• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Mede-auteur:
  • absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

absrnd

Inleiding

3D scanning is een manier om een digitale weergave van een fysiek object te vervaardigen. Er zijn vele soorten scanners. Sommige zijn draagbaar, sommige zijn gebouwd om in een vaste opstelling gebruikt te worden.

Hoe werk je met een 3D scanner?

Heel kort door de bocht gaat het scannen als volgt:
1. Scan
2. Filter
3. Omzetten
Het maken van de scan is als handeling in de basis niet heel complex. Je scanner maakt plaatjes vanuit verschillende hoeken en combineert deze tot een weergave. Zolang je alle hoeken weet te scannen en dat kan combineren kan je een scan maken. Meer data is doorgaans dan ook beter. De meeste 3D scanners genereren een brei van punten, welke de gemeten structuur weergeven (In het Engels ook wel een "point cloud"). Deze is vaak niet heel precies omdat de data veel ruis bevat en omvat vaak ook veel zaken die er niet toe doen, zoals bijvoorbeeld een eventuele draaitafel. Als de scan eenmaal gemaakt is moet er dus een selectie worden gemaakt. dat doe je vaak in de software die door de fabrikant wordt aangeleverd. Dezelfde software kan worden gebruikt om de puntenbrei om te zetten naar iets wat je kan bewerken, doorgaans een polygonenstructuur zoals je dat kent van 3d-modellen, hoewel het ook mogelijk is om een model middels een set van NURBS-krommen te definiëren. Overigens hoef je niet per se een speciale scanner te kopen. Indien je telefoon een voldoende geavanceerde camera heeft kan het ook met een toepassing op je telefoon.
Naast scanners zijn er nog wat andere dingen van belang. Je model moet natuurlijk wel scanbaar zijn. Transparante of objecten met heel weinig contrast zijn zeer lastig te scannen, waardoor de camera's het model lang niet altijd even goed kunnen zien. Daarom kan het nodig zijn om het contrast te verhogen door tijdelijk een verfspray toe te passen. Deze is doorgaans wit en is vaak makkelijk weer te verwijderen of verdampt na een tijdje weer. Verder is een object met een duidelijke vorm makkelijker te scannen dan een object waarbij de vormen vloeiend in elkaar overlopen, als daardoor de scanner niet alle hoeken goed kan inschatten. Als een scanner hulplijnen gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij gestructureerd licht, dan zal dat natuurlijk meevallen. Het kan echter toch handig zijn om herkenningspunten aan te brengen. Deze zorgen ervoor dat je scans aan elkaar kan koppelen op basis van deze referenties. Dit is wel iets waar de software mee overweg moet kunnen. Dat kan met kalibratievormen die naast, of op, het te scannen object worden aangebracht. In principe kan dat alles zijn dat een vaste referentie ten opzichte van het te scannen object oplevert. Vaak wordt dat met behulp van stickers welke op het te scannen object worden aangebracht, maar het kan ook middels vormen waarvan de dimensies bekend zijn die je naast het te scannen object plaatst. Om een uniforme scan uit te voeren is een statief en een draaitafel aan te raden, hoewel er aardig wat scanners en/of scanprogrammatuur bestaan die verschillende scans aan elkaar kunnen rijgen, waardoor het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om grotere objecten te scannen.

Technieken

Scannen is altijd een vorm van Fotogrammetrie. Door naar een combinatie van plaatjes te kijken kan je middels zaken zoals contrast ook al een inschatting van de vorm maken. Om een nauwkeurige scan te maken moet je echter ook wat ondersteuning hebben. Deze technieken kunnen daarbij een rol spelen:
Gestructureerd licht
Bij gestructureerd licht wordt er een laser volgens een vastgesteld patroon geprojecteerd, waardoor de scanner de diepte van het object vanuit de scanrichting kan interpreteren
Laserlijnen
In zekere zin vergelijkbaar met gestructureerd licht, maar dan met een breder bereik van toepassing, maar ook duurder. Er wordt met een laser een lijnenpatroon geprojecteerd, waardoor het reliëf van het object vanuit de scanner duidelijk wordt.
Time of Flight
Met time of flight wordt gekeken hoe lang een lichtpuls er over doet om terug te komen naar de scanner

Scanners

Er zijn diverse scanners. Hier een paar voorbeelden:
MerkScannerMethodeBeschrijving
CrealityCR-Scan OtterGestructureerd LichtUSB scanner die met twee sets camera's middels infrarood licht een scan uitvoert. Naar verluidt is er een optie in de maak om deze draagbaar te maken, maar die is nog niet beschikbaar. De software werkt met Windows en MacOS. Werkt op Windows alleen met een nVidia GPU
CrealitySermoon X1Laserprojectie of Gestructureerd LichtUSB Scanner die ook relatief grote objecten aankan. Werkt met laser scannen voor dichtbij en gestructureerd licht voor veraf. De software werkt met Windows, MacOS, Android of iOS. Werkt op Windows alleen met een nVidia GPU
RevopointMiraco 3DLaserprojectie of Gestructureerd LichtDraagbare scanner die objecten van verschillende schaal aankan
Matter & FormThreeGestructureerd LichtLosstaande scanner die geen extra software nodig heeft. Kan ook een kleurenscan maken als je geen verf gebruikt. Verwerking vindt plaats op het apparaat zelf
Shining 3D / EinScanEinScan HX2Laserprojectie en Gestructureerd LichtBedrade scanner die overweg kan met diverse software. Kan opnamen in kleur maken
OpenScanOpenscanFotogrammetrieOpen source scanner die werkt met een draaitafel op een vast punt. Werkt op basis van een Raspberry Pi

Software

Meshroom: open source en gratis maar beperkt in wat je er mee kan. Draait zowel op Windows als op Linux.
RevoDesign Software van RevoPoint om scans om te zetten naar 3D-modellen, inclusief formaten zoals STEP en IGES. Kost wel een aardige duit. Werkt alleen op Windows.
Hexagon GeoMagic Desgin X
Professionele scansoftware die eerst door 3D Systems werd ontwikkeld. Kan worden gebruikt voor reverse engineering en werkt met bekende professionele CAD-pakketten.

Nuttige informatiebronnen

Websites
Wikipedia: 3D scanning
https://all3dp.com/
Referentieobjecten op MakerWorld
Video
Er zijn diverse youtubers die regelmatig scanners behandelen, vaak als onderdeel van een kanaal dat gericht is op het maken van dingen of op 3D-printen.
Uitleg over scannen
3D Scan Academy Kanaal 3D-scanners en scannen in al zijn facetten behandelt.
3D Musketeers, Youtubekanaal dat veel over 3D-printen bericht, maar ook regelmatig scanners behandelt.

[ Voor 35% gewijzigd door ocf81 op 28-02-2026 13:07 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Dit is slechts een begin. Als u suggesties heeft voor aanvullingen, laat het dan weten. Ik ben (natuurlijk!) bereid om verbeteringen door te voeren. Idem dito als u graag mede-auteur wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 25-02-2026 12:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• absrnd
  • Nu online
Nice :)

3d scanners hebben in het algemeen problemen om transparant, donkere en glanzende objecten te scannen.
Dit kan opgelost worden door het object in een lichte kleur te spuiten, en dat kan ook met speciale 3D scan sprays.
deze geven een witte matte oppervlakte, die afgewassen/geborsteld kan worden, of zelfs na een paar uur weer verdampen.

Er zijn ook scanners die met laserlijnen werken, die beter glanzende en donkere objecten kunnen scannen,
dit gebeurd met een lijnen patroon van 1 - 2 of zelfs 30 lijnen.
Dit laat wel een zichtbaar motief op het gescande 3D bestand achter, dat voor reverse-engineering niet zo erg is.

[ Voor 23% gewijzigd door absrnd op 26-02-2026 09:40 ]

• absrnd
  • Nu online
Een veelgemaakte fout is te denken dat scannen van een glad simpel object gemakkelijker is dan een object met details, textuur en uitstekende onderdelen.
Het is juist andersom.

de meeste scanner software heeft referenties van het object nodig om de scans die gemaakt worden, in de goede volgorde aan elkaar te zetten.
en met een ronde gladde dop weet de scanner niet, wat voor, of achter is.

Met de meeste software kan je gebruik maken van "Markers" dit zijn ronde stippen van wit of reflecterend materiaal, die helpen om de scanner te zien waar het aan het scannen is.
Maar dit kan je ook doen door extra objecten erbij te plaatsen, of het object op een gekreukeld papier of laken te leggen, dit werkt heel goed met tracking.

Online kan je veel soorten Marker sets vinden die gebruikt worden om tracking stickers op te plakken, en die je ook zelf kan 3D printen.

https://makerworld.com/en...on-disc#profileId-2388769

Afbeeldingslocatie: https://www.revopoint3d.com/cdn/shop/files/2_014445fd-914e-4b7a-b042-8a1abbb2b270.jpg?v=1757058382&width=1600

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@absrnd bedankt voor je bijdragen! Ik ga deze binnenkort (deels) verwerken in de OP.

© ocf81 1981-infinity

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
absrnd schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:57:

Er zijn ook scanners die met laserlijnen werken, die beter glanzende en donkere objecten kunnen scannen,
dit gebeurd met een lijnen patroon van 1 - 2 of zelfs 30 lijnen.
Dit laat wel een zichtbaar motief op het gescande object achter, die voor reverse-engineering niet zo erg is.

[YouTube: 3D Scan Spray Comparison Test - 3D scanning preparation]
Oh welke scanners zijn dat dan? Ik zit al wel een tijdje in de wereld van de scanners en meetsystemen die met dit soort technieken werken maar heb er nog nooit eentje gezien die destructief meten?
De techniek met laserlijnen of lijnen uberhaubt heet fringing en zou niet destructief moeten zijn, zoals eigenlijk alle technieken die niet en taster gebruiken.
Bij ons bedrijf hebben we bijvoorbeeld ook een CT scan die kan van plastic en metalen delen ook scans maken waar je een STL file uit krijgt voor reverse engineering of metingen aan het product. Ook die heeft geen invloed op het onderdeel.

• absrnd
  • Nu online
WeeDzi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Oh welke scanners zijn dat dan? Ik zit al wel een tijdje in de wereld van de scanners en meetsystemen die met dit soort technieken werken maar heb er nog nooit eentje gezien die destructief meten?
De techniek met laserlijnen of lijnen uberhaubt heet fringing en zou niet destructief moeten zijn, zoals eigenlijk alle technieken die niet en taster gebruiken.
Bij ons bedrijf hebben we bijvoorbeeld ook een CT scan die kan van plastic en metalen delen ook scans maken waar je een STL file uit krijgt voor reverse engineering of metingen aan het product. Ook die heeft geen invloed op het onderdeel.
Het is niet destructief op het object zelf, maar het 3D bestand, waar je het kruis lijnen patroon ziet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2znVtt9bL7UCvsaI_Kq7pEgufS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Hom3SeuwKnsZ16DLlGNBS1D.png?f=fotoalbum_large

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:47
aaaah zo dan begreep ik het verkeerd, zat al te denken dan mag je wel een veiligheids bril op als je daar een scan mee maakt hahaha

maar in heel veel technieken krijg je een bepaalde structuur er inderdaad gratis bij

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb nu de opmerkingen van @absrnd verwerkt, maar zoals jullie waarschijnlijk wel merken ben ik iemand die wel een serieus naar een scanner heeft gekeken, maar er nog geen heeft aangeschaft. Ik ben daarom op zoek naar suggesties voor de OP die mijn kennisgaten vullen.

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
Er zijn verschillende type scanners:

De vaste opstelling, vaak met een draaitafel:

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.einscan.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F10%2FEinScan-SE-feature-1.png&f=1&nofb=1&ipt=f76778cfe01e960b68cabbf6e2ee5204e30bcbe5f42e171f2179c194b62e23d6

Losse scanner die op een statief werkt, en ook kan werken met een draaiplateau.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F61F02b0I6QL._SL1500_.jpg&f=1&nofb=1&ipt=35d36514c127a3dd1b37d466cbfa2c63d1e19e0a3854aa156453723e12722c38

De handscanner, kan los met de hand ge-scanned worden, en ook eventueel op een statief.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fm.media-amazon.com%2Fimages%2FI%2F41EWCJ409-L._SL500_.jpg&f=1&nofb=1&ipt=dbc4b6eb01bf9a2b579a5a1cbb40c661dc6eb119cff4c51fb7da49766d54732a

Scanners (vaak meer professioneel) die met een extra lost staande sensor/scanner gebruikt wordt.
vaak vooral voor grote objecten.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fthegadgetflow.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FRevopoint-Trackit-Optical-Tracking-3D-Scanner-Offers-You-Efficient-Marker-Free-Scans-04.jpg&f=1&nofb=1&ipt=a1b4f846550276ecb5503e125e20dadca19e7c064cb5832d8bf922c05fadb4bf

En all in one scanners met beeldscherm, die los van een computer 3D scans kan maken en deels bewerken.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.shopify.com%2Fs%2Ffiles%2F1%2F0797%2F4774%2F4027%2Ffiles%2Fproduct_banner-Mobile-1000x1400-MIRACO-EN_1000x.png%3Fv%3D1709713687&f=1&nofb=1&ipt=c9746acfc800f5e72753e69a7304bcad2436e4468f8dfa473f000228a19d3104

afhankelijk van type scanner kan je vaak deze op meerdere manieren gebruiken, zoals los in de hand scannen,
en ook om een telefoon te gebruiken met het scannen is mogelijk.
Of om een mirror van je PC scherm te tonen of via een app met je telefoon een scan te maken.
Sommige fabrikanten leveren er dan ook een accu houder bij.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fbasic-tutorials.de%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FKV.jpg&f=1&nofb=1&ipt=e88b99ed158dbb1fc59d70396d97275a6c3bc29b2099c47b1cbd7d78dbe706b8

• absrnd
  • Nu online
De resolutie van scanners kan verschillen, dit heeft te maken met type, prijsklasse maar ook het doel van de scanner.

Je hebt scanners voor kleine, middelmatige en grote objecten, waarvan sommige meer opties hebben.
In dit voorbeeld laat ik het resultaat van 4 scanners zien (die ik heb, of mee gewerkt heb)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBM7IkKZtJFYS1p91jlS6qcupHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16SertKVTAR48x6ZFdsV46S9.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan met een Revopoint Mini ook grotere objecten scannen, maar de FOV (Field of View) is kleiner, dat betekend dat je meer scans moet maken of markers moet gebruiken om tot een goed resultaat te komen.
Maar ik kan niet hetzelfde resultaat krijgen met de Pop 2, tov de Mini.
Maar de duurdere MetroY Pro kan dat weer wel, en de nog duurdere professionele Einscan 2X kan het net ietsje beter.

De MetroY Pro, die ik onlangs heb aangeschaft vervangt dan ook de Mini en POP2, en kan ook met laser patronen scannen zoals de Einscan Pro 2

[ Voor 7% gewijzigd door absrnd op 28-02-2026 14:33 ]

• absrnd
  • Nu online
Een goede video die wat en hoe 3D scanners werken duidelijk uitlegt

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:54
Ik gebruik nu ruim een jaar twee Creality Raptors, thuis de Basic, op het werk de Pro versie, beiden met optionele Scan Bridge. Er is een nieuwere, betere, duurdere X variant maar geen ervaring mee. Ik gebruik tot nu toe uitsluitend de CrealityScan software om van mijn pointcloud resultaten tot een gesloten mesh te komen, en ik ben hier best tevreden over. Wel ben ik altijd veel te veel tijd kwijt aan het oppoetsen van mijn scan resultaat (meetpunten buiten het object verwijderen) maar dat ligt voornamelijk aan mijzelf. Te snel in het proces al pietluttig bezig. Al doende leert men.

Aangeschaft met als doel makkelijker en sneller aan accurate metingen te komen, beter dan mijn schuifmaat.
Met accuraat verwacht ik geen CNC precisie, maar wel minimaal zo precies als mijn 3D printers printen kunnen. En dat doen ze. Met als mooie bonusfunctie dat "reproductie" ook veel sneller een optie word. Heb niet voor niets al die Chinese hardware in huis. :P

Mocht iemand vragen hebben specifiek over deze Creality Raptors dan kan ik die misschien wel beantwoorden. Gebruik het pas een jaar, en zeker niet wekelijks, dus nog steeds lerende, maar wel al met bruikbare resultaten.

Het Youtube kanaal van PAYO is een aanrader. Heeft tests met vrijwel alle 3D scanners, en laat ook werkelijk gebruik in de praktijk zien. Geeft tevens kleine tutorials m.b.t. reverse engineering en tot welke precisie je kunt komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr1iJFVSwvW64asz_XmK5DMMJTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8KITpVodLwzgQBZ0fBzBI6J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door JorneB op 04-03-2026 00:02 ]

• absrnd
  • Nu online
JorneB schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:59:
Wel ben ik altijd veel te veel tijd kwijt aan het oppoetsen van mijn scan resultaat (meetpunten buiten het object verwijderen)
Revopoint heeft een optie om losse elementen die niet aan het hoofd object vast zitten weg te filteren "Isolation"
Misschien heeft Creality ook een vergelijkbare optie ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB7CIsur-FbU0jKTApHOrLIvasw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPYdPWxlQIYXOLrovuFJc9cg.jpg?f=fotoalbum_large

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Oh dit is wel een interessant topic.

Zelf gebruik ik 3dscannen voor mijn beroep: wij scannen complete fabrieken in voor klant projecten, de pointclouds gebruiken we dan om een nieuwe installatie/machine te kunnen plaatsen in een bestaande ruimte. Dit lijkt een beetje overkill maar er kunnen in de praktijk een hoop zaken in de weg zitten :+

Wij gebruiken (huren) een Leica scanner. Dit is een statische scanner die je na iedere scan weer verplaatst. (je hebt ze tegenwoordig ook al rugzak echter heb ik de kwaliteit niet kunnen beoordelen). Het doel is net als bij een plateau om in verschillende 'hoeken' te scannen. We scannen dan door een gebouw/fabriek in driehoek patronen zodat we alle zaken belichten. Scans worden later gekoppeld via een scanplan.

Waarom kom ik met deze info: wellicht helpen de 'kleine' scan de grote en visa versa ;)

Mocht je een telefoon hebben met een Lidar sensor (veel iphones en andere highend smartphones hebben die) kun je een 'gratis' app downloaden: Scaniverse: hiermee kun je iets grote zaken inscannen zoals kamers (of meterkasten). Je kunt de scan exporteren als STL. Het is een vrij grove scan maar dit helpt wellicht met grotere ruimtes als het minder accuraat hoeft.

Voor de 'ruis' in de pointcloud te voorkomen gebruiken wij de optie om de ruimte 2x te scannen, de software kijkt naar de punten, mochten die niet overeenkomen de 2de scan verwijderd hij deze. Dit gebruiken we voornamelijk in ruimtes waar veel verkeer van personen en/of voertuigen is.

Dus wellicht een andere invals hoek, maar (ik vind het) leuk in het grotere plaatje.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Is er ook programmatuur voor scanners die op linux zijn werk kan doen?

© ocf81 1981-infinity

• JorneB
absrnd schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:39:
[...]Revopoint heeft een optie om losse elementen die niet aan het hoofd object vast zitten weg te filteren "Isolation"
Misschien heeft Creality ook een vergelijkbare optie ?
Deze functie zit helaas niet in CrealityScan. En de echt 'losse delen' zijn gemakkelijk handmatig te verwijderen uit de pointclouds, de 'aanhangsels' vereisen vaak wat meer aandacht en precisie.

Maar de kern van mijn probleem hier is ruis. Ruis die ik zelf introduceer door een zeer hoge scanresolutie te gebruiken ook in situaties waarin dat eigenlijk niet nodig is, puur 'omdat het kan'. Of ruis die ik introduceer door een draaiplateau met licht reliëf te gebruiken in plaats van die gladde die ik ook heb en beter meewerkt. Er zijn altijd kleine zaken die ik beter had kunnen doen. En over het algemeen werkt de CrealityScan software prima, en kun je met behulp van sliders redelijk wat gevoeligheid instellen. Het helpt ook niet dat ik als OCD'er het bijschaven van zo'n pointcloud wel een leuk spelletje vind, kan mij daar snel in verliezen ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Misschien wel goed om op te nemen dat er inmiddels ook laser 3D systemen zijn waar archeologen mee kunnen gaan werken. Deze zullen (op den duur) het zeer tijdrovende proces van het met de hand tekenen van objecten / scherven gaan vervangen.
De Laser Aided Profiler is zo'n systeem, een aantal universiteiten en commerciële archeologische bedrijven werken er al mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• absrnd
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:01:
Misschien wel goed om op te nemen dat er inmiddels ook laser 3D systemen zijn waar archeologen mee kunnen gaan werken. Deze zullen (op den duur) het zeer tijdrovende proces van het met de hand tekenen van objecten / scherven gaan vervangen.
De Laser Aided Profiler is zo'n systeem, een aantal universiteiten en commerciële archeologische bedrijven werken er al mee.
Een mooi compact systeem, en wat heel veel tijd bespaard om vele scherven om te zetten in een vorm.
Dit is iets wat alle 3D scanners ook wel kunnen doen, maar dan met iets meer werk :)

Dit is een segment van een schilderij lijst, die gerestaureerd werd, en waar we de doorsnee vorm nodig was.

Ge scanned met een Einscan 2X Pro met markers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLvv1j5bvX1Dpy3xBqlr92KdqOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onCiWIdhIz6HfEKE62y9mrHn.jpg?f=fotoalbum_large

• absrnd
  • Nu online
JorneB schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:50:
[...]

Deze functie zit helaas niet in CrealityScan. En de echt 'losse delen' zijn gemakkelijk handmatig te verwijderen uit de pointclouds, de 'aanhangsels' vereisen vaak wat meer aandacht en precisie.

Maar de kern van mijn probleem hier is ruis. Ruis die ik zelf introduceer door een zeer hoge scanresolutie te gebruiken ook in situaties waarin dat eigenlijk niet nodig is, puur 'omdat het kan'. Of ruis die ik introduceer door een draaiplateau met licht reliëf te gebruiken in plaats van die gladde die ik ook heb en beter meewerkt. Er zijn altijd kleine zaken die ik beter had kunnen doen. En over het algemeen werkt de CrealityScan software prima, en kun je met behulp van sliders redelijk wat gevoeligheid instellen. Het helpt ook niet dat ik als OCD'er het bijschaven van zo'n pointcloud wel een leuk spelletje vind, kan mij daar snel in verliezen ;)
Ik herken dat zeker ook, dat je het scherpste detail wil halen uit je scans :)
Maar....de opties om modellen een soort van smoothing/reducing te geven, hoeft niet altijd te zorgen voor het verwijderen van detail/scherpte.
In deze video wordt goed uitgelegd hoe je oppervlakte noise drastisch kan verminderen, en ook het aantal points te verminderen.

Vanaf 5:44

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Sjaak_Afhaak

Bleh!

epicfailguy23 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:55:
Zelf gebruik ik 3dscannen voor mijn beroep: wij scannen complete fabrieken in voor klant projecten, de pointclouds gebruiken we dan om een nieuwe installatie/machine te kunnen plaatsen in een bestaande ruimte. Dit lijkt een beetje overkill maar er kunnen in de praktijk een hoop zaken in de weg zitten.
Dag concullega :w

Ik kom er net achter dat ik alweer 17 jaar met terrestrial laserscanning bezig ben. Alles met Leica, van de HDS6000 (rebrand van Z&F), naar een scan station P10, P20, en nu als ongekroonde koning de P40. 2 stuks RTC360 erbij, en spelen maar. Helaas wegens ziekte kom ik te weinig bij de klant, maar neem ik daardoor noodgedwongen alle post-processing op me.
Ik mag wegens NDA, en klant specifieke zaken niet veel laten zien, maar een heeeel oud filmpje van een kerk in Aalsmeer moet nog wel kunnen. Nog gescand in de tijd dat 360 graden fotografie voor RGB kleuren niet zomaar gedaan werd. In die tijd was het werken als engineer met dit soort puntenwolken nog dramatisch langzaam qua hard- en software, dus werd de puntenwolk vaak naar India gestuurd voor digitalisering naar 3D CAD.
Veel gepioneerd met collega's. Binnen NL de eerste rijdende scanauto gebouwd, waarop Leica later haar Pegasus hardware op gebaseerd heeft. Dat waren nog eens tijden _/-\o_

Hier staat tekst

• epicfailguy23
  • Nu online
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Dag concullega :w

Ik kom er net achter dat ik alweer 17 jaar met terrestrial laserscanning bezig ben. Alles met Leica, van de HDS6000 (rebrand van Z&F), naar een scan station P10, P20, en nu als ongekroonde koning de P40. 2 stuks RTC360 erbij, en spelen maar. Helaas wegens ziekte kom ik te weinig bij de klant, maar neem ik daardoor noodgedwongen alle post-processing op me.
Ik mag wegens NDA, en klant specifieke zaken niet veel laten zien, maar een heeeel oud filmpje van een kerk in Aalsmeer moet nog wel kunnen. Nog gescand in de tijd dat 360 graden fotografie voor RGB kleuren niet zomaar gedaan werd. In die tijd was het werken als engineer met dit soort puntenwolken nog dramatisch langzaam qua hard- en software, dus werd de puntenwolk vaak naar India gestuurd voor digitalisering naar 3D CAD.

[YouTube: kerk Aalsmeer 1080p]

Veel gepioneerd met collega's. Binnen NL de eerste rijdende scanauto gebouwd, waarop Leica later haar Pegasus hardware op gebaseerd heeft. Dat waren nog eens tijden _/-\o_
Hallo terug :w

Oh nu ik er zo over na denk scan ik ook al een jaar of 10. Inderdaad begonnen met de Z&F, scan duurde een minuut of 7 per scan, mocht je hem daarna in kleur willen moest je ook nog een (losse) foto statief erop zetten met nog eens 4min fotos maken ;( Als je dan 30-40scans op een dag deed was je een grote jongen :o

Daarna met de RTC360 gaan scannen. Die was accuraat genoeg met 1mm op 6m afwijking :*) De scantijd incl foto ging van +-11min naar 57 sec :7

Toen de RTC net uit was vond de klant het zo mooi dat we 4000m2 hebben gescand (in 4dagen) met +-350scan in 1 pointcloud. Dat leek mij een fantastisch idee, totdat de scandata terugkwam met een pointcloud van 220gb -O-

Maar ik denk dat we iets wat gaan afwijken van het doel van dit topic :P

back on topic: Wat is de voornaamste reden voor het scannen van de kleine onderdelen? is dit nice to have? of wordt dit gebruikt voor engineering/spareparts of andere mooie zaken?

• absrnd
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:18:
[...]
back on topic: Wat is de voornaamste reden voor het scannen van de kleine onderdelen? is dit nice to have? of wordt dit gebruikt voor engineering/spareparts of andere mooie zaken?
Wat noem jij klein..een auto :)

Ik scan om dagelijkse dingen te verbeteren, zoals houders voor TV afstand bediening, scheerapparaat en baard trimmer in een mooie steun.
aangepaste plint in de kamer, modellen voor hobby, en kan die aanpassen of aanbouwen.
objecten vergroten on juist verkleinen.

Ik scan ook voor anderen, bv printplaten zodat ze een behuizing kunnen maken, kleine apparatuur voor een bescherm hoes oid.
Klei sculptures om een groter/kleinere versie te maken, en online te verkopen op Etsy

Gemaakt met mijn eerste scanner :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCKAE3oO3BSZRoZpWvJ9R_elwVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hr5iWLmYf6g1cfkHpjgChZms.jpg?f=fotoalbum_large

Steun voor mijn Airpods Max
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5DiKb9rJe1LvPJ2qEsIzvA6t7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhOdMiBVIDuusOfS4oWEfYSY.jpg?f=fotoalbum_large

Marty McFly van 1:6 naar 1:8 voor een model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M13DULtsOXSM6BsLJdUmqHLcjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s4BkxUu1yKyKB0vDYM4o1M8D.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door absrnd op 05-03-2026 08:47 ]

• epicfailguy23
  • Nu online
Een auto noem ik niet klein ;) Het is denk ik perspectief vanuit een 'complete' gebouw naar relatief kleine onderdelen, hierin zal ook het LOD van belang zijn. voor mij maakt het niet uit als er een paar mm2 missen, echter kan ik dat met Marty McFly zijn gezicht kosten :+

Ik moet zeggen dat ik voor jouw eerste toepassing een rolmaat had genomen, de 2de een schuifmaat (als je een scanner hebt staan is dit wel leuk om te doen). Maar die laatste had ik inderdaad nooit zo kunnen modelleren :9~

Dus ik zie wel het nut, maar dan wel alleen i.c.m. een 3d printer :o
p.s. wel een strakke resolutie op de print is die er in 1x zo uitgekomen of had dat wat tweaks nodig hier en daar? O+

• absrnd
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:58:
Een auto noem ik niet klein ;) Het is denk ik perspectief vanuit een 'complete' gebouw naar relatief kleine onderdelen, hierin zal ook het LOD van belang zijn. voor mij maakt het niet uit als er een paar mm2 missen, echter kan ik dat met Marty McFly zijn gezicht kosten :+

Ik moet zeggen dat ik voor jouw eerste toepassing een rolmaat had genomen, de 2de een schuifmaat (als je een scanner hebt staan is dit wel leuk om te doen). Maar die laatste had ik inderdaad nooit zo kunnen modelleren :9~

Dus ik zie wel het nut, maar dan wel alleen i.c.m. een 3d printer :o
p.s. wel een strakke resolutie op de print is die er in 1x zo uitgekomen of had dat wat tweaks nodig hier en daar? O+
Die plint hat inderdaad met een rolmaat opgemeten kunnen worden, maar dan was je wel even bezig voor de strakke passing, mede omdat het niet allemaal 90 graden hoeken zijn.

Apple maakt gebruik van heel veel verschillende curves voor alles wat zij maken, niet zomaar een enkele simpele edge fillet, en dan bespaar je heeeeeel veel tijd en test passingen om het goed te krijgen.

Marty had ik zo van de scanner kunnen printen, maar heb deze opgedeelt zodat deze als een soort bouwdoos gemaakt kan worden, wat ook weer het schilder werk vergemakkelijkt :)

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Mooie verhalen over de verschillende toepassingen van scanners. :) (y)

Ik ben zelf in de markt voor een scanner die zaken tot ca (500 mm)³ goed kan scannen, zodat ik de scans kan gebruiken als referentieobjecten voor mijn CAD-projecten. (voornamelijk vliegsimulatietoebehoren)
Ik ben linuxgebruiker en ik wil dat voor mijn hobbyzaak (B.V. die ik al heb waar ik wat bijverdiensten mee wil genereren door vliegsimulatietoebehoren te verkopen) ook doen. Ik zie nu dat er heel weinig software is die goed op linux werkt, en daarom ben ik geïnteresseerd in de M&F Three, een op zichzelf staande scanner die op het apparaat alle verwerking doet. Maar ik weet niet of dat de enige is die dit kan of dat er andere scanners zijn in de categorie onder €2500 totaal (dus scanner + programmatuurlicenties, ex. BTW) die wel op linux en met AMD-apparatuur werken. Hebben jullie nog suggesties voor alternatieven?

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:56:
Mooie verhalen over de verschillende toepassingen van scanners. :) (y)

Ik ben zelf in de markt voor een scanner die zaken tot ca (500 mm)³ goed kan scannen, zodat ik de scans kan gebruiken als referentieobjecten voor mijn CAD-projecten. (voornamelijk vliegsimulatietoebehoren)
Ik ben linuxgebruiker en ik wil dat voor mijn hobbyzaak (B.V. die ik al heb waar ik wat bijverdiensten mee wil genereren door vliegsimulatietoebehoren te verkopen) ook doen. Ik zie nu dat er heel weinig software is die goed op linux werkt, en daarom ben ik geïnteresseerd in de M&F Three, een op zichzelf staande scanner die op het apparaat alle verwerking doet. Maar ik weet niet of dat de enige is die dit kan of dat er andere scanners zijn in de categorie onder €2500 totaal (dus scanner + programmatuurlicenties, ex. BTW) die wel op linux en met AMD-apparatuur werken. Hebben jullie nog suggesties voor alternatieven?
Als you op YouTube zoekt op "Standalone 3D Scanner" kom je diverse tegen.
en dan ben je alleen afhankelijk of de scanner met hun eigen software moet verbinden om het bestand over te zetten, of dat je direct een bestand (STL, OBJ oid) naar de PC kan overzetten

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
absrnd schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Als you op YouTube zoekt op "Standalone 3D Scanner" kom je diverse tegen.
en dan ben je alleen afhankelijk of de scanner met hun eigen software moet verbinden om het bestand over te zetten, of dat je direct een bestand (STL, OBJ oid) naar de PC kan overzetten
Dank voor je reactie. Misschien ligt het aan de manier waarop ik Youtube gebruik, maar ik krijg als ik die zoekopdracht invoer een hele hoop video's die helemaal niet over zelfstandige 3D-scanners gaan of waar zelfstandigheid hooguit als extra wordt gezien, waarmee er dus heel veel ruis is.

Van de zelfstandige scanners die ik dan wel heb gevonden via die zoekopdracht en gerelateerde zoekopdrachten, dan is de RevoPoint Miraco wellicht interessant als alternatief voor de M&F Three. Helaas geven de paar video's die ik over De Miraco heb bekeken mij de indruk dat de bewerkingsmogelijkheden op het apparaat zelf nogal beperkt zijn en dat het gebruik van programmatuur om het resultaat te verwerken toch onvermijdelijk wordt. En dan scoort de RevoPoint minpunten, want dan werkt het niet met Linux. Eigenlijk geldt voor de Einstar VEGA hetzelfde.

De vraag wordt dan: "Welke scanprogrammatuur kan overweg met Linux i.c.m. een AMD GPU en kan overweg met de gangbare bestandsformaten voor 3D-scans en levert een model op dat ik kan gebruiken als referentie?". Dat betekent dus een model op basis van polygonen. STEP formaat lijkt me in deze prijsklasse een brug te ver.
Ik kan terugvinden dat FreeCAD op zich wel een puntenwolk kan inladen, maar als het gaat om het bewerken van punten en rasters is FreeCAD zeer frustrerend in het gebruik en eigenlijk geen realistische optie, dus daar moet een gespecialiseerde stap voor worden gezet om dat werkbaar te maken.

Mogelijke kandidaten:
  • MeshLab
  • RecFusion(alleen de SDK werkt op linux, zo blijkt)
  • Agisoft Metashape(valt af wegens ontbreken ondersteuning markeerpunten in gewone versie)
  • AliceVision Meshroom(valt af wegens hardwarevereisten)
Heeft iemand ervaring met MeshLab?

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2026 15:09 . Reden: doornemen kandidaten software levert een hele korte lijst op ]

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Dank voor je reactie. Misschien ligt het aan de manier waarop ik Youtube gebruik, maar ik krijg als ik die zoekopdracht invoer een hele hoop video's die helemaal niet over zelfstandige 3D-scanners gaan of waar zelfstandigheid hooguit als extra wordt gezien, waarmee er dus heel veel ruis is.

Van de zelfstandige scanners die ik dan wel heb gevonden via die zoekopdracht en gerelateerde zoekopdrachten, dan is de RevoPoint Miraco wellicht interessant als alternatief voor de M&F Three. Helaas geven de paar video's die ik over De Miraco heb bekeken mij de indruk dat de bewerkingsmogelijkheden op het apparaat zelf nogal beperkt zijn en dat het gebruik van programmatuur om het resultaat te verwerken toch onvermijdelijk wordt. En dan scoort de RevoPoint minpunten, want dan werkt het niet met Linux. Eigenlijk geldt voor de Einstar VEGA hetzelfde.

De vraag wordt dan: "Welke scanprogrammatuur kan overweg met Linux en kan overweg met de gangbare bestandsformaten voor 3D-scans en levert een model op dat ik kan gebruiken als referentie?". Dat betekent dus een model op basis van polygonen. STEP formaat lijkt me in deze prijsklasse een brug te ver.
Ik kan terugvinden dat FreeCAD op zich wel een puntenwolk kan inladen, maar als het gaat om het bewerken van punten en rasters is FreeCAD zeer frustrerend in het gebruik en eigenlijk geen realistische optie, dus daar moet een gespecialiseerde stap voor worden gezet om dat werkbaar te maken.
Hier een paar op een rij:
YouTube: EinScan Rigil vs Einstar Vega | 3D Scanner Comparison & Demo
YouTube: Revopoint MIRACO Review: Standalone 3D Scanning Tested
YouTube: I Tested the 3DMakerPro Toucan for a Month - Here’s the Truth About ...
YouTube: Revopoint MIRACO: Your First Look at this New Standalone 3D Scanner

Wat ik even snel kan zien, heeft de Revopoint exact dezelfde bewerkingsmogelijkheden als de PC software.
Vanaf 15:37
YouTube: Revopoint MIRACO Review: Standalone 3D Scanning Tested

Alle scanners kunnen alleen een MESH bestand maken van de point cloud, zoals PLY, FBX, STL, GLTF en OBJ.
Point cloud wordt alleen omgezet in driehoekjes (MESH), sommigen kunnen ook fotografische data van het model combineren tot bv het OBJ bestand.

De meeste (zo niet allemaal) kunnen door bewerking een waterdicht model creëren die door slicers direct voor 3D printen gebruikt kunnen worden.

Op het moment dat je iets met je 3D scan model iets wil doen, moet je een CAD programma gebruiken.
En daar zijn wel een paar Linux opties mogelijk.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Hmm, de Toucan had ik gemist. Bedankt voor je suggestie!

Wat mij wel opvalt is dat je bij de scanners anders dan de M&F Three dus niet kan inloggen op de scanner om daar dan via een computer de scans te bewerken. De gebruikerservaring wordt dan gemedieerd door een aanraakgevoelig scherm, wat ik zelf minder fijn vind. Ik ben ook geen grootverbruiker van smartphones of tablets. Dat had ik er natuurlijk niet bij verteld en het is op zich geen ramp. Op zich kan je wel de puntenwolken op de scanner genereren en dan overzetten naar een computer, dus dan kan je dat vervolgens op een computer bewerken voordat je CAD gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2026 15:33 ]

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:16:
Hmm, de Toucan had ik gemist. Bedankt voor je suggestie!

Wat mij wel opvalt is dat je bij de scanners anders dan de M&F Three dus niet kan inloggen op de scanner om daar dan via een computer de scans te bewerken. De gebruikerservaring wordt dan gemedieerd door een aanraakgevoelig scherm, wat ik zelf minder fijn vind. Ik ben ook geen grootverbruiker van smartphones of tablets. Dat had ik er natuurlijk niet bij verteld en het is op zich geen ramp. Op zich kan je wel de puntenwolken op de scanner genereren en dan overzetten naar een computer, dus dan kan je dat vervolgens op een computer bewerken voordat je CAD gebruikt.
Even voor de duidelijkheid, jij wil alleen pointclouds gebruiken en bewerken, niet ge-meshde data ?

Ik denk dat voor de meeste scanners, als je deze aan een PC verbind, dat deze als externe schijf te zien is, en je zo de bestanden kan overzetten.
Vanaf 09:15

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
absrnd schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:46:
[...]

Even voor de duidelijkheid, jij wil alleen pointclouds gebruiken en bewerken, niet ge-meshde data ?

Ik denk dat voor de meeste scanners, als je deze aan een PC verbind, dat deze als externe schijf te zien is, en je zo de bestanden kan overzetten.
Vanaf 09:15
[YouTube: Revopoint Miraco Episode 3: From Scan to 3D Print]
Er moet uiteindelijk wel een polygonenstructuur worden gegenereerd als eindresultaat, maar dus niet per se door de scanner zelf. Dat ging uit van een puntenwolk, omdat ik de bewerking ervan graag met de muis of doe. Of dat nu via een browser lokaal op de scanner gaat of op een PC die met programmatuur die op Linux draait is mij om het even. Zolang het maar werkt voor mij. Onder geen beding ga ik Windows nog gebruiken. De cloud is ook uit den boze.
Vandaar ook de vervolgvraag die ik op jouw antwoord stelde: "Welke scanprogrammatuur kan overweg met Linux i.c.m. een AMD GPU en kan overweg met de gangbare bestandsformaten voor 3D-scans en levert een model op dat ik kan gebruiken als referentie?". Linux bestaat zeg maar niet in de ogen van Creality, RevoPoint en Shining3D/Einscan, waardoor ik, naar het voorbeeld van, en geïnspireerd door, de M&F Three, aan het kijken ben naar zelfstandige scanners. De presentator in de video waar jij naar refereert gebruikt Windows en de Windows software van RevoScan, waarmee dat dus afvalt. Dat betekent dan niet dat de Miraco zelf per se afvalt, maar dan moet er software zijn die ik dan op Linux kan gebruiken met de uitvoer van die scanner.
Misschien dat MeshLab geschikt is voor mij, maar ik kan dat zo 1-2-3 niet beoordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 05-03-2026 19:38 ]

© ocf81 1981-infinity

• JorneB
MeshLab of Open3D zijn mogelijk een optie voor je (Linux & AMD compatible) maar dan zul je zelf moeten uitzoeken welke cameras geschikt zijn, of een zelfbouw camera in elkaar hannessen.

Zodra je 1 of meerdere .ply pointclouds op je Linux PC weet te krijgen zou je die zelfs met een eigen ComfyUI + ComfyUI 3D NodePack moeten kunnen bewerken. Van PLY naar Voxels naar Mesh naar Bewerkte Mesh (Smooth, Simplify etc). Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd (Creality camera heb ik geen directe toegang tot, en creeërd proprietary .obscan bestanden) maar zou moeten werken denk ik.

Er zijn ook al meerdere ComfyUI workflows die van een paar foto's (kijkhoeken) een 3D model genereren. Feitelijk dezelfde Hunyuan3D tool die MakerLab ook gebruikt, maar dan lokaal zonder gekochte credits.

[ Voor 15% gewijzigd door JorneB op 05-03-2026 21:00 ]

• absrnd
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Er moet uiteindelijk wel een polygonenstructuur worden gegenereerd als eindresultaat, maar dus niet per se door de scanner zelf. Dat ging uit van een puntenwolk, omdat ik de bewerking ervan graag met de muis of doe. Of dat nu via een browser lokaal op de scanner gaat of op een PC die met programmatuur die op Linux draait is mij om het even. Zolang het maar werkt voor mij. Onder geen beding ga ik Windows nog gebruiken. De cloud is ook uit den boze.
Vandaar ook de vervolgvraag die ik op jouw antwoord stelde: "Welke scanprogrammatuur kan overweg met Linux i.c.m. een AMD GPU en kan overweg met de gangbare bestandsformaten voor 3D-scans en levert een model op dat ik kan gebruiken als referentie?". Linux bestaat zeg maar niet in de ogen van Creality, RevoPoint en Shining3D/Einscan, waardoor ik, naar het voorbeeld van, en geïnspireerd door, de M&F Three, aan het kijken ben naar zelfstandige scanners. De presentator in de video waar jij naar refereert gebruikt Windows en de Windows software van RevoScan, waarmee dat dus afvalt. Dat betekent dan niet dat de Miraco zelf per se afvalt, maar dan moet er software zijn die ik dan op Linux kan gebruiken met de uitvoer van die scanner.
Misschien dat MeshLab geschikt is voor mij, maar ik kan dat zo 1-2-3 niet beoordelen.
Ik denk dat we elkaar niet geheel begrijpen, je hebt geen windows/Mac, zelfs gen Linux nodig.
De scanner zelf kan het gescande model direct omzetten naar een Mesh (STL/OBJ) bestand, die je via een USB kabel aan je Linux machine hangt, en dan kan je het Mesh bestand (geen pointcloud) in jouw eigen CAD programma openen, of direct naar een slicer en dan uit printen.

Het verschil tussen pointcloud en MESH:
A point cloud is a collection of individual 3D coordinate points representing raw data from a scanned object, while a mesh is a structured model created by connecting those points into polygons to form a continuous surface.
Je hebt voor de Miraco geen extra (Revoscan) scan software nodig om bestanden te creëren, de Miraco doet alles.
Je hebt alleen een CAD programma nodig op Linux, als je nog verder wil knutselen aan je 3D scan bestand :)

En welk Linux CAD programma daar goed voor is, zal jij beter weten :)

Lang geleden creëerde scanners alleen losse pointclouds, die je bv met Meshlab aan elkaar probeerde te knutselen tot een geheel, waarna je daar een gesloten MESH van maakte.
Dat is nu niet meer nodig, de scanner poept er een kant en klaar printbare MESH uit :)

[ Voor 16% gewijzigd door absrnd op 05-03-2026 21:39 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
absrnd schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet geheel begrijpen, je hebt geen windows/Mac, zelfs gen Linux nodig.
De scanner zelf kan het gescande model direct omzetten naar een Mesh (STL/OBJ) bestand, die je via een USB kabel aan je Linux machine hangt, en dan kan je het Mesh bestand (geen pointcloud) in jouw eigen CAD programma openen, of direct naar een slicer en dan uit printen.

Het verschil tussen pointcloud en MESH:

[...]

Je hebt voor de Miraco geen extra (Revoscan) scan software nodig om bestanden te creëren, de Miraco doet alles.
Je hebt alleen een CAD programma nodig op Linux, als je nog verder wil knutselen aan je 3D scan bestand :)

En welk Linux CAD programma daar goed voor is, zal jij beter weten :)

Lang geleden creëerde scanners alleen losse pointclouds, die je bv met Meshlab aan elkaar probeerde te knutselen tot een geheel, waarna je daar een gesloten MESH van maakte.
Dat is nu niet meer nodig, de scanner poept er een kant en klaar printbare MESH uit :)
Ik weet het verschil tussen een puntenwolk en een polygonenstructuur. Ik heb immers een (o.a.) een B.ICT met als specialisatie Gaming & VR. Ik zou de software ook zelf kunnen schrijven, bij wijze van spreken :) Ik snap dus heel goed wat het verschil tussen de twee is en hoe het een tot het ander leidt.
Maar je moet natuurlijk wel eerst een selectie maken van de juiste punten voordat je overgaat tot de vervaardiging van de polygonen. Je hebt gelijk dat het op een Toucan, VEGA of Miraco via het scherm kan worden gedaan op het apparaat. Ik ben echter door omstandigheden licht beperkt waardoor ik tamelijk onhandig met aanraakgevoelige schermen ben. Daarom heeft die bedieningsvorm absoluut niet mijn voorkeur. Ik voorzie dat een aanraakgevoelige scherm tot veel fouten en frustratie gaat leiden bij het uitvoeren van die taak. Daarom wil ik die selectie graag middels een muis doen, omdat ik dan de gevoeligheid kan aanpassen en minder fouten maak.

© ocf81 1981-infinity

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Is er hier iemand die een Miraco aan mij wil lenen of weet iemand een adresje waar je die dingen kan huren? Ik wil hem graag uitproberen.

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
ocf81 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:33:
Is er hier iemand die een Miraco aan mij wil lenen of weet iemand een adresje waar je die dingen kan huren? Ik wil hem graag uitproberen.
nvm.

[ Voor 10% gewijzigd door absrnd op 07-03-2026 14:46 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
absrnd schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Op Amazon bestellen, als het niet goed is gewoon terugsturen.
Dat werkt niet voor een bedrijf, die vallen niet onder het consumentenrecht.

© ocf81 1981-infinity

• absrnd
  • Nu online
AI wordt steed beter om 3D modellen te creëren van foto's
ik ben zeker onder de indruk van het resultaat, alhoewel het niet voor reverse engineering gebruikt kan worden, is het voor organische objecten een oplossing ipv van een dure 3D scanner.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Een van mijn vrienden gebruikt AI generatie om voor zijn zoontje speelgoed te maken. Voor dat soort zaken werkt het inderdaad gewoon idioot goed. In een paar minuten heb je een beeldje met ingekleurd textuur. die je met een filament multiplexer er precies zo uit kan laten zien als op het scherm.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1