Ah. Ik ben nieuw met 3D printen. En ik denk dat daar mijn aanname mis gaat. Er is dus een nuance: extruder/printer loading en AMS loading. Dus enkel als het 'vast' zit, dan unloading gebruiken, voor de anderen de AMS-druk knopjes.MissingDog schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:36:
[...]
Load/unload slaat voor zover ik het met 1,5 jaar P1S Combo heb ervaren op het laden van filament in de printer/extruder, niet het plaatsen of verwijderen van filament in de AMS. Dat doe je simpelweg door de feederknop in te drukken bij de rol die je wilt wisselen, stukje met de hand er uit trekken en de volgende rol plaatsen.
Ik heb mijn H2C sinds vrijdag in huis. Op mijn X1C deden de standaard profielen het eigenlijk altijd prima. Flowrate stond daar altijd op 0.98 voor Bambu basic PLA en generic PLA.
Op de H2C merk ik constant bijna underextrusion. Flowrate staat op 0.99 voor Bambu PLA en 0.98 voor generic. Voor mijn eSun matte moet ik naar 1.035 gaan en voor eSun ePLA+HF 1.008.
Anders heb ik gewoon gaps op de top layers en ook op de first layer valt het goed op. Ook de Bambu profielen lijken licht te underextruden. Het is beter dan met eSun, maar op de eerste laag heb ik soms gaps.
Ofwel gaat de bed probing niet helemaal goed ofwel zijn de profielen nog niet optimaal? Hoewel ik denk dat de profielen grotendeels gelijk zouden moeten zijn aan de H2D want de linker nozzle is hetzelfde en er zijn geen aparte instellingen voor de rechter nozzle in de filament profielen.
Ik zie de buffer netjes werken, dus ik zou denken dat het PTFE goed zit. Ik heb de PTFE tubes mooi op maat gedaan zodat ze niet te lang zijn, maar ook niet te kort en knikken.
Op zich zien de prints er verder erg goed uit als je niet naar de bovenste en onderste layer kijkt. VFA's zijn veel beter dan op de X1C.
First layer met Bambu Basic PLA profiel (en ook Bambu basic pla filament). PA is gekalibreerd. Mijn manuele waarde wijkt ook niet veel af van de automatische kalibratie. 0.024 vs 0.026 dus PA is goed.
:strip_exif()/f/image/YcRnRgA7MF4DTCThiTA5A83r.jpg?f=fotoalbum_large)
Second layer (niet letten op het losse draadje, ik had eventjes pauze gedrukt om de foto te maken)
:strip_exif()/f/image/M0WTaS7X2xQZW2w2JvWcwgPl.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT: scraper is klaar. Bovenkant ziet er goed uit, al is het lastig te zien met wit filament. Ik heb die zelf gesliced en niet van de SD kaart gedownload. Flow mocht misschien iets hoger zijn, maar al bij niet verkeerd.
Hier nog een testprintje waarbij je beter de flowrate kunt beoordelen. Het was een klein testje met een PETG interface. Je ziet dat de onderkant last heeft van underextrusion, het gedeelde op de support is nagenoeg perfect en de bovenkant is ook perfect. Naar de gaatjes in het grijze PETG filament hoef je niet te kijken. Dat filament was niet gecalibreerd.
Het lijkt alsof bed leveling een te hoge Z offset aanhoudt na het levelen. Ik heb de initiële calibratie door lopen met nieuwe nozzles zonder geladen filament, dus blobs waren er niet. Voor mijn prints nadien heb ik auto leveling gekozen voor bed leveling en ik zie hem effectief nog levelen, maar niet niet op alle punten heb ik de indruk.
Ik heb wel de firmware geupdate na het doorlopen van de calibraties, want de print start daarmee i.p.v. te updaten. Dus misschien maar eerst eens alles opnieuw doorlopen.
:strip_exif()/f/image/XV708zOMm861ffNcyEgFlYrm.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de H2C merk ik constant bijna underextrusion. Flowrate staat op 0.99 voor Bambu PLA en 0.98 voor generic. Voor mijn eSun matte moet ik naar 1.035 gaan en voor eSun ePLA+HF 1.008.
Anders heb ik gewoon gaps op de top layers en ook op de first layer valt het goed op. Ook de Bambu profielen lijken licht te underextruden. Het is beter dan met eSun, maar op de eerste laag heb ik soms gaps.
Ofwel gaat de bed probing niet helemaal goed ofwel zijn de profielen nog niet optimaal? Hoewel ik denk dat de profielen grotendeels gelijk zouden moeten zijn aan de H2D want de linker nozzle is hetzelfde en er zijn geen aparte instellingen voor de rechter nozzle in de filament profielen.
Ik zie de buffer netjes werken, dus ik zou denken dat het PTFE goed zit. Ik heb de PTFE tubes mooi op maat gedaan zodat ze niet te lang zijn, maar ook niet te kort en knikken.
Op zich zien de prints er verder erg goed uit als je niet naar de bovenste en onderste layer kijkt. VFA's zijn veel beter dan op de X1C.
First layer met Bambu Basic PLA profiel (en ook Bambu basic pla filament). PA is gekalibreerd. Mijn manuele waarde wijkt ook niet veel af van de automatische kalibratie. 0.024 vs 0.026 dus PA is goed.
:strip_exif()/f/image/YcRnRgA7MF4DTCThiTA5A83r.jpg?f=fotoalbum_large)
Second layer (niet letten op het losse draadje, ik had eventjes pauze gedrukt om de foto te maken)
:strip_exif()/f/image/M0WTaS7X2xQZW2w2JvWcwgPl.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT: scraper is klaar. Bovenkant ziet er goed uit, al is het lastig te zien met wit filament. Ik heb die zelf gesliced en niet van de SD kaart gedownload. Flow mocht misschien iets hoger zijn, maar al bij niet verkeerd.
Hier nog een testprintje waarbij je beter de flowrate kunt beoordelen. Het was een klein testje met een PETG interface. Je ziet dat de onderkant last heeft van underextrusion, het gedeelde op de support is nagenoeg perfect en de bovenkant is ook perfect. Naar de gaatjes in het grijze PETG filament hoef je niet te kijken. Dat filament was niet gecalibreerd.
Het lijkt alsof bed leveling een te hoge Z offset aanhoudt na het levelen. Ik heb de initiële calibratie door lopen met nieuwe nozzles zonder geladen filament, dus blobs waren er niet. Voor mijn prints nadien heb ik auto leveling gekozen voor bed leveling en ik zie hem effectief nog levelen, maar niet niet op alle punten heb ik de indruk.
Ik heb wel de firmware geupdate na het doorlopen van de calibraties, want de print start daarmee i.p.v. te updaten. Dus misschien maar eerst eens alles opnieuw doorlopen.
:strip_exif()/f/image/XV708zOMm861ffNcyEgFlYrm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Broodro0ster op 10-03-2026 17:02 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb zojuist de P2S ontvangen en de calibratie doorlopen. Hij is nu de scraper aan het printen en alles lijkt goed te gaan. Maar klopt het dat de printer zo staat te trillen?
Bij grote bewegingen zie je de machine gewoon op en neer schudden.
Heb ik ook. De mijne staat, helaas noodgedwongen, om een Ikea Kallax kast, verstevigd met zware dumbells en een zware draaitafel ernaast, en alsnog swingt het de pan uit.
Op zich zou het vrij plug and play moeten zijn als je Bambu filamenten gebruikt. Al is plug and play relatief. Je zou verwachten dat de flowrates enzo gekalibreerd zijn. Maar zelfs met mijn reeds manueel gekalibreerde filamenten gaat de first layer niet altijd goed. En ik heb geen failures ofzo, maar ik zou wel graag een mooi laagje willen zonder groeven er in.wim62 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:03:
Is dus geen plug&play printer .
Over het printen, instellen van multimaterial supports, efficient instellen van de Vortek heb je best wat achterliggende kennis denk ik. Ik zou een H2C niet aanraden aan een beginner. Die kan beter met een A1 of P2S van start.
Zelf heb ik al 6 jaar ervaring met 3D printen en verschillende machines, dus ik heb best wat ervaring. Eigenlijk gaat alles wel prima op H2C, maar de flow rates voor mijn eSun filamenten zijn sowieso te laag en na het kaliberen heb ik vaak nog under extrusion op de eerste layer met zowel Bambu filament icm default profielen als met mijn gekalibreerde eSun profielen. Dat gaat dus niet helemaal als verwacht.
Ik ben nu de bed leveling calibraties opnieuw aan het doorlopen (gewoon en high temp), dus ik ben benieuwd als dat iets oplost. En anders ga ik maar eens een ticketje inschieten want zowel mijn Prusa als Bambu X1C doen het gewoon perfect met de stock profielen voor de aanwezige filamenten in hun database.
Ja, dat is normaal. Dat is door de stevige acceleratie. Als je acceleratie wat lager zet, gaat die minder schudden. Je gaat wat trager printen, maar wellicht ook iets strakkere prints.SacredRose schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Ik heb zojuist de P2S ontvangen en de calibratie doorlopen. Hij is nu de scraper aan het printen en alles lijkt goed te gaan. Maar klopt het dat de printer zo staat te trillen?
Zo'n H2 printer schud trouwens nog veel meer. Die toolhead is is 3x zo groot en zwaar al die van een P2S.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Het is inderdaad wel te verwachten met hoe snel hij beweegt. Daar kan de oude Ender 3 echt niet tegen op.
De eerste print is nu net klaar met 123-3d PLA omdat de meebestelde rol nog niet geleverd is en het resultaat is echt wel strakker dan ik gewend ben.
De eerste print is nu net klaar met 123-3d PLA omdat de meebestelde rol nog niet geleverd is en het resultaat is echt wel strakker dan ik gewend ben.
Dat is by design. Het is alleen wel prettig als de kast/tafel waar de printer op/in staat een beetje stevig is, en bij voorkeur verankerd aan de muur oid. Je moet vooral dat swingen niet tegen proberen te gaan. Het heeft geen invloed op het printresultaat. Anders zou Bambu nooit die rubberen poten hebben gebruikt, maar massieve poten eronder hebben gezet. Het idee is volgens mij dat de bewegingen nu enigszins vloeiend gaan. Als ie massieve poten zou hebben, beweegt ie alsnog; er gaat immers een zware toolhead heel snel heen en weer in een vrij hoog apparaat. Je zou in dat geval wat bruuskere bewegingen krijgen die (denk ik) juist effect zouden hebben op de printkwaliteit.SacredRose schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:53:
Bij mij staat ie op een werkblad dat aan de muur vast zit en aan de voorkant poten heeft. Staat zo vast als een huis. Printer lekker laten swingen...
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Na een update altijd weer even calibratie doen. Ik doe het ook altijd na het onderhoud.Broodro0ster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:13:
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Het is zo plug&play als het kan. De huidige generatie 3D printers, zelfs die van Creality, zijn tot op zekere hoogte plug&play. Vrijwel allemaal kunnen ze na hun setup en calibratie zonder problemen meteen aan het werk worden gezet. Maar er kan altijd iets anders aan de hand zijn. Je kunt het bedienen van het apparaat wel makkelijk maken, veel automatiseren en proberen van alles op te vangen met sensoren en slimme programmering, maar er zullen altijd situaties zijn waarin er problemen optreden. Het is een complex electro-mechanisch apparaat. Vroeg of laat verloopt een instelling of mist de 'AI' iets en heb je een fail.wim62 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:03:
Is dus geen plug&play printer.
De calibraties opnieuw gedaan en mijn first layer is perfect nu! Heb ik ook de engineering sheet gebruikt i.p.v. de textured al denk ik niet dat het iets uitmaakt, maar die is toch net iets vlakker.
Er moet toch iets mis gegaan zijn door de firmware update of bij de eerste calibratie.
Er moet toch iets mis gegaan zijn door de firmware update of bij de eerste calibratie.
En nu bed leveling perfect is, begonnen aan de onderdelen voor de afzuiging. Ik moet zeggen dat het erg warm was in mijn bureau na een avondje gamen + de hele nacht ABS printen met 60°C chamber temp. En geen nare geurtjes icm de recirculatie filter op de H2 en mijn gemodde Ikea filter met geactiveerde carbon pellets.
:strip_exif()/f/image/szohZ7R0IQlLfPD1PvLyyNlD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/szohZ7R0IQlLfPD1PvLyyNlD.jpg?f=fotoalbum_large)
@Broodro0ster Dat ziet er sjiek uit! Eigen ontwerp?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik wou zelf iets maken, maar toen zag ik deze: https://makerworld.com/en...updated#profileId-2013378Naalroc schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:46:
@Broodro0ster Dat ziet er sjiek uit! Eigen ontwerp?
Die gast heeft dat uitstekend gemaakt dus ben ik daarvan enkele onderdelen aan het printen. Ik wil wel een airmix optie om niet teveel negative pressure hebben op de printer, dus dat ga ik zelf nog ontwerpen.
Hmm, ook maar eens kijken naar m'n plaat... Laatste tijd ook niet de perfecte prints die ik gewend was.Broodro0ster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 00:16:
De calibraties opnieuw gedaan en mijn first layer is perfect nu! Heb ik ook de engineering sheet gebruikt i.p.v. de textured al denk ik niet dat het iets uitmaakt, maar die is toch net iets vlakker.
[Afbeelding]
Ik heb tijdens mijn levering van de P2S ook PETG HF mee besteld en dacht, het wordt nu tijd om daar eens een mooie scraper van te maken, dus filament geladen. En dacht gelijk even de nozzle vervangen opgezocht hoe of wat, nou schijnt een kwestie te zijn van (bijna) click en klaar dus nozzle vervangen van 0.4 standaard naar de 0.4 Gehard HF. In het menu aangepast en hij is nu bezig met de print van de scraper.
Echter viel mij wel na de swap toen ik de nozzle wilde opruimen dat er dus in de oude nozzle nog wel filament zit, is er een stap die ik ergens gemist heb of is het normaal dat er in de nozzle altijd filament achter blijft ? Ik had ergens verwacht dat die helemaal leeg en schoon zou zijn maar misschien is dat mijn eigen (verkeerde) opvatting ?
Echter viel mij wel na de swap toen ik de nozzle wilde opruimen dat er dus in de oude nozzle nog wel filament zit, is er een stap die ik ergens gemist heb of is het normaal dat er in de nozzle altijd filament achter blijft ? Ik had ergens verwacht dat die helemaal leeg en schoon zou zijn maar misschien is dat mijn eigen (verkeerde) opvatting ?
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Volkomen normaal, dat stukje blijft over na/onder het afsnijden, en is wat de printer telkens uitpoept als je een printje start of kleur wisselt.ShadowBumble schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:25:
Ik heb tijdens mijn levering van de P2S ook PETG HF mee besteld en dacht, het wordt nu tijd om daar eens een mooie scraper van te maken, dus filament geladen. En dacht gelijk even de nozzle vervangen opgezocht hoe of wat, nou schijnt een kwestie te zijn van (bijna) click en klaar dus nozzle vervangen van 0.4 standaard naar de 0.4 Gehard HF. In het menu aangepast en hij is nu bezig met de print van de scraper.
Duidelijk ! Thanks voor het vlotte antwoordIschium schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:31:
[...]
Volkomen normaal, dat stukje is wat de printer telkens uitpoept als je een printje start of kleur wisselt.
Voorlopig gebruikt ik deze nozzle wel even voor de riser en een lade onder de printer voor alle tools want die beginnen hard uit te breiden
- Klein Kniptangtje
- Isopropol
- Brimming tool
- Microvezel doekjes
en dan moet er nog even een cleaning setje komen ( naalden etc ), misschien nog wat tangetjes voor binnen gebruik nu enkel vrij grote tangen set etc, zucht waar ben ik aan begonnen
Welke printer heb je? Toevallig ook een firmware update gedaan?MC Taz Man schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Hmm, ook maar eens kijken naar m'n plaat... Laatste tijd ook niet de perfecte prints die ik gewend was.
Ik zou het eens op een niet textured plate doen als je die hebt en de nozzle eerst even manueel goed schoonmaken.
Wat ik wel niet goed snap is dat je de machine uitpakt, de calibraties moet doorlopen bij de eerste opstart en dan staat er in 90% van de gevallen een firmware update klaar die mogelijks die calibraties ongeldig maakt.
Waarom niet eerst vragen als je wil updaten voordat de calibraties starten? Want alle calibraties samen nemen toch wel 1.5-2h in beslag op de H2C. Beetje lullig om dat 2x te doorlopen.
X1c & ik loop al mee sinds de kickstarterBroodro0ster schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:23:
[...]
Welke printer heb je? Toevallig ook een firmware update gedaan?
Ik zou het eens op een niet textured plate doen als je die hebt en de nozzle eerst even manueel goed schoonmaken.
Wat ik wel niet goed snap is dat je de machine uitpakt, de calibraties moet doorlopen bij de eerste opstart en dan staat er in 90% van de gevallen een firmware update klaar die mogelijks die calibraties ongeldig maakt.
Waarom niet eerst vragen als je wil updaten voordat de calibraties starten? Want alle calibraties samen nemen toch wel 1.5-2h in beslag op de H2C. Beetje lullig om dat 2x te doorlopen.
Overigens doe ik maandelijks onderhoud, waar een volledige kalibratie gewoon onderdeel van is. De printer wordt dan verplaatst en daarmee nooit perfect teruggezet, ergo kalibreren.
Ik heb een bestand gedownload van Thingiverse. Een 8n uren print die er tot ca 95% geweldig uitzag, binnen en buitenzijde. Buitenzijde bleef perfect echter binnenzijde maakt hij de wand niet meer dicht. Kan iemand zo'n bestand repareren?
:strip_exif()/f/image/CUyxNJETs9ERv4DH3yqqWj1w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CUyxNJETs9ERv4DH3yqqWj1w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door RobSig op 11-03-2026 19:26 ]
Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10
Je had geen support gebruikt, neem ik aan?
En repareren? Is dat nodig? In het zicht?
Als ik zoiets heb met een aantal losse draden in de top van een voorwerp, of een 'brug', dan druppel ik er wat CA lijm op en laat dat drogen, waardoor het weer 1 geheel wordt. Maar mooier wordt het niet, al kan je het dan wèl bewerken / schuren e.d.
En repareren? Is dat nodig? In het zicht?
Als ik zoiets heb met een aantal losse draden in de top van een voorwerp, of een 'brug', dan druppel ik er wat CA lijm op en laat dat drogen, waardoor het weer 1 geheel wordt. Maar mooier wordt het niet, al kan je het dan wèl bewerken / schuren e.d.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Neen, geen support. Zat ook niet in bestand-omschrijving. Is geen zichtwerk maar binnenzijde desktop speaker en die wil ik eigenlijk wel dicht hebben.
https://www.thingiverse.com/thing:4731920
Ik kan er echter slecht bij. Wat voor CA lijm is dat?
[ Voor 11% gewijzigd door RobSig op 11-03-2026 19:53 ]
Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 7,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, 2x BAT 10
Dat het niet omschreven is, maakt het niet minder logisch dat er supports moeten komen, de printer kan nl niet in het luchtledige printen.RobSig schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:50:
Neen, geen support. Zat ook niet in bestand-omschrijving. Is geen zichtwerk maar binnenzijde desktop speaker en die wil ik eigenlijk wel dicht hebben.
Mijn advies is altijd eerst slicen & dan het resultaat ff na gaan op zwevende zaken. Dat, óf gewoon auto supports altijd aanzetten.
Gua fixen... Geen idee. Persoonlijk zou ik, indien het écht dicht moet zijn, gewoon opnieuw printen mét supports.
Print nu 1 met auto support aan. Ben benieuwd!MC Taz Man schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:21:
[...]Mijn advies is altijd eerst slicen & dan het resultaat ff na gaan op zwevende zaken. Dat, óf gewoon auto supports altijd aanzetten.
Ze de eerste printjes zijn eruit, enige wat toe nu toe tegenviel is de scraper, ik had de "Ultimate Scraper v2" geprint in PETG. super strak gelukt en fijn in gebruik ligt ook fijn in de hand maar het enige nadeel is dat na een keer gebruiken het brede "blade" aan einde al begint af te krullen.
Dus vanmiddag toch nog maar even een scraper printen waar een echt blade op kan.
Dus vanmiddag toch nog maar even een scraper printen waar een echt blade op kan.
Dat is Cyano Acrylaat, oftewel superglue, of wel secondenlijmRobSig schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:50:
Daarmee plak je eigenlijk alles wat je kunt printen; voorzichtig dat je niet je vingers aan elkaar plakt.
Ik weet niet of die 'autosupport' dat goed gaat doen, maar dat kun je nú al wel zien, want dan is hij nu al in het midden de basis van de support aan het opbouwen. zo niet, afbreken en actief aanzetten. Ben je bekend met het plaatsen van supports waar jij ze hebben wilt? "Painting supports"?RobSig schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:12:
[...
Print nu 1 met auto support aan. Ben benieuwd!
Edit: en heb je het vakje "enable support" wel aangevinkt?
[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 12-03-2026 08:36 ]
Naalroc schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Ik weet niet of die 'autosupport' dat goed gaat doen, maar dat kun je nú al wel zien, want dan is hij nu al in het midden de basis van de support aan het opbouwen. zo niet, afbreken en actief aanzetten. Ben je bekend met het plaatsen van supports waar jij ze hebben wilt? "Painting supports"?
Edit: en heb je het vakje "enable support" wel aangevinkt?
:strip_exif()/f/image/Xr6hm51NFtYEJhKr90poGjXw.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens Voorvertoning moet dit goed komen.
Maar dat kun je nú al zien, want dan heeft hij de basis van de support al op de base plate gelegd
Hier ben ik tevreden mee! Is geen zichtwerk.
(Foto laadt niet)
(Foto laadt niet)
[ Voor 76% gewijzigd door RobSig op 12-03-2026 16:59 ]
Vanmorgen lukte het uploaden toch ook? stapje overgeslagen denk ik....RobSig schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:58:
Hier ben ik tevreden mee! Is geen zichtwerk.
(Foto laadt niet)
Ik zit nog volop in mijn "verbeter de printer" fase waarbij ik begonnen ben met kleine verbeteringen,
- Full Plastic Scraper
- Blade Scraper
- Custom Bumper met naam van de printer om het display.
- Handvat voor een microvezel doekje om de buildplate goed schoon te kunnen maken met IPA.
- Pods met Silica korrels in de AMS2 Pro
De prints worden dus steeds iets groter
mijn eerste echte grote print zal een riser worden ( ik wil ook nog een lade onder mijn P2S maar die is een nog grotere print). Nu wil ik eigenlijk aan die riser iets aanpassen. ( ik wil afgeronde clips hebben ipv de scherpe rechte lijnen), maar met welk programma kan je zoiets doen en wat raden jullie aan ?
- Full Plastic Scraper
- Blade Scraper
- Custom Bumper met naam van de printer om het display.
- Handvat voor een microvezel doekje om de buildplate goed schoon te kunnen maken met IPA.
- Pods met Silica korrels in de AMS2 Pro
De prints worden dus steeds iets groter
[ Voor 4% gewijzigd door ShadowBumble op 13-03-2026 10:34 ]
ik lees net op r/3Dprinting dat makerwold bestanden met malafide inhoud aanbiedt:
https://old.reddit.com/r/...r_makerworld_3d_printing/
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Thanks voor de waarschuwing ! Het is overigens wel raar, als je even logisch nadenkt, op makersworld druk je vaak op de "open in bambulab" of je download de files.ocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:19:
ik lees net op r/3Dprinting dat makerwold bestanden met malafide inhoud aanbiedt:
Bij het downloaden van files gelden eigenlijk de normale regels bij het downloaden van het internet, dat je dus niet zomaar .exe moet gaan uitvoeren etc als je het niet verwacht, .blend files op makersworld zijn ook al een waarschuwing opzichzelf.
Er zijn dus wel aardig wat signalen dat het om malafide files gaat.
Is overigens niet een specifiek Bambu Lab probleem, dit is onlangs ook op Printables gebeurd en geldt eigenlijk voor elk bestand dat je van het internet download.ocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:19:
Nu denk ik wel dat websites als Makerworld en Printables wat meer kunnen doen om dit te voorkomen en te waarschuwen. Zo kan ik me niet veel redenen voorstellen waarom exe bestanden via sites als dit aangeboden moeten kunnen worden.
Voor is dat de categorie 'Belgisch virus' omdat je zelf iets moet starten wat je met een beetje nadenken helemaal niet nodig hebt/zou moeten hebben. Zo werden er ook wel eens programma's verspreid om MP3's te luisteren of JPG's te bekijken terwijl je dat al hebt.ocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:19:
Maar ja, altijd wel iemand die dat opent. Virusscanners zijn er met een reden.
Maar tegelijkertijd is Makerworld dus laks met de beveiliging, want de inhoud van de bestanden wordt niet gecontroleerd op mogelijk schadelijke inhoud. Puur scannen op headers en extensies zou al veel schelen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Kan, maar 99% zeker dat je daar mee het probleem niet oplost. Virusscanners lopen altijd achter.ocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:32:
Maar tegelijkertijd is Makerworld dus laks met de beveiliging, want de inhoud van de bestanden wordt niet gecontroleerd op mogelijk schadelijke inhoud. Puur scannen op headers en extensies zou al veel schelen.
Een betere oplossing lijkt me het beperken van de bestandstypen tot .stl & .3mf.
Blijkbaar hebben hier meerdere sites dus last van hebben of gehad want printables heeft het ook al eens gehadocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:32:
Ik ben stiekem wel benieuwd want als je op de site kijkt dan kan je dus enkel de opties
- Open in Bambulab Studio
- Download 3MF File
- Download STL/CAD File
Je kan in de upload functie gewoon kiezen voor de optie "I have STL/CAD or other types of 3MF files kiezen en dan krijg je dit te zien :

Waar je dus blijkbaar gewoon zips mag uploaden, beetje raar waarom zou je dat toestaan ?
[ Voor 13% gewijzigd door ShadowBumble op 13-03-2026 14:51 ]
Ik snap heus wel dat het nog veel beter kan, maar als je uitvoerbare bestanden al niet wil aanbieden is het controleren op puur dat feit al een hele stap. En dat kan dus ook binnen een .zip.
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 13-03-2026 15:14 ]
© ocf81 1981-infinity
Omdat er meer is dan alleen STL/3MF en CAD files. Er zijn ook projecten met electronica, waarbij je een BOM erbij doet (PDF, ook al zo'n gevaarlijk bestandsformaat) en misschien bestanden met electronica scherma's, plaatjes , en weet ik wat. Dan is een bundel in ZIP makkelijker.ShadowBumble schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:50:
Waar je dus blijkbaar gewoon zips mag uploaden, beetje raar waarom zou je dat toestaan ?
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 13-03-2026 15:29 ]
Het was niet enkel de .exe natuurlijk maar ook het powershell script verstopt in het .blend bestand maar ik snap je wat je bedoelt.ocf81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:13:
Ik snap heus wel dat het nog veel beter kan, maar als je uitvoerbare bestanden al niet wil aanbieden is het controleren op puur dat feit al een hele stap. En dat kan dus ook binnen een .zip.
Tuurlijk is er meer dan enkel STL/3MF, maar het bundelen in een ZIP is technische gezien nog meer handelingen dan ze gewoon selecteren en uploaden ( tenzij je per file gaat uploaden maar dat is hier niet het geval )mphilipp schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Omdat er meer is dan alleen STL/3MF en CAD files. Er zijn ook projecten met electronica, waarbij je een BOM erbij doet (PDF, ook al zo'n gevaarlijk bestandsformaat) en misschien bestanden met electronica scherma's, plaatjes , en weet ik wat. Dan is een bundel in ZIP makkelijker.
Scenario 1: Je selecteert een groepje bestanden en sleept dat naar de box in je web browser en hij begint te uploaden
Scenario 2:"Je selecteert een groepje bestanden, drukt vervolgens in het context menu op maak zip, en sleept dan het zip bestand naar je webbrowser om het te uploaden.
Anyways we hebben geen van alle de website gemaakt dus keuzes waarom dit wel en dat niet kunnen we toch niet aannamen en enkel over speculeren, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde niet geïnfecteerde bestanden
Terug on topic
[ Voor 5% gewijzigd door ShadowBumble op 13-03-2026 16:13 ]
Is ook sterk persoonlijk. Ik heb echt hele complexe modellen zien komen uit Tinkercad, maare Fusion lijkt toch de meest gebruikte te zijn. Er zijn wel wat alternatieven, maar daar hoor/lees ik wisselende verhalen over. De een vindt het geweldig, de ander mist weer dingen of vindt het onhandig werken. Je kunt ze moeilijk allemaal proberen denk ik dan.ShadowBumble schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:11:
Terug on topicIk ben er nog steeds niet achter waar ik mij nu in moet verdiepen om zelf modellen te gaan maken / aanpassen, dus ga er maar gewoon een paar proberen en kijken waar ik ga uitkomen
Autodesk Fusion, gratis voor thuisgebruikShadowBumble schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:11:
Terug on topicIk ben er nog steeds niet achter waar ik mij nu in moet verdiepen om zelf modellen te gaan maken / aanpassen, dus ga er maar gewoon een paar proberen en kijken waar ik ga uitkomen
TinkerCAD, online service. Is mijn zoontje mee begonnen op school. Heel makkelijk om de basis principes te leren. En je kan in TinkerCAD iets maken en zo 'exporteren' naar Autodesk (is van dezelfde maker) als je TinkerCAD ontgroeid bent...
Ik sluit me daar bij aan, ik wil mijn kennis vergroten in het CAD wereldje en hoe tof is het om daar spelenderwijs mee te kunnen gaan worstelen tesamen met een paar printers die staan te hunkeren om dat ontwerp op het scherm te printen zodat je het fysiek in je handen hebt.ShadowBumble schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:11:
Ik ben zeer bekend met gratis tools als TinkerCAD en ik denk dat ik onderhand het uiterste wel haal uit die software, maar wil complexer en dieper gaan..
[ Voor 20% gewijzigd door PepieNL op 14-03-2026 07:24 ]
side note: om de gratis versie van Autodesk Fusion binnen te halen, moet je wel door een paar hoepels springen. De site is niet geheel duidelijk, maar je komt er uiteindelijk wel. Ze lopen er niet mee te koop zullen we maar zeggen
En wie kinderen heeft die HBO of universiteit doen: studentenkorting!
Mag ik even reklame maken? Niet specifiek Bambu, maar een stukje gereedschap dat kan helpen met het nabewerken van je 3D prints en ook andere knutselwerken. We kennen allemaal de Dremel en clones daarvan, maar die zijn groot. Het merk Fanttik heeft momenteel op Amazon.de een lente uitverkoop met leuke kortingen, en zij hebben leuk spul van goede kwaliteit. Ik had al een kleine stofzuiger van dat merk en nu heb ik ook de kleine Dremel van hen: https://www.amazon.de/dp/B0DN1GBTDG (geenaffiliate link)
Op Amazon.nl is het duurder, maar ik bestelde het bij .de en het was er de volgende dag al. Aardige tip volgens mij. Ze hebben ook van die kleine electrische precisieschroevendraaiers; zoals ik al zei: leuk spul. Made in China, maar toch goed spul. Geen rommel. En ik heb geen aandelen
Op Amazon.nl is het duurder, maar ik bestelde het bij .de en het was er de volgende dag al. Aardige tip volgens mij. Ze hebben ook van die kleine electrische precisieschroevendraaiers; zoals ik al zei: leuk spul. Made in China, maar toch goed spul. Geen rommel. En ik heb geen aandelen
Als het om de gereedschappen gaat is er [3D Printen] 3D Tekenpakketten/CAD en 3D Scanning topic deel 1 Ik zou FreeCAD ook eens een kans geven. Dan zit je niet gevangen in de kooi van Autodesk.ShadowBumble schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:11:
Als het om de ideeën gaat, dan is het vooral wat je zelf wil maken
[ Voor 40% gewijzigd door ocf81 op 13-03-2026 17:21 ]
© ocf81 1981-infinity
Ik ben tegenwoordig wel fan van OnShape. Gratis en browser-based. Enige nadeel is dat al je modellen per definitie publiekelijk beschikbaar zijn bij de gratis variant. Maar het is een wat modernere tool met een (voor mij) prettigere UI/UX dan de ‘ouderwetse’ CAD programma’s.
[ Voor 25% gewijzigd door JustRob op 13-03-2026 18:21 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Om een grijns te krijgen, onderstaande ontdekkingsverhaal die ik vanochtend deed..
Ik heb de P2S met Combo nu een kleine 3 weken, en omdat de BL filament met spools zo slecht verkrijgbaar zijn, bestaat de voorraad ook uit refill doosjes, en had het idee - ik bestel bij de p2s een petg-hf rol op spool mee, ik print wat losse spools zodat ik hiermee verder kan.
Goed, spools geprint, ik deze week enthousiast de doos open gemaakt van een aantal refills, ik trek het vreemde labeltje bij de kartonnen notch weg per refill (die zit in de weg, toch?
), ik zet met succes de spool erop, en ik doe de kleur in de ams2pro, geen herkenning
Dus telkens liep ik tegen het probleem aan dat de ams2pro de refill niet herkende. Dus ik was van mening - ah, de refill heb ik op de eigen spool verkeerd om geplaatst en dan kan de ams de sticker niet goed lezen, dus gisteren opnieuw een refill, goed gekeken dat ik de juiste kant gekozen had van de spool voor de sticker die bij de refill geleverd is, en de spool weer in de ams.
Nog steeds niet
!
Ik vanochtend tegen mijn vriendin (ik ben de It'er thuis), hij herkent de refill nog steeds nietk, ik heb al een andere kleur PETG gebruikt voor een nieuwe spool (die gelukkig het wel direct deed, want een BL spool), maar nog steeds geen succes, hier is het doosje! Ik snap het niet meer!
Vriendin: ehm, jij hebt dat vreemde labeltje ook weggegooid toch die bij de rol zat? Ik: "ja". Zij: "zorgt dat labeltje niet de herkenning"?
Ik: "euh"... Dus naar de wiki van BL, en ja hoor. Toen kwam ik er dus achter dat dat "gekke" labeltje de rfid chip is, en ik deze zeker niet mag weggooien
. Blijkt wel weer dat ik de 'handleiding" niet goed gelezen had
Ik heb de P2S met Combo nu een kleine 3 weken, en omdat de BL filament met spools zo slecht verkrijgbaar zijn, bestaat de voorraad ook uit refill doosjes, en had het idee - ik bestel bij de p2s een petg-hf rol op spool mee, ik print wat losse spools zodat ik hiermee verder kan.
Goed, spools geprint, ik deze week enthousiast de doos open gemaakt van een aantal refills, ik trek het vreemde labeltje bij de kartonnen notch weg per refill (die zit in de weg, toch?
Dus telkens liep ik tegen het probleem aan dat de ams2pro de refill niet herkende. Dus ik was van mening - ah, de refill heb ik op de eigen spool verkeerd om geplaatst en dan kan de ams de sticker niet goed lezen, dus gisteren opnieuw een refill, goed gekeken dat ik de juiste kant gekozen had van de spool voor de sticker die bij de refill geleverd is, en de spool weer in de ams.
Nog steeds niet
Ik vanochtend tegen mijn vriendin (ik ben de It'er thuis), hij herkent de refill nog steeds nietk, ik heb al een andere kleur PETG gebruikt voor een nieuwe spool (die gelukkig het wel direct deed, want een BL spool), maar nog steeds geen succes, hier is het doosje! Ik snap het niet meer!
Vriendin: ehm, jij hebt dat vreemde labeltje ook weggegooid toch die bij de rol zat? Ik: "ja". Zij: "zorgt dat labeltje niet de herkenning"?
Ik: "euh"... Dus naar de wiki van BL, en ja hoor. Toen kwam ik er dus achter dat dat "gekke" labeltje de rfid chip is, en ik deze zeker niet mag weggooien
http://specs.tweak.to/5253
Daar gaat je reputatie...Sjowhan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:28:
ik ben de It'er thuis
Edit: De spools zijn weg
[ Voor 96% gewijzigd door L.N. op 15-03-2026 17:41 ]

Tijdens de print viel het volgende mij op in de hoek daar een niet zo mooi glad stuk en daarachter ook, weet iemand hoe dat kan ?
Het zit aan de binnen kant dus is niet storend maar er zit ook geen lucht aan die kant die het kan veroorzaken, maar ben wel benieuwd wat de oorzaak kan zijn is gewoon PETG-HF van bambulab zelf met een 0.4 HF nozzle erop.
[ Voor 14% gewijzigd door ShadowBumble op 14-03-2026 19:28 ]
even op MP zetten, was ze binnen paar uur kwijtL.N. schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:36:
Iemand nog interesse in 5 gratis spools van Sunlu? Ze hebben dezelfde maat als die van Bambu. Enkel ophalen in Maastricht en wordt niet verstuurd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
De AMS 2 Pro werkt vooralsnog geweldig. Echter, met prusament rollen heb ik al een paar keer problemen gehad. Het probleem lijkt em te zitten in de variabele breedte van de prusa rollen. Ze zijn altijd perfect opgerold, maar neigen naar de rand toe uit te puilen. Vooral in het begin wil een rol nog eens klem komen te zitten. Naarmate deze leeg raakt, lost het probleem zichzelf op.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Bedankt voor deze tip! Kwam gister binnen en positief verrast over de bouwkwaliteit, behuizing en gewicht.mphilipp schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:38:
Mag ik even reklame maken? Niet specifiek Bambu, maar een stukje gereedschap dat kan helpen met het nabewerken van je 3D prints en ook andere knutselwerken. We kennen allemaal de Dremel en clones daarvan, maar die zijn groot. Het merk Fanttik heeft momenteel op Amazon.de een lente uitverkoop met leuke kortingen, en zij hebben leuk spul van goede kwaliteit. Ik had al een kleine stofzuiger van dat merk en nu heb ik ook de kleine Dremel van hen: https://www.amazon.de/dp/B0DN1GBTDG (geenaffiliate link)
Heb je nog tips waar al die verschillende onderdelen voor te gebruiken zijn?
Passen hier ook de ‘normale’ dremel accessoires op?R0b1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Bedankt voor deze tip! Kwam gister binnen en positief verrast over de bouwkwaliteit, behuizing en gewicht.
Heb je nog tips waar al die verschillende onderdelen voor te gebruiken zijn?
Volgens mij niet, er staat 2.3mm op de fanttik site, dremel is 3.2mmJustRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Passen hier ook de ‘normale’ dremel accessoires op?
Fijn, weer een hebbedingetje wat ik spontaan absoluut nodig heb...
Ik heb geïnformeerd bij Fanttik wat de verschillen zijn tussen de F2 Master en de F2 Pro, dit was het antwoord:JustRob schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Passen hier ook de ‘normale’ dremel accessoires op?
Thank you for your reaching out.
F2 Pro is larger and stronger than F2 Master rotary tool. And we attach a picture for your reference.
F2 Master uses 3/32 inch bits, 35 pcs accessories, 700 mAh battery, and it's used for Precision Finishing.
F2 Pro uses 1/8 inch bits, 55 pcs accessories, 3000mAh battery, and it's used for General/Everyday Use.
If you have any questions, please feel free to reach out.
[ Voor 97% gewijzigd door wim62 op 15-03-2026 10:59 ]
Guilty as charged also, nu had ik het al in de specs gezien de verschillen maar opzich is het wel fijn om een iets handbaardere versie te hebben voor het fijne werk. Als ik hetzelfde formaat bits en power als mijn dremel had willen hebben had ik de dremel wel gepakt, maar dat is een beetje overkill for het merendeel van 3D prints denk ik zo.Robertdj schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Volgens mij niet, er staat 2.3mm op de fanttik site, dremel is 3.2mm
Fijn, weer een hebbedingetje wat ik spontaan absoluut nodig heb...
Ja, maar het is wel relaxt als je niet voor ieder apparaat andere accessoires hoeft te kopen. Heb een shitload aan dremel opzetstukken voor mijn Bosch GRO, alleen dat is een vrij lomp ding voor klein werk. Dus dan is de Pro op zich wel een mooi ding om erbij te hebben.ShadowBumble schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Guilty as charged also, nu had ik het al in de specs gezien de verschillen maar opzich is het wel fijn om een iets handbaardere versie te hebben voor het fijne werk. Als ik hetzelfde formaat bits en power als mijn dremel had willen hebben had ik de dremel wel gepakt, maar dat is een beetje overkill for het merendeel van 3D prints denk ik zo.
Hallo, ik heb een vraagje of je dit voor het hebben in huis mag printen?
https://makerworld.com/models/1618998?appSharePlatform=copy
Zolang het niet direct duidelijk is dat het om een neppistool gaat, mag het niet. Dus nee, deze mag je niet printen zoals op de foto. Print je 'm in wat leuke kleurtjes, dan wel.Afiso schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:52:
The devil is in the details.
Ok, bedankt, zal wat kleuren toevoegen. Leuk project.Hahn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Zolang het niet direct duidelijk is dat het om een neppistool gaat, mag het niet. Dus nee, deze mag je niet printen zoals op de foto. Print je 'm in wat leuke kleurtjes, dan wel.
Officiëel zal het wel niet mogen, maar zolang je het niet aan de pliesie laat zien of er op straat mee gaat zwaaien is er imho niets aan de hand.Afiso schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:52:
Zo kan je letterlijk alles wat illegaal is natuurlijk recht praten.mphilipp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Officiëel zal het wel niet mogen, maar zolang je het niet aan de pliesie laat zien of er op straat mee gaat zwaaien is er imho niets aan de hand.
100% illegaal om te hebben, zoals afgebeeld. Ik denk dat het printen in fel roze, oranje en dat soort kleuren óók illegaal zal zijn, maar dat mag je aan een advocaat vragen.Afiso schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:52:
Dit dus. Vuurwapens zijn in Nederland niet normaal om te hebben, nep of niet. Mocht je ooit in een situatie komen dat het ding in 't zicht komt, zal dat veel consequenties hebben.Hahn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:32:
[...]
Zo kan je letterlijk alles wat illegaal is natuurlijk recht praten.
Uiteraard moet een ieder hier zelf keuzes in maken, maar maak die keuze mét de kennis dat het niet legaal is.
Wat de politie er van zegt: https://www.politie.nl/in...pvuurwapens-verboden.htmlMC Taz Man schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:36:
[...]
100% illegaal om te hebben, zoals afgebeeld. Ik denk dat het printen in fel roze, oranje en dat soort kleuren óók illegaal zal zijn, maar dat mag je aan een advocaat vragen.
Dus inderdaad, ongeacht de kleur, illegaal.
Ik gebruik mijn P1S op het werk nu al een tijdje, maar voor een project dat van start gaat, wil ik niet elke avond of elk weekend daar blijven om te printen.
Gezien de huidige prijs van de P1S overweeg ik er zelf een aan te schaffen. Ik zou eigenlijk graag een Prusa kopen omdat die in Europa wordt gemaakt, maar het prijsverschil is gewoon te groot.
Als ik naar de recensies kijk, is de P2S beter, maar is hij 130 euro beter?
Zijn er andere onmisbare accessoires/onderdelen die ik moet kopen, of heb ik alleen de printer nodig?
Ik zie ook dat de AMS goedkoper is als je hem samen met de printer koopt. Is er iemand geïnteresseerd in de AMS? We kunnen de besparing 50/50 delen.
Gezien de huidige prijs van de P1S overweeg ik er zelf een aan te schaffen. Ik zou eigenlijk graag een Prusa kopen omdat die in Europa wordt gemaakt, maar het prijsverschil is gewoon te groot.
Zijn er andere onmisbare accessoires/onderdelen die ik moet kopen, of heb ik alleen de printer nodig?
Ik zie ook dat de AMS goedkoper is als je hem samen met de printer koopt. Is er iemand geïnteresseerd in de AMS? We kunnen de besparing 50/50 delen.
[ Voor 9% gewijzigd door djlorenz op 15-03-2026 17:26 ]
Al was je een kleine 3 weken eerder geweest, had ik graag de AMS 2 Pro van je overgenomen, maar die heb ik helaas net zelf los gekochtdjlorenz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:24:
Ik gebruik mijn P1S op het werk nu al een tijdje, maar voor een project dat van start gaat, wil ik niet elke avond of elk weekend daar blijven om te printen.
Maar qua P2S heb je niks anders nodig dan de P2S zelf, en filament natuurlijk. Het schermpje alleen al vind ik de meerprijs wel waard ten opzichte van de P1S.
nogal duur voor een beeldscherm, zeker als je bedenkt dat ik het meestal via mijn telefoon of laptop bedien...Hahn wrote on Sunday 15 March 2026 @ 17:35:[...]Even if you had been about 3 weeks earlier, I would have liked to take over the AMS 2 Pro from you, but unfortunately I just bought it separately myself:P By the way, I was very happy with it (I should have ordered it directly from my P2S, instead of thinking that it may not have been worth the extra price, because that's what it is).But in terms of P2S you don't need anything other than the P2S itself, and filament of course. I think the screen alone is worth the extra price compared to the P1S.
Waarom is mijn tekst in jouw quote in het Engelsdjlorenz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:47:
[...]
nogal duur voor een beeldscherm, zeker als je bedenkt dat ik het meestal via mijn telefoon of laptop bedien...
En ik vind het voor het beeldschermpje alleen al de meerprijs waard. Maar dat is niet het enige verschil.
Welke ams hebben we het over. De ams of ams2pro?djlorenz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:24:
Ik maak je budget niet, maar ik zou gewoon de AMS meebestellen en gebruikendjlorenz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:24:
Zelfs als je slechts 1 kleur print dan is een AMS soms wel makkelijk: 4 rollen van het zelfde materiaal en kleur erin en je kunt een grote print maken.
Ik kan bij het bestellen beide kiezenhebikniet schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:50:
[...]
Welke ams hebben we het over. De ams of ams2pro?
Overdrijven is ook een vak. Ik heb een model van een (fictieve) revolver, gebasseerd op een Magnum .457 geprint omdat ik het een heel mooi model vind. Zat mechanisch heel mooi in elkaar; heel knap ontworpen. Ik ben geen wapenfreak en dat ding gaat het huis niet uit. Ik zie daar totaal geen kwaad in. Ja, zal vast wel illegaal zijn, en daarom ga ik er ook niet mee de straat op. En ik ga zoiets ook niet in Pipo de Clown kleuren printen omdat iemand daar anders zenuwachtig van wordt.Hahn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:32:
[...]
Zo kan je letterlijk alles wat illegaal is natuurlijk recht praten.
Het is niet op hetzelfde nivo als inbreken of drugs dealen naar mijn idee.
Exact, mn keukenmessen blijven ook thuis en zijn niet in pipo de clown kleuren. 😂mphilipp schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Overdrijven is ook een vak. Ik heb een model van een (fictieve) revolver, gebasseerd op een Magnum .457 geprint omdat ik het een heel mooi model vind. Zat mechanisch heel mooi in elkaar; heel knap ontworpen. Ik ben geen wapenfreak en dat ding gaat het huis niet uit. Ik zie daar totaal geen kwaad in. Ja, zal vast wel illegaal zijn, en daarom ga ik er ook niet mee de straat op. En ik ga zoiets ook niet in Pipo de Clown kleuren printen omdat iemand daar anders zenuwachtig van wordt.
Het is niet op hetzelfde nivo als inbreken of drugs dealen naar mijn idee.
Bijna klaar met printen en ziet er al mooi uit 😊
Dat is voor mij idd de belangrijkste reden voor een AMS, ik print bijna nooit in meer kleuren, veel te veel afval, maar gebruik de AMS continu.ge-flopt schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:08:
Zelfs als je slechts 1 kleur print dan is een AMS soms wel makkelijk: 4 rollen van het zelfde materiaal en kleur erin en je kunt een grote print maken.
Ik gebruik hem nog weinig voor kleur (is wel de bedoeling) maar de auto refill alleen is echt ideaal, naadloos schakel je over naar de volgende rol zolang die maar hetzelfde is Merk / Type / Kleur.rinkel schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:06:
[...]
Dat is voor mij idd de belangrijkste reden voor een AMS, ik print bijna nooit in meer kleuren, veel te veel afval, maar gebruik de AMS continu.
Opzich kan je natuurlijk ipv van slice plate en print plate ook wat tactischer kijken, ik split nu zeker als het kleine stukjes betreft ( want dan is relatief je verspilling het grootste ) of verplaats meerdere kleinere stukjes van dezelfde kleur naar een enkele plate, ipv de volgorde aan te houden.
De eerste (merk) en de laatste (kleur) is natuurlijk niet 100% waar. Het belangrijkste is het type filament. PLA van 123-3d en polymaker (noem verschillende niet specifieke merken) zitten in dezelfde range qua temperatuur. En kleur kun (en moet je dus ook) instellen als bv zwart, ook al is het rood of wit.ShadowBumble schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Ik gebruik hem nog weinig voor kleur (is wel de bedoeling) maar de auto refill alleen is echt ideaal, naadloos schakel je over naar de volgende rol zolang die maar hetzelfde is Merk / Type / Kleur.
Als je gaat nabewerken, bv het geheel gaat voorzien van een grond laag, dan kun je bijna alle merken en kleuren door elkaar gebruiken.
Klopt er zit een verschil in wat software technisch ingesteld moet worden en wat je er werkelijk in doet, of het de waarheid is ten tweedege-flopt schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:37:
[...]
De eerste (merk) en de laatste (kleur) is natuurlijk niet 100% waar. Het belangrijkste is het type filament. PLA van 123-3d en polymaker (noem verschillende niet specifieke merken) zitten in dezelfde range qua temperatuur. En kleur kun (en moet je dus ook) instellen als bv zwart, ook al is het rood of wit.
Weer iets geleerd. Als ouder met een waterpistool buiten spelen met je kinderen is dus in principe strafbaar, want speelgoed in de vorm van een vuurwapen gehanteerd door iemand ouder dan 14.DizzyWeb schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Wat de politie er van zegt: https://www.politie.nl/in...pvuurwapens-verboden.html
Dus inderdaad, ongeacht de kleur, illegaal.
Die pipokleuren helpen ook niet hoor, echte vuurwapens kunnen ook in kleurtjes komen. Je overtreedt hiermee de wet. De pakkans is klein en zo lang je er niemand (expliciet, maar ook impliciet) mee dreigt of zo doe je er ook niet direct kwaad mee, maar het is wel een strafbaar feit.Afiso schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:46:
Exact, mn keukenmessen blijven ook thuis en zijn niet in pipo de clown kleuren. 😂
Bijna klaar met printen en ziet er al mooi uit 😊
Heel grof gezegd: De P2S biedt alles wat de X1C biedt, maar dan nog iets stiller en schijnbaar beter. Als je de X1C wel 130 euro meer waarde vindt dan de P1S, dan ja. Als de baas zo aardig is de printer te betalen, dan ook ja.djlorenz schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:24:
Qua pure printkwaliteit denk ik dat het verschil niet erg groot zal zijn. Ik zie niet direct verschil tussen mijn P1S printjes en A1 of P2S printjes van anderen.
Maar als je het zelf moet betalen, de printer alleen voor een werkproject nodig is en ook buiten reguliere werktijden bediend moet worden, is het dan geen optie om de werkprinter (tijdelijk) thuis te plaatsen? Ook de P1S is best nog wel een bedrag om zelf neer te tellen voor een enkel zakelijk project.
Ja, maar dan zou ik niet in dat rabit-hole terechtkomen, en ik zit al diep erin met een hele lijst dingen die ik wil printenDeGroteMuis schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:02:
[...]
Heel grof gezegd: De P2S biedt alles wat de X1C biedt, maar dan nog iets stiller en schijnbaar beter. Als je de X1C wel 130 euro meer waarde vindt dan de P1S, dan ja. Als de baas zo aardig is de printer te betalen, dan ook ja.
Qua pure printkwaliteit denk ik dat het verschil niet erg groot zal zijn. Ik zie niet direct verschil tussen mijn P1S printjes en A1 of P2S printjes van anderen.
Maar als je het zelf moet betalen, de printer alleen voor een werkproject nodig is en ook buiten reguliere werktijden bediend moet worden, is het dan geen optie om de werkprinter (tijdelijk) thuis te plaatsen? Ook de P1S is best nog wel een bedrag om zelf neer te tellen voor een enkel zakelijk project.
Uiteindelijk heb ik besloten om een P1S-combo met AMS te kopen; ik kijk wel of ik de AMS ga gebruiken of hem op Marktplaats verkoop.
Dezelfde prijs als de P2S; het is misschien niet de nieuwste generatie, maar ik kan in de toekomst altijd nog upgraden naar een tweedehands lasercombo
Zijn er hier H2 eigenaren die ook de laser en snijplotter contrapties hebben aangeschaft (of dit willen doen)?
Wat wordt er zoal mee gedaan? Misschien genoeg animo om een apart topic voor te openen, om bv tips uit te wisselen vwb pennen voor de plotter, materialen om te snijden e.d?
Wat wordt er zoal mee gedaan? Misschien genoeg animo om een apart topic voor te openen, om bv tips uit te wisselen vwb pennen voor de plotter, materialen om te snijden e.d?
Goedemiddag,
Ik heb een AMS2 Pro direct bovenop op een H2C staan en via de 4way spliiter (ook nog een HT) aangesloten op de printer. Hoelang moet het buisje zijn minimaal.
Ik denk zo hoe korter hoe sneller de wissel, maar de bocht moet ook niet te strak zijn omdat het filament er nog steeds soepen door heem moet.
Wat is jullie advies voor een optimale lengte?
Ik heb een AMS2 Pro direct bovenop op een H2C staan en via de 4way spliiter (ook nog een HT) aangesloten op de printer. Hoelang moet het buisje zijn minimaal.
Ik denk zo hoe korter hoe sneller de wissel, maar de bocht moet ook niet te strak zijn omdat het filament er nog steeds soepen door heem moet.
Ik heb te vroeg gejuicht. Mijn H2C zijn first layer is verbeterd door de calibraties opnieuw te doen, maar de consistente under extrusion blijft. Ik weet dat dit wel te tunen is, maar voor Bambu Lab filamenten zou ik verwachten dat dit gewoon in orde zoals op mijn X1C.
Dit is geprint met het 0.16mm high quality profile (0.4mm) en het Bambu PLA Matte profiel voor oranje en PLA Basic voor het zwart.
Ik moet de flowrate van al mijn filamenten zo'n 3 à 3.5% verhogen en dan is het goed. Maar zelfs met Jayo, eSun, Eryone, ... heb ik nooit echt mijn flowrate moeten aanpassen in het generic profiel op de X1C.
Dit is geprint met het 0.16mm high quality profile (0.4mm) en het Bambu PLA Matte profiel voor oranje en PLA Basic voor het zwart.
Ik moet de flowrate van al mijn filamenten zo'n 3 à 3.5% verhogen en dan is het goed. Maar zelfs met Jayo, eSun, Eryone, ... heb ik nooit echt mijn flowrate moeten aanpassen in het generic profiel op de X1C.
Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt af van je opstelling. Het is een kwestie van experimenteren. Ik heb mijn 3 AMSen aan de muur hangen, met een nozzle switcher er tussen, en ik heb even moeten puzzelen, maar steeds een beetje korter of de bocht aanpassen, en dan ben je klaar. Dan moet je proberen de boel een beetje te fixeren.GPSMuis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:00:
Ik heb ook gewoon bij de ptfe shop 2m ptfe gehaald met Bambu Lab specs zodat ik altijd wat in huis heb. Je weet nooit wanneer het nodig is en dan hoef je niet te wachten. En bij Bambu krijg je afgemeten stukjes.
Je kunt bij bambu ook gewoon 4m kopen. Maar het zal niet goedkoper zijn dan jouw winkel vermoed ik.mphilipp schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt af van je opstelling. Het is een kwestie van experimenteren. Ik heb mijn 3 AMSen aan de muur hangen, met een nozzle switcher er tussen, en ik heb even moeten puzzelen, maar steeds een beetje korter of de bocht aanpassen, en dan ben je klaar. Dan moet je proberen de boel een beetje te fixeren.
Ik heb ook gewoon bij de ptfe shop 2m ptfe gehaald met Bambu Lab specs zodat ik altijd wat in huis heb. Je weet nooit wanneer het nodig is en dan hoef je niet te wachten. En bij Bambu krijg je afgemeten stukjes.
Volgens mij is dit gewoon een firmware probleem in de h2c. Ik heb het namelijk ookBroodro0ster schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:51:
Ik heb te vroeg gejuicht. Mijn H2C zijn first layer is verbeterd door de calibraties opnieuw te doen, maar de consistente under extrusion blijft. Ik weet dat dit wel te tunen is, maar voor Bambu Lab filamenten zou ik verwachten dat dit gewoon in orde zoals op mijn X1C.
[Afbeelding]
Vandaag de p2s combo binnen gekregen als opvolging van mn A1 mini.
Setup was weer een eitje. Alleen de onderste padding was er lastig uit te krijgen.
Ding volledig gecalibreerd, duurde ook wel ff.
Maar ben aardig geschrokken van het geluidsniveau zeg! Moet ik echt even naar gaan kijken. Ik ken stillere bladblazers
Setup was weer een eitje. Alleen de onderste padding was er lastig uit te krijgen.
Maar ben aardig geschrokken van het geluidsniveau zeg! Moet ik echt even naar gaan kijken. Ik ken stillere bladblazers
Gezien je hiervoor een A1 mini had; hoe vergelijk je het geluid tussen die twee?MikeyMan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:13:
Vandaag de p2s combo binnen gekregen als opvolging van mn A1 mini.
Ik heb er een thread voor geopend op het bambu forum. Daar is nog iemand die hetzelfde rapporteert met een printer van half februari. Exact hetzelfde issue als mij en ik vermoed ook als jou.Soullancer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Volgens mij is dit gewoon een firmware probleem in de h2c. Ik heb het namelijk ook[Afbeelding]
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
:strip_exif()/f/image/rG9XYf6oh16zMk5fsMYhGnCH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvQSKn0g68CmIWy489Qi00DO.jpg?f=fotoalbum_large)