Voorzover ik weet zijn de blauwe giftig, de oranje niet.DeGroteMuis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:22:
[...]
Wat @pimlie zegt: Losse korrels van silicagelshop, goed verpakt, snel geleverd en werken prima. Gewoon prima korrels, geen gruis. Enige dat je als minpuntje kan zien, het zijn allemaal indicatorkorrels en die zijn in principe giftig. Maar je moet ze ook niet niet gebruiken als fidget tool, in de oven drogen naast je zelfgemaakte lasagne, of opeten natuurlijk
Werkt idd prima, destijds ook z’n Duits afhaalpunt geregeld.Fraggert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:00:
@Naalroc @Señor Sjon er is hier een topic over zo’n pakketpunt voor Nederlanders, mocht je echt per se die wilt bestellen is dat misschien nog een optie, moet je het spul wel ophalen natuurlijk.
Ik dacht ik gooi “m er effe in als optie.
Gevonden:
DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders
Ps.
Nu zal het met het meeste 3D print spul wel loslopen maar mocht je er aan denken om dit te gebruiken om bijvoorbeeld chloortabletten voor ie zwem/bubbelbad te bestellen omdat die in Duitsland ook zo lekker goedkoop zijn in 5KG emmers dan lukt dit niet omdat bepaalde gevaarlijke stoffen niet via die afhaalpunten gaan. Geen idee of dit ook voor bv resin zo is.
Persoonlijk zou ik die oranje ook niet in m'n mond stoppen, maar goed... Dat ben ikrinkel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:28:
[...]
Voorzover ik weet zijn de blauwe giftig, de oranje niet.
De blauwe is inderdaad een stuk ernstiger, maar de oranje bevat methylviolet als indicator. Hoewel de silicagel regelmatig geadverteerd wordt als niet giftig omdat het gehalte methylviolet laag is met 0,1-0,5%, geldt wel dat het nog steeds geen hele fijne stof is. De SDS van methylviolet, mocht je geïnteresseerd zijn: https://www.dcfinechemica...%20(EN)/114960-SDS-EN.pdfrinkel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:28:
[...]
Voorzover ik weet zijn de blauwe giftig, de oranje niet.
En die van de silicagel: https://www.labshop.nl/wp...GEL-Orange-UK-Labshop.pdf
Als je er verstandig mee omgaat komt het vast goed, maar helemaal risicovrij is het niet.
Klinkt goed, TPU voor in de AMS! Maar wat moet ik me erbij voorstellen qua toepassingen? Even gekeken naar de schaalverdeling en 68D lijkt wel behoorlijk hard?smoken schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:42:
[...]
Yes, leuk spul kan ik vertellen uit betrouwbare bron ;-)
Shore hardness is 68d dus het is een stukje minder flexibel dan "normale" TPU.
Gaat hele leuke toepassingen mogelijk maken, aangezien je nu dus eenvoudig multi material kunt printen met TPU in je AMS!
Ik heb dpd voor filaments en dhl voor de printer.lubbertkramer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:52:
[...]
Juich niet te vroeg, als het DHL is kan het redelijk snel komen (al ligt het vaak 1-3 dagen nog bij Bambu) en via DPD lag mijn afgelopen bestelling gewoon nog 7 dagen bij Bambu
DHL lijkt vandaag verstuurd te zijn. Voor DPD alleen aangemeld.
Maar had al rekening gehouden volgende week.
Hier ook met DHL al het land uit. DPD ligt nog in warehouse...DarkChylde schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb dpd voor filaments en dhl voor de printer.
Vergeet niet dat de printer al kant en klaar in een doos zit, dus daar hoeft letterlijk alleen een verzendlabel opgeplakt te worden. Filament e.d. moet eerst verzameld worden, kan me goed voorstellen dat ze daar ook verschillende magazijnen voor gebruiken.DarkChylde schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb dpd voor filaments en dhl voor de printer.
Mocht iemand anders ook op de nieuwe kleuren hebben zitten wachten, alle (oude & nieuwe) PLA basic kleuren lijken sinds gisteren op voorraad te zijnpimlie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:09:
[...]
Die nieuwe kleuren zijn ook een beetje jammer, zitten mooie kleuren tussen maar bijna geen een daarvan is op voorraad. Turquoise zou bv. gister op voorraad komen, maar zoals wel vaker kloppen die verwachtte beschikbaarheidsdatums niet
Ik heb sinds korte tijd een A1 en wat een prachtige machine is dit. Op werk (onderwijs) heb ik in december 2023 een paar Creality K1 Max machines gekocht om met de leerlingen mee te kloten. Hierbij altijd Creality Slicer gebruikt. Dat programma “werkt” maar is niet echt gebruiksvriendelijk. Zeker niet voor collega’s die wat minder vaardig zijn in het lezen en begrijpen van alle functies en instellingen.
De A1 is nu een kleine 3 weken in mijn bezit, het eerste grote project was de AMS Lite enclosure (geprint in PLA, bevestigingsmateriaal in PETG) en de AMS wallmount voor een IKEA Skadis bord (mount aan Skadis-zijde en AMS-zijde beiden in PETG geprint) en ik blijf mij verbazen wat voor absolute kwaliteit dit apparaat produceert met instellingen die meekomen vanuit Makerworld.
Inmiddels heb ik mijn derde bestelling bij Bambu geplaatst. Alle nozzles van 0.2 tot 0.8mm (in gehard staal indien mogelijk) en heel veel filament. Vooral PLA Metal laat de lagen bijna verdwijnen. Basic print ook prachtig in het wit. PETG HF moet ik nog proberen maar Basic en Translucent werken probleemloos in zeer hoge kwaliteit. Binnenkort komt ook de TPU for AMS binnen en daar heb ik erg veel zin in.
Wat mensen je niet bij de aanschaf van een 3D printer vertellen is dat je ineens ook allemaal dingen bestelt als kogellagers, m2/3/4/5 schroeven in allerlei lengtes, luchtdichte plastic cornflakes bakken en ga zo maar door. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin. Ik heb al heel wat kleine klusjes in huis waar ik al langer passief mee bezig was. Denk aan het bevestigen van een elektrische tandenborstel aan de muur. Wc-rol houder of het opruimen van de kruidenla in de keuken.
Dingen die nog wat tegenvallen, maar oplosbaar zijn: de kabellengte van de AMS Lite geeft weinig ruimte voor het creatief wegwerken van zo’n behoorlijke unit. De verlenger van AliExpress werkt maar de fitting van de AMS kabel in het female eind is wankel en heb ik vastgezet met tiewraps. Inmiddels een 2m versie in mijn bezit en denk ik er aan om de AMS open te maken om de kabel direct te vervangen. De camera is ook dikke schijt. De framerate is niet eens het grootste probleem maar ik kan uit bed precies niks zien als ik wil checken of mijn first layer wel goed zit. Gelukkig kan je hier ook een mod voor printen en kan je de bestaande camera op een andere plek aanbrengen. Ook ga ik een extra led strip aanbrengen. De vraag is alleen of ik die ga top mounten of aan de onderzijde van de X-axis ga plakken.
Dit ding is een echte aanrader voor mensen die al langer denken aan een 3D printer en het leuker vinden om te tinkeren aan je prints dan aan je printer.
De A1 is nu een kleine 3 weken in mijn bezit, het eerste grote project was de AMS Lite enclosure (geprint in PLA, bevestigingsmateriaal in PETG) en de AMS wallmount voor een IKEA Skadis bord (mount aan Skadis-zijde en AMS-zijde beiden in PETG geprint) en ik blijf mij verbazen wat voor absolute kwaliteit dit apparaat produceert met instellingen die meekomen vanuit Makerworld.
Inmiddels heb ik mijn derde bestelling bij Bambu geplaatst. Alle nozzles van 0.2 tot 0.8mm (in gehard staal indien mogelijk) en heel veel filament. Vooral PLA Metal laat de lagen bijna verdwijnen. Basic print ook prachtig in het wit. PETG HF moet ik nog proberen maar Basic en Translucent werken probleemloos in zeer hoge kwaliteit. Binnenkort komt ook de TPU for AMS binnen en daar heb ik erg veel zin in.
Wat mensen je niet bij de aanschaf van een 3D printer vertellen is dat je ineens ook allemaal dingen bestelt als kogellagers, m2/3/4/5 schroeven in allerlei lengtes, luchtdichte plastic cornflakes bakken en ga zo maar door. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin. Ik heb al heel wat kleine klusjes in huis waar ik al langer passief mee bezig was. Denk aan het bevestigen van een elektrische tandenborstel aan de muur. Wc-rol houder of het opruimen van de kruidenla in de keuken.
Dingen die nog wat tegenvallen, maar oplosbaar zijn: de kabellengte van de AMS Lite geeft weinig ruimte voor het creatief wegwerken van zo’n behoorlijke unit. De verlenger van AliExpress werkt maar de fitting van de AMS kabel in het female eind is wankel en heb ik vastgezet met tiewraps. Inmiddels een 2m versie in mijn bezit en denk ik er aan om de AMS open te maken om de kabel direct te vervangen. De camera is ook dikke schijt. De framerate is niet eens het grootste probleem maar ik kan uit bed precies niks zien als ik wil checken of mijn first layer wel goed zit. Gelukkig kan je hier ook een mod voor printen en kan je de bestaande camera op een andere plek aanbrengen. Ook ga ik een extra led strip aanbrengen. De vraag is alleen of ik die ga top mounten of aan de onderzijde van de X-axis ga plakken.
Dit ding is een echte aanrader voor mensen die al langer denken aan een 3D printer en het leuker vinden om te tinkeren aan je prints dan aan je printer.
Dank voor je lange review. Leuk om te lezen. Ik denk er al een tijdje over na; voor het printen van terrein voor diorama's e.d.. Ook de A1 maar zonder AMS (ondanks dat iedereen AMS aanbeveelt). Switchen tussen kleuren hoeft voor mij niet want ik verf het toch. Voor het printen van supports in ander materiaal kan het handig zijn maar rechtvaardigt voor mij de prijs niet van € 301 naar € 456. Voor terrein is PLA het meest geschikt dus dat zal er standaard aan hangen.Mozy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:23:
Ik heb sinds korte tijd een A1 en wat een prachtige machine is dit.
Ben al maanden op Facebookgroepen voor Bambu aan het meelezen. Goed om vooraf de problemen en mogelijkheden een beetje te verkennen. Ik ben alleen een beetje bang voor de vochtigheid. Ik heb een paar dagen geleden gemeten en kom uit op 70 RH in de kamer waar ik deze wil zetten. 60 RH in de woonkamer maar vanwege het geluid zet ik het liever niet daar. De reacties lopen uiteen: droger is een must tot het duurt maanden voordat de vochtigheid tot een probleem leidt bij PLA. Wat zijn de ervaringen hier over het algemeen? Zijn er meer mensen die in een kamer met 70 RH zonder problemen PLA printen?
Ok ik besef me dat deze vraag in dit topic een beetje het type is van “wij van WC eend”, maar ik vraag het toch 
Ik heb sinds december 2020 een Ender 3 V2. Super veel plezier mee gehad, leuke prints mee gemaakt. En in het begin een beetje aanklooien met instellingen en tweaks aan het apparaat, erg leuk om te doen. Ik heb vooral kant en klare ontwerpen gedownload en geprint, maar in de loop der tijd zelf ook wat ontworpen.
Ik merk echter dat ik het laatste jaar amper wat print. Vooral door gedoe met afstelling, vastlopers, spaghetti, etc. Waar ik in het begin het tweaken nog wel leuk vond merk ik nu dat ik er simpelweg de tijd en energie niet meer voor heb. Af en toe wil ik gewoon een print aanzetten zonder gedoe. Bovendien duren sommige prints nogal lang. De Bambu Lab A1 lijkt me een fantastische opvolger. En wat mij betreft komt er dan meteen een AMS bij want multicolor printen lijkt me geweldig, ondanks het verlies wat er bij komt kijken. Zeker om bijvoorbeeld figuren te kunnen printen voor mijn jonge kinderen.
Het is nu Black Friday en mijn vrouw wil mij een cadeau doen en begon over deze printer. Geen idee of dat een hint is dat ze me minder wil zien, maar goed
Ik had er tot dan toe eigenlijk niet over nagedacht, maar het begon toch weer te kriebelen.
Maar ik vraag me ook af: als ik deze printer heb, ga ik dan wel meer printen? Want ik denk ook zo: als ik het echt nog zo leuk had gevonden dan had ik waarschijnlijk nog wel dagelijks of wekelijks geprint? Is er hier ervaring met een soortgelijke overstap waardoor deze “hobby” weer opgeleefd is?
Ik heb sinds december 2020 een Ender 3 V2. Super veel plezier mee gehad, leuke prints mee gemaakt. En in het begin een beetje aanklooien met instellingen en tweaks aan het apparaat, erg leuk om te doen. Ik heb vooral kant en klare ontwerpen gedownload en geprint, maar in de loop der tijd zelf ook wat ontworpen.
Ik merk echter dat ik het laatste jaar amper wat print. Vooral door gedoe met afstelling, vastlopers, spaghetti, etc. Waar ik in het begin het tweaken nog wel leuk vond merk ik nu dat ik er simpelweg de tijd en energie niet meer voor heb. Af en toe wil ik gewoon een print aanzetten zonder gedoe. Bovendien duren sommige prints nogal lang. De Bambu Lab A1 lijkt me een fantastische opvolger. En wat mij betreft komt er dan meteen een AMS bij want multicolor printen lijkt me geweldig, ondanks het verlies wat er bij komt kijken. Zeker om bijvoorbeeld figuren te kunnen printen voor mijn jonge kinderen.
Het is nu Black Friday en mijn vrouw wil mij een cadeau doen en begon over deze printer. Geen idee of dat een hint is dat ze me minder wil zien, maar goed
Maar ik vraag me ook af: als ik deze printer heb, ga ik dan wel meer printen? Want ik denk ook zo: als ik het echt nog zo leuk had gevonden dan had ik waarschijnlijk nog wel dagelijks of wekelijks geprint? Is er hier ervaring met een soortgelijke overstap waardoor deze “hobby” weer opgeleefd is?
Met een Bambu Lab verandert je hobby van de printer naar printenDenman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
Ok ik besef me dat dit deze vraag in dit topic een beetje het type is van “wij van WC eend”, maar ik vraag het toch
Het is nu Black Friday en mijn vrouw wil mij een cadeau doen en begon over deze printer. Geen idee of dat een hint is dat ze me minder wil zien, maar goedIk had er tot dan toe eigenlijk niet over nagedacht, maar het begon toch weer te kriebelen.
Ik zit tussen de 60 en 70% in.Paul_1982 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:28:
[...]
Zijn er meer mensen die in een kamer met 70 RH zonder problemen PLA printen?
Heb mijn filament één keer gedroogt in de 10+ jaar dat ik een 3D printer heb.
Met PLA werkelijk nog nooit problemen gehad op de bambu P1P.
Máár ik gebruik wel een AMS, druppel staat nu op 4.
Rollen die niet in de AMS liggen, liggen in dezelfde kast als de printer staat open en bloot
Geen ervaring, want ik ben juist niet eerder eraan begonnen vanwege het gedoe, maar even creatief je post gequote.Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
Ik merk echter dat ik het laatste jaar amper wat print. Vooral door gedoe met afstelling, vastlopers, spaghetti, etc. Waar ik in het begin het tweaken nog wel leuk vond merk ik nu dat ik er simpelweg de tijd en energie niet meer voor heb. Af en toe wil ik gewoon een print aanzetten zonder gedoe. Bovendien duren sommige prints nogal lang.
Korte versie: Hetgene waarvan je zelf aangeeft dat je van de hobby afhoudt, lost de Bambu voor 95% op.
Als je geen zin meer hebt om te printen vooral omdat je het zat bent om continu te moeten klungelen met afstellen, dan biedt de Bambu iets waar je veel plezier van gaat hebben. Oké, ik heb een P1S combi genomen, dus niet 1 op 1 vergelijkbaar misschien, maar behalve 1 mislukte print met CC3D PLA silk omdat ik lekker eigenwijs de instellingen van de filament fabrikant had overgenomen en daardoor een bed adhesion fail omdat het printbed te koud stond, is het printen zonder prutsen geweest. Soms met iets minder resultaat omdat het gedownloade model niet super was, omdat supports vastzaten of omdat ik zelf een kromme prutsinstelling gedaan had in de slicer, maar in de paar weken dat ik de printer heb vooral veel geprint zonder problemen. Natuurlijk zal je altijd wel een keertje moeten klussen aan het apparaat, al is het maar regulier onderhoud, maar het is vooral veel printen en weinig gedoe.
Slim dat die Black Friday een maand duurt.. na een poosje twijfelen de trekker over gehaald en m’n eerste printer besteld, een A1 zonder AMS maar met 6 rollen filament en twee extra maten nozzles. Heel benieuwd naar t uiteindelijke gebruik van de printer. Valt een beetje in de categorie niet echt nodig maar als je hem hebt is er meer te printen.
Dat besef ik me ook. Ik was ook niet zozeer naar reviews van het apparaat, want die zijn overwegend heel erg positief. Maar meer naar ervaringen of mensen ook meer gaan printen na deze upgraderafvhoof schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:58:
[...]
Met een Bambu Lab verandert je hobby van de printer naar printen. Maar ja, het is wel een "wij van WC Eend..." vraag in dit topic
Maar dat is een duidelijk antwoord ja, daar ben ik naar op zoek
Dat klinkt goed ja. Ik merk nu dat ik wel eens denk: ah dat is wel cool om te printen voor de kids. En er dan niet aan begin want gedoe. Die drempel zal met een A1 al een stuk lager zijn verwacht ik.DeGroteMuis schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:02:
[...]
Geen ervaring, want ik ben juist niet eerder eraan begonnen vanwege het gedoe, maar even creatief je post gequote.![]()
Korte versie: Hetgene waarvan je zelf aangeeft dat je van de hobby afhoudt, lost de Bambu voor 95% op.
Als je geen zin meer hebt om te printen vooral omdat je het zat bent om continu te moeten klungelen met afstellen, dan biedt de Bambu iets waar je veel plezier van gaat hebben. Oké, ik heb een P1S combi genomen, dus niet 1 op 1 vergelijkbaar misschien, maar behalve 1 mislukte print met CC3D PLA silk omdat ik lekker eigenwijs de instellingen van de filament fabrikant had overgenomen en daardoor een bed adhesion fail omdat het printbed te koud stond, is het printen zonder prutsen geweest. Soms met iets minder resultaat omdat het gedownloade model niet super was, omdat supports vastzaten of omdat ik zelf een kromme prutsinstelling gedaan had in de slicer, maar in de paar weken dat ik de printer heb vooral veel geprint zonder problemen. Natuurlijk zal je altijd wel een keertje moeten klussen aan het apparaat, al is het maar regulier onderhoud, maar het is vooral veel printen en weinig gedoe.
Kan ook bevestigen dat ik veel meer ben gaan printen na het aanschaffen van mijn X1C. Van Ender 3 V2 naar X1C was echt mindblowing haha.Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
[...]
Dat besef ik me ook. Ik was ook niet zozeer naar reviews van het apparaat, want die zijn overwegend heel erg positief. Maar meer naar ervaringen of mensen ook meer gaan printen na deze upgrade
[...]
Dat klinkt goed ja. Ik merk nu dat ik wel eens denk: ah dat is wel cool om te printen voor de kids. En er dan niet aan begin want gedoe. Die drempel zal met een A1 al een stuk lager zijn verwacht ik.
Ik ben ook begonnen met de Ender 3v2. Gelukkig al een behoorlijke tijd overgestapt naar een betere printerDenman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
Ok ik besef me dat dit deze vraag in dit topic een beetje het type is van “wij van WC eend”, maar ik vraag het toch
Het is nu Black Friday en mijn vrouw wil mij een cadeau doen en begon over deze printer. Geen idee of dat een hint is dat ze me minder wil zien, maar goedIk had er tot dan toe eigenlijk niet over nagedacht, maar het begon toch weer te kriebelen.
Of je meer gaat printen, ligt vooral aan jezelf. Ik wel, omdat ik merk dat mijn printer het gewoon doet. Ik hoef niet meer te kloten, tweaken, af te stellen, etc. Uiteraard gaat er met regelmaat het één en ander fout, maar dat hoort bij fabricage, wat we eigenlijk doen.
Ik merk dat ik af en toe gewoon op zoek ga naar modellen om te printen, gewoon omdat het kan
Welke printer de beste is, ligt vooral aan je voorkeuren. Persoonlijk zou ik, indien het budget aanwezig is, altijd de P1s aanraden. Dicht, CoreXY & zeer schappelijk geprijsd. Wil je alle toeters en bellen, de X1c, maar dan moet je imo wel geld over hebben. De A1 (mini) is voor de budget/ruimte-vriendelijke optie.
Voor alle printers geldt; ik adviseer altijd een AMS. Puur voor het gemak.
Als ik die BF "acties" zo bekijk voor de A1-mini met AMS, dan zijn het nog steeds dezelfde prijzen als voorheen
Het is dat die AMS wel een soort van must is maar dan vind ik het totaalbedrag weer net ff te hoog voor het mooie wetende dat het niet blijft bij 1 rol filament en 1 nozzle

Het is dat die AMS wel een soort van must is maar dan vind ik het totaalbedrag weer net ff te hoog voor het mooie wetende dat het niet blijft bij 1 rol filament en 1 nozzle
A1-mini heeft dan ook geen aanbieding. De A1 wel.
Ik heb uiteindelijk voor de A1 gekozen omdat het prijsverschil met de P1S te groot was, de A1 blijkbaar beter verticaal print en toch een net wat nieuwer model is. Dan maar geen ABS printen.
Ik heb uiteindelijk voor de A1 gekozen omdat het prijsverschil met de P1S te groot was, de A1 blijkbaar beter verticaal print en toch een net wat nieuwer model is. Dan maar geen ABS printen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik denk het wel, het is tegenwoordig zo makkelijk om even een printje aan te zetten vanuit Makersworld of Printables.com. Als je lid bent van wat leuke patreons dan krijg je er zelfs voor gekleurde 3mf's bij voor Bambu printers met een AMS.Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
[...]
Dat besef ik me ook. Ik was ook niet zozeer naar reviews van het apparaat, want die zijn overwegend heel erg positief. Maar meer naar ervaringen of mensen ook meer gaan printen na deze upgrade
[...]
Los van het feit dat je ook veel meer leukere dingen kan doen dan alleen functioneel printen. Zo ben ik laatst begonnen met Hueforge printjes en het is geweldig om zo mooie 3d art portretten te maken.
Wat ook nog een voordeel is, dat je al een ervaren 3d hobbyist bent, dus als er iets verkeerd gaat (vaak user error) dat jij het zo gevonden/gefixed hebt.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik heb begin dit jaar de overstap van de Ender 3 Pro naar een P1S gemaakt. Geen moment spijt gehad. Ik ben veel meer gaan printen dan ik ooit verwacht had. Het afval dat ik heb door filament wissels bij kleuren prints, valt in het niet met het afval dat ik had met mislukte prints. :-)Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:48:
Ok ik besef me dat deze vraag in dit topic een beetje het type is van “wij van WC eend”, maar ik vraag het toch
Inhoudelijker, voor mij is P1S de eerste 3D printer. Gekocht op aanraden van goede maat waar het een uit de hand gelopen hobby voor is (werkende F35B VTOLs en nog wat meer vliegtuigen...Denman schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:19:
Inderdaad, nu je het zegt. Heeft iemand anders nog tips voor een goed basisassortiment aan magneten, schroeven/bouten, veertjes e.d.? Heb nu eigenlijk alleen 4 stuks verzonken M4x25 nodig, maar misschien is een assortiment idd handigerMozy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:23:
IWat mensen je niet bij de aanschaf van een 3D printer vertellen is dat je ineens ook allemaal dingen bestelt als kogellagers, m2/3/4/5 schroeven in allerlei lengtes, luchtdichte plastic cornflakes bakken en ga zo maar door.
En dat moet dan natuurlijk wel weer allemaal in zelf geprinte bakjespimlie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:16:
[...]
Inderdaad, nu je het zegt. Heeft iemand anders nog tips voor een goed basisassortiment aan magneten, schroeven/bouten, veertjes e.d.? Heb nu eigenlijk alleen 4 stuks verzonken M4x25 nodig, maar misschien is een assortiment idd handiger

Mijn P1S combo is binnen. Tussen de middag uitgepakt etc. Nu is hij een Benchy aan het printen. Wat me tot nu toe opvalt is de snelheid, niet alleen met printen zelf, maar ook met opwarmen etc. Er zaten 2 spoelen met een beetje groen en oranje PLA bij, dus ik kan wat kleine dingen proberen.
Veel plezier met je P1S.Eddye schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:05:
Mijn P1S combo is binnen. Tussen de middag uitgepakt etc. Nu is hij een Benchy aan het printen. Wat me tot nu toe opvalt is de snelheid, niet alleen met printen zelf, maar ook met opwarmen etc. Er zaten 2 spoelen met een beetje groen en oranje PLA bij, dus ik kan wat kleine dingen proberen.
Het stock Benchy profiel is wel aangepast voor snelheid heb ik gelezen. In werkelijkheid print mijn A1 minder snel dan tijdens de Benchy, maar dat ervaar ik niet als een probleem.
Ik heb al een keer geprobeerd om de bouwmarkt in te lopen met een lijstje maar je staat je kapot te turen op het schap en het is een soort "lengte/diameter/kop, kies 2" waar je in belandt. Los van alle dingen die mensen verkeerd terughangen.pimlie schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:16:
[...]
Inderdaad, nu je het zegt. Heeft iemand anders nog tips voor een goed basisassortiment aan magneten, schroeven/bouten, veertjes e.d.? Heb nu eigenlijk alleen 4 stuks verzonken M4x25 nodig, maar misschien is een assortiment idd handiger
Bij de eerste opstart vraagt ie om calibratie, daar zit ook noise-calibration in. Alleen deed dit bij mij dus niks, veel herrie.Eddye schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:05:
Vervolgens heb ik deze calibratie nogmaals los uitgevoerd, dat was dag en nacht verschil.
Dus... als ie erg veel herrie maakt...
Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht, maar ik snap dat erg veel mensen de AMS aanbieden. Kan het niet laten omdat zelf toch ook nog even te doen. Ik heb nog niks in multicolor geprint, maar de AMS stelt je wel instaat om probleemloos te wisselen tussen kleuren en type materialen. Gezien jouw gebruikssituatie klinkt dat echter als niet een ijzersterk voordeel. Ik print nu nog veel practische dingen voor in het huis en daar kan PETG een betere toepassing zijn dan PLA.Paul_1982 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:28:
[...]
(...)
Ook de A1 maar zonder AMS (ondanks dat iedereen AMS aanbeveelt). Switchen tussen kleuren hoeft voor mij niet want ik verf het toch. (...) Voor terrein is PLA het meest geschikt dus dat zal er standaard aan hangen.
(...) Wat zijn de ervaringen hier over het algemeen? Zijn er meer mensen die in een kamer met 70 RH zonder problemen PLA printen?
Hier in huis is het gemiddeld vochtig. Goed geïsoleerde en beluchte jaren 90 woning maar we hebben grondwater vrij hoog staan hier. Ik heb mijn eerste dingen aan de spoel geprint. Dat gaf totaal geen problemen in PLA en PETG, maar binnen 1 week was de AMS Lite behuizing en wallmount af en sindsdien zitten de 4 AMS rollen met dessicant houders in de behuizing. In de behuizing is het 30% RH en om de behuizing 50% RH. In de cornflakes container zit een rol met dessicant luchtdicht in 10% RH bij 20 graden. Van andere RH meters in huis weet ik dat het kan schommelen naar 70%+ als we weer een eindeloos regenseizoen hebben maar ook 30% in de winter wanneer het heel droog en koud is buiten.
Op internet lees ik de laatste tijd wat ruggespraak bij het argument dat drogen de sleutel tot goddelijk 3d-printen is. Zeker basic PLA is veel minder vochtgevoelig dan sommige je doen denken, mijn ervaring is nog te gering omdat zelf te kunnen bevestigen.
Hij maakt inderdaad behoorlijk wat lawaai. Dat ga ik straks even proberen. Bedankt voor de tip.rinkel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:35:
[...]
Bij de eerste opstart vraagt ie om calibratie, daar zit ook noise-calibration in. Alleen deed dit bij mij dus niks, veel herrie.
Vervolgens heb ik deze calibratie nogmaals los uitgevoerd, dat was dag en nacht verschil.
Dus... als ie erg veel herrie maakt...
Dank voor alle adviezen en informatie.
Ik zit nu te denken aan de A1 mini combo, maar vraag me af of deze open printer veel geur en stof maakt, naast geluid. Printer zou in mijn hobby kamer komen te staan, naast de slaapkamer.
Nog niets besteld dus kan nog wijzigen.
Ik zit nu te denken aan de A1 mini combo, maar vraag me af of deze open printer veel geur en stof maakt, naast geluid. Printer zou in mijn hobby kamer komen te staan, naast de slaapkamer.
Op een open printer print je geen ABS of andere hoge temp materialen, die stinken vaak.Japio_342 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:36:
Dank voor alle adviezen en informatie.
Ik zelf vind PLA wel lekker ruiken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
PETG ruik ik niet.
Herkenbaar..van een Ender 3 S1 Pro naar een X1 Carbon met AMS was zeker ook mindblowing. Heb 'm sinds 5 juli en inmiddels al zo'n 800 printuren..BioHazard schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:23:
[...]
Kan ook bevestigen dat ik veel meer ben gaan printen na het aanschaffen van mijn X1C. Van Ender 3 V2 naar X1C was echt mindblowing haha.
Dus ja...je gaat er zeker meer van printen..
Hang er een beetje vanaf wat je precies met de printer wilt doen. ALs je dingetjes wilt maken zoals op http://makerworld.com dan kun je het beste zo'n AMS erbij nemen.Japio_342 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:30:
Hallo, ik wil graag beginnen met 3D printen, en mijn oog viel op de A1 mini nu in de aanbieding als combo. Mijn vraag is, wat is slim om mee te bestellen nu er black friday kortingen zijn, wat heb je allemaal nodig?
Groeten, Jaap
Gezien je profiel, ben wat ouder en wellicht heb je wat extra centen.... dan is het leuk om met meer dan in één kleur te kunnen printen. Zeker als je aardigheden voor iemand ander gaat printen.
Ikzelf zit wat meer in de electronica hoek, ik repareer dingen die kappot zijn gegaan in huis, ik maak kastjes voor de projecten... dat soort dingen. Ik heb een rol PETG, nu zwart.. daar print ik mee, klaar. Heb ik geld over om met mijn vrouw andere dingen te doen (vliegen is onze hobby, daar besteden we liever ons geld aan..)
Maar die A1 mini die ik nu heb, doet het wat dat betreft perfect voor wat we doen... Groter hebben we niet nodig.
kijkt dus wat je denkt te printen, en schaf dat aan.. een AMS later bestellen is een dtuk duurder.
Als je ook 'dingetjes' wilt printen om ergens mooi neer te zetten, koop dan zeker ook een 0.2mm nozzle en eventueel een stalen mocht je ook 'absasive' fillament willen printen.
Vliegen als in modelvliegen? Indien ja, ik zag dat ze speciaal aero PLA hebben in de Bambu shop. Nu ik zo een printer heb lijkt t me tof dat eens te proberenrvt1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:16:
[...]
Hang er een beetje vanaf wat je precies met de printer wilt doen. ALs je dingetjes wilt maken zoals op http://makerworld.com dan kun je het beste zo'n AMS erbij nemen.
Gezien je profiel, ben wat ouder en wellicht heb je wat extra centen.... dan is het leuk om met meer dan in één kleur te kunnen printen. Zeker als je aardigheden voor iemand ander gaat printen.
Ikzelf zit wat meer in de electronica hoek, ik repareer dingen die kappot zijn gegaan in huis, ik maak kastjes voor de projecten... dat soort dingen. Ik heb een rol PETG, nu zwart.. daar print ik mee, klaar. Heb ik geld over om met mijn vrouw andere dingen te doen (vliegen is onze hobby, daar besteden we liever ons geld aan..)
Maar die A1 mini die ik nu heb, doet het wat dat betreft perfect voor wat we doen... Groter hebben we niet nodig.
kijkt dus wat je denkt te printen, en schaf dat aan.. een AMS later bestellen is een dtuk duurder.
Als je ook 'dingetjes' wilt printen om ergens mooi neer te zetten, koop dan zeker ook een 0.2mm nozzle en eventueel een stalen mocht je ook 'absasive' fillament willen printen.
Voor de mensen 'on the fence' over een A1 - doen. Dat zeg ik niet zomaar, ik ben zelden écht enthousiast over tech; dit is een uitzondering.
Ik was -zoals zovelen- begonnen met een Creality Ender 3 S1. Ding werkte okayish maar zoals zovelen eveneens aangaven: het tweaken werd snel een chore. Verkocht en overgestapt op een A1. Wát een tof apparaat, en wát een genot om naar te kijken. Factortje x sneller, plug n print, dat ding gíng gewoon. En als er wat was dan kon je je kennis van de Ender inzetten om het te fiksen, maar anders dan 'effe je buildplate wassen man' was er niet nodig. Ik had soms 'angst' om de randen van de build plate op te zoeken bij de Ender, maar niets van dat bij de A1.
Tot er de terugroepactie kwam. En dat was het moment dat ik ook écht overtuigd werd van het merk Bambu. Want ondanks dat het rommelig was, een kleine kans op defect, en communicatie niet altijd soepel verliep was de deal meer dan prima. Dus ik heb een P1S (met AMS) gekocht van de korting die ik kreeg (bij retour Bambu én met volledige restitiutie). En ook daar genoeg om over te hebben want het zijn wezenlijk andere apparaten, maar hij print net zo snel en netjes als de A1. En dat is effing impressive. Ik bedacht me laatst dat beiden béter werkten dan mijn Canon Pixma, en dat zegt wat.
Even praktisch:
- Ik had geen AMS nodig voor mijn A1, en eigenlijk voor mijn P1S ook niet écht. Multicolor prints zijn in de praktijk best verspillend en tijdrovend. Maar het is wél heel fijn voor simpele MC printjes én het is een hele prima vochtarme opslagplek. Niet in geval van de A1 maar je kan inderdaad enclosures ervoor printen. AMS is gewoon makkelijker, but comes at a cost.
- Ik heb tot op heden met zowel mijn A1 als mijn P1S nooit moeite gehad met PLA in vochtige omgevingen (~60). PETG, dat heeft op momenten profijt gehad van even goed drogen.
Ik was -zoals zovelen- begonnen met een Creality Ender 3 S1. Ding werkte okayish maar zoals zovelen eveneens aangaven: het tweaken werd snel een chore. Verkocht en overgestapt op een A1. Wát een tof apparaat, en wát een genot om naar te kijken. Factortje x sneller, plug n print, dat ding gíng gewoon. En als er wat was dan kon je je kennis van de Ender inzetten om het te fiksen, maar anders dan 'effe je buildplate wassen man' was er niet nodig. Ik had soms 'angst' om de randen van de build plate op te zoeken bij de Ender, maar niets van dat bij de A1.
Tot er de terugroepactie kwam. En dat was het moment dat ik ook écht overtuigd werd van het merk Bambu. Want ondanks dat het rommelig was, een kleine kans op defect, en communicatie niet altijd soepel verliep was de deal meer dan prima. Dus ik heb een P1S (met AMS) gekocht van de korting die ik kreeg (bij retour Bambu én met volledige restitiutie). En ook daar genoeg om over te hebben want het zijn wezenlijk andere apparaten, maar hij print net zo snel en netjes als de A1. En dat is effing impressive. Ik bedacht me laatst dat beiden béter werkten dan mijn Canon Pixma, en dat zegt wat.
Even praktisch:
- Ik had geen AMS nodig voor mijn A1, en eigenlijk voor mijn P1S ook niet écht. Multicolor prints zijn in de praktijk best verspillend en tijdrovend. Maar het is wél heel fijn voor simpele MC printjes én het is een hele prima vochtarme opslagplek. Niet in geval van de A1 maar je kan inderdaad enclosures ervoor printen. AMS is gewoon makkelijker, but comes at a cost.
- Ik heb tot op heden met zowel mijn A1 als mijn P1S nooit moeite gehad met PLA in vochtige omgevingen (~60). PETG, dat heeft op momenten profijt gehad van even goed drogen.
Vliegen als in Cessna/Diamond/Aquila vliegen, Lelystad, Den Helder en een bakkie op Texel doen... Ook Eelde is een erg leuk veld!Brilsmurfffje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:24:
[...]
Vliegen als in modelvliegen? Indien ja, ik zag dat ze speciaal aero PLA hebben in de Bambu shop. Nu ik zo een printer heb lijkt t me tof dat eens te proberen
Ik weet niet of je connectie hebt met dit bedrijf. Maar dit neigt nogal naar reclame. Vandaar de modbreak
[ Voor 84% gewijzigd door _ferry_ op 15-11-2024 17:56 ]
Voor de A1 en A1 mini zonder enclosure zijn er natuurlijk zat projectjes te vinden om zelfs met geprintte onderdelen een DIY enclosure te maken.
Deze is voor een Prusa maar allicht past een Bambu ook of kun je eenvoudig met 4 houten balkjes en een MDF-topplaat de omkasting zo groot maken dat je AMS light er ook in past.
Acryl of plexiglas etc. weten we allemaal wel te vinden denk ik?
https://www.thingiverse.com/thing:3052378

Deze is voor een Prusa maar allicht past een Bambu ook of kun je eenvoudig met 4 houten balkjes en een MDF-topplaat de omkasting zo groot maken dat je AMS light er ook in past.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Even voor de nieuwkomer hier……wat is het voordeel om bij dit bedrijf te kopen? Dit zijn de prijzen direct bij Bambu zelf AFAIK maar correct me if im wrong natuurlijkMr. Worf schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:20:
Beste mede-tweakers,
kan ik iemand nog blij maken met de volgende aanbiedingen:
P1S € 558,- , met AMS € 772,-
X1C € 1068,-, met AMS € 1270,-
Prijzen zijn inclusief btw en verzending, te koop bij TechniScience, een bedrijf dat laboratorium en schoolspullen verkoopt. Levertijd circa 2 weken.
Ja dit kan, en het werkt wel enigszins. Maar Plexiglas is een stuk duurder per m² dan 18mm MDF, en 18mm MDF isoleert beter. Ik zou dus het oppervlak dat van plexiglas is gemaakt minimaliseren tot 1 zijde en de rest van 18mm MDF maken. En als je dan toch bezig bent kan je ook overwegen om de boven- en onderkant ook daar van te maken. Maar goed, dat is natuurlijk aan de bouwerFraggert schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:26:
Voor de A1 en A1 mini zonder enclosure zijn er natuurlijk zat projectjes te vinden om zelfs met geprintte onderdelen een DIY enclosure te maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Mijn zoon (11 jaar) is een erg creatieve geest en heeft het al langere tijd over een 3D printer. Mij lijkt het zelf ook interessant en ik ben op zoek gegaan en de P1s lijkt wel geschikt te zijn.
Mijn bevindingen zo ver en ik hoor graag of jullie het er mee eens zijn
-P1S is een goede, gebruiksvriendelijke, all-round 3D printer. Zeker niet slecht, maar niet perfect. Bijna plug and play. Gebruikers op Reddit zijn merendeel positief.
- combo bestellen zodat de AMS er bij zit. Dure toevoeging maar geeft meer flexibiliteit en ik zie vrijwel iedereen het aan raden.
- software en app zijn makkelijk in gebruik.
- scherm is klein.
- camera stelt niet zoveel voor.
Verder nog dingen?
Ik moet me nog gaan verdiepen in filament, plates, nozzles en allerlei andere zaken. Zijn er nog aanraders die ik, mocht ik gaan bestellen bij Bambu zelf, meteen erbij moet bestellen of is het de P1S combo bestellen en ready to go?
Mijn bevindingen zo ver en ik hoor graag of jullie het er mee eens zijn
-P1S is een goede, gebruiksvriendelijke, all-round 3D printer. Zeker niet slecht, maar niet perfect. Bijna plug and play. Gebruikers op Reddit zijn merendeel positief.
- combo bestellen zodat de AMS er bij zit. Dure toevoeging maar geeft meer flexibiliteit en ik zie vrijwel iedereen het aan raden.
- scherm is klein.
Verder nog dingen?
Ik moet me nog gaan verdiepen in filament, plates, nozzles en allerlei andere zaken. Zijn er nog aanraders die ik, mocht ik gaan bestellen bij Bambu zelf, meteen erbij moet bestellen of is het de P1S combo bestellen en ready to go?
Dat zijn dezelfde prijzen als bij Bambu zelf en ook nog eens kortere levertijden.
Overigens nog nooit van dit bedrijf gehoord...
[ Voor 44% gewijzigd door _ferry_ op 15-11-2024 17:57 ]
Wat wil je gaan printen? Ben zelf voor een A1 zonder AMS gegaan. Nadeel van sites als Reddit is dat Amerikanen vaak voor het alles of niets principe gaan en helemaal los gaan op de accessoires en extra’s. Je kan ook handmatig meerdere kleuren printen zonder AMS en juist in het begin is het denk ik veelal een beetje prutsen waarbij kleur minder uitmaakt. Je kan altijd nog de AMS erbij kopen.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
Mijn zoon (11 jaar) is een erg creatieve geest en heeft het al langere tijd over een 3D printer. Mij lijkt het zelf ook interessant en ik ben op zoek gegaan en de P1s lijkt wel geschikt te zijn.
Mijn bevindingen zo ver en ik hoor graag of jullie het er mee eens zijn![]()
- scherm is klein.
Verder nog dingen?
Ik zit hier op 50-75, afhankelijk van het weer en hoe vol mijn droogrek is. Die laatste staat (noodgedwongen) naast mijn printer, dan gaat de luchtvochtigheid snel omhoog. Met PLA merk ik weinig van die vochtigheid, als test heb ik wel eens een rol PLA gedroogd, maar dat gaf geen grote verschillen en het was m.i. niet de moeite waard om het te drogen.Paul_1982 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:28:
[...]
Dank voor je lange review. Leuk om te lezen. Ik denk er al een tijdje over na; voor het printen van terrein voor diorama's e.d.. Ook de A1 maar zonder AMS (ondanks dat iedereen AMS aanbeveelt). Switchen tussen kleuren hoeft voor mij niet want ik verf het toch. Voor het printen van supports in ander materiaal kan het handig zijn maar rechtvaardigt voor mij de prijs niet van € 301 naar € 456. Voor terrein is PLA het meest geschikt dus dat zal er standaard aan hangen.
Ben al maanden op Facebookgroepen voor Bambu aan het meelezen. Goed om vooraf de problemen en mogelijkheden een beetje te verkennen. Ik ben alleen een beetje bang voor de vochtigheid. Ik heb een paar dagen geleden gemeten en kom uit op 70 RH in de kamer waar ik deze wil zetten. 60 RH in de woonkamer maar vanwege het geluid zet ik het liever niet daar. De reacties lopen uiteen: droger is een must tot het duurt maanden voordat de vochtigheid tot een probleem leidt bij PLA. Wat zijn de ervaringen hier over het algemeen? Zijn er meer mensen die in een kamer met 70 RH zonder problemen PLA printen?
Maar met zo'n vrij hoge vochtigheid zou ik wel je ongebruikte rollen opslaan in een luchtdichte bak. Maar luchtvochtigheid wisselt normaal wel veel. Aan mijn metertjes kan ik precies zien wanneer het heeft geregend, dan is het hier vaak 70-75 RH en zakt dat na een paar uur weer naar de 50-60
Pas als je andere materialen gaat gebruiken als PETG en TPU merk je het echt.
Die van mij 12, bet begonnen met 3D ontwerpen en zijn eerste producties liggen inmiddels al door het huis heen. Ontzettend gaaf om te zien wat er in zijn brein wordt gevormd en door de printer uitgespuugd.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
Allemaal waar. Klein scherm boeit niet want je kan alles in de windows / mobiele app regelen.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
- scherm is klein.
Camera stelt genoeg voor om op afstand even snel te checken of je print lekker gaat.
Dat is afhankelijk wat je wil printen.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
Verder nog dingen?
Ga je functionele prototypes maken, dan heb je (buiten filament om) niks anders echt nodig
Miniaturen? 0.2mm nozzle
Wil je snelheid en boeit kwaliteit minder 0.6mm nozzle
Wil je onderdelen die über perfect op elkaar aansluiten of een estetische kant hebben kan je kijken naar een andere buildplate.
Verdere accessoires die je nodig hebt krijg je er gewoon bij.
Voor onderhoud
Dreft
microvezel doek
smeerolie
Dat was het wel ongeveer?
Je hebt 100% gelijkocf81 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:00:
[...]
Ja dit kan, en het werkt wel enigszins. Maar Plexiglas is een stuk duurder per m² dan 18mm MDF, en 18mm MDF isoleert beter. Ik zou dus het oppervlak dat van plexiglas is gemaakt minimaliseren tot 1 zijde en de rest van 18mm MDF maken. En als je dan toch bezig bent kan je ook overwegen om de boven- en onderkant ook daar van te maken. Maar goed, dat is natuurlijk aan de bouwer
Het was vooral ook dat dit optisch\esthetisch erg leuk gedaan was, maar het kan in praktische zin zeker beter en goedkoper
Voor degene waar de bambu spoelen niet altijd of helemaal niet worden herkend. Bij mij was de het printplaatje wat in het lees gedeelte van spoel 1 en 2 zit verzakt. Met wat duc tape op kunnen lossen en alles werkt weer als vanouds.
Bing
Ja, je kan de AMS ook los kopen, maar die is dan nog iets duurder. Plus als @vinom s 11 jarige zoontje ermee aan de slag gaat, dan biedt de AMS ook een stukje gebruiksgemak. Prop wat rollen in de AMS en je kan van print naar print in verschillende kleuren zonder te weten hoe je handmatig filament laadt en weer eruit haalt en /of je daarmee bezig te houden, dat doet de AMS allemaal zelf. Zonder technisch inzicht heb je gewoon 4 kleuren/materialen ter beschikking. Natuurlijk voor ieder zelf om te beslissen of de AMS het waard is, voor ons in ieder geval al meer dan duidelijk een 'ja', ondanks dat zeker 90% van de prints 1 kleur hebben of per kleur geprint kunnen worden om later te combineren.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:21:
[...]
Wat wil je gaan printen? Ben zelf voor een A1 zonder AMS gegaan. Nadeel van sites als Reddit is dat Amerikanen vaak voor het alles of niets principe gaan en helemaal los gaan op de accessoires en extra’s. Je kan ook handmatig meerdere kleuren printen zonder AMS en juist in het begin is het denk ik veelal een beetje prutsen waarbij kleur minder uitmaakt. Je kan altijd nog de AMS erbij kopen.
@vinom Standaard wordt de printer geleverd met 250g oranje, groen en een support rol. Een lading filamenten (PLA is meest geschikt om mee te beginnen) is denk ik wel handig om meteen mee te bestellen. Als je verwacht meerdere aangebroken rollen te krijgen, bijvoorbeeld omdat je in 12 verschillende kleuren en materialen wil printen, afsluitbare boxen, zoals pimlie in "Bambu Lab 3D Printers" noemt. Mocht jij of je zoon ooit de stap willen maken naar filamenten die meer vocht aantrekken, dan ook silicagel en een apparaat om filamenten te drogen. De rest wat wel echt handig is als basis heeft @Zilverdael80 wel al genoemd denk ik.
Bambulab maakt gebruik van een closed source netwerk plugin, dus het is onzeker wat voor code ze precies uitvoeren op jouw computer in de netwerk plugin. Dit geldt zowel voor BambuStudio als OrcaSlicer, als je de kennis hebt zou ik dus BambuStudio in een docker container draaien via bv: https://github.com/linuxserver/docker-bambustudio Evt. kan je dan de printer en dat docker network in een apart vlan gooien ook.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
Verder nog dingen?
De officiele 4-in-1 ptfe adapter voor als je ooit filament wilt gebruiken dat niet werkt in de AMS (omdat het bv continue gedroogd moet worden): https://eu.store.bambulab...bambu-4-in-1-ptfe-adapter En dan een filament droger dus
Afhankelijk welke plate je bij de printer krijgt, een smooth buildplate. Dat is vooral handig als je dingen gaat printen van makerworld/thingiverse/printables die aan elkaar gelijmt moeten worden, dan weet je tenminste zeker dat de lijmkanten recht zijn.
Hallo Rinkel,rinkel schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:43:
[...]
Dat zijn dezelfde prijzen als bij Bambu zelf en ook nog eens kortere levertijden.
Overigens nog nooit van dit bedrijf gehoord...
ik was (heb gisteren besteld) van plan een P1S met AMS te kopen en had een prijsalert staan op Tweakers, omdat in de Pricewatch de prijs nog altijd vanaf ruim € 850,- wordt vermeld. Wellicht weten veel forumleden hier, dat Bambu zelf (ook) lagere prijzen hanteert, maar ik had niet de mogelijkheid om te zoeken naar aanbiedingsprijzen in de 290 pagina's die deze post momenteel telt. En vanwege die € 850,- dacht ik een goede tip te geven.
Het bedrijf levert bij mij op school allerhande benodigdheden voor practica in de exacte vakken en toen deze aanbieding langskwam vond ik het tijd om daar mijn voordeel mee te doen en anderen erop te attenderen.
Ik zou zeker even zoeken op a1 VS P1S. Mocht je geen ABS willen printen, en de meeste mensen willen dat ook niet dan kan de A1 met AMS een prima printer voor je zijn. De P1S schijnt meer geluid te maken, is dat voor je belangrijk dat je de motoren niet boord, doe daar voor de zekerheid even onderzoek naar.vinom schreef op donderdag 14 november 2024 @ 23:27:
Mijn bevindingen zo ver en ik hoor graag of jullie het er mee eens zijn![]()
- scherm is klein.
Verder nog dingen?
Dat vind ik altijd een grappige. Hoe weet je dat vantevoren? Niet dus. En als je de keuze voor een A1 maakt, zit je min of meer vast aan het niet of niet zonder gekloot ABS/ASA te printen. Ik wil niet zeggen dat de A1 geen goede keuze zou zijn, maar met een P1S staan alle opties open. Ik print ook dingen waarvan ik eerder nooit verwacht had ze te gaan printen. Vooral als het een nieuwe hobby is, weet je dat gewoon niet vooraf.rvt1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:24:
[...]
Mocht je geen ABS willen printen, en de meeste mensen willen dat ook niet dan kan de A1 met AMS een prima printer voor je zijn.
Beter is het om te kijken naar je budget vs de mogelijkheden die je denkt nodig te hebben. Dat lijkt in tegenspraak met wat ik hiervoor zei, want dat weet je niet echt goed vooraf, maar dat is het niet. Zoals ik naar dit soort dingen kijk, kijk ik naar wat ik wil uitgeven en luister naar adviezen, vergelijkingen e.d. Maar ik kijk ook altijd naar beneden én naar boven. Dus misschien kan ik ook doen wat ik wil op een A1Mini. Ook een leuk ding en heel veel prints zijn klein genoeg om daarop te passen. En kijk je naar boven, de P1S, wat heeft die meer te bieden en denk ik dat dat het waard is? Misschien is een A1 Mini als eerste printer ook heel erg geschikt en als het uit de hand begint te lopen, kan er gekeken worden naar een eventuele upgrade.
Allemaal zeker afhankelijk van wat je kunt/wilt uitgeven.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik begrijp dat de P1x meer moeite heeft met verticaal recht omhoog. VFA oid en meer herrie maakt.
Sowieso vind ik het schermpje van de A1 fijn en de A1 met AMS is ruim 100 euro goedkoper dan enkel de P1S. Ik vind het erg makkelijk om 4 kleuren in de aanslag te hebben, ook al zijn het single-color prints.
Mijn zwager heeft één van de eerste P1P's en was onder de indruk van de A1.
Sowieso vind ik het schermpje van de A1 fijn en de A1 met AMS is ruim 100 euro goedkoper dan enkel de P1S. Ik vind het erg makkelijk om 4 kleuren in de aanslag te hebben, ook al zijn het single-color prints.
Mijn zwager heeft één van de eerste P1P's en was onder de indruk van de A1.
Kleine aanvulling:
Ik gebruik zowel een X1C als A1, beiden met AMS. En hoewel de X1C mijn voornaamste speeltje is, wegens uitproberen engineering plastics, moet ik mijzelf er vaak aan herinneren dat de A1 er verder niet voor onder doet. Kwaliteit van de prints in PLA en PETG zijn even goed op beide machines. Daarbij vindt ik de A1 echt heel stil en prima geschikt voor plaatsing in een (kinder-) slaapkamer.
Ik gebruik zowel een X1C als A1, beiden met AMS. En hoewel de X1C mijn voornaamste speeltje is, wegens uitproberen engineering plastics, moet ik mijzelf er vaak aan herinneren dat de A1 er verder niet voor onder doet. Kwaliteit van de prints in PLA en PETG zijn even goed op beide machines. Daarbij vindt ik de A1 echt heel stil en prima geschikt voor plaatsing in een (kinder-) slaapkamer.
Ik zou inderdaad ASA en ABS niet zonder meer uitsluiten. Het is echt supergoed voor functionele onderdelen die tegen een stootje moeten kunnen. Maar met een behuizing zou een A1 dat ook wel moeten kunnen, dus als je daar achteraf achter komt, dan is dat een opwaardering/toevoeging die je kan overwegen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Wie weet raad. Ik heb net de hotend vervangen met een hardened steel 0.4 voor het printen van PETG-CF.
Nu open ik Bambu Studio en wil een onderdeel printen, maar geeft hij de waarschuwing dat de Nozzle hardness requierd is higher than the default nozzle.
Maar heb toch echt de nozzle net vervanbgen.
Ik ga er even vanuit dat de prointer dit zelf op pakt? Kan het aan de stekkertjes liggen die ik wellicht niet goed heb vastgeklikt?
Vind die stekkertjes best moeilijk in te schatten. Het klikt niet echt.
Nozzle was wel warm geworden toen ik de filament er door drukte.
Nu open ik Bambu Studio en wil een onderdeel printen, maar geeft hij de waarschuwing dat de Nozzle hardness requierd is higher than the default nozzle.
Maar heb toch echt de nozzle net vervanbgen.
Ik ga er even vanuit dat de prointer dit zelf op pakt? Kan het aan de stekkertjes liggen die ik wellicht niet goed heb vastgeklikt?
Vind die stekkertjes best moeilijk in te schatten. Het klikt niet echt.
Nozzle was wel warm geworden toen ik de filament er door drukte.
Je zult in Bambu Studio op de Device pagina, in de Printer Options, nog even moeten aanpassen welke nozzle erin zit. Bij een aantal modellen printers kan dit ook in het menu op schermpje van printer zelf.
Aha, daar gaat het idd mis. Had verwacht dat dit gecommuniceerd zou worden dmv de hotend zelf.JorneB schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:51:
Je zult in Bambu Studio op de Device pagina, in de Printer Options, nog even moeten aanpassen welke nozzle erin zit. Bij een aantal modellen printers kan dit ook in het menu op schermpje van printer zelf.
In elk geval tnx voor de sneller reply.
Nou, gezien de nadelen van ABS, kan ik 100% zeker zeggen dat ik nooit van plan was daar mee te gaan printen. Er was voor mij geen enkele usecase die de nadelen teniet zouden doen. De enige reden dat ik er mee geprint heb, is een oepsje in een bestelling.mphilipp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:58:
[...]
Dat vind ik altijd een grappige. Hoe weet je dat vantevoren? Niet dus. En als je de keuze voor een A1 maakt, zit je min of meer vast aan het niet of niet zonder gekloot ABS/ASA te printen. Ik wil niet zeggen dat de A1 geen goede keuze zou zijn, maar met een P1S staan alle opties open. Ik print ook dingen waarvan ik eerder nooit verwacht had ze te gaan printen. Vooral als het een nieuwe hobby is, weet je dat gewoon niet vooraf.
Beter is het om te kijken naar je budget vs de mogelijkheden die je denkt nodig te hebben. Dat lijkt in tegenspraak met wat ik hiervoor zei, want dat weet je niet echt goed vooraf, maar dat is het niet. Zoals ik naar dit soort dingen kijk, kijk ik naar wat ik wil uitgeven en luister naar adviezen, vergelijkingen e.d. Maar ik kijk ook altijd naar beneden én naar boven. Dus misschien kan ik ook doen wat ik wil op een A1Mini. Ook een leuk ding en heel veel prints zijn klein genoeg om daarop te passen. En kijk je naar boven, de P1S, wat heeft die meer te bieden en denk ik dat dat het waard is? Misschien is een A1 Mini als eerste printer ook heel erg geschikt en als het uit de hand begint te lopen, kan er gekeken worden naar een eventuele upgrade.
Helemaal mee eens hoor, wat je nu denkt te printen, is niet altijd wat je over een jaar wil printen. Wellicht een zijtakje, maar wel even benieuwd: Wat is het voordeel van ABS vergeleken met ASA behalve de prijs en evt de kleuren? ABS heeft smerigere dampen, kan niet zo goed tegen EV straling, heeft nog meer de neiging tot warpen en de temperatuur - stoot en buiggevoeligheid is zo te zien vergelijkbaar aan ASA, dus ook niet beter. Tot nu toe heb ik het nog bij de PLA varianten en PETG gehouden, maar ik ben wel van plan ook wat temperatuurvastere plasticdelen te printen.ocf81 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:26:
Ik zou inderdaad ASA en ABS niet zonder meer uitsluiten. Het is echt supergoed voor functionele onderdelen die tegen een stootje moeten kunnen. Maar met een behuizing zou een A1 dat ook wel moeten kunnen, dus als je daar achteraf achter komt, dan is dat een opwaardering/toevoeging die je kan overwegen.
Edit: Ook eens met rvt1 onder deze post: Bij een 11-jarige creatieveling zoals genoemd werd zou ik denken aan vooral PLA, misschien PETG, maar misschien vergis is me daarin of is het zo dat vinom dan zelf wel denkt aan onderdelen met ABS/ASA...
[ Voor 16% gewijzigd door DeGroteMuis op 15-11-2024 13:19 ]
Int de context van zijn zoon van 11 jaar zou ik niet willen aanraden om met ABS te printen vanwege de giftige dampen. Ook, als iemand de vraag stelt op een beginners forum dan weten ze vaak niet waar ze moeten beginnen want anders kun je deze keuze ook zelf maken. De A1 (mini of niet) is dan ook een prima keuze voor de vader en zoon combi.mphilipp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:58:
[...]
Dat vind ik altijd een grappige. Hoe weet je dat vantevoren? Niet dus. En als je de keuze voor een A1 maakt, zit je min of meer vast aan het niet of niet zonder gekloot ABS/ASA te printen. Ik wil niet zeggen dat de A1 geen goede keuze zou zijn, maar met een P1S staan alle opties open. Ik print ook dingen waarvan ik eerder nooit verwacht had ze te gaan printen. Vooral als het een nieuwe hobby is, weet je dat gewoon niet vooraf.
Vader en zoon willen gewoon makkelijk eventueel met meer dan een kleur willen printen, dus PLA, PETG zijn dan de eerste keuze kwa filament .
Mocht de persoon twijfels hebben da, verwacht ik ook een vraag terug van ‘waarom dan geen ABS?’ En kan daar in dieper beantwoord worden.
Ik zou ASA en ABS in hetzelfde kamp zetten. ASA kan goed tegen UV, ABS niet zo goed. Dus als je iets voor buiten print heeft ASA de voorkeur. Ten opzicht van ASA/ABS heeft PETG wat meer de neiging om uiteen te spatten als het onder spanning staat. Ik heb laatst een filamentrolhouder geprint voor mijn MK3. De eerste was in PETG, die heeft het nog geen één minuut uitgehouden, want bij het monteren spatte de beugel die om het frame gaat uiteen. De zelfde print opnieuw gesliced voor ASA doet het nu al een paar weken prima en kan je naar hartelust eraf halen en opnieuw monteren.DeGroteMuis schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:12:
[...]
Helemaal mee eens hoor, wat je nu denkt te printen, is niet altijd wat je over een jaar wil printen. Wellicht een zijtakje, maar wel even benieuwd: Wat is het voordeel van ABS vergeleken met ASA behalve de prijs en evt de kleuren? ABS heeft smerigere dampen, kan niet zo goed tegen EV straling, heeft nog meer de neiging tot warpen en de temperatuur - stoot en buiggevoeligheid is zo te zien vergelijkbaar aan ASA, dus ook niet beter. Tot nu toe heb ik het nog bij de PLA varianten en PETG gehouden, maar ik ben wel van plan ook wat temperatuurvastere plasticdelen te printen.
© ocf81 1981-infinity
En ASA stinkt minder dan ABSocf81 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:21:
[...]
Ik zou ASA en ABS in hetzelfde kamp zetten. ASA kan goed tegen UV, ABS niet zo goed. Dus als je iets voor buiten print heeft ASA de voorkeur. Ten opzicht van ASA/ABS heeft PETG wat meer de neiging om uiteen te spatten als het onder spanning staat. Ik heb laatst een filamentrolhouder geprint voor mijn MK3. De eerste was in PETG, die heeft het nog geen één minuut uitgehouden, want bij het monteren spatte de beugel die om het frame gaat uiteen. De zelfde print opnieuw gesliced voor ASA doet het nu al een paar weken prima en kan je naar hartelust eraf halen en opnieuw monteren.
Ik vind het ook zeker een klap geld wat de P1S en AMS kost, maar ben wel bereid het er voor neer te leggen als het gewoon goed en degelijk spul is. Volgens mij geeft de P1S in combinatie AMS veel gebruikersgemak. De A1 is een open model zie ik, dus heb je onder andere ook te dealen met onder andere luchtigvochtigheid en filament wat uitdroogt?mphilipp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:58:
[...]
En mocht de 3D print koorts echt aanslaan kun je met de P1S met AMS alle kanten op. Aan de andere kant, als het toch allemaal niet zo leuk blijkt te zijn, zit je wel met een dure 3D printer. Ik vind het lastig
Je ziet er genoeg die een P1S naast een A1 kopen en beiden gebruiken.
Kan, maar wat voor jou geldt, hoeft niet voor iedereen te gelden. Ik heb een aantal dingen geprint in ASA omdat het a)stevig moest zijn en b)de elementen moest kunnen trotseren. Ik had dat misschien ook in PETG of PCTG kunnen doen, maar mijn machine kan ASA en ik wilde dat eens proberen.MC Taz Man schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:00:
[...]
Nou, gezien de nadelen van ABS, kan ik 100% zeker zeggen dat ik nooit van plan was daar mee te gaan printen. Er was voor mij geen enkele usecase die de nadelen teniet zouden doen. De enige reden dat ik er mee geprint heb, is een oepsje in een bestelling.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Snap ik, maar je stelde dat iemand niet kan stellen dat ASA/ABS uitgesloten filamenten zijn. Mijn casus geeft al aan dat dat zeker wél kan. That's itmphilipp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:56:
[...]
Kan, maar wat voor jou geldt, hoeft niet voor iedereen te gelden. Ik heb een aantal dingen geprint in ASA omdat het a)stevig moest zijn en b)de elementen moest kunnen trotseren. Ik had dat misschien ook in PETG of PCTG kunnen doen, maar mijn machine kan ASA en ik wilde dat eens proberen.
Jouw usecase != universeel
Mijn usecase != universeel
Nou wil ik niet in een oeverloze discussie verzanden, maar ik probeer dit soort zaken nooit absoluut voor te stellen. Wat jij noemt is een uitzondering. Uitzonderingen zijn er altijd. Iemand die nog nooit iets met 3D printen heeft gedaan, wéét vooraf niet alles, dus vind ik het onverstandig om een beperking in materiaalkeuze bij voorbaar zonder meer uit te sluiten. Als je er meer van weet en/of erg bezorgd bent over je gezondheid, je printer naast je bed moet komen te staan of wat dan ook, ja....dan kan ik mij voorstellen dat je dergelijke keuzes maakt.MC Taz Man schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:33:
[...]
Snap ik, maar je stelde dat iemand niet kan stellen dat ASA/ABS uitgesloten filamenten zijn. Mijn casus geeft al aan dat dat zeker wél kan. That's it
Het is niet echt een kwestie van een use case, ik houdt gewoon mijn opties open.
Het kan absoluut dat iemand dat 100% zeker weet, maar jouw casus is daar juist géén voorbeeld van.MC Taz Man schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:33:
Snap ik, maar je stelde dat iemand niet kan stellen dat ASA/ABS uitgesloten filamenten zijn.
Mijn casus geeft al aan dat dat zeker wél kan.
Je gaf immers aan dat je het vooraf niet zou doen, maar je hebt het wel gedaanMC Taz Man schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:00:
De enige reden dat ik er mee geprint heb, is een oepsje in een bestelling.
[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 15-11-2024 14:53 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Oh, dat zeker. Wanneer het gaat om een eerste keer koper, zou ik zeker een printer aanraden met meer mogelijkheden "voor het geval dat, je weet immers nooit", etc.mphilipp schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:51:
[...]
Nou wil ik niet in een oeverloze discussie verzanden, maar ik probeer dit soort zaken nooit absoluut voor te stellen. Wat jij noemt is een uitzondering. Uitzonderingen zijn er altijd. Iemand die nog nooit iets met 3D printen heeft gedaan, wéét vooraf niet alles, dus vind ik het onverstandig om een beperking in materiaalkeuze bij voorbaar zonder meer uit te sluiten. Als je er meer van weet en/of erg bezorgd bent over je gezondheid, je printer naast je bed moet komen te staan of wat dan ook, ja....dan kan ik mij voorstellen dat je dergelijke keuzes maakt.
Het is niet echt een kwestie van een use case, ik houdt gewoon mijn opties open.
Mijn punt is alleen dat je het niet hard kan stellen dat iemand dit nooit zeker kan weten
Omdat ik dom was geweest & de verkopende partij niet meer reageerde op mijn mails & ik die zooi niet weg wilde gooien.watercoolertje schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:52:
[...]
Het kan absoluut dat iemand dat 100% zeker weet, maar jouw casus is daar juist géén voorbeeld van.
[...]
Je gaf immers aan dat je het vooraf niet zou doen, maar je hebt het wel gedaan
Was overigens verre van een succes, maar ook dat lag hoogst waarschijnlijk aan mij
ASA heeft ook nog een wat hogere tolerantie tegen diverse chemicaliën. Behalve de lagere prijs en meer kleurenopties zie ik niet direct een voordeel van printen in ABS vegeleken met ASA.ocf81 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:21:
[...]
Ik zou ASA en ABS in hetzelfde kamp zetten. ASA kan goed tegen UV, ABS niet zo goed. Dus als je iets voor buiten print heeft ASA de voorkeur. Ten opzicht van ASA/ABS heeft PETG wat meer de neiging om uiteen te spatten als het onder spanning staat. Ik heb laatst een filamentrolhouder geprint voor mijn MK3. De eerste was in PETG, die heeft het nog geen één minuut uitgehouden, want bij het monteren spatte de beugel die om het frame gaat uiteen. De zelfde print opnieuw gesliced voor ASA doet het nu al een paar weken prima en kan je naar hartelust eraf halen en opnieuw monteren.
Daarnaast wel benieuwd of het straks een beetje wil lukken om fatsoenlijk te printen. De printer staat in een ruimte zonder mechanische ventilatie, met het raam open op de kiepstand. Gezien de dampen mag het raam wel wat verder open, evt geholpen door een losse ventilator tussen printer en raam, maar dat brengt ook extra koude lucht en mogelijk tocht, waar ABS en ASA weer minder tegen kunnen.
Ah, da's wel handig om te weten. Ik meende gehoord te hebben dat bij het printen van ASA wel minder carcinogenen vrijkomen en de rest van de dampen vergelijkbaar giftig zijn, maar da's dus niet helemaal juist?
Ieder zijn of haar usecase, da's waar. En in sommige gevallen kan je idd stellen dat je nooit een bepaald materiaal wil gebruiken. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand die zich er nog in wil/moet verdiepen dat nog niet zo goed in kan schatten. Dan kan het fijn zijn om de opties open te houden, als het budget het toelaat.MC Taz Man schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:33:
[...]
Snap ik, maar je stelde dat iemand niet kan stellen dat ASA/ABS uitgesloten filamenten zijn. Mijn casus geeft al aan dat dat zeker wél kan. That's it
Jouw usecase != universeel
Mijn usecase != universeel
Uiteindelijk maakt ieder voor zichzelf natuurlijk uit was wel en niet nodig is. De ene zal gelukkig zijn met een A1 mini en nooit tegen een beperking aanlopen, de ander vindt een X1C met meerdere AMS units nog te weinig opties bieden.
Vraagje, als ik het formaat van de Nozzle wil veranderen hoef ik dan dat alleen hier aan te passen en verder niets??
:strip_exif()/f/image/M5YGVgT3gdepGIw7nNWBpT6p.png?f=user_large)
Bing
Niet helemaal zeker, maar volgens mij pas je daarmee het X1C 0,4mm profiel aan? Via moertje bovenin kan je de profielen van 0,2 / 0,6 / 0,8mm toevoegen als je dat nog niet gedaan hebt bij de installatie. Dan krijg je ze gewoon in de dropdown.bing69 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:56:
Vraagje, als ik het formaat van de Nozzle wil veranderen hoef ik dan dat alleen hier aan te passen en verder niets??
[Afbeelding]
Je moet ook een process-profile kiezen voor 0.6.bing69 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:56:
[Afbeelding]
Of je bestaande aanpassen, anders krijg je 0.4 breedte met een 0.6 nozzle
@DeGroteMuis Zoals je hier kunt lezen scheidt ASA tot 3 keer zoveel "particles" per cm3 uit in de grootte tussen 0.3–10μm en 2 keer zo hoog in de grootte 5.6–560nm. De uitscheiding van Bisphenol A is ook 3 keer zo hoog.
Geen zaken waar je naast wilt werken in ieder geval!
Geen zaken waar je naast wilt werken in ieder geval!
[ Voor 5% gewijzigd door lolgast op 15-11-2024 15:15 ]
Voor zo ver ik heb begrepen doen de P1S en A1 niet voor elkaar onder als je naar de kwaliteit kijkt van het print resultaat. Naast de hierboven genoemde verschillen was er voor mij een andere reden om voor de P1S te kiezen: en dat is hoe het er uit ziet.
Ik had hiervoor een Ender 3 Pro en dat vind ik net als de A1 er toch wat "rommelig" uit zien, zeker als je er nog een AMS light naast hebt. Uiteraard maakt dat in een hobbykamer waarschijnlijk niks uit. Maar ik vind een P1S met AMS er gewoon wat netter uit zien. (meer opgeruimd zeg maar) Of dat het prijsverschil waard is, moet iedereen voor zichzelf maar bepalen.
Ik had hiervoor een Ender 3 Pro en dat vind ik net als de A1 er toch wat "rommelig" uit zien, zeker als je er nog een AMS light naast hebt. Uiteraard maakt dat in een hobbykamer waarschijnlijk niks uit. Maar ik vind een P1S met AMS er gewoon wat netter uit zien. (meer opgeruimd zeg maar) Of dat het prijsverschil waard is, moet iedereen voor zichzelf maar bepalen.
Sorry, gevonden!!rinkel schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:10:
[...]
Je moet ook een process-profile kiezen voor 0.6.
Of je bestaande aanpassen, anders krijg je 0.4 breedte met een 0.6 nozzle
[ Voor 8% gewijzigd door bing69 op 15-11-2024 15:37 ]
Bing
Thanks, zo simpel!!DeGroteMuis schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:06:
[...]
Niet helemaal zeker, maar volgens mij pas je daarmee het X1C 0,4mm profiel aan? Via moertje bovenin kan je de profielen van 0,2 / 0,6 / 0,8mm toevoegen als je dat nog niet gedaan hebt bij de installatie. Dan krijg je ze gewoon in de dropdown.
Bing
A1 is binnen. Dus best snel geleverd. Bij de printer zit maar een klein beetje filament. Proef benchy gedaan en die kwam er heel goed uit. Had ook bambu filament mee besteld, maar dat is nog steeds niet verzonden. Wel jammer. Denk dat ik maar een rol bij amazon ga bestellen.
Ik heb in mijn doos dus geen proefspoelen. Er zaten wel onderdelen in om een wireless muis te maken😅. Gok dat black friday extra’s bij de andere levering zit.
Magisch om te zien hoe hij print. Echt bizar snel en stil
Ik heb in mijn doos dus geen proefspoelen. Er zaten wel onderdelen in om een wireless muis te maken😅. Gok dat black friday extra’s bij de andere levering zit.
En in welk programma ontwerpt je zoon het overigens? Ik lees terug dat Tinkercad goed voor beginners is, en Fusion voor gevorderden.Zilverdael80 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:23:
[...]
Die van mij 12, bet begonnen met 3D ontwerpen en zijn eerste producties liggen inmiddels al door het huis heen. Ontzettend gaaf om te zien wat er in zijn brein wordt gevormd en door de printer uitgespuugd.
[...]
Hoe lang heeft de levering bij jou geduurd? (m'n mouse hangt boven de bestelknopDarkChylde schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:38:
A1 is binnen. Dus best snel geleverd. Bij de printer zit maar een klein beetje filament. Proef benchy gedaan en die kwam er heel goed uit. Had ook bambu filament mee besteld, maar dat is nog steeds niet verzonden. Wel jammer. Denk dat ik maar een rol bij amazon ga bestellen.
Zijn die wireless mouse onderdelen niet de Black Friday gift?
Ik heb ergens (https://eu.store.bambulab...tion-terms-and-conditions) een overzichtje gevonden waarin dit als gift genoemd wordt bij de A1:
'Mystery Maker's Supply Box (valued at up to €29)'
Ik heb dinsdagavond om 20:00 besteld en als hij goed is wordt hij vanavond geleverd. Zonder filament, dat is nog niet onderweg. Maar dat was inmiddels verwacht dus ik heb een losse rol ergens anders gehaald zodat ik in ieder aan de gang kanThe big J schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:15:
[...]
Hoe lang heeft de levering bij jou geduurd? (m'n mouse hangt boven de bestelknop)
Zijn die wireless mouse onderdelen niet de Black Friday gift?
Ik heb ergens (https://eu.store.bambulab...tion-terms-and-conditions) een overzichtje gevonden waarin dit als gift genoemd wordt bij de A1:
'Mystery Maker's Supply Box (valued at up to €29)'
Dat is vrij snel inderdaad. Hoezo wordt de filament niet direct mee verzonden? (je geeft aan dat je dit al verwachte dus ik heb blijkbaar iets gemist hierover)lolgast schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:16:
[...]
Ik heb dinsdagavond om 20:00 besteld en als hij goed is wordt hij vanavond geleverd. Zonder filament, dat is nog niet onderweg. Maar dat was inmiddels verwacht dus ik heb een losse rol ergens anders gehaald zodat ik in ieder aan de gang kan
@The big J Het filament lijkt ergens anders vandaan te komen dan de printers en dat distributiecentrum is gewoon een stuk trager dan daar waar de printers vandaan komen. Mijn filament is nog niet eens onderweg namelijk. Het is een aantal keer voorbijgekomen in dit topic de afgelopen week, vandaar dat ik er op voorbereid was.
Ik heb bewust refills meebesteld dus ik print in de tussentijd gewoon een aantal spoelhouders van PETG
Ik heb bewust refills meebesteld dus ik print in de tussentijd gewoon een aantal spoelhouders van PETG
Ah, dat heb ik dan 'even' gemistlolgast schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:43:
@The big J Het filament lijkt ergens anders vandaan te komen dan de printers en dat distributiecentrum is gewoon een stuk trager dan daar waar de printers vandaan komen. Mijn filament is nog niet eens onderweg namelijk. Het is een aantal keer voorbijgekomen in dit topic de afgelopen week, vandaar dat ik er op voorbereid was.

Mijn plan was juist om 4 rollen (incl spoel) mee te bestellen zodat ik de originele spoelen heb die ik later kan 'refillen'. Er zit ook maar €3 prijsverschil tussen refill en incl. spoel.
Waarom koopt je een printer < omdat dat leuk staat in je hobbykamer of om de kwaliteit van de prints ?chippie777 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:19:
Voor zo ver ik heb begrepen doen de P1S en A1 niet voor elkaar onder als je naar de kwaliteit kijkt van het print resultaat. Naast de hierboven genoemde verschillen was er voor mij een andere reden om voor de P1S te kiezen: en dat is hoe het er uit ziet.
Ik heb de laatse nieuwe versie van Bambu Lab Studio V1.10.1.50 erop gezet.....
Wat een waardeloze camera stream!!!!!!!!
zeer slecht beeld en een vertraging van 20 seconden!!!!!!!
20 seconden vertraging!!!!
Heel snel de oude versie terug gezet.
Hebben daar meer mensen last van?
Wat een waardeloze camera stream!!!!!!!!
20 seconden vertraging!!!!
Heel snel de oude versie terug gezet.
Gezien je avatar, een belangrijke reden waarom ik ook voor BBL ben gegaan ipv bv Prusa is dat een P1S of X1C met AMS er nu eenmaal netter/chiquer uitziet. En dat is naast de technische- en gezondsheidsvoordelen van gesloten enclosures.wim62 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:02:
Waarom koopt je een printer < omdat dat leuk staat in je hobbykamer of om de kwaliteit van de prints ?
Heb zelfs Prusa toendertijd nog gevraagd of ze van plan waren een enclosure voor de MMU / buffer e.d. uit te brengen en als antwoord kreeg ik dat niemand dat wist behalve Josef maar dat dat geheime informatie zou zijn als ze dat idd. op de planning hadden staan. Nu valt over smaak verder niet te twisten, maar ik snap dus wel wat @chippie777 bedoelde
Geen last van, vertraging van zo'n 2-3 seconden. Ook bij de nwe firmware.my_fiero schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
Ik heb de laatse nieuwe versie van Bambu Lab Studio V1.10.1.50 erop gezet.....
Wat een waardeloze camera stream!!!!!!!!![]()
20 seconden vertraging!!!!![]()
Heel snel de oude versie terug gezet.![]()
Ja dat dacht ik ook, maar ik zag dat dit heel vaak gedaan werd en ik las dat het geen negatieve effecten had. Ik heb alleen op de gladde kant een heel klein beetje vet aangebracht. Mocht het negatieve effecten hebben is het makkelijk weer te verwijderen.Mday schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:42:
[...]
Ik dacht dat smeren van de riem niet ‘mocht’ ivm met het slippen?
Overigens heb ik wel de bovenste riem rechts van de printkop aan de bovenkant ingesmeerd met superlube omdat hij de bovenkant van de kogellager moer raakte. Ongelofelijk vervelend geschraap maar t is volledig opgelost. Gelukkig.
Zojuist de eerste failed print op de P1S. Het lijkt erop dat het filament te strak op de spoel zat gewikkeld. Komt dat vaker voor met de AMS?
Ik heb 1 rol gehad die dit deed, hij pauzeerde elke keer wel netjes. Bij jou dus niet gebeurd? De overige rollen waren wel goed (10+).Eddye schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:13:
Zojuist de eerste failed print op de P1S. Het lijkt erop dat het filament te strak op de spoel zat gewikkeld. Komt dat vaker voor met de AMS?
Iets anders, ik heb de laatste tijd wat last van slechte layer adhesion in het midden van een print. Een benchy die halverwege spaghetti wordt bijv. Nu kan het zijn dat de rollen wat vochtiger zijn, zou dat dit kunnen veroorzaken?
In zoverre mislukt dat ik de print heb afgebroken, omdat ik even moest kijke wat er aan de hand was. De keuze om later door te gaan was er wel.Hercul3s schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb 1 rol gehad die dit deed, hij pauzeerde elke keer wel netjes. Bij jou dus niet gebeurd? De overige rollen waren wel goed (10+).
I just bit the bullet :-)
Een A1 combo (met AMS lite dus) en wat extra rollen filament besteld.
Een A1 combo (met AMS lite dus) en wat extra rollen filament besteld.
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.