Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 07:07
tyfoon_2 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:49:
Ik probeer een 5mm dik (dun) object te printen dat relatief lang is (ca 22 cm bij 15cm) te printen met ASA. Eerste poging kwam ie op de textured PEI plate met 3D LAC toch wat los op het laatst.

Enig advies voor een dun groot object van ASA? Heb helaas (nog) geen engineering plate.
Je kunt een brim proberen en deze op bv 10 mm zetten ipv de standaard 5 mm.
Dan print hij een dunne rand om het object en dat werkt meestal voldoende om het vast te houden.

Tevens het object schuin op het printbed leggen ipv horizontaal zodat je wat meer raakvlak overhoud als het past natuurlijk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 24-03-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer een 5mm dik (dun) object te printen dat relatief lang is (ca 22 cm bij 15cm) te printen met ASA. Eerste poging kwam ie op de textured PEI plate met 3D LAC toch wat los op het laatst.

Enig advies voor een dun groot object van ASA? Heb helaas (nog) geen engineering plate.
Je hebt geen X1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:31:
[...]

Je kunt een brim proberen en deze op bv 10 mm zetten ipv de standaard 5 mm.
Dan print hij een dunne rand om het object en dat werkt meestal voldoende om het vast te houden.

Tevens het object schuin op het printbed leggen ipv horizontaal zodat je wat meer raakvlak overhoud als het past natuurlijk ;)
En dat :D Dat werkt hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 20:50
Ja, is idd een X1C.

Werkt de textured PEI plaat in dit soort gevallen best voor dit soort gevallen of de bambu engineering plate/coole plate (die er standaard bij zit en dan natuurlijk de engineering kant)? Ik was dus even abuis: Die heb ik tuurlijk wel, ik heb niet de "Bambu High Temperature Plate (PEI)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tyfoon_2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
Ja, is idd een X1C.

Werkt de textured PEI plaat in dit soort gevallen best voor dit soort gevallen of de bambu engineering plate/coole plate (die er standaard bij zit en dan natuurlijk de engineering kant)? Ik was dus even abuis: Die heb ik tuurlijk wel, ik heb niet de "Bambu High Temperature Plate (PEI)"
Ik gebruik de standaard plate nog steeds. Zelfs nog met mijn eerste sticker op de koele kant & ik heb een KS printer :D Dus, ja. Die plate is goed imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet hoe het heet, maar je kan van die platte cirkels gebruiken om betere bed adhesie te krijgen.
Je hebt nu omdat het zo dun is, te weinig adhesie. Zelfs PLA kan hier problemen mee hebben.

Anders een brim gebruiken (zal ff zoeken naar die cirkels optie, als niemand me voor is).

Edit: dit idee

Edit 2 :+
Deze short van Joel is nog beter voor wat ik bedoel:

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 24-03-2023 10:50 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08-2024
Heb zojuist de X1 carbon met AMS ontvangen.
Heel mooi afgewerkt apparaat.

De testprint uitgevoerd die na 2x eindelijk slaagd.
Er bleef steeds PLA aan de nozzle hangen. De 3e keer was er een mooi bootje geprint.

Nu ben ik een onderdeel uit PETG aan het printen.
Polymaker PolyLite is het filament.

Nu krijg ik een rare kronkel op de eerste layer. Ik heb niet super veel ervaring met 3d printen. Maar de layer blijft wel vast zitten (komt niet los). Ook zit er geen zooi aan de nozzle die de print kan verstoren.
Bij de 2e run exact op dezelfde plek waar het fout gaat.

Moet zeggen, echt prachtig apparaat en snel! en de software werkt dusver ook mooi mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGsZQtrXxBrdFSVgNrxr4dAUf-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xUx1YEvpn57tjVPkpJRRHRP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
timskiej schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:09:
Heb zojuist de X1 carbon met AMS ontvangen.
Heel mooi afgewerkt apparaat.

De testprint uitgevoerd die na 2x eindelijk slaagd.
Er bleef steeds PLA aan de nozzle hangen. De 3e keer was er een mooi bootje geprint.

Nu ben ik een onderdeel uit PETG aan het printen.
Polymaker PolyLite is het filament.

Nu krijg ik een rare kronkel op de eerste layer. Ik heb niet super veel ervaring met 3d printen. Maar de layer blijft wel vast zitten (komt niet los). Ook zit er geen zooi aan de nozzle die de print kan verstoren.
Bij de 2e run exact op dezelfde plek waar het fout gaat.

Moet zeggen, echt prachtig apparaat en snel! en de software werkt dusver ook mooi mee

[Afbeelding]
Heb je wel bij de slicer gekozen om voor bed leveling en flow calibration uit te voeren.
Ik voer dit standaard uit bij wissel van een merk filament of 1ste keer dat je het merk gebruikt.

Dan werkt het hier prima. Soms inderdaad wel eens een dotje maar niet zo als op de foto.
Mogelijk dat je de temperatuur van de hotend iets moet verlagen of juist verhogen. Desnoods een temp tower printen. Als het te heet is voor het merk / type filament (wat per merk kan verschillen) heb je kans dat het er teveel uitvloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Yes die laat ik elke keer standaard uitvoeren.

Goed punt m.b.t. temperatuur. Ik ga dit even controleren.

Wat is trouwens een prima merk filament? Ik heb nog PETG van reprapworld en nu dus een rol van Polymaker. Maar de keuze is reuze...

Edit

Temp setting van de slicer zijn iets anders dan Polymaker adviseerd. Dus ik ga nog wat proberen :)

Ik heb het trouwens na de eerste layer gepauzeerd (geweldige functie). En de "braampjes" eraf gehaald zoals goed als het kon. En hij print nu mooi over het foute stuk heen. Zie je niets meer van.

[ Voor 40% gewijzigd door timskiej op 24-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
timskiej schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:20:

Wat is trouwens een prima merk filament? Ik heb nog PETG van reprapworld en nu dus een rol van Polymaker. Maar de keuze is reuze...

Edit

Temp setting van de slicer zijn iets anders dan Polymaker adviseerd. Dus ik ga nog wat proberen :)

Ik heb het trouwens na de eerste layer gepauzeerd (geweldige functie). En de "braampjes" eraf gehaald zoals goed als het kon. En hij print nu mooi over het foute stuk heen. Zie je niets meer van.
Ik gebruik meestal Devil Design. Kost per rol 18 euro en print uitstekend, Vrijwel geen stringing of iets en super strak met basis PETG profiel. Nu even Sunlu gebruikt omdat ik het snel nodig had en die print ook top.

Eigenlijk heb ik nog geen merk gehad dat niet ging >:) Ik lees wel eens de verhalen op FB dat mensen zoveel problemen hebben met het printen van PETG en dan denk ik hoezo het print net zo makkelijk als PLA.

Deze net geprint in PETG voor de AMS Hydra Mod die ik gisteren heb omgebouwd, Deze gaan in je spoelen voor vocht op te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1lHyoV2yoNsY8K2svv0w-Oml_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntYlYPEWm5Xrd5ORGIFHlgQh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Ah ja die Hydra mod is om grotere spoelen in je AMS te monteren toch.
Volgende week eens printen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
timskiej schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:43:
Ah ja die Hydra mod is om grotere spoelen in je AMS te monteren toch.
Volgende week eens printen!
Nou groter dan 1 KG passen er niet in maar wel verschillende maten en ook kleinere passen dan.
De rollen in de AMS kun je namelijk in de HYDRA mod verzetten waardoor een rol beter gaat passen.

Ik had bv 1 rol van Devil Design die niet lekker ging waardoor het filament dus in de AMS zelf terecht kwam omdat de rol niet goed rond kon gaan bij terugrollen. Heel vreemd omdat de andere kleuren wel prima gaan maar misschien wat deze nog te vol. Nu met de Hydra mod als een zonnetje.

Print wel eerst het koppelstukje als test uit wat hij adviseert. Dan weet je zeker dat je printer goed is afgesteld. Anders passen mogelijk de 3 onderdelen niet goed in elkaar en weet je dit direct en kun je nog wat afstellen voor je aan de lange prints begint.

Ombouwen is een fluitje. Zorg dat je alles voor je het los haalt even nummert met de schilderstape bijvoorbeeld dan kan het niet fout gaan en sluit je alles weer in de zelfde volgorde aan. Maakt op zich niet veel uit maar voor de opbouw gewoon handig >:)

En zorg voor goede inbus schroevendraaiers. Schroeven zijn klein en met de meegeleverde inbus gaat het niet lekker en is de kop snel versleten. En zeker de 1ste 2 schroeven die je los maakt zijn best diep.

Tot zover mijn ervaringingen/tips >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Edit

Een deel van de temperatuur instellingen zijn ivm de snelheid. Hoe sneller je print, hoe heter je moet printen.

De PETG die ik gebruik (hele oude BASF zooi) laat ook "blupjes" op de plaat achter bij de eerste laag. Ik laat 'm gewoon door printen, heeft nog niet geleid tot een gefaalde print.

Wanneer je PETG print op de engineering plate, moet je wel het bed af laten koelen. Dan komt het spul gewoon vanzelf los.

Mocht je interesse hebben, hier mijn YT kanaal vol met timelapses en een paar livestreams van prints: https://www.youtube.com/channel/UC-saO8njNFk4usPdmX9ZG8A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 09:16
Ik heb sinds gisteren mijn printer in gebruik en al een aantal prints gedraaid zonder echte problemen. Ik heb wat last van hoekjes die los laten bij grotere objecten, maar dat is volgens mij een kwestie van leren omgaan met brim/glue/bed temp etc.

Ik merk wel op dat wanneer ik een vierkant print, wat bijna het hele bed in beslag neemt, het bed best wat op en neer beweegt ter compensatie wanneer de printkop alle uithoeken bezoekt. Lijkt er dus op dat de manuele bed leveling vanuit de fabriek niet meer helemaal klopt (transport?), of nooit geklopt heeft.

Heeft iemand van jullie al een keer een manuele bed leveling uitgevoerd (https://wiki.bambulab.com/en/x1/manual/manual-bed-leveling) ? Ik vraag me af of dat makkelijk te doen is, of dat ik dan weer uren loop te pielen zoals bij mijn oude printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Mooie korte uitleg hoe je de hotend weer vrij kant maken nadat deze verstopt is.
Info is ook in de Wiki wel te vinden maar ik vindt een filmpje soms prettiger >:)

YouTube: How to Easily Unclog Your Bambu Lab 3D Printer Nozzle: A Step-by-Ste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
tyfoon_2 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:54:
Ja, is idd een X1C.

Met een brimm van 5mm en op de bambu engineering plate + 3d Lac ging ie lekker. Geen lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2

Mijn ervaring:

Ik kies altijd 'generic PLA, Generic PETG, ASA, TPU' etc in de slicer welk merk ik ook gebruik. Dan alle testen aan laten staan als je gaat printen. Nog nooit een foute print gehad (waar ik zelf nog al verbaasd over ben).

Pas als je met iets exotisch wil gaan printen moet je wellicht iets aanpassen. Zoals laatste met Nylon-CF moest flow ratio nog iets naar beneden in de settings om een mooie print te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somedutchjoe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11-2024

Geen garantie maar ik heb er goede ervaring mee: Zet voor je gaat printen al de heating van het bed aan op een 110C. Wacht met het starten met printen tot de enclosure temperatuur tot 40C gestegen is.

Zo een groot dun object is wel lastig. Als het printen klaar is laat de print zo lang mogelijk rustig afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 11:55

gday

TENACIOUS D TIME!!!

tyfoon_2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:49:
[...]

Mijn ervaring:

Ik kies altijd 'generic PLA, Generic PETG, ASA, TPU' etc in de slicer welk merk ik ook gebruik. Dan alle testen aan laten staan als je gaat printen. Nog nooit een foute print gehad (waar ik zelf nog al verbaasd over ben).

Pas als je met iets exotisch wil gaan printen moet je wellicht iets aanpassen. Zoals laatste met Nylon-CF moest flow ratio nog iets naar beneden in de settings om een mooie print te krijgen.
Ik print vooral met PolyTerra-filament maar als ik bijv met eSun print gebruik ik ook het profiel voor PolyTerra. Die heeft standaard een hogere max volumetric flow rate namelijk en print dus sneller. Vooralsnog geen nadelen gemerkt qua kwaliteit.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
gday schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Ik print vooral met PolyTerra-filament maar als ik bijv met eSun print gebruik ik ook het profiel voor PolyTerra. Die heeft standaard een hogere max volumetric flow rate namelijk en print dus sneller. Vooralsnog geen nadelen gemerkt qua kwaliteit.
LOL. Ik had niet eens gezien dat die er gewoon tussen staat. Komen er nu en dan filament van bepaalde merken bij? Dit zijn ook nu de enige bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

tyfoon_2 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 10:24:
[...]

LOL. Ik had niet eens gezien dat die er gewoon tussen staat. Komen er nu en dan filament van bepaalde merken bij? Dit zijn ook nu de enige bij mij.
Volgens mij waren profiles die Bambu Lab toegevoegd heeft allemaal voor hun eigen filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Volgens mij waren profiles die Bambu Lab toegevoegd heeft allemaal voor hun eigen filament.
Op de Discord ging de hypothese dat de Bambu filament gewoon PolyTerra is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Op de Discord ging de hypothese dat de Bambu filament gewoon PolyTerra is.
Ja, en er wordt ook geroepen dat het Sunlu is, en anderen roepen weer dat het eSun is. :P

Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat mensen Bambu Lab-filament geleverd kregen in een doos van Sunlu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gday schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Ja, en er wordt ook geroepen dat het Sunlu is, en anderen roepen weer dat het eSun is. :P

Ik heb overigens ook wel eens gehoord dat mensen Bambu Lab-filament geleverd kregen in een doos van Sunlu.
True, t'is een schimmige wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:09

Nitai

Live the life you love.

gday schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Op FB kwam ik deze foto tegen...
Nitai in "Bambu Lab X1: CoreXY Color 3D Printer met Lidar en AI"

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfqnpiy5eC0Mvc9_eSa4x9414FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EQ53LXQPqT9e51VLppZW7ZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Fwiw. Er zit wel wat kleurverschil tussen bambu en esun pla+, beide 'oranje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hello Layer-Bug, my old friend....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtkIzwVLprHWi1IjTLmkFsMtdCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nFhr05NHEfSHVeha40sX581.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_LFSGMFbQ0COMVF8kSntCd4KFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbSZS7tzYQ5ajddFjjgrYwVC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Laatst online: 10-05 14:06
FYI
Ik print meestal ASA en heb nu HIPS ontdekt als support. Langzaam door de vele wisselingen, maar breekt makkelijk schoon weg 👍
De Filamentum HIPS van 3djake past niet lekker op de AMS (dunne spoel, te vol) maar gaat het wel doen als hij wat leger is. Probeer volgende keer wat anders. Print het met generic ASA profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Vandaag hele dag aan het proberen om te printen met PETG.
Eerste layer blijft niet goed, en krijgt best veel blops. En vervolgens hoopt het zich op tegen de nozzle met alle gevolgen van dien.

Print op de standaard PETG settings van de studio software.
Engineeringplate schoon gemaakt en vervolgens weer lijm erop
Ik draai elke keer de leveling en calibratie shizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
timskiej schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:44:
Eerste layer blijft niet goed, en krijgt best veel blops. En vervolgens hoopt het zich op tegen de nozzle met alle gevolgen van dien.

Bij mij was het vandaag juist een hele verademing om met PETG te printen t.o.v PLA. Ik heb de engineering plate gebruikt met standaard profiel + brim van 7mm. Bed op 70C en de kast dicht. Op de plate heb ik een dun laagje 3DLAC spray gespoten. Gaat als een trein! Ik heb in 6 prints alleen de eerste keer een bed calibratie + flow calibratie uitgevoerd.

Ik ben dit model aan het printen: https://www.printables.co...tion-with-without-led-mrw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suJQqTeznijvtpjXlgfqWEd11wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeDGqZaCnCevxvR1agKpa0l1.jpg?f=fotoalbum_large

De PETG die ik gebruik is huismerk 123-3D, dus niet de meest hoogwaardige kwaliteit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier een voorbeeld van een aantal printer, in PETG, zonder lijm, op de engineering plate, jaren oud PETG welke niet goed gedroogd is... BASF, volgens de dude waar ik ooit m'n Ender 3 van gekocht hebt:
YouTube: BambuLab X1Carbon Villainous Board Game Insert Timelapse

Ik heb wel mijn plaat, voor het printen, schoongemaakt met Dreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO

Misschien eens een temptower printen om de ideale temperatuur te vinden voor je PETG.
Spelen met de temperatuur van soms enkele graden kan ook veel verschil maken.

Kan natuurlijk ook zijn dat de hotend wat verstopt is. Probeer eens een collpull deze schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Opeens ging PLA zelfs met standaard settings en voorbeeld niet meer succesvol.
Toen zelftest laten uitvoeren, en hierna werkte het weer

Wat aan het spelen met PETG setitngs maar gaat vrij moeizaam.
Totdat ik erachter kwam dat ik nog een bus 3dlac had. Al 2 succesvolle prints zonder grote problemen.
Hier en daar nog wat finetunen wellicht. Maar geen last meer van klodders of prints die aan de nozzle hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
timskiej schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:25:
Opeens ging PLA zelfs met standaard settings en voorbeeld niet meer succesvol.
Toen zelftest laten uitvoeren, en hierna werkte het weer

Wat aan het spelen met PETG setitngs maar gaat vrij moeizaam.
Totdat ik erachter kwam dat ik nog een bus 3dlac had. Al 2 succesvolle prints zonder grote problemen.
Hier en daar nog wat finetunen wellicht. Maar geen last meer van klodders of prints die aan de nozzle hangen.
Misschien hangt het af welke printplaat je gebruikt. Ik doe het op de engineering plaat met de lijmstick (heel dun laagje en dat gaat prima. Of de plaat even goed schoonmaken met afwasmiddel en goed heet water.

Ben nu een multi-kleuren parkeerverbods bord aan het printen die bijna de gehele printplaat gebruikt in PETG en dat gaat super. Alleen de prime tower wil wel eens niet goed gaan en een blobje geven.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hebben er meer problemen met het verbinden met de cloud en camera. Sinds gisteren verloor de XC1 steeds wifi verbinding. Als tip had ik gevonden om 5Ghz eens uit te zetten en nu blijft het wel verbonden maar verbinden via de APP gaat erg traag en camerabeelden zijn ook ineens traag en lopen achter.

Heb 3 Unifi AP dus ruim voldoende dekking in huis en tot voor gisteren werkt het probleemloos.
Of er komen zoveel gebruikers bij dat de cloudservers overbelast raken of ik heb hier een probleem.

Maar overige wifi producten werken probleemloos. Router en AP's al opnieuw opgestart maar dat maakt niets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 29-03-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Misschien hangt het af welke printplaat je gebruikt. Ik doe het op de engineering plaat met de lijmstick (heel dun laagje en dat gaat prima. Of de plaat even goed schoonmaken met afwasmiddel en goed heet water.

Ben nu een multi-kleuren parkeerverbods bord aan het printen die bijna de gehele printplaat gebruikt in PETG en dat gaat super. Alleen de prime tower wil wel eens niet goed gaan en een blobje geven.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hebben er meer problemen met het verbinden met de cloud en camera. Sinds gisteren verloor de XC1 steeds wifi verbinding. Als tip had ik gevonden om 5Ghz eens uit te zetten en nu blijft het wel verbonden maar verbinden via de APP gaat erg traag en camerabeelden zijn ook ineens traag en lopen achter.

Heb 3 Unifi AP dus ruim voldoende dekking in huis en tot voor gisteren werkt het probleemloos.
Of er komen zoveel gebruikers bij dat de cloudservers overbelast raken of ik heb hier een probleem.

Maar overige wifi producten werken probleemloos. Router en AP's al opnieuw opgestart maar dat maakt niets uit.
Denk dat er wat cloud problemen zijn. Werd daarstraks ook uit de BStudio geflikkerd met de opmerking "niet langer ingelogd". Inloggen duurde ook ff en daarna had 'ie issues met het vinden van mijn printer...

Ah well, 6 van het één, een half dozijn van het ander... Ieder voordeel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh & BTW oppassen met PETG printen zónder lijn op de engineering plate en/of deze te vroeg er vanaf halen... Gisteren gedaan, PEI coating naar z'n grootje :')... Ah well, nieuwe bestellen dan maar. En nee, geen texured. Ik print heeeeeeeel fijn met m'n standaard plate :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, raar iets net... Filament was op, nieuwe rol er in gedaan en de printer had 4/5 pogingen nodig om te hervatten. Elke poging ging het filament van de AMS, helemaal naar de hotend, terugtrekken de AMS in, herhaal.

Als de print klaar is maar eens kijken of het aan de AMS slot, of het filament, ligt. Had met hetzelfde filament, in dezelfde slot, eerder ook issues die leken op een verstopping, maar na printen met vanuit een ander slot, printte het filament wél goed...

Rare poep.

[ Voor 23% gewijzigd door MC Taz Man op 29-03-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
MC Taz Man schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:19:
Hmm, raar iets net... Filament was op, nieuwe rol er in gedaan en de printer had 4/5 pogingen nodig om te hervatten. Elke poging ging het filament van de AMS, helemaal naar de hotend, terugtrekken de AMS in, herhaal.

Als de print klaar is maar eens kijken of het aan de AMS slot, of het filament, ligt. Had met hetzelfde filament, in dezelfde slot, eerder ook issues die leken op een verstopping, maar na printen met vanuit een ander slot, printte het filament wél goed...

Rare poep.
Kan ook zijn dat de PTFE tube niet helemaal lekker meer is. Heb al meer verhalen gelezen dat deze soms snel slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Kan ook zijn dat de PTFE tube niet helemaal lekker meer is. Heb al meer verhalen gelezen dat deze soms snel slijten.
Kan idd, maar 1) zo vaak gebruik ik slot 3 niet & 2) ik print nagenoeg alleen PLA, geen abrasive materialen.

Maar goed, is mogelijk idd. FF de nieuwe print (hetzelfde filament in een andere slot) afwachten. Purgen ging iig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
MikeOO schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Yes, kan inderdaad hier aan liggen.
Zowel de PTFE in de AMS als de PTFE in de printer zelf kan slijten.
In de AMS door het aantal filament wissels en die in de printer zelf door het schuren tegen de top cover.

"snel" is natuurlijk afhankelijk van het aantal print uren en in het geval van de AMS van het aantal filament wisselingen.

Ik heb dit weekend de PTFE in mijn beide X1C's vervangen, beiden na ca. 1100 uur printen (enkel PLA).

@MC Taz Man LET OP: de inner diameter van de Bambu PTFE is anders dan regulier en zeker die van de AMS moet je dus echt even goed op letten welke je koopt. Outer diameter 4mm inner diameter 2.5mm is wat je nodig hebt. https://eu.store.bambulab.com/products/bambu-ptfe-tube-8pcs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smoken schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Yes, kan inderdaad hier aan liggen.
Zowel de PTFE in de AMS als de PTFE in de printer zelf kan slijten.
In de AMS door het aantal filament wissels en die in de printer zelf door het schuren tegen de top cover.

"snel" is natuurlijk afhankelijk van het aantal print uren en in het geval van de AMS van het aantal filament wisselingen.

Ik heb dit weekend de PTFE in mijn beide X1C's vervangen, beiden na ca. 1100 uur printen (enkel PLA).

@MC Taz Man LET OP: de inner diameter van de Bambu PTFE is anders dan regulier en zeker die van de AMS moet je dus echt even goed op letten welke je koopt. Outer diameter 4mm inner diameter 2.5mm is wat je nodig hebt. https://eu.store.bambulab.com/products/bambu-ptfe-tube-8pcs
Eerst testen of het slot 3 is, of gewoon een andere factor :P Maar dank. Tot nu toe print alles goed in Slot 1, met het "foute" filament.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BizzieBis
Ik blijf me telkens weer verbazen over de snelheid en kwaliteit van de X1. Op onze R&D afdeling hebben we een Ultimaker S5 Pro staan. Zelfs op de engineering stand komt deze niet in de buurt van de kwaliteit van de X1. En de snelheid.. Ik heb een vergelijk gemaakt met een bed gevuld met een 6 tal onderdelen. Op de Ultimaker doet deze print er 10 uur en 47 minuten over. Met dezelfde settings (brim/walls/top/bottom/infill) doet de X1 er slechts 3 uur en 34 minuten over!

Ik denk er serieus over na om de X1 ook op het werk aan te schaffen, en deze lekker als werkpaard laat draaien. Het is een mooi productie beest.

Het ventilatie fame is inmiddels klaar:
[open]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fgeaBt_OiBfhbrcN6q3JSYtvqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ACu6I7bKSVRfPpiV5iOif5Z.jpg?f=fotoalbum_large

[dicht]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIpQzhN3JK0Oo1fX8mPWhQnEurE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyHu7zBKlI9CM0EI0SRUNyTG.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik wat meer licht toegevoegd. De standaard LED balk geeft wel erg weinig licht..

Niet moeilijk doen, gewoon direct op de AMS plakken 8)
Groot voordeel; weinig extra opwarming in de kast. De warmte gaat nu de AMS in, wat weer helpt met het droog houden van het filament.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaT3lDJSlhbkY71cI3Potgo1GD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiHP77iU32Fwrdov5pl6r7FT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHHquYpfRqAdCt7nIdlrPa009eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3f2H0zZKmwsSf7kZCrPnmEC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aNTY_xyJOyBiDWwIQDc6x4HeWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thD6HX4AJNSs0UkQ1PzaWVbR.png?f=fotoalbum_large
op het randje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

TTLCrazy

Listen to Frankie

@BizzieBis Op mijn werk hebben wij op aandringen van mij een 1,5 jaar geleden een Ultimaker S3 aangeschaft. Heel tevreden met dat apparaat en draait ook vrolijk zijn rondjes. Maar toen kwam de Bambu... Ik probeer ze stilletjes te overtuigen de S3 te verkopen en daarvoor in de plaats (met winst!) eem Bambu te halen. Ze willen er mog niet echt aan. Wellicht maar eens een goeie user case van maken :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:18
Iemand al ervaring met dit filament?
Kwam het tegen op Amazon, €14,15/kg leuke prijs als het een beetje lekker print. (ex €6 verzneding, das weer jammer maar goed, als je meerdere rollen koopt...)

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AZKN2ZHV1SFSH&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwmN0GYGDtzwDUEK3yNpWvDFWQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqbJ20pvywr3jN9jtEFoB7Vx.jpg?f=user_large
Ben ook benieuwd of het in de AMS past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TTLCrazy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:13:
@BizzieBis Op mijn werk hebben wij op aandringen van mij een 1,5 jaar geleden een Ultimaker S3 aangeschaft. Heel tevreden met dat apparaat en draait ook vrolijk zijn rondjes. Maar toen kwam de Bambu... Ik probeer ze stilletjes te overtuigen de S3 te verkopen en daarvoor in de plaats (met winst!) eem Bambu te halen. Ze willen er mog niet echt aan. Wellicht maar eens een goeie user case van maken :)
Eentje lenen, daar neerzetten en pochen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50
Zilverdael80 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:21:
Iemand al ervaring met dit filament?
Kwam het tegen op Amazon, €14,15/kg leuke prijs als het een beetje lekker print. (ex €6 verzneding, das weer jammer maar goed, als je meerdere rollen koopt...)

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AZKN2ZHV1SFSH&psc=1
[Afbeelding]
Ben ook benieuwd of het in de AMS past.
Ik heb net weer een vrachtje GST3D filament binnen, en daar ben ik toch wel erg tevreden over. Als je 12x 1KG PLA+ haalt en dan de simpele kleuren, dan kost het 10,88 per rol. Echt geen geld en PLA+ in plaats van PLA. :)

edit: en gratis verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
dehardstyler schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb net weer een vrachtje GST3D filament binnen, en daar ben ik toch wel erg tevreden over. Als je 12x 1KG PLA+ haalt en dan de simpele kleuren, dan kost het 10,88 per rol. Echt geen geld en PLA+ in plaats van PLA. :)

edit: en gratis verzonden.
Heb ook 2 maal besteld daar. Ene bestelling ging goed, andere rampzalig... Ik trek het bedrijf toch in twijfel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 09:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Erebus1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:02:
[...]

Heb ook 2 maal besteld daar. Ene bestelling ging goed, andere rampzalig... Ik trek het bedrijf toch in twijfel..
Wat is er gebeurd bij de rampzalige order? Op zich goede prijzen, maar waar zit het addertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:24
Yzord schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Wat is er gebeurd bij de rampzalige order? Op zich goede prijzen, maar waar zit het addertje?
Ik heb dezelfde ervaring. Nu 3 keer besteld, maar het filament wisselt enorm van kwaliteit. De dikte is niet altijd consistent en sommige rollen zijn dramatisch en zorgen voor veel verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ah ok, dan laat maar. Voor die paar euro ga ik niet moeilijk zitten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-05 09:39
Evilpenguin schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. Nu 3 keer besteld, maar het filament wisselt enorm van kwaliteit. De dikte is niet altijd consistent en sommige rollen zijn dramatisch en zorgen voor veel verstoppingen.
Ik kan dit idd beamen. Oranje is erg goed, de zwarte rollen zijn drama rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
Yzord schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:53:
[...]

1e bestelling, 6 rollen pla. Allemaal goed. Levering en kwaliteit was zeker oke voor de prijs

2e bestelling, 8 rollen pla, na enkele weken nog niets. Ze antwoorden niet op mails, via facebook,whatsapp. Daarom elke dag dezelfde mail gestuurd naar hun. Na 2,5 maand kreeg ik ineens reply met daarin een T &T. Paar dagen later kreeg ik de bestelling. Ipv 8 rollen had ik er 24 gekregen, voor dezelfde prijs.
2 rollen zijn vrijwel onbruikbaar, ik denk slechte samenstelling.

Allemaal leuk en wel die hoeveelheid rollen, maar zo behandel je klanten niet. En je kunt niet iedereen zo gaan compenseren want zo ga je u bedrijf failliet compenseren. Ik durf niet meer bestellen daar. Momenteel is het 3Djake bij mij. Misschien iets duurder,maar een veel uitgebreider aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Lol 24 stuks 8)7 das wel heel apart en idd vreemd. Ze smijten ermee zeg maar. Dan wil ik niet weten hoe de productie van die dingen gaat 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3DJake is voor mij momenteel ook de plek waar ik mn filament haal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05
Zoals al eerder gemeld, kijk eens naar Devil Design, gewoon verzonden vanuit NL door een NL shop en PLA maar €18 en nog nooit een slechte rol gehad. Ik koop ze bij Tinytronics,

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik pluk m'n filament doorgaans van Amazon & Bol... Hoewel het ontzettend moeilijk is om een betrouwbare leverancier te vinden die mij eSun's Bone White PLA kan leveren... Staat nu een bestelling op Amazon uit, die in mei (uit m'n hoofd) pas komt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
gewoon PLA? 3djake heeft eSun PLA+ bone white gewoon op voorraad en daar heb er dan ook een van binnengekregen vandeweek.

123-3d heeft ook een "neutraal" die er wel op lijkt.. dat kan natuurlijk gewoon wit zijn, maar ze hebben ook een gewoon wit en koud wit

van cold white naar white naar bone white naar beige zijn wel erg veel schakeringen in die wit/licht range.. atm op werk en heb beige in de AMS zitten, maar zal d'r tzt es een fototje van schieten (ultimatly print ik van elke kleur ook een benchy, kan wel ff duren tho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Pixelmagic schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
Zoals al eerder gemeld, kijk eens naar Devil Design, gewoon verzonden vanuit NL door een NL shop en PLA maar €18 en nog nooit een slechte rol gehad. Ik koop ze bij Tinytronics,
Devil Design rollen passen (in het begin) niet in de AMS ... bron
Wil liever niet klooien met omspoelen als het niet nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Zilverdael80 op 31-03-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
Ik blijf bij mijn usual brands, geen zin om iedere keer te veranderen.
Leuk voor de hobbyist, niet lullig bedoeld, maar ik print bijna vol continue en met de merken welke ik nu heb gaat dat uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Eryone heeft bijna altijd een bundle sale lopen (moet alleen geluk hebben met EU voorraad) waardoor je voor PLA rond de 12€ per rol betaald en voor PLA+ rond de 14€

Ik print al jaren met Eryone, en nog nooit een slechte rol gehad.
Daarnaast: je kunt het printen met net iets minder dan de "max volumetric speed" van Bambu PLA (19 ipv 21).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:48:
Eryone heeft bijna altijd een bundle sale lopen (moet alleen geluk hebben met EU voorraad) waardoor je voor PLA rond de 12€ per rol betaald en voor PLA+ rond de 14€

Daarnaast: je kunt het printen met net iets minder dan de "max volumetric speed" van Bambu PLA (19 ipv 21).
Eryone is inderdaad mooi filament! Heb hier twee rollen staan, print erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
iMars schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Eryone is inderdaad mooi filament! Heb hier twee rollen staan, print erg mooi!
Ja is echt top.
Begin deze maand 10 rollen binnen gekregen en begin deze week weer.
Echt fijn spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dewfuz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:17:
gewoon PLA? 3djake heeft eSun PLA+ bone white gewoon op voorraad en daar heb er dan ook een van binnengekregen vandeweek.

123-3d heeft ook een "neutraal" die er wel op lijkt.. dat kan natuurlijk gewoon wit zijn, maar ze hebben ook een gewoon wit en koud wit

van cold white naar white naar bone white naar beige zijn wel erg veel schakeringen in die wit/licht range.. atm op werk en heb beige in de AMS zitten, maar zal d'r tzt es een fototje van schieten (ultimatly print ik van elke kleur ook een benchy, kan wel ff duren tho)
Die Bone White die Jake heeft idd... Zie ik nu ook... Excuus wat ik aanlever is dat het de vorige keer niet zo was, echt niet, heus eerlijk waar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3dvW9nCYGceQ8J6PoXVuHy79zU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/HcvvMT6vktBIP5DbrmXFU3BF.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
smoken schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:48:

Kwam dat ook tegen bij mijn order van filement&meer. Zeker daar de magicPLA bij 3djake ook op lijkt te zijn. Eryone lijkt ook wel veel kleuren combo's te hebben. misschien maares proberen dan, volgende maand xD

Heb NET de esun "collectie" bijna compleet.. najaa.. van de 24 standaard PLA+ heb ik er 20 op voorraad. en had het idee daarop te standaardiseren qua beschikbare kleuren.

Verder qua printen heb ik een user setting voor dat esun grotendeels van reddit gecopieerd. alleen merk dat ik first layer / rest op 210 / 215 zet... bij 220 heb ik toch duidelijk stringing en ook de eerste laag teveel blobjes die mogelijk laag later weer tot problemen zorgen elke keer als ik vergeet van generic af te halen krijg ik dat weer terug

[ Voor 20% gewijzigd door dewfuz op 31-03-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 21:05
iMars schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Ik blijf bij mijn usual brands, geen zin om iedere keer te veranderen.
Leuk voor de hobbyist, niet lullig bedoeld, maar ik print bijna vol continue en met de merken welke ik nu heb gaat dat uitstekend.
Hij was ook meer bedoeld als alternatief voor die dubieuze toko :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Erebus1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:02:
[...]

Ahh spijtig. Dan heb ik geluk gehad, ik heb deze week mijn 3de order binnengekregen en tot nu toe print het allemaal top. Ook 2 gratis rollen. Ik had namelijk ook 2 rollen PETG black besteld, die waren er niet. Vervolgens boden ze PETG Crystal aan, die niet om aan te gluren is, dus gezegd laat de PETG maar zitten en stuur maar alleen de 10x PLA+ rollen op. Sturen ze alsnog gewoon het originele pakket van 12 rollen met 2x PETG Crystal, maar al wel het geld teruggegeven. Ik mocht ze houden, verzending terug naar Spanje was duurder voor ze denk ik.

Customer support is dus zeker niet top. Maar voor 10 euro per KG ga ik niet klagen. Als de rollen ook niet goed printen, dan zou ik er echt met een grote boog om heen lopen. Daar zijn andere hier blijkbaar al tegenaan gelopen, dus of ik er nog een keer ga bestellen hangt af van hoe deze 10KG print. De vorige 5KG printte echt top in ieder geval.

Ik stop met het aanraden ervan in ieder geval als ik al deze verhalen zo lees, dus bedankt allemaal voor de heads up. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk, BL heeft weer het één en ander op voorraad *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnPHfgTOdj7EVTtfmtjbDpVoDbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xz1HOr0fDdAgioPkvhGk0us9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:58
Welke Preset gebruiken jullie in Bambu studio voor eSun PLA+ Generic PLA of Bambu Pla ?

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deurklinkje schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:07:
Welke Preset gebruiken jullie in Bambu studio voor eSun PLA+ Generic PLA of Bambu Pla ?
Ik heb met Generic PLA en met PolyTerra profielen geprint en beide gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 12:37
Bambu PLA, Generic is maar 12mm/s en Bambu PLA 21 mm/s zo uit mijn hoofd. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Generic PLA, regelmatig zonder de aux fan (altijd deur dicht). Wil ook nog wel eens de temp omhoog gooien naar 230, bed op 45.

[ Voor 10% gewijzigd door MC Taz Man op 03-04-2023 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilverdael80
Oh wauw ... Leuk cadeautje in de mail ontvangen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGQAg5MBOzp_g0-T6ww7xWz2ApQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nh2LXOcuYxS3cuT4IdLItX86.png?f=user_large
Gratis camera voor m'n P1P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Zilverdael80 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:05:
Oh wauw ... Leuk cadeautje in de mail ontvangen!
[Afbeelding]
Gratis camera voor m'n P1P.
Jep hier ook, die stonden nog op de wensenlijst. Mooi gebaar van Bambu Lab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:38
Toch ben ik benieuwd, ik heb vandaag mailtjes gehad van DHL dat ze de aanmelding voor mijn P1P ontvangen hebben.
Zouden die camera en LED er al bij zitten? (Heb er ondertussen 3 weken op gewacht dus die moesten weer uit de fabriek komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Aangezien "we" de camera en LED strip gratis kregen voor de P1P, heb ik ook maar gelijk een gladde hot plate besteld voor het printen van PETG. Daar hoort uiteraard een mooie plate holder bij voor naast de printer.

Het begon goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbQXAKGjdj840oFvYhzQXvCKQZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW07LDmEsSBHIoRbEJbrYcrp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo0qAiMADzpH6e_EHC_Gnc1ZzpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC2xaINSmVccGl17qDLicNpO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xo74-5d2irCS0z76MNpqd_lzb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSVuwmaIoKQJ3F5kIaGKdNzk.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie eerste layers, niks op aan te merken. En vervolgens 10 minuten later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYh93frVq74agGWzdKMBXuHonIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcIGVwy7nXMDbudYKWr3UKn9.jpg?f=fotoalbum_large

:X

Ben ik lid van de "bend bed" club? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dehardstyler welkom :+

Ik wilde zo'n verhoging printen voor mijn glasplaat, in ABS omdat ik ook heet print (ABS/ASA/PC). En zelfs met brim ging het warpen. Denk dat de textured gewoon picky/lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
dehardstyler schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:06:
Aangezien "we" de camera en LED strip gratis kregen voor de P1P, heb ik ook maar gelijk een gladde hot plate besteld voor het printen van PETG. Daar hoort uiteraard een mooie plate holder bij voor naast de printer.

Het begon goed:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie eerste layers, niks op aan te merken. En vervolgens 10 minuten later:

[Afbeelding]

:X

Ben ik lid van de "bend bed" club? :'(
Nee, dit is geen bend in je bed maar een adhesion probleempje :)
Maar, daar hebben we een wiki voor: PEI Adhesion

[ Voor 4% gewijzigd door smoken op 04-04-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
4 posts boven je post schreef ik het volgende:
dewfuz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:02:
[...]

... de esun "collectie" .... PLA+ .... (nvdr: ok niet meteen heel duidelijk dat het om eSUN PLA+ ging, beetje verspreid over de tekst)

Verder qua printen heb ik een user setting voor dat esun grotendeels van reddit gecopieerd. alleen merk dat ik first layer / rest op 210 / 215 zet... bij 220 heb ik toch duidelijk stringing en ook de eerste laag teveel blobjes die mogelijk laag later weer tot problemen zorgen elke keer als ik vergeet van generic af te halen krijg ik dat weer terug
dus ook begonnen bij generic PLA, maar toch verder gezocht naar betere settings.. al met al verschilt de setting wel aardig en merk ik het als ik vergeten ben de user setting te selecteren en ik alsnog op generic PLA print.. vooral aan hoeveelheid stringing en... wacht dat zeg ik in m'n quote wel :)

user setting kun je maken met het potloodje naast de filament drowpdown (waar je dus generic/ bambu kiest)
en je ams preset snapt nog geen user settings, mocht je je filament met je ams syncen dan even opletten dus en zelfde geld voor nieuwe projecten

dat is dus anders dan
MC Taz Man schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:36:
Generic PLA, regelmatig zonder de aux fan (altijd deur dicht). Wil ook nog wel eens de temp omhoog gooien naar 230, bed op 45.
verdere verschillen: ik print op textured plate, en mijn cv hok is atm 26 graden 30%vocht en op 'neutral' speed

[ Voor 10% gewijzigd door dewfuz op 04-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
smoken schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:55:
[...]

Nee, dit is geen bend in je bed maar een adhesion probleempje :)
Maar, daar hebben we een wiki voor: PEI Adhesion
Ik hoop dat je gelijk hebt, dat is makkelijk op te lossen. Ik laat voor nu de print gewoon doorlopen, de bovenkant print nu wel recht, dus als het nu goed blijft is straks alleen die ene hoek gebogen.

Het is wel de kant waar je ook met je handen aan zit, dus kan zeker adhesion zijn. Duimen maar. :D

Ik las op reddit dat mensen de glue stick / haarspray gebruiken op de textured PEI plate, wat denk jullie hiervan? Verkloot je zo niet de textured PEI surface? Voor referentie: https://www.reddit.com/r/...edges_just_wont_stick_to/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dewfuz
dehardstyler schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:42:
[...]
Het is wel de kant waar je ook met je handen aan zit
Dat blijkt echt een nogo. Sinds problemen van groot tot klein ben ik erg streng op wassen en aanraken (ook bij van bed afhalen). Alleen de zeikanten aanraken of als je persee wil pinchen.. dat stukje achterop waarop de nozzle wiped en aan de voorkant is vrij breed wat je aan kunt raken.. dat deel wat toch uit het bed steekt.

verder heb ik er een aparte afwasborstel voor gekocht, gebruik ik volgens mij vrouw veel te veel afwasmiddel en droog ik met wel weg-werp doekjes/keukenrol
en droog ik de plate nog na op 70 graden op het bed.

elke keer als ik de plate al dan niet perongeluk aanraak bij het af-halen gaat hij opnieuw dat ritueel in.. gefaalde prints zijn ruk.. zeker als er 6 stuks falen omdat 1 plekje niet goed plakt (en er spaghetti onstaaat die naar de volgende print meegenomen wordt en ... etc)

bij die 'problemen' ook aan de dan maar spray/lijm op de textured maar dat is een workaround die mischien wel werkt waardoor je echter niet verder gaat met debuggen en alsnog niet goeie gedrag / instellingen leert

duss.. blijf debuggen, voor inspiratie of begrip welke kant op te tweaken zeker internet blijven lezen, maar vooral.. zelf proberen en zo goeie setting vinden.. in de PLA settings hierboven merk je al verschil tussen individu'en / omgevingen

[ Voor 18% gewijzigd door dewfuz op 04-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
dewfuz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:49:
[...]

Dat blijkt echt een nogo. Sinds problemen van groot tot klein ben ik erg streng op wassen en aanraken (ook bij van bed afhalen). Alleen de zeikanten aanraken of als je persee wil pinchen.. dat stukje achterop waarop de nozzle wiped en aan de voorkant is vrij breed wat je aan kunt raken.. dat deel wat toch uit het bed steekt.

verder heb ik er een aparte afwasborstel voor gekocht, gebruik ik volgens mij vrouw veel te veel afwasmiddel en droog ik met wel weg-werp doekjes/keukenrol

elke keer als ik de plate al dan niet perongeluk aanraak bij het af-halen gaat hij opnieuw dat ritueel in.. gefaalde prints zijn ruk.. zeker als er 6 stuks falen omdat 1 plekje niet goed plakt (en er spaghetti onstaaat die naar de volgende print meegenomen wordt en ... etc)
Ja ik ga dat ook maar goed in de gaten houden, toch zonde van de filament zo. Ik dacht laat ik eens kijken naar fingerprints op de plaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnYj_rzQwZ0LMADk-z--UpvsWTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaEe1TTkP62gyQ123ISlVG5N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoef inderdaad niet eens aan een bend bed te denken, het bed is gewoon 1 grote vette zooi. :P
Helemaal mijn schuld dus, ik zal de plate zo eens goed in de was zetten en kijken of dat beter gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 04-04-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dewfuz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:36:

[...]

verdere verschillen: ik print op textured plate, en mijn cv hok is atm 26 graden 30%vocht en op 'neutral' speed
Ik print nog op de standaard plate... Heb ook een vervanger gekocht voor m'n vernietigde PEI kan 😂, en ga eerdaags (zelfde levering) ook spelen met de textured plate. Maar wat ik er tot nu toe over lees, vind ik dat teveel gedoe.
dewfuz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:49:
[...]

bij die 'problemen' ook aan de dan maar spray/lijm op de textured maar dat is een workaround die mischien wel werkt waardoor je echter niet verder gaat met debuggen en alsnog niet goeie gedrag / instellingen leert

duss.. blijf debuggen, voor inspiratie of begrip welke kant op te tweaken zeker internet blijven lezen, maar vooral.. zelf proberen en zo goeie setting vinden.. in de PLA settings hierboven merk je al verschil tussen individu'en / omgevingen
Wow... En dank ik die het heel simpel houdt... Voor & na elke print met glassex. Pas als er structurele (2 prints of meer) adhesie issues zijn, schoonmaken met alcohol, wassen met Dreft en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
MC Taz Man schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:59:
Wow... En dank ik die het heel simpel houdt... Voor & na elke print met glassex. Pas als er structurele (2 prints of meer) adhesie issues zijn, schoonmaken met alcohol, wassen met Dreft en gaan met die banaan.
mjah.. andersom heb ik niet gezegd dat ik dat elke print doe.. ja wel als ik de plate aanraak, maar normaalgesproken pak ik de prints van de plate af.. en laat ik hem gewoon zitten voor de volgende print.

als ik de prints met plate en al uit de printer haal, ja dan ben je hem flink aan het besmeuren. dus dan ga ik dat ritueel door ja..

maargoed ik doe structureel plate's vol met 16 - 24+ uur prints.. dan is ff dat ritueel doorlopen om meer zekerheid te hebben (ok echt zekerheid heb je nooit) geen moeite.. zelfde geld voor bed leveling enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dewfuz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:26:
[...]

mjah.. andersom heb ik niet gezegd dat ik dat elke print doe.. ja wel als ik de plate aanraak, maar normaalgesproken pak ik de prints van de plate af.. en laat ik hem gewoon zitten voor de volgende print.

als ik de prints met plate en al uit de printer haal, ja dan ben je hem flink aan het besmeuren. dus dan ga ik dat ritueel door ja..

maargoed ik doe structureel plate's vol met 16 - 24+ uur prints.. dan is ff dat ritueel doorlopen om meer zekerheid te hebben (ok echt zekerheid heb je nooit) geen moeite.. zelfde geld voor bed leveling enzo
Idd, dat is een compleet andere use-case dan bij mij ;). Hetzelfde met het pre-print ritueel van BambuStudio (ABL, etc)... Sommige mensen vinden 7 minuten te lang, ik vind dat een te verwaarloosbaar aantal minuten op een print van 1+ uur...

Dus ja, ik snap dat jij het hele ritueel door zou lopen bij dat soort lange prints. Is peanuts :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:58
dewfuz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:36:
[...]

4 posts boven je post schreef ik het volgende:

[...]

dus ook begonnen bij generic PLA, maar toch verder gezocht naar betere settings.. al met al verschilt de setting wel aardig en merk ik het als ik vergeten ben de user setting te selecteren en ik alsnog op generic PLA print.. vooral aan hoeveelheid stringing en... wacht dat zeg ik in m'n quote wel :)

user setting kun je maken met het potloodje naast de filament drowpdown (waar je dus generic/ bambu kiest)
en je ams preset snapt nog geen user settings, mocht je je filament met je ams syncen dan even opletten dus en zelfde geld voor nieuwe projecten

dat is dus anders dan
[...]

Thnx voor de tips

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewfuz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxw5PJhqLapchzspkBoAYdCiAwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RlZJriCKKwI0sjHw0WJ04Lp8.png?f=fotoalbum_large

kleine 100 lagen te gaan, maar toch nog maar 2% volume / tijd :)

puntjes van oren zijn verder 1 kleur en is dan kwestie van doorknallen zonder kleurwissels.. dat is toch de gross van de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:18
Heb nu al een aantal weken een Ender v2 Neo, afgelopen zondag de X1C combo besteld. Zou vandaag binnen moeten komen.

Heb inmiddels al een klein lijstje van mods die ik wil toevoegen:

* Poopshute bak
* Filament splitter zodat ik de AMS niet hoef los te koppelen
* filament rollers printen
* extra LED strip, - ik zag echter op FB dat iemand de gcode had aangepast dat de LIDAR led aan gaat, dus waarschijnlijk ga ik daar eerst mee aan de haal
* ooit*** 't Hydra systeem printen en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Als je een goede splitter vindt, ik hou mijzelf aanbevolen.

Heb inmiddels 10+ geprint, allemaal even slecht.
Zeker TPU raakt gewoon verstopt op het punt dat de PTFE stopt/start, dus precies op de splitsing.

Al geprobeerd te printen met verschillende filamenten, zelfs een exemplaar met resin geprint, allemaal drama :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:28:
Als je een goede splitter vindt, ik hou mijzelf aanbevolen.

Heb inmiddels 10+ geprint, allemaal even slecht.
Zeker TPU raakt gewoon verstopt op het punt dat de PTFE stopt/start, dus precies op de splitsing.

Al geprobeerd te printen met verschillende filamenten, zelfs een exemplaar met resin geprint, allemaal drama :(
Op een gegeven moment mag je wel concluderen dat het aan het ontwerp ligt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Ik dacht ook ff zo'n splitter te printen en had al wat spullen in huis gehaald maar toen toch maar even gekeken wat er eigenlijk nodig was om te wisselen tussen AMS en een losse rol (in mijn geval TPU). Nou, da's geen werk. PTFE boven aan de printer losmaken en de losse rol -via een lost stukje van 10cm PTFE- erin stoppen. Klaar is kees. Ga niet zitten stoeien met een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
MC Taz Man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:29:
[...]

Op een gegeven moment mag je wel concluderen dat het aan het ontwerp ligt :P
Mijn fout, had niet aangegeven dat het om 3 ontwerpen ging.
https://www.printables.co...ver-engineered-y-splitter
https://www.printables.co...-pc4-m10-pneumatic-connec
https://www.printables.co...192-easy-y-splitter-remix
tyfoon_2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:43:
Ik dacht ook ff zo'n splitter te printen en had al wat spullen in huis gehaald maar toen toch maar even gekeken wat er eigenlijk nodig was om te wisselen tussen AMS en een losse rol (in mijn geval TPU). Nou, da's geen werk. PTFE boven aan de printer losmaken en de losse rol -via een lost stukje van 10cm PTFE- erin stoppen. Klaar is kees. Ga niet zitten stoeien met een splitter.
Daar mijn printer is een kast is ingebouwd om geluid te beperken is het nogal drama om er achter te zitten pielen om die AMS los te sjorren en TPU er in te peuteren.
Heb al een goede PTFE en side-mounted houder liggen, goede Y-splitter er op en het feestje zou klaar moeten zijn

[ Voor 44% gewijzigd door Zilverdael80 op 05-04-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
Printer ontvangen en staat nu even in de woonkamer op de eettafel. Idd een helskabaal, zeker tijdens het caliberen bij de printjes.
Vanavond naar zolder brengen. Helaas passen de spoels van 123-3d huismerk niet in de AMS, dus zo'n splitter zal een noodzaak zijn op zolder omdat hij precies naast mn computerscherm (gaat) staat/n.
Zal wel even moeten kijken of ik iets kan doen aan het excessieve trillen. Houten ondervloer zal lekker mee trillen.

EDIT: Ben nu voor een testje de Phone/Tablet stand aan het printen met het meegeleverde filament. zie wel al wat stringing, dus kijken of ik dat nadien nog moet aanpassen tzt.

[ Voor 16% gewijzigd door Killion op 05-04-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Killion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:26:
Printer ontvangen en staat nu even in de woonkamer op de eettafel. Idd een helskabaal, zeker tijdens het caliberen bij de printjes.
Vanavond naar zolder brengen. Helaas passen de spoels van 123-3d huismerk niet in de AMS, dus zo'n splitter zal een noodzaak zijn op zolder omdat hij precies naast mn computerscherm (gaat) staat/n.
Zal wel even moeten kijken of ik iets kan doen aan het excessieve trillen. Houten ondervloer zal lekker mee trillen.

EDIT: Ben nu voor een testje de Phone/Tablet stand aan het printen met het meegeleverde filament. zie wel al wat stringing, dus kijken of ik dat nadien nog moet aanpassen tzt.
Of je herspoeld ze... Doe ik ook. AMS is té makkelijk om niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
MC Taz Man schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:10:
[...]

Of je herspoeld ze... Doe ik ook. AMS is té makkelijk om niet te gebruiken.
je hebt gelijk. Ik ben nu een spindle aan het printen en heb https://www.printables.com/model/116502-spool-drill-winder klaar staan om straks de boel over te hevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Killion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:26:

Hydra toch eerder printen >:) . Sinds ik de AMS heb omgebouwd een genot om diverse spoelen er nu in te kunnen stoppen zonder geklooi. Je snapt niet dat Bambu dit niet standaard ook gaat doen. Ze willen waarschijnlijk dat iedereen alleen hun firmament rollen gebruikt. >:)

Zelf mijn XC1 op een ijzeren archiefkast. Daar heb ik een bredere plank op geplaatst en tussen de plank en kast een wasmachine dempingsmat geplaatst. Werkt top en je hoort hem nergens in huis.

Of met TPU dit soort pootjes printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
MikeOO schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:31:
[...]

Hydra toch eerder printen >:) . Sinds ik de AMS heb omgebouwd een genot om diverse spoelen er nu in te kunnen stoppen zonder geklooi. Je snapt niet dat Bambu dit niet standaard ook gaat doen. Ze willen waarschijnlijk dat iedereen alleen hun firmament rollen gebruikt. >:)

Zelf mijn XC1 op een ijzeren archiefkast. Daar heb ik een bredere plank op geplaatst en tussen de plank en kast een wasmachine dempingsmat geplaatst. Werkt top en je hoort hem nergens in huis.

Of met TPU dit soort pootjes printen.
Ik heb zelf nog geen TPU, die wasmachine plaat lijkt mij een goede.
Vanacht lagen we in bed (half 1 was ie klaar) en je kon de motoren goed horen, het was niet zo dat je trillingen had.
Nu ben ik vanuit huis aan het werk, en is spool part 2 gestart met printen, dus ik ga over welgeteld 30 minuten merken of mn scherm alle kanten opvliegt ;)

Hij staat op een redelijk stevig bureau, (zelf gemaakt, 5cm dikke vuren balken).

CHECK: Als hij het filament gaat snijden/poepen, dan klapt ie tegen een bepaald dingetje aan op de achterkant, dit maakt een helskabaal (alsof er glas stuk gaat) hebben jullie dat ook?
EDIT: Ik bedoel waar ie de nozzle schoonmaakt, hangt nog een zwart uitstekend dingetje. Lijkt los te hangen en daar slaat ie tegen aan

[ Voor 4% gewijzigd door Killion op 06-04-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:58

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Dat loshangende deel mept ook tegen het poepje aan en zorgt dat het (in de meeste gevallen) via de poopchute achter uit de machine valt.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Killion schreef op donderdag 6 april 2023 @ 08:51:
[...]
CHECK: Als hij het filament gaat snijden/poepen, dan klapt ie tegen een bepaald dingetje aan op de achterkant, dit maakt een helskabaal (alsof er glas stuk gaat) hebben jullie dat ook?
EDIT: Ik bedoel waar ie de nozzle schoonmaakt, hangt nog een zwart uitstekend dingetje. Lijkt los te hangen en daar slaat ie tegen aan
Dat zwarte dingetje zit een wit rolletje op, daar veegt je nozzel zijn poepje mee af zodat het de poopshoot in verdwijnt.
Dat kletteren hoort er (helaas) bij.
Zoals ze ooit in de mazerunner omschreven is dat de klunk. >:)
Elkeweg, dat is een van de redenen dat mijn printer is verhuisd naar een geluidsdichte kast.

Die nozzle wiper is overigens een consumable, je hebt al enkele reserve bij je printer gehad, meer zijn in de store te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:02:
[...]

Dat zwarte dingetje zit een wit rolletje op, daar veegt je nozzel zijn poepje mee af zodat het de poopshoot in verdwijnt.
Dat kletteren hoort er (helaas) bij.
Zoals ze ooit in de mazerunner omschreven is dat de klunk. >:)
Elkeweg, dat is een van de redenen dat mijn printer is verhuisd naar een geluidsdichte kast.

Die nozzle wiper is overigens een consumable, je hebt al enkele reserve bij je printer gehad, meer zijn in de store te koop
Ik heb best wel wat mult-materie/kleuren prints gedaan, gisteren de consumables bekeken en mijn KS X1C heeft nog immer de eerste snijder, wiper, sticker, etc.

Blijkbaar is mijn definitie van "redelijk veel printen" extreem ver verwijdert van die van BL en het internet :')
Pagina: 1 ... 14 ... 103 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.