Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
bdevogt schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:56:
[...]

Pas wel op,
volgens de algemene stemming is het altijd een probleem door de gebruiker zelf. :P

Ondanks dat ze recht uit de verpakking komen :)
Heel toevallig dat het telkens ver voorbij de windingen gebeurt die loskomen bij het losmaken van de bandjes.

Heb eerder al een houder met een nieuwe kleur geprint, maar kreeg pas bij een opvolgende langere print het probleem dat ze in elkaar gedraaid zaten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-06 12:44
MusicMaikel schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:15:
[...]

Check het even via 17track.net, die is helemaal accuraat.
Helaas meld 17track ook alleen "Shipment in transit to DHL", dit al sinds de 14de.
Of het pakket is alleen aangemeld, en is uberhaubt nog niet onderweg, of het is daadwerkelijk verstuurd maar heeft onderweg ergens vertraging opgelopen.

iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:57
Dat duurt helaas een tijdje. De eerste keer duurt dat bij mij een dag, de tweede keer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:00
Net wat refills binnengekregen, aangezien ik wat spoelen had daarvoor gekozen. Alleen passen de spoelen dus niet in de doos van de refills.
Dit ter info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
rinkel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:25:
Net wat refills binnengekregen, aangezien ik wat spoelen had daarvoor gekozen. Alleen passen de spoelen dus niet in de doos van de refills.
Dit ter info
Dat is toch geen verrassing? De doos is fysiek kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 14:15
Mozy schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:55:
Dit is de underextrusie waar ik tegenaanloop.

[Afbeelding]
Dit was de eerste print die ik heb gedaan met de AMS Mini mod. Overduidelijk under-extrusion, maar waarom? Achteraf bleek de spoel tegen de wand van zijn container te lopen, dat wel snel gefixt. Daarna nog een keer geprint.

[Afbeelding]Linksonder is de print van hierboven. Rechtsonder is de print die ik daarna heb gedaan, een stuk beter. Maar de bovenste een paar weken geleden gedaan. Zelfde filament, zelfde settings. De bovenste ziet er veel beter uit dan de rechtsonder. Het lijkt alsof ik rechtsonder ook underextrusie observeer, de randen zijn niet zo netjes en het dopje dat op de schroef gaat heeft meer mankementen dan het origineel (bovenste).

Als het een clog is, zou ik meer uniforme under-extrusie moeten zien, toch? Van wat ik lees van de flowrate is dat ik dan overal under-extrusie zou moeten zien. Volgens de Wiki zou dit ook PA-value kunnen zijn, maar ik heb niks aangepast behalve de manier hoe ik mijn filament opsla.
Ik heb de nozzle vervangen voor de 0.4 van gehard staal en opnieuw de lange calibratie doorlopen. De flow rate calibratie van de prints gaat weer zoals vanouds en de printkwaliteit is weer super. Na de feestdagen eens kijken of mijn RVS 0.4 nog te redden is. Dan moet een clog wel het probleem zijn geweest, maar het puzzelt mij wel dat is alleen in delen van de print te merken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-06 14:30
Mozy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb de nozzle vervangen voor de 0.4 van gehard staal en opnieuw de lange calibratie doorlopen. De flow rate calibratie van de prints gaat weer zoals vanouds en de printkwaliteit is weer super. Na de feestdagen eens kijken of mijn RVS 0.4 nog te redden is. Dan moet een clog wel het probleem zijn geweest, maar het puzzelt mij wel dat is alleen in delen van de print te merken was.
Als je de nozzle van RVS naar stainless steel aanpast moet je ook de printtemperatuur aanpassen; anders klopt je flowrate inderdaad niet. Heeft te maken met het verschil in warmteoverdracht als ik het goed begrepen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
HSlegend schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:57:
[...]

Als je de nozzle van RVS naar stainless steel aanpast moet je ook de printtemperatuur aanpassen; anders klopt je flowrate inderdaad niet. Heeft te maken met het verschil in warmteoverdracht als ik het goed begrepen heb.
Dat wist ik niet. Maar ik gebruikte de stainless steel nozzle met de juiste instellingen en daar heb ik 450 uur mee geprint, probleemloos. 1x de hardend steel nozzle gebruikt voor een print in PETG-CF. nu de stainless nozzle dus vervangen voor de geharde en de instelling mee aangepast en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 21:08
[...]

Wijsneus modus: RVS = stainless steel. ;)
Maar dat je voor gehard staal de temperaturen handmatig moet aanpassen is bij mij ook niet bekend? Ik heb de nozzle vervangen en 3 (prima) printjes later bedacht dat in de instellingen de hardened nozzle nog even gekozen moest worden. Verder niets hoeven aanpassen aan temperaturen tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 20:30
@DeGroteMuis

Hier wissel k ook wel eens wat, maar heb ook nog nooit de temp moeten aanpassen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
my_fiero schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:42:
[...]

Heel grappig dat dus nu net IPA de oplossig is 8)7
De texture plate (met PLA) tich keer schoon gemaakt met dreft, maar steeds het probleem.
Daarom (ook al tegen het advies in)schoon gemaakt met IPA 99% en nu blijft de print WEL zitten
Heb gisteren diversen prints weer kunnen doen. _/-\o_

Dus ondanks er veel gezegt word om het niet te gebruiken bij de texture plate en/of PLA
Doe ik het dus wel, >:)

Probleem solved (met IPA) _/-\o_
Top dat 't bij jou het probleem oploste! Snap nog steeds niet hoe het van de 1 op de andere print zo dramatisch kan zijn en hoe een goede ontvetter niet helpt, maar IPA wel, maar dat zal je vast worst wezen, je kan weer printen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:
Bij Amazon bestel je vandaag en hebt het morgen in huis; altijd gratis als je 'Prime' hebt. Hun eSUN filament is prima, en goedkoper dan bij Bambu.
Zo zijn er meer zaken, dus staar je aub niet blind op Bambu filament waar je eeuwigheden op oet wachten, en nooit op voorraad is in de kleur die jij nodig hebt.
Bambu maakt prima machines, maar filament? Ik heb de moed allang opgegeven....... :X :X
Helemaal eens over niet blindstaren op Bambu, tot nu toe op 1 3DJake EcoPLA Galaxy met knoop met alle merken prima ervaringen eigenlijk, alleen niet de grootste fan van papieren spoelen voorzien van ringen of tape om ze in de AMS te proppen, da's toch ff krap aan soms. Maar eSun goedkoper dan iets over de 14 euro, in alle kleuren? Bij mij geeft Amazon voor veel kleuren prijzen van rond de 19-20 euro. Voor PETG-HF, PLA en mat PLA lijkt Bambu wel een stuk voordeliger, als je geduld hebt en toch minimaal 8 refills besteld. De complete spoelen zijn natuurlijk wel dichter bij de eSun prijzen. Voor de filamenten die niet voor rond de 14 voor refill of 17 als complete spoel te koop zijn, zoals Silk, Galaxy/Sparkle, Wood, ASA, kan je ergens anders zeker voordeliger terecht. En als je met kartonnen spoelen kan leven, zijn de Elegoo prijzen voor PLA en (Rapid) PETG op dit moment ook nog steeds best gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt: van RVS naar Hardened...
Dit temperatuurverschil regelt studio zelf voor je, als je het type nozzle wijzigt bij Device - Printer parts
Vergelijkbaar met de nozzle-hoogte als je van bed-type kiest.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 18-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:36
Hier ook een tevreden P1S gebruik, al vroeg in de Black Friday sale besteld (23 oktober, levering 28 oktober). Als vorige printer een Ender 3 S1 Pro gehad, deze goed kunnen verkopen en maar wat blij met de overstap! Zoals al vaker gezegd, mijn hobby is printen en niet printers ;)

Inmiddels 330 uur op de klok staan en nu bezig met het 4e grote deel van een AMS riser met als doel om beter zicht te krijgen op de print tijdens het printen. AMS staat bovenop de printer en dat wil ik ook graag zo houden. In eerste instantie zag ik wat op tegen de hoeveelheid materiaal en de kosten hiervan. Via Marktplaats heb ik een zo goed als nieuwe 3 kg spoel eSun PLA+ in het zwart kunnen scoren voor een fractie van de prijs waardoor dit een stuk beter te verantwoorden is :)

Drie grote delen al geprint, 2x 11 en 1x 18 uur met nu het laatste deel van ook 18 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEvSaLfTSReQA-y5hLxciwT6UKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpQfOj5bbz0EM91Rhtr66bUm.jpg?f=fotoalbum_large

Het filament van eSun print overigens meer dan prima op de P1S, ik gebruikte het ook al als standaard filament op de Ender. PLA+ voldoet voor mij voor 99% van de tijd. Erg jammer dus dat @gwensink stopt met zijn webshop! Vorige week nog ruim 50 kg besteld dus ik kan even vooruit, ondertussen wel op zoek naar vervanger aangezien eSun niet zo scherp te krijgen is. Momenteel ook al wat van Sunlu liggen.

Binnenkort hopelijk meer verbeteringen want de verlichting vind ik karig en de camera ook. Zeker vergeleken met de Ender is de verlichting minimaal. Daar had ik overigens via OctoPrint een camera aan verbonden, sommige functies van OctoPrint mis ik wel.

Suggesties voor verlichting en eventueel camera zijn welkom :)

Kleine impressie van wat ik zoals geprint heb tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4Yq7O2IwOV3bsiSQDzaxCTb47Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4ZTeLk7X6olF4gelVHC7ttu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98Ky6oyIPqhS-Q8H4XvDo3O61D8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lXwGQotFJ0PFbdKsEyfJQcD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rejnEkrVUt_eNesjXF274sqeIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRNg4P0qcm11EjmThuF7aYhk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmI2pnBzScpRCpeE0KEUW6lDmGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgKn6YGAMishVpe2cg1QFc59.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmPhHvNYY5phMICVOyQ7EBKSLew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttxpoydM7wSNoFHxlz4a3bsO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05ziIf8Q4wNXFVg15hnlnrfPfQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4ZVj8LpapQuN44xYJ3rTK98.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG0b3ZOVAqob8tXgJov-EgOosXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5P4JjvNCn0j4in6PrdL9endg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY9LsFABuYrxHrLZaoKPeF53PCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGr0N4V1EZDB88wyTiZ4eYwE.jpg?f=fotoalbum_tile

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DeGroteMuis schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:17:
[...]

Helemaal eens over niet blindstaren op Bambu, tot nu toe op 1 3DJake EcoPLA Galaxy met knoop met alle merken prima ervaringen eigenlijk, alleen niet de grootste fan van papieren spoelen voorzien van ringen of tape om ze in de AMS te proppen, da's toch ff krap aan soms. Maar eSun goedkoper dan iets over de 14 euro, in alle kleuren? Bij mij geeft Amazon voor veel kleuren prijzen van rond de 19-20 euro. Voor PETG-HF, PLA en mat PLA lijkt Bambu wel een stuk voordeliger, als je geduld hebt en toch minimaal 8 refills besteld. De complete spoelen zijn natuurlijk wel dichter bij de eSun prijzen. Voor de filamenten die niet voor rond de 14 voor refill of 17 als complete spoel te koop zijn, zoals Silk, Galaxy/Sparkle, Wood, ASA, kan je ergens anders zeker voordeliger terecht. En als je met kartonnen spoelen kan leven, zijn de Elegoo prijzen voor PLA en (Rapid) PETG op dit moment ook nog steeds best gunstig.
Ik gebruik zelf veel ABS+ en dat varieert een beetje in prijs, zo van €16-18,39 maar PLA is dan wel goedkoper, @ €12,79zie mijn screenshots van vandaag.
Mogelijk alleen als je hun prime hebt, maar dan krijg je zelfs een enkele rol gratis thuis geleverd de volgende dag (uit Duitsland)
Overigens ben ik nog steeds geen fan van Amazone, maar soms kun je om ze heen..... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SahoCXgJbFmRPFXXw1tHZXTOQsc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Br6t1rlbqzwarGxVByyJXitK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xrprhg35NKDTFPLIWUEcKjG_OdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N2TA38Wpzs8yQQWJPEz1I8hx.png?f=user_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:00
hotdog92 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:53:
Ter info, bestelling van 3 december (vroeg) is ook opgepakt en daadwerkelijk bij DPD nu. Hopelijk een soort van indicatie voor de wachtenden. ;)
Ik heb op 9 december besteld. Eerste doos binnen en de printer staat sinds vanmiddag in het depot van DPD. De doos die vandaag is gekomen, kwam gisteren ook aan in het DPD depot. Dus misschien komt mijn printer wel morgen en anders verwacht ik hem vrijdag. Spannend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:04
Ein-de-lijk een update over mijn tweede bestelling met 8 rollen filament: ze zijn onderweg vanuit Melle, Duitsland.

Timeline:
11-12 14:25 T&T aangemaakt bij DPD
18-12 14:17 In transit, Melle (DE)

Bij mijn eerste bestelling duurde het een extra dag voordat hij daadwerkelijk bij mij binnen was, dus ik verwacht pas dat hij vrijdag binnen zal komen. Laat ik dan net onderweg zijn richting Oostenrijk :+ . Even kijken hoe we dat weer oplossen.

[ Voor 38% gewijzigd door MusicMaikel op 18-12-2024 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05
Na bijna tweee weken wachten is ook hier de P1S geleverd. Installatie is eenvoudig, eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

Issue waar ik tegenaan loop: de 3D prints, esun PLA+ filament, zitten redelijk vastgeplakt op de plaat. Zonder kracht krijg ik deze niet los van de plaat. Met een mesje de creaties losmaken vind ik een risico, heb vooralsnog een plastic krabber gebruikt.

Tips en tricks hoe de creaties makkelijker loskomen van de plaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
TweakersOnly schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:29:
Na bijna tweee weken wachten is ook hier de P1S geleverd. Installatie is eenvoudig, eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

Issue waar ik tegenaan loop: de 3D prints, esun PLA+ filament, zitten redelijk vastgeplakt op de plaat. Zonder kracht krijg ik deze niet los van de plaat. Met een mesje de creaties losmaken vind ik een risico, heb vooralsnog een plastic krabber gebruikt.

Wachten dat het afgekoeld is? Ik print ook veel met esun pla+ en heb nooit issues.
Meestal ligt het er wel los op (in de nacht klaar) of ik flex de plaat even en laat hij ook los.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 02:32
avdl72 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:26:
[...]

Nou ja dat zal wel meevallen want op 3 december 9:00 uur begon de end of year sale :D
Tja, denk dat orders altijd toenemen naar mate een actie verloopt. En er werd vooraf ook geroepen dat de Black Friday actie een stukje voordeliger zou zijn dan de huidige sale. In het geval van de P1S 40 euro :)

Hier is hij overigens aangekomen in Oirschot dus hopelijk wordt hij morgen uitgeleverd.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasperrr op 18-12-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:51

* De plaat op de plekken waar geprint wordt / is niet aanraken met de vingers
* Plaat laten afkoelen, PLA popt er dan meestal zo af
* Geen geduld? Plaat eruithalen, tip 1 in acht nemen en de randen langzaam naar elkaar toe buigen tot de print loskomt. Ook 'naar binnen' buigen kan helpen.
* Prints loswrikken met een mesje doe ik alleen als het kapot mag of als er supports zitten. buigen werkt 99/100 keer. let wel, hoe warmer het nog is, hoe lastiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Mday op 18-12-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
MusicMaikel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:53:
Ein-de-lijk een update over mijn tweede bestelling met 8 rollen filament: ze zijn onderweg vanuit Melle, Duitsland.

Timeline:
11-12 14:25 T&T aangemaakt bij DPD
18-12 14:17 In transit, Melle (DE)

Bij mijn eerste bestelling duurde het een extra dag voordat hij daadwerkelijk bij mij binnen was, dus ik verwacht pas dat hij vrijdag binnen zal komen. Laat ik dan net onderweg zijn richting Oostenrijk :+ . Even kijken hoe we dat weer oplossen.
Dat van mij was gisteren in Depot DPD van Melle, en vanmorgen in NL en vanmiddag bij mijn thuis. Waren ook rollen filament. Dus misschien komen die van jou morgen wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hier vandaag ook mijn filament binnengekomen, dus er lijkt wat schot in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
j.f.otten schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:45:
[...]

Dat van mij was gisteren in Depot DPD van Melle, en vanmorgen in NL en vanmiddag bij mijn thuis. Waren ook rollen filament. Dus misschien komen die van jou morgen wel
Dat zou mooi zijn! Ik ga duimen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j.f.otten
MusicMaikel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:58:
[...]

Ik duim met je mee en voor mij zelf. Want mijn printer is onderweg en misschien komt die ook morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook mijn bestelling (vergeleken met sommigen hier, bescheiden 9 rollen) heeft updates over het verzenden. Zal niet lang meer duren *O*

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
Ik heb verbindingsproblemen met mijn P1S, als ik de printer aanzet heeft ie internet verbinding maar dat valt om de paar minuten weg. En dan heeft ie ook voor langere tijd geen verbinding.
Straks nog even proberen met een wifi hotspot op de telefoon.

Gisteren bambu support een bericht gestuurd en ik heb vannacht al bericht terug gehad!
Zij gaven ook aan om een wifi hotspot te maken en als dat het probleem niet oplost sturen ze een nieuwe wifi antenne.
ikdedinges schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:21:
Ik heb verbindingsproblemen met mijn P1S, als ik de printer aanzet heeft ie internet verbinding maar dat valt om de paar minuten weg. En dan heeft ie ook voor langere tijd geen verbinding.

Gisteren bambu support een bericht gestuurd en ik heb vannacht al bericht terug gehad!
Zij gaven ook aan om een wifi hotspot te maken en als dat het probleem niet oplost sturen ze een nieuwe wifi antenne.
Heb je, bij toeval, een dual (of meer) band WiFi netwerk? Mijn X1c doet daar niet lief mee spelen. Wil een 2.4GHz netwerk hebben.

• ikdedinges
MC Taz Man schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:44:
[...]

Heb je, bij toeval, een dual (of meer) band WiFi netwerk? Mijn X1c doet daar niet lief mee spelen. Wil een 2.4GHz netwerk hebben.
Ja had ik inderdaad, dat is het eerste wat ik opgesplitst heb. Heb ook een vast IP aan de printer gegeven en ook een vaste band gekozen. Maar dit alles lost het niet op helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
ikdedinges schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:21:

Heb je toevallig al gecontroleerd of de WiFi antenne netjes vast zit op het AP board?
Soms wilt dat nog wel een lostrillen tijdens transport. Past wel bij de omschrijving die je geeft.

Sowieso goed dat mijn collega's een nieuwe antenne sturen, maar als ze dit niet gevraagd hebben om te checken dan is dat minder goed ;)

https://wiki.bambulab.com/en/p1/maintenance/wifi-antenna

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 19-12-2024 10:21 ]

• rinkel
@smoken
Ik begrijp dus dat je bij Bambu werkt?
Heb jij zicht op een eventuele oplossing voor het VFA probleem bij de X1C en P1 ?

• ikdedinges
smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:21:
[...]

Heb je toevallig al gecontroleerd of de WiFi antenne netjes vast zit op het AP board?
Soms wilt dat nog wel een lostrillen tijdens transport. Past wel bij de omschrijving die je geeft.

Sowieso goed dat mijn collega's een nieuwe antenne sturen, maar als ze dit niet gevraagd hebben om te checken dan is dat minder goed ;)

https://wiki.bambulab.com/en/p1/maintenance/wifi-antenna
Ja hebben ze ook gevraagd. Ik heb gisteren al gekeken en antenne los gemaakt en weer vast geklikt.
heeft het helaas ook niet opgelost.
ikdedinges schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ja had ik inderdaad, dat is het eerste wat ik opgesplitst heb. Heb ook een vast IP aan de printer gegeven en ook een vaste band gekozen. Maar dit alles lost het niet op helaas.
Heb je een vaste band voor de printer ingesteld, of een netwerk met alleen 2.4GHz? Potentieel een verschil.

• smoken
rinkel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:30:
@smoken
Ik begrijp dus dat je bij Bambu werkt?
Heb jij zicht op een eventuele oplossing voor het VFA probleem bij de X1C en P1 ?
Carbon rods en vooral Tool Head bearings goed schoonmaken conform wiki.
Belt tensioning doen conform wiki.
Niet te langzaam printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
ikdedinges schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:49:
[...]

Ja hebben ze ook gevraagd. Ik heb gisteren al gekeken en antenne los gemaakt en weer vast geklikt.
heeft het helaas ook niet opgelost.
Ah goed dat het gevraagd en gedaan is, jammer dat het niet de oplossing was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikdedinges
MC Taz Man schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:54:
[...]

Heb je een vaste band voor de printer ingesteld, of een netwerk met alleen 2.4GHz? Potentieel een verschil.
Beide

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Hier nog steeds geen mislukte prints terwijl ik tegen de 150 uur printtijd aan zit.

Wel tegen het eerste probleempje aangelopen. Sinds gisteren geeft Bambu Studio niet meer de juiste kleuren weer van de AMS Lite. Dat wil zeggen: als ik een ontwerp vanuit Makerworld in Bambu Studio laadt, dan zou ie normaal gesproken de kleuren matchen waardoor het ontwerp zo goed mogelijk overeenkomt met die van Makerworld.

Maar nu heeft ie ineens zwart en wit omgedraaid, terwijl ik deze sinds het eerste gebruik niet heb gewisseld? Daardoor laadt ie het ontwerp ook anders in, wat ik natuurlijk wel kan wijzigen, maar toch redelijk irritant is :P
Bovendien twijfel ik nu aan het begin van een print of ie de juiste kleuren selecteert waardoor ik toch even blijf kijken, terwijl het eerst redelijk “print and forget” was.

Meermaals opnieuw syncen heeft niet geholpen. De A1 volledig uitschakelen en opnieuw inschakelen ook niet. Het vreemde is dat de app op de telefoon het nog wel goed doet. Weet iemand hier een oplossing voor?

Join het GoT Pulse-Team!

• Señor Sjon

1. Wacht tot de plaat minimaal afgekoeld is tot onder de 30 graden
2. Je kan de plaat ietsje buigen om de print los te laten komen.

Inmiddels overweeg ik meerdere platen tegelijk te gebruiken, dan kan ie elders afkoelen en kan ik doorrrr.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 11:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Goed nieuws en minder goed nieuws...

Mijn P1S combi (besteld op 6 december) is binnen! Yeah.

Nu aan het opzetten, maar krijg het ding NIET aan de wifi. Ik heb een unify setup en van alles al geprobeerd. Er is keurig een 2.4 Ghz netwerk beschikbaar, wachtwoord heeft 1 speciaal karacter ($), security is WPA2 (dus niet WP2-personal) en ik zie de printer ook in de lijst met connected devices staan en hij heeft een IP (Wifi4 NG).

De handy APP geeft echter een foutmelding: no route to host. En ik krijg op mijn PC ook geen response op het IP adres wat de printer zou moeten hebben.

Ook als ik het probeer met mijn gastennetwerk (zelfde AP, maar simpel wachtwoord en alleen 2.4) geeft hij dezelfde meldingen. Telefoon was ook op het gastennet verbonden.

Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 12:23 ]

• rinkel
smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:10:
[...]

Carbon rods en vooral Tool Head bearings goed schoonmaken conform wiki.
Belt tensioning doen conform wiki.
Niet te langzaam printen.
Helaas, dat is al allemaal geprobeerd.
Soms moet je gewoon langzaam printen, petg, silk, abs/asa.

Het is een bekend probleem op het forum van bambu, dit is 1 van de 2 grote topics.

Er zijn mensen die de idlers hebben vervangen voor de toothed versie, maar dat helpt dus niet altijd. Een andere optie is om de carbon rods te vervangen door de stalen versie, maar dat geeft weer problemen met de calibratie.

Dit probleem speelt nu al vanaf 2022, support geeft eigenlijk altijd dezelfde reactie, die jij ook gaf.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 19-12-2024 12:25 ]

• smoken
rinkel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:25:
[...]

Dit probleem speelt nu al vanaf 2022, support geeft eigenlijk altijd dezelfde reactie, die jij ook gaf.
Ik heb dan ook in support gewerkt :-)
En in de meeste gevallen, zo ook bij mij, lost dit het probleem volledig op.
Buiten de genoemde tips durf ik helaas niets toe te voegen, ik ben niet meer betrokken bij support dus ik weet niet of er updates zijn / komen op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:37:
[...]

Ik heb dan ook in support gewerkt :-)
En in de meeste gevallen, zo ook bij mij, lost dit het probleem volledig op.
Buiten de genoemde tips durf ik helaas niets toe te voegen, ik ben niet meer betrokken bij support dus ik weet niet of er updates zijn / komen op dit gebied.
Het probleem speelt vooral tussen de 50 en 170 mm/s, print je daaronder of daarboven dan is het minder (maar niet weg).
Ik print dus functionele onderdelen nu voornamelijk op 50 mm/s outer wall, dat is nog wel te doen.
De meeste mensen zien het niet omdat ze geen functionele onderdelen printen en/of alles op hoge snelheid printen, dat snap ik wel want daar is de printer natuurlijk een ster in. Alleen zijn snel geprinte onderdelen altijd zwakker dan langzaam geprint.

Ik kan er wel mee leven om outer wall op 50mm/s te printen, maar ik vind het wel een fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
[...]

Filament rond 12:15 binnen gekomen! *O* Helaas wel een rolletje te weinig, maar ik kan in ieder geval aan de gang! Supportticket loopt inmiddels al.

Meteen maar een print gestart, dan is hij eind van de middag als het goed is klaar :D

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:21:

Nu aan het opzetten, maar krijg het ding NIET aan de wifi. Ik heb een unify setup en van alles al geprobeerd. Er is keurig een 2.4 Ghz netwerk beschikbaar, wachtwoord heeft 1 speciaal karacter ($), security is WPA2 (dus niet WP2-personal) en ik zie de printer ook in de lijst met connected devices staan en hij heeft een IP (Wifi4 NG).

De handy APP geeft echter een foutmelding: no route to host. En ik krijg op mijn PC ook geen response op het IP adres wat de printer zou moeten hebben.

Ook als ik het probeer met mijn gastennetwerk (zelfde AP, maar simpel wachtwoord en alleen 2.4) geeft hij dezelfde meldingen. Telefoon was ook op het gastennet verbonden.

Staat toevallig client isolation aan op je netwerken? dan is het te verwachten dat je de printer niet kan bereiken. Kan de printer wel met de cloud verbinden? Want in principe heb je geen directe verbinding naar de printer nodig.

Op mijn unifi wifi netwerk waar de P1S in zit, heb ik enhanced IoT connectivity aanstaan, weet niet of dat nodig is though.
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:21:

Je geeft aan een NG netwerk, kan je een G netwerk opzetten? Zou, gok ik, niet moeten, maar computers doen wel meer rare dingen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:34
Naalroc schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik zelf veel ABS+ en dat varieert een beetje in prijs, zo van €16-18,39 maar PLA is dan wel goedkoper, @ €12,79zie mijn screenshots van vandaag.
Mogelijk alleen als je hun prime hebt, maar dan krijg je zelfs een enkele rol gratis thuis geleverd de volgende dag (uit Duitsland)
Overigens ben ik nog steeds geen fan van Amazone, maar soms kun je om ze heen..... :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had die van €12,79 ook gezien, maar die heeft een ruimere marge qua nauwkeurigheid. Geen idee of dat iets uitmaakt, maar uiteindelijk heb ik toch voor de iets duurdere variant gekozen.

Grappig genoeg was de doos met Christmas bundle spoelen gisteren wel gewoon binnen, ondanks dat de track en trace nog op 'order received' stond...

Anyway, nu hebben we genoeg om mee te spelen in de vakantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j.f.otten
[...]

Mijn printer is net binnen. Is jou pakket ook binnen?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

GeleFles schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:14:
[...]

Staat toevallig client isolation aan op je netwerken? dan is het te verwachten dat je de printer niet kan bereiken. Kan de printer wel met de cloud verbinden? Want in principe heb je geen directe verbinding naar de printer nodig.

Op mijn unifi wifi netwerk waar de P1S in zit, heb ik enhanced IoT connectivity aanstaan, weet niet of dat nodig is though.
Nee, staat niet aan. Ik heb nu een apart netwerk gemaakt, alleen op het AP waar de printer onderstaat; alleen 2.4 Ghz en alles default en dan werkt het wel. Whatever... Moet nog wel even kijken of ik de security dan op orde heb.

Nu verder aan het kijken om tot printen te komen. Eerste op het wensen lijstje is iets verzinnen op het feit dat de 123inkt spoelen te groot zijn voor de AMS :( Is het mogelijk die om te spoolen op smallere spools?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
j.f.otten schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:09:
[...]

Mijn printer is net binnen. Is jou pakket ook binnen?
Mijn 9 rollen filament iig wel :D *O*

• Naalroc
  • Nu online
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:33:
[...]................. iets verzinnen op het feit dat de 123inkt spoelen te groot zijn voor de AMS :( Is het mogelijk die om te spoolen op smallere spools?
Ja, natuurlijk kan dat, als je die smallere spools hebt.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:31
Denman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:23:
Hier nog steeds geen mislukte prints terwijl ik tegen de 150 uur printtijd aan zit.

Wel tegen het eerste probleempje aangelopen. Sinds gisteren geeft Bambu Studio niet meer de juiste kleuren weer van de AMS Lite. Dat wil zeggen: als ik een ontwerp vanuit Makerworld in Bambu Studio laadt, dan zou ie normaal gesproken de kleuren matchen waardoor het ontwerp zo goed mogelijk overeenkomt met die van Makerworld.

Maar nu heeft ie ineens zwart en wit omgedraaid, terwijl ik deze sinds het eerste gebruik niet heb gewisseld? Daardoor laadt ie het ontwerp ook anders in, wat ik natuurlijk wel kan wijzigen, maar toch redelijk irritant is :P
Bovendien twijfel ik nu aan het begin van een print of ie de juiste kleuren selecteert waardoor ik toch even blijf kijken, terwijl het eerst redelijk “print and forget” was.

Meermaals opnieuw syncen heeft niet geholpen. De A1 volledig uitschakelen en opnieuw inschakelen ook niet. Het vreemde is dat de app op de telefoon het nog wel goed doet. Weet iemand hier een oplossing voor?
Een keer de apparaat tab openen BS en even wachten tot die is bij gewerkt en dan weer opnieuw een sync doen.

• j.f.otten
MC Taz Man schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:41:
[...]

Mijn 9 rollen filament iig wel :D *O*
Filament had ik gisteren al binnen. Maar ik kreeg er nu weer een Groene en Oranje bij. Plus nog een rol die helemaal in grijs plastic verpakt is, dus ik niet kan zien wat het is.

• Naalroc
  • Nu online
Dat dat support filament zijn....

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07

Dit probleem ook met de cool plate icm PLA/PLA+. Die pritt stift gebruik ik nu maar soms zit de afdruk ook op de print en daar ben ik minder blij mee. De zelf geprinte spateltjes gaan er op stuk, ik raak de plaat ook niet aan en behandel de plaat met afwasmiddel.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

hmm, tweede issue... Benchy geprint en dat ging prima. Nu met een andere kleur wat onderdelen printen. Dit is een eSun kartonnen spoel die ik wil leegprinten. Maar hij wil die niet 'loaden'. Als ik op load druk, dan gaat hij prima bewegen en lijkt een end in te voeren. Maar dan stopt hij en trek het weer terug. Ook als ik manueel wil feeden, dan zegt vraagt hij om filament in te voeren. als ik dat doe, dan draait hij gelijk de richting weer om en trek het eruit.

Hoe kan je gewoon manual filament purgen en de loader zelf bedienen? Ik heb erg het gevoel controle te missen. Als ik de temp handmatig wil instellen, valt hij gewoon na 3 sec weer terug.

ok, echt niet blij. Hij wil ook het officiele filament niet laden en geeft een foutmelding dat ik het filament moet doorduwen tot het niet meer verder kan. Dat is al vrij snel en ik zie geen filament in de tubing achterin de printer komen.

Is mijn AMS kapot oid? Hoe check ik of het pad wel goed vrij is?

[ Voor 28% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 17:28 ]

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:58:
hmm, tweede issue... Benchy geprint en dat ging prima. Nu met een andere kleur wat onderdelen printen. Dit is een eSun kartonnen spoel die ik wil leegprinten. Maar hij wil die niet 'loaden'. Als ik op load druk, dan gaat hij prima bewegen en lijkt een end in te voeren. Maar dan stopt hij en trek het weer terug. Ook als ik manueel wil feeden, dan zegt vraagt hij om filament in te voeren. als ik dat doe, dan draait hij gelijk de richting weer om en trek het eruit.

Hoe kan je gewoon manual filament purgen en de loader zelf bedienen? Ik heb erg het gevoel controle te missen. Als ik de temp handmatig wil instellen, valt hij gewoon na 3 sec weer terug.

ok, echt niet blij. Hij wil ook het officiele filament niet laden en geeft een foutmelding dat ik het filament moet doorduwen tot het niet meer verder kan. Dat is al vrij snel en ik zie geen filament in de tubing achterin de printer komen.

Is mijn AMS kapot oid? Hoe check ik of het pad wel goed vrij is?
Even voor de zekerheid: je hebt het over manueel feeden, over AMS en je zegt deze melding te krijgen " foutmelding dat ik het filament moet doorduwen tot het niet meer verder kan."

Handmatig invoeren en de melding die je krijgt gaat normaliter via een externe spool, niet via de AMS.
Wellicht kun je een filmpje delen van wat er mis gaat?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:45:
[...]

Even voor de zekerheid: je hebt het over manueel feeden, over AMS en je zegt deze melding te krijgen " foutmelding dat ik het filament moet doorduwen tot het niet meer verder kan."

Handmatig invoeren en de melding die je krijgt gaat normaliter via een externe spool, niet via de AMS.
Wellicht kun je een filmpje delen van wat er mis gaat?
Omdat hij het filament niet zelf door de AMS heen wilde 'loaden' zoek ik naar een optie om die doorvoer te doen. Een externe spoel heb ik nog niet hangen, en ik zie ook daar nog niet eens waar ik de tube moet loskrijgen om extern filament te loaden.

Maar de load/unload opties in BStudio zijn grijs, dus ik weet nu niet wat te doen

[ Voor 5% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 17:53 ]

• smoken
Weet niet over welk model het gaat (A1 / P1 / X1) maar misschien helpt dit: https://wiki.bambulab.com...-from-ams-to-spool-holder

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:56:
Weet niet over welk model het gaat (A1 / P1 / X1) maar misschien helpt dit: https://wiki.bambulab.com...-from-ams-to-spool-holder
Gaat om een P1S met AMS. Heb beide net gereset en dan is de 'load' optie beschikbaar. Als ik die doe, dan begint hij maar geeft snel de error "please feed filament into the PTFE tube until it can not be pushed any farther". Daarbij staat een plaatje van een externe rol. Error code: 07ff-8006 191759

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:00:
[...]

Gaat om een P1S met AMS. Heb beide net gereset en dan is de 'load' optie beschikbaar. Als ik die doe, dan begint hij maar geeft snel de error "please feed filament into the PTFE tube until it can not be pushed any farther". Daarbij staat een plaatje van een externe rol. Error code: 07ff-8006 191759
De printer verwacht dus filament vanaf de externe spoel en niet vanuit de AMS.

Vinkje “AMS” uitgezet wellicht bij het starten van de print? Of verkeerd filament gekozen (external spool ipv een AMS slot)?

De wiki die ik deelde laat zien hoe je een externe spoel aansluit, mocht je dat willen testen.

[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 19-12-2024 18:02 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:01:
[...]

De printer verwacht dus filament vanaf de externe spoel en niet vanuit de AMS.

Vinkje “AMS” uitgezet wellicht bij het starten van de print? Of verkeerd filament gekozen (external spool ipv een AMS slot)?

De wiki die ik deelde laat zien hoe je een externe spoel aansluit, mocht je dat willen testen.
Heb nu AMS en tube losgekoppeld; kijk ik later naar want daar lijkt intern echt iets geblokkeerd.

Maar, ook de externe route gaat mis: ik voer nu handmatig het filament in totaan de extruder, maar die gaat ratelen en er komt geen filament uit. Wat ik lees is die al geclocked? Wtf, na 1 benchy met bambu filament? In mijn 3 jaar met ender 2 niet één keer een verstopte extruder gehad. Bizar

En weer koelt gelijk de hotend af, en kan je niet handmatig de temp instellen. Ben nog geen vrienden met dit ding

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:10:
[...]

Heb nu AMS en tube losgekoppeld; kijk ik later naar want daar lijkt intern echt iets geblokkeerd.

Maar, ook de externe route gaat mis: ik voer nu handmatig het filament in totaan de extruder, maar die gaat ratelen en er komt geen filament uit. Wat ik lees is die al geclocked? Wtf, na 1 benchy met bambu filament? In mijn 3 jaar met ender 2 niet één keer een verstopte extruder gehad. Bizar

En weer koelt gelijk de hotend af, en kan je niet handmatig de temp instellen. Ben nog geen vrienden met dit ding
Even de nozzle temperatuur omhoog gooien tot de max, klein minuutje wachten en dan filament extruden. Groot kans dat het dan opgelost is.

Uiteraard jammer dat er een clog is / lijkt te zijn, maar het blijft 3D printen ... kan gebeuren.

(Mocht je toevallig iets aan de temperatuur instellingen gedaan hebben tijdens het printen van de Benchy: een veel voorkomende "fout" is dat de temperatuur op 200 graden gezet wordt omdat dit op andere printers ook werkte. Maar als je snel wilt printen ... is een hogere temp nodig :) )

---

"En weer koelt gelijk de hotend af, en kan je niet handmatig de temp instellen. Ben nog geen vrienden met dit ding"

Werd toegevoegd na mijn reply: als het filament niet kan laden, gaat de temp omlaag.
Als je hem zelf handmatig instelt (dus niet als "filament loading") dan blijft hij langer op tijd, tot de beveiliging ingrijpt. Het algoritme is aangepast na een tijdje: https://blog.bambulab.com/thermal-runaway/

[ Voor 14% gewijzigd door smoken op 19-12-2024 18:16 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:13:
[...]

Even de nozzle temperatuur omhoog gooien tot de max, klein minuutje wachten en dan filament extruden. Groot kans dat het dan opgelost is.

Uiteraard jammer dat er een clog is / lijkt te zijn, maar het blijft 3D printen ... kan gebeuren.

(Mocht je toevallig iets aan de temperatuur instellingen gedaan hebben tijdens het printen van de Benchy: een veel voorkomende "fout" is dat de temperatuur op 200 graden gezet wordt omdat dit op andere printers ook werkte. Maar als je snel wilt printen ... is een hogere temp nodig :) )

---

"En weer koelt gelijk de hotend af, en kan je niet handmatig de temp instellen. Ben nog geen vrienden met dit ding"

Werd toegevoegd na mijn reply: als het filament niet kan laden, gaat de temp omlaag.
Als je hem zelf handmatig instelt (dus niet als "filament loading") dan blijft hij langer op tijd, tot de beveiliging ingrijpt. Het algoritme is aangepast na een tijdje: https://blog.bambulab.com/thermal-runaway/
nee, benchy gedraait op 250. Iets hoger dan ik gewent ben, maar zat in het protocol van makersworld en ging prima verder. Bij de kleurwissel voor mijn 2e print liep alles vast.

Maar dat geratel uit mijn extruder klinkt niet echt goed...

[ Voor 16% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:17:
[...]
nee, benchy gedraait op 250. Iets hoger dan ik gewent ben, maar zat in het protocol van makersworld en ging prima verder. Bij de kleurwissel voor mijn 2e print liep alles vast
Het is lastig in the schatten, want ik kan niet zien hoe je die kleurwissel gedaan hebt.
Anyhow, ik zou:

- hotend uncloggen
- even Wiki's lezen (over filament laden met AMS, filament extern laden, etc)
- en dan nog eens proberen

Niet vergelijken met hoe het werkte op je vorige printer .. want dit is een andere printer.
En heel veel dingen zullen even opnieuw leren zijn.

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:17:
[...]

nee, benchy gedraait op 250. Iets hoger dan ik gewent ben, maar zat in het protocol van makersworld en ging prima verder. Bij de kleurwissel voor mijn 2e print liep alles vast.

Maar dat geratel uit mijn extruder klinkt niet echt goed...
https://wiki.bambulab.com...ng/filament-not-extruding

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:20:
[...]

Het is lastig in the schatten, want ik kan niet zien hoe je die kleurwissel gedaan hebt.
Anyhow, ik zou:

- hotend uncloggen
- even Wiki's lezen (over filament laden met AMS, filament extern laden, etc)
- en dan nog eens proberen

Niet vergelijken met hoe het werkte op je vorige printer .. want dit is een andere printer.
En heel veel dingen zullen even opnieuw leren zijn.
Ik heb gekeken en in de hotend zit de nieuwe kleur (groen) ipv wit uit de benchy. Dit is het esun pla+. Heb de hotend al een tijdje op 260 gehad, maar de clog komt er niet uit.

Kan je de hotend verhitten terwijl hij loshangt zodat ik van boven met de ontstoppingsnaald die prop loskrijg? Ik snap niet dat ik meteen zodat iets te printen met die kleur zo'n enorme verstopping krijg die de printer zelf niet kan clearen.

Nou, de video gevolgd. Met een verhit hotend (250) de naald erin geduwd, en dan kom je ~4 cm ver en loopt hij vast. En dan komt hij echt niet verder. De clog zit helemaal bovenin en lijkt dus niet heet genoeg te worden en komt totaal niet los. Wat een enorm gekloot is dit.

Hoe kan dit gebeuren vraag ik me af? Na 1 printje een AMS die filament weigerd en een afgeschreven hot end?

[ Voor 31% gewijzigd door superduper op 19-12-2024 18:51 ]

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 21:56
Is het filament niet ergens gebroken in de AMS of tussen AMS en extruder? Vastgelopen in nozzle heb ik nog geen een keer gehad. Wel diverse keren gebroken filament in de AMS of verderop.

[ Voor 3% gewijzigd door FSSF op 19-12-2024 18:51 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• smoken
superduper schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb gekeken en in de hotend zit de nieuwe kleur (groen) ipv wit uit de benchy. Dit is het esun pla+. Heb de hotend al een tijdje op 260 gehad, maar de clog komt er niet uit.

Kan je de hotend verhitten terwijl hij loshangt zodat ik van boven met de ontstoppingsnaald die prop loskrijg? Ik snap niet dat ik meteen zodat iets te printen met die kleur zo'n enorme verstopping krijg die de printer zelf niet kan clearen.

Nou, de video gevolgd. Met een verhit hotend (250) de naald erin geduwd, en dan kom je ~4 cm ver en loopt hij vast. En dan komt hij echt niet verder. De clog zit helemaal bovenin en lijkt dus niet heet genoeg te worden en komt totaal niet los. Wat een enorm gekloot is dit.

Hoe kan dit gebeuren vraag ik me af? Na 1 printje een AMS die filament weigerd en een afgeschreven hot end?
Klinkt een beetje als niet lekker filament. Breekt het eenvoudig?

Op basis van wat je omschrijft zou het ook kunnen dat het filament in extruder vast zit (heatcreep). In de link die ik eerder deelde staat ook hoe je een clogged extruder kunt verhelpen als het goed is.

En mocht het zo zijn dat het filament makkelijk breekt, kan dat ook het euvel met de AMS zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

smoken schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:02:
[...]

Klinkt een beetje als niet lekker filament. Breekt het eenvoudig?

Op basis van wat je omschrijft zou het ook kunnen dat het filament in extruder vast zit (heatcreep). In de link die ik eerder deelde staat ook hoe je een clogged extruder kunt verhelpen als het goed is.

En mocht het zo zijn dat het filament makkelijk breekt, kan dat ook het euvel met de AMS zijn.
Nee, nooit last gehad van breuken. Het is eSun PLA+ , net 2 weken oud dus ook niet echt goedkope troep.

Maar goed, progress. Met veel gepruts de extruder en hotend vrij gekregen, en inmiddels print hij weer via de externe spoel. Ik heb de AMS open gehad en kan niks vinden qua afgebroken filament in de tubes in de bodem, dus dat moet gewoon werken. Ga zo kijken of ik dan voldoende filament kan doorvoeren zodat het achteruit de AMS komt. Dan moet de rest ook werken.

Wil nog 2 adapters voor die kartonnen rol van eSUN printen, en dan maar gelijk een Y-adapter voor ext/AMS invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 11-06 20:54
Peutpeut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:04:
Hier ook een tevreden P1S gebruik, al vroeg in de Black Friday sale besteld (23 oktober, levering 28 oktober). Als vorige printer een Ender 3 S1 Pro gehad, deze goed kunnen verkopen en maar wat blij met de overstap! Zoals al vaker gezegd, mijn hobby is printen en niet printers ;)

Inmiddels 330 uur op de klok staan en nu bezig met het 4e grote deel van een AMS riser met als doel om beter zicht te krijgen op de print tijdens het printen. AMS staat bovenop de printer en dat wil ik ook graag zo houden. In eerste instantie zag ik wat op tegen de hoeveelheid materiaal en de kosten hiervan. Via Marktplaats heb ik een zo goed als nieuwe 3 kg spoel eSun PLA+ in het zwart kunnen scoren voor een fractie van de prijs waardoor dit een stuk beter te verantwoorden is :)

Drie grote delen al geprint, 2x 11 en 1x 18 uur met nu het laatste deel van ook 18 uur.

[Afbeelding]

Het filament van eSun print overigens meer dan prima op de P1S, ik gebruikte het ook al als standaard filament op de Ender. PLA+ voldoet voor mij voor 99% van de tijd. Erg jammer dus dat @gwensink stopt met zijn webshop! Vorige week nog ruim 50 kg besteld dus ik kan even vooruit, ondertussen wel op zoek naar vervanger aangezien eSun niet zo scherp te krijgen is. Momenteel ook al wat van Sunlu liggen.

Binnenkort hopelijk meer verbeteringen want de verlichting vind ik karig en de camera ook. Zeker vergeleken met de Ender is de verlichting minimaal. Daar had ik overigens via OctoPrint een camera aan verbonden, sommige functies van OctoPrint mis ik wel.

Suggesties voor verlichting en eventueel camera zijn welkom :)

Kleine impressie van wat ik zoals geprint heb tot nu toe:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Die lade met de afgeronde hoeken (3e foto), is dat ikea lade?
Ik heb die volgens mij in het groen in wilde daar ook een lade inzet voor gaan printen.
Welke modellen heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:11

Paladin

Play Ball!

Heeft iemand hier al een filter mod geprint om het koolstoffilter uit te breiden en vooral met welk type koolstof vul je die dingen, ik zie vooral veel van dat spul voor aquaria voorbij komen maar veel minder voor lucht.

Al vermoed ik stiekem dat het hetzelfde is maar better safe then sorry als het om.je gezondheid gaat.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:08
Paladin schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:43:
Heeft iemand hier al een filter mod geprint om het koolstoffilter uit te breiden en vooral met welk type koolstof vul je die dingen, ik zie vooral veel van dat spul voor aquaria voorbij komen maar veel minder voor lucht.

Al vermoed ik stiekem dat het hetzelfde is maar better safe then sorry als het om.je gezondheid gaat.
Bentobox is vrij bekend, vullen met activated carbon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 14:11
DarkChylde schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:11:
[...]

Ziet er goed uit.
Ik heb die volgens mij in het groen in wilde daar ook een lade inzet voor gaan printen.
Als ik de foto zo zie, denk ik dat het de Trofast opbergbakken zijn van IKEA.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-opbergbak-wit-80089239/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:30
Ik heb met mijn bambu a1 een temperature tower geprint. In de laag 200c zie ik wat stringing. Verder zie ik amper verschil tussen alle lagen. Welke temperatuur zouden jullie dan instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53b7hm7WuQT_4nYk3D1gvJr2xLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xte6sLSxsItTExiywqAimG86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vere8jE-Dxg8eeuz7EPlyLH-Q5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcKE3sqx7WkoUUbEXO0tl7Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKQq-SuwJLC1ocxwp7li4pJji5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZL7Pd0aGms2X8yzXeJAjr5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qm84mglpBQ9IRMbBXp0aZGXOrug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/og2Dn7vkGk7YE5044MjjkKTt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSeQDB33rWVVzn_eT8R7ZejCCYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJO9EocGOEucRkfNUAMXmBUi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Mania-92 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:39:
Ik heb met mijn bambu a1 een temperature tower geprint. In de laag 200c zie ik wat stringing. Verder zie ik amper verschil tussen alle lagen. Welke temperatuur zouden jullie dan instellen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog geen enkele temperatuur handmatig aangepast. Altijd het juiste filament kiezen en de instellingen van het model overnemen.

Als je merk niet in de lijst staat even googelen welke instellingen je het best kan gebruiken. Zo print ik mijn elegoo rapid pla op de esun pla+ setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik heb zelf ook nog geen enkele aanpassing gedaan qua temperaturen. Sterker nog, ik doe geen enkele aanpassing. Handy app --> juiste printerprofiel selecteren --> kleuren selecteren en gaan. Tot nu toe keer op keer een perfecte print.

Wel inderdaad juiste filament selecteren tijdens het laden. Ik gebruik Bambu (eigen profiel), Polymaker (eigen profiel) en Elegoo (Generic PLA).

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:33
Na de laatste firmware update van de A1 Mini (01.04.00.00) ziet het schermpje met de handmatige bediening van de assen en de Home-knop er niet meer goed uit.

De knoppen werken wel, maar de achtergrond is een soort 'digitale ruis" in plaats van egaal zwart.

Meer mensen die dat hebben op hun A1 of A1 Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:50
AlbAlb2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:07:
Na de laatste firmware update van de A1 Mini (01.04.00.00) ziet het schermpje met de handmatige bediening van de assen en de Home-knop er niet meer goed uit.

De knoppen werken wel, maar de achtergrond is een soort 'digitale ruis" in plaats van egaal zwart.

Meer mensen die dat hebben op hun A1 of A1 Mini?
Ik kreeg vd week ook een melding op de A1 en de mini, midden in een project wissel ik nooit van FW dus had hem even weg getikt.
Er zijn zeker issues, Lees zaken als non-stop purging, over extruding, slechte top layers en randen, etc.
Dus ik wacht even :+

Maar je kan terug naar de vorige versie :
You can revert to an old firmware. Go to the devices section of the Bambu handy app, find affected device, click the three lines in the top corner, click firmware version, click “I want to downgrade to a previous version” and find the version you want to downgrade to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:35:
[...]

Ik had die van €12,79 ook gezien, maar die heeft een ruimere marge qua nauwkeurigheid. Geen idee of dat iets uitmaakt, maar uiteindelijk heb ik toch voor de iets duurdere variant gekozen.

Grappig genoeg was de doos met Christmas bundle spoelen gisteren wel gewoon binnen, ondanks dat de track en trace nog op 'order received' stond...

Anyway, nu hebben we genoeg om mee te spelen in de vakantie...
OK gisteren had ik dus pas tijd om de doos te openen en bleek dat de spoel met zilver filament van de Christmas bundle er niet in zat... Support ticket aangemaakt, maar ik vrees dat het niet meer gaat lukken om voor Kerst nog in huis te krijgen. Beetje jammer, want het leek me juist als introductie voor mijn zoontje wel leuk om wat kerstversieringen te printen met die bundle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 22:35

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Olé, na 9 maanden met een Creality Ender V3 KE gespeeld te hebben (prima printer overigens), gisteravond de A1 Mini met AMS besteld :D. Nu kan het wachten beginnen, hopelijk komt die nog voor de kerst.. maar verwacht het niet.

Zijn er bepaalde dingen die ik écht moet of niet moet doen met de A1 Mini :-)? Upgrades of andere tips en tricks? Vooral het multicolor vind ik erg tof om mee te spelen!

[ Voor 7% gewijzigd door Dynazap op 20-12-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
Mijn connectieproblemen zijn weg na het gebruik van mijn telefoon als hotspot.
Even verder uitvogelen wat hier het probleem is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Ja daar ben ik nu ook achter.
ik moet nog veel leren, maar het test bootje kwam er goed en strak uit. Nu een lade kastje aan het printen waar ik de reserve onderdelen in kan doen. Want daar zaten er ook nog heel wat van bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:14

3_s

Dynazap schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:45:
Olé, na 9 maanden met een Creality Ender V3 KE gespeeld te hebben (prima printer overigens), gisteravond de A1 Mini met AMS besteld :D. Nu kan het wachten beginnen, hopelijk komt die nog voor de kerst.. maar verwacht het niet.

Zijn er bepaalde dingen die ik écht moet of niet moet doen met de A1 Mini :-)? Upgrades of andere tips en tricks? Vooral het multicolor vind ik erg tof om mee te spelen!
Nee, gewoon printen :).
Upgrades zijn niet nodig, lijkt me.
Ik heb een vuilbakje geprint (voor mijn A1) en dat is het zowat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dynazap schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:45:

Ja specifiek voor multicolor kun je op zoek gaan naar tips om verspilling te verminderen. Ik zit zelf ook nog in dezelfde voorpret-fase, maar van wat ik tegenkom is die verspilling van filament bij het wisselen van kleur het grootste nadeel van het AMS en multicolor. Zoek maar even op "A1 Mini Poop" en dan vind je een hoop (pun unintended...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:36
DarkChylde schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:11:
[...]

Ziet er goed uit.
Jep, dat is een IKEA Trofast lade. Ik heb 6 bakjes geprint voor de versie van 10 cm hoog: https://www.printables.co...st-drawer-divider-inserts

Ze passen goed, er zijn meerdere versies, ook andere dan deze maar deze paste het beste bij wat ik zocht :)

[ Voor 10% gewijzigd door Peutpeut op 20-12-2024 16:42 ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Heel netjes van Bambu Labs. _/-\o_ (check je Mailbox)
Thank you for choosing Bambu Lab. We sincerely apologize for the delay with your order XXXXXXXXXXX

Below are the details of the discount code provided:
Discount Code: XXXXXXXXXXX
Discount Amount: 10 EUR
The discount code can be used starting January 4th, 2025.
The discount code is applicable to any product available on the Bambu Lab official online store, excluding shipping and taxes.
The discount code is linked to the account used for the delayed order.
https://forum.bambulab.co...cember-20th-update/122145
Compensation
We understand that not receiving your order on time is be deeply disappointing. While we cannot undo the delays, we want to offer compensation as a gesture of goodwill for the inconvenience caused.

Here’s how we aim to make it right:
Discount Code Compensation for orders between 21 October - 15 December, 2024:
Customers with orders delayed beyond our stated shipping policy 341 estimates will receive a discount code. These codes will be sent via email in batches, starting December 16, 2024, and all codes will be distributed by December 22, 2024.

The compensation code amounts will be as follows:
20 USD or the local currency equivalent for delayed orders with a printer.
10 USD or the local currency equivalent for other delayed orders.

[ Voor 45% gewijzigd door icegodd op 20-12-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pigna
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 21:40
Ik heb het idee dat ze in de omgekeerde volgorde dingen aan het oppakken zijn.
Heb twee orders geplaatst waarbij de 2e order (extra fillament) van een week later is. Die is gisteren geleverd. Daar heb ik ook een coupon voor gekregen.

Van mijn eerste order (27-11), opgesplitst in 3 deelleveringen, is nog steeds de printer A1 combo niet geleverd en vooralsnog geen menselijke reactie op support ticket.

Vreemde gang van zaken daar :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:57
De printers komen voor zover ik op basis van twee bestellingen kan constateren uit een ander warehouse. Beide keren printer en filament besteld. De bestelling wordt vervolgens opgedeeld en beide delen beginnen hun reis vanaf een andere DHL-locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58
pigna schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:26:
Ik heb het idee dat ze in de omgekeerde volgorde dingen aan het oppakken zijn.
Heb twee orders geplaatst waarbij de 2e order (extra fillament) van een week later is. Die is gisteren geleverd. Daar heb ik ook een coupon voor gekregen.

Van mijn eerste order (27-11), opgesplitst in 3 deelleveringen, is nog steeds de printer A1 combo niet geleverd en vooralsnog geen menselijke reactie op support ticket.

Vreemde gang van zaken daar :(
Opzich niet vreemd hoe vervelend het ook is.

Men heeft bij het bambu forum ook dit zaken aangekaart maar de denkfout is dat het een fifo systeem is (first in first out) maar fulfillment werkt niet zo. In ieder geval niet wanneer er te veel orders zijn.

Als men fifo zou hanteren zou het probleem zich alleen maar opstapelen en wordt de workflow verstoord op de vloer. Alle pakketjes (ook die van mij) staan waarschijnlijk gewoon klaar in een colli voor weken lang of worden mondjes maat ingepakt zolang er ruimte is op de dag aangezien vervoerders (dhl/dpd) ook niet even een extra vrachtwagen laten langskomen. Kwestie van ruimte en aantal handen.

Tijdens kerstperiodes is het altijd druk op “de vloer” en worden extra krachten er bij genomen en ook kantoor personeel helpt mee. Maar is het echt te veel dan past het niet eens in de vrachtwagens/contracten die men heeft met vervoerders.

Je wil dan niet de mensen die na die bulk bestellen ook vertragen, iets wat ook niet goed zou staan in je statistieken die laten zien hoe veel orders je “on-time” hebt uit gestuurd, de vertraagde pakketten zijn toch al te laat.

Logisch is het maar het voelt niet zo fijn als ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Stomme vraag denk ik, maar toch maar hier: Ik gebruik altijd .stl files, en een enkele keer de .3mf bestanden van Makersworld.
Ik heb nu een .step file
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-739818
en heb dat afgedrukt zoals het kwam, maar er zit geen top en bodem laag in. Ik heb aan de instellingen niets veranderd. Bij inspectie zie ik dat de top en bottom shell layers op 0 staan, maar wat moet je wel en wat niet instellen bij een .step? M.a.w.:
Wat wordt er van mij verwacht als ik een .step file gebruik, qua instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Naalroc schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:28:
Stomme vraag denk ik, maar toch maar hier: Ik gebruik altijd .stl files, en een enkele keer de .3mf bestanden van Makersworld.
Ik heb nu een .step file
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-739818
en heb dat afgedrukt zoals het kwam, maar er zit geen top en bodem laag in. Ik heb aan de instellingen niets veranderd. Bij inspectie zie ik dat de top en bottom shell layers op 0 staan, maar wat moet je wel en wat niet instellen bij een .step? M.a.w.:
Wat wordt er van mij verwacht als ik een .step file gebruik, qua instellingen.
Waarom download je het (ontwerp) bestand los en open je vanuit Makerworld niet gewoon direct in Bambu Studio of download je de 3mf?

Een 3mf kan naast het ontwerpbestand, ook specifieke instellingen voor het object, filament en printer bevatten.
Voorbeeld scenario de ontwerper heeft al aangegeven dat er beter 3 walls geprint kunnen worden dan 2 en dat support op een specifieke plek noodzakelijk is.
Het gemak is dat je dan niet zelf het wiel opnieuw hoeft uit te vinden bij de wat complexere prints. Je kan altijd kiezen om vervolgens toch nog iets aan te passen in de instellingen.

Ik heb voor de volledigheid de .step eens gedownload van je link en geopend en gesliced in Bambu Studio, maar ik krijg gewoon een nette print zichtbaar met bodem en top laag dus ik vermoed een instelling die je in je slicer hebt zitten die je hebt vastgezet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
TravockMD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:13:
[...]

Waarom download je het (ontwerp) bestand los en open je vanuit Makerworld niet gewoon direct in Bambu Studio of download je de 3mf?
Simpel, omdat ik meestal een.stl file gebruik. ik klik op de groene balk "download .stl/cad files en dan krijg ik dit, maar dan komt alleen die .step file:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxcwaVACV7xHuYGh5EHSCc9U4W0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YCavFPagoGtcd4W1WtT9R2Kb.png?f=user_large

dus wil kijken hoe dat er uit gaat zien, die .step file waarmee ik geen ervaring heb, wel met de .3mf, zoals je uitlegde.
....................
Ik heb voor de volledigheid de .step eens gedownload van je link en geopend en gesliced in Bambu Studio, maar ik krijg gewoon een nette print zichtbaar met bodem en top laag dus ik vermoed een instelling die je in je slicer hebt zitten die je hebt vastgezet ofzo.
Nou, nee, ik heb gewoon de standaard settings gebruik zoals die origineel in Studio zitten, volgens dit plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSWDod8EdFgi8vBZ-aPkBpx0CX0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IKc4AQIcSauHhcysW64RmxGR.png?f=user_large
Dus vandaar mijn oorspronkelijke vraag: "Wat wordt er van mij verwacht als ik een .step file gebruik, qua instellingen."
Want de originele settings van de gegevens in Studio voor deze printer worden overgenomen, en er staan bij die gegevens dan ook nergens wijzigingen die worden aangegeven door rond draaiende rode pijltjes.

Ik weet dus wel hoe ik een top en bodemlaag moet toevoegen, maar had dit niet verwacht, dus vandaar die vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het voordeel van een step file is dat je geen facetten gebruikt, maar pure vormen. Dit maakt het mogelijk om gedetailleerdere resultaten te realiseren.

Ik snap echter niet waarom je de bodem en bovenkant op 0 hebt gezet. Dat lijkt me niet zo heel logisch. Dat ligt niet aan het model, maar aan je slicerinstellinen. De slicerinstellingen zijn helemaal jouw verantwoordelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 21-12-2024 12:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Ik schreef net dat die instellingen niet op 0 gezet zijn door mij, maar hier zo standaard in staan, want je kunt zien dat ik de originele settings heb gebruikt voor " 0.20 Standaard at BBL X1C" en nergens rode wijzigingen in deze standaard settings...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Raar dat dit in een standaard profiel zit. Ik kan mij niet voorstellen dat dit ooit goed zou werken voor normale prints. BTW, waarom is dit een kopie, als het volgens jou een standaard profiel is?

[ Voor 24% gewijzigd door ocf81 op 21-12-2024 12:59 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
ocf81 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:57:
Raar dat dit in een standaard profiel zit. Ik kan mij niet voorstellen dat dit ooit goed zou werken voor normale prints. BTW, waarom is dit een kopie?
@Naalroc

Het is ook niet een origineel standaard profiel maar een "Copy"

Hierin zijn er aanpassingen gedaan en die vervolgens als kopie zijn opgeslagen.
Vandaar dat je geen "wijzigingen" ziet tov het profiel.
En aangezien die aanpassingen op die desbetreffende computer lokaal worden opgeslagen, is het toch echt gedaan door iemand met fysieke toegang tot die computer. Danwel in Bambu Studio de aanpassing gemaakt, of het bijbehorende configuratie bestand op de computer in het juiste mapje heeft gezet.

Kies maar eens een ander profiel zonder "Copy" De kans acht ik vrij groot dat het gewoon print zoals je verwacht met bodem en top laag.

In een .step bestand zitten geen printerinstellingen etc,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
@TravockMD Je hebt helemaal gelijk, dat had ik over het hoofd gezien, en idd, zonder "copy"zijn de top/bottom lagen 5 resp 3!

En ik weet nu ook hoe dat komt, want ik heb een paar weken geleden van die doosjes geprint voor desiccant in de AMS, en die hebben natuurlijk geen buitenlagen, omdat het een soort maas moet zijn in de wanden.
Toen heb ik dit niet veranderd, want dat zat in de .3mf files, en ik heb sindsdien veel geprint op een fijnere setting met 0,16 laagdikte, dus dat is een andere setting, waardoor het niet eerder naar boven is komen drijven.
Bedankt voor de hulp en het wakker schudden van mij :z
@ocf81

Aldus opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hezYziBQc8L6VwLz4Z134cfiStU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bAfFxDA9dACCGG1xhHBxxIXL.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 21-12-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 11-06 20:54
ben aan het printen met de elegoo pla plus. Maar tot nu toe al een aantal fails,
Wat bedadhesion problemen die ik op kon lossen door brim aan te zetten.
Maar er lijken ook wat layer adhesion problemen en wat blobjes te zijn.

Ik weet niet of layer adhesion de juiste term is, maar de lagen hechten niet waardoor het in de eerste 10 minuten fout loopt. En als ik kijk hoe de eerste lagen geprint worden, dan zie ik wat kleine blobjes op het printbed in de print. Na de vakantie maar een keer een calibratie door lopen.

Ben nu dezelfde print met esun+ aan het doen en die ziet er tot nu probleemloos uit.
Zijn er hier nog mensen die specifieke setting voor Elegoo+ gebruiken? ik gebruikte de esun pla+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:58
DarkChylde schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:14:
ben aan het printen met de elegoo pla plus. Maar tot nu toe al een aantal fails,
Wat bedadhesion problemen die ik op kon lossen door brim aan te zetten.
Maar er lijken ook wat layer adhesion problemen en wat blobjes te zijn.

Ik weet niet of layer adhesion de juiste term is, maar de lagen hechten niet waardoor het in de eerste 10 minuten fout loopt. En als ik kijk hoe de eerste lagen geprint worden, dan zie ik wat kleine blobjes op het printbed in de print. Na de vakantie maar een keer een calibratie door lopen.

Ben nu dezelfde print met esun+ aan het doen en die ziet er tot nu probleemloos uit.
Zijn er hier nog mensen die specifieke setting voor Elegoo+ gebruiken? ik gebruikte de esun pla+
Ik heb twee spools van elegoo pla (basic) nu volledig gebruikt en 0,0 problemen. Ook een grote bulk pla pro plus en rapid gekocht want eigenlijk dik tevreden icm adapters zodat de ams niet te lijden heeft.

Hangt bij mij eerder bij het model + aux fan dat het niet goed gaat. Gridfinity grids en bakjes hebben nog wel eens de neiging om in de hoek los te komen. Dus als ik zie dat er niet veel contact is voeg ik een brim toe of zet ik gewoon de aux fan via filament profiel uit. Bedje schoonmaken met dreft doet ook wonderen.
Pagina: 1 ... 83 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.