• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ferret schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:58:
[...]

Nope. Het glas past precies in de uitsparing. En waarom überhaupt rubber? Het ligt er strak in dus geen getril of gerammel als je dat denkt.
betere afsluiting voor warmte binnen te houden. Heb ook een rizer geprint maar daar hebben ze een extra rubber voor warmte binnen te houden. Maar moet hem verder afwerken met m3 inserts voor de zijkanten.

edit: ik heb den deze geprint: https://makerworld.com/en...-riser-for-x1c-p1s-p2s-v4

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 25-01-2026 18:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 12:01
Axel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:00:
@Ferret niet bang voor warping? Omdat je in PLA hebt geprint. Zelf ook net riser geprint met PETG.
Ik heb nog geen enkele keer iets met warping gehad en ook niet bij het printen van deze riser.

• Ferret
Damic schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:12:
[...]
betere afsluiting voor warmte binnen te houden. Heb ook een rizer geprint maar daar hebben ze een extra rubber voor warmte binnen te houden. Maar moet hem verder afwerken met m3 inserts voor de zijkanten.

edit: ik heb den deze geprint: https://makerworld.com/en...-riser-for-x1c-p1s-p2s-v4
Ook een mooi model! Ik laat de schuifjes dicht dus ik denk dat het wel meevalt met dat warmteverlies.

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 11:54
We gaan onze eerste 3D printer bestellen, de P2S combo, met benodigde filament van Bambu Labs zelf.

Alleen zijn nog niet uit over welke kleuren filament. Beoogd doelstellingen, huishoudelijke dingen en speelgoed (kids van 7 en 5).
Nu heb ik de volgende kleuren op het oog om uit de voeten te kunnen.
  • zwart
  • wit
  • grijs
  • rood
  • blauw
  • geel
Is dit een okay lijstje. of mis ik een belangrijke kleur voor beginners?

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-02 15:33
Deze zijn goed om er mee te beginnen , filament kun je jaren lang mits niet in de zon en met lage luchtvochtigheid en goed afgesloten zijn bewaren .
Maar bij een menig bambu gebruiker zullen ze wel niet lang op de plank liggen .

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Mwa, kleuren ga je toch wel bijkopen. Kies voor nu gewoon iets wat er leuk uitziet voor je benchy, poop-chute en tientallen prulletjes die je gaat printen.

Daarna komen de kleuren voor de echte use-cases wel. Een houtskleur (aanrader; de houtnerf-modifier op Makerworld!), een marble voor als je beeldjes wilt. De twee-kleurige silk filamenten, etc.

Staar je niet te blind op je 1e bestelling, grote kans dat je over een week of 2 alweer een nieuwe bestelling plaatst.

Coding in the cold; <brrrrr />

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:39
Groen is wel een belangrijke kleur voor functionele dingetjes, als in de groen/rood combi. Heb je mogelijk ook nodig als je verwacht Minecraft spul te moeten gaan printen. :)

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 13:29
Via mooie deal mijn A1 mini kunnen upgraden naar A1 met tent. Nu met de AMS erboven kan ik echt perfect printen en filament verwisselen. Die tent zorgt voor mooie stabiele temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSxkWwxyvORqtKUL4TiCHGUeRao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IloOWRiVEuwM9ZXdTr88Glrk.jpg?f=fotoalbum_large

De kast eronder gaan we nog upgraden. Mogelijk dat we uiteindelijk method kast van ikea kopen waar de printer in komt te staan.

• JorneB
Belindo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:55:
...
Staar je niet te blind op je 1e bestelling, grote kans dat je over een week of 2 alweer een nieuwe bestelling plaatst.
Tip van Flip: Over 3 weken is het Chinees nieuwjaar. Goede kans op leuke kortingen zowel op Ali als in de Bambu Store. B)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
lekrutes schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:36:
Via mooie deal mijn A1 mini kunnen upgraden naar A1 met tent. Nu met de AMS erboven kan ik echt perfect printen en filament verwisselen. Die tent zorgt voor mooie stabiele temperatuur.

[Afbeelding]

De kast eronder gaan we nog upgraden. Mogelijk dat we uiteindelijk method kast van ikea kopen waar de printer in komt te staan.
Ik heb hier ook over nagedacht, maar wat ik veel lees is het eventuele probleem met oververhitting en dat het niet altijd goed is voor de levensduur van je printer. In de ruimte waar hij nu staat heb ik veel last van warping als ik de hele build plaat volzet, dacht dat het misschien met een constante hogere temparatuur misschien opgelost zou zijn.

Hoor graag wat je ervaringen verder zijn.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-02 13:54
goodfella schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:49:
We gaan onze eerste 3D printer bestellen, de P2S combo, met benodigde filament van Bambu Labs zelf.

Alleen zijn nog niet uit over welke kleuren filament. Beoogd doelstellingen, huishoudelijke dingen en speelgoed (kids van 7 en 5).
Groen, bruin en oranje kunnen ook wel nuttig zijn. En misschien Sakura pink voor als je poppetjes in kleur wil printen en de lievelingskleuren van de kinderen voor hun speelgoed.

Huishoudelijke dingen: houd er rekening mee dat geprinte dingen standaard niet food safe zijn. Zelf een beker printen voor melk of zo is niet echt aan te raden zonder coating. PLA is ook niet bepaald ideaal met warmte, in zonlicht of onder langdurige last, dus voor een luchtbevochtiger aan de verwarming, of een vogelhuisje voor buiten of zo kan ander materiaal beter zijn.

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 13:29
MADG0BLIN schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik heb hier ook over nagedacht, maar wat ik veel lees is het eventuele probleem met oververhitting en dat het niet altijd goed is voor de levensduur van je printer. In de ruimte waar hij nu staat heb ik veel last van warping als ik de hele build plaat volzet, dacht dat het misschien met een constante hogere temparatuur misschien opgelost zou zijn.

Hoor graag wat je ervaringen verder zijn.
Bij mij staat de printer op zolder hier is het inderdaad winter relatief koud en in de zomer erg warm.

Maar nu in de wintermaanden geeft de temperatuur 28 graden aan in de tent als het lange print aan het doen is (lees 12+ uur). Tot nu toe geen klachten gehad. Zorgt voor minder snelle afkoeling en wordt niet 40+ graden. Vooral onder de 20 graden zorgt het in mijn ervaring voor slechtere prints.

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 20:46
Hoi Alle! ik heb na lang wiken en wegen besloten om toch een 3D printer aan te schaffen voor thuis.

Daarna de keuze.. welke? Nou dat was niet zo makkelijk, een Bambu als merk was snel gekozen, maar daarna het model. Tijd zitten broeden op de P1S of de A1. En toch besloten voor de A1 omdat deze stiller is, en ik voor het budget gewoon een mooiere deal kan vinden (Inclusief AMS en extra filaments etc ((mits de verkoper akkoord gaat en we deze week kunnen ophalen, beetje een bot persoon heb ik het idee maarja niet veel keuze))

Anyhow, mijn vraag was, in dit geval is het een printer nog dik in de garantie met orginele factuur, maar hoe kan ik daarbuiten om toch kijken of hij nog netjes is ? Schijnt heel erg weinig draaiuren te hebben (minder dan 100)
thetakman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:58:
Anyhow, mijn vraag was, in dit geval is het een printer nog dik in de garantie met orginele factuur, maar hoe kan ik daarbuiten om toch kijken of hij nog netjes is ? Schijnt heel erg weinig draaiuren te hebben (minder dan 100)
Laat 'm even een benchy printen, dan kun je zien of ie nog netjes print. Doe ik ook altijd als ik een 3D printer verkoop. Of, zoals ik met de verkoop van mijn X1C heb gedaan, een redelijk all-in-one printertest die van alles laat zien: overhangs, precisie, etc. Moet natuurlijk niet iets zijn dat 4 uur duurt. Ik heb dat ene printje opgestart voordat hij kwam en toen hij er was, was ie aan het laatste stukje bezig. En daarna de benchy gedaan. Duurde een minuut of 20 dacht ik, en die tijd hebben we volgekletst :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:00

• zwart
  • wit
  • grijs
  • rood
  • blauw
  • geel
Qua kleuren raad ik aan om vooral niet de felle primaire kleuren te pakken, maar juist de wat meer pastel of anderen. Met name bij de matte filamenten zitten daar mooiere keuzes bij voor dingen die je evt in je huis wil zetten. Di felle kleuren roepen imo altijd: “3D PRINTED!!”

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• thetakman
Nog een ander vraagje.. ik ben aan het bepalen waar ik de printer ga zetten... het beste is mijn kantoor.. maar dit is op de 1e verdieping waar ook onze slaapkamer is en die van onze dochter. Kantoor kan wel dicht maar heeft alleen een Velux raam.

2e optie is zolder
Kan daar wel dicht maar ook maar 1 velux raam of in de hal daar (die is wel open)

3e optie is in de garage die aan huis is maar niet geïsoleerd is. Slechte temperatuur, wel goeie ventilatie.

Wat is handig? Gaat om een A1, dus misschien een tent erom heen ? Hoe giftig is PLA of PETG of TPU in een open A1? Hoe erg stinkt het etc ?

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:13

• zwart
  • wit
  • grijs
  • rood
  • blauw
  • geel
Kijk vooral ook of he PLA basic wilt of PLA matte. Basic glanst meer. Wat leuk klinkt, maar het ziet er snel goedkoop uit.

• goodfella
  • Laatst online: 15-02 11:54
IMirjamI schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Kijk vooral ook of he PLA basic wilt of PLA matte. Basic glanst meer. Wat leuk klinkt, maar het ziet er snel goedkoop uit.
Dank jullie wel voor de kleureninput! We hebben inderdaad besloten om voorlopig voor pastelachtige matte filamenten van Bambu (RFID gemak) te gaan. Dat betekent dat de kinderen hun Spiderman of Grogu dan maar in wat pastelachtige tinten krijgen 😄

Mijn vriendin heb ik “huiswerk” meegegeven: op MakersWorld inspiratie opdoen voor kleuren aan de hand van huishoudelijke voorbeelden. Ik wacht daarom nog even met bestellen tot ze een stuk of tien kleuren heeft verzameld. :)

• RobbieB
thetakman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:26:
Nog een ander vraagje.. ik ben aan het bepalen waar ik de printer ga zetten... het beste is mijn kantoor.. maar dit is op de 1e verdieping waar ook onze slaapkamer is en die van onze dochter. Kantoor kan wel dicht maar heeft alleen een Velux raam.

2e optie is zolder
Kan daar wel dicht maar ook maar 1 velux raam of in de hal daar (die is wel open)

3e optie is in de garage die aan huis is maar niet geïsoleerd is. Slechte temperatuur, wel goeie ventilatie.

Wat is handig? Gaat om een A1, dus misschien een tent erom heen ? Hoe giftig is PLA of PETG of TPU in een open A1? Hoe erg stinkt het etc ?
Ik heb een A1 en had hem op zolder op mijn kantoor. Ivm geluid en geur verplaatst naar de bijkeuken (geïsoleerde aanbouw zonder verwarming). Daar is het nu een graad of 10-12 en de luchtvochtigheid ligt rond de 60% maar de PLA prints zijn net zo goed als ze op zolder waren (21 graden, 40%). Silk en Wood PLA gaan wel in een droger (sunlu s2) voor en tijdens het printen en dat gaat ook goed. Ga van de week voor het eerst een PETG print proberen, maar ook zeker met de droger.

• thetakman
RobbieB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Ik heb een A1 en had hem op zolder op mijn kantoor. Ivm geluid en geur verplaatst naar de bijkeuken (geïsoleerde aanbouw zonder verwarming). Daar is het nu een graad of 10-12 en de luchtvochtigheid ligt rond de 60% maar de PLA prints zijn net zo goed als ze op zolder waren (21 graden, 40%). Silk en Wood PLA gaan wel in een droger (sunlu s2) voor en tijdens het printen en dat gaat ook goed. Ga van de week voor het eerst een PETG print proberen, maar ook zeker met de droger.
Ik heb 0 ervaring met het geluid en geur van een 3D printer, ongeacht welk filament. Ik begin met de PLA maar als ik de eigenschappen zo lees van alle soorten filament zal ik uiteindelijk ook bij PETG belanden.

Geluid en Geur dus waar moet ik aan denken?
Was het geluid alleen vervelend omdat je er fysiek naast zit/zat?
Idem met de geur? Of trekt de geur echt overal heen ?

Ik zie overal video's en reviews (want ik ben al weken aan het inlezen / video's kijken/ forums lezen) zoveel mensen die dat ding op hun bureau in een kantoor of iets neer gooien.

Maar toen ik wat na ging denken dacht ik, joh is dat wel gezond? Of is dit over 30 jaar de nieuwe asbest? Ik heb een kleintje rondlopen etc. Dus vandaar de vraag, waar kan ik hem zetten, hoe zit het met de geur en stoffen etc.

[ Voor 17% gewijzigd door thetakman op 27-01-2026 08:19 ]

• Ferret
thetakman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Ik heb 0 ervaring met het geluid en geur van een 3D printer, ongeacht welk filament. Ik begin met de PLA maar als ik de eigenschappen zo lees van alle soorten filament zal ik uiteindelijk ook bij PETG belanden.

Ik zie overal video's en reviews (want ik ben al weken aan het inlezen / video's kijken/ forums lezen) zoveel mensen die dat ding op hun bureau in een kantoor of iets neer gooien.

Maar toen ik wat na ging denken dacht ik, joh is dat wel gezond? Of is dit over 30 jaar de nieuwe asbest? Ik heb een kleintje rondlopen etc. Dus vandaar de vraag, waar kan ik hem zetten, hoe zit het met de geur en stoffen etc.
Zoals in elk huis moet je goed ventileren. Ik zelf heb met mijn P2S combo geen enkele last van geur, niet met PLA en niet met PETG. Het enige wat ik heel even ruik (maar dat is misschien 10 seconden) is wanneer het nieuwe filament gelden is en de flow calibration loopt. Dan wordt het filament goed heet en dat ruik je even. Maar dat is dan ook werkelijk alles. Ik snap ook niet waarom er hier gebruikers zijn die wel enorme last hebben van geur. Dan moet er gewoon iets niet goed zijn aan de printer.

Geluid is wel duidelijk hoorbaar maar vind ik ook niet hinderlijk. Het is ook maar net hoe je met geluiden in en om je huis om gaat denk ik dan. Ik woon op een schip en hier beweegt van alles en er komt van alles voorbij dus ik stoor me niet zo snel meer.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 11:56

Oxigeon

En zo is dat!

[...]

Hier ook iemand met een A1. Ik ruik hem enkel als ik echt dicht met mijn neus erop zit. Of dit schadelijk is geen idee. Ik ga natuurlijk niet constant dichtbij (+/- 10 cm) van de hotend staan sniffen of ik hem ruik of niet. Geluid valt mij enigsinds mee. Mijn vriendin heeft een snijplotter. Die maakt een teringherrie zodat tv kijken onmogelijk wordt. Mijn printer staat gewoon in de woonkamer en kan gewoon tv kijken en/of een gesprek voeren zonder te hoeven schreeuwen.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:22
Ferret schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Ik snap ook niet waarom er hier gebruikers zijn die wel enorme last hebben van geur. Dan moet er gewoon iets niet goed zijn aan de printer.
Ik ben 1 van die gebruikers en geloof niet dat er wat mis is met mijn printer, geloof wel dat de 1 daar gevoeligere neus voor heeft dan de ander. Feit dat je het niet ruikt wil niet zeggen dat het goed (en vooral gezond) is... Fijnstof meter gaat echt wel omhoog hier. Binnenkort TVOC meter er naast ook, ben benieuwd...
Herken wel wat je schrijft, het best te ruiken tijdens flow calibration. Exhaust fan is ook onderweg hier, vanavond staat DHL voor de deur met nieuwe achterplaat. Benieuwd wat het effect daarvan is. Ik heb hoop.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:25
Ferret schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Zoals in elk huis moet je goed ventileren. Ik zelf heb met mijn P2S combo geen enkele last van geur, niet met PLA en niet met PETG. Het enige wat ik heel even ruik (maar dat is misschien 10 seconden) is wanneer het nieuwe filament gelden is en de flow calibration loopt. Dan wordt het filament goed heet en dat ruik je even. Maar dat is dan ook werkelijk alles. Ik snap ook niet waarom er hier gebruikers zijn die wel enorme last hebben van geur. Dan moet er gewoon iets niet goed zijn aan de printer.

Geluid is wel duidelijk hoorbaar maar vind ik ook niet hinderlijk. Het is ook maar net hoe je met geluiden in en om je huis om gaat denk ik dan. Ik woon op een schip en hier beweegt van alles en er komt van alles voorbij dus ik stoor me niet zo snel meer.
Of er is wat mis met jouw neus.....is ook een optie, er zijn genoeg mensen die al heel snel wat ruiken, niet alleen met printen. :)
Een (oudere) schilder die veel met oplosmiddelen heeft gewerkt, ruikt meestal ook niet zo goed meer.
En ook met mijn printer(s) is niets mis, ook niet qua temperatuur, en mijn neus en longen ook niet, merk het ook snel als iets een geur afgeeft.
En misschien ga je het wel meer ruiken, als jouw filter van de printer "op" is, kan ook nog.

[ Voor 3% gewijzigd door TheInsider op 27-01-2026 09:39 ]

• RobbieB
[...]

Er is hier een heel topic over: 3D Printen en onze gezondheid

Over het algemeen is de consensus dat PLA niet schadelijk lijkt te zijn. Met de nadruk op lijkt. Echt bewijs heb ik nergens kunnen vinden. Voor mij was de geur een indicatie dat er in ieder geval iets in de lucht terechtkomt en met 230 graden smeltend plastic leek het me gewoon niet zo’n goed idee.

Het geluid was vooral vervelend als ik ernaast zat, maar bv de fan maakt écht een takkeherrie. Je kunt hem lager zetten, op 50% scheelt al een hoop, maar ik moet eerst even wat testprints draaien om te kijken of dat nog impact heeft. En nu hij verplaatst is hoeft het ook niet meer.

• thetakman
RobbieB schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Er is hier een heel topic over: 3D Printen en onze gezondheid

Over het algemeen is de consensus dat PLA niet schadelijk lijkt te zijn. Met de nadruk op lijkt. Echt bewijs heb ik nergens kunnen vinden. Voor mij was de geur een indicatie dat er in ieder geval iets in de lucht terechtkomt en met 230 graden smeltend plastic leek het me gewoon niet zo’n goed idee.

Het geluid was vooral vervelend als ik ernaast zat, maar bv de fan maakt écht een takkeherrie. Je kunt hem lager zetten, op 50% scheelt al een hoop, maar ik moet eerst even wat testprints draaien om te kijken of dat nog impact heeft. En nu hij verplaatst is hoeft het ook niet meer.
Waarom het me dwars zit, is omdat ik een A1 ga aanschaffen. Fans en Enclosure dingen etc zijn dus niet echt mogelijk.

Wel ben ik van plan een tafel / bureau te maken / halen voor in mijn kantoor voor direct onder het velux raam. Dat lijkt me voor nu de beste oplossing.

• twhb
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:41
thetakman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Waarom het me dwars zit, is omdat ik een A1 ga aanschaffen. Fans en Enclosure dingen etc zijn dus niet echt mogelijk.

Wel ben ik van plan een tafel / bureau te maken / halen voor in mijn kantoor voor direct onder het velux raam. Dat lijkt me voor nu de beste oplossing.
Mijn A1 ruik ik wel tijdens het printen van PLA. Geen stank maar je merkt het wel. Staat op zolder. Ik merk ook dat er wat stof (fijn stof?) door ontstaat en in de lucht komt en uiteindelijk overal op neerslaat in de ruimte.
Ik heb er een ikea luchtfilter met ook een koolstof filter in de buurt staan maar dat lost niet alles op.

Voor prusa printers heb ik wel een soort soft enclosure gezien, lijkt wat op een mini fotostudio. Dat zou je ook om een A1 heen kunnen doen en dan de lucht afzuigen/blazen.
Je moet echt wel iets ventileren, zelfs bij PLA.
Mijn nieuwe printer krijgt wel een enclosure+filters.

Qua lawaai is een A1 wel een van de stillere vind ik. Ik zou m niet op mijn werkkamer willen maar er zijn mensen die dat wel doen.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:47
Jeuj! :)
Vorige week vrijdag besteld. Afgelopen zaterdag de AMS 2 Pro ontvangen en zojuist de P1S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWaCxwas8RlPCTaoqLK4vliy_AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrUTQAVQfOxZFu5TbVPzXnKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZYzwf5DKIlL1yLoWlwDnstTVNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKiqFCCPpiExAJ0wZMZsYxRz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 27-01-2026 13:48 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• DeGroteMuis
@Ferret Ik heb een P1S en ruik zeker wel wanneer mijn vriendin net iets geprint heeft als ik thuiskom en in de buurt van de printer kom. Dat zal met een A1 niet minder zijn. ABS is natuurlijk helemaal duidelijk, dan zet je graag alles tegen elkaar open, maar ook PLA, PCTG en PETG zijn nog duidelijk te ruiken. De ventilatieroosters staan standaard open in die ruimte, het raam ook regelmatig nog op een kier. Ik kan me goed voorstellen dat iemand met een gevoeligere neus daar last van heeft.

@thetakman Of geluid en geur storend is, is allemaal nogal subjectief, ik vind een A1 in dezelfde ruimte niet fijn qua geluid, de vrienden die er eentje hebben vinden het geen probleem. Zelfde met de geur. Ik ruik PETG en PLA wel, maar het stoort me niet, maar anderen kunnen dat anders ervaren.

Mijn subjectieve ervaring: Met de kamerdeur gesloten hoor ik de printer op een niveau dat niet stoort, ook niet in de ruimtes er direct naast (en de P1S is voor mijn gevoel luider dan de A1) en blijft de geur beperkt tot die kamer. Met de kamerdeur open komt de geur wel wat verder, maar niet zo dat je aan de andere kant van je huis nog ruikt dat de printer aan staat.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Voor mijn AMS heb ik een universele adapter gekocht. Ik zie alleen op het apparaat geen verschil met of ik hem aansluit of niet. Is er (evt in Bambu studio) te zien of de AMS goed is aangesloten op de universele adapter?

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:41

Nosch

MYLR Blue

Ik overweeg de aanschaf van een P2S combo. Echter twijfel ik omdat ik in huis niet echt een plekje heb waar deze printer goed kan staan. In mijn werkplaats/schuur heb ik wel ruimte, maar daar is geen verwarming. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Is er een bepaalde minimum temperatuur waar ik rekening mee zou moeten houden?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:28

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik het goed heb. Geeft Bambu volgende aan
• Minimaal: 10 °C.
• Maximaal: 30 °C.

Edit:
hier terug te vinden
https://wiki.bambulab.com/en/p2s/manual/p2s-faq

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 28-01-2026 11:48 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Nosch

Nosch

MYLR Blue

Daan_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:47:
Als ik het goed heb. Geeft Bambu volgende aan
• Minimaal: 10 °C.
• Maximaal: 30 °C.

Edit:
hier terug te vinden
https://wiki.bambulab.com/en/p2s/manual/p2s-faq
Ah, super. Dankjewel, ook voor de link.
Dit zou dus inhouden dat ik een aanzienlijk deel van het jaar, de printer in de schuur niet kan gebruiken. Geen handige oplossing dus.

• DeGroteMuis
ge-flopt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:29:
Voor mijn AMS heb ik een universele adapter gekocht. Ik zie alleen op het apparaat geen verschil met of ik hem aansluit of niet. Is er (evt in Bambu studio) te zien of de AMS goed is aangesloten op de universele adapter?
Zonder adapter op een niet - H-serie of als het je niet je primaire AMS is op een H heb je geen droogfunctie. Dat kan je in Studio checken (in de nieuwe V2.5.0) of op de printer zelf.
Nosch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Ah, super. Dankjewel, ook voor de link.
Dit zou dus inhouden dat ik een aanzienlijk deel van het jaar, de printer in de schuur niet kan gebruiken. Geen handige oplossing dus.
Plus, als het toch te laag wordt qua temperatuur, je kan altijd de kamer voorverwarmen door het bed een tijdje op 100 graden te zetten

• DeGroteMuis
Nosch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:41:
Ik overweeg de aanschaf van een P2S combo. Echter twijfel ik omdat ik in huis niet echt een plekje heb waar deze printer goed kan staan. In mijn werkplaats/schuur heb ik wel ruimte, maar daar is geen verwarming. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Is er een bepaalde minimum temperatuur waar ik rekening mee zou moeten houden?
De winter is niet zo'n probleem, desnoods met een straalkacheltje of met voorverwarmen. Ook iets om rekening mee te houden is de warmte in de zomer. De stenen schuur met plat dak zonder isolatie hier wordt in de zomer knap benauwd, regelmatig ruim boven de 30 graden overdag als de zon erop staat. Vocht kan ook een ding zijn als je niet je AMS vol droogkorrels wil proppen. Kan ook de levensduur van je printer aantasten lijkt me als het echt vochtig is. Als het de enige plek is waar je de printer goed kwijt kan, is het een optie, maar liever ergens in huis.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:04
Iemand hier met een H2C die ervaring heeft met een smooth pei plate van een ander merk?

Had er 2 besteld maar bleek de verkeerde maat te hebben besteld.(H2D art. FAP026).
Blijkt nu dus dat ze deze niet meer gaan maken voor de H2C.
Deze gaan dus maar op marktplaats

Heb ook een engineering plate maar bij deze MOET je lijm gebruiken daar heb ik niet elke keer zin in.
En de cool plate heb ik nog geen goed resultaat mee gehaald.
De textured plate kan ik niet altijdngebruiken juist vanwege de textuur.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:40
Net BS 2.5 geinstalleerd, is de lijst van filamenten bij de AMS bijna leeg, ik kan dus mijn custom filamenten niet selecteren.
Als ik het filament kies op de printer komt het type en kleur ook in BS, maar niet het merk, en dus krijg ik een foutmelding bij het printen.
Terug naar 2.4, werkt het weer.

Morgen maar een ticket aanmaken op github.

[ Voor 27% gewijzigd door rinkel op 28-01-2026 23:22 ]

rinkel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:20:
Net BS 2.5 geinstalleerd, is de lijst van filamenten bij de AMS bijna leeg, ik kan dus mijn custom filamenten niet selecteren.
Als ik het filament kies op de printer komt het type en kleur ook in BS, maar niet het merk, en dus krijg ik een foutmelding bij het printen.
Terug naar 2.4, werkt het weer.

Morgen maar een ticket aanmaken op github.
Had je de juiste nozzle geselecteerd? Bij mij was in ene de nozzle "vervangen" in de software. Al m'n profielen waren "weg". Nozzle goed zetten & alles kwam terug.

Uit m'n hoofd nog geen uur later, was er een update voor de update.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:47
Ik heb een hygrometer in mijn AMS 2 Pro geplaatst en die geeft een luchtvochtigheid aan van 10%.
Echter, Bambu Studio geeft een luchtvochtigheid van 26% aan. Welke is het meest accuraat? :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• RobbieB
Rivanov schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:55:
Ik heb een hygrometer in mijn AMS 2 Pro geplaatst en die geeft een luchtvochtigheid aan van 10%.
Echter, Bambu Studio geeft een luchtvochtigheid van 26% aan. Welke is het meest accuraat? :+
Goedkope hygrometers onder de 20% zijn amper betrouwbaar. Dus ik zou hier eerder Bambu Studio geloven.

• rinkel
MC Taz Man schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:05:
[...]

Had je de juiste nozzle geselecteerd? Bij mij was in ene de nozzle "vervangen" in de software. Al m'n profielen waren "weg". Nozzle goed zetten & alles kwam terug.

Uit m'n hoofd nog geen uur later, was er een update voor de update.
Ik heb 2.5 weer geinstalleerd, bij nozzles een refresh gedaan, alle filamenten zijn nu weer zichtbaar. Dank voor de tip!

Volgens de releasenotes zou je ook de droger kunnen starten vanuit BS, maar die optie heb ik niet.

Ik zie dat firmware 1.02.03 nodig is voor deze functie

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 29-01-2026 10:20 ]

• DeGroteMuis
rinkel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik heb 2.5 weer geinstalleerd, bij nozzles een refresh gedaan, alle filamenten zijn nu weer zichtbaar. Dank voor de tip!

Volgens de releasenotes zou je ook de droger kunnen starten vanuit BS, maar die optie heb ik niet.

Ik zie dat firmware 1.02.03 nodig is voor deze functie
Heb je een H2D? Ik heb hetzelfde met de P1S, maar zag in de release notes daarna ook staan: Minimum supported firmware version: 01.02.30.00(H2D). Support for other models is under development.

• rinkel
DeGroteMuis schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Heb je een H2D? Ik heb hetzelfde met de P1S, maar zag in de release notes daarna ook staan: Minimum supported firmware version: 01.02.30.00(H2D). Support for other models is under development.
Ik heb idd een H2D (en een P1S)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Dit is niet het grote klaag topic.. Maar wast is DPD toch een k*t bedrijf. De uitbreiding besteld, wordt keurig door DPD opgestuurd. Vinden we een briefje in de bus met de mededeling dat we niet thuis waren. Met 4 honden die al aanslaan als ze een sneeuwvlok horen vallen, lijkt me dat stug. Even op de ring deurbel gekeken. Heeft die laml*l niet eens aangebeld maar een niet ingevuld briefje in de bus gedaan. Gelukkig kwam de buurvrouw (die ik niet eens herkende, dus 5 huizen links en rechts woont ze niet) het pakketje brengen..... :(

Zo nu eerst eens eea printen om die filter erop te kunnen zetten.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ge-flopt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:06:
Dit is niet het grote klaag topic.. Maar wast is DPD toch een k*t bedrijf. De uitbreiding besteld, wordt keurig door DPD opgestuurd. Vinden we een briefje in de bus met de mededeling dat we niet thuis waren. Met 4 honden die al aanslaan als ze een sneeuwvlok horen vallen, lijkt me dat stug. Even op de ring deurbel gekeken. Heeft die laml*l niet eens aangebeld maar een niet ingevuld briefje in de bus gedaan. Gelukkig kwam de buurvrouw (die ik niet eens herkende, dus 5 huizen links en rechts woont ze niet) het pakketje brengen..... :(

Zo nu eerst eens eea printen om die filter erop te kunnen zetten.
Dit soort zaken verschillen per bezorger (en ook dan kan het per bezorging nog verschillen). Bezorgers moeten X pakketjes binnen Y minuten bezorgen. Wij willen lekker goedkoop S&H, dan is dit wat je soms krijgt bij een race to the bottom.

Ik zou niet direct een klacht indienen; pas als het nog eens voor zou komen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Yes, TPU prints worden geprint. Als je het lang genoeg droogt werkt dat natuurlijk kei goed. Alleen de witte petg schilt iets mee, zelfde droog cycle als de 3 andere kleuren (zelfde merk alleen andere kleur) en print kwamen los en faalden :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• gevoelig
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 16:07
Axel schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
P2S exhaust kit is nu te bestellen! 23 euro met evt. Gratis nieuwe achter panel. De dedicated (act. carb.) filter die er in kan, is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk morgen. Ik heb zelf de kit maar vast besteld, gezien de snelheid waarmee de kit in China en USA uitverkocht was…
@Axel
Inmiddels een paar weken geleden de P2S Combo besteld, ETA eind volgende maand. Betekent dit dat die exhaust kit standaard is? (je noemde eerder iets dat nieuwere printers deze standaard geleverd kregen dacht ik).

Inmiddels een setje nozzles besteld en nog 10 KG PETG uit China bij de 8 die ik al had aan bambu PLA. :9

Een van de eerste prints gaat deze zijn, vandaar de PETG: YouTube: Why your 3D printer needs this Upgrade – and how you can print it yo...
betaald model: https://cults3d.com/en/3d...p-riser-for-bambu-lab-p2s

Reden: nette storage en de top-side TPU extension.

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

• Axel
gevoelig schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:02:
[...]

@Axel
Inmiddels een paar weken geleden de P2S Combo besteld, ETA eind volgende maand. Betekent dit dat die exhaust kit standaard is? (je noemde eerder iets dat nieuwere printers deze standaard geleverd kregen dacht ik).

Inmiddels een setje nozzles besteld en nog 10 KG PETG uit China bij de 8 die ik al had aan bambu PLA. :9

Een van de eerste prints gaat deze zijn, vandaar de PETG: YouTube: Why your 3D printer needs this Upgrade – and how you can print it yo...
betaald model: https://cults3d.com/en/3d...p-riser-for-bambu-lab-p2s

Reden: nette storage en de top-side TPU extension.
Als je gelukt hebt zit er in ieder geval nieuwe achterkant op (met uitsparing voor exhaust kit). Zal er om spannen! Las dat enkele mensen die recent p2s hebben ontvangen (vanaf bestellingen eind december) p2s ontvangen met nieuwe achterkant. Beetje afhankelijk of je net wel of niet in “nieuwe” batch zit.

Exhaust fan zelf komt niet standaard en zul je alsnog moeten bestellen. Momenteel uitverkocht ook.

Zelf nieuwe achterkant en kit inmiddels paar dagen in huis maar aan het wachten tot de bijhorende filter eindelijk eens op voorraad komt |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Axel op 30-01-2026 09:33 ]

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-02 16:07
Ik zit met een vraagje: Recent een rol gehad waar er wat knopen in zaten. Daardoor schoot het filament uit de printkop. Rol weggesmeten en propere rollen gebruikt.
Echter heb ik nu 50/50 dat hij het filament niet pakt bij het "loaden". Vroeger hoefde ik gewoon het filament te duwen tot het niet meer kon en pakte hij het automatisch tijdens het loaden. Nu moet ik echt meer moeite doen dat hij erdoor komt, wat foefelen met de hendel links bovenaan zodat hij tussen de wieltjes komt. Enige dat ik zag toen ik hem openvees, was dat de 2 wieletjes wat ruimte tussen elkaar hadden.

Kan het zijn dat die geplooid zijn? Ik las nu ook wel op de wiki dat je tijdens het loaden het filament nog even moet duwen, wat ik vroeger niet deed omdat het gewoon werkte.

Enige ervaringen/raad?

EDIT: Betreft een A1

• JoostR2
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:08
Wat wel eens wil helpen, is het filament even schuin afknippen, zodat er een puntje aan zit.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 09:25
Van de week mijn extra luchtzuivering aangesloten op mijn X1c icm UPPÅTVIND en extra koolstoffilter etc/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoOf_UNHjdBBUCis51QNkQEodyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trRUyvw0sMix6eTcKFz8Va5A.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• Tribunus
  • Laatst online: 21:49
Nosch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:41:
Ik heb de printer in mijn garage staan. Daar is het ook niet al te warm. Volgens de printer is bed temp nu 8 graden. Dus dat zal zo ongeveer wel kloppen. Ik merkte wel direct dat bed adhesion heel slecht was met deze temperatuur. Maar dat is simpel opgelost door het bed voor PLA op alle layers 10 graden hoger te zetten, en PETG zet ik voor de zekerheid 5 graden hoger. Sindsdien eigenlijk geen problemen meer.

Of het uiteindelijk goed is voor de printer dat weet ik niet. Staat er nu bijna een jaar. Heb de printer 214 uur gebruikt zie ik en nog nooit onderhoud uitgevoerd en print nog precies zoals de eerste paar keren :)

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-02 14:28

conhen

Anti-Wappie

@bing69 dat is wel een aardig apparaat, met die koolstoffilter. Heb je daar meer info over?

• Axel
bing69 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Van de week mijn extra luchtzuivering aangesloten op mijn X1c icm UPPÅTVIND en extra koolstoffilter etc/
[Afbeelding]
Welke korrels heb je?

• vassago
  • Laatst online: 21:10
Ik wil wat bakjes printen voor gebruik met Gridfinity alleen loop ik tegen het probleem aan dat de wanden bol staan. Van alles geprobeerd maar nog geen oplossing gevonden, iemand een idee?
Printer is daarvoor gecalibreerd icm. flow dynamics.

Print is 130mm hoog en wordt rechtop geprint zoals hij ook op de foto staat.
Edit: geprint in PLA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCQzM7Qq88apnH3qMj_h5LO8m5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PRF1XH7Gfn06rEO553LmXISQ.png?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-02 08:09

dragonhaertt

@_'.'

vassago schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:31:
Ik wil wat bakjes printen voor gebruik met Gridfinity alleen loop ik tegen het probleem aan dat de wanden bol staan. Van alles geprobeerd maar nog geen oplossing gevonden, iemand een idee?
Printer is daarvoor gecalibreerd icm. flow dynamics.

Print is 130mm hoog en wordt rechtop geprint zoals hij ook op de foto staat.

[Afbeelding]
Is dat toevallig geprint in PLA?
PETG heeft volgens mij minder last van warping.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• vassago
dragonhaertt schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Is dat toevallig geprint in PLA?
Dat kan ik nog wel even proberen, niet aan gedacht. Dank je.
Ik had voor een opbergdoosje voor de laserunit vna de H2C 6 M3 30mm nodig. Precies niet in huis natuurlijk, dus wat doe je dan? Printen natuurlijk :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rk7SCNL7KAUj4_7FRz-fMYQ5yng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gHTn9Ilob4DCAg4vxek68bF.jpg?f=fotoalbum_large
Superhandig met de Vortek als je de 0.2mm nozzle in het rek hebt zitten. Aanwijzen en de print starten. Zijn natuurlijk superzwakke schroefjes met deze orientatie. Ze breken best snel. Kan ook aan het filament liggen; ik meen ooit gelezen te hebben dat wit pigment ervoor zorgt dat het filament wat zwakker is. Maar voor dit doel is het zo te zien goed. Het doosje gaat open en dicht. Ik wilde het gewoon even uitproberen. Als het niet werkt, kan ik altijd nog de juiste schroefjes ergens kopen. Of een stukje ijzerdraad er doorheen oid.

Dit is het doosje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIIEVsT5dsBDQF2OPgTUovQtmCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN7cDDBHbWnd9VXGbqmF7BET.jpg?f=fotoalbum_large

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:03:
ik meen ooit gelezen te hebben dat wit pigment ervoor zorgt dat het filament wat zwakker is.
Dit kan ik anekdotisch wel beamen, elke keer als er weer wat afbreekt in de AMS is het weer wit. Zowel met thirdparty als bambu eigen filamenten. Ook is wit altijd wat minder glossy, de laatste keer dacht ik zelf dat ik per ongeluk mat had besteld maar nope.

Ik was vandaag wat 3d "stof" aan het printen (van die zeshoekjes) in het wit, voor een winterkoning-feestje. Op een holografische buildplate. Maar dat hologram effect komt er ook niet goed uit omdat het niet glad genoeg is. Op andere kleuren zie je het veel beter.

Die case is erg mooi trouwens!

[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 30-01-2026 16:50 ]

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
bing69 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
[Afbeelding]
Hoe kom je aan het koolstoffilter voor de UPPATVIND? Ik heb deze ook en ik heb ze er gewoon naast staan maar zonder koolstof doen ze niet zo veel vrees ik. De fijnstoffilters zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven van kwaliteit trouwens. Maargoed het was wel goedkoop en het is beter dan niets.

Maar het lijkt alsof je er links iets tegenaan gemaakt hebt (3D geprint om er precies in te passen). Heb je daar een link van misschien?

• vassago
dragonhaertt schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:33:
[...]
PETG heeft er mischien nog wel meer last van :(

• JorneB
Dit is ook witte PETG. Miniatuur stofzuigerslang :henk , prima te buigen met hetelucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPKyviBoz49P8kDJjml9d71d6Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2itZvhqN37XyqQJhdr0HgYL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHTPWF6tx800MomYnF8w-nrkPiY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZglcHjkFGqje5FTcZ7TWVk6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR6B4qcx47kZuvd00QwiAYiANqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpKL2uvnnPYot2ZGi0ycHv4A.jpg?f=fotoalbum_tile
:)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31
mphilipp schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:03:
Zijn natuurlijk superzwakke schroefjes met deze orientatie. Ze breken best snel. Kan ook aan het filament liggen; ik meen ooit gelezen te hebben dat wit pigment ervoor zorgt dat het filament wat zwakker is. Maar voor dit doel is het zo te zien goed.
Je kunt ook stevigere boutjes maken door ze liggend te printen.
Haal dan ca 25% van de onderkant af, zodat er een vlakke kant aan de bout zit. Dit blijkt ook gewoon prima te werken ook al is de bout niet rond meer.

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:32
Machine is de A1 niet de mini

Inmiddels een nieuwe gehard stale hotend gehad maar bij deze is nog slechter.
Heb de gehard stalen hotend geïnstalleerd en deze geselecteerd op de machine en een kalibratie gedaan daarna de machine opnieuw op gestart.

In bambu studio de machine opnieuw gesynchroniseerd.
Daarna een first layer test vanuit BS gestart maar weer vlug stopt omdat deze over het print bed schraapte.
Daarna de standaard RVS hotend terug geplaatst.
Opnieuw de machine gesynchroniseerd en de first layer test opnieuw van uit BS gestart.
En de first layer is weer perfect.

Het lijkt er op dat de bedlevel sensor niet of niet goed werkt.
Iemand een wiki link waar deze zit op de A1, heb wel gezocht maar kon er zo niets over vinden.
Dan kan ik eens kijken of daar iets raars te zien is.
OverTheTop schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:14:
[...]
Je kunt ook stevigere boutjes maken door ze liggend te printen.
Haal dan ca 25% van de onderkant af, zodat er een vlakke kant aan de bout zit. Dit blijkt ook gewoon prima te werken ook al is de bout niet rond meer.
Is ook een optie. Ik was eigenlijk meer nieuwsgierig of dat zou werken. Ja, het printen werkt wel. Met hele hoge precisie dankzij de 0.2mm nozzle. Maar stevigheid zit er niet in als je ze rechtop print.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 09:25
Llopigat schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
[...]

Hoe kom je aan het koolstoffilter voor de UPPATVIND? Ik heb deze ook en ik heb ze er gewoon naast staan maar zonder koolstof doen ze niet zo veel vrees ik. De fijnstoffilters zijn ook niet echt om over naar huis te schrijven van kwaliteit trouwens. Maargoed het was wel goedkoop en het is beter dan niets.

Maar het lijkt alsof je er links iets tegenaan gemaakt hebt (3D geprint om er precies in te passen). Heb je daar een link van misschien?
https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1464193

Bing

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik heb sinds een klein maandje de Bambu Lab P2S en inmiddels heb ik er al ruim 60 dingen mee geprint. Ergo: ik heb de smaak te pakken :D

Nu heb ik de P2S zonder AMS besteld, omdat ik het prijsverschil vrij groot vond, de P2S er een maand later door bezorgd zou gaan worden, en ik gewoon nog niet wist of ik überhaupt veel baat zou hebben bij kleuren/materiaal kunnen switchen. Maar nu begin ik toch wel steeds vaker het voordeel ervan te zien, ook qua drogen van filament.

Dus ik wil binnenkort toch een AMS 2 Pro gaan bestellen. Alleen kan ik nergens écht duidelijk vinden wat je nou precies nodig hebt om de P2S + AMS 2 Pro te kunnen gebruiken, als je de AMS los aanschaft.

Als ik het goed heb, dan heb je enkel de AMS 2 Pro (€289) en de Filament Buffer voor P2S (€33,99) nodig. Maar klopt dat? Of mis ik dan nog iets cruciaals?

Ik ga niet meerdere AMS'en aansluiten, dus de switching adapter heb ik niet nodig.

The devil is in the details.

• Tranquility
  • Laatst online: 00:20
Zo vandaag het eerste onderhoud uitgevoerd aan mijn P2S die de 500 uur heeft aangetikt. :)
3x schroefrods en 7x de X-Y-Z assen schoongemaakt en gesmeerd met het bijgeleverde vet voor de schroefrods en olie voor de X-Y-Z assen. Hierna een volledige kalibratie uitgevoerd (alles aangevinkt in het Printkalibratie menu). Klaar voor de volgende 500 uur! ;)

Het volgende project wordt deze AMS2 riser om de AMS 2 pro op te zetten en het glas iets te verhogen zodat de tube niet meer tegen het glas aan komt. (dank @Damic voor de suggestie) De extra opberguimte net als het betere zicht op het printbed lijkt me erg handig. Het is wel een lang project, dus ben benieuwd! Ik ga wel voor de standaard zijpanelen, ik hoef er geen accessoires aan te hangen dus geen gedoe met inserts, e.d.

@Damic Heb jij hem al in gebruik,en hoe bevalt die en blijft de tube nu vrij van het glas?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Tranquility nog niet in gebruik want heb een vraag gesteld aan de maker maar heb nog geen antwoord gehad erop.
Q: "wat zijn de grotere gaten boven en onder?" Lijkt wel of er nog een stuk balk kan geprint worden om de aparte stukken aan elkaar te maken, want als je die nu op pakt moet je voorzichtig zijn dat je geen 4 aparte stukken terug hebt :D

Hahn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:45:
Ik heb sinds een klein maandje de Bambu Lab P2S en inmiddels heb ik er al ruim 60 dingen mee geprint. Ergo: ik heb de smaak te pakken :D

Nu heb ik de P2S zonder AMS besteld, omdat ik het prijsverschil vrij groot vond, de P2S er een maand later door bezorgd zou gaan worden, en ik gewoon nog niet wist of ik überhaupt veel baat zou hebben bij kleuren/materiaal kunnen switchen. Maar nu begin ik toch wel steeds vaker het voordeel ervan te zien, ook qua drogen van filament.

Dus ik wil binnenkort toch een AMS 2 Pro gaan bestellen. Alleen kan ik nergens écht duidelijk vinden wat je nou precies nodig hebt om de P2S + AMS 2 Pro te kunnen gebruiken, als je de AMS los aanschaft.

Als ik het goed heb, dan heb je enkel de AMS 2 Pro (€289) en de Filament Buffer voor P2S (€33,99) nodig. Maar klopt dat? Of mis ik dan nog iets cruciaals?

Ik ga niet meerdere AMS'en aansluiten, dus de switching adapter heb ik niet nodig.
Ligt een beetje hoe makkelijk je alles wil... In essentie heb je niet meer dan enkel de AMS2Pro nodig. Echter zou ik aanraden om ook een adapter mee te bestellen, zodat je filament kan drogen. Verder is een vorm van hub/buffer aan de achterkant handig maar niet nodig.

Oh & je zegt dat je niet meerdere gaat willen, maar da's gewoon tijd :P Over een tijdje wil je wel :P

• Tranquility
Damic schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:09:
@Tranquility nog niet in gebruik want heb een vraag gesteld aan de maker maar heb nog geen antwoord gehad erop.
Q: "wat zijn de grotere gaten boven en onder?" Lijkt wel of er nog een stuk balk kan geprint worden om de aparte stukken aan elkaar te maken, want als je die nu op pakt moet je voorzichtig zijn dat je geen 4 aparte stukken terug hebt :D
Welke grote gaten bedoel je? Als ik de platen (Part 1 tm 4) van de vier basis stukken bekijk kun je die zo in elkaar schuiven.

• Hahn
MC Taz Man schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:13:
[...]

Ligt een beetje hoe makkelijk je alles wil... In essentie heb je niet meer dan enkel de AMS2Pro nodig. Echter zou ik aanraden om ook een adapter mee te bestellen, zodat je filament kan drogen. Verder is een vorm van hub/buffer aan de achterkant handig maar niet nodig.
Dus de filament buffer van €33,99 is niet per se nodig? Wat is het nadeel van het niet gebruiken?

Op de AMS 2 Pro-pagina staat overigens letterlijk dit:
"Om één of twee AMS 2 Pro units op P2S aan te sluiten, is een P2S Filament Buffer (SA011) vereist."

En als ik het goed heb begrepen kan de AMS 2 Pro filament drogen vanuit de adapter van de printer zelf, en heb je geen extra adapter nodig om te drogen. Alleen printen + drogen tegelijk zou te zwaar kunnen zijn, maar dat hoeft denk ik niet zo'n probleem te zijn. (Alhoewel de switching adapter ook weer niet zo duur is, dus misschien wel de moeite waard om gelijk erbij te nemen.)
Oh & je zegt dat je niet meerdere gaat willen, maar da's gewoon tijd :P Over een tijdje wil je wel :P
Haha, die kans is zeker aanwezig :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 01-02-2026 14:51 ]

• Tranquility
Hahn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:20:
Dus de filament buffer van €33,99 is niet per se nodig? Wat is het nadeel van het niet gebruiken?

En als ik het goed heb begrepen kan de AMS 2 Pro filament drogen vanuit de adapter van de printer zelf, en heb je geen extra adapter nodig om te drogen. Alleen printen + drogen tegelijk zou te zwaar kunnen zijn, maar dat hoeft denk ik niet zo'n probleem te zijn. (Alhoewel de switching adapter ook weer niet zo duur is, dus misschien wel de moeite waard om gelijk erbij te nemen.)
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om met de AMS 2 Pro te drogen en te printen tegelijk. De extra adapter is bedoeld om de AMS niet vlakbij de printer te gebruiken of om te drogen als je op dat moment met een andere AMS aan het printen bent.

• Hahn
Tranquility schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Voor zover ik weet is het niet mogelijk om met de AMS 2 Pro te drogen en te printen tegelijk. De extra adapter is bedoeld om de AMS niet vlakbij de printer te gebruiken of om te drogen als je op dat moment met een andere AMS aan het printen bent.
Aah, ik dacht net gelezen te hebben dat printen + drogen te zwaar kon worden, maar dat kan ik nu niet meer vinden. In de FAQ zie ik dit staan:
4.Kan ik filament drogen tijdens printen?
Momenteel wordt drogen niet ondersteund voor AMS 2 Pro/HT modellen die actief betrokken zijn bij het printproces, ook niet voor modellen die mogelijk dienen voor automatisch bijvullen tijdens de huidige printopdracht. Printen tijdens het drogen wordt nog niet ondersteund.
Het enige scenario waarbij 'drogen tijdens printen' momenteel wordt ondersteund, is: de printer gebruikt enkele van de aangesloten AMS 2 Pro/HT units of een externe spoelhouder voor het printen, terwijl de AMS 2 Pro/HT units die niet bij de huidige printopdracht zijn betrokken voor drogen kunnen worden gebruikt.

Als de printer bezig is met invoeren of printen en tegelijkertijd één AMS 2 Pro van stroom voorziet voor drogen, wordt het droogvermogen automatisch verlaagd om te zorgen dat het printvermogen prioriteit krijgt. Voor het beste droogresultaat raden wij aan een externe voedingsadapter te gebruiken.
Die laatste alinea lijkt wel te zeggen dat printen + drogen tegelijk kan... Maar dan met verminderd droogvermogen.

Terwijl begin van alinea 1 heel duidelijk zegt dat het niet kan. Ik blijf het allemaal maar onduidelijk vinden door dit soort (ogenschijnlijke?) tegenstrijdige teksten :P

Tranquility schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:45:
[...]
Daar is men nu wel mee bezig. Er is een firmware update voor nodig en voor zover ik weer is het momenteel alleen nog op de P serie. De droogtemperatuur wordt dan wel een beetje verlaagd omdat men bang is dat het filament tè droog wordt en breekt. Dat was dus de reden dat het (tot nu toe) niet mogelijk was.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 21:13
mphilipp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:55:
[...]..........De droogtemperatuur wordt dan wel een beetje verlaagd omdat men bang is dat het filament tè droog wordt en breekt. Dat was dus de reden dat het (tot nu toe) niet mogelijk was.
Dat heb ik nou nog nooit gehoord/gelezen, dat je filament "te droog" kan zijn.... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• rinkel
mphilipp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Daar is men nu wel mee bezig. Er is een firmware update voor nodig en voor zover ik weer is het momenteel alleen nog op de P serie. De droogtemperatuur wordt dan wel een beetje verlaagd omdat men bang is dat het filament tè droog wordt en breekt. Dat was dus de reden dat het (tot nu toe) niet mogelijk was.
Volgens mij was het probleem toch "heat-creep" ?

[ Voor 42% gewijzigd door rinkel op 01-02-2026 15:54 ]

Naalroc schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Dat heb ik nou nog nooit gehoord/gelezen, dat je filament "te droog" kan zijn.... :?
Klopt, maar het afbreken in het filament-pad is wél de reden waarom het tot op heden nog niet kan
rinkel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:54:
[...]
Volgens mij was het probleem toch "heat-creep" ?
Ok, te warm dan. Ik interpreteerde het als 'te droog'. My bad.

• Naalroc
MC Taz Man schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:07:
[...]Klopt, maar het afbreken in het filament-pad is wél de reden waarom het tot op heden nog niet kan
Dat snap ik even niet, ik meende dat het gewoon een beperking was van de beschikbare stroom, en dat daarom een losse adapter gebruikt moet worden, of met andere woorden: de beschikbare spanningsbron kan niet voldoende stroom leveren voor 'alles tegelijk'??

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Naalroc schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Dat snap ik even niet, ik meende dat het gewoon een beperking was van de beschikbare stroom, en dat daarom een losse adapter gebruikt moet worden, of met andere woorden: de beschikbare spanningsbron kan niet voldoende stroom leveren voor 'alles tegelijk'??
Nee, da's op de niet-H2 printers. Geen idee of dat ook voor de P2 geldt. BL heeft altijd aangegeven dat, ook met adapter, drogen & printen tegelijk niet kon ivm mogelijk afbreken in het filament-pad

• Naalroc
Maar wat wordt daar dan mee bedoeld, het "afbreken van het filamentpad"?
Is dat niet dat er dan onvoldoende stroom/spanning beschikbaar blijft voor de interne processen om te printen dan? bv. omdat er onvoldoende spanning/stroom/vermogen overblijft om de printkop e.d. voldoende te verwarmen/voeden?

Naalroc schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:40:
Maar wat wordt daar dan mee bedoeld, het "afbreken van het filamentpad"?
Is dat niet dat er dan onvoldoende stroom/spanning beschikbaar blijft voor de interne processen om te printen dan? bv. omdat er onvoldoende spanning/stroom/vermogen overblijft om de printkop e.d. voldoende te verwarmen/voeden?
Nee, dat zijn 2 verschillende zaken. De P1/X1 printer hebben domweg niet het vermogen om het drogen aan te sturen De H2 hebben dat wel. Geen idee van de P2.

Het afbreken van het filament is, aldus Bambulab, het gevolg van het drogen, tijdens het printen. Zij zeggen dat het risico hier op groot genoeg is, om die functie niet te implementeren. Dat ze dit alsnog gaan doen wijst er op dat ze luisteren naar de klanten en/of het probleem opgelost hebben.

2 totaal verschillende zaken dus :P
MC Taz Man schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:55:
Nee, dat zijn 2 verschillende zaken. De P1/X1 printer hebben domweg niet het vermogen om het drogen aan te sturen De H2 hebben dat wel. Geen idee van de P2.
Dat geldt toch alleen maar voor één unit op de H2 printers? Tenminste, zo begrijp ik dat ingewikkelde verhaal op de site: als je meer dan 1 unit aansluit en je wilt met beiden drogen, moet je een externe powerbrick hebben. De H2 printers kunnen alleen maar genoeg stroom leveren om die dingen filament te laten feeden óf drogen. Iemand (volgens mij Vector 3D die ze uit elkaar haalt) merkte op dat ie het gek vond dat ze er niet een beetje zwaardere voeding in hebben gestopt, want dan had het wel gekund. Maar dat zal wel een kostenverhaal zijn.
Zo zullen er meer punten zijn die anders hadden gekund, voor een paar eurootjes meer, maar alles bij elkaar opgeteld zou de printer dan 100-den euros duurder worden.

mphilipp schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:20:
[...]

Dat geldt toch alleen maar voor één unit op de H2 printers? Tenminste, zo begrijp ik dat ingewikkelde verhaal op de site: als je meer dan 1 unit aansluit en je wilt met beiden drogen, moet je een externe powerbrick hebben. De H2 printers kunnen alleen maar genoeg stroom leveren om die dingen filament te laten feeden óf drogen. Iemand (volgens mij Vector 3D die ze uit elkaar haalt) merkte op dat ie het gek vond dat ze er niet een beetje zwaardere voeding in hebben gestopt, want dan had het wel gekund. Maar dat zal wel een kostenverhaal zijn.
Zo zullen er meer punten zijn die anders hadden gekund, voor een paar eurootjes meer, maar alles bij elkaar opgeteld zou de printer dan 100-den euros duurder worden.
Klopt, is alleen voor 1 unit. Bij meer dan 1 & willen drogen, heb je extra stroom nodig.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tranquility schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Welke grote gaten bedoel je? Als ik de platen (Part 1 tm 4) van de vier basis stukken bekijk kun je die zo in elkaar schuiven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HexE1ekkkJfRslIHlfoAC6fasOI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W66L7cnq3kUsC0xQQ4TSWHHM.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xydl6QBjD6KDqvfQaghsauSyt5I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckApMXA9UoGG3zHAPb3MkohY.jpg?f=fotoalbum_medium
Hahn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Aah, ik dacht net gelezen te hebben dat printen + drogen te zwaar kon worden, maar dat kan ik nu niet meer vinden. In de FAQ zie ik dit staan:

[...]

Die laatste alinea lijkt wel te zeggen dat printen + drogen tegelijk kan... Maar dan met verminderd droogvermogen.

Terwijl begin van alinea 1 heel duidelijk zegt dat het niet kan. Ik blijf het allemaal maar onduidelijk vinden door dit soort (ogenschijnlijke?) tegenstrijdige teksten :P
Je kan printen en drogen maar dan moet de adapter erin steken, ook als je 2 ams'sen gebruikt moet je de 2de met een adapter verbinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Damic op 01-02-2026 18:09 ]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20
Verdikke, volgende print geprobeerd:
https://makerworld.com/en...d-helmet#profileId-511412

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CsK2w5kz/spidey.jpg

Ik probeerde het eerste profiel te printen op 100%, zonder AMS, op het A1-model. Ik was niet thuis, maar na ongeveer 24 uur printen merkte mijn vrouw dat de printkop losgeschoten was van de printer.

Ik dacht vanochtend al dat de printkop te hoog ging om te printen, en kijk nu… Ik denk dat de printkop tegen de bovenkant is gebotst en daardoor is losgekomen.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik heb geen aanpassingen gemaakt, ik heb het gewoon gestart zoals ik het had gedownload. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?

Verder heb ik ook dat de printer bij zware modellen precies wegschufit in mn kast... iemand tips voor anti slip mat ofzo?

Ohja, ik zou ook 2 rollen red pla + nodig hebben, maar tis niet echt de moment van koopjes he.

• rinkel
skank schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:56:

Verder heb ik ook dat de printer bij zware modellen precies wegschufit in mn kast... iemand tips voor anti slip mat ofzo?
Acceleratie omlaag zetten.

• Ferret
skank schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:56:

[Afbeelding]

Ik probeerde het eerste profiel te printen op 100%, zonder AMS, op het A1-model. Ik was niet thuis, maar na ongeveer 24 uur printen merkte mijn vrouw dat de printkop losgeschoten was van de printer.

Ik dacht vanochtend al dat de printkop te hoog ging om te printen, en kijk nu… Ik denk dat de printkop tegen de bovenkant is gebotst en daardoor is losgekomen.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik heb geen aanpassingen gemaakt, ik heb het gewoon gestart zoals ik het had gedownload. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt?
Maar de slicer hoort toch aan te geven dat je model te groot is voor je printer dacht ik?

Ik heb zelf puur om te zien hoe het er uit zou komen een Mandala geprint. Ook nu weer ben ik erg onder de indruk van de print kwaliteit van de P2S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXig6N9i7sBigMj7X5_2rYlCWzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGDG2TSIgUM8Oww1VyZJOkpD.jpg?f=fotoalbum_large

• skank
rinkel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:21:
[...]

Acceleratie omlaag zetten.
Waardat?

• skank
Ferret schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Maar de slicer hoort toch aan te geven dat je model te groot is voor je printer dacht ik?
Dat dacht ik ook... maar ik zou anders niet weten hoe het komt?
Toch door die acceleratie?

Ik krijg de tip om het resterende van het hoofd te slicen en te printen en er dan op te kleven..
Ik heb even gekeken naar mn historiek maar daar staat de print op succeeded... (enkel dagen geleden).
Zou ik dat alsnog kunnen?

• Nosch

Nosch

MYLR Blue

Tribunus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Ik heb de printer in mijn garage staan. Daar is het ook niet al te warm. Volgens de printer is bed temp nu 8 graden. Dus dat zal zo ongeveer wel kloppen. Ik merkte wel direct dat bed adhesion heel slecht was met deze temperatuur. Maar dat is simpel opgelost door het bed voor PLA op alle layers 10 graden hoger te zetten, en PETG zet ik voor de zekerheid 5 graden hoger. Sindsdien eigenlijk geen problemen meer.

Of het uiteindelijk goed is voor de printer dat weet ik niet. Staat er nu bijna een jaar. Heb de printer 214 uur gebruikt zie ik en nog nooit onderhoud uitgevoerd en print nog precies zoals de eerste paar keren :)
Dank voor je reactie, geeft me weer goede hoop. Ik overweeg nu de printer in de schuur, in een kast te zetten. Die beschermt tegen stof (ik zaag graag hout), kan ik eventueel thermisch isoleren en als het echt nodig is voorzien van verwarming/thermostaat. Moet goed komen dan. Denk ik.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is het beter om 2x een P2S op 2 aparte tafels/ ikea malm kastjes te zetten ipv beide op 1 bureau / grote malm kast ?

Of hebben ze geen last van elkaar als ze alle 2 afzonderlijk staan te wiebelen tijdens het printen op de standaard soft feet pootjes?

Vorige week ook eerste maintenance melding gekregen :-) 1500h afgetikt sinds eind oktober.
eens kijken wanneer de volgende komt en zorgen dat ik nieuwe tubes vet en olie heb liggen.

Gebruiken julllie de bambu tubes of iets wat bij de goeie doe het zelver te krijgen is ?

• rinkel
Hoge acceleratie = veel gebonk = printer beweegt = meer herrie = sneller
Lagere acceleratie = minder gebonk = printer beweegt minder = stiller = langzamer

Kun je vinden bij Process-Speed, onderaan

• Tranquility
bgrr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:
Is het beter om 2x een P2S op 2 aparte tafels/ ikea malm kastjes te zetten ipv beide op 1 bureau / grote malm kast ?

Of hebben ze geen last van elkaar als ze alle 2 afzonderlijk staan te wiebelen tijdens het printen op de standaard soft feet pootjes?

Vorige week ook eerste maintenance melding gekregen :-) 1500h afgetikt sinds eind oktober.
eens kijken wanneer de volgende komt en zorgen dat ik nieuwe tubes vet en olie heb liggen.

Gebruiken julllie de bambu tubes of iets wat bij de goeie doe het zelver te krijgen is ?
1500 uur? Mijn P2S gaf al na 500 uur aan dat de rods gesmeerd moesten worden. Afgelopen weekeind gedaan en alle rods en assen schoongemaakt en gesmeerd/geoilied. Kan 'ie er weer even tegen.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-02 06:54
skank schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:21:
[...]

Dat dacht ik ook... maar ik zou anders niet weten hoe het komt?
Toch door die acceleratie?

Ik krijg de tip om het resterende van het hoofd te slicen en te printen en er dan op te kleven..
Ik heb even gekeken naar mn historiek maar daar staat de print op succeeded... (enkel dagen geleden).
Zou ik dat alsnog kunnen?
Je kunt het model ook opnieuw openen in je slicer en dan zelf in 2 stukken knippen (bovenin de menubalk zoeken naar het knopje met 2 rechthoeken boven elkaar) op de juiste laag. Het is natuurlijk even zoeken tot welke laar er geprint is Als je dat wet dan knip je hem daar en krijg je 2 delen. Het geprinte deel gooi je weg en de rest print je dan en plak je er op.

• DeGroteMuis
bgrr schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:49:

Da's wel wat weinig onderhoud. Voor de P2S gebruikt Bambu wel een logischere onderhoudsinterval dan bij de P1S die iedere maand de assen schoon en gesmeerd moet hebben en iedere 3 maanden de lead screws, ongeacht gebruik, maar met jouw gebruik zit je wel op die frequentie als aanbevolen. Linkje: https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance

Superlube 21030 voor de lead screws en 51004 voor de metalen assen doet 't voor de P1S prima, zou denken voor de P2S ook.
Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.