Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-05 22:38
Beste Tweakers

Ik heb een vraag. Sinds 2 weken heb ik zonnepanelen liggen via de woningbouwverening. Totale jaarlijkse opbrengst zou ongeveer 2499 kwh zijn.
Mijn stroomverbruik ligt ongeveer op 1692 kwh per jaar.
Mijn gasverbruik rond de 981 m3. Al zal het dit jaar minder zijn omdat ik al niet meer normaal durfde te stoken.

Ik ben chronisch ziek dus fulltime thuis en heb snel last van kou. Omdat ik van een minimum uitkering moet rond komen en per 1 oktober mijn energiecontract afloopt heb ik nu al slapeloze nachten. Ik kan de huidige tarieven echt nooit betalen.

Mijn woonkamer is ongeveer 20 m2
Keuken waarbij de deur naar de woonkamer liefst open staat 8 m2

Vraag 1:
Is het nu wel of niet goedkoper (uitgaande van de huidige gasprijzen) voor mij om electrisch te gaan verwarmen ipv te stoken? Ik lees er verschillende meningen over.

Vraag 2:
Indien het wel goedkoper is; Wat voor soort electrische kachel moet ik naar zoeken? Waar moet ik op letten? Iemand een aanrader voor me? Budget 100/150 euro.

Hartelijk bedankt alvast voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31

Onbekend

...

Ook met de huidige prijzen is gas nog steeds goedkoper om mee te verwarmen dan met een elektrisch kacheltje.
Beter (in de toekomst) is gebruik maken van een warmtepomp. Deze gebruikt elektriciteit om warmte van buiten naar binnen te transporteren en is (of word) goedkoper dan gas.

Wil je per se het hele huis warm stoken? Anders zou je kunnen kiezen om lokaal te verwarmen met bijvoorbeeld een infraroodpaneel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb je naast je gestelde vraag ook die tegemoetkomingen aangevraagd/ontvangen van je gemeente? Wellicht dat je daar recht op hebt gezien je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Onbekend schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:01:
Ook met de huidige prijzen is gas nog steeds goedkoper om mee te verwarmen dan met een elektrisch kacheltje.
Beter (in de toekomst) is gebruik maken van een warmtepomp. Deze gebruikt elektriciteit om warmte van buiten naar binnen te transporteren en is (of word) goedkoper dan gas.

Wil je per se het hele huis warm stoken? Anders zou je kunnen kiezen om lokaal te verwarmen met bijvoorbeeld een infraroodpaneel.
Bedankt voor je antwoord.

Een warmtepomp gaat echt niet lukken helaas. Ik heb maar een klein huisje. Alleen de woonkamer en de keuken stook ik altijd. Badkamer alleen tijdens het douchen. 's nachts staat de thermostaat op 18 en draai ik de radiator in de slaapkamer ook open. Deze ligt ook op de begane grond pal naast de woonkamer. Is het ook nog duurder nu met de panelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

1m3 aardgas is ongeveer gelijk aan 10,2 kwh aan stroom.

Als de gasprijs richting de 10x de stroomprijs gaat wordt het interessant om met kacheltjes op stroom te gaan verwarmen.

Isoleren is de beste investering op dit moment.

Het verschil tussen opbrengst en verbruik is ~800kwh. Je zou ~80m3 gas besparen als je die ~800kwh inzet om te verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 02-07-2022 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Dacuuu schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:05:
Heb je naast je gestelde vraag ook die tegemoetkomingen aangevraagd/ontvangen van je gemeente? Wellicht dat je daar recht op hebt gezien je inkomen.
Bedankt voor het meedenken.

Die heb ik idd gekregen. Die tegenmoetkoming heb ik dus apart gezet voor oktober en daarna. Maar met deze tarieven ga ik het daar niet lang mee redden. Vandaar dat ik probeer nog iets anders te verzinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Een warmtepomp gaat echt niet lukken helaas. Ik heb maar een klein huisje. Alleen de woonkamer en de keuken stook ik altijd. Badkamer alleen tijdens het douchen. 's nachts staat de thermostaat op 18 en draai ik de radiator in de slaapkamer ook open. Deze ligt ook op de begane grond pal naast de woonkamer. Is het ook nog duurder nu met de panelen dan?
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen net nergens recht op qua compensatie. Mijn oplossing is een airco (oftewel een lucht/lucht warmtepomp). Ik verwarm er nu wk/keuken en evt bijkeuken mee, sinds februari. Slaapkamer niet. Zo blij met de airco! Nu verbruik ik nog ~15m3 gas/maand. En koelen kan hij natuurlijk ook, alleen dat is wel duur want ik heb geen zonnepanelen.
Ik heb nog niet berekend wat het me precies bespaart, ik woon hier ook nog niet zo lang, maar die airco heb ik met deze gasprijzen snel terugverdiend 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het kan betalen is een airco echt een uitkomst. Ik ben hier van 562m³ naar 188m³ gegaan per jaar. Tegen een verbruik van +- 1000kWh meer (dat laatst vertekend ontzettend, omdat ik veel meer ben gaan verbruiken door thuiswerken, dus aardig wat korrels zout erbij. De airco zal denk ik minder verbruiken dan die 1000kWh).

Nu is dat met een splitunit, maar ik denk dat je zelfs met een mobiele airco die je fatsoenlijk aansluit een betere efficiëntie gaat halen als een simpel elektrisch kacheltje. En zeker voor een relatief kleine woning krijg je het waarschijnlijk vrij snel behaaglijk met zo'n ding.

Maar ik zou zeker eens uitrekenen wat het ding kost in stroom (+ aanschaf) ten opzichte van gewoon op gas te blijven stoken. Gas is duur, maar het blijft een efficiënte manier om het warm te krijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Alleen de woonkamer en de keuken stook ik altijd. Badkamer alleen tijdens het douchen. 's nachts staat de thermostaat op 18 en draai ik de radiator in de slaapkamer ook open. Deze ligt ook op de begane grond pal naast de woonkamer. Is het ook nog duurder nu met de panelen dan?
Hier valt behoorlijk wat te verbeteren. Verwarming op de slaapkamer is helemaal niet nodig, neem een winterdekbed. Grote kans dat je watertemperatuur ook onnodig hoog staat, waardoor je HR-ketel in een VR-ketel is veranderd. Zolang het niet heel hard vriest heb ik de CV hier op 45 graden staan.
18 graden 's nachts is ook erg hoog. Heb je toevallig ook gordijnen over de radiatoren hangen? Dan gaat de warmte direct door het raam naar buiten i.p.v. je kamer in.

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 02-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Rmg schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:10:

Als de gasprijs richting de 10x de stroomprijs gaat wordt het interessant om met kacheltjes op stroom te gaan verwarmen.

Het verschil tussen opbrengst en verbruik is ~800kwh. Je zou ~80m3 gas besparen als je die ~800kwh inzet om te verwarmen.
9,8 in laagcalorisch Nederlands gas en dan moet de efficiëntieverliezen in de gasketel er nog vanaf.

Daarnaast ontbreken er een aantal variabelen om hier zo'n ongenuanceerde uitspraak over te doen. Je hebt er namelijk geen rekening mee gehouden dat OP aangeeft een mooi overschot aan zonne-energie te hebben. Dit verandert namelijk de effectieve prijs van elektriciteit van de normale tarieven uit het net naar het teruglevertarief (even aangenomen dat de woningbouw voor de afschrijving betaalt). Bij veel grote jongens zoals Essent en Vattenfall is dit namelijk niet veel meer dan 5-8 cent.

Daarnaast is de uitspraak dat de gasprijs 9-10 keer zo hoog moet zijn als stroom alleen waar als je het beide in kWh uitdrukt.

De berekening wordt dus heel anders, afhankelijk van het geldende teruglevertarief:

9 (kWh per m3) * 0,08 (effectieve prijs elektra per kWh) / 2,45 (gasprijs per m3) = 0,29

Dit betekent dat elektrisch stoken voor de eerste 807 kWh zo'n 3.4 keer goedkoper is dan stoken op gas.

Daarna heb je ongeveer gelijk inderdaad. De balans is dan:

9 * 0,55 / 2,45 = 2, dus dan is gas 2 keer zo goedkoop is als elektra.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
dragon2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen net nergens recht op qua compensatie. Mijn oplossing is een airco (oftewel een lucht/lucht warmtepomp). Ik verwarm er nu wk/keuken en evt bijkeuken mee, sinds februari. Slaapkamer niet. Zo blij met de airco! Nu verbruik ik nog ~15m3 gas/maand. En koelen kan hij natuurlijk ook, alleen dat is wel duur want ik heb geen zonnepanelen.
Ik heb nog niet berekend wat het me precies bespaart, ik woon hier ook nog niet zo lang, maar die airco heb ik met deze gasprijzen snel terugverdiend 😊
Dit zijn wel hele dure kubieke meters, want je betaalt zo'n €260 aan vastrecht per jaar voor gas. Als je een warmtepompboiler neer kunt zetten (en je gasfornuis kunt vervangen door inductie of evt keramisch) dan bespaar je elk jaar €260.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:03:
[...]

Dit zijn wel hele dure kubieke meters, want je betaalt zo'n €260 aan vastrecht per jaar voor gas. Als je een warmtepompboiler neer kunt zetten (en je gasfornuis kunt vervangen door inductie of evt keramisch) dan bespaar je elk jaar €260.
Huurhuis, ik mag niet van het gas af zelf zomaar, en mijn huis is dik 70 jaar oud, dus tja, deze dure meters neem ik maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
dragon2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Huurhuis, ik mag niet van het gas af zelf zomaar, en mijn huis is dik 70 jaar oud, dus tja, deze dure meters neem ik maar voor lief.
Dan kun je weinig doen inderdaad, maar even voor de duidelijkheid, voor SWW (sanitair warm water) en je manier van koken is de leeftijd en de mate van isolatie redelijk irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
dragon2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Dat is echt heel zuur als je net overal buiten valt. Geld ook voor de toeslagen. Wat dat betreft ben ik ook erg dankbaar dat ik dit in ieder geval heb gekregen al is het een druppel op een gloeiende plaat. Beter dan niets. Ik weet dat airco de ideale oplossing zou zijn maar dat gaat helaas echt niet lukken financieel. Zelfs al zou ik die 600 euro erbij leggen. Mag ik vragen wat jij kwijt was incl plaatsen en alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:00:
[...]

9,8 in laagcalorisch Nederlands gas en dan moet de efficiëntieverliezen in de gasketel er nog vanaf.

Daarnaast ontbreken er een aantal variabelen om hier zo'n ongenuanceerde uitspraak over te doen. Je hebt er namelijk geen rekening mee gehouden dat OP aangeeft een mooi overschot aan zonne-energie te hebben. Dit verandert namelijk de effectieve prijs van elektriciteit van de normale tarieven uit het net naar het teruglevertarief (even aangenomen dat de woningbouw voor de afschrijving betaalt). Bij veel grote jongens zoals Essent en Vattenfall is dit namelijk niet veel meer dan 5-8 cent.

Daarnaast is de uitspraak dat de gasprijs 9-10 keer zo hoog moet zijn als stroom alleen waar als je het beide in kWh uitdrukt.

De berekening wordt dus heel anders, afhankelijk van het geldende teruglevertarief:

9 (kWh per m3) * 0,08 (effectieve prijs elektra per kWh) / 2,45 (gasprijs per m3) = 0,29

Dit betekent dat elektrisch stoken voor de eerste 807 kWh zo'n 3.4 keer goedkoper is dan stoken op gas.

Daarna heb je ongeveer gelijk inderdaad. De balans is dan:

9 * 0,55 / 2,45 = 2, dus dan is gas 2 keer zo goedkoop is als elektra.
toon volledige bericht
Dankjewel voor je uitleg al ben ik niet zo goed met cijfertjes. Misschien wel interessant om even te vermelden dat ik geen slimme meter heb gekregen maar dat ze de ouderwetse draaischijf hebben terug geplaatst. Dan heb ik als ik het goed begrepen heb dus niet van doen met teruglevertarieven? Hij draait gewoon terug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Dankjewel voor je uitleg al ben ik niet zo goed met cijfertjes. Misschien wel interessant om even te vermelden dat ik geen slimme meter heb gekregen maar dat ze de ouderwetse draaischijf hebben terug geplaatst. Dan heb ik als ik het goed begrepen heb dus niet van doen met teruglevertarieven? Hij draait gewoon terug dus.
Jawel, want als je meter straks in 2023 800kWh lager staat dan op dezelfde tijd in 2022, dan krijg je die 800 kWh * de terugleververgoeding terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
TERW_DAN schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:36:
[…]
ik denk dat je zelfs met een mobiele airco die je fatsoenlijk aansluit een betere efficiëntie gaat halen als een simpel elektrisch kacheltje.
[…]
Er zijn amper mobiele airco’s die ook kunnen verwarmen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Dat is op zich gunstig als je straks niet meer mag salderen. Maar de kans is heel groot dat je netbeheerder binnenkort aanklopt om die meter te vervangen. Onder de streep maakt het niet zo gek veel uit zolang je mag salderen (dat is sowieso nog tm volgend jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Rmg schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:10:

Tja isoleren, ik heb op de slaapkamer zelfs nog enkel glas. Ik waaide mijn bed uit en het water droop langs mijn ruiten af aan de binnenkant. Van alle ellende heb ik daar maar rolluiken gehangen dus dat scheelt enorm. Die laat ik swinters dus gewoon dicht. Woningbouw is tochtende kieren komen dicht kitten bij de kozijnen, scheelde ook wel. Verder moet ik gewoon braaf wachten tot we eindelijk aan de beurt zijn voor nieuwe ramen en kozijnen. Op zich is het niet echt in slechte staat hoor. Ik zie wel ergere dingen bij huurhuizen. Het enige wat ik nog zelf kan doen is van die radiatorfolie achter de verwarming doen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:38:
[...]

Jawel, want als je meter straks in 2023 800kWh lager staat dan op dezelfde tijd in 2022, dan krijg je die 800 kWh * de terugleververgoeding terug.
Oh ok. Dan moet ik daar dus idd toch rekening mee houden bij het overstappen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
TERW_DAN schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:42:
[...]

Dat is op zich gunstig als je straks niet meer mag salderen. Maar de kans is heel groot dat je netbeheerder binnenkort aanklopt om die meter te vervangen. Onder de streep maakt het niet zo gek veel uit zolang je mag salderen (dat is sowieso nog tm volgend jaar).
Ja klopt, daar was ik me al van bewust. Al werd me al door diverse mensen aangeraden om te proberen het zo lang mogelijk uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Ja klopt, daar was ik me al van bewust. Al werd me al door diverse mensen aangeraden om te proberen het zo lang mogelijk uit te stellen.
En waarom is dat precies? Er zijn voor zover ik weet eigenlijk geen redenen om niet een slimme meter te willen, behalve mensen die bang zijn voor hun privacy.

Met ouderwetse radiatoren kan je ook kijken naar van die ventilatoren om aan de onderkant vna je radiator te klikken. Mijn ouders hebben die erop gezet en sindsdien is het veel sneller warm in de kamer. Scheelt ook weer stoken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik zou dit filmpje ook eens bekijken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Versla de jaarafrekening! - Deel 08 - Raambekleding & Tochtband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
En ook deze eens. Schijnt ook tegen condens te werken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Goedkoop enkel glas isoleren (en tegen condens)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:50
Wanneer je je huis 's nachts al niet lager dan 18 graden af laat koelen dan vraag ik me af hoe hoog de temperatuur overdag is.
Dan kun je wel zeggen dat je snel last heb van de kou, maar daar hoef je echt niet je hele huis voor warm te stoken.
Begin eens met meerdere laagjes kleding aan te doen, dat scheelt al gauw 2 graden stoken. Warme sokken en pantoffels aandoen. Als het echt koud wordt een mutsje en dasje omdoen. Goedkoop tapijtje op plekken waar je zit en waar de vloer koud optrekt. En kijk eens in je woning waar je warmte verliest, grote kans dat er ventilatiekanalen zijn die je in de winter af kunt sluiten. Verder hetgeen anderen ook al adviseren. Slaapkamer verwarmen is daar een van, dat is juist ongezond, dubbel dekbed is beter. Wel blijven ventileren, vochtige lucht doet er langer over om warm te worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:27:
[...]

Dat is echt heel zuur als je net overal buiten valt. Geld ook voor de toeslagen. Wat dat betreft ben ik ook erg dankbaar dat ik dit in ieder geval heb gekregen al is het een druppel op een gloeiende plaat. Beter dan niets. Ik weet dat airco de ideale oplossing zou zijn maar dat gaat helaas echt niet lukken financieel. Zelfs al zou ik die 600 euro erbij leggen. Mag ik vragen wat jij kwijt was incl plaatsen en alles?
4 euro boven de grens. Bruto... 😒

De airco was een kado van m'n ouders 🥰
De vergunning kwam er nog bij (hier verplicht helaas), puur de airco was 2965 euro (1 split, wel een prijzige, pompje kwam er later ook nog bij meen ik, en onderhoudscontract).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
TERW_DAN schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:36:
Als je het kan betalen is een airco echt een uitkomst. Ik ben hier van 562m³ naar 188m³ gegaan per jaar. Tegen een verbruik van +- 1000kWh meer (dat laatst vertekend ontzettend, omdat ik veel meer ben gaan verbruiken door thuiswerken, dus aardig wat korrels zout erbij. De airco zal denk ik minder verbruiken dan die 1000kWh).

Nu is dat met een splitunit, maar ik denk dat je zelfs met een mobiele airco die je fatsoenlijk aansluit een betere efficiëntie gaat halen als een simpel elektrisch kacheltje. En zeker voor een relatief kleine woning krijg je het waarschijnlijk vrij snel behaaglijk met zo'n ding.

Maar ik zou zeker eens uitrekenen wat het ding kost in stroom (+ aanschaf) ten opzichte van gewoon op gas te blijven stoken. Gas is duur, maar het blijft een efficiënte manier om het warm te krijgen
Airco aanschaffen heb ik helaas echt geen budget voor. Anders had ik dat idd al lang gedaan. Hopelijk lukt het in de toekomst een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
dragon2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:35:
[...]

4 euro boven de grens. Bruto... 😒

De airco was een kado van m'n ouders 🥰
De vergunning kwam er nog bij (hier verplicht helaas), puur de airco was 2965 euro (1 split, wel een prijzige, pompje kwam er later ook nog bij meen ik, en onderhoudscontract).
Dat is echt zo triest! Maar ik ken dit hoor. Je krijgt meer inkomen per maand maar houdt minder over.😔 Ben je in bezwaar gegaan? Er bestaat zoiets als de hardheidsclausule. En dan te bedenken dat het ook nog eens per gemeente verschilt. Bij een andere gemeente kreeg je het wellicht wel. Ik zou het toch eens op die hardheidsclausule proberen te gooien.

Bedankt voor de info. Dat is echt heel veel geld, krijg ik echt nooit bij elkaar. Of ik moet de loterij winnen waar ik niet aan mee speel.🤪 Super fijn zo'n cadeau, geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Yaksa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:19:
Wanneer je je huis 's nachts al niet lager dan 18 graden af laat koelen dan vraag ik me af hoe hoog de temperatuur overdag is.
Dan kun je wel zeggen dat je snel last heb van de kou, maar daar hoef je echt niet je hele huis voor warm te stoken.
Begin eens met meerdere laagjes kleding aan te doen, dat scheelt al gauw 2 graden stoken. Warme sokken en pantoffels aandoen. Als het echt koud wordt een mutsje en dasje omdoen. Goedkoop tapijtje op plekken waar je zit en waar de vloer koud optrekt. En kijk eens in je woning waar je warmte verliest, grote kans dat er ventilatiekanalen zijn die je in de winter af kunt sluiten. Verder hetgeen anderen ook al adviseren. Slaapkamer verwarmen is daar een van, dat is juist ongezond, dubbel dekbed is beter. Wel blijven ventileren, vochtige lucht doet er langer over om warm te worden.
Mijn hele huis? Ik stook overdag alleen mijn woonkamertje en keukentje van 20 m2 en 8 m2, thats it. De deur van de slaapkamer staat altijd open snachts en de verwarming helemaal terug draaien en weer opstarten is uiteindelijk veel duurder dan op 17/18 laten staan. Verder zit ik hier in de winter al als eskimo inclusief teddy deken en kruiken.☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Dankjewel. Bij het enkel glas heb ik inmiddels rolluiken gelukkig dus geen tocht en condens meer en gordijnen bij het dubbel glas. Tochtstrips heb ik ook en kozijnen zijn afgekit vorige winter. Ik hoop binnen 1 of 2 jaar ook aan de voorkant rolluiken te kunnen plaatsen dus duurt helaas nog even. Ik ga wel nog even wat radiatorfolie scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 18:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waarvvoor jou het omslagpunt ligt is is een rekensom die alleen jij kan maken.
Je moet nl weten wat je terugkrijgt als terugleververgoeding. (Dus terugleveren onder 0).
Dat doe je keer 800, en dan kijk je naar je gasprijs en weet je ook hoeveel gas je daarvan kan kopen. Op deze manier zet je je terugleververgoeding om in gas en kan je dus langer/warmer stoken zonder meerkosten.

Dan verbruik je 980 kuub gas. Zeg dat je 200 gebruikt voor heet water/douchen. Blijft er 780 kuub over voor verwarming. Zeer waarschijnlijk verbruik je het grootste gedeelte daarvan in
nov/dec/jan/feb met de piek op dec/jan en die die maanden zal je 200 kuub per maand wegstoken; een goede 60 dagen waarin het echt koud is.

In die 60 dagen kan je desgewenst 800kWh opstoken met een ventilatorkacheltje. Die zijn meestal 1000/1500 watt, dus die kan je (800/60 is 13,3kWh per dag, 13,3/1500 = 8,8) bijna 9 uur per dag aan laten staan voordat je overschot op is.

Reken het vooral na, ik ben meer een talenman... ;)

En, check even of je ketel op een lagere temperatuur kan:
https://www.consumentenbo...afstellen-van-je-cv-ketel

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 02-07-2022 23:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
teacher schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:17:
Waarvvoor jou het omslagpunt ligt is is een rekensom die alleen jij kan maken.
Je moet nl weten wat je terugkrijgt als terugleververgoeding. (Dus terugleveren onder 0).
Dat doe je keer 800, en dan kijk je naar je gasprijs en weet je ook hoeveel gas je daarvan kan kopen. Op deze manier zet je je terugleververgoeding om in gas en kan je dus langer/warmer stoken zonder meerkosten.

Dan verbruik je 980 kuub gas. Zeg dat je 200 gebruikt voor heet water/douchen. Blijft er 780 kuub over voor verwarming. Zeer waarschijnlijk verbruik je het grootste gedeelte daarvan in
nov/dec/jan/feb met de piek on dec/jan. Dus een goede 60 dagen waarin het echt koud is.

In die 60 dagen kan je desgewenst 800kWh opstoken met een ventilatorkacheltje. Die zijn meestal 1000/1500 watt, dus die kan je (800/60 is 13,3kWh per dag, 13,3/1500 = 8,8) bijna 9 uur per dag aan laten staan voordat je overschot op is.

Reken het vooral na, ik ben meer een talenman... ;)

En, check even of je ketel op een lagere temperatuur kan:
https://www.consumentenbo...afstellen-van-je-cv-ketel
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitleg maar jemig, ik vind het knap hoor voor een talenman. Ik ben hier echt heeeeeel erg slecht in. Ik heb het rekenkundig inzicht van een amoebe.🤪 Ik ga hier morgen nog eens goed naar kijken en zien of ik het snap. Wat betreft de terugleververgoeding: dat weet ik nog niet omdat ik nog moet switchen per 1 oktober. Geen idee waar naar toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Ja, dit zal voor veel mensen een grote zorg worden komende winter.

Het klinkt alsof je alleen bent, al zeg je dat nergens expliciet? Dan is serieus besparen mogelijk door vooral jezelf te verwarmen.

De CV op 15 of 16, dat is oncomfortabel maar wel genoeg om schimmel/vocht te voorkomen. En dan lokaal verwarmen met een klein vermogen. Bijvoorbeeld alleen je keuken, of, is alleen jezelf haalbaar?

Met zoiets op de bank over of om je heen heb je het gegarandeerd niet koud terwijl je zit:

https://www.blokker.nl/me...mtedeken-xxl/2436744.html

Overweeg idem voor je bed (elektrische onderdeken) 1 a 2 uurtjes voor je gaat slapen, met een timer. Dan geeft het minder dat de slaapkamer koud is. Zeker met lekker warme deken (dons als je niet allergisch bent -> bij Ikea betaalbaar).

Er bestaan ook verwarmde muizen, muismatten, toetsenborden, als je veel met de computer werkt. Ik ken iemand die stoelverwarming bedoeld voor in een auto in/op zijn bureaustoel heeft weten te klussen. Werkt ook.

Dit gaat om kleine vermogens en daarom is het goedkoper. Met elektrische straalkachels hele ruimtes warm stoken is ca. 2x zo duur als met de CV-ketel. Maar met zulke lokale dingen om jezelf warm te houden, denk ik dat je het overschot van de zonnepanelen nog niet eens op maakt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 11:51
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:05:
[...]

.. de verwarming helemaal terug draaien en weer opstarten is uiteindelijk veel duurder dan op 17/18 laten staan. ...
Dit is al keer op keer ontkracht. Verliezen naar buiten worden hoger naarmate het temperatuursverschil groter is. Het enige is dat bij vloerverwarming etc het gewoon heel lang duurt, maar je verspilt energie door 's nachts te stoken.

Bedenk heel simpel: Ik heb een pan met kokend water.
Zal ik die dan de hele nacht op 80 graden heet houden zodat ie in de ochtend weer lekker snel aan de kook is, of kan ik hem beter laten afkoelen en in de ochtend weer aan de kook brengen.
Je huis is een groter object maar da's het mooie van natuurkunde, de wet blijft gewoon gelden.

Verder is temperatuur vaak een kwestie van wennen. Als ik bezig ben in huis dan staat de kachel hier vaak gewoon uit, en heb ik een trui aan, en in de winter stoken we op 19 graden. Alleen beneden, in de slaapkamer gewoon een dik dekbed en als het echt koud is ff sokken aanhouden of een kruik tot je voeten ook warm zijn. Ramen op onze slaapkamers staan ook altijd open.

Als ik in mijn kleine werkkamer aan het werk ben, stook ik electrisch. Goedkoper dan een hele woning warm houden en de cv is dan ook gewoon uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 03-07-2022 00:30 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:28:
[...]

Verder is temperatuur vaak een kwestie van wennen. Als ik bezig ben in huis dan staat de kachel hier vaak gewoon uit, en heb ik een trui aan, en in de winter stoken we op 19 graden. Alleen beneden, in de slaapkamer gewoon een dik dekbed en als het echt koud is ff sokken aanhouden of een kruik tot je voeten ook warm zijn. Ramen op onze slaapkamers staan ook altijd open.

Als ik in mijn kleine werkkamer aan het werk ben, stook ik electrisch. Goedkoper dan een hele woning warm houden en de cv is dan ook gewoon uit.
Dat 'wennen' is vaak helemaal niet mogelijk als je chronisch ziek bent. Ik bv kan mijn verwarming in de woonkamer niet eens op 19oC zetten want dan wordt ik nog veel zieker (koorts enz). Dus gezien jij dit zo makkelijk zegt zul je wel gezond zijn. Good for you, maar praat aub niet voor anderen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
dragon2 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:13:
[...]

Dat 'wennen' is vaak helemaal niet mogelijk als je chronisch ziek bent. Ik bv kan mijn verwarming in de woonkamer niet eens op 19oC zetten want dan wordt ik nog veel zieker (koorts enz). Dus gezien jij dit zo makkelijk zegt zul je wel gezond zijn. Good for you, maar praat aub niet voor anderen :|
Dat ben ik met je eens. Lekker hoor om 24/7 terwijl je je al hondsberoerd voelt in de kou te zitten en liggen. Nóg meer pijn en ellende. Ik ben echt wel zeer bewust bezig met mijn dikke truien en vesten, teddyplaid, kruiken, deuren dicht en de verwarming een graadje lager maar er zijn grenzen. Dan draai ik maar de schulden in. Dat zal wel meer mensen overkomen nu ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
[...]

Ik snap dat je eisen hebt maar vrees dat je toch wat moet gaan inleveren op comfort om straks de rekening te kunnen betalen. Voor iedereen is de rekening explosief gestegen en we zullen allemaal de pijn voelen. Als jij de verwarming op een hoge temperatuur wilt hebben dan betaal je er ook voor.

Het verwarming van ruimtes waar je tijdelijk bent lijkt mij niet altijd ideaal, kost veel energie voor weinig comfort winst.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Termi schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Ik snap dat je eisen hebt maar vrees dat je toch wat moet gaan inleveren op comfort om straks de rekening te kunnen betalen. Voor iedereen is de rekening explosief gestegen en we zullen allemaal de pijn voelen. Als jij de verwarming op een hoge temperatuur wilt hebben, prima maar dan betaal je er ook voor.

Het verwarming van ruimtes waar je tijdelijk bent lijkt mij niet altijd ideaal, kost veel energie voor weinig comfortwinst.
Wie heeft het over hoge temperaturen? Sorry maar maar 20 graden in de winter is gewoon normaal, zeker voor zieken en ouderen. Wie zegt dat er gestookt wordt in.ruimtes waar we maar tijdelijk zijn? Totaal niet aan de orde. Het is gewoon schandalig dat mensen tegenwoordig in de kou moeten zitten en de boodschappen niet meer te betalen zijn. Lekker makkelijk om te zeggen dat iedereen de pijn voelt. Deze discussie is overigens totaal off topic. Ik wil graag weten waten wat goedkoper is, een electrische kachel of stoken. Ik heb geen tips gevraagd over hoe ik mijn leven nog ellendiger kan maken. Ga maar zelf in de kou zitten en pijn lijden 24/7.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Beste Tweakers

Mijn vraag was wat voordeliger was; een electrische kachel of stoken. Kunnen we het daarbij houden aub? Ik ben zeer bewust bezig en doe verder al alles wat in mijn macht ligt om maar zo min mogelijk te hoeven stoken. Opmerkingen als de thermostaat op 16 want dat went en iedereen lijdt pijn momenteel kan ik helemaal niks mee.

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik lig hier ook op de bank met dikke trui thermobroek en 3 plaids in de winter ja... En verwarming op 20oC.
Wat mij trouwens hielp met slapen is een electrische deken, en tegenwoordig heb ik een waterbed (niet duur op mp). Kost (aardig wat) stroom, maar als je toch overschot hebt kun je dat wegstrepen en hoeft de slaapkamer niet verwarmd te worden.

's Nachts idd beter de verwarming op 15oC zetten ipv 18oC, ook al is je huis tochtig (mijn vorige huis was begin 20e eeuw, nu 70+jaar oud huis dus weet wat je bedoelt).
Plus dikke gordijnen voor alle ramen (ik heb velours, was niet duur). Mijn buuf klaagde ook over hoog gasverbruik en heeft nu ipv helemaal geen raambedekking (alleen klapluiken 's nachts) luxaflex opgehangen, ik denk niet dat dat ook maar iets helpt 🙈

Zo'n electrische kacheltje is bijna altijd een heel slecht idee. Daar gaan een hoop mensen nu de mist mee in ben ik bang, die zie ik in de buurt app op zoek naar goedkope kacheltje ipv gas stoken. Maar gas stoken is goedkoper!
In jouw geval met zonnepanelen zul je echt moeten gaan rekenen, want jij hebt wat (soort van gratis) stroom over. Dus een beetje bijverwarmen zal in jouw geval nog wel gaan. Maar wees er dus wel voorzichtig mee, kan ook flink duurder uitpakken 😑

[ Voor 23% gewijzigd door dragon2 op 03-07-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26
dragon2 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:06:
Ik lig hier ook op de bank met dikke trui thermobroek en 3 plaids in de winter ja... En verwarming op 20oC.
Wat mij trouwens hielp met slapen is een electrische deken, en tegenwoordig heb ik een waterbed (niet duur op mp). Kost (aardig wat) stroom, maar als je toch overschot hebt kun je dat wegstrepen en hoeft de slaapkamer niet verwarmd te worden.
Zolang we kunnen salderen kost nog steeds elke Wh die je direct van je zonnepanelen gebruikt net zo veel geld als een Wh gebruiken uit het net. In geval van overschotten kan het verminderen van je energierekening met de terugleververgoeding interessanter zijn dan direct verbruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2022 09:12 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Madeliefxxx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:04:
Beste Tweakers

Mijn vraag was wat voordeliger was; een electrische kachel of stoken. Kunnen we het daarbij houden aub? Ik ben zeer bewust bezig en doe verder al alles wat in mijn macht ligt om maar zo min mogelijk te hoeven stoken. Opmerkingen als de thermostaat op 16 want dat went en iedereen lijdt pijn momenteel kan ik helemaal niks mee.

Bedankt.
Elektrisch stoken met convectie kachels is duur, maar zolang je binnen je 'gratis' stroom van je panelen blijft natuurlijk niet. Een elektrische kachel zelf heb je al voor zo'n 100 - 150 euro. Convectie neemt wel veel stroom, voor iedere 1000w aan vermogen 1kWh verbruik per uur dat hij aanstaat.

Wat je ook nog kunt doen is 'out of de box' denken, en in plaats van je woonruimtes verwarmen, jezelf verwarmen. Denk aan elektrische dekens/kussens. Dat zou echt aanzienlijk kunnen schelen op je stookkosten, het is natuurlijk wel lastiger wanneer je veel in huis bezig bent...

Heel veel succes gewenst i.i.g, lastige situatie en ik hoop dat het je allemaal gaat lukken aankomende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:01

de Peer

under peer review

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Elektrisch stoken met convectie kachels is duur, maar zolang je binnen je 'gratis' stroom van je panelen blijft natuurlijk niet.
Jawel dan ook. Ik probeer juist zo zuinig mogelijk te zijn want mijn overschot verkoop ik voor 46 eurocent per kWh aan Eneco. Die kWh's zelf verbruiken voor een elektrisch kacheltje is gigantisch duur!

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 17:05
Ligt er ook een beetje aan of je je huis wil verwarmen, of alleen de kamer waar je een dag in werkt/slaapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:15
Een elektrische ventilator met als intentie je als persoon te verwarmen is al snel goedkoper dan ruimte verwarming. Mits je niet 16 wakke uren thuis doorbrengt. En beperkt zich natuurlijk tot een relatief vaste locatie. Elektrische verwarmingselementen met als doel een ruimte te verwarmen daarentegen, is duur, en gaat het momenteel niet winnen van gas. Vraag is dus een beetje hoe ziet je dagbesteding er daarin uit.

Daarnaast, aanzienlijk goedkoper dan stoken is gewoon adequate kleding. We zijn in Nederland ontzettend gewend geraakt aan binnentemperaturen van circa 20 graden en rondlopen in een T-shirt binnenshuis. Maar je kunt er ook voor kiezen om wat meer lagen te dragen. Als je echt maximaal wilt besparen, kun je thermo kleding dragen. Met goede thermokleding behoud je zelfs bij minder dan 10 graden voldoende warmte om geen externe warmtebron noodzakelijk te hebben. Is natuurlijk niet ideaal, maar indien de financiële nood echt hoog is, een overweging.

Als laatste, kan minder tijd thuis doorbrengen helpen. Maar dit hangt natuurlijk af van je dagbesteding, je interesses en eventuele mogelijkheden in de omgeving. Denk bijvoorbeeld vaker naar de sportschool, bibliotheek (om daar een boek te lezen i.p.v. thuis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
Je hebt 800 KWh over per jaar, daarvoor kan je je simpele electrische kachel 800/1,5 = 533 uur vol vermogen laten draaien (wat niet nodig zal zijn, constant op vol vermogen draaien). Daarmee ga je (grofweg) 100 m3 minder gas gebruiken dus bespaar je 150 euro per jaar aan gas.

Als je voor een convectiekachel gaat dat zou ik persoonlijk voor een kacheltje met ventilator gaan in plaats van een oliegevulde kachel. Daarmee wordt de warmte sneller verspreid, dit is comfortabeler. Die kacheltjes kosten een paar tientjes.

Maar een woonkamer van 20 m2 (dus niet heel groot) leent zich ook voor een infrarood-verwarming, daar zou ik zeker eens naar kijken. Een infrarood paneel voor 20 m2 kost wel meer maar verbruikt minder voor een ruimte van 23 m2 . Uitgaande van 600 W als bijverwarming kan je dus 800/0,6 = 1333 uur je paneel op vol vermogen draaien...

En verder wat boven gezegd wordt : 's nachts niet op 18 maar 12-15 graden oid. Dat je het gevoel hebt dat het meer energie kost om 's morgens je huis op temperatuur te brengen is puur een comfort-kwestie, zoals Mistraller in "Electrisch kacheltje goedkoper dan gas?" al zegt.

edit: 600 W infrarood zal met name bijverwarming zijn schat ik in. Uiteindelijk is het warmteverlies en daarmee de verwarmingsvraag afhankelijk van het temperatuursverschil tussen buiten en binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 03-07-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:26
@bvdbos maar 800kWh kunnen verkopen voor € 0,46 levert je € 368,- op.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Er is hier een hoop onbegrip over de situatie waarin mensen met een laag inkomen in zitten hoor. De TS spreekt van een budget van €150 voor een verwarmingstoestel. Dan gaat een airco of investeren in isoleren moeilijk gaan vrees ik. En in slecht geïsoleerde woningen voelt het al snel koud aan omdat er zoveel koude wind door waait. Het kan best zijn dat de realiteit is dat er minder gestookt moet worden om de rekeningen te kunnen betalen maar voor sommige mensen betekent dat een enorme achteruitgang in comfort. Meer dan een graadje minder in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning bijvoorbeeld. Dit is een forum met bovengemiddeld veel mensen die goed verdienen maar dat gaat niet voor iedereen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:47
Ik zou proberen een mobiele airco met verwarmingsfunctie te kopen. Soms zie je deze in de Amazon warehouse (2e hands) voor rond de 150 euro staan. Nieuw zijn de goedkoopste modellen iets duurder dan 200 euro bij o.a. Bol.com
Als je vervolgens de mod toepast die in dit topic wordt gesproken Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen, dan kan je de efficientie van je mobiele airco drastisch verhogen en komt deze in de buurt van een monoblock.
Ik heb dit zelf ook gedaan en was rond de 135 euro kwijt (wel een airco zonder verwarmingsfunctie).

Airco amazon warehouse 110 euro
Ventilatie slang amazon 15 euro
Tape, plastic doos en spanbanden Action 10 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33
Admiral Freebee schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:12:
offtopic:
Er is hier een hoop onbegrip over de situatie waarin mensen met een laag inkomen in zitten hoor. De TS spreekt van een budget van €150 voor een verwarmingstoestel. Dan gaat een airco of investeren in isoleren moeilijk gaan vrees ik. En in slecht geïsoleerde woningen voelt het al snel koud aan omdat er zoveel koude wind door waait. Het kan best zijn dat de realiteit is dat er minder gestookt moet worden om de rekeningen te kunnen betalen maar voor sommige mensen betekent dat een enorme achteruitgang in comfort. Meer dan een graadje minder in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning bijvoorbeeld. Dit is een forum met bovengemiddeld veel mensen die goed verdienen maar dat gaat niet voor iedereen op.
Ik denk dat het niet zozeer onbegrip is, maar dat er geen andere oplossingen zijn. Niemand kan natuurwetten veranderen. Zonder grote bouwkundige aanpassingen (topicstarter geeft aan het laaghangend fruit al geplukt te hebben) kun je het warmteverlies van een woning alleen maar verlagen door het temperatuurverschil kleiner te maken (lees minder stoken).

Blijft over efficiënter verwarmen, een elektrische kachel heeft een cop van 1 daar verander je niks aan, je kunt het op zijn best plaatselijker inzetten (bijvoorbeeld een elektrische deken). Alternatief is een warmtepomp (of airco) met een veel hoger cop waarde, maar dat is niet betaalbaar voor de topicstarter. Het is gewoon een enorm lastige situatie waar het links of rechtsom gaat knellen. Ik snap de tips dan ook wel, misschien niet werkbaar voor iedereen, maar soms wel het eerlijkste advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 11:51
[...]

Je kunt goedbedoeld advies ook iets minder keihard afbranden. Wij zijn van 20 naar 19 gegaan; van 22 naar 21,5 is óók mogelijk.

Ik heb zelf slecht doorbloedde handen en voeten dus die zijn altijd koud en ik heb het fenomeen van raynaud.

Een vraag op een forum zal nu eenmaal leiden tot goedbedoelde adviezen. Sorry for that -O-

TLDR: Nee een electrische kachel is niet goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 03-07-2022 12:08 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:26
Je geeft aan chronisch ziek te zijn, ben je wel in staat om wat te bewegen? Lichaamsbeweging zorgt er iig voor dat je doorbloeding verbetert, waardoor je ook minder omgevingswarmte nodig hebt. Althans dat merk ik zelf altijd. Als ik in de winter de hele dag passief aan de pc heb gezeten, kan ik de ruimte verwarmen tot 24 graden en me warm aankleden, maar dan voelt het soms nog als "net aan warm genoeg". Terwijl de dagen dat ik het huis eens poets en regelmatig op en neer de trap op moet lopen, ik in diezelfde ruimte zonder verwarming prima in een shirt en korte broek kan zitten. Vaak een rondje wandelen en veel buiten zijn (mits droog) kan dus ook je warmtebehoefte verlagen.

'savonds op de bank zou je bijvoorbeeld een fleecedeken over je heen kunnen trekken, dat scheelt ook een slok op een borrel, omdat de lichaamswarmte die je uitstraalt niet compleet aan de omgeving verloren gaat.

Thermo ondergoed is al genoemd, daarbij kan ik wollen sokken ook aanraden. Ik heb laatst Stapp Yellow Thermo sokken gekocht, €5,-/paar, maar helaas alleen online zo lijkt het. Mogelijk dat wollen sokken op de lokale markt ook niet duur hoeven te zijn.

Op de badkamer zou ik idd zeker een kacheltje zetten, omdat je daar vaak nat en zonder kleren staat, moet die ruimte gewoon warmer zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar infrarood verwarming kan dan interessant zijn. Let wel, het is stralingswarmte, dus deze verwarmd alleen oppervlakken, niet de lucht. Daarom wel geschikt voor ruimtes waar je kortstondig warmte nodig hebt. Volgens mij werkt het ook direct.

Alternatief is kacheltje met ventilator, die verwarmt juist de lucht. Goedkoper in aanschaf, maar verbruikt wel meer stroom en moet een tijdje branden voor het warm genoeg is, daarna blijft de warmte ook langer hangen. Meer geschikt voor ruimtes waar je langere tijd bent en je niet constant op dezelfde plek zit/staat.

Zelf zet ik de thermostaat doordeweeks als ik van huis ben op 15, doordeweeks in de avond op 19, in de weekenden overdag op 18 en in de avond op 19,5-20. Als er bezoek komt, zet ik het wat hoger. Deze temperaturen zijn voor mij prima te doen en vooral aangepast op behoefte. Het is opvallend wat een 0,5 graad doet voor je warmte-beleving.

Oh en wat ook kan helpen is eens kijken naar de cv temperatuur, cv vermogen en doorstroom van water in de radiatoren (ervan uitgaande dat je die hebt itt vloerverwarming, vloerverwarming is volgens mij lastig wanneer je minder dan normaal wil gaan verbruiken). Daar loopt hier op het forum een topic over, onder de naam "gas besparen door middel van CV tuning". Mocht je een convector radiator hebben, dan kun je daar veel meer vermogen uithalen dmv ventilators (case fans). Maar als je die niet vrij in huis hebt liggen, wordt dat wel een uitgave die je niet 1-2-3 terugverdient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
Wilke schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:06:

Met zoiets op de bank over of om je heen heb je het gegarandeerd niet koud terwijl je zit:

Even inhaken op deze tip, want dat is een goeie! Ik heb dezelfde deken, maar dan van Inventum (ook te koop bij blokker, voor €49,99). Hij wordt snel warm, en heb er zelfs een week mee geslapen in een ruimte die -2 was (vakantiehut). Ging prima en het verbruik was erg laag. Op de bank heb ik hem nauwelijks aangezet omdat deze deken al zo warm is van zichzelf. Dit kan je behoorlijk wat comfort geven op kille dagen, en dat tegen lage verbruikskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
RemcoDelft schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Hier valt behoorlijk wat te verbeteren. Verwarming op de slaapkamer is helemaal niet nodig, neem een winterdekbed. Grote kans dat je watertemperatuur ook onnodig hoog staat, waardoor je HR-ketel in een VR-ketel is veranderd. Zolang het niet heel hard vriest heb ik de CV hier op 45 graden staan.
18 graden 's nachts is ook erg hoog. Heb je toevallig ook gordijnen over de radiatoren hangen? Dan gaat de warmte direct door het raam naar buiten i.p.v. je kamer in.
Mijn ketel staat op 60 graden volgens mij, zal morgen nog eens checken. Ik besef dat 18 graden wat hoog is, maar het duurt anders echt zo vreselijk lang eer het warm is. Ik meen dat de temperatuur slechts 1 graad per uur maar omhoog gaat. Ik heb idd in de woonkamer nog lange gordijnen, wel dunne dus de warmte komt er wel doorheen. Korte dikke gordijnen zou zeker schelen, dat ben ik eigenlijk al heel van plan maar ja, iets met elk dubbeltje om moeten draaien. Elke keer komt er wel weer iets anders tussen. Maar wellicht is nieuwe gordijnen en radiatorfolie wel verstandiger dan een kachel. Bedankt voor de reminder.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
LA-384 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:07:
Je geeft aan chronisch ziek te zijn, ben je wel in staat om wat te bewegen? Lichaamsbeweging zorgt er iig voor dat je doorbloeding verbetert, waardoor je ook minder omgevingswarmte nodig hebt. Althans dat merk ik zelf altijd. Als ik in de winter de hele dag passief aan de pc heb gezeten, kan ik de ruimte verwarmen tot 24 graden en me warm aankleden, maar dan voelt het soms nog als "net aan warm genoeg". Terwijl de dagen dat ik het huis eens poets en regelmatig op en neer de trap op moet lopen, ik in diezelfde ruimte zonder verwarming prima in een shirt en korte broek kan zitten. Vaak een rondje wandelen en veel buiten zijn (mits droog) kan dus ook je warmtebehoefte verlagen.

'savonds op de bank zou je bijvoorbeeld een fleecedeken over je heen kunnen trekken, dat scheelt ook een slok op een borrel, omdat de lichaamswarmte die je uitstraalt niet compleet aan de omgeving verloren gaat.

Thermo ondergoed is al genoemd, daarbij kan ik wollen sokken ook aanraden. Ik heb laatst Stapp Yellow Thermo sokken gekocht, €5,-/paar, maar helaas alleen online zo lijkt het. Mogelijk dat wollen sokken op de lokale markt ook niet duur hoeven te zijn.

Op de badkamer zou ik idd zeker een kacheltje zetten, omdat je daar vaak nat en zonder kleren staat, moet die ruimte gewoon warmer zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar infrarood verwarming kan dan interessant zijn. Let wel, het is stralingswarmte, dus deze verwarmd alleen oppervlakken, niet de lucht. Daarom wel geschikt voor ruimtes waar je kortstondig warmte nodig hebt. Volgens mij werkt het ook direct.

Alternatief is kacheltje met ventilator, die verwarmt juist de lucht. Goedkoper in aanschaf, maar verbruikt wel meer stroom en moet een tijdje branden voor het warm genoeg is, daarna blijft de warmte ook langer hangen. Meer geschikt voor ruimtes waar je langere tijd bent en je niet constant op dezelfde plek zit/staat.

Zelf zet ik de thermostaat doordeweeks als ik van huis ben op 15, doordeweeks in de avond op 19, in de weekenden overdag op 18 en in de avond op 19,5-20. Als er bezoek komt, zet ik het wat hoger. Deze temperaturen zijn voor mij prima te doen en vooral aangepast op behoefte. Het is opvallend wat een 0,5 graad doet voor je warmte-beleving.

Oh en wat ook kan helpen is eens kijken naar de cv temperatuur, cv vermogen en doorstroom van water in de radiatoren (ervan uitgaande dat je die hebt itt vloerverwarming, vloerverwarming is volgens mij lastig wanneer je minder dan normaal wil gaan verbruiken). Daar loopt hier op het forum een topic over, onder de naam "gas besparen door middel van CV tuning". Mocht je een convector radiator hebben, dan kun je daar veel meer vermogen uithalen dmv ventilators (case fans). Maar als je die niet vrij in huis hebt liggen, wordt dat wel een uitgave die je niet 1-2-3 terugverdient.
toon volledige bericht

Bewegen is beperkt idd. Ik lig veel op bed en zit op slechte dagen veel op de bank. Ik wandel (slenter) 2 keer per dag een klein blokje met de hond. Ik beweeg wat ik kan en dat wisselt dus erg. Als ik stil zit kan ik me idd goed redden met een dik vest, en teddyplaid en een hete kruik. Als je wat bezig bent blijft het vest over.😉

Thermo ondergoed en wollen sokken zal ik eens maar kijken. Al vaker gedaan maar altijd blut dus dan wordt het weer een "laat maar".🙈 Geldt ook voor de radiatorfolie en dikke korte gordijnen ipv de lange dunne nu. Wellicht beter geld daar in steken dan in een kachel. Geen vloerverwarming hier trouwens.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
DNND schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Even inhaken op deze tip, want dat is een goeie! Ik heb dezelfde deken, maar dan van Inventum (ook te koop bij blokker, voor €49,99). Hij wordt snel warm, en heb er zelfs een week mee geslapen in een ruimte die -2 was (vakantiehut). Ging prima en het verbruik was erg laag. Op de bank heb ik hem nauwelijks aangezet omdat deze deken al zo warm is van zichzelf. Dit kan je behoorlijk wat comfort geven op kille dagen, en dat tegen lage verbruikskosten.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
dragon2 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:06:

's Nachts idd beter de verwarming op 15oC zetten ipv 18oC, ook al is je huis tochtig (mijn vorige huis was begin 20e eeuw, nu 70+jaar oud huis dus weet wat je bedoelt).
Plus dikke gordijnen voor alle ramen (ik heb velours, was niet duur). Mijn buuf klaagde ook over hoog gasverbruik en heeft nu ipv helemaal geen raambedekking (alleen klapluiken 's nachts) luxaflex opgehangen, ik denk niet dat dat ook maar iets helpt 🙈

Zo'n electrische kacheltje is bijna altijd een heel slecht idee. Daar gaan een hoop mensen nu de mist mee in ben ik bang, die zie ik in de buurt app op zoek naar goedkope kacheltje ipv gas stoken. Maar gas stoken is goedkoper!
In jouw geval met zonnepanelen zul je echt moeten gaan rekenen, want jij hebt wat (soort van gratis) stroom over. Dus een beetje bijverwarmen zal in jouw geval nog wel gaan. Maar wees er dus wel voorzichtig mee, kan ook flink duurder uitpakken 😑
Bedankt voor de tips.

15 graden snachts is me echt te koud. Dan duurt het sochtends ook nog eens 5 uur eer het op temperatuur is. Ik zal eens naar 17 gaan.🥶 Mijn lange dunne gordijnen moeten idd eigenlijk vervangen worden door korte dikke. Ik ga eens op zoek naar iets betaalbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
psychodude schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:43:
Een elektrische ventilator met als intentie je als persoon te verwarmen is al snel goedkoper dan ruimte verwarming. Mits je niet 16 wakke uren thuis doorbrengt. En beperkt zich natuurlijk tot een relatief vaste locatie. Elektrische verwarmingselementen met als doel een ruimte te verwarmen daarentegen, is duur, en gaat het momenteel niet winnen van gas. Vraag is dus een beetje hoe ziet je dagbesteding er daarin uit.

Daarnaast, aanzienlijk goedkoper dan stoken is gewoon adequate kleding. We zijn in Nederland ontzettend gewend geraakt aan binnentemperaturen van circa 20 graden en rondlopen in een T-shirt binnenshuis. Maar je kunt er ook voor kiezen om wat meer lagen te dragen. Als je echt maximaal wilt besparen, kun je thermo kleding dragen. Met goede thermokleding behoud je zelfs bij minder dan 10 graden voldoende warmte om geen externe warmtebron noodzakelijk te hebben. Is natuurlijk niet ideaal, maar indien de financiële nood echt hoog is, een overweging.

Als laatste, kan minder tijd thuis doorbrengen helpen. Maar dit hangt natuurlijk af van je dagbesteding, je interesses en eventuele mogelijkheden in de omgeving. Denk bijvoorbeeld vaker naar de sportschool, bibliotheek (om daar een boek te lezen i.p.v. thuis).
Ik ben idd bijna 24/7 huisgebonden. Dat kan ik ook niet veranderen dus dat wordt er niet goedkoper op dan met een electrische kachel.

In een shirt rond lopen bij 20 graden is voor mij ondenkbaar hoor.😂🥶 Bij 20 graden zit ik met mijn dikke trui en dik fleecevest onder een dikke teddyplaid met een hete kruik. Thermokleding zal ik eens naar kijken.

Dankje voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Dikke gordijnen die dicht bij het raam hangen boven de vensterbank geven een flinke besparing.
Ook een dik gordijn bij voordeur en achterdeur helpt in de winter.

[ Voor 26% gewijzigd door PP_Sound op 04-07-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
dragon2 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:09:
[...]

Je hebt gewoon het recht om abonnementen/diensten op te zeggen. Na het eerste jaar mag dat maandelijks.

Ik ken je huurcontract niet, maar het lijkt me sterk dat de verhuurder of energieleverancier je kunnen dwingen om gas af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:06

sjirafje

No inspirational quotes here

Elke mobiele airco kan overigens verwarmen. Kwestie van uitlaat binnen laten blaze en de koude lucht naar buiten. Een 2ehands mobiele airco heb je buiten het warme seizoen vanaf €60 schat ik.

Een elektrisch kacheltje heeft een rendement van bijna 100% (1kwh stroom verbruik = 1kwh warmte), een mobiele airco verwarmt met een rendement zo'n 200% (0,5kwh stroom verbruik = 1kwh warmte). Verwarmen met een mobiele airco heeft alleen wel nadelen. Omdat je de koude lucht naar buiten moet blazen zul je wel een opening naar buiten nodig hebben, als die niet goed afsluit kan je winst tov een kacheltje zo weer naar buiten lekken. Als de mobiele airco niet beschikt over een verwarm functie en je gebruikt hem voor verwarmen dan verlies je de thermostaat functie, je moet dan zelf de temperatuur meten en de airco aan en uit zetten. Daarnaast is er natuurlijk het geluid wat deze apparaten maken. Zeker de oudere/goedkopere varianten kunnen behoorlijk luidruchtig zijn.

Een split-unit heeft deze nadelen niet maar daar staat wel een veel hoger prijskaartje tegen over. Zou je installatie zelf doen dan ben je nog steeds snel €600+ kwijt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Yeasis schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:03:
Ik zou proberen een mobiele airco met verwarmingsfunctie te kopen. Soms zie je deze in de Amazon warehouse (2e hands) voor rond de 150 euro staan. Nieuw zijn de goedkoopste modellen iets duurder dan 200 euro bij o.a. Bol.com
Als je vervolgens de mod toepast die in dit topic wordt gesproken Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen, dan kan je de efficientie van je mobiele airco drastisch verhogen en komt deze in de buurt van een monoblock.
Ik heb dit zelf ook gedaan en was rond de 135 euro kwijt (wel een airco zonder verwarmingsfunctie).

Airco amazon warehouse 110 euro
Ventilatie slang amazon 15 euro
Tape, plastic doos en spanbanden Action 10 euro
Mobiele airco blaast toch lucht naar buiten. Waar haalt 'ie dan verse lucht vandaan? En wat is de temperatuur van die verse lucht die toch op een of andere manier je ruimte in zal moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

stefanv schreef op maandag 4 juli 2022 @ 01:03:
[...]

Mobiele airco blaast toch lucht naar buiten. Waar haalt 'ie dan verse lucht vandaan? En wat is de temperatuur van die verse lucht die toch op een of andere manier je ruimte in zal moeten komen?
Kijk even naar de link die @Yeasis geeft ;)

Overigens zul je voor verwarmen de mod moeten uitvoeren op het koude deel en niet het warme, maar het principe is het zelfde.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:16
stefanv schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:47:
[...]

Je hebt gewoon het recht om abonnementen/diensten op te zeggen. Na het eerste jaar mag dat maandelijks.

Ik ken je huurcontract niet, maar het lijkt me sterk dat de verhuurder of energieleverancier je kunnen dwingen om gas af te nemen.
Als het niet specifiek benoemd is in het huur contract dan kan je de gasaansluiting opzeggen. Echter is dat voor TS geen optie, aangezien er dan ook een alternatief moet komen voor cv en warm water. In een huur huis en met beperkt budget gaat dat niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
DNND schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor de tip! Dus als ik de verwarming op 18 zet ipv 20 heb ik het warm met deze deken en ben ik zeker weten goedkoper uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Wilke schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:06:
Ja, dit zal voor veel mensen een grote zorg worden komende winter.

Het klinkt alsof je alleen bent, al zeg je dat nergens expliciet? Dan is serieus besparen mogelijk door vooral jezelf te verwarmen.

De CV op 15 of 16, dat is oncomfortabel maar wel genoeg om schimmel/vocht te voorkomen. En dan lokaal verwarmen met een klein vermogen. Bijvoorbeeld alleen je keuken, of, is alleen jezelf haalbaar?

Overweeg idem voor je bed (elektrische onderdeken) 1 a 2 uurtjes voor je gaat slapen, met een timer. Dan geeft het minder dat de slaapkamer koud is. Zeker met lekker warme deken (dons als je niet allergisch bent -> bij Ikea betaalbaar).

Er bestaan ook verwarmde muizen, muismatten, toetsenborden, als je veel met de computer werkt. Ik ken iemand die stoelverwarming bedoeld voor in een auto in/op zijn bureaustoel heeft weten te klussen. Werkt ook.

Dit gaat om kleine vermogens en daarom is het goedkoper. Met elektrische straalkachels hele ruimtes warm stoken is ca. 2x zo duur als met de CV-ketel. Maar met zulke lokale dingen om jezelf warm te houden, denk ik dat je het overschot van de zonnepanelen nog niet eens op maakt.
toon volledige bericht
Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken naar zo'n deken. Stel deze staat de hele.avond aan en mijn verwarming kan daardoor van 20 naar 18, ben ik dan wel zeker weten goedkoper uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
PP_Sound schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:31:
Dikke gordijnen die dicht bij het raam hangen boven de vensterbank geven een flinke besparing.
Ook een dik gordijn bij voordeur en achterdeur helpt in de winter.
Klopt, ik heb helaas lange en wat dunnere gordijnen. Gordijnen in die lengtemaat zijn helaas niet kant en klaar te krijgen. Ben al heel lang op zoek maar zoek door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 16:35
Madeliefxxx schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:56:
Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken naar zo'n deken. Stel deze staat de hele.avond aan en mijn verwarming kan daardoor van 20 naar 18, ben ik dan wel zeker weten goedkoper uit?
Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:15
Is een houtkachel of pelletkachel geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Madeliefxxx schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:08:
15 graden snachts is me echt te koud. Dan duurt het sochtends ook nog eens 5 uur eer het op temperatuur is. Ik zal eens naar 17 gaan.🥶
Het klinkt alsof je thermostaat geen instelbaar weekprogramma heeft, klopt dat?

Voorop gesteld dat je die kan, wil en mag vervangen:

Een slimme of klokthermostaat kan je per weekdag programmeren (al dan niet via een app). Dan zou je van iedere dag kunnen instellen hoe laat je ongeveer opstaat en naar bed gaat. En dan kan automatisch de temperatuur 's avonds omlaag en 's ochtends weer omhoog. Met als grootste voordeel dat ie zorgt voor de juiste temperatuur op de ingestelde tijd en dus al gaat stoken vóór dat moment.

Dan zou 15 graden 's nachts een stuk minder erg moeten zijn, misschien merk je het dan niet eens dat dat gebeurt.

Het werkt vooral goed als je een min of meer vast weekprogramma kunt gebruiken. Maar desondanks vermoed ik dat het vooral beter is voor je comfort; of je de aanschafprijs (zo'n 120-150 euro) terugverdient met minder gas durf ik niet te schatten.
Ik vermoed dat het 's ochtends eerder stoken dan je handmatig doet (grotendeels) zal worden gecompenseerd doordat ie ook 's avonds al voor de ingestelde tijd stopt met stoken. Dus een besparing op gasverbruik verwacht ik dan vooral van de lagere nachttemperatuur. En voor de vergeetachtigen onder ons natuurlijk doordat je dan niet kan vergeten de temperatuur lager te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Wij hebben in 2019 een pelletkachel laten installeren in de woonkamer, ondanks het feit dat daar natuurlijk ook wat ingegooid moet worden en dit allemaal mee is gegaan met de prijsstijging, zijn wij veel voordeliger uit. De pelletkachel verbruikt (weinig) stroom, de pelletkorrels hebben een hoog rendement en wij hebben boven verder geen verwarming nodig dus we hebben onze dure heteluchtverwarming al 3 jaar uit staan. Misschien een tip om eens naar te kijken, maar het is wel een hele verbouwing ivm het rookkanaal. In onze vriendenkring zijn al twee gezinnen om en hebben hun plaatsing van een pelletkachel geregeld, de terugverdientijd is aanzienlijk korter geworden door de gasprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
Madeliefxxx schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Bedankt voor de tip! Dus als ik de verwarming op 18 zet ipv 20 heb ik het warm met deze deken en ben ik zeker weten goedkoper uit?
Ja. In de regel is jezelf verwarmen altijd goedkoper dan een hele ruimte verwarmen. Maar het is ook (gedeeltelijk) uit te rekenen. Deze elektrische deken heeft een aansluitwaarde van 160 watt. Als je de thermostaat van de deken op de hoogste stand een uur aan hebt dan verbruikt dat 0,16 kWh. Als ik even uitga van 50ct per kWh ivm de hoge prijzen momenteel dan kost dat dus maximaal 8 cent per uur. Zet je hem lager of heb je een lagere stroomprijs dan dit, dan wordt het nog goedkoper.

Hoeveel gas je bespaart door de verwarming 2 graden lager te zetten is niet zo gemakkelijk uit te rekenen want ieder huis is uniek. Daarvoor moet je je verbruik over een langere periode bijhouden en corrigeren voor graaddagen. Dat kan gratis via mindergas.nl bijvoorbeeld. Maar met de huidige gasprijzen lijkt het me aannemelijk dat je meer dan 8 cent per uur bespaart door de thermostaat 2 graden lager te zetten.

Edit: ik zie dat je ook nog zo'n 800 kWh aan stroomoverschot zal hebben via de nieuwe zonnepanelen Daarmee kan je de elektrische deken 208 dagen 24u per dag op standje maximaal hebben voordat je gaat betalen. Dan wordt het helemaal een no-brainer :)

[ Voor 35% gewijzigd door DNND op 06-07-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:04

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb een aantal jaar in een heel oud huis gewoond ook ervaring met koud wonen en koud slapen. Je geeft aan dat je thermokleding wilt proberen maar weinig geld hebt. Bij Scapino heb je zwarte thermokleding voor leuke prijs: tientje per shirt/broek met lange mouwen/pijpen. Ik gebruikte ze als pyama en bij koude dagen ook als ondergoed.

https://www.scapino.nl/mo...thermoshirt-1188500000090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:12

QuattroNL

It is I.

Madeliefxxx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:03:
[...]
Klopt, ik heb helaas lange en wat dunnere gordijnen. Gordijnen in die lengtemaat zijn helaas niet kant en klaar te krijgen. Ben al heel lang op zoek maar zoek door.
Lange gordijnen zou je zelf in kunnen korten (stuk afknippen desnoods) of de onderkant omslaan/oprollen zodat de verwarming vrij is. DIt kost je hooguit een stukje draad/touw (hell, kan zelfs met ductape).

Gebruik 's winters overdag ook de zon (wanneer deze lekker schijnt) door juist gordijnen open te doen (afhankelijk van de ligging van je huis en waar de (koude) wind vandaan komt).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ik heb zelf geen ervaring met IR-panelen, maar deze kunnen mogelijk interessant zijn indien je je voornamelijk op dezelfde plek bevind (bv achter een bureau). Dan kun je heel lokaal verwarmen en kan de cv misschien een graadje lager. https://www.hornbach.nl/projecten/infraroodpaneel-kiezen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
Heb je er al over nagedacht te verhuizen? Zal natuurlijk niet zomaar gaan maar bij sociale huurwoningen met een lange inschrijf tijd was het dacht ik mogelijk ook te verhuizen. Jouw huidige huurwoning komt dan ook weer vrij voor de volgende in de rij.

Daarnaast zou ik toch echt gaan kijken voor een airco. Je ziet hier soms prijzen van 2 tot 3k voorbij komen maar als je maar 20 tot 28m2 ( ~70m3 bij 28x2,5 ) hoeft te verwarmen is 1 van de kleinste airco's net voldoende, en vele malen efficiënter dan een elektrische kachel. Uiteindelijk ga je de investering juist terugverdienen. Probleem bij jou is alleen bar slechte isolatie.

Zo heb je al een 2,5kW unit voor 400 / 600 euro ( afhankelijk van merk ) en zit je met installatie meestal rond de 1000 euro.. Met de compensatie van 800 euro en een klein beetje bij sparen of wellicht lenen van je ouders zit je al goed. Zeker als je ziet dat je 981m3 gebruikt :|

Je moet zo snel mogelijk een fatsoenlijk geisoleerd huis hebben. Ik vind het ook een schande dat de woningbouw nog steeds huizen ertussen heeft zitten met enkelglas. Vind het echt schandalig.....maar goed |:(

--edit--
Ook heeft ikea goede dikke gordijnen. Nu heb ik niet deze gordijnen die maar 13 euro kosten per stuk, dus ik weet niet hoe dik deze precies zijn. Maar ik heb de Blahuva en voor 60 euro per paar ( 2x 145x300 ) zijn die ook al spotgoedkoop. Je moet je ze alleen zelf op maat maken en monteren. Datdanweerwel :9

[ Voor 18% gewijzigd door hollandnick op 06-07-2022 13:50 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
hollandnick in "Electrisch kacheltje goedkoper dan gas?"
Ook heeft ikea goede dikke gordijnen. Nu heb ik niet deze gordijnen die maar 13 euro kosten per stuk, dus ik weet niet hoe dik deze precies zijn. Maar ik heb de Blahuva en voor 60 euro per paar ( 2x 145x300 ) zijn die ook al spotgoedkoop. Je moet je ze alleen zelf op maat maken en monteren. Datdanweerwel :9
Blahuva : 733 gr/m2 - > 90% gerecycled polyester
Bengta : 135 gr/m2 - 100% gerecycled polyester

Het aantal gr/m2 zal vermoedelijk recht evenredig zijn met de warmteweerstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
Ik heb niet alles goed gelezen, maar zeker voor de wat kleinere ramen zou isolerende raamfolie een beetje kunnen helpen:

https://www.milieucentraa...ren/isolerende-raamfolie/ (willekeurig google resultaat)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:13
@TS 7702
Ik weet niet wat je op de vloer hebt liggen, maar iets van isolatie (al is het maar tapijt) scheelt enorm in het kou-gevoel.
Ik heb hier vorig jaar bij het vervangen van het parket er een isolatie ondervloer onder gelegd en het ging van koud met sokken aan naar op blote voeten kunnen lopen in de winter.
Terwijl objectief de vloer (boven de kruipruimte) maar een paar graden warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41
Misschien wat minder modieus, maar zwarte gordijnen halen iets meer warmte binnen van de zon dan witte gordijnen. Heb je gordijnen met een zwarte en witte kant, kan je ze in de winter/zomer omdraaien, een klein voordeel in beide seizoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:50
[...]Bedankt voor de tips.
15 graden snachts is me echt te koud. Dan duurt het sochtends ook nog eens 5 uur eer het op temperatuur is. Ik zal eens naar 17 gaan.🥶 Mijn lange dunne gordijnen moeten idd eigenlijk vervangen worden door korte dikke. Ik ga eens op zoek naar iets betaalbaars.
Kijk voor gordijnen 'ns op de Marketplace of Verkoop/Weggeefhoeken van Facebook, daar worden regelmatig gordijnen aangeboden voor heel weinig geld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gleayn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 22:28
Om even de startvraag te beantwoorden...

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar om te beginnen zou ik even kijken hoe de CV ketel ingesteld staat. Dat uitgaande temperatuur moet zo zijn dat de retourtemperatuur (wat terugkomt uit de radiatoren) mag niet hoger zijn dan een graad of 35C (uit mijn hoofd, ik moet opzoeken waar precies het omslagpunt zit, maar 35C is een goede leidraad). Als de retourtemperatuur hoger is dan het omslagpunt is je HR ketel namelijk geen HR ketel, dan haalt hij hoog rendement niet. Veel verwarmingsmonteurs zetten nog steeds doodleuk uitgaande temp op 80C oid, want dan is het 'lekker warm'. Als dat echter tot gevolg heeft dat je HR ketel niet in zijn HR bereik kan draaien, dan verbruikt hij in de orde van 20% meer gas voor alle ruimteverwarmingstaken. Dit kan betekenen dat je per seizoen de uitgaande temperatuur van je CV ketel moet aanpassen voor optimaal resultaat.

De gasunie geeft 9.77kWh/m3 gas aan. Dat is echter voordat het ketelrendement er overheen gaat. De modernste HR ketels zijn in staat tot 107% rendement te draaien op dat getal door een 'natuurkundige truc' met condensatie. Eigenlijk is het geen truc en meer een kweste van definities, maar ten opziche van de 9.77kWh/m3 rekent het uit tot 107%. De ACM rekent met een rendement van 94% in kwesties aangaande de warmtewet voor het ruimteverwarmingsdeel van CV werking. Als we dat getal maar even als een enigszins onderbouwd gemiddelde nemen haal je dus uit die 9.77kWh aan aardgas (9.77 * 0.94) ~9.2kWh aan warmte. Ik weet niet wat je voor gas (gaat betalen), maar als ik op vattenfal kijk voor 1 jaar waar ik woon zie ik een prijs van 2,30/m3 gas. Diezelfde vattenfall aanbieding biedt mij voor 1 jaar een prijs van 53cent/kWh voor electriciteit.

Een electrische kachel is 100% efficient, de warmte kan immers nergens anders naartoe dan het huis in. Als je dus dezelfde ruimtes met een electrische kachel wil verwarmen als dat je met de CV doet, kost warmte via aardas 0,25/kWh, en electrische dus 0,53/kWh als je het koopt.

Dan zijn er echter nog twee punten. Er zijn geloof ik zonnepanelen in het spel. De mijne zullen over de levensduur rond de 11 cent/kWh kosten. Dat kan dus gunstig uitpakken, afhankelijk van je precies terugkrijgt voor het teruglever overschot. Zolang dat minder is dan 0.25/kWh netto, is het gunstig om het overschot te verbruiken met een electrische kachel. (Met airco warmte maken is uiteraard nog veel beter, maar dat was financieel uitgesloten geloof ik).

Dan is er wel nog een ding wat electra wel beter kan dan een CV ketel. En dat is alleen daar verwarmen waar dat echt nodig is. Met een electrische deken kan je met een fractie van de energie die nodig is om het hele huis te verwarmen jezelf warmhouden. Dat zal dus al gauw een hoop geld spelen als je daardoor je CV inderdaad een paar graden kouder kan zetten. Hoe dat precies uitpakt is afhankelijk van jou huis, en de enige manier om daar echt wat zinnigs over te zeggen is door te gaan meten aan je installatie.

Als je in kaart gaat brengen hoe snel je huis bijvoorbeeld opwarmt van 18C->20C als je de thermostaat verzet en aan het beginpunt en eindpunt de gasstand opschrijft, kan je een indicatie gaan krijgen of het beter is de boel op een constante temperatuur te houden of juist het af te laten koelen. Dit is wel weer anders bij verschillende weersomstandigheden. Je huis verliest houd kouder het is, hoe harder het waait en hoe vochtiger het is, sneller warmte. Het kan dus zo zijn dat het bij windstil weer beter is om de temperatuur constant te houden en bij storm juist niet. Dit alles in kaart brengen is helaas nogal een studie natuurlijk, daar hebben de meeste mensen geen zin in.

Maar goed, ik heb vast wat dingen gezegd die al langsgekomen zijn, maar wellicht is het nog ergens nuttig voor. De korte versie is eigenlijk, in het geval van het genoemde vattenfal contract dat als je aan stroom kan komen onder de 25 cent per kWh, (zij het via zonnepanelen of anderszins) dan is het gunstig om met een electrische kachel te verwarmen. Wat wel zal besparen is het huis met de CV kouder houden, en een veel kleiner deel van het huis (liefst alleen jezelf dus), op de gewenste temperatuur houden met bijvoorbeeld een electrische deken. Dat zal zoveel uitmaken dat het de hoge stroomprijs compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
bvdbos schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]

Blahuva : 733 gr/m2 - > 90% gerecycled polyester
Bengta : 135 gr/m2 - 100% gerecycled polyester

Het aantal gr/m2 zal vermoedelijk recht evenredig zijn met de warmteweerstand ;)
verrek.....daar heb ik nou nooit naar gekeken :X bedankt voor de info haha

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:54

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Bedankt voor de tips.

Tip die hier goed werkte toen we nog gordijnen hadden die óver de vensterbank hingen: de gordijnen op de vensterbank leggen. Warmte blijft dan inderdaad niet achter de gordijnen hangen.

Een tweede tip die ik tot laaghangend fruit reken is een (tweedehands) top-down plissé-gordijn. Liefst één met zo'n honingraatstructuur, ofwel dubbellaags. Die vormen (zeker 's nachts) weer een extra lucht laag tussen raam en ruimte. Nadeel is dat het raam dan zodanig afkoelt dat je 's ochtends wat afdroogwerk hebt omdat doorgesijpelde lucht kon condenseren aan het afgekoelde (dus niet-opgewarmde) raam.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
Yaksa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:19:
Als het echt koud wordt een mutsje en dasje omdoen.
Sorry dat ik het zeg, maar dan hebben we als BV Nederland toch wel behoorlijk gefaald als je binnenshuis mutsen op moet gaan zetten omdat je het anders niet meer kunt betalen. We leven niet meer in 1643 toch?

Natuurlijk is het nonsens om in de winter je huis tot 30 graden te verwarmen en in je onderbroek op de bank te gaan zitten, maar een muts en een dasje (neem aan dat je een sjaal bedoeld) is echt wel een dieptepunt.
Slaapkamer verwarmen is daar een van, dat is juist ongezond, dubbel dekbed is beter.
En vanwaar komt deze wijsheid? Daar geloof ik namelijk helemaal niets van, kan je dat onderbouwen?

Hooguit kan je als het te warm is last krijgen van moeite met in slaap komen of door teveel te verwarmen last krijgen van te droge lucht (en wellicht benauwdheid). Maar dan heb je het over extremen en of iemand daar al gevoelig voor is. Een slaapkamer iets opwarmen om comfortabeler te slapen is niet ongezond.

Overigens vind ik het verwarmen van een slaapkamer meestal zinloos en ben ik het er helemaal mee eens als je zegt dat het beter en goedkoper is om een goed dekbed aan te schaffen. Maar dat zal niet altijd de oplossing zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Drardollan op 07-07-2022 13:00 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Om ontopic te blijven. Verwarmen kost nu eenmaal geld, daar is niets aan te doen. Als je inderdaad +/- 800 kW per jaar over gaat hebben dan zou ik zeker overwegen om hier iets mee te doen. Ik zou dan eens kijken naar een olieradiator van bijvoorbeeld 2000 watt. Simpel gezegd gebruikt een dergelijk apparaat dan 2 kW per uur.

Snel gerekend betekent dat dus dat je 800 / 2 = 400 uur kan draaien zonder dat hier kosten aan zitten. Dat gaat je linksom of rechtsom altijd geld schelen aan gas. Elektrisch verwarmen op deze manier is natuurlijk veel minder efficiënt, maar als dit overtollige kilowatts zijn die je eerst niet had dan zou ik zeggen dat het effectief niks kost behalve de aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Beste Tweakers

Door omstandigheden lukt het me helaas niet meer om op ieder persoonlijk te reageren. Ik wil wel iedereen via deze weg bedanken voor alle reacties en het meedenken. Ik lees alles en zo gauw het lukt ga ik keuzes maken en er mee aan de slag. Nogmaals bedankt. 💐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:57:
maar als dit overtollige kilowatts zijn die je eerst niet had dan zou ik zeggen dat het effectief niks kost behalve de aanschaf.
Waarom is het nu zo moeilijk te begrijpen dat teruggeleverde energie óók waarde heeft? (Significante waarde zelfs in huidge markt).

Al meerdere malen aangegeven ook in dit topic maar blijft toch steeds weer terug komen.

Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 07-07-2022 23:15 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
assje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Waarom is het nu zo moeilijk te begrijpen dat teruggeleverde energie óók waarde heeft? (Significante waarde zelfs in huidge markt).

Al meerdere malen aangegeven ook in dit topic maar blijft toch steeds weer terug komen.

Het grote terugleververgoeding topic
omdat
* dit niet de vraag van TS was
* je niet weet hoe het contract met de leverancier van TS in elkaar zit
* het wel klopt wat @Drardollan zegt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
bvdbos schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:19:
omdat
* dit niet de vraag van TS was
* je niet weet hoe het contract met de leverancier van TS in elkaar zit
* het wel klopt wat @Drardollan zegt
Dit is juist exact de vraag van TS. Verder heeft TS aangegeven dat contract per 1 oktober afloop.

De berekening is vrij simpel:
Op basis van info TS is 8kWh warmte per m3 gas een Redelijke aanname.

Elektrisch verwarmen (met een COP van 1) is financieel dus interessant als de gasprijs méér dan 8x zo hoog als het teruglevertarief is.

Zonder naar het teruglevertatief te kijken is geen antwoord te geven op de vraag van TS. Dit is nu juist de kern van het hele verhaal; er is geen sprake van een "gratis overschot". Derving van opbrengst zijn net zo goed kosten.

Stel dat de tarieven als volgt zijn/worden
  • €0,40/kWh teruglevering
  • €2,00/m3 gas
Kosten per kWh van stoken op gas is dan €2/8=€0,25/kWh. Daarmee is elektrisch stoken €0,15/kWh duurder en kost verstoken van de 800kWh overschot dus €120 (extra).

Met een hoger gastarief en/of lager gastarief kam de balans de andere kant opvallen. Uitgaan van "gratis overschot" is hoe dan ook een foute benadering.

[ Voor 59% gewijzigd door assje op 08-07-2022 06:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 16:36

Yucon

*broem*

Madeliefxxx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:48:
[...]

Bewegen is beperkt idd. Ik lig veel op bed en zit op slechte dagen veel op de bank. Ik wandel (slenter) 2 keer per dag een klein blokje met de hond. Ik beweeg wat ik kan en dat wisselt dus erg. Als ik stil zit kan ik me idd goed redden met een dik vest, en teddyplaid en een hete kruik. Als je wat bezig bent blijft het vest over.😉

Thermo ondergoed en wollen sokken zal ik eens maar kijken. Al vaker gedaan maar altijd blut dus dan wordt het weer een "laat maar".🙈 Geldt ook voor de radiatorfolie en dikke korte gordijnen ipv de lange dunne nu. Wellicht beter geld daar in steken dan in een kachel. Geen vloerverwarming hier trouwens.

Bedankt voor de tips.
Ken je infraroodpanelen? Juist zoals je het beschrijft klinkt het alsof het zou helpen als je in het zonnetje kunt gaan zitten. Die infraroodpanelen (of warmtelamp, die zijn nog iets goedkoper) geven heel plaatselijk stralingswarmte af en daardoor voelt het warm ook al is de ruimte zelf relatief koud.

zoiets: https://www.infraroodverw...tt-met-afstandsbedie.html

tweedehands zul je ze op marktplaats ook nog een stuk goedkoper kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
assje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 06:32:
[...]

Dit is juist exact de vraag van TS. Verder heeft TS aangegeven dat contract per 1 oktober afloop.

De berekening is vrij simpel:
Op basis van info TS is 8kWh warmte per m3 gas een Redelijke aanname.

Elektrisch verwarmen (met een COP van 1) is financieel dus interessant als de gasprijs méér dan 8x zo hoog als het teruglevertarief is.

Zonder naar het teruglevertatief te kijken is geen antwoord te geven op de vraag van TS. Dit is nu juist de kern van het hele verhaal; er is geen sprake van een "gratis overschot". Derving van opbrengst zijn net zo goed kosten.

Stel dat de tarieven als volgt zijn/worden
  • €0,40/kWh teruglevering
  • €2,00/m3 gas
Kosten per kWh van stoken op gas is dan €2/8=€0,25/kWh. Daarmee is elektrisch stoken €0,15/kWh duurder en kost verstoken van de 800kWh overschot dus €120 (extra).

Met een hoger gastarief en/of lager gastarief kam de balans de andere kant opvallen. Uitgaan van "gratis overschot" is hoe dan ook een foute benadering.
toon volledige bericht
Mooi voorgerekend, maar pak ik even een willekeurige leverancier zoals Vattenfall dan mag je met deze bedragen gaan rekenen:

€ 0,07/kWh teruglevering
€ 2,86/m3 gas

Kosten per kWh stoken op gas is dan € 2,86/8=€0,35/kWh. Daarmee is elektrisch stoken €0,28/kWh goedkoper.

En dan zou je nu moeten afsluiten, ik kijk met angst en beven uit naar de maanden september-december qua energieprijzen. Het zou mij niet verbazen als het gas richting de €3,50/m3 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:16
@Madeliefxxx al gekeken of je gemeente subsidie geeft voor verduurzaming? Hier in het dorp kan/kon je 90 euro subsidie krijgen voor verduurzaming zoals led lampen, tochtstrips en radiator folie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:08:
Mooi voorgerekend, maar pak ik even een willekeurige leverancier zoals Vattenfall dan mag je met deze bedragen gaan rekenen:
Met een overschot aan opwek zou het dus niet zo handig zijn om deze leverancier te kiezen. De bedragen die ik noemde zijn ook gewoon op basis van opties die er nu zijn. Als de gasprijs hoog is zal de elektriciteitsprijs waarschijnlijk ook hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
assje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Met een overschot aan opwek zou het dus niet zo handig zijn om deze leverancier te kiezen. De bedragen die ik noemde zijn ook gewoon op basis van opties die er nu zijn. Als de gasprijs hoog is zal de elektriciteitsprijs waarschijnlijk ook hoog zijn.
Het beste is om een losse gas en losse stroom leverancier te kiezen, en dan zou je in theorie ook nog eens een andere leverancier kunnen nemen voor teruglevering.

Voor de gemiddelde Nederlander is dat uiteraard te complex, als je het al voor elkaar krijgt.

Maar om ontopic te blijven, elektrisch is behalve bij een goede l/l of l/w pomp niet goedkoper. Maar het kan een prima goedkope keuze zijn. Er werden ook al infrarood panelen genoemd, dat is ook een goede optie. En wellicht is een elektrische deken en goed dekbed ook de investering waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik hoop dat je na zoveel goed bedoelde, maar vaak tegenstrijdige adviezen wijzer bent geworden. Ik doe nog een duit in het zakje: elektrisch verwarmen kan soms echt gunstiger zijn dan gas. Daar ken ik voorbeelden van. Maar scheer niet alle elektrische verwarming over één kam!

In jouw situatie is infrarood verwarmen gunstig als je doorgaans veel op één of 2 plekken verblijft. Infrarood verwarmt niet de lucht in huis, maar jou. En als je dus veel op één plek bent, kun je je met één infrarood kachel/paneel comfortabel voelen. Infrarood panelen zijn best kostbaar, maar simpele straalkacheltjes zijn goedkoop en doen hetzelfde: ze stralen warmte uit. (Niet op de grond zetten als er kleine kinderen rondscharrelen trouwens.) Zeker als je zonnepanelen wat over hebben, kan dit economisch zijn, want de thermostaat kan wat lager terwijl je het toch behaaglijk hebt.

Je moet natuurlijk zelf beoordelen of dit kan vanwege jouw chronische klachten en jouw manier van leven in huis. Dus een 'gewone' elektrische verwarming zou ik niet doen, infrarood kan wel helpen.
Verder is radiatorfolie betaalbaar én effectief. Vaak werkt de radiator het beste als de folie tegen de muur zit, niet tegen de achterkant van de radiator.
De natuurwetten kunnen we niet veranderen, maar soms wel handig in ons voordeel laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Update:
Vandaag een nieuw variabel contract afgesloten. Ondanks de lage TVL toch echt het meest gunstig voor mij. Conclusie is dat de 800 euro overschot opmaken voor mij dus gunstiger gaat worden.

Stroomtarief wordt 0.419
TVL 0,115
Gas 2,132

Stroomgebruik 1692
Teruglevering 2499
Gas 981

Jaartarief 1821,70
Maandtarief 151,81

Bij gebruik van 900 m3 gas zit ik op 145 per maand
Bij gebruik van 700 m3 gas zit ik op 109 per maand
Aldus de medewerker van GC.

Dus ik denk dat in dit geval electrisch bijstoken wel zin heeft. Overdag wordt lastig omdat ik niet constant op 1 plek zit. 's Avonds echter zou ik eventueel zeker 4 uur voor een infrarood/straal kachel kunnen gaan. Ik kwam deze tegen die geschikt is bij weinig plaats, vrijstaand en warm genoeg voor mijn ruimte.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Zijn er kenners die weten hoe ik kan uitrekenen hoeveel uur ik deze kan laten branden bij 800 overschot en hoeveel gas ik dan spaar? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dat is niet te zeggen omdat een elektrische kachel ook een thermostaat heeft (gelukkig). Dus je weet niet a prio hoe lang hij nu echt aan staat. Je kunt het maximaal vermogen vaak begrenzen maar dan nog betekent dat niet dat hij gewoon rücksichtslos doorbrandt tot je een saunatemperatuur hebt bereikt. Je zou er een (slimme) stekker tussen kunnen hangen, zoals die van Homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
800 euro of 800 kWh ? In je TS heb je het over 800 kWh....

Een stroomtarief van 0,149 lijkt mij sterk? Mijn variabel normaaltarief per 1-7-22 bij GC is 0,35677 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
bvdbos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:00:
800 euro of 800 kWh ? In je TS heb je het over 800 kWh....

Een stroomtarief van 0,149 lijkt mij sterk? Mijn variabel normaaltarief per 1-7-22 bij GC is 0,35677 euro...
Neeee foutje! Idd 0,419. 🙈
En 800 kwh overschot.
Pagina: 1 2 3 Laatste