Het grote Hyundai Tucson topic

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-08 23:20
Ik herken dat, dacht altijd dat ik gewoon te dicht op mijn voorganger stond.
Meer afstand helpt iig wel...

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:15
Ja, heb het ook, maar niet altijd, de camera schiet dan ook vaak aan

• screamhouse
Just-Be schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:50:
Bij Navigatie-instellingen -> Waarschuwingen kan ik het vinkje aanzetten en de Instellingen flitsmeldingen wijzigen.

Staat je landinstelling op Nederland? Kan me voorstellen dat het in bijvoorbeeld Frankrijk niet werkt.
Vandaag nog een keer geprobeerd en nu kan ik de flitswaarschuwingen wel aanvinken. Geen idee waarom

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Topicstarter
Idem hier met de parkeersensoren, springt regelmatig aan. Het heeft vast wat te maken met afstand, misschien een warme uitlaat of een blaadje dat langs waait, maar ik vind er geen pijl op te trekken. Het valt me zelf eigenlijk amper op nog, ben er zo aan gewend. Passagiers kijken wel eens raar op.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-08 22:51

jbbrans

Klippy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:08:
Idem hier met de parkeersensoren, springt regelmatig aan. Het heeft vast wat te maken met afstand, misschien een warme uitlaat of een blaadje dat langs waait, maar ik vind er geen pijl op te trekken. Het valt me zelf eigenlijk amper op nog, ben er zo aan gewend. Passagiers kijken wel eens raar op.
Na 3,5 jaar let ik op geen enkel piepje meer. Veiligheid is doorgeslagen.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
Polycom schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:10:
Even een vraagje over de parkeersensoren. De laatste tijd heb ik regelmatig dat mijn parkeersensoren (voor) een melding geven als ik aan kom aanrijden bij een stoplicht en achter een voorganger de auto stilzet. Dit gebeurt vaak random, soms wel en soms ook niet. Is er een manier om de parkeersensoren te kalibreren of resetten? Gaat om een Tucson PHEV uit 2023.
Dit is gewoon interferentie met de sensoren van de auto voor je (of achter je als iemand achter jou gaat staan). Ik heb dit regelmatig met mijn Tucson, maar met mijn vorige auto (Seat Leon) had ik dit ook. Waarschijnlijk gebruiken de sensoren van Hyundai, Volkswagen, etc allemaal dezelfde of een vergelijkbare frequentie, waardoor ze soms denken dat je even door je voorligger heen bent gereden (of de achterligger door jou heen) :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 16:28
PuckStar schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
Voor wie het nog niet weet, Hyundai heeft een Service Campagne lopen betreft de EGR klep/bekabeling.

In ieder geval auto's uit 2021 hebben grote kans dat daarin iets niet helemaal goed zit waardoor het gaat lekken.

Als je auto nog onder de garantie valt kun je gratis de check laten doen en vervolgens gaan ze e.e.a. gratis vervangen indien nodig.
Does compute
Hmmbob schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:36:
Mijn auto (2022 PHEV) heeft ook ineens kuren. Blijkbaar een vastzittende EGR klep (moet besteld worden, weken levertijd), herkenbaar aan een zeer algemene melding op het scherm en een geel motor-lampje, plus af en toe stotteren/inhouden;

Sometimes you need to plan for coincidence

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Nou, het volgende probleem heeft zich alweer aangekondigd met mijn Tucson PHEV 2022. Na in het begin van het jaar (februari) veel gezeik te hebben gehad met de EGR klep (zie Extigo in "Het grote Hyundai Tucson topic"), is het nu tijd voor de lambdasensor. Blijkbaar vindt de auto het niet leuk als een lange tijd (lees weken) nagenoeg alleen elektrisch rijdt. De sensor raakt hiervan in de war (aldus de dealer) en nu moet hij dus vervangen worden. Naast deze problemen ook al maanden last van gekraak in de achtervering die ze maar niet opgelost krijgen.

Ik ben er wel klaar mee. De auto gaat volgend jaar voor het aflopen van de garantie nog de deur uit en er komt een nieuwe EV. Welke dat gaat worden weet ik nog niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Extigo op 29-07-2026 08:45 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:14
Extigo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:35:
Nou, het volgende probleem heeft zich alweer aangekondigd met mijn Tucson PHEV 2022. Na in het begin van het jaar (februari) veel gezeik te hebben gehad met de EGR klep (zie Extigo in "Het grote Hyundai Tucson topic"), is het nu tijd voor de lambdasensor. Blijkbaar vindt de auto het niet leuk als een lange tijd (lees weken) nagenoeg alleen elektrisch rijdt. De sensor raakt hiervan in de war (aldus de dealer) en nu moet hij dus vervangen worden. Naast deze problemen ook al maanden last van gekraak in de achtervering die ze maar niet opgelost krijgen.

Ik ben er wel klaar mee. De auto gaat volgend jaar voor het aflopen van de garantie nog de deur uit en er komt een nieuwe EV. Welke dat gaat worden weet ik nog niet.
Rijd je puur automatisch elektronisch, of for eer je dat? Zelf laat ik de auto dat regelen en dan merk ik regelmatig toch wat brandstof verbruik op in mijn PHEV 2024.

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
swhnld schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Rijd je puur automatisch elektronisch, of for eer je dat? Zelf laat ik de auto dat regelen en dan merk ik regelmatig toch wat brandstof verbruik op in mijn PHEV 2024.
Ik start de auto en dan staat deze standaard op EV-stand. En met de huidige benzine prijzen scheelt het een hoop.

• Jpiek
Hoe forceer je electrisch rijden ? In de standaard modus rijdt hij electrisch maar heeft hij de verbrandingsmotor nodig als je flink accelereert bv.

Dan heb je 'Automatisch' en 'HEV' als modus, daarnaar gaat hij weer naar 'EV' modus, wat dus de standaard modus is, maar echt 'Alleen electrisch' is er niet als modus.

nb. ik rij eigenlijk als tijd in de eerste/standaard modus, tenzij ik weet dat ik meer ga rijden dan er in de accu zit aan km's. dan zet ik hem op 'HEV' (en al dan niet in sportstand).

'Automatisch' heeft meen ik, alleen zin als je rijd mety je routeplanner, dan schijnt hij daar reekening mee te houden (stad/snelweg) maar ik heb met gewoon rijden nooit een verschil bemerkt tussen automatisch of HEV...

• PuckStar
  • Nu online
Even wat ervaringen van mij als nieuwe Tucson (2021 Premium HEV, en met voorkeur: zonder pano dak) rijder.

Rondreis gemaakt met de auto en wat een heerlijke auto is het om in te rijden!
Echt heel erg blij mee.

Ik had hiervoor (i30) geen automaat en enkel gewone cruise control. Maar deze Hybride automaat met SCC is echt fantastisch.
Op de snelweg maar ook op nationale wegen in landen waar je door veel dorpjes komt en je van 100 of 90km/u ineens naar 50 of zelfs 30km/u moet gaan.
Dan is het fijn om achter iemand te rijden en gewoon de SCC aan te zetten. Enkel bij rotondes, hele scherpe bochten of als je voorganger gaat afslaan moet/kun je het even zelf overnemen. Maar verder is het gewoon erg relaxed rijden zo.

Ook fijn dat hij niet gelijk gaat piepen als je het stuur te lang los laat (dat deed mijn vorige auto wel), maar dat hij eerst visueel laat zien dat je dat doet, en pas een tijdje daarna gaat hij piepen.
Dat is dus veel rustiger voor jezelf (en passagiers).
Zou wel mooi zijn als hij helemaal niet gaat piepen of stoppen met zelf sturen als je je stuur los laat. Nu moet je toch telkens weer even aan je stuur zitten.
Ik las ergens dat je op snelwegen langer het stuur los kan laten, maar ik vermoed dat dat niet bij de Europese versies is want ik merk geen verschil.

Wat wel een beetje vervelend was was dat de auto snel heel erg warm wordt. Wellicht nog extra vanwege het nep leer wat erin zit, maar soms zette ik de auto maar 10min van te voren aan met volle airco (oh kon dat maar op afstand en zonder dat je je sleutel in je auto hoeft laten liggen!), zodat we daarna pas konden instappen en wegrijden.
Als die nep leren stoelen zo heet zijn kun je er gewoon niet gelijk op zitten.
De stoelventilatie is prettig, maar daar merk je bij die hitte weinig van. Ook lijkt die pas wat meer te gaan werken als je alweer een paar km aan het rijden bent.
Onderweg ook maar even een zonwering voor op de voorruit gekocht. Dat hielp al wel wat.

Moet ook nog steeds wennen aan het inschatten van de grootte van de auto. Geregeld dat ik dacht, ok ik sta goed en kan niet verder, en dan stap je uit en zie je dat je nog best wat ruimte hebt :).

Overigens heb ik er nu 5000km opzitten (zowel de rondreis als thuis/werk) en houd me eigenlijk altijd wel aan de snelheid. Gemiddeld verbruik van die 5000km (over 86u en 38min) = 6.0l/100km (dus 1 op 16,7).

[ Voor 4% gewijzigd door PuckStar op 08-08-2026 17:40 ]

• Hmmbob
PuckStar schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:56:
... maar soms zette ik de auto maar 10min van te voren aan met volle airco (oh kon dat maar op afstand en zonder dat je je sleutel in je auto hoeft laten liggen!)...
Druk eens, met auto op slot, nogmaals op de "op slot" knop en houd daarna de onderste knop (die met "hold") eens lang in ;)

Tenminste, als je die laatste knop ook hebt.

(Dan gaat je auto aan, en dus ook je airco indien nodig). Bij parkeren de volgende keer ff checken of de airco instellingen prima zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 08-08-2026 19:57 ]

• PuckStar
  • Nu online
Hmmbob schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:56:
[...]

Druk eens, met auto op slot, nogmaals op de "op slot" knop en houd daarna de onderste knop (die met "hold") eens lang in ;)

Tenminste, als je die laatste knop ook hebt.

(Dan gaat je auto aan, en dus ook je airco indien nodig). Bij parkeren de volgende keer ff checken of de airco instellingen prima zijn
Het remote parking gebeuren bedoel je? Dan gaat hij volgens mij altijd standaard aan met 22 graden (wat op zich wel kouder is dan 35 ja :)), maar gaat hij dan wel ook de airco op vol zetten?
Ik zal het eens testen.

• Hmmbob
Hij doet wat je laatste "standaard" was. Dat is bij mij vaak 20 of 19 ofzo, standje medium. Wordt het ook koel mee binnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2026 19:49 ]

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 13:49
inderdaad, ik gebruik ook de remote parking knop om in de zomer te koelen en in de winter de wagen voor te verwarmen. Werkt niet via de app vanop grote afstand zoals de EV van mijn vrouw maar kan wel gewoon vanuit de woonkamer de wagen al 10 min laten voorverwarmen of koelen. Eerst op slot en dan minstens 5 sec de hold knop induwen tot je het rode lichtje op de sleutel ziet knipperen.

Ik probeer er op te letten om de laatste instelling op auto/3 blokjes te hebben en 22 graden. Dan gaat de airco volle bak blazen en de verwarming ook na enkele min draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door PierreG op 12-08-2026 09:39 ]

• screamhouse
PuckStar schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:56:
Even wat ervaringen van mij als nieuwe Tucson (2021 Premium HEV, en met voorkeur: zonder pano dak) rijder.

Rondreis gemaakt met de auto en wat een heerlijke auto is het om in te rijden!
Echt heel erg blij mee.

Ik had hiervoor (i30) geen automaat en enkel gewone cruise control. Maar deze Hybride automaat met SCC is echt fantastisch.
Op de snelweg maar ook op nationale wegen in landen waar je door veel dorpjes komt en je van 100 of 90km/u ineens naar 50 of zelfs 30km/u moet gaan.
Dan is het fijn om achter iemand te rijden en gewoon de SCC aan te zetten. Enkel bij rotondes, hele scherpe bochten of als je voorganger gaat afslaan moet/kun je het even zelf overnemen. Maar verder is het gewoon erg relaxed rijden zo.

Ook fijn dat hij niet gelijk gaat piepen als je het stuur te lang los laat (dat deed mijn vorige auto wel), maar dat hij eerst visueel laat zien dat je dat doet, en pas een tijdje daarna gaat hij piepen.
Dat is dus veel rustiger voor jezelf (en passagiers).
Zou wel mooi zijn als hij helemaal niet gaat piepen of stoppen met zelf sturen als je je stuur los laat. Nu moet je toch telkens weer even aan je stuur zitten.
Ik las ergens dat je op snelwegen langer het stuur los kan laten, maar ik vermoed dat dat niet bij de Europese versies is want ik merk geen verschil.

Wat wel een beetje vervelend was was dat de auto snel heel erg warm wordt. Wellicht nog extra vanwege het nep leer wat erin zit, maar soms zette ik de auto maar 10min van te voren aan met volle airco (oh kon dat maar op afstand en zonder dat je je sleutel in je auto hoeft laten liggen!), zodat we daarna pas konden instappen en wegrijden.
Als die nep leren stoelen zo heet zijn kun je er gewoon niet gelijk op zitten.
De stoelventilatie is prettig, maar daar merk je bij die hitte weinig van. Ook lijkt die pas wat meer te gaan werken als je alweer een paar km aan het rijden bent.
Onderweg ook maar even een zonwering voor op de voorruit gekocht. Dat hielp al wel wat.

Moet ook nog steeds wennen aan het inschatten van de grootte van de auto. Geregeld dat ik dacht, ok ik sta goed en kan niet verder, en dan stap je uit en zie je dat je nog best wat ruimte hebt :).

Overigens heb ik er nu 5000km opzitten (zowel de rondreis als thuis/werk) en houd me eigenlijk altijd wel aan de snelheid. Gemiddeld verbruik van die 5000km (over 86u en 38min) = 6.0l/100km (dus 1 op 16,7).
Ik ben van de week ook voor het eerst met de Tucson naar Spanje gereden en de CC is wel heel relaxed rijden. Alleen ff opletten als je hem uitgezet hebt, dat hij dan niet vanzelf remt. Verbruik met dakkoffer viel wel wat tegen, maar verder rijdt hij echt heerlijk op zulke lange afstanden.

• PuckStar
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:44:
Hij doet wat je laatste "standaard" was. Dat is bij mij vaak 20 of 19 ofzo, standje medium. Wordt het ook koel mee binnen.
Ik heb het even getest en inderdaad blijft hij dan ook in de low/medium/high stand die je instelde als je er zelf in reed, maar hij gaat wel altijd naar 22 ipv bijv 21 wat ik zelf meestal gebruik.

Ik wist van deze manier van voorverwarmen en had het in mijn hoofd om in de winter te gaan gebruiken. Beetje suf dat ik er niet aan dacht bij die hele hete dagen omdat ik in mijn hoofd had dat ik 21 graden wil en vol blazen.
Maar 22 gaat natuurlijk ook al genoeg doen als het buiten 38 is en in de auto waarschijnlijk nog heter :).

Zou het bij een PHEV (volgens mij heb jij die) dan wel goed de temp gebruiken die je zelf instelde, en bij HEV niet? Omdat @PierreG ook aangeeft dat het bij hem naar 22 gaat, zoals bij mij.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Tof om te lezen dat jullie een manier hebben gevonden om de auto voor te verwarmen of te koelen. Ga ik binnenkort ook eens proberen. Eigenlijk wel een beetje vreemd dat dit niet via de app kan. Moet wel zeggen dat de nieuwe Hyundai app wel een stuk beter/sneller is dan de oude.
Jpiek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:41:
Hoe forceer je electrisch rijden ? In de standaard modus rijdt hij electrisch maar heeft hij de verbrandingsmotor nodig als je flink accelereert bv.

Dan heb je 'Automatisch' en 'HEV' als modus, daarnaar gaat hij weer naar 'EV' modus, wat dus de standaard modus is, maar echt 'Alleen electrisch' is er niet als modus.

nb. ik rij eigenlijk als tijd in de eerste/standaard modus, tenzij ik weet dat ik meer ga rijden dan er in de accu zit aan km's. dan zet ik hem op 'HEV' (en al dan niet in sportstand).

'Automatisch' heeft meen ik, alleen zin als je rijd mety je routeplanner, dan schijnt hij daar reekening mee te houden (stad/snelweg) maar ik heb met gewoon rijden nooit een verschil bemerkt tussen automatisch of HEV...
In mijn PHEV 2022 staat de EV modus altijd automatisch aan als de batterij meer dan 20% heeft. Daaronder gaat de auto in hybride modus. Als je in de EV stand flink gas geeft dan springt de auto automatisch in hybride stand want dan komt de verbrandingsmotor een handje helpen. Maar als je als een oud omaatje rijdt dan kan je helemaal elektrisch rijden. Omdat mijn werk 25KM enkele reis is, rijd ik regelmatig helemaal elektrisch heen en weer. Op N-wegen (max 80) haal ik met gemak 60 elektrische kilometers. Dit is met de dure benzine prijzen helemaal top, kan thuis min of meer gratis laden. 8)

[ Voor 72% gewijzigd door Polycom op 13-08-2026 11:07 ]

• Hmmbob
PuckStar schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:10:
Zou het bij een PHEV (volgens mij heb jij die) dan wel goed de temp gebruiken die je zelf instelde, en bij HEV niet?
Ik zal er eens naar kijken als we weer thuis zijn. Ik rij nu in een BMW X1 in Italië rond :+

• Jpiek
Polycom schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:43:
Tof om te lezen dat jullie een manier hebben gevonden om de auto voor te verwarmen of te koelen. Ga ik binnenkort ook eens proberen. Eigenlijk wel een beetje vreemd dat dit niet via de app kan. Moet wel zeggen dat de nieuwe Hyundai app wel een stuk beter/sneller is dan de oude.

[...]

In mijn PHEV 2022 staat de EV modus altijd automatisch aan als de batterij meer dan 20% heeft. Daaronder gaat de auto in hybride modus. Als je in de EV stand flink gas geeft dan springt de auto automatisch in hybride stand want dan komt de verbrandingsmotor een handje helpen. Maar als je als een oud omaatje rijdt dan kan je helemaal elektrisch rijden. Omdat mijn werk 25KM enkele reis is, rijd ik regelmatig helemaal elektrisch heen en weer. Op N-wegen (max 80) haal ik met gemak 60 elektrische kilometers. Dit is met de dure benzine prijzen helemaal top, kan thuis min of meer gratis laden. 8)
Dat weet ik, maar je forceert er geen EV mee, dat doet hij zolang hij het afkan, dus zal hij toch regelmatig de motor gebruiken. Ik zal wel net te vlot rijden om dat te voorkomen...

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 10:50

jasjenl

Liab A Tymo

De eerste officiële foto's van het nieuwe model zijn gepubliceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyfGiV-ybL9d3E6FyqsPBfyGkpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gagFOPmOtp4lHUQtsVCa8fnz.avif?f=fotoalbum_large

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, het oogt op het eerste gezicht nogal lomp en hoekig en een stuk minder 'uniek' dan het huidige model.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Teveel Kia dit.. jammer.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 09:56

Borry

prutsen is mijn leven

Snap er niets van, eerst moest het allemaal gestroomlijnd zijn en nu worden het van die vierkante dozen. Weet niet of ik dat wel mooi vind.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:22
Beetje alsof je een Defender op AliExpress bestelt.

• Jpiek
Beter op Temu, kan je hem tenminste écht in je binnenzak stoppen :*)
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste