Eindelijk mijn BaBo Duo AMS Stacker af voor de 2 AMS2 Pro units. Werkt goed, alleen nog even een lade erbij printen, dan is het helemaal af. Maar om het principe te laten zien, nu alvast wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbWaUBqn1dJVe65f7xX9MoJeVgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYIqzBdgujfnFu1EPpDI5pr9.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er normaal gesproken uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiDYxC9mo1OT7Ed7-Dt34lC36fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tK4O4SmUIAsgB0qc5431ai82.jpg?f=fotoalbum_large
En als je rollen wilt wisselen, trek je de gewenste unit eruit. Ik kon voor de foto niet de klep openen, want ik ben wat aan het printen en dan keilt die rol eruit. Maar er zitten clips bij om de kap open te houden op 90 graden.Het geheel moet natuurlijk iets van het werkblad zijn omdat ie naar beneden rolt, maar daar heb ik dan de module met buildplateholder voor gebruikt. Daar zitten nu de structured PEI plate en de engineering plate in, met nog ruimte voor het laser platform en de cutting plate. In feite kun je zo alles kwijt. De extra lade is voor de diverse accessoires zoals de laser module enzo. Alles plaatsbesparend bij de hand.

Ik heb de eerste geprint met eSun PETG-CF, nog op mijn X1C, maar die zijn nogal ruw eruit gekomen. Daardoor loopt de onderste nog niet helemaal lekker en moest ik best wel wat geweld gebruiken om alles in elkaar te passen. Dat rollen wordt waarschijnlijk wel beter met het gebruik. De bovenste is met Bambu PETG-CF op de H2C geprint en die past perfect en loopt ook perfect. Als de onderste niet beter gaat lopen, print ik het wel weer opnieuw. Beetje jammer, maar ja...leergeld :+

Hij moet wel vastgemaakt worden aan de muur, anders kiept ie voorover. Of helemaal aan de muur bevestigen. Ik vind dit wel een heel erg mooi systeem. Zit goed in elkaar en is erg praktisch.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
Eindelijk mijn BaBo Duo AMS Stacker af voor de 2 AMS2 Pro units. Werkt goed, alleen nog even een lade erbij printen, dan is het helemaal af. Maar om het principe te laten zien, nu alvast wat foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als je rollen wilt wisselen, trek je de gewenste unit eruit. Ik kon voor de foto niet de klep openen, want ik ben wat aan het printen en dan keilt die rol eruit. Maar er zitten clips bij om de kap open te houden op 90 graden.Het geheel moet natuurlijk iets van het werkblad zijn omdat ie naar beneden rolt, maar daar heb ik dan de module met buildplateholder voor gebruikt. Daar zitten nu de structured PEI plate en de engineering plate in, met nog ruimte voor het laser platform en de cutting plate. In feite kun je zo alles kwijt. De extra lade is voor de diverse accessoires zoals de laser module enzo. Alles plaatsbesparend bij de hand.

Ik heb de eerste geprint met eSun PETG-CF, nog op mijn X1C, maar die zijn nogal ruw eruit gekomen. Daardoor loopt de onderste nog niet helemaal lekker en moest ik best wel wat geweld gebruiken om alles in elkaar te passen. Dat rollen wordt waarschijnlijk wel beter met het gebruik. De bovenste is met Bambu PETG-CF op de H2C geprint en die past perfect en loopt ook perfect. Als de onderste niet beter gaat lopen, print ik het wel weer opnieuw. Beetje jammer, maar ja...leergeld :+

Hij moet wel vastgemaakt worden aan de muur, anders kiept ie voorover. Of helemaal aan de muur bevestigen. Ik vind dit wel een heel erg mooi systeem. Zit goed in elkaar en is erg praktisch.
Wat is eigenlijk de impact van raam open? Is dat niet slecht voor de luchtvochtigheid?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Jerie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:11:
[...]
Wat is eigenlijk de impact van raam open? Is dat niet slecht voor de luchtvochtigheid?
Nee, dat is geen open raam, maar de deur naar de loggia. Die is normaal overigens op een kier open met een haakje voor de doorvoer van frisse lucht. Op de loggia is wel een raam en dat staat bijna altijd open.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:11:
[...]

Nee, dat is geen open raam, maar de deur naar de loggia. Die is normaal overigens op een kier open met een haakje voor de doorvoer van frisse lucht. Op de loggia is wel een raam en dat staat bijna altijd open.
Oh sorry dan haal ik iets door elkaar! Er was een gebruiker met dezelfde printer die had deze naast een raam staan.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14
mphilipp schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben er ook zeer tevreden mee, voor het vergrendelen van het deksel heb ik zelf iets gemaakt met magneten. Zie foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ7dpWsVUHJ_lhzh2JCiDV2YnX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejonu9hk8Gl5WXB1a3QunZ4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E0X1s_iqXWK6SbDa7ZuUAGlGG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ithLVQu841ogTHvMaPMN6emd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLbSmAoCtLtoiIDKPfZQUlUM3jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWrZM9t8JkferkhnZuq7aqTO.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:06
Iemand enige idee waarom menig printje bij mij “krom trekt”?

Filament is goed gedroogd, zit in AMS 2 Pro, SuperTack plaat gebruikt omdat een hoop mensen die aanraden en alsnog trekt het krom

Heb een P2S, al het filament zit in Samla 22l bakken met 800g silica per 4 rollen filament.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX_GhBZcYaiUcn0ZZRqYS0kfAMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dN0gibIF6Y852u4gIhAhi9IT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door makooy op 01-01-2026 18:18 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Definieer filament? Het maakt nogal een verschil of je PLA of ABS gebruikt.... En uiteraard de settings.

Bij de P1S gaf de fan aan de zijkant ook wel eens issues, de sterke airflow kon de boel doen kromtrekken. Geen idee of dat bij de P2S nog een issue is.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:06
_ferry_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:28:
Definieer filament? Het maakt nogal een verschil of je PLA of ABS gebruikt.... En uiteraard de settings.

Bij de P1S gaf de fan aan de zijkant ook wel eens issues, de sterke airflow kon de boel doen kromtrekken. Geen idee of dat bij de P2S nog een issue is.
PLA Basic Jade White

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 08:12
makooy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:17:
Iemand enige idee waarom menig printje bij mij “krom trekt”?

Filament is goed gedroogd, zit in AMS 2 Pro, SuperTack plaat gebruikt omdat een hoop mensen die aanraden en alsnog trekt het krom

Heb een P2S, al het filament zit in Samla 22l bakken met 800g silica per 4 rollen filament.

[Afbeelding]
Kan niet goed inschatten hoe groot je print is.

Is het toevallig aan de kant waar de fan er op staat te blazen? Zo ja, dan zou ik die uit zetten (wel chamber temp in de gaten houden dat deze niet te hoog wordt). Heb dit vooral in mijn X1C regelmatig gehad. Uiteindelijk maar lijmstick op de textured PEI gesmeerd en dat helpt goed.

Bij de P2S heb ik het tot nu toe lichtjes gehad in de rechter achterhoek. Kan ook de fan zijn geweest, of misschien dat de temperatuur van het bed daar net wat minder was. Print was niet belangrijk dus niet opnieuw geprobeerd.

Vooral met grote/lange (formaat) prints loop je het risico. Bij het afkoelen van de lagen willen deze lagen krimpen en hoe langer het object, dan wel hoe meer infil en/of walls hoe sterker dit is.

Dus dan is het combi van lijm, brim, bedtemp ietsje hoger, fan aan de zijkant uit en/of object iets verder van de fan af, of eventueel je model aanpassen als dat kan. Lijm was bij mijn X1C eigenlijk al voldoende.

Feel free to Buy me a coffee

Nooit gedacht dat ik ooit zou klagen over een tè goede bed-adhesie, maar holy moly, die prints die ik van de H2C krijg, lijken wel vastgeplakt met superlijm!
Met de X1C gebruikte ik zelden of nooit lijm, en dan alleen op de gladde platen met ABS/ASA bijvoorbeeld. En dan meestal alleen bij grote prints, waar de hoeken wel eens de neiging hadden om te liften. Maar nu met bv PETG...ik krijg ze niet meer van de plaat af. Ik gebruik nu lijm als release agent op de structured PEI plate, waar ik dat voorheen nooit deed. Gewoon de plaat even buigen en de prints sprongen los. Of even laten afkoelen als het bv veel kleine dingen waren die je anders door de hele kamer kunt zoeken.

Zoëven bijvoorbeeld had ik een print waarbij de maker een interface layer van PLA (of een support filament) in het ontwerp had zitten omdat het absoluut glad moest zijn. Basis wat PETG en ik had dus PLA ingezet als interface layer. Dat heb ik uiteindelijk veranderd naar de gehele support in PLA, want het laagje PLA op PETG bleef niet zitten. En ook maar naar de cool supertack plate gegaan en ik had blijkbaar ook lijm moeten gebruiken want nu wilde de PLA juist weer niet niet goed eraf komen. De PETG ging er makkelijk af, maar de supports moest ik eraf krabben met een mesje. Echt absurd.
Twee jaar met de X1C en nooit dit soort dingen meegemaakt. Snap niet goed hoe dit komt. De PEI plate is blijkbaar toch anders als die oude. En ik moet blijkbaar altijd lijm gaan gebruiken als ik mijn buildplates niet wil vernietigen...

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:10
mphilipp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:47:
Nooit gedacht dat ik ooit zou klagen over een tè goede bed-adhesie, maar holy moly, die prints die ik van de H2C krijg, lijken wel vastgeplakt met superlijm!
Met de X1C gebruikte ik zelden of nooit lijm, en dan alleen op de gladde platen met ABS/ASA bijvoorbeeld. En dan meestal alleen bij grote prints, waar de hoeken wel eens de neiging hadden om te liften. Maar nu met bv PETG...ik krijg ze niet meer van de plaat af. Ik gebruik nu lijm als release agent op de structured PEI plate, waar ik dat voorheen nooit deed. Gewoon de plaat even buigen en de prints sprongen los. Of even laten afkoelen als het bv veel kleine dingen waren die je anders door de hele kamer kunt zoeken.

Zoëven bijvoorbeeld had ik een print waarbij de maker een interface layer van PLA (of een support filament) in het ontwerp had zitten omdat het absoluut glad moest zijn. Basis wat PETG en ik had dus PLA ingezet als interface layer. Dat heb ik uiteindelijk veranderd naar de gehele support in PLA, want het laagje PLA op PETG bleef niet zitten. En ook maar naar de cool supertack plate gegaan en ik had blijkbaar ook lijm moeten gebruiken want nu wilde de PLA juist weer niet niet goed eraf komen. De PETG ging er makkelijk af, maar de supports moest ik eraf krabben met een mesje. Echt absurd.
Twee jaar met de X1C en nooit dit soort dingen meegemaakt. Snap niet goed hoe dit komt. De PEI plate is blijkbaar toch anders als die oude. En ik moet blijkbaar altijd lijm gaan gebruiken als ik mijn buildplates niet wil vernietigen...
Ik heb dat altijd gehad met PETG van Bambu zelf. Ik gebruik daarom altijd Magigoo oid, anders krijg ik de print er echt heel slecht af.

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:12
De plaat volledig laten afkoelen is eigenlijk ook best wel belangrijk. Stiekem toch wel. Maar ja, blijft moeilijk die tien minuutjes wachten.

Warme plaat buigen is eigenlijk een no-go. Het werkt wel, maar....
JorneB schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:01:
De plaat volledig laten afkoelen is eigenlijk ook best wel belangrijk. Stiekem toch wel. Maar ja, blijft moeilijk die tien minuutjes wachten.
Nou, ik leg 'm op een koud buro, dat werkt meestal ook wel goed. Maar het verschil met de X1C is enorm. Daar had ik eigenlijk nooit moeite met de printjes los krijgen.

• JorneB
Vooral PETG laat toch telkens een heel dunne laag residu achter op de plaat. De eerstvolgende PETG print die daar op word gedeponeerd zit vaster dan de vorige print. De ene keer doe ik wel moeite om dat schaduwspoor van de vorige print weg te boenen/schrobben, en soms kies ik juist bewust om die te laten zitten voor juist die verbeterde hechting. En soms ben ik nog luier, print ik hetzelfde gewoon weer opnieuw maar dit keer de gehele print 2 centimeter opgeschoven op de buildplate, zodat het overal op een 'vers stukje' komt.

TLDR: PETG laat al een soort hechtlaag achter na de print, en het is een strategische keuze om dat weg te poetsen of juist te laten zitten. Kan nuttig zijn.

• rinkel
JorneB schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:01:

Warme plaat buigen is eigenlijk een no-go. Het werkt wel, maar....
Dat helpt dus in dit geval niet. Het hecht zo sterk, ook bij een koude plaat, dat het bijna onmogelijk is om de prints er af te krijgen. Het heeft me al 1 buildplate gekost, de textuur kwam er gewoon af.

• JorneB
rinkel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Dat helpt dus in dit geval niet. Het hecht zo sterk, ook bij een koude plaat, dat het bijna onmogelijk is om de prints er af te krijgen. Het heeft me al 1 buildplate gekost, de textuur kwam er gewoon af.
Gebeurd mij ook, maar dan heb ik te lang gewacht met poetsen is mijn beredenering. Ik heb ook al twee buildplates met schade, en helaas zijn dat twee van mijn nieuwste, allebei Smooth PEI plates, de beste kandidaten ook als je er over nadenkt. Zijn tevens ook de absoluut dunst uitgevoerde buidplates uit de line up. De Dual Texture plate is voelbaar dikker en slijt tot nu toe nog niet echt, bij mijn gebruik. Die twee Smooth PEI plates hebben elk nog geen 25 prints gemaakt toen de schades al optraden.

PS Langzaamaan begint die ene Engineering plate die ik een aantal weken nu gebruik mijn favoriete general purpose plate te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door JorneB op 02-01-2026 14:48 ]

• rinkel
JorneB schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Gebeurd mij ook, maar dan heb ik te lang gewacht met poetsen is mijn beredenering. Ik heb ook al twee buildplates met schade, en helaas zijn dat twee van mijn nieuwste, allebei Smooth PEI plates, de beste kandidaten ook als je er over nadenkt. Zijn tevens ook de absoluut dunst uitgevoerde buidplates uit de line up. De Dual Texture plate is voelbaar dikker en slijt tot nu toe nog niet echt, bij mijn gebruik. Die twee Smooth PEI plates hebben elk nog geen 25 prints gemaakt toen de schades al optraden.

PS Langzaamaan begint die ene Engineering plate die ik een aantal weken nu gebruik mijn favoriete general purpose plate te worden.
Ik poets ze echt regelmatig, ik heb juist het idee dat als ik ze poets de hechting nog veel sterker is.
Ik heb nu ook een engineering plate, die hecht echt wel een stuk minder goed. Soms zelfs iets te weinig, ik moet dat nog even goed uitzoeken. Ik heb nu de bed temp 10 graden hoger gezet, dat gaat tot nu toe wel goed. Wel een fijne plaat, lijkt erg veel op de Satin sheet van Prusa (al is die nog beter)

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 02-01-2026 15:35 ]

• JorneB
rinkel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Ik poets ze echt regelmatig, ik heb juist het idee dat als ik ze poets de hechting nog veel sterker is.
Ik heb nu ook een engineering plate, die hecht echt wel een stuk minder goed. Soms zelfs iets te weinig, ik moet dat nog even goed uitzoeken. Ik heb nu de bed temp 10 graden hoger gezet, dat gaat tot nu toe wel goed. Wel een fijne plaat, lijkt erg veel op de Satin sheet van Prusa (al is die nog beter)
De kern van het probleem is dat PETG overhechting op Smooth PEI heeft, vooral bij nieuwe en goed schone platen. Afkoelen is geen garantie dat het makkelijk los komt. Enig vuil is welkom, lijmstift of liquid glue kan ook. Of textured plate pakken en hetzelfde probleem in mindere mate ervaren.
rinkel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Dat dus...ik heb net van de Engineering Plate de resten van de ASA print geschraapt. Is 3 dagen geleden geprint en ik had er even geen zin an om de supports te verwijderen, want die wilden niet. Nu gedaan en gelukkig heb ik de schade kunnen minimaliseren. Maar de (nieuwe) Cool Supertack plate zit alweer onder de krassen.

Op een of andere manier is het met die H2C echt anders. Dit heb ik nl nog nooit meegemaakt. En ik print met dezelfde materialen. Op een of andere manier houdt het gewoon beter. Goed om te weten, ik smeer nu overal royaal lijm op...

Ander dingetje: de cover van mijn H2C toolhead (die met de fan) valt er best wel vaak af aan het begin van een print. Dus als ie al zijn gymnastiek/bed leveling aan het doen is enzo. Uiteraard nooit gezien dat het gebeurde, alleen de notificatie gekregen dat het gebeurd was. Is dit een bekend euvel? Ik ben er over aan het twijfelen om een support ticket bij Bambu te openen. Misschien zijn de magneten te zwak ofzo, of is de beweging die hij op enig moment maakt te bruusk zodat ie er vanzelf af valt. Zou dus misschien op te lossen zijn met een firmware update. Maar dan moeten ze er wel van weten, dus misschien beter om support te contacten.

FFS!!! Hoe vaak ga ik dit nog doen? (spoiler; wss heel vaak)... Heb een bedlamp-vastmaak-ding-iets nodig, aangezien de lamp te zwaar is voor de huidige en daarmee niet blijft zitten.

Ik kijken, meten (hoogte & breedte), ontwerp aanpassen, printen...

Proberen -> uiteraard... Het extra gedeelte moet 17mm naar achteren...

Mag ik nog een keer het ontwerp aan gaan passen, printen etc... 2 uur & zo'n 70gr aan zwart PLA pleitos...

/rant

Ah well, such is lift...
mphilipp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:01:
Ander dingetje: de cover van mijn H2C toolhead (die met de fan) valt er best wel vaak af aan het begin van een print. Dus als ie al zijn gymnastiek/bed leveling aan het doen is enzo. Uiteraard nooit gezien dat het gebeurde, alleen de notificatie gekregen dat het gebeurd was. Is dit een bekend euvel? Ik ben er over aan het twijfelen om een support ticket bij Bambu te openen. Misschien zijn de magneten te zwak ofzo, of is de beweging die hij op enig moment maakt te bruusk zodat ie er vanzelf af valt. Zou dus misschien op te lossen zijn met een firmware update. Maar dan moeten ze er wel van weten, dus misschien beter om support te contacten.
Ik heb niet zo'n ding, dus ga gewoon uit boerenverstand lullen; Gewoon ticket aanmaken. Het kan zijn dat dit niet normaal gedrag is, kan ook zijn dat het een ontwerpfout is. In beide gevallen attendeer je BL hier op & kunnen ze actie ondernemen. Als het een ontwerpfout is, ben je fucked. Wanneer het niet normaal is, krijg je mogelijk een oplossing.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Weer een project afgerond; geprint met mijn trusted X1C en daarna geschilderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OOXrjkpmjyHPR18AWDnk1qDYBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XghxUK6OCV6aFeOnSE1RLoFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BN5aFbRkszg8K9Cd4ahGoBDetA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3OchCvjK7EyvmYNWeU5OTpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMc_CXdkfmndJbtmsE4GL9Sy6kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hn11rbRKt69aqwK6G1Tuofa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTZDhb2mPGXnMP_NIBg5W1o3Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmnwT9FftjvNhwXkSJBDPqTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRPqrp-JtCozrAkqDf_rWzlVgkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbpzoBkY8Z2e2CDopplZXqhk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzuPBpctIs3Gh_Myt476U2Slc58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6MheFM8hQYl8e4nj8jNHvqW.jpg?f=fotoalbum_large
MC Taz Man schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:33:
[...]
Wanneer het niet normaal is, krijg je mogelijk een oplossing.
Ducktape... :+

• JorneB
bvsteyn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Supermooi gemaakt weer, ik ben telkens echt diep onder de indruk van het resultaat, je kleurgebruik, en je skills, zelfs wanneer het die verschrikkelijke horrorclown is (de reden waarom ik een hekel aan clowns heb, tot op vandaag) :)

Paar vraagjes ff kort?
- Is het allemaal penseelverf? Rots en ballon vast niet.
- Waar heb je de ballon in gedipt? Ziet er uit als hard candy, super strak.
- Drupje water voor de foto of is dat meer permanent, drupje secondelijm of wat?
- Word je zelf nou blij van zo'n k*tclown in je vitrine? :P

Vertel vertel

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 23:11
mphilipp schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:01:
Heb ik geen last van, enige probleem wat ik heb is het invoeren van het filament aan de rechterkant dat die vaak niet goed gaat, slangetje dan even losmaken bij de toolhead en weer er indrukken is dan de oplossing voor x tijd.
ngommers schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Heb ik geen last van, enige probleem wat ik heb is het invoeren van het filament aan de rechterkant dat die vaak niet goed gaat, slangetje dan even losmaken bij de toolhead en weer er indrukken is dan de oplossing voor x tijd.
Ik ga de volgende printjob maar eens filmen en dan kan ik een volledig verhaal aan ze sturen.

Hoe ervaren andere H2* bezitters het printen van ABS/ASA? Ik heb al een paar ASA printjes gedaan, en ben nu met een bezig die nog tot een uur of 23 vanavond doorgaat (12+u totaal) en ik ruik niets. Ook mijn air quality sensor geeft geen krimp. Geen stijging in VOC's. Toen ik de laser gebruikte was dat wel anders; toen sloeg de meter wel uit. Ook als ik iets met IPA doe, gaat ie over de rooie.
De interne filter doet dus zijn werk en extra maatregelen zijn niet nodig volgens mij. Misschien voor als je met PLA of PETG print, maar ook toen zag ik geen stijging op mijn metertje.

mphilipp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:28:
Hoe ervaren andere H2* bezitters het printen van ABS/ASA? Ik heb al een paar ASA printjes gedaan, en ben nu met een bezig die nog tot een uur of 23 vanavond doorgaat (12+u totaal) en ik ruik niets. Ook mijn air quality sensor geeft geen krimp. Geen stijging in VOC's. Toen ik de laser gebruikte was dat wel anders; toen sloeg de meter wel uit. Ook als ik iets met IPA doe, gaat ie over de rooie.
De interne filter doet dus zijn werk en extra maatregelen zijn niet nodig volgens mij. Misschien voor als je met PLA of PETG print, maar ook toen zag ik geen stijging op mijn metertje.
Op mijn H2D heb ik wel een ABS bak geprint voor onder de grill. Ging perfect. Was wel op de Biqu Glacier plaat.
MC Taz Man schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:33:
[...]
Op mijn H2D heb ik wel een ABS bak geprint voor onder de grill. Ging perfect. Was wel op de Biqu Glacier plaat.
Het ging mij nu even om de geur en de effectiviteit van het interne filter.

mphilipp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Het ging mij nu even om de geur en de effectiviteit van het interne filter.
Durf ik niet met 100% te zeggen aangezien ik de deur van de kamer dicht & raam open had; Maar had wel het idee dat het beter was dan bij mijn X1c.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
JorneB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Supermooi gemaakt weer, ik ben telkens echt diep onder de indruk van het resultaat, je kleurgebruik, en je skills, zelfs wanneer het die verschrikkelijke horrorclown is (de reden waarom ik een hekel aan clowns heb, tot op vandaag) :)

Paar vraagjes ff kort?
- Is het allemaal penseelverf? Rots en ballon vast niet.
- Waar heb je de ballon in gedipt? Ziet er uit als hard candy, super strak.
- Drupje water voor de foto of is dat meer permanent, drupje secondelijm of wat?
- Word je zelf nou blij van zo'n k*tclown in je vitrine? :P

Vertel vertel
Dank je! O+

Ballon heb ik voor het printen moeten halveren omdat hij een te kleine footprint had op de plaat. Daarna dus aan elkaar gelijmd en de naden weggewerkt en het nodige schuurwerk gedaan. Ballon is voorzien van primer en gespoten met verf van Kaleido Colorworks. Dat is voor mij nieuwe verf die direct in de airbrush kan zonder te verdunnen. Paar lagen rood en afgewerkt met gloss primer. De base (rotsen) zijn voorzien van zwarte primer en daarna gedrybrusht.

Kortom alles is geverft met acryl verf met airbrush en penseel.

Drupje water is UV resin wat ik snel belicht heb met een UV lamp. Daardoor hard de resin uit.

En op je je laatste vraag; heb niks tegen clowns, maar ben ook niet echt een fan. Zag een uitdaging in het maken van deze clown en het schilderen ervan. :+

Nogmaals dank voor je compliment!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 18:40
mphilipp schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:28:
Ik heb een non laser H2S (en ik meen dus geen carbon filter) en ik ervaar nog steeds sterke geur aanwezig. Zelfs met mijn lucht xuiveraar op full blast.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:36
Leech_NL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Ik heb een non laser H2S (en ik meen dus geen carbon filter) en ik ervaar nog steeds sterke geur aanwezig. Zelfs met mijn lucht xuiveraar op full blast.
De carbon filter moet je dus los bestellen bij nonnlaser versie?

• Leech_NL
  • Laatst online: 30-01 18:40
Soullancer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:11:
[...]

De carbon filter moet je dus los bestellen bij nonnlaser versie?
Dat dacht ik ja. Vooral omdat het zo vreselijk stinkt bij ABS printen. En op YouTube reviews zeggen ze altijd dat ze niks ruiken, maar dat zijn bijna altijd H2D's met de laser. Ik heb het nu maar even bekenen in mijn machine. Dit is het filter in mijn H2S:
https://eu.store.bambulab...-filter?id=54196964983132

In de beschrijving staat dat het een activated Carbon filter is. \hmmm. werkt bij mij voor geen meter.

[ Voor 23% gewijzigd door Leech_NL op 04-01-2026 10:01 ]

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-01 19:54

barktus

Moehhhh!

Iedereen bedankt voor de reacties laastst, inmiddels staat hier sinds 2 dagen een A1 mini te draaien. Ik ben enorm onder de indruk en heb er al veel plezier van gehad. :D .

Inmiddels al een tweede rol filament binnen, want de sunlu bestelling laat nogal op zich wachten. :+

My middle finger salutes you.

Net mijn eerste multi-material print achter de rug. PETG en TPU voor een houdertje voor de 'weeding tool'. Dat is een haakje om bv vinyl stickers die je met de cutter module hebt gemaakt los te peuteren. Bambu levert het haakje, maar je moet zelf een houdertje printen. Er zitten een paar schroeven bij, maar iemand heeft het op zich genomen eentje te maken die je zonder tools in elkaar kunt zetten én een soort grip heeft van TPU. Mooie kans om dat een keer te proberen. En het is nog gelukt ook!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBi5Wj3qH5oc57hFmgIlz1wjpcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRTuRkH9yS0CSwVFjwdvA4Op.jpg?f=fotoalbum_large

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:03
bvsteyn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:38:
Zo zeg, weer een mooie man! Je hebt je weer goed uitgeleefd
Nu Tim Curry ernaast 😁

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:51
Ik sta op het punt om een Bambu Lab A1 mini te bestellen. Lijkt me de beste instap optie. Zijn er, los van filament met spoel, nog zaken die echt handig/essentieel zijn om bij te bestellen? Of is de Bambu Lab A1 Mini + Filament zat voor een start.

• PepieNL
einz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:52:
Ik sta op het punt om een Bambu Lab A1 mini te bestellen. Lijkt me de beste instap optie. Zijn er, los van filament met spoel, nog zaken die echt handig/essentieel zijn om bij te bestellen? Of is de Bambu Lab A1 Mini + Filament zat voor een start.
Goeie keuze! Prima zo. Rustig even mee spelen en bevalt het kan je altijd later nog kiezen om bv een kleinere 0,2 nozzle en een vlakke buildplate ipv textured profiel bij te bestellen als je parts wilt printen die 100% vlak moeten zijn.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-01 19:54

barktus

Moehhhh!

Wat @PepieNL al zei. Heb zelf een week geleden hetzelfde gedaan en wil nu al groter _O- . Maar de A1 mini dwingt me om het goed te leren en de instap is daarmee relatief goedkoop.

My middle finger salutes you.

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:33
Deze bevalt me al meer dan een jaar meer dan prima. Heb wel met AMS, zou niet meer anders willen.

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:06
Mijn tip zou zijn om even door te sparen voor de A1. Er zijn er niet veel, maar heb al een aantal prints gehad die niet op de A1 mini pasten. Die kun je dan opknippen en lijmen, maar is verre van ideaal. Imo moet je de mini alleen kopen als je geen plek hebt voor de A1.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-02 22:03
RobbieB schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Mijn tip zou zijn om even door te sparen voor de A1. Er zijn er niet veel, maar heb al een aantal prints gehad die niet op de A1 mini pasten. Die kun je dan opknippen en lijmen, maar is verre van ideaal. Imo moet je de mini alleen kopen als je geen plek hebt voor de A1.
Met een A1 zal je inderdaad minder snel tegen de grenzen van het printvolume aanlopen, maar als je nog niet zeker weet of 3D printen iets is dat je echt leuk vindt op de langere termijn is een A1 Mini wel een mooie instapper. Of als printer voor miniaturen, of als 2e printer voor de kinderen of zo. Prima printkwaliteit voor een relatief gunstige prijs. En eerlijk is eerlijk, een stapje verder biedt altijd weer meer. Na de A1 biedt de P2S weer een gesloten behuizing (meer opties qua filament), dan de H2S weer meer printvolume en laser / snijden als optie, dan de H2D minder purge bij 2-kleuren of 2 materialenprints en uiteindelijk de H2C minder purge bij multikleur / multimateriaal prints.

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... Ben me een partij aan het stoeien met petg. Dan weer oozing, dan weer stringing. Supports lastig te verwijderen.

Bambu en tm3d geprobeerd. Op de geadviseerde temperaturen (235/70). Vier uur gedroogd op 65 graden, ook de nieuwe tm3d rol. 50% en 100% snelheid geprobeerd. 245/260 graden ook. Bambu en generic petg profiel. Blijft rommelig.

Probleem is dat pla voor deze vorm te snel breekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o8akyexsZDYlGy-7pprdY5qQ_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPRwEOOfpXFpmCqtVozFAJAK.jpg?f=fotoalbum_large

Hechting lijkt op orde deze keer.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2026 16:29 ]

• musicpixel
Het verschil tussen de A1 mini en A1 is slechts 70 euro.

Verwacht je slechts af en toe te printen en zijn het alleen kleine prints die op de buildplate van 180 mm passen? Dan is de mini het overwegen waard. Zeker zonder AMS is het dan een aantrekkelijke printer.

Ga je multicolor printen of wil je een AMS voor de eenvoudige load/unload en filament wisselingen, dan is het prijsverschil van 70 euro relatief klein tussen de A1 mini en A1 en zou ik voor de full size A1 gaan.
70 euro is ca 4 rollen filament, tenzij je heel veel print (dus korting), maar dan verwacht ik niet dat je 70 euro bespaart en een A1 mini gaat kopen.

Persoonlijk zou ik niet zonder AMS willen, maakt het zoveel makkelijker allemaal.
Ook gebruik ik zelf vaak de ruimte op de 256 mm buildplate van mijn printers en ik zou te kort hebben aan de 180 mm. Zou eigenlijk nog wel groter willen, maar dat vindt mijn portemonnee niet goed ;-)

Ander voordeel van de A1 (niet-mini) is dat de buildplates ook te gebruiken zijn in de P1S en P2S mocht je willen upgraden later.

Ik denk dat je sneller de behoefte hebt om te upgraden als je een A1 mini koopt, dan wanneer je een A1 koopt.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je denkt te gaan printen.

• musicpixel
MikeyMan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:23:
Pff... Ben me een partij aan het stoeien met petg. Dan weer oozing, dan weer stringing. Supports lastig te verwijderen.

Bambu en tm3d geprobeerd. Op de geadviseerde temperaturen (235/70). Vier uur gedroogd op 65 graden, ook de nieuwe tm3d rol. 50% en 100% snelheid geprobeerd. 245/260 graden ook. Bambu en generic petg profiel. Blijft rommelig.

[Afbeelding]

Mijn eerste ingeving is langer drogen. Bambu raadt voor hun PETG 8 uur aan op 60-65. Welke droger gebruik je?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

musicpixel schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Mijn eerste ingeving is langer drogen. Bambu raadt voor hun PETG 8 uur aan op 60-65. Welke droger gebruik je?
Zou kunnen... Heb ze in de oven gedroogd op 65. Kan ze er morgen nog wel wat uurtjes in doen.

• musicpixel
MikeyMan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Zou kunnen... Heb ze in de oven gedroogd op 65. Kan ze er morgen nog wel wat uurtjes in doen.
Oven als in keuken-oven? Wel mee oppassen, want temperatuur is niet in alle ovens stabiel (kan bijv flinke pieken hebben hoger dan ingestelde waarde)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

musicpixel schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Oven als in keuken-oven? Wel mee oppassen, want temperatuur is niet in alle ovens stabiel (kan bijv flinke pieken hebben hoger dan ingestelde waarde)
Tis een Miele. Die doet het vanaf 35 graden prima stabiel ;)

Morgen eens verder kijken.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:29
Smakelijk eten .

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-02 07:03

[Afbeelding]

Ik print op 255 graden. Probeer dus eens in stappen van 5 graden te verhogen of juist te verlagen.

Heb je ook een kalibratie uitgevoerd voor het filament. Print altijd met PETG van verschillende merken en gaat altijd zonder problemen en droog het nooit.

Gebruik het standaard PETG profiel en dan de beide kalibraties uitvoeren. Deze onder een andere naam opslaan en wel zorgen dat je dit profiel gebruikt voor je print >:)

Anders een keer je printer zelf opnieuw kalibreren. Of je moet last hebben van een verstopping in je hotend waardoor deze niet meer lekker loopt. Een keer de temp hoger zetten en even goed extruden wil soms helpen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MikeOO bedoel je dan de flow calibratie? Die doet ie elke keer automatisch. PLA print overigens gewoon helemaal prima. Dus de hotend zal niet verstopt zijn lijkt me.

Zie ook berichten over een temp tower. Eens kijken wat dat doet.

edit: ah, wacht; bambu heeft flowdynamiek en flow rate calibratie. Flow rate wordt volgens de tekst afgeraden om te doen. Flowdynamiek heeft wel een auto stand. Ook maar eens doen.

Temp tower gevonden van 220-265 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2026 09:48 ]

• JorneB

[Afbeelding]

Wat ik zo zie:

Eerste lagen zien er prima geprint uit, filament instellingen lijken te kloppen.
Buitenranden lijken zo van bovenaf wel enigzins opgekruld, mogelijk warm van de plaat getrokken.
Er is een duidelijk gebied rechtsboven waar de meeste ellende ontstaat.
Eigenlijk ligt de complete print vol met filament wat nooit ergens aan vast gezeten heeft.

Ik denk dat je print daar rechtsboven is losgeraakt van de buildplate en vanaf toen de ellende is gaan opstapelen. Voordat je verdwaald in een doolhof van instellingen probeer eerst eens de print opnieuw met een schone build plate en misschien 10 graden hogere bed temperatuur, evt liquid glue of glue stick. En die ronde C vorm bovenaan kan misschien wel een Brim gebruiken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JorneB schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Wat ik zo zie:

Eerste lagen zien er prima geprint uit, filament instellingen lijken te kloppen.
Buitenranden lijken zo van bovenaf wel enigzins opgekruld, mogelijk warm van de plaat getrokken.
Er is een duidelijk gebied rechtsboven waar de meeste ellende ontstaat.
Eigenlijk ligt de complete print vol met filament wat nooit ergens aan vast gezeten heeft.

Ik denk dat je print daar rechtsboven is losgeraakt van de buildplate en vanaf toen de ellende is gaan opstapelen. Voordat je verdwaald in een doolhof van instellingen probeer eerst eens de print opnieuw met een schone build plate en misschien 10 graden hogere bed temperatuur, evt liquid glue of glue stick.
Scherp; zeker warm er vanaf getrokken. Hij zat ook goed vast ook.
Grappig genoeg zegt TM3D dat een heated bed nieteens nodig is.
Plaat wel netjes afgenomen met isopropyl alcohol (zonder aceton deze keer :+ )

Kom ook deze tegen van Tm3d zelf:
https://tm3dfilament.nl/b...qN-JmXrmTkj4aAv30EALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0INnNG816J5tAW28ISJCj4aaQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSLwvZmoiAWZcSlT4jl5Whn8.png?f=fotoalbum_large

En nog een berg settings. Eens nalopen en een apart profiel maken dan maar.

• JorneB
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Nee, geen profiel maken. Laat al dat geneuzel even voor wat het is en houd het simpel. PETG is ook heel simpel te printen, daar ligt je fout niet tenzij je filament vochtig is, maar daar lijkt het niet op.

Gebruik gewoon het standaard generic PETG profiel, en probeer het simpele advies eerst.

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-01 10:07
Dat moeten droger van PETG blijft toch bijzonder. Ik heb nu 3,5 jaar een Prusa Mk3s en bij de aanschaf veel filament bij gekocht. Gebruik ik nog steeds met mooi resultaat. De rollen die niet in gebruik zijn gaan wel in een box met droogkorrels, maar er hangt altijd een rol van de zijkant.
Nog nooit gedroogd. Ligt dat aan de kwaliteit van het filament van Prusa dat drogen niet nodig is?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

• DeGroteMuis
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:39:

Temp tower gevonden van 220-265 graden.
Wellicht ten overvloede, maar tenzij je zelf de gcode wil aanpassen, werkt een temp tower volgens mij nog steeds niet in Bambu Studio. Met Orca Slicer kan dat wel.

• RobbieB
MikeyMan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Als je een Miele oven kan kopen kun je ook voor een 4/5 tientjes een filament droger kopen.

Los van dat je oven misschien de temperatuur behoud, is het simpelweg een te groot risico als het wel een keer fout gaat. Dan heb je allemaal rommel en giftige dampen die in je oven zitten. Echt een onnodig risico dat met een klein bedrag eenvoudig te voorkomen is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobbieB schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Als je een Miele oven kan kopen kun je ook voor een 4/5 tientjes een filament droger kopen.

Los van dat je oven misschien de temperatuur behoud, is het simpelweg een te groot risico als het wel een keer fout gaat. Dan heb je allemaal rommel en giftige dampen die in je oven zitten. Echt een onnodig risico dat met een klein bedrag eenvoudig te voorkomen is.
Met PETG en PLA lijkt dat me niet echt een risico?

• RobbieB
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Het probleem is niet het PLA maar de houder. Hier een post met een legio aan voorbeelden waarbij het fout ging: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Maar iedereen moet het voor zichzelf bepalen. Mij is het het risico op een mogelijk vernagelde oven van >€1500 niet waard. (En daarnaast heb ik altijd geleerd het juiste gereedschap voor het juiste doel te gebruiken)

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieB op 07-01-2026 13:40 ]

• PepieNL
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:03:
[...]

PET in een oven opwarmen waar je ook voedsel in bereid is in mijn optiek niet zo heel handig...
Zoveel factoren die mis kunnen gaan. Koop gewoon een goeie filament droger voor +/- 50,-
Maar hey, het is jouw gezondheid... lekker zelf oordelen.

• rinkel
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat @JorneB een punt heeft.
Bij laat de PETG print vaak los nadat ik met PLA heb geprint.
Was je buildplate eens af met een gewoon sopje, dat werkt 1000x beter dan IPA.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rinkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Ik denk dat @JorneB een punt heeft.
Bij laat de PETG print vaak los nadat ik met PLA heb geprint.
Was je buildplate eens af met een gewoon sopje, dat werkt 1000x beter dan IPA.
Het tussenresultaat na nog vijf uur drogen, Dreft, IPA en een hechtspray:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJlrywM5oAy6RVgNCEpxJAK-Uro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzE8V7aZPVJiqGzandKN0Gwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3qoqvSzTemRyIUny-EGJlWwWDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlkrRrKyoMq1ZXNT7AERinfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQURRwJAo_RckZET2eBVuBU9bSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd1fdcM3bMuaIVv9KC7xq9NO.jpg?f=fotoalbum_large

De hechting aan de plaat lijkt me op het oog top. Gezien de onderkant. Maar dan...

Geprint op het generieke petg profiel.
240 graden, met 75 graden bed temp.

Het wordt steeds slechter :X

• rinkel
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Het tussenresultaat na nog vijf uur drogen, Dreft, IPA en een hechtspray:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De hechting aan de plaat lijkt me op het oog top. Gezien de onderkant. Maar dan...

Geprint op het generieke petg profiel.
240 graden, met 75 graden bed temp.

Het wordt steeds slechter :X
Zelf als ik een willekeurig merk pak, dan komt het er prima uit met het generieke petg profiel.
Heb je een ander merk PETG dat je kunt proberen?

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:31
is je model wel geschikt voor FDM? Lijkt wel of er spontaan in de lucht geprint wordt.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rinkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Zelf als ik een willekeurig merk pak, dan komt het er prima uit met het generieke petg profiel.
Heb je een ander merk PETG dat je kunt proberen?
Zie weinig verschil tussen Bambu en tm3d.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sailor_dg schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:24:
is je model wel geschikt voor FDM? Lijkt wel of er spontaan in de lucht geprint wordt.
Ik heb vorige week betere prints gehad. Niet perfect maar doable.

Als de slicer ermee overweg kan is het goed toch?
Tis een dichte solid in fusion 360

• DeGroteMuis
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Ik heb vorige week betere prints gehad. Niet perfect maar doable.

Als de slicer ermee overweg kan is het goed toch?
Tis een dichte solid in fusion 360
'Als de slicer ermee overweg kan is het goed' gaat niet echt op. Hij staat prima toe dat je 2 pootjes van 1 bij 1 bij 10 cm hoog maakt 18 cm uit elkaar en daar een 20 cm lang horizontaal balkje bovenop zet, zonder supports aan te zetten. Gaat natuurlijk 100% falen op het horizontale stuk. Ik zou toch ff in Studio checken of er geen rare dingen in de lagen gebeuren, of ff een ander dingetje in PETG proberen te printen, om modelproblemen uit te sluiten.

• rinkel
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Zie weinig verschil tussen Bambu en tm3d.
kun je de stl ergens delen? kan ik m eens proberen te printen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeGroteMuis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:54:
[...]

'Als de slicer ermee overweg kan is het goed' gaat niet echt op. Hij staat prima toe dat je 2 pootjes van 1 bij 1 bij 10 cm hoog maakt 18 cm uit elkaar en daar een 20 cm lang horizontaal balkje bovenop zet, zonder supports aan te zetten. Gaat natuurlijk 100% falen op het horizontale stuk. Ik zou toch ff in Studio checken of er geen rare dingen in de lagen gebeuren, of ff een ander dingetje in PETG proberen te printen, om modelproblemen uit te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxobtr4yvnad0_UX3hCno6I5xrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3gN1OZ5J6c6ml2yShHLxKcG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l3DPCLEZ1uGaGFA_iDC3MA309A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpHJfQzh53OnkAl8wxScfE51.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwK83oRpd3sT75Ywc7GKI0hPlC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAuyD1k6d8SkUAMee3qazpoq.png?f=fotoalbum_large

Voor en na slicen... Zie niks geks...
Op 0.20 strength met bambu petg. Alleen brim en support aangezet.

Zal het nog eens in PLA printen. Zoals gezegd eerder wel bijna ok prints. Wilde juist de laatste puntjes op de i zetten.

Zou de nozzle op kunnen zijn?

@rinkel https://we.tl/t-0m1YJqkRYG

PLA print loopt nu...

edit: PLA ziet er goed uit. Heb nog een flow calibration gedaan.
Met de PLA Komt er een K waarde van 0.028 uit. Met de PETG 0.088. Dat schijnt dan weer niet gek te zijn, en dat is ook de reden dat deze in het kort wordt uitgevoerd bij elke print.

Maar ik zie dat standaard Generic PETG op 0.040 staat. En Generig PETG HF op 0.020.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2026 20:38 ]

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

OMX2000

By any means necessary...

Hier nog iemand tips voor het drogen van TPU 85a/90a? Ik heb een ams2 pro maar daar kan het kennelijk niet mee. Filament zelf is nog onder weg, en het wordt de 1e keer dat ik TPU ga printen met mij P1S.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gewoon eerst eens mee printen, en als je last hebt van geknetter of printproblemen die direct relatie hebben tot vocht kun je altijd nog drogen.

Met de standaard TPU settings komen de prints er op zich al best goed uit, zelf gebruikte ik de gladde PEI plaat, maar de hechting daarop was nog redelijk aan de hoge kant, voor een groot voorwerp geen issue, maar voor de flow calibratie heb je dan wel de schraper nodig om al die lijntjes er af te peuteren.

[ Voor 52% gewijzigd door _ferry_ op 07-01-2026 20:14 ]

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on8vMMs4HfUMCTDU_tnuy1eyrzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AEoUE0EcyaG3YMGdz8UWEq3.jpg?f=fotoalbum_large

Met het model is niets mis .

https://www.twitch.tv/3divo

• rinkel
MikeyMan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor en na slicen... Zie niks geks...
Op 0.20 strength met bambu petg. Alleen brim en support aangezet.

Zal het nog eens in PLA printen. Zoals gezegd eerder wel bijna ok prints. Wilde juist de laatste puntjes op de i zetten.

Zou de nozzle op kunnen zijn?

@rinkel https://we.tl/t-0m1YJqkRYG

PLA print loopt nu...

edit: PLA ziet er goed uit. Heb nog een flow calibration gedaan.
Met de PLA Komt er een K waarde van 0.028 uit. Met de PETG 0.088. Dat schijnt dan weer niet gek te zijn, en dat is ook de reden dat deze in het kort wordt uitgevoerd bij elke print.

Maar ik zie dat standaard Generic PETG op 0.040 staat. En Generig PETG HF op 0.020.
Geprint op een P1S in BambuLab PETG, maar met de Generic PETG Profile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-zyOFqQc4NVuLeu6TvE6YIG_Z0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U2LHOobc5Nxa6MLTle3P2SRT.jpg?f=user_large

Geen enkel probleem

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rinkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Geprint op een P1S in BambuLab PETG, maar met de Generic PETG Profile
[Afbeelding]

Geen enkel probleem
Poh die is strak zeg.

Dan toch die k waarde die een probleem is? Filament/flow? Of nozzle klaar?

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
Nozzle zou ik als eerste zeggen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tazzy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:45:
Nozzle zou ik als eerste zeggen?
Ja grappige is dat pla wel goed gaat...

• JorneB
MikeyMan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Ja grappige is dat pla wel goed gaat...
Je kunt ook nog proberen om de print snelheid te verlagen, evt middels de 50% knop na aanvang van de print. En aangezien het tot nu toe vrij snel in de fout gaat kun je misschien ook toekijken tijdens de print en zien wat er gebeurd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JorneB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Je kunt ook nog proberen om de print snelheid te verlagen, evt middels de 50% knop na aanvang van de print. En aangezien het tot nu toe vrij snel in de fout gaat kun je misschien ook toekijken tijdens de print en zien wat er gebeurd.
Heb nu alle calibraties gedaan, kop schoongemaakt, cold pull gedaan. Nog eens proberen :)

K waarde is nu van ~0.080 naar ~0,056 gegaan. Dus wellicht toch een deel-verstopping.

Ik geef het op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/md9bOR_u0DqN9Imrp4S16uLrNpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JbfktUdCxFvJy9qecwcnduu6.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen no time weer een bende...

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2026 11:32 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, niet aan gedacht om Chatgpt toch eens aan te slingeren. Blijkbaar toch veel te snel aan het printen geweest. Lijkt nu wel goed te gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Base: Generic PETG → 0.20 Strength

Change ONLY these:

Temperatures
Nozzle: 250 °C
Bed: 85 °C first / 80 °C rest

Flow
Max volumetric speed: 7.0 mm³/s
Flow ratio: 0.97

Speeds
Initial layer + infill: 20 mm/s
Outer wall: 60 mm/s
Inner wall: 80 mm/s
Top surface: 50 mm/s
Infill: 90 mm/s

Cooling
Fan off first 3 layers
Fan 10–25%
Min layer time 8 s
No “increase fan for short layers”

First layer
Height 0.24 mm
Line width 0.52 mm

Strength
Walls 3
Infill 15% Gyroid

Brim
Outer only
5 mm, gap 0.10 mm

Device
K-value 0.05

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 02:31

alienfruit

the alien you never expected

Fijn hoor, heb je nu een succesvolle print? Langzamer printen helpt vaak wel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alienfruit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:54:
Fijn hoor, heb je nu een succesvolle print? Langzamer printen helpt vaak wel
Perfect is het nog niet. Lijkt alsof ie pas later de smaak te pakken kreeg. Lijkt wel hoogglans filament zo.

Ontegenzeggelijk beter dan voorheen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpMcWw4TP2iQH8jnmo-1isxiVJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcKfkPNcVkRZK0e1jWcxrm9m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcTCNPHdLvFjPM9edmpPWGXUEfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7GKcencVAEdYiJ56VPdAGEL.jpg?f=fotoalbum_large

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 02:31

alienfruit

the alien you never expected

Ja, dat lijkt op een flinke verbetering. Grote stap voorruit :) Bruikbaar

• JorneB
Dit lijkt nu nog op een koeling issue. De onderste lagen print hij te snel achter elkaar door waardoor er nog geen stevigheid in zit, en dit is als eerste merkbaar op een bedslinger als de A1 die je nu gebruikt. Drie opties:
- Simpele snelle check is twee van deze objecten tegelijk printen, dan is er wat meer tijd voor het geëtrudeerde filament om te koelen.
- Handmatig een 'Minimal Layer Time' invoeren kan ook. Deze instelling vind je in je filamentinstelling en dan tabblad Cooling.
- De printorientatie van het model aanpassen naar de richting waarin @Rinkel het liet zien, dat geeft minder complexe first layers, en vergroot de kans van slagen op een bedslinger.

• rinkel
MikeyMan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Perfect is het nog niet. Lijkt alsof ie pas later de smaak te pakken kreeg. Lijkt wel hoogglans filament zo.

Ontegenzeggelijk beter dan voorheen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
PETG is per definitie hoogglans, als je print dat niet is dan print je te snel, of te lage temperatuur.
Er zijn ook wel (semi) matte filamenten, zoals BambuLab, maar dan staat het er meestal bij. (Bij Bambu dan weer niet)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JorneB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:42:
Dit lijkt nu nog op een koeling issue. De onderste lagen print hij te snel achter elkaar door waardoor er nog geen stevigheid in zit, en dit is als eerste merkbaar op een bedslinger als de A1 die je nu gebruikt. Drie opties:
- Simpele snelle check is twee van deze objecten tegelijk printen, dan is er wat meer tijd voor het geëtrudeerde filament om te koelen.
- Handmatig een 'Minimal Layer Time' invoeren kan ook. Deze instelling vind je in je filamentinstelling en dan tabblad Cooling.
- De printorientatie van het model aanpassen naar de richting waarin @Rinkel het liet zien, dat geeft minder complexe first layers, en vergroot de kans van slagen op een bedslinger.
Morgen verder rommelen. Hoewel frustrerend vind ik het dan wel grappig om te zien dat zulke kleine wijzigingen in de instellingen zulke grote gevolgen hebben.

De adviezen van TM3D lijken dan weer wel spot-on te zijn ;)

• JorneB
Het kan vooral op veel verschillende manieren misgaan, en meestal is de machine niet de schuldige.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:09
Tip van flip, nu bij de Lidl opberg dozen (W5) van 20L (€4,99 met deksel). Filament past er perfect in, ook op spoel 4 naast elkaar.

Was van plan de Samla bakken van Ikea te kopen (22L), deze zijn 20L maar past perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVpYCUByTl_urxfYvsFi0b_luf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2p6UnKNpQSrxIxb6iUlwt36.jpg?f=fotoalbum_large

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:55
Axel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:31:
Tip van flip, nu bij de Lidl opberg dozen (W5) van 20L (€4,99 met deksel). Filament past er perfect in, ook op spoel 4 naast elkaar.

Was van plan de Samla bakken van Ikea te kopen (22L), deze zijn 20L maar past perfect.

[Afbeelding]
Zijn deze bakken lucht dicht?

• Axel
ErwinN174 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Zijn deze bakken lucht dicht?
Ja.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-02 19:07
Axel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:26:
[...]Zijn deze bakken lucht dicht?
Ja.
Als ik zo naar die dozen kijk, met de deksel op de achtergrond, dan heb ik daar enige twijfels over; er zit ook geen vergrendeling op of zoiets.... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zonder rubber en klemmen zijn die echt niet lucht dicht.

• Axel
Naalroc schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:46:
[...]

Als ik zo naar die dozen kijk, met de deksel op de achtergrond, dan heb ik daar enige twijfels over; er zit ook geen vergrendeling op of zoiets.... :?
Die zit er wel op. Plastic lipjes. De ikea bakken hebben ook geen rubber? Deze bakken zijn zelfde concept. Filament rollen gaan er in vacuüm zak in hier, gebeurt weinig mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Axel op 09-01-2026 09:32 ]

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:46
Axel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:31:

[Afbeelding]
Als er geen seal in de rand van het deksel zit, zijn ze denk ik ook niet luchtdicht.

Deze hebben wel een seal in de rand, en veel sluit clips rondom, om strak te sluiten :
Iris Ohyama Airtight Plastic Storage Boxes

https://www.amazon.nl/-/e...+tight%2Caps%2C111&sr=8-4

Deze zijn soms bij de gamma in de aanbieding, en ook op amazon.
Hier heb ik een aantal van, het lastige is, hoe meer filament, hoe irritanter het zoeken :)

• Axel
Blijkbaar niet luchtdicht dan, was ook aanname. Waarvoor excuus. Dacht mooi alternatief gevonden te hebben.

Ben nieuw in printen, heb vacuümzakken met pompje gekocht. Als ik die hanteer en daarna in deze bakken leg, gaat het dan goed? Of echt luchtdichte nodig?

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:21
Naar aanleiding van mijn vraag over die dry pods heb ik besloten om toch maar een set te printen. En ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben. Geprint met 15% droge PETG met de standaard profiel in de P2S. Ik zie hele lichte stringing maar gezien de minuscule ruimtes in het 'gaas' vind ik dat niet zo gek. De dekseltjes zitten als gegoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXeiCKiPwJwOfU9lVXOqktxG9JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv6OIIVmASayl3DRWc7dWzBj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten tot ik de silsca korrels binnen heb.

• DeGroteMuis
Axel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:47:
Blijkbaar niet luchtdicht dan, was ook aanname. Waarvoor excuus. Dacht mooi alternatief gevonden te hebben.

Ben nieuw in printen, heb vacuümzakken met pompje gekocht. Als ik die hanteer en daarna in deze bakken leg, gaat het dan goed? Of echt luchtdichte nodig?
Gaat prima. Echt luchtdicht is ook niet nodig, zo lang de luchtvochtigheid maar zo laag mogelijk is. Daarvoor helpt het natuurlijk wel als de boel luchtdicht is, want dan hou je ook vochtige lucht buiten, maar dat kan ook met de rollen los in de bak, wat droogkorrels erbij (kan je houders genoeg voor printen) en dan de korrels verversen als de luchtvochtigheid toeneemt.

Dat gezet hebbende: die Iris bakken die @TheInsider noemt helpen vast wel. Ik had nog een transparante over van die, daar ongeveer 200-250 gram korrels in en hij gaat wel regelmatig (kort) open om een rol eruit of erin te doen, maar nog steeds rond de 10-12%RH volgens de Hygroscoop na ongeveer een jaar in gebruik, met op dit moment 46% RH in de ruimte. Je hebt deze ook in kleinere formaten, voor als je niet meteen zo'n 70l bak wil.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-02 19:07
Axel schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:47:

Als je toch plastic zakken hebt, met een pompje, om de rest-lucht er uit te zuigen, dan heb je die bakken helemaal niet nodig; die zakken kun je dan ook wel in de vensterbank leggen.... O-)
Maar het staat wèl netter, in een bak, die dan niet luchtdicht hoeft te zijn.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Axel
Ferret schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:53:
Naar aanleiding van mijn vraag over die dry pods heb ik besloten om toch maar een set te printen. En ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben. Geprint met 15% droge PETG met de standaard profiel in de P2S. Ik zie hele lichte stringing maar gezien de minuscule ruimtes in het 'gaas' vind ik dat niet zo gek. De dekseltjes zitten als gegoten.
[Afbeelding]

Nu wachten tot ik de silsca korrels binnen heb.
Nice! Welke hygrometer is dit?
Pagina: 1 ... 129 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.