Specifiek deze zakken of algemeen? En wat raad jij aan?MasterMaceMichu schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:40:
[...]
Totdat je zo'n zak een paar keer gebruikt hebt (dus openmaken en opnieuw sealen), want dan blijven de meesten niet meer hun vacuüm behouden.
En dit is niet exemplarisch, ik heb meer dan 50 zakken in gebruik (gehad).
Specifiek met deze zakken. Ik blijf ze gebruiken, maar heb ze ook in grote luchtdichte dozen met extra droogkorrels erin, en hou zo de bak onder de 20% luchtvochtigheid.
Ok, ik zal de TPU eens drogen en dan kijken of verschil zie dmv een voor en na test. Ik had laatst veel stringing toen ik random seam had ingesteld. Daar zou ik dan verschil moeten zien.Ohmarinus schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:51:
[...]
Hier is drogen zeker nodig. Zowel met PLA als met PETG, PCTG en TPU. Als ik het niet droog merk ik direct meer stringing en minder mooie walls. En met PETG EN PCTG veel sneller van die snotjes aan de nozzle terwijl de flowrate wel perfect getuned is.
Random seam zorgt sowieso voor meer stringing omdat het een grotere afstand moet afleggen omdat de layer starts en ends niet bij elkaar in de buurt liggen. Dus zelfs met drogen zul je dat denk ik niet kunnen oplossen.Bz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Ok, ik zal de TPU eens drogen en dan kijken of verschil zie dmv een voor en na test. Ik had laatst veel stringing toen ik random seam had ingesteld. Daar zou ik dan verschil moeten zien.
Drogen lost een andere oorzaak op dan de oorzaak van stringing bij random seam.
Mijn voorkeur is altijd seams back (zodat je het kan bepalen waar het komt door de object te roteren). Of seam painting, maar dat is weer extra werkOhmarinus schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:25:
[...]
Random seam zorgt sowieso voor meer stringing omdat het een grotere afstand moet afleggen omdat de layer starts en ends niet bij elkaar in de buurt liggen. Dus zelfs met drogen zul je dat denk ik niet kunnen oplossen.
Drogen lost een andere oorzaak op dan de oorzaak van stringing bij random seam.
Super![b]PepieNL in "Bambu Lab 3D Printers"PepieNL schreef op dinsdag 2 juli 2024
Ik print deze bakjes om te vullen met silica korrels, ik plaats er één in elke Bambu spool :
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-366490
Ik stop deze korrels erin:
https://www.bol.com/nl/nl...kg/9300000003123870/?s2a=
ben meteen 20 bakjes aan het printen nu, en nog maar extra silica korels besteld.
PS: de silica korels stop ik bij de filament droger als ik een rol droog, twee vliegen in een klap en altijd droge korels klaar liggen.
Oké óf ik heb zitten slapen en vergeten noise cancellation calibration te doen na de firmware update of mijn maintenance heeft serieus wat gedaan aan het geluid van mijn P1S. Na alles luben en oliën heb ik nog eens een machine calibration suite aangezet en ik merk serieus geluidsverschil bij het printen van een (goede, niet die SD) benchy.
Wellicht is de NC geupdate?
Kijken of mijn benchy er ook netjes uitkomt
[ Voor 3% gewijzigd door Mday op 03-07-2024 12:38 ]
Ja ik teken ze in vrijwel 100% van de gevallen zelf. Helemaal nu je de lijn vertikaal kunt locken, wat het supermakkelijk maaktiMars schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Mijn voorkeur is altijd seams back (zodat je het kan bepalen waar het komt door de object te roteren). Of seam painting, maar dat is weer extra werk
Inderdaad handig design. Ik had er die dezelfde vorm hadden, maar dan met een soort van geprint membraan. Veel minder filament, maar een geklooi om te vullen en gevoeliger voor warmte.my_fiero schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:02:
[...]
Super!
ben meteen 20 bakjes aan het printen nu, en nog maar extra silica korels besteld.
PS: de silica korels stop ik bij de filament droger als ik een rol droog, twee vliegen in een klap en altijd droge korels klaar liggen.
Ik stop ook silica korrels in mijn filament droger bij een rol, maar dan om water op te nemen, niet om te drogen. Na een paar keer gebruik, worden die ook duidelijk donkerder.Ik zou die dus niet daarna dan bij het filament doen.
Drogen van de silica doe ik in de microgolf. Platte schotel, 300 watt in periodes van 3 minuten en dan even door elkaar schudden. Hangt ook af van de hoeveelheid en hoe nat ze waren. In het begin worden ze mogelijk nog even donkerder. Ik vermoed omdat het vocht van binnen naar de buitenlaag komt.
Even update: I'm pretty sure dat ik vergeten ben om noise cancellation calibration te doen, hahahaha. Hoe ik dit weet: het 'trillen/vibreren' voor aanvang van een print klinkt nu opeens als de A1, die ik voor het heatbed-issue had. Deze had NCC al ingebakken. Het trillen voor de hele maintenance cycle klonk op mijn P1S wezenlijk anders én korter.Mday schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:37:
Oké óf ik heb zitten slapen en vergeten noise cancellation calibration te doen na de firmware update of mijn maintenance heeft serieus wat gedaan aan het geluid van mijn P1S. Na alles luben en oliën heb ik nog eens een machine calibration suite aangezet en ik merk serieus geluidsverschil bij het printen van een (goede, niet die SD) benchy.
Ik hoor dit ding vooral bij de eerste layer nu praktisch niet
En ben nu een benchy aan het printen. Ik ben erg onder de indruk over het gemak waarmee je de printer installeert en print. Als ik ergens geen zin in heb met 3d-printen is het wel pielen om iets als een Ender 3 fatsoenlijk werkend te krijgen. Ze zijn alleen vergeten m'n 0.2mm hotend mee te sturenJoep schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:07:
Heb op de valreep toch maar de P1S combo gekocht. Ben benieuwd
Edit: Nevermind, die is al onderweg
[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 03-07-2024 23:19 ]
Valt best mee zo'n Ender 3 hoorJoep schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:11:
[...]
En ben nu een benchy aan het printen. Ik ben erg onder de indruk over het gemak waarmee je de printer installeert en print. Als ik ergens geen zin in heb met 3d-printen is het wel pielen om iets als een Ender 3 fatsoenlijk werkend te krijgen. Ze zijn alleen vergeten m'n 0.2mm hotend mee te sturen
Edit: Nevermind, die is al onderweg
Voor mijn Ender 3 heb ik een hele berg documentatie geschreven over hoe je de PIDs aanpast, hoe je moet levelen, filament omwisselen, veel voorkomende problemen etc.
Dat documenteren is een beetje beroepsdeformatie
Vooral voor mezelf, maar ook voor een eventuele nieuwe eigenaar.
Mijn documentatie voor mijn A1:
Zet 'm aan.
En nu zit ik een beetje met die Ender in mijn maag, want ik wil hem ook niet verkopen aan iemand anders, want dan zit die persoon opgescheept met een duidelijk slechtere printer.
Ja, zit met hetzelfde hier. Ik maak sinds 2012 mijn eigen printers. Uiteindelijk was ik dat zat, en nu zit ik met een berg aan printers die ik onmogelijk kan doorverkopen omdat het gewoon allemaal veel te subjectief werkt en er naast wat er in mijn hoofd zit, gewoon geen documentatie is over de machines die ik heb gebouwd._Eend_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:49:
[...]
Valt best mee zo'n Ender 3 hoor
Voor mijn Ender 3 heb ik een hele berg documentatie geschreven over hoe je de PIDs aanpast, hoe je moet levelen, filament omwisselen, veel voorkomende problemen etc.
Dat documenteren is een beetje beroepsdeformatie
Vooral voor mezelf, maar ook voor een eventuele nieuwe eigenaar.
Mijn documentatie voor mijn A1:
Zet 'm aan.
En nu zit ik een beetje met die Ender in mijn maag, want ik wil hem ook niet verkopen aan iemand anders, want dan zit die persoon opgescheept met een duidelijk slechtere printer.
De X1C heeft al mijn vorige printers redelijk obsolete gemaakt. Ik kan geen usecase bedenken waarom ik nog een van mijn oude machines zou moeten pakken voor een printje. En tweedehands verkopen levert ook vrijwel niks meer op.
Daarom ga ik ze denk ik maar gewoon uit elkaar halen, en de onderdelen bewaren voor die ene keer wanneer ik een machine wil bouwen met linear rails ofzo. Alleen de Delta die ik begin 2023 heb gebouwd wil ik niet uit elkaar slopen want dat is echt een moeilijk duur project geweest.
Het wordt zo stilaan tijd voor een onderhoudsbeurt voor m'n P1S. Ik zie dat Bambu Super Lube 92003 vet en 52004 olie aanbeveelt, maar er worden - afgaande op wat ik hier lees - kennelijk ook veel varianten daarvan gebruikt, zoals de 21030 i.p.v. de 92003 en de 51014 i.p.v. de 52004. Voer voor kenners (wat ik niet ben), maar ik kan dus zonder problemen die Super Lube 21030 en 51014 gebruiken?
Ik had die vraag ook gesteld een tijdje terug en uiteindelijk gewoon 'vet' en 'super lube' gekocht bij 123 3d. Werkt prima. Is allemaal niet zo spannend. Had de olie liever wat dunner gewenst, vooral in het filmpje van het oliën van de idler pulley lijkt het me een stukje vloeibaarder dan wat ik heb. Ik zou vooral daarvoor kijken of je een zo'n dun mogelijk spuitmondje kan fiksen ergens, want dat is bij dit product m.i. nog te groot.Elpenoor schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:09:
Het wordt zo stilaan tijd voor een onderhoudsbeurt voor m'n P1S. Ik zie dat Bambu Super Lube 92003 vet en 52004 olie aanbeveelt, maar er worden - afgaande op wat ik hier lees - kennelijk ook veel varianten daarvan gebruikt, zoals de 21030 i.p.v. de 92003 en de 51014 i.p.v. de 52004. Voer voor kenners (wat ik niet ben), maar ik kan dus zonder problemen die Super Lube 21030 en 51014 gebruiken?
Je kunt bij de Action soms een droogzak met silica beads erin kopen voor in de auto. Die kosten dan iets van 3 euro en daar zit rond de 450gram in. Scheelt toch weer watPepieNL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:30:
Mijn hobbykamer is tevens de ruimte waar ik om de zomer heen de was in op hang, go figure.. maar zo werkt het helaas in een appartement![]()
Deze ruimte zit hierdoor vaak rond de 55% luchtvochtigheid met pieken van 70%.
Een paar maandjes een rol PLA filament in die ruimte laten liggen kan prima, er trekt frisse lucht door de ruimte heen dat scheelt ook wel.
Dit is nooit een probleem geweest, ik brak 1 rol filament aan per project op de Ender en die ging dan wel op in een maandje of wat.
Nu met de Bambu A1 mini en de AMS Lite heb ik wel wat moeten ondernemen om al mn rollen met verschillende kleurtjes veilig te stellen.
Heb er ondertussen zo'n stuk of 15 aangebroken en via deze weg kan ik het prima op slaan zonder issues, de luchtvochtigheid breng ik hiermee terug naar 25%-30%, ik snap dat er nog steeds vocht in het PLA zelf zit maar heb hier nog geen last van ondervonden.
Ik print deze bakjes om te vullen met silica korrels, ik plaats er één in elke Bambu spool :
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-366490
Ik stop deze korrels erin:
https://www.bol.com/nl/nl...kg/9300000003123870/?s2a=
In de spool komt een hygrometer te liggen, hier 5 voor 10,- :
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ik print deze adapter ring om de hygrometer in het gat van de spool te leggen:
https://makerworld.com/en/models/201560#profileId-221958
Bij de Ikea koop ik deze diepvrieszakken met dubbele sluiting (je hebt die van 6L nodig) :
https://www.ikea.com/nl/n...n-patroon-groen-40525685/
Daar leg ik de spool in samen met de hygrometer en het silica bakje; deze zak zuig ik vacuum met een opzetstukje voor de stofzuiger:
https://makerworld.com/en...om=search#profileId-95373
[Afbeelding]
Zou persoonlijk denk ik eerder een silica houder in de kern van de rol plaatsen want als het goed is, en de zak vacuum blijft, zou je vooral het vocht uit de rol aantrekken en maakt de plaatsing van de silica gel in de drybag verder niet zoveel uit.
Als je het in het midden van de rol doet en het plastic sluit door het vacuum de 2 openingen daarvan af gebeurd er toch niks? Ja dan is de lucht daarin heel droog uiteindelijk, maar die lucht komt nooit in contact met je filament zelf (tenzij er gaten aan de binnenkant zitten naar het filament toe).Ohmarinus schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:25:
[...]
Je kunt bij de Action soms een droogzak met silica beads erin kopen voor in de auto. Die kosten dan iets van 3 euro en daar zit rond de 450gram in. Scheelt toch weer wat
Zou persoonlijk denk ik eerder een silica houder in de kern van de rol plaatsen want als het goed is, en de zak vacuum blijft, zou je vooral het vocht uit de rol aantrekken en maakt de plaatsing van de silica gel in de drybag verder niet zoveel uit.
Imho een prima manier van bewaren maar zou zelf geen silica gebruiken, dat heeft wel iets van een overdrachtsmedium nodig, dus lucht wat het vocht uit het filament trekt (want droger dan het filament) en de korrels trekken het vervolgens weer uit de lucht.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Om even verder te borduren op het thema onderhoud:
Voor mijn A1 staat in de wiki van Bambu Lab vermeld dat na reacties van klanten en eigen testen het gebruik van vet word afgeraden, en alleen vloeibare olie nog gebruikt dient te worden. Minimaal een keer per maand, afhankelijk van gebruik.
Geldt dit ook voor de andere, enclosed, printers? Ik ontvang zaterdag mijn X1C en wil graag goed voorbereid zijn.
Voor mijn A1 staat in de wiki van Bambu Lab vermeld dat na reacties van klanten en eigen testen het gebruik van vet word afgeraden, en alleen vloeibare olie nog gebruikt dient te worden. Minimaal een keer per maand, afhankelijk van gebruik.
Geldt dit ook voor de andere, enclosed, printers? Ik ontvang zaterdag mijn X1C en wil graag goed voorbereid zijn.

Olie voor de rails, maar vet voor de leadscrews.JorneB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:59:
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Inmiddels ben ik een paar weken lekker aan het printen en heb ik redelijk wat onder controle maar ik blijf moeite hebben met prints die loskomen van het print bed. Ik gebruik de textured PEI plate (gouden versie) zonder iets erop en dan met de default instellingen (55 graden bambu PLA).
Nu heb ik opzich een oplossing gevonden die redelijk goed werkt. Namelijk de temperatuur nog verder verhogen naar 60 graden. En waar mogelijk brims toevoegen. Maar gezien 55 graden de standaard instelling is vroeg ik me af of dit ook te maken heeft met bijvoorbeeld omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid in de omgeving?
Nu heb ik opzich een oplossing gevonden die redelijk goed werkt. Namelijk de temperatuur nog verder verhogen naar 60 graden. En waar mogelijk brims toevoegen. Maar gezien 55 graden de standaard instelling is vroeg ik me af of dit ook te maken heeft met bijvoorbeeld omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid in de omgeving?
Had hier hetzelfde probleem, ben maar met de liquid gluestick aan de slag gegaan, elke keer de plate goed borstelen met wat dreft, laagje glue er over en nooit meer last gehad.ja3 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:33:
Inmiddels ben ik een paar weken lekker aan het printen en heb ik redelijk wat onder controle maar ik blijf moeite hebben met prints die loskomen van het print bed. Ik gebruik de textured PEI plate (gouden versie) zonder iets erop en dan met de default instellingen (55 graden bambu PLA).
Meestal kan ik op diezelfde laag nog wel 2-3x printen zonder problemen.
Was voorheen ook met temperaturen gaan knoeien, maar daar knapte de print niet van op.
Ik heb werkelijk nooit adhesie problemen. Misschien kan het probleem liggen aan de vormgeving van het object op het printbed ?
Ik gebruik nooit lijm of dergelijke, kuis mijn plaat nooit af. Ik haal de print(s) eraf en jaag de volgende file erop.
Sowieso nooit met je vingertjes eraan komen. Ik heb de eerste variant, niet de gouden versie. Is mijn eerste plaat nog en ruim 2500 uren mee geprint met die plaat.
Ik gebruik nooit lijm of dergelijke, kuis mijn plaat nooit af. Ik haal de print(s) eraf en jaag de volgende file erop.
Sowieso nooit met je vingertjes eraan komen. Ik heb de eerste variant, niet de gouden versie. Is mijn eerste plaat nog en ruim 2500 uren mee geprint met die plaat.
Same! In de laatste 12 maanden met m'n p1s heb ik 1x de plaat gewassen met afwasmiddel omdat ik zag dat sommige hoekjes begonnen op te krullen, verder werkt ie gewoon perfect!Erebus1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:39:
Ik heb werkelijk nooit adhesie problemen. Misschien kan het probleem liggen aan de vormgeving van het object op het printbed ?
Ik heb tot nu toe alleen problemen met Polylite ASA, zelfs soms met lijm.
Met PLA, PTEG en TPU geen problemen.
Met PLA, PTEG en TPU geen problemen.
Bedankt voor alle antwoorden. Dus zeer wisselende resultaten
Bij grotere prints op X1C heb ik het probleem overigens getraceerd tot de fan aan de linkerkant die de print 'los' blaast. Maar bij wat kleinere objecten gebeurd het ook zodra ze wat hoger worden > 2 cm.
Er zou natuurlijk een exemplarisch verschil kunnen zijn in het PEI laagje op de diverse build plates.
Ik ga toch maar eens met wat lijm proberen.
Er zou natuurlijk een exemplarisch verschil kunnen zijn in het PEI laagje op de diverse build plates.
De AUX fan uitzetten.ja3 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:02:
Bedankt voor alle antwoorden. Dus zeer wisselende resultatenBij grotere prints op X1C heb ik het probleem overigens getraceerd tot de fan aan de linkerkant die de print 'los' blaast. Maar bij wat kleinere objecten gebeurd het ook zodra ze wat hoger worden > 2 cm.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Goed wassen met warm water en vaatwasmiddel. Geen IPA gebruiken. Niet met je vingers aanzitten. Eventueel een kleine brim toevoegen aan je prints.ja3 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:33:
Ja, dat is ook precies waarom ik helemaal geen silica gebruik in mijn vacuumzak 😉watercoolertje schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:34:
[...]
Als je het in het midden van de rol doet en het plastic sluit door het vacuum de 2 openingen daarvan af gebeurd er toch niks? Ja dan is de lucht daarin heel droog uiteindelijk, maar die lucht komt nooit in contact met je filament zelf (tenzij er gaten aan de binnenkant zitten naar het filament toe).
Imho een prima manier van bewaren maar zou zelf geen silica gebruiken, dat heeft wel iets van een overdrachtsmedium nodig, dus lucht wat het vocht uit het filament trekt (want droger dan het filament) en de korrels trekken het vervolgens weer uit de lucht.
Verder is silica natuurlijk ook vooral voor het voorkomen van absorptie in het filament. Ik blijf zelf drogen in een drybox met warmte en ventilatie, silica in de AMS, silica die daarvoor eerst ook gedroogd wordt in de magnetron. Alles dat mijn AMS in gaat, wordt eerst gedroogd, tenzij ik het gedroogd heb voordat het in de vacuumzak is gegaan.
Met rails bedoel je waar de hotend overheen schuift? Dat zijn carbon rods en hoeven afaik helemaal niet gesmeerd te worden.Renegade666 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:27:
[...]
Olie voor de rails, maar vet voor de leadscrews.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Doelde meer op de a1.BM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Met rails bedoel je waar de hotend overheen schuift? Dat zijn carbon rods en hoeven afaik helemaal niet gesmeerd te worden.
Maar carbon rids en de die van de p1s is kwestie van schoonmaken.meer niet
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
De hotend gantry beweegt van voor naar achter over stalen rods; die moet je heel lichtjes met fijne machine olie insmeren.BM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:50:
[...]
Met rails bedoel je waar de hotend overheen schuift? Dat zijn carbon rods en hoeven afaik helemaal niet gesmeerd te worden.
En natuurlijk eerst schoonmaken...
[ Voor 5% gewijzigd door mphilipp op 04-07-2024 16:13 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zijn er soms mensen die dit patroon herkennen?
Ik heb de nodige afstellingen gedaan, maar merk dat ik dit vaker tegenkom.
Kan me niet herinneren dit vaker te hebben gezien, viel mij gister op bij een print op 0.16mm.
Moet er wel goed naar kijken of het licht op een bepaalde manier er over heen laten schijnen.
Wil wel gaan troubleshooten, maar als iemand mij in een richting kan sturen waar ik het beste op kan testen/afstellen zou dat fijn zijn, ik doe momenteel een her-calibratie just in case.
Ik dacht zelf, als dit een under-extrusion zou zijn, dan moet dat op de andere lagen ook volledig zichtbaar moeten zijn (lijkt mij)
Dit is Fiberlogy Easy PLA Black.
Flow Ratio: 0.98
Pressure Advance: 0.012
Volumetric Speed: 16 mm3/s
K-Factor van : 0.017
Ik heb de nodige afstellingen gedaan, maar merk dat ik dit vaker tegenkom.
Kan me niet herinneren dit vaker te hebben gezien, viel mij gister op bij een print op 0.16mm.
Moet er wel goed naar kijken of het licht op een bepaalde manier er over heen laten schijnen.
Wil wel gaan troubleshooten, maar als iemand mij in een richting kan sturen waar ik het beste op kan testen/afstellen zou dat fijn zijn, ik doe momenteel een her-calibratie just in case.
Ik dacht zelf, als dit een under-extrusion zou zijn, dan moet dat op de andere lagen ook volledig zichtbaar moeten zijn (lijkt mij)
Dit is Fiberlogy Easy PLA Black.
:strip_exif()/f/image/sVckkBCAXxTAY9gf1t06UCHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is grappig, want op de screws van mijn A1 zit gewoon nog een flinke klodder vet die er af fabriek al op zatJorneB schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:59:
Een crosspost omdat ik geen video's hier kan uploaden.
https://www.reddit.com/r/...ith_screeching_sound_p1s/
Iemand een idee wat dit is? Ik vind het zo vreemd dat het zo specifiek is op die locatie.
https://www.reddit.com/r/...ith_screeching_sound_p1s/
Iemand een idee wat dit is? Ik vind het zo vreemd dat het zo specifiek is op die locatie.
Met welk spul vullen jullie gaten of oneffenheden op?
Ik had nu bv een Batmanbust geprint waar op zn hoofd wat van die cirkeltjes te zien waren en de plooien in in de cape. Dat had ik dan met houtvulmiddel gevuld en daarna geschuurd.
Zwart gespoten, maar dan zag je toch een soort verschil in hoe licht op dat vulmiddel valt of op het plastic.
Toen primer eroverheen gespoten en daarna nog een keer met zwart.
En dan is het al wel iets beter, maar nog niet dat je geen verschil meer ziet.
Dus wat is de truc om oneffenheden weg te werken?
Ik had nu bv een Batmanbust geprint waar op zn hoofd wat van die cirkeltjes te zien waren en de plooien in in de cape. Dat had ik dan met houtvulmiddel gevuld en daarna geschuurd.
Zwart gespoten, maar dan zag je toch een soort verschil in hoe licht op dat vulmiddel valt of op het plastic.
Haters everywhere but I don’t really care
Altijd primer gebruiken..matthijst schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:24:
Ik gebruik zelf ook houtvulmiddel, is op zich wel ok..
Bij niet vlakke oppervlaktes ben ik meer fan van UV resin :
Meerdere geprobeerd onderhand, deze is me nog het meest bevallen:PepieNL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:32:
[...]
Wel speel ik een beetje met UV resin, onlangs een mooie hoorn daarmee spiegelglad (en sterk) kunnen krijgen. Dat dun aanbrengen met een zachte kwarst, uitharden met een UV lamp of een zomer zonnetje en dat dan nabewerken zoals hierboven beschreven.
Voor rechte plakken zou ik dat alleen niet gebruiken maar voor ronde objecten is het prima.
Deze is spiegelglad geworden.
https://www.bol.com/nl/nl...en/9300000127454090/?s2a=
Uiteraard wel een UV lamp bijbestellen..
Ik moest net even de Y rails van mijn eerste 1ste A1 (december) smeren met wat olie, dus kap, die allemaal schaafsel van de riem..
Kan nu even niet kijken bij de 2de, die draait momenteel nog.
Maar is dit normaal?
Elke keer als de riem daar recht doe, en dan even heen en weer beweeg, trekt hij weer naar rechts.
Dus weet zo niet hoe ik dit kan fixen.

(PS: hij print verder prima btw!)
Maar is dit normaal?
Elke keer als de riem daar recht doe, en dan even heen en weer beweeg, trekt hij weer naar rechts.

Dimafix.ja3 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:33:
Bron: perfecte bed adhesion op mijn OSEQ Safesheets die ik in mijn Voron V2.4 en VzBot 330 AWD gebruik.
Ik gebruik 3DLAC hechtspray (400 ml) even buiten de printer inspuiten, heb nooit iets wat los komt eerder dat het moeilijk los komt.
Een PA setting van 0.012 en een K-factor van 0.017, gaat dit geen issues opleveren? Ik weet niet wat er in de BBL firmware voorrang krijgt? Feitelijk zijn beiden dezelfde parameter maar met een andere naam, K-factor is een Marlin setting en Pressure Advance een Klipper setting.D3StRoY40 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:54:
[Afbeelding]
Ik weet dat het vaker aangegeven wordt, maar poeh wat is die bambulab X1 snel! Sinds vandaag eigenaar van een X1 combo (nog net geprofiteerd van de aanbieding). Wereld van verschil met mijn huidige ender 3 S1 Pro.
Van de bambu ga ik veel plezier beleven! Klopt het trouwens dat de X1's nu niet meer met de gold plate worden geleverd? Zit namelijk een Pei plate bij, dus eigenlijk heb ik zometeen de PEI plate dubbel aangezien er nog eentje van Bambulab onderweg is.
Van de bambu ga ik veel plezier beleven! Klopt het trouwens dat de X1's nu niet meer met de gold plate worden geleverd? Zit namelijk een Pei plate bij, dus eigenlijk heb ik zometeen de PEI plate dubbel aangezien er nog eentje van Bambulab onderweg is.
:strip_exif()/f/image/SYwo4kjKN2VDds4Bwr7eT62s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet precies wat je met een "Gold plate" bedoeld maar ga er even voor het gemak van uit dat je de goudkleurige powder coated PEI sheet bedoeld? Als dat het geval is dan word de X1C nog steeds met double sided powdercoated PEI sheets geleverd, mijn X1C is een week oud. Was overigens een combo met AMS.bvsteyn schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:50:
Ik weet dat het vaker aangegeven wordt, maar poeh wat is die bambulab X1 snel! Sinds vandaag eigenaar van een X1 combo (nog net geprofiteerd van de aanbieding). Wereld van verschil met mijn huidige ender 3 S1 Pro.
[Afbeelding]
Goede vraag inderdaad, ik zal deze 2 eens resetten en kijken of ik weer van de basis kan verder borduren.Martijn-V4 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Een PA setting van 0.012 en een K-factor van 0.017, gaat dit geen issues opleveren? Ik weet niet wat er in de BBL firmware voorrang krijgt? Feitelijk zijn beiden dezelfde parameter maar met een andere naam, K-factor is een Marlin setting en Pressure Advance een Klipper setting.
Ja, die plaat bedoel ik idd. Eerdere versies van de X1 werden geleverd onder andere met de cold plate en specials stickers meen ik. Die zit er nu niet meer bij blijkbaar.Martijn-V4 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:54:
[...]
Ik weet niet precies wat je met een "Gold plate" bedoeld maar ga er even voor het gemak van uit dat je de goudkleurige powder coated PEI sheet bedoeld? Als dat het geval is dan word de X1C nog steeds met double sided powdercoated PEI sheets geleverd, mijn X1C is een week oud. Was overigens een combo met AMS.
Ik heb ook de combo met AMS genomen.
Dat is niet fraai; ik heb zelf die machine niet, maar simpele werktuigbouwkunde vertelt je dat die poelie waarop de riem naar rechts getrokken wordt, verdraaid moet worden , en wel met de klok mee.Renegade666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:29:
Ik moest net even de Y rails van mijn eerste 1ste A1 (december) smeren met wat olie, dus kap, die allemaal schaafsel van de riem..
Maar is dit normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Momenteel is het dus zo dat de as van die poelie niet haaks staat ten opzichte van de riem. Hopelijk zit daar een verstel mogelijkheid op, zo niet dan lijkt me dit een heel duidelijk garantie geval. Niet mee door gaan als er geen uitlijn mogelijkheid op zit!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Her zir er aan kant wel op. Maar wil niet recht. Als hij dan recht is, dan trekt hij hem weer die kant op.Naalroc schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:26:
[...]
Dat is niet fraai; ik heb zelf die machine niet, maar simpele werktuigbouwkunde vertelt je dat die poelie waarop de riem naar rechts getrokken wordt, verdraaid moet worden , en wel met de klok mee.
Momenteel is het dus zo dat de as van die poelie niet haaks staat ten opzichte van de riem. Hopelijk zit daar een verstel mogelijkheid op, zo niet dan lijkt me dit een heel duidelijk garantie geval. Niet mee door gaan als er geen uitlijn mogelijkheid op zit!
Ik zou die foto's even aan Bambu support sturen. Die kunnen je denk ik wel vertellen wat er moet gebeuren om het te corrigeren. Misschien sturen ze je wel nieuwe riemen, want die zijn nu overmatig gesleten. Tenminste...het lijkt mij niet de bedoeling zo.Renegade666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:29:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
zal ik dt even doen als hij klaar is met printen.. Want zelf zoiets moet je een log uploaden... beetje flauwekul in mijn ogen.
Ja, prachtig is dat, zo'n rigide systeem.Renegade666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:45:
zal ik dt even doen als hij klaar is met printen.. Want zelf zoiets moet je een log uploaden... beetje flauwekul in mijn ogen.
Hier al jaren ervaring met zowel Dimafix als 3D Lac en 3D Lac wint toch wel in 100% van de gevallen. Op alle oppervlakken getest. Zowel kapton als PEI en glas.Martijn-V4 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:35:
[...]
Dimafix.
Bron: perfecte bed adhesion op mijn OSEQ Safesheets die ik in mijn Voron V2.4 en VzBot 330 AWD gebruik.
Ik heb - for science - een testje gedaan om het verschil tussen een 0.4mm nozzle en de 0.2mm. Ik heb ook de 0.6 en 0.8, en met de laatste heb ik al een vase mode opbergbakje geprint. Daarmee is het wel fijn dat je een wat dikkere laag kan maken, zodat de normaal zo fragiele vase mode prints alsnog wat steviger zijn.
Anyway, de 0.2mm nozzle. Ik heb een of ander Chinees beeldje van een leeuw gevonden. Eigenlijk 2, een linker en een rechter. Moeten volgens mij links en rechts van de deur en dan brengt dat geluk oid. Rare jongens, die Chinezen...
Met de 0.4mm nozzle gebruikte ik de 0,08 Extra Fine preset, en voor de 0.2mm nozzle prints de 0,06 High Quality preset. Filament is eSun PLA+
De resultaten met de 0.4mm nozzle vallen mij niets tegen moet ik zeggen. Alleen bij ornament op de voet zie je heel duidelijk dat de 0.2mm nozzle echt wel wat meer detail aankan. Bij de rest moet je echt heel goed kijken en beide beeldjes naast elkaar houden.
:strip_exif()/f/image/Fj1jeAHyhd0ONjEsL0bBSsuf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het beeldje met de 0.2mm nozzle. Vooral de klauwen en het ornament op de voet laten de extra details goed zien.
:strip_exif()/f/image/Cbq1z2zAXKUux6LLZeQo7uKl.jpg?f=fotoalbum_large)
De 0.4mm resultaten zijn niet slecht, maar hebben nét iets minder detail.
:strip_exif()/f/image/LqYiv3sGBniHpSa8yc9WJNDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ornament is met de 0.2mm nozzle erg duidelijk. Ook de versiering op de horizontale band is duidelijker.
:strip_exif()/f/image/poOrmzlp1eSpWPoG9NZudpLf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de 0.4mm nozzel moeite heeft met het fijne detail.
Ik heb zomaar bedacht dat voor beide nozzles de maximale preset de beste zou zijn. Kan zijn dat dit juist niet het geval is. Ook heb ik geen bijzondere tuning gedaan, voor zover dat nog kan om details op te krikken. Dit is dus gewoon out of the box. Ik had eerst nog wel een ander model gepakt, maar die was veel te gedetailleerd voor FDM en je zag door de supports het model niet meer, waardoor het verwijderen van de supports een drama werd en je ook het model beschadigd.
Eigenlijk is een FDM printer niet heel erg geschikt voor miniatuurtjes. Tenminste, poppetjes enzo. Doorgaans heb je dan een shitload aan supports. De enige oplossing die ik daarvoor zie is om de interface layer van de supports met speciaal support filament te doen (als je een AMS hebt tenminste).
En dan is er ook nog de printduur. Het beeldje met de 0.4mm nozzle duurde 2.5u terwijl die met de 0.2mm 8,5u duurde. Moet er wel bij zeggen dat ik niet goed oplette met het tweede beeldje (de 0.2mm) en de settings niet heb aangepast, waardoor ie met meer infill en walls is geprint. Anders zou ie denk ik in een uur of 6 klaar zijn geweest.
Leuk experiment, maar kleine dingetjes met veel detail kunnen in principe wel, maar kosten erg veel tijd. Een resin printer is dan weer veel beter. Dát detailnivo haal je echt niet op een FDM printer.
Anyway, de 0.2mm nozzle. Ik heb een of ander Chinees beeldje van een leeuw gevonden. Eigenlijk 2, een linker en een rechter. Moeten volgens mij links en rechts van de deur en dan brengt dat geluk oid. Rare jongens, die Chinezen...
Met de 0.4mm nozzle gebruikte ik de 0,08 Extra Fine preset, en voor de 0.2mm nozzle prints de 0,06 High Quality preset. Filament is eSun PLA+
De resultaten met de 0.4mm nozzle vallen mij niets tegen moet ik zeggen. Alleen bij ornament op de voet zie je heel duidelijk dat de 0.2mm nozzle echt wel wat meer detail aankan. Bij de rest moet je echt heel goed kijken en beide beeldjes naast elkaar houden.
:strip_exif()/f/image/Fj1jeAHyhd0ONjEsL0bBSsuf.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier het beeldje met de 0.2mm nozzle. Vooral de klauwen en het ornament op de voet laten de extra details goed zien.
:strip_exif()/f/image/Cbq1z2zAXKUux6LLZeQo7uKl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LqYiv3sGBniHpSa8yc9WJNDi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ornament is met de 0.2mm nozzle erg duidelijk. Ook de versiering op de horizontale band is duidelijker.
:strip_exif()/f/image/poOrmzlp1eSpWPoG9NZudpLf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zomaar bedacht dat voor beide nozzles de maximale preset de beste zou zijn. Kan zijn dat dit juist niet het geval is. Ook heb ik geen bijzondere tuning gedaan, voor zover dat nog kan om details op te krikken. Dit is dus gewoon out of the box. Ik had eerst nog wel een ander model gepakt, maar die was veel te gedetailleerd voor FDM en je zag door de supports het model niet meer, waardoor het verwijderen van de supports een drama werd en je ook het model beschadigd.
Eigenlijk is een FDM printer niet heel erg geschikt voor miniatuurtjes. Tenminste, poppetjes enzo. Doorgaans heb je dan een shitload aan supports. De enige oplossing die ik daarvoor zie is om de interface layer van de supports met speciaal support filament te doen (als je een AMS hebt tenminste).
En dan is er ook nog de printduur. Het beeldje met de 0.4mm nozzle duurde 2.5u terwijl die met de 0.2mm 8,5u duurde. Moet er wel bij zeggen dat ik niet goed oplette met het tweede beeldje (de 0.2mm) en de settings niet heb aangepast, waardoor ie met meer infill en walls is geprint. Anders zou ie denk ik in een uur of 6 klaar zijn geweest.
Leuk experiment, maar kleine dingetjes met veel detail kunnen in principe wel, maar kosten erg veel tijd. Een resin printer is dan weer veel beter. Dát detailnivo haal je echt niet op een FDM printer.
Interessante test! Mijn 0.2 nozzle is onderweg. Wil graag wat meer detail als ik bijvoorbeeld een print doe van Wicked of LA Figures. Ja het zal langer duren, maar als er meer detail mogelijk is heb ik dat er graag voor over!mphilipp schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:16:
Ik heb - for science - een testje gedaan om het verschil tussen een 0.4mm nozzle en de 0.2mm. Ik heb ook de 0.6 en 0.8, en met de laatste heb ik al een vase mode opbergbakje geprint. Daarmee is het wel fijn dat je een wat dikkere laag kan maken, zodat de normaal zo fragiele vase mode prints alsnog wat steviger zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
IMO is FDM perfect voor D&D mini's. Immers de 1 meter regel. Alle details die je vanaf 1 meter niet ziet, zijn nutteloze details. Ik print al m'n mini's met de 0.4mm nozzle, op 0.08mm layer height. Tot nu toe hoor ik geen klachten, ook niet van mensen dei óók hars mini's hebben.mphilipp schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus zeggen dat FDM hier niet geschikt voor is, is fout
Overigens zijn er opties mbt support. Je kan het support filament van BL gebruiken, of zelfs PVA. die eerste werkt goed, die tweede heb ik nog niet geprobeerd.
Het korte antwoord is: Niet. Dit zijn hars supports, die niet bedoelt zijn op FDM. Zijn ook heel moeilijk/niet te printen met een FDM printer. Is mij iig nog nooit gelijkt.matthijst schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:48:
Weet iemand hoe je dit soort supports kunt maken op een stl?
Als je de bambu variant gebruikt krijg ik altijd vrij lompe supports. Dit was een model waar een variant zonder, en deze variant inclusief supports van was. Zou graag zelf ook zulke kunnen maken:
[Afbeelding]
Heb je de minimal tree support al geprobeerd?matthijst schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:48:
Als je de bambu variant gebruikt krijg ik altijd vrij lompe supports. Dit was een model waar een variant zonder, en deze variant inclusief supports van was. Zou graag zelf ook zulke kunnen maken:
[Afbeelding]
Ging anders prima?MC Taz Man schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:04:
[...]
Het korte antwoord is: Niet. Dit zijn hars supports, die niet bedoelt zijn op FDM. Zijn ook heel moeilijk/niet te printen met een FDM printer. Is mij iig nog nooit gelijkt.
Ik zie het
Nou...ik zei expres dat een FDM printer niet heel erg geschikt is voor die dingen. Je kunt natuurlijk doen wat je wilt op elke soort printer. Maar als ik kijk naar de details en de eindafwerking is dat op een resin printer vele malen beter. Ja, de 1 meter regel. Waarom print je een miniatuur van 5 cm als je er vanaf 1 meter naar gaat kijken? Het is uiteindelijk veel meer werk op een FDM printer. Om dezelfde resultaten te krijgen, moet je nabewerking doen (glad oppervlak) en het duurt veel langer. Maar het maakt mij niet uit hoor. Iedereen moet zelf weten wat ie doet en hoeveel tijd/moeite er in mag gaan zitten. Persoonlijk zou ik de moeite er niet voor over hebben. Ik heb eigenlijk geen idee of supports met resin printers er makkelijker af gaan. Doorgaans gaat het met de Bambu wel redelijk. Af en toe eentje die niet lekker wil, en dat is met miniaturen lastiger omdat je dan makkelijker iets breekt. Maar ik denk dat dat universeel is. Met dat support filament gaat het weer makkelijker (of petg).MC Taz Man schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:03:
[...]
Dus zeggen dat FDM hier niet geschikt voor is, is foutDat jij het niet geschikt vindt, dat kan uiteraard.
Het is maar net wat je wilt, en wat je eisen zijn.
Ik print ze om ze te gebruiken aan mijn D&D tafel. Ik zit er dan niet op 10cm vanaf. De afstand tussen mij & de minis is daadwerkelijk ongeveer een meter.mphilipp schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Nou...ik zei expres dat een FDM printer niet heel erg geschikt is voor die dingen. Je kunt natuurlijk doen wat je wilt op elke soort printer. Maar als ik kijk naar de details en de eindafwerking is dat op een resin printer vele malen beter. Ja, de 1 meter regel. Waarom print je een miniatuur van 5 cm als je er vanaf 1 meter naar gaat kijken? Het is uiteindelijk veel meer werk op een FDM printer. Om dezelfde resultaten te krijgen, moet je nabewerking doen (glad oppervlak) en het duurt veel langer. Maar het maakt mij niet uit hoor. Iedereen moet zelf weten wat ie doet en hoeveel tijd/moeite er in mag gaan zitten. Persoonlijk zou ik de moeite er niet voor over hebben. Ik heb eigenlijk geen idee of supports met resin printers er makkelijker af gaan. Doorgaans gaat het met de Bambu wel redelijk. Af en toe eentje die niet lekker wil, en dat is met miniaturen lastiger omdat je dan makkelijker iets breekt. Maar ik denk dat dat universeel is. Met dat support filament gaat het weer makkelijker (of petg).
Het is maar net wat je wilt, en wat je eisen zijn.
Daarbij; welke nabewerking? Supports eraf halen & klaar. Eventueel op de basis plakken, als zonder basis printen makkelijker was, maar dat is letterlijk al wat ik doe.
Bij SLS heb ik een speciale kamer nodig, afzuiging, PBM's, extra apparatuur, chemicaliën voor printen & schoonmaken. FDM is makkelijker, veiliger, minder moeite en veel minder impact op mijn lichaam.
Ja, als je wil kijken naar de minis, is SLS dé standaard. Ik wil er echter niet naar kijken, maar er mee spelen
Eureka! Weg met Dreft!
Vim (zeer licht schuurmiddel) + kunststof schuursponsje is een aanrader. Krijgt zelfs moeiteloos de wat hardnekkige PETG vlekken na flow calibration van de plaat. Wel even naspoelen.
Vim (zeer licht schuurmiddel) + kunststof schuursponsje is een aanrader. Krijgt zelfs moeiteloos de wat hardnekkige PETG vlekken na flow calibration van de plaat. Wel even naspoelen.
Welke plaat? Dit klinkt namelijk als dé methode om een textured PEI sheet te vernietigen...JorneB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:39:
Eureka! Weg met Dreft!
Juist die plaat, de dubbelzijdige textured PEI plaat. Enige type welke ik momenteel bezit. Na het reinigen met vloeibare zeep, die van '1 druppel volstaat voor de hele plaat', waren er nog duidelijke contouren zichtbaar van de laatste print. Na de volgende flow cali test gekozen voor Vim + sponsje, en merk dat het beter werkt.
Cool, heb je bij toeval foto's?JorneB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:28:
Juist die plaat, de dubbelzijdige textured PEI plaat. Enige type welke ik momenteel bezit. Na het reinigen met vloeibare zeep, die van '1 druppel volstaat voor de hele plaat', waren er nog duidelijke contouren zichtbaar van de laatste print. Na de volgende flow cali test gekozen voor Vim + sponsje, en merk dat het beter werkt.
Speciaal voor jou, vers van de pers. Sporen van een meerkat silhouette. Sporen = resten
![]() | ![]() |
[ Voor 83% gewijzigd door JorneB op 07-07-2024 15:16 ]
Nais, dank. Vaag die resten, die heb ik niet op mijn textured PEI. Verschil in productie wellich?JorneB schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:53:
Speciaal voor jou, vers van de pers. Sporen van een meerkat silhouette. Sporen = resten
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat is jouw specifieke use case. Echter, als je ze naast elkaar zet, is er een wereld van verschil tussen een FDM mini en een SLA mini. Dan moet je de FDM mini gaan nabewerken met aceton oid, of schuren, maar da is met een mini wat lastig.MC Taz Man schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:21:
[...]
Ja, als je wil kijken naar de minis, is SLS dé standaard. Ik wil er echter niet naar kijken, maar er mee spelen.
Maar ik weet tegelijkertijd ook wel dat een resin printer je verplicht tot het werken met puur gif, dus daarom begin ik er voorlopig ook niet aan. Ik kan hier niet zomaar een afzuiginstallatie aanleggen zonder grondige verbouwing. Wie weet komt daar ooit een keer een handige oplossing voor. Het is wel verleidelijk; die SLA printers zijn niet heel erg duur meer.
Elegoo heeft een afzuiging (mars mate) voor hun resin printers, dus het idee is er. Alleen schijn hij niks te doen met vocs... dus schiet niet veel op.mphilipp schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Dat is jouw specifieke use case. Echter, als je ze naast elkaar zet, is er een wereld van verschil tussen een FDM mini en een SLA mini. Dan moet je de FDM mini gaan nabewerken met aceton oid, of schuren, maar da is met een mini wat lastig.
Maar ik weet tegelijkertijd ook wel dat een resin printer je verplicht tot het werken met puur gif, dus daarom begin ik er voorlopig ook niet aan. Ik kan hier niet zomaar een afzuiginstallatie aanleggen zonder grondige verbouwing. Wie weet komt daar ooit een keer een handige oplossing voor. Het is wel verleidelijk; die SLA printers zijn niet heel erg duur meer.
Ik heb zelf een saturn 2 gehad. Idee is mooi, maar ik kan niet over resin lucht, dus printer is weer verkocht helaas.
Had een het spul In het hok met een afzuiging, maar die was maar deels helpend helaas.
Ondanks dat mijn bambus leuke dingen kunnen met .2mm nozzle en 0,08 layers. Blijft resin toch wel een schepje r bovenop.
Bij aankomst van mijn A1 mini printer bleek er meteen wat mis met het AMS.
Aan 1 kant zat de motor assembly los op de behuizing. Na inspectie bleken de tabjes afgebroken.:strip_exif()/f/image/uHOBPQraxEkeAVhGbbxGozxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUyyE4gDlz8HgRYDaiyV1Yzx.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een DOA had ik verwacht dat ze gewoon heel het AMS wel zouden vervangen, echter ze sturen je gewoon het onderdeel op
:strip_exif()/f/image/sPrPIPUvngdWsbUqTxhppxen.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een uur gepriel om alles over te zetten draait hij uitstekend.
Wat ik wel een plus vond is dat je de hele (de)montage kan doen met de twee hex keys die bij de printer worden geleverd.
Aan 1 kant zat de motor assembly los op de behuizing. Na inspectie bleken de tabjes afgebroken.
:strip_exif()/f/image/uHOBPQraxEkeAVhGbbxGozxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUyyE4gDlz8HgRYDaiyV1Yzx.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een DOA had ik verwacht dat ze gewoon heel het AMS wel zouden vervangen, echter ze sturen je gewoon het onderdeel op
:strip_exif()/f/image/sPrPIPUvngdWsbUqTxhppxen.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een uur gepriel om alles over te zetten draait hij uitstekend.
Wat ik wel een plus vond is dat je de hele (de)montage kan doen met de twee hex keys die bij de printer worden geleverd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7iXH60Sf6PZw3TbM3DPlWYrp.png?f=user_large)
Ik gebruik IPA (Isopropylalcohol - 99,9%) om de plaat schoon te maken en dat werkt verschrikkelijk goed.MC Taz Man schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Welke plaat? Dit klinkt namelijk als dé methode om een textured PEI sheet te vernietigen...
Wel zorgen een beetje ventilatie uiteraard.
Verder lees ik dat Glassex ook goed werkt (zit ook alcohol in, wellicht dat dat het is), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. IPA werkt voor mij nl. uitstekend.
http://www.deyterra.com
Dit zijn eigenlijk supports voor SLA (resin) printers, wel leuk om te zien dat het voor een FDM dus eigenlijk ook werkt.matthijst schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:48:
[Afbeelding]
Als je dit alsnog wilt proberen kan je de Prusa slicer downloaden en hun SL1 printer selecteren als printer. Dan krijg je de automatisch gegenereerde resin based supports die relatief goed zijn. Let wel op, de default settings zullen echt 100x meer support density hebben dus daar zal je wellicht even mee moeten spelen of toch handmatig even supports moeten plaatsen. Je kan dan vanuit daar exporteren naar een STL met supports en die weer in je favoriete slicer importeren.
Same op mijn textured sheetrally schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Ik gebruik IPA (Isopropylalcohol - 99,9%) om de plaat schoon te maken en dat werkt verschrikkelijk goed.
Dat was ikVerder lees ik dat Glassex ook goed werkt (zit ook alcohol in, wellicht dat dat het is), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. IPA werkt voor mij nl. uitstekend.
Plaat wel schoongemaakt? Of anders even de plaat omdraaien?arjandijk162 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:42:
[Afbeelding]Ik heb de laatste tijd veel problemen met de eerste laag op mijn X1. Ik heb in de Gcode de Zhoogte voor het textured PEI bed al .03 lager gezet, maar blijf dit houden. Tips?
Inderdaad, textured plate gewoon onder de kraan met wat afwasmiddel.
Ik zou in jouw geval voor de zekerheid even de hele calibratieroutine van de machine (wat je doet als je 'm voor het eerst gaat gebruiken) draaien. Dan loopt ie even overal doorheen. Het zou op een X1C niet nodig moeten zijn om handmatig allerlei correcties aan te brengen voor de z-hoogte. Het is geen Ender 3...
Ik zou in jouw geval voor de zekerheid even de hele calibratieroutine van de machine (wat je doet als je 'm voor het eerst gaat gebruiken) draaien. Dan loopt ie even overal doorheen. Het zou op een X1C niet nodig moeten zijn om handmatig allerlei correcties aan te brengen voor de z-hoogte. Het is geen Ender 3...
Same here! Niks anders dan IPA, en eens in het kwartaal ~ half jaar een keer warm water met dreft ALS er issues zijn (maar die zijn er meestal nooitrally schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:28:
[...]
Ik gebruik IPA (Isopropylalcohol - 99,9%) om de plaat schoon te maken en dat werkt verschrikkelijk goed.
Verder lees ik dat Glassex ook goed werkt (zit ook alcohol in, wellicht dat dat het is), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. IPA werkt voor mij nl. uitstekend.
Ze hebben meestal bij Werken met Merken leuke aanbiedingen... 12x 1 liter voor 60 euro incl gratis verzenden. Ik heb zelf zo'n spray fles waar je IPA in kan doen, paar sprays op de plaat, schoon keukenrol papiertje erover en terug de printer in.
Dan merk je in ene hoe makkelijk dat gaat met de Bambu platen (die van de XL en Magneto zijn stukken groter
Dit was inderdaad ook mijn irritatie. Heb m schoongemaakt, zal de calibratie nog een keer doorlopenmphilipp schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:30:
Inderdaad, textured plate gewoon onder de kraan met wat afwasmiddel.
Ik pas zelf niks aan... 99 vd 100 keer gaat het gewoon goed.arjandijk162 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:42:
[Afbeelding]Ik heb de laatste tijd veel problemen met de eerste laag op mijn X1. Ik heb in de Gcode de Zhoogte voor het textured PEI bed al .03 lager gezet, maar blijf dit houden. Tips?
Zou de plaat even met warm water en wat dreft (geen spons, gewoon met het handje) even schoonmaken.
Heb zelf de routine om na elke print gelijk de plaat met IPA schoon te maken en gelijk schoon terug in de printer te plaatsen. Ik weet dat ik elk printer thuis aan kan zetten zonder te controleren of de plaat wel schoon is.
Edit: ik heb het een keer meegemaakt dat de nozzle vervuild was en daardoor een verkeer z-offset kreeg. Maar dat zou je niet iedere keer moeten hebben lijkt me, maar de moeite waard om ook gelijk even naar te kijken.
[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 09-07-2024 12:50 ]
Ik heb het zelf nog niet op de PEI plaat gebruikt, maar ik ken CNC bedrijven die ethanol voor koeling hebben vervangen voor Action Bioethanol, wat voor 2,82 per liter iets goedkoper is, dan de zuivere ethanol die hierboven wordt aanbevolen.iMars schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:44:
[...]
Same here! Niks anders dan IPA, en eens in het kwartaal ~ half jaar een keer warm water met dreft ALS er issues zijn (maar die zijn er meestal nooit)
Ze hebben meestal bij Werken met Merken leuke aanbiedingen... 12x 1 liter voor 60 euro incl gratis verzenden. Ik heb zelf zo'n spray fles waar je IPA in kan doen, paar sprays op de plaat, schoon keukenrol papiertje erover en terug de printer in.
Dan merk je in ene hoe makkelijk dat gaat met de Bambu platen (die van de XL en Magneto zijn stukken groter)
Zolang je maar geen acetone gebruikt op je PEI platearjandijk162 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:50:
[...]
Ik heb het zelf nog niet op de PEI plaat gebruikt, maar ik ken CNC bedrijven die ethanol voor koeling hebben vervangen voor Action Bioethanol, wat voor 2,82 per liter iets goedkoper is, dan de zuivere ethanol die hierboven wordt aanbevolen.
Ik bestel 99,9% IPA voor 5 euro de liter, vind ik niet duur en werkt perfect!
En vooral niet uit een plastic bekertje gieteniMars schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:57:
[...]
Zolang je maar geen acetone gebruikt op je PEI plateDat gaat niet goed komen...
Ik bestel 99,9% IPA voor 5 euro de liter, vind ik niet duur en werkt perfect!
Ennehh...misschien iets lulligs, maar staat alles goed voor jouw printer? Is het niet een gedownload ding met allerlei settings voor een andere Bambu printer? Is dit de enige/eerste print waar het mis gaat, of gaat alles wat je print fout?arjandijk162 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:45:
[...]
Dit was inderdaad ook mijn irritatie. Heb m schoongemaakt, zal de calibratie nog een keer doorlopen
Ik heb met de anniversary actie een P1S met AMS gekocht. Hiervoor had ik een Ender 3 v2, maar waar ik misschien 3 dingen daadwerkelijk op heb geprint, het gezeur om het goed te krijgen verpeste voor mij echt de hobby. Nu met de P1S echt geweldig, gewoon meteen goed en het ziet er geweldig uit.
PLA gaat echt super, alleen met PETG heb ik vaak dat er toch wel wat stringing is en dat er laagjes loslaten (bij wijze van aan een draadje trekken en dat het laag voor laag los laat. Ik moet nog even goed kijken hoe ik dat nou op los. M'n rol PETG is volgens mij goed droog.
Ik heb bij m'n originele bestelling ook een rol ABS besteld en wil daar ook graag mee gaan printen en proberen. Ik ben (misschien?) alleen een beetje bang gemaakt over giftige/kankerverwekkende dampen. In dit topic heb ik wel mensen gezien met de bentobox en actieve koolstof etc. Anderen (op het verdere internet) zeggen dat het allemaal wel mee valt of nemen helemaal geen voorzorgsmaatregelen.
Mijn vraag is eigenlijk een beetje wat is nou waarheid en wijsheid? Ik heb een kiepraampje boven m'n printer, ik zou wellicht een airco buis vanaf de vent naar het raampje kunnen brengen. Maar moet ik dan een extra (sterke) fan toevoegen? Wat is voldoende ventilate en kan het ook teveel worden (ivm de heated chamber)? Ik geloof niet dat het voor een consument echt meetbaar is om te weten wat 'genoeg' is?
PLA gaat echt super, alleen met PETG heb ik vaak dat er toch wel wat stringing is en dat er laagjes loslaten (bij wijze van aan een draadje trekken en dat het laag voor laag los laat. Ik moet nog even goed kijken hoe ik dat nou op los. M'n rol PETG is volgens mij goed droog.
Ik heb bij m'n originele bestelling ook een rol ABS besteld en wil daar ook graag mee gaan printen en proberen. Ik ben (misschien?) alleen een beetje bang gemaakt over giftige/kankerverwekkende dampen. In dit topic heb ik wel mensen gezien met de bentobox en actieve koolstof etc. Anderen (op het verdere internet) zeggen dat het allemaal wel mee valt of nemen helemaal geen voorzorgsmaatregelen.
Mijn vraag is eigenlijk een beetje wat is nou waarheid en wijsheid? Ik heb een kiepraampje boven m'n printer, ik zou wellicht een airco buis vanaf de vent naar het raampje kunnen brengen. Maar moet ik dan een extra (sterke) fan toevoegen? Wat is voldoende ventilate en kan het ook teveel worden (ivm de heated chamber)? Ik geloof niet dat het voor een consument echt meetbaar is om te weten wat 'genoeg' is?
PETG is altijd wat stringerig, dat het echter laag voor laag loslaat hoort echt niet te gebeuren. PETG heeft meestal hele goeie laaghechting.Zou de temperaturen nog eens nalopen en wellicht zo'n temptower printen zodat je kunt zien welke temperatuur het beste print.Erwin537 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:15:
Ik heb met de anniversary actie een P1S met AMS gekocht. Hiervoor had ik een Ender 3 v2, maar waar ik misschien 3 dingen daadwerkelijk op heb geprint, het gezeur om het goed te krijgen verpeste voor mij echt de hobby. Nu met de P1S echt geweldig, gewoon meteen goed en het ziet er geweldig uit.
ABS(vooral zonder de +) stinkt nogal en die lucht is inderdaad niet super goed voor je. Kunt het beste een raampje openzetten en de kamer verlaten tijdens het printen. Indien dat niet altijd mogelijk is zul je een filter erop moeten zetten of de lucht afvoeren naar buiten. Je zult er echt niet direct van dood gaan maar beter voorkomen dan genezen.
Boullie
Qua PETG, gebruik 1 van de profielen? mijn ervaring is dat er 10 graden bij moest namelijk. daarna werkt het prima.Erwin537 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:15:
90% van wat ik heb geprint tot nu toe doe ik via de mobiele app en dan het profiel wat bij het model zit. Één van de PETG prints die ik heb gedaan heb ik van thingyverse en via bambu studio geprint.Renegade666 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:03:
[...]
Qua PETG, gebruik 1 van de profielen? mijn ervaring is dat er 10 graden bij moest namelijk. daarna werkt het prima.
Ik zal inderdaad nog eens met de temperaturen spelen. Als dat niet helpt kan ik nog eens proberen de snelheid omlaag te zetten, maar dat doe ik natuurlijk liever niet bij wat grotere prints
Ik heb PETG meteen na wat teleurstellende resultaten mijn eigen profiel gemaakt. Een van de belangrijkste edits: max volumetric speed omlaagschroeven (in filament opties). aka: gewoon iets langzamer gaan.
Dit is ook het advies van Bambulab zelf.Mday schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:55:
Ik heb PETG meteen na wat teleurstellende resultaten mijn eigen profiel gemaakt. Een van de belangrijkste edits: max volumetric speed omlaagschroeven (in filament opties). aka: gewoon iets langzamer gaan.
Loste bij mij ook de printproblemen met PETG op.
Gebruik zelf Polyester Plamuur van de Actionmatthijst schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:24:
https://www.action.com/nl...yester-plamuur-off-white/
Is plamuur en zit een kleine tube harder bij werkt super. Die meng je en dan heb een paar minuten om het te verwerken. Hangt af hoeveel harder je erbij doet.
Droogt supersnel en zeer goed te schuren en supersterk.
Gebruikt het voor alles tegenwoordig.
Object schuren
Plamuur aanbrengen in een dun laagje
Na droging weer schuren
Plamuur aanbrengen in een dun laagje
Na droging weer schuren
En deze stappen herhalen tot het gewenste resultaat.
Tijdje geleden een afdeklat gemaakt voor een werkblad in de schuur. Was 75cm lang en deze aan elkaar gelijmd om de juiste lengte te kunnen krijgen. Daarna met bovenstaand alles mooi glad en strak gemaakt en toen met een mat zwart het gehele gespoten. Geen primer gebruikt en was geprint in PET-G.
Resultaat na 3 maanden en veel zon door het raam erop nog steeds superstrak
Bedankt, die ga ik ook maat eens proberen!
Ik ben sinds enkele weken een tevreden gebruiker van de A1 mini. Echter merk ik bij bepaalde prints een klein defect en ik heb geen idee welke parameters hierop een invloed hebben. Hieronder ook even een afbeelding om aan te geven wat er juist misloopt. Het probleem is dat ik bij vaas en pot achtige prints (niet in enkel vase mode) langs de buitenkant een duidelijke scheiding zie op de hoogte waarop de interne infill/bodem overgaat in de holle binnenkant. Het lijkt alsof de eerste laag van de dunnere buitenkant meer naar buiten komt, waardoor hier een lijn zichtbaar is. Ik heb dit fenomeen al bij meerdere verschillende prints zien terug komen.
Iemand enige suggesties wat ik hieraan kan doen?
:strip_exif()/f/image/HuAPxHRlD8D9vIrIaddR6PaJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie niet pr3cies wst je bedoelt, maar als je geen vase mode gebruikt, moet je wat meer walls aanzetten. Standaard is 2, maar zet dit naar 3 of 4 of nog meerthunderfury schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:41:
Ik ben sinds enkele weken een tevreden gebruiker van de A1 mini. Echter merk ik bij bepaalde prints een klein defect en ik heb geen idee welke parameters hierop een invloed hebben. Hieronder ook even een afbeelding om aan te geven wat er juist misloopt. Het probleem is dat ik bij vaas en pot achtige prints (niet in enkel vase mode) langs de buitenkant een duidelijke scheiding zie op de hoogte waarop de interne infill/bodem overgaat in de holle binnenkant. Het lijkt alsof de eerste laag van de dunnere buitenkant meer naar buiten komt, waardoor hier een lijn zichtbaar is. Ik heb dit fenomeen al bij meerdere verschillende prints zien terug komen.
[Afbeelding]
Ergens las ik dat je de wall volgorde kan aanpassen naar outer/inner (dus eerst outer wall) ipv de standaard inner/outer en dat dat het resultaat van de buitenkant verbeterd. Is het proberen waard, zit in Bambu Studio in het eerste tabje onderaan ergens.thunderfury schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:41:
[Afbeelding]
Het gaat over de lijn die dwars over het patroon loopt op ongeveer 3mm van de onderkant. Verhogen van het aantal walls had ik ook al gedacht, maar dat lijkt weinig effect te hebben.Renegade666 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:07:
[...]
Ik zie niet pr3cies wst je bedoelt, maar als je geen vase mode gebruikt, moet je wat meer walls aanzetten. Standaard is 2, maar zet dit naar 3 of 4 of nog meer
Die had ik nog niet getest. Zal ik eens proberenHercul3s schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:51:
[...]
Ergens las ik dat je de wall volgorde kan aanpassen naar outer/inner (dus eerst outer wall) ipv de standaard inner/outer en dat dat het resultaat van de buitenkant verbeterd. Is het proberen waard, zit in Bambu Studio in het eerste tabje onderaan ergens.
Ik gebruik het standaard profile voor bambulab petg basic filament voor mijn kingroon petg en dat gaat perfect, droog de rollen wel 6 uur op 65° voordat ze in de AMS gaan.Mday schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:55:
Bij die foto lijkt het haast alsof de print niet alleen in kleur/wanddikte, maar ook in dimensie afwijkt. Een beetje taps. Doet mij denken dat het mogelijk in het model hoort en het een soort van koppelbaar profiel is? Klein stukje in elkaar te schuiven/draaien?thunderfury schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:41:
Het probleem is dat ik bij vaas en pot achtige prints (niet in enkel vase mode) langs de buitenkant een duidelijke scheiding zie op de hoogte waarop de interne infill/bodem overgaat in de holle binnenkant. Het lijkt alsof de eerste laag van de dunnere buitenkant meer naar buiten komt, waardoor hier een lijn zichtbaar is. Ik heb dit fenomeen al bij meerdere verschillende prints zien terug komen.
Dit effect komt vooral door een groot verschil in layer-time tussen lagen. De laag 'onder' het randje heeft genoeg tijd om af te koelen voordat de nozzle er bij de volgende laag weer langs komt. Terwijl vanaf waar hij alleen walls heeft om te printen,de vorige lijn nog een beetje zacht is en duwt bij de volgende de boel een beetje uit het lood. Als je de geslicede view op layertime zet zul je zien dat daar inneens een scherpe verandering zit op die plek.thunderfury schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:20:
[Afbeelding]
Inner/outer wall volgorde aangepast, en getest of infill/wall overlap nog een verschil maakte. Jammer genoeg zie ik niet direct verschil, en blijft er een duidelijke lijn zichtbaar, en voelbaar.
Langzamer printen kan helpen, geeft je filament meer tijd om af te koelen. En als je het model kan/wil aanpassen, doet de binnenkant een chamfer geven vaak ook wonderen. Dan smeer je die verandering in layer-time uit over een paar lagen.
Als je zoekt op 'benchy hull line fix' kom je een hoop vergelijkbaars tegen. (Niet allemaal even nuttig helaas, zoals mensen die claimen dat je seam allignment aanpassen helpt?

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.