Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 19:21

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

ocf81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:59:
[...]

Ah, ok. Makerworld vraagt om in te loggen bij die link, dus daar stopt het verhaal dan voor mij. Ik heb nog iets van 50 labeltjes die ik wil maken, dus dan moet ik daar zelf even een scad voor schrijven o.i.d. Ik ga geen account aanmaken bij Makerworld. Terecht of niet, ik vertrouw BL niet met mijn data en zal die dus ook niet aan die lui geven.
Maar heb je geen BL printer dan?

Ik zou gewoon een trash gmail account maken en daar een BL account mee maken. Maar als je hier al rondhangt en een BL printer hebt, dan kun je volgens mij gewoon inloggen in Makerworld met dezelfde credentials.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ohmarinus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:02:
[...]

Maar heb je geen BL printer dan?

Ik zou gewoon een trash gmail account maken en daar een BL account mee maken. Maar als je hier al rondhangt en een BL printer hebt, dan kun je volgens mij gewoon inloggen in Makerworld met dezelfde credentials.
Nee, ik ben slechts geïnteresseerd in wat er in deze "hoek" van de printerwereld gebeurt. Vooralsnog ben ik van de open source/RepRap en Prusa printers :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
Igor92 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:03:
[...]
Ik denk dat jij onderste optie bedoelt in de screenshot hieronder? In Bambu Studio vindt je dit bij Device en dan op het zeshoekige icoontje klikken (wat rechts onderin mijn screenshot staat)

[Afbeelding]
Dat was het icoontje dat ik zocht!. Ga dat eerste even proberen met een kort test stukje.
Bedankt 8)

Nog even een nadere verklaring betreffende het verschil tussen de X1 en mijn P1S: in de wiki wordt steeds het grote scherm van de X1 getoond, met de aanwijzingen wat je dan moet doen of ziet, en dat scherm heb ik dus niet. Ze geven (dacht ik) nooit plaatjes van wat je in Studio ziet, of doet, en dat is wel een tekortkoming van die wiki.
Maar goed, we gaan er mee aan de slag....

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2024 09:20 . Reden: aanvullende info ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

ocf81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:05:
[...]

Nee, ik ben slechts geïnteresseerd in wat er in deze "hoek" van de printerwereld gebeurt. Vooralsnog ben ik van de open source/RepRap en Prusa printers :)
In dat geval zou ik dus gewoon een throwaway account maken. Volgens mij hoef je helemaal geen persoonlijke info te delen met Makerworld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:56:
[...]

Het is duidelijk dat we er anders over denken ;)

Gebaseerd op wat BL naar buiten heeft gebracht over de nieuwe printer denk ik dat het volgende model toch wel 2.5K of meer gaat kosten.

Heated chamber, groter buildvolume, nieuwe tech die de grenzen verlegt kwa consumer printers, gepositioneerd boven de X1 (dus sowieso duurder dan de entry price van de X1), getarget op prosumers die cutting-edge tech willen...

En de grootste:
Features die tot nu toe niet voor mogelijk werden geacht in consumer-grade printers.

[Afbeelding]

Het zou natuurlijk wel een fantastische stunt zijn als ze dit wel aanbieden voor de prijs van de X1C. Maar gezien hun eigen aankondiging gaat de prijs toch wel een stuk omhoog. Gezien het feit dat ze nu steeds meer spare parts (lagers, pulleys, etc) voor de oudere modellen gaan verkopen gaan die er ook nog lang niet uit denk ik. En prijstechnisch moet er toch wel een soort van gap zitten tussen de huidige flagship en de volgende, anders gaan ze met zichzelf concurreren in dezelfde doelgroep.
Nergens zei ik dat ik dat verwachtte... Het is allemaal hoop & fantasie :P. Ben er ook "bang" voor dat het een hogere prijs gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
Mocht je last krijgen van FOMO, je kan altijd bestellen. Leveren duurt toch wel een paar dagen en eerder had je het over een weekje Texel, dus een behoorlijke kans dat jij thuis bent voor de printer (en anders kan je altijd nog de lever-afspraak verzetten bij DHL).
Joove schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:28:
[...]

@Señor Sjon Bij mijn A1 Combo staat auto-refill standard/automatisch aan.

De auto-refill werkt op de A1 Combo zelfs als je tussendoor wisselt: begonnen met 4 kleuren waar van 1 de hoofdkleur (voor de bovenlagen) die bijna op was. Eigenlijk 5 kleuren print dus al tijdens printen spoelen gewisseld. Nadat de 3 andere kleuren klaar waren die er tijdens het printen afgehaald en de refill kleur erop gezet. Deze wordt door de A1 automatisch gedetecteerd en naar gewisseld wanneer de eerste leeg is. Super handig dit.
Dat doet de AMS Lite dan beter dan de AMS. Tijdens een printopdracht herkent de AMS niet de nieuwe rol, zoasl hij ook in de screenshot van Igor92 in "Bambu Lab 3D Printers" bovenaan aangeeft.. Ook handmatig een lege slot opnieuw instellen tijdens het printen vindt hij niet zo leuk...
ocf81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:05:
[...]

De Prusa slicer biedt volgens mij ook de optie om vormen en text toe te voegen, kan je op die manier niet een simpel label genereren? Kubus van 1 mm dik bij de maten voor je label, daar met de text tool op 'schrijven'? Misschien is openSCAD gemakkelijker, daar heb ik nog niet in gewerkt, maar voor een snelle oplossing als je echt makerworld wil vermijden kan je wellicht ook al uit de voeten met je slicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DeGroteMuis met OpenSCAD kan je dit scripten, waardoor het minder moeite is om te genereren. Komt wel een stukje bash script en een stukje spreadsheet scripting met output naar CSV bij kijken om het compleet te maken :)

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 20-11-2024 09:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bvsteyn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:02:
[...]

Daar heb je ook Internet om te kunnen bestellen.. :+
En dan gaat BL voortvarend verzenden en staat mijn printer tegen de voordeur in de regen :P

Ik hou liever iets controle als ik wat onderweg heb, pakketdienst heeft eerder al eens een half maandsalaris over de schuttingpoort gesmeten terwijl het spul naar het pakketpunt moest |:(

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DeGroteMuis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:20:
[...]

Mocht je last krijgen van FOMO, je kan altijd bestellen. Leveren duurt toch wel een paar dagen en eerder had je het over een weekje Texel, dus een behoorlijke kans dat jij thuis bent voor de printer (en anders kan je altijd nog de lever-afspraak verzetten bij DHL).
Ben vrijdag weer thuis, maar goeie tip. Moet ook nog ff nadenken wat ik mee wil bestellen aan filament.

Denk gewoon PLA, 2 rollen zwart en 2 in wit, kan voorlopig proefdraaien. :)

Ga als eerste aan de slag met dat gridfinity voor wat gereedschapslades hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 20:50
Fraggert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ben vrijdag weer thuis, maar goeie tip. Moet ook nog ff nadenken wat ik mee wil bestellen aan filament.

Qua 'test' filament, ik zou (donker) grijs nemen. Daarmee kan je denk ik makkelijker zien of en wat er loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zsub schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:12:
[...]

Qua 'test' filament, ik zou (donker) grijs nemen. Daarmee kan je denk ik makkelijker zien of en wat er loos is.
Kijk, dat is een goede tip, thanks _/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

MC Taz Man schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:17:
[...]

Nergens zei ik dat ik dat verwachtte... Het is allemaal hoop & fantasie :P. Ben er ook "bang" voor dat het een hogere prijs gaat worden.
Nou, ik deel deze hoop ook hoor! :)

Als het echt zo'n goede machine wordt, dan ga ik ook hard balen als 'ie erg duur gaat worden.. Ben ook benieuwd of er nog onderdelen uit het ecosysteem van de eerste modellen worden gebruikt in de nieuwe machine. Maar ik vrees dat ik de stapel buildplates niet kan gaan hergebruiken op de volgende iteratie :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
[...]

Ik zit inmiddels op 20 rollen O-) waarvan 11 onderweg, natuurlijk weer gesplitst in 3 leveringen met verschillende transporteurs.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

ocf81 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:23:
@DeGroteMuis met OpenSCAD kan je dit scripten, waardoor het minder moeite is om te genereren. Komt wel een stukje bash script en een stukje spreadsheet scripting met output naar CSV bij kijken om het compleet te maken :)
OpenSCAD is geweldig. Ik gebruik het zelf niet, maar ik ken iemand die blind is, en met ChatGPT modellen ontwerpt in OpenSCAD oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:39
JorneB schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:10:
[...]

Heb je misschien een linkje naar dit model voor mij om te testen? Ik zie zo 1 2 3 geen reden waarom een BL printer dit niet zou kunnen. Maar ik zoek graag de grenzen op. Word tot nu toe telkens verrast. Zoals bijvoorbeeld deze bridges van 1 tot 10cm overspanning zonder support, geprint op mijn X1C:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tof. Ik ben héél nieuwsgierig naar je type filament en je instellingen. Mind sharing? Ik heb echt moeite met bruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Zsub schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:12:
[...]

Ja, dit is echt een supergoeie tip. Dat doe ik ook altijd, grijs geeft gewoon het beste contrast. Grijs is ook een fijne kleur voor modellen die je later nog gaat schilderen trouwens. Primer is vaak ook grijs/grijzig om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Señor Sjon schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:18:
[...]

Ik zit inmiddels op 20 rollen O-) waarvan 11 onderweg, natuurlijk weer gesplitst in 3 leveringen met verschillende transporteurs.
Goeiedag, er is altijd baas boven baas he _O- ik kan me ‘t wel goed voorstellen met een printer die gewoon zijn ding doet :)
Ohmarinus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:20:
[...]

Grijs is ook een fijne kleur voor modellen die je later nog gaat schilderen trouwens.
Nog een supertip _/-\o_ dat is ook goed te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
[...]

Overigens is Gridfinity best een filament-intensief project, zeker de standaard-doosjes. Er zijn wel varianten die minder plastic gebruiken geloof ik. Maar mijn ervaring is dat m'n Bambu echt filament vreet als 'n malle :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 14:29
Mday schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:19:
[...]

Tof. Ik ben héél nieuwsgierig naar je type filament en je instellingen. Mind sharing? Ik heb echt moeite met bruggen.
Betreft dit test model:
Bridge Test Fast & Low

Ik heb dit geprint in Bambu Lab PETG Translucent Orange (50% korting, max 1 per klant, die dus) rechtstreeks uit de verpakking, niet gedroogd. En volgens mij heb ik niets aangepast, gewoon zoals de 3mf het aanleverde.

Alle overhangs aan onderzijde zijn netjes, geen losse lagen. Aan de bovenzijde zie je bij de langere lengtes wat textuurverschil ontstaan dus helemaal 100% in orde zal het niet zijn maar toch al zeer verrast. Kan trouwens ook aan mijn belichting liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36
Ik moet m’n A1 + AMS nog binnen krijgen, maar zijn er nog tips als beginnende Bambu Lab printer om mee te beginnen? Qua afstelling of prints? Is het qua afstelling echt plug & play allemaal, behalve de gebruikelijke kalibraties en bed leveling? De poop bucket lijkt me sowieso een mooie addon, dus die staat al wel op de lijst. Ik ga in principe alleen met PLA printen, dus een enclosure voor de AMS wil ik nog even overslaan. Ik heb al wel 9 rollen filament besteld in verschillende kleuren.

Verder ben ik benieuwd hoe het nu zit met Makerworld. Zie echt de meest fantastische prints voorbij komen, maar is het (merendeel) gratis? Ik ben ingelogd en zie ook wel een puntensysteem, maar daarvoor moet je volgens mij (o.a.) prints uploaden en mijn 3D-teken skills laten nog wat te wensen over :+

Oh ja, heeft geen haast. Want ook al ligt het pakket morgen op de stoep dan mag ik het alsnog pas met mijn verjaardag over een kleine 3 weken uitpakken :( aangezien het deels een cadeau is :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zsub schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:37:
[...]

Overigens is Gridfinity best een filament-intensief project, zeker de standaard-doosjes. Er zijn wel varianten die minder plastic gebruiken geloof ik. Maar mijn ervaring is dat m'n Bambu echt filament vreet als 'n malle :P
Dat had ik inderdaad begrepen, het zal vooral even een eerste kennismaking worden, ik heb een lege gereedschapswagen met lades waar ik een zwik spul in kwijt moet dat ik nu los heb.

Stuk nuttiger dan 17 Benchy’s op de schoorsteenmantel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:09
Denman schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:46:
Ik moet m’n A1 + AMS nog binnen krijgen, maar zijn er nog tips als beginnende Bambu Lab printer om mee te beginnen? Qua afstelling of prints? Is het qua afstelling echt plug & play allemaal, behalve de gebruikelijke kalibraties en bed leveling? De poop bucket lijkt me sowieso een mooie addon, dus die staat al wel op de lijst. Ik ga in principe alleen met PLA printen, dus een enclosure voor de AMS wil ik nog even overslaan. Ik heb al wel 9 rollen filament besteld in verschillende kleuren.

Verder ben ik benieuwd hoe het nu zit met Makerworld. Zie echt de meest fantastische prints voorbij komen, maar is het (merendeel) gratis? Ik ben ingelogd en zie ook wel een puntensysteem, maar daarvoor moet je volgens mij (o.a.) prints uploaden en mijn 3D-teken skills laten nog wat te wensen over :+

Oh ja, heeft geen haast. Want ook al ligt het pakket morgen op de stoep dan mag ik het alsnog pas met mijn verjaardag over een kleine 3 weken uitpakken :( aangezien het deels een cadeau is :P
Ik heb veel functionele dingen geprint voor de printer zelf in de eerste dagen. Wallmount en AMS Lite encloser is al een goede 25 uur+ om te printen. Daarna wat oplossingen voor kleine problemen in het huishouden en nu de Vspooler aan het printen. Dat is met eerste print met inzetstukken die je met een soldeerpen erin moet krijgen. Tot nu toe is dat een leuke uitdaging en zijn de problemen waar je tegenaan loopt klein en behapbaar.

Mijn printer heb ik neergezet en de automatische kalibratie laten toen. Inmiddels al 160 uur geprint met 2 mislukte prints. Bij eentje liet PETG los omdat ik het bed na 100 uur nog altijd niet gewassen had. Dit was tijden het printen van een Dummy 13 op runners en 150%. Dus de eerste laag is heel veel dunne lijntjes. De andere was een print in PETG, afstandhouders voor kogellagers en die waren zo klein en priegelig dat er allemaal haren en filament stekels aanzaten. Daarna opnieuw geprint per object ipv per layer en dat ging probleemloos.

De punten op makerworld zijn vooral bonussen die je voor jezelf verdient. Ik heb nog altijd niks gevonden wat geld kost. Soms linkt een maker naar zijn Printables van Prusa, daar kan je wel geld vragen voor een print en dat wordt dan gezien als een kleine bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 08:06
Heb regelmatig dat ondanks syncen het filament niet goed wordt weergegeven in Bambu studio en alles met de hand moet aanpassen, Is daar iets aan te doen??

In de AMS en dit is goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8VAjymHIv3QgG4gF7nqGIOdxy4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M6FhBRn43YfuDIaz2RKW6amD.png?f=user_large
In Bambu studio ondanks syncen krijg ik dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27UPgtcW-9MEN7oiQu10hw5kkGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DbEfEnDedS5gbg5YEIHnIc9o.png?f=user_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
bing69 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:00:
Heb regelmatig dat ondanks syncen het filament niet goed wordt weergegeven in Bambu studio en alles met de hand moet aanpassen, Is daar iets aan te doen??

In de AMS en dit is goed.
[Afbeelding]
In Bambu studio ondanks syncen krijg ik dit;
[Afbeelding]
Als je in BambuStudio op een filament klikt voor het dropdown menu. Wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Mozy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:58:
[...]

Inmiddels al 160 uur geprint met 2 mislukte prints.
Ik heb zitten zoeken, maar kan je ergens zien hoeveel uur de printer gemaakt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 08:06
Mozy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:18:
[...]

Als je in BambuStudio op een filament klikt voor het dropdown menu. Wat zie je dan?
Dan zie ik de div voorkeuzes met de goede spool op de goed plek

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:36
HGM schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:19:
[...]

Ik heb zitten zoeken, maar kan je ergens zien hoeveel uur de printer gemaakt heeft?
Totaal uren:

Voor A1 / mini : Settings > Device > Page 2
P1S: On the printer, touch the hex icon, then the general tab and finally device info. It will show the hours at the top of the screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:05
mijn bambu filament is binnen. Gisteren had dpd hem ontvangen en vandaag is die bij mij afgeleverd.
Ik had op 12 nov besteld, tegelijk met de printer en het is vandaag afgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Fraggert schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:49:
[...]

Dat had ik inderdaad begrepen, het zal vooral even een eerste kennismaking worden, ik heb een lege gereedschapswagen met lades waar ik een zwik spul in kwijt moet dat ik nu los heb.

Stuk nuttiger dan 17 Benchy’s op de schoorsteenmantel :+
Voor de feestdagen natuurlijk Articulated decoraties op de schoorsteenmantel! :+

Filament gaat wel altijd harder dan je verwacht, zeker met gridfinity bouwsels. Je krijgt nu ook nog wat meer korting bij 8 rollen tegelijk, dus misschien verstandig om er toch meteen 8 te shoppen. Mogelijk overkill, maar mocht blijken dat je gridfinity goed bevalt en je print nog wat andere dingen, is het zonde als je over 1-2 weken door je filament heen bent en alsnog moet bijbestellen. Daarnaast kan je nog wat extra sparen met refills. Als je bijvoorbeeld 4 rollen grijs koopt en daarnaast niet een aantal refill-only kleurtjes, kan je ook prima 1 of 2 complete spoelen nemen en 3 of 4 refills.

En PLA werkt in principe prima voor gridfinity, maar kan er wel minder goed tegen als het regelmatig nat wordt dan PETG. In principe zal je het gereedschap ook droog willen houden, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar misschien wel handig om te weten. Voor de grids zelf werkt de superlight versie bij mij op het werkblad en in laden prima: https://makerworld.com/en/models/26565 Geen magneten en minder zwaar uitgevoerd dan de originele, maar wel 4 5 bij 5 baseplates in de tijd van 1 originele plus een stuk minder filament. Stevig genoeg voor op een werkblad zou ook stevig genoeg voor een gereedschapskist moeten zijn denk ik. Er is ook een remix met 8 baseplates in 1 als je PETG en PLA om en om doet, maar daar had Mday in "Bambu Lab 3D Printers" niet de beste ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
bing69 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:21:
[...]

Dan zie ik de div voorkeuzes met de goede spool op de goed plek
Dan herkent de AMS de rollen toch goed. De kleuren/soorten die je zit staan zijn gewoon geprogrammeerd in het .3mf, dat past je niet automatisch aan op de rollen die je hebt. Ik moet die in ieder geval altijd handmatig nog even aanklikken. Als ik dat niet doe zie ik welke rol hij neemt wanneer ik de printopdracht wil versturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mozy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:33:
[...]

Dan herkent de AMS de rollen toch goed. De kleuren/soorten die je zit staan zijn gewoon geprogrammeerd in het .3mf, dat past je niet automatisch aan op de rollen die je hebt. Ik moet die in ieder geval altijd handmatig nog even aanklikken. Als ik dat niet doe zie ik welke rol hij neemt wanneer ik de printopdracht wil versturen.
Hij probeert ze volgens mij wel te matchen. Maar het klopt wel dat de kleuren eerst niet kloppen. Dat is de versie van degene die het model heeft gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

DeGroteMuis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:09:
[...]

Voor de feestdagen natuurlijk Articulated decoraties op de schoorsteenmantel! :+

Filament gaat wel altijd harder dan je verwacht, zeker met gridfinity bouwsels. Je krijgt nu ook nog wat meer korting bij 8 rollen tegelijk, dus misschien verstandig om er toch meteen 8 te shoppen. Mogelijk overkill, maar mocht blijken dat je gridfinity goed bevalt en je print nog wat andere dingen, is het zonde als je over 1-2 weken door je filament heen bent en alsnog moet bijbestellen. Daarnaast kan je nog wat extra sparen met refills. Als je bijvoorbeeld 4 rollen grijs koopt en daarnaast niet een aantal refill-only kleurtjes, kan je ook prima 1 of 2 complete spoelen nemen en 3 of 4 refills.

En PLA werkt in principe prima voor gridfinity, maar kan er wel minder goed tegen als het regelmatig nat wordt dan PETG. In principe zal je het gereedschap ook droog willen houden, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar misschien wel handig om te weten. Voor de grids zelf werkt de superlight versie bij mij op het werkblad en in laden prima: https://makerworld.com/en/models/26565 Geen magneten en minder zwaar uitgevoerd dan de originele, maar wel 4 5 bij 5 baseplates in de tijd van 1 originele plus een stuk minder filament. Stevig genoeg voor op een werkblad zou ook stevig genoeg voor een gereedschapskist moeten zijn denk ik. Er is ook een remix met 8 baseplates in 1 als je PETG en PLA om en om doet, maar daar had Mday in "Bambu Lab 3D Printers" niet de beste ervaring mee.
Het probleem met PLA is dat het na verloop van tijd begint te hangen. Dit fenomeen heet 'creep'. Daarom wordt afgeraden om PLA te gebruiken voor technische toepassingen en toepassingen onder load.

Skip naar de analyse achterin voor de conclusie ;)
Daar zul je zien dat PLA wel twee keer zoveel creep heeft als PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Igor92 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat jij onderste optie bedoelt in de screenshot hieronder? In Bambu Studio vindt je dit bij Device en dan op het zeshoekige icoontje klikken (wat rechts onderin mijn screenshot staat)

[Afbeelding]
Alle vakjes stonden bij mij al aangevinkt, en ik ben dus even aan het testen gegaan, met een kort stukje draad, en een 2e spoel er naast met dezelfde spec's. Helaas doet hij niet wat ik hoopte, erger eigenlijk is, dat , nadat de draad op was, hij gewoon ophield met printen, en de kop parkeerde, zonder een enkele waarschuwing, noch op de printer, en ook niet in Studio.
Gelukkig, bleef de tafel wel op temperatuur!
Toen maar een nieuwe spoel in het juiste/lege slot gedaan, maar verder geen actie van de printer. Uiteindelijk in Studio heb ik op het icoontje naast de voortgangs streep (onder de camera display) geklikt, en toen ging hij uiteindelijk wel weer aan de slag, door de kop te verwarmen, enz; het nieuwe filament had wel een andere kleur, zodat ik kon zien of de aansluiting goed en sterk was, en dat was idd wèl het geval.
Tussentijdse conclusie: ik kan dus wel een spoel òpgebruiken, maar moet dit zelf in de gaten houden, en handmatig de nieuw spoel in het lege slot plaatsen en opstarten. Niet "alles automatisch, met een AMS"
Volgende tip graag ;)

Aanvulling: even laten zien wat in studio staat, nu ik ga printen van spoel 1 en spoel 2 is dan identiek ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoa3aIEY4XzshpiiLYsnrlqJ0Hs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8hhoPDvEsoZbrNQ21j5Kt5lU.png?f=user_large
Maar als ik ga printen, dan zie ik op die pagina iets heel anders, wat mogelijk voorheen het geval was, maar nu dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd-1LG1hbHjuORboEj1FttWU4KI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TeznfgI3GC0VEDqOqLlhGHWm.png?f=user_large
Wat moet hier dan aan veranderd worden, en waar??

[ Voor 214% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2024 15:26 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ohmarinus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:49:
[...]

Het probleem met PLA is dat het na verloop van tijd begint te hangen. Dit fenomeen heet 'creep'. Daarom wordt afgeraden om PLA te gebruiken voor technische toepassingen en toepassingen onder load.

[YouTube: Creep test with 3D printed plastic materials: PLA, PETG, ASA, Nylon]

Al vind ik die creep bij PLA niet zo'n issue voor zoiets als gridfinity of andere opbergdingetjes. Je ziet ook dat het best goed gaat, tot er warmte aan te pas komt. Ik verbaasde mij in die video er vooral over dat het nylon zo vervormde.

Van de week voor het eerst gridfinity geprint. Ik vind het persoonlijk soms overdreven hoe zowat voor elk tooltje een gridfinity ding gemaakt wordt. Maar het is fijn voor de OCD'ers dat het kan zullen we maar zeggen :P

Nu iig een lading opbergvakjes geprint, lekker van 4 rollen met restantjes. Ruimt weer op. Dus 8 refills besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Naalroc Scherm 1 is puur de slicer instellingen, leuk maar niet erg relevant voor je AMS. Als ik in dit scherm slot 1 op PLA zet en slot 2,3,4 op ABS, kan ik prima PLA printen vanaf slot 4, als ik PLA geladen heb in dat slot van de AMS.

Het tweede scherm geeft weer hoe je AMS is ingesteld. Hier zal je slot 2 dus moeten instellen. Als hier slot 1 en 2 beide op geel generic ABS stonden voor het printen begon, zou ik verwachten dat hij wel doorgaat met het volgende slot. Zo werkt het in ieder geval wel als je voor het printen 2 rollen Bambu erin zet van hetzelfde materiaal en dezelfde kleur. Als je dat niet doet voor het printen start, zou je wel een pauze melding via Handy moeten krijgen zodra rol 1 op is. Nog niet opgelet of Studio dat ook doet, maar Handy bij mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ohmarinus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:49:
[...]

[YouTube: Creep test with 3D printed plastic materials: PLA, PETG, ASA, Nylon]

Informatief, thanks! Nylon verbaast me wel een beetje. Ik had niet verwacht dat zo weinig hitte al zoveel zou doen bij Nylon. PLA heeft inderdaad nog meer nadelen. Ook de UV bestendigheid is wel een dingetje, net als de hardheid, waardoor het onder hogere lasten eerder breekt ipv buigt zoals PETG doet. Maar voor gridfinity toepassingen in een gereedschapswagen leek vocht me het grootste probleem. De last wordt ondersteund door de laden en trays van de wagen en UV is alleen een probleem als je langdurig in de zon sleutelt. Dus vocht leek mij het grootste potentiële probleem in deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Waar worden de flow dynamic calibration waarden eigenlijk opgeslagen? Ik heb een CC3D silk filament profiel aangemaakt met de temperatuurinstellingen een stukje aangepast en na calibratie k0,03. Net een andere spoel geladen, het aangemaakte CC3D Silk profiel gekozen, maar hij houdt de 0,25 van de rol PETG ervoor aan in Studio. :?

Ook lijkt de camera op dit moment niet te willen laden in Studio, misschien gerelateerd als beide via de Chinese cloud lopen? Eerste keer in ~330 uur printen dat ik die meemaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
DeGroteMuis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:21:
@Naalroc ...................
Het tweede scherm geeft weer hoe je AMS is ingesteld. Hier zal je slot 2 dus moeten instellen.
dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, en nu weer, maar in dat scherm kan ik wel klikken, maar er gebeurt niets in eerste instantie, maar na korte tijd begint hij het filament te laden; en dan toont hij een andere kleur, maar wèl ook ABS. Hoe weet hij dat, want het is geen Bambu, dus geen RFID! De kleur weet ik niet te veranderen, (het materiaal veranderen trouwens, ook niet :'( ) er staat nu een gele in 1 en een grijze in 2 op het plaatje, (beiden ABS, klopt) hoe verander ik die kleur daar?
Als hier slot 1 en 2 beide op geel generic ABS stonden voor het printen begon, zou ik verwachten dat hij wel doorgaat met het volgende slot. Zo werkt het in ieder geval wel als je voor het printen 2 rollen Bambu erin zet van hetzelfde materiaal en dezelfde kleur. Als je dat niet doet voor het printen start, zou je wel een pauze melding via Handy moeten krijgen zodra rol 1 op is. Nog niet opgelet of Studio dat ook doet, maar Handy bij mij wel.
Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

DeGroteMuis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:21:
@Naalroc Scherm 1 is puur de slicer instellingen, leuk maar niet erg relevant voor je AMS. Als ik in dit scherm slot 1 op PLA zet en slot 2,3,4 op ABS, kan ik prima PLA printen vanaf slot 4, als ik PLA geladen heb in dat slot van de AMS.
Ja klopt. En ik kan dan handmatig ook een andere kleur/rol laden waarmee de print doorgaat. Gebruik dat om kleuren op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Naalroc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:01:
[...]
dat heb ik al meerdere malen geprobeerd, en nu weer, maar in dat scherm kan ik wel klikken, maar er gebeurt niets in eerste instantie, maar na korte tijd begint hij het filament te laden; en dan toont hij een andere kleur, maar wèl ook ABS. Hoe weet hij dat, want het is geen Bambu, dus geen RFID! De kleur weet ik niet te veranderen, (het materiaal veranderen trouwens, ook niet :'( ) er staat nu een gele in 1 en een grijze in 2 op het plaatje, (beiden ABS, klopt) hoe verander ik die kleur daar?
[...]

Dank voor de hulp!
Vreemd dat de AMS zelf wat lijkt te bedenken. Toevallig een slot waar eerder ABS van Bambu ingezeten heeft of zo? Bij je AMS instellingen zie je dat potloodje, deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-GurcPAkjIfd1fsBATaiu2f3cE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pgbQGNFsZjFgi7U2eotGBfNX.png?f=user_large

Daar klik je op, dan kan je materiaal kiezen en wat materiaalspecifieke instellingen. Het bolletje met de kleur kan je aanklikken om de kleur te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb verder nog niet uitgeprobeerd, maar je hebt me wel in de goede richting gestuurd; dít opent als ik op dat potloodje druk, filament (merk/type) èn kleur te zien hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_j2Z5hm4wRMpeKJIv-ZXXqJSFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NN1KXprVMZqKYV5INnbwMti0.png?f=user_large

Daar ben ik ooit wel geweest, bij het kalibreren flow van materialen, vele maanden geleden, en gele ABS van Bambu heeft daar dus ooit wel in gezeten denk ik zo, maar grijs van Bambu heb ik niet, nooit gehad, maar dat staat hier dan weer los van vermoed ik.
Ik ga er verder mee aan de slag, dank zo ver!

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2024 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 28-05 07:34
Bambu moet toch écht iets aan zijn store gaan fixen.
7.33 mailtje dat die nieuwe Cool plate SuperTack beschikbaar is.
7.45 not in stock ...
Ik bedoel uitverkocht in 12 minuten? Of nooit echt terug op voorraad gekomen?

Maak anders een reservering systeem die het product 24 uur vasthoudt of dat je vooraf kan betalen om het alsnog binnen te krijgen want dit stinkt gewoon

• Zsub
Wel op voorraad gekomen, maar het duurt ook meer dan 0 seconden totdat die mails eruit gestuurd zijn :)

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 10:22

nielsvv

100% Afol

Ik ga mij binnenkort de X1c met ams bestellen als eerste printer na vele uren lezen en youtuben. Lees niet veel negatiefs over Bambu, buiten het feit dat onderhoud uitvoeren niet simpel is en makkelijk enkele uren in beslag neemt. Maar wat houd dit onderhoud juist in en hoe frequent moet dit gebeuren?

Nu komt deze printer random met de cool plate of de textured variant. Ik denk dat de textured variant makkelijker in gebruik is. Is het verstandig om voor de zekerheid nog een extra plate bij te bestellen?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zilverdael80 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:27:
7.45 not in stock ...

Maak anders een reservering systeem die het product 24 uur vasthoudt of dat je vooraf kan betalen om het alsnog binnen te krijgen want dit stinkt gewoon
Zelfde heb ik met de spoelen gehad. Mail dat ze er waren, binnen paar uur allemaal weg, maar weer een paar uur later beschikbaar.

De nieuwe PLA Basic kleuren hadden ook ~10 dagen extra voordat ze beschikbaar waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 10:51

chromeeh

the Gnome

Eergister avond m'n P1S binnen gekregen, dag in de doos laten staan om te klimatiseren...
Trek ik de doos gister avond open..... Boven glas paneel in 100.000 stukjes :|

Support ticket gemaakt, die geweldige AI foto uploader van Bambu is echt |:(
(Foto afgekeurd moet dit en dit bevatten, nog 2x proberen, wordt de zelfde foto wel geaccepteerd :? )

Wel vanochtend netjes een mailtje dat ik de printer verder moet testen, en als alles werkt ze een nieuwe glas plaat mogen sturen + rollen rollen PLA als goedmakertje :)
(En ze anders de hele printer willen omwisselen)

Tot dusver nog niets kunnen printen, maar vind het qua support wel netjes tot dus ver :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:36
chromeeh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:57:
Eergister avond m'n P1S binnen gekregen, dag in de doos laten staan om te klimatiseren...

(Foto afgekeurd moet dit en dit bevatten, nog 2x proberen, wordt de zelfde foto wel geaccepteerd :? )

Wel vanochtend netjes een mailtje dat ik de printer verder moet testen, en als alles werkt ze een nieuwe glas plaat mogen sturen + rollen rollen PLA als goedmakertje :)

Tot dusver nog niets kunnen printen, maar vind het qua support wel netjes tot dus ver :)
Is ook wel het minste dat ze kunnen doen...
Ik zou wel opletten dat er geen stukjes glas in de rest van de printer (mogelijk) zijn gekomen. Niet dat je straks na een maandje alsnog problemen krijgt.

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13
Vorige week maandag bestelling geplaatst voor de A1 mini en vier rollen filament. De printer is vorige week vrijdag binnengekomen en de vier rollen vandaag.

Wel nog twee extra gift packs erbij gekregen met theelichtjes en twee RC puck lights.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:03

De support is echt netjes. Ik zal geen risico nemen en deze terug sturen. De kans bestaat dat er glas tussen de printer zit of ergens tussen de lagers.

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Evertt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:16:
[...]

De support is echt netjes. Ik zal geen risico nemen en deze terug sturen. De kans bestaat dat er glas tussen de printer zit of ergens tussen de lagers.
rafvhoof schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:19:
[...]

Ik zou wel opletten dat er geen stukjes glas in de rest van de printer (mogelijk) zijn gekomen. Niet dat je straks na een maandje alsnog problemen krijgt.
Dit stond expliciet in de mail van support, dat ik hier inderdaad voor moet uitkijken. (Glas resten ergens tussen)
Helaas weinig tijd vandaag, hopelijk morgen even mee aan de gang.

Ik houd jullie op de hoogte d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Señor Sjon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:48:
[...]

Zelfde heb ik met de spoelen gehad. Mail dat ze er waren, binnen paar uur allemaal weg, maar weer een paar uur later beschikbaar.

De nieuwe PLA Basic kleuren hadden ook ~10 dagen extra voordat ze beschikbaar waren.
De singalering werkt sowieso niet altijd even lekker, je kan beter zelf ook tussendoor checken, de 4-weg splitter was al 2 dagen in bestelling toen ik de mail kreeg dat die weer beschikbaar was. Die nieuwe kleuren stonden deze week ook in de nieuwsbrief zag ik, terwijl ik de eerste rollen al in huis had. :+
rafvhoof schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:19:
[...]

Mijn eerste ervaring met de klantenservice was niet erg positief(*), maar in dit geval vind ik het wel een nette reactie. Er kan altijd iets gebeuren tijdens transport, netjes om als excuses voor het ongemak even wat filamenten mee te sturen met de vervangende glasplaat. Ze kunnen ook alleen de glasplaat opsturen. Dan kan je zeggen 'waarom niet meteen de hele printer omruilen', maar dan zit de klant zonder printer, terwijl met deze oplossing de klant wel (in ieder geval PLA en PETG) kan printen na een grondige check.

* Ondanks dat nog steeds de tekst van gratis spoelen tijdens het bestellen op de website stond en ze ook nog spoelen regulier verkochten, heb ik geen gratis spoel gezien en werd er ook geen enkele moeite gedaan om een nog niet uitgeleverde order aan te passen van refill naar spoel voor de kleuren waarbij dat kon, ook niet tegen bijbetaling. In plaats daarvan alleen maar verwijzingen naar 'regels, beperkte voorraad, pech' en verwijzen naar de print op makerworld, wat gewoon niet werkt als je de filamenten ook wil drogen en alleen PLA/PETG hebt, tenzij je het risico wil lopen om zonder spoel te drogen en dan te hopen dat de plakkertjes van de refill niet loslaten...

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Waarom krijg ik bij ruim 900 euro handel alsnog 16 euro verzendkosten in mijn rekening te zien?

Gaat om de P1S Combo en 8 rollen filament op spoel.

Iemand een idee?

Editm niet goed gekeken, thanks @pimlie

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 21-11-2024 18:11 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 14:02
Naalroc schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:49:
[...]
Alle vakjes stonden bij mij al aangevinkt, en ik ben dus even aan het testen gegaan, met een kort stukje draad, en een 2e spoel er naast met dezelfde spec's. Helaas doet hij niet wat ik hoopte, erger eigenlijk is, dat , nadat de draad op was, hij gewoon ophield met printen, en de kop parkeerde, zonder een enkele waarschuwing, noch op de printer, en ook niet in Studio.
Gelukkig, bleef de tafel wel op temperatuur!
Toen maar een nieuwe spoel in het juiste/lege slot gedaan, maar verder geen actie van de printer. Uiteindelijk in Studio heb ik op het icoontje naast de voortgangs streep (onder de camera display) geklikt, en toen ging hij uiteindelijk wel weer aan de slag, door de kop te verwarmen, enz; het nieuwe filament had wel een andere kleur, zodat ik kon zien of de aansluiting goed en sterk was, en dat was idd wèl het geval.
Tussentijdse conclusie: ik kan dus wel een spoel òpgebruiken, maar moet dit zelf in de gaten houden, en handmatig de nieuw spoel in het lege slot plaatsen en opstarten. Niet "alles automatisch, met een AMS"
Volgende tip graag ;)

Aanvulling: even laten zien wat in studio staat, nu ik ga printen van spoel 1 en spoel 2 is dan identiek ingesteld
[Afbeelding]
Maar als ik ga printen, dan zie ik op die pagina iets heel anders, wat mogelijk voorheen het geval was, maar nu dus niet.
[Afbeelding]
Wat moet hier dan aan veranderd worden, en waar??
Volgens mij moet je gewoon op de A1/A2/A3/A4 symbooltjes klikken met het pijltje erbij om aan te geven welke posities elkaars refill vormen.
En selecteer hetzelfde filament onder het prepare tab, niet twee met verschillende nummers voor de ams slots.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Idd aangeven welke elkaar refillen. En ik weet niet zeker, maar de types/kleuren hetzelfde instellen. Zo deed ik het, en vorige week een aantal restanten mee op geprint op printjes waar kleuren niet zo relevant waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
HSlegend schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:32:
[...]
Volgens mij moet je gewoon op de A1/A2/A3/A4 symbooltjes klikken met het pijltje erbij om aan te geven welke posities elkaars refill vormen.
En selecteer hetzelfde filament onder het prepare tab, niet twee met verschillende nummers voor de ams slots.
Vanmiddag is het voor het eerst gelukt, nadat ik dat gisteravond allemaal ingesteld had, in het kort als volgt:

=Begin op de Device tab, en stel daar met door op het potloodje te klikken, het filament en de kleur voor elk van de spoelen in.(via nieuwe vensters die dan openen).

=Als dit correct gedaan is, dan terug naar de eerste pagina "Prepare", naar de 3e regel links, klik op het icoontje links naast het tandwieltje en synchroniseer met de AMS, dan worden die 4 rollen overgenomen in de 2 regels daaronder.

=Als je daarbij nog andere filamenten/keuren wilt opslaan, klik op de "+" in diezelfde regel3, en creëer dan wat je wilt door op het potloodje te drukken naast dat nieuwe veld, om je extra filament uit te kiezen, en daarna de kleur door op het kleur veld te drukken.

Dat is het in beknopte vorm; ik heb het voor mijzelf wat uitgebreider uitgeschreven, want ik doe dit niet al te vaak, dus over een paar maanden (?) lukt het me dan wel weer (denk ik) >:)
In elk geval, als je 2 identieke filamenten in de AMS hebt ingesteld,(materiaal en kleur) dan gaat hij naadloos van de lege rol naar de volgende , identiek ingestelde rol. Natuurlijk moet het laatste vinkje ook aan staan, als je op de groene tekst "Auto Refill" hebt gedrukt, maar bij mij stond dat al wel aan.

Maar het was @DeGroteMuis die me het laatste duwtje had gegeven, gisteren O-)
@HGM

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36
Zucht… was hier enigszins op voorbereid, maar toch is het k*t dat ik nog 2,5 week tegen dit pakket moet aankijken voor ik het open mag maken :/
Maar goed, het was deels een cadeau en ben pas over 2,5 week jarig dus ik snap ‘m wel :P

Bovendien komen de 9 bestelde rollen kleur filament pas begin december binnen. En het geeft me de kans m’n bureau weer eens op te ruimen en de Mancave gereed te maken voor m’n nieuwe aanwinst :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQO9Lkj8YCmgvetO_zQXWALD_5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzUy49knIO1DngObVsbDk4lr.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mozy
Denman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:31:
Zucht… was hier enigszins op voorbereid, maar toch is het k*t dat ik nog 2,5 week tegen dit pakket moet aankijken voor ik het open mag maken :/
Maar goed, het was deels een cadeau en ben pas over 2,5 week jarig dus ik snap ‘m wel :P

Bovendien komen de 9 bestelde rollen kleur filament pas begin december binnen. En het geeft me de kans m’n bureau weer eens op te ruimen en de Mancave gereed te maken voor m’n nieuwe aanwinst :D

[Afbeelding]
Je hebt een ijzeren wil, zo sterk zou ik niet zijn.

Neem deze tijd voor veel voorpret met modellen opzoeken op Makerworld en lijstjes maken van wat je wil gaan printen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou…..kogel….kerk…..met dank aan jullie leuke reacties en behulpzame posts _/-\o_ d:)b

Onderweg is een P1S Combo met een rolletje of 8 aan basic PLA op spoel.

Na al jarenlang niet op de trein willen springen door de hoge drempel die veel printers opgooiden door vooral bezig te moeten zijn met upgraden en troubleshooten in plaats van printen lijkt mij een P1S een fantastische start om te bezien of deze hobby me pakt :)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vandaag de P1S combo binnen gekregen als upgrade van mijn ender 3 v2. Inmiddels z’n eerste benchy aan het printen; wat een snelheid!

Ik heb nog zeker meer dan 10 rollen filament liggen in diverse kleuren en het meeste is van 12-3D, en die spoelen lijken te breed voor de AMS?
Nu vermoed ik dat ik ze dan moet overzetten naar lege spoelen van Bambu, maar wat is daarvoor de handigste methode? Of zijn er andere manieren hoe ik dit alsnog kan gebruiken zonder al teveel gedoe?

Kan ik überhaupt andere spoelen in de AMS stoppen, of kan er alleen bambu spul in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeleFles schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:30:
Ik heb nog zeker meer dan 10 rollen filament liggen in diverse kleuren en het meeste is van 12-3D, en die spoelen lijken te breed voor de AMS?
Nu vermoed ik dat ik ze dan moet overzetten naar lege spoelen van Bambu, maar wat is daarvoor de handigste methode? Of zijn er andere manieren hoe ik dit alsnog kan gebruiken zonder al teveel gedoe?

Kan ik überhaupt andere spoelen in de AMS stoppen, of kan er alleen bambu spul in?
Inderdaad, die 1-2-3 spoelen passen niet. Overzetten is een kötwerkje. Je kunt 2 dingen doen: respoolen met een apparaat dat je zelf moet printen of hardcore de spool uit erlkaar halen en overzetten op een zelf geprinte spool die wel past. Alleen gaat dat denk ik met die 1-2-3 spoelen niet, want die zijn a)te breed en b) uit één stuk. Tenminste...als het dezelfde zijn als die ik heb.

Voor respoolen heb ik uiteindelijk de V-Spooler gemaakt en die is best goed. Ik had eerst een andere, hele populaire, maar dat vond ik 3x nix. Ik zaL vast iets verkeerd gedaan hebben, want ik kreeg het niet goed. Ik vond de constructie ook al erg wonky, dus dat was verloren moeite wat mij betreft. Die V-Spooler is stabiel en kan ook makkelijker de spanning erop houden. Dat is namelijk erg belangrijk, anders rol je het te los en dan heb je hele grote kans dat ie in de knoop trekt.

Tegenwoordig zijn veel spoelen van karton, en dat 'mag' niet in de AMS vanwege het stof denk ik. Het werkt wel gewoon. Veel mensen halen gewoon de spool uit elkaar en zetten 'm op lege Bambu spools of printen er zelf een.

De derde optie is om de Python mod te maken. Dan moet je je AMS uit elkaar halen en met de printed parts en wat extra hardware (schroeven, asjes e.d) eigenlijk een nieuwe AMS maken. Deze heeft een ander aandrijvingssysteem. Niet meer met rollen, maar de as waarop de rol zit draait. Daardoor kan de spool nooit slippen oid. Ook kan dat systeem vrijwel elke rol aan: halve rollen, hoge, lage, brede of smalle. Er is zelfs een optie om 3Kg spools te gebruiken. Is wel even een dingetje en voor velen te eng, maar het kan de moeite waard zijn als je meer vrijheid wil in de aan te schaffen filamenten. Ik wil graag Bambu spul hebben, maar zij hebben lang niet alles en ook is er vaak niets op voorraad.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Mday
PSA: de benchy op de SD kaart van vooral de P1S maakt bovengemiddeld veel herrie. Slicer settings zijn vooral voor snelheid gemaakt. Andere prints zijn doorgaans veel minder luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb nooit zo'n spoel apparaat gemaakt, maar heb een low-cost oplossing gemaakt die voor mij perfect werkte: Ik heb 4 conussen geprint die iets groter zijn dan het gat van 123 spoel, met in het hart een buis geprint met een doorgaand gat van 10 mm.
Dan 2 stukken M10 draadeind, waar die conussen op gemonteerd worden met M10 moeren aan beide zijden.
Van hout een U vormig frame-pje met bovenin de U 2 sleufgaten waarin de uiteinden van 1 draadeind met spoel vallen.
De andere opgespannen in de boorkop van de schroevendraaier, en draaien maar. Herspoelen duurt dan een minuut of 3, en de draad houd je met de vingers vast tussen duim en wijsvinger eventueel met een zachte doek er ook tussen.

Ik weet het, dit is echt een houtje-touwtje oplossing, maar werkt perfect voor mij, als je het rustig aanpakt; je kan met de vingers de plek van de herspoeling bepalen, en ik heb nooit een operationeel probleem gehad, dus geen vastlopers of kluwens.

En de goedkoopste en stofvrije oplossing voor de kartonnen spoelen: PVC isolatieband strak om de buitenkant trekken; nogmaals: trekken, dan vouwt het zich vanzelf naar de beide kartonnen zijkanten, en het loopvlak is mooi strak; kost niks.

• HSlegend
Iemand enig idee waarom het stukje dat met rood omcirkeld is zo slecht is geprint? Zag er aan de andere kant hetzelfde uit. Supports daarentegen waren helemaal goed (had ze er al afgehaald, maar ze staan op de foto om aan te geven wat de printorientatie was).

Slicer instelling was 3 walls, inner-outer-inner, met arachne als wall generator.
Vind het eigenlijk wel zonde deze print weg te gooien want verder is hij helemaal perfect, ga kijken of ik er nog wat leuks van kan knutselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY9ixxFLPf_qVrg2oswAYgKsQ00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxDekhP90hhdWGjk8xlEsaEv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HSlegend op 21-11-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Mijn Bambulab filament bestelling is plotseling bij het depot in Veenendaal. Die zal vandaag wel bezorgd worden. In totaal 9 dagen geen updates gehad over deze bestelling.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JorneB
Ohmarinus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:49:
[...]

Maar ik ga even zoeken want ik vind het wel leuk als het je lukt met de X1C!

Even later... Volgens mij heb ik het gevonden:
https://www.printables.co...ang-torture-test-no-suppo
Gelukt natuurlijk! Geen custom settings, gewoon gedownload en geprint, 5 uur 52 minuten printtijd.
Oh kom er eens kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh_gWDfx5__TZMncrAsAlPIff9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abzKoA6vyHbVSgoss5LAVESt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8yoWInBsVmFX3WlNxPYXN94nKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYoT7vojtx4rzpUlOw1VubtL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj8caTVeTbyolTvBUBVLfmEuW3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTCRVrW5WIw7XchCVncz6O9H.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4yccKaJxNTf1b_wDtUN9x4Sxfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LXeKttMnGxd4Z4xkuBkUkT5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e2-LxC6YBiVuqJjon3xYkSZ3L4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCvZjJcSUCQMzWwAa13RxS2f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeQ1HOMAkR9d091-0f885GUM7Ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huvG8ywVnL0cny0rUrQXY9fc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
HSlegend schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:49:
Iemand enig idee waarom het stukje dat met rood omcirkeld is zo slecht is geprint?
Ik vermoed dat de summiere supports daar onder die hoek misschien niet goed gelukt zijn, of niet voldoende houvast boden. Wellicht dat het toevoegen van een klein aantal raft layers dit verbetert. Kan ook een vuiltje aan de nozzle zijn geweest.
Vind het eigenlijk wel zonde deze print weg te gooien want verder is hij helemaal perfect, ga kijken of ik er nog wat leuks van kan knutselen.
Misschien opvullen met stukje filament en een soldeerbout, of een 3D pen? Of een lijmpatroon voor een hot glue gun printen van het zelfde filament en daarmee proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Viel me net op dat ik hetzelfde probleem had bij dit andere onderdeel van hetzelfde project. En bij de seam (positie random) zie ik kleine gaatjes ontstaan. Ik gok dat ik mijn scarf seam instellingen aan zou moeten passen, ik had dynamic layer height gebruikt en denk dat die twee niet goed samen werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIvIVN8M9YnS0ZFv_v9MimoCnts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chM49OmF9cbf161xXn9rwRu6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2roxSA9NxR1NiOnzQc98mZiqw78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHuBAwmBHSFftguLegidBeFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Naalroc Super dat het bij jou ook gelukt is! (y)

@Denman Deels cadeau voor je verjaardag, dus dan mag je wel alvast de printer gebruiken zonder de AMS lite toch? :+ Wel een leuk cadeau! _/-\o_ En wat Mozy ook zegt, tijd voor een stukje voorbereiding en voorpret. Alvast door de wiki heen kijken zodat je soepel aan de slag kan, wat leuke modellen uitzoeken om te printen (op makerworld kan je die alvast aan eigen collecties toevoegen aan en dan eventueel vanaf Handy printen, of via de browser downloaden / importeren in Studio (iedere import opent een nieuwe instance van Studio).

@Fraggert Yes, leuk! Nu begint het wachten. :+ Maar dan heb je straks ook een mooi setje!

@Mozy Dat klinkt wel bekend ja. Ik verwacht vandaag 2 pakketten, eentje vanuit winit (HK), 12 dagen stilte, de andere van DE WH, 9 dagen. Zal wel komen door extra drukte rondom BF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

JorneB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:43:
[...]

Gelukt natuurlijk! Geen custom settings, gewoon gedownload en geprint, 5 uur 52 minuten printtijd.
Oh kom er eens kijken:

Goddang, dat ziet er goed uit zeg! Thanks for proving me wrong!!!

Ik zal je nog wat tips geven die ik op Printables las:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-l1plzg8roJxVApbGVPIByLvsc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2QyhxuH6wQLDJ0efF4j8tcpo.png?f=user_large

Hiermee kun je nog de printtijd wat verkorten :) (als je Orca gebruikt)

Tof hoor, ik had echt niet verwacht dat de X1C deze print succesvol had kunnen printen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 13:17
Hij is binnen! 8) Afgelopen zaterdag besteld en gisteravond werd mijn A1 combo bezorgt. Zoals verwacht laat de filament nog even op zich wachten maar dan heb ik even rustig de tijd alles netjes op te bouwen en een plekje te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

HSlegend schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:20:
Viel me net op dat ik hetzelfde probleem had bij dit andere onderdeel van hetzelfde project. En bij de seam (positie random) zie ik kleine gaatjes ontstaan. Ik gok dat ik mijn scarf seam instellingen aan zou moeten passen, ik had dynamic layer height gebruikt en denk dat die twee niet goed samen werken

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In Orca slicer kun je de 'seam gap' tunen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l40P012iOVAQ4GzGwF5Hdp9tjEs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v0r7v4JKwjVut9ftfP4TfLZ3.png?f=user_large

Ik heb dat ook moeten doen. Natuurlijk is het eerst zaak om het filament te tunen, dus flowrate, PA, retraction, etcetera. Maar als dat allemaal gedaan is en je hebt gaatjes, of juist een dikke naad op de plek waar de seam zit, dan kun je hiermee nog e.e.a. afstellen.

Elke procent maakt al veel verschil, de standaard value is geloof ik 10%, ik had daarbij een ietwat dikkere seam, die met 2% erbij helemaal weg is en ook geen gaatjes achterlaat.

Ik denk dat 'ie bij jou wel iets van 3 of 4% naar beneden kan als ik het zo zie. Zorg ervoor dat je niet vergeet om het percentage teken % erbij te vermelden, anders krijg je dit soort errors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKp2te--r_4MLkdUCT3mWB83oYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Po5YT2LF66tgcxSArr1mlzDI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Ohmarinus op 22-11-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Ohmarinus schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:23:
[...]

In Orca slicer kun je de 'seam gap' tunen:
[Afbeelding]

Ik heb dat ook moeten doen. Natuurlijk is het eerst zaak om het filament te tunen, dus flowrate, PA, retraction, etcetera. Maar als dat allemaal gedaan is en je hebt gaatjes, of juist een dikke naad op de plek waar de seam zit, dan kun je hiermee nog e.e.a. afstellen.

Elke procent maakt al veel verschil, de standaard value is geloof ik 10%, ik had daarbij een ietwat dikkere seam, die met 2% erbij helemaal weg is en ook geen gaatjes achterlaat.

Ik denk dat 'ie bij jou wel iets van 3 of 4% naar beneden kan als ik het zo zie. Zorg ervoor dat je niet vergeet om het percentage teken % erbij te vermelden, anders krijg je dit soort errors:
[Afbeelding]
Heb hier de standaard bambulab basic pla gebruikt. Ik weet dat word aangeraden om altijd zelf filamenten te calibreren, maar ik heb deze twee rollen (bruin & groen) eerder gebruikt en toen had ik geen enkel probleem met de scarf seams. Vandaar dat ik verwacht dat het probleem wordt veroorzaakt door de interactie tussen scarf seam en variable layer height. Ik ga zeker even kijken naar de andere setting waar je over schrijft, thanks :) .

[ Voor 1% gewijzigd door HSlegend op 22-11-2024 10:38 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
mphilipp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:44:
[...]

Inderdaad, die 1-2-3 spoelen passen niet. Overzetten is een kötwerkje. Je kunt 2 dingen doen: respoolen met een apparaat dat je zelf moet printen of hardcore de spool uit erlkaar halen en overzetten op een zelf geprinte spool die wel past. Alleen gaat dat denk ik met die 1-2-3 spoelen niet, want die zijn a)te breed en b) uit één stuk. Tenminste...als het dezelfde zijn als die ik heb.

Voor respoolen heb ik uiteindelijk de V-Spooler gemaakt en die is best goed. Ik had eerst een andere, hele populaire, maar dat vond ik 3x nix. Ik zaL vast iets verkeerd gedaan hebben, want ik kreeg het niet goed. Ik vond de constructie ook al erg wonky, dus dat was verloren moeite wat mij betreft. Die V-Spooler is stabiel en kan ook makkelijker de spanning erop houden. Dat is namelijk erg belangrijk, anders rol je het te los en dan heb je hele grote kans dat ie in de knoop trekt.

Tegenwoordig zijn veel spoelen van karton, en dat 'mag' niet in de AMS vanwege het stof denk ik. Het werkt wel gewoon. Veel mensen halen gewoon de spool uit elkaar en zetten 'm op lege Bambu spools of printen er zelf een.

De derde optie is om de Python mod te maken. Dan moet je je AMS uit elkaar halen en met de printed parts en wat extra hardware (schroeven, asjes e.d) eigenlijk een nieuwe AMS maken. Deze heeft een ander aandrijvingssysteem. Niet meer met rollen, maar de as waarop de rol zit draait. Daardoor kan de spool nooit slippen oid. Ook kan dat systeem vrijwel elke rol aan: halve rollen, hoge, lage, brede of smalle. Er is zelfs een optie om 3Kg spools te gebruiken. Is wel even een dingetje en voor velen te eng, maar het kan de moeite waard zijn als je meer vrijheid wil in de aan te schaffen filamenten. Ik wil graag Bambu spul hebben, maar zij hebben lang niet alles en ook is er vaak niets op voorraad.
Je ziet ook wel geprinte beschermranden voor de kartonnen rollen zodat ie niet slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 28-05 07:34
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:40:
[...]

Je ziet ook wel geprinte beschermranden voor de kartonnen rollen zodat ie niet slijt.
Over het algemeen schijnt (isolatie) tape van de action ook prima te werken.
Geen ervaring mee, ik print nog altijd met plastic rollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

HSlegend schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:37:
[...]

Heb hier de standaard bambulab basic pla gebruikt. Ik weet dat word aangeraden om altijd zelf filamenten te calibreren, maar ik heb deze twee rollen (bruin & groen) eerder gebruikt en toen had ik geen enkel probleem met de scarf seams. Vandaar dat ik verwacht dat het probleem wordt veroorzaakt door de interactie tussen scarf seam en variable layer height. Ik ga zeker even kijken naar de andere setting waar je over schrijft, thanks :) .
Ohhh, ik denk dat ik over scarf seam heen heb gelezen. Die gebruik ik zelf niet omdat het vol met kinderziekten zit. Scarf seam was een p.i.t.a. voor mij. En de resultaten zijn zonder al verbluffend goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

[...]

Ik heb zelf van die electrical tape gebruikt op de randen en dat werkt bij mij perfect in de AMS. Let wel op want die van de Action kwam bij mij los. Daarna bij de bouwmartk een rolletje van TESA gekocht en dat zit er al een jaar perfect op.

De tape heb ik er met lichte trekkracht op gewikkeld zodat de randjes mooi op de rol omvouwen zonder kreukelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Inderdaad. Gek genoeg zijn de randen die eSun aanbiedt niet te gebruiken. De rol is dan nl te groot en de klep van de AMS gaat niet meer dicht. Nou is daar wel weer een oplossing voor dmv een tussenstuk dat je kunt printen zodat die klep verder open kan blijven, maar de AMS toch dicht zit. Maar ja...dat is niet echt goed afgedicht, dus dan krijg je weer vochtgedoe enzo.

Het valt allemaal niet mee... :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 13:21
Zilverdael80 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:27:
7.45 not in stock ...

Vreselijk irritant inderdaad. Ik had 4 extra spoelen besteld a 5.99 per spoel, en 12 rollen zonder spoel.
Tijdens mijn order worden ze gewoon uit mijn bestelling gehaald, en zijn ze ineens out of stock?!
Support zegt gewoon jammer voor je, en nee we gaan ze niet leveren voor dat geld, er is nu geen korting meer.

Ik had de combo ps1 besteld op 31 oktober met een halloween bundel filament, maar doordat de link om te betalen via ideal verliep, ging dat niet door, en de volgende dag was die actie er niet meer. De order moet je dan gewoon laten voor wat het is, en een compleet nieuwe order inschieten. De bestaande order kunnen ze ook niks mee.
Sorry, sorry en nog eens sorry krijg je te horen, maar oplossingen bieden doen ze niet.
Dit wil je niet bij elke order hebben, en ook de kleuren op voorraad zouden ze in mijn ogen beter voor elkaar moeten hebben.
Maar goed met de printer en hoe het gaat erg blij, goede keus geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
TheInsider schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:27:
[...]

Vreselijk irritant inderdaad. Ik had 4 extra spoelen besteld a 5.99 per spoel, en 12 rollen zonder spoel.
Tijdens mijn order worden ze gewoon uit mijn bestelling gehaald, en zijn ze ineens out of stock?!
Support zegt gewoon jammer voor je, en nee we gaan ze niet leveren voor dat geld, er is nu geen korting meer.
Uh, wut? Hoezo 'er is nu geen korting meer'?
Ze staan gewoon leverbaar als ik kijk, in combinatie met rollen filament ook gewoon voor 5,99. :+

Ik had wel bij dark grey PETG dat ik 4 aanklikte en ik er niet meer dan 2 in het winkelmandje kreeg. Na afronden bestellen stond ie dan ook niet meer op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die rollen zijn af en aan op voorraad. Ik heb er dit keer een stuk of 11 mee besteld zodat ik er genoeg heb voor al mijn refills. Ze zijn van ABS en ik voel er weinig voor om zelf rollen te gaan printen. Bv deze https://makerworld.com/en/models/12683#profileId-385946 is 160 gram, dus je hebt er maximaal 6 (x6 uur) uit een rol. Dan heb je een rol voor 14 euro gekocht in de aanbieding, dan kost ie 2,33 per rol. € 4,41 zonder aanbieding. Nou, dan koop ik ze wel voor 6 euro en ben dan gelijk klaar. Overigens zijn de dichte rollen 235 gram, dus dan zou je er maar 4 uit een kg halen. Dan wordt het 3.50-6,61 per geprinte rol. Dan is kopen zelfs voordeliger en bespaart bakken met tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-05 08:52
Denman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:31:
Mijn P1S is ook binnen, hoewel ik ‘m uit zelfbescherming bij familie elders heb laten bezorgen. Ik moet eerst een deadline voor een opleiding halen en mag ‘m pas daarom na Sinterklaas op gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:49:
Die rollen zijn af en aan op voorraad. Ik heb er dit keer een stuk of 11 mee besteld zodat ik er genoeg heb voor al mijn refills. Ze zijn van ABS en ik voel er weinig voor om zelf rollen te gaan printen. Bv deze https://makerworld.com/en/models/12683#profileId-385946 is 160 gram, dus je hebt er maximaal 6 (x6 uur) uit een rol. Dan heb je een rol voor 14 euro gekocht in de aanbieding, dan kost ie 2,33 per rol. € 4,41 zonder aanbieding. Nou, dan koop ik ze wel voor 6 euro en ben dan gelijk klaar. Overigens zijn de dichte rollen 235 gram, dus dan zou je er maar 4 uit een kg halen. Dan wordt het 3.50-6,61 per geprinte rol. Dan is kopen zelfs voordeliger en bespaart bakken met tijd.
Deze gyroid versies worden in PETG of PLA krap aan voor 6 uit een rol, maar printen wel in 4:20 uur op een P1S ongeveer, zonder de derde plaat. Dat scheelt toch weer tijd. Een deel duurde 2:05, het andere 2:15 in PETG-HF incl de standaard bedleveling vooraf. Als noodoplossing even 2 geprint en ze werken prima voor PLA, ook met drogen in de Creality Space Pi droger, al houd ik wel voor de zekerheid de bandjes nog om de refill.

Maar dat maakt het niet minder waar dat je best veel tijd kan besparen door óf rollen met spoel te kopen, óf als je ze sneller nodig hebt, losse spoelen te kopen tegen gereduceerd tarief. 11 spoelen zou je nog steeds rond de 50 uur printen kosten, inclusief bijbehorend stroomtarief en slijtage aan de printer, plus nog eens 2 rollen filament. Dan is 3,05 euro meerprijs voor met spoel een koopje en 5,99 voor een losse icm een rol filament ook nog steeds niet verkeerd als je de tijd rekent. Overigens wel netjes dat de spoelen ook echt 8,24 korting krijgen en dus daadwerkelijk op 5,99 uitkomen, zonder de btw correctie die je wel op de rest hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Een printer die altijd werkt vraagt om veel filamenten. Met veel filamenten komt de uitdaging om ze ook een beetje handig kwijt te kunnen. Daarvoor kreeg ik de tip om eens de kijken naar de Ikea Vesken. Simpele trolleys bedoeld voor de badkamer, waar toch al snel een kleine 20 rollen op passen. Ter test eentje gescoord en het werkt prima. Officieel draagvermogen is wel maar 6 kg, maar ook met 19kg aan rollen + spoelen erop voelen ze niet heel onstabiel. En het mooie; als je wil kan je de filamenten ook gewoon in de doos laten zitten, dan past het nog steeds. Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4-TDVpMD9KZAz6DfxTVXDipCFM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZpEmxakszlXUpi1a46tqx6eH.png?f=user_large

In theorie zou je de trolleys ook nog hoger kunnen doorbouwen met een paar setjes, maar dan ga je denk ik wel snel tegen problemen aanlopen met het draaggewicht. Met dit erop voel je het wel een tikje wiebelen, maar toch nog aardig stabiel.

Keus uit wit en zwart en ze zijn aardig compact met 54 breed, 71 hoog en 18 diep (rollen én dozen steken dus wel iets uit in de diepte). De wielen zitten vast, maar je kan ze ook een kwartslag draaien door ze anders te monteren als dat beter past in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
JorneB schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:03:
[...]

Ik vermoed dat de summiere supports daar onder die hoek misschien niet goed gelukt zijn, of niet voldoende houvast boden. Wellicht dat het toevoegen van een klein aantal raft layers dit verbetert. Kan ook een vuiltje aan de nozzle zijn geweest.

[...]

Misschien opvullen met stukje filament en een soldeerbout, of een 3D pen? Of een lijmpatroon voor een hot glue gun printen van het zelfde filament en daarmee proberen?
Huh, TIL. best een briljant idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:05
Mday schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:41:
[...]

Huh, TIL. best een briljant idee...
misschien even meten hoe heet de punt van je glue gun is? ander doe je het voor niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
DarkChylde schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:56:
[...]

misschien even meten hoe heet de punt van je glue gun is? ander doe je het voor niks
Ha, goeie. 170 graden. Dat wordt 'm niet eens met PLA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Ik heb een Bison Super Glue Gun, 11mm patronen, welke 190 graden Celcius bereikt. Heet genoeg om PLA mee te smelten, niet heet genoeg om het te verbranden. Verbruikt zo'n 60 Watt, een model voor de grotere klus. En de te printen filamentpatronen print je uiteraard niet met 100% infill maar tussen de 70% en 80% infill.

Ik heb dit zelf slechts eenmalig geprobeerd om delen met elkaar te verlijmen, met PLA filament. Nog niet geprobeerd om een glad oppervlak netjes op te vullen, dat zal vast veel oefening vergen.

En na gebruik zul je het pistool moeten 'flushen' met normale lijmsticks om al het PLA er uit te kunnen krijgen, dat is dan weer een keerzijde.

Model: PrintStick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
Mensen hier ervaring met Elegoo Rapid PLA Plus op een BL printer? Ik lees op de BL subreddit dat je gewoon moet printen met BL's eigen PLA Basic profiel. Verder zijn mensen erg positief over de kwaliteit en je kan het nu krijgen op hun website voor 9eu/kg (wanneer je de 10kg 4 kleuren set koopt en nog een coupon hebt liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Mozy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:17:
Mensen hier ervaring met Elegoo Rapid PLA Plus op een BL printer? Ik lees op de BL subreddit dat je gewoon moet printen met BL's eigen PLA Basic profiel. Verder zijn mensen erg positief over de kwaliteit en je kan het nu krijgen op hun website voor 9eu/kg (wanneer je de 10kg 4 kleuren set koopt en nog een coupon hebt liggen)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor er wel goede dingen over. Lijkt me niet dat je er een buil mee valt, Mensen met een AMS zullen wel even de spoel moeten tapen of een ring moeten printen, maar ook dat is volgens mij geen issue met de AMS Lite.

Trouwens mogelijk ook wel interessant: De silk PLA in 3 kleuren: koraal, mintgroen en paarsblauw. Met code 50% korting, dus €9,50 per kg. Silk lijkt over het algemeen wat uitdagender als je online kijkt, maar ook daar best een aantal positieve geluiden over.

Daarnaast nog een buy 4 get 1 free actie op de andere filamenten zo te zien. Daarmee komt bijvoorbeeld hun PETG HF versie als je er 5 afneemt op ongeveer €11,20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Even stiekem doorborduren...

Printer uitgepakt, gelukkig(!) zat het glas paneel in een aparte zak.
Op verzoek van support de printer verder uitgepakt, klaar gemaakt, en de 3DBenchy geprint.....
Ik: :o oOo _/-\o_
Printer: :z

Ik heb daarna een beetje enthousiast een kerst ornament / kerstbal geprint welke er ook prima uit kwam.
Tot nu aan toe zeker geen spijt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Dit mag ook NIET meer verkocht worden wegens Intellectual Property Infringements.

Patent :r

Bambu Lab Hotend Upgrade TZ 2.0 CHT ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovkj_phthW_8dFYiWujuHTJMkYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1L7zw2fo9pQzrESUVvmlCQk6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icegodd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:03:
Dit mag ook NIET meer verkocht worden wegens Intellectual Property Infringements.
Patent :r
Bambu Lab Hotend Upgrade TZ 2.0 ;w
Staan nog gewoon op Ali E te koop zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
mphilipp schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:17:
[...]

Staan nog gewoon op Ali E te koop zo te zien.
Alle grote winkels verkopen ze niet meer. (grote schoonmaak beurt muv A1 printers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
icegodd schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:31:
[...]

Alle grote winkels verkopen ze niet meer. (grote schoonmaak beurt muv A1 printers)
Waar koop jij je onderhoudspakketten voor de BL printers? Ik wil de A1 kit kopen maar is al een tijdje uitverkocht bij BL zelf, liever goed voorbereid dan 1/2 weken zonder printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04 12:17
GeleFles schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:30:
Vandaag de P1S combo binnen gekregen als upgrade van mijn ender 3 v2. Inmiddels z’n eerste benchy aan het printen; wat een snelheid!

Ik had zoiets geprint, en dat werkte prima: https://makerworld.com/en/models/565215#profileId-484809

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
Mozy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:11:
[...]

Waar koop jij je onderhoudspakketten voor de BL printers? Ik wil de A1 kit kopen maar is al een tijdje uitverkocht bij BL zelf, liever goed voorbereid dan 1/2 weken zonder printer.
Voor mn X1C 80% bij Bambu. Misschien voor jouw situatie, onderdelen los bestellen(deze zijn wel in voorraad) ipv onderhoudspakketten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De laatste paar dagen doet de camerafeed van mijn P1S het regelmatig niet zoals het hoort. Op Handy soms een uur lang hetzelfde beeld. Ook met tussendoor uitzetten en opnieuw aanzetten blijft het beeld gewoon tot een uur lang exact gelijk stilstaan. En in Handy én studio ook de laatste dagen de iets minder erge variant, waarbij de feed een foto toont in plaats van de gebruikelijke 1 fps slideshow, maar die wel vernieuwd wordt bij beeld uit en aan. Hebben jullie dit ook gemerkt?

Nog een ander ding, misschien wel, misschien niet gerelateerd, omdat timelapse wel aan stond: Gisteren en vandaag een geannuleerde print gehad (niet dezelfde print, ander moment in het printstadium).Even online gekeken en veel verwijzingen gevonden naar gammele of volle SD kaarten. De nameless micro-sd was nog niet halfvol. Nog geen bevestiging dat het daarmee opgelost is, maar ik heb hem wel net maar even gewisseld voor een Sandisk Ultra kaartje.

En nog een tip voor de medeprinters die gridfinity ook wel erg interessant vinden en dan met name ook de custom gereedschapvakjes: zoek alvast bij elkaar wat je in gedachten heb en kijk hoe je uitkomt. Ik heb een oude Ikea Besta hergebruikt voor het kleinere hobbygereedschap, schroeven, pluggen en ander klein grut. Het kleine gereedschap zit allemaal in verschillende maten doosjes, ligt niet zo voor het grijpen en voor de ijzerwaren geldt dat nog zwaarder met assortimentsdoosjes voor het spul wat minder gebruikt wordt en grotere verpakkingen voor de meer gebruikte maten & types. Niet enorm overzichtelijk ondanks meerdere schappen en omdat ik nog niet ontkom aan stapelen ook niet super stabiel. En dat is nog zonder lompere dingen zoals wat grotere lijmverpakkingen, spuitbussen perslucht en zo.

Kortom: klinkt perfect voor Gridfinity. Het werkte al super voor het nodige losse grut dat ik standaard op mijn werkblad wil hebben, dus ik ben vol enthousiasme begonnen met passen en meten. In mijn situatie kwam het neer op 7 rollen filament voor een oplossing waarbij nog steeds best de nodige bakjes op elkaar gestapeld moeten worden. Daar zou potentieel nog een beetje ruimte in zitten door zelf nog wat sets te combineren, maar daarmee gaat dan weer het modulaire van Gridfinity een beetje verloren.

Met geprinte ladekastjes voor minder gebruikte ijzerwaren en gereedschappen werd de voor mij op dit moment ideale situatie zelfs 10-11 rollen.
Pagina: 1 ... 75 ... 104 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.