Toon posts:

Bambu Lab X1: CoreXY Color 3D Printer met Lidar en AI

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-01 11:52
tyfoon_2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:09:
Hoeveel ruimte neemt de x1 carbon in met AMS en het 'poepbakje' erachter? Ik wil ff ander bureau/tafel bestellen waar hij op komt maar vraag me af hoe diep het blad moet zijn. Kom ik met 50cm weg?
Wat heeeeeeeeel belangrijk is, is dat het een stevige ondergrond is. Het ding beweegt zo'n beetje een woningbouw huis.

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 23:28
Yzord schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:12:
Ligt aan het poepbakje natuurlijk. Die kan je zo groot of klein maken als je wilt
Ik heb de printer niet hier nog niet staan en ik weet natuurlijk ook niet welk poepbakje goed werkt en niet alle poepbakjes hebben de afmetingen erbij staan (vrijwel geen).

Hoor graag wat de ervaringen hier zijn qua opstelling en benodigde ruimte.

• tyfoon_2
MC Taz Man schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Wat heeeeeeeeel belangrijk is, is dat het een stevige ondergrond is. Het ding beweegt zo'n beetje een woningbouw huis.
Heb je de ondergrond extra moeten verzwaren met bv een tegel of was dat niet nodig?

• MC Taz Man
tyfoon_2 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Heb je de ondergrond extra moeten verzwaren met bv een tegel of was dat niet nodig?
Nah, in een stevige kast gezet. Maar heb op YT genoeg voorbeelden gezien van tafels die hevig bewegen door de snelheid van de printer. Een stevige en/of stabiele ondergrond is essentieel.

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:09

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb de X1CC op een stevige ladekast staan. Ik zie wel dat de printer wild is, maar de kast zelf blijft gewoon goed staan.

Ik heb een preorder van het 1e uur voor een P1P maar ik zit te twijfelen of ik die niet omzet naar een tweede X1C (zonder AMS) … Ik heb de printers allemaal op zolder staan en daar kan het in de zomer best warm worden. Met een hittegolf wordt het zo 30° daar, en dan lijkt de P1P wel wat geschikter. Het voornaamste waar ik mee zit is dat de P1P blijkbaar traag is qua rekenkracht. Spaghetti detection zit er dus vooralsnog niet in en de camera is sowieso beperkt. Moet wel snel beslissen voordat de P1P bij de EU warehouse aankomt en ik niet meer kan cancelen. :X

ingen vill veta var du köpt din tröja

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-01 00:45
Vorige week maar een 1XC Combo besteld :) ben benieuwd wanneer die geleverd gaat worden

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:02

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het gaat goed met de Bambu bezetting in Nederland haha. Had niet verwacht dat het zo'n hit zou zijn.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:54

Nitai

Feels good man

gday schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:18:
Ik heb de X1CC op een stevige ladekast staan. Ik zie wel dat de printer wild is, maar de kast zelf blijft gewoon goed staan.

Ik heb een preorder van het 1e uur voor een P1P maar ik zit te twijfelen of ik die niet omzet naar een tweede X1C (zonder AMS) … Ik heb de printers allemaal op zolder staan en daar kan het in de zomer best warm worden. Met een hittegolf wordt het zo 30° daar, en dan lijkt de P1P wel wat geschikter. Het voornaamste waar ik mee zit is dat de P1P blijkbaar traag is qua rekenkracht. Spaghetti detection zit er dus vooralsnog niet in en de camera is sowieso beperkt. Moet wel snel beslissen voordat de P1P bij de EU warehouse aankomt en ik niet meer kan cancelen. :X
Ik zit een beetje met hetzelfde, alleen heb ik geen X1C al staan zoals jij. Ik heb een Prusa MK3Si en een Mini+ die ik inmiddels heb verkocht aan een medetweaker. M'n preorder staat er voor de P1P maar ik twijfel dus ook of ik die niet moet omzetten naar een X1C.

Alleen ik print voor m'n plezier en hobby-matig, dus ik weet niet of ik dan een X1C kan verantwoorden zoals anderen hier die het voor hun bedrijf gebruiken. Vandaar dat ik toch neig naar de P1P.

De AMS heb ik nog niet besteld maar die staat ook op de planning.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• MC Taz Man
gday schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:18:

Spagetti detection gaat er niet komen ook voor de P1P, tenzij ze een enorme efficiëntieslag weten te maken in de rekenkracht benodigheden. De P1P heeft, voor zover ik weet, helemaal geen CPU in de bedienings-unit, waar (IIRC) de detectie gedaan wordt.
Yzord schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:25:
Het gaat goed met de Bambu bezetting in Nederland haha. Had niet verwacht dat het zo'n hit zou zijn.
Dit is de goedkoopste printer in het segment "druk knop, krijg plastic"... Ons Nederlanders bin't zuunig :D

• MC Taz Man
Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Ik zit een beetje met hetzelfde, alleen heb ik geen X1C al staan zoals jij. Ik heb een Prusa MK3Si en een Mini+ die ik inmiddels heb verkocht aan een medetweaker. M'n preorder staat er voor de P1P maar ik twijfel dus ook of ik die niet moet omzetten naar een X1C.

Alleen ik print voor m'n plezier en hobby-matig, dus ik weet niet of ik dan een X1C kan verantwoorden zoals anderen hier die het voor hun bedrijf gebruiken. Vandaar dat ik toch neig naar de P1P.

Ik print ook puur uit hobby, heb een X1c, met AMS :D. Als je multi-kleur wil, doen. Dit is zo'n beetje de enige (redelijk) betrouwbare methode die ook nog eens betaalbaar is.

• Nitai

Nitai

Feels good man

MC Taz Man schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Ik print ook puur uit hobby, heb een X1c, met AMS :D. Als je multi-kleur wil, doen. Dit is zo'n beetje de enige (redelijk) betrouwbare methode die ook nog eens betaalbaar is.
Haha not helping :+
Ik ben denk ik te laat, de P1P is net verzonden :o

• MC Taz Man
Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Hey, het grootste voordeel van de X1 is dat je daar een gesloten situatie hebt. Maw; je kan dan shit printen als ABS, CF, etc. De AMS kan je ook gewoon op de P1P doen :D :+. Die kun je dus gewoon bestellen :D

Voorbeelden van een multi-kleur:
YouTube: BambuLab X1Carbon Couple of Things Timelapse
en
YouTube: BambuLab X1Carbon D&D Lich multi-colour Timelapse
en
YouTube: BambuLab X1Carbon D&D Racing Snails Timelapse

[Voor 29% gewijzigd door MC Taz Man op 02-01-2023 16:09]

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Spagetti detection gaat er niet komen ook voor de P1P, tenzij ze een enorme efficiëntieslag weten te maken in de rekenkracht benodigheden. De P1P heeft, voor zover ik weet, helemaal geen CPU in de bedienings-unit, waar (IIRC) de detectie gedaan wordt.
Ik heb ergens de afgelopen 2 weken vernomen van iemand die namens Bambu Lab sprak dat men erover nadacht om spaghetti detection in de cloud te gaan doen voor de P1P. De P1P gaat dat zelf nooit kunnen inderdaad.
Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Ai! Ik moet snel beslissen dus, want ik heb de P1P besteld binnen een uur nadat de preorders (te vroeg) gestart waren, om 6:09 ‘s ochtends … wanneer had jij besteld?

[Voor 19% gewijzigd door gday op 02-01-2023 18:21]

• Nitai

Nitai

Feels good man

gday schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Ai! Ik moet snel beslissen dus, want ik heb de P1P besteld binnen een uur nadat de preorders (te vroeg) gestart waren, om 6:09 ‘s ochtends … wanneer had jij besteld?
Ik had hem om 7:51 AM besteld op preorder dag.
Nu maar eens even een AMS erbij bestellen. :9

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Ik had hem om 7:51 AM besteld op preorder dag.
Nu maar eens even een AMS erbij bestellen. :9
Lol, dan heb je ‘m dus bijna 2 uur later besteld dan ik, maar ga je ‘m eerder ontvangen? :o

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-01 00:45
Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Ik print ook voor de hobby heb een Prusa mini staan en een ender 3 v2 en toch maar de x1c combo besteld

wil graag multicolor proberen etc

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb mijn P1P gecanceled. Althans, ik heb gemaild dat ik wil cancelen omdat ik via de shop niet meer kan cancelen, ondanks dat er nog niks verzonden is. Nu even zien wat er gaat gebeuren …

Ik denk dat ik toch voor een extra X1C ga. Minder lawaai, meer opties en ik hoef geen dubbele spare parts op voorraad te hebben.

• Nitai

Nitai

Feels good man

Ik geef het een kans. Lees dat WiFi en traagheid van laden van bestanden de P1P wel moeite mee heeft. Maar de XC1 is gewoonweg (bijna) het dubbele qua bedrag. Ik print niet in ABS ed. Ik print voornamelijk PLA met de Prusa en met m’n twee andere resin printers wat busts en statues.

Misschien als ik echt ontevreden ben over de P1P dat ik de boel terugstuur of doorverkoop en voor de XC1 ga. Voor nu eens even kijken wat 2023 nog verder voor moois gaat brengen en spelen met de P1P.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ja, ik print eigenlijk nooit iets anders dan PLA, PETG, TPU en PVB dus daarom twijfelde ik ook zo lang. Dat kan de P1P allemaal prima aan. Maar wie weet zit ik straks alsnog opgescheept met een P1P. :+

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 00:20
Even een nutteloze bijdrage van mijn kant hier, maar met zo'n printer als dit wil je je enthousiasme uitschreeuwen natuurlijk ;) . Maar ik heb dus ook gewoon voor de hobby een X1c met AMS hier staan sinds 1 weekje!! En damn wat is dat apparaat geweldig zeg. Is het 100% perfect nee, ik kan best paar dingetje opnoemen, maar het filament vliegt er hier doorheen. Voorheen een verschikkelijke velleman k8400 gehad. Nooit heb ik ook maar iets zinnigs daar mee kunnen printen, dus dan is een betrouwbaar apparaat als dit wel echt heerlijk. Spagettie detectie en first layer quality check met de Lidar hebben me al paar keer gered. Dus tav de bovenstaande discussie over de P1P kan ik zeggen dat die twee functie wel best prettig zijn...

Ben stiekem wel nieuwsgierig of hier op tweakers meer mensen nieuwsgierig zijn in het hergebruik/hacken van de RFID chip in de filament rollen... Ik zou graag ook mijn 3rd party filament ook willen laten herkennen in de AMS...

• MC Taz Man
Nitai schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:39:
Ik geef het een kans. Lees dat WiFi en traagheid van laden van bestanden de P1P wel moeite mee heeft. Maar de XC1 is gewoonweg (bijna) het dubbele qua bedrag. Ik print niet in ABS ed. Ik print voornamelijk PLA met de Prusa en met m’n twee andere resin printers wat busts en statues.

Misschien als ik echt ontevreden ben over de P1P dat ik de boel terugstuur of doorverkoop en voor de XC1 ga. Voor nu eens even kijken wat 2023 nog verder voor moois gaat brengen en spelen met de P1P.
Uhm... Niet voor het één of ander, maar er is óók een X1 :P Zonder c :D :+

• tyfoon_2
Kan iemand bevestigen dat de AMS na de laatste firmware een filament dryer functionaliteit bevat? Wil eigenlijk een losse kopen maar dat is niet nodig als dat al kan met de X1C/AMS combo.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik krijg net een verzendbevestiging van de P1P ondanks het annuleren. Was waarschijnlijk ook wishful thinking dat het bericht op tijd door de queue zou komen. :F Mijn vorige annulering was binnen 3 minuten geregeld dus ik werd denk ik wat verwend destijds. Nou toch maar eens nadenken of ik ‘m terug ga sturen. Dat zal ook niet goedkoop zijn. En anders ga ik maar één van m’n Prusas verkopen. Die hebben sowieso weinig te doen tegenwoordig. :o

[Voor 13% gewijzigd door gday op 03-01-2023 10:13]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
tyfoon_2 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:59:
Kan iemand bevestigen dat de AMS na de laatste firmware een filament dryer functionaliteit bevat? Wil eigenlijk een losse kopen maar dat is niet nodig als dat al kan met de X1C/AMS combo.
Klopt, de AMS wordt dan gebruiikt als filament dryer 👍🏻

• tyfoon_2
Yzord schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Klopt, de AMS wordt dan gebruiikt als filament dryer 👍🏻
Nice

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Oeps sorry, ik bedoel de printer zelf lol. Die wordt verwarmd tot een bepaalde graad waarin je de rol legt.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik zie de meerwaarde er niet van in om de X1(C) als droger te gebruiken omdat je de printer dan niet kunt gebruiken om te … printen. :P Ik zou gewoon lekker een losse filamentdroger kopen. Dan kun je er ook nog eens vanuit printen tijdens het drogen/droog houden als je met heel hygroscopisch filament print.

[Voor 40% gewijzigd door gday op 03-01-2023 11:14]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Er is een veel goedkopere oplossing. Koop een grote opbergbox met een deksel waarin een rubberen afdichting is verwerkt. Een 70L volstaat voor zeker 10 rollen. Koop een paar zakken van die vochtballetjes, een luchtvochtigheidsmeter en gooi alles in de opbergbox en klaar is kees. Niks opwarmen. Het is constant rond de 5% luchtvochtigheid erin.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Yzord schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:25:
Er is een veel goedkopere oplossing. Koop een grote opbergbox met een deksel waarin een rubberen afdichting is verwerkt. Een 70L volstaat voor zeker 10 rollen. Koop een paar zakken van die vochtballetjes, een luchtvochtigheidsmeter en gooi alles in de opbergbox en klaar is kees. Niks opwarmen. Het is constant rond de 5% luchtvochtigheid erin.
Maar, op die manier kun je wel filament droog houden maar niet drogen, toch?

• MC Taz Man
gday schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Juist wel, aangezien zie dessicant balletjes hydrofieler zijn dan je filament. Met uitzonderingen, uiteraard :D PVA is... "Bijzonder", laten we zeggen :+

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
gday schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Wel hoor, alleen het gaat op de ‘natuurlijke’ manier, maar drogen zal het.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Hoeveel maanden moet je dan wachten tot het gedroogd is? :9

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
gday schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:45:
Hoeveel maanden moet je dan wachten tot het gedroogd is? :9
Ik heb 2 flinke zakken erin liggen en binnen een paar dagen was de luchtvochtigheid al gezakt onder de 5%. Ik heb meerdere rollen liggen dus dat is prima.

En de AMS kan je ook gebruiken, want deze sluit ook perfect af en heb er ook een luchtvochtigheidsgraadmeterding in zitten en daar is het ook onder de 10%

• MC Taz Man
Yzord schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Ik heb 2 flinke zakken erin liggen en binnen een paar dagen was de luchtvochtigheid al gezakt onder de 5%. Ik heb meerdere rollen liggen dus dat is prima.

En de AMS kan je ook gebruiken, want deze sluit ook perfect af en heb er ook een luchtvochtigheidsgraadmeterding in zitten en daar is het ook onder de 10%
Ik denk dat het vooral ligt aan hoe goed je balletjes zijn, hoe lang het duurt voordat al het vocht er uit is ;)

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Yzord schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Maar, dat de luchtvochtigheid daalt wil niet per se zeggen dat het filament ook droog is. ;) Ik ben nog niet meteen overtuigd! O-)

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
gday schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Maar, dat de luchtvochtigheid daalt wil niet per se zeggen dat het filament ook droog is. ;) Ik ben nog niet meteen overtuigd! O-)
Nou als ik het filament al aanraak breekt het bijna zo droog is het. Ik ben opzeker overtuigt.

• Nitai

Nitai

Feels good man

Yzord schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Nou als ik het filament al aanraak breekt het bijna zo droog is het. Ik ben opzeker overtuigt.
Meestal breekt het als zodanig als er dus vocht in zit, niet omdat het droog is :+
Ontopic, ik heb zelf een een dryer van Sunlu, werkt prima. Filament sla ik op in vacuum plastic zakjes van Amazon en dan in een curver bak.

[Voor 18% gewijzigd door Nitai op 03-01-2023 21:17]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nitai schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Meestal breekt het als zodanig als er dus vocht in zit, niet omdat het droog is :+
Ontopic, ik heb zelf een een dryer van Sunlu, werkt prima. Filament sla ik op in vacuum plastic zakjes van Amazon en dan in een curver bak.
Dat vind ik een beetje raar. Mijn filament is zo kurkdroog dat het dus breekt. Mijn ervaring is juist dat als het vochtiger is dat het minder snel breekt.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Huh, als je filament makkelijk breekt is dat juist een teken dat het vochtig is inderdaad. Zoek maar eens op termen als brittle filament en moisture. Als ik filament heb dat breekt gaat het linea recta de filamentdroger in voor een uurtje of 6. Daarna is het weer soepel.

[Voor 27% gewijzigd door gday op 04-01-2023 09:56]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nou mijn filament ligt al zeker een half jaar in die opbergbox met 5% luchtvochtigheid, dus vertel mij dan maar eens hoe mijn filament vochtig kan zijn terwijl ze dus in een zeer zeker niet vochtige ruimte liggen met twee grote zakken vochtvreters.

De wiskundige uitslag is voor mij dan onbegrijpelijk.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Yzord schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:09:
Nou mijn filament ligt al zeker een half jaar in die opbergbox met 5% luchtvochtigheid, dus vertel mij dan maar eens hoe mijn filament vochtig kan zijn terwijl ze dus in een zeer zeker niet vochtige ruimte liggen met twee grote zakken vochtvreters.

De wiskundige uitslag is voor mij dan onbegrijpelijk.
Nou, wat ik eerder al min of meer zei: lage luchtvochtigheid zorgt ervoor dat je filament geen vocht meer opneemt, maar niet dat er vocht aan het filament wordt onttrokken. Daar heb je warmte voor nodig.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
De box staat in een ruimte met een temp van 20gr. en luchtvochtigheid (buiten de box) van 35-40% gemiddeld. Daarbij komen de rollen uit hun originele verpakking (welke ook een zakje vochtvreters bevatten) en komen ze alleen de de box uit als ze nodig zijn met printen in een enclosed environment (de AMS en met de Creality had ik de enclosed environment van Creality zelf gekocht).

Daarbij is, volgens mijn logisch nadenken, iets wat droger is gevatter om te breken. Maakt niet uit welk materiaal. Als brood geen water bevat, dan breekt het. Als een bloem geen water meer bevat worden het droogbloemen die letterlijk breken. Dus persoonlijk (en dus niet wetenschappelijk) vind ik het raar dat iets wat vocht op kan nemen dus meer vatbaar is om juist te breken.

Daarbij heb ik sinds de opbergbox geen rare momenten meer meegemaakt voor wat betreft printerrors.

En om maar niet te vergeten dat Youtube vol staat met tips over hoe je filament droogt en mijn tip er ook vandaan gehaald is ;)

• Vjenne
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 00:20
Ik heb net in een cursus geleerd dat je elkaar niet kunt overtuigen met argumenten. Volgens mij klopt dat redelijk gezien bovenstaande relaas haha.

In mijn prille zoektocht kom ik inderdaad overal tegen dat filament juist breekt door luchtvochtigheid. Kvind het net als Yzord beetje vreemd klinken, maar tis toch echt wat overal beweerd word. Bijv
https://3dsolved.com/why-...et-brittle-lets-solve-it/

Maar ik mag hopen dat je oplossing van AMS en rechtstreeks in een doos met vochtvreters voldoende is inderdaad om het niet extra vocht op te laten nemen! Ik heb nu overigens vacuumzakken gekocht met daarin wat vochtvreters, hoop dat dat ook goed is.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02:33
Bros filament heeft meer te maken met weekmakers die uit het filament ontsnappen wat in jaren blootstelling optreed. Vocht werkt ook als een weekmaker maar het benodigde vochtpercentage daarvoor is dusdanig laag dat ik niet denk dat je dat vocht eruit hebt.

Teveel vocht tast de materiaaleigenschappen aan en kan ook brosheid veroorzaken.

Maar ben t eens dat 5% luchtvochtigheid prima is om te drogen. Met warmte gaat het alleen sneller. Lijkt me echter sterk dat je het tot 5% krijgt. Heb je een goede sensor?

https://protofa.nl/

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02:33
Bij het breken van het filament, slaat het dan wit uit of blijft de kleur uniform?

https://protofa.nl/

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-01 21:56

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Yzord schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:32:
De box staat in een ruimte met een temp van 20gr. en luchtvochtigheid (buiten de box) van 35-40% gemiddeld. Daarbij komen de rollen uit hun originele verpakking (welke ook een zakje vochtvreters bevatten) en komen ze alleen de de box uit als ze nodig zijn met printen in een enclosed environment (de AMS en met de Creality had ik de enclosed environment van Creality zelf gekocht).

Daarbij is, volgens mijn logisch nadenken, iets wat droger is gevatter om te breken. Maakt niet uit welk materiaal. Als brood geen water bevat, dan breekt het. Als een bloem geen water meer bevat worden het droogbloemen die letterlijk breken. Dus persoonlijk (en dus niet wetenschappelijk) vind ik het raar dat iets wat vocht op kan nemen dus meer vatbaar is om juist te breken.

Daarbij heb ik sinds de opbergbox geen rare momenten meer meegemaakt voor wat betreft printerrors.

En om maar niet te vergeten dat Youtube vol staat met tips over hoe je filament droogt en mijn tip er ook vandaan gehaald is ;)
Een verhoogde temperatuur is nodig om de binding tussen de polymeren en het vocht op te breken. Daarom worden filamenten best tot nipt onder de glastemperatuur van de kunststof gebracht. Dan begint alles als een beetje te bewegen op moleculair niveau en wordt het vocht losgewerkt van de polymeerketens. Bijgevolg kan het vocht dan opgenomen worden door de desiccantzakjes. Dit is heel simpel uitgelegd, maar zo werkt het dus wel gewoon.

Enkel met dessicants krijg je gebonden watermoleculen niet los van de polymeerketens.

• bardockvermeule
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-01 16:03
Gezien ik hier genoeg mensen hoor, dat ze deze al hebben. Weet iemand hoeveel deze uit eindelijk moet kosten? Inclusief BTW en verzendkosten. Ik zie namelijk nergens terug, hoeveel de verzendkosten zijn.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

bardockvermeule schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:09:
Gezien ik hier genoeg mensen hoor, dat ze deze al hebben. Weet iemand hoeveel deze uit eindelijk moet kosten? Inclusief BTW en verzendkosten. Ik zie namelijk nergens terug, hoeveel de verzendkosten zijn.
Als je een pre-order plaatst betaal je al de verzendkosten dus als je even het proces doorloopt zie je vanzelf wat de verzendkosten momenteel zijn. Ik weet zelf even niet wat de kosten exact waren aangezien Bambu Lab bij mij wat rommelig is geweest vanwege zakelijke aankopen. Voor de P1P was het in de orde van €12 dacht ik. Voor de X1CC weet ik het niet meer, maar het moet iets van 3 of 4 tientjes zijn geweest.

Het uiteindelijke bedrag incl BTW kun je gewoon berekenen door er 21% bij op te tellen.

[Voor 26% gewijzigd door gday op 04-01-2023 20:03]

• bardockvermeule
Bedankt voor je reactie! Ik zit er stevig over na te denken. Is wel een prachtig apparaat.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Je gaat er geen spijt van krijgen

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

bardockvermeule schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:27:
Bedankt voor je reactie! Ik zit er stevig over na te denken. Is wel een prachtig apparaat.
Ben je geïnteresseerd in de X1(C(C)) of in de P1P?

Ik heb vandaag een P1P binnengekregen met de early bird gifts maar ik twijfel of ik niet liever een tweede X1C heb. :) Kansje dus dat ik de P1P + gifts binnenkort van de hand wil doen.

[Voor 26% gewijzigd door gday op 05-01-2023 22:28]

• Nitai

Nitai

Feels good man

Vandaag de P1P binnen en superblij mee, wat files meegeprint en prachtig resultaat zonder enige moeite te doen (Z adjusten etc.) Was in no-time up and running, firmware geupdate allemaal prima. Bestandjes via Bambu Studio sturen ging ook prima en ik erger mij niet aan de snelheid.

Schrok wel even van de kalibratie, zo agressief dat ie was :+

Nu maar eens kijken wat voor zijpanelen ik er voor kan gaan printen.
Morgen komen de early bird gifts binnen samen met de AMS, dus dat wordt een leuk weekendje :)

[Voor 17% gewijzigd door Nitai op 06-01-2023 00:01]

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 17:12

Boullie

Da Bulster

Het lijkt erop dat Bambu nog even aan de bak moet met de firmware van de X1. Als je thermistor namelijk defect raakt en je warmt daarna de hotend op dan blijft hij doorwarmen(Thermal Runaway).
Zou dus even bij de printers blijven tijdens het printen of tijdelijk er niet mee printen

Taylor van Nero3D is hier achter gekomen tijdens zijn livestream van vanavond. Het lijkt gelukkig wel een issue te zijn dat softwarematig op te lossen is.

Edit: Stream is nog bezig. Hij heeft het net op de P1P getest en die heeft hetzelfde issue.

[Voor 42% gewijzigd door Boullie op 06-01-2023 22:33. Reden: Blijkt op beide printers te zijn en thermal runaway!]

Boullie

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Aha dan, dat is toch wel een dingetje. Al heb ik wel een brandblusser er naast staan, dit zijn geen leuke dingen te horen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Iets soortgelijks kwam ook al voor in een video van MandicReally. Daar was vervolgens een discussie over in de Facebook-groep waarbij ik aangaf dat dit soort dingen wel een nadeel is van proprietary firmwares omdat dit soort dingen gewoon veelvuldig getest zijn in Marlin en Klipper en dat je ook in de source code kunt zien hoe het geïmplementeerd is. Daar waren wel wat fanboys die keihard tegen mij in gingen.

Ik heb er ook een brandblusser bij staan maar liever gebruik ik die niet. :P En tja, lekker dat ie snel print maar ik heb ook geen zin om te babysitten. Nu eens te meer afwachten wat de reactie van BL gaat zijn.

[Voor 20% gewijzigd door gday op 07-01-2023 01:20]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Even de hele stream bekeken en ik raak de printer even niet aan totdat er een gedegen oplossing is gekomen hiervoor. Want wat @Boullie dus zei, wanneer de thermistor er mee ophoudt, voor wat voor reden dan ook, en je bent er niet bij, dan heb je een hele grote kans dat de hele tent af fikt.

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 17:12

Boullie

Da Bulster

gday schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 01:13:
Ik heb er ook een brandblusser bij staan maar liever gebruik ik die niet. :P
Veel brandblussers blussen de brand prima maar slopen door het poeder ook nog eens alle andere electronica in de kamer. Dus voorkomen is in dit geval 2x zo goed als genezen :+

Boullie

• Tannay60
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-01 12:18
Dan moet je een co2 blusser kopen, die sloopt niks.

• tyfoon_2
Niet zo mooi dat thermistor probleem... krijg net vandaag mailtje om de rest voor mijn X1C combi af te rekenen. Hij zal wel klaar staan.

Nog wat zaken die jullie adviseren mee te laten komen naast wat extra nozzle's, nozzle wipers, extra filament cutters, paar print platen?

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Lijkt me een fair solution cq. redenatie hoe ze dit hebben aangepakt. Al mag die drie minuten van mij wel iets lager zijn want een drie minuten rokende 400gr hotend met filament lijkt me geen frisse bedoeling. Maar fijn dat er toch iets van protection in zit. Wellicht een mogelijkheid om dit als gebruiker te configureren in de software. Maintenance mode bijv. Het leek me ook wel onwaarschijnlijk dat een team van ex dji devs zoiets basics over het hoofd zouden zien. Zulke vitale informatie als bovenstaande blogpost zou van mij wel iets beter en duidelijker zichtbaar geformuleerd mogen worden in de wiki of software.

• tyfoon_2
Met welk nylon-carbon filament hebben jullie de beste ervaringen op de X1C?

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-01 17:31
tyfoon_2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:15:
Niet zo mooi dat thermistor probleem... krijg net vandaag mailtje om de rest voor mijn X1C combi af te rekenen. Hij zal wel klaar staan.

Nog wat zaken die jullie adviseren mee te laten komen naast wat extra nozzle's, nozzle wipers, extra filament cutters, paar print platen?
Wanneer had je de x1c besteld?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Boullie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Veel brandblussers blussen de brand prima maar slopen door het poeder ook nog eens alle andere electronica in de kamer. Dus voorkomen is in dit geval 2x zo goed als genezen :+
Ja, ik heb verder geen elektronica in de buurt staan maar aan de andere kant: liever wat elektronica rijp voor de sloop dan m’n huis in as. Laat staan m’n vrouw en kinderen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Rabbitto schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Wanneer had je de x1c besteld?
Gezien een van z’n eerdere reacties: 6 december. :)

• Tannay60
Mail gekregen dat ik het eindbedrag kan betalen voor mijn bestelde X1CC op 12 december. Had pas over drie weken verwacht, maar blijkbaar komt het toch eerder.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
tyfoon_2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:59:
Met welk nylon-carbon filament hebben jullie de beste ervaringen op de X1C?
Ik gebruik nog steeds de eSun ervan. Geen problemen ermee.

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47
* dewfuz meldt zich veel te vroeg. XD

Voor de p1p heb ik genoeg budget, maar denk dat ik meer heb aan de x1cc. De preorder site geeft aan eind Jan, denk dat ik eind maart pas genoeg budget heb. Dus kan nog niet preorderen.

X1C geeft echter aan eind maart maar dat vind ik wat gek. Ergens hoop ik dat de preorder naar eind maart springt voor x1cc ook, maargoed dat mag natuurlijk nadat jullie allemaal je eind Jan order plaatsen :)

Anyway keuze voor x1cc vooral door enclosure en afzuigmogelijkheden. AMS ook voor drooghoud mogelijkheden. T apparaat komt in de garage en gezien dunne metalen garagedeur schommelt de temperatuur en luchtvochtigheid behoorlijk (semi buitentemp)

Alternatief is op zolder, ook daar eventuele gat naar buiten voor afblazen valse lucht. Maar omgeving wat stabieler. Geen echte verwarming maar cv ketel zelf staat er, zonnepaneel omvormer, en mijn serverrack die alles overstemt. Dan zou p1p misschien ook kunnen. Ultimatly is bij ejectie naar buiten al die filters ook niet nodig?

Voorkeur gaat denk ik toch naar garage, want is überhaupt mancave/workshop en toch ook het doel waarvoor er een 3d printer moet komen is nog tot langer dan alleen Januari in ontwikkeling.

Geduld.. geduld.. lastig..

iRacing Profiel

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:38

mphilipp

Romanes eunt domus

dewfuz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:27:
* dewfuz meldt zich veel te vroeg. XD
Voorkeur gaat denk ik toch naar garage, want is überhaupt mancave/workshop en toch ook het doel waarvoor er een 3d printer moet komen is nog tot langer dan alleen Januari in ontwikkeling.
Is zo'n garage niet veel te koud om betrouwbaar te printen? Dat ding heeft wel een kastje er omheen, maar als de buitentemperatuur 10 graden is, doet dan denk ik ook weinig. Er zit toch niet een echte heater in die enclosure? Ik meende dat het puur de containment van de enclosure is die dan door het heated bed en hotend wordt opgewarmd? Als ie dan bv de hele nacht heeft gestaan, is ie ijskoud en dan ga je printen en hoop je dat ie de boel helemaal warm kan houden. Ik zou er niet zoveel vertrouwen in hebben. Ik heb dat ook her en der wel vaker langs zien komen. Niet persé met een Bambu, maar gewoon mensen die een printer in een schuur hadden staan die niet verwarmd is.
Als je er toch een mancave van wil maken, zou ik beginnen met die dunnen deur te isoleren en misschien een heater naar binnen fietsen.

Tenzij iemand hier concrete ervaring heeft met een Bambu in dergelijke omstandigheden...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Je kunt altijd proberen of je de printer kunt voorverwarmen door eerst het printbed een tijdje warm te houden. Aangezien er verder niks geïsoleerd is weet ik niet hoeveel effect dat gaat hebben.

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de 1p1 of de nieuwe Ender 5 s1.

Is op de 1p1 mogelijk om Octo print te gebruiken.

Mij keuze gaat wel naar open source maar een printer erbij te hebben die het gelijk doet is ook fijn.

Heb nu de Enger 3 v2 en een nieuwe printer is als 2de printer.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik vrees dat je geen Octoprint kan gebruiken zoals bij de Ender. Van wat ik nij kan herinneren doe je dat met een Pi geconnect aan de Ender met usb, toch?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:08

TTLCrazy

Listen to Frankie

@breaker.evert De P1P en de Ender 5 zitten niet eens in dezelfde klasse, het zou voor mij echt een nobrainer zijn om voor de P1P te kiezen. De snelheid en kwaliteit van de Bambu is enorm en daar ga je nooit spijt van krijgen. Dit gezegd hebben, ikzelf heb de X1CC, dus geen ervaring met de P1P, maar wat ik er van gelezen heb is deze even snel, maar met wat minder functies.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

breaker.evert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:48:
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de 1p1 of de nieuwe Ender 5 s1.

Is op de 1p1 mogelijk om Octo print te gebruiken.

Mij keuze gaat wel naar open source maar een printer erbij te hebben die het gelijk doet is ook fijn.

Heb nu de Enger 3 v2 en een nieuwe printer is als 2de printer.
Nee, je kunt inderdaad geen OctoPrint op de P1P gebruiken. Bambu Lab heeft een gesloten systeem en om alle features te kunnen gebruiken (zoals het bekijken van je camera of printvoortgang bijhouden in de app van Bambu Lab) ben je verplicht om gebruik te maken van hun eigen cloud met alle nadelen van dien. Dat houdt ook in dat zaken soms traag gaan, omdat de cloud van BL soms een hickup heeft. Of, als hun cloud eruit ligt of als Bambu Lab er gewoon mee helemaal kapt ben je aangewezen op SD-kaartjes. Daarbij is ook de P1P relatief traag in het binnenhalen van nieuwe opdrachten via diezelfde cloud omdat de WiFi-chip blijkbaar werkt op snelheden uit het jaar kruik en je geen ethernet hebt.

Het ligt er in mijn ogen aan wat voor jou belangrijker is. Wil je een open systeem waarbij je niet alleen op de fabrikant aangewezen bent voor reserveonderdelen en zelf kunt kiezen hoe je bij je printer kunt? Of wil je snel printen met behoud van relatief goede printkwaliteit en vind je het niet erg om afhankelijk te zijn van de fabrikant zelf?

Ik hou in ieder geval nog minimaal één MK3S+ over in mijn kleine workshop om niet 100% afhankelijk te zijn van BL. Ik heb ook veel geklaagd over de geslotenheid van BL, maar uiteindelijk ben ik ook overstag gegaan vanwege de snelheid ... ;w

[Voor 15% gewijzigd door gday op 10-01-2023 14:25]

• bardockvermeule
Beide zijn volgens mij erg interessant, maar gezien de prijs denk ik de P1P. Al mis je dan volgens mij wel leuke features van de X1C (C).
gday schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Ben je geïnteresseerd in de X1(C(C)) of in de P1P?

Ik heb vandaag een P1P binnengekregen met de early bird gifts maar ik twijfel of ik niet liever een tweede X1C heb. :) Kansje dus dat ik de P1P + gifts binnenkort van de hand wil doen.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

bardockvermeule schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:25:
Beide zijn volgens mij erg interessant, maar gezien de prijs denk ik de P1P. Al mis je dan volgens mij wel leuke features van de X1C (C).

[...]
Het voornaamste dat me ervan weerhoudt om de doos met de P1P op te maken is dat ik nog niet zeker weet hoe het geluidsniveau zich verhoudt tot de X1C die ernaast staat. Ik twijfel er nog over om de P1P eventueel terug te sturen.

Hij zit nu al 6 dagen boven op zolder, onuitgepakt. ;(

• bardockvermeule
Dat is wel zonde, dan zou ik er ook niet te lang mee wachten ;). Al ga ik ervanuit dat met de te printen kappen, het geluidsniveau geen groot verschil zal maken. Snap ik je ook wel.
gday schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Het voornaamste dat me ervan weerhoudt om de doos met de P1P op te maken is dat ik nog niet zeker weet hoe het geluidsniveau zich verhoudt tot de X1C die ernaast staat. Ik twijfel er nog over om de P1P eventueel terug te sturen.

Hij zit nu al 6 dagen boven op zolder, onuitgepakt. ;(

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-01 15:59
gday schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Nee, je kunt inderdaad geen OctoPrint op de P1P gebruiken. Bambu Lab heeft een gesloten systeem en om alle features te kunnen gebruiken (zoals het bekijken van je camera of printvoortgang bijhouden in de app van Bambu Lab) ben je verplicht om gebruik te maken van hun eigen cloud met alle nadelen van dien. Dat houdt ook in dat zaken soms traag gaan, omdat de cloud van BL soms een hickup heeft. Of, als hun cloud eruit ligt of als Bambu Lab er gewoon mee helemaal kapt ben je aangewezen op SD-kaartjes. Daarbij is ook de P1P relatief traag in het binnenhalen van nieuwe opdrachten via diezelfde cloud omdat de WiFi-chip blijkbaar werkt op snelheden uit het jaar kruik en je geen ethernet hebt.

Het ligt er in mijn ogen aan wat voor jou belangrijker is. Wil je een open systeem waarbij je niet alleen op de fabrikant aangewezen bent voor reserveonderdelen en zelf kunt kiezen hoe je bij je printer kunt? Of wil je snel printen met behoud van relatief goede printkwaliteit en vind je het niet erg om afhankelijk te zijn van de fabrikant zelf?

Ik hou in ieder geval nog minimaal één MK3S+ over in mijn kleine workshop om niet 100% afhankelijk te zijn van BL. Ik heb ook veel geklaagd over de geslotenheid van BL, maar uiteindelijk ben ik ook overstag gegaan vanwege de snelheid ... ;w
Je kunt via FTP een *gcode.3mf bestand naar de SD-kaart sturen. En dan op het display van de print daar het juiste bestand selecteren en de job starten. Dat scheelt je in ieder geval twee keer heen en weer wandelen met de SD-kaart.

Username voor FTP is bblp. Het wachtwoord kun je vinden door een keer Wireshark aan te zetten op je machine en te kijken naar de FTP-pakketjes die naar de printer gaan. Althans dat werkt met de originele firmware voor het "secure"-debacle. Ik heb geen idee of het nu nog werkt.

Ik wil nog een keer achterhalen of je lokaal ook de print opdracht kunt geven om te gaan printen, maar dat signaal lijkt vanuit de cloud te komen en komt dus over Wifi (is wat lastiger te sniffen). Als je dat signaal kunt achterhalen, dan kun je een scriptje maken dat de FTP-upload doet en vervolgens het startsignaal voor het zojuist geuploadbe bestand naar de printer stuurt.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

• jhead22
  • Niet online
Wat doe ik fout.

Gister avond het linker onderdeel op de foto geprint. Dat ging perfect.
Later op de avond heb ik het rechter onderdeel geprint. Dat wil niet lukken. (zelfde PLA)
Ik heb de temperatuur van de nozzle al om hoog gegooid, print snelheid om laag, niets helpt. Heb ik last van een clog? De eerste layers gaan wel netjes.

Edit:
Inmiddels is de print wel gelukt. Wat heb ik aangepast:
3 wall loops ipv 4.
30% infill ipv 100%
Outerwall 60 mm/sec.

[Voor 8% gewijzigd door jhead22 op 11-01-2023 18:18]

• breaker.evert
[...]

Bedankt.

Helaas is dit wel een groot nadeel. En zeker in de cloud te werken. Kunnen ze toch zien wat je print.

• thomasfilius
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 10:54

thomasfilius

zappaeske strapatsen

3 januari preorder van de X1CC gedaan, vandaag verzoek tot restantbetaling. Met een beetje geluk maandag een eerste test print!

Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!

• tyfoon_2
Drama.

X1CC was verzonden met DHL. Zou gisteren aankomen en zat al in uitlevering. Totdat ik opeen bericht krijg "geweigerd door klant" maar ze zijn nooit aan de deur geweest. Contact opgenomen met DHL (not easy) blijkt dat pakket terug gaat naar Duitsland omdat het 22.5kg woog ipv 20KG die zijn toegelaten door DHL (via die transportwijze) .

Arghhh. Contact opgenomen met Bambu maar nog geen reactie

• Rabbitto
tyfoon_2 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:26:
Drama.

X1CC was verzonden met DHL. Zou gisteren aankomen en zat al in uitlevering. Totdat ik opeen bericht krijg "geweigerd door klant" maar ze zijn nooit aan de deur geweest. Contact opgenomen met DHL (not easy) blijkt dat pakket terug gaat naar Duitsland omdat het 22.5kg woog ipv 20KG die zijn toegelaten door DHL (via die transportwijze) .

Arghhh. Contact opgenomen met Bambu maar nog geen reactie
Dat is mooi ruk zeg en een misser vanuit Bambu. De mijne komt morgen met DHL... Maarja ff scherp blijven dus. Ook x1cc

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

thomasfilius schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:46:
3 januari preorder van de X1CC gedaan, vandaag verzoek tot restantbetaling. Met een beetje geluk maandag een eerste test print!
Ah, ik heb een tweede X1CC besteld op de 7e dus dat zal ook niet lang meer duren dan. Maandag is denk ik wel wat te optimistisch voor jouw levering. Ga maar eerder uit van woensdag en als je heel veel geluk hebt dinsdag.

[Voor 18% gewijzigd door gday op 13-01-2023 13:02]

• Rabbitto

Daar is ie dan!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:22

Pixelmagic

Ubergeek

Nice, wat kost dat nou all-in met verzenden en import heffing (neem ik aan ?j

PVoutput van mijn 4950Wp

• Rabbitto
Pixelmagic schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Nice, wat kost dat nou all-in met verzenden en import heffing (neem ik aan ?j
1678,27 in totaal. Daar zit alles bij in. Shipping (20 euro zoiets en 20 euro reserveringskosten).

• tyfoon_2
Jalours! Die van mij zit voorlopig nog ergens in het DHL netwerk vast en nog niets van Bambu gehoord...iemand een goed email adres?

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 23:04
tyfoon_2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:10:
Jalours! Die van mij zit voorlopig nog ergens in het DHL netwerk vast en nog niets van Bambu gehoord...iemand een goed email adres?
Wellicht via deze weg de vraag stellen https://bambulab.com/nl/support , of heb je dat al gedaan?

• breaker.evert
[...]

Helaas is open source wel een pre voor mij.

Ben zeer te spreken over de Bambu techniek maar in de cloud werken is wel een grote minpunt.

• tyfoon_2
smoken schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Wellicht via deze weg de vraag stellen https://bambulab.com/nl/support , of heb je dat al gedaan?
Dank. Al gedaan

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

breaker.evert schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Helaas is open source wel een pre voor mij.

Ben zeer te spreken over de Bambu techniek maar in de cloud werken is wel een grote minpunt.
Ik heb een beetje hetzelfde, hoeft niet speciaal 100% open te zijn maar ik wil wel in staat zijn dingen te repareren of recreëren, iets wat op dit moment lastig lijkt te zijn. Tegelijk zou het me niet verbazen als ze net als Creality stapels met modellen gaan komen, ik ben er nog niet uit of dat een voor- of nadeel is aangaande beschikbaar zijn en blijven van onderdelen.

Tegelijk zijn de ervaringen tot op heden best goed, alleen wat meer klachten over geluid. Ik wil zelf iets snellers zodat ik ook wat grotere zaken ga printen. Zit met een schuin oog naar een Voron te kijken maar dat is toch een aardige prijs, voordeel vind ik wel het bouwen wat je dan kan doen (daar heb ik plezier in). Maar voor de prijs van een zelfbouw voron 2.4 ben je meer kwijt dan een kant-en-klare Bambu met changer.

Luxe problemen ... :+

PVoutput van mijn 4950Wp

• MC Taz Man
Pixelmagic schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde, hoeft niet speciaal 100% open te zijn maar ik wil wel in staat zijn dingen te repareren of recreëren, iets wat op dit moment lastig lijkt te zijn. Tegelijk zou het me niet verbazen als ze net als Creality stapels met modellen gaan komen, ik ben er nog niet uit of dat een voor- of nadeel is aangaande beschikbaar zijn en blijven van onderdelen.
Bambulab heeft aangegeven dat ze alles Open Source maken, mochten ze ooit failliet gaan.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

MC Taz Man schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Bambulab heeft aangegeven dat ze alles Open Source maken, mochten ze ooit failliet gaan.
Dat wist ik niet, maar wat belet ze om het nu al te doen, ik begreep dat ze wel open source dingen gebruiken zoals de slicer.

PVoutput van mijn 4950Wp

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[...]

Die belofte is feitelijk niks waard natuurlijk.

• breaker.evert
[...]

Als ze failliet gaan hebben ze geen zeggenschap meer over het bedrijf deze belofte is niks waard.

Maar ik heb mij keuze al gemaakt dat ik helaas niet kies voor Bambu. Omdat het niet open source is en als je op afstand wil printen verplicht ben om in de cloud te werken. Ben daar terug houdend in wat doen ze met mij gegevens?

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dat staat allemaal perfect uitgelegd in hun privacy policy. Daarbij zal het een kwestie van tijd zijn wanneer dat gehackt gaat worden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:18
Ik ben ook aan het kijken naar een X1C, twijfel over het ams systeem omdat ik toch niet echt multi color print.
Ook vind ik het veel afval geven.

Mijn andere keuze zou de ratrig zijn, die staat heel hoog op mijn lijstje. Maar de BL X1C is natuurlijk wel helemaal kant en klaar. Ook de lidar is wel een groot pluspunt.

Is het printbed eigenlijk een dikke plaat gevlakt aluminium, of is dat gewoon zo'n dun plaatje aluminium als op andere printers?

Het niet open source zijn vind ik niet zo'n probleem als er maar geen betaald abonnement nodig is voor bepaalde features.

Mochten ze failliet gaan dan neem ik aan dat het doorstart onder de vleugels van een andere grote printer fabrikant.

En zo niet kun je altijd nog een bigtreetech octopus en raspberry met octoprint aan de steppers knopen.

• Tannay60
Ik heb al een paar dagen met de X1CC mogen spelen. Na een tijdje BL groep op Facebook gevolgd te hebben, was ik best wel huiverig over de problemen die sommige mensen ervaren. Na mijn eigen ervaringen moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn BL en tevens mijn allereerste 3d printer ooit. Alle prints komen best wel goed uit. Soms een paar kleine afwijkingen, maar dit heeft met mij zelf te maken. Ik heb al PLA, PLA+, PETG en PA CF geprint. Ze kwamen allemaal mooi uit. Vanuit F360 sla ik mijn objecten ook op als High mesh met speciale instellingen om het aantal driehoeken zoveel mogelijk op te slaan, vooral bij ronde objecten. Komt op de millimeter mooi uit. Ook ligt ook weer aan welk materiaal je gebruikt en hoeveel die krimpt.

Over de AMS ben ik ook zeer te spreken. Ik print niet multi color, maar ik sla daar wel verschillende filamenten mee op. Zoals PLA, PLA+, PETG en tijdelijk PA PF (weet niet of door abrasive materiaal of de AMS sneller slijt, maar verder geen problemen met mijn print). Door deze opslag hoef ik niet telkens 1 voor 1 te verwisselen, wanneer ik een ander materiaal wil printen. Geef ik gewoon bij de print aan dat ik een bepaalde slot wil gebruiken om te printen. Wat ook een voordeel is, is dat het luchtdicht is en heb aardig wat vochtvreters op open plekken gezet. Heb al een grote box van 70L Iris vochtvrij box, maar hoef dan ff niet te swappen van filamenten. Mijn Sunlu S2 dryer komt nog binnen, deze ga ik voor Nylon, PC, Nylon CF gebruiken om direct te printen zonder AMS. Denk dat ik die multi split ga printen, zodat AMS en Single prints vanuit Sunlu dryer op aangesloten kan worden.

Aangezien mijn laatste print PA CF was, ga denk ik handmatige filament laden, zodat ik hotend heel hoog kan zetten om die PA CF eruit te drukken voordat er een clog komt. Ga dan weer naar PETG. Tenzij andere mensen met de automatische laadfunctie niet echt problemen hebben.

• Nitai

Nitai

Feels good man

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee