Toon posts:

Bambu Lab X1: CoreXY Color 3D Printer met Lidar en AI

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Teaching Tech heeft een keer wat handige tools laten zien die in de werkplaats handig zijn. Een ervan was een tool om de radius van een object te meten, zowel inwendig als uitwendig. Best handig als je een object wil namaken.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31
FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:44:
Een analoge schuifmaat aflezen is super simpel.

Je kijkt eerst naar de hele millimeters (1)
Dat is hier 20mm.
Daarna kijk je naar de tienden millimeters (2)
Er is maar 1 streepje dat uitlijnt, op het voorbeeld hier is dat een 7.
Dus de maat is 20.7mm

Had het streepje tussen de 6 en 7 uitgelijnd dan was de maat 20.65 geweest.
Je kan dus op 0.05mm nauwkeurig meten.

[Afbeelding]
Mijn vrouw, LTS/MTS/HTS elektro, heeft heel vaak geprobeerd mij dit te leren. Het komt er domweg niet in :')... Gelukkig hebben ze daar de digitale versies voor uitgevonden.

Ben een computernerd, niet een meet-nerd. Analoge schuifmaten staan gewoon niet op mijn HCL

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
MC Taz Man schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Mijn vrouw, LTS/MTS/HTS elektro, heeft heel vaak geprobeerd mij dit te leren. Het komt er domweg niet in :')... Gelukkig hebben ze daar de digitale versies voor uitgevonden.

Ben een computernerd, niet een meet-nerd. Analoge schuifmaten staan gewoon niet op mijn HCL
Snap ik wel

Ik ben met computers minder sterk.
Mijn raspberry met octoprint heb ik alleen maar aan de praat gekregen door exact te doen wat ze op youtube voor deden. :)

Maar deste leuker dat het is als het lukt :P

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:36

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Laten we eerlijk wezen, met aanmodderen werden we allemaal tweakers

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:23

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Zelf dingen ontwerpen is wat mij ook het meest aanspreekt in dit wereldje. Het blijft iets magisch om iets dat je in je hoofd had uit te werken en het dan even later te zien 'materializen' in de printer. :)

Ik was heel erg fan van Fusion 360 maar ik probeer nu steeds meer te doen in Shapr3D. Fusion 360 is echt een moloch en supertraag, ondanks dat ik toch op een flink uitgeruste M1 Pro werk. Shapr3D werkt goed op de iPad Pro en ik kan het steeds meer waarderen om dingen te ontwerpen met een pennetje en je vingers en op de Mac werkt het ook uitstekend.

Een maand of 2 geleden wilde ik mijn bed trammen, maar ik kreeg met geen mogelijkheid de knoppen onder het bed gedraaid. Dus, even een kwartiertje in Fusion 360 aanklooien om een tooltje te maken, en dat vervolgens printen en even later kon ik met gemak m'n bed trammen. :) Als je zelf dingen kunt ontwerpen worden printers wel opeens een stuk veelzijdiger en het is ook gewoon leuk als je ziet dat anderen je designs printen en kunnen gebruiken en daar foto's van delen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
[b]gday in "Bambu Lab X1: CoreXY Color 3D Printer met Lidar en AI"
Ik was heel erg fan van Fusion 360 maar ik probeer nu steeds meer te doen in Shapr3D. Fusion 360 is echt een moloch en supertraag, ondanks dat ik toch op een flink uitgeruste M1 Pro werk. Shapr3D werkt goed op de iPad Pro en ik kan het steeds meer waarderen om dingen te ontwerpen met een pennetje en je vingers en op de Mac werkt het ook uitstekend.
Wow, net ff filmpje gekeken; Die kende ik niet. Fusion is veel te lastig voor mij en Thinkercad is soms echt te beperkt zeker als je veel afrondingen etc hebt.

Wel aan de prijs zie ik! Jammer dat ze niet bv een 'light' subscription hebben

[Voor 6% gewijzigd door tyfoon_2 op 16-03-2023 12:53]

• tyfoon_2
  • Nu online
QinX schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:31:
Holy Fing F wat is DHL een tering bedrijf zeg.

Printer via werk besteld, tussen 06:00 en 23:30 altijd mensen aanwezig en tot 18:00 ook de kantoor mensen.
En toch zo vaak "niemand thuis" dat de zending nu retour gaat.

Op bezorgpunt was niet mogelijk wat te groot of te zwaar en achterlaten ook niet want handtekening nodig.
Ai, zoiets heb ik ook gehad. Heeft me bijna 6 weken extra gekost..(zie paar pagina's terug). Ik heb daarover met DHL contact gehad. Bleek dat ze niet aan de deur zijn geweest maar het eea retour is gegaan omdat het te zwaar is (22.5kg vs 20kg) en Bambu zelf het eigenlijk op de verkeerde manier verstuurd.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21
Ik heb gisteravond mijn P1P gekregen en wat een machine, echt ongelofelijk gaaf. :D
Nou heb ik alleen 1 dingetje: Wat is die cloud service traag. En niet een beetje, maar gewoon echt niveautje 30 minuten wachten om 25MB te downloaden naar de printer. Zit nu ook alweer op 17 minuten voor 25MB en zit nu op 57% downloaden... :X

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik lees namelijk verschillende dingen online:

- Printer updaten naar de laatste versie (al gedaan)
- Printer opnieuw koppelen (al gedaan)

Maar dit lijkt niet te werken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
dehardstyler schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:06:
Ik heb gisteravond mijn P1P gekregen en wat een machine, echt ongelofelijk gaaf. :D
Nou heb ik alleen 1 dingetje: Wat is die cloud service traag. En niet een beetje, maar gewoon echt niveautje 30 minuten wachten om 25MB te downloaden naar de printer. Zit nu ook alweer op 17 minuten voor 25MB en zit nu op 57% downloaden... :X

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik lees namelijk verschillende dingen online:

Bij mij gaat het echt verassend snel.
Maar ik heb in huis 3 accespoints.
2 zenden 5ghz uit en een op 2.4 ghz (die staat op B/G/N en 20/40Mhz)

De printer is als een van de weinige apparaten verbonden met het 2.4ghz accespoint.
(alleen mijn honeywell evohome zit daar ook op)

Let ook op of je verbinding voldoende/goed is.
Gewoon het hele icoontje groen, en niet maar 1 streepje
(bij de p1p zijn het natuurlijk witte streepjes)

[Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 16-03-2023 13:16]

• RobertL
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:46
Yzord schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:59:
Ik ga er eens een dag voor zitten. Lig toch in de lappenmand haha
Als je een goede tutorial zoekt zou ik zelf bij "Product Design Online" beginnen.

YouTube: Day 1 of Learn Fusion 360 in 30 Days for Complete Beginners! - 2023 ...

Er zijn nu 11 van de 30 lessen beschikbaar, elke paar weken komt er een les bij. Na een les of 8-10 kun je jezelf al redelijk redden met eenvoudige designs. Als je maar een beetje ruimtelijk inzicht hebt kom je heel ver.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Mijn P1P is ook vele malen trager dan mijn X1C's. Volgens mij is de beperkende factor óf de ESP32 die erin zit óf de plaatsing van de antenne binnen de behuizing. Ik heb 4 access points in huis en elke speedtest op willekeurige plekken in huis gaat op minimaal 400Mbit/s, maar als ik de P1P ping terwijl ik bestanden ernaar verzend schiet de ping omhoog met uitschieters naar 500ms.

Ik merk net bij wat testen dat Bambu Studio bij de P1P de cloud overslaat als je kiest voor 'Send' ipv 'Print. Wellicht helpt dat iets?

Overigens zijn dat ook best flinke prints, als het bestanden zijn van 25MB.

[Voor 3% gewijzigd door gday op 16-03-2023 14:12]

• dehardstyler
FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:12:
[...]

Bij mij gaat het echt verassend snel.
Maar ik heb in huis 3 accespoints.
2 zenden 5ghz uit en een op 2.4 ghz (die staat op B/G/N en 20/40Mhz)

De printer is als een van de weinige apparaten verbonden met het 2.4ghz accespoint.
(alleen mijn honeywell evohome zit daar ook op)

Let ook op of je verbinding voldoende/goed is.
Gewoon het hele icoontje groen, en niet maar 1 streepje
(bij de p1p zijn het natuurlijk witte streepjes)
Dank voor je reactie! :)

Ik heb "gewoon" 4 streepjes op de interface. Toch nog maar even verder zoeken dan. Ik heb overigens maar 1 accespoint (de router), maar ook maar 1 verdieping (appartement). Mijn Raspberry Pi Zero W werkt in die kamer ook zo goed als een wireless verbinding op een Zero kan zijn, maar op de printer valt het toch tegen blijkbaar.
gday schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Mijn P1P is ook vele malen trager dan mijn X1C's. Volgens mij is de beperkende factor óf de ESP32 die erin zit óf de plaatsing van de antenne binnen de behuizing. Ik heb 4 access points in huis en elke speedtest op willekeurige plekken in huis gaat op minimaal 400Mbit/s, maar als ik de P1P ping terwijl ik bestanden ernaar verzend schiet de ping omhoog met uitschieters naar 500ms.

Ik merk net bij wat testen dat Bambu Studio bij de P1P de cloud overslaat als je kiest voor 'Send' ipv 'Print. Wellicht helpt dat iets?

Overigens zijn dat ook best flinke prints, als het bestanden zijn van 25MB.
Jij ook bedankt voor je reactie! :)

Ik gebruik ook BambuStudio maar wel de SoftFever versie, misschien ook nog maar een keer de normale officiële versie proberen.
Het zijn geen grote prints overigens, een benchy en een leger figuurtje van 10CM. Beide overigens 25MB volgens de BambuStudio interface wanneer ik op Print Plate klik. Dan zie je staan "Sending to Cloud" en dan zie je de teller oplopen naar 25MB en een beetje. Aangezien de benchy en het figuurtje dit beide lieten zien, lijkt het niet aan de grote van het model te liggen.

edit: Nog iets vergeten: Dank voor de tip betreft de cloud, bij de volgende print probeer ik dat even, hij is nu al bezig.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@dehardstyler Huh? Wat voor benchy is dat dan? Een benchy op standaard instellingen is bij mij namelijk 0.6MB als ik die naar een printer verstuur. Als ik de layer height terugbreng naar 0.08 is ie 1.2MB. Zeker geen 25MB? :?

[Voor 19% gewijzigd door gday op 16-03-2023 15:50]

• dehardstyler
gday schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:45:
Huh? Wat voor benchy is dat dan? Een benchy op standaard instellingen is bij mij namelijk 0.6MB als ik die naar een printer verstuur. Als ik de layer height terugbreng naar 0.08 is ie 1.2MB. Zeker geen 25MB? :?
Het is DE benchy van 3D nog iets, de officiële normale benchy, op de normale grote etc. Hoe zou ik iets anders als eerste kunnen printen op een nieuwe printer? :P

Ja ik had die grote ook niet vewacht. Op de Ender was meerdere MBs per file ook redelijk uniek. Misschien toch de slicer dan, gebruik jij de officiële of ook de SoftFever versie? Ik zal die eens proberen als deze print klaar is.

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:04

nieuwe print lopen met 7x kleine flexi kittens op 1 plate geramd, maar bij de itteratie in de voorgrond ging al vrij snel wat mis.. een schakel van de staart kwam los. en nu print ie in de lucht en hebben we dus spaghetti

ik laat hem wel doorplopen want afhaneklijk van laag gaat hij meteen naar de filamentwissel en deponeert hjij daar. en de rest van de body gaat wel goed en de andere 6 ook.. althans tot noch toe

heb zelf jhet idee dat het door de case fan komt.. die zit daar toch? en ik zie losgeschoten stukjes ook wel eens naar reechts 'waaien'

wel spannend want kan natuurlijk op de laatste lagen mis gaan maar als hij eenmaal de staarten voorbij is.. dat is 1/3 a 1/4e van de hoogte, dan heb ik er weer vertrouwen in

[Voor 29% gewijzigd door dewfuz op 16-03-2023 16:20]

• MC Taz Man
dewfuz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:19:
[Afbeelding]

nieuwe print lopen met 7x kleine flexi kittens op 1 plate geramd, maar bij de itteratie in de voorgrond ging al vrij snel wat mis.. een schakel van de staart kwam los. en nu print ie in de lucht en hebben we dus spaghetti

ik laat hem wel doorplopen want afhaneklijk van laag gaat hij meteen naar de filamentwissel en deponeert hjij daar. en de rest van de body gaat wel goed en de andere 6 ook.. althans tot noch toe

heb zelf jhet idee dat het door de case fan komt.. die zit daar toch? en ik zie losgeschoten stukjes ook wel eens naar reechts 'waaien'

wel spannend want kan natuurlijk op de laatste lagen mis gaan maar als hij eenmaal de staarten voorbij is.. dat is 1/3 a 1/4e van de hoogte, dan heb ik er weer vertrouwen in
Kan de Aux fan zijn idd, die laat ik tegenwoordig nagenoeg altijd uit. Werk liever met supports

• dewfuz
meh toch maar afgebroken, begon meer onderdelen weg te slepen..

vergeleken met vorige keer en toen had ik 'maar' 6 kittens op de plate.. dus naja danmaar in die configuratie..

sowieso verder van de zijkant af en de onderdelen die daar wel uitsteken zijn wat groter / wat meer grip op het geheel.

maargoed zou wel moeten kunnen natuurlijk..gebruik maken van de hele plate, hoe / waar zet je een fan definitief uit?

[Voor 3% gewijzigd door dewfuz op 16-03-2023 17:49]

• MC Taz Man
dewfuz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:48:
meh toch maar afgebroken, begon meer onderdelen weg te slepen..

vergeleken met vorige keer en toen had ik 'maar' 6 kittens op de plate.. dus naja danmaar in die configuratie..

sowieso verder van de zijkant af en de onderdelen die daar wel uitsteken zijn wat groter / wat meer grip op het geheel.

maargoed zou wel moeten kunnen natuurlijk..gebruik maken van de hele plate, hoe / waar zet je een fan definitief uit?
Per print kan dat bij device tabblad, permanent doe je dat in de instellingen van het filament, tabllad cooling.

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Als je het in het device tabblad doet vermoed ik wel dat het na elke filament change weer de waarde aanneemt van de filament settings.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Probeer de SD eens te formatteren of, indien mogelijk een andere high speed SD.
FAT32 moet het zijn als je gaat formatteren

Daarnaast 2.4GHZ only dus geen dual mode
En extenders kunnen zorgen voor issues (al heb ik daar zelf geen last van)

[Voor 7% gewijzigd door smoken op 16-03-2023 18:43]

• smoken
  • Nu online
NVM

[Voor 106% gewijzigd door smoken op 16-03-2023 18:42]

• MC Taz Man
gday schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:24:
Als je het in het device tabblad doet vermoed ik wel dat het na elke filament change weer de waarde aanneemt van de filament settings.
Dat is juist en tevens correct. Heel irritant als je dat vergeten bent :')

• dewfuz

printertje is lekker aan het printen, z'n baasje lekker aan het tekenen,
work in progress 12 stuks (esun) spoel cabinet. hier scharnieren en (tushi) spoelhouders allemaal oranje,
maar dat mag straks in de kleur van de spoel die op die plek komt :)

de doos was redelijk simpel.. scharnieren al lastiger, en nu een tpu seal rondom tussen de deur/front pannel en de doos. niet lastig wel repetatief werk
hoewel.. de onderste helft is klaar, de bovenste helft moet nog en daar zitten scharnieren "in de weg", daar wel ff uisparing in de tpu in, helpt ook bij uitlijnen

heb het beperkt tot 200 mm strookjes die met een 'puzzle' aan elkaar zitten voor allignemnt

heb het allemaal redelijk parametrisch.. denk dat juist de puzzelstukjes stukgaan op rescalen

hmm ff proberen:

10 ipv 12 gaat goed :D

14 ipv 12 gaat goed :D

8 ipv 12 gaat niet goed :) de stukjes in het midden zijn nog 'hardcoded'.. daar ook ff een 'array' van maken (freecad term) dan zou dat ook goed kunnen komen

tussen 10 en 14 komt het aantal middenstukjes overeen met de hard getekende..

voor de CAD beginners.. parametrisch is dus dat je in plaats van de gemeten getalletjes invoert bij de vormen, je ze eerst in een excelletje (in het cad programma) of paramer lijst zet.. en dan bij de vormen dus de naam van die variabele/parmater invoert

als je dan het getalletje in de excel/liljst verandert veranderd ook het model mee :D Vereist wel wat plannen en dat je daar in het begin dus rekening mee houd.. maar dat dwingt je ook de cad file goed in elkaar te zetten dus.

[Voor 45% gewijzigd door dewfuz op 16-03-2023 23:24]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
pff, ben ineens belandt tussen een stel engineers lol haha.

Niks dan respect _/-\o_

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:09
Mooie site als je Home Assistant gebruikt icm Bambu printer
https://www.wolfwithsword.com/tag/bambu-lab-guides/

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Laatste keer dat ik daar naar keek werkte dat niet echt lekker als je meerdere printers had. Ik lees wel zelf via MQTT wat waarden uit, maar heb nog niet echt zin gehad om daar veel tijd aan te besteden.

[Voor 14% gewijzigd door gday op 17-03-2023 10:29]

• renssies
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:11
Yep hier geïnstalleerd om notificaties te kunnen versturen, alleen jammer dat de print errors nog niet binnen komen via de plugin.

De Bambu Handy app is niet goed gebouwd en de notificaties werken alleen voor de laatste persoon die ingelogd is, en als Apple of Google besluit dat je token verandert, dan mag je de app opnieuw installeren :|

Ik snap dat het heel vreemd is, maar mijn partner heeft dezelfde hobby en wil de printer ook gebruiken en ook weten wat er gebeurt...

• darembo72
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:54
Na jaren trouwe dienst van mijn zwaar gefrankensteinde creality CR-10s, overweeg ik nu de aanschaf van de x1-carbon. Dit is ook voor het eerst in al die jaren dat ik het idee heb iets nieuws te zien ipv de zoveelste variatie op bestaande oplossingen.
Ik ben nu ook vol enthousiasme dit draadje aan het doornemen, en heb nu een paar vragen, waarvan ik hoop dat hier iemand antwoord kan geven.
-Heeft er iemand ervaring met het gebruik van 'esthetische' filaments als easywood of metalfil /stonefill?
Bijv: https://formfutura.com/product/easywood/

-Als men gebruik maakt van de AMS, is het dan nog mogelijk om buiten de AMS om filament te voeren aan de print , of moet da AMS dan ontkoppeld/verwijderd worden? Ik zou me voor kunnen stellen dat met aparte filament als dat het feeden via de AMS constructie voor complicaties kan zorgen, of schat ik dat misschien verkeerd in?

Bij voorbaat dank voor feedback!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renssies
darembo72 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:26:
-Heeft er iemand ervaring met het gebruik van 'esthetische' filaments als easywood of metalfil /stonefill?
Die kan ik nog niet direct beantwoorden, maar ik heb wel dingen gehoord dat de AMS sommige filamenten niet zo leuk vind, zeker als ze snel breken.
-Als men gebruik maakt van de AMS, is het dan nog mogelijk om buiten de AMS om filament te voeren aan de print , of moet da AMS dan ontkoppeld/verwijderd worden? Ik zou me voor kunnen stellen dat met aparte filament als dat het feeden via de AMS constructie voor complicaties kan zorgen, of schat ik dat misschien verkeerd in?
Er zit een spoelhouder achter op de machine, als je die wilt gebruiken moet je de PTFE van de AMS loshalen (of een Y splitter printen) en de kabel van de AMS ergens loshalen. Dit kun je veilig doen terwijl de printer aan staat. Na elke print haalt de AMS het filament terug, dus tussen prints hoef je verder niks te doen om te wisselen tussen spoelhouder en AMS.
Toevoeging: Je kunt dus niet wisselen tussen spoelhouder en AMS terwijl hij aan het printen is.

[Voor 3% gewijzigd door renssies op 17-03-2023 12:05]

• MikeOO
gday schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Laatste keer dat ik daar naar keek werkte dat niet echt lekker als je meerdere printers had. Ik lees wel zelf via MQTT wat waarden uit, maar heb nog niet echt zin gehad om daar veel tijd aan te besteden.
Moet het zelf ook nog uittesten maar staat nu paar dagen 10 uur te printen en wil niet een risco lopen dat hij de print om wat voor manier onderbreekt >:)
renssies schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Yep hier geïnstalleerd om notificaties te kunnen versturen, alleen jammer dat de print errors nog niet binnen komen via de plugin.

De Bambu Handy app is niet goed gebouwd en de notificaties werken alleen voor de laatste persoon die ingelogd is, en als Apple of Google besluit dat je token verandert, dan mag je de app opnieuw installeren :|

Ik snap dat het heel vreemd is, maar mijn partner heeft dezelfde hobby en wil de printer ook gebruiken en ook weten wat er gebeurt...
Je moet dus eigenlijk een 2de kopen om de problemen op te lossen >:)
Vreemd vind ik het niet, juist mooi als je een gedeelde hobby hebt _/-\o_
Na jaren trouwe dienst van mijn zwaar gefrankensteinde creality CR-10s, overweeg ik nu de aanschaf van de x1-carbon. Dit is ook voor het eerst in al die jaren dat ik het idee heb iets nieuws te zien ipv de zoveelste variatie op bestaande oplossingen.
Ik ben nu ook vol enthousiasme dit draadje aan het doornemen, en heb nu een paar vragen, waarvan ik hoop dat hier iemand antwoord kan geven.

Bij voorbaat dank voor feedback!
Esthetische heb ik geen ervaring mee, maar kijk eens op FB daar zijn diverse topics voor de Bambu met heel veel info en daar zal dit ook zeker voorbijkomen.

Lijkt mij geen probleem alleen om je dit kunt printen met de AMS durf ik niet te zeggen. TPU bv mag ook niet in de AMS.

Zover ik weet kun je niet de AMS en de externe feeder tegelijk gebruik. Je geeft namelijk in je slicer aan of je voor de betreffende print de AMS wilt gebruiken of niet. Kies je voor nee dan gebruikt hij de externe.

Er zijn wel Y-Splitters die je kunt printen zodat je niet alles steeds los hoeft te halen (al is dat zo gebeurt :) ) als je wilt wisselen.

[Voor 27% gewijzigd door MikeOO op 17-03-2023 12:09]

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 21:01
Ik heb zojuist een X1 Carbon Combo besteld. Ik ben benieuwd!

Na 7 jaar worstelen met een Wanhao Duplicator i3 werd het eens tijd voor wat anders. Het lijkt me heerlijk om iets te kunnen printen wat gelijk aan de maat is. Eindelijk eens functionele parts printen met scharnieren, wormwiel/tandwielen etc. O+

• MikeOO
BizzieBis schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:19:
Ik heb zojuist een X1 Carbon Combo besteld. Ik ben benieuwd!

Na 7 jaar worstelen met een Wanhao Duplicator i3 werd het eens tijd voor wat anders. Het lijkt me heerlijk om iets te kunnen printen wat gelijk aan de maat is. Eindelijk eens functionele parts printen met scharnieren, wormwiel/tandwielen etc. O+
Gefeliciteerd >:) , ga je geen spijt van krijgen. Althans zolang hij goed werkt >:)
Heb er inmiddels 45 uur printen opzitten en 0 fouten prints. Kwestie van printopdracht geven en gaan.

Op maat printen doet hij prima maar dan kan elke 3D printer mits je dit natuurlijk goed afstel.
Mijn Ender 3 print ook prima op maat maar je moet de tijd nemen om de boel te kalibreren.

Advies is om de Bambu Slicer Softfever te gebruiken en daar in het begin wat kalibratie prints mee uit te voeren zodat je hem nog wat strakker kunt afstellen. Aanpassingen zijn klein maar zeker nuttig.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:07

mphilipp

Romanes eunt domus

MikeOO schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:57:
[...]
Advies is om de Bambu Slicer Softfever te gebruiken en daar in het begin wat kalibratie prints mee uit te voeren zodat je hem nog wat strakker kunt afstellen. Aanpassingen zijn klein maar zeker nuttig.
Ik zag het verhaaltje van Teching Tech over deze fork. Zijn die ingebouwde calibratie hulpjes afkomstig uit Superslicer? Want dat is een andere fork van Prusa Slicer met (oa) dergelijke ingebouwde calibratie prints. Ik moest daar meteen aan denken toen ik Softfever zag. Toch mooi hoe dat werkt met open source software.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:44
mphilipp schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Ik zag het verhaaltje van Teching Tech over deze fork. Zijn die ingebouwde calibratie hulpjes afkomstig uit Superslicer? Want dat is een andere fork van Prusa Slicer met (oa) dergelijke ingebouwde calibratie prints. Ik moest daar meteen aan denken toen ik Softfever zag. Toch mooi hoe dat werkt met open source software.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Fusion 360 is een lastige om te leren dat geef ik direct toe.
Er is echter niets, maar dan ook niets bevredigender dan een probleem zelf op te lossen met je eigen ontworpen onderdeel op je eigen printer uitgeprint en met je eigen blote klauwen in elkaar geknutseld.

We hadden een snijmachine (zoals die bij de slagerij staat, maar dan een wat meer consumenten ding). Ineens wou het snijblad niet meer rond draaien. Motor en alles werkte nog prima.
Contact met verkoper? Nou daar heeft BCC geen kaas van gegeten.
De fabrikant? Als je 'm open maakt ben je je garantie kwijt hoor! (ding was 5+ jaar)
Onderdelenshop? Nee da's te speciaal.

Ding zelf onder handen genomen, open gemaakt, één tandwiel in 17 stukjes er uit moeten peuteren.
Na getekend in Fusion 360, 3 pogingen om alles goed en netjes te krijgen.
Printen, en klaar! 25 cent oplossing op een 100 euro machine.

Ik vind het prettig om mijn scheergerei onder de douche 'zo droog mogelijk' te houden.
Houder getekend en geprint voor bus scheerschuim + scheermes. Aan de bovenkant van de scheidingswand gehangen. klaar! Hooguit wat water spetters, maar prima bereikbaar tijdens het douchen.

Mijn bril tijdens het douchen hangt aan een haakje onderaan het medicijnkastje .
Mijn handdoek aan een haakje aan de verwarming (PETG)

De Keukenrol hangt tussen 2 haakjes aan een plankje in de keuken

Voor onze IKEA Brimnes kast (oud model) heb ik bakken gemaakt om in het open vak te plaatsen zodat de spulletjes uit zicht blijven.

Voor de 'TV' kast heb ik in het onderste schapje een dubbele achterwand geprint zodat de kabels uit zicht blijven en er twee in een uitsparing aan de onderkant naar de TV decoder lopen.

Voor de kinderen (en klasgenootjes) heb ik inmiddels ik weet niet hoeveel van die fidgetmeuk geprint (maar niet ontworpen)

Voor mijn vrouw ontwerp en print ik vakken voor in haar opberg bakjes van haar hobbymeuk.

Voor mijn zoon een hoekbeschermer voor zijn bed waar hij al tig keer z'n hoofd op heeft weten te stoten.

Ga zo maar door!

Sorry, je hebt geen kont aan je 3D printer als je niet zelf kan/wil ontwerpen. Dan is het niets meer dan een copieer machine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smoken
  • Nu online
Zilverdael80 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:27:

Sorry, je hebt geen kont aan je 3D printer als je niet zelf kan/wil ontwerpen. Dan is het niets meer dan een copieer machine.
Behalve natuurlijk als dat je doel is ... als je bijvoorbeeld niet wilt ontwerpen maar bijvoorbeeld movie props print, om die vervolgens te schilderen en te verkopen. Dit omdat er mensen zijn die wel kunnen ontwerpen maar niet schilderen of die beiden niet kunnen, maar heel graag dingen aan hun collectie toevoegen.

En zo is er een legio aan voorbeelden natuurlijk.

Oftewel: redelijk kort door de bocht deze opmerking en het siert ons om iedereen in zijn/haar waarde te laten, lijkt mij.

[Voor 9% gewijzigd door smoken op 17-03-2023 18:14]

• renssies
Heeft iemand tips voor het gebruik van 123-3D filament met de Bambu Lab X1. Ik weet ondertussen dat het niet het beste filament is, maar ik heb er nog te veel van staan om het even weg te gooien…

Edit: op de foto is het bed niet schoon, maar zelfs op een schone Plate met nieuw gluestift hecht het niet goed.

[Voor 9% gewijzigd door renssies op 17-03-2023 18:38]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ernstig uit laten drogen voordat je print?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 15:39
smoken schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Behalve natuurlijk als dat je doel is ... als je bijvoorbeeld niet wilt ontwerpen maar bijvoorbeeld movie props print, om die vervolgens te schilderen en te verkopen. Dit omdat er mensen zijn die wel kunnen ontwerpen maar niet schilderen of die beiden niet kunnen, maar heel graag dingen aan hun collectie toevoegen.

En zo is er een legio aan voorbeelden natuurlijk.

Oftewel: redelijk kort door de bocht deze opmerking en het siert ons om iedereen in zijn/haar waarde te laten, lijkt mij.
Dit dus ... ja ik kan redelijk overweg met Fusion 360, maar 95% van mijn prints zijn niks anders dan cases, en die heb ik niet zelf gemaakt, maar een goede vriend van me.

Van de overige 5% is denk 4%, zoals @Zilverdael80 zegt, "gewoon kopiëren" en de laatste 1% zijn de dingen die ik zelf ontwerp voor home-improvement-stuff, diy fixes etc.

Dus ja, ook ik zeg, te kort door de bocht.

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars
renssies schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:37:
Heeft iemand tips voor het gebruik van 123-3D filament met de Bambu Lab X1. Ik weet ondertussen dat het niet het beste filament is, maar ik heb er nog te veel van staan om het even weg te gooien…

Edit: op de foto is het bed niet schoon, maar zelfs op een schone Plate met nieuw gluestift hecht het niet goed.

[Afbeelding]
Hmm... ik heb dat wel eens gehad met goede filament, en betere resultaten met slechtere filament...
Mijn stappen zijn:
  • Bed goed schoonmaken met alleen warm water (alle lijm er van af halen)
  • IPA erop sprayen en met een droog stuk keukenrol papier schoon vegen.
  • Nieuwe goede laag lijm erop
  • Slicen met de juiste settings.

• renssies
Yzord schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:40:
Ernstig uit laten drogen voordat je print?
Hij heeft al minimaal 8 uur in een droger gezeten (op 50 graden), en is al die tijd bewaard in een box met silica. Dus dat kan het niet zijn helaas

• smoken
  • Nu online

[Afbeelding]
welke temperatuur print je en wat is je "max volumetric speed" ?

• smoken
  • Nu online
iMars schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:44:
[...]

Hmm... ik heb dat wel eens gehad met goede filament, en betere resultaten met slechtere filament...
Mijn stappen zijn:
  • Bed goed schoonmaken met alleen warm water (alle lijm er van af halen)
  • IPA erop sprayen en met een droog stuk keukenrol papier schoon vegen.
  • Nieuwe goede laag lijm erop
  • Slicen met de juiste settings.
Mijn advies: schoonmaken met warm water + afwasmiddel, GEEN IPA, maar wel lijm en slicen met de juiste settings :)

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

[Afbeelding]
Heb daar ook eens een rol van gehad, wat een prut is dat zeg. Als ik je wat mag aanraden, kijk eens naar Devil Design filament, net geprijsd en uitstekende kwaliteit is mijn ervaring.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

renssies schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Hij heeft al minimaal 8 uur in een droger gezeten (op 50 graden), en is al die tijd bewaard in een box met silica. Dus dat kan het niet zijn helaas
PLA drogen ? Dat is niet nodig normaal gesproken.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

iMars schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Dit dus ... ja ik kan redelijk overweg met Fusion 360, maar 95% van mijn prints zijn niks anders dan cases, en die heb ik niet zelf gemaakt, maar een goede vriend van me.

Van de overige 5% is denk 4%, zoals @Zilverdael80 zegt, "gewoon kopiëren" en de laatste 1% zijn de dingen die ik zelf ontwerp voor home-improvement-stuff, diy fixes etc.

Dus ja, ook ik zeg, te kort door de bocht.
Maar er is écht niks zo lekker als zelf iets tekenen en als het eenmaal klaar is dat het perfect past. B.v. een poosje geleden een knop en een beugel voor een kruk voor een scootmobiel nagemaakt en geprint, zojuist nog gebruikt om het stuur te verstellen en levert toch telkens een glimlach op 8)

Fusion is voor basis dingen echt wel in een paar uur te leren is mijn ervaring, juist die gratis pakketten met geen echte UI zijn naar mijn idee de reden dat mensen het niet lukt. Probeer gewoon eens een blokje met een gat er in en een hoek er uit te maken, dat is echt redelijk goed te doen.

Wat je ook kiest, een 3d printer blijft een gaaf apparaat, iets van thingy plukken en een paar uur later in je handen hebben is gewoon leuk. Een zelf ontworpen ding gebruiken is net wat leuker :+

PVoutput van mijn 4950Wp

• iMars
smoken schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Mijn advies: schoonmaken met warm water + afwasmiddel, GEEN IPA, maar wel lijm en slicen met de juiste settings :)
Mijn advies voor @renssies : Probeer beide... Ik heb Liters IPA staan en gebruik het voor elke printjob (en dat zijn er heul heul veel, denk 2~5 kilo per week). Maar ik gebruik geen lijm, ik gebruik de textured plate van BL en voor smooth heb ik WhamBam... lijm komt er bij mij niet meer in (op) en enige wat ik doe is paar sprays IPA en een schoon keukenrol velletje.
Pixelmagic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Heb daar ook eens een rol van gehad, wat een prut is dat zeg. Als ik je wat mag aanraden, kijk eens naar Devil Design filament, net geprijsd en uitstekende kwaliteit is mijn ervaring.
Ken dat merk niet... Ik heb maar een paar merken waar ik bij blijf:
  • Polymaker (PolyTerra/PolyLite)
  • Fillamentum
  • Extrudr
  • eSun
  • Prusament
  • 3Djake eco
Pixelmagic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Maar er is écht niks zo lekker als zelf iets tekenen en als het eenmaal klaar is dat het perfect past. B.v. een poosje geleden een knop en een beugel voor een kruk voor een scootmobiel nagemaakt en geprint, zojuist nog gebruikt om het stuur te verstellen en levert toch telkens een glimlach op 8)

Fusion is voor basis dingen echt wel in een paar uur te leren is mijn ervaring, juist die gratis pakketten met geen echte UI zijn naar mijn idee de reden dat mensen het niet lukt. Probeer gewoon eens een blokje met een gat er in en een hoek er uit te maken, dat is echt redelijk goed te doen.

Wat je ook kiest, een 3d printer blijft een gaaf apparaat, iets van thingy plukken en een paar uur later in je handen hebben is gewoon leuk. Een zelf ontworpen ding gebruiken is net wat leuker :+
True! Dat doe ik voor DIY repair/improvement ... maar dat is niet voor iedereen weggelegd ;)

[Voor 30% gewijzigd door iMars op 17-03-2023 19:32]

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:18
Ik print al jaren met tevredenheid met 123-3d jupiter filament. Ik heb daarmee niet meer of minder problemen dan met andere PLA-filamenten. Ook met de X1CC gaat dit prima. Kies wel als filament-type in Bambu Studio voor het PLA van Bambu. Dan gaat het prima.

Wel is idd een schoon printbed erg van belang. Wat hierboven ook benoemd wordt. Eerst alle lijm afspoelen met warm water en zeep. Daarna met IPA schoonmaken. Dan weer gluestick aanbrengen, met een plantenspuit even nat maken en met een schone doek uitsmeren en even laten drogen.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

• renssies
smoken schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:11:
[...]

welke temperatuur print je en wat is je "max volumetric speed" ?
210 nozzle, 35 op bed, max volumetric speed is 12mm/s, maar dit is al op de eerste laag, zonder hoge snelheid.

Maar een update over printen met 123-3D filament: Ik heb nu eens 3DLac gebruikt ipv de lijmstift en dit lijkt wel ok te werken. Zowel mijn blauw als wit 123-3D filament blijft nu zitten. Al gebruikt voor een Raspberry Pi case en een "bambu lab" spoel.

• MikeOO
renssies schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 00:49:
[...]

210 nozzle, 35 op bed, max volumetric speed is 12mm/s, maar dit is al op de eerste laag, zonder hoge snelheid.

Maar een update over printen met 123-3D filament: Ik heb nu eens 3DLac gebruikt ipv de lijmstift en dit lijkt wel ok te werken. Zowel mijn blauw als wit 123-3D filament blijft nu zitten. Al gebruikt voor een Raspberry Pi case en een "bambu lab" spoel.
Als het daarmee wel werkt zou je toch zeggen een hechtingsprobleem en dus of niet schoon genoeg of de lijmlaag is niet voldoende.

Je zou ook je bed temp nog iets kunnen verhogen. Dat wil ook helpen qua hechting.

• MikeOO
Pixelmagic schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:23:
[...]

Mijn ervaring ook. Koop ook meestal Devel Desgin en voornamelijk PETG en dat print super en dat voor 18 euro de kg. Voorheen kocht ik altijd de 2Kg rollen want die zijn nog iets voordeliger.

Had nog een 2Kg liggen en dat past natuurlijk niet in de AMS >:) .
Dus print ik buiten de AMS om dus mooi de Hydra AMS onderdelen mee en komt die vanzelf een keer leeg.

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

MikeOO schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Mijn ervaring ook. Koop ook meestal Devel Desgin en voornamelijk PETG en dat print super en dat voor 18 euro de kg. Voorheen kocht ik altijd de 2Kg rollen want die zijn nog iets voordeliger.

Had nog een 2Kg liggen en dat past natuurlijk niet in de AMS >:) .
Dus print ik buiten de AMS om dus mooi de Hydra AMS onderdelen mee en komt die vanzelf een keer leeg.
Ik zag op YT een mooie Y splitter mod voor de Bambu zodat je makkelijk zonder loskoppelen van connectors filament buiten de Ams kan voeden. Ik vond het een mooi stukje ontwerp.

PVoutput van mijn 4950Wp

• MC Taz Man
[...]

Welke bed temp?

En gezien de residu op je cold-plate, misschien handig om je plate te wassen met IPA, gevolgd door een badje in lauw water met afwasmiddel.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:11

watercoolertje

Untertitel

Ik denk 35 zoals hij al aangaf :+

Man wat kijk ik vol jaloezie naar al jullie posts, zelfs die met issues. Ben nog even aan het sparen maar kan niet wachten om een Bambu te kopen.

Ik zie maar weinig formfutura voorbij komen, is dat niet geweldig of prijs/kwaliteit niet je van het? Heb nog kilo of 10 liggen in verschillende kleuren, wel allemaal jaren oud maar droog/donker bewaard en nog in verpakking. Geef af en toe een rolletje weg aan iemand met prusa en die is er altijd wel tevreden over.

Mijn oude printer was na jaren niet gebruiken alle geprinte onderdelen aan het afbrokkelen. Maar bij het zien van het gemak van de Bambu printers wil ik geen tijd/moeite steken in mijn 8 jaar oude printer. Al heb ik de onderdelen wel weer vers laten printen met formfutura.

[Voor 16% gewijzigd door watercoolertje op 18-03-2023 09:24]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• MikeOO
Pixelmagic schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Ik zag op YT een mooie Y splitter mod voor de Bambu zodat je makkelijk zonder loskoppelen van connectors filament buiten de Ams kan voeden. Ik vond het een mooi stukje ontwerp.
>:) Ligt hier ook klaar maar aangezien ik het zo beperkt doe en meeste via AMS geen haast mee. Loshalen is 2 seconden werk dus de drang is nog niet hoog.

Maar is zeker bijzonder sommige dingen zo simpel zijn dat je bijna niet snap waarom Bambu er zelf niet op gekomen is.

Klein probleem nu die langzaam aan het ontstaan is. Als ik de printer aanzet dan maakt 1 fan een raar en vreemd geluid wat dan wat harder gaat en dan weer stiller is.

Als de print wordt gestart is het weg en hoor je het niet meer.
Dus vermoed het bekend probleem met de fan die gewoon geen goede kwaliteit is.
Even aankijken en anders ticket naar Bambu.

Lees wel dat ze wat moeilijker aan het worden zijn omdat veel mensen dingen claimen met filmpje van andere.
Ze geven namelijk meestal een kortingsvoucher voor de webshop en dan is het makkelijk shoppen natuurlijk.
Je moet nu meestal een nummer op je printer plakken als je een filmpje maakt zodat ze weten dat het jouw printer is. Maar ja sommige zijn dan weer zo creatief dat ze een eigen filmpje maken met het geluid van een andere filmpje 8)7

Je moet wel erg ver gaan om zo bezig te zijn.
Nou als de boel echt stop gaat er gewoon een Noctula in wordt hij gelijk weer wat stiller >:)

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

MikeOO schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Klein probleem nu die langzaam aan het ontstaan is. Als ik de printer aanzet dan maakt 1 fan een raar en vreemd geluid wat dan wat harder gaat en dan weer stiller is.

Lees wel dat ze wat moeilijker aan het worden zijn omdat veel mensen dingen claimen met filmpje van andere.
Ze geven namelijk meestal een kortingsvoucher voor de webshop en dan is het makkelijk shoppen natuurlijk.
Je moet nu meestal een nummer op je printer plakken als je een filmpje maakt zodat ze weten dat het jouw printer is. Maar ja sommige zijn dan weer zo creatief dat ze een eigen filmpje maken met het geluid van een andere filmpje 8)7

Nou als de boel echt stop gaat er gewoon een Noctula in wordt hij gelijk weer wat stiller >:)
Ventilatoren lijken duidelijk een achilleshiel te worden, zie dat veel voorbijkomen. Standaard blijkbaar al niet erg stil maar gaan ook snel aanlopen of wat dan ook. Kwaliteit is zeker niet het beste en vervangen van de mainboard fan is niet erg simpel plus dat hij slecht koelt.

Uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden bij het bouwen, sowieso knap hoe ze die p1p zoveel goedkoper hebben weten te maken. Maar ik ben zeer benieuwd als we 2-3 jaar verder zijn hoeveel er dan nog probleemloos draaien. De vergelijk die nu gemaakt word met bv Prusa is terecht maar die heeft zich wel door de jaren bewezen prima te blijven werken. Ik hoop dat dit met de Bambu ook zo gaat zijn, ik ben zeer benieuwd.

PVoutput van mijn 4950Wp

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MikeOO schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:00:
[...]

>:) Ligt hier ook klaar maar aangezien ik het zo beperkt doe en meeste via AMS geen haast mee. Loshalen is 2 seconden werk dus de drang is nog niet hoog.

Maar is zeker bijzonder sommige dingen zo simpel zijn dat je bijna niet snap waarom Bambu er zelf niet op gekomen is.

Toen ik een filmpje moest laten zien van mijn falende chamber fan, heb ik ook laten zien wat er gebeurt als ik de fan in- en uitschakel. Dan kun je ook zien dat de RPM in de UI all over the place is en alle kanten op schiet. Dat lijkt me lastig na te maken. :)

• colorsone
Zo, mijn setup ook maar even beter neergezet met een nieuwe kast.

• smoken
  • Nu online
[...]

Nozzle 210 is wel echt serieus weinig to be honest.
Vergeet niet dat deze printer 4x zoveel PLA er doorheen perst als een "normale" printer, ook op die eerste laag. Zelf print ik PLA meestal rond de 230

Maar zorg dat het bed goed schoon is en een laagje glue heeft.
Dat helpt doorgaans het meest.

[Voor 6% gewijzigd door smoken op 18-03-2023 13:32]

• MikeOO
Pixelmagic schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Ventilatoren lijken duidelijk een achilleshiel te worden, zie dat veel voorbijkomen. Standaard blijkbaar al niet erg stil maar gaan ook snel aanlopen of wat dan ook. Kwaliteit is zeker niet het beste en vervangen van de mainboard fan is niet erg simpel plus dat hij slecht koelt.

Uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden bij het bouwen, sowieso knap hoe ze die p1p zoveel goedkoper hebben weten te maken. Maar ik ben zeer benieuwd als we 2-3 jaar verder zijn hoeveel er dan nog probleemloos draaien. De vergelijk die nu gemaakt word met bv Prusa is terecht maar die heeft zich wel door de jaren bewezen prima te blijven werken. Ik hoop dat dit met de Bambu ook zo gaat zijn, ik ben zeer benieuwd.
Ja het is jammer dat er altijd op dit onderdeel wordt bespaard. Begrijp dat elke euro er een te veel is maar had liever 30 euro meer betaald en stillere en betere fans. Maar bij de Ender 3 was het niet anders alleen was de prijs er naar >:)

Kwaliteit zal ook zeker wel voor meer problemen gaan zorgen. Snelheid van de printer zorgt ook voor meer slijtage en laten we hopen dat ze op uiteindelijk op een punt komen dat ze dingen vrij gaan geven zodat je onderdelen vrij makkelijk kunt verkrijgen.

Geniet nu elke dag ervan. Het gemak waarmee het gaat icm de snelheid en kwaliteit van de prints.
Je leest op FB erg veel negatieve verhalen en soms denk ik ook dat het bewust wordt gepost omdat de printer natuurlijk best populair is en sommige partijen zullen daar niet blij mee zijn en andere zullen ook zeker reden hebben tot klagen.

Maar zoals met alles je leest sneller negatieve verhalen op internet en procentueel zal het best meevallen.
En ze zijn nog niet lang bezig en printer zal ook steeds meer verbeterd worden op bepaalde punten. ;)
gday schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Toen ik een filmpje moest laten zien van mijn falende chamber fan, heb ik ook laten zien wat er gebeurt als ik de fan in- en uitschakel. Dan kun je ook zien dat de RPM in de UI all over the place is en alle kanten op schiet. Dat lijkt me lastig na te maken. :)
Zeker niet alles is zo te doen maar er is massaal misbruik van gemaakt wat ik zo lees dus begrijp het wel.
En hoeveel werk is het denk ik dan om er een nummer bij te zetten >:)
colorsone schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:14:
Zo, mijn setup ook maar even beter neergezet met een nieuwe kast.

[Afbeelding]
Mooie set zo. Niet te warm zo vlak naast de CV ketel?

• colorsone
MikeOO schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:15:
Mooie set zo. Niet te warm zo vlak naast de CV ketel?
Nee die CV word nooit warm eigenlijk, althans niet opgevallen. Zal eens kijken als die weer aanslaat.

• dewfuz
heh mjah, ik ben aan het figureren om 24 kleuren spoel in de garage vochtvrij (evt geclimatiseerd) op te bergen... maargoed 4 x een ams kan natuurlijk ook gewoon.. gaat wel verder in de papieren lopen, maar is dan ook meteen bruikbaar natuurlijk :/

anyway.. mijn x1c staat letterlijk ONDER de cv op het beton xD... tis daar lekker warm atm id, in tegenstelling tot de garage.. grootste voordeel hij komt niet persee over mijn server rack qua geluid ;)

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Simpel, koop 70L opbergboxen welke een deksel hebben met een rubberen afdichting. Gooi hier je spoelen in tesamen met 1L zakken van die balletjes (amazon). Droger kan niet :)

• dewfuz
Mjah dat is een prima low cost oplossing die zolang project 14 waar ik er toch al teveel van heb nog niet af is/voortgang krijgt/ budget voor is, waarschijnlijk wel genomen gaat worden.

Esthetiek wil ook wat dus voor project 6 en project 13 wou ik ze wel in camera zicht ophangen. Dus vandaar de diy plexi cube oplossing :)

---

Aw nice.. linux diy build van BambuStudio op ubuntu werkt ook gewoon.. zelf de git repo ff clonen.. en compilen.. ik heb de guide gevolgd maar zit een een shellScript bij die dat dat voor je doet..

heb atm alleen windows op mn laptop dus die gebruikte ik tot noch toe. en ff bedje volslepen en/of print aanslingeren is niet zo'n probleem.. maar modelletjes painten werkt op een desktop fijner imho

---

edit 3: en arf!.. ik zag een clog opbouwen dus pauze tijdens filament wissel... ff kop aan de kant zodat je erbij kan.. dan moet je dus NIET op het huisje drukken, want dan gaat hij een homing procedure in en ben je dus je Z kwijt en is de print fucked.. :/

[Voor 57% gewijzigd door dewfuz op 19-03-2023 15:45]

• Zilverdael80
  • Nu online

[Afbeelding]
Bekende gears ;)
Ga je omspoelen? Net mijn eerste rol 123-3D omgespoeld want weggooien is zonde en die Hydra is niet genoeg voor 123-3D. Maar de print die nu loopt geeft geen enkel probleem op standaard instellingen.
Maar ik print met een P1P in een geluids geisoleerde kast. ~ 32 graden C in de kast
Pixelmagic schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Het is mij nog niet gelukt om die betrouwbaar te printen.
Zelfs met een resin printer blijft de print te stroef om het stukje waar geen PTFE zit het filament goed door te voeren.
Zeker voor de AMS die dit automatisch doet is dit problematisch.
(gaat om deze Y-splitter)

Weet niet of er betere zijn? Of dat er een 'nabehandeling' nodig is.
[edit]
Zal vanavond deze eens printen, kijken of die beter is

[Voor 3% gewijzigd door Zilverdael80 op 20-03-2023 08:31. Reden: toevoeging Ysplitter]

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Zilverdael80 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Het is mij nog niet gelukt om die betrouwbaar te printen.
Zelfs met een resin printer blijft de print te stroef om het stukje waar geen PTFE zit het filament goed door te voeren.
Zeker voor de AMS die dit automatisch doet is dit problematisch.
(gaat om deze Y-splitter)

Weet niet of er betere zijn? Of dat er een 'nabehandeling' nodig is.
[edit]
Zal vanavond deze eens printen, kijken of die beter is
Ik denk dat ik deze heb gezien in een YT video, zeker je eerste link niet en de 2e is met koppelingen, ik dacht dat de ptfe ee rechtstreeks in ging.

Edit, dit is de video, rond 10:22

En het gaat blijkbaar om dit design

[Voor 12% gewijzigd door Pixelmagic op 20-03-2023 09:40]

PVoutput van mijn 4950Wp

• Zilverdael80
  • Nu online
Pixelmagic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat ik deze heb gezien in een YT video, zeker je eerste link niet en de 2e is met koppelingen, ik dacht dat de ptfe ee rechtstreeks in ging.

Edit, dit is de video, rond 10:22

[YouTube: GAME CHANGING Bambu X-1 Upgrades! - Hydra AMS & More!]

En het gaat blijkbaar om dit design
Wat een leiers bij Thingiverse. Decline je de koekjes krijg je alleen een witte pagina te zien.
Duurde ff voor ik dáár achter was.

Beide versies staan op de bouwplaat klaar om te printen, benieuwd naar de resultaten vanavond. Zo'n Y splitter lijkt me echt fijner om vanuit m'n drybox TPU te printen zonder gemor met die PTFE

Acties:
  • +1Henk 'm!

• captnemo
  • Laatst online: 23:55
Ik zat meer te denken over de Bambuab Y-Splitter AMS Auto Close Switch op Printables
https://www.printables.co...ter-ams-auto-close-switch
Bespaart het lostrekken van de AMS kabel...

• MC Taz Man
https://www.amazon.nl/dp/B07TB7CXND

Ziet er leuk uit, maar met dat zilveren spul heb ik behoorlijk last van adhesie issues :')... Ah well, je kan niet alles hebben. Nu ff testen of het wel lukt met ander filament als basis (voor de supports).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Nu online
captnemo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:37:
Ik zat meer te denken over de Bambuab Y-Splitter AMS Auto Close Switch op Printables
https://www.printables.co...ter-ams-auto-close-switch
Bespaart het lostrekken van de AMS kabel...
Waarom zou je die kabel willen lostrekken??
Preheat nozzle
Retract E 5x
Manual unload filament
Klaar.
Zo hoef je iig niet in kabels te knutselen.
Geen idee hoe grappig de firmware / BambuStudio dit vindt, wel AMS ... geen AMS ... oh toch wel AMS...

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:15
MC Taz Man schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:30:
https://www.amazon.nl/dp/B07TB7CXND

Ziet er leuk uit, maar met dat zilveren spul heb ik behoorlijk last van adhesie issues :')... Ah well, je kan niet alles hebben. Nu ff testen of het wel lukt met ander filament als basis (voor de supports).
Heb ik ook net binnen, koper print prima. Wel eerst 6 uurtjes in de sunlu s2 dryer “afgebakken”
Zilver en goud moet ik nog proberen

• renssies
Nou het lijkt er op dat 3DLac bij mij toch echt de oplossing was met 123-3D filament, print nu zonder problemen op de cool plate.

Vandaag ook een spoel model geprint in PA-CF (Nylon), helaas heb ik daarmee de engineering plate beschadigd door de print er te snel af te trekken. En de print is gaan buigen nadat hij van de plate was.

Tip: 10 min wachten met de engineering plate uit de printer halen. Vervolgens buiten de printer volledig laten afkoelen en dan pas de print verwijderen!

• renssies
[quote]Zilverdael80 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:25:
Bekende gears ;)
Ga je omspoelen? Net mijn eerste rol 123-3D omgespoeld want weggooien is zonde en die Hydra is niet genoeg voor 123-3D. Maar de print die nu loopt geeft geen enkel probleem op standaard instellingen.
[...]

Yep die gears waren voor de omspoeler, en dat werkt perfect. Met de hand gaat wel beter dan met een boormachine.

Spoelen geprint van PLA zijn alleen wel iets te licht als er weinig op zit, dus tip is om de "in spoel" desicant houders te gebruiken die aangeraden worden met de Hydra AMS. Voegt genoeg extra gewicht toe dat de AMS hem niet van de rollers trekt.

• bartos1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:48
Ik sta op het punt om een P1P te bestellen en kom nog niet helemaal uit het bed.

Wil wil voornamelijk PETG en een beetje PLA en TPU printen. De texture op de onderkant van print is voor mij geen probleem.

Moet er nou wel of geen glue stick op de Textured PEI Plate??
Of kan ik beter gelijk een andere extra base plate mee bestellen?

Veder gelezen over de interface en trage wifi. Veel de app gebruiken lijkt mij geen probleem of lopen jullie tegen dingen aan?

• smoken
  • Nu online
bartos1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:48:
Ik sta op het punt om een P1P te bestellen en kom nog niet helemaal uit het bed.

Wil wil voornamelijk PETG en een beetje PLA en TPU printen. De texture op de onderkant van print is voor mij geen probleem.

Moet er nou wel of geen glue stick op de Textured PEI Plate??
Of kan ik beter gelijk een andere extra base plate mee bestellen?

Veder gelezen over de interface en trage wifi. Veel de app gebruiken lijkt mij geen probleem of lopen jullie tegen dingen aan?
https://eu.store.bambulab...-sided-textured-pei-plate en dan even naar onder scrollen.
Staat een heel mooi overzicht qua glue, temperaturen, top cover/deur open etc.
Dat gezegd hebbende, ik gebruik 3dLac op mijn plates (heb alle printers met PEI), zoals ik bij Prusa etc. in het verleden ook deed.

Ik heb 2 P1P's en 3 X1C's.
De P1P's hebben iets langer nodig om de print binnen te krijgen en te unzippen.
Maar niets wereldschokkends.

Er is na de laatste FW update iets veranderd waardoor het bij sommige gebruikers langzamer gaat. De printerverbinding met de APP verbreken (unbinden) en weer aanmaken (binden) lost dat op.

[Voor 5% gewijzigd door smoken op 21-03-2023 09:12]

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee