Bluelink Plus heeft de verkeersinformatie inclusief flitsers voor 29,99 per jaar al, die 99 Euro is inclusief streamingsdiensten als Amazon Music, dus die zou ik nooit nemen.Jpiek schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:01:
ff gekeken, met mijn huidige TomTom abbo a 19,95 en Flitsmeister a 12x2,99 ben ik nog steeds goedkoper dan de 99 euro voor bluelink....
Pro: Nieuwe, volledige kaart van Europa
dat heb ik bij Tomtom dus al voor 19,95
Plus;
Remote Services
Op afstand portieren ver- en ontgrendelen
Op afstand opladen starten/stoppen (alleen elektrische en Plug-in Hybrid modellen)
Op afstand klimaatregeling bedienen (alleen elektrische modellen)
Alle andere op afstand te gebruiken functies beschikbaar in de Bluelink-app voor uw auto
Dat hebben we nu allemaal al gratis.
dat heb ik bij Tomtom dus al voor 19,95
Plus;
Remote Services
Op afstand portieren ver- en ontgrendelen
Op afstand opladen starten/stoppen (alleen elektrische en Plug-in Hybrid modellen)
Op afstand klimaatregeling bedienen (alleen elektrische modellen)
Alle andere op afstand te gebruiken functies beschikbaar in de Bluelink-app voor uw auto
Dat hebben we nu allemaal al gratis.
Maar goed terugkomende op de vraag, wie weet het?
Zit er verschil in de flitsinformatie in Bluelink Plus versus wat Flitsmeister levert?
Zit er verschil in de flitsinformatie in Bluelink Plus versus wat Flitsmeister levert?
Zit er bij een nieuwe auto automatisch bluelink plus?
Dan is er wel degelijk verschil.
Mijn auto waarschuwt me voor een aantal vaste flitspalen. Maar mobiele controles heb ik nog nooit een melding gehad via het ingebouwde navi systeem. alleen via Waze/FM.
Zelfde overigens voor trajectcontrole, heb ik nog niet voorbij zien komen in Benelux en Z-Duitsland.
Geen idee of de ingebouwde software uberhaupt meldingen in buitenland geeft, aangezien dit niet overal is toegestaan. Waze en FM doen dit in ieder geval wel en zou je in principe dus niet mogen gebruiken.
Mijn auto waarschuwt me voor een aantal vaste flitspalen. Maar mobiele controles heb ik nog nooit een melding gehad via het ingebouwde navi systeem. alleen via Waze/FM.
Zelfde overigens voor trajectcontrole, heb ik nog niet voorbij zien komen in Benelux en Z-Duitsland.
Geen idee of de ingebouwde software uberhaupt meldingen in buitenland geeft, aangezien dit niet overal is toegestaan. Waze en FM doen dit in ieder geval wel en zou je in principe dus niet mogen gebruiken.
Hangt van het model af wat je krijgt voor hoe lang.wienesroa schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:51:
Zit er bij een nieuwe auto automatisch bluelink plus?
Bijvoorbeeld de Tucson 2021 krijgt 5 jaar lang Bluelink standaard (lijkt op plus) en daarna moet je abonnement nemen, maar de gefacelifte 2024 serie krijgt 10 jaar Bluelink lite (dus zonder life traffic of remote control van de plus) maar de eerste 6 maanden is er een trial van Bluelink premium die erbij zit, en daarna kun je Plus of Premium nemen als je dat gebruikt.
Goed te weten dat veel controles missen via Bluelink.
Dus jij hebt ook zoem/scheepshoorngeluid op de snelweg bij 110km -120 km uurdonderz schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:56:
Ik heb ook de originele michelin primacy 4. (met gezoem)
Ik heb vandaag mijn nieuwe Tucson mogen ophalen (modeljaar 2024). Mooie auto, rijd lekker.
Maar nu wil ik de Digital key koppelen met mijn Samsung S23U telefoon en krijg de melding, telefoon niet ondersteunt.
Gelukkig bracht het internet de oplossing, met name dit topic: https://eu.community.sams...elux/td-p/6348108/page/13
Je moet de telefoon geupdate hebben naar OneUI 6.1.1, en dan kun je vanuit de Galaxy Store de Samsung Wallet app installeren.
Vervolgens kies je een land in de app (Nederland zit er niet in, ik heb Duitsland genomen). Taal in de app is gewoon Nederlands, alleen 2 berichtjes in de app over stoppen Android 9 support waren in het Duits.
Vervolgens de telefoon op de draadloze lader in de auto gelegd, Bluelink app geopend, en onder Meer, Digitale sleutel deze gaan toevoegen.
Ik liep nog tegen een fout aan, om dit te doen moeten beide normale sleutels ook in de auto liggen ter beveiliging, maar dat gedaan, en zonder probleem kunnen afronden.
Maar nu wil ik de Digital key koppelen met mijn Samsung S23U telefoon en krijg de melding, telefoon niet ondersteunt.
Gelukkig bracht het internet de oplossing, met name dit topic: https://eu.community.sams...elux/td-p/6348108/page/13
Je moet de telefoon geupdate hebben naar OneUI 6.1.1, en dan kun je vanuit de Galaxy Store de Samsung Wallet app installeren.
Vervolgens kies je een land in de app (Nederland zit er niet in, ik heb Duitsland genomen). Taal in de app is gewoon Nederlands, alleen 2 berichtjes in de app over stoppen Android 9 support waren in het Duits.
Vervolgens de telefoon op de draadloze lader in de auto gelegd, Bluelink app geopend, en onder Meer, Digitale sleutel deze gaan toevoegen.
Ik liep nog tegen een fout aan, om dit te doen moeten beide normale sleutels ook in de auto liggen ter beveiliging, maar dat gedaan, en zonder probleem kunnen afronden.
Bij mij met dezelfde soort banden getest , geluid is nog steeds , ze gaan bij mij nu met microfoons testen op verschillende plekken onder de motorkap...ben je al op snelweg geweest en issue nog gehoord met de winterbanden?Hmmbob schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:37:
Liggen net winterbanden op, heb het nog niet weer gehoord
NIet meer gehoord.
Maar ik geloof er ook geen zak van dat het de banden zijn - ik zei al eerder dat het iets van resonantie of luchtstroom onder de auto is.
Maar ik geloof er ook geen zak van dat het de banden zijn - ik zei al eerder dat het iets van resonantie of luchtstroom onder de auto is.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ok maar wel apart dat na wisselen wielen het geluid weg is , banden kunnen ook een bepaalde luchtstroom/resonantie veroorzakenHmmbob schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:59:
NIet meer gehoord.
swhnld schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:59:
Ik heb vandaag mijn nieuwe Tucson mogen ophalen (modeljaar 2024). Mooie auto, rijd lekker.
[...]
Foto's?
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Ik dacht mij te herinneren dat ik autoinstellingen kon aanpassen via de app? Hebben ze dit bij recente versie van Bluelink uit de app gehaald?
Het valt mij op dat opeens mijn achterbak niet meer open gaat als ik met de sleutel achter het gesloten voortuig sta en mijn spiegels klapte niet in toen ik via keyless entry mijn deuren dicht deed...
Moest de sleutel gebruiken hiervoor... Dus ik wilde wat instellingen controleren.
Het valt mij op dat opeens mijn achterbak niet meer open gaat als ik met de sleutel achter het gesloten voortuig sta en mijn spiegels klapte niet in toen ik via keyless entry mijn deuren dicht deed...
Moest de sleutel gebruiken hiervoor... Dus ik wilde wat instellingen controleren.
Moo, I say.
Hmm, ik zie ze ook niet meer.
Maar eigenlijk heb ik het ook nooit echt gebruikt...
Maar eigenlijk heb ik het ook nooit echt gebruikt...
Het was wel de enige manier om de radio aan te laten na contact uit.... Dan gaat hij pas uit bij het openen van de deur...
Zit die optie dan nu on-board of is die weg ?
Zit die optie dan nu on-board of is die weg ?
Bji mij staat die optie nog aan, maar ik zou het eens kunnen checken straks.
Sinds gisteren spontaan een probleem met mijn telefoon met Tomtom en Android Auto.
Na opstarten van Tomtom krijg ik deze melding :
:strip_exif()/f/image/2drX1zEwgOSDg7AAaKK34pr5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wissel ik van weergavem dus Tomtom op 1/3de en Spotify op 2/3 scherm dan krijg ik wel de kaart te zien en daarbij "Bekijk de update".
Als ik daar dan op klik krijg ik Tomtom fullscreen en wederom de melding zoals op het plaatje..
Tot nu toe geprobeert :
- Locatierechten gechecked en uit en weer aangezet , helpt niet
- met USB kabel ipv het Wireless kastje, helpt niet
- werktelefoon met Tomtom via kabel : werkt gewoon
- Tomtom verwijderd en opnieuw geinstalleerd, helpt niet
Op de telefoon zelf functioneert Tomtom gewoon, het is puur de verbinding met AA...
-
Na opstarten van Tomtom krijg ik deze melding :
:strip_exif()/f/image/2drX1zEwgOSDg7AAaKK34pr5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wissel ik van weergavem dus Tomtom op 1/3de en Spotify op 2/3 scherm dan krijg ik wel de kaart te zien en daarbij "Bekijk de update".
Als ik daar dan op klik krijg ik Tomtom fullscreen en wederom de melding zoals op het plaatje..
Tot nu toe geprobeert :
- Locatierechten gechecked en uit en weer aangezet , helpt niet
- met USB kabel ipv het Wireless kastje, helpt niet
- werktelefoon met Tomtom via kabel : werkt gewoon
- Tomtom verwijderd en opnieuw geinstalleerd, helpt niet

Op de telefoon zelf functioneert Tomtom gewoon, het is puur de verbinding met AA...
-
Bij mijn Tucson N-Line Sky uit 2022 hebben we de laatste maanden echt enorm veel problemen met Carplay (bedraad). Hij doet het meestal maar een minuutje of 20 en dan geeft ie het op. Het hele scherm wordt zwart en Carplay doet het gewoon niet meer dan. De telefoon uittrekken en weer insteken helpt niet, de enige oplossing is om bv via een sleutel, pen oid het reset knopje in te drukken langs de aan/uit knop op de radio. Dan start heel dat systeem weer opnieuw op en werkt het weer 20min of zo. Op een rit van pakweg 2u moet ik dit minstens 5 keer doen.
Voor onze wintersport vorige week hebben we dan maar een smartphone-houder in de auto gehangen zodat we daarop konden rijden (de ingebouwd navi vind ik echt waardeloos en traag). Ik heb de wagen hier al voor binnen gebracht bij de dealer en ook bij het vorige onderhoud al een melding van gemaakt. Telkens zeggen ze dat het aan mijn GSM ligt, de kabel of dat ze bv een software update gedaan hebben. Ten eerste gebruiken we 3 verschillende iPhones en we hebben ook al verschillende kabels gebruikt. Dat maakt allemaal geen verschil uit. Die software update die ze uitvoeren, die kan ik zelf ook, dat gaat het echt niet oplossen.
Aanstaande vrijdag gaat de Tucson weer op onderhoud en ik heb bij de opmerking weer alles uitgelegd. Maar ik vrees dat ze weeral niets aan kunnen of willen doen. Wat een bagger systeem.
Voor onze wintersport vorige week hebben we dan maar een smartphone-houder in de auto gehangen zodat we daarop konden rijden (de ingebouwd navi vind ik echt waardeloos en traag). Ik heb de wagen hier al voor binnen gebracht bij de dealer en ook bij het vorige onderhoud al een melding van gemaakt. Telkens zeggen ze dat het aan mijn GSM ligt, de kabel of dat ze bv een software update gedaan hebben. Ten eerste gebruiken we 3 verschillende iPhones en we hebben ook al verschillende kabels gebruikt. Dat maakt allemaal geen verschil uit. Die software update die ze uitvoeren, die kan ik zelf ook, dat gaat het echt niet oplossen.
Aanstaande vrijdag gaat de Tucson weer op onderhoud en ik heb bij de opmerking weer alles uitgelegd. Maar ik vrees dat ze weeral niets aan kunnen of willen doen. Wat een bagger systeem.
[ Voor 15% gewijzigd door JuG op 30-01-2025 11:19 ]
Graag volg ik je probleem. Laat aub. weten hoe dat verlopen is. Zeer interesse in je probleem hoe het getackeld wordt en opgelost wordt hopelijk.JuG schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:12:
Bij mijn Tucson N-Line Sky uit 2022 hebben we de laatste maanden echt enorm veel problemen met Carplay (bedraad). Hij doet het meestal maar een minuutje of 20 en dan geeft ie het op. Het hele scherm wordt zwart en Carplay doet het gewoon niet meer dan. De telefoon uittrekken en weer insteken helpt niet, de enige oplossing is om bv via een sleutel, pen oid het reset knopje in te drukken langs de aan/uit knop op de radio. Dan start heel dat systeem weer opnieuw op en werkt het weer 20min of zo. Op een rit van pakweg 2u moet ik dit minstens 5 keer doen.
Heb je een update voor mij? Hoe is het verlopen?JuG schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:12:
Het is inmiddels een tijdje geleden, heb je een update voor mij? Hoe is het verlopen?JuG schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:12:
Ben ook wel benieuwd, ik heb hier (afkloppen) geen last van. Ik gebruik de carplay wireless btw... Maar snap dat het frustrerend is.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navi eigenlijk best okay. Maar gebruik ik graag Waze, dus die staat 99/100 aan. Enige wat ik echt jammer vind, Waze is alleen op 2de scherm zichtbaar, dus geen pijltjes en teruglopende balkjes in je teller display. Dat is best wel een gemis.
Doen sommige merken echt veel beter.
Persoonlijk vind ik de ingebouwde navi eigenlijk best okay. Maar gebruik ik graag Waze, dus die staat 99/100 aan. Enige wat ik echt jammer vind, Waze is alleen op 2de scherm zichtbaar, dus geen pijltjes en teruglopende balkjes in je teller display. Dat is best wel een gemis.
Doen sommige merken echt veel beter.
@wienesroa je kunt de plaatsing van navigatie toch wisselen tussen links en rechts..
Klopt, maar ik bedoel de aanwijzingen in het tellerdisplay. De pijltjes. Die vervallen als ik via Waze of Gmaps, of willekeurige andere Carplay app de navigatie ga doen
Ohw ja, tuurlijk...
Had zoiets leuks in m’n peug 3008 : navikaart op de plek van de teller, kon niet met AA... Bummer...

Had zoiets leuks in m’n peug 3008 : navikaart op de plek van de teller, kon niet met AA... Bummer...
Whoops.Probook8979 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:06:
[...]
Heb je een update voor mij? Hoe is het verlopen?
Tijdje niet op Tweakers geweest 😂
In ieder geval was het na de laatste onderhoudsbeurt en uitgevoerde update iets beter, hij doet het nu meestal gewoon goed. Soms valt het probleem nog eens voor maar het is niet meer zo vaak als voordien.
Ter info. Ik heb van de week een set extra wielen gekocht met banden van een andere Tucson eigenaar. (Het was tijd voor wissel van winterbanden naar zomerbanden en ik wilde niet meer continu de banden laten overzetten). Het was me niet duidelijk of de TPMS sensoren automatisch gekoppeld zouden worden of dat deze gekoppeld moesten worden door de garage.
Ik heb ze dus niet laten koppelen, maar ben na montage van de wielen naar huis gereden. Na een aantal kilometer had de auto de sensoren gevonden en zag ik de luchtdruk mooi in het scherm. De auto koppelt dus zelf opnieuw met de sensoren. Nu waren dit wel sensoren die dus op een andere Tucson hadden gezeten. Ik weet niet of dat ook goed gaat met sensoren die nog nooit gebruikt zijn.
Ik heb ze dus niet laten koppelen, maar ben na montage van de wielen naar huis gereden. Na een aantal kilometer had de auto de sensoren gevonden en zag ik de luchtdruk mooi in het scherm. De auto koppelt dus zelf opnieuw met de sensoren. Nu waren dit wel sensoren die dus op een andere Tucson hadden gezeten. Ik weet niet of dat ook goed gaat met sensoren die nog nooit gebruikt zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 14-03-2025 12:08 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Hier het leasecontract met 1 jaar verlengd voor de Tuscon 2022. Wij hebben het beleid om occasion lease auto's te rijden. Deze had als occasion 0km op de teller. Na onderzoek voor alternatieve occasions zou ik er qua bijtelling misschien op vooruit kunnen gaan maar op auto (luxe) totaal niet. Dus hij blijft met zijn 70000 in 2 jaar mooi nog even.
Hier bijna 60K op een dikke 2 jaar tijd, volgend jaar oktober loopt hier de lease pas af. Ik gok dat ik binnen een jaar al moet kiezen wat de volgende gaat worden. Op zich bevalt de Tucson nog steeds maar sinds de car policy is aangepast vorig jaar en we verplicht zijn om een EV te nemen, zal het sowieso wat anders worden. Liefst iets van dezelfde grootte en dezelfde opties, zal wel weer goed zoeken en vergelijken worden dan.
Ik ben in de markt voor een 2e hands Tucson en ga zaterdag een proefrit maken in een N-line 4WD PHEV. Zijn er punten waar ik op moet letten bij deze auto? Voor mij de eerste keer dat ik in zo'n type auto stap, ik heb niet veel om mee te vergelijken.
Ja, pas op met gas geven in de sportstand. Dat gaat best hard namelijk
Ik heb zo een, en eigenlijk geen issues. Dus daar kan ik je niet mee helpen, gewoon een fijne wagen...
Ik heb zo een, en eigenlijk geen issues. Dus daar kan ik je niet mee helpen, gewoon een fijne wagen...
Check of de benzine klep goed aansluit op de carroserie en of ie het doet. Dat klinkt misschien stom, maar daar zijn bekende problemen mee bij dit type, soms wil die niet meer open gaan of wijken ze af. Ik heb daar ook issues mee gehad, die wel opgelost zijn inmiddels.Polycom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:16:
Ik ben in de markt voor een 2e hands Tucson en ga zaterdag een proefrit maken in een N-line 4WD PHEV. Zijn er punten waar ik op moet letten bij deze auto? Voor mij de eerste keer dat ik in zo'n type auto stap, ik heb niet veel om mee te vergelijken.
Heeft de dealer hier ondertussen een fix voor, en erkennen ze dat. Ik liep gisteren langs de auto en had het idee dat de klep paar mm verder uitsteekt, dus mogelijk begint de ellende nu (30k)
Ja, er is een oplossing voor, gewoon aangeven bij volgende onderhoud.wienesroa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:48:
Heeft de dealer hier ondertussen een fix voor, en erkennen ze dat. Ik liep gisteren langs de auto en had het idee dat de klep paar mm verder uitsteekt, dus mogelijk begint de ellende nu (30k)
En als de dealer zegt dat het niet kan laat dan even dit filmpje zien.
YouTube: Hyundai fuel cap not sitting flush? Check this out!
Bij mijn dealer kon ik er op wachten, was in een half uurtje gefixt.
Als je handig bent kun je het zelf.
The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!
Let wel dat er dus 2 verschillende problemen kunnen zijn met die klep: het ene is dat ie niet mooi aansluit bij de carosserie (daar had de mijne dan weer geen last van), het andere is dat de klep niet meer open wil gaan (dat had ik dus wel). Beide problemen zijn op te lossen door de dealer.
Bij mij ging de klep ook niet meer open.. enige tijd later was dat geen probleem meer, want hij lag er helemaal af
Wel goed opgelost door de dealer onder garantie uiteraard.

Wel goed opgelost door de dealer onder garantie uiteraard.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Dit is bij mij al eens eerder gefixt, maar nu begint de kap weer uit te steken. Dus het is geen one time fix.Borry schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:24:
En als de dealer zegt dat het niet kan laat dan even dit filmpje zien.
Moo, I say.
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en vond het een beetje veel op 45 pagina's door te lezen.
Ik heb via mijn werk een Hyundai Tucson PHEV Comfort (model 2023) sinds mei 2024. Inmiddels heb ik 11 maanden later ruim 40.000 km ermee gereden. Ik ben er niet kapot van, maar ik heb dan ook liever een ouderwetse benzineauto met wat meer cilinders dan een volledig computergestuurde auto. Hoe langer ik deze auto rijd, des te meer hunker ik ernaar om een oldtimer te kopen waar je wel een ronkende motor hoort als je het gas indrukt bij het in P staan. Maar goed, dat is een voorkeur en geen noodzakelijkheid.
Wat wel noodzakelijk is, is dat ik mij met mijn gezin veilig voel in de auto. En dat begint redelijk af te nemen. Hij reageert traag als ik ff snel wil kunnen optrekken om ergens in te voegen en heb ook af en toe dat de rem zo traag reageert dat ik er met volle kracht op moet stampen om op tijd stil te staan. En dan heb ik het nog niet over de ACC die het zelfs bij goed weer ineens niet meer doet, of de Lane Assist die zelfs in een bocht mekkert dat ik mijn handen aan het stuur moet houden
.
Wat mij het meeste stoort en waar de garage geen antwoord op heeft is de DAW, wanneer de auto denkt dat er een botsing kan gebeuren, zelfs al er geen auto voor mij rijdt, of een blaadje dwarrelt of iets anders aantoonbaar. Hij grijpt dan ook actief in (ondanks dat ik dat uit heb staan) en moet alles bijzetten om te voorkomen dat ik niet abrupt stilsta en de auto's achter mij daardoor verrast worden. De auto maakt dan enorm veel herrie omdat hij wil stoppen en ik door wil, maar uiteindelijk rijdt hij wel verder. Er verschijnen geen meldingen verder op het scherm (op de botsingwaarschuwing na) en er is niks in de historie te vinden over eventuele storingen.
Ik ben ervan op de hoogte dat je dat handmatig uit kunt zetten, maar dat moet iedere keer weer opnieuw na het starten van de auto en het menu is niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Hij staat nu weer in de planning om naar de garage te gaan zodat ze het weer kunnen nakijken, maar heb er een hard hoofd in. Ik weiger te accepteren dat zo'n moderne auto die zogenaamd zo veilig zou moeten zijn, zo onveilig is en kijk er tegenop om met deze auto straks op de Duitse autobahn te moeten voor onze vakantie terwijl hij zomaar iets kan doen.
Mijn vraag is, zijn er anderen met deze ervaring en heeft iemand een oplossing?
Er moet toch een mogelijkheid zijn om de software te tweaken zodat al die bemoeizuchtige snufjes permanent uitgezet kunnen worden....
Ik heb via mijn werk een Hyundai Tucson PHEV Comfort (model 2023) sinds mei 2024. Inmiddels heb ik 11 maanden later ruim 40.000 km ermee gereden. Ik ben er niet kapot van, maar ik heb dan ook liever een ouderwetse benzineauto met wat meer cilinders dan een volledig computergestuurde auto. Hoe langer ik deze auto rijd, des te meer hunker ik ernaar om een oldtimer te kopen waar je wel een ronkende motor hoort als je het gas indrukt bij het in P staan. Maar goed, dat is een voorkeur en geen noodzakelijkheid.
Wat wel noodzakelijk is, is dat ik mij met mijn gezin veilig voel in de auto. En dat begint redelijk af te nemen. Hij reageert traag als ik ff snel wil kunnen optrekken om ergens in te voegen en heb ook af en toe dat de rem zo traag reageert dat ik er met volle kracht op moet stampen om op tijd stil te staan. En dan heb ik het nog niet over de ACC die het zelfs bij goed weer ineens niet meer doet, of de Lane Assist die zelfs in een bocht mekkert dat ik mijn handen aan het stuur moet houden

Wat mij het meeste stoort en waar de garage geen antwoord op heeft is de DAW, wanneer de auto denkt dat er een botsing kan gebeuren, zelfs al er geen auto voor mij rijdt, of een blaadje dwarrelt of iets anders aantoonbaar. Hij grijpt dan ook actief in (ondanks dat ik dat uit heb staan) en moet alles bijzetten om te voorkomen dat ik niet abrupt stilsta en de auto's achter mij daardoor verrast worden. De auto maakt dan enorm veel herrie omdat hij wil stoppen en ik door wil, maar uiteindelijk rijdt hij wel verder. Er verschijnen geen meldingen verder op het scherm (op de botsingwaarschuwing na) en er is niks in de historie te vinden over eventuele storingen.
Ik ben ervan op de hoogte dat je dat handmatig uit kunt zetten, maar dat moet iedere keer weer opnieuw na het starten van de auto en het menu is niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Hij staat nu weer in de planning om naar de garage te gaan zodat ze het weer kunnen nakijken, maar heb er een hard hoofd in. Ik weiger te accepteren dat zo'n moderne auto die zogenaamd zo veilig zou moeten zijn, zo onveilig is en kijk er tegenop om met deze auto straks op de Duitse autobahn te moeten voor onze vakantie terwijl hij zomaar iets kan doen.
Mijn vraag is, zijn er anderen met deze ervaring en heeft iemand een oplossing?
Er moet toch een mogelijkheid zijn om de software te tweaken zodat al die bemoeizuchtige snufjes permanent uitgezet kunnen worden....
Meer cilinders, je bent gewend om een V6 te rijden ? Ik vraag me af bij hoeveel bedrijven dat een optie is om te kiezen in het leasepakket, maar goed...Akeshira schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:24:
Ik ben er niet kapot van, maar ik heb dan ook liever een ouderwetse benzineauto met wat meer cilinders dan een volledig computergestuurde auto.
Mijn eerste reactie : Er klopt iets helemaal niet met jouw Tucson. De PHEV heeft 265Pk, hoezo traag ? Zet hem eens in de sportstand en trap bij ca 120km/uur eens vol het gas in. Als je passagier nog bij het dashboardkastje kan komen tijdens de acceleratie klopt er echt iets niet. Binnen 2 sec hoor je boven de 150km/uur te zitten..
Wat wel noodzakelijk is, is dat ik mij met mijn gezin veilig voel in de auto. En dat begint redelijk af te nemen. Hij reageert traag als ik ff snel wil kunnen optrekken om ergens in te voegen en heb ook af en toe dat de rem zo traag reageert dat ik er met volle kracht op moet stampen om op tijd stil te staan.
Is je front radar wel fris ? Dit klinkt als de problemen die ik had nadat ik met de Tucson door een wat te diepe greppel ben gereden (of liever; halverwege bleef steken) en de bumper en front een flinke tik hadden gehad. Ogenschijnlijk geen schade maar de ACC werkte niet meer en ik kreeg ook rare meldingen. Achteraf bleek de front radar ontzet te zijn en is deze vervangen.En dan heb ik het nog niet over de ACC die het zelfs bij goed weer ineens niet meer doet, of de Lane Assist die zelfs in een bocht mekkert dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.
Wat mij het meeste stoort en waar de garage geen antwoord op heeft is de DAW, wanneer de auto denkt dat er een botsing kan gebeuren, zelfs al er geen auto voor mij rijdt, of een blaadje dwarrelt of iets anders aantoonbaar.
Front radar registreert niks als storing want die denkt dat er echt iets voor de auto zit.en er is niks in de historie te vinden over eventuele storingen.
Bumper en front eraf en laten kijken of de front radar wel op z'n plek zit. Zonodig vervangen.Hij staat nu weer in de planning om naar de garage te gaan zodat ze het weer kunnen nakijken,
Als je een comuterprogramma (van de ECU) kunt herschrijven wel, anders echt niet. Maar waarom zou je, als alles goed werkt heb je er weinig tot geen last van.Er moet toch een mogelijkheid zijn om de software te tweaken zodat al die bemoeizuchtige snufjes permanent uitgezet kunnen worden....
Klinkt alsof je auto niet fris is, ik herken je beeld totaal niet. Ik vind hem uiterst comfortabel rijden en heb geen last van onverwachte ingrepen. Ook in eco mode reageert hij krachtig genoeg (als je je voet maar echt indrukt), in sport zijn er weinig autos die je bijhouden.
Klinkt alsof het probleem van je werkgever (en dus leasemaatschappij) is met een stukke auto, ik zou het daar neerleggen. Ze regelen t maar....
Klinkt alsof het probleem van je werkgever (en dus leasemaatschappij) is met een stukke auto, ik zou het daar neerleggen. Ze regelen t maar....
Sometimes you need to plan for coincidence
@Akeshira lever je auto in en onderhandel dat je een vergoeding krijgt en ga een eigen auto rijden. Alle nieuwe auto's hebben verplicht allerlei hulpsystemen, dat is gewoon bij wet geregeld, net als dat je ze niet permanent mag uitzetten.
Alternatief (buiten eventueel repareren wat hierboven al genoemd is), is om je rijgedrag en houding (hoe je het stuur vasthoud) aan te gaan passen. Hoewel niet leuk (en kost moeite), hoe voorspelbaarder het gedrag, hoe minder kans op ongelukken en hoe makkelijker de zelfrijdende auto's gemeengoed worden zodat ook zondagsrijders veilig de weg op kunnen. Dit gedrag wordt nu steeds meer afgedwongen in een bepaalde richting met afstand houden, remmomenten, stuuralarm, etc.
En hoewel ik dit allemaal niet fijn vind op het moment dat ik "zelf" wil rijden, op moment dat autopilot echt gaat werken zie ik ook wel voordelen op de weg. Zelf rijden kan ik dan wel op de Neurenbergring doen.
Alternatief (buiten eventueel repareren wat hierboven al genoemd is), is om je rijgedrag en houding (hoe je het stuur vasthoud) aan te gaan passen. Hoewel niet leuk (en kost moeite), hoe voorspelbaarder het gedrag, hoe minder kans op ongelukken en hoe makkelijker de zelfrijdende auto's gemeengoed worden zodat ook zondagsrijders veilig de weg op kunnen. Dit gedrag wordt nu steeds meer afgedwongen in een bepaalde richting met afstand houden, remmomenten, stuuralarm, etc.
En hoewel ik dit allemaal niet fijn vind op het moment dat ik "zelf" wil rijden, op moment dat autopilot echt gaat werken zie ik ook wel voordelen op de weg. Zelf rijden kan ik dan wel op de Neurenbergring doen.
DE Tucson is verre van zelfrijdend, ik zou niet met losse handen durven rijden, zelfs niet met alle systemen aan.
En nogmaals, ik herken echt alle 'te snelle' waarschuwingen mbt handen aan het stuur enzo niet. Forward collision warnings krijg ik wel regelmatig maar ik weet dat dat gewoon aan mijn rijstijl ligt (laat remmen en doorrijden).
En nogmaals, ik herken echt alle 'te snelle' waarschuwingen mbt handen aan het stuur enzo niet. Forward collision warnings krijg ik wel regelmatig maar ik weet dat dat gewoon aan mijn rijstijl ligt (laat remmen en doorrijden).
Hier ongeveer 1,5 jaar een Tucscon PHEV. 50K kilometers op de teller en bij mij heeft de DAW nog nooit ongewenst ingegrepen. Daar zit duidelijk iets fout in jouw wagen.
Traag reageren merk ik wel in vergelijking mijn de EV wagen van mijn vrouw maar niet in vergelijking met mijn vorige wagen (een klassieke diesel). Als je in eco stand rijd iets steviger je gaspedaal indrukken en je vliegt vooruit, in sportstand krijg je heel snelle reactie.
Traag reageren merk ik wel in vergelijking mijn de EV wagen van mijn vrouw maar niet in vergelijking met mijn vorige wagen (een klassieke diesel). Als je in eco stand rijd iets steviger je gaspedaal indrukken en je vliegt vooruit, in sportstand krijg je heel snelle reactie.
Helaas is er tegenwoordig veel verplicht per (europese) wet en kunnen een hoop hulpmiddelen niet voor altijd uitgeschakeld worden.
Traag reageren op rem- of gas-pedaal ken ik ook niet.
Uitvallen van de acc heb ik ook nog niet meegemaakt, denk zelfs dat deze te voorzichtig is. Op de kortste stand rijd deze het lekkerst, maar laat nog iets teveel ruimte tussen de voorligger zodat in nederland er regelmatig mensen tussen schuiven. De langere standen zou je verwachten dat er wat meer flexibiliteit in het reageren zou zitten, maar daar reageert het sneller en nerveuzer.
Stuurhulp/lane keeping is irritant, zelfs op een rechte weg met de handen aan het stuur wordt er gezeurd dat ik het stuur moet vasthouden en moet ik een lichte druk geven een kant op om de melding te verwijderen. Eenmaal op de duitse autobahn bij 150 km/u, wou de auto fors linksaf bij een stukje zonder belijning. Gelukkig had ik beide handen aan het stuur.
Anti bots heb ik voornamelijk problemen mee bij stilstand (file, stoplicht), dan geeft ie ineens de voorcamera weer en 1 van de 3 sensoren aan de voorzijde.
Traag reageren op rem- of gas-pedaal ken ik ook niet.
Uitvallen van de acc heb ik ook nog niet meegemaakt, denk zelfs dat deze te voorzichtig is. Op de kortste stand rijd deze het lekkerst, maar laat nog iets teveel ruimte tussen de voorligger zodat in nederland er regelmatig mensen tussen schuiven. De langere standen zou je verwachten dat er wat meer flexibiliteit in het reageren zou zitten, maar daar reageert het sneller en nerveuzer.
Stuurhulp/lane keeping is irritant, zelfs op een rechte weg met de handen aan het stuur wordt er gezeurd dat ik het stuur moet vasthouden en moet ik een lichte druk geven een kant op om de melding te verwijderen. Eenmaal op de duitse autobahn bij 150 km/u, wou de auto fors linksaf bij een stukje zonder belijning. Gelukkig had ik beide handen aan het stuur.
Anti bots heb ik voornamelijk problemen mee bij stilstand (file, stoplicht), dan geeft ie ineens de voorcamera weer en 1 van de 3 sensoren aan de voorzijde.
@Jpiek Nee, de V6 was van mezelf inderdaad. Ik rijd meestal in sport om de reden die jij benoemt, maar het zou niet nodig moeten zijn. Hij is dan inderdaad wel heel snel, maar dan nog heeft hij momenten dat hij amper van de plek komt als ik net wil wegrijden bij een kruising.
@swhnld Ik ben dat inmiddels ook aan het overwegen, busje voor het werk en privé een eigen auto. Maar daarvoor moet ik wachten tot het nieuwe jaar.
Ik ben in ieder geval genezen van nieuwe auto’s. Ik vind de bemoeisoftware niet per se veiliger. Wellicht in de meest ideale weersomstandigheden, maar het gebeurt vaak genoeg dat het ineens niet meer functioneert zoals het zou moeten, om wat voor reden dan ook. Wellicht verwacht ik er te veel van of ben ik inmiddels te bevooroordeeld om de positieve kanten ervan te zien. Jammer dan.
@swhnld Ik ben dat inmiddels ook aan het overwegen, busje voor het werk en privé een eigen auto. Maar daarvoor moet ik wachten tot het nieuwe jaar.
Ik ben in ieder geval genezen van nieuwe auto’s. Ik vind de bemoeisoftware niet per se veiliger. Wellicht in de meest ideale weersomstandigheden, maar het gebeurt vaak genoeg dat het ineens niet meer functioneert zoals het zou moeten, om wat voor reden dan ook. Wellicht verwacht ik er te veel van of ben ik inmiddels te bevooroordeeld om de positieve kanten ervan te zien. Jammer dan.
Die had ik bij mijn vorige Tucson ook, toen zat het in de automatische parkeerdetectie, die uitschakelen loste het probleem voor mij op.jbbrans schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:43:
Ik rij ondertussen 1.5 jr. 35k km in Tucson.
Ik herken (gelukkig voor mij althans) geen van jou punten.
Heel sporadisch krijg ik wel eens de botsmelding als ik nog snel tussen een geparkeerde auto en busje wil doorflitsen, waar -net- genoeg ruimte is. Dus redelijk begrijpelijk. Daarnaast onlangs een keer gehad dat ik door liet rollen bij stoplicht. Dus in principe hadden dit ook zomaar momenten van onoplettendheid kunnen zijn en was melding -imo- terecht.
Handen aan stuur melding had ik in het begin nog wel eens last van. Ik heb blijkbaar een manier gevonden om hiermee om te gaan.
De ACC had wat mij betreft -zoals hierboven omschreven- iets aggressiever mogen zijn. Vooral in NL kruipen er vaak nog mensen tussen. Al herken ik dit ook van andere -vrij jonge <3jr- auto's van bijvoorbeeld Audi, Skoda en Volvo.
Voor de rest lijkt me er echt iets niet ok met jou auto, of je rijdt als een r8nddebiel... ;-) ;-) Ik hoop voor jou -en je omgeving- dat eerste.
Ik herken (gelukkig voor mij althans) geen van jou punten.
Heel sporadisch krijg ik wel eens de botsmelding als ik nog snel tussen een geparkeerde auto en busje wil doorflitsen, waar -net- genoeg ruimte is. Dus redelijk begrijpelijk. Daarnaast onlangs een keer gehad dat ik door liet rollen bij stoplicht. Dus in principe hadden dit ook zomaar momenten van onoplettendheid kunnen zijn en was melding -imo- terecht.
Handen aan stuur melding had ik in het begin nog wel eens last van. Ik heb blijkbaar een manier gevonden om hiermee om te gaan.
De ACC had wat mij betreft -zoals hierboven omschreven- iets aggressiever mogen zijn. Vooral in NL kruipen er vaak nog mensen tussen. Al herken ik dit ook van andere -vrij jonge <3jr- auto's van bijvoorbeeld Audi, Skoda en Volvo.
Voor de rest lijkt me er echt iets niet ok met jou auto, of je rijdt als een r8nddebiel... ;-) ;-) Ik hoop voor jou -en je omgeving- dat eerste.
Vreemd, ik ben eerde bang dat ik voortijdig aan een nieuwe set banden toe ben. Heb er zomers een 6,5 meter sleurhut achterhangen en het rijd alsof ik geen trekhaak met caravan heb.Akeshira schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:57:
@Jpiek Nee, de V6 was van mezelf inderdaad. Ik rijd meestal in sport om de reden die jij benoemt, maar het zou niet nodig moeten zijn. Hij is dan inderdaad wel heel snel, maar dan nog heeft hij momenten dat hij amper van de plek komt als ik net wil wegrijden bij een kruising.
Ga iig even de rest van mijn punten langs, want er klopt echt iets niet..
Af-en-toe wat kracht uitoefenen op het stuur, al stuur je niet echt een kant op. Te losjes vasthouden geeft geen feedback aan het systeem...wienesroa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:27:
De sensoren van de bandenspanning kloppen ook niet altijd. Als hij gaat voelen als een natte vaatdoek ligt dat meestal aan de bandenspanning.Jpiek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:51:
[...]
Vreemd, ik ben eerde bang dat ik voortijdig aan een nieuwe set banden toe ben. Heb er zomers een 6,5 meter sleurhut achterhangen en het rijd alsof ik geen trekhaak met caravan heb.
Ga iig even de rest van mijn punten langs, want er klopt echt iets niet..
Ik moet hem nog eens testen met een zwaardere aanhanger (trailer), maar blij om te horen dat het bij jullie bevalt. Wel jammer dat hij maar 1350 mag slepen.
Maar de 24e mei gaat hij weer naar de garage en zal de tips noemen die jullie opperen.
Da's een homeledinges gevalletje. de HEV mag 1600 trekken en is 300 kg lichter.
Ik wou een PHEV maar kwam bij de meeste auto's niet eens boven de 1250Kg uit qua trekgewicht. En zi kwam ik bij de Tucson uit. Reed voorheen een 3008...
Wij hadden helaas maar de keuze uit een uitvoering. En de andere auto’s konden nog minder slepen. Maar het kan slechter. De EV Kona van m’n ouders mag maar 300 trekken. In totaal.Jpiek schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:41:
[...]
Da's een homeledinges gevalletje. de HEV mag 1600 trekken en is 300 kg lichter.
Ik wou een PHEV maar kwam bij de meeste auto's niet eens boven de 1250Kg uit qua trekgewicht. En zi kwam ik bij de Tucson uit. Reed voorheen een 3008...
De nieuwe Ford Kuga PHEV mag 2100kg trekken. Het kan dus blijkbaar wel met een (plugin) hybrid.
Overigens herken ik de problemen die Akeshira heeft ook niet van mijn Tucson PHEV, dus denk toch echt dat er iets mis is met jouw exemplaar.
Overigens herken ik de problemen die Akeshira heeft ook niet van mijn Tucson PHEV, dus denk toch echt dat er iets mis is met jouw exemplaar.
Hoort de ledstrip op de kofferbak bij alle Tucson's te branden bij ingeschakelde verlichting? Heb pas HEV Tucson uit 2021 en daar doet hij het niet?
Ligt aan je uitvoering, de goedkopere modellen hebben dat niet.dekokkens schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:39:
Hoort de ledstrip op de kofferbak bij alle Tucson's te branden bij ingeschakelde verlichting? Heb pas HEV Tucson uit 2021 en daar doet hij het niet?
Kleine update: nadat er laatst iemand bijna in mijn kofferbak zat omdat mijn auto weer op de rem trapte om niks heb ik stampei lopen maken bij de Hyundai dealer. Uiteindelijk hebben ze hem eerder in kunnen plannen (afgelopen maandag) en woensdag kon ik hem weer ophalen. Radar gekalibreerd en sensoren nogmaals gecontroleerd. Vandaag een rit gemaakt van 600km en het lijkt vooralsnog dat hij minder hysterisch reageert. Fingers crossed 🤞🏻.
Ik hoop het voor je @Akeshira, klinkt vervelend.
Maar ik herken het zelf ook totaal niet. Dit is de snelst reagerende auto die ik ooit heb gereden. En vroeger heb ik best wat gereden met grotere motoren en redelijk wat vermogen. Geen 6 cilinders, wel 5. Volvo 2.5T en T5, maar ondanks dat die snel waren, mis je daar toch die elektromotor boost die direct kan bijspringen, waar je op een ouderwetse turbo ook vaak nog even moet wachten.
De automatische bak van de Tucson is ook stappen vooruit tov vroeger en ook in vergelijking met een handbak schakelt het allemaal toch echt veel sneller in het dagelijkse gebruik.
Héél soms heb je inderdaad even een situatie dat je hij net terug wil schakelen wanneer je zelf weer gas geeft, maar dat is zelden echt merkbaar.
Qua botsingswaarschuwing heb ik ook geen klachten, volgens mij 2x gehad dat hij onverwacht ging piepen, maar nog nooit gehad dat hij een remingreep deed.
Wel een keer bij een vorige auto (VW) meegemaakt, met een tegenligger die wilde afslaan voor mij langs, hij hield in, maar kwam toch pas flink over de middellijn tot sitlstand. Kan me voorstellen dat je daar zenuwachtig van wordt als je dat vaker onverwacht overkomt, want ik herinner me dat voorval nog alsof het gisteren was ipv 4 jaar geleden. Komt vooral omdat je lichaam er niet op ingesteld is. Bij een eigen noodstop zet je je schrap, nu vloog ik zelf bijna tegen het stuur. Uiteindelijk liet hij wel mooi de rem los toen de andere auto stopte, maar mocht die zijn doorgereden betwijfel ik of ik zelf op tijd had kunnen remmen, hoogstens de berm in sturen.
Ik heb zelf een iets ander probleem, ik rij nog steeds graag in de Tucson, maar ik rij er bijna niet meer mee.
Vanaf december werk ik volledig thuis, dus daarmee vervalt ook 55 km per dag aan woon/werk verkeer.
Dat heeft ook zijn voordelen, scheelt me een uur reistijd per dag, maar ik moet nog wennen aan het idee niet dagelijks in de auto te zitten. Voelt een beetje zonde om hem te hebben en sommige weken allleen voor de boodschappen te gebruiken.
Nu moet ik wel nog regelmatig (1x per maand) wat langere ritten maken (Maastricht - Rotterdam of Schiphol) en dan zijn de hulpsystemen toch wel weer erg fijn op de dagen dat je 's ochtends en 's avonds veel file hebt. In de de Tucson kom ik het meest fit weer terug van alle auto's die ik heb gehad...
Nog maar eens goed nadenken wat mijn volgende auto dan moet worden
Maar ik herken het zelf ook totaal niet. Dit is de snelst reagerende auto die ik ooit heb gereden. En vroeger heb ik best wat gereden met grotere motoren en redelijk wat vermogen. Geen 6 cilinders, wel 5. Volvo 2.5T en T5, maar ondanks dat die snel waren, mis je daar toch die elektromotor boost die direct kan bijspringen, waar je op een ouderwetse turbo ook vaak nog even moet wachten.
De automatische bak van de Tucson is ook stappen vooruit tov vroeger en ook in vergelijking met een handbak schakelt het allemaal toch echt veel sneller in het dagelijkse gebruik.
Héél soms heb je inderdaad even een situatie dat je hij net terug wil schakelen wanneer je zelf weer gas geeft, maar dat is zelden echt merkbaar.
Qua botsingswaarschuwing heb ik ook geen klachten, volgens mij 2x gehad dat hij onverwacht ging piepen, maar nog nooit gehad dat hij een remingreep deed.
Wel een keer bij een vorige auto (VW) meegemaakt, met een tegenligger die wilde afslaan voor mij langs, hij hield in, maar kwam toch pas flink over de middellijn tot sitlstand. Kan me voorstellen dat je daar zenuwachtig van wordt als je dat vaker onverwacht overkomt, want ik herinner me dat voorval nog alsof het gisteren was ipv 4 jaar geleden. Komt vooral omdat je lichaam er niet op ingesteld is. Bij een eigen noodstop zet je je schrap, nu vloog ik zelf bijna tegen het stuur. Uiteindelijk liet hij wel mooi de rem los toen de andere auto stopte, maar mocht die zijn doorgereden betwijfel ik of ik zelf op tijd had kunnen remmen, hoogstens de berm in sturen.
Ik heb zelf een iets ander probleem, ik rij nog steeds graag in de Tucson, maar ik rij er bijna niet meer mee.
Vanaf december werk ik volledig thuis, dus daarmee vervalt ook 55 km per dag aan woon/werk verkeer.
Dat heeft ook zijn voordelen, scheelt me een uur reistijd per dag, maar ik moet nog wennen aan het idee niet dagelijks in de auto te zitten. Voelt een beetje zonde om hem te hebben en sommige weken allleen voor de boodschappen te gebruiken.
Nu moet ik wel nog regelmatig (1x per maand) wat langere ritten maken (Maastricht - Rotterdam of Schiphol) en dan zijn de hulpsystemen toch wel weer erg fijn op de dagen dat je 's ochtends en 's avonds veel file hebt. In de de Tucson kom ik het meest fit weer terug van alle auto's die ik heb gehad...
Nog maar eens goed nadenken wat mijn volgende auto dan moet worden
@Klippy de keuze is doorrijden, of inruilen en dan kleiner gaan rijden?
Dus het is de rekensom van kosten, inclusief afschrijving en onderhoud, versus luxe.
Wanneer zou je normaal de auto inruilen?
Gevoelsmatig zou ik zeggen langer doorrijden met deze, de aanschaf is gedaan, de kop is eraf, dus afschrijving is relatief weinig, zeker met weinig kilometers erbij. Dan heb je toch de luxe van een goede comfortabele auto wanneer nodig.
Dus het is de rekensom van kosten, inclusief afschrijving en onderhoud, versus luxe.
Wanneer zou je normaal de auto inruilen?
Gevoelsmatig zou ik zeggen langer doorrijden met deze, de aanschaf is gedaan, de kop is eraf, dus afschrijving is relatief weinig, zeker met weinig kilometers erbij. Dan heb je toch de luxe van een goede comfortabele auto wanneer nodig.
@Klippy Hey ergste is dat hij ingreep op momenten dat het niet nodig was en waar automobilisten achter mij ook niet op bedacht waren. Ik kon gewoon doorrijden zonder een bijzondere manoeuvre te moeten maken (auto voor mij sloeg rechtsaf en ik kon er links prima voorbij zonder over de middenlijn te moeten) maar op het laatste moment dacht mijn auto dat ik een botsing zou krijgen en trok die aan de rem. De auto achter mij dacht ook dat ik prima door kon rijden en rekende er niet op dat ik ineens stil zou staan. Nu is dat al gewoon schrikken en maakt het de auto onvoorspelbaar, maar voor hetzelfde geld zitten mijn kinderen achterin en kan de auto achter mij niet op tijd stoppen. Dat was wat mij het meeste zorgen baarde.
Ik weet niet welke uitvoering je hebt van de Tucson, maar de PHEV heeft dan een elektromotor waar je de korte stukjes mee kunt rijden als je hem opgeladen kunt houden en dan af en toe lange afstanden rijden om de benzinemotor gezond te houden lijkt mij prima. Wellicht moet je qua onderhoud dan wel meer op tijd dan op kilometers plannen en ik denk dat hij in de wegenbelasting relatief duur is (heb leaseauto), maar voor de auto zelf zal het niet veel uitmaken.
En qua ander model, mijn ouders hebben de Kona EV en die heeft dezelfde toeters en bellen. Zijn daar heel gelukkig mee.
Ik weet niet welke uitvoering je hebt van de Tucson, maar de PHEV heeft dan een elektromotor waar je de korte stukjes mee kunt rijden als je hem opgeladen kunt houden en dan af en toe lange afstanden rijden om de benzinemotor gezond te houden lijkt mij prima. Wellicht moet je qua onderhoud dan wel meer op tijd dan op kilometers plannen en ik denk dat hij in de wegenbelasting relatief duur is (heb leaseauto), maar voor de auto zelf zal het niet veel uitmaken.
En qua ander model, mijn ouders hebben de Kona EV en die heeft dezelfde toeters en bellen. Zijn daar heel gelukkig mee.
Hoe l*llig ook, dat is wel echt een probleem van je achterligger. Voor hetzelfde geld steekt er een kind over en is je noodrem wel legitiem.Akeshira schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:07:
De auto achter mij dacht ook dat ik prima door kon rijden en rekende er niet op dat ik ineens stil zou staan. Nu is dat al gewoon schrikken en maakt het de auto onvoorspelbaar, maar voor hetzelfde geld zitten mijn kinderen achterin en kan de auto achter mij niet op tijd stoppen.
Wat is dan hun excuus "Ja, ik had daar niet op gerekend ?"
Blijft natuurlijk verkeerd datje auto zomaar remt....
@swhnld Het is lease, dus ik heb geen last van "de kop is eraf"
Maar het zal wel ietsje kleiner worden denk ik. Al went het snel en vind ik die Tucson nu ook niet heel groot meer.
Contract loopt nog 17 maanden dus ik ben nu nog niet zo bezig met een opvolger.
Over een dik jaar maar eens kijken hoe de stand dan is en of mijn werkgever op elektrisch over gaat. Ik denk het eigenlijk niet, maar de overheid zal een andere mening gaan hebben gok ik zo.
@Akeshira Laat weten of het kalibreren heeft geholpen. Ik heb zelf een HEV overigens. Misschien dat de PHEV anders reageert.
Contract loopt nog 17 maanden dus ik ben nu nog niet zo bezig met een opvolger.
Over een dik jaar maar eens kijken hoe de stand dan is en of mijn werkgever op elektrisch over gaat. Ik denk het eigenlijk niet, maar de overheid zal een andere mening gaan hebben gok ik zo.
@Akeshira Laat weten of het kalibreren heeft geholpen. Ik heb zelf een HEV overigens. Misschien dat de PHEV anders reageert.
Oh ja, als het lease is zou je zeker een slagje kleiner kunnen dan en een stukje besparen op de bijtelling.Klippy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:47:
Of kijken of je het leasebedrag (zal ergens richting 1100 per maand zijn dat de baas betaald) bruto als loon uitgekeerd kan worden. Scheelt je ook de bijtelling van netto 600 Euro per maand ongeveer. Geeft je budget van meer dan 13k per jaar om iets naar eigen keuze voor te rijden (of als er een andere auto in het gezin is die te delen en geld in je zak te steken, dat hebben wij gedaan een paar jaar terug).
Ik heb mijn 2021 Tucson verscheept naar buiten de EU.
Weet iemand hoe ik de tijdzone kan aanpassen?
Als hij op automatisch staat, dan blijft hij op CET staan, terwijl ik in een andere tijdzone rij. Handmatig aanpassen kan wel, maar heb liever dat hij synchroniseert met GPS.
Gisteren kort na het tanken ging het check-engine lampje branden (constant). Volgens het boekje iets met het emissieregelsysteem. Dag later en 200km verder brandde het nog steeds. Na tweede keer starten was het verdwenen. Iemand die dit herkent? Tankdop zat goed vast, oliepijl is goed. Ik vermoed wellicht een probleem met de brandstof (alhoewel het als RON 95 verkocht werd). Ik heb een OBD ELM327 Bluetooth adapter besteld om te kijken wat de code precies is.
In het land waar ik woon heb ik geen bereik met Bluelink, maar ik kan hem ook niet in offline modus zetten (daarvoor moet hij online zijn
). Waar zit de simkaart? Of is er een workaround om hem alsnog online te krijgen? Het e-call systeem geeft geen storing, kan ik er dan vanuit gaat dat dat wel werkt? Wat gebeurt er als je het SOS-knopje indrukt? Is het heel asociaal om dat een keer te testen?
De rest van de (rijhulp) systemen werkt gewoon, inclusief verkeersbordenherkenning/acc, dus dat is fijn. Ik was bang dat dat afhankelijk van de navigatie zou zijn.
---
De bekerhouders vind ik eigenlijk te groot. Zijn alleen handig als je een L-formaat frisdrank bij een Amerikaanse fastfoodketen koopt.
Omdat ik mij zat te ergeren aan trillende flesjes en blikjes, heb ik een 3d print gemaakt van een extra klem (we zijn hier immers op Tweakers). Misschien dat ik hem nog iets groter maak dat hij net wat beter past (de bodem is lastig meten met een schuifmaat). Kan de STL dan wel delen; is geprint in ABS (ivm. hittebestigheid).
Weet iemand hoe ik de tijdzone kan aanpassen?
Als hij op automatisch staat, dan blijft hij op CET staan, terwijl ik in een andere tijdzone rij. Handmatig aanpassen kan wel, maar heb liever dat hij synchroniseert met GPS.
Gisteren kort na het tanken ging het check-engine lampje branden (constant). Volgens het boekje iets met het emissieregelsysteem. Dag later en 200km verder brandde het nog steeds. Na tweede keer starten was het verdwenen. Iemand die dit herkent? Tankdop zat goed vast, oliepijl is goed. Ik vermoed wellicht een probleem met de brandstof (alhoewel het als RON 95 verkocht werd). Ik heb een OBD ELM327 Bluetooth adapter besteld om te kijken wat de code precies is.
In het land waar ik woon heb ik geen bereik met Bluelink, maar ik kan hem ook niet in offline modus zetten (daarvoor moet hij online zijn
De rest van de (rijhulp) systemen werkt gewoon, inclusief verkeersbordenherkenning/acc, dus dat is fijn. Ik was bang dat dat afhankelijk van de navigatie zou zijn.
---
De bekerhouders vind ik eigenlijk te groot. Zijn alleen handig als je een L-formaat frisdrank bij een Amerikaanse fastfoodketen koopt.
Omdat ik mij zat te ergeren aan trillende flesjes en blikjes, heb ik een 3d print gemaakt van een extra klem (we zijn hier immers op Tweakers). Misschien dat ik hem nog iets groter maak dat hij net wat beter past (de bodem is lastig meten met een schuifmaat). Kan de STL dan wel delen; is geprint in ABS (ivm. hittebestigheid).
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 39% gewijzigd door Oeroeg op 27-05-2025 12:17 ]