Ineens kan ik bepaalde grote apps (zoals games) niet meer downloaden. Ik zie een dialoog in de Play Store: kan app X niet downloaden. Met een link naar een heel generieke supportpagina van Google, waarin ze vragen of ik wel een internetverbinding heb... Ok, ze adviseren ook om bijv. apps als Play Store, Downloadbeheer en Play Services hun data te wissen. Behalve van de Play Services, heb ik dat allemaal geprobeerd.
Vervolgens is het advies om een fabrieksrest te doen. Daar zit ik niet echt op te wachten.
Ik heb een adb logcat gedraaid en ik zie een nette foutmelding:
java.io.IOException: Can't create file:///storage/emulated/0/Android/obb/com.MonsterCouch.Wingspan/temp/main.728.com.MonsterCouch.Wingspan.obb.staged
Die map heb ik dan ook maar via adb shell geprobeerd te maken en dat lukt, maar helaas lost dat niks op. Ook niet met chmod 777 rechten. Dezelfde foutmelding blijft bestaan. En niet alleen voor deze app, maar voor allerlei apps die iets met de obb directory doen (veelal grote apps die in meerdere bestanden worden gedownload).
Een simpele test: kun jij in de 'Files by Google' app (of een andere file manager) navigeren naar de volgende map? interne opslag (/storage/emulated/0)/Android/obb en kies een willekeurige map. Opent die, of blijft ie maar laden / geeft ie een foutmelding? Als je hier geen map ziet, probeer dan eens PUBG MOBILE te installeren uit de Play Store. Die installeert ook niet bij mij, met dezelfde foutmelding, vermoedelijk veroorzaakt door hetzelfde probleem. Het installeren van die app zou map com.tencent.ig in de obb-map moeten maken. En mogelijk ook vullen tijdens downloaden/installeren/achteraf?
Ik vermoed dat mijn vorige installatie van deze app, die ik recentelijk heb verwijderd, simpelweg de hele obb-map, of het volume waar die op staat, op een of andere manier gecorrumpeerd heeft, en een rechtencheck doet falen. Zelfs voor de Play Store, wat ook maar een app is afhankelijk van het onderliggende OS.
Dit doet me serieus overwegen een nieuwe Pixel aan te schaffen...