• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 18:09

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Hmm, over onderhoud gesproken; krijgt de P1S hier meldingen van? Besef me nu dat ik die nooit heb gezien, na 664 uur. Anders maar eens gaan doen dit weekend.

Coding in the cold; <brrrrr />

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:24
Belindo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:37:
Hmm, over onderhoud gesproken; krijgt de P1S hier meldingen van? Besef me nu dat ik die nooit heb gezien, na 664 uur. Anders maar eens gaan doen dit weekend.
Ik zag ze ook niet totdat il eens een power cycle deedt.

• Belindo

Belindo

Darkangle schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ik zag ze ook niet totdat il eens een power cycle deedt.
Is dat iets anders dan hem gewoon uitzetten na een print, en aanzetten voor de volgende?

Geen idee mbt de P1s, maar ik doe hier het onderhoud op m'n X1c gewoon elke maand. Is preventief & kan, imo, geen kwaad.
Belindo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Is dat iets anders dan hem gewoon uitzetten na een print, en aanzetten voor de volgende?
Nee, een power cycle is letterlijk het apparaat uit/aan zetten ;)

• Belindo

Belindo

In dat geval; nog nooit een melding gehad. Zal hem in het weekend even wat TLC geven.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:32
DeGroteMuis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Da's wel wat weinig onderhoud. Voor de P2S gebruikt Bambu wel een logischere onderhoudsinterval dan bij de P1S die iedere maand de assen schoon en gesmeerd moet hebben en iedere 3 maanden de lead screws, ongeacht gebruik, maar met jouw gebruik zit je wel op die frequentie als aanbevolen. Linkje: https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance

Superlube 21030 voor de lead screws en 51004 voor de metalen assen doet 't voor de P1S prima, zou denken voor de P2S ook.
*kijkt naar de P1S die hier al sinds de zomer staat* 👀😬
Voor zij die het interesseren, ik doe maandelijks deze stappen (nakijken):
Micro Lidar Schoonmaken indien melding
Camera Schoonmaken indien slecht beeld
Deur + Bovenkant glas Schoonmaken
Uitzuigen
Extruder assembley Controle + schoonmaken indien vies
Hotend Silicon Sock Controle + vervangen indien broos/stuk
Filament snijder Controle + vervangen indien stuk
Nozzle Wiper Controle + vervangen indien stuk
Part cooling fan Controle + schoonmaken indien vies
Dessicant AMS Drogen
Activated Carbon Air Filter Controle + vervangen indien doorzichtig
PTFE tube Controle + vervangen indien broos/stuk
Stalen Y-axis and Z-axis linear rods Ollien indien piept (grote fles)
Idler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast maken Schoonmaken met IPA Alcohol
Idler Pully Oliën (vaker bij piepen/klikken)
Z-as Schroeven Invetten https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

hmm, zelfde hier met P1S. Nooit gedaan, maar ook nooit een melding gezien. Waar kan je opzoeken hoeveel uur hij geprint heeft eigenlijk?
Zelfspot
Ik heb - for science - de noodknop van mijn H2C uitgeprobeerd. Onvrijwillig wel te verstaan. Hij wilde gisteren ineens niet meer aan, terwijl ik 'm een uur eerder nog aangezet had. Ik vond dat al gek. Keek in het appje van de wifi stekkerdoos en die stond nog gewoon aan. Even uit/aan, maar de printer bleef stil. Meerdere keren geprobeerd....ik snapte er niets van. Tot ik op het idee kwam om naar die knop te kijken. Blijkbaar per ongeluk ingedruk toen ik bezig was met de afvoerslang van de exhaust fan.
Conclusie: de knop werkt! :+ Machine is volledig stroomloos

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:04
rinkel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Underextrusion doet me denken aan weerstand in de filament doorvoer. Draaien de motoren wel goed?
Het is gefixt. Blijkbaar ging die AMS onder een andere hoek naar binnen, na het wisselen van de posities van de AMS'en werkte ineens de andere niet.

Root cause was een tandwiel in de extruder die versleten was. Nu vervangen en geen enkel probleem meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_g5L0PTMD7P4iUfmyJ7Cfm3UZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VOlfE7gQnhW89kBR0JkeGCeA.png?f=user_large

P.S. printer heeft 5800 draaiuren, dus het was wel te verklaren.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:25
Volgens mij inderdaad niet op basis van sensordata, zoals de P2S en X1C wel hebben.
Karp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:19:
*kijkt naar de P1S die hier al sinds de zomer staat* 👀😬
Hahaha, oeps... Ik denk nog steeds dat aantal printuren ook wel wat uitmaakt hoor, je assen zullen minder residu hebben na 100 printuren in 2 maanden dan na 650 printuren in een maand.

Periodiek onderhoudsschema voor de P1S en P1P hier:
https://wiki.bambulab.com/en/p1/maintenance/p1p-maintenance
MC Taz Man schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:23:
Voor zij die het interesseren, ik doe maandelijks deze stappen (nakijken):
Micro Lidar Schoonmaken indien melding
Camera Schoonmaken indien slecht beeld
Deur + Bovenkant glas Schoonmaken
Uitzuigen
Extruder assembley Controle + schoonmaken indien vies
Hotend Silicon Sock Controle + vervangen indien broos/stuk
Filament snijder Controle + vervangen indien stuk
Nozzle Wiper Controle + vervangen indien stuk
Part cooling fan Controle + schoonmaken indien vies
Dessicant AMS Drogen
Activated Carbon Air Filter Controle + vervangen indien doorzichtig
PTFE tube Controle + vervangen indien broos/stuk
Stalen Y-axis and Z-axis linear rods Ollien indien piept (grote fles)
Idler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast maken Schoonmaken met IPA Alcohol
Idler Pully Oliën (vaker bij piepen/klikken)
Z-as Schroeven Invetten https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html
Ik voor de P1S ongeveer hetzelfde met soms iets andere intervallen.
Met intussen nog maar zo'n 200-250 uur per maand printen:
Maandelijks
- Uitzuigen
- Glas schoonmaken, camera als beeld minder wordt ook
- X - as carbon rod schoonmaken
- Y-as en Z-as linear rods schoonmaken & smeren
- Hotend sock check, vervangen bij beschadiging
- Filamentsnijder check, vervangen indien bot / beschadigd
- Nozzle wiper check, vervangen indien beschadigd
- PTFE tube check, vervangen indien nodig, vaker na printen abrasive filamenten
- Extruder check extern, bij duidelijke vervuiling uit elkaar schroeven, reinigen, smeren
- Voor ik hardened extruder had, altijd uit elkaar schroeven, reinigen, smeren

Iedere 3 maanden
- Extruder uit elkaar schroeven, reinigen, smeren (sinds hardened extruder), vaker na printen abrasive filamenten
- Z-as leadscrews schoonmaken, nieuwe lube erop
- Fans checken
- Carbon filter check, vervangen als nodig

Wanneer nodig:
- Dessicant AMS units drogen (bij oplopende RH)
- Idler pullies smeren (bij piepen, klikken)
superduper schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:34:
hmm, zelfde hier met P1S. Nooit gedaan, maar ook nooit een melding gezien. Waar kan je opzoeken hoeveel uur hij geprint heeft eigenlijk?
Op de printer, rondje (3e optie), dan naar device <naam printer>, dan 2e van onder Printing Hours

• Karp
Heeft er iemand trouwens lege spools van Bambu Lab filament over? Ik merk dat ik meer refills heb dan spools, en de balans is een beetje scheef 😬

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-02 13:50
Karp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:30:
Heeft er iemand trouwens lege spools van Bambu Lab filament over? Ik merk dat ik meer refills heb dan spools, en de balans is een beetje scheef 😬
Momenteel nog niet, maar in de toekomst zou ik er wel overhebben. Daar ben je natuurlijk niets mee momenteel. Spools printen? er staan genoeg designs op makerworld.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Autoreply schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:59:
Ik heb nog zo'n 70 lege rollen (en bijbehorende dozen) liggen.
Leuk dat ze herbruikbaar zijn, maar Sunlu (waar ik bestel) heeft vrijwel niets leverbaar in de kleuren en materialen die ik gebruik. (PETG en PLA+, transparant, wit/zwart/oranje

Heeft iemand er nog nut voor of kan dit zo de prullebak (en oud papierbak) in?

[Afbeelding]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Karp
Ik weet niet of dat compatible is?

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 19:06
Had ik in het begin ook. Uiteindelijk 2 spools zelf bij geprint. deze: https://makerworld.com/models/1052105?appSharePlatform=copy en het print profiel aangepast (dunnere wanden en minder infill) zodat ik op ongeveer 120gr filament kwam.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• stomley
  • Laatst online: 04-02 21:27
Welk merk warmeluchtpistool gebruiken jullie allemaal? Is er iets waar je goed op moet letten qua vermogen/regelbaarheid?
stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Welk merk warmeluchtpistool gebruiken jullie allemaal? Is er iets waar je goed op moet letten qua vermogen/regelbaarheid?
BIC aansteker

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:16
Wat zou een nette prijs om een X1C te verkopen? Het is een X1C met AMS, nieuwe 0.6mm hot, spare 0.4 nozzle en 3 officiële buildsplates (textured, smooth high temp, cold/engineering). De printer is 2 jaar oud en heeft er 750uur opzitten. En in perfecte staat natuurlijk.

Ik ben zo tevreden van deze machine, dat ik eigenlijk zou willen upgraden naar een H2C.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Broodro0ster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:08:
Wat zou een nette prijs om een X1C te verkopen? Het is een X1C met AMS, nieuwe 0.6mm hot, spare 0.4 nozzle en 3 officiële buildsplates (textured, smooth high temp, cold/engineering). De printer is 2 jaar oud en heeft er 750uur opzitten. En in perfecte staat natuurlijk.
Kijk op marktplaats wat men ervoor vraagt (en wat er geboden wordt)
Kijk op Bambulab wat een nieuwe P2S kost. Daar moet je onder zitten, want de P2S is feitelijk beter (of in ieder geval nieuwer) dan de X1C.

Ik had de pech dat Bambu eind vorig jaar een aanbieding had voor de P2S, waardoor je de X1C niet met goed fatsoen voor een normale prijs kon verkopen. Ja, misschien aan iemand die niet oplet, maar dat is gokken.

Tip: als je de H2C koopt, hou je AMS dan. Ik heb mijn AMS gehouden en toen, dankzij de aanbieding, de Ultimate Kit gekozen, dus met 2 AMS2Pro en een AMS HT. Dan heb je de ultieme H2C opstelling (naar mijn idee dan), waarbij je de AMS v1 op de linkernozzle zet en de 2 AMS2's op de rechter.
Als je dan nog dit dingetje print, kun je de AMS units ook nog eens heel makkelijk van links naar rechts verplaatsen zonder dat je de PTFE tubes moet wisselen. Gewoon de wissel omleggen, en aan de H2C vertellen dat die ene AMS nu aan de andere kant zit.
Wat je dan wel moet doen is iets op je AMSen zetten wie ze ziin en aan welke nozzle ze momenteel zijn toegewezen, anders raak je de draad kwijt.

Het is even wennen aan hoe dat gaat met toewijzen van filament met de H2C, maar het is uiteindelijk allemaal erg logisch. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Superding, wat de critici ook zeggen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• stomley
  • Laatst online: 04-02 21:27
mphilipp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Kijk op Bambulab wat een nieuwe P2S kost. Daar moet je onder zitten, want de P2S is feitelijk beter (of in ieder geval nieuwer) dan de X1C.

Ik had de pech dat Bambu eind vorig jaar een aanbieding had voor de P2S, waardoor je de X1C niet met goed fatsoen voor een normale prijs kon verkopen. Ja, misschien aan iemand die niet oplet, maar dat is gokken.
De p2s had toch helemaal geen aanbieding omdat deze nieuw was.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:00
MikeOO schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:05:
[...]

Je kunt het model ook opnieuw openen in je slicer en dan zelf in 2 stukken knippen (bovenin de menubalk zoeken naar het knopje met 2 rechthoeken boven elkaar) op de juiste laag. Het is natuurlijk even zoeken tot welke laar er geprint is Als je dat wet dan knip je hem daar en krijg je 2 delen. Het geprinte deel gooi je weg en de rest print je dan en plak je er op.
Ja dat wil ik net gaan doen, de vraag is hoe weet ik op welke laag hij gestopt is, want in de history was hij zogezegd completed succesfully

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 22:19
Opmeten met een digitale schuifmaat, en dat delen door de laagdikte?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:23:
[...]
De p2s had toch helemaal geen aanbieding omdat deze nieuw was.
Klopt inderdaad. Het was de P1S Combo die toen 539 was. Ook een hele mooie aanbieding. P1S en X1C schelen ook niet heel erg veel, vooral niet als je naar het printresultaat kijkt. En de P2S voor 750 is ook niet verkeerd. Wat moet je dan nog voor een X1C vragen? Er was toen ook een toko die (volgens mij) de voorraad X1C van Bambu gekocht heeft en ze voor een hele lage prijs aanbood.
Dus ja, als je denkt nog ongeveer 700 voor je X1C te vangen, komt je bedrogen uit. Maar goed, slikken en niet meer terug kijken. Deze hobby doe je niet om er rijker van te worden :+

• Broodro0ster
mphilipp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Tip: als je de H2C koopt, hou je AMS dan. Ik heb mijn AMS gehouden en toen, dankzij de aanbieding, de Ultimate Kit gekozen, dus met 2 AMS2Pro en een AMS HT. Dan heb je de ultieme H2C opstelling (naar mijn idee dan), waarbij je de AMS v1 op de linkernozzle zet en de 2 AMS2's op de rechter.
Als je dan nog dit dingetje print, kun je de AMS units ook nog eens heel makkelijk van links naar rechts verplaatsen zonder dat je de PTFE tubes moet wisselen. Gewoon de wissel omleggen, en aan de H2C vertellen dat die ene AMS nu aan de andere kant zit.
Wat je dan wel moet doen is iets op je AMSen zetten wie ze ziin en aan welke nozzle ze momenteel zijn toegewezen, anders raak je de draad kwijt.

Het is even wennen aan hoe dat gaat met toewijzen van filament met de H2C, maar het is uiteindelijk allemaal erg logisch. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Superding, wat de critici ook zeggen.
Ik vind het heel jammer dat die ultimate kit er niet meer is.

Ik zou graag 2x AMS Pro hebben en 1x AMS HT. Dan kan ik filamenten wisselen zonder de hotend te hoeven opwarmen en kan ik mijn exotische filamenten zonder al te veel moeite drogen.

Opzich zou ik ook gewoon mijn oude AMS kunnen houden en enkel een AMS HT bij kopen. Geen idee wat de X1C dan nog waard is zonder AMS. Voor 250euro ga ik hem dan wel bijhouden.

Eerst maar eens van mijn Elegoo en MK3s afgeraken. Die staan al 2 jaar stof te vangen. Resin is smeerig. Paar test printjes mee gedaan en verder nooit iets gemaakt omwille van poespas die er bij komt kijken.

De MK3s heeft redelijk wat uurtjes achter de kiezen, maar die was werkloos eens de X1C er was. Stuk sneller en betere kwaliteit. Tijdens de verhuis alles op zolder gestockeerd en dat staat er nu al 2 jaar. Tijd voor een opkuis :D

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 22:19
Zo te lezen woon je in België, dan helpt Marktplaats ook maar heel beperkt, lijkt mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:28
Iemand ervaring met auto refill op de h2d linkse extruder?
Ik heb op links en rechts een aparte ams zitten, maar als ik op auto refill in de Bambu slicer klik, dan kan ik niet op de linkse extruder klikken, alsin er gebeurt niks als ik erop klik (blijft grijs).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-th7BbYRxDMfupbJkEd9-wR0Vx8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z95u9P2A73rJ2hbo1ItVkVSb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2oyRLiqpa_Q4qwDJ3JCfAVBFzw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jov63GFjkGi8wRkZvdvlQisa.jpg?f=user_large

Het lijkt er op de een of andere manier op dat auto refill niet werkt op de linkse extruder?

Als ik op het scherm van mijn printer bij auto refill kijk kan ik zowel op left als right nozzle klikken en bij left zie ik netjes b1 met b2 staan, maar op de een of andere manier lijkt dat niet te werken in de Bambu slicer?

[ Voor 12% gewijzigd door S_tef op 05-02-2026 00:05 ]

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:11
stomley schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Van de action een Crême brûlée-brander
https://www.action.com/nl-nl/p/2542366/creme-brulee-brander/

• Broodro0ster
Naalroc schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:04:
Zo te lezen woon je in België, dan helpt Marktplaats ook maar heel beperkt, lijkt mij.
2dehands.be is de Belgische variant van marktplaats. De animo is meestal wel groter denk ik. Zo verkoop ik regelmatig was PC parts via Tweakers V&A, maar voor zo'n groot toestel is lijkt me het minder evident om dat eventjes te versturen :D

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.