Inmiddels rijd ik een maand of 4 in mijn MHEV comfort handgeschakeld. Natuuuurlijk had ik liever de (P)HEV gewild maar daar kon ik aan mezelf niet verantwoorden qua investering. Begrijp mij niet verkeerd, het is echt een heerlijke auto volgepropt met techniek, maar handgeschakeld en dat mini accu'tje dat voelt soms als Rico Verhoeven die z'n handschoenen vergeten is. Toch, nooit spijt hebben van je keuzes en ik rijd er nog steeds daglijks met veel plezier in.
Wat dingen die mij opvallen die wel leuk zijn om even in de groep te gooien:
Ik heb er een sport van gemaakt om werkelijk allll het voordeel uit die 48v accu te halen wat mogelijk is. Nu blijft het een mysterie wanneer deze besluit in te schakelen en ondersteuning te geven. Ik probeer het te doorgronden:
Verder moet ik veel bewuster bezig zijn met schakelen (in vergelijking met mijn eerdere Kona) om een beetje smooth weg te rijden maar misschien ligt dit aan mijn voet/schoenen
.
En het laatste zeuren: Hoe irritant is het dat (actieve) lane support tegenwoordig elke keer aangezet moet worden. In mijn kona stond dit gewoon lekker aan all the time!
Positieve dingen:
- Led verlichting --> Wat een fantastisch zicht geeft dat
- Media console --> Erg veel info, mooi weggewerkt.
- Zelf updaten --> Een beetje huisvader kan gewoon zelf z'n software updaten (wel naatje dat ze ons niet dezelfde nieuwe Radio look and feel hebben gegeven als de Amerikanen na de laatste update)
Wat dingen die mij opvallen die wel leuk zijn om even in de groep te gooien:
Ik heb er een sport van gemaakt om werkelijk allll het voordeel uit die 48v accu te halen wat mogelijk is. Nu blijft het een mysterie wanneer deze besluit in te schakelen en ondersteuning te geven. Ik probeer het te doorgronden:
- [Accu werkt pas nadat er 'iets' van stroom bij is gekomen en/of de auto eventjes gereden hebt. Ik heb wel eens tijdens een lange rit al het verbruik geminimaliseerd en alleen maar proberen op te laden. Je zou dan verwachten dat deze na een halve dag nog propvol is maar ook dan hetzelfde gedrag. (God, wat zou een batterij indicator fijn zijn)
- De ECO mode geeft (ook bij geringe accu capaciteit) bij het wegrijden wat ondersteuning en schakelt (bij medium accu capaciteit) de coasting functie in. Ik ben niet in de veronderstelling dat die coasting functie IETS doet met je brandstof vebruik en het is meer een milieu ding als je het mij vraagt. Ik vind hem in deze modus ongelooflijk suf overigens bij het stoplicht
- De Normal mode geeft bij medium accu capaciteit bij het wegrijden ondersteuning maar, en dit is het grote mysterie, op willekeurige momenten ook bij de rest van de versnellingen bij doorschakelen. Logischerwijs zou je verwachten dat dit wordt 'vrijgegeven' op het moment de accu goed vol is maar als ik heel erg aan het sparen ben geweest en schakel naar de normal mode dan geeft ie hem 9 van de 10 keer NIET. Ik ben er nog niet achter waarom dit is. Met het koude weer van dit moment heb ik het overigens nog helemaal niet gezien wat weer wijst op een vrijgeving op basis van capaciteit.
- De Sport mode geeft (bij laag/medium capaciteit) op elke versnelling ondersteuning. Ook hier begint ie bij de eerste maar al vrij snel geeft ie de ondersteuning ook op de andere versnellingen en verbruikt de accu helemaal leeg. Lekker laten staan op deze modus zou je zeggen, toch maak je echt zichtbaar meer toeren en staat ie veel agressiever ingesteld. Soms merk ik ook dat in deze modus bij het remmen/schakelen ineens de auto 1000rpm meer toeren maakt. Zal erbij horen maar wel vervelend.
Verder moet ik veel bewuster bezig zijn met schakelen (in vergelijking met mijn eerdere Kona) om een beetje smooth weg te rijden maar misschien ligt dit aan mijn voet/schoenen
En het laatste zeuren: Hoe irritant is het dat (actieve) lane support tegenwoordig elke keer aangezet moet worden. In mijn kona stond dit gewoon lekker aan all the time!
Positieve dingen:
- Led verlichting --> Wat een fantastisch zicht geeft dat
- Media console --> Erg veel info, mooi weggewerkt.
- Zelf updaten --> Een beetje huisvader kan gewoon zelf z'n software updaten (wel naatje dat ze ons niet dezelfde nieuwe Radio look and feel hebben gegeven als de Amerikanen na de laatste update)