Toon posts:

Bambu Lab X1: CoreXY Color 3D Printer met Lidar en AI

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:36
Zilverdael80 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:02:
[...]

Dat zwarte dingetje zit een wit rolletje op, daar veegt je nozzel zijn poepje mee af zodat het de poopshoot in verdwijnt.
Dat kletteren hoort er (helaas) bij.
Zoals ze ooit in de mazerunner omschreven is dat de klunk. >:)
Elkeweg, dat is een van de redenen dat mijn printer is verhuisd naar een geluidsdichte kast.

Die nozzle wiper is overigens een consumable, je hebt al enkele reserve bij je printer gehad, meer zijn in de store te koop
Die geluiden horen er inderdaad bij en zijn niet stil helaas.
Nozzle wiper is eventueel aanpasbaar. Sommige vervangen het door een klein staalborsteltje.
Maar goed in mijn ogen nog niet nodig en laat ik het zo.

Het is geen printer om naast je te zetten maar als hij in een andere ruimte staat en de tafel is stevig en bonkt niet tegen de muur aan >:) is het allemaal prima te doen. Maar ik print dan niet in de nacht.

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:27
MikeOO schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:08:
[...]

Die geluiden horen er inderdaad bij en zijn niet stil helaas.
Nozzle wiper is eventueel aanpasbaar. Sommige vervangen het door een klein staalborsteltje.
Maar goed in mijn ogen nog niet nodig en laat ik het zo.

Het is geen printer om naast je te zetten maar als hij in een andere ruimte staat en de tafel is stevig en bonkt niet tegen de muur aan >:) is het allemaal prima te doen. Maar ik print dan niet in de nacht.
Ik heb het idee dat een staalborstel niet heel goed is voor de levensduur van je noozle, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :P

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:23

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Mijn printer staat in me mancave en als hij aant printen is en ik heb zin om lekker te maffen op de bank prop ik gewoon de airpods pro’s in me oren. Total silence 👌🏻

• MikeOO
MC Taz Man schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb het idee dat een staalborstel niet heel goed is voor de levensduur van je noozle, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :P
Dat valt wel mee. Met mijn Ender 3 deed ik niet anders dan tig keer met die kleine staalborstels de nozzle schoonmaken voor elke print en zeker bij een kleurenwissel moest je dan veel doen zodat er geen propje mee ging in je print.

Heb niet gemerkt dat de Nozzle daar problemen mee had. Printen deed hij ondanks deze actie steeds goed.
En je gaat er maar licht overheen. Je moet het niet gaan gebruiken als schuurpapier >:)

• vanoers
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 21:05
Vandaag mijn nozzel willen wisselen (wat ik regelmatig doe) voor de 0.6 en tot mijn grote schrik kwam alles van de print af. Houder en een pin.

Support ticket aangemaakt, nu afwachten.

Dit is in mijn ogen een min punt aan deze printer, indien je moet wisselen van nozzel moet je wel heel kleine fragiele connectors losmaken.

Ook maar eens even kijken of ik een bedrijf/reparatie dienst kan vinden die dit evt kan maken zodat ik een spare heb mocht het nog eens voor komen.

[Voor 9% gewijzigd door vanoers op 06-04-2023 22:16]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Was de boel nog warm voordat je het vervangde? Het is in ieder geval niet echt hoopvol

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 16:33
MC Taz Man schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb best wel wat mult-materie/kleuren prints gedaan, gisteren de consumables bekeken en mijn KS X1C heeft nog immer de eerste snijder, wiper, sticker, etc.

Blijkbaar is mijn definitie van "redelijk veel printen" extreem ver verwijdert van die van BL en het internet :')
Ik heb met 1200 uur printen mijn wiper ook nog nooit vervangen.
Snijder toevallig onlangs, omdat de "cutter" vastliep.
Bleek aan het filament te liggen, niet aan de snijder ;)

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Vandaag de spool winder afgerond en getest. Het werkt op zich best goed, alleen voelt de constructie wat fragiel aan als je tegen het einde van de rol zit. Misschien is PLA toch niet de beste keuze voor het frame. We zullen zien hoe lang hij het uithoudt. En anders printen we toch gewoon een nieuwe ;)

@vanoers Is de connector van de print afgebroken (gebroken soldering), of zijn de print banen ook meegekomen? Ik kan het aan de foto niet goed zien. Wanneer alleen de soldering gebroken is, is de reparatie vrij eenvoudig. Kwestie van een nieuwe print connector bestellen en solderen. Als de printbanen ook losgekomen zijn is het misschien niet verstandig om dat te gaan repareren.

• Pixelmagic
  • Laatst online: 10:16

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien nuttig voor iemand hier, er zijn mensen die blijkbaar een "taco" bed hebben en Bambu dat in eerste instantie binnen spec noemt.

Ik kwam het tegen op Reddit en als ik het filmpje zie dan lijkt het zomaar 2-3 mm ruimte te zijn, dat is wel heel erg veel.

Er zijn mensen die zeggen dat de p1p een ander bed heeft dan de carbon en dat daar mogelijk het issue ligt.

PVoutput van mijn 4950Wp

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 15:22
ennn dat is nozzle nummer 2

deze keer resultaat van print die losgekomen is en dan dan klemraakt tussen nozzle en bed.. hoewel ik normaal niet echt print geluiden hoor wel duidelijk gebonk.. Frontje was ook losgekomen.

heel even hoop verder te kunnen maar massive layer shift..

na ~ 28 uur van 30 uur print.. meh...

ennn nu zijn mn 0.4 nozzle's op.. heb nog wel een een 0.6 assembly liggen, maar daarmee is het opnieuw uitvinden natuurlijk..

kan ik daarmee gewoon op dezelfde settings doorprinten of? Iemand wat tips om me asap weer aan het printen te krijgen? heb net 100 eu afgetikt op op de oranjemarkt te mogen staan.. ik ging nog wel uit van 20 dagen productie :/

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:14
P1P camera is binnen wat veel sneller werd bezorgd dan ik had verwacht.
Kwaliteit is gewoon wat ze zeggen. Matig en traag, maar voor wat ik belangrijk vindt werkt hij prima!
Even controleren of je print nog lekker loopt en geen nieuw bord spaghetti wordt.

En dan is het extra leuk om het vakje Timelapse eens aan te tikken :)

e-Sun PLA+
Orca slicer
Standaard PLA profiel
K=0.035

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

dewfuz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:47:
[Afbeelding]

deze keer resultaat van print die losgekomen is en dan dan klemraakt tussen nozzle en bed.. hoewel ik normaal niet echt print geluiden hoor wel duidelijk gebonk.. Frontje was ook losgekomen.

[Afbeelding]

ennn nu zijn mn 0.4 nozzle's op.. heb nog wel een een 0.6 assembly liggen, maar daarmee is het opnieuw uitvinden natuurlijk..

kan ik daarmee gewoon op dezelfde settings doorprinten of? Iemand wat tips om me asap weer aan het printen te krijgen? heb net 100 eu afgetikt op op de oranjemarkt te mogen staan.. ik ging nog wel uit van 20 dagen productie :/
Jemig dat is balen zeg, maar wel bijzonder dat dit de tweede keer in zo een korte tijd is.

Mijn ervaring is dat bij warping of loskomen de nozzle tegen een eerder geprint onderdeel aankomt. Als je dan geluk hebt dan "wipt" hij alsnog aan de bovenkant óf hij duwt het hele onderdeel los. Daarmee heb je een layershift óf spaghetti te pakken in het gunstigste geval.

Maar.... dat is gebaseerd op een bedslinger zoals een Prusa, die bij lange na niet de snelheden heeft die een Bambu heeft. Het verschil om zachtjes ergens tegenaan te gaan of met volle snelheid kan nogal een verschil maken lijkt me, zeker als de constructie van de nozzle hoog vastgemaakt is en je dus naast snelheid ook een hefboom hebt, dan is elk minuscuul verschil een risico.

PVoutput van mijn 4950Wp

• smoken
dewfuz schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als dit de tweede keer is dat het gebeurd, dan zou ik wel even kijken waar het probleem ontstaat en dat aanpakken (lees: oplossen).

Is het de print die loskomt van het bed, zo ja; hoe kan dit en heb je het bed goed schoon gemaakt zonder IPA?
Misschien proberen de temperatuur hoger te zetten, of een spray te gebruiken zoals 3Dlac of de nieuwe lijm van Bambu zelf.

Of gaat er bijvoorbeeld iets mis met de infill, bij grid infill kan dit namelijk gebeuren door de hoge snelheid. Ik adviseer dan ook altijd gyroid infill.

Qua overstappen naar de 0.6mm nozzle.
Je zult de bestanden opnieuw moeten slicen met het juiste profiel (dus de 0.6mm printer variant toevoegen als je dit nog niet gedaan hebt) en je kunt de nozzle ook aanpassen op de printer.

(en uiteraard is dit mosterd na de maaltijd, maar als je de printer voor productie gebruikt: zorg altijd voor een voorraad nozzles, thermistors, heaters :X )

[Voor 3% gewijzigd door smoken op 08-04-2023 09:50]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• smoken
Ik had al een tijdje het printen met ColorFabb Copperfill op mijn wensenlijstje staan.
Het filament is verre van goedkoop en ik had me niet gerealiseerd dat 1500 gram neerkomt op 1/3e van de lengte van 1KG normaal PLA (wat het nóg duurder maakt natuurlijk).

Maar nu dacht ik ... gewoon doen.
Deze print is gemaakt op de P1P, en daarna:

- geschuurd
- behandeld met azijn
- geschuurd
- gepolijst
- behandeld met azijn
- gepolijst
- behandeld met koper poets (paar keer)

Echt ENORM tevreden over het resultaat.

Het beeldje is ongeveer 15CM hoog, en qua filament materiaalkosten €30
Intussen zijn we een paar dagen verder en het blijft heel mooi verder verweren, dat is wel echt gaaf om te zien.

Pedro Pascal als Joel Miller (Last of US)
Ontwerp: Sid Naique

Acties:
  • +1Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:19

watercoolertje

Untertitel

smoken schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:01:
Ik had al een tijdje het printen met ColorFabb Copperfill op mijn wensenlijstje staan.
Het filament is verre van goedkoop en ik had me niet gerealiseerd dat 1500 gram neerkomt op 1/3e van de lengte van 1KG normaal PLA (wat het nóg duurder maakt natuurlijk).

Maar nu dacht ik ... gewoon doen.
Deze print is gemaakt op de P1P, en daarna:

- geschuurd
- behandeld met azijn
- geschuurd
- gepolijst
- behandeld met azijn
- gepolijst
- behandeld met koper poets (paar keer)

Echt ENORM tevreden over het resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het beeldje is ongeveer 15CM hoog, en qua filament materiaalkosten €30
Intussen zijn we een paar dagen verder en het blijft heel mooi verder verweren, dat is wel echt gaaf om te zien.

Pedro Pascal als Joel Miller (Last of US)
Ontwerp: Sid Naique
Wauw wat gaaf, heb vergelijkbaar filament zelf jaren terug gebruikt (bronzeFill) en gebruikte een tumbler met rvs schroefjes en/of keramische korrels. En ook wel flink met de hand geschuurd, rvs schuursponsjes gebruukt en vervolgens gepolijst.

Waren wel wat simpeler ontwerp, was namelijk met een goedkope geeetech printer.

Los van de looks vind ik het ook erg gaaf dat het gewicht van het resultaat erg mee werkt aan de illusie dat het gewoon een massief resultaat geeft. De bronze waren wel 4x zo zwaar als de filamenten met hout die ik heb gebruikt.

Hoort hier eigenlijk niet thuis (ik zit hier ook alleen maar mee te lezen tot ik genoeg geld gespaard heb om zelf een p1p te kopen) maar ga toch het plaatje erbij zetten:

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49
BizzieBis schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:46:
Vandaag de spool winder afgerond en getest. Het werkt op zich best goed, alleen voelt de constructie wat fragiel aan als je tegen het einde van de rol zit. Misschien is PLA toch niet de beste keuze voor het frame. We zullen zien hoe lang hij het uithoudt. En anders printen we toch gewoon een nieuwe ;)

[Afbeelding]

@vanoers Is de connector van de print afgebroken (gebroken soldering), of zijn de print banen ook meegekomen? Ik kan het aan de foto niet goed zien. Wanneer alleen de soldering gebroken is, is de reparatie vrij eenvoudig. Kwestie van een nieuwe print connector bestellen en solderen. Als de printbanen ook losgekomen zijn is het misschien niet verstandig om dat te gaan repareren.
Je hebt wel de aanbevolen settings aangehouden?
If you haven't printed it yet or broke it, then please print it with:
  • 0.16mm Optimal @BBL profile
  • 5 or more wall loops
  • 100% infill (sparse infill density)
  • Rectilinear (sparse infill pattern - set automatically)
  • speed outer wall (slow as possible for more accuracy) e.g. max 60 mm/s
  • support (yes) normal (auto)

Koop hier mijn P1 reader :)

• BizzieBis
  • Nu online
iMars schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:56:
[...]

Je hebt wel de aanbevolen settings aangehouden?

[...]
Uiteraard. Ik heb grotendeels de 3mf files gebruikt, dus met aanbevolen settings.
Het is de 'Winder Spool holder main body' die fragiel aanvoelt. Dus wellicht dat printen met PETG of ABS een betere keuze geweest was.

Het gequote stukje over de settings gaat trouwens over de 45mm as die wel eens wil breken. Die heb ik met aanbevolen settings geprint met PETG.

Ik heb de tool nu twee keer gebruikt. Blijft leuk.

• dewfuz
Pixelmagic schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:29:
[...]
Mijn ervaring is dat bij warping of loskomen de nozzle tegen een eerder geprint onderdeel aankomt. .... snelheid ook een hefboom hebt, dan is elk minuscuul verschil een risico.
Juh, het was ook wel een risocovolle print.. speciek de oren van de olifant hebben klein contactoppervlak en gaan vrijwel meteen ook om het hoekje.. Maargoed een print eerder ging het, ware met iets grotere olifanten, wel goed.
smoken schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:45:
[...]

Als dit de tweede keer is dat het gebeurd, dan zou ik wel even kijken waar het probleem ontstaat en dat aanpakken (lees: oplossen).

Is het de print die loskomt van het bed, zo ja; hoe kan dit en heb je het bed goed schoon gemaakt zonder IPA?
Misschien proberen de temperatuur hoger te zetten, of een spray te gebruiken zoals 3Dlac of de nieuwe lijm van Bambu zelf.

Of gaat er bijvoorbeeld iets mis met de infill, bij grid infill kan dit namelijk gebeuren door de hoge snelheid. Ik adviseer dan ook altijd gyroid infill.

Qua overstappen naar de 0.6mm nozzle.
Je zult de bestanden opnieuw moeten slicen met het juiste profiel (dus de 0.6mm printer variant toevoegen als je dit nog niet gedaan hebt) en je kunt de nozzle ook aanpassen op de printer.

(en uiteraard is dit mosterd na de maaltijd, maar als je de printer voor productie gebruikt: zorg altijd voor een voorraad nozzles, thermistors, heaters :X )
Tweed nozzle stuk maar eerste was unrelated, homing procedure gestart tijdens print (wel beetje UI/UX probleem maargoed)

Dat er spullen loskomen gebeurt.. vaker.. veel vaker..

Nu idd bambu liquid glue toegepast. bed temp nog nie hoger maar zou nog wel kunnen, zat al wel op 60 maar wellicht 65 beter idee.

Qua voorraad, ja meerdere printers zou nog idealer zijn maar de eerste omzet moet nog gemaakt worden dus budget is limited xD Had gelukkig meerdere assemblys op voorraad.. Wel meteen ook een 0.4 assembly besteld en 2 losse nozzles.. welliswaar gewone nozzles ipv hardened maar dat is voor de voorraad en nood wel prima lijkt me

• dewfuz
Ok fuq..

Daar is meer aan de hand, avond later zelfde print met 0.6 nozzle dus

Met pasen geen tijd, noch nozzles om te debuggen :/ had wel volledig ge recalibrate na 0.6 nozzle

Ja 0.8 0f 0.2..

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hmm dat is wel fucked zeg. Er moet idd iets anders aan de hand zijn. Filament wel droog genoeg?

• dewfuz
Ik heb alleen maar nieuwe rollen. En 3 prints geleden gingen dezelfde olifantjes op 100÷ (dit is 70%) wel goed.

Fwiw chute zat ook goed vol (geen pileup achterkant) maar dat kan evengoed gevolg zijn van scheve nozzle. Ipv oorzaak. Is wel naar links achter iig

Geen timelapses helaas.

Hoop toch dat het gewoon de oren zijn die te klein contactopervlak hebben op 70÷.

Nieuwe nozzles zijn op papier verstuurd. In praktijk dinsdag vast pas, en DHL kennende vrijdag pas weer binnen..

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

dewfuz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:47:
Ok fuq..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met pasen geen tijd, noch nozzles om te debuggen :/ had wel volledig ge recalibrate na 0.6 nozzle

Ja 0.8 0f 0.2..
Dit is serieus balen zeg.

Bekijk je gcode ook eens, het lijkt bijna of hij een move doet die te laag is. Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat de slicer ook wel eens een fout maakt met meerdere kleuren. Kijk eens op Reddit of Discord of je daar vergelijkbare gevallen kan vinden.

Bewaar in ieder geval je gcode files zou ik zeggen ! Dat kan je helpen bij een garantiezaak.

Edit: check deze post b.v., poop shoot is ook een optie blijkbaar

[Voor 9% gewijzigd door Pixelmagic op 08-04-2023 23:13]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smoken
dewfuz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:47:
Ok fuq..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja 0.8 0f 0.2..
Aangezien het nu 3x gebeurd is, zou ik wel even een ticket aanmaken en de log uploaden. Al is het om te begrijpen wat er mis gaat.

Zorg even dat je een “tool head” gerelateerd probleem aanmaakt en zet “Harm” in het onderwerp of de tekst, als je wilt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dewfuz
Check zal daar tussen de famille bezoeken werk van maken. Hoe kom ik bij die logfile? Heb het apparaat uitgezet inmiddels geen print sindsdien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smoken
dewfuz schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:23:
Check zal daar tussen de famille bezoeken werk van maken. Hoe kom ik bij die logfile? Heb het apparaat uitgezet inmiddels geen print sindsdien
Ervan uitgaande dat het ticket bij mij komt: ik pak het na het (lange) weekend op

https://wiki.bambulab.com/en/x1/troubleshooting/upload-log

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MC Taz Man
smoken schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:24:
[...]

Ervan uitgaande dat het ticket bij mij komt: ik pak het na het (lange) weekend op

Kan je ook naar mijn ticket kijken? Of iig zorgen dat het opgepakt wordt? 14 maart al ingediend :$

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanoers
  • Laatst online: 30-05 21:05
Yzord schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:07:
Was de boel nog warm voordat je het vervangde? Het is in ieder geval niet echt hoopvol
Was ruim afgekoeld meer dan 1 uur niets geprint.
BizzieBis schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:46:

[Afbeelding]

Printbaan is zo te zien in orde, soldering is los gebroken.
Er is mij verteld door een expert dat dit soort dingen wel meer voor komen, heeft te maken met de warmte tijdens assembleren of net een slecht bolletje soldeer.

[Voor 77% gewijzigd door vanoers op 09-04-2023 12:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:51:
[...]

Kan je ook naar mijn ticket kijken? Of iig zorgen dat het opgepakt wordt? 14 maart al ingediend :$
Dat is apart, kun je me in een DM even je e-mail adres en ticket nummer sturen? Kijk ik na het weekend of ik hem kan vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
BizzieBis schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 16:09:
[...]

Uiteraard. Ik heb grotendeels de 3mf files gebruikt, dus met aanbevolen settings.
Het is de 'Winder Spool holder main body' die fragiel aanvoelt. Dus wellicht dat printen met PETG of ABS een betere keuze geweest was.

Het gequote stukje over de settings gaat trouwens over de 45mm as die wel eens wil breken. Die heb ik met aanbevolen settings geprint met PETG.

Ik heb de tool nu twee keer gebruikt. Blijft leuk.
Ik ben 'm nu ook aan het printen. Heb nog een 4KG ABS spool die ik niet kan gebruiken. Binnenkort ook maar eens overspoelen op kleinere spools :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
vanoers schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:39:
[...]

Was ruim afgekoeld meer dan 1 uur niets geprint.

[...]

[Afbeelding]
Printbaan is zo te zien in orde, soldering is los gebroken.
Er is mij verteld door een expert dat dit soort dingen wel meer voor komen, heeft te maken met de warmte tijdens assembleren of net een slecht bolletje soldeer.
Voor wat het waard is, dit soort dingen kunnen gebeuren. Ik merk het aan mijn productie van printplaten. Met name de USBC connectoren... Van enkele zijn de pootjes soms slecht gesoldeerd. Daar kom je pas achter als je meerdere keren een USB kabel in plugged. Door de beweging kan een pootje los laten. Aan de verkoper om het goed op te lossen ;)

Ik kan dit voor je fixen, maar ik zie in je profiel waar je woont (als dat klopt) maar ligt niet in de buurt van Zoetermeer :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MC Taz Man
smoken schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:44:
[...]

Dat is apart, kun je me in een DM even je e-mail adres en ticket nummer sturen? Kijk ik na het weekend of ik hem kan vinden
Done, dank :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 21:15
Iemand enige advies / links welke Grease ik moet kopen voor de z axis rods ?

Ik zie door de bomen het bos niet meer

3900 WP Z/O | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MC Taz Man
deurklinkje schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:26:
Iemand enige advies / links welke Grease ik moet kopen voor de z axis rods ?

Ik zie door de bomen het bos niet meer
Ik heb deze & die lijkt goed te werken: https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dewfuz
smoken schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:24:
[...]

Ok done, kon geen onderwerp opgeven maar staat in tekst.

Heb optie 3 gedaan met mobiele app en dus tijdrange. De app doet dan wel lastig want schiet heel snel in offline en dan kan je niet submitten en ben ja dus alles wat je ingevuld hebt kwijt. Maar met copy pastebuffer voorbereid kun je nog snel genoeg handelen om alles in te vullen en lukt ilticket posten alsnog.

Verder pretty awesome dat je uit eigen beweging (?) extra care levert.

[Voor 22% gewijzigd door dewfuz op 09-04-2023 17:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smoken
dewfuz schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:52:
[...]

Ok done, kon geen onderwerp opgeven maar staat in tekst.

Heb optie 3 gedaan met mobiele app en dus tijdrange. De app doet dan wel lastig want schiet heel snel in offline en dan kan je niet submitten en ben ja dus alles wat je ingevuld hebt kwijt. Maar met copy pastebuffer voorbereid kun je nog snel genoeg handelen om alles in te vullen en lukt ilticket posten alsnog.

Verder pretty awesome dat je uit eigen beweging (?) extra care levert.
Ik zal volgende week eens kijken of ik zelf een ticket kan aanmaken, want dit hoort natuurlijk vlekkeloos te verlopen.

En qua (extra) care: het is graag gedaan, zeker aangezien dit nu 3x gebeurd is vind ik wel intrigerend en wil ik graag uitzoeken (zonder dat ik enige toezegging doe).

En het is inderdaad geheel uit eigen beweging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BizzieBis
  • Nu online
dewfuz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:02:
Ik heb alleen maar nieuwe rollen. En 3 prints geleden gingen dezelfde olifantjes op 100÷ (dit is 70%) wel goed.

Fwiw chute zat ook goed vol (geen pileup achterkant) maar dat kan evengoed gevolg zijn van scheve nozzle. Ipv oorzaak. Is wel naar links achter iig

Geen timelapses helaas.

Hoop toch dat het gewoon de oren zijn die te klein contactopervlak hebben op 70÷.

Nieuwe nozzles zijn op papier verstuurd. In praktijk dinsdag vast pas, en DHL kennende vrijdag pas weer binnen..
Heb je bij de general settings niet toevallig de optie "Video" aan staan? Dan neemt de printer continue video op wanneer hij aan staat, ongeacht of er een print bezig is al dan niet met timelapse.

Dit zijn video's van telkens 250mb, +/- 7 minuten. Te downloaden via FTP van de printer, of rechtstreeks van de SD kaart af te halen. Als ik me niet vergis blijven deze video's beschikbaar totdat er nog maar een bepaalde hoeveelheid free disk space over is op de SD kaart. Dan begint hij ze vanaf de eerste video weer te overschrijven.

Als je de optie niet aan hebt staan, zou ik die vanaf nu alsnog aanzetten. Dat maakt het debuggen van een probleem zoals die van jou een stuk makkelijker in de toekomst.

• dewfuz
Het.. neh.. ik ben tot noch toe te cheapscate geweest om een sd kaart te kopen. Prio elders, zo veel mogelijk printen voor oranjemarkt, webshop inrichten, logo's regelen.

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 11:38
Sinds een aantal dagen heb ik ook deze 3D printer, alleen verbinden met WiFi wil niet werken (iets in de richting van failed to setup WiFi). Het netwerk (2.4ghz, wpa2 en wpa3 geprobeerd) wordt wel gevonden, na het invoeren van het wachtwoord komt deze foutmelding na een seconde of 30.
Ook met WiFi hotspot op de iPhone wil het verbinden niet gaan. Iemand anders ook problemen mee gehad en een oplossing gevonden?

Vanaf de sd kaart kan ik wel printen, en dat gaat gelukkig geweldig.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik vrees dat er iets met je module aan de hand is dan. Zou even een ticket aanmaken.

• smoken
Aerox.2000 schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:32:
Sinds een aantal dagen heb ik ook deze 3D printer, alleen verbinden met WiFi wil niet werken (iets in de richting van failed to setup WiFi). Het netwerk (2.4ghz, wpa2 en wpa3 geprobeerd) wordt wel gevonden, na het invoeren van het wachtwoord komt deze foutmelding na een seconde of 30.
Ook met WiFi hotspot op de iPhone wil het verbinden niet gaan. Iemand anders ook problemen mee gehad en een oplossing gevonden?

Vanaf de sd kaart kan ik wel printen, en dat gaat gelukkig geweldig.
Welke printer heb je, de X1C of de P1P?
Het binding process wijkt een beetje af namelijk.

Sowieso: je netwerk moet 2.4Ghz zijn. Je schrijft dat je dit getest hebt, maar zeker voor de P1P moet het 2.4ghz only zijn. Dus geen 5Ghz op dezelfde SSID.

Dit kan ook het probleem met je hotspot zijn. Het kan zijn dat deze 5Ghz is. Om dit uit te sluiten, dien je “maximize compatibility” aan te zetten in je hotspot instellingen. Dan pakt hij 2.4Ghz

Ook kan het zijn dat de kabel van de WiFi module op het AP bord is losgekomen. Deze module zit aan de binnenkant van de frontcover ter hoogte van het Bambu logo’s het is een relatief klein, groen bordje. Even de kabel volgen en kijken of hij goed aangesloten is (terwijl de printer uit staat en de stroom kabel er uit is).

En dan hebben we nog (Windows) firewall instellingen. Deze poorten/services hebben toegang nodig:

https://wiki.bambulab.com/en/general/printer-network-ports

[Voor 5% gewijzigd door smoken op 10-04-2023 23:26]

• Aerox.2000
smoken schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:24:
[...]

Sowieso: je netwerk moet 2.4Ghz zijn. Je schrijft dat je dit getest hebt, maar zeker voor de P1P moet het 2.4ghz only zijn. Dus geen 5Ghz op dezelfde SSID.

Dit kan ook het probleem met je hotspot zijn. Het kan zijn dat deze 5Ghz is. Om dit uit te sluiten, dien je “maximize compatibility” aan te zetten in je hotspot instellingen. Dan pakt hij 2.4Ghz

Ook kan het zijn dat de kabel van de WiFi module op het AP bord is losgekomen. Deze module zit aan de binnenkant van de frontcover ter hoogte van het Bambu logo’s het is een relatief klein, groen bordje. Even de kabel volgen en kijken of hij goed aangesloten is (terwijl de printer uit staat en de stroom kabel er uit is).

En dan hebben we nog (Windows) firewall instellingen. Deze poorten/services hebben toegang nodig:

Ik heb de X1C. Maar hij toont de netwerken wel in de lijst op het scherm, alleen verbinden lukt niet. En losse kabel lijkt dan niet waarschijnlijk, zal het vanavond proberen te bekijken.

Bij de hotspot had ik maximaliseer comptabiliteit aangezet.
Het wpa2 netwerk heeft alleen 2.4ghz.
Er is geen firewall actief.

(Bedankt voor je support hier!)

• MikeOO
Aerox.2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 06:43:
[...]

Ik heb de X1C. Maar hij toont de netwerken wel in de lijst op het scherm, alleen verbinden lukt niet. En losse kabel lijkt dan niet waarschijnlijk, zal het vanavond proberen te bekijken.

Toevallig een vreemde teken in je wachtwoord staan? Sommige apparaten hebben hier wel eens moeite mee om te verbinden.

Even als test een eenvoudig wachtwoord instellen voor je wifi en testen of het dan wel werkt.
Dan kun je uitsluiten of het probleem daarin zit.
Tevens voor je SSID mocht hier een vreemd teken in zitten.

Is natuurlijk puur om te testen of het probleem daarin zit.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:42
Aerox.2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 06:43:
[...]

Je probeert niet toevallig je printer op een guest netwerk in te stellen? Dit was namelijk het probleem bij mij. Alle Chinese en andere IoT troep komen namelijk niet op mijn main netwerk en deze Chinese printer met een bak cloud zooi valt wat mij betreft ook in deze categorie.

Deze moest dus op het guest network, maar in ieder geval mijn Asus RT-AX68U zorgt ervoor dat guests onderling geen verbinding met elkaar mogen maken. Dit heet "Guest Isolation".

In mijn geval moest ik hiervoor een 3rd party appje toevoegen aan mijn router, genaamd: Yazfi. Zodoende kon ik guest isolation uitzetten en daarna kon ik mijn printer wel koppelen met de Bambu Handy app. Wel moest de telefoon dus ook tijdelijk op dit guest network.

Zitten de telefoon / PC die je gebruikt en je printer op hetzelfde netwerk? De symptomen komen in ieder geval sterk overeen met die van mij. :)

• MC Taz Man
dehardstyler schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:00:
[...]

Je probeert niet toevallig je printer op een guest netwerk in te stellen? Dit was namelijk het probleem bij mij. Alle Chinese en andere IoT troep komen namelijk niet op mijn main netwerk en deze Chinese printer met een bak cloud zooi valt wat mij betreft ook in deze categorie.

Deze moest dus op het guest network, maar in ieder geval mijn Asus RT-AX68U zorgt ervoor dat guests onderling geen verbinding met elkaar mogen maken. Dit heet "Guest Isolation".

In mijn geval moest ik hiervoor een 3rd party appje toevoegen aan mijn router, genaamd: Yazfi. Zodoende kon ik guest isolation uitzetten en daarna kon ik mijn printer wel koppelen met de Bambu Handy app. Wel moest de telefoon dus ook tijdelijk op dit guest network.

Zitten de telefoon / PC die je gebruikt en je printer op hetzelfde netwerk? De symptomen komen in ieder geval sterk overeen met die van mij. :)
Het werkt bij jou niet door simpelweg je telefoon te verbinden met het gast-netwerk en dan proberen te binden? Zo heb ik het iig gedaan.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:42
MC Taz Man schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:12:
[...]

Het werkt bij jou niet door simpelweg je telefoon te verbinden met het gast-netwerk en dan proberen te binden? Zo heb ik het iig gedaan.
Nee indd, omdat in ieder geval op Asus routers dus Guest Isolation aanstaat.

• Aerox.2000
smoken schreef op maandag 10 april 2023 @ 23:24:
[...]

Als ik m’n telefoon in de printer hou, dan kan er wel een WiFi verbinding gemaakt worden.
(Er staan geen vreemde tekens in ssid of wachtwoord. Guest isolation zal ook het probleem niet zijn omdat er echt geen verbinding gemaakt wordt met het WiFi netwerk)
Het lijkt dus of de antenne problemen heeft? Ziet wel de netwerken, maar verbinden is lastig.
Ik ga de aansluitingen controleren als de print klaar is.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Aerox.2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:24:
[...]

Als ik m’n telefoon in de printer hou, dan kan er wel een WiFi verbinding gemaakt worden.
Ok, nu ben ik getriggerd. Leg eens uit 🤔

• Aerox.2000
Yzord schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:11:
[...]

Ok, nu ben ik getriggerd. Leg eens uit 🤔
Het lijkt erop dat de printer wel de WiFi signalen (ssid) kan ontvangen, maar verbinden (dus zenden) niet lukt. Wellicht iets met de antenne icm het frame/behuizing.
Als dan m’n telefoon (met WiFi hotspot, wellicht was ik daar niet duidelijk) binnen de behuizing van de printer is, gaat verbinden wel.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Pak eens een oude router/accesspoint en zet een 2.4ghz B netwerk op.
Laat hem niks anders uitzenden.

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 16:21
Ik denk dat ik me ga toevoegen aan de duistere zijde en een bambu aanschaffen.

Waarom : de kwaliteit, de minder "ik moet zorgen dat mijn tafel goed staat" zorgen, ingebouwde kamer etc etc.

Als ik bestel, bestel ik liefst via de officiële website ? Ik ben van België.
Het is ook mogelijk met standaard spoelen van andere merken te printen ? Die hele nfc shizzle hoeft voor mij niet

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:00:
Ik denk dat ik me ga toevoegen aan de duistere zijde en een bambu aanschaffen.

Waarom : de kwaliteit, de minder "ik moet zorgen dat mijn tafel goed staat" zorgen, ingebouwde kamer etc etc.

Het is ook mogelijk met standaard spoelen van andere merken te printen ? Die hele nfc shizzle hoeft voor mij niet
Welcome to the dark side _/-\o_
Bestellen kan via de officiele website, levering met DHL vanuit magazijn in Duitsland dus verder geen import heffingen, enkel de BTW
De meeste spoelen passen wel. Er is een community lijstje welke nog best actief wordt bijgehouden welke spoelen compatibel zijn met het AMS systeem: klik

• Erebus1
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:08:
[...]

Welcome to the dark side _/-\o_
Bestellen kan via de officiele website, levering met DHL vanuit magazijn in Duitsland dus verder geen import heffingen, enkel de BTW
De meeste spoelen passen wel. Er is een community lijstje welke nog best actief wordt bijgehouden welke spoelen compatibel zijn met het AMS systeem: klik
Ik had gisteren eens een simulatie gedaan wat het mij zou kosten en er kwamen +200 euro kosten bij ...
Dus hoe pak ik dat dan aan ?

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:14:
[...]

Ik had gisteren eens een simulatie gedaan wat het mij zou kosten en er kwamen +200 euro kosten bij ...
Dus hoe pak ik dat dan aan ?
Hoe pak je wat aan? Het aankoop proces?
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
Selecteer de printer die je wil, doe hem in je mandje en volg de stappen zoals bij elke andere webshop lijkt me.
BTW wordt vanzelf berekend en betaal je ook direct aan Bambu, daar hoef je je verder geen zorgen over te maken. Enige is dat de genoteerde prijs dus zeker niet de prijs is die je uiteindelijk betaald.

[Voor 17% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-04-2023 08:24. Reden: BTW]

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 16:28
Ik heb afgelopen week ook mijn P1P binnen gekregen.

eerste ervaringen na Ender 3 V2 Neo's,
Dat ding werkt soepel en snel!

Vervolgens, klagende buren, niet vanwege het geluid van de machine zelf maar de vibraties.
Dus naar de bouwmarkt, betontegel gehaald en zo'n rubber mat voor onder washmachines, jammer joh het klinkt nog alsof er een kinderfeestje op rolschaatsen boven bezig is.

Voor nu die anti vibratie pootjes maar besteld kijken of dat gaat helpen.
Tot die tijd alleen maar tussen 9 en 5 printen.

Fijn wonen in een houten huis met gipswandjes!

• Zilverdael80
Nederlandhc schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:25:
Ik heb afgelopen week ook mijn P1P binnen gekregen.

eerste ervaringen na Ender 3 V2 Neo's,
Dat ding werkt soepel en snel!

Vervolgens, klagende buren, niet vanwege het geluid van de machine zelf maar de vibraties.
Dus naar de bouwmarkt, betontegel gehaald en zo'n rubber mat voor onder washmachines, jammer joh het klinkt nog alsof er een kinderfeestje op rolschaatsen boven bezig is.

Voor nu die anti vibratie pootjes maar besteld kijken of dat gaat helpen.
Tot die tijd alleen maar tussen 9 en 5 printen.

Fijn wonen in een houten huis met gipswandjes!
Die van mij staat lekker op een laag geluidsisolerend foam te dansen.
Even opnieuw calibreren uiteraard, maar het werkt echt verbazingwekkend goed.
Heb op marktplaats een oude kast op de kop getikt, de middelste plank waar de P1P op staat bekleed met die foam en het probleem is echt een stuk minder. Gelijk minder geluidsoverlast.

Niet precies dit type foam, er lag nog een stapeltje random platen en afmetingen op m'n werk. Beetje houtje touwtje, maar het werkt prima.
Heb nu foam in de kast wanden, links, achter, rechts en bodem geplakt.
Bovenin hangt een LED strip en voorin de deurtjes.
Zal binnenkort een foto maken

ps. wat ook direct effect heeft: bij speed je accelerations gewoon heel laag zetten. Dan schokt en trilt de printer een stuk minder, maar print hij ook een stuk trager.

[Voor 4% gewijzigd door Zilverdael80 op 12-04-2023 08:37]

• FRANQ
Erebus1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:00:

Ja ik zou dat wel doen.
Ja.
Ik heb al diverse andere merken geprobeerd.
Gaat allemaal goed.

Voordeel van nfc is dat hij zelf detecteert welk materiaal het is. Maar je kan dat bij spoelen zonder nfc eenvoudig zelf ingeven.

• Erebus1
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:23:
[...]

Hoe pak je wat aan? Het aankoop proces?
https://eu.store.bambulab.com/collections/3d-printer
Selecteer de printer die je wil, doe hem in je mandje en volg de stappen zoals bij elke andere webshop lijkt me.
BTW wordt vanzelf berekend en betaal je ook direct aan Bambu, daar hoef je je verder geen zorgen over te maken. Enige is dat de genoteerde prijs dus zeker niet de prijs is die je uiteindelijk betaald.
Ik vul mijn adres in België in, en dan krijg ik deze raming

• Zilverdael80
Erebus1 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:05:
[...]

Ik vul mijn adres in België in, en dan krijg ik deze raming

[Afbeelding]
Klinkt logisch in mijn ogen als je 21% BTW rekent op 1369 kom ik ook op €1656,49.
Shipping is denk ik (Nederland was dit in ieder geval) iets van 24 euro dus totaal zou je uitkomen op €1685,53. (uitgaande dat shipping naar België ook 24 euro is net zoals Nederland).

• Nederlandhc
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:35:
[...]

Die van mij staat lekker op een laag geluidsisolerend foam te dansen.
Even opnieuw calibreren uiteraard, maar het werkt echt verbazingwekkend goed.
Heb op marktplaats een oude kast op de kop getikt, de middelste plank waar de P1P op staat bekleed met die foam en het probleem is echt een stuk minder. Gelijk minder geluidsoverlast.
[Afbeelding]
Niet precies dit type foam, er lag nog een stapeltje random platen en afmetingen op m'n werk. Beetje houtje touwtje, maar het werkt prima.
Heb nu foam in de kast wanden, links, achter, rechts en bodem geplakt.
Bovenin hangt een LED strip en voorin de deurtjes.
Zal binnenkort een foto maken

ps. wat ook direct effect heeft: bij speed je accelerations gewoon heel laag zetten. Dan schokt en trilt de printer een stuk minder, maar print hij ook een stuk trager.
Dan ben ik inderdaad benieuwd naar jouw opstelling!
Accel zal ik inderdaad ook eens naar kijken.

Dat type foam is in mijn hoofd leuk om een kamer "geluidsdicht" te maken maar ik had altijd het idee dat het voor trillingen minder werkt.
Misschien nog zo'n laag tussen de betontegel en de rubbermat? Of juist tussen printer en betontegel?

• Zilverdael80

Zie wel dat tapijttape van de Action toch niet helemaal geweldig werkt ... Tijd voor het lijmpistool :)
Maargoed, deze opstelling staat nu al een tijdje zo, en de printkwaliteit is gewoon helemaal goed. (zie mijn post van de Eiffel toren een stukje terug)

• Nederlandhc
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie wel dat tapijttape van de Action toch niet helemaal geweldig werkt ... Tijd voor het lijmpistool :)
Maargoed, deze opstelling staat nu al een tijdje zo, en de printkwaliteit is gewoon helemaal goed. (zie mijn post van de Eiffel toren een stukje terug)
Ziet er goed uit!
Geen last van vibraties?
Het idee is dat ik straks ook weer in die kamer kan werken als ik thuiswerk maar dat zal opzich wel kunnen.

Het probleem is nu vooral vibraties door het huis heen.

• Zilverdael80
Nederlandhc schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:51:
[...]

Ziet er goed uit!
Geen last van vibraties?
Het idee is dat ik straks ook weer in die kamer kan werken als ik thuiswerk maar dat zal opzich wel kunnen.

Het probleem is nu vooral vibraties door het huis heen.
Je hoort dat de printer bezig is, dat verandert niet. Maar het geluid is wel een héél stuk minder.
Ding staat nu meer te bewegen dan zonder foam, maar de foam vangt al die bewegingen prima op en geeft ze dus niet door aan de kast.
Vibraties zijn méér (hij staat letterlijk te dansen), maar die merk je niet omdat de foam ze opvangt. Overlast is dus een stuk mínder.
Belangrijk om opnieuw te kalibreren als je dit soort toepassingen doet.
Ook andere ondergrond waar de printer staat, opnieuw kalibreren.
Iets met de resonantie en compensaties daarvan.
Technisch verhaal, maar wat ik nu (uit voorzorg) doe, elke keer als de printer verplaatst wordt, opnieuw even die kalibratie draaien.

• smoken
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo te zien kan deze opstelling helemaal dicht, doe je dat ook tijdens het printen?
If so: de P1P heeft geen MC-Board fan, dus op het moment dat de binnen temperatuur van jouw enclosure (kast) hoger wordt dan kan dit een uitdaging worden voor je MC board. Oververhitting hiervan kan zorgen voor de meest uiteenlopende problemen varierend van lagere print kwaliteit tot herrie uit diverse motoren.

Dus: zorg voor voldoende ventilatie mocht dit nu niet het geval zijn.

(met PLA zal het niet zo'n issue zijn, maar stel dat je een keer ABS print of zo dan gaat de temperatuur fors omhoog)

• Nederlandhc
Zilverdael80 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:55:
[...]

Je hoort dat de printer bezig is, dat verandert niet. Maar het geluid is wel een héél stuk minder.
Ding staat nu meer te bewegen dan zonder foam, maar de foam vangt al die bewegingen prima op en geeft ze dus niet door aan de kast.
Vibraties zijn méér (hij staat letterlijk te dansen), maar die merk je niet omdat de foam ze opvangt. Overlast is dus een stuk mínder.
Belangrijk om opnieuw te kalibreren als je dit soort toepassingen doet.
Ook andere ondergrond waar de printer staat, opnieuw kalibreren.
Iets met de resonantie en compensaties daarvan.
Technisch verhaal, maar wat ik nu (uit voorzorg) doe, elke keer als de printer verplaatst wordt, opnieuw even die kalibratie draaien.
Ja dat je moet kalibreren is voor mij logisch, Als de printer wordt verplaatst (omhoog, opzij maakt niet uit) altijd even opnieuw kalibreren.
Misschien dat ik ook even zo'n stuk foam kan halen en tussen de printer en betontegel doen.
Dan krijg je dus:
Printer
Foam
Betontegel
Rubber (wasmachine) mat

Kan ik in ieder geval kijken of vibration geluid minder wordt.
Zo'n stukje foam zal de wereld niet kosten :)

• Zilverdael80
smoken schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:57:
[...]

Zo te zien kan deze opstelling helemaal dicht, doe je dat ook tijdens het printen?
If so: de P1P heeft geen MC-Board fan, dus op het moment dat de binnen temperatuur van jouw enclosure (kast) hoger wordt dan kan dit een uitdaging worden voor je MC board. Oververhitting hiervan kan zorgen voor de meest uiteenlopende problemen varierend van lagere print kwaliteit tot herrie uit diverse motoren.

Dus: zorg voor voldoende ventilatie mocht dit nu niet het geval zijn.

(met PLA zal het niet zo'n issue zijn, maar stel dat je een keer ABS print of zo dan gaat de temperatuur fors omhoog)
Kast wordt nu op dit moment max 38 graden (tijdens een print van 8+ uur gemeten)
Ben dus niet echt bang hiervoor, maar ik hou het altijd in de gaten.
ABS print ik sowieso nooit omdat er geen goede ventilatie is. Ik print 98% PLA, 2% PETG en ik heb nog een onaangebroken rol TPU welke ik ooit wil proberen.
Nederlandhc schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:59:
[...]
Zo'n stukje foam zal de wereld niet kosten :)
Zo'n stukje foam kan je vaak al vinden als verpakkingsmateriaal bij diverse producten.
Gewoon even goed rondkijken of bij de afvalscheiding langs gaan.
Op de markt bij ons staat er een matrassen meneer die die foam ook verkoopt.
Amazon kan je ook vinden, maar dan betaal je voor een aantal platen.

• dewfuz

Hèhè, nu mijn normale nozzles op zijn, en bambu/DHL nog niet veel teken van Leven geeft met mijn bestselling (sinds zondag onderweg naar dhl) dammaar 0.2 nozzle. En gezien ik toch nog wacht. Danmaar een 56 uur print.. De falende olifantjes op 50÷. Nu 30 uur on, 26 te gaan.

Anyway.. die .2 nozzle procuceert grappige poepjes, zijn (bijna) allemaal "perfecte" cones..

edit:

blerg.. ook nu beginnen de oren van de olifantjes te falen.. 10 stuks op 50% 5 olifantjes al en oor, hele kleine beetjes spaghetti hopen op.. nog 20 uur te gaan op de print dus beetje hopen dat de andere 5 nog wel voltooien.. maar ervaring leert beter..

deze keer gyroid infill waar het aan zou liggen (zat op cubic) EN z-hop 0.2 maar mocht niet baten.. zag oor door de case vliegen xD

edit2:
Oren zijn nog steeds weg maar 'de rest' gaat nog goed, afklop.. zie ook zo geen layer shift dus nozzle overleefd.. wel grappig dat langzamerhand bovenop spaghetti toch nog weer layers opgebouwd kunnen worden

[Voor 36% gewijzigd door dewfuz op 13-04-2023 09:46]

• MC Taz Man
Probeer je een troubleshoot te doen voor support, mol je je printkop _O-

Ah well... Op naar de volgende stap :+

Context; wss heb ik kapotte lagers of iets dergelijks. BL support (wederom, dank @smoken ) is er mee bezig en de volgende stap voor troubleshooting komt dit weekend ivm werk... Ben benieuwd wat er uit gaat komen

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 23:50

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:13:
Probeer je een troubleshoot te doen voor support, mol je je printkop _O-

Ah well... Op naar de volgende stap :+

Context; wss heb ik kapotte lagers of iets dergelijks. BL support (wederom, dank @smoken ) is er mee bezig en de volgende stap voor troubleshooting komt dit weekend ivm werk... Ben benieuwd wat er uit gaat komen
De glijlagers die op de carbon rods zitten? Ik heb begrepen dat je dan voor een reparatie je printer terug moet sturen én dat Bambu Lab vereist dat dat gebeurt in de oorspronkelijke doos en verpakking ...

Ik heb ook begrepen dat Bambu Lab een 'oplossing' daarvoor heeft, dat je dan een andere printer moet kopen waarvan je dan de doos gebruikt om de kapotte printer in terug te sturen. En als de kapotte printer arriveert bij hen, krijg je je geld terug.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• FRANQ
gday schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:21:
[...]

De glijlagers die op de carbon rods zitten? Ik heb begrepen dat je dan voor een reparatie je printer terug moet sturen én dat Bambu Lab vereist dat dat gebeurt in de oorspronkelijke doos en verpakking ...

Ik heb ook begrepen dat Bambu Lab een 'oplossing' daarvoor heeft, dat je dan een andere printer moet kopen waarvan je dan de doos gebruikt om de kapotte printer in terug te sturen. En als de kapotte printer arriveert bij hen, krijg je je geld terug.
Ik heb de verpakking niet meer.
Maar ik weet zeker dat ik hem beter kan verpakken dan dat hij af fabriek verpakt is :9

• Zilverdael80
Ik had haast de verpakking weg gemikt ... Denk dat ik hem toch maar ergens op zolder verstop de komende 22 maanden. Beroerde service trouwens.

• MC Taz Man
[...]

Als dat zo is, prima. Niet heel consument vriendelijk, maar ik heb begrepen dat er ENORM misbruik is gemaakt van BL's ruime support. Gelukkig hebben wij hier de financiële middelen om zo'n procedure te doorlopen.

Liever dat BL hier een andere oplossing voor vindt, zeker voor zij die niet in de gelukkige financiële omstandigheid zitten zoals wij hier.

• MC Taz Man
Zilverdael80 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:46:
Ik had haast de verpakking weg gemikt ... Denk dat ik hem toch maar ergens op zolder verstop de komende 22 maanden. Beroerde service trouwens.
Da's hier de standaard. Originele verpakking behouden voor de garantieperiode, dan pas kijken naar het nut en noodzaak van de verpakking in kwestie (ivm verhuizingen etc). Kan ik erg aanraden ;).

Ook doet mijn vrouw op "'duurdere"' producten (20 euro+) de winkel, maand en jaar van aanschaf + duur van garantie noteren. Dus bijv. Bol, 04-23 / 1jr.

• smoken
[...]

Als er een defect is aan de printer, geconstateerd door Bambu Lab en een printer "replacement" de enige oplossing is, dan zijn er verschillende stappen/opties:

1: Bambu Lab maakt een retour label aan en je stuur de printer in zijn (of haar) originele verpakking terug met dat label. Als de printer is aangekomen in het warehouse en gecontroleerd is (lees: zit er ook echt een printer in de doos) dan wordt de vervangende printer (altijd een nieuwe) verzonden. Process duurt ca. 2-3 weken.

2: je hebt de originele doos niet meer, dan maak je hierover afspraken met Bambu Lab qua verpakking. Daarna gaat het als stap 1

3: je hebt de doos niet meer OF je wilt eerst een vervangende printer voordat je de "defecte" retour stuurt, dan doe je een "deposit". Oftewel, je betaalt tijdelijk voor een nieuwe printer die meteen wordt verzonden na betaling. Zodra de defecte printer retour en gecontroleerd is (lees: zit er een printer in de doos) dan wordt de betaling teruggeboekt.

Dus, 3 opties die allen zowel voor de consument als de fabrikant in mijn optiek geheel correct zijn.
Helaas zijn niet alle mensen eerlijk en dat zorgt ervoor dat procedures in het leven geroepen moeten worden.

[Voor 3% gewijzigd door smoken op 13-04-2023 10:51]

• MC Taz Man
smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:50:
[...]

Als er een defect is aan de printer, geconstateerd door Bambu Lab en een printer "replacement" de enige oplossing is, dan zijn er verschillende stappen/opties:

1: Bambu Lab maakt een retour label aan en je stuur de printer in zijn (of haar) originele verpakking terug met dat label. Als de printer is aangekomen in het warehouse en gecontroleerd is (lees: zit er ook echt een printer in de doos) dan wordt de vervangende printer (altijd een nieuwe) verzonden. Process duurt ca. 2-3 weken.

2: je hebt de originele doos niet meer, dan maak je hierover afspraken met Bambu Lab qua verpakking. Daarna gaat het als stap 1

3: je hebt de doos niet meer OF je wilt eerst een vervangende printer voordat je de "defecte" retour stuurt, dan doe je een "deposit". Oftewel, je betaalt tijdelijk voor een nieuwe printer die meteen wordt verzonden na betaling. Zodra de defecte printer retour en gecontroleerd is (lees: zit er een printer in de doos) dan wordt de betaling teruggeboekt.

Dus, 3 opties die allen zowel voor de consument als de fabrikant in mijn optiek geheel correct zijn.
Helaas zijn niet alle mensen eerlijk en dat zorgt ervoor dat procedures in het leven geroepen moeten worden.
_/-\o_ Hele goede opties, imo _/-\o_

• Zilverdael80
MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:49:
[...]

Da's hier de standaard. Originele verpakking behouden voor de garantieperiode, dan pas kijken naar het nut en noodzaak van de verpakking in kwestie (ivm verhuizingen etc). Kan ik erg aanraden ;).

Ook doet mijn vrouw op "'duurdere"' producten (20 euro+) de winkel, maand en jaar van aanschaf + duur van garantie noteren. Dus bijv. Bol, 04-23 / 1jr.
Mijn zolder is niet zó groot :'(
Maar het is zeker een goed advies voor mensen die die ruimte wel hebben
Gelukkig mag dit in Nederland ook helemaal niet verplicht gesteld worden door de verkopende partij.
Alleen bij complete omruiling/retour, maar niet bij reparatie.
En Bambu is daarin dus een duidelijk twijfeldingetje, gezien ze geen vestiging in NL hebben weet ik niet hoe het bij hun zit, vandaar dat ik die verpakking toch maar even bewaar. Ding is duur zat

• MC Taz Man
Zilverdael80 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:54:
[...]

Gelukkig mag dit in Nederland ook helemaal niet verplicht gesteld worden door de verkopende partij.
En Bambu is daarin dus een duidelijk twijfeldingetje, gezien ze geen vestiging in NL hebben weet ik niet hoe het bij hun zit, vandaar dat ik die verpakking toch maar even bewaar. Ding is duur zat
Is in ons geval niet ivm fabrikanten/garantie-eisen, maar puur een geheugen dingetje... We gaan niet alles onthouden en dit maakt het makkelijker ;)

BTW; 99,99% van de producten komen in kartonnen dozen, die kan je heel makkelijk plat vouwen ;).

• smoken
[...]

Zie mijn vorige bericht :)
We hebben op dit moment geen optie tot reparatie (wereldwijd) dus het is altijd een omruiling of retour (afhankelijk van de case en consument)

• MC Taz Man
smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:56:
[...]

Zie mijn vorige bericht :)
We hebben op dit moment geen optie tot reparatie (wereldwijd) dus het is altijd een omruiling of retour (afhankelijk van de case en consument)
Vraagje over die omruiling... Is dat per product, of per bestelling? Maw; ik heb een KS X1CC. Zou in mijn geval (wat wél logisch is) enkel de printer omgeruild worden in het uiterste geval? Of (wat imo dom zou zijn) de hele X1CC bestelling?

• smoken
MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:57:
[...]

Vraagje over die omruiling... Is dat per product, of per bestelling? Maw; ik heb een KS X1CC. Zou in mijn geval (wat wél logisch is) enkel de printer omgeruild worden in het uiterste geval? Of (wat imo dom zou zijn) de hele X1CC bestelling?
Doorgaans inderdaad enkel de printer.
Maar, dit is echt alleen indien reparatie (door de consument) niet mogelijk is.
Want dat proces is doorgaans vele malen sneller aangezien de meeste onderdelen uit voorraad verzonden worden.

Maar: daar hebben we het over in je ticket na de updates van dit weekend.
Tweakers mag (en wil) ik in dat opzicht echt niet gebruiken als officieel communicatie kanaal.

• iMars
[...]

Hier ook niet, en als ik dat voor al mijn printers (3x X1C, 6x AMS, 3x Prusa, 1x Anycubic en 3 printers onderweg) en ander hardware moet doen, moet ik ergens opslag gaan huren voor dat soort dingen 8)7
Ik heb inmiddels alle dozen gewoon weg gemieterd. Misschien had ik 1 voor de X1C en 1 voor de AMS moeten bewaren, maar heb ik niet gedaan.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:50:
[...]

Ah, dat verduidelijkt het een en ander. Met een deposit heb ik op zich niet zo veel moeite, en dat heb ik liever dan dat ik een doos moet bewaren. Tijd is geld maar opslagruimte is ook geld. :P Ik heb m'n hele leven dozen bewaard en daar ben ik mee gestopt na de afgelopen verhuizing. Ik had een kwart zolder vol met dozen opgespaard.

Alleen, deze opties dekken niet het geval dat je glijlagers kaduuk zijn terwijl je garantie verlopen is. Wat is daar voor oplossing voor?

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:56:
[...]

Is in ons geval niet ivm fabrikanten/garantie-eisen, maar puur een geheugen dingetje... We gaan niet alles onthouden en dit maakt het makkelijker ;)

BTW; 99,99% van de producten komen in kartonnen dozen, die kan je heel makkelijk plat vouwen ;).
De doos is ook niet het probleem. Het is meer de rest van het verpakkingsmateriaal, die je blijkbaar óók moet gebruiken.

• MC Taz Man
smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:12:
[...]

Doorgaans inderdaad enkel de printer.
Maar, dit is echt alleen indien reparatie (door de consument) niet mogelijk is.
Want dat proces is doorgaans vele malen sneller aangezien de meeste onderdelen uit voorraad verzonden worden.
Nais.
Maar: daar hebben we het over in je ticket na de updates van dit weekend.
Tweakers mag (en wil) ik in dat opzicht echt niet gebruiken als officieel communicatie kanaal.
Eens, ging mij meer om de procedure ;). Een AMS vervangen terwijl daar niets mis mee is, is (imo) gewoon stupide :D

• MC Taz Man
gday schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:29:
[...]

De doos is ook niet het probleem. Het is meer de rest van het verpakkingsmateriaal, die je blijkbaar óók moet gebruiken.
Meh, die kan je vervangen door kranten ed.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:40:
[...]

Meh, die kan je vervangen door kranten ed.
Alleen mag dat dus niet, als ik het goed begrepen heb. Ik heb zelfs begrepen dat je van tevoren een foto moet maken van hoe je de printer hebt ingepakt, maar goed ... wellicht dikken sommigen het ook wat aan op Reddit/Discord hoor.

• smoken
gday schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:43:
[...]

Alleen mag dat dus niet, als ik het goed begrepen heb. Ik heb zelfs begrepen dat je van tevoren een foto moet maken van hoe je de printer hebt ingepakt, maar goed ... wellicht dikken sommigen het ook wat aan op Reddit/Discord hoor.
Sommigen dikken het aan op Reddit/Discord ...

Het is vrij "eenvoudig".
Bambu Lab wilt graag dat de printer in een goede conditie aankomt in het warehouse net zoals dat een consument wilt dat de printer onbeschadigd geleverd wordt.

Er zitten zeer veel uren in het design van de verpakking welke ervoor zorgt dat zonder schade te arriveert bij de consument (rekening houdende met koeriers die blijkbaar jongleren met dozen).

Het is schokkend om te zien dat mensen een retour dan gewoon in een doos doen (of plastic zak) zonder enige bescherming. Vandaar de procedures .. iets met "door schade en schande wijs geworden"

• MC Taz Man
smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
[...]

Sommigen dikken het aan op Reddit/Discord ...

Het is vrij "eenvoudig".
Bambu Lab wilt graag dat de printer in een goede conditie aankomt in het warehouse net zoals dat een consument wilt dat de printer onbeschadigd geleverd wordt.

Er zitten zeer veel uren in het design van de verpakking welke ervoor zorgt dat zonder schade te arriveert bij de consument (rekening houdende met koeriers die blijkbaar jongleren met dozen).

Het is schokkend om te zien dat mensen een retour dan gewoon in een doos doen (of plastic zak) zonder enige bescherming. Vandaar de procedures .. iets met "door schade en schande wijs geworden"
Jammer dat mensen niet gewoon normaal kunnen doen idd... Maar goed, ik zie nergens in de officiële communicatie onzinnige, of onredelijke, eisen vanuit BL. Sterker nog, jullie zijn nog altijd een stuk schappelijker dan vele winkels en leveranciers

• smoken
MC Taz Man schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:43:
[...]

Jammer dat mensen niet gewoon normaal kunnen doen idd... Maar goed, ik zie nergens in de officiële communicatie onzinnige, of onredelijke, eisen vanuit BL. Sterker nog, jullie zijn nog altijd een stuk schappelijker dan vele winkels en leveranciers
Dank je voor bovenstaande!
En eerlijk gezegd, dit is de enige reden waarom ik voor Bambu Lab ben gaan werken.
Ze brengen niet alleen het 3D printer naar het volgende level maar ook de klant beleving (in de 3D print wereld).

Uiteraard, we hebben nog een weg te gaan. Maar vergeet niet dat het bedrijf nog geen jaar bestaat.

• MC Taz Man
smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:10:
[...]

Dank je voor bovenstaande!
En eerlijk gezegd, dit is de enige reden waarom ik voor Bambu Lab ben gaan werken.
Ze brengen niet alleen het 3D printer naar het volgende level maar ook de klant beleving (in de 3D print wereld).

Uiteraard, we hebben nog een weg te gaan. Maar vergeet niet dat het bedrijf nog geen jaar bestaat.
Hey, tot ze 5 jaar bestaan is het een start-up en hoor je als klant rekening te houden met de mogelijkheid dat ze elk moment kunnen verdwijnen ;). Ik kom al té lang op Tweakers om die houding niet te hebben :D

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:47:
[...]

Zeker niet bedoeld om je af te z*iken, ik waardeer dat je hier reageert, maar je zou als bedrijf er ook bewust voor kunnen kiezen een product te maken wat repareerbaar is. Als ik het goed begrijp word er dus alleen omgeruild als er een serieus defect is, wat gebeurd er dan met de retour gestuurde printers ?

Voelt bij mij een beetje als de omgekeerde wereld, het product is niet repareerbaar, komt dus terug en dan de klant de verwijten dat het niet goed verpakt is. Als ik een wasmachine koop neemt de leverancier zelfs de verpakking mee en komt die repareren bij mij thuis als dat nodig is. En veel wasmachines zijn goedkoper..

Tot slot, dit is zeker niet alleen bij Bambu, ook andere leveranciers doen dit, ik vind dat bijzonder.

PVoutput van mijn 4950Wp

• smoken
Pixelmagic schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:49:
[...]

Zeker niet bedoeld om je af te z*iken, ik waardeer dat je hier reageert, maar je zou als bedrijf er ook bewust voor kunnen kiezen een product te maken wat repareerbaar is. Als ik het goed begrijp word er dus alleen omgeruild als er een serieus defect is, wat gebeurd er dan met de retour gestuurde printers ?

Voelt bij mij een beetje als de omgekeerde wereld, het product is niet repareerbaar, komt dus terug en dan de klant de verwijten dat het niet goed verpakt is. Als ik een wasmachine koop neemt de leverancier zelfs de verpakking mee en komt die repareren bij mij thuis als dat nodig is. En veel wasmachines zijn goedkoper..

Tot slot, dit is zeker niet alleen bij Bambu, ook andere leveranciers doen dit, ik vind dat bijzonder.
Er zijn bepaalde keuzes gemaakt om sommige onderdelen niet user replaceable te maken, dit omdat de gemiddelde gebruiker die gewoon niet zelf kan vervangen en/of de kwaliteit daarna niet gegarandeerd kan worden.

Maar dan heb je het over een zeer beperkt aantal onderdelen. Het gros kan door de gebruiker zelf gedaan worden en in 99% van de gevallen is dit gewoon garantie.

Bambu richt zich op de langere termijn op een ander publiek dan bijv. Creality of Prusa. En dat zorgt ervoor dat je dingen anders moet aanpakken.

Nogmaals, mijn reacties hier zijn geen officiële Bambu Lab reacties en zijn ook mijn persoonlijke mening/persoonlijk inzicht. Ik heb 4 Bambu Lab printers, allemaal gekocht voordat ik er ging werken .. sterker nog, ik was Kickstarter backer nummer 36. Na een paar jaar Prusa, Creality, Artillery en Anycubic was Bambu Lab precies waar ik al lang op hoopte.

Ter illustratie: ik kan mijn MacBook ook niet zelf repareren. En precies om die reden ben ik jaren geleden overgestapt van Windows naar Apple … een gesloten systeem waar alles op elkaar is afgestemd.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 02:23

mphilipp

Romanes eunt domus

smoken schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:32:
[...]
Ter illustratie: ik kan mijn MacBook ook niet zelf repareren. En precies om die reden ben ik jaren geleden overgestapt van Windows naar Apple … een gesloten systeem waar alles op elkaar is afgestemd.
Tsja, dat is een keuze die de koper zelf moet maken. Men moet het zich echter wél realiseren. Een Apple kan ik hier in Rotterdam nog wel bij een Certified Repaircenter laten repareren. Bambu heeft geen vertegenwoordiging in Europa, alleen een magazijn. Op zich prima dat men dan die omruilservice aanbiedt. Ik heb dat ook ooit met een HD van WD (dacht ik) gehad; ik kon toen ook direct een nieuwe opgestuurd krijgen middels een credit card betaling/reservering.

Bambu richt zich op de mensen die gewoon willen printen en geen gezeur verder. Prusa is dat in principe ook, als je dat wilt. Zij leveren een kant en klare printer of een kit. De kant en klare printer is ook redelijk makkelijk, alleen nog wat gedoe met z-hoogte instellen enzo. Grote verschil is dan weer dat Prusa voor een groot deel geprint is door andere Prusa's en je eventueel zelf je spares kunt printen (of gewoon nabestellen) en/of zaken vervangen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Nou heeft Bambu die printers natuurlijk niet zo gemaakt dat ze om de haverklap kapot gaan (hoop ik) maar het is natuurlijk wel een dingetje dat in geval van problemen er een langdurige en omslachtige procedure gevolgd moet worden, ook al is het misschien een klein ding zoals een lager. Maar goed...keuzes.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erebus1
mphilipp schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:56:
[...]

Tsja, dat is een keuze die de koper zelf moet maken. Men moet het zich echter wél realiseren. Een Apple kan ik hier in Rotterdam nog wel bij een Certified Repaircenter laten repareren. Bambu heeft geen vertegenwoordiging in Europa, alleen een magazijn. Op zich prima dat men dan die omruilservice aanbiedt. Ik heb dat ook ooit met een HD van WD (dacht ik) gehad; ik kon toen ook direct een nieuwe opgestuurd krijgen middels een credit card betaling/reservering.

Bambu richt zich op de mensen die gewoon willen printen en geen gezeur verder. Prusa is dat in principe ook, als je dat wilt. Zij leveren een kant en klare printer of een kit. De kant en klare printer is ook redelijk makkelijk, alleen nog wat gedoe met z-hoogte instellen enzo. Grote verschil is dan weer dat Prusa voor een groot deel geprint is door andere Prusa's en je eventueel zelf je spares kunt printen (of gewoon nabestellen) en/of zaken vervangen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Nou heeft Bambu die printers natuurlijk niet zo gemaakt dat ze om de haverklap kapot gaan (hoop ik) maar het is natuurlijk wel een dingetje dat in geval van problemen er een langdurige en omslachtige procedure gevolgd moet worden, ook al is het misschien een klein ding zoals een lager. Maar goed...keuzes.
Een lager vervangen is niet voor iedereen weggelegd. Je moet de juiste tools, lagers en vooral de kennis hebben hiervoor. Een misplaatste lager, zeker met deze snelheden sloopt je printer nog harder nadien.

Een bracket vervangen kan het kleinste kind. Maar vaak zie je op forums of andere sociale media vragen " ik krijg mijn bed niet level". Met daarnaast een waterpas 8)7 8)7

Een fiets herstel je, probeer je. Een doordacht toestel zoals dit, moet je over nadenken eer je op send it drukt.
Ik begrijp de firma's ergens wel, maar dan moet je wel een systeem opbouwen dat bij panne snel opgetreden kan worden. Als er mensen een klein zaakje in printen hebben, wil je geen weken wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zilverdael80
Ik ben toch wel érg benieuwd hoe ze dit gaan oplossen met slijtage onderdelen buiten de garantietermijn.
Je kan toch niet verwachten dat men opnieuw 1700 uitgeeft omdat er een lager kapot is?
De vergelijking met een macbook vind ik ook best scheef gaan, die heeft een heel stuk minder slijtage gevoelige onderdelen én heeft diverse gecertificeerde repairpunten in NL.

Ach ja ... De tijd zal het moeten leren en ik hoop dat ik niet bij de groep hoor waar dit snel gebeurt . . .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Erebus1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:00:
[...]
Een lager vervangen is niet voor iedereen weggelegd. Je moet de juiste tools, lagers en vooral de kennis hebben hiervoor. Een misplaatste lager, zeker met deze snelheden sloopt je printer nog harder nadien.
Klopt helemaal. Ik zeg ook niet dat iedereen dat zou moeten kunnen, maar je hebt de keuze ook niet. Bij andere machines is het makkelijker zelf te doen als je dat kan.
Het is ook geen kwestie van goed of fout en ik veroordeel Bambu ook niet. Het is alleen iets dat de koper zich terdege moet realiseren. Ik heb vorig jaar een keer een mini-pc terug moeten sturen naar zo'n Aliexpress verkoper in China en dat is niet iets waar je op zit te wachten. Dan is het al met al een dure manier van geld besparen :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• smoken
Erebus1 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:00:
[...]

Precies dat is de reden inderdaad. Maar tegelijkertijd wordt er ook gekeken of bepaalde onderdelen TOCH vervangen kunnen worden waarvan eerder gezegd is dat ze niet user replaceable zouden zijn. De ontwikkelingen staan verre van stil.
Zilverdael80 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:16:
De vergelijking met een macbook vind ik ook best scheef gaan, die heeft een heel stuk minder slijtage gevoelige onderdelen én heeft diverse gecertificeerde repairpunten in NL.
Deze vergelijking maakte ik omdat ik, als consument, bewust gekozen heb voor een 3D printer met een gesloten systeem. In tegenstelling tot de "open" Prusa en Creality printers. Ik wist dus vooraf dat serviceability wellicht een uitdaging zou kunnen zijn, maar die keuze heb ik bewust genomen en dat zou iedere koper moeten doen.

That being said, lokale reparatie punten staan op de short-list.
mphilipp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:26:
[...]

Het is ook geen kwestie van goed of fout en ik veroordeel Bambu ook niet. Het is alleen iets dat de koper zich terdege moet realiseren. Ik heb vorig jaar een keer een mini-pc terug moeten sturen naar zo'n Aliexpress verkoper in China en dat is niet iets waar je op zit te wachten. Dan is het al met al een dure manier van geld besparen :+
En daar is de huidige oplossing van Bambu Lab dus al een stuk vriendelijker, je krijgt een retour label en stuurt het naar een warehouse in Duitsland. En dan krijg je een nieuwe printer of refund. Max 3 weken, maar doorgaans 2.
Het blijft een online aankoop, met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Dus daar moet een koper zich inderdaad vooraf bewust van zijn.

• MC Taz Man
Sws ben ik van mening dat de kapotte lagers die er (mogelijk in mijn geval) zijn in het wild niet representatief zijn van de verwachte levensduur van die lagers. Dus ik begrijp heel goed dat dit soort reparatie onderdelen (nog) niet beschikbaar zijn. BL heeft andere dingen te doen :P

Ik verwacht, gezien het niveau van de BL support die ik tot nu toe heb ervaren, dat dit zeker binnen afzienbare tijd opgepakt gaat worden. In de tussentijd moeten we gewoon geduld hebben.

Onthoud dat we het hier hebben over een bedrijf wat krap een jaar publiekelijk actief is.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MC Taz Man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:38:
Sws ben ik van mening dat de kapotte lagers die er (mogelijk in mijn geval) zijn in het wild niet representatief zijn van de verwachte levensduur van die lagers.
Lagers op een CoreXY zijn een slijtageonderdeel, vooral als je snel print. Meer dan bij een carthesiaanse printer. Vroeg of laat, afhankelijk van het gebruik en de snelheid waarmee je print, gaan die dingen eraan. Persoonlijk vind ik het dan een beetje vervelend (to put it mildly) dat ik mijn printer moet opsturen voor vervanging. Maar goed, er zijn ook auto's waarbij je geen lampje meer kunt wisselen in de koplamp zonder de halve voorkant van de auto te slopen...
Zoals ik al zei: keuzes...

• MC Taz Man
mphilipp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:31:
[...]

Lagers op een CoreXY zijn een slijtageonderdeel, vooral als je snel print. Meer dan bij een carthesiaanse printer. Vroeg of laat, afhankelijk van het gebruik en de snelheid waarmee je print, gaan die dingen eraan. Persoonlijk vind ik het dan een beetje vervelend (to put it mildly) dat ik mijn printer moet opsturen voor vervanging. Maar goed, er zijn ook auto's waarbij je geen lampje meer kunt wisselen in de koplamp zonder de halve voorkant van de auto te slopen...
Zoals ik al zei: keuzes...
Eens, in theorie... Op dit moment vind ik het niet vreemd dat BL die lagers nog niet levert. 1) Ik weet niet in hoeverre de klant er bij kan (zie ik dit weekend), maar ik ga er van uit dat dit kan. 2) Ze zijn momenteel nog niet in de fase waarbij het nodig is dat dit soort slijtage onderdelen aan het slijten zijn.

Ja, ze zullen sneller slijten bij de BL printers dan bij een langzame(re), maar ik ga er van uit dat de gebruikte lagers hier op gesourced zijn. Anders hadden we al veel meer meldingen gehad hierover.

• BizzieBis
  • Nu online
Waarom krijg ik de first layer inspection niet uitgeschakeld voor non-bambu sheets? Ik heb de optie uitgeschakeld bij de instellingen en de printer een power-cycle gegeven, maar hij trekt zich er weinig van aan. De inspectie blijft telkens plaatsvinden. Moet ik dan echt een QR code stikkerje maken en plakken?
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee