overschot aan stroom en wil dan thuis laden voor woon/werk gebruik. Enkele reis naar het werk is 45 km. Op het werk laden is erg duur namelijk 62 cent per kwh. Hoe kan ik dan het beste rijden? Eerst de accu leeg rijden op de heen weg en dan op alleen benzine terug en thuis laden of kan dat niet? Verder vraag ik me af hoever ik rij op de accu. Ik rij rustig max 100 km per uur ivm de drukte tijdens de spits. 90% woon werk is snel weg.
Elektrisch rijdt je het beste op de lager snelheden, dus binnen de bebouwde kom en op de wegen richting snelweg. Als ik het niet red met elektrisch dan schakel ik op de snelweg naar HEV mode en op de afrit weer terug naar EV. Op de rit naar huis kijk ik of ik EV weer wat eerder kan inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
nowayout68 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:03:
Ik zou gewoon rijden en je er niet druk over maken: zodra de accu leeg is springt hij op benzine over en klaar. Thuis gewoon weer laden.

Dit is waarom je een PHEV hebt, anders had je voor een volledige EV moeten gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Elektrisch rijdt je het beste op de lager snelheden, dus binnen de bebouwde kom en op de wegen richting snelweg. Als ik het niet red met elektrisch dan schakel ik op de snelweg naar HEV mode en op de afrit weer terug naar EV. Op de rit naar huis kijk ik of ik EV weer wat eerder kan inschakelen.
Dat is inderdaad misschien het beste 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
Hmmbob schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Ik zou gewoon rijden en je er niet druk over maken: zodra de accu leeg is springt hij op benzine over en klaar. Thuis gewoon weer laden.

Dit is waarom je een PHEV hebt, anders had je voor een volledige EV moeten gaan :+
Klopt helemaal. EV heeft zeker mijn voorkeur maar vind het teveel gedoe omdat ik ook met caravan rij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 20:47
Oeroeg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:32:

Als ik google, dan kom ik alleen 1 facebook post en een krantenartikel tegen over een gestolen Tucson, maar niets structureels.

[Afbeelding]

bron
En in welke omgeving is dit gebeurd?

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
stervis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:01:
[...]

En in welke omgeving is dit gebeurd?
Brussel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
Weet trouwens iemand of een Duitse Tucson Premium Sky uit 2021 smart cruise control heeft als er een caravan achter hangt? Ik hoorde namelijk dat met caravan de kans bestaat dat hij het automatische snelheid aanpassing mogelijk uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb met de Nederlandse versie gewoon met een aanhanger op ACC gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Hier ook, alleen de de odehork assistent moet eerst, anders kon ik niet inhalen 😗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
wienesroa schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:35:
Hier ook, alleen de de odehork assistent moet eerst, anders kon ik niet inhalen 😗
Bedoel je dode hoek assistent uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowayout68
Hmmbob schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:35:
Ik heb met de Nederlandse versie gewoon met een aanhanger op ACC gereden
Ik ben benieuwd. Hij is van Dec 22. Over een paar weken weet ik het 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Zooow, daar heeft iPhone er iets heel geks van gemaakt. Sorry.
Dodehoek bedoelde ik inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-06 16:07
Hebben jullie het volgende ook al eens ervaren?

Afgelopen vrijdag reed ik naar Groningen in de heftige buiten. Ik had mijn adaptive cruise control aan op de grooste afstand. Want het zicht was ronduit beroerd. De auto bleef in eerste instantie de juiste afstand houden en hield dus de voorganger voor het bovenste streepje. Ineens begint de auto te accelereren en zie ik dat het plaatje van de voorganger knippert en ruim binnen de gestelde afstand kwam. Daarna was de voorganger ineens weg en begon de auto verder te accelereren. In werkelijkheid zie ik de voorganger meer en meer dichterbij komen dus de rem ingetrapt. Nadat de afstand weer prima en veilig was de cruise controle weer aangezet en na een tijdje begon hetzelfde patroon weer. En dat eindige met een foutmelding dat de radar geblokkeerd was en dat de HDA werd uitgeschakeld. Er verscheen een oranje driehoekje onderin het dashboard. Die na een tijdje weer verdween. Ik heb de cruisecontrol weer aangezet en kwam weer in een heftige bui terecht en begon het allemaal weer opnieuw. Daarna maar gewoon op de eigen voet gereden ipv de cruise control.

Kan de radar niet overweg met heftige regenbuien en de spray van de voorligger en gaat hij dan maar rare dingen doen en uiteindelijk zichzelf uitschakelen of is dit een defect?

Ik vind het zelf erg prettig om met zulke omstandigheden extra ondersteuning te hebben van de cruisecontrol op de maximale stand voor onvoorziene acties op de weg. Maar op deze manier en het onverwacht accelereren geeft niet bepaald een veilig/rustig gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
Ebakker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:24:
En dat eindige met een foutmelding dat de radar geblokkeerd was en dat de HDA werd uitgeschakeld.
Dit heb ik een keer tijdens een sneeuwbui gehad, toen was de sensor volledig bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ebakker schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:24:
Hebben jullie het volgende ook al eens ervaren?

Afgelopen vrijdag reed ik naar Groningen in de heftige buiten. Ik had mijn adaptive cruise control aan op de grooste afstand. Want het zicht was ronduit beroerd. De auto bleef in eerste instantie de juiste afstand houden en hield dus de voorganger voor het bovenste streepje. Ineens begint de auto te accelereren en zie ik dat het plaatje van de voorganger knippert en ruim binnen de gestelde afstand kwam. Daarna was de voorganger ineens weg en begon de auto verder te accelereren. In werkelijkheid zie ik de voorganger meer en meer dichterbij komen dus de rem ingetrapt. Nadat de afstand weer prima en veilig was de cruise controle weer aangezet en na een tijdje begon hetzelfde patroon weer. En dat eindige met een foutmelding dat de radar geblokkeerd was en dat de HDA werd uitgeschakeld. Er verscheen een oranje driehoekje onderin het dashboard. Die na een tijdje weer verdween. Ik heb de cruisecontrol weer aangezet en kwam weer in een heftige bui terecht en begon het allemaal weer opnieuw. Daarna maar gewoon op de eigen voet gereden ipv de cruise control.

Kan de radar niet overweg met heftige regenbuien en de spray van de voorligger en gaat hij dan maar rare dingen doen en uiteindelijk zichzelf uitschakelen of is dit een defect?

Ik vind het zelf erg prettig om met zulke omstandigheden extra ondersteuning te hebben van de cruisecontrol op de maximale stand voor onvoorziene acties op de weg. Maar op deze manier en het onverwacht accelereren geeft niet bepaald een veilig/rustig gevoel
Ja, dit heb ik vaker gehad (met name in Duitsland, maar ook in Nederland een enkele keer), bij slecht weer valt de radar uit.

Mijn oplossing bij slecht weer is maximale afstand inschakelen (4 streepjes), dan heb je minder opspattend water van de voorganger wat dit risico kleiner maakt, en gaat het toch mis heb je meer tijd in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Het is natuurlijk een hulpmiddel, waar je niet blind op moet varen... de radar kan idd verstoord raken doro regen of sneeuw. Logisch, want die ziet net zo min nog iets als dat je zelf doet...

Als je auto door gaat met accelereren, had je de snelheid dan niet een beetje te hoog staan voor de weersomstandigheden ? o
Ook zonder HDA werkt de radar overigens en zal proberen een botsing te voorkomen door af te remmen als de voorganger plots te dichtbij komt. Ik zou zelf niet kiezen voor het laten bepalen van de snelheid van de auto door de cruisecontrol, dan gaat hij er bij mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
Ik gebruik het inderdaad als hulpmiddel. Net ff een extra paar ogen voor uit. Het is niet dat de cruise op 120 stond maar aangepast naar de omstandigheden rond 90. Het accelereren gaat ook niet abrupt maar is wel merkbaar. Zeker omdat de auto ineens de voorganger niet meer ziet. Ik heb ook geen moment mij onveilig gevoeld maar vond het niet prettig.
Jpiek schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:14:
Het is natuurlijk een hulpmiddel, waar je niet blind op moet varen... de radar kan idd verstoord raken doro regen of sneeuw. Logisch, want die ziet net zo min nog iets als dat je zelf doet...

Als je auto door gaat met accelereren, had je de snelheid dan niet een beetje te hoog staan voor de weersomstandigheden ? o
Ook zonder HDA werkt de radar overigens en zal proberen een botsing te voorkomen door af te remmen als de voorganger plots te dichtbij komt. Ik zou zelf niet kiezen voor het laten bepalen van de snelheid van de auto door de cruisecontrol, dan gaat hij er bij mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
Ik heb hem meestal op 4 streepjes en in de stad op 2. Ik vermoedde inderdaad dat het de spray was. Ik heb er waarschijnlijk nooit bij stilgestaan dat de radar last van de spray zou kunnen hebben.
swhnld schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Ja, dit heb ik vaker gehad (met name in Duitsland, maar ook in Nederland een enkele keer), bij slecht weer valt de radar uit.

Mijn oplossing bij slecht weer is maximale afstand inschakelen (4 streepjes), dan heb je minder opspattend water van de voorganger wat dit risico kleiner maakt, en gaat het toch mis heb je meer tijd in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ik heb dat ook al meegemaakt in heftige regen. Dat hij dichter bij de voorganger kwam is inderdaad apart, voelt niet heel veilig, maar je hebt het wel op tijd in de gaten, tenzij je voorganger net in de ankers gaat.

Bij VW had ik ook wel eens dat de radar uitviel met regen of sneeuw, maar die gaf dan met een alarmtoon aan dat de radar niet beschikbaar was. Die leek dan ook minimaal 5 minuten uit te blijven daarna.
De Tucson blijft vrolijk verder rijden zonder signaal, ik weet nog niet wat ik fijner vond. Bij VW schrok ik ook altijd en dat is ook niet handig in de regen of sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Ben ook benieuwd wanneer er een nieuwe navigatie update aan komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Die is volgens mij nog niet zo lang geleden uitgekomen toch?

Herkenbaar aan nieuw symbool voor annuleren route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Dat symbool heb ik, maar mijn laatste update is van November '23, dat zegt https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList ook.

Tot nu toe was het 2x per jaar, dus had hem eind juni al verwacht.
Ik had graag wat dingen opgelost gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rosiba6
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-08-2024
Er is een nieuwe update per 08-08-2024

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/GqOwU4

[ Voor 50% gewijzigd door Rosiba6 op 08-08-2024 09:07 . Reden: Link werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Hoe werkt dit bij een Hyundai Tucson plug-in hybrid van nog geen jaar oud, wordt dit OTA geüpdate? Moet ik er zelf iets aan doen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Alleen de Ioniq 5 kan wireless (OTA dus) bijgewerkt worden. Voor alle andere auto's volg je de stappen op de update website (je hebt een USB stick nodig):

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Nou.. ben ik Frankrijk en de tankdop wil niet open. Tien keer proberen, tien keer 'controleer de tankdop'. Maar geen nood, gelukkig is er ook een handmatige release in de kofferbak. Rustig omhoog trekken aan het koordje en.. pang, koordje afgebroken...

Hyundai pechservice gebeld : het is zondag en dan doen we niks.. ehr en nu Hyundai? Zonder benzine kom ik niet verder...

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste