Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-05 18:01
TTLCrazy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:01:
@pushnoi Ik kan alleen maar een textured PEI plate vinden. De andere plates zijn variaties op de engineering plate i.c.m. of high tempereature of cold plates. Een losse smooth PEI plate is er niet in de Bambu shop.
Hij is er toch echt. Ik heb m toen besteld omdat de textured niet op voorraad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

TTLCrazy

Listen to Frankie

@pushnoi Maar dat is dus een Engineering plate met een high temperature sticker erop. Deze engineering plate wordt ook standaard bijgeleverd met de printer, dan zit er echter een cold plate op met 2 x losse vervanging cold plate stickers.

Een echt losse PEI smooth plate hebben ze niet in het assortiment voorzover ik kan zien.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
TTLCrazy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:02:
@pushnoi Maar dat is dus een Engineering plate met een high temperature sticker erop. Deze engineering plate wordt ook standaard bijgeleverd met de printer, dan zit er echter een cold plate op met 2 x losse vervanging cold plate stickers.

Een echt losse PEI smooth plate hebben ze niet in het assortiment voorzover ik kan zien.
Klopt. En die PEI sheet schijnt dus de shizzle te zijn voor PLA zonder lijm =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chopp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 18:32
Tweede avond met dit apparaat. Snel, luid en modern apparaat en ben vooral erg te spreken over de AMS en printsnelheid. Ook al de eerste 'upgrade' geprint en dat is een aanrader voor iedereen met een AMS: https://www.printables.co...u-ams-feeder-pfte-adapter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMa3iCE8UY9sTeIH45CvGfS1tRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZuNVKgbR4Fxa6GPe7uQaddN.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: geprint op Bambu Lab's eigen textured PEI plate.

[ Voor 4% gewijzigd door Chopp op 03-11-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Woei, ik weet niet of de textured PEI plate van Bambulabs nou zo vreselijk goed is qua kwaliteit... na print 4 of 5 oid met gewoon PLA is de boel al stuk. Support ticket ingeschoten, ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW7Urkvx9uf3cve_0v6tgttPW0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AZdsnkWHMzrDmtyiZcxRibI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:56:
Woei, ik weet niet of de textured PEI plate van Bambulabs nou zo vreselijk goed is qua kwaliteit... na print 4 of 5 oid met gewoon PLA is de boel al stuk. Support ticket ingeschoten, ben benieuwd.

[Afbeelding]
Ik heb denk inmiddels al zo'n 40 tot 60 uur printen met BL PLA, PolyTerra PLA, Prusament PLA en Extrudr PLA erop zitten en nog geen beschadiging gezien (even afkloppen).

Wel goed laten afkoelen?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
iMars schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:04:
[...]

Ik heb denk inmiddels al zo'n 40 tot 60 uur printen met BL PLA, PolyTerra PLA, Prusament PLA en Extrudr PLA erop zitten en nog geen beschadiging gezien (even afkloppen).

Wel goed laten afkoelen?
Ja, dat vind ik ook het bizarre. Modellen waren zo goed als los ook steeds, als ik ze er nou direct had afgetrokken kon ik me er nog wat bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:59:
[...]

Ja, dat vind ik ook het bizarre. Modellen waren zo goed als los ook steeds, als ik ze er nou direct had afgetrokken kon ik me er nog wat bij voorstellen.
Wss dan gewoon een productie fout. Hoor op de discord weinig klachten over de PEI sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
pushnoi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:57:
Ik heb het zelf nog niet getest, maar kreeg wel wat goeie tips op discord net -- denk ik deel ze toch even.

Op de PEI smooth plate kun je klaarblijkelijk zonder adhesive PLA printen; je moet vooral zorgen dat de plaat echt schoon is (dus bv met IPA schoonmaken). Daarnaast moet je officieel de kast openen met een hot plate + PLA, maar door het carbonfilter te verwijderen tijdens PLA prints hoeft dit weer niet, omdat de fan dan makkelijker lucht krijgt. EDIT: Oh en dit moet normaal wel gewoon lukken op 55, maar sommige printers schijnen minder nauwkeurig te zijn qua temp, bij geen hechting kun je het proberen op bv 58.

Ook staat de fan nogal extreem aggresief tijdens PLA + hot plate. Die zou je in de gcode kunnen aanpassen:
'if you keep an eye on chamber temp ideally with a thermocouple because the builtin sensor is somewhere silly, and know how to unclog the extruder in a disaster, you can pull that down from S255 to S220
maybe lower'

Die smooth PEI plaat schijnt iig perfect te zijn voor PLA juist. Ik zal het straks even proberen iig =)
Ik heb inmiddels al aardig wat prints erop zitten, en idd -- werkt perfect. Wel moest ik de temp iets omhoog gooien naar 58 graden, maar dan plakt het idd prima zonder lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik print met PLA op Smooth/TXT PEI sheet met 55 graden bed temperatuur. Gezien de exhaust fan, gcode aangepast:

code:
1
2
3
{if  (bed_temperature[current_extruder] >60)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >60)}M106 P3 S255
{elsif(bed_temperature[current_extruder] >35)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >35)}M106 P3 S180
{endif};

Stuk stiller! Al meerdere weken mee aan het printen, werkt prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Chopp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:49:
Tweede avond met dit apparaat. Snel, luid en modern apparaat en ben vooral erg te spreken over de AMS en printsnelheid. Ook al de eerste 'upgrade' geprint en dat is een aanrader voor iedereen met een AMS: https://www.printables.co...u-ams-feeder-pfte-adapter

[Afbeelding]
Edit: geprint op Bambu Lab's eigen textured PEI plate.
Ik heb de remix gedownload en geprint met een beetje PTFE wat extra geleverd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-AKXmeLzRoLIcsWo0UIpy0kIkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnRXX5KctQmvDr2rbNcP53Np.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:37:
[...]

Ik heb de remix gedownload en geprint met een beetje PTFE wat extra geleverd was.

[Afbeelding]
Wat doet dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Het schijnt dat -vooral bepaalde filaments- die ingangen @ AMS beschadigen. Zo dus niet. Dat en het ziet er wel geinig uit vooral en had een excuus om in dubbele kleuren te printen :9~

Edit: oh en het invoeren van filaments gaat ook een stuk makkelijker zo.

[ Voor 10% gewijzigd door pushnoi op 06-11-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Dennischo schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:05:
Ik print met PLA op Smooth/TXT PEI sheet met 55 graden bed temperatuur. Gezien de exhaust fan, gcode aangepast:

code:
1
2
3
{if  (bed_temperature[current_extruder] >60)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >60)}M106 P3 S255
{elsif(bed_temperature[current_extruder] >35)||(bed_temperature_initial_layer[current_extruder] >35)}M106 P3 S180
{endif};

Stuk stiller! Al meerdere weken mee aan het printen, werkt prima :)
Ik zal daar ook eens mee gaan prutsen, tnx. Heb je de deur open of de glasplaat eraf trouwens? Of gewoon de boel dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
pushnoi schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:17:
[...]

Ik zal daar ook eens mee gaan prutsen, tnx. Heb je de deur open of de glasplaat eraf trouwens? Of gewoon de boel dicht?
Glasplaat klein stukje omhoog, zijn wel prints voor te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AMS is inmiddels op voorraad voor diegene die er een (paar) extra willen bestellen
https://eu.store.bambulab...s/ams-multicolor-printing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:02
Zojuist het laatste deel betaald, kan niet wachten om er mee te spelen 😁

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:44:
De AMS is inmiddels op voorraad voor diegene die er een (paar) extra willen bestellen
https://eu.store.bambulab...s/ams-multicolor-printing
Wil wel, maar kan op geen enkele manier nóg een keer 1k rechtvaardigen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nassinho
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-04-2024
Hoi allemaal

De website verteld niet wat er allemaal inbegrepen zit als je een ams apart wilt aanschaffen.

Zojuist op discord informatie verkregen over de aanschaf van een hub en extra AMS. Je krijgt alle benodigde onderdelen zoals bus kabels teflon buis. Je hoeft niks nog los extra te bestellen.

Ik kwam deze foto tegen op discord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbtzOei_bTtsWLTpY0ujpkii7Yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lG5Q9zA0xB5WNhZoJxu3s68u.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Nassinho op 07-11-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Na even gestoeid te hebben met Bambu Studio, ga ik toch gewoon weer terug naar Ultimaker Cura. Vind ik persoonlijk een fijnere slicer. Maar daarin zou ik graag wel de snelheid van de printer in willen configureren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63Lngnf0/Screenshot-2022-11-08-at-16-48-01.png

Iemand enig idee welke snelheden ik hier in kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Er is -nog- geen fatsoenlijk profiel voor Cura, helaas. Je kan natuurlijk gewoon de waardes van BambuStudio kopieren, maar of het allemaal gaat werken? Laat het ons vooral weten zou ik zeggen.

Eventueel kun je ook die fork van BambuStudio gebruiken, daar kan je toch net ff wat meer mee dan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Is helaas alleen voor windows
Ook voor Mac: https://github.com/SoftFever/BambuStudio-SoftFever/releases

Niet ik deze bij mij opstart, maar ok...

[ Voor 9% gewijzigd door MC Taz Man op 10-11-2022 10:25 ]

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 12:20
Vanmorgen ook mijn invoice ontvangen, X1CC besteld op 28-08!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Mijn X1CC wordt vanavond geleverd. Maandag de invoice gekregen en betaald. Pre-order was op 15-8. Ben benieuwd hoe de printer bevalt.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Kan niet wachten totdat ik mijn andere pre-orders ook binnen krijg ... Gisteravond in ene een enorme herrie vanuit mn kantoor:

Blijkt dat er dus een behuizing is losgelaten tijdens het printen en op een een of andere manier is deze tegen/in de part cooling fan terecht gekomen. Die mag naar de tandarts :')
spoiler:
Hij mist de helft van zijn tanden :|

Gelijk twee nieuwe frontjes besteld (hopelijk binnen ~2 dagen binnen net als de AMS'en).
Draai nu productie op mijn beide Prusa's ... dan merk je in ene hoe langzaam dat in ene is :+

Bambu: 21 cases in 7h12 op 0.16 (20m per case)
Prusa: 15 cases in 12h14 op 0.20 (48min per case)
^^_ alleen dit is voor mij al een business case :+

[ Voor 9% gewijzigd door iMars op 10-11-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

De Bambu doet het! Indrukwekkend om hem te zien printen. Als je dit vergelijkt met de Prusa's, dan is dat een wereld van verschil.

Wel een klein probleem gehad tijdens de initiele calibratie. De Z-homing werkte niet goed met de out-of-the-box firmware. Na een update ging alles gelukkig wel goed.

Vervelender is dat de AMS net een millimeter of 3 te smal is voor de spoelen van het Jupiter-filament dat ik veel gebruik. Dat is echt een vervelend probleem, want om nu alles om te spoelen...

Positief is wel dat mijn print-in-place ontwerpen die op de Prusa's goed werkten ook prima te blijken te werken op de Bambu.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 12:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Is men nu eigenlijk bezig om elke afhankelijkheid van de cloud eruit te slopen? Dat is echt het voornaamste dat me ervan weerhoudt om een bestelling te plaatsen. Ik houd voorlopig vast aan m’n day 1 preorder voor de Prusa XL. :)

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
gday schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:10:
Is men nu eigenlijk bezig om elke afhankelijkheid van de cloud eruit te slopen? Dat is echt het voornaamste dat me ervan weerhoudt om een bestelling te plaatsen. Ik houd voorlopig vast aan m’n day 1 preorder voor de Prusa XL. :)
Die order heb ik ook nog lopen. Alleen zijn de kosten wel iets hoger (5000USD).

En de cloud hoef je niet te gebruiken. Ik heb deze uitstaan nadat ik de firmware heb geupdate. Ik hou er namelijk ook niet zo van. Maar hopelijk komt er iemand die het er idd uit kan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Yzord schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:21:
[...]

Die order heb ik ook nog lopen. Alleen zijn de kosten wel iets hoger (5000USD).

En de cloud hoef je niet te gebruiken. Ik heb deze uitstaan nadat ik de firmware heb geupdate. Ik hou er namelijk ook niet zo van. Maar hopelijk komt er iemand die het er idd uit kan slopen.
Maar kun je dan nog wel alle features gebruiken? Moet je dan vanaf SD printen en wat zijn dan je opties om een print te monitoren?

Ik kan natuurlijk dat ding op z’n eigen VLAN zetten maar de afhankelijkheid blijft dan. Als ze niet goed omgaan met de beveiliging van hun systemen, kunnen onverlaten dan messed up gcodes naar de printer gaan sturen?

[ Voor 17% gewijzigd door gday op 13-11-2022 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colorsone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2GUEJerjjUZOAZvpQ4tS9zVn4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pS29YMSxBvKCC1uiL8g0kfLb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mopper mopper, grumbl grumbl... Stelletje oplichters... Eest een printer maken en dan snel een nieuwe uitbrengen... Wie denken ze wel dat ze zijn... Creality??

/rant

Me, waarschijnlijk, wants :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:22:
Mopper mopper, grumbl grumbl... Stelletje oplichters... Eest een printer maken en dan snel een nieuwe uitbrengen... Wie denken ze wel dat ze zijn... Creality??

/rant

Me, waarschijnlijk, wants :+
Ik vraag mij af of je aan de naam P1P iets kunt afleiden. Maar de X1 zegt ook niet echt veel. Ja, het is een CoreXY printer, maar om nou alleen de X daaruit te halen als identifier... :+ Aangezien ze andere letters gebruiken, zal het wel een heel andere printer zijn. Anders was het de X2. Misschien wel een resin printer.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:48:
[...]

Ik vraag mij af of je aan de naam P1P iets kunt afleiden. Maar de X1 zegt ook niet echt veel. Ja, het is een CoreXY printer, maar om nou alleen de X daaruit te halen als identifier... :+ Aangezien ze andere letters gebruiken, zal het wel een heel andere printer zijn. Anders was het de X2. Misschien wel een resin printer.
Iemand op bambu forum heeft al met de belichting gespeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-forum.bambulab.com/original/1X/ba7720118b0b4bc249e4815527aebcd795270841.jpeg
Resin zal het niet zijn denk ik. Ben wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS8kceejA_VhqCTJ2oIpArP0S-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZKDGgGPKMUnTWDD8UXZLozN.png?f=user_large

Lijkt dus op een wat budget vriendelijker model.

[ Voor 12% gewijzigd door colorsone op 13-11-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dat haalt men allemaal uit dan ene plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:19:
Nooit gevolgd hoeveel "informatie" men uit een Apple event uitnodiging weet te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
Yzord schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:19:
Nee dit plaatje stond op de host van bambulab..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5LKPUJyyf0-r2vU76DcK-ZjTmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i84FbAOg5gmXntuUXXJU7Ch1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
colorsone schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:26:
[...]

Nee dit plaatje stond op de host van bambulab..

[Afbeelding]
Krijg nu Access denied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 17:34
https://bambulab.com/en/p1

staat al even een video online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Gisteren voor het eerst PA-CF geprint mbv het bijgeleverde rolletje van 250 gram. Eindresultaat was prima, de printer maakt wel een soort van schurend geluid tijdens printen van dit materiaal. Voorlasnog zoek ik er niets achter, was ook de eerste keer uberhaupt dat ik op zo'n hoge temperatuur print (290nozzle, 100bed). Geprint op de textured PEI plaat ging prima. ik wilde geen risico lopen dus heb zoals aangegeven maar de pritt stift gebruikt. Kan dit ook zonder ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C4veman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Een goedkoper model dus, op zich een prima stap. Benieuwd wat het verschil is met de eerste. Wellicht geen lidar etc. met bijbehorende kalibratie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
TTLCrazy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:18:
Gisteren voor het eerst PA-CF geprint mbv het bijgeleverde rolletje van 250 gram. Eindresultaat was prima, de printer maakt wel een soort van schurend geluid tijdens printen van dit materiaal. Voorlasnog zoek ik er niets achter, was ook de eerste keer uberhaupt dat ik op zo'n hoge temperatuur print (290nozzle, 100bed). Geprint op de textured PEI plaat ging prima. ik wilde geen risico lopen dus heb zoals aangegeven maar de pritt stift gebruikt. Kan dit ook zonder ?
Wat is PA-CF eigenlijk? Want ik ben eigenlijk maar gewoon een 'plastic' printer nerd welke dus alleen maar PLA gebruikt, maar wat is of doet PA-CF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb het even opgezocht want wist het ook niet precies:
Bambu PA-CF is a family of Bambu 3D printing engineering filaments, mainly consisting of PA6, PA12 and carbon fiber. PA12 helps to reduce water absorption, while PA6 helps to improve stiffness, strength, and temperature resistance. Bambu PA-CF mixes the two in optimal proportions, helping to take full advantage of them. It retains its mechanical properties even after absorbing water.

Printing Tips:
Due to the abrasiveness of carbon fiber, a 0.6mm hardened steel nozzle is recommended.
To reduce water absorption of PA-CF, sealed printing/preservation is recommended. When printing, you can put it in AMS with desiccant in it while aluminum foil sealed bag is recommended for preservation.
If Bambu PA-CF has absorbed water, please dry it at 80°C for 8-12 hours before printing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Vanwege FOMO heb ik dan toch een pre-order voor de X1CC geplaatst afgelopen weekend. Het verbaast me toch wel dat er vanuit de community zo weinig vraagtekens zijn bij de afhankelijkheid van de cloud. Althans, ik lees er weinig kritische opmerkingen over.

Ik word qua customer support ook wel zenuwachtig van dit soort berichten: https://www.reddit.com/r/...1x1c_cutter_arm_crack_in/

Mijn Prusa's zijn dan wel trager, maar de 24/7 support vind ik echt goud waard. Meermaals gebruik van gemaakt, midden in de nacht. :P Als er dan iets stuk is heb ik vaak binnen 72 uur een vervangend onderdeel vanuit Tsjechië onder garantie.

[ Voor 9% gewijzigd door gday op 15-11-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 18:02

Sebazzz

3dp

gday schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:24:
Ik word qua customer support ook wel zenuwachtig van dit soort berichten: https://www.reddit.com/r/...1x1c_cutter_arm_crack_in/
Ik begrijp de angst, maar laten we niet vergeten dat Prusas ook diverse kinderziektjes hebben gehad (onder andere met de probes en underextrusion bij de Mini). Er zijn ook een berg mensen die heel gelukkig met hun X1(C) zijn. De Prusa XL zal ook eerst volwassen moeten worden ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Weet iemand hoe ik in Bambu Studio de temps kan veranderen? tegenover Cura vind ik het maar een mager programma qua opties. Ik ga toch eens proberen of hij Cura slices ook vreet. Alleen zal ik dan de snelheid in moeten stellen. Weet iemand de standaard speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Sebazzz schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:14:
[...]

Ik begrijp de angst, maar laten we niet vergeten dat Prusas ook diverse kinderziektjes hebben gehad (onder andere met de probes en underextrusion bij de Mini). Er zijn ook een berg mensen die heel gelukkig met hun X1(C) zijn. De Prusa XL zal ook eerst volwassen moeten worden ;)
Dat er dingen stuk gaan of misgaan vind ik ook niet direct het probleem. Het gaat me juist om de support. Als je je printer nodig hebt en er gaat iets stuk, en vervolgens moet je dagenlang wachten op überhaupt enige reactie van support, … dat vind ik wel een flink nadeel. Als de support voor de XL vanuit Prusa net zo goed zal zijn als voor hun andere printers, dan hebben we daar niks te vrezen.

[ Voor 8% gewijzigd door gday op 15-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:24:
Vanwege FOMO heb ik dan toch een pre-order voor de X1CC geplaatst afgelopen weekend. Het verbaast me toch wel dat er vanuit de community zo weinig vraagtekens zijn bij de afhankelijkheid van de cloud. Althans, ik lees er weinig kritische opmerkingen over.
Heel simpel; er is een LAN-only mode + dat BL al aangegeven heeft dat ze alles open source maken, mochten ze failliet gaan.
Gisteren gepost... BL is nog een startup. Succesvoller dan de meeste, maar nog immer een startup. Zaken hebben tijd nodig & ze zijn nog aan het groeien. Geen excuus, maar een reden waarom er niet binnen een paar uur gereageerd is op RandomKlant#3445.
Mijn Prusa's zijn dan wel trager, maar de 24/7 support vind ik echt goud waard. Meermaals gebruik van gemaakt, midden in de nacht. :P Als er dan iets stuk is heb ik vaak binnen 72 uur een vervangend onderdeel vanuit Tsjechië onder garantie.
En hoe lang bestaat Prusa al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:02:
[...]

Dat er dingen stuk gaan of misgaan vind ik ook niet direct het probleem. Het gaat me juist om de support. Als je je printer nodig hebt en er gaat iets stuk, en vervolgens moet je dagenlang wachten op überhaupt enige reactie van support, … dat vind ik wel een flink nadeel. Als de support voor de XL vanuit Prusa net zo goed zal zijn als voor hun andere printers, dan hebben we daar niks te vrezen.
Mocht de XL ooit uitkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 15:27
Ik verwacht binnenkort nog wel een announcement, toen ik naar de patent aanvragen keek voor de p1p om meer uit te vinden erover kwam ik ook een X1S tegen waar recent patent op is aangevraagd.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kijk net een filmpje te kijken van een tevreden Bambu bezitter. Terwijl hij praat, zie je 'm iets printen met colour change. Ik heb dat voor de gein eens zitten timen, maar duurt dat nou serieus ruim 1:35 per filamentwissel? Ik druk een stopwatch in vanaf het moment dat ie de printkop van het werkstuk weghaalt, en dan even heen en weer gaat, om vervolgens op de wissel te wachten. Na de wissel doet ie effe poepen, kop afvegen en dan gaat ie naar de primetower. De eerste keer had ik 1:43 en de tweede keer 1:38. Dat loopt wel lekker op, en dit was nog 'maar' 2 kleuren. Als je 3 of 4 kleuren per laag hebt, loopt het helemaal op. Het is goed dat ie verder bloedjesnel is, want dat kleurwisselen is wel een soort handrem.

Dit zal wel bij alle MMU achtige systemen hetzelfde zijn, want ze doen in essentie hetzelfde. Is dit nog te tunen? Wat zijn de ervaringen?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
mphilipp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:12:
Ik kijk net een filmpje te kijken van een tevreden Bambu bezitter. Terwijl hij praat, zie je 'm iets printen met colour change. Ik heb dat voor de gein eens zitten timen, maar duurt dat nou serieus ruim 1:35 per filamentwissel? Ik druk een stopwatch in vanaf het moment dat ie de printkop van het werkstuk weghaalt, en dan even heen en weer gaat, om vervolgens op de wissel te wachten. Na de wissel doet ie effe poepen, kop afvegen en dan gaat ie naar de primetower. De eerste keer had ik 1:43 en de tweede keer 1:38. Dat loopt wel lekker op, en dit was nog 'maar' 2 kleuren. Als je 3 of 4 kleuren per laag hebt, loopt het helemaal op. Het is goed dat ie verder bloedjesnel is, want dat kleurwisselen is wel een soort handrem.

Dit zal wel bij alle MMU achtige systemen hetzelfde zijn, want ze doen in essentie hetzelfde. Is dit nog te tunen? Wat zijn de ervaringen?
Dit is te tunen, zowel de hoeveelheid purge als purgetower. En dit is gelijk ook een punt van de printer waar hij gewoon een zwakte heeft zitten. Maarja, hoe doen de meesten anderen dit beter? Persoonlijk doe ik niets multi color eigenlijk nog, vooral gewoon zelfde kleur prints.

Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:38:
[...]

Dit is te tunen, zowel de hoeveelheid purge als purgetower. En dit is gelijk ook een punt van de printer waar hij gewoon een zwakte heeft zitten. Maarja, hoe doen de meesten anderen dit beter? Persoonlijk doe ik niets multi color eigenlijk nog, vooral gewoon zelfde kleur prints.
Hoe is dit een zwakte? Allemaal leuk en aardig, het duurt idd ff, maar welke MMU met 1 kop is sneller?

En ja, tunen is heeeeeel simpel. Standaard staat de slicer op 280mm3, ik wissel meestal met 120mm3, laatst blauw/Support W geprint met 100mm3, wat goed ging. Maar resultaten zijn extreem afhankelijk van welke kleur <-> welke kleur, ivm bleeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
mphilipp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:12:

Die prime tower is ook redelijke kul, print die niet en scheelt al een hoop. Default purge is ook veel te hoog.
Maar goed, megasnel gaat het natuurlijk nooit zijn, je moet wel echt rekening gaan houden hoe je het toepast. Ik zelf gebruik het vaak alleen voor een toplayer, anders blijft dat ding wisselen. EDIT: oh en idd support filament toepassen, dan ook zoals MC Taz Man al aangaf. Overigens is dat echt geniaal, supports trek je er af zonder gedoe of left overs.

Het is geen magie natuurlijk =)

[ Voor 5% gewijzigd door pushnoi op 16-11-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeru
MC Taz Man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:56:
[...]

Hoe is dit een zwakte? Allemaal leuk en aardig, het duurt idd ff, maar welke MMU met 1 kop is sneller?

En ja, tunen is heeeeeel simpel. Standaard staat de slicer op 280mm3, ik wissel meestal met 120mm3, laatst blauw/Support W geprint met 100mm3, wat goed ging. Maar resultaten zijn extreem afhankelijk van welke kleur <-> welke kleur, ivm bleeding.
Hoe is het een kracht? Dit is gewoon een zwakte van een 1 kop MMU.Ik vind een vertraging van simpel gezegd 1.5 minuut per kleurwissel een zwakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Oh en dit blijft wel echt geniaal hoor... Gewoon ff hele buildplate volgooien met in dit geval 69 ;) bagclips en niet nadenken gewoon printen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2Aj1fAXoydBW7_G84p9q06q2fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDmvLxKeupXuF6s0B9QqlGJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koa8C9yhX3kK1GBC9xKHnRTkdX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPIDL9ibnZMGq0FOfqBL5StL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Ja gezien, wel typisch dat er geen geluid bij zit =)
EDIT: pardon ik dacht je het over deze nieuwe had.

[ Voor 14% gewijzigd door pushnoi op 16-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeru schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:38:
[...]
Maarja, hoe doen de meesten anderen dit beter? Persoonlijk doe ik niets multi color eigenlijk nog, vooral gewoon zelfde kleur prints.
Bedoel ik. De anderen zullen zo'n beetje hetzelfde zijn, want zij doen hetzelde. Maar ik had er nog nooit op gelet of gezien eigenlijk. Ik vond het een beetje tegenvallen. Niet als kritiek op de Bambu bedoeld, maar het was voor het eerst dat ik het lang genoeg in actie zag om het te timen. Op die manier wisselen zal nooit echt veel sneller worden denk ik.

Ik deed het op mijn Ender 3 wel eens, kleuren wisselen met de hand. Had er een paar macro's voor die je kon tunen qua hoeveelheid purgen enzo en hoever hij terug moest trekken. Best een gedoe, maar het werkte wel voor 1 of 2x wisselen per print. Maar een full colour poppetje printen doe je op die manier natuurlijk niet. Ik ben dan benieuwd hoe snel het op de Prusa XL zal gaan. In principe eigenlijk alleen de tijd dat ie de kop moet wisselen en een beetje primen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:31:
[...]

Heel simpel; er is een LAN-only mode + dat BL al aangegeven heeft dat ze alles open source maken, mochten ze failliet gaan.
Ik heb meermaals vernomen over die LAN-only mode, maar tot nu toe heeft nog niemand me kunnen (of willen) beantwoorden of je dan features mist die je wel hebt als je de cloud gebruikt ... Verder is de belofte over het open source maken natuurlijk mooi, maar het is niet meer dan een belofte.
[...]

Gisteren gepost... BL is nog een startup. Succesvoller dan de meeste, maar nog immer een startup. Zaken hebben tijd nodig & ze zijn nog aan het groeien. Geen excuus, maar een reden waarom er niet binnen een paar uur gereageerd is op RandomKlant#3445.

[...]

En hoe lang bestaat Prusa al?
Fair point. Maar ik heb daarentegen niet veel reden om te verwachten van een Chinese fabrikant dat ze geweldige support gaan leveren. Creality bestaat al redelijk lang, maar de keren dat ik support nodig had van ze gaven ze niet thuis. 0 antwoord gekregen op mijn support requests. Ik heb dus ook geen Creality meer inmiddels. :P

Ik heb geen idee wat het track record is van DJI qua support. Wellicht dat daar iets uit af te leiden is?
Nou, Prusa heeft aangekondigd dat ze vanaf januari gaan shippen. Dat komt dus wel goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:56:
[...]

Kun je niet ook purge in een ander object dat je ernaast print? PrusaSlicer ondersteunt dat afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:20:
[...]
Kun je niet ook purge in een ander object dat je ernaast print? PrusaSlicer ondersteunt dat afaik.
Je kunt purgen in de infill begreep ik van die gast van dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ok, hoog irritatiemodus vandaag haha. Hoe krijg ik de printer zover dat ik een andere kleur wil hebben voor een print? Hij pakt altijd de linker rol uit de AMS, maar ik wilde dit keer de derde pakken, dus had ik deze ingeladen eerst voordat ik de STL inlaad, maar na het selecteren van de STL pakt hij toch weer de eerste rol.

Zwaar irritant. Is daar een foefje voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pushnoi
Yzord schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:19:
Ok, hoog irritatiemodus vandaag haha. Hoe krijg ik de printer zover dat ik een andere kleur wil hebben voor een print? Hij pakt altijd de linker rol uit de AMS, maar ik wilde dit keer de derde pakken, dus had ik deze ingeladen eerst voordat ik de STL inlaad, maar na het selecteren van de STL pakt hij toch weer de eerste rol.

Zwaar irritant. Is daar een foefje voor?
Heb je dezelfde kleur ingevoerd @ de printer oid? Want normaal kun je gewoon de kleur selecteren in Bambu Studio:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3SjPh7k_Vtno5rkRMV3fInDz5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iTeB1wIrQG0hbqfrJ1NCSwA2.png?f=fotoalbum_large

Wel even opletten als je dezelfde kleur hebt in meerdere AMS slots, dus 2x Generic PLA black ofzo, dan pakt ie vaak de 1e als je denkt dat je de 2e hebt geselecteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door pushnoi op 16-11-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

mphilipp schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:39:
[...]

Je kunt purgen in de infill begreep ik van die gast van dat filmpje.
Ik dacht dus meer aan een wipe object zoals in PrusaSlicer.

https://help.prusa3d.com/...-tower_125010#wipe-object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
Iemand hier waarvan de aux fan vast geschroefd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
pushnoi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:46:
[...]

Heb je dezelfde kleur ingevoerd @ de printer oid? Want normaal kun je gewoon de kleur selecteren in Bambu Studio:

[Afbeelding]

Wel even opletten als je dezelfde kleur hebt in meerdere AMS slots, dus 2x Generic PLA black ofzo, dan pakt ie vaak de 1e als je denkt dat je de 2e hebt geselecteerd.
Top, dank je. Alleen selecteerde ik dus de scraper in de printer zelf (voorgeinstalleerde STL's). Die heeft dus helaas ingesteld staan dat hij dus de eerste moet pakken. Ach ja, in ieder geval bedankt voor bovenstaande.

edit: https://wiki.bambulab.com...aring/Links-to-STL-models

De voorgeprogrammeerde STL files 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Yzord op 16-11-2022 22:37 ]

colorsone schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:36:
Iemand hier waarvan de aux fan vast geschroefd is?
Ik heb "gewoon" en losse aux fan, maar op de discord las ik wel dat nieuwere leveringen wél vastgeschroefd zijn. Ik heb de Fan Saver geprint in de meegeleverde PC-CF, waar de fan nu op staat :D

• colorsone
MC Taz Man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:06:
[...]

Ik heb "gewoon" en losse aux fan, maar op de discord las ik wel dat nieuwere leveringen wél vastgeschroefd zijn. Ik heb de Fan Saver geprint in de meegeleverde PC-CF, waar de fan nu op staat :D
Die van mij is eergisteren geleverd maar geen schroefjes gezien vandaar

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Nog hierover nagedacht ... want Bambu Lab bestaat inderdaad kort. We moeten ze nog de kans geven om support goed op te schalen, maar dan kun je je ook wel afvragen of je de cloud moet vertrouwen van een bedrijf dat blijkbaar te kort bestaat om nu top-notch support te kunnen leveren. (Speel een beetje advocaat van de duivel nu, I know. :P)

Maar, nog steeds hoor ik dus van niemand of die LAN-only mode nou alle features ondersteunt of niet ... :/

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Aangezien ik ook nog de Ankermake binnenkrijg volgende maand denk ik dat ik de Prusa XL maar ga cancellen. Ben rete tevreden over de Bambu printer en hun support (trouwens). Als de Bambu het blijft doen zoals hij nu doet, dan gaat wellicht de Ankermake ook ongezien de V&A op lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
colorsone schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:57:
[...]

Die van mij is eergisteren geleverd maar geen schroefjes gezien vandaar
Zoals ik al zei; ik heb het enkel op de Discord gelezen. Zelfs geen foto's gezien...
gday schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:57:
[...]

Nog hierover nagedacht ... want Bambu Lab bestaat inderdaad kort. We moeten ze nog de kans geven om support goed op te schalen, maar dan kun je je ook wel afvragen of je de cloud moet vertrouwen van een bedrijf dat blijkbaar te kort bestaat om nu top-notch support te kunnen leveren. (Speel een beetje advocaat van de duivel nu, I know. :P)
Graag zelfs, houdt mensen alert ;). Op een gegeven moment moet je de keuze maken of je een bedrijf vertrouwt op hun woord, of niet. Zo ook bij het hele cloud gebeuren, wanneer je er voor kiest om de printer te kopen.

BL heeft aangegeven de boel open source te maken, als & wanneer ze failliet zouden gaan. Geloof je ze, of niet. Da's de vraag hier in. Ik; don't care. SD kaartjes werken ook.
Maar, nog steeds hoor ik dus van niemand of die LAN-only mode nou alle features ondersteunt of niet ... :/
Klopt :P Ik weet het gewoon niet. Heb geen zin om het te testen, aangezien je schijnbaar de printer opnieuw in je app moet registreren of zo... Maw; ben er te lui voor.

• Jeru
Yzord schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:03:
Aangezien ik ook nog de Ankermake binnenkrijg volgende maand denk ik dat ik de Prusa XL maar ga cancellen. Ben rete tevreden over de Bambu printer en hun support (trouwens). Als de Bambu het blijft doen zoals hij nu doet, dan gaat wellicht de Ankermake ook ongezien de V&A op lol.
Ik ben ook zo blij dat ik die ankermake op het allerlaatste moment toch niet heb gekocht. Ik twijfelde er erg over op het moment, maar als ik kijk naar bambu nu verwacht ik dat ik de goede keuze heb gemaakt.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Jeru schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:36:
[...]

Ik ben ook zo blij dat ik die ankermake op het allerlaatste moment toch niet heb gekocht. Ik twijfelde er erg over op het moment, maar als ik kijk naar bambu nu verwacht ik dat ik de goede keuze heb gemaakt.
Ja ach, die krijg ik nieuw toch wel verkocht voor de prijs waar ik hem voor heb gekocht, dus dat is geen probleem. Maar nu ik een closed environment gewend ben hoef ik geen open printer meer.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

De P1P gaat dus $699 kosten en zal de AMS ondersteunen.
YouTube: Bambu Lab P1P | Multi-color Printing | The new Bambu Lab Printer

[ Voor 7% gewijzigd door gday op 17-11-2022 16:02 ]

Oef... Shots fired @ creality en andere goedkope(re) merken... Relatief heul goedkoop & als ik YT mag geloven, ook nog eens enorm snel, mét AMS mogelijkheid.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja, ze hebben de oorlog verklaard, dat is wel duidelijk. Prusa spamt me nu ook ineens dood met excuses en dat ze meer tijd nodig hebben blablabla. Ik denk niet dat ik er nog eens 4800usd tegenaan knal voor de XL nu de AMS zo lekker werkt. Denk dat ik mijn preorder maar ga cancelen. Van die 250usd kan ik zowat weer een extra AMS bestellen lol.

[ Voor 35% gewijzigd door Yzord op 17-11-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Lol, stuurde net een bericht naar Prusa om te cancellen en nog geen twee minuten later kreeg ik al een bevestiging. Volgens mij is het aan de lopende band dat ze afzeggingen hebben haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:23:
Ja, ze hebben de oorlog verklaard, dat is wel duidelijk. Prusa spamt me nu ook ineens dood met excuses en dat ze meer tijd nodig hebben blablabla. Ik denk niet dat ik er nog eens 4800usd tegenaan knal voor de XL nu de AMS zo lekker werkt. Denk dat ik mijn preorder maar ga cancelen. Van die 250usd kan ik zowat weer een extra AMS bestellen lol.
Ik deel deze mening, maar ook weer niet. Iemand die een snelle printer wil en makkelijk meerder kleuren wil printen is de Bambu zeker een goede keuze. Toch blijf ik wachten op de XL (mijn pre-order blijft staan). Grotere build volume en een toolchanger zijn voor mij toch veel waard. Kijk naar welk printer dan ook, zodra er meerdere toolheads op zitten, is de prijs sowieso gelijk een stuk duurder. Je hebt immers (in mijn geval) 5x zoveel extruders, nozzles, heaters etc nodig en het systeem ansich.

Ja je kan voor het geld van een maxed out XL zo'n 2,5 X1CC kopen. Ik heb op formnext de XL eindelijk met eigen ogen mogen zien, en die toolchanges zijn zoooooo veel sneller dan iedere keer filament moeten wisselen (zowel bambu als mmu).

Ik heb nu 4x AMS zodat ik en makkelijk snel kan printen (1x AMS is alleen zwart, de rest is voor kleur en projecten). In mijn geval print ik alleen de eerste twee lagen kleur voor logo/tekst, de rest is zwart. Voor productie heb ik al twee extra Bambu's gekocht. Maar de XL wint het bij grote objecten en veel toolchanges.

Dus ja, het is maar net waar je je waarde aan hecht en je geld aan uit wil geven.

Prusa gaat het zeker merken, maar vergis je niet, veel printfarms die nu Prusa's hebben gaan echt niet in ene over naar Bambu's. Prusa heeft een enorm goede support en reputatie en dat is voor productie heel veel waard. De gemiddelde thuis gebruiker of meer ervaren tweaker die zal wel nadenken of ze een Prusa i3 + MMU kopen, of toch een Bambu.

Ikzelf ben verkocht aan de corexy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:04:
Lol, stuurde net een bericht naar Prusa om te cancellen en nog geen twee minuten later kreeg ik al een bevestiging. Volgens mij is het aan de lopende band dat ze afzeggingen hebben haha.
Vind ik natuurlijk niet erg, meer opzeggingen betekend dat mijn order eerder aan de beurt komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trouwens, zijn er hier Bambu gebruikers die met Prusament printen? Ik heb een mega vaag probleem. Zal het even dadelijk even duidelijk proberen te verwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja ik ben geen professionele printer bedrijf. Ik wilde gewoon multicolor kunnen printen en dan is de Bambu perfect ervoor. En ook stukken goedkoper.

Ik snap dat als je professioneel bezig bent snelheid een issue kan zijn, maar daar heb ik geen problemen mee. Voor mij is de X1C de uitkomst voor wat ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:01:
Ja ik ben geen professionele printer bedrijf. Ik wilde gewoon multicolor kunnen printen en dan is de Bambu perfect ervoor. En ook stukken goedkoper.

Ik snap dat als je professioneel bezig bent snelheid een issue kan zijn, maar daar heb ik geen problemen mee. Voor mij is de X1C de uitkomst voor wat ik graag wil.
Ja dat is dus precies wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:51:
[...]

Ik deel deze mening, maar ook weer niet. Iemand die een snelle printer wil en makkelijk meerder kleuren wil printen is de Bambu zeker een goede keuze. Toch blijf ik wachten op de XL (mijn pre-order blijft staan). Grotere build volume en een toolchanger zijn voor mij toch veel waard. Kijk naar welk printer dan ook, zodra er meerdere toolheads op zitten, is de prijs sowieso gelijk een stuk duurder. Je hebt immers (in mijn geval) 5x zoveel extruders, nozzles, heaters etc nodig en het systeem ansich.
Als je kijkt wat Prusa er voor vraagt, is het voor hen ook veel waard :')
Ja je kan voor het geld van een maxed out XL zo'n 2,5 X1CC kopen. Ik heb op formnext de XL eindelijk met eigen ogen mogen zien, en die toolchanges zijn zoooooo veel sneller dan iedere keer filament moeten wisselen (zowel bambu als mmu).
Imo een heel andere use-case.
Dus ja, het is maar net waar je je waarde aan hecht en je geld aan uit wil geven.
Ik denk eerder dat de waarde van de printer ligt in je use case. Als je een farm hebt waar in een enkele, of max 2, kleur(en) wordt geprint, dan is de BL dé keuze. Doe je meer kleuren (of veel kleur wisselingen), of juist multi-materiaal, dan moet je juist niet bij de BL zijn. Je kosten gaan dan ook enorm omhoog, maar goed, moet je maar minder willen :P

Negeren we ff de fanboys van beide merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, dit wil ik even met jullie delen...

Ik print dus best veel behuizingen, er gaat makkelijk 5+kg per week er doorheen.

Voornamelijk PolyTerra omdat dat in mijn ogen de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. De rollen zijn niet duur, en de finish ziet er altijd goed uit. Maar,... kartonnen rollen. Bambu zelf waarschuwt ervoor en online zijn er veel bekende die mij dat ook afraden. Dus dacht ik, ik heb nog een rol Prusament liggen (jet black pla) en dat kwam er naar mijn mening nog iets beter tot zijn recht.

Ik koop dus 10 rollen en wat extra kleur en printen maar. De eerste twee jobs kwam er goed uit, maar daarna merkt ik dat de kwaliteit achteruit ging. Soms liet een behuizing los, maar liet ik het doorgaan omdat de rest nog wel goed was. Totdat er 1x een los liet en (kennelijk) tegen de cooling fan aan kwam. Gevolg, deze mocht naar de tandarts (miste de helft van zijn tanden :X )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7tfQJdVRdyUh8aoiKadcY_wjpI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uePCmZOJrg2iWzTsotQANVeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojxg0Zuv5PF8XXx2WMOJswoModI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hv3rVBZ30xMrqQUPj77uq1J.jpg?f=fotoalbum_tile

Afijn, nieuw front cover erop en verder gaan. Nu lette ik heel goed op of het niet nog een keer ging gebeuren. BL support zei dat ik het mogelijk met een iets hogere bed temperatuur en de auxiliary fan op een lagere stand moest proberen (toevallig dat het alleen in dat gedeelte ging warpen).

Maar zover kwam het niet, paar print opdrachten kwamen er zwaar underextruded uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VkQvBqxgZimEVQeHkIc5vc3wOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzAz1GaQ8Kkn1mD7uzifBN8e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFBg-EbmPaIlhCht-w_A-dIq7WA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMw9EnNVQcpRrxRV9mp4e3rU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2ruBFsu6pd4QnvgSVNouS1xIIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ams7dmX3IoY821BgRBQYYl1c.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je hierboven op de rechter foto kijkt, zie je dat de printer al bezig was met de tweede laag (zwart) op de twee rechts boven. Dat vond ik raar, eerst lijkt het alsof er niks meer uit kon komen, en daarna gaat het lekker verder met de 2e laag alsof er niks aan de hand is.

Alles na gekeken, complete nieuwe nozzle erin, nieuwe extruder (van de gift) en filament rollen omgedraaid. Zwart zat in 1 en blauw in 2, dus dacht omdraaien om dat ook uit te sluiten. En maar weer printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiPDu48J_bGwEavQxF0-V5yS1MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKugHV0scVQ53AtmNCYbo2Rb.jpg?f=fotoalbum_large
Geen verandering -O-

Blijven er twee dingen over,... of filament is een slechte batch, of een setting in de slicer. Ik had geen zwart PolyTerra meer op voorraad, dus dacht ik, laat ik maar witte behuizingen met zwarte text printen,... en ja hoor exact dezelfde settings in de slicer, niks aangepast, alleen ander filament erin en bam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMKU2Ju7MgvTIOqXsPzwUKApzkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Y690YFec1buemqesq6BiEkt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie, rol Prusament is niet zo op en top... maar dezelfde rol op mijn Prusa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLOoJlP3XTSOwB8BgLVD87U6EPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn6uQ5yJeeCLltz54YNvjGtl.jpg?f=fotoalbum_large

Print gewoon perfect op de Prusa!

Koeling is het niet (eerste laag is zonder koeling).
Snelheid ook niet (Prusament kan volgens documentatie tot 200mm/sec printen) maar het is eerste laag, en dat is ook op de bambu niet super snel.

Eerlijk gezegd, ik heb even geen idee wat het nou precies is, maar ik weet wel dat ik geen Prusamen zomaar in de AMS stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Jeetje, weird. Probeer anders eens een rolletje te drogen vtv. Ik had laatst een batch cheapo spul wat daarna ineens prima printte. Alhoewel ik dat met dat prusa spul toch echt niet verwacht.

Je kan overigens van die dingen printen voor poly rollen zodat ie wel prima in de AMS gaat. Staan wel ergens op printables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik bewaar mijn filament in een afsluitbare plastic doos met 2 zakken met van die balletjes erin en humidity is sindsdien altijd 10%. Gewoon een bak van 70L kopen bij de blokker, maar wel eentje met een deksel met rubberen afdichting. Heb er iets van 12 rollen in liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WdCXBN3S/IMG-0139.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/McBdxCfw/IMG-0140.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Yzord op 19-11-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Yzord schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:31:
Ik bewaar mijn filament in een afsluitbare plastic doos met 2 zakken met van die balletjes erin en humidity is sindsdien altijd 10%. Gewoon een bak van 70L kopen bij de blokker, maar wel eentje met een deksel met rubberen afdichting. Heb er iets van 12 rollen in liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iets soortgelijks hier, maar dit ging om een nieuwe rol.
You get what you pay for, zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pushnoi & @Yzord ik bewaar al m’n filament in vacuüm zakken, en de Prusa rol was vers uit verpakking. Had net nog een restantje van PolyTerra charcoal black die zeker al maanden open en bloot op m’n kantoortje lag (zolderkamer waar temperaturen en vocht nog al fluctueren). Print gewoon prima op de Bambu. Dadelijk maar even wat anders slicen en kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
iMars schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:47:
@pushnoi & @Yzord ik bewaar al m’n filament in vacuüm zakken, en de Prusa rol was vers uit verpakking. Had net nog een restantje van PolyTerra charcoal black die zeker al maanden open en bloot op m’n kantoortje lag (zolderkamer waar temperaturen en vocht nog al fluctueren). Print gewoon prima op de Bambu. Dadelijk maar even wat anders slicen en kijken hoe dat uitpakt.
Wat ook nog zou kunnen, alhoewel het een long shot is, is deze oplossing.

'It seems with some filaments, the small bend that can occur directly above the head assembly can cause too much friction.'

EDIT: Ik heb hem zelf ook toegepast (geprint in PC), niet dat ik die issues had ofzo, maar better safe than sorrow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hLdNMRU0iuBEV0fbHi2m9_gtvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2Jpt9zyPj8D5H1rZT0l0t43.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT2: Ik zat met Wolf on Air te chatten, en liet hem je foto's zien. Hij dacht eerder aan bed tramming, totdat ik liet weten dat het ging om prusament. Klaarblijkelijk passen die spools niet goed in de AMS, zou dat het mss kunnen zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door pushnoi op 19-11-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
pushnoi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:37:
[...]

Wat ook nog zou kunnen, alhoewel het een long shot is, is deze oplossing.

'It seems with some filaments, the small bend that can occur directly above the head assembly can cause too much friction.'

EDIT: Ik heb hem zelf ook toegepast (geprint in PC), niet dat ik die issues had ofzo, maar better safe than sorrow:

[Afbeelding]
Die wilde ik wel uitproberen. Dus ik dacht, das een mooi projectje voor de rol PA-CF die ik van ze heb gekregen. Dus ik de rol in de AMS doen, printer ziet de rol automagisch (ook dat het PA-CF is), maar in bambuStudio kan ik deze rol niet selecteren om te kunnen printen.

Hoe zorg ik er nou voor dat hij deze rol pakt om die radius guide te kunnen printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 09:51
Yzord schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:55:
Ow ja, wat ik ook nog wil weten @smoken is hoeveel watt deze gebruikt tijdens het printen. Heb je daar zicht op of kan je dat meten?
https://3dprintbeginner.com/bambu-lab-x1-carbon-review/

In deze review wordt dit aangehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
Yzord schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:37:
[...]

Die wilde ik wel uitproberen. Dus ik dacht, das een mooi projectje voor de rol PA-CF die ik van ze heb gekregen. Dus ik de rol in de AMS doen, printer ziet de rol automagisch (ook dat het PA-CF is), maar in bambuStudio kan ik deze rol niet selecteren om te kunnen printen.

Hoe zorg ik er nou voor dat hij deze rol pakt om die radius guide te kunnen printen?
Dit zou gewoon moeten werken. Normaal als je AMS inhoud niet wordt getoond dan staat of de printer uit, of deze heeft geen verbinding met BambuStudio (of je bent niet ingelogd, maar dat lijkt me sterk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

pushnoi schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:37:
[...]

EDIT2: Ik zat met Wolf on Air te chatten, en liet hem je foto's zien. Hij dacht eerder aan bed tramming, totdat ik liet weten dat het ging om prusament. Klaarblijkelijk passen die spools niet goed in de AMS, zou dat het mss kunnen zijn?
Volgens mij zijn het de rollen ‘Made for Prusa’ die niet goed in de AMS passen, en niet het echte Prusament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pushnoi
gday schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:30:
[...]

Volgens mij zijn het de rollen ‘Made for Prusa’ die niet goed in de AMS passen, en niet het echte Prusament.
Ik ken de spools niet, maar hier zie je ook wat issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pushnoi schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:31:
[...]

Ik ken de spools niet, maar hier zie je ook wat issues.
Blijkbaar is het gewoon niet zo'n goed spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik begin een flauw vernoeden te krijgen dat feeder nr4 een issue heeft. Het filmpje op reddit is precies wat ik ook heb met nr4.
Pagina: 1 ... 6 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.