Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
MC Taz Man schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:20:
Vraag; zou bij het knippen in een model het geverfde/gekleurde deel niet bewaard moeten blijven tegenwoordig?
Ik snap de vraag/het probleem niet :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:46:
[...]

Ik snap de vraag/het probleem niet :?
Ik knip het model van 1, naar 2 (basis + mini). Wanneer ik dat doe, verlies ik al het geverfde deel.

Zie de screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

BM

Moderator Spielerij
Ik dacht ook dat dat (recent) gefixt was, maar als ik even zoek lijkt die al een hele tijd weer stuk te zijn. Laatste versie lijkt 1.7.x te zijn. Je zou kunnen kijken of je 'm als 3mf kunt opslaan, en in een oudere versie kunt openen

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BM schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:18:
Ik dacht ook dat dat (recent) gefixt was, maar als ik even zoek lijkt die al een hele tijd weer stuk te zijn. Laatste versie lijkt 1.7.x te zijn. Je zou kunnen kijken of je 'm als 3mf kunt opslaan, en in een oudere versie kunt openen
Dat verklaard. Maar nee, ga een andere versie proberen die wat meer op FDM is geënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 20:58
Mozy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:19:
Toevallig mensen die de AMS Mini mod hebben geprint en geïnstalleerd? Ik merk dat ik het toch wel jammer vindt dat er zo'n flinke unit aan mijn Skadis bord hangt met 4 kg filament erin en ik kan de hoeveelheid resterende filament slecht inschatten. Met een AMS Mini kan ik het Drybox design gebruiken van youtuber GunplaMark. Het enige wat ik verlies is de RFID lezer en de actieve rewind wanneer de AMS wat materiaal terugvoert na een print of color swap. Maar de hoeveelheid filament die hij terugvoert is enkele centimeters dus dat moet weinig uitmaken.

De AMS Mini
[Afbeelding]
De Drybox van GunplaMark
[Afbeelding]
Koppelstukken van een Reddit user die zijn dryboxes via magneten aan een AMS Mini koppelt.
[Afbeelding]

Ik snap dat uiteindelijke de boel altijd evenveel ruimte in beslag neemt maar verwacht dat dit uiteindelijk makkelijker weg te werken is dan een AMS Lite.
Sinds vorig weekend bezig geweest met onderdelen van de AMS Mini printen. Al gaande kom je achter het e.e.a. en dat is ook weer leuk om uit te zoeken en te printen. Mijn dryboxes rolde te stroef, daarom ben ik overgegaan op een systeem met A-benen met een schroef door de spoel die draait op lagers. Ik kan iets minder dessicant in de box houden, maar met half zo veel kogellagers rolt de boel 10x zo soepel. Ben nu ook bezig met een basisstation voor de connectors v/d dryboxes. Zo kan ik de boel gewoon de boel laten als ik ze van de printer wil koppelen maar verder de box wil laten staan. Een edit van een potje voor single-use vorm heb ik al gemaakt, maar dat is meer iets voor langdurige opslag. Van spoel wisselen duurt nog minstens net zo lang als met de AMS Lite encloser, De boel is wel van begin tot eind opgeslagen in een vochtarme omgeving en dat vind ik een prettig idee, bovendien kan je alles mooi begluren. Een verbetering van hoe het ervoor bij stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZZFmBTYcQHMJ2-kYbEonreiiMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAsFgba6suhOaMLNuz1QaPmY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFcFvSIJQd10cKpGRmkK7lHLf1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E17aXOMvi2ZXUdE4AhDXB563.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3iJdvD7bhZtQzNnl2upb87EPrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gBSqDBhRM00X1rmQL8bcZYV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XCNSGWdA-ffjHfS7NR6AhitSD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3TzLXAcDXp4lC7t7hFREqzP.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben hier nog lang niet klaar mee, moet nog gevoel krijgen voor PTFE lengte van drybox naar AMS Mini. Bovendien krijg ik AMS-errors als de kabel te veel gekronkeld is, dan trekt het filament niet meer goed door. De opties om een grotere bak onder de tafel te zetten met bijv CYMK die je dan heel snel naar je AMS kan swappen en weer terug is een leuk vooruitzicht. De boel is een stuk modulairder geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:00
Dit weekend waarschijnlijk na zo'n ~850 uur de originele stainless steel nozzle van de P1S versleten, deze bleek intussen toch een stukje korter geworden dan een nieuwe. Dat deed wel rare dingen met de prints: een bolvorming plantenpotje faalde keer op keer ergens in de eerste 100 lagen, waarin de meeste overhang lijkt te zitten. Datzelfde potje met dezelfde spoel printte 100-150 printuren geleden voor het laatst nog prima. Na vervangen van de nozzle en meteen maar weer even de extruder stofvrij blazen werkt alles weer prima. Is dat inderdaad een versleten nozzle symptoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MC Taz Man schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:20:
Vraag; zou bij het knippen in een model het geverfde/gekleurde deel niet bewaard moeten blijven tegenwoordig?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Best kut dit, behoorlijk wat tijd in het verven zitten...
Zo te zien is de base plat, om te voorkomen dat je niet helemaal opnieuw moet verven misschien een workaround: Wat als je het model kopieert en met een modifier de base en de miniatuur apart afdrukt? Ik heb zelf nog niet geverfd in de slicer, maar op die manier knip je niet in het model zelf, dus het zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 19:37
Gh0stw4lk3r schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:22:
die 5 rollen is niet zo spannend als dat het lijkt ;)
ik heb een hubje geprint die de standaard AMS hub vervangt, waardoor je 6 filaments in je extruder kan geleiden. de 5e die dus op de externe spool zit wordt niet in combinatie met de AMS gebruikt, alleen voor als ik TPU of single color wil printen, voordeel is nu dus dat ik geen tubes hoef los te halen om de externe spool te gebruiken.

die leds zijn van dat type die in de extra AMS slot gaan achter op de printer, worden dus geschakeld met de aan/uit functie van de printer (zit op de leds zelf ook een losse schakelaar om ze uit te zetten als je ze niet nodig hebt)
Ah kijk! dat is wel heel handig!

Evt linkje van de leds? Want had al een andere gezien en die gebruikt de lamp knop van de printer zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KiefDelicious schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:48:
Even een sanity check, Ik kan om het tegen te gaan, bed temp nog hoger zetten, Birm/ Mouse ears toevoegen.

Maar wat is nu best practice?
Ik weet niet wat best practice is, maar ik heb af en toe ook dat probleem met grote prints. Dit weekend nog eentje afgebroken omdat ie begon te warpen. Was met Prusament PETG op die Biqu blauwe plaat. Ik heb toen maar de gewone textured plate weer gepakt en de bed temp hoger gezet (95) en het dakje maar een heel klein beetje open. Mijn redenatie is dat warpen komt door afkoelen van de hogere lagen die daardoor de onderste lagen krom trekken. Dus volgens mijn theorie moet je dan de temp wat hoger houden in de kamer.
Ook heb ik maar een brim gedaan. Het was een print van een halve rol en ik had echt geen zin om 'm helemaal op te maken aan experimenten. Dus ik gooi er liever een brim tegenaan en de temp wat hoger en dan lukt het meestal wel.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeGroteMuis schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:05:
[...]

Zo te zien is de base plat, om te voorkomen dat je niet helemaal opnieuw moet verven misschien een workaround: Wat als je het model kopieert en met een modifier de base en de miniatuur apart afdrukt? Ik heb zelf nog niet geverfd in de slicer, maar op die manier knip je niet in het model zelf, dus het zou kunnen werken.
Gaat niet helpen, daar het origineel geverfd is. Als ik daar iets van af knip, verlies ik het geverfde.

De base los printen kan, maar dan heb ik een dubbele base. Leuk in Metal muziek, minder praktisch in D&D :P

Ik verf overigens vrij vaak en had verwacht dat de nieuwe feature (verf houden ná knippen) niet stuk gegaan zou zijn... Ah well, het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
MC Taz Man schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:14:
[...]

Gaat niet helpen, daar het origineel geverfd is. Als ik daar iets van af knip, verlies ik het geverfde.

De base los printen kan, maar dan heb ik een dubbele base. Leuk in Metal muziek, minder praktisch in D&D :P

Ik verf overigens vrij vaak en had verwacht dat de nieuwe feature (verf houden ná knippen) niet stuk gegaan zou zijn... Ah well, het is.
Om hier omheen te werken (is een beetje een houtje touwtje oplossing) zou je het model deels 'onder' de bouwplaat kunnen schuiven (verplaatsen in de Z as) tot enkel de 'base' onder de bouwplaat zit. En een gedupliceerd model kunnen splitten voor de base (of een cilinder schalen tot het gewenste formaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:57
MrGizMo schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:56:
[...]

Ah kijk! dat is wel heel handig!

Evt linkje van de leds? Want had al een andere gezien en die gebruikt de lamp knop van de printer zelf
de meest cheap ass versie https://vi.aliexpress.com/item/1005007346192126.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MC Taz Man schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:14:
[...]

Balen! Ik meende dat ik ook wel eens met een modifier (kubus) de onderste lagen had weggelaten met printen en het restant op het printbed had laten zakken, maar dat zal ik dan toch via knippen gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Een extruder smeer-vraagje: Bambu geeft aan dat het goed is om de tandwielen te voorzien van een drupje olie, maar de extruder die er standaard in zit had toch echt een beetje vet erop. Wat is nou beter voor de tandwielen van de extruder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Mitchell

Ondertitel

Panda Lux wordt vaak aangeraden, dus lijkt me prima.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:24
Help!!! |:(

Ik heb gisteren de gehele dag liggen kloten met de X1c, ineens bleef geen enkle print meer vast zitten op de build-plate. :(
Wat ik ook probeer het lukt niet meer?
Dus als eerste de build-plate met drupje dreft schoon gemaakt: geen oplossing

Vervolgens dit allemaal geprobeert:

- nogmaals heeeeel goed schoon gemaakt met dreft
- andere build-plate
- build-plate temperatuur iets verhoogd
- van een 0.4 naar 0.6 nozzel
- ander ontwerp geladen
- van 0.6 naar 0.2 nozzel
- een nieuwe 0.4 nozzel
- snelheid omlaag van printen
- ander filament
- een oud ontwerp wat ik zaterdag goed geprint heb
- brim aangepast
- voledige calibratie
- selftest

ALLES zonder resutaat, wat kan het zijn, wat kan ik nog doen. 8)7
Altijd print hij zonder problemen en nu ineens helemaal niet meer.

HELP!! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
my_fiero schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:20:

Ik heb gisteren de gehele dag liggen kloten met de X1c, ineens bleef geen enkle print meer vast zitten op de build-plate. :(

- andere build-plate
- ander ontwerp geladen
- een nieuwe 0.4 nozzel
- ander filament
- brim aangepast

Onlangs een nieuwe firmware geïnstalleerd? Ik had datzelfde na een update van mijn p1s een maand of 2 terug. Even opnieuw de calibratie doorlopen was de fix.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:35

- andere build-plate
- ander ontwerp geladen
- een nieuwe 0.4 nozzel
- ander filament
- brim aangepast
- voledige calibratie
- selftest

Anders handmatig de bedleveling goed zetten.
zitten mooie kleine knopjes aan de onderkant van de buildplate.
https://wiki.bambulab.com/en/x1/manual/manual-bed-leveling

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29
KiefDelicious schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:48:
Hoi, kort vraagje, ik heb toch vaak last van warping met grote objecten (X1C). Heb dit zelfs me de Super Tack plate van Bambu lab en print de volgende print met SunLu PLA+ (4 bottom shell layers, 3 wall loops, verder standaard 0.2 profiel). Bed temp = 45C, het filament profiel dat ik gebruikt is bij 100% gebaseerd op Bambu Pla.

En op de hoek rechts voor trekt hij op dit moment van het bed af.

Ik heb het deurtje dicht, de deksel op een grote kier

[Afbeelding]

Even een sanity check, Ik kan om het tegen te gaan, bed temp nog hoger zetten, Birm/ Mouse ears toevoegen.

Maar wat is nu best practice?

Op mijn Ender 3 had ik met PLA dit probleem zelden, ABS, ASA, kan ik me nog wat bij voorstellen, maar ik heb dit dus ook regelmatig bij PLA.

Moet ik het deurtje helemaal open zetten, voor nog meer koeling?
Sunlu geeft aan dat je bed temp. minimaal 50 graden moet zijn. Advies is 50-60 graden.
Ik zelf heb 60 graden ingesteld en geen problemen met loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
_AcS_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:14:
[...]

Sunlu geeft aan dat je bed temp. minimaal 50 graden moet zijn. Advies is 50-60 graden.
Ik zelf heb 60 graden ingesteld en geen problemen met loslaten.
De supertack plate kan normaal wel koeler dan 50-60. Met de structured PEI inderdaad 60 als je het vast wil hebben. Bambu standaardprofiel houdt 55 aan en dat werkt hier met een schone plaat prima voor standaard PLA, 1 keer een warp gehad in de hoek linksachter, maar dat zou ook kunnen zijn door een vuile plaat. Afgelopen week nog een dienblad-achtige kerstdecoratie geprint met Elegoo Silk PLA, 25 cm diameter en die printte perfect met 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vreemde vraag allicht maar ik lees hier meestal het woord "Dreft" maar nu heb ik AH-huismerk afwasmiddel, gaat een ander merk afwasmiddel net zo goed als Dreft?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- andere build-plate
- ander ontwerp geladen
- een nieuwe 0.4 nozzel
- ander filament
- brim aangepast
- voledige calibratie
- selftest

Ligt de plaat wel goed? Heb het zelf ook een paar keer gehad dat ie achteraan op het plastic lag ipv ertussen. Dan gaat de hele z offset naar de mallemoer.

Of als dat goed ligt, plaat met warm water en druppeltje dreft schoonmaken, daarna even(tueel) nog met IPA.

Kan je zien als ie de eerste laag legt of de nozzle niet te hoog is?

Zou zelf niet gelijk aan de knoppen onder de plaat draaien, eerder eerst ff opnieuw calibreren.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:40
Fraggert schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:37:
vreemde vraag allicht maar ik lees hier meestal het woord "Dreft" maar nu heb ik AH-huismerk afwasmiddel, gaat een ander merk afwasmiddel net zo goed als Dreft?
Daar ga ik wel vanuit ja. Maar dan heb je wel 2 keer zoveel afwasmiddel nodig want Dreft is "geconcentreerd" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het moet iets zijn wat heel goed werkt tegen de oliën op je vingers. Ik gebruik altijd een generiek citroen afwasmiddel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@lolgast @ocf81 Thanks! Dan ga ik het gewoon even proberen, ik heb idd wel altijd de "citroen-versie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ik merkte zelf wel duidelijk verschil tussen Lidl huismerk afwasmiddel en Dreft voor de koekenpannen en grillpannen met anti-aanbak (de rest gaat meestal in de vaatwasser), Dreft ontvet toch een stuk beter. Dus wij pakken meestal Dreft in de aanbieding mee. Zo lang die van de AH gewoon heel goed ontvet, kan dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
iMars schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ligt de plaat wel goed? Heb het zelf ook een paar keer gehad dat ie achteraan op het plastic lag ipv ertussen. Dan gaat de hele z offset naar de mallemoer.

Of als dat goed ligt, plaat met warm water en druppeltje dreft schoonmaken, daarna even(tueel) nog met IPA.

Kan je zien als ie de eerste laag legt of de nozzle niet te hoog is?

Zou zelf niet gelijk aan de knoppen onder de plaat draaien, eerder eerst ff opnieuw calibreren.
De plaat ligt goed, ik heb van die gelieders geprint en op de onderpaat geklikt, zodat de build-plate automatich goed ligt.

Dreft, warm water heb ik als eerste gedaan, en daarna nog een aantal keren, maar ook met een andere build-plate.

Aan die knoppen aan de onderkant (wist niet dat die er zaten) blijf ik van af, dat zou het niet kunnen/moeten zijn.
de printer printen zaterdag (een kerstboom) zonder problemen, en zondag was die klaar en wilde ik er nog een printen, maar dat is dus niet gelukt. ook geen ander ontwerpen 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
Ik gebruik altijd Dasty ontvetter

Edit: P1S is hier vanochtend binnen gekomen! staat al lekker te printen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door ikdedinges op 16-12-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
my_fiero schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:05:
[...]

De plaat ligt goed, ik heb van die gelieders geprint en op de onderpaat geklikt, zodat de build-plate automatich goed ligt.

Dreft, warm water heb ik als eerste gedaan, en daarna nog een aantal keren, maar ook met een andere build-plate.

Aan die knoppen aan de onderkant (wist niet dat die er zaten) blijf ik van af, dat zou het niet kunnen/moeten zijn.
de printer printen zaterdag (een kerstboom) zonder problemen, en zondag was die klaar en wilde ik er nog een printen, maar dat is dus niet gelukt. ook geen ander ontwerpen 8)7
Als je het nog niet gedaan hebt, zou ik het advies van @Magic volgen: gehele calibratie van de printer doen.

Ander idee: klopt de buildplate wel met het gekozen profiel in Bambu Studio?
Als je bijv. de textured plate in je profiel hebt maar daadwerkelijk een cool plate geïnstalleerd hebt dan wilt het ook nog wel een mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
smoken schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:32:
[...]

Als je het nog niet gedaan hebt, zou ik het advies van @Magic volgen: gehele calibratie van de printer doen.

Ander idee: klopt de buildplate wel met het gekozen profiel in Bambu Studio?
Als je bijv. de textured plate in je profiel hebt maar daadwerkelijk een cool plate geïnstalleerd hebt dan wilt het ook nog wel een mis gaan.
Ja de juiste plaat is gekozen. ook geprobeerd juist een andere te kiezen.
en de eerste kerstboom heeft hij geprint, en de tweede niet (met alles het zelfde).

gehele calibratie ook al gedaan, zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:11
my_fiero schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:44:
[...]

en de eerste kerstboom heeft hij geprint, en de tweede niet (met alles het zelfde).

Heb niet alles gevolgd en is denk al geopperd maar hotend/nozzle zelf misschien niet lekker meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

Mitchell

Ondertitel

ikdedinges schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:14:
[...]

Edit: P1S is hier vanochtend binnen gekomen! staat al lekker te printen _/-\o_
Mag ik vragen wanneer je hem besteld hebt? Dan heb ik weer een reference punt erbij. 10 dagen geleden besteld, nog steeds niks binnen. :(

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:25
Even updateje n.a.v. van mijn vraag een paar pagina’s terug over ‘beter PETG’: Formfutura is echt top spul. Niet eens hoeven te calibreren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdaaX4nvKQCUTgip1UZ7BoYKY-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feSm9Ir28gmZxPu0Sztq33sW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ervaring leert; nee. Maar da's n=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
my_fiero schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:44:
[...]

Zou je wellicht een filmpje kunnen delen waar je printer start met printen en de .3mf of een paar screenshots van de settings? Misschien valt ons/me iets op waar we iets mee kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 11:35
Mitchell schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:03:
[...]

Mag ik vragen wanneer je hem besteld hebt? Dan heb ik weer een reference punt erbij. 10 dagen geleden besteld, nog steeds niks binnen. :(
ikdedinges schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:41:
Mijn P1S is eindelijk onderweg, besteld op 02-12
Paar dagen voor jou. Ik zit tussen jullie in, heb de mijne 's avonds op 02-12 besteld. Bij mij is er nog niks verzonden :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
MijnCommentaar schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:14:
lees dit indien je nog op je bestelling wacht, een officieel antwoord op de huidige verzend problemen.
Met een compensatie in het vooruitzicht

Discount Code Compensation for orders between 21 October - 15 December, 2024:

Customers with orders delayed beyond our stated shipping policy 57 estimates will receive a discount code. These codes will be sent via email in batches, starting December 16, 2024, and all codes will be distributed by December 22, 2024.

The compensation code amounts will be as follows:
20 USD or the local currency equivalent for delayed orders with a printer.
10 USD or the local currency equivalent for other delayed orders.

https://forum.bambulab.co...pping-delay-update/122145
Ik quote "@MijnCommentaar" hier even.

Al begrijp ik dat de gehele situatie omtrent de zending ENORM vervelend is (op meerdere manieren) ben ik van mening dat de manier waarop het uitgelegd wordt in dit artikel goed weergeeft wat de status is, wat verwacht kan worden en wat Bambu Lab doet als tegemoetkoming.

Maar voor zover ik kan zien is het volgende van toepassing op @Jasperrr , @ikdedinges en @Mitchell

Remaining orders placed before December 13, 2024 will be shipped 100% before December 20, 2024 and tracking numbers will be provided. Even though the tracking information might not be updated, the order could already be in the hands of the courier and on its way to be delivered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

smoken schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:00:
[...]

Remaining orders placed before December 13, 2024 will be shipped 100% before December 20, 2024 and tracking numbers will be provided. Even though the tracking information might not be updated, the order could already be in the hands of the courier and on its way to be delivered.
Vooral ook dit! Ja, Bambu levert laat door BF etc etc maar ik bemerk bij meer webbestellingen dat de T&T aan alle kanten misgaat, zowel bij DHL, DPD als PostNL.

Er is bij tijd en wijle geen touw aan vast te knopen waar je spullen zijn.

Enkele malen al dat pakketjes op een ander punt zijn afgeleverd dan in de app aangegeven. Het lijkl haast wel of ze soms gewoon hun hele bus bij een bezorgpunt leeggooien vanwege de drukte.

Stuur je alles naar de kluis bij de Intratuin, kun je naar de Bruna aan de andere kant van het dorp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
Mitchell schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:03:
[...]

2 december,
Vrijdag is ie eindelijk verzonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marumhok79
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 10:39

- andere build-plate
- ander ontwerp geladen
- een nieuwe 0.4 nozzel
- ander filament
- brim aangepast
- voledige calibratie
- selftest

Sinds ik de buildplate na elke print even afneem met Isopropanol nooit meer problemen gehad met hechten aan de buildplate. Worth a try!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

marumhok79 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:43:
[...]

Sinds ik de buildplate na elke print even afneem met Isopropanol nooit meer problemen gehad met hechten aan de buildplate. Worth a try!
Kijk, dus ook niet meer met Dreft in de weer?

Hoeveel % is jouw IPA? Dat is namelijk in diverse verdunningen verkrijgbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
[...]

Fraggert schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:46:
[...]

Grappig hoe jullie dit zo snel concluderen zonder dat beiden gesproken heben over welk filament het bij een ieder gaat :) Appels & Peren. Elk filament heeft zn eigen kadertje aan bestanddelen.
Reinigingsmiddel als IPA kan prima werken op bijv een plate waar PETG of ABS (noem maar even wat..) maar doet niets met resten van PLA filament (=suiker).

[ Voor 14% gewijzigd door PepieNL op 16-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
[...]

De (Gold PEI) textured build plate ... of een andere (Cool Plate / High Temp Plate / SuperTrack) ?
Verschillende plates hebben verschillende soorten TLC nodig namelijk.
En bij de Gold Textured PEI is IPA 100% het tegenovergestelde van het advies.

"The reason why we recommend detergent for cleaning the textured plate is due to its textured surface. Alcohol might just spread the oils on the print surface instead of removing it.
Detergent acts as a degreaser and using a sponge or scrubber to wash the plate will ensure the detergent reaches inside the textured surface to clean it and improve adhesion"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat de binding met zeep beter werkt dan het tijdelijk oplossen van de oliën in IPA, waarbij je dan afhankelijk bent van de doek waarmee je de plaat afneemt om verwijdering te realiseren.
Ik ben just van IPA overgegaan naar afwasmiddel, en ik merkte een betere binding van het filament met de plaat. Bonus is dat je met minder vervelende chemicaliën bezig bent. (en minder duur)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PepieNL schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:50:
[...]

[...]

Grappig hoe jullie dit zo snel concluderen zonder dat beiden gesproken heben over welk filament het bij een ieder gaat :) Appels & Peren. Elk filament heeft zn eigen kadertje aan bestanddelen.
Reinigingsmiddel als IPA kan prima werken op bijv een plate waar PETG of ABS (noem maar even wat..) maar doet niets met resten van PLA filament (=suiker).
bedankt ik elk geval voor je leerzame opmerking dat er wat verschil kan zitten in soort filament welke schoonmaakmethode het beste is.

ik ben hier ook om te leren...zo zie je maar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik maak de build plate voor het gebruik even snel schoon met glassex en een paar vellen keukenrol.

Tot nu toe weinig problemen gehad en eens in de zoveel tijd een keer goed reinigingen met Dreft en lauw water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Gut.. mijn A1 heeft zichzelf bijna opgehangen. ;(

Ik ben bezig met een (voor mij) lange print van 7 uur toen na 4 uur printen ik allerlei rare geluiden uit de printkast hoorde komen. klakklakklak bonk beuk!

De oorzaak: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEwi-bDMye61GSDMx19FMvUE3NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUYqf411ewDijAlbmrqTIkvM.jpg?f=fotoalbum_large
Deze foto is wel gemaakt nadat ik alles weer een beetje recht had gezet.

Met als gevolg: een layer shift op plekken waar dat absoluut niet handig is.. O.a. precies in het midden van een tandwiel. Die kan ik dus weer opnieuw gaan printen :(

En dan moet ik nog kijken hoe groot de schade is bij de andere onderdelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Fraggert schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:26:
[...]

Vooral ook dit! Ja, Bambu levert laat door BF etc etc maar ik bemerk bij meer webbestellingen dat de T&T aan alle kanten misgaat, zowel bij DHL, DPD als PostNL.

Enkele malen al dat pakketjes op een ander punt zijn afgeleverd dan in de app aangegeven. Het lijkl haast wel of ze soms gewoon hun hele bus bij een bezorgpunt leeggooien vanwege de drukte.

Stuur je alles naar de kluis bij de Intratuin, kun je naar de Bruna aan de andere kant van het dorp :P
Da's standaardpraktijk helaas. Als de kluis vol is gaat de rest naar een afhaalpunt. Rondom de feestdagen is bezorging naar pakketkluizen daardoor nogal onbetrouwbaar vanwege de grote stroom aan pakketjes.

Verder is de T&T inderdaad wel creatief nu. :+ 'Je pakket is vertraagd' terwijl je het al binnen hebt, een dag voor de door PostNL aangegeven datum, of gewoon 3 tijden voor hetzelfde DHL pakketje. Of UPS, die pakketjes dropt bij een afhaalpunt, maar dat niet vermeldt plus de T&T op de site plat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

nielsvv schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:26:
Ik heb vandaag verontschuldigingen gekregen van Bambu ivm een ontbrekende rol bij mijn bestelling. Heb ook onmiddelijk een t&t code ontvangen van dhl. Dus al bij al nog tevreden. Nu wel nog afwachten wat ik ga ontvangen natuurlijk.
Ah jij dus ook al, ik mis ook nog gewoon spullen.. wacht al 5 dagen op reactie vanuit de klantenservice. Wel weer opnieuw (andere) spullen besteld in de shop in de hoop dat dat wel goed gaat.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Helaas; zeker wel. Ik doe vaak ná & bijna altijd vóór elke print de plate ff afnemen met 99% IPA. Na verloop van tijd zullen er alsnog hechtings issues optreden. Dan is Dreft, bij mij, het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
smoken schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:50:
[...]

De (Gold PEI) textured build plate ... of een andere (Cool Plate / High Temp Plate / SuperTrack) ?
Verschillende plates hebben verschillende soorten TLC nodig namelijk.
En bij de Gold Textured PEI is IPA 100% het tegenovergestelde van het advies.

"The reason why we recommend detergent for cleaning the textured plate is due to its textured surface. Alcohol might just spread the oils on the print surface instead of removing it.
Detergent acts as a degreaser and using a sponge or scrubber to wash the plate will ensure the detergent reaches inside the textured surface to clean it and improve adhesion"
Nuttig om te weten! Ik dacht dat sopje met Dreft eigenlijk altijd wel de beste schoonmaakwijze was bij alle plates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
DeGroteMuis schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:32:
[...]

Nuttig om te weten! Ik dacht dat sopje met Dreft eigenlijk altijd wel de beste schoonmaakwijze was bij alle plates?
Zelf gebruik ik heeeeel soms IPA op de cool plate .. om lijmresten weg te wassen.
Maar daarna gebruikte ik dan weer afwasmiddel.

Overigens nooit Dreft, maar "gewoon" spul van de supermarkt/Lidl/Aldi ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Bambu geeft zelf ook aan dat IPA voor de Textured PEI plates niet de beste optie is:
The reason why we recommend detergent for cleaning the textured plate is due to its textured surface. Alcohol might just spread the oils on the print surface instead of removing it.
Detergent acts as a degreaser and using a sponge or scrubber to wash the plate will ensure the detergent reaches inside the textured surface to clean it and improve adhesion.
https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
[...]

idem, en voor ABS gebruik een spray van 3dPrinters

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

[...]

Ik quote "@MijnCommentaar" hier even.

Al begrijp ik dat de gehele situatie omtrent de zending ENORM vervelend is (op meerdere manieren) ben ik van mening dat de manier waarop het uitgelegd wordt in dit artikel goed weergeeft wat de status is, wat verwacht kan worden en wat Bambu Lab doet als tegemoetkoming.

Maar voor zover ik kan zien is het volgende van toepassing op @Jasperrr , @ikdedinges en @Mitchell

Ik heb al sinds 6 december een tracking code, maar status is nog steeds 'Your order is placed and is about to be shipped.'. Ik zou dus ook in aanmerking komen voor die discount, maar die kan ik dus alleen besteden weer in de Bambushop zeker (want het bedrag is al afgeschreven). En dan € 10,- shipping kosten betalen. hmm.

[ Voor 9% gewijzigd door superduper op 16-12-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:56:
Bambu geeft zelf ook aan dat IPA voor de Textured PEI plates niet de beste optie is:

[...]

https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide
Het werkt voor mij :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:19
Ik poets mijn buildplates nog steeds met VIM schuurmiddel (geen aandelen) en een schoon kunststof schuursponsje, kan ik iedereen aanbevelen, nog steeds. Dit poetsen doe ik echter alleen nog wanneer ik plots met een ander filament soort op die plate ga printen. Waarom?

Die achtergebleven vastzittende sporen zijn namelijk het perfecte hechtmiddel voor je volgende print. De PETG sporen laat ik dus zitten op de plaat en print daar heel vrolijk opnieuw met PETG overheen.

Zo heb ik ook een dedicated buildplate voor ABS en een voor PLA. En nog een vierde buildplate als reserve.

Die sporen die vast zitten, zitten goed vast. En ze kleven/versmelten uitstekend samen met de nieuwe laag. Zo! Probleem omgedacht ;) Probeer het!

Het lukt mijn X1C nu om een sateprikker verticaal te printen, zonder supports en/of brim. Op mijn A1 ga ik dat ook nog testen al ben ik minder hoopvol. :+

Dit kun je overigens prima zelf testen door 3 x een klein kubusje te printen, telkens op dezelfde plek op dezelfde plaat.

[ Voor 6% gewijzigd door JorneB op 16-12-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:51
[...]

Vind die laatste zin toch wel opvallend. Waarvoor gebruiken we T&T dan nog?

Ik heb twee bestellingen gedaan, een op 30-10 (printer) en een op 11-12 (filament), beide kwamen/komen met DPD en de eerste bestelling klopte exact qua tracking (via 17track.net), tot op de minuut nauwkeurig qua levering. De tweede bestelling zit intussen ook weer 5 dagen vast op "Your package is waiting to be picked up by the carrier.". Dit is dan toch gewoon DPD die de stroom aan pakketen niet aan kan?

Ben ook wel benieuwd of dat de tweede bestelling deze week inderdaad verzonden wordt, even aannemend dat hij niet meer binnen gaat komen deze week, gezien men het heeft over "will be shipped" en niet over "will be delivered".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperrr
MusicMaikel schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:58:
[...]

Vind die laatste zin toch wel opvallend. Waarvoor gebruiken we T&T dan nog?

Ik heb twee bestellingen gedaan, een op 30-10 (printer) en een op 11-12 (filament), beide kwamen/komen met DPD en de eerste bestelling klopte exact qua tracking (via 17track.net), tot op de minuut nauwkeurig qua levering. De tweede bestelling zit intussen ook weer 5 dagen vast op "Your package is waiting to be picked up by the carrier.". Dit is dan toch gewoon DPD die de stroom aan pakketen niet aan kan?

Ben ook wel benieuwd of dat de tweede bestelling deze week inderdaad verzonden wordt, even aannemend dat hij niet meer binnen gaat komen deze week, gezien men het heeft over "will be shipped" en niet over "will be delivered".
Dat vind ik ook een dubieuze zin inderdaad. Bij @ikdedinges werd de T&T gewoon netjes geupdate met de juiste informatie afgelopen vrijdag.

Eigenlijk had ik de hoop dat vandaag ook mijn printer verzonden zou worden (daar ik ook een P1S, diezelfde avond heb besteld) maar helaas nog niks. Het filament is vandaag wel verzonden via DHL d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

De reactie waarvan ik wist dat die zou komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

In ander nieuws: Filament uit 'de knoop' gehaald, en nog maar eens een volledige calibratie gedraaid en nu staat de A1 weer vrolijk te printen zonder zichzelf te verhangen :+

Die calibratie heb ik afgetrapt omdat ik merkte dat er vrij veel ghosting zichtbaar was, terwijl ik daar voorheen nooit wat van zag.

(en vrij veel is relatief.. met deze ghosting zou ik best tevreden zijn geweest op mijn oude Ender 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Heeft iemand al die kortingscode ter compensatie van de lange levertijd ontvangen?
Ik heb er overigens ook helemaal geen mail over ontvangen.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Eend_ schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:18:
[...]

De reactie waarvan ik wist dat die zou komen. :+
Klopt, maar ik geef altijd aan; n=1 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokkenstok
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:03
3 december (toch) nog een AMS besteld voor de eerder bestelde P1S.

Verwachte verzending datum destijds:25-12-2024
Nu kreeg ik gisteren een melding dat de printer verzonden is. Zie onderstaande screenshot, is de AMS daadwerkelijk onderweg of gaat het alleen om een aanmelding zoals eerder in het topic vaker gemeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdW9NsK6WjE6zFS33VvJbGn-gRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf6SXSEpgOdLazcj3cYEwnJK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:51
Nokkenstok schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:12:
3 december (toch) nog een AMS besteld voor de eerder bestelde P1S.

Verwachte verzending datum destijds:25-12-2024
Nu kreeg ik gisteren een melding dat de printer verzonden is. Zie onderstaande screenshot, is de AMS daadwerkelijk onderweg of gaat het alleen om een aanmelding zoals eerder in het topic vaker gemeld?

[Afbeelding]
Check het even via 17track.net, die is helemaal accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:30
Fraggert schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:26:
[...]

Stad... :+

Ik gebruik overigens regulier afwasmiddel (met wat voor handen is) en dat werkt prima. Als het idd maar ontvet. Probeer overigens de plaat zo min mogelijk met je vingers te betasten..alleen aan de randen vasthouden dus. Dan hoef je echt niet wekelijks de plaat schoon te maken.

Daarnaast ligt het ook aan het type build plate wat je gebruikt. Ik gebruik sinds kort de frostbite plaat en die mag je absoluut niet met alcohol schoonmaken. Dus die heb ik na binnenkomst schoongemaakt (eenmalig) met afwasmiddel en daarna goed afgespoeld met water en gedroogd. Inmiddels al meerdere printjes verder en niet meer schoongemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door bvsteyn op 16-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:11
Gh0stw4lk3r schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:47:
[...]

ik draai al een maand of wat met deze setup en ben erg blij mee, scheelt een stukje ruimte en ik vind het simpeler om rollen te wisselen.
[Afbeelding]
https://makerworld.com/en/models/64367#profileId-67449
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhmXbdRJEuIvPUOy-Brej79ysSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUUMcoPfToDKb14YIcYfXqOt.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je de ams nu ook nog vast gezet in de stand met die schroef onder in van de ams?
Ik heb hem er nu los in staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• my_fiero
PepieNL schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:50:
[...]

[...]

Heel grappig dat dus nu net IPA de oplossig is 8)7
De texture plate (met PLA) tich keer schoon gemaakt met dreft, maar steeds het probleem.
Daarom (ook al tegen het advies in)schoon gemaakt met IPA 99% en nu blijft de print WEL zitten
Heb gisteren diversen prints weer kunnen doen. _/-\o_

Dus ondanks er veel gezegt word om het niet te gebruiken bij de texture plate en/of PLA
Doe ik het dus wel, >:)

Probleem solved (met IPA) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ah gelukkig joh, kun je weer mooi verder. *O*

Mijn P1s heeft gister 16 uur staan stampen op een print, ik kan er gewoon nog niet over uit _O-

Wat een machine _/-\o_
Beetje incognito blijven kan geen kwaad he ;) :P

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 17-12-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 08:51
Heb mijn 2e nozzle blob gehad, Deze was helaas niet echt zonder kleerscheuren te verwijderen. Nieuwe nozzle en nieuwe aansluitstuk besteld voor mijn A1 mini.

Daarna zal hij wel weer als vanouds printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Ik ervaar wat problematiek met mijn nieuwe AMS mini model en alle aanpassingen die daarbij horen. De eerste testprint had flinke underextrusion. Toen bleek later dat de spoel niet soepel kon bewegen in zijn opslag. Blijkbaar was de houder niet gecentreerd en is staat ie 7mm meer naar een kant. De boel omdraaien en hij draait weer vrij. Nu ziet de tweede print er veel beter uit, maar ik observeer wel een teruggang in kwaliteit t.o.v de wallmounted AMS Lite. Het is alleen niet een uniforme under-extrusie. In bepaalde hoeken en langs bepaalde muren gaat het ineens iets minder. Rest van de print is relatief probleemloos. Dat lijkt mij dan geen clog toch? zal vanavond eens foto’s uploaden en de boel schoonmaken/calibreren.

Is een nieuwe nozzle na 500 uur ook een goed idee of moet de standaard stainless steel 0.4 langer meegaan dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31
Hi!

Ik heb voor de verjaardag van mijn zoon (as zondag) een A1 Mini Combo besteld met het Kerstpakket aan filament.

Het is onze eerste 3D printer, dus we gaan er rustig mee aan de slag en eens kijken of hij een echte Maker gaat worden...

Nu heb ik de printer wel al in huis (7 december besteld, 10 december in huis), maar het pakket met filament en nog 2 artikelen (er staan Chinese tekens in de track en trace, dus geen idee wat dat is) is bij DPD in limbo (Info received, about to be shipped).

Nu vertrouw ik er wel op dat het ooit aankomt, maar ik wil wel dat mijn zoon er ook meteen mee aan de slag kan. Liefst bestel ik nu nog ergens een rol filament die nog deze week geleverd kan worden.

Vraag 1: welke niet-Bambu PLA filament is aan te raden voor de A1 Mini en kan nog snel geleverd worden?

Vraag 2: ik zie nu bulk aanbiedingen bij Bambu voor filament (va 13,99 per rol bij 8+, of nog iets voordeliger in een pakket van 10 rollen alleen is het dan 1 kleur). Is het handig daar nu nog wat te bestellen, of komt dit soort aanbiedingen regelmatig voor?

Vraag 3: ik heb de Combo besteld, dus kan multicolor printen. Wat zijn goede kleuren om te bestellen? Ik denk dat dingen als Pokemon figuurtjes wel populair zullen zijn in het begin, maar misschien is wit dan eigenlijk handiger icm schilderen na het printen?

Anyway, ik hoop op goede tips en zal zeker terugmelden hier wanneer alles aan de praat is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Bij Amazon bestel je vandaag en hebt het morgen in huis; altijd gratis als je 'Prime' hebt. Hun eSUN filament is prima, en goedkoper dan bij Bambu.
Zo zijn er meer zaken, dus staar je aub niet blind op Bambu filament waar je eeuwigheden op oet wachten, en nooit op voorraad is in de kleur die jij nodig hebt.
Bambu maakt prima machines, maar filament? Ik heb de moed allang opgegeven....... :X :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:
Bij Amazon bestel je vandaag en hebt het morgen in huis; altijd gratis als je 'Prime' hebt. Hun eSUN filament is prima, en goedkoper dan bij Bambu.
Zo zijn er meer zaken, dus staar je aub niet blind op Bambu filament waar je eeuwigheden op oet wachten, en nooit op voorraad is in de kleur die jij nodig hebt.
Bambu maakt prima machines, maar filament? Ik heb de moed allang opgegeven....... :X :X
Ik lees al vaker over goede ervaringen met dat eSun, ik ga maar eens een rolletje bestellen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
Fraggert schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:43:
[...]

Ah gelukkig joh, kun je weer mooi verder. *O*

Mijn P1s heeft gister 16 uur staan stampen op een print, ik kan er gewoon nog niet over uit _O-

Wat een machine _/-\o_
Hier het kleinere broertje de A1, maar verder sluit ik me bij je aan; wat een machine. Na ruim een week staat de teller op 125 uur met 0 mislukte prints.

Zwart en wit bijna op, dus kan weer bij gaan bestellen :X

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
bilgy_no1 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:14:
maar misschien is wit dan eigenlijk handiger icm schilderen na het printen?
Ik zou je willen afraden om direct op het PLA te schilderen, altijd een primer gebruiken anders hecht de verf niet goed. Spuitbusje vanaf de action is prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

my_fiero schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:42:
[...]

Heel grappig dat dus nu net IPA de oplossig is 8)7
De texture plate (met PLA) tich keer schoon gemaakt met dreft, maar steeds het probleem.
Daarom (ook al tegen het advies in)schoon gemaakt met IPA 99% en nu blijft de print WEL zitten
Heb gisteren diversen prints weer kunnen doen. _/-\o_

Dus ondanks er veel gezegt word om het niet te gebruiken bij de texture plate en/of PLA
Doe ik het dus wel, >:)

Probleem solved (met IPA) _/-\o_
Doorgaans pas je dan ook de IPA of het sop toe om de oliën op te lossen die je op je printoppervlak komen doordat je de plaat aanraakt, niet om plastic op te lossen. Dat gaat IPA sowieso niet bewerkstelligen voor de genoemde plastics.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Fraggert schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:36:
[...]

Ik lees al vaker over goede ervaringen met dat eSun, ik ga maar eens een rolletje bestellen :)
Ik heb meerdere rollen van eSUN en Bambu maar kan oprecht geen verschillen ontdekken. Beide printen met het default profile van Bambu en in beide heb ik nog geen knoop in de rol gehad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
lolgast schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb meerdere rollen van eSUN en Bambu maar kan oprecht geen verschillen ontdekken. Beide printen met het default profile van Bambu en in beide heb ik nog geen knoop in de rol gehad :)
Je kunt voor Esun ook profielen downloaden, https://www.esun3d.com/zl...aments_printing-settings/

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Die heb ik getest en snel in de kliko gegooid. Sommige zetten de flow bijvoorbeeld op 0.92 en dat heeft echt geen zin.

Mijn ervaring is de Bambu profiles te gebruiken en mocht je willen finetunen, zou ik ook die als basis gebruiken. Maargoed, dat is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Weet iemand of de eSun Refilament spoelen op een Bambo Lab spool passen?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

avdl72 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:56:
Geen idee...maar de term "Refilament" is wel weer fenomenaal goed gevonden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dit wijst op "yep"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmXUWBUPtHP2xZy5iDmywFiuWHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X68JBecojSCQ8QX5FVsRxz4n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:08:
[...]

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar dit wijst op "yep"
[Afbeelding]
Ja zo dacht ik ook. En gezien hun eigen spoelen lijken ze heel erg op die van Bambu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avdl72 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:12:
[...]

Ja zo dacht ik ook. En gezien hun eigen spoelen lijken ze heel erg op die van Bambu.
"Similar, but intellectually sufficiently different" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:32:
Ik koop meestal per 8. Dan is voor 14/17 euro per rol goed te doen. En de ABS spoelen vind ik sowieso beter dan karton.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMej3RK8XgWReQ2HRlU2QrGo1r8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KotMJu82tLeO97mCSh8F8a7i.jpg?f=user_large

Ik zou zeggen van wel, de spoelen zien er het zelfde uit, moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:24:
[...]

Ik koop meestal per 8. Dan is voor 14/17 euro per rol goed te doen. En de ABS spoelen vind ik sowieso beter dan karton.
Ik had een grote bestelling met 20 rollen en die kwam ook stuk sneller binnen dan eerdere kleinere orders. En dan blijft prijs ook interessant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasperrr
Yes daar gaan we! :D Maandagavond 2 december de P1S combo besteld en zojuist is hij overhandigd aan DPD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ter info, bestelling van 3 december (vroeg) is ook opgepakt en daadwerkelijk bij DPD nu. Hopelijk een soort van indicatie voor de wachtenden. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dan hebben ze er veel van de lopende band laten rollen. Mijn P1SCombo besteld op 6 december is ook in transit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Dit is de underextrusie waar ik tegenaanloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW9O1STEZ1mYE_i4KKyFiz7_F7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5mnhBMEyo58i9pfS870D5XO.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de eerste print die ik heb gedaan met de AMS Mini mod. Overduidelijk under-extrusion, maar waarom? Achteraf bleek de spoel tegen de wand van zijn container te lopen, dat wel snel gefixt. Daarna nog een keer geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQKw-6_D3ptdMLCn_lp4XSP2gg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SBTMrMFMp29rf332HrKTbVx.jpg?f=fotoalbum_largeLinksonder is de print van hierboven. Rechtsonder is de print die ik daarna heb gedaan, een stuk beter. Maar de bovenste een paar weken geleden gedaan. Zelfde filament, zelfde settings. De bovenste ziet er veel beter uit dan de rechtsonder. Het lijkt alsof ik rechtsonder ook underextrusie observeer, de randen zijn niet zo netjes en het dopje dat op de schroef gaat heeft meer mankementen dan het origineel (bovenste).

Als het een clog is, zou ik meer uniforme under-extrusie moeten zien, toch? Van wat ik lees van de flowrate is dat ik dan overal under-extrusie zou moeten zien. Volgens de Wiki zou dit ook PA-value kunnen zijn, maar ik heb niks aangepast behalve de manier hoe ik mijn filament opsla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 19:58
Mijn P1S 2 Dec besteld en gister geleverd, terwijl ik in de ochtend bij T&T nog zag dat hij in duitsland was.

Gister alleen een benchy geprint met het meegeleverde groene PLA, heel klein beetje stringing aan de onderkant van de cabine maar voor de rest helemaal top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperrr
superduper schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:14:
Dan hebben ze er veel van de lopende band laten rollen. Mijn P1SCombo besteld op 6 december is ook in transit nu.
In de nacht van 2 op 3 december eindige de black friday korting dus ik gok dat er niet veel bestellingen tussen 2 en 6 december zijn gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Jasperrr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:13:
[...]

In de nacht van 2 op 3 december eindige de black friday korting dus ik gok dat er niet veel bestellingen tussen 2 en 6 december zijn gedaan :D
Nou ja dat zal wel meevallen want op 3 december 9:00 uur begon de end of year sale :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:52:
[...]

Dit toevallig gisteren gelezen en wat gebeurd er gisteravond: 'knoop' in het filament. De X1C gaf netjes melding en kon verder na het losmaken. Dit was een Bambu-rol (refill met originele spoelen), dus het is niet per se merkgebonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:35
LoneGunman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:17:
[...]

Dit toevallig gisteren gelezen en wat gebeurd er gisteravond: 'knoop' in het filament. De X1C gaf netjes melding en kon verder na het losmaken. Dit was een Bambu-rol (refill met originele spoelen), dus het is niet per se merkgebonden ;)
Pas wel op,
volgens de algemene stemming is het altijd een probleem door de gebruiker zelf. :P

Ondanks dat ze recht uit de verpakking komen :)

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
bdevogt schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:56:
[...]

Pas wel op,
volgens de algemene stemming is het altijd een probleem door de gebruiker zelf. :P

Ondanks dat ze recht uit de verpakking komen :)
Spoelen zijn inderdaad direct uit de verpakking in de AMS gegaan, maar daar zal het misgegaan zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marumhok79
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 10:39
[...]

Plaat met dreft schoonmaken is altijd goed, IPA doe ik altijd voorafgaand aan de print. 2 tellen werk en ready to go!
Pagina: 1 ... 82 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.