Electrisch kacheltje goedkoper dan gas?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 23:38

Seafarer

XXX

Marzman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:43:
[...]

Volgens mij zeg ik dat niet, ik zeg dat mijn fornuis geen uitlaatpijp heeft en ik zeg dat je moet ventileren en dat de verbranding goed moet zijn.
Ik zie het. Dat zeg je ook niet. My bad.
Die vlammen van die toestellen die ik noemde verbruiken ook zuurstof uit de ruimte. Er wordt nog steeds voor gewaarschuwd in het weerbericht (in Belgie) bij bepaalde weersomstandigheden.
In mijn ogen is er een heel groot verschil tussen lucht verbruiken uit een ruimte met afvoer pijp en luchtverbruiken en de rookgassen in dezelfde ruimte te laten.

Ventileren en goed verbruiken klopt. Maar snapt de gemiddelde mens dit? Kan die daar mee omgaan?

Vandaar dat ik liever heb dat adviezen over kacheltjes die in huis iets verbanden zonder uitlaat gewoon helemaal achterwege worden gelaten.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:19
Als je extra gaat ventileren, ga je dus eerste energie verbruiken om lucht op te warmen, om die vervolgens naar buiten te blazen en koude lucht naar binnen te halen. Dat is niet heel best voor je rendement ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:37
Ik las laatst ergens een reactie van iemand met een hond die telkens gingen kotsen als de petroleum kachel aan ging. Mij lijkt het niet heel gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Een warmtepomp gaat echt niet lukken helaas. Ik heb maar een klein huisje. Alleen de woonkamer en de keuken stook ik altijd. Badkamer alleen tijdens het douchen. 's nachts staat de thermostaat op 18 en draai ik de radiator in de slaapkamer ook open. Deze ligt ook op de begane grond pal naast de woonkamer. Is het ook nog duurder nu met de panelen dan?
Een elektrische kachel kost je 14 a 15 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10
borft schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:16:
Als je extra gaat ventileren, ga je dus eerste energie verbruiken om lucht op te warmen, om die vervolgens naar buiten te blazen en koude lucht naar binnen te halen. Dat is niet heel best voor je rendement ;)
Deels waar, afhankelijk van de luchtvochtigheid kan het efficienter zijn om die te laten dalen door te ventileren en dan pas op te warmen (hoge luchtvochtigheid kost meer energie om op te warmen dan redelijk droge lucht)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-06 11:57

LankHoar

Langharig tuig

Wij hebben sinds kort ook een petroleumkacheltje in gebruik. Het stookt een stuk goedkoper dan gas/elektrisch. Ventileren is inderdaad belangrijk, maar je hoeft niet continue een raampje open te hebben lijkt mij.

We gebruiken nu de CV in de keuken, petroleumkachel in de woonkamer, en een elektrisch kacheltje op mijn kantoor boven. Ik twijfel nu over die laatste: we hebben zonnepanelen die we delen met de eigenaren (we huren), maar we hoorden al dat dit niet helemaal genoeg is voor ons gezamenlijke gebruik. Een elektrisch kacheltje verbruikt natuurlijk enorm veel stroom, maar boven hebben we geen verwarming, en het is ook nog eens slecht geïsoleerd, en ik vind thuiswerken met 10-12 graden in de ruimte toch niet echt prettig :+ De vraag is nu of we beter een extra petroleumkacheltje kunnen aanschaffen, of dat we elektrisch blijven verwarmen. Ik vraag me alleen af hoe ik dit kan uitrekenen.

Bijkomend nadeel: in de ruimte waar ik nu werk is nu geen ventilatiemogelijkheid. Die zou einde van deze maand wel moeten komen (maar afspraak om het raamwerk te vervangen is al paar keer verzet door de installateur).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 09:34

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

LankHoar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:45:
Wij hebben sinds kort ook een petroleumkacheltje in gebruik. Het stookt een stuk goedkoper dan gas/elektrisch. Ventileren is inderdaad belangrijk, maar je hoeft niet continue een raampje open te hebben lijkt mij.

We gebruiken nu de CV in de keuken, petroleumkachel in de woonkamer, en een elektrisch kacheltje op mijn kantoor boven. Ik twijfel nu over die laatste: we hebben zonnepanelen die we delen met de eigenaren (we huren), maar we hoorden al dat dit niet helemaal genoeg is voor ons gezamenlijke gebruik. Een elektrisch kacheltje verbruikt natuurlijk enorm veel stroom, maar boven hebben we geen verwarming, en het is ook nog eens slecht geïsoleerd, en ik vind thuiswerken met 10-12 graden in de ruimte toch niet echt prettig :+ De vraag is nu of we beter een extra petroleumkacheltje kunnen aanschaffen, of dat we elektrisch blijven verwarmen. Ik vraag me alleen af hoe ik dit kan uitrekenen.

Bijkomend nadeel: in de ruimte waar ik nu werk is nu geen ventilatiemogelijkheid. Die zou einde van deze maand wel moeten komen (maar afspraak om het raamwerk te vervangen is al paar keer verzet door de installateur).
Kun je op dat kantoor geen infrarood paneel boven je bureau hangen?

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:50

rvk

fuzzyeyebrows1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:54:
[...]
Kun je op dat kantoor geen infrarood paneel boven je bureau hangen?
Geeft dat zo veel beter warmte dan een elektrisch kacheltje?

(Ik ben wel tevreden over mijn elektrisch kacheltje die over mijn bureau staat. Heb ik direct warme lucht op mijn buik ;) )

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
rvk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:59:
[...]

Geeft dat zo veel beter warmte dan een elektrisch kacheltje?

(Ik ben wel tevreden over mijn elektrisch kacheltje die over mijn bureau staat. Heb ik direct warme lucht op mijn buik ;) )
Vooral directe warmte. Je verwarmt alleen de plek voor het paneel, de rest van de ruimte hoef je niet te verwarmen om het behaaglijk te hebben. Ik heb een IR paneel onder mijn bureau en als mijn benen lekker opwarmen voel ik me over m'n hele lijf warm.

I have stability. The ability to stab.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

SmurfLink schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:02:
[...]

Vooral directe warmte. Je verwarmt alleen de plek voor het paneel, de rest van de ruimte hoef je niet te verwarmen om het behaaglijk te hebben. Ik heb een IR paneel onder mijn bureau en als mijn benen lekker opwarmen voel ik me over m'n hele lijf warm.
Wat voor paneel heb je? Ik zie vooral dingen van 250+ euro, wat ik veel vind voor een paneel dat enkel heel selectief verwarmd. Zou dan ook nog naar het stroomgebruik moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:57:
[...]

Wat voor paneel heb je? Ik zie vooral dingen van 250+ euro, wat ik veel vind voor een paneel dat enkel heel selectief verwarmd. Zou dan ook nog naar het stroomgebruik moeten kijken.
Hij is zo te zien nu niet leverbaar maar was 80 euro vorige maand. Dat vond ik de moeite waard om het te proberen. Mijn stroomrekening zie ik nog niet enorm stijgen, maar ik heb 'm ook niet constant aan.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08F9Y5369

I have stability. The ability to stab.

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22
Ik heb mij wel eens afgevraagd of het interresant zou zijn om een mobiele airco buiten naar te zetten met de afvoer slang naar binnen. Niet omdat het slim of handig is maar ben gewoon benieuwd.

En iemand al eens een lpg kachel overwogen a 75 cent per liter?

https://www.gasproducten.nl/irv-gaskachel-compact-copy.html#

[ Voor 26% gewijzigd door mortal op 24-11-2022 13:18 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
mortal schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:12:
Ik heb mij wel eens afgevraagd of het interresant zou zijn om een mobiele airco buiten naar te zetten met de afvoer slang naar binnen. Niet omdat het slim of handig is maar ben gewoon benieuwd.

En iemand al eens een lpg kachel overwogen a 75 cent per liter?

https://www.gasproducten.nl/irv-gaskachel-compact-copy.html#
De kans is dik aanwezig dat een mobiele airco die buiten staat te koelen (want je wil de warme lucht binnen hebben) het niet lekker vind om met de huidige temperaturen buiten te staan om te koelen, los van dat ze waarschijnlijk ook niet supergoed tegen regen/vorst kunnen.

Bij die 2e loop je natuurlijk de zuurstof van je huis weg te stoken (en de brandgassen de ruimte in te stoken) en zal je dus heel goed moeten ventileren => weer meer kou naar binnen halen.

Lees bijvoorbeeld de recente verhalen over mensen die een potkachel proberen te maken met bloempotten en waxinelichtjes

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22
Puc van S. schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:53:
[...]

De kans is dik aanwezig dat een mobiele airco die buiten staat te koelen (want je wil de warme lucht binnen hebben) het niet lekker vind om met de huidige temperaturen buiten te staan om te koelen, los van dat ze waarschijnlijk ook niet supergoed tegen regen/vorst kunnen.
Dat zelfde geld voor een split unit, die moet ook koelen in de koude buiten lucht.
Bij die 2e loop je natuurlijk de zuurstof van je huis weg te stoken (en de brandgassen de ruimte in te stoken) en zal je dus heel goed moeten ventileren => weer meer kou naar binnen halen.

Lees bijvoorbeeld de recente verhalen over mensen die een potkachel proberen te maken met bloempotten en waxinelichtjes
Dat geld inderdaad voor elke verbranding technieken (petroleum, houtkachels en die kansloze waxinelicht bloempotten)

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
mortal schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dat zelfde geld voor een split unit, die moet ook koelen in de koude buiten lucht.

[...]

Dat geld inderdaad voor elke verbranding technieken (petroleum, houtkachels en die kansloze waxinelicht bloempotten)
Een splitunit is er alleen op gemaakt om in de buitenlucht te staan, een mobiele airco niet :)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51

-tom-562

Oliesjeik

LankHoar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:57:
[...]

Ik heb direct naast mij een paneeltje hangen van 130W, daarmee kan ik (tot nu toe) comfortabel werken. Mocht het echt kouder worden, dan gaat er een 2e paneeltje aan van 130W (onder mijn bureau denk ik).
Daar kan je niet tegenop stoken met een conventionele elektrisch kacheltje (die beginnen pas bij 500W o.i.d.).
Paneeltjes waren overigens 30 euro/stuk

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 24-11-2022 14:58 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

SmurfLink schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:02:
[...]

Hij is zo te zien nu niet leverbaar maar was 80 euro vorige maand. Dat vond ik de moeite waard om het te proberen. Mijn stroomrekening zie ik nog niet enorm stijgen, maar ik heb 'm ook niet constant aan.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08F9Y5369
Dank! Ik zie dat deze is uitverkocht inderdaad, en kan zo niets vergelijkbaars vinden. Deze lijkt er op qua design, maar dan echt nog specifieker voor de benen. Wel een stuk duurder en staat geen Wattage vermeld: https://www.amazon.nl/Cir...oetenwarmer/dp/B09KNJL4Y2
-tom-562 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:57:
[...]

Ik heb direct naast mij een paneeltje hangen van 130W, daarmee kan ik (tot nu toe) comfortabel werken. Mocht het echt kouder worden, dan gaat er een 2e paneeltje aan van 130W (onder mijn bureau denk ik).
Daar kan je niet tegenop stoken met een conventionele elektrisch kacheltje (die beginnen pas bij 500W o.i.d.).
Paneeltjes waren overigens 30 euro/stuk
Klinkt interessant! Welke apparaten heb je in gebruik? Het kacheltje dat ik nu gebruik is 2000W, en hoewel ik die niet voluit zet en regelmatig tussendoor uit tijdens mijn lunch bijvoorbeeld, zal die nog steeds stroom vreten ivm (2x) 130W o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51

-tom-562

Oliesjeik

LankHoar schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:41:

[...]

Klinkt interessant! Welke apparaten heb je in gebruik? Het kacheltje dat ik nu gebruik is 2000W, en hoewel ik die niet voluit zet en regelmatig tussendoor uit tijdens mijn lunch bijvoorbeeld, zal die nog steeds stroom vreten ivm (2x) 130W o.i.d.
Hier heb ik het e.e.a. geschreven:
Ervaringen infraroodverwarming
Inmiddels zullen de prijzen wel weer gestegen zijn. Ik had trouwens een foutje gemaakt, ik had 5 panelen voor 100 euro, dus ze waren zelfs 20 euro per stuk :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:36
[quote]mortal schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:55:
[...]

[...]

Een split airco die kan verwarmen zal als de convector met ijs beslaat gaan "de-frosten" om dat ijs weer weg te krijgen.
Een afvoer airco kan dat niet en zal al bij buitentemperaturen van zo'n 5 graden gaan dichtvriezen.
Het principe van een warmtepomp is dat de ene kant warm wordt en de andere kant warmte uit de omgeving trekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 12-12-2022 15:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
LankHoar schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:45:

Een verbranding toestel (dus ook een petroleum kachel) zal de brandstof omzetten in warmte, CO2 en waterdamp, waarbij hij zuurstof daarvoor uit de omgeving onttrekt.
Plus dat de verbranding nooit helemaal 100% is en er dus ook petroleumdamp in de kamer terecht komt.

Als je niet heeeel goed ventileert, vervang je dus de zuurstof in je kamer door CO2 en waterdamp, dat is niet alleen vervelend maar ook eens in moderne goed geïsoleerde huizen levensgevaarlijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:40:
[...]

Een verbranding toestel (dus ook een petroleum kachel) zal de brandstof omzetten in warmte, CO2 en waterdamp, waarbij hij zuurstof daarvoor uit de omgeving onttrekt.
Plus dat de verbranding nooit helemaal 100% is en er dus ook petroleumdamp in de kamer terecht komt.

Als je niet heeeel goed ventileert, vervang je dus de zuurstof in je kamer door CO2 en waterdamp, dat is niet alleen vervelend maar ook eens in moderne goed geïsoleerde huizen levensgevaarlijk.
Deze kacheltjes (petroleum laserkacheltjes) hebben een dubbele verbranding en ook sensoren tegen omvallen en CO. Als ik niet genoeg ventileer valt het kacheltje uit.

Waterdamp heb je heel weinig (veel minder dan bij een gaskacheltje), als ik het kacheltje aan zet daalt de luchtvochtigheid (net als dat die daalt als je de normale verwarming aan zet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alleen de relatieve vochtigheid daalt, je warmt de kamer op en warme lucht kan meer vocht opnemen.
Als de kamer weer afkoelt slaat al dat vocht ergens neer.

Het blijft gewoon een feit dat je gewoon een heel slecht binnenklimaat met veel te veel CO2 en vocht plus minder zuurstof krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-06 00:44
Ik heb een kacheltje van 2000w.
Lekker snel warm in mijn werkkamer.

Gas stoken is niet te doen. Zondag wilde ik het ‘even’ opwarmen.
Dus vloeverwaming ook maar aangezet.
Potver 6m3 foetsie
12 euro weg voor 1 dagje

Ik heb nu iets anders in gedachten. Lkkr kacheltje aan dicht bij de kamerthermostaat en dan vloerverwarming op 19 graden ofzo.
Als de tegels een klein beetje warm aanvoelen is voldoende, kacheltje magde rest doen.

Verbruik 1200 kwh op jaarbasis en lever 2600 kwh terug.
Genoeg kwhtjes om elektrisch op te warmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zeker niet. Als je 6m3 per dag nodig hebt is je overschot binnen 1 maand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
December, januari, in februari is de zon al weer sterker ;)

Gisteren voor het eerst dit jaar de (gas)cv aan gehad. Het is wel een andere warmte dan bij een los kacheltje (ook bij dezelfde temperatuur).

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 14-12-2022 14:06 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06 12:16

JML

Erwin_83 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:57:
Globaal cv ketel met 1 kuub gas is 8 kW warmte.
Warmtepomp cop 4 is 2 kWh stroom voor 8 kW warmte.

Dus als gas meer dan 4 keer de kWh prijs is dan is een warmtepomp goedkoper in gebruik.
Dus met het prijsplafond per 1 januari is de CV goedkoper dan verwarmen met de airco? Dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 22:44
bbbrumbrum schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:25:
Nou ja...hij heeft een overschot van 1400 kWh.
Zijn kachel verbruikt 2kW per uur.
Dat zijn dus 700 uren.
Als hij hem iedere dag 24 uur vol aan zet, dan kom je 30 dagen ver voor die 1400 kWh.

Echter mag ik aannemen dat dat ding niet 24 uur per dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 22:44
JML schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:25:
[...]

Dus met het prijsplafond per 1 januari is de CV goedkoper dan verwarmen met de airco? Dat is goed om te weten.
Mits je dus binnen het plafond blijft en geen zonnepanelen hebt die meer leveren dan je zou verbruiken.

Heb je overschot op zonnepanelen dan kun je die kWh inzetten voor verwarming.

Heb je 2000 m3 per jaar gas en door zonnepanelen 0 kWh, dan zou je bv deels kunnen verwarmen met airco en die verbruikte kWh zijn dan goedkoper omdat je nog 2900 kWh plafond over hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Michiel1978 op 19-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
JML schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:25:
[...]

Als je ketel in hoog rendement mode draait dan produceer je ongeveer 8 KWh met een kuub gas.
Als je lucht/lucht(airco) warmtepomp een cop van 4 heeft dan produceert hij voor elke KWh die hij verbruikt 4KWh aan warmte dus heb je 2 KWh aan elektra nodig om dezelfde warmte produceren als 1 kuub gas.

Prijsplafond gas is 1,45 euro / kuub
Prijsplafond elektra is 0,40 euro per KWh

Dus om die 8 kWh aan warmte te produceren kost dat op gas 1,45 euro
En de lucht/lucht warmtepomp produceert die 8KWh voor maar 0,80 euro.

Kortom de lucht/lucht warmtepomp is 1,81 x goedkoper.

Bedenk wel dat die COP van 4 geen vast gegeven is en afhankelijk van merk en type.
Tevens is die COP gedefinieerd bij een buiten temperatuur van 7 graden, en loopt dus terug als het kouder wordt.

PS.
Als je zonnepanelen hebt met een overschot (je levert meer terug dan je verbruikt), dan krijg je 0,16 euro per KWh terug van je leverancier en kost een KWh die je zelf verbruikt en niet terug levert nog maar 0,16 per KWh. Dan ben je 4,53 x goedkoper uit dan op gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 19-12-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:20
ik had op mijn studentenkamer (bij een hospita in de bijstand) altijd landbouwplastic (doorzichtig) voor de ramen hangen 's winters, dat scheelde enorm in de warmte en het tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 09:34

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Ben(V) schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:49:
[...]

Als je ketel in hoog rendement mode draait dan produceer je ongeveer 8 KWh met een kuub gas.
Als je lucht/lucht(airco) warmtepomp een cop van 4 heeft dan produceert hij voor elke KWh die hij verbruikt 4KWh aan warmte dus heb je 2 KWh aan elektra nodig om dezelfde warmte produceren als 1 kuub gas.

Prijsplafond gas is 1,45 euro / kuub
Prijsplafond elektra is 0,40 euro per KWh

Dus om die 8 kWh aan warmte te produceren kost dat op gas 1,45 euro
En de lucht/lucht warmtepomp produceert die 8KWh voor maar 0,80 euro.

Kortom de lucht/lucht warmtepomp is 1,81 x goedkoper.

Bedenk wel dat die COP van 4 geen vast gegeven is en afhankelijk van merk en type.
Tevens is die COP gedefinieerd bij een buiten temperatuur van 7 graden, en loopt dus terug als het kouder wordt.

PS.
Als je zonnepanelen hebt met een overschot (je levert meer terug dan je verbruikt), dan krijg je 0,16 euro per KWh terug van je leverancier en kost een KWh die je zelf verbruikt en niet terug levert nog maar 0,16 per KWh. Dan ben je 4,53 x goedkoper uit dan op gas.
Ik heb sinds eind oktober een elektrische kachel in de woonkamer om de 1500 kWh die ik teveel produceer weg te stoken. In november hebben wij de gewone kachel bijna niet aangehad, en verbruikten we 75% minder gas dan vorig jaar. In december gaan we richting de -60%. Nadeel is dat alleen de woonkamer verwarmd wordt. Met de afgelopen koude dagen toch ook de gewone verwarming laten draaien om het op de slaapkamer van de kinderen wat aangenamer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb nog even de exacte cijfers opgezocht en 1 kuub gas heeft een energiewaarde van 9,7669 kwh.
Een cv ketel die in HR mode draait (retourwater temperatuur rond de 30 graden) kan daar zo'n 8.79 kwh uit halen.
Een elektrische kachel heeft maar een chop van 1, dus om dezelfde warmte te krijgen als 1 kuub gas moet je een kachel van 1500 kw zo'n 5,86 uur laten branden wat 3,52 zou kosten vanaf 1-1-2023, dat is dus ruim duurder.

Uiteraard ben je goedkoper uit als je overschot van je zonnepanelen hebt, maar veel minder dan je denkt.

Mijn energie leverancier geeft 16,8 cent per kwh retour als ik overschot op m'n zonnepanelen hebt.
Dus 1 kuub gas vervangen door een elektrische kachel verwarming zou mij 8,79 x 0,168 = 1,48 euro kosten.
Bijna hetzelfde dus als de cv ketel gebruiken.

Met de vloerverwarming die de warmte veel langer vast houd dan radiatoren ben ik denk ik duurder uit met een elektrische kachel dan met de cv ketel.
Elektrische kachel uit en het is meteen koud, de cv gaat hier om 20:00 uur uit en dan blijft het de hele avond nog warm.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 20-12-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Ik ben benieuwd of een ventilator helpt om een electrische kagel zuiniger te gaan, kwa warmte gevoel

Bvb tussen deze twee van 2000W, welke is beter ?

- Zonder ventilator: https://www.coolblue.nl/p...uave-malmoe-2000-wit.html
- met ventilator: https://www.coolblue.nl/p.../eurom-ek-delta-2000.html

De gene met ventilator heeft wel meer lawaai, natuurlijk, maar lawaai hoeft niet perse een nadel te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03

Sebazzz

3dp

Het maakt beide niet uit. De laatste is meer bedoeld om na lekkage je vertrek te drogen en dat soort dingen, maar beide zullen vol 2000W verbruiken omdat hete lucht zo snel stijgt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeakerTweaker
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 22:36
Let op met de stroomkacheltjes in 2023!

In december betaalde ik ongeveer 20 tot 25 euro aan energiekosten per dag op koudere dagen als ik mijn gehele -slecht geïsoleerde - appartement van 80m2 met de CV verwarmde tot 19 of 20 graden. Ik heb toen twee elektrokacheltjes gehaald en de cv volledig uitgezet. Met die kacheltjes verwarmde ik enkel de woonkamer of de slaapkamer, of de kamer waar ik op dst moment was. Met die elektrokacheltjes kon ik de energiekosten terugbrengen tot 5 a 10 euro per dag in de tweede helft van december, die ook wat minder koud was, maar toch.

Nu logde ik vandaag voor het eerst dit jaar weer in op mijn greenchoice. Tot mijn schrik zat ik in januari op sommige dagen weer rond de 25 euro energiekosten, vrijwel geheel stroomkosten. Het prijsplafond zou daar dan nog vanaf gaan volgens greenchoice.

De stroom lijkt dit jaar dus echt veel en veel duurder geworden. Zelfs als ik de helft eraf haal (het prijsplafond halveert volgens mij grofweg de stroomprijs?). Dus het voordeel van energiekacheltjes ten opzichte van CV dat je in 2022 kon bereiken met het gericht verwarmen van ruimtes is wel als sneeuw voor de zon verdwenen zo lijkt het. En met het stroomverbruik van zo n kacheltje vlieg je ook nog eens zo door je maximale prijsplafond heen.

Nu de CV maar weer rond de 16/17 graden gedraaid. Eens kijken wat dat gaat opleveren aan dagkosten. Desnoods moet ik maar wifi cv knoppen op elke radiator zetten zodat ik ook met cv gerichter per kamer kan verwarmen. Hoe dan ook, ik denk dat de CV dit jaar goedkoper is dan het verwarmen met stroom, mits je binnen het prijsplafond blijft. En eigenlijk stimuleert de overheid zo juist gasverbruik..

[ Voor 7% gewijzigd door SpeakerTweaker op 10-01-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, de prijs is flink gestegen (ook voor stroom). Ik denk dat iedereen die af en toe het nieuws volg dat wel weet.

Bij mij in oktober, nu is het juist weer ietsje lager (prijs per kwartaal heb ik)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:42
Het prijsplafond moet ook betaald worden hè.

Dus de overheid heeft de energie belasting flink verhoogd en de teruggave energie belasting verlaagd. En de ODE afgeschaft, maar daar merk je zo dus niks van.

Dacht stroom rond de 6 cent meer belasting per kWh. Gas heb ik niet naar gekeken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:05
Erwin_83 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:52:

Dus de overheid heeft de energie belasting flink verhoogd en de teruggave energie belasting verlaagd. En de ODE afgeschaft, maar daar merk je zo dus niks van.

Dacht stroom rond de 6 cent meer belasting per kWh. Gas heb ik niet naar gekeken.
Nee, de energiebelasting is niet flink verhoogd en de teruggaaf energiebelasting is niet flink verlaagd.
Er zijn alleen tijdelijke maatregelen afgelopen, omdat ze zijn vervangen door een andere regeling die de consument moet beschermen tegen extreme energiekosten bij een normaal verbruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:20

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet inderdaad (qua belastingen e.d.) de vergelijking maken met 2021, niet 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Desalniettemin lijkt het erop. Dat waarneer de prijzen zich zo ontwikkelen/stabiel blijven. Dat we er per saldo niks mee opschieten en we gewoon flink blijven betalen. T.o.v welk referentie jaar je ook wilt pakken. De meeste europeese landen lukt het wel om hun kuubs/kwh prijs acceptabel te houden. Dit komt vooral door hun overheid de energiemaatschappij daar zijn dezelfde boefjes als hier alleen die worden wat strakker gehouden. En hanteren geen over de top belasting op 1ste levensbehoeftens. De onze denkt alleen aan nivelleren...

[ Voor 6% gewijzigd door Schranz89 op 20-01-2023 20:39 ]

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:50
SpeakerTweaker schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:49:
Desnoods moet ik maar wifi cv knoppen op elke radiator zetten zodat ik ook met cv gerichter per kamer kan verwarmen. .
Je woont in een appartement, je kan er ook even heen lopen en aan de knop draaien? Scheelt weer wat euro's :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eurom
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-01-2023
Graag jullie ervaringen met betrekking tot de beste olieradiators op het moment. Ik sta op het punt om de auronic olieradiator aan te schaffen tenzij iemand deze al gebruikt en het een big NO is. alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basnijmegen21
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-12-2023
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Wij zijn gezegd hebben beneden 5kw airco en op de overloop 5kw airco, en koken op gas. Verbruikten afgelopen december 530kwh stroom en 11m3 gas.
Die elektra verdien ik in maart april eNZ enz zo terug maar het gas niet.
Dus zolang de salderingsregeling er is blijft het altijd het goedkoopste om elektrisch te verwarmen mits je het per ruimte doet ipv met gas! Want dan is het praktisch gratis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:05
Michiel1978 schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:32:
[...]

Mits je dus binnen het plafond blijft en geen zonnepanelen hebt die meer leveren dan je zou verbruiken.

Heb je overschot op zonnepanelen dan kun je die kWh inzetten voor verwarming.

Heb je 2000 m3 per jaar gas en door zonnepanelen 0 kWh, dan zou je bv deels kunnen verwarmen met airco en die verbruikte kWh zijn dan goedkoper omdat je nog 2900 kWh plafond over hebt.
Dat is niet waar, cop 2.48 staat gelijk met CV gasketel, zelfs zonder zonnepanelen kan het uit.
Elke split airco haalt dit wel.

En ook de prijzen zijn inmiddels al ruim onder het plafond, prijsplafond is overbodig op moment.

En 1 m3 gas = 8kwh in praktijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 19:12
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:32:
[...]

Dat is niet waar, cop 2.48 staat gelijk met CV gasketel, zelfs zonder zonnepanelen kan het uit.
Elke split airco haalt dit wel.

En ook de prijzen zijn inmiddels al ruim onder het plafond, prijsplafond is overbodig op moment.
Hell NO.

COP 2,48 -> 1 KW uit het stopcontact voor 2,48 KW aan warmte
Pas bij 4 of hoger kan ik het ongeveer met je eens zijn

(ter vergelijking: 1m3 Gronings Aardgas kan 8KW aan warmte leveren, maar verlies hiervan zal je altijd hebben)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Erwin_83 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:52:

Dat is onjuist, energiebelasting op stroom wordt juist verlaagt en bij gas komt er 10cent per m3 op.

Btw op energie blijft 21%, deze was tijdelijk 9% in 2022.
De energiebelasting wordt ongeveer € 0,71 per m³ gas en € 0,13 per kWh stroom (incl. 21% btw).
De vermindering energiebelasting voor 2024 wordt € 603,04. Op 25 okt j.l. is besloten het bedrag te verhogen naar € 631,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
D_Jeff schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:38:
[...]

Hell NO.

COP 2,48 -> 1 KW uit het stopcontact voor 2,48 KW aan warmte
Pas bij 4 of hoger kan ik het ongeveer met je eens zijn

(ter vergelijking: 1m3 Gronings Aardgas kan 8KW aan warmte leveren, maar verlies hiervan zal je altijd hebben)
Het betekend lager dan COP 2,48 wordt het voordeliger op gas, de meeste airco,s halen makkelijk COP 3 tot 5.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
mr_evil08 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:39:
[...]

Dat is onjuist, energiebelasting op stroom wordt juist verlaagt en bij gas komt er 10cent per m3 op.

Btw op energie blijft 21%, deze was tijdelijk 9% in 2022.
De energiebelasting wordt ongeveer € 0,71 per m³ gas en € 0,13 per kWh stroom (incl. 21% btw).
De vermindering energiebelasting voor 2024 wordt € 603,04. Op 25 okt j.l. is besloten het bedrag te verhogen naar € 631,35
Ik had het over het verschil tussen 2022 en 2023 en niet over 2024. Je quote mijn bericht van januari.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Erwin_83 In 2022 was het ook al rendabel bij COP 2,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:30:
@Erwin_83 In 2022 was het ook al rendabel bij COP 2,8.
Ja vast wel.

Maar wat wil je nou zeggen ? Ik had het er over dat de (totale) belasting op stroom in 2023 hoger is dan 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Erwin_83 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ja vast wel.

Maar wat wil je nou zeggen ? Ik had het er over dat de (totale) belasting op stroom in 2023 hoger is dan 2022.
Dat een airco in 2022 ook al uitkon, ook zonder zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:16:
[...]

Dat een airco in 2022 ook al uitkon, ook zonder zonnepanelen.
Dat ontken ik toch nergens ?

Pagina: 1 2 3 Laatste