• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-03 13:50
Dear customer,

Thank you for contacting Bambu Lab Customer Support!

We sincerely apologize for the ongoing stock issues you've encountered. We have recently received similar feedback from many customers and have already reported this situation to the relevant team.

According to their feedback, the current limited production capacity has resulted in smaller restock quantities. However, we have escalated this matter to the production department, requesting them to adjust their production plans accordingly. It is expected that the situation will improve around March to April.

We hope you can understand the current constraints and appreciate your patience.

Please feel free to contact us if you have any further questions.

Best Regards,
Bambu Lab Customer Support
Mooi verhaal, maar de slechte voorraad houdt nog wel even aan dus. Wellicht kunnen er meer mensen de vraag stellen waarom er zo weinig voorraad is, dit zou wellicht de druk/prioriteit intern bij hun kunnen verhogen. Hoewel ze zelf ook wel snappen dat het niet handig is dat meer dan de helft steeds uitverkocht is…

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-03 20:35
k wil een terminator 2 head gaan printen.. De T800 dus.
Kben eigenlijk al bezig :)
De nek is al geprint, nu bezig met basestation.
Ik wil er ook diodes in gaan steken
https://www.allekabels.be...led-diode.html?lang=nl-be

Vraagje, ik heb een 2xAA batterijhouder gevonden bij allekabels.. nu zegt chatgpt dat ik een weerstand moet gebruiken?

Ik had dit handig filmpje gevonden
YouTube: Terminator T-800: installing LED lights, ON/OFF switch, and battery ...

Maar zij gebruikt geen weerstanden?

Moet dat nu? Ik weet ook nog niet hoe ik mn draden naar buiten in mijn model ga krijge... Enige tips?

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
skank schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:04:
k wil een terminator 2 head gaan printen.. De T800 dus.
Kben eigenlijk al bezig :)
De nek is al geprint, nu bezig met basestation.
Ik wil er ook diodes in gaan steken
https://www.allekabels.be...led-diode.html?lang=nl-be

Vraagje, ik heb een 2xAA batterijhouder gevonden bij allekabels.. nu zegt chatgpt dat ik een weerstand moet gebruiken?

Ik had dit handig filmpje gevonden
YouTube: Terminator T-800: installing LED lights, ON/OFF switch, and battery ...

Maar zij gebruikt geen weerstanden?

Moet dat nu? Ik weet ook nog niet hoe ik mn draden naar buiten in mijn model ga krijge... Enige tips?
Dat hangt van de gebruikte LED en batterijen af. Maar met de LEDs die jij aangeeft moet er wel degelijk een weerstand tussen. Hier meer theorie:
https://www.reddit.com/r/AskElectronics/wiki/design/leds/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• skank
JustRob schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:53:
[...]

Dat hangt van de gebruikte LED en batterijen af. Maar met de LEDs die jij aangeeft moet er wel degelijk een weerstand tussen. Hier meer theorie:
https://www.reddit.com/r/AskElectronics/wiki/design/leds/
Heb je dan andere leds die zouden passen voor dit model waar het niet nodig is?
Hoe zou je die bekabeling wegwerken in het model?
mphilipp schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:47:
[...]

Hoe komt hij nou aan Bambu Lab nieuws? Hij zat laatst nog te janken dat ie helemaal is afgesloten van BL na zijn stunt. {geruchten dus, uit derde hand)
Welke stunt? Ik wist dat zijn relatie met BL ietwat... 'bekoeld' was, maar niet waarom.
Kan natuurlijk smoke&mirrors zijn, maar op FormNext zeiden ze nog dat ze wel degelijk hebben gekeken naar een resin printer, maar dat de huidige fabrikanten erg sterk zijn en dat het lastig was om met een concurrerend product te komen. Ik ken die markt niet zo goed, maar ik weet dat die resin markt wordt beheerst door 1 fabrikant van bepaalde hardware en de slicer, waardoor iedereen eigenlijk gevangen zit in dat ecosysteem. Je kunt niet gewoon Prusa Slicer oid gebruiken. Dat is iets dat Bambu Lab zou kunnen doorbreken. Ik ben benieuwd. Ik ben niet zo van het koffiedik kijken.
Het probleem met hars is de UX. Na dat je iets geprint hebt, ben je verre van klaar. Post-processing is essentieel daar. Wellicht dat ze daar wat mee kunnen? Is iig wel mijn hoop :+
[edit]
Ik moest wel lachen toen hij zei 'Bambu Lab is al een tijdje bezig de Snapmaker U1 te reverse engineeren'. Meent ie dat nou? Die U1 is toch niet iets bijzonders? Het enig bijzondere is de prijs waarvoor ze zo'n machine kunnen aanbieden, maar de technologie is niet echt heel bijzonder. Niet wat Bambu Lab zelf niet kan verzinnen.
Ja, da's een beetje heel erg BS :'). Je kan net zo hard zeggen dat Snapmaker de Prusa XL heeft ge-reverse engineerd... Een toolchanger is, helemaal tegenwoordig, verre van complex om te bouwen. Althans, voor deze bedrijven.
MC Taz Man schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Welke stunt? Ik wist dat zijn relatie met BL ietwat... 'bekoeld' was, maar niet waarom.
Embargo gebroken voor een nieuwe Bambu Lab machine. Ik weet niet eens meer welke, maar hij had de video te vroeg laten gaan. Eerder had ie daar een grapje over gemaakt in een livestream, dus zijn smoesje dat het een medewerker was die 'm te vroeg had gereleased geloofde niemand meer.
Dus ja, BL is boos en hij krijgt niets meer van ze. Hij was daar laatst nog over aan het janken dat ie het wel erg zwaar vond. Terwijl collega Youtubers ook boos op hem waren, want nu krijgen ze steeds strengere contracten onder hun neus geduwd voordat ze iets krijgen wat nog niet aangekondigd is.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

mphilipp schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Embargo gebroken voor een nieuwe Bambu Lab machine. Ik weet niet eens meer welke, maar hij had de video te vroeg laten gaan. Eerder had ie daar een grapje over gemaakt in een livestream, dus zijn smoesje dat het een medewerker was die 'm te vroeg had gereleased geloofde niemand meer.
Dus ja, BL is boos en hij krijgt niets meer van ze. Hij was daar laatst nog over aan het janken dat ie het wel erg zwaar vond. Terwijl collega Youtubers ook boos op hem waren, want nu krijgen ze steeds strengere contracten onder hun neus geduwd voordat ze iets krijgen wat nog niet aangekondigd is.
ROFL... Ik had de laatste tijd sws al het idee dat hij zichzelf iets té serieus aan het nemen was... Zo belangrijk is hij helemaal niet, al vindt hij van wel. Blijkt, imo, ook uit het taalgebruik in dit filmpje. "Ja, ik heb andere fabrikanten wel gemaild, maar die wilde niet reageren", op een zeer verongelijkte toon :')

• skank
skank schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:22:
[...]

Heb je dan andere leds die zouden passen voor dit model waar het niet nodig is?
Hoe zou je die bekabeling wegwerken in het model?
Enig idee? Of andere oplossingen?

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14
skank schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ja gewoon een weerstand er tussen solderen. Kosten geen drol en zijn klein.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 20:26

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Een batterij heeft een natuurlijke interne weerstand (mechanisch en chemisch), dus een knoopcel kan je bijvoorbeeld best prima zonder extra weerstand aan een LED hangen.
Voor AAA cellen, of meer zou ik altijd een weerstandje toevoegen om de stroom te beperken. Daarmee verleng je de levensduur van de LED en verminder je het stroomverbruik ook waardoor de batterij minder snel leeg raakt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-03 09:49
[...]

LED's zijn gewoon te koop met een weerstand erbij gesoldeerd, vaak mooi met een krimpkousje beschermd ook.
Deze voorgeassembleerde setjes worden op de markt gegooid onder verschillende voltages, zo kan je mikken op 9v batterijen bv..
skank schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:04:Ik weet ook nog niet hoe ik mn draden naar buiten in mijn model ga krijge... Enige tips?
Uhh ja, in Studio kan je negatieve objecten plaatsen in je model, dat worden dan loze ruimtes waar je bedrading, batterijen en een schakelaar kan plaatsen. Of dit een beetje simpel te doen is hangt af van het model dat je kiest natuurlijk.
Ik heb ervoor gekozen om de schakelaar in zijn linker 'oor' sensor te plaatsen en het 9v batterij bakje op de bodem van de voet (batterij kan dus vervangen worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_t_aUY1Yk1_GNi_muxwRUAV7fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwbeQ2PT07BIXGawK91EpJ0X.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt niet vermeld welk model je hebt gebruikt, ik heb zelf bewust gekozen voor een multipart model zodat het makkelijk is om te modificeren en op te bouwen met alle elektronica.

Ik heb dit T800 model gebruikt
https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1494113

Met deze pijpjes voor de LEDs in de ogen
https://makerworld.com/nl...led-5mm#profileId-1510567

En deze voet
https://makerworld.com/nl...al-size#profileId-1809348

Ik heb transparant PLA gebruikt voor de lens kapjes.
Succes met je T800, de mijne staat me elke dag aan te gapen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZEjtpUpqeCJkPCrMo24QtHLKKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkDayOGNKRt9f0ico5miD2Sx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7_ui-2lNFY5qJ_orehE7HEoSBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpNtIYSxjxk9vM8BAlbqgCYz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door PepieNL op 19-02-2026 09:56 ]

• skank
PepieNL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:49:
[...]

LED's zijn gewoon te koop met een weerstand erbij gesoldeerd, vaak mooi met een krimpkousje beschermd ook.
Deze voorgeassembleerde setjes worden op de markt gegooid onder verschillende voltages, zo kan je mikken op 9v batterijen bv..

[...]

Uhh ja, in Studio kan je negatieve objecten plaatsen in je model, dat worden dan loze ruimtes waar je bedrading, batterijen en een schakelaar kan plaatsen. Of dit een beetje simpel te doen is hangt af van het model dat je kiest natuurlijk.
Ik heb ervoor gekozen om de schakelaar in zijn linker 'oor' sensor te plaatsen en het 9v batterij bakje op de bodem van de voet (batterij kan dus vervangen worden).

[Afbeelding]

Je hebt niet vermeld welk model je hebt gebruikt, ik heb zelf bewust gekozen voor een multipart model zodat het makkelijk is om te modificeren en op te bouwen met alle elektronica.

Ik heb dit T800 model gebruikt
https://makerworld.com/nl...=search#profileId-1494113

Met deze pijpjes voor de LEDs in de ogen
https://makerworld.com/nl...led-5mm#profileId-1510567

En deze voet
https://makerworld.com/nl...al-size#profileId-1809348

Ik heb transparant PLA gebruikt voor de lens kapjes.
Succes met je T800, de mijne staat me elke dag aan te gapen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knap hoor.
Ik heb dit model geprint:
https://makerworld.com/en...or-bust#profileId-1924942
In de voet kan ik niks kwijt, sterker, er is zelfs geen doorgang van de nek naar de voet, dus ik zal zoiezo moeten boren.
Ik heb batterijhouder en leds (voorgemaakt met weerstand) gekocht
Ik heb ook een issue met het hoofd (printed op A1) wel jammer.. maar geen zin om hem opnieuw te printen daarvoor
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GQ7Mq66s/head.jpg

Ik heb al eens zo'n ringen gehad, ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen, precies of hij print niet meer mooi opt einde

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:27
Zo'n dingen zijn normaal op de bovenkant van een bol. De resolutie is dan te laag. Je kan het iets beter krijgen met lagere layer heights of adaptive layerheights.

Maar om het echt mooi te hebben, zul je moeten filler gebruiken, schuren en verven. Er zijn nu eenmaal limieten aan de 3D print techniek.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Broodro0ster schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:49:
Zo'n dingen zijn normaal op de bovenkant van een bol. De resolutie is dan te laag. Je kan het iets beter krijgen met lagere layer heights of adaptive layerheights.
Je kunt volgens mij ook met een modifier ervoor zorgen dat alleen dat bovenste stuk met een lagere layer height wordt gedaan. Dat scheelt weer in printtijd. De rest ziet er nl prima uit.

Andere oplossing is een 0.2mm nozzle gebruiken.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Broodro0ster
mphilipp schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Je kunt volgens mij ook met een modifier ervoor zorgen dat alleen dat bovenste stuk met een lagere layer height wordt gedaan. Dat scheelt weer in printtijd. De rest ziet er nl prima uit.

Andere oplossing is een 0.2mm nozzle gebruiken.
Kan ook, maar dan heb je wel een grove overgang. Met adaptive layers kun je zelf met de muis "inkleuren" hoe dik ze moeten zijn en dan krijg je een gelijkmatige overgang. Ofja, dat is toch het geval in Orca slicer.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• skank
Ik heb hem nu geschuurd, het is iets beter en voelt ook glad aan.
Die adaptive layer zou ik eens moeten zien.
In elk geval doe ik hem niet opnieuw of het is als ik de andere kan verkopen :p

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-03 09:49
Mja wat anderen ook al aangaven, adaptive layerlines.
Nog een voordeel als je model uit meerdere parts bestaat, je kan ze zo op de bouwplaat plaatsen zodat layer lines niet opvallen.
Zie het als een leer momentje 😀

Kan door de foto komen maar heb je die schedel op 0.20 geprint, layers zien er fors uit..
Probeer dat laag te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door PepieNL op 19-02-2026 18:10 ]

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:59
Hmm toch net mijn eerste probleem met de p2s na bijna een half jaar en heel wat uurtjes.
Printje aangezet en ineens een foutmelding dat de XY as niet kon worden bediend. Snel kijken bij de printer... bleek er een dikke bult pla op het hotend te zitten. Snel even youtube kijken hoe deze hotend te verwijderen, dat was een ding door de bult reeds harde pla. Gelukt, schoongekregen met een mesje en print nu een testkubus. Alles lijkt weer goed te zijn.

Als ik de pla-poep- ingang in de machine bekijk zat daar een klont op van de vorige print. Hierdoor is bij het wisselen en spoelen van pla een ophoping ontstaan. Goede brandlucht toch ook wel. Wees gewaarschuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkYmw4YMzEOBFy_T8R9R_Gq6Qek=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eKIfkTfGtXxrkmVQLmuB4GdH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MZ0aHxjzDviXRrgRteWCEJJLTY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tWMKMdxX6z7syznBqWcyVp1Q.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door bakkie1985 op 20-02-2026 11:10 ]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:41
Even een vraag; ik overweeg een tweede AMS 2 te kopen voor mijn P2S.

Als ik kijk op de site van BL dan zou ik een tweede adapter erbij moeten nemen. Dat snap ik want de printer kan maar 1 AMS van stroom voorzien.

Maar ik zou er ook een filament buffer bij moeten bestellen. Maar als ik nou geen gebruik ga maken van de externe spoel dan heb ik die extra buffer toch niet nodig? De buffer die nu achter op de printer zit heeft 2 ingangen dus daar kunnen 2 AMS'en op toch?

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:24
Ferret schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:25:

Als ik kijk op de site van BL dan zou ik een tweede adapter erbij moeten nemen. Dat snap ik want de printer kan maar 1 AMS van stroom voorzien.

Maar ik zou er ook een filament buffer bij moeten bestellen. Maar als ik nou geen gebruik ga maken van de externe spoel dan heb ik die extra buffer toch niet nodig? De buffer die nu achter op de printer zit heeft 2 ingangen dus daar kunnen 2 AMS'en op toch?
Dat klopt, de PS2 kan 2 AMS'en aan. Je mist dan idd alleen de losse spoel.
Die adapter heb je alleen nodig als je wilt drogen volgens mij.

• Ferret
rinkel schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Dat klopt, de PS2 kan 2 AMS'en aan. Je mist dan idd alleen de losse spoel.
Die adapter heb je alleen nodig als je wilt drogen volgens mij.
Ik wil inderdaad ook een AMS kunnen inzetten als ik wil drogen. Vandaar dat ik die adapter er wel bij bestel.

Ik moet wel nog even wachten want hij is nu niet leverbaar.

• Ferret
Ik heb mijn triaxiale klok af! Gelukkig heb ik een goede vriend die voor mij de electronica heeft geregeld maar het werkt erg gaaf.

Het is een klok met drie verschillende draaiende delen die elk een andere draaibeweging maken. De tijd wordt door de electronica en een stappenmotortje aangestuurd. Deze zit op mijn wifi dus de tijd loopt altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCWTetYXMn4nuwycE-U0QCLHMnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FQnTaZ9Yqc4ho9hgkPEpuQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf6E5hzYDsrRTFo3dYakNZlmY_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZZfTkIb3WMcVeEJZYFZLXqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe55K5xBYWlLDiXiRMo4OumTqz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahvyrXnb337ZYywr7r7u9GKd.jpg?f=fotoalbum_large

Via een webinterface kun je de tijd finetunen.

Was erg leuk om te printen en het was even knutselen om hem in elkaar te zetten maar ik ben blij met het resultaat :-)

• gevoelig
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Als ik de pla-poep- ingang in de machine bekijk zat daar een klont op van de vorige print. Hierdoor is bij het wisselen en spoelen van pla een ophoping ontstaan. Goede brandlucht toch ook wel. Wees gewaarschuwd :)
Dat heb ik me wel afgevraagd: brandgevaar. Ik hoorde iemand iets zeggen over een auto-extinguisher maar is dat eigenlijk een ding? Even gezocht maar ik keam niet echt iets tegen.

AI vervolgens gevraagd en ik weet nu weer wat ik hoorde 😊 . Kennelijk kun je hier een extinguisher ball voor aanschaffen.

Zijn daar hier ervaringen mee?

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:58
@gevoelig ik heb hier zelf een "Fire knockout" (in de meterkast) hangen. Die kun je natuurlijk ook boven je printer hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rammz op 22-02-2026 22:28 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:24
Ferret schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:25:

De buffer? Lijkt me dat je die alleen nodig hebt als het je eerste AMS is. Met >1 AMS raadt Bambu graag hun Hub aan, maar met een splitter ertussen werkt het ook prima, niet dat je 2 filamenten tegelijkertijd in je printkop hebt of zo. En in jouw geval is ook die niet nodig, als je geen losse spoelen wil gebruiken.

• schoolspel
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-03 21:55
A1 Combo vs P1S vs P2S – realistisch blijven of toch meer uitgeven?

Hi,

Ik zit mezelf al maanden gek te maken met Bambu-printers en kom er niet uit.

Gebruik dat ik voor ogen heb:
• organizers / praktische dingen in huis
• deurtjes voor IKEA Kallax
• onderdeeltje voor Jura
• wat speelgoed voor de kids

Alles wat ik nu wil printen is < 18 cm. Dus eerst dacht ik: A1 Mini is prima.

Toen kwam de aanbieding van de P1S voorbij “als ik dan toch bezig ben…”
Misschien handig voor ABS/ASA in de toekomst.

Maar eerlijk: waarschijnlijk blijf ik bij PLA/PETG.

Plaatsing is ook een ding:
• kantoor aan straatkant (geen zin in ABS-lucht terwijl ik werk)
• garage koud in winter
• slaapkamer/zolder geen optie

Dus als ABS eigenlijk afvalt, heeft een P1S/P2S dan nog echt meerwaarde?

Omdat ik inmiddels gewend ben geraakt aan het idee van een AMS, voelt een A1 Combo logisch.
€400 vind ik nog “prima gok”.
€800+ voelt als overkill als dit een bevlieging blijkt.

A1 Mini voelt ergens zonde qua prijsverschil vs A1, maar misschien denk ik te moeilijk.

Wat zouden jullie doen met dit profiel?
A1 Combo? Toch P1S? Of gewoon A1 (mini) en klaar?

Ben benieuwd naar praktijkervaringen.

• PjotrStroganov
  • Laatst online: 09-03 21:50
Ben stiekem aan het kijken naar een nieuwe printer om mijn design te gaan printen en verkopen. Momenteel laat ik dit doen door een print dienst genaamd 3dapi (gebruiken bambu), omdat deze op locatie printen. Dit is in het geval van de VS wel erg handig, aangezien hiermee de tarieven en andere kosten ontweken kunnen worden. Toch blijft het klote om niet direct controle te hebben over de kwaliteit van elke print.

Ik rommel zelf nog steeds wat aan op m’n Mk3S en wil er een meer serieuze printer bij hebben zoals de P2S. Eén ding dat me tegen houdt is de reviews die het hebben over vfa’s die best nadrukkelijk aanwezig zouden zijn. Ik weet ook dat Prusa met een update in hun slicer profielen grotendeels hun vfa problemen heeft opgelost. Kan iemand my vertellen of Bambu dit inmiddels ook heeft gedaan? Of is het niet eens een probleem?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

schoolspel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:20:

Hi,

• onderdeeltje voor Jura

• garage koud in winter

Omdat ik inmiddels gewend ben geraakt aan het idee van een AMS, voelt een A1 Combo logisch.

A1 Mini voelt ergens zonde qua prijsverschil vs A1, maar misschien denk ik te moeilijk.

Mijn advies is om een A1 met AMS (lite) te nemen. Ik ben begonnen met een A1 mini met AMS lite, dit is al een fantastisch ding maar de dingen die ik print zijn vaak net wat groter dus heb ik er een A1 bijgenomen (handig ivm onderdelen uitwisselen). De A1 mini is erg compact. Mocht je iets hebben wat groter is dan 18cm kun je het object ook in delen printen. Heb je de ruimte? dan een A1. Ruimte is beperkt? A1 mini doen.
P1S? doen als je de ruimte hebt en een frequente usecase hebt voor ABS/ASA , anders lekker de centen in je zak houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 25-02-2026 17:10 ]

39

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hee, vraagje. Ik heb net weer de nozzle wiper vervangen, maar wat blijkt, het gat waar die schroef voor in gaat is dolgedraaid. Dus ik krijg hem niet goed vastgeschroefd. Op de P1S.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik vraag het omdat ik heel erg voorzichtig was met aandraaien maar toch is het blijkbaar gebeurd. Erg vervelend. Ik neem aan dat ik dan de hele purge chute moet vervangen? https://eu.store.bambulab.com/products/purge-chute

Edit: Bedankt @alex3305, ik zal er naar kijken.
Fietsbel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:08:
[...]
P1S? doen als je de ruimte hebt en een frequente usecase hebt voor ABS/ASA , anders lekker de centen in je zak houden.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De P1S heeft ook andere voordelen. Dichte behuizing is voor meer handig dan alleen ABS/ASA. Het CoreXY ontwerp zorgt ervoor dat de build plate niet constant heen en weer gerost wordt, wat nogal lastig is met hogere prints (die werken zichzelf los van de build plate als ze te hoog worden en dan moet je weer heel dikke skirts gaan gebruiken). TPU heeft hier ook baat bij omdat het gaat wiebelen door de flexibiliteit ervan. Het stofvrij blijven is fijn. Geurtjes blijven beter beperkt.

Het enige dat me echt stoort aan de P1S is het gebonk dat je door het hele gebouw hoort, de A1 mini doet dat niet (grote A1 heb ik (nog) niet). Ik heb al van alles geprobeerd daartegen waaronder die speciale voeten, kurk enz. Maar verder vind ik het een fijnere printer dan de A1 mini.

Ook een ander voordeel waar een vriend van me over begon: Katten 😼😹 De P1S is katveilig. De A1 serie zeker niet.

[ Voor 58% gewijzigd door Llopigat op 25-02-2026 21:55 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:48
@Llopigat Ik heb mijn wiper vervangen door de Panda Brush. Die heeft geen schroefje nodig en zit als een huis. Het werkt al een paar weken bijzonder goed. Sindsdien ook geen enkele keer meer filament in mijn prints of op de plate gehad.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:48
@schoolspel Ik heb de P1S en A1 Mini naast elkaar staan. Voor de ruimte hoef je het niet te doen, want de footprint van beide printers is nagenoeg hetzelfde. De A1 Mini heeft nog ruimte voor en achter nodig voor de bewegende build plate, daar verkijk je je snel op.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-forum.bambulab.com/original/3X/f/4/f4e23a6169a8deee4fbb8c7ca698694fa602b22f.jpeg

Kort door de bocht dus minimaal 39 x 38 cm. En de P1S is 39 x 39cm.

Bij de P1S zet je de AMS in principe er bovenop, die neemt dus geen extra werkblad ruimte in beslag. Bij de A1 Mini kan dat ook door middel van een mod die je zelf kunt printen. Doe je dat niet dan is de footprint (zoals op bovenstaande afbeelding te zien is) fors groter.

Ik vind (let op, dit is een mening!) de AMS lite een net-niet product. Ik vind het jammer dat de AMS Lite open is waardoor bijvoorbeeld vocht invloed kan hebben op het filament. Nu valt dat wel mee bij de meeste filamentsoorten en is het vooral het gevoel wat ik erbij heb. Je kunt dit wederom modden, maar dat vind ik ook maar een pleister. Ook drijft de AMS Lite de rollen aan door de spoelen te draaien als een wiel. Daarvoor moet je dus wel compatibele spoelen hebben. Bij de AMS liggen de spoelen op rollers en trekt de AMS aan het filament. Je hebt hier dus iets meer flexibiliteit. Ik ben dus fan van de AMS, maar ik zou de AMS Lite overslaan. Vooral als je toch al >€500 uitgeeft.

Hoe zit het dan met de printers? De A1 Mini is duidelijk de modernere printer. Met o.a. flow calibration en een touch screen. De printer is plug and play en de kwaliteit is out-of-the-box tip top in orde. De P1S daarentegen heeft een ongelofelijk beroerde touchscreen interface. Setup is net zoals bij de A1 Mini kinderlijk eenvoudig, maar voelt wat spartaans met het display. Er mist o.a. flow calibration, maar ook out of the box is deze printer gewoon goed.

Het grote voordeel van de P1S ten opzichte van de A1 (Mini) is dat dit een Core-XY printer is. De A1 is een bed slinger. Dat wil zeggen dat het print bed beweegt tijdens de print. Dit kan problemen geven bij prints die wat lastiger hechten. Hierdoor moet je dan (veel) langzamer printen. Als het al lukt. Een bepaalde fluit kreeg ik bijvoorbeeld met geen mogelijkheid geprint op mijn A1 Mini. En op de P1S ging dit in één keer goed.

De behuizing van de P1S helpt bij het printen ook omdat de temperaturen beter onder controle gehouden kunnen worden. Bij mijn A1 Mini zorgde tocht al voor print failures bij PETG. Omdat simpelweg de A1 Mini het heatbed lastig op temperatuur kon houden waardoor de print losliet toen ik iets te vlug binnenliep :+. De P1S heeft hier geen last van. Sterker nog, het heatbed en de printkop zijn veel sneller op temperatuur. Gecombineerd met Core XY zie ik dan ook dat prints op de P1S zowat altijd sneller zijn. De P1S is wel iets luidruchtiger dan de A1 Mini, maar met de deur dicht hoor ik ze allebei niet.

Toch nog even terugkomend op de interface van de P1S. Die is redelijk ruk. Maar.... Die gebruiken wij relatief weinig. De AMS zorgt namelijk voor het laden en ontladen. En de rest doen we vaak in Home Assistant of de slicer. Een alternatief is een touchscreen zoals de XTouch of Panda Touch. De XTouch ben ik aan begonnen, maar moet ik nog een keer goed installeren O-). Maar omdat ik de interface te weinig gebruik zit het me nog niet in de weg :9.

Tot slot vraag je je misschien na deze spraakwaterval af waarom wij twee printers hebben. Sterker nog, waarom wij twee printers in 1 jaar heb gekocht O-). Ik ben deze hobby vorig jaar begonnen met een A1 Mini. Na 2 dagen had ik eigenlijk spijt dat ik geen AMS had genomen :$. Echter was de AMS op de A1-serie toen nog niet mogelijk. Mijn vrouw heeft toen in de aanbieding de P1S Combo gekocht. Vandaar dat ik ook wij zeg, want inmiddels doen we dit samen. De A1 Mini staat ons momenteel niet in de weg. We gebruiken deze nu vooral voor TPU, test prints en simultaan prints. Beide printers zijn geweldige apparaten en totaal geen miskopen. Maar de AMS is een verademing en willen we niet meer zonder.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 09:16
Help, sinds begin van de week de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kSTNopMM1Cs_gLzTwHIwLZNJxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOAscGhaRO3eeB1pT8qyxe7w.jpg?f=fotoalbum_large
Komt weleens vaker voor als een herbruikbare spoel vastzit, helaas was dit niet geval. Ook met andere rollen in ander AMS ingangen zelfde probleem. Met andere Nozzle's zelfde probleem. De aanvoer (met gele tandwieltje) gedemonteerd, schoongemaakt voor zover nodig en eerste kleine proefafdrukje geslaagd. De grote afdruk daarna zelfde probleem. Nieuwe unit besteld en gemonteerd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isENTFCod0djcl8eRardJMe6Fxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOluQGWfSJycqwpG888O8ROz.jpg?f=fotoalbum_large
zelfde probleem. En toen wist ik het niet meer......

Iemand nog een idee, het btreft een X1C met 2000 printuren.

Bing

• DeGroteMuis
schoolspel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:20:

Hi,

• onderdeeltje voor Jura

• garage koud in winter

Voor je printbehoeften:
Een H2S als je deurtjes voor de Kallax wil printen uit 1 stuk. Die vakken zijn volgens mij 33 bij 33 cm, dat past niet op een A1 / P1/P2.Als je dit soort constructies doet volstaat een A1 wel, maar je ziet dan ook dat de deurtjes uit 2 delen bestaan.

Onderdeeltje voor de Jura: ligt eraan welk onderdeeltje, maar als het in de hete zone zit kan PLA / PETG wel eens niet genoeg zijn. Dan dus op zijn minst een P1. En als het in aanraking komt met koffie of vloeistoffen, houd rekening met bacterievorming in de layers.

Speelgoed voor de kinderen, dan zijn kleurtjes wel leuker, dan is idd AMS wel zo fijn.

Mogelijk een bevlieging: A1 combo of P2S combo.
A1 combo: Bevalt het goed, dan ben je klaar. Bevalt het goed, maar wil je meer, verkoop je het ding met wat afschrijving en koop je een printer met meer opties. Vind je het niets, ook goed, je schrijft wat af bij verkoop en klaar.

P2S combo: Bevalt het goed, klaar. Bevalt het niet, verkoop je hem met wat afschrijving.

Verschil: De A1 is een bedslinger en daardoor iets gevoeliger voor losrakende prints en instortende zwakke prints (met eigenlijk te weinig supports of hele dunne lagen, een paar erg dunne prints die op mijn P1S prima lukken falen bij een vriend met een A1), heeft een open AMS, kan je PETG niet drogen, maar voldoet over het algemeen prima voor de dingen die je noemt.

De P2S is een heel stuk prijziger bij aanschaf, maar een nieuwe machine, die procentueel gezien niet zo hard zal afschrijven denk ik. Dus bij verkoop als het toch niets blijkt te zijn zal je verlies niet veel meer zijn dan bij de A1 combo.

Dat is ook de reden om de P1S over te slaan, buiten dat de P2S gewoon op veel fronten meer biedt. De P1S is nu al een beetje een uitloopmodel, als je die over een half jaar of een jaar wil verkopen zal je er waarschijnlijk meer op afschrijven dan de A1 of P2S.

Als je zegt ik wil nu niet 800 euro vastzetten in een printer, heb je aan de A1 denk ik een prima machine.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:48
hi, Ik ben aan het kijken/twijfelen/mezelf en mijn vrouw aan het overtuigen om een P2S combi te kopen.
Dit zou mijn eerste printer zijn. Heb al lang interesse maar nooit de stap gezet. Heb ook nog niet echt een lijst met dingen om te printen.

maar nu is de vraag wat kan ik best bijbestellen met deze aankoop? Filament denk ik dan.
Maar zijn er verder nog accessoires, tools, spares welke het overwegen waard is? Eventueel een 0.2mm nozzle?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:07
brogel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:03:
hi, Ik ben aan het kijken/twijfelen/mezelf en mijn vrouw aan het overtuigen om een P2S combi te kopen.
Dit zou mijn eerste printer zijn. Heb al lang interesse maar nooit de stap gezet. Heb ook nog niet echt een lijst met dingen om te printen.

maar nu is de vraag wat kan ik best bijbestellen met deze aankoop? Filament denk ik dan.
Maar zijn er verder nog accessoires, tools, spares welke het overwegen waard is? Eventueel een 0.2mm nozzle?
Als je nog niet weet wat je gaat printen, dan zou ik nog geen accessoires etc bestellen. Wat zinvol is, is veelal afhankelijk van je behoefte. Zonder verdere toebehoren kun je als beginner al lekker experimenteren. Filament kun je bij Bambu bestellen als ze een goede korting hebben; maar ook elders. Zeker als je nog geen specifieke behoefte hebt, is vrijwel elk goedkoop filament prima. Ervan uitgaande dat je start met PLA tenminste. Tip: bestel matte PLA; dat oogt vaak mooier dan basic PLA.

• rinkel
IMirjamI schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:59:
[...]
Tip: bestel matte PLA; dat oogt vaak mooier dan basic PLA.
Maar is veel minder sterk.

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:48
IMirjamI schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Als je nog niet weet wat je gaat printen, dan zou ik nog geen accessoires etc bestellen. Wat zinvol is, is veelal afhankelijk van je behoefte. Zonder verdere toebehoren kun je als beginner al lekker experimenteren. Filament kun je bij Bambu bestellen als ze een goede korting hebben; maar ook elders. Zeker als je nog geen specifieke behoefte hebt, is vrijwel elk goedkoop filament prima. Ervan uitgaande dat je start met PLA tenminste. Tip: bestel matte PLA; dat oogt vaak mooier dan basic PLA.
Bedankt.
Ik denk vooral om nuttige en handige spullen te printen. Misschien dingen als Speelgoedjes maar verder zeggen beeldjes en figuren met niets.

Heb je misschien wat lessen of youtube reeksen welke je kan aanbevelen?
Zoek nog dingen als materiaal eigenschappen, design tips (om goed te kunnen printen).

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

• IMirjamI
Dat zie ik in veel forumposts terug, maar tests die ik online tegenkom lijken daar niet eenduidig in.

Anyway, als je nog niet weet wat je wilt printen, maakt het niet bijster veel uit (wat je ook koopt, het is altijd wel beter geschikt voor het een dan voor het ander).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

bing69 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:06:
Help, sinds begin van de week de melding:
[Afbeelding]
Komt weleens vaker voor als een herbruikbare spoel vastzit, helaas was dit niet geval. Ook met andere rollen in ander AMS ingangen zelfde probleem. Met andere Nozzle's zelfde probleem. De aanvoer (met gele tandwieltje) gedemonteerd, schoongemaakt voor zover nodig en eerste kleine proefafdrukje geslaagd. De grote afdruk daarna zelfde probleem. Nieuwe unit besteld en gemonteerd [Afbeelding]
zelfde probleem. En toen wist ik het niet meer......

Iemand nog een idee, het btreft een X1C met 2000 printuren.
Is de hele keten 'schoon'? Oftewel kun je filament doorduwen van buiten de machine tot aan de nozzle/extruder? De PTFE buisjes kunnen ook gewoon verstopt/versleten raken.

• rinkel
IMirjamI schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Dat zie ik in veel forumposts terug, maar tests die ik online tegenkom lijken daar niet eenduidig in.
Ik gebruik beide.
Voor decoratieve prints meestal mat, is inderdaad veel mooier.

Ik heb het gewoon uit eigen ervaring.
De laagsterkte is gewoon een stuk minder sterk, het breekt sneller.
Bij meerdere prints meegemaakt dat het sneller stuk ging (bijvoorbeeld dogtags voor onze, en andere, honden, maar uiteindelijk PETG voor gebruikt, ook normaal PLA hield het niet, maar wel veel langer dan mat PLA)

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 26-02-2026 21:39 ]

• bing69
sebastius schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Is de hele keten 'schoon'? Oftewel kun je filament doorduwen van buiten de machine tot aan de nozzle/extruder? De PTFE buisjes kunnen ook gewoon verstopt/versleten raken.
Voor zover ik kan beoordelen wel. heb ook de tube boven de Nozzle los gehad en het wordt gewoon doorgevoerd. Echter ben zojuist weer met een print begonnen buiten de AMS om en die gaat tot nu toe (ff afkloppen) goed. Als dat zo blijft gaat de AMS maar eens uit elkaar. Wellicht zit daar de oorzaak.

Bing

• rinkel
bing69 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:38:
[...]

Voor zover ik kan beoordelen wel. heb ook de tube boven de Nozzle los gehad en het wordt gewoon doorgevoerd. Echter ben zojuist weer met een print begonnen buiten de AMS om en die gaat tot nu toe (ff afkloppen) goed. Als dat zo blijft gaat de AMS maar eens uit elkaar. Wellicht zit daar de oorzaak.
Heb je het gehele pad gecontroleerd? Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gehad en zat er een stukje filament in de buffer vast.

• bing69
rinkel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Heb je het gehele pad gecontroleerd? Ik heb wel eens iets vergelijkbaars gehad en zat er een stukje filament in de buffer vast.
Yep, en zojuist de AMS helemaal uit elkaar gehaald. Zag er goed op enkel silica korrels. Had ik de vorige al opgeruimd maar zaten er nog een aantal op verborgen plekken. Alles nogmaals goed schoongemaakt en over 12 minuten als de huidige print klaar is weer een start vanuit de AMS!
En heel veel duimen!!

Bing

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:00
@bing69 Het zou ook aan het filament zelf kunnen liggen, vooral wanneer je met de laatste 100 meter van de spoel bezig bent. Er zit dan bij sommige filamentsoorten zo'n sterke krul in dat het niet altijd keurig recht doorgevoerd kan worden bovenaan en/of binnenin de extuder unit en stoot daar ergens tegen een randje. Dit zal dan alleen fout lopen tijdens begin van de print of tijdens een filamentwissel. Dit kun je verhelpen door het filament te unloaden en een beetje ontkrullen.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:29
JorneB schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:07:
@bing69 Het zou ook aan het filament zelf kunnen liggen, vooral wanneer je met de laatste 100 meter van de spoel bezig bent. Er zit dan bij sommige filamentsoorten zo'n sterke krul in dat het niet altijd keurig recht doorgevoerd kan worden bovenaan en/of binnenin de extuder unit en stoot daar ergens tegen een randje. Dit zal dan alleen fout lopen tijdens begin van de print of tijdens een filamentwissel. Dit kun je verhelpen door het filament te unloaden en een beetje ontkrullen.
-Never mind-

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 27-02-2026 11:33 ]

• bing69
rinkel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Had alleen de filament buffer nog niet nagekeken. Was ook niet vuil, werk vanaf het begin met een stofkapje. Echter op de Wiki pagina zag ik dat een magneet in de buffer zit. 1+1=2. Heb sinds kort een afzuigsysteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARYjZ7VaHeRQdnntQA58yvik_nA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPoSMgaYieZoTDsXNJ6k5M4R.jpg?f=fotoalbum_large
waarvan de slang aan de achterkant op de X1C vast zit met magneten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKvUF-stJSeqi-Jb9kjjCkYaxz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hD9NGBCako0VGtxLvDZ3qr14.jpg?f=fotoalbum_large
Ben bang dat dit van grote invloed was :( Ben een nieuwe print begonnen en het is ff afwachten maar het ziet er veel belovend uit. Allen bedankt voor het meedenken!!

Bing

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:06
Welke accessoires adviseren jullie mee aan te schaffen bij aankoop?

• IMirjamI
einz schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:36:
Welke accessoires adviseren jullie mee aan te schaffen bij aankoop?
Bij aankoop van een 3d-printer? Ff een paar posts naar boven scrollen; zelfde vraag op 26feb 18:03. Zelfde antwoord :)

• RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:47
Hallol Tweakers, Hier een enthousiaste 3d printer met een Bambu Lab A1. Ik print veel technische dingen 3D CAD gemoduleerd maar ook wel wat 'design' dingetjes privé.
Ik probeer nu een bloempot te printen en loop tegen het volgende aan; zie foto.
PLA Bambu Lab matte (nieuw en droog) Heb het ook bij andere prints met een bodem en wanden, waar de bodem overgaat in de wand. Is dus waarschijnlijk een instelling. Hoe verhelp ik dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggtAQsFdHJHOa4OiSIIIRX57TvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsAoGJ4cL80yNZMV7HU4s8in.jpg?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:37
RobSig schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:08:
Hallol Tweakers, Hier een enthousiaste 3d printer met een Bambu Lab A1. Ik print veel technische dingen 3D CAD gemoduleerd maar ook wel wat 'design' dingetjes privé.
Ik probeer nu een bloempot te printen en loop tegen het volgende aan; zie foto.
PLA Bambu Lab matte (nieuw en droog) Heb het ook bij andere prints met een bodem en wanden, waar de bodem overgaat in de wand. Is dus waarschijnlijk een instelling. Hoe verhelp ik dit?
[Afbeelding]
Hoe is de overgang aan de binnenkant? Is dat een scherpe hoek of heb je nog een schuine kant in gemaakt zodat de overgang geleidelijker gaat?

• RobSig
ErwinN174 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:29:
[...]Hoe is de overgang aan de binnenkant? Is dat een scherpe hoek of heb je nog een schuine kant in gemaakt zodat de overgang geleidelijker gaat?
Scherpe hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfyATKuJvi7eXoIo-opT--_bHCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YphPyyBkG4mcmWnWroaXDTuA.jpg?f=fotoalbum_large

Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10

• ErwinN174
Even een rond/ schuin kant in maken.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook je onderste lagen zien er niet zo best uit, kromgetrokken, elephant feet. Dus er kan wat mis zijn qua extrusie, maar misschien is op een bepaald punt de print losgekomen van het bed, waardoor de buitenzijde opkrult, en zijn de layers daarna platgedrukt, waardoor die lelijke rand ontstaat.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 01-03-2026 13:34 ]

• rinkel
@RobSig
Die zie je idd vaak bij een overgang van solid naar hol, de bekende hull-line van de benchy.
Althans, dit lijkt daarop

Wat is je instelling voor je outer wall? Classic of Arachne? Arachne zou ook nog kunnen helpen.

En idd zoals @ErwinN174 aangeeft, een chamfer op die rand kan ook helpen.

• RobSig
_ferry_ schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:31:
Ook je onderste lagen zien er niet zo best uit, kromgetrokken, elephant feet. Dus er kan wat mis zijn qua extrusie, maar misschien is op een bepaald punt de print losgekomen van het bed, waardoor de buitenzijde opkrult, en zijn de layers daarna platgedrukt, waardoor die lelijke rand ontstaat.
Zit in het ontwerp. Een ietwat gekke onderste laag die niet helemaal sluit. Juist daar elephant feet. Rest sluit mooi aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOxKy_zmFHQm9-jzYjx9Ab-CGiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9w3gRGlVooKUs8ngt4GBk4f.jpg?f=fotoalbum_large

• RobSig
rinkel schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:31:
@RobSig
Die zie je idd vaak bij een overgang van solid naar hol, de bekende hull-line van de benchy.
Althans, dit lijkt daarop

Wat is je instelling voor je outer wall? Classic of Arachne? Arachne zou ook nog kunnen
Probeer ik nu ff. Met een uurtje weet ik meer 🙄

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RobSig schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Zit in het ontwerp. Een ietwat gekke onderste laag die niet helemaal sluit. Juist daar elephant feet. Rest sluit mooi aan.
[Afbeelding]
Gepruts in het ontwerp dus, hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een vlakke bodem te maken. Eventueel knip je in de slicer de eerste laag weg.

• RobSig
Hmm zelfde probleem terwijl ik online strakke uitvoeringen zie….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3K8-XUM1XtXHto-WC5nqBGli9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J10wGrkovPyaAn4cXCi9Sgqp.jpg?f=fotoalbum_large

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29
Kan ik op mij P2P een Bambu Lab AMS 2 Pro installeren i.c.m AMS eerste versie?

Ik kan nergens vinden dat dit mogelijk alleen met een AMS2 maar niet met een AMS.

[ Voor 35% gewijzigd door Evertt op 01-03-2026 16:13 ]

• rinkel
Evertt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:12:
Kan ik op mij P2P een Bambu Lab AMS 2 Pro installeren i.c.m AMS eerste versie?

Ik kan nergens vinden dat dit mogelijk alleen met een AMS2 maar niet met een AMS.
Ja

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29
Bedankt zijn er ook mensen die een eigen adapter nemen voor de AMS2?
En wat is de voltage hier van?

• skank
Klaar, hier mijn bambu versie

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9RwhL81/1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 01-03-2026 17:10 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Drommels drommels drommels, heb ik dat weer. De ai heeft niet gedetecteerd dat er een print aan de nozzle hing en is gewoon verder blijven printen, gevolg: heel de nozzle vol met petg (gelukkig wit, dus gemakkelijk te zien).
Na het reinigen kreeg ik de leuke melding dat de nozzle temperatuur fout is en jawel deze stond op 0°C :/ dat wil dus zeggen dat er een draad van de sensor over is.

Na wat verder demonteren van de complete hot end de sensor vervangen door een andere generieke terug even aan de printer gehangen en getest en de temperatuur gaat terug omhoog en naar beneden.
Nu alles terug monteren en daar ging het mis: draad van de heater afgebroken en dat kan ik niet herstellen.
Heb nu maar een "upgradede" versie besteld maar dat komt ten vroegste medio maart aan :F

@skank de afbeelding laad niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Evertt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:05:
Je moet even terugbladeren, want het is heel recent nog voorbij gekomen. Je moet niet alleen op het voltage letten, maar ook op de maat van de barrel. De meeste universele voedingen hebben een te dunne plug (barrel) en dan zit ie niet lekker.

Bambu Lab heeft de beloofde rotary attachment uitgebracht. Hiermee kun je - als je de laser editie hebt - ronde objecten bewerken. Werkt op dit moment alleen nog op de H2D; voor de H2S en H2C komt er nog een firmware update.
Engrave on a wide range of curved surfaces Measure, align, and preview — all with a few touches
Spot-on alignment with true what-you-see-is-what-you-get results Built-in angle tilting for optimal focus on every object
Important Notice Before Purchase
  1. The Rotary Attachment is currently only compatible with the H2D Laser version. Please upgrade the firmware to the latest version before use.
  2. The H2S Laser version and H2C Laser version will support the Rotary Attachment after a future firmware update is released. Please stay tuned to the official website for further announcements.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y6fc3tOto2k2EOnk1G4CY4rXe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFoixKegVvJoFyqKxSR8ShSS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b69e1-s-4fZnJ2POcOGQYPNtDBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SEhMyUPRIxkcJAlBcT4q4dv.png?f=fotoalbum_large

• PjotrStroganov
Binnenkort ook lid van de Bambu club! H2S met AMS in de backorder. SInds begin vorig jaar lekker wat puntjes verzameld dus ook nog een leuke korting erop. :)

Dat wordt dus Mk3S -> H2S 8)

[ Voor 9% gewijzigd door PjotrStroganov op 02-03-2026 17:38 ]

• Broodro0ster
PjotrStroganov schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:37:
Binnenkort ook lid van de Bambu club! H2S met AMS in de backorder. SInds begin vorig jaar lekker wat puntjes verzameld dus ook nog een leuke korting erop. :)

Dat wordt dus Mk3S -> H2S 8)
Proficiat. Ik ben van een MK3s naar een x1c gegaan destijds en dat is me goed bevallen.

Dit weekend de x1c verkocht en een H2C besteld.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:32

timovd

Voorsprong door techniek

Evertt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:05:
Bekijk de discussie hieronder timovd in "Bambu Lab 3D Printers"

Aanvullend over willekeurige adapters van dropshippers: https://www.reddit.com/r/.../1r43ajp/comment/o59tnwa/
It gets really freaking hot. Uncomfortably hot to touch

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 03-03-2026 12:13 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Vandaag toch 170 euro (160 euro met kortingscode nieuwsbrief) aan Bambu filament besteld. Waarvan 7 met spoelen, die had ik toch nodig.

Ik had nog gezocht naar goede alternatieven (Sunlu) maar het scheelt niets, dan ga ik toch liever voor RFID gemak en geruststelling dat het 100% compatible is. Iemand anders wel noemenswaardige alternatieven gevonden? Ik heb een P2S met AMS pro.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30
goodfella schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:29:
Vandaag toch 170 euro (160 euro met kortingscode nieuwsbrief) aan Bambu filament besteld. Waarvan 7 met spoelen, die had ik toch nodig.

Ik had nog gezocht naar goede alternatieven (Sunlu) maar het scheelt niets, dan ga ik toch liever voor RFID gemak en geruststelling dat het 100% compatible is. Iemand anders wel noemenswaardige alternatieven gevonden? Ik heb een P2S met AMS pro.
Ik gebruik de laatste maanden vooral Elegoo, prima resultaten. Ervoor ook Sunlu. Betaalde recentelijk 100 euro 10kg bij Elegoo. Er is overigens ook een apart filament topic. Staat ook redelijk wat in.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:19
Ik wordt inmiddels flink chagrijnig van die Bambu filament voorraden.
PETG grijs, 3 keer mail gehad op voorraad, link in de mail: 0 voorraad (binnen 60 minuten op de link geklikt)
Nu geen mail, maar ik zie toevallig voorraad, direct 5 rollen besteld, winkelwagen update: 2 rollen, klik op betalen, winkel update winkelwagen leeg.
Probeer nu al 6 weken aan een rolletje van die zooi te komen om m'n project af te maken, ivm kleur verschil wil ik gewoon dezelfde filament als in het begin...
Noem mij NIET blij

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48
Ik kan het mij goed voorstellen @Zilverdael80 .

Ik heb op "mijn" lijstje ook wat PLA mat staan die al geruime tijd out-of-stock zijn. Hopelijk komt er wat morgen binnen zodat ik weer een bestelling kan plaatsen als ik tijd heb en op tijd ben :{
Zat vanmiddag tussendoor op marktplaats te kijken voor lege (reusable) spools (ik heb al een 3tal geprint met BL petg hf donkergrijs (33103), toevallig ook out of stock op dit moment) maar blijkbaar is er daar ook een handeltje met volle basic spool kleuren (zowel volledig als refill). Het blijkt dus ook wel wat centen op te leveren, waar anderen dan weer de dupe van zijn.
Ik had ook ergens hier gelezen dat ze in maart/april wat betere voorraden zouden krijgen, maar aan de andere kant- met de problemen in het midden-oosten en dus schepen die niet varen, is het maar de vraag of dit ook gehaald kan worden.

http://specs.tweak.to/5253

• ErwinN174
Sjowhan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:54:
Ik kan het mij goed voorstellen @Zilverdael80 .

Ik heb op "mijn" lijstje ook wat PLA mat staan die al geruime tijd out-of-stock zijn. Hopelijk komt er wat morgen binnen zodat ik weer een bestelling kan plaatsen als ik tijd heb en op tijd ben :{
Zat vanmiddag tussendoor op marktplaats te kijken voor lege (reusable) spools (ik heb al een 3tal geprint met BL petg hf donkergrijs (33103), toevallig ook out of stock op dit moment) maar blijkbaar is er daar ook een handeltje met volle basic spool kleuren (zowel volledig als refill). Het blijkt dus ook wel wat centen op te leveren, waar anderen dan weer de dupe van zijn.
Ik had ook ergens hier gelezen dat ze in maart/april wat betere voorraden zouden krijgen, maar aan de andere kant- met de problemen in het midden-oosten en dus schepen die niet varen, is het maar de vraag of dit ook gehaald kan worden.
Dat viel mij ook al op, soms 20 euro vragen voor rol. Dat is wel goede handel, als je er tijd voor heb. Ik had laatst snel een rol nodig, dan is het wel handig.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zilverdael80 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:47:
Ik wordt inmiddels flink chagrijnig van die Bambu filament voorraden.
PETG grijs, 3 keer mail gehad op voorraad, link in de mail: 0 voorraad (binnen 60 minuten op de link geklikt)
Nu geen mail, maar ik zie toevallig voorraad, direct 5 rollen besteld, winkelwagen update: 2 rollen, klik op betalen, winkel update winkelwagen leeg.
Probeer nu al 6 weken aan een rolletje van die zooi te komen om m'n project af te maken, ivm kleur verschil wil ik gewoon dezelfde filament als in het begin...
Noem mij NIET blij
Dat is inderdaad heel vervelend, welke kleur heb je nodig? Heb diverse petg op de plank liggen en dan kun je van mij een rol overnemen.

39

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:19
Fietsbel schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Dat is inderdaad heel vervelend, welke kleur heb je nodig? Heb diverse petg op de plank liggen en dan kun je van mij een rol overnemen.
Heel vriendelijk aangeboden, alleen gebruiken we die rollen best veel, gaan er snel 20 per maand door.
Het is gewoon lelijk om halverwege het project ineens van kleur te veranderen.
Als zakelijke klant kan je niet eens in back order plaatsen, erg frustrerend dus.

• Sjowhan
Zilverdael80 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Heel vriendelijk aangeboden, alleen gebruiken we die rollen best veel, gaan er snel 20 per maand door.
Als zakelijke klant kan je niet eens in back order plaatsen, erg frustrerend dus.
als consument ook niet hoor. Gewoon wachten op voorraad en hopen dat het beschikbaar is als je wilt bestellen..

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47
Zilverdael80 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Wissel naar Sunlu. Daar kan je via Alibaba volgens mij prima per pallet bestellen.

• Ferret
Ik heb mijn tweede AMS 2 binnen en die ga ik morgen aansluiten. Ik had een tijdje geleden een mooie riser geprint voor een enkele AMS en die heb ik dus straks over. Het is er eentje voor een P2S en mocht iemand interesse hebben dan kan ik kijken of ik hem weer uit elkaar kan halen en op jouw kosten versturen. Stuur maar een DM.

Het is deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4G0gvnhQajqOuit0s7PRXl3Hos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pS02rCiWNx6RBoULjTKK30yV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUfl7pjM-mH9XjVezSkKFwtkKlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUExStYtYcZKXI2PoPCyhS9z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga een plank maken tegen de muur waar ik de twee AMS'sen naast elkaar zet. Ik had ook al een rol van 5 meter PTFE gekocht maar wat blijkt, aan de nieuwe AMS zit al een heel lang stuk dus hou ik 5 meter over. Nou ja, komt wel een keer van pas.
Ik haal de houder van de externe spoel weg en sluit allebei de AMS'sen rechtstreeks aan op de ingangen achter op de printer. Bovendien heb ik er een externe voeding bij besteld dus nu kan ik drogen en printen tegelijk :P

• Ferret
Hm... Ik heb mijn 2e AMS 2 aangesloten. Beiden zitten nu met de 6-pins kabel op de printer en ook beiden de PTFE tubes achterop de printer.

Echter, op mijn display staan ze net andersom afgebeeld. Ik heb op de printer de kabels al verwisseld maar dat helpt niet. Weet iemand een truukje (behalve de PTFE tubes op de AMS'sen verwisselen) hoe ik dit kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLYfjloMTNKMfrTQaIobEe88eJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pg5vC5j6FGKBSJ3wQtLobEwv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqQbj9UYhDvMtLlmALJOYDpxsHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0CTE1oau3DaI8oiW7UATMQJ.jpg?f=fotoalbum_large

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Ferret schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:59:
Hm... Ik heb mijn 2e AMS 2 aangesloten. Beiden zitten nu met de 6-pins kabel op de printer en ook beiden de PTFE tubes achterop de printer.

Echter, op mijn display staan ze net andersom afgebeeld. Ik heb op de printer de kabels al verwisseld maar dat helpt niet. Weet iemand een truukje (behalve de PTFE tubes op de AMS'sen verwisselen) hoe ik dit kan doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De AMS die nu links staat omwisselen met degene die nu rechts staat?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:55
IN de wiki kan je het e.e.a. vindenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZjMOilj4wtVEHJw74ByceX-4Vk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i7sg17ANunywN3JWpaNwseOL.png?f=fotoalbum_large

• ShadowBumble
  • Laatst online: 20:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Inmiddels is mijn set ook binnen gekomen zowel de P2S combo als het Filament. Super happy mee nu lekker beetje experimenteren maar eerst even wachten tot de calibratie klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ku-lpkztJ9NgHXHHdJfvcwuN4Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYiP9t3rZmurpnOO8NXVe4hk.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnxiontG1RvyTH6Ssi2QwHfpc_8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AkezGKFxBBpC9HCTi2Z6wiu.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerst zal benchy wel de pineaut zijn om te printen soort mandatory initiatie print denk ik dan maar en dan eerst maar even

- Riser
- Drawer eronder ( En poopshoot )

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 06-03-2026 18:47 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Ferret
Thanx!!! Ik ga zo meteen effies kijken _/-\o_

• Ferret
Nou, ik heb wel tig keer die AMS id's gereset en op tig verschillende keren de kabels weer aangesloten maar de volgorde wijzigde niet dus uiteindelijk heb ik ze maar fysiek omgewisseld.

Wat ik wel een beetje verwarrend vind, maar dat is een kwestie van ontdekken vermoed ik, is dat als ik nu een print in BS open heb staan en ik sync BS met de AMS'sen en vervolgens een rol wil toewijzen aan de print me dat niet helemaal duidelijk is hoe ik dat moet doen. Maar daar kom ik vast wel achter :)
Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:09:
Nou, ik heb wel tig keer die AMS id's gereset en op tig verschillende keren de kabels weer aangesloten maar de volgorde wijzigde niet dus uiteindelijk heb ik ze maar fysiek omgewisseld.
Je kunt in het ams menu op de printer aangeven wie waarop zit. Je wijst de AMS unit aan en dan komt ie zelf al met 'Join left' of 'Join right', afhankelijk van waarop de unit op dat moment is ingesteld.

• rinkel
Ferret schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:09:

Wat ik wel een beetje verwarrend vind, maar dat is een kwestie van ontdekken vermoed ik, is dat als ik nu een print in BS open heb staan en ik sync BS met de AMS'sen en vervolgens een rol wil toewijzen aan de print me dat niet helemaal duidelijk is hoe ik dat moet doen. Maar daar kom ik vast wel achter :)
na sync, rechtermuisknop op voorwerp, change filament (onderste uit de lijst)

• goodfella
Even mijn gedachtes valideren over de "load" en "unload" optie op een AMS (Pro).

Soms zie ik de "unload" optie niet. Begrijp ik goed, dat de "unload" alleen komt te staan als optie, als dit de actieve filament is? Dus de overige drie filamenten kunnen vervangen worden zonder de "unload" knop maar wel met de "load" knop uiteindelijk.

• Sjowhan
Sindsdat ik mijzelf tot de bambulab familie mag noemen (p2s met ams2pro) heb ik al een aantal succesvolle printjes gemaakt/geprint.
Nu heb ik 2 dingen waar ik nog niet het antwoord op weet, en hoop dat jullie dit wel hebben.

De filament die ik voor beide "cases" gebruikt heb, is van esun (pla basic zwart). Ik verdenk dat het 'gewoon' de kwaliteit van dit merk is die dit veroorzaakt (of de droogte ervan, de ams geeft nu ~30% aan, ik heb begrepen dat idealiter zeker naar 10% of zelfs minder moet), maar misschien is het iets anders waar ik zelf aan moet denken...

1) Vanochtend een nieuwe print aangezet, met ongeveer nog ~300gr filament op de spool. Zover ik kan herinneren heb ik de userpreset van esun wel in BL Studio geladen bij deze print. Na ~1.5u wezen kijken, en onderstaande situatie tegen gekomen. Ik herken dit als een 'spaghetti' issue maar ik heb geen flauw idee wat de oorzaak hiervan is. Ik heb voor nu een nieuwe spool BL Basic zwart gepakt en dezelfde print gestart om te kijken of dit verbeterd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubHL6wrcM0SPpq5KkMsfWm5pDPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2LQfIzp2h9zf2cZk6B1UP61a.jpg?f=user_large

2) een eerdere print was een van de hoeken wat "smoezig" geprint. Ik verdenk dat het (opnieuw) aan de droogte van de filament ligt, maar wellicht hebben jullie andere ideeën/verklaringen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ-e-HtrLT8s0ViwEaYBuc0Gfg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6HmlbeCZK4vR2OzPdIc1zzGy.jpg?f=user_large

• goodfella
Ik vermoed warping door die inblazende ventilatie. het misvormde gedeelte zat waarschijnlijk rechtsachterin?!

Vanochtend ook een vervormd bakje aangetroffen in mijn P2S.

Ik ga toch maar eens dit gebruiken https://makerworld.com/en...iffuser#profileId-2464793

• Sjowhan
goodfella schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:05:
Ik vermoed warping door die inblazende ventilatie. het misvormde gedeelte zat waarschijnlijk rechtsachterin?!

Vanochtend ook een vervormd bakje aangetroffen in mijn P2S.

Ik ga toch maar eens dit gebruiken https://makerworld.com/en...iffuser#profileId-2464793
Goeie tip, en nu je het zo noemt lijkt dit inderdaad ook zo te zijn :) . Inderdaad is dit rechtsachter (ook het bakje was iets vervormd re-a).
Ik heb voordat ik tot aankoop overging behoorlijk wat video's gekeken en artikelen gelezen waar dit ook werd genoemd. Goed om straks na een nieuwe print maar te regelen, ik denk zelfs dat ik je gelinkte print al gebookmarkt had :+

• ShadowBumble
  • Laatst online: 20:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sjowhan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Goeie tip, en nu je het zo noemt lijkt dit inderdaad ook zo te zijn :) . Inderdaad is dit rechtsachter (ook het bakje was iets vervormd re-a).
Ik heb voordat ik tot aankoop overging behoorlijk wat video's gekeken en artikelen gelezen waar dit ook werd genoemd. Goed om straks na een nieuwe print maar te regelen, ik denk zelfs dat ik je gelinkte print al gebookmarkt had :+
Die staat bij mij ook nog op het programma voor de wat grotere prints, was alleen nog even aan het kijken of het verstandig is om hiervoor PETG te gebruiken maar ik zie dat in het profiel ook staat dat het aan te raden is om gewoon PETG te gebruiken hiervoor ivm de warme kamer.

[ Voor 13% gewijzigd door ShadowBumble op 08-03-2026 12:12 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Broodro0ster
Sjowhan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:52:
Sindsdat ik mijzelf tot de bambulab familie mag noemen (p2s met ams2pro) heb ik al een aantal succesvolle printjes gemaakt/geprint.
Nu heb ik 2 dingen waar ik nog niet het antwoord op weet, en hoop dat jullie dit wel hebben.

De filament die ik voor beide "cases" gebruikt heb, is van esun (pla basic zwart). Ik verdenk dat het 'gewoon' de kwaliteit van dit merk is die dit veroorzaakt (of de droogte ervan, de ams geeft nu ~30% aan, ik heb begrepen dat idealiter zeker naar 10% of zelfs minder moet), maar misschien is het iets anders waar ik zelf aan moet denken...

1) Vanochtend een nieuwe print aangezet, met ongeveer nog ~300gr filament op de spool. Zover ik kan herinneren heb ik de userpreset van esun wel in BL Studio geladen bij deze print. Na ~1.5u wezen kijken, en onderstaande situatie tegen gekomen. Ik herken dit als een 'spaghetti' issue maar ik heb geen flauw idee wat de oorzaak hiervan is. Ik heb voor nu een nieuwe spool BL Basic zwart gepakt en dezelfde print gestart om te kijken of dit verbeterd.
[Afbeelding]

2) een eerdere print was een van de hoeken wat "smoezig" geprint. Ik verdenk dat het (opnieuw) aan de droogte van de filament ligt, maar wellicht hebben jullie andere ideeën/verklaringen?
[Afbeelding]
Je hebt last van warping. In jouw groot bakje zie je dat de rand omhoog gekomen is en daardoor krijg je geen mooi geprint vlak want het filament wordt namelijk tegen de nozzle aangedrukt door het warpende object.

Dat kleine objectje is door warping los gekomen en dan gaat de printer in de lucht verder printen en krijg je spaghetti. Je kan skip object doen en dan losgekomen onderdeel overslaan als je er op tijd bij bent.

De aux fan veroorzaakt in vele gevallen warping. Ik zet die eigenlijk altijd uit, tenzij ik een stevige overhang moet koelen. Wel de deur op een kiertje zetten tegen te warme chamber temps.

En uiteraard ook eens jouw plaat goed wassen met warm water en dreft. Door de plaat aan te raken met jouw vingers, krijg je een laagje vet waardoor de print niet goed meer hecht aan de plaat en dan krijg je warping of loskomende stukken.

Het bed naar 60°C brengen kan ook helpen bij warping. Hopelijk lukt het met deze tips :)

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:29
Ik herken bovenstaande issues goed. Ook een P2S met AMS2 hier.
Probeer al tijden dit model te printen maar lukt maar NIET zonder dat de bodem warpt. Zie ook foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo0hd239-H7icT_ZiwywBkUFTWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzxpiulGOkooBTEFpd0jJ7K6.jpg?f=fotoalbum_large

Het valt minder op door de pootjes maar wat ik ook doe, elke print trekken de hoeken omhoog. Heb ook al enkele geprobeerd met een supertack plate. Al eens met warmer bed temp geprobeerd, niets helpt.

Heb genoemd model voor de rechter aux ook geprint (in PETG) met de verwachting dat dat alles zou oplossen. Zelfde probleem nog daarna…

De eerste keer aux diffusor printen ging trouwens flink mis. Flinke Nozzle Clog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw4GMIijXDChUmTdwvwVIUft12I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eE2LV8Qicz2sAgA2p2lDlaa4.jpg?f=fotoalbum_large

PETG zat compleet vastgekoekt om en aan de nozzle. Uiteindelijk kunnen schoonmaken en oa doorgeprikt. Daarvoor mislukte de kratjes ook al maar toch voelt het ergens ook dat sindsdien mijn prints falen. Rond die tijd was echter ook nieuwe firmware. Netjes uitgevoerd, powercycle + calibratie. Ook daar gaan vermoedens naar uit haha.

Ook spaghetti nu diverse malen gehad sinds die tijd. Zelfs benchy blijft opeens niet meer aan de plaat hechten (zowel native plate niet alsmede supertack). Met lijk wel maar daarvoor hoefde ik voor hetzelfde model geen lijm te gebruiken…?
Uiteraard ook al diverse malen plates goed schoongemaakt.

Ben inmiddels beetje lost hoe dit nog op te lossen. Of dat het misschien toch aan het model ligt? Benieuwd of iemand anders met een p2s deze wel succesvol geprint krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 08-03-2026 15:23 ]

• PjotrStroganov
Heb de H2s nu een paar dagen en zeer tevreden. Wat me positief opvalt is dat ie zo lekker stil is. Jammer alleen is dat de pre-print calibratiestappen wel weer luidruchtig en langdurig zijn met nieuw filament.

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
Klein vraagje voor de mensen die van de H2D naar de H2C zijn gegaan,
missen jullie de extra ruimte die de H2D heeft over de H2C.

Zelf ben ik nog aan het overwegen om mijn H2D te verkopen en een H2C te kopen of toch te wachten op de upgrade set.

Merk nu wel vaak dat ik het volledige blad gebruik van de H2D maar ook veel prints doe met meer dan 4 kleuren per laag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4Rqo1zxc0ztb9pFWAK38qmsJPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YeEtKuqO9lfV2wUEw6cd5gjl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door bdevogt op 08-03-2026 15:36 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• DeGroteMuis
goodfella schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:49:
Even mijn gedachtes valideren over de "load" en "unload" optie op een AMS (Pro).

Soms zie ik de "unload" optie niet. Begrijp ik goed, dat de "unload" alleen komt te staan als optie, als dit de actieve filament is? Dus de overige drie filamenten kunnen vervangen worden zonder de "unload" knop maar wel met de "load" knop uiteindelijk.
Ik gebruik bij normaal gebruik geen load of unload met de AMS of AMS2, dat doet hij vanzelf. Als ik een rol wil wisselen, gewoon het knopje op de feeder indrukken, laatste paar cm oude filament eruit, nieuwe erin. Als er iets misgegaan is kan je unload wel nodig hebben, dan is het alleen van toepassing op de actieve rol, de andere rollen zitten wel in de AMS, maar zijn niet in de extruder 'geladen'.

• DeGroteMuis
bdevogt schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:33:
Klein vraagje voor de mensen die van de H2D naar de H2C zijn gegaan,
missen jullie de extra ruimte die de H2D heeft over de H2C.

Zelf ben ik nog aan het overwegen om mijn H2D te verkopen en een H2C te kopen of toch te wachten op de upgrade set.

Merk nu wel vaak dat ik het volledige blad gebruik van de H2D maar ook veel prints doe met meer dan 4 kleuren per laag.
[Afbeelding]
De upgrade set komt ook met een kleinere build plate, dus als je al zeker bent dat je de H2C wil, hoef je niet te wachten op de upgrade. Voor meer dan 4 kleuren zonder extra waste heb je natuurlijk wel 2 AMS nodig, maar dat wist je vast al.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
goodfella schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:49:

Load/unload slaat voor zover ik het met 1,5 jaar P1S Combo heb ervaren op het laden van filament in de printer/extruder, niet het plaatsen of verwijderen van filament in de AMS. Dat doe je simpelweg door de feederknop in te drukken bij de rol die je wilt wisselen, stukje met de hand er uit trekken en de volgende rol plaatsen.

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
DeGroteMuis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:10:
[...]

De upgrade set komt ook met een kleinere build plate, dus als je al zeker bent dat je de H2C wil, hoef je niet te wachten op de upgrade. Voor meer dan 4 kleuren zonder extra waste heb je natuurlijk wel 2 AMS nodig, maar dat wist je vast al.
inderdaad wist ik van de 2 AMS'en :)
meer of mensen de extra ruimte missen als ze gewisseld zijn naar de H2C,
denk dat ik mijn H2D maar te koop ga zetten zodat ik niet de ombouw hoef te doen :)

Even zitten te lezen wat de problemen na een ombouw zouden kunnen zijn die niet onder garantie vallen en schrikt me toch een beetje af

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:35
bdevogt schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:42:
[...]

inderdaad wist ik van de 2 AMS'en :)
meer of mensen de extra ruimte missen als ze gewisseld zijn naar de H2C,
denk dat ik mijn H2D maar te koop ga zetten zodat ik niet de ombouw hoef te doen :)

Even zitten te lezen wat de problemen na een ombouw zouden kunnen zijn die niet onder garantie vallen en schrikt me toch een beetje af
laat maar weten, ik ben juist in de markt voor een nieuwe H2D, maar misschien is gebruikt ook een goede optie.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

Pagina: 1 ... 134 135 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.