Het grote Hyundai Tucson topic

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 22:03
Oeroeg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:53:
Bestaat er geen mod om de ingebouwde camera's te gebruiken als dashcam?
In Korea schijnt dat te kunnen.
Daar zijn ze veel verder mee dan hier.
Ze hebben daar meer features dan hiero in Europe. Zal iets te maken hebben met GDPR.

Super handig! Zou dat nog wel graag willen zien. Het is dat de informatainment systeem (lees:andere firmware) de bottleneck hiervan is.

[ Voor 11% gewijzigd door Probook8979 op 27-07-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:48
Probook8979 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:43:
[...]

Daar zijn ze veel verder mee dan hier.
Ze hebben daar meer features dan hiero in Europe. Zal iets te maken hebben met GDPR.

Super handig! Zou dat nog wel graag willen zien. Het is dat de informatainment systeem (lees:andere firmware) de bottleneck hiervan is.
Tesla heeft dat er hier ook gewoon in zitten, dus de wetgeving zal niet in de weg zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Laatst online: 16-09 18:05
Oh interessant. Nog wel eens de moeite waard om uit te zoeken.

Ik kwam trouwens vandaag door de regen tot de ontdekking van een klein minpuntje. Mijn stille rit werd verstoort door het getik van de zekeringkast zodra ik de achterste ruitenwisser aanzet. Heel irritant dat geluidje: klik.... klik. - zal vast het aan en uitschakelen zijn. Konden ze dit niet buiten de cabine laten uitkomen? Of moet dit zo'n "Let op, je achterste ruitenwisser staat nog aan" geluidje voorstellen?

Meer mensen dit opgevallen?

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Zal de relais zijn. Valt denk ik niet veel aan te doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 21:48
L.A schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:32:
Goede morgen,
Ik heb sinds een kleine maand een Tuscon PHEV. Geweldige auto veel power en rijdt goed. Er zit alleen een vervelende optie op. De lane assist die bij opstarten altijd automatisch wordt gestart. Nu woon ik in een gebied met veel 60 km wegen en vooral in de ochtend vergeet ik hem nog wel eens uit te zetten. Nu heeft dat al 3x tot een bijna ongeluk geleid. Zodra ik de lijn passer om een tegenligger te passeren stuurt de auto mij weer terug richting het midden van de weg. Is er een methode om deze laneassist standaard uit te schakelen?

Groeten LA
Iemand die hier inmiddels een hulpmiddel of een oplossing voor heeft?

Na vorige week op een lege 100 autoweg zowat over de kop gevlogen met de wagen omdat hij begon te piepen en de berm in stuurde, begin ik me steeds meer (lees= enorm!) aan dat getril en getrek in het stuur te ergeren. De paniekpiepjes hoor ik al niet meer.

Ik zit er zelf aan te denken om de 'slimme' camera's die de wegbelijning detecteert af te plakken. Weet iemand waar deze zitten?

Of is er een adresje die deze functie kan uitschrijven?

Dit is ongeveer ook het enige negatieve aan de auto, voor de rest bevalt hij en rijdt hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
MB300 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Na vorige week op een lege 100 autoweg zowat over de kop gevlogen met de wagen omdat hij begon te piepen en de berm in stuurde, begin ik me steeds meer (lees= enorm!) aan dat getril en getrek in het stuur te ergeren. De paniekpiepjes hoor ik al niet meer.

Ik zit er zelf aan te denken om de 'slimme' camera's die de wegbelijning detecteert af te plakken. Weet iemand waar deze zitten?

Dit is ongeveer ook het enige negatieve aan de auto, voor de rest bevalt hij en rijdt hij prima.
Ik denk dat het knopje elke ochtend indrukken aanleren goedkoper is...

Anders moet je een beunhaas zoeken die met een ODB stekker het een en ander kan laten doen. Of wellicht een chiptuner. Die kan dan de begrenzing er ook af halen en je wat meer pk's geven. Maar denk niet dat men er happig op is. En het kan zo zijn dat ze elke keer je boordcomputer weer herstellen na een beurt.

Ik had bij mijn vorige auto ook een functie aangezet met een ODB programma en stekker. Maar elke keer als ik hem dan terug kreeg bleven de deuren van het slot als ik ging rijden.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MB300 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seF2lxoLYdlntZHM4bJA0SJJefo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8044QGPsALTuZXbD0FALDU3J.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je het hier niet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:11

Klippy

Still Game

Roelos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:37:
[...]

[Afbeelding]

Kan je het hier niet uitschakelen?
Dat vroeg ik mij ook al af ja @MB300.
Het is gewoon uit te schakelen. En het automatisch sturen (de assistent) is gewoon een knopje op je stuur (het knopje met het stuur :P), dat blijft mij ook uit na opnieuw starten, je hoeft dat niet elke keer uit te schakelen.

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat hij zelf fel gaat sturen, hoogstens binnen de lijnen blijven, maar ook bij een spitsstrook (waar je over de lijnen van uitvoegstroken komt) is het niet abrupt of doet hij niets.
Het klinkt nogal overdreven dat "bijna over de kop", maar als je er zoveel last van hebt geeft het eens aan bij de dealer. Kan een defect zijn?
Oeroeg schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:35:
[...]

De volgorde is wel van belang.

[...]

Als je op een helling staat en eerst in P zet, dan staat er al spanning op de parking pawl. Dat blijft het geval als je daarna de handrem erop zet.

Ik heb mijzelf aangeleerd om de normale rem pas los te laten zodra de parking brake geactiveerd is. Dan voorkom je dit fenomeen
Dan met ik het eens met @JuG, dat ga ik niet doen :P Gewoon in P, dan handrem, als hij daar niet tegen kan is het pech. Denk dat 99% van de mensen dit zo doet.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Klippy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Dat vroeg ik mij ook al af ja @MB300.
Het is gewoon uit te schakelen. En het automatisch sturen (de assistent) is gewoon een knopje op je stuur (het knopje met het stuur :P), dat blijft mij ook uit na opnieuw starten, je hoeft dat niet elke keer uit te schakelen.

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat hij zelf fel gaat sturen, hoogstens binnen de lijnen blijven, maar ook bij een spitsstrook (waar je over de lijnen van uitvoegstroken komt) is het niet abrupt of doet hij niets.
Het klinkt nogal overdreven dat "bijna over de kop", maar als je er zoveel last van hebt geeft het eens aan bij de dealer. Kan een defect zijn?
[...]

Dan met ik het eens met @JuG, dat ga ik niet doen :P Gewoon in P, dan handrem, als hij daar niet tegen kan is het pech. Denk dat 99% van de mensen dit zo doet.
Het knopje waar het stuurwiel op staat is iets anders dan het corrigeren van de auto als je te dicht bij de lijnen komt. Dat stuurwiel-knopje blijft inderdaad uit, maar dat corrigeren van ‘niet over de lijn rijden’ gaat standaard elke keer weer aan. Erg irritant hier op de binnenwegen met twee fietspaden aan de zijkant. Al zoekende kwam ik dus het menu tegen zoals op de foto. Morgen eens uitproberen of dit werkt al ben ik bang dat als het zo simpel zou zijn dat dit hier in elk geval al bekend zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Roelos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:59:
[...]

Het knopje waar het stuurwiel op staat is iets anders dan het corrigeren van de auto als je te dicht bij de lijnen komt. Dat stuurwiel-knopje blijft inderdaad uit, maar dat corrigeren van ‘niet over de lijn rijden’ gaat standaard elke keer weer aan. Erg irritant hier op de binnenwegen met twee fietspaden aan de zijkant. Al zoekende kwam ik dus het menu tegen zoals op de foto. Morgen eens uitproberen of dit werkt al ben ik bang dat als het zo simpel zou zijn dat dit hier in elk geval al bekend zou moeten zijn.
Toch is wat jij beschrijft niet wat ik ervaar en ook niet wat in de handleiding staat.
In- of uitschakelen Lane Keeping Assist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvRJ9R_gOn2AgLI875eAHdvchSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fa8CjCcedW8GNolN8oCd3zTL.png?f=user_large
Met de motor aan houdt u de toets Lane Driving Assist (hulp op de rijstrook) op het stuurwiel ingedrukt om Lane Keeping Assist in te schakelen. Het witte controlelampje op het instrumentenpaneel gaat branden. Druk opnieuw op de toets en houd deze ingedrukt om de functie uit te schakelen.

Wanneer de motor opnieuw wordt gestart, behoudt het Lane Keeping Assist-systeem de laatste instelling.
Wat dit doet is precies wat jij beschrijft
Werking van Lane Keeping Assist (Rijvakassistentie)
Waarschuwing en bijsturing, Lane Keeping Assist
Het Lane Keeping Assist-systeem waarschuwt en stuurt de auto aan met Lane Departure Warning (waarschuwing bij rijbaanwissel) en Lane Keeping Assist (hulp bij rijbaan aanhouden).

Lane Keeping Assist (Hulp bij rijbaan aanhouden)
  • Om de bestuurder te waarschuwen dat het voertuig afwijkt van de geprojecteerde rijstrook vóór de auto gaat het groene controlelampje knipperen op het instrumentenpaneel en er wordt bijgestuurd om het voertuig op de rijstrook te houden.
  • Om de bestuurder te waarschuwen dat het voertuig afwijkt van de geprojecteerde rijstrook vóór de auto gaat het groene controlelampje knipperen op het instrumentenpaneel en er wordt bijgestuurd om het voertuig op de rijstrook te houden.
  • De Lane Keeping Assist werkt bij een rijsnelheid tussen ongeveer 60~200 km/h.
Het is niet de bedoeling om betweterig over te komen met deze quotes. Ben gewoon verbaasd dat dit volgens jou in jou auto wat anders doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:58
Ik zou overigens wel een dashcam willen, maar heb niet zo veel zin in een zuignap op mn voorruit en draden over mn dashboard.

Toen kwam als alternatief op m'n eigen vraag bovenstaande tegen, helaas niet voor de Tucson (alleen Ionic, palissade en Santa Fe).
Weet iemand iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, gewoon inbouwen met een hardwire kit. Ik heb een uitvoering: Viofo A129 Duo Pro Dashcam met hardwire kit, daar zie je geen (losse) zuignap en kabels van hoor.

Auto is nu weg, kan straks wel even foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Ik heb de telefoonhouder ook binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKne8m0Ga-oMrhToYdL7ZyPbUek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyHRbiTyBKITeIz1xyahENzc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens nog wat gemerkt. Als ik op de Media knop druk en ik selecteer Bluetooth Audio. Dan werkt het niet. Kan play drukken wat ik wil, maar speelt geen muziek af. Moet dan eerst Spotify openen op de telefoon zelf. Bluetooth rechten staan verder allemaal goed...

Iemand een idee?

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 15:59
stervis schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:50:
Ik heb de telefoonhouder ook binnen!

[Afbeelding]

Ik heb trouwens nog wat gemerkt. Als ik op de Media knop druk en ik selecteer Bluetooth Audio. Dan werkt het niet. Kan play drukken wat ik wil, maar speelt geen muziek af. Moet dan eerst Spotify openen op de telefoon zelf. Bluetooth rechten staan verder allemaal goed...

Iemand een idee?
Je auto en je telefoon zijn wel verbonden maar op play drukken terwijl er niets openstaat dat iets kan afspelen, lijkt me vrij normaal. Voor hetzelfde geld heb je 5 apps op je telefoon waarmee je muziek luistert, het is maar een commando dat verstuurd wordt via Bluetooth, je auto heeft geen benul. Dat heeft altijd zo gewerkt bij Bluetooth (maakt niet uit bij welke auto).

Als je dat niet wil, dan moet je best Carplay gebruiken. Zelfs kan je nog altijd hetzelfde issue hebben, alleen zie je Spotify dan wel gewoon voor je en hoef je je telefoon niet vast te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door JuG op 31-07-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
JuG schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Je auto en je telefoon zijn wel verbonden maar op play drukken terwijl er niets openstaat dat iets kan afspelen, lijkt me vrij normaal. Voor hetzelfde geld heb je 5 apps op je telefoon waarmee je muziek luistert, het is maar een commando dat verstuurd wordt via Bluetooth, je auto heeft geen benul. Dat heeft altijd zo gewerkt bij Bluetooth (maakt niet uit bij welke auto).

Als je dat niet wil, dan moet je best Carplay gebruiken. Zelfs kan je nog altijd hetzelfde issue hebben, alleen zie je Spotify dan wel gewoon voor je en hoef je je telefoon niet vast te nemen.
Bij andere auto's stelde je gewoon in de Spotify de muziek app was en gaan....

Moo, I say.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oeroeg
Oeroeg schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Ik zou overigens wel een dashcam willen, maar heb niet zo veel zin in een zuignap op mn voorruit en draden over mn dashboard.
[YouTube: YouTube: FitcamX Integrated Dashcam for Hyundai Ioniq 5 Installation & Review...]
Toen kwam als alternatief op m'n eigen vraag bovenstaande tegen, helaas niet voor de Tucson (alleen Ionic, palissade en Santa Fe).
Weet iemand iets vergelijkbaars?
Ik heb contact gehad met FitcamX en gevraagd of ik ook een variant voor de Tucson kan verwachten.

Ze vroegen mij toen of ik foto's wilde maken van de sensoren, stekkers en partnummers van de Tucson.

Dat heb ik gedaan.

Nu krijg ik net een email dat ze de ontwikkeling begonnen zijn en verwachten dat hij binnen 1-2 maanden in stock is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 15:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSsUClifr3XDoBIzzubsvuxWJSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fByd8I2l8owoHMHnpU23TrKI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit deed even zeer om te zien. Gardameer? (niet de mijne)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stervis
Ebakker schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:42:
[Afbeelding]
Dit deed even zeer om te zien. Gardameer? (niet de mijne)
Of een weekendje Almere??? :9 :o

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Klippy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Toch is wat jij beschrijft niet wat ik ervaar en ook niet wat in de handleiding staat.

[...]

Wat dit doet is precies wat jij beschrijft

[...]

Het is niet de bedoeling om betweterig over te komen met deze quotes. Ben gewoon verbaasd dat dit volgens jou in jou auto wat anders doet.
Jij hebt het over ‘lane following assist’. Dat is inderdaad het groene stuurwieltje op je dashboard dat je met een simpele druk op op de knop aan of uit kan zetten. Als je de auto start is deze weer uit.

Ik heb het over ‘lane keeping assist’. Dat is dat ‘autotje met twee streepjes icoontje’ naast dat stuurwieltje. Elke keer als je de auto start gaat die aan en daar had de vorige spreker het over. Of je die voor altijd uit kan zetten heb ik nog niet gechecked. Ik moet zeggen dat ik al die irritante hulpsystemen op weg naar Italie eigenlijk best handig vond…..als je er maar even in mee gaat ofzo. Ik laat het voorlopig maar aan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flu!
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 22:28
Om de lane keeping assist uit te schakelen moet het knopje op het stuur ingedrukt gehouden worden voor zo'n 3 seconden. Dan gaat het 'autootje met twee streepjes' ook uit.

Gelukkig waren ze bij Hyundai wel zo slim om dit iig. via het stuur mogelijk te maken zonder de menus in te hoeven duiken.
Helaas moet het wel bij elke nieuw motorstart weer opnieuw opnieuw uitgeschakeld worden 8)7
Dit iit. wat de handleiding zegt
"Wanneer de motor opnieuw wordt gestart, behoudt het Lane Keeping Assist-systeem de laatste instelling."

Dat laatste geldt trouwens ook voor Auto-Hold. Deze blijft helaas ook niet ingeschakeld bij een nieuwe motor-start terwijl dat wel zo in de handleiding beschreven staat.

Daar moeten de fabrikanten echt mee kappen of in ieder geval configureerbaar maken. Veel zinvoller dan het configureerbaar maken van wel of geen welkomgeluidje in de Tucson...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Weet iemand hoe je bij Android Auto de Whatsapp meldingen uit kunt schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
flu! schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:09:
Om de lane keeping assist uit te schakelen moet het knopje op het stuur ingedrukt gehouden worden voor zo'n 3 seconden. Dan gaat het 'autootje met twee streepjes' ook uit.

Gelukkig waren ze bij Hyundai wel zo slim om dit iig. via het stuur mogelijk te maken zonder de menus in te hoeven duiken.
Helaas moet het wel bij elke nieuw motorstart weer opnieuw opnieuw uitgeschakeld worden 8)7
Dit iit. wat de handleiding zegt
"Wanneer de motor opnieuw wordt gestart, behoudt het Lane Keeping Assist-systeem de laatste instelling."

Dat laatste geldt trouwens ook voor Auto-Hold. Deze blijft helaas ook niet ingeschakeld bij een nieuwe motor-start terwijl dat wel zo in de handleiding beschreven staat.

Daar moeten de fabrikanten echt mee kappen of in ieder geval configureerbaar maken. Veel zinvoller dan het configureerbaar maken van wel of geen welkomgeluidje in de Tucson...
Volgens mij heeft dat te maken met Europese regels / Euro NCAP scores. Je krijgt pas 5 sterren als je bepaalde veiligheidssystemen aan boord hebt, die niet standaard uit te schakelen zijn. Dit is bij andere merken ook het geval (denk aan bijv. VW).

https://www.euroncap.com/...ty/the-ratings-explained/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Probook8979 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:32:
Weet iemand hoe je bij Android Auto de Whatsapp meldingen uit kunt schakelen?
Helemaal? Want je kunt wel wat instellen in het AA instellingen menutje zelf.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flu!
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 22:28
NoepZor schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Volgens mij heeft dat te maken met Europese regels / Euro NCAP scores. Je krijgt pas 5 sterren als je bepaalde veiligheidssystemen aan boord hebt, die niet standaard uit te schakelen zijn. Dit is bij andere merken ook het geval (denk aan bijv. VW).

https://www.euroncap.com/...ty/the-ratings-explained/
Dat denk ik ook, maar mijn mening is dat de implementatie dan wel goed moet zijn.
Ik vraag me af of ze hier ook (voldoende) specificaties voor hebben. Dus niet alleen dat de fabrikant een halfbakken functie verzint en vervolgens zegt 't zit dr op dus kom maar met die extra ster, maar dat het ook getest wordt op juiste werking.

Wat voor nut heeft het als het standaard aan staat, maar iedereen zet het uit omdat het voor geen meter en/of heel irritant werkt (of zelfs gevaarlijke situaties juist veroorzaakt).
Je blijft als bestuurder gewoon verantwoordelijk. (punt)
Dus als je een hulpsysteem als optie op de auto schroeft, mag je het gebruiken, wil je dat niet (omdat je het irritant vindt moet het zonder gedoe uit te schakelen zijn. Betutteling ten top.
Als ik bij wegwerkzaamheden tegen een (nood)vangrail klap omdat de laneassist onterecht lomp aan het stuur trekt, kan ik de fabrikant ook niet verantwoordelijk stellen (aanname).

Bij de Hyundai heb ik soms het idee dat ik drukker ben met de hulpsystemen en pingeltjes (afleiding) dan met het daadwerkelijk oplettend besturen van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 17:37
Ik krijg enkel pingeltjes bij groot gevaar (onlangs een fietser die vlak voor me de baan op draaide). Voor de rest heb ik het ingesteld staan dat het stuur vibreert. Veel minder irritant dan het gepingel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
xminator schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:33:
Ligt het aan mij of sluit de tankdeur niet meer goed? Lijkt een beetje uit te steken... Niets noemenswaardigs mee gedaan of gebeurt. Of stel ik me aan :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet dat je dit een tijdje geleden gepost hebt, maar ik heb dit issue ook pas opgemerkt. Niets speciaals met de wagen gedaan maar vorige week viel het mij ineens op de klep een beetje uitsteekt en dat er precies wat speling op zit.

Geen drama uiteraard, maar bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik het eens vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
stervis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Helemaal? Want je kunt wel wat instellen in het AA instellingen menutje zelf.
Kan de Whatsapp notificatie in Android Auto niet uitschakelen lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 12:03
JuG schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Ik weet dat je dit een tijdje geleden gepost hebt, maar ik heb dit issue ook pas opgemerkt. Niets speciaals met de wagen gedaan maar vorige week viel het mij ineens op de klep een beetje uitsteekt en dat er precies wat speling op zit.

Geen drama uiteraard, maar bij de volgende onderhoudsbeurt ga ik het eens vermelden.
Komt volgens mij door het plastic stukje wat op de tankdop zit, soms draait het en als het uitsteeksel dan op verkeerde plek zit ontstaat dit. Dus op termijn ontstaat dit bij elke tucson.

• Roelos
  • Niet online
Vraagje… Als ik de auto in de achteruit zet gaat de achteruitrijcamera aan en kan ik alles zien, zelfs de bumper en de trekhaak. Het beeld is dan wel enigszins vervormd maar dat is geen probleem.
Als ik tijdens het rijden op de achteruitrijcamera-knop druk zie ik een heel ander beeld, in de zin van ‘verder naar achteren’ en geen vervorming.
Ik zou graag tijdens het rijden soms willen checken via de camera of bijvoorbeeld de fietsendrager nog goed op de kogel zit maar die is dan dus niet te zien. (Tijdens het achteruitrijden wel). Is er een trucje om dit toch voor elkaar te krijgen?

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Nee helaas. Ik heb niet een 360° camera. Het gaat dus om alleen de achteruitrijcamera....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gewoon op het camera knopje op je dashboard drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
1 achterlicht laten branden Als je op een hoek staat, hoe doe je dat?

[ Voor 72% gewijzigd door Probook8979 op 25-08-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 16-09 18:39
Handleiding er op na slaan, hoofdstuk 7 bestuurdershulp, achteruitrijmonitor rvm indien van toepassing.
Roelos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:54:
Vraagje… Als ik de auto in de achteruit zet gaat de achteruitrijcamera aan en kan ik alles zien, zelfs de bumper en de trekhaak. Het beeld is dan wel enigszins vervormd maar dat is geen probleem.
Als ik tijdens het rijden op de achteruitrijcamera-knop druk zie ik een heel ander beeld, in de zin van ‘verder naar achteren’ en geen vervorming.
Ik zou graag tijdens het rijden soms willen checken via de camera of bijvoorbeeld de fietsendrager nog goed op de kogel zit maar die is dan dus niet te zien. (Tijdens het achteruitrijden wel). Is er een trucje om dit toch voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Probook8979 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:54:
1 achterlicht laten branden Als je op een hoek staat, hoe doe je dat?
Handleiding, trefwoord om op te zoeken is "parkeerlicht". Pagina 5-60 in mijn handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeroeg
Ligt het aan mij of geeft iedereen antwoorden die niet aansluiten op de vraag?

Parkeerlichten die de hele nacht blijven branden zie je vooral bij Duitse autos. De Tucson heeft dat niet.

Wat betreft je volledige achteruitrijcamera in beeld krijgen: wat je zou kunnen proberen is de plek waar je contrast en helderheid van de camera kunt instellen. Ik heb zelf 360 graden-camera en krijg dan het volledige beeld van de voorste camera, die ik normaal tijdens het rijden niet kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik snap je eerste zin niet?

Voor de camera geef ik exact aan wat je moet doen om het beeld van de achter camera tijdens het rijden te zien (druk op het knopje met de camera), en voor de parkeerverlichting verwijs ik naar de juiste pagina in de handleiding omdat er wat haken en ogen aan lijken te zitten. Volgens mij toch echt 100% antwoord op de vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeroeg
Volgens mij staat er in de vraag letterlijk:
Dus als je dan als advies geeft om het camera-knopje in te drukken, dan sluit dat niet helemaal aan.

Wat betreft een enkel achterlicht laten branden.

Op de pagina die je benoemt staat alleen omschreven hoe je de energiebesparingsmodus kunt omzeilen en je lichten kunt laten branden als het contact uit staat.

De functie om één enkel achterlicht te laten branden, zoals dat normaal d.m.v. de richtingaanwijzerhendel gaat, bestaat niet op de Tucson.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5rAlx37t7fzISI7oNVGMCENyWI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S3uGnY0P46NkVCIo58b2M2eA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Oeroeg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:00:

Parkeerlichten die de hele nacht blijven branden zie je vooral bij Duitse autos. De Tucson heeft dat niet.

Wat betreft je volledige achteruitrijcamera in beeld krijgen: wat je zou kunnen proberen is de plek waar je contrast en helderheid van de camera kunt instellen. Ik heb zelf 360 graden-camera en krijg dan het volledige beeld van de voorste camera, die ik normaal tijdens het rijden niet kan bekijken.
Ik vroeg mij al af of ik het wel helder genoteerd had.. Daarom, een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ-b48MBwDxp4L-pRPtqs3wP2p8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJwQZRBf4L2efCITlLWQUPyZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRBMlbchZVnQ-aQnACPlNrBu8DI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/limSWyTb5hxFcDPcLJ2HyBMf.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijdens het achteruitrijden zie ik de bumper en als ik in Drive zit zie ik een ander perspectief. Ik zou tijdens het rijden graag het ‘achteruitrij-perspectief’ willen hebben, omdat het mij wel eens is overkomen dat een voorwiel uit de goot van de fietsendrager is gewaaid en even kunnen checken of nog alles goed zit tijdens het rijden leek mij handig. De handleiding had ik al uit voordat ik de auto kreeg en daar zie ik de mogelijkheid niet in terug, maar wie weet zie ik iets over het hoofd en bestaat deze optie wel 😎

[ Voor 4% gewijzigd door Roelos op 27-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:58
Goedendag heren (en dames ?),

Inmiddels na een goed jaar wachten inmiddels ook toegetreden tot de Hyundai Tucson rijders.

Net als zijn voorganger, een Peugeot 3008, in private-lease . Contract getekend 6-2022 en 1-7-2023 de wagen opgehaald.

PHEV, NLine Sunset Red, Mica Phantom zwart dak.
Afneembare trekhaak
Suede lederlook bekleding
Verlichting kofferbak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c36RpplRc46tpm9uT2UttgigmL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPwfvaHYljiKJZxQ5ncGenk8.jpg?f=fotoalbum_large

ff ingereden en vervolgens ermee naar de Bodensee met de sleurhut erachter. Nog net geen 2 maanden verder staat er nu al bijna 5000 km op de teller.

Meeste ervaringen zoals hier beschreven kan ik alleen maar ondersteunen, fijne wagen waar ik de komende 60 mnd heel veel plezier mee ga beleven. In sportstand op de autobahn (zonder caravan dan) echt een geweldige pittige wagen >:)

Middenconsole-bakje had ik al besteld en is een aanwinst, alleen is de ruimte eronder nu redelijk nutteloos, dus daar zal we iets heen verhuizen wat ik niet vaak nodig heb.

Als je de smart cruisecontrole aanzet met de caravan erachter zet de Tucson ook HDA en Lane-following aan. wat resulteerde in een ge-pingpong tussen de lijnen die versterkt werd door de caravan en dus in een zichzelf versterkende slingerbeweging. :X HDA dus definitief uitgezet. daarna was SCC met de caravan op de drukke Duitse wegen (veel wegwerkzaamheden) wel erg prettig rijden.

Eigenlijk heb op dit moment maar 3 dingetjes in de categorie 'jammer' maar ook niet meer dan dat :
- Geen automatische handrem (tenzij je auto-hold steeds aan zet)
- na mij eerste ervaring met elektrisch rijden : Nóg meer kilometrage zou wel hel leuk zijn
- Ruimte in de portiervakken valt wel erg tegen, bij de Peug kon ik er bijna mijn boodschappen in kwijt.

Wat ik nog overweeg :
- Langere laadkabel, en liefst en wat lichtere. Op sommige plekken moet ik vooruit en schuin inparkeren (garage) en dan zit de laadpaal links voor en de laadklep rechts achter... En een lichtere kabel omdat je deze een beetje opgetild moet houden voor hij goed vergrendeld.
- Spatlappen, de zijkant van de auto ziet er niet uit als je wat plassen of modder/zand mee gepakt hebt...
- Misschien nog een rubberen kofferbak mat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Klippy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:13:
Ik parkeer altijd met de kont strak tegen de muur van de garage en ben bang dat hij dan open gaat als ik er naast sta.

Mocht iemand zich dat afvragen, de rode lijn die je ziet in je achteruitrijcamera is exact de afstand tot de muur waarbij je ook nog je kofferbak open krijgt. Bij mijn VW was de afstand waarbij het echt wel stoppen was, dus bij Hyundai is dat makkelijker maar je staat dan nog vrij ver van een obstakel.
Die rode lijn is nog wel redelijk ruim naar mijn idee. En je moet echt áchter de auto staan om de klep open te laten gaan. Als hij piept heb je nog 2 piepjes om een stap zijwaarts te doen overigens, voor hij opengaat.
Ik vindt het ideaal, vooral als je weer eens met je handen vol in je eentje richting auto loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Welkom @Jpiek. Gewaagde kleur, wel mooi met dat zwarte dak :)
Veel plezier gewenst, gaat zo te horen wel lukken.

HDA zonder caravan zal beter bevallen denk ik. Maar waarom heb je een automatische handrem nodig in een automaat?

En ik zal de automatische kofferbak ook eens aanzetten dan, ik mis het nu wel eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Klippy op 27-08-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Roelos schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Ik vroeg mij al af of ik het wel helder genoteerd had.. Daarom, een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden dus:
[Afbeelding][Afbeelding]

Tijdens het achteruitrijden zie ik de bumper en als ik in Drive zit zie ik een ander perspectief. Ik zou tijdens het rijden graag het ‘achteruitrij-perspectief’ willen hebben, omdat het mij wel eens is overkomen dat een voorwiel uit de goot van de fietsendrager is gewaaid en even kunnen checken of nog alles goed zit tijdens het rijden leek mij handig. De handleiding had ik al uit voordat ik de auto kreeg en daar zie ik de mogelijkheid niet in terug, maar wie weet zie ik iets over het hoofd en bestaat deze optie wel 😎
Ik heb in die linker kolom veel meer opties om te kiezen, en daar zit ook de "trekhaakview" bij. Daarom dacht ik er zo simpel over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 15:46
Ik heb de navi update van juni gedaan een week geleden. Maar ligt het nu aan een instelling die ik niet kan vinden? Maar apple CarPlay start niet meer uit zich zelf als je de telefoon aan de kabel legt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ebakker op 28-08-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Klippy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:04:
Welkom @Jpiek. Gewaagde kleur, wel mooi met dat zwarte dak :)
Veel plezier gewenst, gaat zo te horen wel lukken.
Dat lukt al prima... ;)
HDA zonder caravan zal beter bevallen denk ik. Maar waarom heb je een automatische handrem nodig in een automaat?
Omdat de P-stand geen handrem is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hmmbob schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Ik heb in die linker kolom veel meer opties om te kiezen, en daar zit ook de "trekhaakview" bij. Daarom dacht ik er zo simpel over :+
Hoe haal je dat scherm tevoorschijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Klippy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:18:
Lane-keeping en Lane-Departure is soms best verwarrend...

Het eerste is een soort autopilot, het tweede voorkomt dat je van je rijstrook afgaat... De eerste is volgens mij wat dwingender maar ook gewoon definitief uit te zetten (maar staat desondanks wel aan als je SCC gebruikt. Vandaag dat ik HDA uitgezet heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jpiek schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Hoe haal je dat scherm tevoorschijn ?
Knopje met de camera erop in de middenconsole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hmmbob schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:50:
[...]
Knopje met de camera erop in de middenconsole
Dan krijg ik de camera aan de voorzijde ? Of mis ik nu ergens iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, de knopjes aan de linkerkant van het scherm :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probook8979
Hmmbob schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Handleiding, trefwoord om op te zoeken is "parkeerlicht". Pagina 5-60 in mijn handleiding.
Parkeerlicht staat niet in de handleiding. Daarnaast allerlei opties geprobeert, helaas zonder enige succes.
Ik twijfel of het mogelijk is op de Tucson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Oeroeg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:00:

Het is toch raar dat het niet mogelijk is dat 1 kant van de verlichting aan kan zetten. Al helemaal dat het alleen mogelijk is bij Duitse auto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Hmmbob schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:09:
Ja, de knopjes aan de linkerkant van het scherm :+
Dan heb ik die echt gemist, vanavond maar eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
donderz schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:42:
In verband met het remmen en optrekken heb ik de indruk dat ze aan de gebruikers zo weinig mogelijk hebben willen laten merken dat het een elektrische wagen is, maar daardoor voelt hij soms aan als ontworpen voor oude mensen.
Mehh, trap bij 120km/uur het gas eens VOL en probeer dat nog eens te zeggen :P

FYI: op 2 seconden zit je boven de 150km/uur en ben je je rijbewijs kwijt... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Laatst online: 16-09 17:37
Jpiek schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

Mehh, trap bij 120km/uur het gas eens VOL en probeer dat nog eens te zeggen :P

FYI: op 2 seconden zit je boven de 150km/uur en ben je je rijbewijs kwijt... O-)
Zeker in sport en als je doorduwd is het inderdaad meer dan prima. 8)
Maar op de gewone stand zou hij voor mij sneller mogen reageren.
Mijn vorige wagen had op het einde van het gaspedaal een voelbare weerstand voor extra prestaties. Zoiets had ik ook graag gehad om te vermijden onnodig de motor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Bij mij gaat ie enkel in eco mode als ik hier door de wijk rij of bv in het centrum, anders staat ie altijd op Sport. Maar toegegeven, ik kijk ook totaal niet naar het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
Ik vind hem eigenlijk té snel terugschakelen. Heb liever dat dat pas bij de kickdown gebeurt.

Met 230 pk vind ik het juist lekker om plankgas te rijden in een hoge versnelling, zodat zonder veel lawaai in je stoel gedrukt wordt.

In een hoge versnelling met de gaskraan helemaal open is trouwens ook het energie-efficientst.

Met wat oefening lukt het mij nu wel om die sweet spot van het gaspedaal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Oeroeg schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
Met 230 pk vind ik het juist lekker om plankgas te rijden in een hoge versnelling, zodat zonder veel lawaai in je stoel gedrukt wordt.
Oja, de HEV en MHEV heeft maar 230 Pk :o

Vraag me af of het qua acceleratie nog wat uitmaakt 230 versus 265 Pk gezien het extra gewicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 09:40
Na lang lurken hier, gisteren mijn Hyundai opgehaald (HEV versie). Super fijne wagen en meteen de tips toegepast die hier werden voorgesteld.

Kleine vraag aan Android Auto gebruikers. Welke kabel gebruiken jullie? Heb al met twee kabels geprobeerd en beide vallen om de zoveel tijd uit.

V-Strom 650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Xoxol schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:09:
Na lang lurken hier, gisteren mijn Hyundai opgehaald (HEV versie). Super fijne wagen en meteen de tips toegepast die hier werden voorgesteld.

Kleine vraag aan Android Auto gebruikers. Welke kabel gebruiken jullie? Heb al met twee kabels geprobeerd en beide vallen om de zoveel tijd uit.
Een gewone USB 2 kabel... Ik heb een kortere USB 3.0 kabel met haakse stekker gekocht, dat is wat handiger. maar idd. met het probleem dat AA steeds wegvalt. Ik vermoed dat dat in USB 3.0 zit al weet ik het niet zeker... 't was iig geen goedkope kabel ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 09:40
Jpiek schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Een gewone USB 2 kabel... Ik heb een kortere USB 3.0 kabel met haakse stekker gekocht, dat is wat handiger. maar idd. met het probleem dat AA steeds wegvalt. Ik vermoed dat dat in USB 3.0 zit al weet ik het niet zeker... 't was iig geen goedkope kabel ofzo...
Er is blijkbaar analyse tool in Android auto om kabels te checken (na wat google onderzoek). Vanavond maar eens proberen.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ja kan idd.
Mijn analyse zegt: 1ste kabel valt niet uit, 2de USB 3 kabel wel, oude kabel wederom niet. Het ligt aan de kabel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuG
Jpiek schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Oja, de HEV en MHEV heeft maar 230 Pk :o

Vraag me af of het qua acceleratie nog wat uitmaakt 230 versus 265 Pk gezien het extra gewicht...
De HEV heeft 230PK, de MHEV 180PK. Trouwens, het zijn maar cijfertjes uiteindelijk en het is niets wereldschokkends, maar de HEV is wel iets sneller dan de PHEV.

De opgegeven cijfers zijn trouwens wat conservatief, in realiteit is de wagen toch wel wat sneller. Zelf heb ik mijn HEV al eens rond de 7.4s getimed via een dragy van een vriend terwijl de opgegeven tijd 8s is. Online heb ik ook al eentje gezien die 7s deed, maar geen idee of die betrouwbaar is. Ook al is het verschil klein, de PHEV maakt dus wel het extra gewicht van de batterij niet goed met die extra 35PK. Je verliest zelfs wat snelhei tov HEV, al zal de PHEV in de realiteit ook wel wat sneller zijn dan opgegeven. Ik gok dat ie wel ergens net onder de 8s zal geraken. Nu, voor de 0-100 tijden moet je het sowieso niet doen lijkt me en wil je dat toch, dan rij je beter een EV.

Toen ik mijn Tucson moest bestellen stond ik voor de keuze tussen een PHEV en een HEV. Het hele inpluggen zegt mij persoonlijk niet echt veel tenzij het een full EV is, ik zag er echt het nut niet van in aangezien ik een tankpas heb. Dat samen met het feit dat een PHEV wat trager is, heeft de keuze wel vergemakkelijkt. Het is wel vrij subjectief natuurlijk, als je bv de benzine zelf moet betalen en je hebt zonnepanelen op je dak, dan is de PHEV wel interessant lijkt me. Maar als je enkel naar de prestaties kijkt ben je beter af met een HEV.

[ Voor 8% gewijzigd door JuG op 30-08-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@JuG :

Ik heb juist gekozen voor de PHEV omdat het onze eigen auto is naast een caddy voor mijn werk. De meeste ritten zijn dus 'plezier' ritjes, boodschappen en dergelijke. op 85 meter afstand heb ik een publieke laadpaal waar ik minder per kW betaal dan thuis. Omdat we dus veel korte ritjes maken was de PHEV juist wel interresant. Een Full-EV juist weer niet vanwege onze sleurhut...

0-100 is inderdaad niet zo interresant, een snelle tussen-acceleratie is wel weer erg prettig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Probook8979
Probook8979 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Parkeerlicht staat niet in de handleiding. Daarnaast allerlei opties geprobeert, helaas zonder enige succes.
Ik twijfel of het mogelijk is op de Tucson.
Dealer contact opgenomen, parkeerlicht, zoals je gewend bent om op een hoek 1 achterlight aan te hebben is niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeroeg
Oeroeg schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Ik heb contact gehad met FitcamX en gevraagd of ik ook een variant voor de Tucson kan verwachten.

Ze vroegen mij toen of ik foto's wilde maken van de sensoren, stekkers en partnummers van de Tucson.

Dat heb ik gedaan.

Nu krijg ik net een email dat ze de ontwikkeling begonnen zijn en verwachten dat hij binnen 1-2 maanden in stock is.
Is nu te bestellen. Heb ik gedaan, zal t.z.t. als ik hem gemonteerd heb mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Oeroeg : Fraai, jammer dat er geen parkeerfunctie inzit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
Volgens mij kan dat wel, maar dan moet je een kabel trekken vanuit de zekeringsdoos zodat hij ook met het contact uit stroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Jpiek schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:42:
@JuG :

Ik heb juist gekozen voor de PHEV omdat het onze eigen auto is naast een caddy voor mijn werk. De meeste ritten zijn dus 'plezier' ritjes, boodschappen en dergelijke. op 85 meter afstand heb ik een publieke laadpaal waar ik minder per kW betaal dan thuis. Omdat we dus veel korte ritjes maken was de PHEV juist wel interresant. Een Full-EV juist weer niet vanwege onze sleurhut...

0-100 is inderdaad niet zo interresant, een snelle tussen-acceleratie is wel weer erg prettig..
In jouw geval was een PHEV ook veel interessanter natuurlijk, daarom dat ik zeg dat het vrij subjectief is.

Wij wonen in Zuid Limburg en het publieke laadnetwerk is erbarmelijk in vergelijking met de rest van Nederland. 11KW en 22KW laders kan je wel vinden, maar bv van de 22KW laders ga je er misschien vijf vinden in een straal van 5km rondom mijn huis. Een snellader misschien 1 of 2. Heb je echt een hele nieuwe EV met 250-300KW snelladen? Dan moet je al naar Stein of Maastricht rijden, een twintigtal minuten rijden. Dan moet je geluk hebben dat er een plekje vrij is tegenwoordig en hopen dat je de volle snelheid krijgt. Met andere woorden: een dik uur later ben je weer thuis, absoluut niet de moeite dus.

Thuis een laadpaal krijgen via mijn werkgever is mogelijk, maar die laat ik dus wel plaatsen wanneer ik ooit een EV neem. We rijden ook gewoon te veel en te lange afstanden om een PHEV interessant te maken. We zitten nu na ongeveer 10 maanden aan 26K km, 30K km halen we dus wel tegen dat ie 1 jaar oud is. Voor ons was een PHEV dus echt geen meerwaarde en eigenlijk meer gedoe ivm het inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Daarom wel mooi dat de Tucson er in 3 uitvoeringen is. Dan kun je tenminste een geschikte uitzoeken.

Als opvolger van de 3008 had ik eigenlijk een zwaardere 3008 willen hebben, bvk een PHEV, maar er was er geen een die onze caravan mocht trekken (max 1300kg) en een 'gewone' 3008 was er niet meer als 4 pitter...

Meeste PHEV's lijken de streep overigens bij 1250kg te trekken, of je komt bij hele zware auto's terecht, enige tussenweg was een DS 4 E-tense of de Hyundai Tucson PHEV.
De DS4 liet ons in een proefrit weekend meteen de volgende dag al in de steek... Jammer, was best een mooie wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
Vergeet ook niet dat naast de acceleratie er ook een verschil zit in inhoud van de tank.
Phev 42 tov hev 52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Probook8979 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Dealer contact opgenomen, parkeerlicht, zoals je gewend bent om op een hoek 1 achterlight aan te hebben is niet mogelijk.
Dat was al bekend want staat niet in de handleiding d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Ik krijg steeds vaker de klacht dat ik amper tot niet te horen ben over de carkit. Nu heb ik het dan wel via Android Auto lopen. Klinkt dit ook bekend bij andere mensen?

Ik kom dan heel ver op de achtergrond over bij de ontvanger.

Moo, I say.

• Rosiba6
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-08-2024
@Oeroeg. Ik ben ook geïnteresseerd in de dashcam. Ben benieuwd naar je ervaring met inbouwen en kwaliteit. Heb je voor en achter besteld?

Staat inmiddels ook op de site van Fitcamx:

https://fitcamx.com/produ...1&_psq=tucso&_ss=e&_v=1.0

[ Voor 6% gewijzigd door Rosiba6 op 07-09-2023 11:56 ]

• Klippy

Klippy

Still Game

stervis schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:55:
Ik krijg steeds vaker de klacht dat ik amper tot niet te horen ben over de carkit. Nu heb ik het dan wel via Android Auto lopen. Klinkt dit ook bekend bij andere mensen?

Ik kom dan heel ver op de achtergrond over bij de ontvanger.
Nee, dat hoorde ik wel vaak bij de vorige auto.
Makkelijkste manier om dat te testen is denk ik meer richting boven praten waar je microfoon zit en vragen of het dan beter wordt. Misschien gebruikt hij niet de correcte microfoon, al acht ik de kans groter dat er een ruisonderdrukking actief is op je telefoon. Moet er ook bij zeggen dat ik vooral via Bluetooth bel en ik AA zelden aansluit, kan natuurlijk ook een verschil maken.
Dit soort dingen zijn lastig op te sporen want veel factoren in het spel.

• Oeroeg
Rosiba6 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:53:
@Oeroeg. Ik ben ook geïnteresseerd in de dashcam. Ben benieuwd naar je ervaring met inbouwen en kwaliteit. Heb je voor en achter besteld?

Staat inmiddels ook op de site van Fitcamx:

https://fitcamx.com/produ...1&_psq=tucso&_ss=e&_v=1.0
Hij is nog onderweg (wordt gedropshipped uit China), volgens parcelapp zou hij volgende week aan moeten komen. Ik heb alleen de frontcam besteld.

Edit: Dashcam vandaag ontvangen. Helaas heeft hij maar kort gewerkt. Dashcam doet niets meer, maar m'n dimmende binnenspiegel werkt wel gewoon (dus het is geen zekering).

[ Voor 12% gewijzigd door Oeroeg op 08-09-2023 13:19 ]

• stervis
Klippy schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:12:
[...]

Nee, dat hoorde ik wel vaak bij de vorige auto.
Makkelijkste manier om dat te testen is denk ik meer richting boven praten waar je microfoon zit en vragen of het dan beter wordt. Misschien gebruikt hij niet de correcte microfoon, al acht ik de kans groter dat er een ruisonderdrukking actief is op je telefoon. Moet er ook bij zeggen dat ik vooral via Bluetooth bel en ik AA zelden aansluit, kan natuurlijk ook een verschil maken.
Dit soort dingen zijn lastig op te sporen want veel factoren in het spel.
Ja, verwacht dat het in de telefoon zit. Want via Bluetooth en ruisonderdrukking in de auto maakte het weinig verschil volgens de ontvanger.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosiba6
Oeroeg schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:24:
[...]

Hij is nog onderweg (wordt gedropshipped uit China), volgens parcelapp zou hij volgende week aan moeten komen. Ik heb alleen de frontcam besteld.

Edit: Dashcam vandaag ontvangen. Helaas heeft hij maar kort gewerkt. Dashcam doet niets meer, maar m'n dimmende binnenspiegel werkt wel gewoon (dus het is geen zekering).
Vervelend. Draadje los? Ik hoop dat het snel wordt opgelost. Het installeren was makkelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oeroeg
Ik had het idee dat hij zichzelf steeds aan het rebooten was (camera offline) en toen de geest gaf.

Installeren was niet makkelijk omdat ik op de en of andere manier dat laatste kapje er niet ingeklinkt kreeg. Er is eigenlijk geen ruimte voor cable management van het T-stuk.

Kwaliteit van de plastic kap is wel goed, nauwelijks verschil te zien (wellicht "glimt" hij iets meer als ik kritisch moet zijn). Viltjes tegen het trillen zijn niet meegeleverd, dus die moet je overzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aDO1GnTfVIBAK9XVzyVf7a_0VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWjeGDKRnhtZetGOyiJEcCEl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgHK_SsFdewKQ3TmkVyBobqDOw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiS989gAxNkrsTmyCfyOCnQA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosiba6
Bedankt voor de foto’s en uitleg. Hou je ons op de hoogte dat tie het weer goed doet?
Komen er nog invoertoetsen/btw bij. Ik heb het een keer gehad dat ik bij een besteld pakket ik eerst nog kosten moest betalen aan de douane, alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oeroeg
Ik heb hem via Amazon besteld. Heeft er 8 dagen over gedaan. Geen inklaringskosten naar België.

Edit: Na wat gepingpong krijg ik nu een nieuwe opgestuurd.

[ Voor 24% gewijzigd door Oeroeg op 11-09-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:08

jbbrans

Oeroeg schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:00:
Installeren was niet makkelijk omdat ik op de en of andere manier dat laatste kapje er niet ingeklinkt kreeg. Er is eigenlijk geen ruimte voor cable management van het T-stuk.
Als ik het Youtube filmpje bekijk, is het ook veel te krap voor dat aftak kabeltje. Daar zitten ze ook behoorlijk te rommelen, voordat de kap dicht kan.

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25
Sinds kort de eigenaar van een Hyundai Tucson PHEV en ik ben benieuwd of je de Bluelink app ook zo kan instellen dat je een melding krijgt bij 80% en 100% vol? Dit in verband met het eventueel laadpaalkleven terwijl ik in overleg zit o.i.d.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:57
Extigo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:49:
Sinds kort de eigenaar van een Hyundai Tucson PHEV en ik ben benieuwd of je de Bluelink app ook zo kan instellen dat je een melding krijgt bij 80% en 100% vol? Dit in verband met het eventueel laadpaalkleven terwijl ik in overleg zit o.i.d.
Bij 100% sowieso, bij 80% volgens mij niet. Tenzij je misschien iets met laadtijden gaat doen via de app/auto.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosiba6
Oeroeg schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:21:
Ik heb hem via Amazon besteld. Heeft er 8 dagen over gedaan. Geen inklaringskosten naar België.

Edit: Na wat gepingpong krijg ik nu een nieuwe opgestuurd.
Hoi Oeroeg. Al de nieuwe ontvangen? En natuurlijk de vraag werkt deze goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oeroeg
Rosiba6 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:29:
[...]

Hoi Oeroeg. Al de nieuwe ontvangen? En natuurlijk de vraag werkt deze goed?
Toevallig is hij vanmorgen binnengekomen. Wat zal ik er eens over zeggen? Concept is leuk, uitvoering wel echt onvoldoende (voor dat geld).

Installatie
De installatie heb ik nu maar gelaten voor wat het is, voordat deze er ook mee stopt als ik hem nog een paar keer los moet halen. Het laatste klepje krijg ik nog steeds niet dicht, dat ziet er ongeveer zo uit (die krassen zijn door het vele erop zetten en eraf halen, zie je niet bij daglicht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7cbwtAaXqdRp3vunIgXt4sFWB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5alqZyTNd7AjXcAXRqs1hmn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSy1iFYJWH3yubVtJGrTQXdhdOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRVwhJD2fxs1VSUMFt09UAjx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoVABvcFjgD9dBKj1GTWS5TDkg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPnd4r08uxSnPIu8iG1uFR7u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmQ2bcC-EW0QieKpCukqkJliwTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VYnRkF2pH4yqag89WIiPj4Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Gebruik
De app is traag. Ergens klikken duurt 5 seconden. Functionaliteit is erg basaal. Je kunt hem instellen dat hij continue filmt totdat de SD vol is en hij de laatste weer verwijdert. Bij hard remmen wordt een fragment gelocked en kun je hem in een aparte map terugvinden.

Probleem is dat het niet mogelijk is om handmatig een video te locken. Het camera-knopje maakt alleen een foto.

Beeldkwaliteit
Wel oké denk ik? je kunt het kenteken van je voorganger vanaf een metertje of 15 (?) lezen.
Hier een raw sample in 2560x1440, kun je zelf oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Oeroeg schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:44:
[...]

Toevallig is hij vanmorgen binnengekomen. Wat zal ik er eens over zeggen? Concept is leuk, uitvoering wel echt onvoldoende (voor dat geld).

Installatie
De installatie heb ik nu maar gelaten voor wat het is, voordat deze er ook mee stopt als ik hem nog een paar keer los moet halen. Het laatste klepje krijg ik nog steeds niet dicht, dat ziet er ongeveer zo uit (die krassen zijn door het vele erop zetten en eraf halen, zie je niet bij daglicht):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Gebruik
De app is traag. Ergens klikken duurt 5 seconden. Functionaliteit is erg basaal. Je kunt hem instellen dat hij continue filmt totdat de SD vol is en hij de laatste weer verwijdert. Bij hard remmen wordt een fragment gelocked en kun je hem in een aparte map terugvinden.

Probleem is dat het niet mogelijk is om handmatig een video te locken. Het camera-knopje maakt alleen een foto.

Beeldkwaliteit
Wel oké denk ik? je kunt het kenteken van je voorganger vanaf een metertje of 15 (?) lezen.
15 meter is wel erg optimistisch. Ik vind de kwaliteit erg tegenvallen, mijn Mini 0805 (of 0803) van 10 jaar oud doet dezelfde kwaliteit, je zou verwachten dat het beeld toch een keer beter zou worden. Ik denk trouwens dat het al een heel eind zou helpen als ze de behuizing tegen het voorraam aan zouden hebben laten lopen en een polarisatie filter hebben geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Extigo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:49:
De bluelink app is vrij nauwkeurig met de laadtijd schatten. Je zou zelf de wekker kunnen zetten op de tijd dat deze klaar is.

Ik neem aan dat je overleggen niet veel langer dan 2 uur duren, laadpaalkleven zou ik me dan nog niet druk over maken. Tenzij je een laadpas hebt waar je ook per minuut afgerekend wordt, wat ik niet verstandig zou vinden met de Tucson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jbbrans schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:54:
[...]

De bluelink app is vrij nauwkeurig met de laadtijd schatten. Je zou zelf de wekker kunnen zetten op de tijd dat deze klaar is.

Ik neem aan dat je overleggen niet veel langer dan 2 uur duren, laadpaalkleven zou ik me dan nog niet druk over maken. Tenzij je een laadpas hebt waar je ook per minuut afgerekend wordt, wat ik niet verstandig zou vinden met de Tucson.
Mij ervaring is anders, in het begin is het een wilde gok, naarmate de tijd vordert is de schatting accurater. maar ik moet erbij zeggen dat de laadpaal (2 aansluitingen) hier vlakbij nogal beïnvloed wordt door een 2de aangesloten auto, helemaal als dat een 'echte' EV is. dan is de laadtijd veel langer...

ik meen dat we in NL geen laadpalen hebben die ook nog een bedrag per minuut rekenen ? heb ze tenminste nog niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Jpiek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:04:
[...]

Mij ervaring is anders, in het begin is het een wilde gok, naarmate de tijd vordert is de schatting accurater. maar ik moet erbij zeggen dat de laadpaal (2 aansluitingen) hier vlakbij nogal beïnvloed wordt door een 2de aangesloten auto, helemaal als dat een 'echte' EV is. dan is de laadtijd veel langer...

ik meen dat we in NL geen laadpalen hebben die ook nog een bedrag per minuut rekenen ? heb ze tenminste nog niet gezien...
Dat klopt als er een 2e auto (puur elektrische) naast komt, maar als die er al staat (en blijft staan) dan komt het aardig overeen.

We hebben inderdaad geen laadpalen die per minuut rekenen, maar wel laadpasaanbieders die een bedrag per KWh rekenen en een minuten prijs daar bovenop (freshmile).

• Rosiba6
Oeroeg schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:44:
[...]

Installatie
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Gebruik

Beeldkwaliteit
Bedankt voor je reactie. Ik ga er over nadenken gezien je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Kom er vandaag, na bijna een jaar Tuscon achter dat je de knop voor het dak niet alleen naar voren en achter kan bewegen, maar er ook op kan drukken en het dak dan op de kantelstand gaat :X
Ik vond het ergens al een beetje vreemd dat die stand er niet op zat, maar ook nooit echt over nagedacht.
Is best een fijne stand eigenlijk :P

Mocht iemand anders dat ook niet weten, bij deze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
RTFM.... het staat gewoon in de handleiding 7(8)7

- Duw de hendel van het schuif-/
kanteldak omhoog, dan kantelt het
glas open. Maar als het elektrische
zonnescherm dicht is, gaat dat eerst
open.
Klippy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:46:
Kom er vandaag, na bijna een jaar Tuscon achter dat je de knop voor het dak niet alleen naar voren en achter kan bewegen, maar er ook op kan drukken en het dak dan op de kantelstand gaat :X
Ik vond het ergens al een beetje vreemd dat die stand er niet op zat, maar ook nooit echt over nagedacht.
Is best een fijne stand eigenlijk :P

Mocht iemand anders dat ook niet weten, bij deze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Zijn er ook mensen die last hebben van de 12v accu? Na een maandje vakantie moest ik de auto openen met de sleutel en 12v reset knopje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
xminator schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:23:
Zijn er ook mensen die last hebben van de 12v accu? Na een maandje vakantie moest ik de auto openen met de sleutel en 12v reset knopje gebruiken.
Dit is by design. Hij heeft namelijk een lithium-ion-polymeeraccu, die beschadigd raakt als deze volledig ontlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Oeroeg schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Dit is by design. Hij heeft namelijk een lithium-ion-polymeeraccu, die beschadigd raakt als deze volledig ontlaadt.
Maar het ‘ontladen’ binnen een maand begrijp ik niet, auto wordt namelijk niet gebruikt. Is er dan een lek of staat die altijd deels aan door bluelink oid en is het dus niet te vermijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Idefix70 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:05:
RTFM.... het staat gewoon in de handleiding 7(8)7

- Duw de hendel van het schuif-/
kanteldak omhoog, dan kantelt het
glas open. Maar als het elektrische
zonnescherm dicht is, gaat dat eerst
open.

[...]
Dat staat er in ja, maar ik had niet alle pagina's gelezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
xminator schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

Maar het ‘ontladen’ binnen een maand begrijp ik niet, auto wordt namelijk niet gebruikt. Is er dan een lek of staat die altijd deels aan door bluelink oid en is het dus niet te vermijden?
Bluelink gaat na twee dagen zonder interactie automatisch uit.

De 12 volt accu is geen startaccu, daarom is hij i.v.m. gewichtsbesparing maar 15 Ah. Ter vergelijking: normaal is een startaccu al snel 60 Ah (VW Golf).

Dat in combinatie met systemen zoals keyless entry maken waarschijnlijk dat deze concessie (gewicht vs. comfort) gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25
Ik heb een vraag over de carkit. Vaak als mijn vrouw vanuit de Tucson belt, valt haar stem weg. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de noise cancelling, maar die staat al op zijn laagst in de instellingen. Heeft iemand nog een idee wat ik nog meer kan doen om de gesprekskwaliteit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Extigo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:35:
Ik heb een vraag over de carkit. Vaak als mijn vrouw vanuit de Tucson belt, valt haar stem weg. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de noise cancelling, maar die staat al op zijn laagst in de instellingen. Heeft iemand nog een idee wat ik nog meer kan doen om de gesprekskwaliteit te verbeteren?
Zodra je het weet hoor ik het graag ook. Zelfs met de instelling uit krijg ik vaak klachten van de andere kant..

Moo, I say.

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste