Bij mij is de camera stream ook een stuk slechter geworden (X1C). Maar ik heb het idee dat de hele verbinding met de printer slechter werkt. Hopelijk komen er snel updates.my_fiero schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
Ik heb de laatse nieuwe versie van Bambu Lab Studio V1.10.1.50 erop gezet.....
Wat een waardeloze camera stream!!!!!!!!![]()
zeer slecht beeld en een vertraging van 20 seconden!!!!!!!
20 seconden vertraging!!!!![]()
Heel snel de oude versie terug gezet.![]()
Hebben daar meer mensen last van?
Afgelopen woensdag wat spullen besteld maar het lijkt er op dat deze nog steeds niet verzonden zijn. Duurt dat vaker zo lang voordat het überhaupt wordt verzonden?
Snap dat het een paar dagen onderweg is, maar de status is nog niet veranderd van transport gegevens ontvangen
Snap dat het een paar dagen onderweg is, maar de status is nog niet veranderd van transport gegevens ontvangen
@Tribunus MIjn printer was er na 3 dagen en de spoelen filament na 5 dagen vanaf bestellen.
Uiteraard om het print resultaat. Het verschil in kwaliteit is in mijn ogen zo minimaal dat ik heb gekozen voor de P1S omdat deze naast goede print resultaten er ook opgeruimd uitziet.wim62 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:02:
[...]
Waarom koopt je een printer < omdat dat leuk staat in je hobbykamer of om de kwaliteit van de prints ?
Samen met het voordeel van een gesloten AMS heeft bij mij de weegschaal doen doorslaan in het voordeel van de P1S.
@Tribunus TLDR: Nog geen reden tot zorgen, Bambu is nogal snel met het pakketje aanmelden, maar op dit moment loopt de rest van de logistieke keten wat achter.
Langere versie: Tot nu toe werd iedere order van ons bij Bambu binnen een dag aangemeld, maar het daadwerkelijke versturen duurt standaard toch wat langer, van 1-2 dagen tot 1-2 weken. En de levertijden zijn ook nog sterk afhankelijk van waar het vandaan komt lijkt het. Zo was de printer er zonder T&T code binnen 4 dagen, de filamenten die erbij besteld waren kwamen een kleine week later.
Meest recente voorbeeld:
We hebben afgelopen zaterdag een lading filament bijbesteld. Omdat de rollen nogal hard gaan nu, 30 rollen van verschillende kleuren in PLA, PLA Matte, PETG-HF en PETG Translucent zodat we even vooruit kunnen. Klein pakketje van DHL met 3 rollen arriveerde woensdag. Het grotere deel via DPD: Nu nog steeds status gegevens ontvangen, maar ook op de Bambu site zelf nog steeds 'op het punt te worden verzonden'. En da's niet de eerste keer dan een zending die via DPD wordt verzonden een stukje langer blijft hangen bij Bambu, voorzichtige conclusie is dat de logistieke afdeling / vestiging van Bambu die gebruik maakt van DPD een stukje drukker en/of langzamer is. Niet dat verzending via DHL wel 100% garantie is dat 't snel komt, want een order met wat hotends duurde ook bijna 2 weken om te arriveren, waarvan 12 dagen op status 'Zending is aangemeld'.
Langere versie: Tot nu toe werd iedere order van ons bij Bambu binnen een dag aangemeld, maar het daadwerkelijke versturen duurt standaard toch wat langer, van 1-2 dagen tot 1-2 weken. En de levertijden zijn ook nog sterk afhankelijk van waar het vandaan komt lijkt het. Zo was de printer er zonder T&T code binnen 4 dagen, de filamenten die erbij besteld waren kwamen een kleine week later.
Meest recente voorbeeld:
We hebben afgelopen zaterdag een lading filament bijbesteld. Omdat de rollen nogal hard gaan nu, 30 rollen van verschillende kleuren in PLA, PLA Matte, PETG-HF en PETG Translucent zodat we even vooruit kunnen. Klein pakketje van DHL met 3 rollen arriveerde woensdag. Het grotere deel via DPD: Nu nog steeds status gegevens ontvangen, maar ook op de Bambu site zelf nog steeds 'op het punt te worden verzonden'. En da's niet de eerste keer dan een zending die via DPD wordt verzonden een stukje langer blijft hangen bij Bambu, voorzichtige conclusie is dat de logistieke afdeling / vestiging van Bambu die gebruik maakt van DPD een stukje drukker en/of langzamer is. Niet dat verzending via DHL wel 100% garantie is dat 't snel komt, want een order met wat hotends duurde ook bijna 2 weken om te arriveren, waarvan 12 dagen op status 'Zending is aangemeld'.
Ik heb ook dinsdag besteld en vrijdagavond geleverd gekregen. Zou kunnen dat die muis een bf gift is. Op de pagina stond wat anders volgens mij. Bij amazon een rol pla+ besteld van esun en di was er de volgende dag. Dus kan beginnen met spelen.The big J schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:15:
[...]
Hoe lang heeft de levering bij jou geduurd? (m'n mouse hangt boven de bestelknop)
Zijn die wireless mouse onderdelen niet de Black Friday gift?
Ik heb ergens (https://eu.store.bambulab...tion-terms-and-conditions) een overzichtje gevonden waarin dit als gift genoemd wordt bij de A1:
'Mystery Maker's Supply Box (valued at up to €29)'
Deel waar ik op wacht wordt via DPD geleverd inderdaad
[ Voor 3% gewijzigd door DarkChylde op 16-11-2024 21:15 ]
bij mij ook de X1Cja3 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:09:
[...]
Bij mij is de camera stream ook een stuk slechter geworden (X1C). Maar ik heb het idee dat de hele verbinding met de printer slechter werkt. Hopelijk komen er snel updates.
Heb nu weer Versie 1.9.7.52 en geen problemen

[ Voor 7% gewijzigd door my_fiero op 17-11-2024 00:02 ]
Ja er zijn echt een hoop features bijgekomen maar de stream is echt waardeloos.
Ik heb geen connectie met dit bedrijf anders dan dat mijn school daar af en toe spullen bestelt. Ik houd in Tweakers pricewatch enkele prijzen bij, waaronder die van de Bambu Labs printers. Omdat ik daar de prijzen niet zag veranderen en ik de aanbieding van TS langs zag komen wilde ik dat ventileren. Ik heb geen idee hoe ik dit ka tippen naar de pricewatch, vandaar dat ik op zoek ging naar een forum waarvoor dat mogelijk interessant kon zijn. Hoewel ik me geen enkel probleem kan heugen met dit bedrijf, was het niet de bedoeling er reclame voor te maken. Ik wilde slechts een tip geven. Dat Bambu Labs zelf ook lagere prijzen hanteert dan wat de pricewatch vermeldt vind ik dan weer een misser van die priewatch!Mr. Worf schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:20:
[mbr]Ik weet niet of je connectie hebt met dit bedrijf. Maar dit neigt nogal naar reclame. Vandaar de modbreak[/]
Ik quote je post even om @_ferry_ even te taggen, die krijgt anders geen notificatie want dat werkt niet als je je eigen post quote met zo’n modbreak erin.Mr. Worf schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:56:
[...]
Ik heb geen connectie met dit bedrijf anders dan dat mijn school daar af en toe spullen bestelt. Ik houd in Tweakers pricewatch enkele prijzen bij, waaronder die van de Bambu Labs printers. Omdat ik daar de prijzen niet zag veranderen en ik de aanbieding van TS langs zag komen wilde ik dat ventileren. Ik heb geen idee hoe ik dit ka tippen naar de pricewatch, vandaar dat ik op zoek ging naar een forum waarvoor dat mogelijk interessant kon zijn. Hoewel ik me geen enkel probleem kan heugen met dit bedrijf, was het niet de bedoeling er reclame voor te maken. Ik wilde slechts een tip geven. Dat Bambu Labs zelf ook lagere prijzen hanteert dan wat de pricewatch vermeldt vind ik dan weer een misser van die priewatch!
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ah vandaar, dat verklaart. Ik snapte al niet helemaal waar de "tip" vandaan kwam.Mr. Worf schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:56:
[...]
Ik heb geen connectie met dit bedrijf anders dan dat mijn school daar af en toe spullen bestelt. Ik houd in Tweakers pricewatch enkele prijzen bij, waaronder die van de Bambu Labs printers. Omdat ik daar de prijzen niet zag veranderen en ik de aanbieding van TS langs zag komen wilde ik dat ventileren. Ik heb geen idee hoe ik dit ka tippen naar de pricewatch, vandaar dat ik op zoek ging naar een forum waarvoor dat mogelijk interessant kon zijn. Hoewel ik me geen enkel probleem kan heugen met dit bedrijf, was het niet de bedoeling er reclame voor te maken. Ik wilde slechts een tip geven. Dat Bambu Labs zelf ook lagere prijzen hanteert dan wat de pricewatch vermeldt vind ik dan weer een misser van die priewatch!
De reden dat Bambu Lab zelf niet in de pricewatch staat is een keuze, bedrijven dienen daarvoor de gegevens aan te leveren c.q. een contract af te sluiten. Het is niet dat elke verkopende partij zo er aan toegevoegd kan worden door input van users.
Edit:
Whooops, per ongeluk op sluit+verstuur gedrukt in plaats van verstuur
[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 17-11-2024 12:49 ]
Ik ben bezig met een print van dit model: https://makerworld.com/en/models/767213
Het model komt er op zich prima uit, maar de Z-seam geeft me wat ellende. Met de verder niet erg lekker werkende scarf functie komt de Z-seam vanaf het punt waar de cilinder opent netjes op de rand en dat ziet er prima uit. Nadeel is een lelijk stukje scarf eronder. Maar als ik scarf uitzet, krijg ik de Z-seam met geen mogelijkheid op die rand. Ook met de seam painter op die rand blijft de Z-seam een paar mm onder de rand. Is er een optie om zonder scarf wel de seam in die rand te krijgen?
@_ferry_ Haha, ik vroeg me al af waarom het topic gesloten was.
Het model komt er op zich prima uit, maar de Z-seam geeft me wat ellende. Met de verder niet erg lekker werkende scarf functie komt de Z-seam vanaf het punt waar de cilinder opent netjes op de rand en dat ziet er prima uit. Nadeel is een lelijk stukje scarf eronder. Maar als ik scarf uitzet, krijg ik de Z-seam met geen mogelijkheid op die rand. Ook met de seam painter op die rand blijft de Z-seam een paar mm onder de rand. Is er een optie om zonder scarf wel de seam in die rand te krijgen?
En als je met een modifier werkt? Dan kun je denk ik een gedeelte doen met scarf en het andere gedeelte op een andere gewenste manierDeGroteMuis schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:38:
Ik ben bezig met een print van dit model: https://makerworld.com/en/models/767213
Wel een leuk design overigens
Tinkercad.vinom schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
[...]
En in welk programma ontwerpt je zoon het overigens? Ik lees terug dat Tinkercad goed voor beginners is, en Fusion voor gevorderden.
Hij snap nog niet zo heel veel van fusion 360, is nogal een heftig leerpad met heel veel YouTube filmpjes kijken.
'Simpele' vormen werkt echt top in tinkercad. Maar verwacht niet dat je daar een miniatuur van een of ander DND poppetje kan maken.
Maar een leuk kasteeltje, of kersthuisje kan best prima.
Ik kan het nog niet showen maar de Track en Trace zijn eind vorige week aangemaakt voor mijn eerste 3D printer, de mini!
Heb er zin in!
Heb er zin in!
Aap!
Nieuw lid hier van de Bambuclub. Nadat ik ruim een jaar geleden mijn eerste 3D-printer bestelde (Creality Ender KE) en die binnen een dag weer ongeopend retourneerde, had ik besloten dat het nu echt tijd wordt om er eentje aan te schaffen en zodoende gisterenavond ook maar de knoop doorgehakt. Welke het zou worden, X1C of P1S, was nogal een afweging maar het werd een P1S met AMS.
Natuurlijk! Bij andere prints al gespeeld met modifiers op hoogte en figuren voor infill, laaghoogte, patronen en zo, bij deze totaal niet aan gedacht. Thanks!TravockMD schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:46:
[...]
En als je met een modifier werkt? Dan kun je denk ik een gedeelte doen met scarf en het andere gedeelte op een andere gewenste manier
Wel een leuk design overigens
Dat DND poppetje kan vast wel lukken in Tinkercad, maar het is dan wel een heel stuk bewerkelijker dan in Fusion 360 of Onshape omdat het een stuk lastiger is om iets van 94 stappen en 28 group functies geleden nog even aan te passen in Tinkercad. Maar Tinkercad is wel een stuk sneller te leren en je kan er best een hoop leuke dingen mee. Mirror en duplicate & repeat bieden ruimte voor leuke trucjes. Plus je hebt al een leuke library met custom shapes om mee te spelen en de optie custom shapes te maken voor jezelf.Zilverdael80 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:34:
[...]
Tinkercad.
Hij snap nog niet zo heel veel van fusion 360, is nogal een heftig leerpad met heel veel YouTube filmpjes kijken.
'Simpele' vormen werkt echt top in tinkercad. Maar verwacht niet dat je daar een miniatuur van een of ander DND poppetje kan maken.
Maar een leuk kasteeltje, of kersthuisje kan best prima.
Voor niet al te complexe bouwsels werkt het gewoon goed. In een paar minuten kan je bijvoorbeeld een hoofdtelefoon houder, bloem, vaasje, sleutelhanger of simpel print in place articulated diertje maken. Daarnaast kan je via de import versie ook bestaande, complexe modellen integreren of aanpassen naar behoefte (als je wil publiceren, wel even de license checken of dat mag). Enige nadeel naast als je wat grotere objecten wil maken is het gelimiteerde aantal zijdes. 64 sides op een cilinder van 20-25 cm zie je wel heel duidelijk. Daar heb je in de custom shapes weer een 'HD cilinder' voor, maar da's niet voor alle shapes het geval.
Toch al aardig wat geprint, Nu mijn eerste Nozzle blob gekregen: https://wiki.bambulab.com/en/a1-mini/maintenance/hotend_blob
Deze eerst maar eens even schoonmaken.
Deze eerst maar eens even schoonmaken.
Grrr. de spoelen waren heel even op voorraad en alweer foetsie voor ik mijn bestelling rond had.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En mijzelf quote, ineens en AMS afgeleverd zonder enkele updates vanuit bambulab of dpd. Het filament etc is er helaas nog niet, dat moet volgens dpd nog steeds bij hun worden afgeleverd.Tribunus schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:29:
Afgelopen woensdag wat spullen besteld maar het lijkt er op dat deze nog steeds niet verzonden zijn. Duurt dat vaker zo lang voordat het überhaupt wordt verzonden?
Dus geen updates zegt nog niet zo veel. Maar is wel lastig als je niet weet wanneer er iets wordt geleverd 😅
Korte vraag: ik zou graag een X1C bestellen met de 0.2mm complete hotend voor meer gedetailleerde modellen, maar die is uitverkocht.
Kan ik een extra 0.4 complete hotend bestellen en een aparte 0.2 nozzle en van die onderdelen een complete hotend in 0.2mm maken, of zijn de onderdelen die 'm 'complete' maken specifiek voor het type nozzle?
Kan ik een extra 0.4 complete hotend bestellen en een aparte 0.2 nozzle en van die onderdelen een complete hotend in 0.2mm maken, of zijn de onderdelen die 'm 'complete' maken specifiek voor het type nozzle?
Kan gewoon. Alleen de nozzle is het verschil. De printer 'ziet' het verschil niet.Gullie007 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:02:
Korte vraag: ik zou graag een X1C bestellen met de 0.2mm complete hotend voor meer gedetailleerde modellen, maar die is uitverkocht.
Lege spoelen? Die staan nu gewoon op voorraad bij mij, los voor de enthousiaste prijs van 14,23 of via PLA basic bijvoorbeeld voor 5,99. Worden ook niet verwijderd uit de winkelwagen als ik doorklik.Señor Sjon schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:27:
Grrr. de spoelen waren heel even op voorraad en alweer foetsie voor ik mijn bestelling rond had.
Snel voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/12FD29sp25CuGPZDLJTrbNkV.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PlqXk0kv9H1k2aGfHNdBcBcH.png?f=user_large)
Edit: afbeelding 2 aangepast naar 3 rollen filament, anders lijkt 't door de verzendkosten nog alsof je de volle mep betaalt voor de spoel...
[ Voor 14% gewijzigd door DeGroteMuis op 18-11-2024 14:24 ]
Heeft iemand ervaring met FreeCAD?
Ik was van plan om daar mee aan de gang te gaan of kan dan beter met een ander programma beginnen?
Ik was van plan om daar mee aan de gang te gaan of kan dan beter met een ander programma beginnen?
@Mojo-45 en @vinom Ik denk dat vragen over tekenpakketten het beste kunnen worden besproken in [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Om 14.07 waren ze er weer. Gelijk maar 11 besteld met mijn filament mee. Met 20 rollen in totaal en de nodige spoelen kan ik even vooruit en de rest op refills focussen.DeGroteMuis schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:19:
[...]
Lege spoelen? Die staan nu gewoon op voorraad bij mij, los voor de enthousiaste prijs van 14,23 of via PLA basic bijvoorbeeld voor 5,99. Worden ook niet verwijderd uit de winkelwagen als ik doorklik.
Snel voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: afbeelding 2 aangepast naar 3 rollen filament, anders lijkt 't door de verzendkosten nog alsof je de volle mep betaalt voor de spoel...
Ik heb sinds een paar dagen een A1 met AMS gekocht.
Ik kreeg er een klein beetje grijs filament bij en hem al wat dingetje geprint en ben al helemaal hooked.
Nu heb ik de CMYK kit + pla zwart gekocht. Maar ik kwam op Makerworld ook allemaal leuke kerst dingetjes tegen.
Maar ik weet niet goed wat leuke kerst kleuren zijn. Heeft iemand nog tips voor leuke filament kleuren ?
Ik kreeg er een klein beetje grijs filament bij en hem al wat dingetje geprint en ben al helemaal hooked.
Nu heb ik de CMYK kit + pla zwart gekocht. Maar ik kwam op Makerworld ook allemaal leuke kerst dingetjes tegen.
Maar ik weet niet goed wat leuke kerst kleuren zijn. Heeft iemand nog tips voor leuke filament kleuren ?
Goud, zilver, wit, groen (licht en donker), rood (licht en donker), zwart, geel. Eventueel wat glitter filament zoals Bambu Galaxy serie. Nogal afhankelijk van wat jij wil. Je bent niet verplicht de kleurtjes van de model designer te gebruiken.
Kan van alles zijn. Eryone maakt hele mooie filamenten in hun Ultra Silk serie. Echt supermooie glans en kleureffect. Voor versierselen zijn multicolor filamenten erg mooi. Je hebt van die kameleon filamenten, waarbij de kleur verandert als je er onder een andere hoek naar kijkt.kaasaanfiets schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:37:
DPD stuurt sowieso geen updates zonder dat je er een account aanmaakt. Beetje vervelend want dat betekent zelf de T&T code iedere dag ff checken of weer een account extra. En bij Bambu houdt 't inderdaad op bij het versturen van de T&T code, meestal nog op de dag van bestellen.Tribunus schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:42:
[...]
En mijzelf quote, ineens en AMS afgeleverd zonder enkele updates vanuit bambulab of dpd. Het filament etc is er helaas nog niet, dat moet volgens dpd nog steeds bij hun worden afgeleverd.
Dus geen updates zegt nog niet zo veel. Maar is wel lastig als je niet weet wanneer er iets wordt geleverd 😅
Mijn pakketje filamenten is intussen ook onderweg, vanochtend ontvangen door DPD dus zal morgen wel aankomen. Ik hoop wel op een kapot meetlint en een kapotte weegschaal bij DPD, want 23,1kg in een doos van 58 bij 48 bij 38 klinkt niet als 27 rollen van 1kg.
M'n zoon van 13 heeft inmiddels 2 jaar een Creality Ender 3 v2. Heeft er al veel plezier van gehad. Hij wil nu graag een Bambu A1 mini of standaard. Hij twijfelt nog erg.
Het komt erop neer dat hij gaat kiezen tussen een mini met ams lite of de standaard zonder ams. De standaard met ams is qua kosten te hoog gegrepen.
De praktische verschillen zijn bekend.
Zijn er hier nog Tweakers die vanuit ervaringen kunnen adviseren? Weegt de mini met ams op tegen de grotere standaard zonder ams?
Het komt erop neer dat hij gaat kiezen tussen een mini met ams lite of de standaard zonder ams. De standaard met ams is qua kosten te hoog gegrepen.
Zijn er hier nog Tweakers die vanuit ervaringen kunnen adviseren? Weegt de mini met ams op tegen de grotere standaard zonder ams?
Ik zou zeggen in ieder geval rood, groen & wit, al dan niet in silk en koper, zilver. Misschien ook bruin (stam van een kerstboom, gingerbread house en zo) en meerkleurige filamenten.kaasaanfiets schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:37:
Ik heb sinds een paar dagen een A1 met AMS gekocht.
Maar zoveel mensen, zoveel wensen. Wat zijn voor jou dé kerstkleuren? En wat wil je printen? Als je vooral doorschijnende theelichthouders wil maken met een kerstmannetje erop, of bijvoorbeeld een compleet kerstdorp uit 1 stuk zoals deze, dan is wit je grootste vriend. Maar daar heb je weer niet zoveel aan als je meer denkt aan dit soort dingen voor in je boom. En rood zie je ook wel heel veel met kerst, maar is jouw hele huis versierd is in blauw, zal je daar niet vrolijk van worden. Zelfde met zilver, koper of goud. Ik heb een koperfilament dat voor ons best leuk kleurt bij bijvoorbeeld dit soort decoraties, maar als je huis vol staat met wit en zilver, zal koperkleur vloeken. En zilver valt weer weg in een bont versierd huis, dan is een meerkleurig of silk filament in een spetterende kleur misschien weer leuker.
Even 24-48 uur wachten. De gift cards komen weer terug. Er is onderhoud aan het systeem. Aldus Makerworld op hun forum.Bz schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:49:
Makerworld Gift Cards staan niet meer op de website?! Wat nu te doen met miijn punten?
Hoe zit dat eigenlijk met de boost tokens? Die lijken altijd per 2 uitgegeven te worden, maar zo zie je 2 weken niets, zo krijg je er 2 keer 2 in een week.
Op Makerworld vond ik iets terug van 2 prints langer dan een uur binnen 7 dagen = 1 boost token, maar als dat het geval is zou ik ze per stuk verwachten en als je er maximaal 2 per week krijgt, waarom dan afgelopen vrijdag 2 en nu weer 2 boost tokens?
CMY kit is in principe alleen voor 'schilderijen' klikkaasaanfiets schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:37:
Nu heb ik de CMYK kit + pla zwart gekocht.
Dus niet voor 'echt' 3D printen
Hopen dat ze terug komen voor de zelfde waarde.IwanvA schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:18:
[...]
Even 24-48 uur wachten. De gift cards komen weer terug. Er is onderhoud aan het systeem. Aldus Makerworld op hun forum.
AMS Lite kan je later nog toevoegen, de printplaat groter maken gaat dan weer niet later. Omdat de A1 de maat deelt met de overige modellen en de mini de enige afwijkende is, zou ik echt voor de A1 gaan. Heb je de meeste keuze in modellen. Dan maar handmatig wisselen. Iemand van 13 heeft toch zeeën van tijd.KNed schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:12:
M'n zoon van 13 heeft inmiddels 2 jaar een Creality Ender 3 v2. Heeft er al veel plezier van gehad. Hij wil nu graag een Bambu A1 mini of standaard. Hij twijfelt nog erg.
Filament is hetzelfde. Je hebt vier kleuren op spoel en de lightbox. De aanbieding is niet veel beter dan de kleuren los kopen bij 8+ rollen.Zilverdael80 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:37:
[...]
CMY kit is in principe alleen voor 'schilderijen' klik
Helemaal eens. Nog 1 aanvulling: de AMS is echt een gemaks-ding. Het is niet zo dat je daar iets mee kunt printen wat je niet zonder AMS kunt printen. Tuurlijk is het makkelijker maar zeker niet essentieel. Maar met de grotere buildplate van de A1 kun je wél dingen printen die je niet met de Mini kunt printen. En je kunt sowieso heel veel leuke single-colour dingen printen en ontwerpen waar je de AMS niet echt mist (ja ok als de rol bijna op is).Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:39:
[...]
AMS Lite kan je later nog toevoegen, de printplaat groter maken gaat dan weer niet later. Omdat de A1 de maat deelt met de overige modellen en de mini de enige afwijkende is, zou ik echt voor de A1 gaan. Heb je de meeste keuze in modellen. Dan maar handmatig wisselen. Iemand van 13 heeft toch zeeën van tijd.
Tevens mis je de droge opslag van filament bij de AMS-lite dus je kunt je sowieso afvragen of je de rollen de hele tijd erop moet laten..
[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 19-11-2024 10:57 ]
Denk dat met een beetje vlot doorprinten je met PLA wel wegkomt.
Muv multi-kleur prints... En dan bedoel ik juist niet kleuwisselingen per laag. Dat kan idd zonderTHM0 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:57:
[...]
Helemaal eens. Nog 1 aanvulling: de AMS is echt een gemaks-ding. Het is niet zo dat je daar iets mee kunt printen wat je niet zonder AMS kunt printen. Tuurlijk is het makkelijker maar zeker niet essentieel. Maar met de grotere buildplate van de A1 kun je wél dingen printen die je niet met de Mini kunt printen. En je kunt sowieso heel veel leuke single-colour dingen printen en ontwerpen waar je de AMS niet echt mist (ja ok als de rol bijna op is).
Tevens mis je de droge opslag van filament bij de AMS-lite dus je kunt je sowieso afvragen of je de rollen de hele tijd erop moet laten..
@KNed 100% dit..Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:39:
[...]
AMS Lite kan je later nog toevoegen, de printplaat groter maken gaat dan weer niet later. Omdat de A1 de maat deelt met de overige modellen en de mini de enige afwijkende is, zou ik echt voor de A1 gaan. Heb je de meeste keuze in modellen. Dan maar handmatig wisselen. Iemand van 13 heeft toch zeeën van tijd.
Ik heb de P1S in het vizier, maar met jouw usecase zou ik deze route doen.
Dan maar wat omwegen om filament droog op te bergen na gebruik of te wisselen.
@KNed Wat de rest ook al zei, de A1, altijd! Niet dat de mini slecht is, maar je kan de A1 wel upgraden met een AMS lite, een A1 mini niet met meer printvolume. En zonder extra behuizingen is de AMS lite niet beter voor je filament droog houden dan zonder, dus behalve een beetje gemak en wat @MC Taz Man noemt, meerdere kleuren in dezelfde laag, kan je prima zonder. Een alternatieve optie, als je zoon al zeker weet dat hij de AMS lite in de toekomst alsnog wil, een beetje verantwoordelijk is en het budgettair past: schiet het prijsverschil voor. Dat spaar je zoon op de lange termijn nog wat geld, want een combi heeft een geringere meerprijs dan beide los kopen.
Ik weet niet of je al besteld hebt, maar ik las dat ze in Q1 2025 waarschijnlijk een nieuw model gaan onthullen dat de X1C zal vervangen.Gullie007 schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:02:
Omdat de X1C hun flagship is zou ik toch echt even wachten, tenzij je heel graag nu snel en veel wil printen. Dan zou je misschien beter een A1 mini kunnen kopen voor de schamele 200 euro die ze kosten. Dan is namelijk niks vergeleken met wat een X1C kost en het nieuwe flagship model heeft wellicht wel zoveel innovaties aan boord dat de X1C redelijk snel obsolete zal zijn.
Ook verwacht ik dat de X1C een stuk in prijs zal dalen na de onthulling van de volgende flagship, dus dat is alleen maar meer reden om even af te wachten.
https://forum.bambulab.co...lagship-in-q1-2025/103592
Hij is nu (dankzij BF) iets van 300 EUR goedkoper. Wellicht doen ze die verandering dan permanent. Veel meer zal het niet schelen omdat men de nieuwste in het hoogste segment plaatst (nieuwe flagship).Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:44:
[...]
Ik weet niet of je al besteld hebt, maar ik las dat ze in Q1 2025 waarschijnlijk een nieuw model gaan onthullen dat de X1C zal vervangen.
Omdat de X1C hun flagship is zou ik toch echt even wachten, tenzij je heel graag nu snel en veel wil printen. Dan zou je misschien beter een A1 mini kunnen kopen voor de schamele 200 euro die ze kosten. Dan is namelijk niks vergeleken met wat een X1C kost en het nieuwe flagship model heeft wellicht wel zoveel innovaties aan boord dat de X1C redelijk snel obsolete zal zijn.
Ook verwacht ik dat de X1C een stuk in prijs zal dalen na de onthulling van de volgende flagship, dus dat is alleen maar meer reden om even af te wachten.
https://forum.bambulab.co...lagship-in-q1-2025/103592
Ik zou dus, als ik graag een X1C zou willen en het geld er voor over zou hebben, deze kopen. (Ik heb momenteel echter geen ruimte, de zolder is een puinhoop
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het is complexer dan dat, er is ook marktwerking, en de X1C is al meer dan twee jaar oud.Jerie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:50:
[...]
Hij is nu (dankzij BF) iets van 300 EUR goedkoper. Wellicht doen ze die verandering dan permanent. Veel meer zal het niet schelen omdat men de nieuwste in het hoogste segment plaatst (nieuwe flagship).
Ik zou dus, als ik graag een X1C zou willen en het geld er voor over zou hebben, deze kopen. (Ik heb momenteel echter geen ruimte, de zolder is een puinhoopdus een kleinere is wellicht wel interessant voor tussendoor...)
Daarnaast heeft Prusa net zijn nieuwe machine aangekondigd, dus er is nu ook weer meer concurrentie
Zie het hier:
Oh, en de prijzen zijn ook smakelijk!
https://www.prusa3d.com/product/prusa-core-one/
:strip_exif()/f/image/ViZqaeZb2neCffqeRUPrWREu.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ohmarinus op 19-11-2024 14:04 ]
Die prijzen van Prusa 😂 Mijn hemel. Kan je beter een P1s combo kopen. Ah well.Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:56:
[...]
Het is complexer dan dat, er is ook marktwerking, en de X1C is al meer dan twee jaar oud.
Daarnaast heeft Prusa net zijn nieuwe machine aangekondigd, dus er is nu ook weer meer concurrentie
Zie het hier:
[YouTube: Prusa CORE One - Fully Enclosed, High-Speed CoreXY 3D Printer With Active Chamber Temp Control]
[Afbeelding]
Ha, interessant. Ik zie opvallend veel digs naar Bambu, zoals het demonstratief verder openmaken van het deurtje dan 90gradenOhmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:56:
[...]
Het is complexer dan dat, er is ook marktwerking, en de X1C is al meer dan twee jaar oud.
Zie het hier:
[YouTube: Prusa CORE One - Fully Enclosed, High-Speed CoreXY 3D Printer With Active Chamber Temp Control]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Mday op 19-11-2024 14:21 ]
Nou, ik vind de prijzen heel erg meevallen voor een product uit de EU met goede customer service. Ik weet niet of je uberhaupt hebt gekeken wat deze machine biedt, maar ik denk dat deze wel een stukje beter is dan de P1S om eerlijk te zijnMC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:17:
[...]
Die prijzen van Prusa 😂 Mijn hemel. Kan je beter een P1s combo kopen. Ah well.
Haha ja, ik moest ook wel even lachen om dat deurtje hahaha.Mday schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:19:
[...]
Ha, interessant. Ik zie opvallend veel digs naar Bambu, zoals het demonstratief verder openmaken van het deurtje dan 90graden, 1350,- zonder MMC. Benieuwd waar BL mee komt in Q1, want Prusa heeft zijn eerste schot gelost iig.
Ik ben erg onder de indruk. Het is duidelijk dat Prusa goed kijkt naar wat de markt wil. Ben zelf waarschijnlijk nog wel een tijdje zoet met mijn eigen X1C, maar als Prusa zo doorgaat (bijvoorbeeld een toolchanger in de volgende iteratie) dan zou mijn volgende machine zomaar een Prusa kunnen worden.
De nieuwe Bambu machine gaat sowieso op de 'prosumer' markt gericht worden en zoals iemand eerder ook al zei, deze gaat boven de X1C staan kwa prijs en prestaties. Dus waarschijnlijk zal die te duur worden voor mij.
De enige reden waarom ik mijn X1C zou vervangen is als er een vergelijkbare machine met multitool capability uitkomt.
Heb het filmpje gezien en ben verre van onder de indruk van de meerwaarde die dat ding zou moeten bieden tov bijv. een P1s. Ding kost 1350 euro, ex verzendkosten. Kan je momenteel bekant 2 P1s-combo's voor kopen, en bijna 2 P1s'en met de normale prijs. Uiteraard ook ex verzendkosten.Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:48:
[...]
Nou, ik vind de prijzen heel erg meevallen voor een product uit de EU met goede customer service. Ik weet niet of je uberhaupt hebt gekeken wat deze machine biedt, maar ik denk dat deze wel een stukje beter is dan de P1S om eerlijk te zijn
Leuk die "goede klantenservice" waar velen het over hebben, maar ik heb geen enkele klacht over de CS van BL. Die paar extra features die de CORE heeft, vallen weg tegen de features die de P1s standaard heeft, zoals een camera.
Dat die Prusa's goed gebouwd worden, geloof ik meteen. Ik vind ze alleen veel en veel te duur voor wat ze leveren. Die haribo's en een klantenservice die ik nagenoeg nooit nodig ga hebben, is mij geen paar honderd euro waard, en ja. Het is altijd een paar honderd euro's die je extra betaald.
Locatie van de fabriek voor die dingen interesseert me geen reet. Je kan ook bagger in de EU laten fabriceren, of technisch hoogwaardig spul in China (zie BL).
Dat allemaal gezegd hebbend; Ik ben een fervent Apple gebruiker...
[ Voor 0% gewijzigd door MC Taz Man op 19-11-2024 16:33 . Reden: combo -> CORE zpälvaudt ]
De grootste steek onderwater was natuurlijk het onderhoud, welke bij BL printers nou niet bepaald makkelijk is.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Prijs is veel, maar niet alles. CORE One is in ieder geval gepreorderd.
ingen vill veta var du köpt din tröja
Hmm ja hij's wel erg aantrekkelijk, maar ik wacht nog even tot Bambu hun nieuwe flagship aangekondigd heeft.
Dit wist ik niet dat dit alleen voor schilderijen/lithografie was. Maar ik heb wel de set besteld met het frame en de lampjes omdat ik juist ook lithografieën wou printen. Een lamp of een schilderijtje voor dat frame.Zilverdael80 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:37:
[...]
CMY kit is in principe alleen voor 'schilderijen' klik
Als je 8+ rollen gaat kopen dan zijn de los misschien goedkoper maar ik heb mijn printer net 2 dagen dus ik zat te twijfelen. Maar ik denk nu inderdaad dat ik nog wat extra ga kopen.
Ik zie alleen hier ook wel 'goedkoop' filament van Elegoo staan https://www.3djake.com/3d...-product-range?f=50%3D109
Alleen dan mis ik de RFID chip van bambu in de spoel.
Dus maar wat kleurtjes van bambu uitzoeken.
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-452830
Stackable gridfinity bases. Erg tof. PLA óp PETG werkte prima, maar PETG óp PLA was printen met silly string. Alsof hij een layer had gemist. Geen enkele hechting. Oh well, ik heb nu twee grid bases ipv vier.
Sowieso ben ik een beetje klaar met Bambu PETG, ik merk dat ik bovengemiddeld vaak issues heb, zelfs na calibratie.
Stackable gridfinity bases. Erg tof. PLA óp PETG werkte prima, maar PETG óp PLA was printen met silly string. Alsof hij een layer had gemist. Geen enkele hechting. Oh well, ik heb nu twee grid bases ipv vier.
Sowieso ben ik een beetje klaar met Bambu PETG, ik merk dat ik bovengemiddeld vaak issues heb, zelfs na calibratie.
De RFID is een leuke toevoeging, maar niet zaligmakend. Bij de AMS van de P1S scheelt het je 1 keer instellen per keer dat je de spoel in de AMS stopt, want hij onthoudt de setting gewoon. Ook als je een 3MF downloadt met totaal andere instellingen kan je dat zo terugdraaien met 1 keer synchroniseren. Ik vermoed dat het bij de AMS Lite van de A1 niet anders is. En de AMS Lite heeft weer het voordeel dat ie geen last heeft van de kartonnen spoel van Elegoo. Dus als je geen zin hebt om 8 spoelen te bestellen en je het geen probleem vindt om een tijdje te wachten (ik zie alles op delivery by december 3 staan), kan je ook bij 3D Jake shoppen.kaasaanfiets schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:36:
[...]
Dit wist ik niet dat dit alleen voor schilderijen/lithografie was. Maar ik heb wel de set besteld met het frame en de lampjes omdat ik juist ook lithografieën wou printen. Een lamp of een schilderijtje voor dat frame.
Als je 8+ rollen gaat kopen dan zijn de los misschien goedkoper maar ik heb mijn printer net 2 dagen dus ik zat te twijfelen. Maar ik denk nu inderdaad dat ik nog wat extra ga kopen.
Ik zie alleen hier ook wel 'goedkoop' filament van Elegoo staan https://www.3djake.com/3d...-product-range?f=50%3D109
Alleen dan mis ik de RFID chip van bambu in de spoel.![]()
Dus maar wat kleurtjes van bambu uitzoeken.
Sja, ik zie in jouw betoog nog niet echt sterke argumenten om eerlijk te zijn.MC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:10:
[...]
Heb het filmpje gezien en ben verre van onder de indruk van de meerwaarde die dat ding zou moeten bieden tov bijv. een P1s. Ding kost 1350 euro, ex verzendkosten. Kan je momenteel bekant 2 P1s-combo's voor kopen, en bijna 2 P1s'en met de normale prijs. Uiteraard ook ex verzendkosten.
Leuk die "goede klantenservice" waar velen het over hebben, maar ik heb geen enkele klacht over de CS van BL. Die paar extra features die de CORE heeft, vallen weg tegen de features die de P1s standaard heeft, zoals een camera.
Dat die Prusa's goed gebouwd worden, geloof ik meteen. Ik vind ze alleen veel en veel te duur voor wat ze leveren. Die haribo's en een klantenservice die ik nagenoeg nooit nodig ga hebben, is mij geen paar honderd euro waard, en ja. Het is altijd een paar honderd euro's die je extra betaald.
Locatie van de fabriek voor die dingen interesseert me geen reet. Je kan ook bagger in de EU laten fabriceren, of technisch hoogwaardig spul in China (zie BL).
Dat je los een eigen USB camera kunt aansluiten is JUIST een heel erg sterk punt in de nieuwe Prusa CORE. Daardoor ben je niet meer gebonden aan de shitty cam die Bambu jou oplegt. Ik denk toch echt dat je een heleboel positieve punten mist.
Ik ben heel blij met mijn X1C, maar Prusa heeft hier gewoon een heel erg sterk product neergezet en als je dat ontkent, dan kijk je gewoon niet objectief naar mijn mening.
Kan jouw P1S zulke overhangs printen zonder support? Dacht het niet
/f/image/84DGYbLx4IAbN2Z7t6jcvEpp.png?f=fotoalbum_large)
Ze staan er weer op tegen dezelfde waarde. Dus mocht iemand punten willen inwisselen is het weer mogelijk.Igor92 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:59:
[...]
Hopen dat ze terug komen voor de zelfde waarde.
Nice! Ik koop liever bij Prusa als de prijs/kwaliteit bijna even goed is als een Bambu. Want de afhankelijkheid van Chinese cloud vind ik maar niks. In dit geval kost een X1C Combo ook iets van 1350, al zal dit dan zonder combo zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Geen idee, heb een X1c. Sowieso print ik dat soort dingen niet, maar ik heb filmpjes gezien dat X1 en P1 printers dat ook gewoon kunnen.Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:09:
[...]
Sja, ik zie in jouw betoog nog niet echt sterke argumenten om eerlijk te zijn.
Dat je los een eigen USB camera kunt aansluiten is JUIST een heel erg sterk punt in de nieuwe Prusa CORE. Daardoor ben je niet meer gebonden aan de shitty cam die Bambu jou oplegt. Ik denk toch echt dat je een heleboel positieve punten mist.
Ik ben heel blij met mijn X1C, maar Prusa heeft hier gewoon een heel erg sterk product neergezet en als je dat ontkent, dan kijk je gewoon niet objectief naar mijn mening.
Kan jouw P1S zulke overhangs printen zonder support? Dacht het niet![]()
[Afbeelding]
Ik kijk er objectief naar. De CORE heeft dingen die de BL printers niet hebben en andersom. Daar houdt de objectieve vergelijking op & komt de subjectieve mening naar voren. Zoals ik al aangaf, ik zie op geen enkele manier de financiële meerwaarde van welke Prusa dan ook. Mogelijk met als enige uitzondering de XL, maar dat komt puur omdat ik me nog niet verdiept heb in toolchangers..
1) Je kan gewoon offline printen, als je dat wil. Zowel via netwerk, als met geheugenkaarten. Ideaal is het niet, maar ok. Het kán.Jerie schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:25:
Nice! Ik koop liever bij Prusa als de prijs/kwaliteit bijna even goed is als een Bambu. Want de afhankelijkheid van Chinese cloud vind ik maar niks. In dit geval kost een X1C Combo ook iets van 1350, al zal dit dan zonder combo zijn.
2) De combo is altijd met AMS
De P1S staat niet voor zover bekend op de nominatie om gewijzigd te worden in 2025?
Heb even gezocht maar kon daar niks over vinden, voor de zekerheid ff checken hier
Heb even gezocht maar kon daar niks over vinden, voor de zekerheid ff checken hier
Voor zover ik weet niet. Maar je weet het nooit natuurlijk. Ik denk dat veranderingen vooral zullen plaatsvinden op het gebied van firmware en software.Fraggert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:34:
De P1S staat niet voor zover bekend op de nominatie om gewijzigd te worden in 2025?
Waar ik nog op hoop is adaptive mesh bed leveling maar daar wacht ik al een jaar op. De A1 en A1 mini hebben dit al vanaf het begin en ik baal dat dit nog niet op de andere modellen terug te vinden is. Helemaal omdat de X1C nog steeds de machine is met een superieure MCU.
BL zou dit jaar een nieuw vlaggenschip introduceren, maar hebben aangegeven dat de ontwikkeling hiervan langer duurt dan gewenst & de machine Q1 volgend jaar uit komt. Dat is, voor zover het nieuws mij heeft bereikt, het enige wat officieel bekend is mbt printers.Fraggert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:34:
Je zou er logica op los kunnen laten & dat kán betekenen dat de X1c een trapje omlaag gaat qua kosten, daarmee zou de P1(s) ook omlaag kunnen, maar ook gewoon kunnen verdwijnen. Maar da's 100% speculatie.
Ik hoop sws op een prijsverlaging over de hele linie wanneer de nieuwe printer wordt geïntroduceerd. Maakt het allemaal nóg toegankelijker, ipv duurder. Al ben ik bang, gezien de prijsontwikkelingen overal, dat het nieuwe vlaggenschip gewoon een duurder model gaat zijn. Maar we kunnen dromen
HEEL duidelijk shots fired naar Bambu. Prusa doet inderdaad best veel mooie dingen met deze printer, als ze de reclame waarmaken. PLA printen met de deur gesloten kan de P1S in principe ook wel, maar Bambu raadt toch aan de deur open te houden. Letterlijk alles kunnen vervangen / onderhouden zonder dat je tegen rare dingen aanloopt die je printer potentieel verwijzen naar de prullenbak of gewoon niet te repareren zijn is ECHT super en met name dikke winst als je een productieomgeving draait waarbij downtime niet alleen storend is, maar ook geld en potentieel klanten kost. En een upgradepad voor de toekomst waarbij je Core one zomaar een Core 2/3/4 of Core 360 / Core One X, Core Series X etc kan worden klinkt ook erg goed, dat kan ook zomaar de nodige e-waste schelen. Vergeleken met de X1C misschien ook nog best een goede prijs als die pluspunten zwaar genoeg voor je wegen. Maar je krijgt wel minder voor je geld. Meerkleurenprints AMS-stijl? Een optie. Ook voor het aansluiten van je eigen camera moet je een optioneel GPIO bordje kopen. Of je gaat voor de Prusacam, maar da's net als bij Bambu 1 smaakje. En ook een optie.Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:09:
[...]
Sja, ik zie in jouw betoog nog niet echt sterke argumenten om eerlijk te zijn.
[Afbeelding]
Als je kijkt naar de prijs biedt de P1S (combi) qua printopties, -gemak en -kwaliteit dan opeens wel enorm veel per euro als je het vergelijkt met deze Core One. Neemt niet weg dat als het introductiefilmpje waargemaakt wordt, Prusa hier wel een mooie printer neerzet die met name voor de mensen die er ook nog mee (bij-)verdienen wel aantrekkelijk kan zijn.
Ik denk dat BL wil beginnen met een volgende generatie, de X2C. Zou mij niks verbazen als in de maanden/jaren hierna we een P2S en A2 gaan zien. Dit is volledig natte vingerwerk hoor.MC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:43:
[...]
BL zou dit jaar een nieuw vlaggenschip introduceren, maar hebben aangegeven dat de ontwikkeling hiervan langer duurt dan gewenst & de machine Q1 volgend jaar uit komt. Dat is, voor zover het nieuws mij heeft bereikt, het enige wat officieel bekend is mbt printers.
Je zou er logica op los kunnen laten & dat kán betekenen dat de X1c een trapje omlaag gaat qua kosten, daarmee zou de P1(s) ook omlaag kunnen, maar ook gewoon kunnen verdwijnen. Maar da's 100% speculatie.
Ik hoop sws op een prijsverlaging over de hele linie wanneer de nieuwe printer wordt geïntroduceerd. Maakt het allemaal nóg toegankelijker, ipv duurder. Al ben ik bang, gezien de prijsontwikkelingen overal, dat het nieuwe vlaggenschip gewoon een duurder model gaat zijn. Maar we kunnen dromen
Die Prusa Core ONE ziet er heel sexy uit. Daarnaast klinken de specs ook indrukwekkend en zie ik op internet altijd veel positieve buzz over Prusa voorbijkomen, dus die specs zullen het ook wel waar gaan maken. De prijs is wat aan de hoge kant, maar misschien is het ook gewoon wat zo'n machine kost als je je personeel fatsoenlijk betaald en je leveranciers niet uitknijpt. Dit is overigens geen sneer naar elke andere producent, ik ben niet ingelezen en weet niet of Prusa een heilig boontje is.
Wat dan wel weer vies tegenvalt is het gebrek aan compacte AMS. De huidige MMU3 is indrukwekkend, veel rollen/materialen tegelijkertijd, minder afval dan BL, maar neemt toch aanzienlijk meer ruimte in beslag dan de AMS (lite). Enkel rolletje aan de zijkant doet wel een beetje af aan hoe indrukwekkend het apparaat verder eruitziet.
Mijn DPD track&trace draait overuren maar lees ook op Reddit dat heel Europa op z'n filament wacht.
@Ohmarinus @MC Taz Man thanks, eind deze week wil ik de P1S combo bestellen aan huidige prijs van zo’n 770.
Er komen altijd wel weer nieuwe dingen, die P1S lijkt mij een hele mooie om dit in dit wereldje te stappen
Die Prusa is overigens wel weer een nextlevel gelikt ding
Er komen altijd wel weer nieuwe dingen, die P1S lijkt mij een hele mooie om dit in dit wereldje te stappen
Ja, sowieso is die P1S al heel erg goed. Het is het zeker waard, helemaal voor die prijs. Ik heb de X1C gekocht toen die nog 1629 euro kostte en heb er nog geen moment spijt van gehad eigenlijkFraggert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:34:
@Ohmarinus @MC Taz Man thanks, eind deze week wil ik de P1S combo bestellen aan huidige prijs van zo’n 770.
Wat denken jullie? Zal BL voor de nieuwe printer voor een gereedschapswisselaar gaan?
© ocf81 1981-infinity
Ik mis de pollocf81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:52:
Wat denken jullie? Zal BL voor de nieuwe printer voor een gereedschapswisselaar gaan?
Thanks, goed te horenOhmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:51:
[...]
Ja, sowieso is die P1S al heel erg goed. Het is het zeker waard, helemaal voor die prijs. Ik heb de X1C gekocht toen die nog 1629 euro kostte en heb er nog geen moment spijt van gehad eigenlijk
Prima instap!Fraggert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:34:
Waarom wachten? Eind van de week is 'tie uitverkocht! Zal je zienFraggert schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:34:
.....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is wel mijn verwachting. Daarom denk ik ook dat de nieuwe printer wel twee keer zo duur gaat zijn als de X1C. Een toolhead is al snel een paar honderd euro namelijk omdat het direct heel complex wordt kwa precisie. Tenzij ze weer iets heel slims hebben ontworpen.ocf81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:52:
Als het een toolchanger wordt, dan zit er sowieso op:
- flow calbration in de hotend zelf (uit de A1/mini)
- nozzle probing in de hotend zelf (om offsets te bepalen)
- eventueel een camera die de nozzle inspecteert gedurende het hele proces (zoiets als TAMV: https://github.com/DanalEstes/TAMV)
En de rest is gissen. Ik denk dat het printbed iets groter wordt dan de 256mm cubed van de P1P/S/X1C maar dit zal marginaal groter zijn. Zoals 300mm cubed ofzo. Ik denk dat een toolchanger veeeeeeeeel meer toegevoegde waarde heeft dan een groter printvolume.
Bottom line is dat het gewoon betrouwbaar moet werken, niet zoals de kinderziekten die de Prusa XL had met zijn toolchanger systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 19-11-2024 20:34 ]
Ik zit op TexelNaalroc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:29:
[...]
Waarom wachten? Eind van de week is 'tie uitverkocht! Zal je zien
Bakkies. Ik hou van bakkies. Mooie bakkies voor schroefies. mhh ja.
:strip_exif()/f/image/aRFyuIPaTOPvin6eTBZ7PCLS.jpg?f=fotoalbum_large)
Bronnen:
https://makerworld.com/en/models/786443#profileId-724175
https://makerworld.com/en/models/786462#profileId-724201
https://makerworld.com/en/makerlab/makeMySign
:strip_exif()/f/image/aRFyuIPaTOPvin6eTBZ7PCLS.jpg?f=fotoalbum_large)
Bronnen:
[ Voor 4% gewijzigd door Mday op 19-11-2024 20:42 ]
Ik hoop het & dan hopelijk een stuk betaalbaarder dan de Prusa versieocf81 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:52:
Qua prijs, weet ik het niet... Toen de X1 uitkwam, was die prijs revolutionair goedkoop voor een enclosed CoreXY printer, die de gebruiker niet in elkaar hoefde te zetten. Volgens mij was dat ding zelfs gewoon goedkoop, voor een CoreXY. Als ze die stunt nog een keer kunnen doen, kunnen we een toolchanger zien voor een redelijke prijs.Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:33:
[...]
Dat is wel mijn verwachting. Daarom denk ik ook dat de nieuwe printer wel twee keer zo duur gaat zijn als de X1C. Een toolhead is al snel een paar honderd euro namelijk omdat het direct heel complex wordt kwa precisie. Tenzij ze weer iets heel slims hebben ontworpen.
Als het een toolchanger wordt, dan zit er sowieso op:
- flow calbration in de hotend zelf (uit de A1/mini)
- nozzle probing in de hotend zelf (om offsets te bepalen)
- eventueel een camera die de nozzle inspecteert gedurende het hele proces (zoiets als TAMV: https://github.com/DanalEstes/TAMV)
En de rest is gissen. Ik denk dat het printbed iets groter wordt dan de 256mm cubed van de P1P/S/X1C maar dit zal marginaal groter zijn. Zoals 300mm cubed ofzo. Ik denk dat een toolchanger veeeeeeeeel meer toegevoegde waarde heeft dan een groter printvolume.
Bottom line is dat het gewoon betrouwbaar moet werken, niet zoals de kinderziekten die de Prusa XL had met zijn toolchanger systeem.
Nu ja, ik heb een P1S en heb toch de Prusa besteld om de P1S weer te vervangen. Ik ga er een beetje vanuit dat ie wat beter print dan de P1S, daarnaast is onderhoud op de P1S niet echt leuk, al heb ik nog niet veel hoeven doen, anders dan wat extruder dingetjes.MC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:10:
[...]
Heb het filmpje gezien en ben verre van onder de indruk van de meerwaarde die dat ding zou moeten bieden tov bijv. een P1s. Ding kost 1350 euro, ex verzendkosten. Kan je momenteel bekant 2 P1s-combo's voor kopen, en bijna 2 P1s'en met de normale prijs. Uiteraard ook ex verzendkosten.
Ik ga dan wel de AMS missen, dat is echt een heel fijn ding.
Oh, dit is voor het eerst dat ik dat hoor! Waar zie je dat precies? Ik dacht dat de deur juist dicht moest ivm geurtjes.PLA printen met de deur gesloten kan de P1S in principe ook wel, maar Bambu raadt toch aan de deur open te houden.
En wat is het probleem precies als je de deur dicht houdt? Is het dat de chamber temperatuur te hoog wordt? En wat krijg je dan als problemen? Dan kan ik dat in de gaten houden.
[ Voor 26% gewijzigd door Llopigat op 19-11-2024 21:40 ]
Het is duidelijk dat we er anders over denkenMC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:15:
[...]
Qua prijs, weet ik het niet... Toen de X1 uitkwam, was die prijs revolutionair goedkoop voor een enclosed CoreXY printer, die de gebruiker niet in elkaar hoefde te zetten. Volgens mij was dat ding zelfs gewoon goedkoop, voor een CoreXY. Als ze die stunt nog een keer kunnen doen, kunnen we een toolchanger zien voor een redelijke prijs.
Gebaseerd op wat BL naar buiten heeft gebracht over de nieuwe printer denk ik dat het volgende model toch wel 2.5K of meer gaat kosten.
Heated chamber, groter buildvolume, nieuwe tech die de grenzen verlegt kwa consumer printers, gepositioneerd boven de X1 (dus sowieso duurder dan de entry price van de X1), getarget op prosumers die cutting-edge tech willen...
En de grootste:
Features die tot nu toe niet voor mogelijk werden geacht in consumer-grade printers.
:strip_exif()/f/image/3K6LWxhytItSnKoBPkuqkhSI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou natuurlijk wel een fantastische stunt zijn als ze dit wel aanbieden voor de prijs van de X1C. Maar gezien hun eigen aankondiging gaat de prijs toch wel een stuk omhoog. Gezien het feit dat ze nu steeds meer spare parts (lagers, pulleys, etc) voor de oudere modellen gaan verkopen gaan die er ook nog lang niet uit denk ik. En prijstechnisch moet er toch wel een soort van gap zitten tussen de huidige flagship en de volgende, anders gaan ze met zichzelf concurreren in dezelfde doelgroep.
En als je 'm vergelijkt met een X1C? Dan wordt het een beetje anders. In feite hebben ze hier een machine neergezet die in een aantal opzichten beter is dan welke Bambu dan ook. Als je niet verder kunt of wilt kijken dan de aanschafprijs heb je misschien een ander beeld, maar dat lijkt mij stug, want je bent immers Apple gebruiker.MC Taz Man schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:10:
[...]
In de eerste plaats is de enclosure wel van een heel ander nivo als de Bambu. Veel makkelijker demontabel (dus niet een stalen fram met een paar stukken plastic erop geschroefd. De active heating is natuurlijk erg handig, want die enclosure van mijn X1C is zo lek als een mandje en ik krijg 'm met moeite boven de 45C, en dat kost minimaal een half uur. Met active heating en temp control door die fans, gaat het min of meer vanzelf. Volgens het verhaaltje kun je 'm ook gewoon gesloten laten (nouja...de schuifjes open geloof ik) met PLA of PETG printen.
En wat denken we dat de repareerbaarheid en onderhoudbaarheid? Dat is op de Bambu X en P wel even een dingetje. Zelfs die lead screws schoonmaken en invetten is rotklus omdat (vooral de achterste) ze zo lekker bereikbaar zijn. Ja, je kunt er tooltjes voor printen, maar bij een slimmer ontwerp zoals de Core One, kun je er gewoon makkelijker bij. En zaken repareren is veel en veel makkelijker. Dat waren inderdaad leuke digs naar Bambu, maar zeker niet verzonnen of overdreven. Als je op enig moment een idler moet vervangen op een Bambu, kom je aan de beurt.
Qua prijs zitten ze niet eens zo ver van de X1C af, als je (lekker oneerlijk) de kit pakt. Dan zit je 2 tientjes onder de prijs van een X1C. Assembled er een paar honderd boven, maar zoals gezegd, gaat het niet puur om de aanschafprijs. De MMU3 is apart, maar die kan dan wel weer 5 rollen aan, en poept niet zoveel. Dus als je die €400 uitgeeft, heb je een machine die een beetje duurder is dan de X1C, maar in principe ook meer kan.
Ik vind dat Prusa nu weer een keer zijn sterke kant heeft laten zien. Een beetje laat en er was Bambu Lab voor nodig, maar ik denk dat ze nu gezien hebben dat ze een beetje te lang op hun handen hebben gezeten. De prijs is alleszins redelijk voor wat die machine te bieden heeft. Zeker voor een Europees bedrijf tegenover een Chinees die ook nog eens bovenop de supply chain zit daar in China. Als je de prijs van een Mk4 vergelijkt met de bedslingers van Bambu, heb je een hard sell denk ik. Maar dit is nog wel in dezelfd prijsklasse en zeer zeker een aantrekkelijke machine. Niet voor iedereen natuurlijk. Niet iedereen vindt het belangrijk dat de machine makkelijk te repareren is of heeft een boodschap een een active heated chamber. Maar voor wie dat wel belangrijk is, heeft Prusa iets dat Bambu niet heeft. Dus ik ben nu weer benieuwd waarmee Bambu straks komt... Maar Core One betekent dat er ook al gewerkt wordt aan een Core Two
Prusa zit langer in deze business dan Bambu en heeft zich aardig te kakken gezet door zich te laten verrassen door Bambu Lab, maar laat nu zien dat ze geleerd hebben. En dat is goed. Concurrentie is goed. Dus is geen domme Bambu kloon zoals die dingen van Creality enzo. Dit is gewoon een echte degelijk en goede printer. Een echte Prusa!
Waar heb je de labels vandaan?Mday schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:
Bakkies. Ik hou van bakkies. Mooie bakkies voor schroefies. mhh ja.
[Afbeelding]
Bronnen:
© ocf81 1981-infinity
Mag ik even terug naar een niet-Black-Friday of Prusa onderwerp?
Heel simpel voor als je het weet, maar ik heb nog nooit de AMS een andere spoel zien kiezen als de huidige op is. BambuWikiLab werkt niet goed voor mij, want bij in alle plaatjes en filmpjes wordt gerefereerd naar de X1 en ik heb een P1.
Omdat ik het nu in 1 keer graag goed krijg, zou ik het op prijsstellen om een stappenplan te hebben om dat in te stellen, want ook de moderatie in de wiki geeft linkjes die weer werken (denk ik) op een X1, maar daar heb ik dus niks aan. Voor de goede orde, ik werk nagenoeg uitsluitend met Bambu Studio op mijn PC, niet op de telefoon.
Iemand die me daarbij op de juiste weg kan zetten aub.
Heel simpel voor als je het weet, maar ik heb nog nooit de AMS een andere spoel zien kiezen als de huidige op is. BambuWikiLab werkt niet goed voor mij, want bij in alle plaatjes en filmpjes wordt gerefereerd naar de X1 en ik heb een P1.
Omdat ik het nu in 1 keer graag goed krijg, zou ik het op prijsstellen om een stappenplan te hebben om dat in te stellen, want ook de moderatie in de wiki geeft linkjes die weer werken (denk ik) op een X1, maar daar heb ik dus niks aan. Voor de goede orde, ik werk nagenoeg uitsluitend met Bambu Studio op mijn PC, niet op de telefoon.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is dat niet de auto-refill optie bij Apparaat in Studio? Ik heb een een A1 combi en daar staat dit boven het plaatje van de AMS.
Rechtermuis click op het ontwerp wat je wilt printen en dan filament selecteren die je wilt gebruiken.Naalroc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:58:
[ Voor 57% gewijzigd door tlpeter op 20-11-2024 06:49 ]
@Señor Sjon Bij mijn A1 Combo staat auto-refill standard/automatisch aan.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:40:
Is dat niet de auto-refill optie bij Apparaat in Studio? Ik heb een een A1 combi en daar staat dit boven het plaatje van de AMS.
De auto-refill werkt op de A1 Combo zelfs als je tussendoor wisselt: begonnen met 4 kleuren waar van 1 de hoofdkleur (voor de bovenlagen) die bijna op was. Eigenlijk 5 kleuren print dus al tijdens printen spoelen gewisseld. Nadat de 3 andere kleuren klaar waren die er tijdens het printen afgehaald en de refill kleur erop gezet. Deze wordt door de A1 automatisch gedetecteerd en naar gewisseld wanneer de eerste leeg is. Super handig dit.
Zelf ontworpen en geprint met make my sign, derde bronlink. Als je wil kan ik je de 3mf sturen.
Ik denk dat jij onderste optie bedoelt in de screenshot hieronder? In Bambu Studio vindt je dit bij Device en dan op het zeshoekige icoontje klikken (wat rechts onderin mijn screenshot staat)Naalroc schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:58:
/f/image/rTZ9ckw7OcPn1R25FFPgSpQ7.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou het overigens wel superfijn vinden als ik bij die optie ook kan aangeven --> andere kleur is ook prima. Voor praktische prints boeit het me niet dat als mijn zwart op is, hij verder gaat met grijs. Enige manier om daar nu omheen te trucen is door in Studio een 'foutieve' kleur op te geven voor die rol, zodat ie ze wel als identiek ziet.
#firstworldproblems
#firstworldproblems
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Heb je misschien een linkje naar dit model voor mij om te testen? Ik zie zo 1 2 3 geen reden waarom een BL printer dit niet zou kunnen. Maar ik zoek graag de grenzen op. Word tot nu toe telkens verrast. Zoals bijvoorbeeld deze bridges van 1 tot 10cm overspanning zonder support, geprint op mijn X1C:Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:09:
[...]
[Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
Dat ziet er goed uit! Ik weet niet welk model het is. Die foto komt uit een artikel over de CORE printer van Prusa.JorneB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:10:
[...]
Heb je misschien een linkje naar dit model voor mij om te testen? Ik zie zo 1 2 3 geen reden waarom een BL printer dit niet zou kunnen. Maar ik zoek graag de grenzen op. Word tot nu toe telkens verrast. Zoals bijvoorbeeld deze bridges van 1 tot 10cm overspanning zonder support, geprint op mijn X1C:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar ik ga even zoeken want ik vind het wel leuk als het je lukt met de X1C!
Even later... Volgens mij heb ik het gevonden:
https://www.printables.co...ang-torture-test-no-suppo
Ah, ok. Makerworld vraagt om in te loggen bij die link, dus daar stopt het verhaal dan voor mij. Ik heb nog iets van 50 labeltjes die ik wil maken, dus dan moet ik daar zelf even een scad voor schrijven o.i.d. Ik ga geen account aanmaken bij Makerworld. Terecht of niet, ik vertrouw BL niet met mijn data en zal die dus ook niet aan die lui geven.Mday schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:29:
[...]
Zelf ontworpen en geprint met make my sign, derde bronlink. Als je wil kan ik je de 3mf sturen.
© ocf81 1981-infinity
Ja, ik heb al een paar workarounds gelezen waardoor je met wat handwerk eigenlijk oneindig aantal kleuren kan gebruiken door telkens opvolgende wisselmomenten te gebruiken om de spoel die idle is te wisselen terwijl hij met een andere kleur aan het printen is.Joove schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:28:
[...]
@Señor Sjon Bij mijn A1 Combo staat auto-refill standard/automatisch aan.
De auto-refill werkt op de A1 Combo zelfs als je tussendoor wisselt: begonnen met 4 kleuren waar van 1 de hoofdkleur (voor de bovenlagen) die bijna op was. Eigenlijk 5 kleuren print dus al tijdens printen spoelen gewisseld. Nadat de 3 andere kleuren klaar waren die er tijdens het printen afgehaald en de refill kleur erop gezet. Deze wordt door de A1 automatisch gedetecteerd en naar gewisseld wanneer de eerste leeg is. Super handig dit.
Daar heb je ook Internet om te kunnen bestellen..
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.