• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:05

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Nieuwe firmware voor de P1S. Daarnet even geüpdate voordat ik een print aanzette maar bij die print (die gisteren twee keer prima lukte) gelijk issues met de 1e layer. Alsof de nozzle over de buildplate 'schraapt'. Zat er niet uit. Na 2 layers gecancelled, en de onderkant is niet mooi glad.

Nu even volledige calibratie aan het doen, anders maar even de firmware een rollback geven.

Edit; gaat nu weer prima na een volledige kalibratie. Waarschijnlijk toeval dat dat nu net nodig was.

[ Voor 11% gewijzigd door Belindo op 15-01-2026 07:42 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35
Belindo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:10:
Nieuwe firmware voor de P1S. Daarnet even geüpdate voordat ik een print aanzette maar bij die print (die gisteren twee keer prima lukte) gelijk issues met de 1e layer. Alsof de nozzle over de buildplate 'schraapt'. Zat er niet uit. Na 2 layers gecancelled, en de onderkant is niet mooi glad.

Nu even volledige calibratie aan het doen, anders maar even de firmware een rollback geven.

Edit; gaat nu weer prima na een volledige kalibratie. Waarschijnlijk toeval dat dat nu net nodig was.
Advies is om sowieso na een update even een power cycle te doen. Zelf doe ik dan ook vaak nog een kalibratie zodat ik zeker weet dat alles ok is.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26
Belindo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:10:

Zoals @bvsteyn al aangaf: beste om op zijn minst een power cycle te doen, maar beter nog een complete kalibratie (zoals jij nu ook ondervonden hebt)

Uit de Wiki: https://wiki.bambulab.com/en/p1/manual/firmware-upgrading

"Recommended steps after a firmware update:

While not completely necessary in every situation, we strongly recommend doing the following steps after a firmware update is done:

Turn off the printer, wait for 5 seconds then turn it on again.
Perform a full calibration from the printer's menu, or using Bambu Studio. This will ensure that all the features of the printer are re-calibrated if there's anything wrong.

Performing these operations will ensure that your printer is running as expected after a firmware update."

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:45
smoken schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Zoals @bvsteyn al aangaf: beste om op zijn minst een power cycle te doen, maar beter nog een complete kalibratie (zoals jij nu ook ondervonden hebt)

While not completely necessary in every situation, we strongly recommend doing the following steps after a firmware update is done:

Perform a full calibration from the printer's menu, or using Bambu Studio. This will ensure that all the features of the printer are re-calibrated if there's anything wrong.

Performing these operations will ensure that your printer is running as expected after a firmware update."
Powercycle ook? Die doe ik niet altijd, kalibreren wel.
Nadeel van kalibreren vind ik wel dat de P1S dan weer de eerste zoveel prints een toonladder bij elkaar trilt tussen bedlevelen en printen in plaats van 2 korte trillingen.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:05

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Thanks @bvsteyn en @smoken voor de tips. Was niet op de hoogte van de volledige kalibratie na een update, en een powercycle kan ook geen kwaad.

Print gaat nog steeds dikke prima, met een mooie 1e laag

Coding in the cold; <brrrrr />

smoken schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Hmm, nog nooit gedaan. Gaan we voortaan doen, dank

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:00
Ik heb nog zo'n 70 lege rollen (en bijbehorende dozen) liggen.
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

Heeft iemand er nog nut voor of kan dit zo de prullebak (en oud papierbak) in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjHSt_L0BgbcJi5uNJMkHeLLfKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n11jEsqaDCgEQgd8tD4Nbxml.jpg?f=fotoalbum_large

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Autoreply schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

[Afbeelding]
er zijn stl om van die lege rollen een opslagsysteem te maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:17
Autoreply schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:

[Afbeelding]
Daar was vraag naar in dit of het filament topic. De herbruikbare spoelen van Sunlu zijn compatibel met Bambu refills (dacht ik).

Volgens mij was dat @makooy

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 15-01-2026 12:48 ]

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.