Het grote Hyundai Tucson topic

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 16:19

xon

Inmiddels rijd ik een maand of 4 in mijn MHEV comfort handgeschakeld. Natuuuurlijk had ik liever de (P)HEV gewild maar daar kon ik aan mezelf niet verantwoorden qua investering. Begrijp mij niet verkeerd, het is echt een heerlijke auto volgepropt met techniek, maar handgeschakeld en dat mini accu'tje dat voelt soms als Rico Verhoeven die z'n handschoenen vergeten is. Toch, nooit spijt hebben van je keuzes en ik rijd er nog steeds daglijks met veel plezier in.

Wat dingen die mij opvallen die wel leuk zijn om even in de groep te gooien:

Ik heb er een sport van gemaakt om werkelijk allll het voordeel uit die 48v accu te halen wat mogelijk is. Nu blijft het een mysterie wanneer deze besluit in te schakelen en ondersteuning te geven. Ik probeer het te doorgronden:
  • [Accu werkt pas nadat er 'iets' van stroom bij is gekomen en/of de auto eventjes gereden hebt. Ik heb wel eens tijdens een lange rit al het verbruik geminimaliseerd en alleen maar proberen op te laden. Je zou dan verwachten dat deze na een halve dag nog propvol is maar ook dan hetzelfde gedrag. (God, wat zou een batterij indicator fijn zijn)
  • De ECO mode geeft (ook bij geringe accu capaciteit) bij het wegrijden wat ondersteuning en schakelt (bij medium accu capaciteit) de coasting functie in. Ik ben niet in de veronderstelling dat die coasting functie IETS doet met je brandstof vebruik en het is meer een milieu ding als je het mij vraagt. Ik vind hem in deze modus ongelooflijk suf overigens bij het stoplicht
  • De Normal mode geeft bij medium accu capaciteit bij het wegrijden ondersteuning maar, en dit is het grote mysterie, op willekeurige momenten ook bij de rest van de versnellingen bij doorschakelen. Logischerwijs zou je verwachten dat dit wordt 'vrijgegeven' op het moment de accu goed vol is maar als ik heel erg aan het sparen ben geweest en schakel naar de normal mode dan geeft ie hem 9 van de 10 keer NIET. Ik ben er nog niet achter waarom dit is. Met het koude weer van dit moment heb ik het overigens nog helemaal niet gezien wat weer wijst op een vrijgeving op basis van capaciteit.
  • De Sport mode geeft (bij laag/medium capaciteit) op elke versnelling ondersteuning. Ook hier begint ie bij de eerste maar al vrij snel geeft ie de ondersteuning ook op de andere versnellingen en verbruikt de accu helemaal leeg. Lekker laten staan op deze modus zou je zeggen, toch maak je echt zichtbaar meer toeren en staat ie veel agressiever ingesteld. Soms merk ik ook dat in deze modus bij het remmen/schakelen ineens de auto 1000rpm meer toeren maakt. Zal erbij horen maar wel vervelend.
Overall zou de NORMAL modus het zuinigste moeten zijn mits hij in elke versnelling support geeft en dat is nou net het grote mysterie. Het is overigens bloed irritant dat je de modus elke keer zelf moet wijzigen. Dit zal wel een milieu dingetje zijn.

Verder moet ik veel bewuster bezig zijn met schakelen (in vergelijking met mijn eerdere Kona) om een beetje smooth weg te rijden maar misschien ligt dit aan mijn voet/schoenen :).

En het laatste zeuren: Hoe irritant is het dat (actieve) lane support tegenwoordig elke keer aangezet moet worden. In mijn kona stond dit gewoon lekker aan all the time!

Positieve dingen:

- Led verlichting --> Wat een fantastisch zicht geeft dat
- Media console --> Erg veel info, mooi weggewerkt.
- Zelf updaten --> Een beetje huisvader kan gewoon zelf z'n software updaten (wel naatje dat ze ons niet dezelfde nieuwe Radio look and feel hebben gegeven als de Amerikanen na de laatste update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 23:19

Locke_

Iron within, Iron Without!

xon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:04:
Inmiddels rijd ik een maand of 4 in mijn MHEV comfort handgeschakeld.
Nice, welkom bij de club (y)

Persoonlijk rijdt ik nooit meer in de ECO stand, ik heb het gevoel in die stand namelijk dat ik al het echte nut van de 48v accu verkwansel.
(God, wat zou een batterij indicator fijn zijn)
Amen, ik blijf het raar vinden dat ze dat niet geactiveerd hebben in de software. Kleine moeite, gigantisch plezier.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 17:47

jasjenl

Liab A Tymo

xon schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:04:
- Zelf updaten --> Een beetje huisvader kan gewoon zelf z'n software updaten
Nou ja, bij mij ging het dus in eerste instantie om één of andere duistere reden niet helemaal goed, zie jasjenl in "Het grote Hyundai Tucson topic"
Inmiddels heb ik dat wel opgelost door de update nog een keer te installeren, gek genoeg kreeg ik alleen nu geen notificatie via Bluelink dat de update klaar was. Maar de melding dat de update niet compleet was is nu wel weg.
(wel naatje dat ze ons niet dezelfde nieuwe Radio look and feel hebben gegeven als de Amerikanen na de laatste update)
Is dat niet alleen als je naar FM luistert ipv DAB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:29
Hyundai Tucson kwam zondag als beste gezinswagen uit de bus bij Top Gear. Uiteraard wel met een knipoog, semi serieus, zoals het Top Gear betaamt 8) Ik weet alleen niet of Top Gear met sommige TV abonnementen nog terug te kijken is (zondag avond en afgelopen nacht op BBC), met dat van mij (Ziggo, geen Horizonbox) in ieder geval niet...

Helaas heeft BBC iPlayer een geo-restrictie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:38
Ligt het aan mij of sluit de tankdeur niet meer goed? Lijkt een beetje uit te steken... Niets noemenswaardigs mee gedaan of gebeurt. Of stel ik me aan :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FNYv5KTm8JLOdPpRJMX9b5yzng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kXh7GIl9Obvr5kb8oQYZddD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVsXXANE14HGqx2eSltnjxlVQCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf7Drzf5fAsyoYxYZNOMpesj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 22:22

Klippy

Still Game

Nee dat is niet normaal. Maar raar ook, lijkt helemaal hoger te liggen, ook de linker kant waar het scharnier zit.
Kan je niet met de dop open het plastic binnenwerk naar binnen drukken?

Anders even naar de dealer, dit ziet er niet uit, maar heb ook geen idee hoe dit kan ontstaan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

xminator schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:33:
Ligt het aan mij of sluit de tankdeur niet meer goed? Lijkt een beetje uit te steken... Niets noemenswaardigs mee gedaan of gebeurt. Of stel ik me aan :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat oogt niet goed idd, kun je hem nog verder indrukken? Dealer lijkt mij de beste optie.

Fijne kerst!

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Hmmbob schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 15:34:
[...]

De uitvoering: Viofo A129 Duo Pro Dashcam is besteld. Wordt een kerstcadeautje zoals ik al zei, dus pas in december inbouwen.

Overigens nu met 20 euro black friday korting op viofo.nl
Zodra het een beetje beter weer is maar eens gaan inbouwen. Iemand al eens een dashcam hardwired ingebouwd? Welke fuse locaties heb je gebruikt voor BATT en ACC?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:36
Die klep steekt bij mij net zo uit. Benieuwd of de dealer daar iets mee kan. Zal het zelf volgend jaar ook eens aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:05
zeezuiper schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:18:
[...]

Die klep steekt bij mij net zo uit. Benieuwd of de dealer daar iets mee kan. Zal het zelf volgend jaar ook eens aankaarten.
Ik zal het morgen ff checken, maar op foto’s ziet de mijne er gewoon strak uit.

Wel voelt de laadklep heel goedkoop, een beetje los en deze sluit daarentegen niet zo mooi aan. Waarschijnlijk mede doordat deze wat speling heeft. Herkend iemand dit?

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit hoort niet idd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xminator
zeezuiper schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:18:
[...]

Vanochtend even langsgegaan en de monteur heeft het afgesteld. Ziet er nu wel weer een stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Als ik op het dashboard naar 'Totale informatie' ga, zie ik een heel raar getal staan bij wat, naar ik vermoed, de totale gereden afstand zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgrU-6c7PgQfMzcYP-9vG38QirM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItTzhETMX5GLjxU1b6mWbMTy.jpg?f=fotoalbum_large

Staat daar bij jullie wel een getal dat ergens op slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat is de tripteller. Je totale afstand is 11596km (zie rechtsonder). Die ging in mijn andere auto's (incl andere merken) ook nooit voorbij de 9999km.

En tijd om een laadpaal te zoeken :+

[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 09-01-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Hm, is dat zo? Want hij geeft ook per rit aan wat de gereden afstand is. Of is dit iets anders?
Je totale afstand is 11596km (zie rechtsonder). Die ging in mijn andere auto's (incl andere merken) ook nooit voorbij de 9999km.
Die totale afstand had ik inderdaad al gezien, vandaar dat ik het verwarrend vond dat bij 'totale informatie' een ander getal stond.
En tijd om een laadpaal te zoeken :+
Haha, hij is inmiddels al weer vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 07:33
Hoi,

Hierbij de tucson nx4 afgeleverd, N line sky,

Echter heb ik nog wel vragen over Android Auto,

Bijvb de telefoon toets opent niet de telefoon gesprekken van mijn telefoon. Wel in de originele layout van de tucson maar niet in Android Auto.

Hebben jullie hier ook last van?
Verder is bij Android auto 3,4 deel van de scherm gevuld. Ipv fullscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Probook8979 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:59:
Hoi,

Echter heb ik nog wel vragen over Android Auto,

Bijvb de telefoon toets opent niet de telefoon gesprekken van mijn telefoon. Wel in de originele layout van de tucson maar niet in Android Auto.
Klopt, die knop is niet gekoppeld aan Android auto maar aan de Hyundai software.
Verder is bij Android auto 3,4 deel van de scherm gevuld. Ipv fullscreen
Ik las dat er een nieuwe release uitgegeven is die dit oplost. Ik heb zelf geen AA, maar mijn zoon heeft de laatste release en die heeft wel full-screen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:27
Probook8979 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:59:
Hoi,

Pics or it didn’t happen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Locke_ schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Klopt, die knop is niet gekoppeld aan Android auto maar aan de Hyundai software.

[...]

Ik las dat er een nieuwe release uitgegeven is die dit oplost. Ik heb zelf geen AA, maar mijn zoon heeft de laatste release en die heeft wel full-screen beeld.
Is dit full screen? :

https://imgur.com/a/36YF9KV

Snap niet waarom het 3/4 gevuld is ipv 4/4 Google maps.
Hoe zet ik de splits reen functionaliteit uit?
https://www.tucson-forum....hybrid-limited.197/page-4

Hoe ga jij om in Apple carplay met de belknop op de stuur? Werkt dat in Apple car play? I'm Android car werkt dat dus niet..

Is er niet iets met een work around? Ik heb Android wireless met AA Wireless.Io, super responsive!

In de dev instellingen heb ik het ingesteld op scherm resolutie op 1980x1020 bij 1020x1980

Super scherp beeld kwaliteit. Het was een beetje korrelig.

[ Voor 7% gewijzigd door Probook8979 op 15-01-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
JuG schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:58:
Hij is er 🥳

Meteen al even gereden en dat ging heel lekker, gevaarlijk qua verkeersboetes 🤣

Voor de rest, aan huis geleverd door de dealer en dat ging vlekkeloos. De auto ziet er echt goed uit en ik ben een tevreden man 😎

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Namiddag de Kia inleveren en de kentekenhouder vervangen achteraan. Eindelijk :)
Precies dezelfde variant, model ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Zo te zien wel
Hoe zet ik de splits reen functionaliteit uit?
In de instellingen zit er een optie voor en je kunt op het kleine poeltje drukken tussen de twee vensters.
Hoe ga jij om in Apple carplay met de belknop op de stuur? Werkt dat in Apple car play? I'm Android car werkt dat dus niet..
In CarPlay ook niet. Die knop gebruik ik simpelweg niet.
Is er niet iets met een work around? Ik heb Android wireless met AA Wireless.Io, super responsive!

In de dev instellingen heb ik het ingesteld op scherm resolutie op 1980x1020 bij 1020x1980

Super scherp beeld kwaliteit. Het was een beetje korrelig.
Voor de belknop, nee niet zonder een hack van de software. Voor de resolutie, mijn zoon gebruikt een USB-C kabel, probeer dat eens ipv wireless. Als dat wel werkt ligt het aan je wireless systeem. Als dat ook niet werkt aan je telefoon/AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:26:
[...]
Ik heb overigens alle nieuwe feedback ook toegevoegd. Mocht er nog meer zijn, ik wil hem morgen einde van de dag indienen ;)
@Locke_ Hoe is het eigenlijk gegaan met die feedback die je naar Hyundai kon sturen, heb je daar ooit nog iets van vernomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Laatst online: 06-06 16:50
Ik heb er ook ééntje (PHEV) vanaf vorig jaar juni. Nu pas dit topic gevonden.

Dingen waar ik me al aan gestoord heb:
- Zetel geheugenstand enkel te gebruiken in stilstand. Dit zal misschien voor de veiligheid zijn, maar bij mijn vorige wagen (passat) moest ik het knopje ingedrukt houden om te switchen tijdens het rijden.
- De auto-hold functie die je elke rit opnieuw moet activeren ipv steeds of met een setting.
- Soms niet duidelijk waarom de motor aanslaat. Ik had ook liever gehad dat deze in EV mode enkel aanslaat indien je het gaspedaal volledig induwd ipv ergens halverwege
- Regeneratief remmen ook niet duidelijk hoe je best zo veel mogelijk remt zonder de remmen te gebruiken. Het remmen reageert soms ook wat met vertraging.
- Dashboard moet je kiezen tussen toerenteller of elektrische mode. Zouden perfect gecombineerd weergegeven kunnen worden

In verband met het remmen en optrekken heb ik de indruk dat ze aan de gebruikers zo weinig mogelijk hebben willen laten merken dat het een elektrische wagen is, maar daardoor voelt hij soms aan als ontworpen voor oude mensen.
Hoewel het misschien niet uit dit lijstje blijkt ben ik algemeen wel zeer tevreden en zou ik hem opnieuw kopen :) .
Als het koud is zoals nu vraag ik me af of het niet beter zou zijn om de motor ook nuttig te gebruiken voor verplaatsing ipv enkel voor warmte. Ik zet hem bij het starten dus dikwijls even in sport, maar geen idee of dit beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

jasjenl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:17:
[...]

@Locke_ Hoe is het eigenlijk gegaan met die feedback die je naar Hyundai kon sturen, heb je daar ooit nog iets van vernomen?
Nee, maar ik ben het zelf eerlijk gezegd ook vergeten. Ga dit weekend mijn contact eens mailen, kijken wat ie weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Zojuist navi-kaarten update uitgevoerd naar de laatste versie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J9fP0hv.jpg

Let niet op de kabels, was aan het testen met fastcharge en AA wireless:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SpaWiUz.jpg

Build/versie nummer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6PNs78x.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Probook8979 op 20-01-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Wow, jij bent een koukleum zeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-05 19:37
Is AA wireless beschikbaar?

Zelf heb ik in de kerstvakantie een nieuwe hyundai tucson in bestelling geplaatst bij een lokale dealer. Betreft een shine uitvoering met hybride motor.

Wat vinden jullie van het premium krell geluids systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Alleen het 8 inch entertainment systeem ondersteunt wireless CarPlay (en ik gok Android auto), het 10 inch entertainment systeem vereist een kabel.
Wat vinden jullie van het premium krell geluids systeem?
Ik ben er niet erg van onder de indruk eerlijk gezegd. Het klinkt niet echt slecht maar is ook verre van premium te noemen, er zijn veel betere car audio systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

jasjenl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:31:

[...]

Ik ben er niet erg van onder de indruk eerlijk gezegd. Het klinkt niet echt slecht maar is ook verre van premium te noemen, er zijn veel betere car audio systemen.
Het is niet slecht, maar het Canton systeem in mijn vorige auto was beter. Alhoewel tot nu toe kan nog niets winnen van het JBL systeem in de Peugeot 508 uit 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 22:15
Ik heb een tijdje geleden zo'n Carplay/AA apparaatje getest zodat we het draadloos kon gebruiken, de Carlinkit 4.0. Na twee dagen alweer terug gestuurd, wat een bucht.

Heel onstabiele verbinding, uitvallen tijdens het rijden, vaak een zwart scherm, etc. Voor mij dus nooit meer zo'n ding, bedraad is echt wel superieur.

Als het er ooit standaard inzit, leuk maar hoop wel dat bedraad altijd een mogelijkheid zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Ik gebruik https://www.aawireless.io/,
0 vertraging, werkt subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje1975
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik heb gister en occasion Tuscon 1.6 t-gdi 4x4 gekocht uin jan 2018. We hebben ook bij de nieuwe HEV gekeken, maar (in tegenstelling tot de cijfers op papier) leek die minder ruimte achter de bestuurder te hebben. Nu ben ik zelf vrij lang (1.98m) dus staat de stoel bijna helemaal naar achteren, maar in het oude model was er nog genoeg ruimte over. Mijn vrouw kon ruim achter mij zitten en ik bijna, iets dat in het 2022 model (nagenoeg) onmogelijk bleek. Ik schrijf dit toe aan de vorm van de voorstoelen die in de nieuwe modellen rechter lijken te lopen waar het 2015-2018 model een kromming lijkt te hebben. Maar weet iemand hier wellicht meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
Mag je op een lease auto, luxe kentekenplaten erop plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:57
Probook8979 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:16:
Mag je op een lease auto, luxe kentekenplaten erop plaatsen?
Ik zou het korstsluiten met de dealer die je lease-auto gaat leveren (of waar-ie in onderhoud is). Over het algemeen zal het wel mogen, uiteraard moet je er dan wel zelf voor bijbetalen. Ligt er wellicht ook aan of het private lease is of auto van de zaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 10-02-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
Klopt het dat de Tucson N-line geen geheugenfunctie voor de berijdersstoel heeft?
Ik zie diverse filmpjes op YT waarbij hij dit wel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
wienesroa schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:58:
Klopt het dat de Tucson N-line geen geheugenfunctie voor de berijdersstoel heeft?
Ik zie diverse filmpjes op YT waarbij hij dit wel heeft?
Zowel als bijrijder als bestuurder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
En dit is ook niet als optie verkrijgbaar?

(En ja, ik ga binnenkort offerte laten opstellen.😎)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
wienesroa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:52:
En dit is ook niet als optie verkrijgbaar?

(En ja, ik ga binnenkort offerte laten opstellen.😎)
Nee.

Ook niet de functie om je auto naar voren en achteren te zetten geloof ik.

Volgens mij wel in bepaalde landen.

[ Voor 6% gewijzigd door xminator op 18-02-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Mmmm, dat is toch wel jammer.
Al vind ik de optie van geheugenfunctie in stoelen meer een gemis dan het vooruit en achteruit rijden op de sleutel.

Dus naast de sportievere bumpers en achterkant, de rode stiksels en iets andere kleurstelling binnenin, heeft hij ook wat andere (nadelen).

Geen remote parking assistant (of wellicht zelfde kunstje onder andere naam)

Daarnaast geen geheugenfunctie op voorstoelen.

Zijn er nog meer zaken die de Nline mist (ik zag dat je de Sky versie nodig hebt voor pano dak)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:27
wienesroa schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:43:
Mmmm, dat is toch wel jammer.
Al vind ik de optie van geheugenfunctie in stoelen meer een gemis dan het vooruit en achteruit rijden op de sleutel.

Dus naast de sportievere bumpers en achterkant, de rode stiksels en iets andere kleurstelling binnenin, heeft hij ook wat andere (nadelen).

Geen remote parking assistant (of wellicht zelfde kunstje onder andere naam)

Daarnaast geen geheugenfunctie op voorstoelen.

Zijn er nog meer zaken die de Nline mist (ik zag dat je de Sky versie nodig hebt voor pano dak)...
Je kunt op de website toch gewoon de modellen met elkaar vergelijken? Via de configurator of brochure..

De premium sky en n-line sky hebben gewoon alles. Zit je op €50k en hoef je eigenlijk alleen de kleur te kiezen (en eventueel accessoires).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Dat zou ik ook denken, maar met al die fancy benamingen is dat nog best lastig te vergelijken.
En zonder geheugenfunctie op de stoelen en het (imo) vrij nutteloze vooruit en achteruit rijden met de sleutel is dat zeker niet full options, met dus de mogelijkheid dat ik nog iets over hoofd zie...

Sowieso zijn de kleurstellingen ook anders per uitvoering. Dat is ook voor een leek nog te snappen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

De N-Line heeft vooral andere looks, functioneel mist de N-Line wat dingen tov de Premium. Dat was voor mij de voornaamste reden om voor de Premium uitvoering ipv de N-Line te kiezen, want juist dat stoel geheugen voor de bestuurder was doorslaggevend. Bovendien vond ik zelf het zwarte dak van de N-Line niet mooi, geeft mij het gevoel dat je in een donkere grot zit. Maar dat is natuurlijk kwestie van persoonlijke smaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Smaken verschillen inderdaad.
Ik vind de grill en wiel kasten echt niet mooi.
Ik heb even de sportage overwogen, want ook qua interieur Fancy, maar achterkant is toch wat vrouwelijker.
De L-line vind ik dan wel weer echt erg stoer uitzien.
Blijft een lastige keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Ja, de N-Line kies je vooral voor de styling. Maar ik vind het toch vooral vorm over functie, aangezien de N-Line net zo duur is als de premium, terwijl hij dus feitelijk minder features heeft. Dan verkies ik toch de extra functionaliteit boven het wellicht wat aansprekender uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuG
wienesroa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:52:
Ik heb even de sportage overwogen, want ook qua interieur Fancy, maar achterkant is toch wat vrouwelijker.
Blijft een lastige keuze
Toen ik in januari 2021 een wagen moest kiezen en bij de Tucson uitkwam was het ook kiezen tussen een Premium Sky en een N-Line Sky voor mij. Ik ben altijd wel fan geweest van sportievere styling en aangezien de Premium versie ook nog altijd die ongespoten wielkastranden heeft en de velgen niet mijn smaak zijn, was de N-Line toch al iets meer mijn ding.

Als je dan echt gaat kijken naar wat de Premium extra te bieden heeft, dan is het inderdaad eigenlijk alleen maar de Remote Smart Park en de Memory functie voor de stoelen. Dat eerste lijkt me echt een gimmick die je eens aan je schoonvader laat zien, dat tweede lijkt me dan wel essentieel als er een groot verschil in lengte is met je partner, maar mijn vrouw en ik zijn even groot en ik heb de stoel nog geen enkele keer moeten verstellen eigenlijk. Dan vond ik de looks van de N-Line uiteindelijk toch wel doorslaggevend tov de Premium versie.

PS: Ben je van Wijnandsrade? Ik kom daar dagelijks (mijn vrouw is van daar en mijn schoonouders wonen er) :)
jasjenl schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:41:
Ja, de N-Line kies je vooral voor de styling. Maar ik vind het toch vooral vorm over functie, aangezien de N-Line net zo duur is als de premium, terwijl hij dus feitelijk minder features heeft. Dan verkies ik toch de extra functionaliteit boven het wellicht wat aansprekender uiterlijk.
Dat is iets heel subjectief, zoals ik hierboven al zei, als je het gaat vergelijken kom je idd verschil tegen qua functionaliteit, maar het hangt er maar vanaf of je daar waarde aan hecht. Als ik persoonlijk een N-Line zie vind ik deze zelf een pak mooier dan de Premium, die ziet er voor mijn gevoel wat gewoontjes uit. Dan hangt het er dus maar vanaf of die extra features van de Premium een meerwaarde bieden of niet en of de looks van de N-Line jouw ding zijn of niet. Als iemand bv een iets onopvallendere wagen wil en zijn/haar partner is 20cm kleiner, dan zou ik bv meteen voor een Premium gaan.

Ik vergelijk het een beetje met de keuze tussen een HEV of PHEV. Veel mensen kiezen voor de PHEV omwille van het verbruik en indien je zelf je brandstof moet betalen, dan zou ik het ook wel doen hoor. Op social media zie ik echter wel vaak klachten over het verbruik van de PHEV. Zelf heb ik voor de HEV gekozen want de PHEV had eigenlijk alleen maar nadelen voor mij. Hij is wat trager dan de HEV en het gedoe met het inpluggen hou ik wel voor mijn volgende wagen als het een full EV wordt. Iemand anders zal een PHEV het einde vinden en er constant mee bezig zijn om in EV-mode te kunnen rijden zodat hij een verbruik heeft van 2 liter/100km (zogezegd).

[ Voor 41% gewijzigd door JuG op 21-02-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:05
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:15:
[...]

zodat hij een verbruik heeft van 2 liter/100km (zogezegd).
2.6 liter / 100km voordat we naar Disneyland Parijs gingen. Nu is het inmiddels weer 3.2 op een slordige 8000km. :+

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Kan je in de n-line je auto op afstand aanzetten om evt. ruiten te ontdooien? Of kan dit alleen op de premium dankzij de RSPA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
xminator schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:27:
Kan je in de n-line je auto op afstand aanzetten om evt. ruiten te ontdooien? Of kan dit alleen op de premium dankzij de RSPA?
Dit kan in geen enkele versie volgens mij? Dacht dat je enkel bij de full EVs bij Hyundai meer opties had in de app dan enkel de wagen openen/sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Fanatix schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:11:
[...]

2.6 liter / 100km voordat we naar Disneyland Parijs gingen. Nu is het inmiddels weer 3.2 op een slordige 8000km. :+
Tuurlijk, maar dat is niet representatief zonder het elektrisch verbruik mee te tellen. Mijn punt is dus ook dat je moet laden om aan dat verbruik te geraken en of het dan nog voordelig is hangt dan weer af van andere factoren in jouw specifieke situatie. Betaalt je baas bv jouw laadpaal thuis, heb je zonnepanelen of niet, etc Bovendien is het laden toch een heel gedoe voor de relatief weinig range die je er uit haalt, ik wacht er dus ook mee tot ik een full EV heb. Voor mezelf vind ik een PHEV een onnodige tussenstap, zeker gezien ik de brandstof niet moet betalen.

De reden waarom dan ik eigenlijk geen EV heb genomen nu is omdat ik geen enkel model vond dat me echt aanstond, de Skoda Enyaq kwam wel in de buurt, maar ik vond de Tucson toch completer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Dit kan in geen enkele versie volgens mij? Dacht dat je enkel bij de full EVs bij Hyundai meer opties had in de app dan enkel de wagen openen/sluiten.
Je misbruikt RSPA daarvoor, motor start voor 10 minuten (wellicht niet heel duurzaam) maar de airco gaat dan aan op de laatst bekende stand = ontdooide ruiten + warme auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
xminator schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Je misbruikt RSPA daarvoor, motor start voor 10 minuten (wellicht niet heel duurzaam) maar de airco gaat dan aan op de laatst bekende stand = ontdooide ruiten + warme auto.
Ah, maar maar jij hebt het over de bediening via de afstandsbediening. Ik heb het over bediening via de app, daar zal het verschil zitten.

Zelf start ik de wagen gewoon even en ik hang de sleutel binnen in huis weer aan de haak. De wagen blijft gewoon verder lopen en stelen kunnen ze hem toch niet, want lang zullen ze niet kunnen rijden zonder sleutel neem ik aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JuG
Gisteren de Tucson nog eens goed onder handen genomen, toch wel erg blij met deze kleur. Als ie vuil is zie je het niet meteen super hard, maar als hij gewassen is blinkt ie wel lekker *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQdRRxdbNh5d0FkvfciiE18BlJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5EQnKaIdl6GUynNdHYpXn5u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Ah, maar maar jij hebt het over de bediening via de afstandsbediening. Ik heb het over bediening via de app, daar zal het verschil zitten.

Zelf start ik de wagen gewoon even en ik hang de sleutel binnen in huis weer aan de haak. De wagen blijft gewoon verder lopen en stelen kunnen ze hem toch niet, want lang zullen ze niet kunnen rijden zonder sleutel neem ik aan.
Ja en de vraag die ik heb, kan jij de wagen starten met sleutel op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47

jbbrans

JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:45:
[...]

Ze kunnen blijven rijden totdat ze hem uit zetten, je krijgt alleen een melding dat de sleutel zich niet in de auto bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
xminator schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Nee want ik heb een N-Line Sky, dat zou je aan iemand moeten vragen met een Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
jbbrans schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Ze kunnen blijven rijden totdat ze hem uit zetten, je krijgt alleen een melding dat de sleutel zich niet in de auto bevind.
Aha? Das nieuw :)

Ik dacht echt dat ie zou uitvallen na ettelijke honderden meters.

[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 21-02-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

xminator schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Voor de "remote smart parking", moet je inderdaad de auto starten via de sleutel.
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Aha? Das nieuw :)

Ik dacht echt dat ie zou uitvallen na ettelijke honderden meters.
Uit veiligheid voor het andere verkeer, mag dit niet.

[ Voor 31% gewijzigd door jbbrans op 21-02-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:15:
[...]

Toen ik in januari 2021 een wagen moest kiezen en bij de Tucson uitkwam was het ook kiezen tussen een Premium Sky en een N-Line Sky voor mij. Ik ben altijd wel fan geweest van sportievere styling en aangezien de Premium versie ook nog altijd die ongespoten wielkastranden heeft en de velgen niet mijn smaak zijn, was de N-Line toch al iets meer mijn ding.

Als je dan echt gaat kijken naar wat de Premium extra te bieden heeft, dan is het inderdaad eigenlijk alleen maar de Remote Smart Park en de Memory functie voor de stoelen. Dat eerste lijkt me echt een gimmick die je eens aan je schoonvader laat zien, dat tweede lijkt me dan wel essentieel als er een groot verschil in lengte is met je partner, maar mijn vrouw en ik zijn even groot en ik heb de stoel nog geen enkele keer moeten verstellen eigenlijk. Dan vond ik de looks van de N-Line uiteindelijk toch wel doorslaggevend tov de Premium versie.

PS: Ben je van Wijnandsrade? Ik kom daar dagelijks (mijn vrouw is van daar en mijn schoonouders wonen er) :)

[...]

Dat is iets heel subjectief, zoals ik hierboven al zei, als je het gaat vergelijken kom je idd verschil tegen qua functionaliteit, maar het hangt er maar vanaf of je daar waarde aan hecht. Als ik persoonlijk een N-Line zie vind ik deze zelf een pak mooier dan de Premium, die ziet er voor mijn gevoel wat gewoontjes uit. Dan hangt het er dus maar vanaf of die extra features van de Premium een meerwaarde bieden of niet en of de looks van de N-Line jouw ding zijn of niet. Als iemand bv een iets onopvallendere wagen wil en zijn/haar partner is 20cm kleiner, dan zou ik bv meteen voor een Premium gaan.

Ik vergelijk het een beetje met de keuze tussen een HEV of PHEV. Veel mensen kiezen voor de PHEV omwille van het verbruik en indien je zelf je brandstof moet betalen, dan zou ik het ook wel doen hoor. Op social media zie ik echter wel vaak klachten over het verbruik van de PHEV. Zelf heb ik voor de HEV gekozen want de PHEV had eigenlijk alleen maar nadelen voor mij. Hij is wat trager dan de HEV en het gedoe met het inpluggen hou ik wel voor mijn volgende wagen als het een full EV wordt. Iemand anders zal een PHEV het einde vinden en er constant mee bezig zijn om in EV-mode te kunnen rijden zodat hij een verbruik heeft van 2 liter/100km (zogezegd).
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik neig ook mee naar de N line vanwege de looks.

Geboren en getogen inderdaad in Wrade; nu niet meer woonachtig daar:-)

Edit: gepoetst is het echt een plaatje!!! Welke kleur is dat?

Bij Hyundai in Heerlen stond afgelopen week witte NLine. Ook erg gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
wienesroa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik neig ook mee naar de N line vanwege de looks.

Geboren en getogen inderdaad in Wrade; nu niet meer woonachtig daar:-)

Edit: gepoetst is het echt een plaatje!!! Welke kleur is dat?

Bij Hyundai in Heerlen stond afgelopen week witte NLine. Ook erg gaaf!
Aha! Wij wonen in Heerlen, net achter de auto boulevard :)

Die kleur is Shadow Grey, een exclusieve kleur voor de N-Line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
JuG schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Nee want ik heb een N-Line Sky, dat zou je aan iemand moeten vragen met een Premium.
Ja oke, ik heb een premium en kan dus vanuit huis de HEV premium starten.

Dus voordelen premium tov n-line:
bestuurdersgeheugen en RSPA (wat je kan gebruiken om auto te verwarmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

wienesroa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:52:
Blijft een lastige keuze
Hier nog even op inhakend: Ook zoals velen hier dezelfde keuzes gemaakt vorig jaar en uiteindelijk geen moment spijt gehad van de keuze voor de Premium Sky ipv N-Line Sky.
De wielkasten storen me in het echt totaal niet, zeker niet op een donkerdere kleur. Uiteindelijk vind ik de wagen zelfs wat "stoerder" met zwarte wielkasten. Op foto's komt dat toch heel anders over dan in het echt. En ik vind de velgen van de N-Line ook niet mooi persoonlijk.
Maar toegegeven die witte N in de showroom in Heerlen is een indrukwekkende auto ook, valt meer op dan mijn Amazon Grey Premium uitvoering.

In de Sportage heb ik me de verkoper ook nog eens vooral het interieur laten zien, dat vond ik in eerste instantie indrukwekkender maar overtuigde me ook niet echt, het wil te fancy zijn met dat grote scherm dat eigenlijk gewoon twee losse schermen zijn dus dat kon me ook niet overtuigen en inderdaad de achterkant vind ik ook niet mooi.

Qua afwerkkwaliteit zijn ze verder vrij identiek en ook qua aandrijflijn etc, dus het blijft allemaal persoolijk en een klein verschil. Dat blijkt ook uit de tientallen vergelijkingen op YouTube, de ene keer wint nipt te Tucson, dan de Sportage, maar ze zijn altijd positief over beiden.

Als je de knoop eenmaal hebt doorgehakt denk ik dat je ook gewoon tevreden gaat zijn zodra je de auto hebt, dat is met al dit soort keuzes. Ik had ook slapeloze nachten over de kleur van mijn vloer, maar na 2 dagen ben je er aan gewend :P

Succes met je keuze maar vooral veel plezier ermee, wat het ook gaat worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGq5zeVkmuOkZguAYB2Qoktb6fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYf7uuktt7cnIAq8GArybpkF.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag opgehaald. Premium HEV in de kleur Teal Blue Mica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Gefeliciteerd @Staalfreak

• Staalfreak
Zeer blij mee. Uiteindelijk best wel snel geleverd. Half december besteld vandaag geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Staalfreak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:06:
Zeer blij mee. Uiteindelijk best wel snel geleverd. Half december besteld vandaag geleverd.
Dat is inderdaad uitzonderlijk snel, als je her en der leest hoe lang mensen soms zitten te wachten. Daar heb je geluk mee gehad dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
Het voordeel van hyundai / de tucson is dat niet je buiten de uitvoering alleen nog een keuze moet maken in welk kleurtje jij het wil. Eventuele restant aan accesoires doet de dealer erop. Dus ik ga ervan uit dat er gewoon een reeks autos al in bestelling staan en dat deze dan gekoppeld worden als er iemand is die interesse heeft. Waardoor de levertijd dus vrij snel kan gaan (als het niet een PHEV is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 11:14
Hier in november 2022 een PHEV besteld als bedrijfswagen en levertermijn staat nog steeds op november 2023 :-(
Zeker in België is de PHEV een populaire keuze als firmawagen vanwege fiscale redenen en zijn de levertermijnen blijkbaar enorm lang. Hoop dat hij er toch sneller aankomt nu de chiptekorten wat aan het minderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
PHEV levertijd is inderdaad lang.

Eerste 500 km zitten er al weer op. Rijd echt fijn en je merkt het eigenlijk niet als hij overschakelt van EV naar benzine of andersom. Als je de muziek niet te hard hebt kun je het horen maar anders niet. Echt blij met deze keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Iemand een idee of er gewoon dakdragers op een N-line sky kunnen worden gezet?

Ik zie eigenlijk niet in waarom niet, maar soms zijn aannames gevaarlijk 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 15:54
Staalfreak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:06:
Mijn ouders hebben ergens tussen half en eind december een HEV premium (zwart) besteld. Ze kregen gisterochtend een telefoontje van de dealer dat de auto er was. Komende woensdag gaan ze hem ophalen. Ze hadden zelf gedacht zal wel april/mei worden dus blij verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Staalfreak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:58:
PHEV levertijd is inderdaad lang.

Eerste 500 km zitten er al weer op. Rijd echt fijn en je merkt het eigenlijk niet als hij overschakelt van EV naar benzine of andersom. Als je de muziek niet te hard hebt kun je het horen maar anders niet. Echt blij met deze keus.
Kom ik zaterdagmiddag bij de auto, amper 48 uur in mijn bezit... vond iemand het nodig om zijn/haar deur tegen mijn zijkant te slaan.
De eerste deuk is helaas een feit. Wel jammer dat ze niet even een briefje achter hebben gelaten met in telefoonnummer of zo :'( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3veoxhjBHpzGKGd9XGF1Bvrq-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loDGExrx9sjaV94YfKaq883F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Staalfreak schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:22:
[...]

Kom ik zaterdagmiddag bij de auto, amper 48 uur in mijn bezit... vond iemand het nodig om zijn/haar deur tegen mijn zijkant te slaan.
De eerste deuk is helaas een feit. Wel jammer dat ze niet even een briefje achter hebben gelaten met in telefoonnummer of zo :'( [Afbeelding]
:-( :(
Dat is echt zuur binnen 48 uur.

Je moet toch flink wat kracht zetten met je deur om precies in de vouw een deuk te krijgen lijkt me.
Gewoon pech of jaloersheid vraag je je dan af.

Wat ga je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb ook al een duts op dezelfde plek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Staalfreak
Klippy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:08:
[...]

:-( :(
Dat is echt zuur binnen 48 uur.

Je moet toch flink wat kracht zetten met je deur om precies in de vouw een deuk te krijgen lijkt me.
Gewoon pech of jaloersheid vraag je je dan af.

Wat ga je er mee doen?
Laat het wel herstellen. Meld het bij de verzekering. Dus zal binnenkort dan wel even een paar dagen wat anders gaan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
Hmmbob schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:13:
Ik heb ook al een duts op dezelfde plek!
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
De eerste 1000 km zitten erop. Gemiddeld verbruik 1 op 14 (HEV). Meest snelweg verkeer (100km/h) op de Eco stand. Hoe ligt dit verbruik in verhouding tot anderen?

[ Voor 1% gewijzigd door Staalfreak op 02-03-2023 16:39 . Reden: HEV toegevoegd voor een objectief vergelijk. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuG
Ik zit rond de 7000km momenteel na 4 maanden, verbruik is hier 7.9l/100km, das 1 op 12.66 (HEV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

JuG schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:29:
Ik zit rond de 7000km momenteel na 4 maanden, verbruik is hier 7.9l/100km, das 1 op 12.66 (HEV)
Ik zit op ongeveer 16000km na 5 maanden, verbruik is gemiddeld 6,9l/100km, dat komt op ongeveer 1 op 14,5 (MHEV).

Merk wel dat de auto erg windgevoelig is, beetje wind tegen en je zit al snel met een hoger gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Locke_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ik zit op ongeveer 16000km na 5 maanden, verbruik is gemiddeld 6,9l/100km, dat komt op ongeveer 1 op 14,5 (MHEV).

Merk wel dat de auto erg windgevoelig is, beetje wind tegen en je zit al snel met een hoger gebruik.
Ik heb er nog niet echt op gelet eigenlijk, het verbruik stoort me dus ook niet. Voor een benzine, het feit dat ik altijd in Sport rij en redelijk goed doorduw, vind ik het nog goed meevallen. In mijn CLA Shooting Break had ik de helft van de power, die woog 100kg minder en ik had een verbruik van 10 liter/100km, 1 op 10 dus -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Dat valt me voor een MHEV eigenlijk nog best mee, had verwacht dat die tov wat ik wel eens van het HEV gebruik lees meer zou slurpen.

Ik zit zelf met mijn PHEV na bijna 15.000 op een gebruik van 4l/100km. Ik merk wel dat je in de winter met deze een stuk minder zuinig kunt rijden dan in de zomer, omdat ie in de winter altijd de benzine motor inschakelt voor de verwarming. Ik probeer wel zoveel mogelijk met volle accu te rijden, maar af en toe maak ik ook langere ritten en dan schiet het gebruik wel vrij snel omhoog.
Tja, het blijft natuurlijk een vrij hoge auto, dat is voor het verbruik nooit heel gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

JuG schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb er nog niet echt op gelet eigenlijk, het verbruik stoort me dus ook niet. Voor een benzine, het feit dat ik altijd in Sport rij en redelijk goed doorduw, vind ik het nog goed meevallen. In mijn CLA Shooting Break had ik de helft van de power, die woog 100kg minder en ik had een verbruik van 10 liter/100km, 1 op 10 dus -O-
Gezien je continu in de sport stand rijdt vind ik je verbruik ook erg meevallen hoor, ik had dan toch wel 1 op 7 orzo verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

jasjenl schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:28:
[...]
Dat valt me voor een MHEV eigenlijk nog best mee, had verwacht dat die tov wat ik wel eens van het HEV gebruik lees meer zou slurpen.

Ik zit zelf met mijn PHEV na bijna 15.000 op een gebruik van 4l/100km. Ik merk wel dat je in de winter met deze een stuk minder zuinig kunt rijden dan in de zomer, omdat ie in de winter altijd de benzine motor inschakelt voor de verwarming. Ik probeer wel zoveel mogelijk met volle accu te rijden, maar af en toe maak ik ook langere ritten en dan schiet het gebruik wel vrij snel omhoog.
Het hangt gigantisch van je rijstijl af, ik rij over het algemeen de aangeven snelheden (niet +5 of zo), laat de auto vroeg uitrollen en trek rustig op.

Mijn zoon haalt momenteel rond de 1 op 10/12 in dezelfde auto, maar die rijdt meer zoals @JuG 8) (maar dan niet in de sport stand want dat heb ik verboden :+)

[ Voor 3% gewijzigd door Locke_ op 03-03-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcahoppe
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-11-2024
Mooi @Staalfreak ! Wij hopen dat onze phev met dezelfde kleur er binnenkort net zo chique bij staat. In augustus besteld en komt naar verwachting eind deze maand binnen. We kijken er echt naar uit. Nieuwe auto koop je niet elke dag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Is bij jullie de regen sensor ook zo wisselvallig?
Ik erger me er eigenlijk heel vaak aan terwijl ik dat bij vorige auto's nooit had, daar zette ik eenmalig de interval snelheid ergens op gemiddeld en stonden de wissers daarna zowat altijd op auto.
Nu heb ik het interval op snel gezet, maar nog heb ik heel vaak dat mijn raam al vol druppels zit en de wissers nog steeds niks doen. Tot het gevaarlijke aan toe soms. En op de snelweg gaat hij dan weer regelmatig veel te snel op turbo standje wissen terwijl het niet heel hard regent.
Als anderen dat totaal niet ervaren geef ik het eens aan bij het volgende onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Klippy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:19:
Ik erger me er eigenlijk heel vaak aan terwijl ik dat bij vorige auto's nooit had, daar zette ik eenmalig de interval snelheid ergens op gemiddeld en stonden de wissers daarna zowat altijd op auto.
Nu heb ik het interval op snel gezet, maar nog heb ik heel vaak dat mijn raam al vol druppels zit en de wissers nog steeds niks doen. Tot het gevaarlijke aan toe soms. En op de snelweg gaat hij dan weer regelmatig veel te snel op turbo standje wissen terwijl het niet heel hard regent.
Als anderen dat totaal niet ervaren geef ik het eens aan bij het volgende onderhoud.
Ik vind inderdaad dat voor stadsverkeer ik deze erg hoog moet zetten, voordat het reageert.
Snelweg zit ik meestal te switchen tussen 2-3.
Stand 1 zie ik niets gebeuren.

Voor een automatische stand, moet je inderdaad veel bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Staalfreak
Kan ik eigenlijk niet zeggen. Heb hem altijd op stand 1 en vind dit prima. Duurt wel lang voordat hij de 1e keer wist bij het wegrijden. Dan wil ik hem met de hand nog wel eens een extra "zetje" geven. Maar daarna laat ik het over aan de automatische interval.

[ Voor 0% gewijzigd door Staalfreak op 10-03-2023 05:42 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Recente video over het verbruik van een PHEV zonder te stekkeren....
YouTube: Duurtest: Hyundai Tucson PHEV | 3400km zonder te stekkeren | Verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
Ik heb precies hetzelfde. Denk dat dit softwarematig wel te verwerken zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Via het hyundaiforum kwam ik vandaag deze terugroepactie tegen. Ik ben hierover nog helemaal niet geïnformeerd door de dealer of Hyundai zelf, iemand anders hier wel? Via de rdw kentekencheck kun je snel zien of dit ook voor jouw model van toepassing is (wat bij mij dus het geval was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

jasjenl schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:51:
Via het hyundaiforum kwam ik vandaag deze terugroepactie tegen. Ik ben hierover nog helemaal niet geïnformeerd door de dealer of Hyundai zelf, iemand anders hier wel? Via de rdw kentekencheck kun je snel zien of dit ook voor jouw model van toepassing is (wat bij mij dus het geval was).
Bedankt.

De mijne, een 2022 november Phev, moet blijkbaar wel terug.
Ook nog niet geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb mijn dealer er in ieder geval over gemaild, ben benieuwd waar ze mee komen.

< update>

Garage heeft me teruggebeld, ik had al een afspraak voor de eerste onderhoudsbeurt gepland staan en daar gaan ze de software update die dit probleem moet oplossen meteen uitvoeren, dat stond blijkbaar al zo aan hun kant bij de afspraak beschreven. Mensen worden hierover niet direct geïnformeerd, ze nemen deze update blijkbaar gewoon standaard mee bij een beurt.

[ Voor 69% gewijzigd door jasjenl op 16-03-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Ik heb al 2 dagen last van de de melding "lage bandenspanning" bij mijn rechter achterband, deze gaf 2.0 bar aan (de andere banden stonden op 2.1 bar).

De bandenspanning zou normaal 2.2 bar moeten zijn, dus heb ik ze allemaal op 2.3 bar gezet voor de zekerheid. De wagen geeft nu aan dat alle banden op 2.2 bar staan maar de melding omtrent de lage bandenspanning van die ene band blijft. Elke keer als je de wagen start krijg je bijna 10x een melding met geluid en deze gaat dus niet weg.

Bij mijn vorige wagens had ik telkens een TMPS reset knopje of zoals bij mijn Mercedes kon ik de huidige waarden van de bandenspanning overnemen als richtwaarden. Bij de Tucson kan ik zoiets nergens vinden. Ik neem aan dat dit vanzelf moet resetten, maar twee dagen wachten lijkt me wat veel.

Ik zal straks de dealer maar eens bellen dan.

[ Voor 11% gewijzigd door JuG op 28-03-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JuG schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:06:
Ik heb al 2 dagen last van de de melding "lage bandenspanning" bij mijn rechter achterband, deze gaf 2.0 bar aan (de andere banden stonden op 2.1 bar).

De bandenspanning zou normaal 2.2 bar moeten zijn, dus heb ik ze allemaal op 2.3 bar gezet voor de zekerheid. De wagen geeft nu aan dat alle banden op 2.2 bar staan maar de melding omtrent de lage bandenspanning van die ene band blijft. Elke keer als je de wagen start krijg je bijna 10x een melding met geluid en deze gaat dus niet weg.

Bij mijn vorige wagens had ik telkens een TMPS reset knopje of zoals bij mijn Mercedes kon ik de huidige waarden van de bandenspanning overnemen als richtwaarden. Bij de Tucson kan ik zoiets nergens vinden. Ik neem aan dat dit vanzelf moet resetten, maar twee dagen wachten lijkt me wat veel.

Je moet een km of 25-40 rijden geloof ik, voordat hij gereset wordt. Duurde bij mij ook best lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 22:25
JuG schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:06:

Na het oppompen gaat de melding bij mij altijd snel weg. In mijn ervaring binnen 1-2 kilometer zie je de druk oplopen en komt hij snel boven het alarm limiet uit.
Toen ik er zelf last van had bleek er alleen een spijker in de band te steken waardoor de melding ook weer elke 5 dagen terugkwam 8)7 De band liep dus ook daadwerkelijk langzaam weer leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuG
Morgen langs de dealer, de bandendruk is nog altijd hetzelfde maar de melding staat er nog steeds. Al vier dagen, lijkt me niet normaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Laat weten als daar een dealer trucje voor is.

Mijn druk is overigens hoger, staan altijd tussen 2.5 en 2.7 bar afhankelijk van hoe warm ze zijn (en zo vaak kijk ik niet).
Nog nooit zelf lucht bij gedaan, maar misschien verwacht hij gewoon meer druk om het verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Ik bel naar de dealer daarnet en volgens hem moet er 100% zeker een knopje op het dashboard zitten. Ik zeg hem duidelijk, het is een nieuwe Tucson he, van 2022. Er is geen TPMS-knopje te vinden, het zou na een tijdje automatisch moeten resetten nadat je de bandenspanning in orde hebt gebracht. Maar dat gebeurt dus niet. Bij de Kia voordien had ik wel een TPMS-knopje, nu dus niet.

Mijn vrouw heeft de wagen nu mee en gaat in de namiddag gewoon langs, want het is enorm irritant dat dat belletje de hele tijd afgaat als je met de wagen vertrekt.

PS: Misschien moet je echt een bepaald aantal tienden van een bar over de richtwaarde zitten? Het zou 2.2 bar moeten zijn, maar misschien eens oppompen tot 2.4 of 2.5? Het kan misschien zijn dat het TPMS te weinig verschil ziet met voordien?

[ Voor 12% gewijzigd door JuG op 31-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuG
Het is opgelost maar het was gewoon mijn eigen domme schuld.

Toen we de melding kregen hadden we de bandenspanning opgezocht via Google. De 2.2bar die we dus in ons hoofd hadden bleek dus niet correct te zijn en het moet 2.4bar zijn dus.

Wat wel gek is natuurlijk, alle banden waren 2.2 bar maar enkel die ene rechter achterband bleef melding geven, de rest was ok. Dus als 2.4bar echt nodig was, dan blijft het raar dat hij alleen zaagt over die ene band. Ik neem aan dat dat hij een bepaald drukverschil moet zien ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Tja, ook die sensoren zullen wel een standaard-afwijkng/marge hebben. Zelfde zal gelden voor je pomp en als die net allemaal in het grijze gebied vallen tussen OK/NOK, zou het zomaar kunnen dat er slechts 1 een storing geeft.
Je zou eens kunnen proberen er slechts 1.5bar in te doen en eens kijken of de auto ongeveer zelfde waarde aangeeft als je pomp. Daarna eens 3 (ik vermoed dat dat we tegen de max van comfortabele aanligt) om eens wat te "spelen" met de waardes.

Uiteindelijk natuurlijk allemaal niet zo spannend, al is zo'n medling iedere keer wel echt irritant.

Ik heb zo in mijn voorloopauto continue een SOS-melding storing. Daarnaast vraagt de auto om een beurt en moet daarbij ook binnen 700km de olie worden geinspecteerd. Die is gepland over 2 weken, maar die melding kan niet remote worden gereset. Dus iedere keer 2/3 waarschuwingen weg klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

En in het kader van “dit heb ik nog nooit meegemaakt” komt mijn zoon vandaag laten zien dat het binnenwerk van de USB datapoort vast zit in zijn kabel en hij het geheel eruit getrokken heeft.

En weer terug naar de dealer.. 🫤

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste