Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-06 23:04
HarmoniousVibe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:59:
Dat is niet te zeggen omdat een elektrische kachel ook een thermostaat heeft (gelukkig). Dus je weet niet a prio hoe lang hij nu echt aan staat. Je kunt het maximaal vermogen vaak begrenzen maar dan nog betekent dat niet dat hij gewoon rücksichtslos doorbrandt tot je een saunatemperatuur hebt bereikt. Je zou er een (slimme) stekker tussen kunnen hangen, zoals die van Homewizard
Ja ik snap het idd. Er zitten wel ook verschillende standen op idd. 2300 is het maximum maar hij kan ook lager. Word idd lastig rekenen dan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

HarmoniousVibe schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:59:
Dat is niet te zeggen omdat een elektrische kachel ook een thermostaat heeft (gelukkig). Dus je weet niet a prio hoe lang hij nu echt aan staat. Je kunt het maximaal vermogen vaak begrenzen maar dan nog betekent dat niet dat hij gewoon rücksichtslos doorbrandt tot je een saunatemperatuur hebt bereikt.
Dat ligt eraan, als je zo'n simpel ding met een ventilator erachter hebt - die blijft wel doorbranden.

Een convectorkachel zal inderdaad wel wisselend in- en uitschakelen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 10:23
Simpelweg naar de totale warmtevraag kijkend :
800 kWh is evenveel warmte als 800 kWh / 8,5 kWh/m3 ofwel bespaar je 84 m3 gas. Dat levert je dan 180 euro per jaar op. Dit zou bij een elektrische kachel met ventilator zijn en bij volledige saldering.

Maar als je infrarood goed kan gebruiken dat ga je (jezelf) zeer plaatselijk verwarmen. Dan kan je met minder warmte vooruit. Maar dan moet je dus wel je (gas-stokende) thermostaat omlaag zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Aldus de medewerker van GC.

[...]

Zijn er kenners die weten hoe ik kan uitrekenen hoeveel uur ik deze kan laten branden bij 800 overschot en hoeveel gas ik dan spaar? 🤔
Ik ga er vanuit dat GC = Greenchoice is? In dat geval is het erg makkelijk je kunt namelijk, er even vanuit gaande dat je een slimme meter hebt, feilloos op de euro exact terugzien of je netto teruglevert en wanneer dat overgaat naar verbruik allemaal in de GC app.

Mocht je nog geen slimme meter hebben is dit vaak vrij makkelijk te regelen en zou mooi op tijd gereed moeten zijn ruim voor de koude dagen beginnen. Even voorbeeldje van mijn GC app screenshot met €41 'tegoed' https://imgur.com/a/nUKjkv0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:12
@Madeliefxxx Van welk bouwjaar is de CV-ketel? Als de CV-ketel namelijk heel erg oud is (16 jaar of meer), kan je de eigenaar van het huis vragen deze te vervangen (eventueel verwijzend naar de huidige situatie EN je lage inkomen).

2) Loop eens binnen bij de kringloopwinkel (natuurlijk, onder voorwaarde dat je lichaam zoiets aankan). Daar kan je bijv. gordijnen voor een prikkie krijgen (in sommige gevallen zelfs gratis, maar dan moet je wel bij de juiste persoon zijn EN durven vragen )

3) Als ik het goed schrijf, zijn er een paar personen bezig met een eventueel rechtszaak tegen GC vanwege de terugleververgoeding. Deze zou niet in verhouding zijn met de 70%-richtlijn vanuit de overheid. (Mocht het daadwerkelijk tot een rechtszaak komen, dan kan het nog erg lang duren voordat daar een uitslag bekend is. In de tussentijd wil ik je aanraden om de contracten en jaarrekeningen goed te bewaren)
Meer info over hoe en wat kan je vragen in het teruglever topic

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Anoniem: 156329 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Ik ga er vanuit dat GC = Greenchoice is? In dat geval is het erg makkelijk je kunt namelijk, er even vanuit gaande dat je een slimme meter hebt, feilloos op de euro exact terugzien of je netto teruglevert en wanneer dat overgaat naar verbruik allemaal in de GC app.

Mocht je nog geen slimme meter hebben is dit vaak vrij makkelijk te regelen en zou mooi op tijd gereed moeten zijn ruim voor de koude dagen beginnen. Even voorbeeldje van mijn GC app screenshot met €41 'tegoed' https://imgur.com/a/nUKjkv0
Ik heb sinds 3 weken zonnepanelen via de woningbouw liggen. Ik heb gewoon de terugdraaimeter terug gekregen. Ik heb daar al eens op een zonnepanelengroep een topic over geopend en kreeg van de meesten het advies deze meter zolang mogelijk te houden. Ik ben wel aangemeld bij energie leveren en heb ook vorige week een brief gekregen dat ik me kan melden voor een digitale of slimme meter. Maar gezien de vele adviezen twijfel ik wel. Ik mis nu wel een app waarop ik alles duidelijk kan inzien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
bvdbos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:43:
Simpelweg naar de totale warmtevraag kijkend :
800 kWh is evenveel warmte als 800 kWh / 8,5 kWh/m3 ofwel bespaar je 84 m3 gas. Dat levert je dan 180 euro per jaar op. Dit zou bij een elektrische kachel met ventilator zijn en bij volledige saldering.

Maar als je infrarood goed kan gebruiken dat ga je (jezelf) zeer plaatselijk verwarmen. Dan kan je met minder warmte vooruit. Maar dan moet je dus wel je (gas-stokende) thermostaat omlaag zetten...
Infrarood kan idd goed voor savonds. En natuurlijk gaat de thermostaat dan naar beneden. Een straalkachel zoals mijn voorbeeld valt ook onder infrarood toch? Bedankt voor de berekening. Valt me best nog tegen eerlijk gezegd. Trek daar de 92 euro tlv vanaf en de aanschaf van de kachel. Dan toch maar een electrisch dekentje misschien.😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
D_Jeff schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:17:
@Madeliefxxx Van welk bouwjaar is de CV-ketel? Als de CV-ketel namelijk heel erg oud is (16 jaar of meer), kan je de eigenaar van het huis vragen deze te vervangen (eventueel verwijzend naar de huidige situatie EN je lage inkomen).

2) Loop eens binnen bij de kringloopwinkel (natuurlijk, onder voorwaarde dat je lichaam zoiets aankan). Daar kan je bijv. gordijnen voor een prikkie krijgen (in sommige gevallen zelfs gratis, maar dan moet je wel bij de juiste persoon zijn EN durven vragen )

3) Als ik het goed schrijf, zijn er een paar personen bezig met een eventueel rechtszaak tegen GC vanwege de terugleververgoeding. Deze zou niet in verhouding zijn met de 70%-richtlijn vanuit de overheid. (Mocht het daadwerkelijk tot een rechtszaak komen, dan kan het nog erg lang duren voordat daar een uitslag bekend is. In de tussentijd wil ik je aanraden om de contracten en jaarrekeningen goed te bewaren)
Meer info over hoe en wat kan je vragen in het teruglever topic
Ik heb werkelijk geen idee van wanneer mijn ketel is. Hij hing hier al toen ik hier kwam wonen dus minimaal 12 jaar oud. Maar toen was het echt een vrij nieuwe hr ketel. Volgens mij is hij nog steeds prima. Ik zal eens zoeken naar meer info. Dankje voor de tip. Die TLV is idd erg laag, dat van die rechtzaak wist ik niet, ik ga het in de gaten houden. Dankjewel! Gordijnen heb ik hangen, wel wat dunnere en lange over de radiator heen maar ik kan ze nog altijd op de vensterbank leggen bij erge kou dus zonder zit ik gelukkig niet. En ik ga nog even radiatorfolie halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:31
Het is al genoemd, maar maak ook een account aan bij mindergas.nl en begin met het bijhouden van je gasverbruik. Er wordt dan ook een prognose gedaan die (in mijn geval) best accuraat is. Tevens geeft het je inzicht in de invloeden van jouw stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Wat betreft de slimme meter. Soms is die beter, soms de oude beter. Ik had een draaischijfmeter die niet terugdraaide op een zonnige dag zonder verbruik. Dus niet alle draaischijfmeters zijn goed. Dit even als opmerking waar je even naar kan kijken. Veel opwek en weinig gebruik dan zou die terug moeten draaien. Dus even controleren voor je beslist.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Gé Brander schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:54:
Wat betreft de slimme meter. Soms is die beter, soms de oude beter. Ik had een draaischijfmeter die niet terugdraaide op een zonnige dag zonder verbruik. Dus niet alle draaischijfmeters zijn goed. Dit even als opmerking waar je even naar kan kijken. Veel opwek en weinig gebruik dan zou die terug moeten draaien. Dus even controleren voor je beslist.
Dankjewel. Hij draait als gek terug dus loopt perfect gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
LA-384 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:39:
Het is al genoemd, maar maak ook een account aan bij mindergas.nl en begin met het bijhouden van je gasverbruik. Er wordt dan ook een prognose gedaan die (in mijn geval) best accuraat is. Tevens geeft het je inzicht in de invloeden van jouw stookgedrag.
Thanks die had ik even gemist. Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Erwin_83 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:35:
@Madeliefxxx al gekeken of je gemeente subsidie geeft voor verduurzaming? Hier in het dorp kan/kon je 90 euro subsidie krijgen voor verduurzaming zoals led lampen, tochtstrips en radiator folie.
Nee is hier niet helaas. Maar ik ga idd wel radiatorfolie halen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
DNND schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Even inhaken op deze tip, want dat is een goeie! Ik heb dezelfde deken, maar dan van Inventum (ook te koop bij blokker, voor €49,99). Hij wordt snel warm, en heb er zelfs een week mee geslapen in een ruimte die -2 was (vakantiehut). Ging prima en het verbruik was erg laag. Op de bank heb ik hem nauwelijks aangezet omdat deze deken al zo warm is van zichzelf. Dit kan je behoorlijk wat comfort geven op kille dagen, en dat tegen lage verbruikskosten.
Dankjewel! Die gaat er komen voor de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Wilke schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:06:
Ja, dit zal voor veel mensen een grote zorg worden komende winter.

Het klinkt alsof je alleen bent, al zeg je dat nergens expliciet? Dan is serieus besparen mogelijk door vooral jezelf te verwarmen.

De CV op 15 of 16, dat is oncomfortabel maar wel genoeg om schimmel/vocht te voorkomen. En dan lokaal verwarmen met een klein vermogen. Bijvoorbeeld alleen je keuken, of, is alleen jezelf haalbaar?

Met zoiets op de bank over of om je heen heb je het gegarandeerd niet koud terwijl je zit:

https://www.blokker.nl/me...mtedeken-xxl/2436744.html

Overweeg idem voor je bed (elektrische onderdeken) 1 a 2 uurtjes voor je gaat slapen, met een timer. Dan geeft het minder dat de slaapkamer koud is. Zeker met lekker warme deken (dons als je niet allergisch bent -> bij Ikea betaalbaar).

Er bestaan ook verwarmde muizen, muismatten, toetsenborden, als je veel met de computer werkt. Ik ken iemand die stoelverwarming bedoeld voor in een auto in/op zijn bureaustoel heeft weten te klussen. Werkt ook.

Dit gaat om kleine vermogens en daarom is het goedkoper. Met elektrische straalkachels hele ruimtes warm stoken is ca. 2x zo duur als met de CV-ketel. Maar met zulke lokale dingen om jezelf warm te houden, denk ik dat je het overschot van de zonnepanelen nog niet eens op maakt.
Bedankt voor de tip, zo'n electrische deken gaat hier dus zeker komen voor de winter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
DNND schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Even inhaken op deze tip, want dat is een goeie! Ik heb dezelfde deken, maar dan van Inventum (ook te koop bij blokker, voor €49,99). Hij wordt snel warm, en heb er zelfs een week mee geslapen in een ruimte die -2 was (vakantiehut). Ging prima en het verbruik was erg laag. Op de bank heb ik hem nauwelijks aangezet omdat deze deken al zo warm is van zichzelf. Dit kan je behoorlijk wat comfort geven op kille dagen, en dat tegen lage verbruikskosten.
Kijk dit dan. Wil ik bestellen kost ie het dubbele. 2 Weken geleden nog gecheckt en nog 49,99. Bizar dit. Heb ik weer. 🤪🙈Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWHNUgF2kg2uspkov1QW5KFoCic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSI5C07TVQxWIjeeQFco9Vpa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Madeliefxxx Is dit niet gewoon dezelfde onder een andere merknaam?
https://www.blokker.nl/to...---180x130cm/2600928.html

Slechts 44,99

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 07-08-2022 14:00 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
_/-\o_ goed gevonden...
Specs zijn hetzelfde idd (althans: foto, afmetingen, vermogen, materiaal). Daarnaast is die Inventum elders goedkoper te krijgen:
https://www.bol.com/nl/nl...m-grijs/9300000048623883/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:02

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Madeliefxxx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:46:
Update:
Vandaag een nieuw variabel contract afgesloten. Ondanks de lage TVL toch echt het meest gunstig voor mij. Conclusie is dat de 800 euro overschot opmaken voor mij dus gunstiger gaat worden.

Stroomtarief wordt 0.419
TVL 0,115
Gas 2,132

Stroomgebruik 1692
Teruglevering 2499
Gas 981

Jaartarief 1821,70
Maandtarief 151,81

Bij gebruik van 900 m3 gas zit ik op 145 per maand
Bij gebruik van 700 m3 gas zit ik op 109 per maand
Aldus de medewerker van GC.

Dus ik denk dat in dit geval electrisch bijstoken wel zin heeft. Overdag wordt lastig omdat ik niet constant op 1 plek zit. 's Avonds echter zou ik eventueel zeker 4 uur voor een infrarood/straal kachel kunnen gaan. Ik kwam deze tegen die geschikt is bij weinig plaats, vrijstaand en warm genoeg voor mijn ruimte.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Zijn er kenners die weten hoe ik kan uitrekenen hoeveel uur ik deze kan laten branden bij 800 overschot en hoeveel gas ik dan spaar? 🤔
Heb je ook al serieus overwogen om gas en elektra bij verschillende leveranciers te regelen? Je kan prima goedkoop gas bij greenchoice houden, maar ondertussen betaald worden door eneco voor je overshot. Daarmee bespaar je meer geld dan simpelweg al je overschot op te maken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Die had ik idd ook al gevonden maar bij bol staan meerdere negatieve ervaringen dus ik twijfelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
bvdbos schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

_/-\o_ goed gevonden...
Specs zijn hetzelfde idd (althans: foto, afmetingen, vermogen, materiaal). Daarnaast is die Inventum elders goedkoper te krijgen:
https://www.bol.com/nl/nl...m-grijs/9300000048623883/
Had ik idd ook gevonden maar is me eigenlijk al te prijzig. Ik denk nog even maar moet dit maar niet te lang doen, dan pies is weer naast de pot. Thanks voor de tip.😉👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01
Madeliefxxx schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Ja klopt, daar was ik me al van bewust. Al werd me al door diverse mensen aangeraden om te proberen het zo lang mogelijk uit te stellen.
Dat dacht ik ook, tot ik er toen achterkwam dat ik de goedkoopste aanbieder niet kon afsluiten bij nieuw contract. Toen toch maar slimme meter genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Heb je ook al serieus overwogen om gas en elektra bij verschillende leveranciers te regelen? Je kan prima goedkoop gas bij greenchoice houden, maar ondertussen betaald worden door eneco voor je overshot. Daarmee bespaar je meer geld dan simpelweg al je overschot op te maken.
precies, en dan is het misschien financieel ook wel interessant om wel gewoon om gas te stoken IPV met elektrische kachel in de weer te gaan. Zou je dan opnieuw moeten uitrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:32:
[...]

Bedankt voor de tip. Dat klopt, ik heb dat idd gevolgd op dit forum maar ik heb nog na de tips in het andere topic mijn contract kunnen omzetten naar het nog voordeligere 3 jaar dalen contract van Univé/GC. Ik heb daar nog echt geluk mee gehad en dat betekent dat ik het in ieder geval ga redden en weer rustig kan slapen. Ik heb n.a.v. de tips hier een infrarood straler gekocht (toen het bloedheet was dus goede prijs) dus die gaat 's avonds aan ipv gas stoken. Zolang GC niet omvalt heb ik nu 3 jaar rust dus ik ben een tevreden mens. Voor mij was 3 jaar "zekerheid" belangrijker dan een gunstigere teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Madeliefxxx je lijkt het punt een beetje te missen dat je prima een vast contact alleen voor gas kan pakken om je daar geen zorgen om te maken. Maar op het zelfde moment kan je beter de stroom die je overhoudt verkopen aan de hoogste bieder. Al zou die prijs kelderen, dat maakt niet uit want dan kan je alsnog je kacheltje van zolder halen :) je weet nu eigenlijk al dat je stroom over hebt, dus het is dan een beetje zonde om die goedkoop weg te geven aan greenchoice (of op te branden met een kacheltje terwijl andere aanbieders je willen betalen).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-02 13:54
Madeliefxxx schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Kijk dit dan. Wil ik bestellen kost ie het dubbele. 2 Weken geleden nog gecheckt en nog 49,99. Bizar dit. Heb ik weer. 🤪🙈[Afbeelding]
Dat is irritant. Deze deken van Carmen lijkt ook van hetzelfde type, ook de bedienings-unit ziet er identiek uit + zelfde specs verder. Als de kleur geen probleem voor je is dan zou ik daarvoor gaan aangezien deze de prijs heeft die je voor ogen had (49,99).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:26:
@Madeliefxxx je lijkt het punt een beetje te missen dat je prima een vast contact alleen voor gas kan pakken om je daar geen zorgen om te maken. Maar op het zelfde moment kan je beter de stroom die je overhoudt verkopen aan de hoogste bieder. Al zou die prijs kelderen, dat maakt niet uit want dan kan je alsnog je kacheltje van zolder halen :) je weet nu eigenlijk al dat je stroom over hebt, dus het is dan een beetje zonde om die goedkoop weg te geven aan greenchoice (of op te branden met een kacheltje terwijl andere aanbieders je willen betalen).
Ik snap je punt maar ik zie een variabel of model contract alleen voor stroom ook niet zitten in deze tijd gezien mijn financiële situatie. Daarbij lag de stroomprijs bij Eneco een stuk hoger. Ik wilde gewoon van de stress af en met deze 3 jaar zekerheid is dat gelukt. Er was ook nogal wat onduidelijkheid of die 3 jaar dalen contracten nu wel of niet meer aangeboden werden. Eerst niet meer (vandaar eerst mijn modelcontract), de dag erna weer wel dus daar ben ik gelijk op in gesprongen. Zekerheid en rust in mijn hoofd, dat had prioriteit. Indien ik het overschot op maak bespaar ik gas dus ik vind het voor nu prima zo. Indien we in niet zo'n bizarre situatie zaten had ik wellicht een andere keus gemaakt. Ik ga die optie natuurlijk wel onthouden voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madeliefxxx
DNND schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Dat is irritant. Deze deken van Carmen lijkt ook van hetzelfde type, ook de bedienings-unit ziet er identiek uit + zelfde specs verder. Als de kleur geen probleem voor je is dan zou ik daarvoor gaan aangezien deze de prijs heeft die je voor ogen had (49,99)
Ik heb 'm toch maar bij Bol besteld. Tientje duurder helaas maar dan weet ik zeker dat het goed is. Ze zullen alleen maar duurder worden de komende weken/maanden. Hopelijk gaat ie een paar jaar mee. Bedankt nog voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Madeliefxxx schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 00:54:
[...]

Ik snap je punt maar ik zie een variabel of model contract alleen voor stroom ook niet zitten in deze tijd gezien mijn financiële situatie. Daarbij lag de stroomprijs bij Eneco een stuk hoger. Ik wilde gewoon van de stress af en met deze 3 jaar zekerheid is dat gelukt. Er was ook nogal wat onduidelijkheid of die 3 jaar dalen contracten nu wel of niet meer aangeboden werden. Eerst niet meer (vandaar eerst mijn modelcontract), de dag erna weer wel dus daar ben ik gelijk op in gesprongen. Zekerheid en rust in mijn hoofd, dat had prioriteit. Indien ik het overschot op maak bespaar ik gas dus ik vind het voor nu prima zo. Indien we in niet zo'n bizarre situatie zaten had ik wellicht een andere keus gemaakt. Ik ga die optie natuurlijk wel onthouden voor de toekomst.
Een hoge stroomprijs maakt niets uit als je meer stroom opwekt dan dat je verbruikt (vanwege salderen). Maar als je al blij bent met het contract wat je hebt gevonden dan kunnen we allemaal weer rustig slapen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Trouwens als mensen de thermostaat lager zetten en zich warmer gaan kleden.

Kijk dan eens naar werkkleding. Vesten en truien van een redelijk merk bieden vaak veel meer warmte en comfort dan dat je bij gewone kledingwinkels koopt.
Het is niet altijd modieus maar so what.

Ik heb een fleece vest van ik dacht snickerz. Maar daar ga je in zweten in de winter en das nog zonder jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
hier stond een offtopic troll

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 08-08-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Rmg schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:10:
1m3 aardgas is ongeveer gelijk aan 10,2 kwh aan stroom.

Als de gasprijs richting de 10x de stroomprijs gaat wordt het interessant om met kacheltjes op stroom te gaan verwarmen.
Ik vraag mij af hoe dat zit als je zonnepanelen hebt én overproduceer. Zeg dat je 68ct betaald per kWh, en 61ct krijgt voor terugleveren. Stroom verbruiken kost dan 61ct die je niet krijgt omdat je het in een electrische kachel stopt - dus gas is dan nog langer interessant.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Electrisch verwarmen kan goedkoper zijn als je het lokaal doet zoals bij infrarood panelen en dan de CV uit laat/ of laag, Een paneeltje bij de zithoek of onder het bureau plaatsen bijvoorbeeld.

Kijk eens in het IR panelen topic.

Een electrisch kacheltje (convectorkachel) is nooit goedkoper, ook bij zonnepanelen in gevallen niet doordat je het stroom dan beter kan verkopen.

Probleem bij CV is als je teveel radiatoren afsluit om te denken te besparen dat de ketel steeds onefficienter wordt doordat zijn warmte niet kwijt kan.

Dat met 1m3 = 10 kwh is gewoon onwaar en alleen in de ideale wereld waarbij alles correct is afgesteld en klopt/aangelegd, praktijk is 1m3 = 8kwh, zeker als je meer radiatoren/punten gaat dichtdraaien.

Ik zelf zit ook bij een dure leverancier maar gezien ik zonnepanelen heb die het volledig dekt en warmtepomp maakt het niet uit vanwege saldering.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2022 10:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:03:
[...]

Ik vraag mij af hoe dat zit als je zonnepanelen hebt én overproduceer. Zeg dat je 68ct betaald per kWh, en 61ct krijgt voor terugleveren. Stroom verbruiken kost dan 61ct die je niet krijgt omdat je het in een electrische kachel stopt - dus gas is dan nog langer interessant.
Nu met de 9 cent terugleververgoeding is het een stuk interessanter om energie weg te verbruiken met een kachel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik je nog een tip mag geven dit vooral in het kader van je behaaglijk voelen in huis. Let goed op de luchtvochtigheid in huis dat deze niet te hoog is, sterker nog misschien is aan de lage kant voor jouw wel prettiger, daarvoor is ventileren belangrijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
[...]

Alleen in de winter wek je waarschijnlijk niet zoveel op, terwijl je kacheltje dan wel aanstaat. Kan je dus beter in winter goedkope stroomleverancier hebben en misschien je electra kacheltje wel gebruiken, en vervolgens in maart switchen naar een partij met goede terugleververgoeding en dan je gas weer wat meer aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Frogmen schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:29:
Als ik je nog een tip mag geven dit vooral in het kader van je behaaglijk voelen in huis. Let goed op de luchtvochtigheid in huis dat deze niet te hoog is, sterker nog misschien is aan de lage kant voor jouw wel prettiger, daarvoor is ventileren belangrijk.
In de winter wil je juist dat de luchtvochtigheid in huis hoger is want vaak is die veel te laag vooral bij een nieuw/goed geïsoleerd huis, dit geeft voor de mens een isolatiedeken en daardoor voelt het warmer aan, tussen de 40-60% houden.

Daarom voelt een airco altijd verkoelend doordat die ook ontvochtigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Ik vraag mij af hoe dat zit als je zonnepanelen hebt én overproduceert. Zeg dat je 68ct betaald per kWh, en 61ct krijgt voor terugleveren. Stroom verbruiken kost dan 61ct die je niet krijgt omdat je het in een electrische kachel stopt - dus gas is dan nog langer interessant.
Nou de meeste bedrijven geven onder de 10 cent voor terugleveren op het moment. :+ Dus daar bereik je niet gigantisch veel mee. Maar je zou dan dus die overproductie kunnen gebruiken voor je elektrische kacheltje, dat saldeert weer weg ipv dat je gas moet betalen wat flink duurder is dan die 7 of 9 cent per kWh die je krijgt voor je teruglevering.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 31-08-2022 15:16 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Madeliefxxx
Oh mijn topic is weer tot leven gekomen.☺️ Ik heb inmiddels wat tips opgevolgd en heb een heerlijke electrische deken en een infrarood straalkachel aangeschaft. Ik heb een nog redelijk "gunstig" 3 jaar dalen contract bij GC af kunnen sluiten met wel maar 11,5 cent tlv dus ik ga mijn overschot zoveel mogelijk opgebruiken ook al heb ik nog een ouderwetse terugdraaimeter voor zolang het nog mag duren. 👍

[ Voor 10% gewijzigd door Madeliefxxx op 31-08-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elgrest
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:34
Top dat 't allemaal redelijk gelukt is! Uit interesse: welk IR kacheltje heb je gekocht? Ik ben ook nog op zoek.

• Madeliefxxx
elgrest schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:13:
Top dat 't allemaal redelijk gelukt is! Uit interesse: welk IR kacheltje heb je gekocht? Ik ben ook nog op zoek.
Ik heb deze gekocht. Wel goedkoper en via een andere aanbieder maar wel ook via bol. De prijzen gaan nu erg snel omhoog dus ik zou niet te lang meer wachten. Het was 38 graden toen hij geleverd werd dus alleen gekeken of alles werkte. Kan dus nog geen ervaring delen. Deze heeft een afstandsbediening en 4 standen. De panelen waren te duur voor mij en deze nemen weinig plaats in.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 14% gewijzigd door Madeliefxxx op 01-09-2022 23:08 ]

• elgrest
Nee, heb je helemaal gelijk in - ik zie de prijzen ook overal omhoog vliegen. :( Kun je zo'n terrasverwarmer dus ook zonder problemen binnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
elgrest schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:28:
Nee, heb je helemaal gelijk in - ik zie de prijzen ook overal omhoog vliegen. :( Kun je zo'n terrasverwarmer dus ook zonder problemen binnen gebruiken?
Deze is geschikt voor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan ook een petroleum laserkachel overwegen. Petroleum is ook wel duurder geworden (1,63/l vandaag), maar ik denk dat het wel uit komt. Ik zou wel wat inslaan, want ik denk dat de prijs verder omhoog schiet als mensen alternatieven zoeken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
Marzman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:17:
Je kan ook een petroleum laserkachel overwegen. Petroleum is ook wel duurder geworden (1,63/l vandaag), maar ik denk dat het wel uit komt. Ik zou wel wat inslaan, want ik denk dat de prijs verder omhoog schiet als mensen alternatieven zoeken.
Hmmm, ik zie staan als nadelen bij petroleum: 1. ontbrandt lastig 2. Stinkt 3. Veel roetaanslag. En inderdaad, die prijs zal wel verder omhoog gaan. Of ik dat nou allemaal zo handig/prettig vind? Madelief heeft gelijk als ze zegt dat de IR-panelen duur zijn. Voor een paneel met voldoende vermogen (om een huiskamer bij te verwarmen), betaal je ook een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:55
elgrest schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:45:
[...]

Hmmm, ik zie staan als nadelen bij petroleum: 1. ontbrandt lastig 2. Stinkt 3. Veel roetaanslag. En inderdaad, die prijs zal wel verder omhoog gaan. Of ik dat nou allemaal zo handig/prettig vind?
Dat was vroeger het geval. Tegenwoordig heb je dubbel lasergestuurde petroleumkachels (bekendste merken in NL Zibro en afgeleide Clima) en daarmee is dat allemaal opgelost. Enkel bij het opstarten en stoppen van de kachel ruiken ze heel kort.

Heb er zelf sinds dit jaar 1 voor in de voortent en echt heerlijk vertoeven. Had teveel peut ingekocht dus deze winter ga ik dat in huis opbranden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:11
elgrest schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:45:
[...]

Voor een paneel met voldoende vermogen (om een huiskamer bij te verwarmen), betaal je ook een vermogen.
tja het gaat meer om het bij warmen toch dan is het nog wel te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
bie100 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:42:
[...]

tja het gaat meer om het bij warmen toch dan is het nog wel te doen
Met een IR-paneel bedoel je? Welk vermogen zou je aanraden dan als bijverwarming voor een ruimte van zo'n 35-40 m3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelius1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01-2023
Hoe kan ik dit berekenen

Ik woon in een massionette en ook al is het een koude winter het is altijd 16 graden

maar hoe kan ik berekenen wat het kost aan gas van
16 naar 17
17 naar 18
19 naar 20
20 naar 21

afgelopen winter in de koudste wintermaand verbruikte ik aan gas per maand 165m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:11
elgrest schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:31:
[...]

Met een IR-paneel bedoel je? Welk vermogen zou je aanraden dan als bijverwarming voor een ruimte van zo'n 35-40 m3?
ik zou voor 35-40 m3 om bij te warmen tussen de 1500 a 2000 watt gaan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Drardollan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:33:
[...]

Dat was vroeger het geval. Tegenwoordig heb je dubbel lasergestuurde petroleumkachels (bekendste merken in NL Zibro en afgeleide Clima) en daarmee is dat allemaal opgelost. Enkel bij het opstarten en stoppen van de kachel ruiken ze heel kort.

Heb er zelf sinds dit jaar 1 voor in de voortent en echt heerlijk vertoeven. Had teveel peut ingekocht dus deze winter ga ik dat in huis opbranden.
Maar bij een goed geïsoleerd huis loopt loopt dan het gehalte zuurstof hard terug. Ik neem aan dat de afvoer van verbrandingsgassen naar buiten gaat, daarmee blaas je ook warme lucht naar buiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, je moet wel ventileren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:55
bvdbos schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:29:
[...]

Maar bij een goed geïsoleerd huis loopt loopt dan het gehalte zuurstof hard terug. Ik neem aan dat de afvoer van verbrandingsgassen naar buiten gaat, daarmee blaas je ook warme lucht naar buiten....
Nee, er zit geen afvoer naar buiten bij een dergelijke kachel. Goed ventileren is absolute noodzaak. Gelukkig zijn deze kachels wel beveiligd, maar daar zou ik niet blind op vertrouwen. Net als de gaskachel in mijn caravan moet je dit soort kachels nooit onbeheerd laten branden is mijn visie. Dus ook niet tijdens het slapen, CO is een sluipmoordenaar waar je altijd beducht op moet zijn.

Overigens moet je altijd goed ventileren, juist in een goed geïsoleerd huis.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
Drardollan schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:06:
[...]

Nee, er zit geen afvoer naar buiten bij een dergelijke kachel. Goed ventileren is absolute noodzaak. Gelukkig zijn deze kachels wel beveiligd, maar daar zou ik niet blind op vertrouwen. Net als de gaskachel in mijn caravan moet je dit soort kachels nooit onbeheerd laten branden is mijn visie. Dus ook niet tijdens het slapen, CO is een sluipmoordenaar waar je altijd beducht op moet zijn.

Overigens moet je altijd goed ventileren, juist in een goed geïsoleerd huis.
O, brrr, dat valt dan sowieso af. Met echt goed ventileren in de winter schiet -ie z'n doel een beetje voorbij? Toevallig nog iemand anders goeie ideeën?
bie100 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:03:
[...]

Dan zit je met een IR-paneel dus meteen in een hoge(re) prijsklasse. Ik dacht meer aan iets in de richting van ca. €300, niet het dubbele helaas. ;(

ik zou voor 35-40 m3 om bij te warmen tussen de 1500 a 2000 watt gaan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
elgrest schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:25:
[...]

O, brrr, dat valt dan sowieso af. Met echt goed ventileren in de winter schiet -ie z'n doel een beetje voorbij? Toevallig nog iemand anders goeie ideeën?

[...]
Je hebt ook voldoende mobiele airco's waarmee je kunt verwarmen. Dan zit je op ongeveer 1KW per uur qua verbruik, voor jouw oppervlakte is dit nog wel haalbaar. Qua budget zit je dan ook in de prijsklasse die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgrest
O, top! Was (nog) niet in me opgekomen - ga eens op zoek! Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik heb een petroleum kachel gekocht. Een aantal maanden terug al. 5 jerrycans van 30 liter erbij.

Totale kosten : 360 euro destijds.
Als ik dezelfde setup en voorraad nu zou willen kopen ben je al 680 euro kwijt.

Wij gaan de woonkamer ermee stoken in de winter. Je zou het ook eens kunnen overwegen. Afhankelijk van je contract kan het goed zijn dat het nog steeds rendabel is

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dalive schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:01:
[...]

Je hebt ook voldoende mobiele airco's waarmee je kunt verwarmen. Dan zit je op ongeveer 1KW per uur qua verbruik, voor jouw oppervlakte is dit nog wel haalbaar. Qua budget zit je dan ook in de prijsklasse die je zoekt.
Om hier op in te haken, hier zit ik zelf ook naar te kijken een mobiele airco met verwarm-functie. Echter ik twijfel of dit wel slim is want de COP is bij dit model als voorbeeld, de Carrier 51QPD012N7S, slechts 2,6. Ik vraag me af of hierbij rekening is gehouden met het warmteverlies door onderdruk/overdruk en verlies door de slang naar buiten. Een split-unit zou een COP van 4 tot 5 kunnen halen. Het zou dus kunnen dat de COP in de praktijk bij een mobiele airco ongeveer twee is? Dan is het nog steeds twee keer beter dan een elektrische kachel.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
Is elektrisch vervwarmen nou goedkoper met de volgende tarieven: 4.2 euro pe kuub gas en 0.47cent per kwh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:00:
Is elektrisch vervwarmen nou goedkoper met de volgende tarieven: 4.2 euro pe kuub gas en 0.47cent per kwh?
Als de COP van dat electrictrische apparaat boven de 3 a 4 is wel (dus verwarmen met een vaste airco is goedkoper). Anders niet (bv een elektrisch kacheltje met een COP van 1 of zelfs iets minder).

Tenzij je flink overschot zonnepanelen hebt waar je weinig voor terugkrijgt, dan moet je even gaan rekenen.

• dragon2
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door dragon2 op 08-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 27-06 12:02
Figo112 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:00:
(9,8 * rendementsfactor gasketel * stroomprijs / efficientiefactor warmtepomp) / gasprijs

(9,8 * 0,9 * 0,47 / 1) / 4,2 = 0,987, dus gas is nog een fractie goedkoper dan elektra, maar het maakt in feite niks uit.

Dit uitgegaan van puur elektrisch stoken (factor 1) en een rendementsfactor van je combiketel van 90%.

In deze formule kun je gewoon je eigen waardes pluggen en je ziet hoeveel duurder/goedkoper elektrisch of WP is tov gas.

Het voordeel van CV op gas is natuurlijk wel gemak en esthetiek, maar elektrisch is (met deze tarieven) waarschijnlijk in de praktijk zuiniger. Niet omdat je minder betaalt per kWh energie, maar omdat je minder verbruikt doordat je makkelijk selectief kunt verwarmen.

Maar goed, plug er even een WP in met een COP van 4 en bam, een WP is 4 keer zo goedkoop als gas. (0,25 = elektrische/WP-oplossing 4x zo goedkoop)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
dragon2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:22:
[...]

Als de COP van dat electrictrische apparaat boven de 3 a 4 is wel (dus verwarmen met een vaste airco is goedkoper). Anders niet (bv een elektrisch kacheltje met een COP van 1 of zelfs iets minder).

Tenzij je flink overschot zonnepanelen hebt waar je weinig voor terugkrijgt, dan moet je even gaan rekenen.
Wat is de reden daarvan? als we uitgaan van cop1 en gas is 10x duurder is dan verwarmen met gas nog steeds goedkoper?Hoe bereken je dit het beste.

@HarmoniousVibe bedankt zag later dat je een mooie berekening heb geplaatst. Dat geeft inderdaad meer inzicht.

Volgens mij met elektrisch vervwarmen bijv. paar van die elektrische mobiele radiatoren, maken je wel bewuster van je warmtevoorziening en dat je daardoor minder gaat verwarmen. Dus bijv. alleen woonkamer etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Figo112 op 08-09-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Figo112 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:28:
[...]

Wat is de reden daarvan? als we uitgaan van cop1 en gas is 10x duurder is dan verwarmen met gas nog steeds goedkoper?Hoe bereken je dit het beste.

@HarmoniousVibe bedankt zag later dat je een mooie berekening heb geplaatst. Dat geeft inderdaad meer inzicht.
Gas is ook vergeleken met een COP=1 niet tien keer zo duur. Je moet appels met appels vergelijken. Een kuub gas is weliswaar 10 keer zo duur als een kWh elektriciteit maar dit moet je nog omrekenen naar kWh om dit te vergelijken. Vandaar die 9,8 (het aantal kWh in 1 kuub gas) en de rendementsverliezen van het systeem om daadwerkelijk de warmte-afgifte van een gasgestookt systeem te kunnen bepalen. En dát kun je vervolgens vergelijken met de kosten van elektra (die altijd 100% efficiënt is).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Madeliefxxx
Ik breek nog even in in mijn eigen topic. Weet iemand of deze laminaatondervloer bruikbaar is als radiatorfolie? Is dit hetzelfde materiaal?

Zo ja, ik wil het bevestigen op de radiator zelf ipv op de muur. Moet de glimmende kant dan tegen de radiator aan of de schuimkant?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGW6oqH_0cxluXrs0DqkYb_2uig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtEdzq2Ak0rkkHEpjUncLrnd.jpg?f=fotoalbum_large

• bvdbos
Madeliefxxx schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:24:
Ik breek nog even in in mijn eigen topic. Weet iemand of deze laminaatondervloer bruikbaar is als radiatorfolie? Is dit hetzelfde materiaal?

Zo ja, ik wil het bevestigen op de radiator zelf ipv op de muur. Moet de glimmende kant dan tegen de radiator aan of de schuimkant?[Afbeelding]
Op de radiator zelf heeft weinig zin lijkt me, die is echt bedoeld om straling te weerkaatsen... Als die vast onderdeel uitmaakt van de radiator dan kan warmt deze op en zal deze gaan dienen als stralingsbron. Dan kan je nog beter een donker blok hout aan de radiator vastmaken ;).

Gebruiken als radiatorfolie tegen de muur is deze wel goed voor, weerkaatsend oppervlak en isolerende achterkant...

• Madeliefxxx
bvdbos schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:32:
[...]

Op de radiator zelf heeft weinig zin lijkt me, die is echt bedoeld om straling te weerkaatsen... Als die vast onderdeel uitmaakt van de radiator dan kan warmt deze op en zal deze gaan dienen als stralingsbron. Dan kan je nog beter een donker blok hout aan de radiator vastmaken ;).

Gebruiken als radiatorfolie tegen de muur is deze wel goed voor, weerkaatsend oppervlak en isolerende achterkant...
Bedankt voor je antwoord. Punt is dat daar de meningen dus over verdeeld zijn. Er wordt nl ook gezegd dat het gewoon tegen de radiator kan. En om het nog "makkelijker" te maken verschillen de meningen dus ook nog over welke kant dan tegen de radiator moet. Dus vandaar dat ik het nu echt niet meer weet.🤪

Tegen de muur plakken is hier helaas geen optie, bij het eraf halen komt me dan alle structuur daar beneden dus dan blijft tegen de radiator over.

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 23:19
Ik denk dat bvdbos misschien de voorkant van de radiator bedoelt. Het is inderdaad mogelijk om de aluminiumzijde tegen de achterkant van de radiator aan te plakken. Gebruik hiervoor wel aluminium tape. Het rendement van direct op de radiator vs op de muur achter de radiator heb ik geen antwoord op, maar ik lees dat op de muur sowieso geen optie voor je is. Zeker de moeite waard. Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Madeliefxxx schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Punt is dat daar de meningen dus over verdeeld zijn. Er wordt nl ook gezegd dat het gewoon tegen de radiator kan. En om het nog "makkelijker" te maken verschillen de meningen dus ook nog over welke kant dan tegen de radiator moet. Dus vandaar dat ik het nu echt niet meer weet.🤪

Tegen de muur plakken is hier helaas geen optie, bij het eraf halen komt me dan alle structuur daar beneden dus dan blijft tegen de radiator over.
Als je de radiator gaat isoleren verminder je de warmteafgifte. Je hoeft het niet aan de muur vast te maken om het tegen de muur te krijgen: een WC-rol er tussen klemmen bijvoorbeeld is al genoeg.

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Zelf heb ik magneetjes gebruikt voor de radiator folie achter de verwarming.
Maar sinds mijn lucht-lucht warmtepomp (Airco) is dit allemaal overbodig geworden.

• Madeliefxxx
Von Henkel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:38:
Zelf heb ik magneetjes gebruikt voor de radiator folie achter de verwarming.
Maar sinds mijn lucht-lucht warmtepomp (Airco) is dit allemaal overbodig geworden.
Ja dat wilde dus ook. Maar deze folie is dus dik door die schuimlaag. De magneten die ik heb houden dus niet. Er is ook van die dunne folie zonder schuimlaag, had jij deze dan?

• Madeliefxxx
RemcoDelft schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:33:
[...]

Als je de radiator gaat isoleren verminder je de warmteafgifte. Je hoeft het niet aan de muur vast te maken om het tegen de muur te krijgen: een WC-rol er tussen klemmen bijvoorbeeld is al genoeg.
Oh goed idee ook. Dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Er zit een dun laagje schuim tussen deze had ik destijds bij de GAMMA gehaald.
En de muren werden niet meer warm, dus werkte best wel goed.
Hele zwik magneetjes van AliExpress laten komen en heeft al die jaren goed gehouden

[ Voor 15% gewijzigd door Von Henkel op 10-09-2022 16:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvdbos
Volgens mij moeten we even op GOT zelf zoeken voor het antwoord als Vereniging Eigen Huis hier al naar verwijst (@harry23 @flippo @Oxellaar): https://www.eigenhuis.nl/...paren-met-radiatorfolie#/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bvdbos schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:56:
Volgens mij moeten we even op GOT zelf zoeken voor het antwoord als Vereniging Eigen Huis hier al naar verwijst (@harry23 @flippo @Oxellaar): https://www.eigenhuis.nl/...paren-met-radiatorfolie#/
Er zitten nogal wat gaten in dat verhaal. Logisch dat het kouder is achter de radiator als je folie op de radiator plakt. Je kan de hele radiator zelfs inwikkelen, dan bespaar je nog veel meer! Alleen ga je dan voorbij aan het doel van de radiator: je huis verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Madeliefxxx schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:27:
[...]

Achter de radiator? Dat ziet toch niemand. Als je de radiator ooit weg haalt moet je dat stuk toch terug netjes maken.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
Of folie tegen de muur of tegen de radiator moet is al diverse keren bij tweakers langsgekomen.

Bij een goed geïsoleerde muur : geen folie nodig, de binnenmuur zal wel opwarmen maar daarmee als convector dienen. Als je daar tegen de radiator gaat plakken dan verklein je de warmteafgifte van de radiator -> hoger temperatuurverschil kamer-radiator nodig om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven en minder rendement van de ketel omdat de retourtemperatuur hoger ligt.

Bij een minder goed geïsoleerde muur : hetzelfde voor folie tegen de radiator. Maar voor folie tegen de muur : daarmee voorkom je dat de muur opwarmt en zijn warmte doorgeeft naar buiten. Aangezien de folie, met name door convectie, ook opwarmt en de isolatie aan de achterzijde relatief dun is, lijkt het het beste om die niet strak tegen de muur te maken maar hier een lat voor te gebruiken.

Maar net zo belangrijk : Leidingen door door onverwarmde ruimtes liggen isoleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Dalive schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:01:
[...]

Alleen die met dubbele slang zijn zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mr_evil08 schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:12:
[...]

Alleen die met dubbele slang zijn zuiniger.
Of zo'n caravan model, dat is ook een mobiele split. Ik weet niet zeker of die kunnen verwarmen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:07

Ad Hox

N/A

Ik heb twee Eurom wandkachels opgehangen.
Maximaal vermogen is 2000 watt, maar hebben ook een 1000 watt stand.

Ik heb gelukkig nog gunstige energietarieven (25 cent). Uitgaande van 4 uur “stoken” op 1000 watt per kachel, kom ik uit op 1000*2*4=8kwh per dag.

Dat is zo’n 2 euro per dag. Ik zet de CV ook aan, want de ruimte is vrij groot, maar die hoeft wel veel minder hard te werken. Gasverbruik is flink afgenomen. Zo probeer ik een beetje te “spelen” tussen gas en elektra.

Puur ter info trouwens 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

HarmoniousVibe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:28:
[...]

9,8 * rendementsfactor gasketel * stroomprijs * efficientiefactor warmtepomp / gasprijs

9,8 * 0,9 * 0,47 * 1 / 4,2 = 0,987, dus gas is nog een fractie goedkoper dan elektra, maar het maakt in feite niks uit.

Dit uitgegaan van puur elektrisch stoken (factor 1) en een rendementsfactor van je combiketel van 90%.

In deze formule kun je gewoon je eigen waardes pluggen en je ziet hoeveel duurder/goedkoper elektrisch of WP is tov gas.
..
Maar goed, plug er even een WP in met een COP van 4 en bam, een WP is 4 keer zo goedkoop als gas.
Ik snap hem niet.

Heb hem even in excel gegoten en als ik dan een COP van 4 invul en een kwh-prijs van 0.47 komt er 3.948 uit.. Dus dan is een WP bijna 4 keer zo goedkoop als gas? Zo moet ik hem toch interpreteren?

Vul ik 50 euro in als kwh-prijs (sake of argument) komt er 420 uit. Dan is een WP bijna 420 keer zo goedkoop als gas? :+

Hoe moet ik hem nou lezen?

Of ik heb de formule verkracht, dat kan ook :P

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 12-09-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 22:19
Globaal cv ketel met 1 kuub gas is 8 kW warmte.
Warmtepomp cop 4 is 2 kWh stroom voor 8 kW warmte.

Dus als gas meer dan 4 keer de kWh prijs is dan is een warmtepomp goedkoper in gebruik.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

Die snap ik helemaal.

Maar waarom snap ik de formule dan niet? :)

9.8*0.9*0.47*4/4.2 = 3.94 dus WP is bijna 4 keer zo goedkoop

9.8*0.9*50*4/4.2 = 420 dus WP is bijna 420 keer zo goedkoop? (met een kwh-prijs van 50/kwh?)

Als ik de getallen wijzig is de uitkomst van de formule averechts... (voor mijn gevoel)..

Bijvoorbeeld (gasprijs 50 euro)
9.8*0.9*0.47*4/50 = 0.33 (gas verwarmen is dus goedkoper?)...

Ik zoek het kwartje :+

[ Voor 87% gewijzigd door FreakNL op 12-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
FreakNL schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:38:
[...]

Ik snap hem niet.

Heb hem even in excel gegoten en als ik dan een COP van 4 invul en een kwh-prijs van 0.47 komt er 3.948 uit.. Dus dan is een WP bijna 4 keer zo goedkoop als gas? Zo moet ik hem toch interpreteren?

Vul ik 50 euro in als kwh-prijs (sake of argument) komt er 420 uit. Dan is een WP bijna 420 keer zo goedkoop als gas? :+

Hoe moet ik hem nou lezen?

Of ik heb de formule verkracht, dat kan ook :P
Oh, nee, er zat een fout in de formule. Het moet gedeeld door de COP zijn. En een uitkomst van 0,5 betekent dan dat de WP 2 keer zo goedkoop is en een uitkomst van 0,5 betekent dat gas 2 keer zo goedkoop is. Zal het even aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:05
Bij ons is 1 kamer (slecht geïsoleerde zolder met aparte toegang) verwarmd met een oude elektrische radiator. Rest van de woning met gas.

Nu voor het eerst ons stroomverbruik bekeken: rond de 1000 kWh in de maand januari 2021 (in zomermaanden tussen de 200 en 250 KWh).

Kan dit komen door die ene elektrische radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

brambello schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:00:
Bij ons is 1 kamer (slecht geïsoleerde zolder met aparte toegang) verwarmd met een oude elektrische radiator. Rest van de woning met gas.

Nu voor het eerst ons stroomverbruik bekeken: rond de 1000 kWh in de maand januari 2021 (in zomermaanden tussen de 200 en 250 KWh).

Kan dit komen door die ene elektrische radiator?
1000kWh = 1000 uur 1kW, ofwel 41 dagen 1kW.

Ik kan me niet voorstellen dat je zolder 24/7 1kW verbruikt, dan moet het wel echt naar buiten vliegen. Kijk je tegen het dakbeschot aan met gaten naar buiten?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:05
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:05:
[...]

1000kWh = 1000 uur 1kW, ofwel 41 dagen 1kW.

Ik kan me niet voorstellen dat je zolder 24/7 1kW verbruikt, dan moet het wel echt naar buiten vliegen. Kijk je tegen het dakbeschot aan met gaten naar buiten?
Zal best 2000 watt kunnen zijn (toch?). Het is in ieder geval een enkele muur, geen spouwmuur. Ook geen dakisolatie. Gedateerde kunststof kozijnen met dubbel glas. Het is ook nog eens een oude radiator.

Daarnaast zit er in die 1000 kWh ook al het andere verbruik, laat dat totaal 500 kWh per maand zijn in de winter (TV, lampen, etc die je meer doet dan de zomer).

Binnenkort gaat deze verwarming permanent uit, dus ben benieuwd naar het verbruik daarna.

[ Voor 18% gewijzigd door brambello op 20-09-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 13:02
Madelief, ik heb niet letterlijk alles hier gelezen (het meeste wel) maar één simpele verbetring zie ik nergens staan.
Je zegt dat je de CV 's nachts op 18 laat omdat ie 's ochtends zo langzaam het huis opwarmt. Nou daar is wel wat aan te doen. En daardoor zou je die nachttemperatuur mogelijk wat lager kunnen zetten.
Er zijn heel mooie setjes ventilatoren te koop die de snelheid van opwarmen enorm verhogen. Gaat je heel veel gas schelen.
Echter, die dingen zijn absurd duur.
Daarom heb ik wat geprutst met een stel oude PC-ventilatoren en een stekker-transformator (van een oud apprataatje dat ik niet meer heb). Als je ze zelf niet hebt liggen zijn er vast Tweakers die nog ergens wat in de kast hebben liggen dat ze met liefde willen afstaan.
Het lastigste is ze netjes bevestigen op of onder de radiatoren. Die commerciële dingen hebben nette magneten om dat te doen dus je zult wat moeten uitproberen.
Maar het werkt echt heel goed, maakt de verwarming van je huis aangenamer en sneller (en goedkoper).

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 09:34

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Wij hebben zojuist weer mail gehad van Oxxio dat we €1,20 per kuub gas meer gaan betalen vanaf oktober. Deze maand is onze terugleververgoeding al verlaagd van €0,35 naar €0,09 per kWh. We gaan dit jaar ongeveer 1000 kwh meer opwekken dan dat we verbruiken. Ik zit eraan te denken om een convectie kachel te kopen (overal uitverkocht op dit moment) en op die manier die 1000 kwh op te maken waar ik anders maar 90 euro voor terug zou krijgen. Dankzij de salderingsregeling worden die kwh lekker weggestreept. De vraag is alleen, hoeveel gas bespaar ik dan? Ons verbruik is nu 900 kuub per jaar. We hebben luchtverwarming wat schijnbaar al zuiniger is dan een traditionele cv installatie.

Ik gok dat ik de aanschafprijs van de convectie kachel er zo wel uit kan halen.

Woonkamer = ongeveer 35-40 vierkante meter
Totaal woonoppervlakte = 110 vierkante meter

Edit: het grootste deel van die 1000 kwh overschot heb ik natuurlijk in de zomermaanden opgewekt tegen het oude tarief van €0,35 per kWh. Dus nog even wat dingen narekenen voordat ik wat aan ga schaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door fuzzyeyebrows1 op 23-09-2022 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:24
fuzzyeyebrows1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:57:
Wij hebben zojuist weer mail gehad van Oxxio dat we €1,20 per kuub gas meer gaan betalen vanaf oktober. Deze maand is onze terugleververgoeding al verlaagd van €0,35 naar €0,09 per kWh. We gaan dit jaar ongeveer 1000 kwh meer opwekken dan dat we verbruiken. Ik zit eraan te denken om een convectie kachel te kopen (overal uitverkocht op dit moment) en op die manier die 1000 kwh op te maken waar ik anders maar 90 euro voor terug zou krijgen. Dankzij de salderingsregeling worden die kwh lekker weggestreept. De vraag is alleen, hoeveel gas bespaar ik dan? Ons verbruik is nu 900 kuub per jaar. We hebben luchtverwarming wat schijnbaar al zuiniger is dan een traditionele cv installatie.

Ik gok dat ik de aanschafprijs van de convectie kachel er zo wel uit kan halen.

Woonkamer = ongeveer 35-40 vierkante meter
Totaal woonoppervlakte = 110 vierkante meter

Edit: het grootste deel van die 1000 kwh overschot heb ik natuurlijk in de zomermaanden opgewekt tegen het oude tarief van €0,35 per kWh. Dus nog even wat dingen narekenen voordat ik wat aan ga schaffen.
Je gaat mij niet vertellen dat je geen tosti ijzer of tafelgrill in huis hebt?
Als het maar stroom gebruikt om in warmte omtezetten.

Even zonder gekheid 8 kW stroom is ongeveer gelijk 1 m3 gas.
Dus je kan met je overschot 125 m3 gas vervangen.

Maar wees ook creatief
https://www.bol.com/nl/nl...stFragment=bouwverwarming
https://www.bol.com/nl/nl...ZE2Q.2_56.58.ProductTitle

Die zie ik nog gewoon op voorraad

• fuzzyeyebrows1

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Zojuist deze besteld:

https://www.coolblue.nl/p...-wit.html#product-reviews

Niet super krachtig, maar de 2000 watt variant past net niet op de plek die ik in gedachte had. Mooi als ondersteuning van onze gewone luchtverwarming. Bij wehkamp trouwens 60 euro goedkoper, dus ik heb de kachel daar besteld.

Ik heb zojuist mijn verbruik voor dit lopende contractjaar berekend, we gebruiken behoorlijk minder stroom tov van vorig jaar waardoor wij niet 1000 kwh maar ongeveer 1400 kwh stroom teveel opwekken. 40% daarvan zit nog op het hogere tarief. Met het prijsplafond van 1,50 per kuub gas vanaf januari was het om het even of we de kachel er uiteindelijk uit kunnen halen. Lastig om dit soort dingen te voorspellen.

Vorig jaar had ik de thermostaat ingesteld om 's morgens de woonkamer naar 20 graden te verwarmen (soms wel vanaf 16 graden). Dit om niet 's morgens aan het ontbijt te klappertanden. Ik denk dat we deze kachel goed kunnen gebruiken om 's morgens vroeg een behaaglijke woonkamer te hebben.

De kachel kan als het goed is op afstand bediend worden en er kunnen programma's in gezet worden. Dus volgende week even goed kijken hoe ik deze ga afstemmen op de programma's van de gewone thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
fuzzyeyebrows1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:23:
Zojuist deze besteld:

https://www.coolblue.nl/p...-wit.html#product-reviews

Niet super krachtig, maar de 2000 watt variant past net niet op de plek die ik in gedachte had. Mooi als ondersteuning van onze gewone luchtverwarming. Bij wehkamp trouwens 60 euro goedkoper, dus ik heb de kachel daar besteld.

Ik heb zojuist mijn verbruik voor dit lopende contractjaar berekend, we gebruiken behoorlijk minder stroom tov van vorig jaar waardoor wij niet 1000 kwh maar ongeveer 1400 kwh stroom teveel opwekken. 40% daarvan zit nog op het hogere tarief. Met het prijsplafond van 1,50 per kuub gas vanaf januari was het om het even of we de kachel er uiteindelijk uit kunnen halen. Lastig om dit soort dingen te voorspellen.

Vorig jaar had ik de thermostaat ingesteld om 's morgens de woonkamer naar 20 graden te verwarmen (soms wel vanaf 16 graden). Dit om niet 's morgens aan het ontbijt te klappertanden. Ik denk dat we deze kachel goed kunnen gebruiken om 's morgens vroeg een behaaglijke woonkamer te hebben.

De kachel kan als het goed is op afstand bediend worden en er kunnen programma's in gezet worden. Dus volgende week even goed kijken hoe ik deze ga afstemmen op de programma's van de gewone thermostaat.
Worden deze zelf nu ook warm bij aanraken of valt dat mee omdat het convectie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyeyebrows1

fuzzyeyebrows1

Of gewoon Tomek

Dalive schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:05:
[...]

Worden deze zelf nu ook warm bij aanraken of valt dat mee omdat het convectie is?
Dat weet ik nog niet, maar hij komt bij ons wat hoger op de muur te hangen zodat de kinderen (1,5 en 3,5 jaar) de kachel sowieso niet aan kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38

Seafarer

XXX

Madeliefxxx schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Ik heb idd in de woonkamer nog lange gordijnen, wel dunne dus de warmte komt er wel doorheen.
Hier heb ik geen begrip voor.

Dunne of dikke gordijnen maakt niet uit ze beperken de warmte afgifte van een radiator waardoor de cv op een hogere temperatuur moet stoken als dit gebeurt dan wordt de ruimte tussen de gordijnen en enkel glas nog heter met als gevolg dat het warmte verlies nog hoger wordt.

Oplossing 1: schaar pakken en gordijnen afknippen.
2: Gordijnen gewoon in de vensterbank leggen zodat de radiator helemaal vrij is.

Dit is iets wat ik niet begrijp.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nee, je moet geen gordijnen over de verwarming hangen. Dat slaat nergens op, dan ben je achter de gordijnen aan het stoken :p Ja het zal uiteindelijk wel warm worden maar kost veel meer energie (tenzij je thermostaat ook achter de gordijnen hangt :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marzman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:17:
Lekker advies. Zo'n zuurstof verbruiker. Je gaat toch niet fossiel binnenshuis verbranden zonder uitlaat.?????????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Seafarer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:56:
[...]

Lekker advies. Zo'n zuurstof verbruiker. Je gaat toch niet fossiel binnenshuis verbranden zonder uitlaat.?????????????????
Je moet wel ventileren en de verbranding moet volledig zijn, anders gaat het kacheltje ook gewoon uit omdat er allerlei beveiligingen in zitten. Mijn vorige cv en warmwater toestel hadden ook een open vlam en mijn fornuis ook (recirculatie dampkap, dus dat is meer een filter dan een uitlaat).

https://www.vlaanderen.be/let-op-voor-co-vergiftiging

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marzman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:19:
[...]
Je moet wel ventileren en de verbranding moet volledig zijn, anders gaat het kacheltje ook gewoon uit omdat er allerlei beveiligingen in zitten. Mijn vorige cv en warmwater toestel hadden ook een open vlam en mijn fornuis ook (recirculatie dampkap, dus dat is meer een filter dan een uitlaat).

https://www.vlaanderen.be/let-op-voor-co-vergiftiging
Dus je staat hier gewoon te beweren dat je cv geen uitlaat pijp had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Seafarer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:28:
[...]

Dus je staat hier gewoon te beweren dat je cv geen uitlaat pijp had?
Volgens mij zeg ik dat niet, ik zeg dat mijn fornuis geen uitlaatpijp heeft en ik zeg dat je moet ventileren en dat de verbranding goed moet zijn.

Die vlammen van die toestellen die ik noemde verbruiken ook zuurstof uit de ruimte. Er wordt nog steeds voor gewaarschuwd in het weerbericht (in Belgie) bij bepaalde weersomstandigheden.

/▌

Pagina: 1 2 3 Laatste