Laatst ook de Nothing Phone (1) gehaald. Belachelijke verlengoptie gekregen gevonden van mijn provider. Waarbij ik eerst een sim only had voor €12,50 nu een verlenging met toestel voor exact dezelfde data + belminuten voor €12,50 + 270 euro toestel kosten. Echt blij dat ik niet de Pixel 6a heb gehaald voor €300 tijdens Black Friday. Super mooi toestel en alle negatieve review punten zijn gewoon niet (meer) van toepassing bij mij. In mijn geval dus opeens "goedkoop" voor de specs en Nothing heeft vrijwel alle aangehaalde software beperkingen al opgelost in firmware updates.
Waar ik niet tevreden mee ben zijn de officiële accessoires. In dit geval de geharde screen protector en transparante TPU hoes. Ze zijn wel beide van het type dat ik zoek. Wie koopt er namelijk een telefoon die een design statement maakt om het vervolgens te verbergen met een non transparant hoesje

?
Hierbij mijn ervaringen met de accessoires die ik gekocht heb bij mijn NP1
Screenprotector
Ten eerste wil de officiële screen protector kort bespreken. Dit is geen lange termijn review maar de screen protector voelt degelijk aan. Een goede balans tussen hardheid en elasticiteit. Hard genoeg om krasbestendig te zijn. Zacht genoeg om niet spontaan te gaan brokkelen of scheuren na een maand normaal gebruik. De screen protector wel aan de dunne kant. Het vermogen om een klap op te vangen en het echte scherm te beschermen bij een val moet nog blijken. Groot pluspunt is de uitlijn template waarbij je de screen protector perfect kan uitlijnen bij het bevestigen. Voor een doorgewinterd persoon die goed uit de voeten kan met uitlijn stickers en stof verwijder stickers maakt dit het nog allemaal simpeler.
Mijn grootste ergernis is echter de prijs. De officiële screen protector is gewoon €25 euro per stuk. Wil je er twee op voorraad thuis hebben liggen kost je dit gewoon €50 euro. En hoewel dit de standaard prijs is in Nederland voor hoge kwaliteit screen protectors is dit eigenlijk gewoon geen eerlijke prijs. Het Chinese merk Nillkin verkoopt screen protectors (Amazing H+ Pro

) voor rond de €8 de stuk. Die zijn over het algemeen lekker dik met de juiste balans tussen hardheid en elasticiteit. Meestal met een goede pasvorm en rekening houdend met sensoren (vingerafdruk en inkepingen). Misschien is er nog een parel te vinden op AliExpress voor sub €5 euro maar dat is de moeite niet waard imho. Die zijn meestal te hard en gaan brokkelen na een tijdje, hebben niet de juiste pasvorm of missen aanpassingen voor sensoren.
Helaas heeft Nillkin geen screen protectors voor de NP1 dus ik ga experimenteren met de Spigen ALM Fit Glas.tR. Daar is een 2 pack van verkrijgbaar op
GSMpunt voor €20. Dat is €10 de stuk en is dus relatief goedkoop voor Nederlandse maatstaven. De afbeeldingen van Spigen zelf laten een goede pasvorm zien (niet zoals bijv. bij mijn bovenbuurman). Er is een inkeping rechtsboven voor sensoren aanwezig, zoals dat ook is gedaan bij de officiële Nothing screen protector. Glas oogt dik wat zijn voordelen en nadelen heeft. Theoretisch betere bescherming t.o.v. dun glas met potentieel trade-in voor sex appeal en verminderde responsiveness van de vingerafdruk scanner.
Case
Ten tweede de officiële transparante TPU case. De case is zacht aan de zijkante met een verhard plastic achterzijde. Het voelt solide aan met denk ik de juiste dikte voor een optimale 'bulkiness' en valbescherming ratio. De case heeft echter wel twee nadelen t.o.v. andere TPU cases die ik op andere telefoons gebruikt heb. Het is een magneet voor vingerafdrukken en handvet en vuil, en dan heb ik denk ik bovengemiddeld schone niet zwetende handen. Naast het vuil begonnen de eerste lichten krassen al te vormen op de achterzijde. Met deze nadelen vind ik een prijs van €27 euro al niet waard.
Daarom ga ik maar is experimenteren met de Spigen Ultra Hybrid die voor
€22 euro is te krijgen op GSM punt. Had al gelezen (ook hier) dat deze ook snel bekrast maar alles is relatief. Minder snel bekrassen en minder vuil happen zou al een grote pluspunt zijn. Maak me wel een beetje zorgen over het vergelen van de case, maar uiteraard zijn die zorgen veel minder dan je gemiddelde €5 euro AliExpress case. Mocht de Spigen ook niks zijn, dan hoop ik dat iemand een goede aanbeveling kan doen. Anders wordt het rondshoppen en experimenten met AliExpress. Naar mijn ervaring zijn sub €5 euro screenprotectors en leder cases een no-go daar, maar voor TPU kun je nog eens verrast worden.
Jammer dat Nothing nog niet echt leeft in de community. Reviews op Amazon en AliExpress zijn sowieso niet te vertrouwen. Deze zeggen namelijk niks over lange termijn kwaliteit. Zelfs de allergoedkoopste cases en screen protectors zou je op 5 sterren kunnen beoordelen de eerste week. De sleutel is lagertermijn duurzaamheid waarbij het loont om daarvoor iets meer te betalen imho.
Oplader en USB accessoires
Nothing doet ook aan de Apple en Samsung rage om USB opladers niet mee te leveren. Iemand die toch graag inzet voor minder e-waste / of iemand die het meeste uit USB wilt halen kunnen hier echter hun voordeel mee doen mits ze bereid zijn te investeren en het USB oerwoud te doorpluizen. Mijn vorige telefoon was een OnePlus met hun eigen propriëtaire Warp opladen. Die had dus sowieso zijn eigen oplader nodig om te kunnen snelladen. De Nothing Phone (1) schijnt echter 33W te kunnen snelladen middels USB PD3.0. Daarmee zijn al mijn persoonlijke oplaadbare apparaten met 5V over USB-A of PD over USB-C op te laden. Daarmee ben ik ingegaan met één oplader
to rule them all retoriek. Mijn persoonlijke vereisten een compact formaat, hoog vermogen tot 100W (voor laptop opladen) en minstens twee USB-C ingangen en één USB-A ingang.
Met het een compact formaat kom je automatisch op de nieuwe GaN laders. Veel verder heb ik niet gekeken dan mijn favoriete China merken UGreen en Anker. Die nieuwe shit is toch redelijk aan de prijs, ook bij de Chinezen maar je krijg echt wel waar voor je geld. Daar kan een merk als Belkin niet aan tippen. Bovendien zijn UGreen en Anker zeer geliefd internationaal (Eufy daargelaten). Beide bedrijven hebben USB gecertificeerde producten (al gaat UGreen onder een andere naam). Van wat ik tot zover gezien is hun hardware ook goed ontworpen, als in goed PCB design voor stabiliteit en veiligheid.
Voor de oplader ben ik uit gekomen op de Anker 737 Charger (GaNPrime 120W) muuroplader en Anker 737 Power Bank (PowerCore 24K) powerbank. Allen zijn uitgerust met propriëtaire PowerIQ 4.0 technologie. Helaas is Anker heel cryptisch in de specs, maar het doet sowieso PD3.0. Volgens het internet is het nieuwste PD3.1 protocol ook (deels?) ondersteund. Voor de rest schijnt het ook de nieuwste Apple en Qualcomm Quick Charge standaarden te ondersteunen. Er zitten twee USB-C en één USB-A poort op. De USB-C poorten individueel 100W per poort geven, maar het maximum vermogen over de twee poorten is 120W bij de muuroplader en 140W bij de powerbank. Opladen van de Anker power bank met de charger gaat met ongeveer 90-100W.
De Anker 737 charger is aardig zwaar zijn kleine formaat. Bij versleten hangende stopcontacten zou dit een probleem kunnen opleveren. Op Amazon wordt iets vermeld van een siliconen hoesje ter ondersteuning. Echter zat deze niet in de doos bij mij. De powerbank is groot maar wat verwacht je met 24.000 mAh. Je krijgt er een hoesje bij maar een hard case zou wel fijn zijn. Ik heb een leuke zwarte hardcase op AliExpress gevonden. Verder krijg je bij de powerbank nog een korte 100W USB-C oplaadkabel.
De NP1 komt met je standaard USB-C oplaad kabel, maar die rubberen kabels houden het nooit lang uit. Daarom heb ik maar ook een set van twee braided UGreen USB-C PD3.0 100W oplaadkabels erbij gekocht. Deze kabels hebben ook data maar dat beperkt zich tot USB 2.0 snelheden. Deze waren toch significant goedkoper dan de Anker braided USB kabels.
Beetje overkill zou dit alleen voor de NP1 zijn. Maar voor mij ben ik zo voorzien om mijn draadloze oortjes, Nintendo Switch, laptop, telefoon en weet ik allemaal nog wat op te laden op maximale snelheid. Thuis en onderweg. Zelfs de speeltjes in de nachtkast liften hier mee

.
[Voor 59% gewijzigd door snoopdoge90 op 11-12-2022 15:17]