Toon posts:

Het grote Hyundai Tucson topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JuG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-03 08:40
haha, ja hem in mijn nek krijgen gebeurt me ook niet, maar ik ben ook maar 1m70.
Misschien is @Locke_ een gigant? :P

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-03 13:57

Locke_

Never fear....

Hmmbob schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:15:
[...]
HOE DAN?!?!? De waarschuwingspiepjes zijn zo hard dat ze zelfs in het ISS naar de monitoren gaan kijken voor alarmeringen. :+
Haha, nou er wil hier best wel eens wat herrie in de buurt zijn waardoor je gewoon teveel omgevingsgeluiden hebt en het niet meer opvalt ertussen.

“Please let me know if there’s some other way we can screw up tonight.”

• Locke_

Locke_

Never fear....

JuG schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:36:
haha, ja hem in mijn nek krijgen gebeurt me ook niet, maar ik ben ook maar 1m70.
Misschien is @Locke_ een gigant? :P
1m85, valt dus wel mee :+

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-03 15:30
Ik heb een simpele vraag over de HEV.

Ik hoor en lees op verschillende plekken tegenstrijdige dingen. Kan je de hoedenplank nou wel of niet opbergen onder de laadvloer in aanwezige uitsparingen? Sta namelijk op het punt dezelfde als @JuG te bestellen met nog wat extra accessoires. Alle LED verlichting opties, instaplijsten, rubberen kofferbak en achterbank en afneembare trekhaak.

Dus wil dit nog even dubbelchecken. Heel stom als je die hoedenplank ergens los moet dumpen...

[Voor 43% gewijzigd door stervis op 14-11-2022 14:58]

Moo, I say.

• Locke_

Locke_

Never fear....

stervis schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:47:
Ik heb een simpele vraag over de HEV.

Ik hoor en lees op verschillende plekken tegenstrijdige dingen. Kan je de hoedenplank nou wel of niet opbergen onder de laadvloer in aanwezige uitsparingen? Sta namelijk op het punt dezelfde als @JuG te bestellen met nog wat extra accessoires. Alle LED verlichting opties, instaplijsten, rubberen kofferbak en achterbank en afneembare trekhaak.

Dus wil dit nog even dubbelchecken. Heel stom als je die hoedenplank ergens los moet dumpen...
Ik heb dan de MHEV, maar de goede plan opbergen onder de laadvloer gaat niet. Er is een klein beetje ruimte voor een EHBO kit en wat ander relatief klein grut maar de massa is in beslag genomen door de 48V unit en de accu.

Bij de HEV en PHEV loopt de accu door tot onder de achterbank heb ik begrepen. Mogelijk is daardoor de constructie onder de laadvloer anders, maar ik betwijfel het.

• stervis
Locke_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:41:
[...]

Ik heb dan de MHEV, maar de goede plan opbergen onder de laadvloer gaat niet. Er is een klein beetje ruimte voor een EHBO kit en wat ander relatief klein grut maar de massa is in beslag genomen door de 48V unit en de accu.

Bij de HEV en PHEV loopt de accu door tot onder de achterbank heb ik begrepen. Mogelijk is daardoor de constructie onder de laadvloer anders, maar ik betwijfel het.
Net de dealer wat onderzoek laten doen. Antwoord is ja. Er zit een plek om deze netjes vast te leggen onder de laadvloer bij de HEV. Foto's worden mij nog toegestuurd en zal ook even hier plaatsen zodra ik ze heb.

Goed nieuws. Vandaag dan maar de offerte doorsturen O+

[Voor 35% gewijzigd door stervis op 14-11-2022 18:26]

Moo, I say.

• Locke_

Locke_

Never fear....

stervis schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:05:
[...]

Net de dealer wat onderzoek laten doen. Antwoord is ja. Er zit een plek om deze netjes vast te leggen onder de laadvloer bij de HEV. Foto's worden mij nog toegestuurd en zal ook even hier plaatsen zodra ik ze heb.

Goed nieuws. Vandaag dan maar de offerte doorsturen O+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes, dat hebben ze bij de HEV dan beter opgelost dan bij de MHEV

• JuG
Klopt idd, bij mijn HEV kan je de hoedenplank idd opbergen onder de laadvloer. Gebruik dat ding nooit door het hondenrek en de scheidingswand, maar wel tof dat het kan en dat ik het niet ergens in de garage moet opbergen.

• stervis
JuG schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:34:
Klopt idd, bij mijn HEV kan je de hoedenplank idd opbergen onder de laadvloer. Gebruik dat ding nooit door het hondenrek en de scheidingswand, maar wel tof dat het kan en dat ik het niet ergens in de garage moet opbergen.
Inderdaad. Kleine moeite, maar grote ergernis hah.

Moo, I say.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14
Hebben jullie ook een resonantie-geluid linksvoor als je 100-120 rijdt? Langzamer en sneller dan is het niet te horen, maar tussen deze snelheden hoor je een soort lage scheepshoorn (niet zo hard weliswaar) geluid.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-03 17:04

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:32:
[...]

Netjes, dat hebben ze bij de HEV dan beter opgelost dan bij de MHEV
En ook netter dan bij de PHEV, want daar heb je voor zover ik weet ook geen ruimte om dit op te bergen. Ik gooi m daarom altijd maar op de vloer tussen de achterbank en de voorstoelen.
Hmmbob schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:57:
Hebben jullie ook een resonantie-geluid linksvoor als je 100-120 rijdt? Langzamer en sneller dan is het niet te horen, maar tussen deze snelheden hoor je een soort lage scheepshoorn (niet zo hard weliswaar) geluid.
Kan niet zeggen dat mij dit bekend klinkt, kun je misschien een opname maken?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

@Hmmbob Komt mij niet bekend voor.

De spraakherkenning werkt tot zover trouwens wel goed. Gebruikte dat in mijn vorige auto zelden omdat het sneller was via de knoppen. Nu in de Tucson toch wel een paar keer gebruikt.

Alleen moet je binnen 5 seconden een tussenstop toevoegen bij het navigeren, dat moet dan denk ik weer via het scherm? Dat leidt dan wel weer af en zondag hield de lane assist me daarbij ook niet tussen de lijnen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Locke_

Locke_

Never fear....

Nee, ik hoor niets vreemds tussen de 100 en 120 ten opzichte van andere snelheden.

• JuG
Nope, geen enkele last van. Zou gewoon de dealer eens contacteren.

• Hmmbob
Ik krijg voor Kerst een dashcam, maar ik moet zelf even aangeven welke :+

Jullie al ervaring met een cam die netjes in de Tucson past?

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42
Voor mijn Tucson ben ik op zoek naar een paar dakdragers. Die van Hyundai zelf vind ik met €259 veel te duur. Weet iemand een beetje knappe universele dakdragers onder de 100 euro?

• Locke_

Locke_

Never fear....

Ik heb bij Hyundai NL een mogelijkheid om suggesties te doen voor verbeteringen aan hun producten (niet enkel Tucson), ik heb een aantal punten die ik wil inbrengen:

- Navigatiemap beschikbaar maken op het digitaal instrumenten cluster. Dit is voor de bestuurders een veiligere mogelijkheid om de navigatie in de gaten te kunnen houden zonder “ver” weg te kijken van het verkeer voor de auto (aanvulling, veel concurrenten hebben deze feature al in hun modellen met een digitaal instrumenten cluster zitten).

- Batterijstatus zichtbaar maken bij MHEV-modellen. Alhoewel de batterij-functie bij MHEV-modellen natuurlijk maar beperkt is, is het nu onduidelijk hoeveel lading er beschikbaar is in de batterij en of hij gebruikt “kan” worden.

- USB-poort bij de binnenspiegel. Voor de installatie van een dashcam is een USB-poort nodig, uiteraard zijn deze in het middenconsole beschikbaar, maar dan hangen er kabels van de voorruit naar beneden de auto in. Door een USB-poort bovenin bij de spiegel te plaatsen is een dashcam makkelijk aan te sluiten zonder allerlei kabels los te hebben liggen.

- Notificaties in Carplay/Android auto dusdanig afhandelen dat het scherm niet “overspringt”. Als er een telefoon via Carplay/Android auto aangesloten is en de onboard navigatie wordt gebruikt, springt bij het binnenkomen van een bericht (bijvoorbeeld via WhatsApp) het scherm over van de navigatie naar Carplay/Android Auto. Na korte tijd springt het scherm weer over, maar het is storend.

Hebben jullie nog aanvullende ideeen die ik (namens ons allen als Hyundai bestuurders) kan toevoegen?

• stervis
Ik blijf het toch een raadsel vinden waarom deze auto niet zelfstandig kan fileparkeren en waarom wireless AA/CP niet werkt. Dit moet toch haast wel een softwarebeperking zijn.... vrij mij af of Hyundai dit ooit nog gaat (her)introduceren met updates.

Echter wel vorige week de Hyundai TUCSON (P)HEV TUC 1.6T HEV 6AT NLineSky MY23 als zakelijke lease aangevraagd (en goedgekeurd)! Now the waiting game begins....

[Voor 26% gewijzigd door stervis op 20-11-2022 13:27]

Moo, I say.

• Locke_

Locke_

Never fear....

stervis schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:26:
Ik blijf het toch een raadsel vinden waarom deze auto niet zelfstandig kan fileparkeren en waarom wireless AA/CP niet werkt. Dit moet toch haast wel een softwarebeperking zijn.... vrij mij af of Hyundai dit ooit nog gaat (her)introduceren met updates.

Echter wel vorige week de Hyundai TUCSON (P)HEV TUC 1.6T HEV 6AT NLineSky MY23 als zakelijke lease aangevraagd (en goedgekeurd)! Now the waiting game begins....
Zit automatisch file parkeren ook niet in de N-Line edities? Ik had dat wel verwacht eigenlijk.

Draadloos AA/CP is er wel, maar enkel in de 8” displayed uitvoering van de midden console. De noodzakelijke hardware zit niet in de grotere versie. Waarom dat is, geen idee..

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

Fileparkeren had ik op mijn vorige auto en ik heb het denk ik één keer succesvol gebruikt.
Dat knopje heb ik dan ook na de eerste maand niet meer aangeraakt.

Het activeren is lastig, je moet je knipperlicht al naar rechts aan doen ook. Daarna is het probleem is dat je helemaal langs een parkeervak moet rijden op zeer lage snelheid voordat hij dat herkent en ook niet te ver moet langs rijden. Helemaal langs rijden is soms al lastig, niet te ver of snel rijden ook, zeker als je met de knipperlicht uit langs die vakken scant. In een verkeerssituatie waar je dit wil gebruiken (druk, stad, krappe vakken etc.) is het super onhandig, want je hebt misschien één plek vrij, dan weer 5 auto's en dan weer een plek. Dat werkt niet om dan stapvoets langs je vak te scannen en tegen de tijd dat je weer achteruit wil staat het verkeer al achter je en dan zei die auto "obstakel aan de achterzijde".
Komt bij dat het eigenlijk alleen werkte bij vakken die zo groot waren dat het je zelf ook makkelijk kon (of je zelf in vakken kon die de auto niet vond passen) en het bijna nooit werkte aan het begin of einde van een parkeervak, alleen tussen twee andere auto's (met een stoepje of boom er tussen zeg maar).

Die techniek zal ook beter worden, maar ik mis het in elk geval niet op de Tucson. Dan ben ik veel blijer met mijn camera aan de voorkant en de 360 camera, dan zie je tenminste wat je doet.

• stervis
Locke_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:57:
[...]
Zit automatisch file parkeren ook niet in de N-Line edities? Ik had dat wel verwacht eigenlijk.
Niet dat ik weet - misschien kan @JuG die vraag beantwoorden.
Draadloos AA/CP is er wel, maar enkel in de 8” displayed uitvoering van de midden console. De noodzakelijke hardware zit niet in de grotere versie. Waarom dat is, geen idee..
Ik wist dat dit inderdaad in de lagere uitvoering zat, maar lijkt toch heel gek dat het een hardwarematig gebrek is bij een duurdere uitvoering.

Moo, I say.

• stervis
Klippy schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:37:
Fileparkeren had ik op mijn vorige auto en ik heb het denk ik één keer succesvol gebruikt.
Dat knopje heb ik dan ook na de eerste maand niet meer aangeraakt.

[...]

Die techniek zal ook beter worden, maar ik mis het in elk geval niet op de Tucson. Dan ben ik veel blijer met mijn camera aan de voorkant en de 360 camera, dan zie je tenminste wat je doet.
Ik gebruik het dagelijks zonder issues op mijn huidige auto - soms moet de auto inderdaad wel overdreven veel ruimte hebben. Dan neem ik het zelf over. Maar het is wel lekker makkelijk wanneer je de ruimte wel hebt en geen zin hebt om het zelf te doen.

Moo, I say.

• JuG
stervis schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:13:

Niet dat ik weet - misschien kan @JuG die vraag beantwoorden.
Ik ben het nog niet tegengekomen. Bij mijn Mercedes vroeger kreeg ik bv de vraag of de wagen voor je moet parkeren zodra hij een open plek vond, maar bij deze heb ik nog niets gezien hiervan. Ik denk dus ook niet dat het mogelijk is. Maar ik mis het ook niet eigenlijk want ik gebruikte die feature qua nooit voordien.
stervis schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:13:

Ik wist dat dit inderdaad in de lagere uitvoering zat, maar lijkt toch heel gek dat het een hardwarematig gebrek is bij een duurdere uitvoering.
Ik vond het ook gek dat de 10 inch versie van het infotainment geen wireless carplay heeft, maar het zal wel ergens een reden hebben, bv een grote voorraad van deze hardware aangekocht en het zou een te grote verliestpost zijn om die te vervangen, etc. Ik gok maar wat.

[Voor 4% gewijzigd door JuG op 21-11-2022 08:42]

• Hmmbob
Hmm, storing "lage spanning" op mijn scherm voor band rechtsvoor, maar de spanning is exact hetzelfde als alle andere banden.... Sterker nog, just to be sure beetje lucht bijgegeven (het was koud gisteren en dus een wat lagere spanning) - nu staan ze alle 4 op 2.3 en nog steeds geeft rechtsvoor "lage spanning" (die dus ook gewoon van 2.1 naar 2.3 is gewijzigd, zowel op de pomp als in het display). Vreemd, straks maar even terug naar de Profile.

• JuG
Locke_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:40:
Ik heb bij Hyundai NL een mogelijkheid om suggesties te doen voor verbeteringen aan hun producten (niet enkel Tucson), ik heb een aantal punten die ik wil inbrengen:

- Navigatiemap beschikbaar maken op het digitaal instrumenten cluster. Dit is voor de bestuurders een veiligere mogelijkheid om de navigatie in de gaten te kunnen houden zonder “ver” weg te kijken van het verkeer voor de auto (aanvulling, veel concurrenten hebben deze feature al in hun modellen met een digitaal instrumenten cluster zitten).

- Batterijstatus zichtbaar maken bij MHEV-modellen. Alhoewel de batterij-functie bij MHEV-modellen natuurlijk maar beperkt is, is het nu onduidelijk hoeveel lading er beschikbaar is in de batterij en of hij gebruikt “kan” worden.

- USB-poort bij de binnenspiegel. Voor de installatie van een dashcam is een USB-poort nodig, uiteraard zijn deze in het middenconsole beschikbaar, maar dan hangen er kabels van de voorruit naar beneden de auto in. Door een USB-poort bovenin bij de spiegel te plaatsen is een dashcam makkelijk aan te sluiten zonder allerlei kabels los te hebben liggen.

- Notificaties in Carplay/Android auto dusdanig afhandelen dat het scherm niet “overspringt”. Als er een telefoon via Carplay/Android auto aangesloten is en de onboard navigatie wordt gebruikt, springt bij het binnenkomen van een bericht (bijvoorbeeld via WhatsApp) het scherm over van de navigatie naar Carplay/Android Auto. Na korte tijd springt het scherm weer over, maar het is storend.

Hebben jullie nog aanvullende ideeen die ik (namens ons allen als Hyundai bestuurders) kan toevoegen?
Goh, één van de dingen waarin ik toch wel het meest teleurgesteld ben tot nu toe moet toch wel de interieurverlichting zijn. Je kan de kleur aanpassen en de helderheid, maar het heeft bijna geen enkele toegevoegde waarde. 's Avonds is het iets beter zichtbaar, door de dag merk je er helemaal niets van.

Als je het vergelijkt met andere wagens is de implentatie hiervan bij de Tucson toch wel ondermaats. Ik kan me niet inbeelden dat er mensen écht onder de indruk zijn hiervan toen ze hun wagen kregen.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
JuG schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:39:
[...]

Ik vond het ook gek dat de 10 inch versie van het infotainment geen wireless carplay heeft, maar het zal wel ergens een reden hebben, bv een grote voorraad van deze hardware aangekocht en het zou een te grote verliestpost zijn om die te vervangen, etc. Ik gok maar wat.
Wat ik begrepen heb is dat bij wireless Apple en Google hun navigatie voorrang willen geven boven de auto eigen navigatie.
In Canada bijvoorbeeld kan het wel.

• Hmmbob
Locke_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:40:

Het volume van de waarschuwingspiepjes (bijvoorbeeld bij openen achterklep). Of beter: dat uit kunnen zetten.

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

Hmmbob schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:20:
Hmm, storing "lage spanning" op mijn scherm voor band rechtsvoor, maar de spanning is exact hetzelfde als alle andere banden.... Sterker nog, just to be sure beetje lucht bijgegeven (het was koud gisteren en dus een wat lagere spanning) - nu staan ze alle 4 op 2.3 en nog steeds geeft rechtsvoor "lage spanning" (die dus ook gewoon van 2.1 naar 2.3 is gewijzigd, zowel op de pomp als in het display). Vreemd, straks maar even terug naar de Profile.
Heb dit ook eens in de handleiding opgezocht en ik zie inderdaad dat je die waarschuwing niet kan resetten. Zal zijn omdat het echt de druk meet bij de Tucson en niet het verschil in diameter. Maar er staat ook nergens wanneer de waarschuwing zou moeten verdwijnen. Weet dat hij bij mijn vorige Hyundai soms best even kon duren (paar km rijden na het oppompen).
Overigens staat mijn bandenspanning op 2.6 Bar sinds het afleveren, dus een stukje hoger. Boekje zegt 2,4 + 0,2 bij koud weer. Dus misschien gewoon nog wat lucht er bij.
JuG schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:36:
[...]

Goh, één van de dingen waarin ik toch wel het meest teleurgesteld ben tot nu toe moet toch wel de interieurverlichting zijn. Je kan de kleur aanpassen en de helderheid, maar het heeft bijna geen enkele toegevoegde waarde. 's Avonds is het iets beter zichtbaar, door de dag merk je er helemaal niets van.

Als je het vergelijkt met andere wagens is de implentatie hiervan bij de Tucson toch wel ondermaats. Ik kan me niet inbeelden dat er mensen écht onder de indruk zijn hiervan toen ze hun wagen kregen.
Haha, inderdaad. Had het zelfs uit gezet per ongeluk de eerste dag, kwam er pas weer een tijdje later achter dat er geen licht meer was in het telefoon vakje. De andere plekken moet je echt actief naar kijken.
Teleurgesteld is een groot woord, het hoeft ook geen kermis te zijn (en heb de voetenverlichting voor bij het in- en uitstappen nog extra) maar veel effect heeft het inderdaad niet, ook niet het wisselen van kleur. Is typisch zo'n feature voor de specs lijst.
Je kan ook nog de automatische dim functie uitschakelen, dan zie je het wel beter 's avonds.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

[...]
Geen enkele uitvoering heeft automatisch file parkeren. Alleen de Premium uitvoering heeft een functie waarmee je met de afstandsbediening de auto naar voren of naar achteren kunt laten rijden, maar in de praktijk heb je daar naar mijn mening eigenlijk niks aan, tenzij je in een vak parkeert dat zo krap is dat je er niet meer in/uit kunt stappen. Maar wanneer kom je die situatie nu in de praktijk tegen....
jbbrans schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:32:
[...]

Wat ik begrepen heb is dat bij wireless Apple en Google hun navigatie voorrang willen geven boven de auto eigen navigatie.
In Canada bijvoorbeeld kan het wel.
Mij was destijds verteld dat het ontbreken van wireless carplay te maken zou hebben met de grootte van het scherm: dat het te groot zou zijn om via wireless te kunnen werken. Leek mij een beetje onzin, maar goed. Ik heb het zelf nog niet gemist, maar ik heb eerlijk gezegd carplay nog helemaal nooit gebruikt, omdat ik tot nog toe altijd nog de ingebouwde navigatie heb gebruikt en verder niet echt zou weten waar ik carplay voor nodig zou hebben.

Ik merk trouwens nu we de koudere tijd van het jaar in gaan dat het toch wel jammer is dat de PHEV Tucson geen warmtepomp o.i.d. heeft voor het verwarmen van het interieur. In de zomer kon ik mijn woon-werk verkeer (zo'n 45 km) volledig elektrisch doen zonder een druppel benzine te verbruiken, dat lukt nu in deze koudere dagen echt niet meer. Nu zit ik, met een volledig opgeladen accu, gemiddeld op een verbruik van zo'n 1,7/100. Natuurlijk nog steeds heel zuinig, maar het had ook 0 kunnen zijn als hij de benzinemotor niet had hoeven gebruiken voor de verwarming.

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

@jasjenl Zou je accu dan niet veel sneller leeg zijn en is het onder de streep misschien zelfs minder zuinig?

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Klippy schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:08:
@jasjenl Zou je accu dan niet veel sneller leeg zijn en is het onder de streep misschien zelfs minder zuinig?
Ongetwijfeld zou dan de accu sneller leeg zijn, maar dan zou je in ieder geval de mogelijkheid hebben om ook in koudere omstandigheden volledig elektrisch te rijden. Nu is dat dus onmogelijk en verbruik je nog altijd brandstof op korte stukken.

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:52:
[...]
Geen enkele uitvoering heeft automatisch file parkeren. Alleen de Premium uitvoering heeft een functie waarmee je met de afstandsbediening de auto naar voren of naar achteren kunt laten rijden, maar in de praktijk heb je daar naar mijn mening eigenlijk niks aan, tenzij je in een vak parkeert dat zo krap is dat je er niet meer in/uit kunt stappen. Maar wanneer kom je die situatie nu in de praktijk tegen....
jij hebt nog nooit in QPark de Galgenwaard (Utrecht) geparkeerd :')

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:17:
[...]

jij hebt nog nooit in QPark de Galgenwaard (Utrecht) geparkeerd :')
Haha, dat klopt, is het daar zo erg?

• Locke_

Locke_

Never fear....

Klippy schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:40:

[...]

Haha, inderdaad. Had het zelfs uit gezet per ongeluk de eerste dag, kwam er pas weer een tijdje later achter dat er geen licht meer was in het telefoon vakje. De andere plekken moet je echt actief naar kijken.
Teleurgesteld is een groot woord, het hoeft ook geen kermis te zijn (en heb de voetenverlichting voor bij het in- en uitstappen nog extra) maar veel effect heeft het inderdaad niet, ook niet het wisselen van kleur. Is typisch zo'n feature voor de specs lijst.
Je kan ook nog de automatische dim functie uitschakelen, dan zie je het wel beter 's avonds.
Goed punt, ik neem het mee. Mijn skoda had idd veel meer verlichting in het interieur (led strips in de deur e.d.), maar ik had het idee dat, omdat ik een smart comfort heb, dit in de luxere uitvoeringen uitgebreider zou zijn. Kennelijk niet..

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:18:
[...]

Haha, dat klopt, is het daar zo erg?
Laten we zeggen, als je geen krassen wilt, neem een parkeerplaats op een uiterste hoek en parkeer zo ver mogelijk richting de buitenkant.

Ik moet het met de tucson nog afkloppen, maar met de Skoda had ik elke maand wel wat krassen van deuren die tegen de auto aan gingen helaas :/. Gelukkig was het eigen risico afgekocht door de werkgever, anders zou dat vervelend in de papieren lopen..

• Locke_

Locke_

Never fear....

[...]
mijn Skoda had het ook en ik gebruikte het redelijk vaak om in de wat krappere parkeervakken te komen.
Dat deden ze bij Skoda toch wel erg goed. Nu heb ik enkel een achteruitrij camera en daarmee kom ik er ook wel, maar het kost soms wat meer moeite O-)

• Locke_

Locke_

Never fear....

Hmmbob schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:45:
[...]

Het volume van de waarschuwingspiepjes (bijvoorbeeld bij openen achterklep). Of beter: dat uit kunnen zetten.
toegevoegd

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Over verbeterpunten dan: ik heb nog best een lijst van dingen die ik minder vind aan de Tucson (ook al ben ik over het algemeen wel degelijk tevreden), de in mijn ogen meest haalbare en eenvoudig te verbeteren punten zal ik hier opsommen:

- de spiegel instellingen zouden gekoppeld mogen zijn aan het stoelgeheugen
- de snelheidsafhankelijke volumeregeling van het audiosysteem doet naar mijn gevoel amper wat, dus dat zou wat meer hoorbaar effect mogen hebben, zeker op de sterkste instelling
- de klok zou automatisch van zomer naar wintertijd mogen omschakelen

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:49:
- de spiegel instellingen zouden gekoppeld mogen zijn aan het stoelgeheugen
- de snelheidsafhankelijke volumeregeling van het audiosysteem doet naar mijn gevoel amper wat, dus dat zou wat meer hoorbaar effect mogen hebben, zeker op de sterkste instelling
- de klok zou automatisch van zomer naar wintertijd mogen omschakelen
ik heb ze meegenomen, al heb ik zelf dat ik de snelheidsafhankelijke volumeregeling een stuk prettiger vindt dan in de auto van mijn zoon (Opel), daar gaat het van normaal naar "hard" omdat je harder rijdt en de auto meer herrie maakt. De verhouding is echter ver te zoeken...

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:10:
[...]

ik heb ze meegenomen, al heb ik zelf dat ik de snelheidsafhankelijke volumeregeling een stuk prettiger vindt dan in de auto van mijn zoon (Opel), daar gaat het van normaal naar "hard" omdat je harder rijdt en de auto meer herrie maakt. De verhouding is echter ver te zoeken...
Hm ja, wellicht ligt het aan mijn oren, maar ik zit in de praktijk als ik op de snelweg rijd alsnog met de hand het volume omhoog te schroeven om de muziek nog op een prettig volume boven het geluid van de auto te kunnen horen, om het dan vervolgens als ik weer in de stad kom het weer zachter te moeten zetten. In mijn vorige auto (Honda Insight) had ik daar veel minder behoefte aan, daar was het effect naar mijn gevoel veel beter hoorbaar. Overigens ben ik sowieso niet echt onder de indruk van die zogenaamde 'Krell premium' audoinstallatie, ik heb andere systemen gehoord die (veel) beter klinken.

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

@jasjenl Ben ik het wel mee eens. Het effect van adaptief geluid is zeer minimaal en zit zelf het volume ook vaak aan te passen.
Het geluid is best goed overall, maar het "Premium"kan ik er ook niet uit halen. Heb bij wat spelen met de equalizer nu wel een instelling waar ik tevreden mee ben, maar tijdens het rijden lijkt inderdaad veel geluid weg te vallen (stilstaand is het beter).

• Hmmbob
Klippy schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:40:
[...]

Heb dit ook eens in de handleiding opgezocht en ik zie inderdaad dat je die waarschuwing niet kan resetten. Zal zijn omdat het echt de druk meet bij de Tucson en niet het verschil in diameter. Maar er staat ook nergens wanneer de waarschuwing zou moeten verdwijnen. Weet dat hij bij mijn vorige Hyundai soms best even kon duren (paar km rijden na het oppompen).
Dat was dan misschien de truc, want de melding is weg. Thanks!

• stervis
Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:19:
[...]

Goed punt, ik neem het mee. Mijn skoda had idd veel meer verlichting in het interieur (led strips in de deur e.d.), maar ik had het idee dat, omdat ik een smart comfort heb, dit in de luxere uitvoeringen uitgebreider zou zijn. Kennelijk niet..
Ik vind het sowieso vrij dom dat ik nog wat LED opties had als accessoires. Ik vind het persoonlijk wel fijn om in de avond/nacht wat licht te hebben. Logischerwijs dus ook de extra accessoires aangevinkt.

Moo, I say.

• Hmmbob
Ik merk trouwens nu we de koudere tijd van het jaar in gaan dat het toch wel jammer is dat de PHEV Tucson geen warmtepomp o.i.d. heeft voor het verwarmen van het interieur. In de zomer kon ik mijn woon-werk verkeer (zo'n 45 km) volledig elektrisch doen zonder een druppel benzine te verbruiken, dat lukt nu in deze koudere dagen echt niet meer. Nu zit ik, met een volledig opgeladen accu, gemiddeld op een verbruik van zo'n 1,7/100. Natuurlijk nog steeds heel zuinig, maar het had ook 0 kunnen zijn als hij de benzinemotor niet had hoeven gebruiken voor de verwarming.
Verwarming uitschakelen en je stoel- + stuurverwarming aan (y)

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Hmmbob schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:34:
[...]

Verwarming uitschakelen en je stoel- + stuurverwarming aan (y)
Heb ik geprobeerd maar los van het feit dat ik niet zo'n zin heb om te zitten verkleumen in een spiksplinternieuwe auto (want met alleen stoel + stuurverwarming krijg ik het niet warm genoeg) ging zelfs dan de motor nog steeds aan.

• Locke_

Locke_

Never fear....

Klippy schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:29:
@jasjenl Ben ik het wel mee eens. Het effect van adaptief geluid is zeer minimaal en zit zelf het volume ook vaak aan te passen.
Het geluid is best goed overall, maar het "Premium"kan ik er ook niet uit halen. Heb bij wat spelen met de equalizer nu wel een instelling waar ik tevreden mee ben, maar tijdens het rijden lijkt inderdaad veel geluid weg te vallen (stilstaand is het beter).
Ik vraag mij dan toch af of de PHEV/HEV (die modellen hebben jullie toch?) zoveel meer herrie maakt dan de MHEV (of ik moet de radio zo hard hebben staan (~15)? Ik vind de auto namelijk vreselijk stil en heb nauwelijks het idee dat ik het volume moet verhogen bij harder rijden. :?

• Locke_

Locke_

Never fear....

Even een tussenstand, corrigeer het vooral als ik het niet goed verwoord heb ;)

- Navigatiemap beschikbaar maken op het digital instrumenten cluster. Dit is voor de bestuurders een veiligere mogelijkheid om de navigatie in de gaten te kunnen houden zonder “ver” weg te kijken van het verkeer voor de auto (aanvulling, veel concurrenten hebben deze feature al in hun modellen met een digitaal instrumenten cluster zitten).
- Verbeteren/uitbreiden van de interieurverlichting. Ten opzichte van de concurrentie is de interieurverlichting in de Tucson erg beperkt. De kleuren die je kunt instellen zijn moeilijk zichtbaar en de verlichting is beperkt tot het telefoonvakje en de voeten, daar waar de concurrentie veel meer zichtbaarheid biedt met led-strips in deuren e.d.
- Middenconsole verlichting, de middenconsole lampjes van functies die ingeschakeld zijn kleuren oranje terwijl het middenconsole zelf blauw verlicht is. Het is optisch mooier als deze verlichting in zijn geheel mee kleurt met de interieurverlichting.
- Volume van waarschuwingsgeluiden aanpasbaar maken. Het volume van de waarschuwingsgeluiden in de auto en bij het openen/sluiten van de kofferbak is niet aanpasbaar, maar relatief luid en snel storend (kofferbak midden in de nacht openen wordt niet gewaardeerd in de wijk bijvoorbeeld).
- Spiegel instellingen koppelen aan het stoelgeheugen. Dit zorgt ervoor dat de spiegels ook gelijk goed ingesteld zijn als iemand zijn stoel op de juiste stand zet.
- Snelheidsafhankelijke volumeregeling beter merkbaar maken. De volumeverschillen die automatisch geregeld worden door de snelheidsafhankelijke volumeregeling zijn nauwelijks merkbaar. Dit zou beter wat meer versterkt mogen worden.
- Klok automatisch over laten schakelen tussen zomer en wintertijd. Niet echt meer van deze tijd dat dit nog handmatig gedaan moet worden in een auto van +15.000 euro
- Optie voor een warmtepomp op de PHEV zodat er zuiniger gereden kan worden in koudere periodes

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:37:
[...]

Ik vraag mij dan toch af of de PHEV/HEV (die modellen hebben jullie toch?) zoveel meer herrie maakt dan de MHEV (of ik moet de radio zo hard hebben staan (~15)? Ik vind de auto namelijk vreselijk stil en heb nauwelijks het idee dat ik het volume moet verhogen bij harder rijden. :?
Tja, wellicht is het persoonlijk maar alhoewel de auto niet heel luidruchtig is, vind ik dat, afhankelijk van wat voor weg je rijdt, er toch nog best wel veel bandengeluid hoorbaar is bij met name hogere snelheden. En ja, ik heb een PHEV.
Wat me trouwens wel in dat opzicht verrast heeft: ik heb sinds vorige week winterbanden erop liggen (Michelin) en die zijn stiller dan de zomerbanden. Je zou dat eerder andersom verwachten, dat was althans mijn ervaring met mijn vorige auto.

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:41:
[...]

Tja, wellicht is het persoonlijk maar alhoewel de auto niet heel luidruchtig is, vind ik dat, afhankelijk van wat voor weg je rijdt, er toch nog best wel veel bandengeluid hoorbaar is bij met name hogere snelheden. En ja, ik heb een PHEV.
Wat me trouwens wel in dat opzicht verrast heeft: ik heb sinds vorige week winterbanden erop liggen (Michelin) en die zijn stiller dan de zomerbanden. Je zou dat eerder andersom verwachten, dat was althans mijn ervaring met mijn vorige auto.
Banden maken absoluut nog wel veel verschil in het geluid. Ik heb zelf Michelin all-season banden (CrossClimate2) en die zijn erg stil. Veel beter nog dan de Continental zomerbanden op mijn vorige auto.

• Hmmbob
Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:39:
- Spiegel instellingen koppelen aan het stoelgeheugen. Dit zorgt ervoor dat de spiegels ook gelijk goed ingesteld zijn als iemand zijn stoel op de juiste stand zet.
Nog fijner als een profiel aan een sleutel gekoppeld kan worden. Dus: mijn sleutel gedetecteerd op de bestuurderspositie? Dan mijn profiel en stoelkeuze automatisch selecteren.

• stervis
Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:39:
Even een tussenstand, corrigeer het vooral als ik het niet goed verwoord heb ;)
Geen idee of het in je lijstje thuis hoort, maar voor mij (bij aanschaf) was de auto perfect geweest als er dus wel wireless AA/CP in zat en de auto zelf kan file parkeren.

Verder vond ik hem nog wel snel overdrijven met hoe lang ik mijn handen van het stuur kon houden etc. En dat je bepaalde veiligheidsmeldingen elke keer opnieuw uit moet zetten. Zal ongetwijfeld moeten vanuit wetgeving en/of de Koreaanse mindset (net als Madza geen touchscreens wil omwille van veiligheid/afleiding) - kwestie van gewenning, maar wel vrij storend in het begin.

Moo, I say.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:01
Afgelopen donderdag werd dan, na net iets meer dan 9 maanden, mijn nieuwe Tucson PHEV Premium Sky in de kleur Dark Knight geleverd.
Het is al vaker gezegd, maar het is en blijft het wachten waard.
Komende van een Hyundai Ioniq Hybrid is het wel ff wennen met inparkeren, deze is toch net een maatje groter. Een gemis t.o.v. de Ioniq is wel dat de buitenspiegels naar beneden klapte tijdens het achteruitrijden, iets wat de Tucson niet doet.

En met de huidige temperaturen blijft het natuurlijk jammer dat je de auto niet kan pre-conditionen, maar gezien de rest van de kwaliteiten neem ik dat wel voor lief.

Een foto mag natuurlijk niet ontbreken:

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• stervis
Fanatix schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:13:

Komende van een Hyundai Ioniq Hybrid is het wel ff wennen met inparkeren, deze is toch net een maatje groter. Een gemis t.o.v. de Ioniq is wel dat de buitenspiegels naar beneden klapte tijdens het achteruitrijden, iets wat de Tucson niet doet.

En met de huidige temperaturen blijft het natuurlijk jammer dat je de auto niet kan pre-conditionen, maar gezien de rest van de kwaliteiten neem ik dat wel voor lief.
Oh, dat vind ik eigenlijk nog wel een goede voor het lijstje van @Locke_!

Veel plezier met de wagen :)

Moo, I say.

• Locke_

Locke_

Never fear....

stervis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:20:
[...]

Oh, dat vind ik eigenlijk nog wel een goede voor het lijstje van @Locke_!

Veel plezier met de wagen :)
Zeker, ik meen mij te herinneren dat dat overigens met de PHEV wel kan via de Bluelink app, maar mogelijk vergis ik mij.

• stervis
Locke_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:27:
[...]

Zeker, ik meen mij te herinneren dat dat overigens met de PHEV wel kan via de Bluelink app, maar mogelijk vergis ik mij.
Als dat zo is, dan zou de HEV dit vast ook wel moeten kunnen.

-edit

@Locke_ ik bedacht mij nog iets voor het lijstje. Als je nu de achterbank wilt neerklappen, moet je dit via de linkerkant doen om de linker en het middelste stuk van de achterbank neer te klappen. Nu heb ik bij andere automerken gezien dat je het middelste stuk apart kan inklappen door een kleinere hendel in de aanwezige hendel te verwerken: kortom individuele besturing voor het neerklappen van elk deel. Net wat handiger en fijner!

En dan begin ik maar niet over een skiluik en de verstelbare achterbank (onderste deel) O-)

[Voor 46% gewijzigd door stervis op 22-11-2022 15:39]

Moo, I say.

• Hmmbob
Locke_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:27:
[...]

Helaas, dat kan niet (want motor wordt gebruikt voor warmte)

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

stervis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:29:
[...]

@Locke_ ik bedacht mij nog iets voor het lijstje. Als je nu de achterbank wilt neerklappen, moet je dit via de linkerkant doen om de linker en het middelste stuk van de achterbank neer te klappen. Nu heb ik bij andere automerken gezien dat je het middelste stuk apart kan inklappen door een kleinere hendel in de aanwezige hendel te verwerken: kortom individuele besturing voor het neerklappen van elk deel. Net wat handiger en fijner!

En dan begin ik maar niet over een skiluik en de verstelbare achterbank (onderste deel) O-)
Volgens mij bestaat de achterbank toch uit 2 ongelijke delen en niet uit 3 delen? Dus dat zou niet zomaar kunnen zonder de hele achterbank anders te ontwerpen.

• stervis
jasjenl schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:32:
[...]

Volgens mij bestaat de achterbank toch uit 2 ongelijke delen en niet uit 3 delen? Dus dat zou niet zomaar kunnen zonder de hele achterbank anders te ontwerpen.
Nou, afhankelijk van welk filmpje ik kijk is het anders.....

Ik zie ook dat de rechter hendel verantwoordelijk is voor het neerklappen van het middelste stuk. Niet de linker. Maar misschien een punt voor het volgend model :o

[Voor 44% gewijzigd door stervis op 22-11-2022 17:33]

Moo, I say.

• JuG
Locke_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:57:
[...]

Banden maken absoluut nog wel veel verschil in het geluid. Ik heb zelf Michelin all-season banden (CrossClimate2) en die zijn erg stil. Veel beter nog dan de Continental zomerbanden op mijn vorige auto.
Ik heb er nog steeds de Michelin Primacy 4 zomerbanden op liggen die er op lagen bij afleveringen, rijden prima vind ik en qua geluid ook super eigenlijk.

Aanstaande maandag heb ik wel een afspraak bij Profile om de winterbanden te laten monteren, nog geen idee welke het worden want dat zal de leasemaatschappij wel bepalen ;)

[Voor 33% gewijzigd door JuG op 23-11-2022 08:00]

• JuG
Ik denk dat we trouwens ook misschien een lijstje van positieve punten moeten maken haha, straks zijn alle potentiële Tucson-rijders meteen overtuigd van het feit dat dit geen goede wagen kan zijn, met al die kritiek (ook al zijn het allemaal valide punten eigenlijk) ;)

• Locke_

Locke_

Never fear....

JuG schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:02:
Ik denk dat we trouwens ook misschien een lijstje van positieve punten moeten maken haha, straks zijn alle potentiële Tucson-rijders meteen overtuigd van het feit dat dit geen goede wagen kan zijn, met al die kritiek (ook al zijn het allemaal valide punten eigenlijk) ;)
Goed idee :)

Laat ik starten met de wegligging, tegenover de Skoda die ik hiervoor had ligt/staat deze auto als een huis op de weg. Stuurt veel strakker en de acceleratie is top. Zelfs voor een MHEV met weinig additionele toevoeging van de elektromotor ben je vrij makkelijk als eerste bij het stoplicht weg.

De auto voelt ook echt wel als iets uit een wat hogere klasse (zeker in vergelijking tot een Octavia), veel minder hard plastic en ook (stom voorbeeld) de richtingaanwijzer is echt een geluidje ipv een soort overklappende relais.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

stervis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:30:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zie ook dat de rechter hendel verantwoordelijk is voor het neerklappen van het middelste stuk. Niet de linker. Maar misschien een punt voor het volgend model :o
Goh ja, ik kom er eigenlijk nu ook pas achter dat, in ieder geval bij mijn model, de achterbank uit 3 stukken bestaat en dat je het middelste deel onafhankelijk van de rest kunt neerklappen. Maar inderdaad, dat moet dan wel met de handel die achter dat middenstuk zelf zit en kan niet met één van de hendels die aan de zijkant zitten.

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:10:
[...]

Goh ja, ik kom er eigenlijk nu ook pas achter dat, in ieder geval bij mijn model, de achterbank uit 3 stukken bestaat en dat je het middelste deel onafhankelijk van de rest kunt neerklappen. Maar inderdaad, dat moet dan wel met de handel die achter dat middenstuk zelf zit en kan niet met één van de hendels die aan de zijkant zitten.
Mijne is enkel als 40/60 neerklapbaar, het middelste deel zit vast aan het linker deel.
Verschil zit dus in de uitvoering, aparte keuze.

Ik heb overigens alle nieuwe feedback ook toegevoegd. Mocht er nog meer zijn, ik wil hem morgen einde van de dag indienen ;)

• Hmmbob
Langzaamaan komen de november kaart updates online. Nog niet voor de moderne Tucsons weliswaar.

https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/998/pop2

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

stervis schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:30:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik snap eigenlijk nog niet helemaal je punt want in beide afbeeldingen kan je toch alles in twee delen neerklappen? En bij de eerste afbeelding doe je dat via de hendel rechtsboven op je foto, boven de speaker.
Die uitvoering heb ik ook en ik hoef niet bij de achterbank te zijn, alleen om hem weer recht te zetten.
Het middelste deel kan je wel los maken via de hendel boven aan het middelste deel, maar dat heb je alleen nodig als je dan perse rechts wat langs wil vervoeren en links nog iemand wil laten zitten (of 2 personen), of wanneer je alleen het middelste deel wil neerklappen, eigenlijk nooit dus :p

• stervis
Klippy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:15:
[...]

Ik snap eigenlijk nog niet helemaal je punt want in beide afbeeldingen kan je toch alles in twee delen neerklappen? En bij de eerste afbeelding doe je dat via de hendel rechtsboven op je foto, boven de speaker.
Die uitvoering heb ik ook en ik hoef niet bij de achterbank te zijn, alleen om hem weer recht te zetten.
Het middelste deel kan je wel los maken via de hendel boven aan het middelste deel, maar dat heb je alleen nodig als je dan perse rechts wat langs wil vervoeren en links nog iemand wil laten zitten (of 2 personen), of wanneer je alleen het middelste deel wil neerklappen, eigenlijk nooit dus :p
Ja, maar graag zou ik alles in aparte delen willen kunnen neerklappen. Dus een individuele hendel voor elk deel (afhankelijk van je uitvoering blijkbaar of dit er dan 2 of 3 zijn). Dan kan je het middelste gedeelte als semi ski luik gebruiken o.i.d. zonder al te veel moeite.

Moo, I say.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

stervis schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:48:
[...]

Ja, maar graag zou ik alles in aparte delen willen kunnen neerklappen. Dus een individuele hendel voor elk deel (afhankelijk van je uitvoering blijkbaar of dit er dan 2 of 3 zijn). Dan kan je het middelste gedeelte als semi ski luik gebruiken o.i.d. zonder al te veel moeite.
Ik snap je punt, maar ik moet zeggen dat het neerklappen van dat middenstuk dmv de hendel die daar achter zit ook niet echt veel moeite is. Dat vond ik althans toen ik het gisteren eens geprobeerd had :)

• stervis
jasjenl schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:50:
[...]

Ik snap je punt, maar ik moet zeggen dat het neerklappen van dat middenstuk dmv de hendel die daar achter zit ook niet echt veel moeite is. Dat vond ik althans toen ik het gisteren eens geprobeerd had :)
Is het ook niet. Maar je moet enkel weer even naar de achterbank om het grote gedeelte weer omhoog te doen. Liever lui dan moe he! :o

Moo, I say.

• Hmmbob
Hmmbob schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:51:
Ik krijg voor Kerst een dashcam, maar ik moet zelf even aangeven welke :+

Jullie al ervaring met een cam die netjes in de Tucson past?
De uitvoering: Viofo A129 Duo Pro Dashcam is besteld. Wordt een kerstcadeautje zoals ik al zei, dus pas in december inbouwen.

Overigens nu met 20 euro black friday korting op viofo.nl

• stervis
Oh, bedacht mij nog wat over iets wat ik had gezegd voor het lijstje @Locke_

De auto weet natuurlijk niet wanneer je aan het inparkeren bent. En je hebt de camera's al in de spiegels zitten. Dus als je je richtingaanwijzer aanzet dan krijg je de camera te zien. In principe hetzelfde als je spiegels automatisch naar beneden laten gaan voor het inparkeren.

Moo, I say.

• JuG
stervis schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:50:
Oh, bedacht mij nog wat over iets wat ik had gezegd voor het lijstje @Locke_

De auto weet natuurlijk niet wanneer je aan het inparkeren bent. En je hebt de camera's al in de spiegels zitten. Dus als je je richtingaanwijzer aanzet dan krijg je de camera te zien. In principe hetzelfde als je spiegels automatisch naar beneden laten gaan voor het inparkeren.
Dit zou wel nice zijn. Al helpt het wel al dat als je gewoon in D staat en je de camera op je wielen aanzet, hij dit dan de volgende keer onthoudt (ook als je wagen uitzet).

Dus als je vooruit moeten inparkeren (of nadat je achteruit hebt moeten fileparkeren) en je zet de camera op, zie je meteen je wielen. Altijd handig om borduurschade te voorkomen :)

• Hmmbob
Hmmbob schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:24:
Langzaamaan komen de november kaart updates online. Nog niet voor de moderne Tucsons weliswaar.
En nu ook voor onze Tucsons :)

Changelog: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/998#
Eligible vehicles: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/998/pop2

[Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 06-12-2022 13:26]

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:19
Staat niets noemenswaardigs op tav. change. Dus installeer ik het nog niet.

Weet iemand hoe je vanuit carplay de radio kan openen zonder dat je naar het radioschermpje gaat?

• Fanatix
xminator schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:28:
[...]

Weet iemand hoe je vanuit carplay de radio kan openen zonder dat je naar het radioschermpje gaat?
Wil je alleen de bron veranderen? Dus bijvoorbeeld van audio via Carplay naar audio via DAB? Daarvoor gebruik ik altijd de MODE knop op het stuur.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• xminator
Fanatix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:38:
[...]

Wil je alleen de bron veranderen? Dus bijvoorbeeld van audio via Carplay naar audio via DAB? Daarvoor gebruik ik altijd de MODE knop op het stuur.
Yes, alleen bron. Ik zal dat eens proberen.

• Fanatix
xminator schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:46:
[...]

Yes, alleen bron. Ik zal dat eens proberen.
Volgens mij kan je nog, althans dat kon op mijn Ioniq, aanpassen welke bronnen er onder de MODE knop zitten. Zodat je niet eerst AM, FM, Bluetooth, DAB, Carplay, etc. af moet gaan iedere keer dat je wilt switchen tussen die twee bronnen.

• Locke_

Locke_

Never fear....

xminator schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:28:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar het energy scherm :)

Ik heb de stick klaar liggen, ik ga hem tijdens de rit naar huis straks installeren.
Ben benieuwd of het binnen de rit lukt, bij mijn Skoda redde ik het vaak net niet (45 minuten rijden).

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Locke_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:23:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar het energy scherm :)
Is dat niet alleen voor volledig elektrische modellen?
Ik heb de stick klaar liggen, ik ga hem tijdens de rit naar huis straks installeren.
Ben benieuwd of het binnen de rit lukt, bij mijn Skoda redde ik het vaak net niet (45 minuten rijden).
Updaten tijdens het rijden, kan dat wel? Ik zou dat zelf niet zo gauw doen.

• Locke_

Locke_

Never fear....

jasjenl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:39:
[...]
Is dat niet alleen voor volledig elektrische modellen?
Ik hoopte dat Hyundai dit voor (M)HEV ook beschikbaar zou stellen, maar bij deze “nee” helaas niet.

Is echt jammer want ik wil graag inzicht in het batterij gebruik. Ik weet ook dat het kan want ik heb het inzicht wel via de home assistant plug-in, maar dat mag je weer niet bekijken tijdens het rijden :/
[...]
Updaten tijdens het rijden, kan dat wel? Ik zou dat zelf niet zo gauw doen.
Deed met de Skoda niet anders. Hyundai geeft in het update proces aan dat ze het het liefst met de auto “uit” updaten, ik weet niet hoe ze dat in gedachten hebben (accu lader erop ofzo :? )

In ieder geval, updaten onderweg ging prima en een stuk sneller dan met de Skoda, leuk weetje, de percentage-balk krijg je 2x te zien, eerste keer voor het installeren en tweede keer voor de validatie controle. Daarna telt hij af van 10 voor de herstart van de middenconsole. Alle andere functies blijven gewoon actief.

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ik kreeg zelfs een mail over de update, vond ik wel positief.

De download tool download in elk geval wel snel, gebruikte mijn volledige gigabit lijn met 95MB/sec, dat scheelt weer voor 29GB. Kopiëren naar USB duurde langer, maar dat is afhankelijk van je USB drive natuurlijk.
Door alle waarschuwingen over draaiende motor in de tool toch maar even de auto buiten gezet, maar dat hoeft in de toekomst niet meer ben ik achter.

In aanvulling op Locke_ zijn tips voor tijdens het rijden: Bij insteken USB stick vroeg hij automatisch of ik wilde updaten dus je hoeft niet eens de menu's door. Je kan kiezen voor nu updaten of nadat het voertuig wordt uitgeschakeld. Dat laatste is het meest handige, dan kan je tussentijds gewoon weer binnen (handig in de winter).
Valideren van bestanden duurde best lang, minimaal 10 minuten en je ziet geen voortgang, dat vond ik wel een nadeel. Als de auto uit staat blijft je scherm gewoon de voortgang laten zien, de eerste balk was volgens mij de firmware update en de tweede balk de kaarten (gok ik), het lijkt in elk geval niet een validatie, die komt tussendoor.
Mocht je na de eerste balk depressief worden, de twee tweede gaat gelukkig wat sneller. Maar al met al toch ruim 35 minuten bezig geweest.

Bij VW was het een kwestie van SD kaartje inpluggen voor en kaart update, dat was handiger, maar daar kreeg ik verder nooit een software update van de rest van het systeem, dus de Hyundai methode is toch beter.

Volgende keer kan ik de auto gewoon in de parkeergarage laten staan en ga ik zelf weer naar boven, dan valt het helemaal mee.

• Locke_

Locke_

Never fear....

Klippy schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:10:
Als de auto uit staat blijft je scherm gewoon de voortgang laten zien, de eerste balk was volgens mij de firmware update en de tweede balk de kaarten (gok ik), het lijkt in elk geval niet een validatie, die komt tussendoor.
Ik ben benieuwd of dat updaten ook goed gaat bij de MHEV met de auto uit, daar heb je in ieder geval veel minder batterij capaciteit om de boel actief te houden. Andersom, zo lang duurt het geheel ook weer niet ;)
Leuke test voor de volgende update.

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

Locke_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:02:
[...]

Ik ben benieuwd of dat updaten ook goed gaat bij de MHEV met de auto uit, daar heb je in ieder geval veel minder batterij capaciteit om de boel actief te houden. Andersom, zo lang duurt het geheel ook weer niet ;)
Leuke test voor de volgende update.
Vroeg ik me ook af, want ook de HEV geeft altijd heel snel die accu waarschuwing en heeft volgens mij een relatief kleine accu (die je wel kan overstarten met de accu voor de aandrijving).
Maar het lijkt er toch echt voor gemaakt, dat vond ik ook verwarrend na alle waarschuwingen over met draaiende motor updaten kwam "Update gaat verder zodra het voertuig is uitgeschakeld" (weet niet de letterlijke tekst). En de balk ging zo te zien ook pas lopen nadat het contact uit ging, maar misschien had ik ook langer kunnen wachten.
In elk geval, scherm werd gedimd, alle andere verlichting was uit, inclusief interieur, maar het voelt gevaarlijk als midden in de update je accu leeg valt inderdaad.

Hier zie ik een filmpje YouTube: Hyundai Navigation Update Changes | October 2022 waar het inderdaad een nieuwe feature lijkt.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Ik kreeg vandaag zelfs een melding in de auto zelf dat er een update beschikbaar was, blijkbaar krijgt ie dat dus wel op de één of andere manier door. Jammer dat de update zelf dan alsnog wel via een usb stick moet, was mooi geweest als dat dan ook over the air kon, maar dat lijkt vooralsnog alleen bij de Ioniq 5 te gaan gebeuren.

• JuG
De update ook maar eens aan het binnentrekken, straks eens installeren als de vrouw terug is :)

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

jasjenl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:16:
Ik kreeg vandaag zelfs een melding in de auto zelf dat er een update beschikbaar was, blijkbaar krijgt ie dat dus wel op de één of andere manier door. Jammer dat de update zelf dan alsnog wel via een usb stick moet, was mooi geweest als dat dan ook over the air kon, maar dat lijkt vooralsnog alleen bij de Ioniq 5 te gaan gebeuren.
Ik kreeg die melding ook na de update :P Sturen ze dus gewoon naar iedereen.
29GB OTA lijkt me vooralsnog lastig, zal in de toekomst vast gaan gebeuren.

• xminator
Goed aan het vriezen buiten… kunnen de zijspiegels dat wel aan wanneer ze naar binnen en buiten klappen?

Ook voor de ruitenwissers, als ze op auto staan gaan ze even lekker heen en weer.

• stervis
Wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar ik ben wel benieuwd naar jullie 'negatieve' ervaringen met de auto. Lichte irritatiefactoren e.d. Sommige dingen vallen pas op na een paar honderd dan wel duizend kilometers...

Brand maar los @JuG! en de rest.

Moo, I say.

• JuG
stervis schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:10:
Wellicht dat ik er overheen gelezen heb, maar ik ben wel benieuwd naar jullie 'negatieve' ervaringen met de auto. Lichte irritatiefactoren e.d. Sommige dingen vallen pas op na een paar honderd dan wel duizend kilometers...

Ik heb dat al eens gedaan toen ik de auto enkele weken in bezit had :)

JuG in "Het grote Hyundai Tucson topic"

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

stervis schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:10:

Scroll maar eens een stukje omhoog rondom dit bericht, daar zie je wel wat minpuntjes van de auto genoemd.

Wat ik nog kan toevoegen aan de dingen die ik al eerder genoemd heb (waarbij sommige dingen wellicht alleen voor de PHEV uitvoering, die ik heb, van toepassing zijn):
- de automaat vind ik soms niet altijd even soepel schakelen. Ik had hiervoor een CVT dus dan valt elke automaat met echte schakelmomenten wellicht een beetje tegen. Wel is het jammer dat ook de elektromotor via de versnellingsbak loopt, want daardoor voel je ook tijdens elektrisch rijden schakelmomenten, iets wat in principe natuurlijk niet nodig is bij een elektromotor.
- in het verlengde daarvan: je voelt echt verschil tussen rijden op de elektromotor en de benzinemotor. Dat is natuurlijk op zich logisch, alleen rijdt elektrisch naar mijn mening echt fijner dan benzine, met name door het direct beschikbare koppel. Dit is misschien niet specifiek iets voor de Tucson maar meer inherent aan het concept van een PHEV.
- ik heb zelf soms een beetje last van de opstaande randen van de stoelzitting, die drukken soms wat in de zijkant van mijn bovenbenen, terwijl ik toch echt niet bovengemiddeld breed ben op dat vlak. De zijdelingse steunen in de zitting hadden wat mij betreft wat zachter mogen zijn, of de zitting wat breder.
- de dode hoek camera's geven bij slecht weer soms amper bruikbaar beeld als er druppels langs de spiegels lopen.
- de dode hoek detectie in de rechterspiegel doet het soms niet als je een ander voertuig inhaalt. De logica daarachter heb ik nog niet helemaal weten te doorgronden, volgens mij werkt dat alleen als het verschil in snelheid tussen jou en het voertuig dat je aan het inhalen bent niet al te groot is.

Maar verder ben ik wel tevreden over de auto, mocht je daar misschien aan twijfelen ;)

• stervis
jasjenl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:42:
[...]

- de dode hoek camera's geven bij slecht weer soms amper bruikbaar beeld als er druppels langs de spiegels lopen.

Maar verder ben ik wel tevreden over de auto, mocht je daar misschien aan twijfelen ;)
Dit was mij ook opgevallen tijdens de proefrit (slecht weer). Had makkelijk opgelost kunnen worden eigenlijk...

En het is al te laat. Auto is besteld haha. Maar ben dan wel benieuwd naar mijn stoelervaring na wat km's. Een van de grootste onderwerpen waarom ik juist voor de Tuscon heb gekozen.

Moo, I say.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

stervis schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:49:
[...]

Dit was mij ook opgevallen tijdens de proefrit (slecht weer). Had makkelijk opgelost kunnen worden eigenlijk...

En het is al te laat. Auto is besteld haha. Maar ben dan wel benieuwd naar mijn stoelervaring na wat km's. Een van de grootste onderwerpen waarom ik juist voor de Tuscon heb gekozen.
Ik denk dat je sowieso geen spijt gaat krijgen van je keuze, want ondanks dat ik best wel wat dingen heb waar wat op valt aan te merken, ben ik wel tevreden met de auto, want het is verder wel een fijne auto om in te verblijven en mee te rijden :)

En die stoelen, tja, wellicht is het heel persoonlijk maar ik moet soms echt even precies goed in het midden van de stoel gaan zitten anders krijg ik pijn aan de zijkant van mijn bovenbeen. Dit was me in het begin nooit opgevallen, dus ik weet ook niet of het komt doordat na een tijdje de stoel wat meer is 'ingezakt' dan in het begin. Maar goed, het is verder geen mega issue en doet niet af aan het verdere comfort van de auto.

• VLom
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb juist een tucson PHEV. Rijd fantasisch maar blijf toch met een vraagje zitten, wat ik niet kan terugvinden in de dikke handleiding. Je kan de auto elektrisch laten rijden op EV; op benzinemotor, dus hybride benzine gemengd met de elektrisch, met HEV en ook op AUTO. Mijn vraag is:"wat doet die AUTO-stand ?" Ik vind dit nergens terug in de handleiding.

• Hmmbob
Dan kiest de auto zelf het meest nuttige scenario. Spoiler: met de verwarming aan gaat in deze tijd van het jaar de motor aan, maar rij je electrisch.

• JuG
Hmmbob schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:31:
Dan kiest de auto zelf het meest nuttige scenario. Spoiler: met de verwarming aan gaat in deze tijd van het jaar de motor aan, maar rij je electrisch.
Zolang ze er geen warmtepomp in stoppen zal je dat altijd hebben denk ik.

[Voor 64% gewijzigd door JuG op 12-12-2022 10:45]

• Hmmbob
Ja, daar baalde ik vanmorgen ook van met de bevroren ramen :+

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:52
JuG schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
[...]

Zolang ze er geen warmtepomp in stoppen zal je dat altijd hebben denk ik.
Er zijn 2 manieren om de auto te verwarmen.
- Je rijdt electrisch en de motor draait op ~1500rpm, om te verwarmen en op te laden.
- Je rijdt op de benzinemotor.

Ik heb de auto te kort om de beste manier te benoemen en/of welke keuze je moet maken op de HEV/EV schakelaar.

• JuG
Ik krijg sinds vanmorgen geen beweging in de ruitenwissersproeier. Het vriest wel dus ik gok dat het daar aan kan liggen, de vloeistof zelf is nog ok lijkt me (als we tenminste een melding krijgen hiervan).

Beetje gek want in al mijn vorige wagens heb ik er geen last van gehad met vriestemperaturen.

• JuG
jbbrans schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:34:
[...]

Er zijn 2 manieren om de auto te verwarmen.
- Je rijdt electrisch en de motor draait op ~1500rpm, om te verwarmen en op te laden.
- Je rijdt op de benzinemotor.

Ik heb de auto te kort om de beste manier te benoemen en/of welke keuze je moet maken op de HEV/EV schakelaar.
In beide gevallen komt de warmte altijd van de benzinemotor, dus lijkt me niet veel uit te maken in welke stand je hem hebt staan. Ik moet zelfs niet kiezen want ik rij met een HEV en geen PHEV.

• Hmmbob
JuG schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:50:
Ik krijg sinds vanmorgen geen beweging in de ruitenwissersproeier. Het vriest wel dus ik gok dat het daar aan kan liggen, de vloeistof zelf is nog ok lijkt me (als we tenminste een melding krijgen hiervan).

Beetje gek want in al mijn vorige wagens heb ik er geen last van gehad met vriestemperaturen.
Als hij is afgeleverd met zomer-screenwash, dan zit hij nu gewoon lekker dichtgevroren. Kan best zijn dat in je vorige auto wel winter screenwash is gedaan.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Is bij jullie die software update helemaal goed gegaan? Ik had m dus gedownload en geïnstalleerd, dat leek allemaal goed te zijn gegaan (ik heb bijv ook die nieuwe sounds of nature), maar elke keer dat ik nu de auto aanzet krijg ik een melding dat het update bestand niet compleet was en dat ik het opnieuw moet proberen. Nu was ik net aan het proberen om de update opnieuw op mijn usb stick te downloaden, maar dat bleef hangen op zo'n 80%, toen heb ik m onderbroken en opnieuw doorgestart en toen sprong ie naar 38% terug en lijkt er, als ik in de windows task manager kijk, ook eigenlijk niks meer gedownload te worden...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee