mphilipp schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:41:
Iedereen zet de P2S tegen de X1C. Snap ik wel, want dat is wat er nu is. Maar ik denk wel dat er binnenkort een X2C aan komt. Ze zijn duidelijk de hele range aan het upgraden. En Thomas zag al dat er op bepaalde plekken montagepunten lijken te zitten die nu leeg zijn. Dus iets als een X2C met een chamber heater oid en andere upgrades tov de P2S. Als ik in de markt zou zijn voor iets nieuws, zou ik tot de kerst even niets kopen. Er komt vast meer lekkers aan...
Eens, maar die is er nu nog niet. Is er iets wat er wél mee te vergelijken is? Binnen de BL producten, is dat enkel de X1c, buiten BL? Hiermee hebben ze, imo, weer een enorme stap voorui gezet.

Ben benieuwd óf er een X2c komt, en wat die aan upgrades gaat krijgen. Eén van de P2s videos beweerde namelijk dat de X-series uitgefaseerd zou worden, wat op zich mogelijk is.

Ik zou namelijk niet goed weten wat je allemaal aan de P2s kan upgraden om naar een (meer) premium product te komen... 2e AUX fan, sure. wél fatsoenlijke filtering uiteraard, LIDAR is leuk (en imo nuttig) maar zal weinig mensen over de brug helpen. Lineaire rods is een mogelijkheid.

Ik kom niet veel verder dan dat. Tenzij, maar dat acht ik zéér onwaarschijnlijk, BL besluit de plotter/cutter optie toe te voegen aan de X2c. Wat 'm voor mij een insta-buy maakt.
Mday schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Sinds wanneer heb je hem in bezit? als het binnen 14 dagen is dan mag je zonder opgaaf van reden retourneren, of Bambulab dat nu 'toestaat' of niet, dat is wettelijk zo. ' Binnen deze periode mag de consument het product testen, zoals in een fysieke winkel. '
Ik heb vaker iets teruggestuurd om die reden. Als je dan alsnog per se moet verklaren dan zeg je 'kwaliteit valt tegen'.
"Testen" != vele uren printen :P Vandaar mijn opmerking dat ik niet weet wat de regels zijn voor 3D printers. Ik weet dat voor zaken als ondergoed en zwem-kleding deze wet niet op gaat.
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:46:
Eens, maar die is er nu nog niet. Is er iets wat er wél mee te vergelijken is? Binnen de BL producten, is dat enkel de X1c, buiten BL? Hiermee hebben ze, imo, weer een enorme stap voorui gezet.
Klopt helemaal. Het is alleen een beetje makkelijk om de nieuwste tegen de oudste (want dat is de X1C inmiddels) te zetten en roepen dat die ouwe overbodig is geworden. Een nieuwe VW Polo is ook 'beter' dan een 10 jaar oude Golf zeg maar...

We gaan zien wat er nog komt. Ik zit eigenlijk nog steeds te 'wachten' op de AMS2 non-pro. Want waarom een 2 toevoegen én 'PRO' als er ook niet een non-pro komt? Ik zie wel een markt voor de verbeterde AMS zonder de heater. Zat mensen die dat niet hoeven/willen omdat ze bv al een dryer hebben ofzo. Kan weer goedkoper. Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk. Kijken wat er nog meer in de hoge hoed van Dr.Tao zit dit jaar...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• assifv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-01 16:03
Na een jaar printen heb ik nu voor het eerst een verstopte nozzle op mijn A1 printer. Het blijkt dat ik na een wissel tussen 0.2 en 0.4 niet het goede type heb geselecteerd. Wel het goede formaat (0.4) maar niet het goede materiaal: roestvrij staal in plaats van de gehard stalen nozzle die erin zit. Weten jullie of de printer afhankelijk van het nozzle materiaal een andere interne temperatuur gebruikt?

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-01 17:43
Mooi verhaal over luchtcirculatie en filtering op de P2S : YouTube: Bambu P2S: More than just a pretty screen?
Zit goed in elkaar maar heeft ruimte voor verbetering. Zeker als je met ABS en dergelijke materialen werkt.
Wellicht dat ze dat weer bij de X2C weer aanpakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door PepieNL op 15-10-2025 11:05 ]

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Soms vraag je jezelf toch af hoe keuzes binnen een bedrijf worden gemaakt.
De P2S gebruikt volgens de YouTube reviewers niet het interne filter bij printen in PLA en PETG, maar zuigt koude lucht van buiten, resulterend in een overdruk in de printer, waardoor de vieze lucht door alle gaten naar buiten komt....

En daarnaast blijkt de VFA behoorlijk aanwezig te zijn. Dat komt toch uit interne en beta testen naar voren, zou je zeggen.
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:07:
Door de accountants, wat dacht je dan? :+
De P2S gebruikt volgens de YouTube reviewers niet het interne filter bij printen in PLA en PETG, maar zuigt koude lucht van buiten, resulterend in een overdruk in de printer, waardoor de vieze lucht door alle gaten naar buiten komt....
Inderdaad een vreemde constructie. Het leek heel mooi, maar ondertussen werkt het niet. Sowieso hebben ze de 'kast' van de X serie gebruikt zo te zien en die is zo lek als een mandje.
En daarnaast blijkt de VFA behoorlijk aanwezig te zijn. Dat komt toch uit interne en beta testen naar voren, zou je zeggen.
Zou kunnen dat ze het al weten en dat er een firmware update aankomt. Zoiets moet weg te programmeren zijn. Misschien is de timing wat krap gekozen en zijn ze nog druk bezig een nieuwe firmware te testen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-01 10:39
Weet er iemand of er een BL referral program is ofzo? Collega gaat voor de P2S (terecht) en was even benieuwd.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-01 10:39
Mday schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:13:
Weet er iemand of er een BL referral program is ofzo? Collega gaat voor de P2S (terecht) en was even benieuwd.
Die hadden ze, tot eind afgelopen maand :P

• Mday
  • Laatst online: 17-01 10:39
CrashOverDrive schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Die hadden ze, tot eind afgelopen maand :P
argh, boefjes :+

• Cosmo q
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 16:46
Aan de linkerkant is er plaats voor een extra "auxiliary cooling fan" die je volgens de faq kan kopen. Ziet er naar uit, ook met een verbinding naar buiten onderaan. Misschien is er met de juiste weerstand een filter te ontwerpen die bij interne circulatie (zo goed als) niets lekt, maar bij overdruk door invoer van koude stroom, de interne lucht gefilterd naar buiten laat? Ik bovenaan zal wel beter zijn (warme lucht), maar aan die linkerkant zijn wel wat opties door het ontwerp. Ik vermoed dat de community vooral daar op zal focussen de komende maanden.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-01 12:09
mphilipp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Door de accountants, wat dacht je dan? :+

[...]

Inderdaad een vreemde constructie. Het leek heel mooi, maar ondertussen werkt het niet. Sowieso hebben ze de 'kast' van de X serie gebruikt zo te zien en die is zo lek als een mandje.

[...]

Zou kunnen dat ze het al weten en dat er een firmware update aankomt. Zoiets moet weg te programmeren zijn. Misschien is de timing wat krap gekozen en zijn ze nog druk bezig een nieuwe firmware te testen.
Het lijkt inderdaad wel veel op dat men nog een boel X1C kasten had en dat de p2s hier dankbaar gebruik van maakt.

Ik heb besloten pas mijn P1s te vervangen als het verschil een stuk groter is. En dan vooral in print kwaliteit. Van wat ik er nu van lees en hoor is de p2s qua print kwaliteit nog niet echt een echte vooruitgang.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 16:17

mphilipp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb mij altijd enorm gestoord aan de VFA's op mijn P1S, heel vaak contact gehad met Bambu, en meerdere met mij (tevens 2 enorme topics op het bambu forum). Ze hebben er nooit iets aan gedaan, dus verwacht ik totaal niet dat dit bij de P2S wel gaat gebeuren, die hoop heb ik al heel lang geleden opgegeven.

Eigenlijk valt me de P2S een beetje tegen. Het scherm boeit mij namelijk niet zoveel (heb ik op mn Voron helemaal niet en de Prusa draait op kipper, zonder scherm), ik doe alles via mijn PC. Maar ok, mooier scherm is beterer.

Eigenlijk gewoon dit dus:
AtlAntA schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:35:
[...]
Het lijkt inderdaad wel veel op dat men nog een boel X1C kasten had en dat de p2s hier dankbaar gebruik van maakt.

Ik heb besloten pas mijn P1s te vervangen als het verschil een stuk groter is. En dan vooral in print kwaliteit. Van wat ik er nu van lees en hoor is de p2s qua print kwaliteit nog niet echt een echte vooruitgang.
Ik had echter gehoopt op een kleinere H2S, dus linear rails, chamber heater en vooral minder VFA.
Wat ik zo uit reviews haal is dat de H2D en S betere printkwaliteit levert (Made with layers bijvoorbeeld).
Jammer, maar helaas. Ik overweeg nu de H2S, maar misschien komt er nog een X2S (S van Single, de C staat tegenwoordig voor carousel bij Bambu)

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 15-10-2025 21:53 ]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 12:59
Wat is een VFA? En wat is er zo storend aan op die P1S. Ik twijfel of ik die zal gaan kopen nu met die korting enzo.

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:41
In het verleden veel geprint met een simpele printer, waar teveel onderhoud aan zat. Zit ik nu te denken om echt iets goed te kopen. Nu kijk ik naar de P2S en dat lijkt mij wel wat. Nu vraag ik me af wat voor printplaat bij zit geleverd. Is dat geschikt voor PLA, PETS en ABS? Of zou ik een extra plaat bij moeten kopen en welke dan? En een extra norzle bij bestellen?

• rinkel
Ferret schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 05:22:
Wat is een VFA? En wat is er zo storend aan op die P1S. Ik twijfel of ik die zal gaan kopen nu met die korting enzo.
VFA staat voor "Vetical Fine Artifacts" (oid), meestal verticale lijnen op een verticaal vlak.
Hier een voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrixX6LeHXPt7Fyx6QiHbuFKKd8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8QeRVF5PNuJO7hjhjJ27DCPW.jpg?f=user_large
Wat ik zo lees is het bij de P2S nog erger.

Maar niet iedereen heeft er last van gek genoeg.
De Core One heeft het ook en Prusa heeft dit opgepakt, maar Bambu doet er niks mee.

Dit ligt overigens niet aan de platte pulleys, die hebben mensen op het Bambu forum al eens vervangen, zonder resultaat. Ik heb ditzelfde ook gedaan bij de Core One (daar gaat het echt een stuk makkelijker) en daar heeft het ook niet geholpen.

[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 16-10-2025 10:26 ]

rinkel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

VFA staat voor "Vetical Fine Artifacts" (oid), meestal verticale lijnen op een verticaal vlak.
Hier een voorbeeld
[Afbeelding]
Wat ik zo lees is het bij de P2S nog erger.

Maar niet iedereen heeft er last van gek genoeg.
De Core One heeft het ook en Prusa heeft dit opgepakt, maar Bambu doet er niks mee.

Dit ligt overigens niet aan de platte pulleys, die hebben mensen op het Bambu forum al eens vervangen, zonder resultaat. Ik heb ditzelfde ook gedaan bij de Core One (daar gaat het echt een stuk makkelijker) en daar heeft het ook niet geholpen.
Het lijtk er op dat de oorzaak mogelijk te vinden is in de riem en dan vooral de breedte er van. Maw; een bredere riem zorgt voor minder VFA's, zag ik in een YT video een tijd terug.

Interessante materie

• rinkel
MC Taz Man schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Het lijtk er op dat de oorzaak mogelijk te vinden is in de riem en dan vooral de breedte er van. Maw; een bredere riem zorgt voor minder VFA's, zag ik in een YT video een tijd terug.

Interessante materie
VFA's zijn heel lastig. Er staan topics vol over, zowel bij Bambu als bij Prusa. Het verschil is wel dat Prusa dit oppakt, Bambu niet.
Een bredere riem zou minder resonanties kunnen hebben.

Beetje offtopic hier, maar dit is de aanpassing die ik had gedaan op de Core One:
https://forum.prusa3d.com/forum/postid/751827/

Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/prusa3d-content-prod-14e8-wordpress-forum-prod/2025/05/12b7b036-coreone_toothed-idlers.jpg?f=user_large

Zonder resultaat.
Er zijn dus ook mensen die dit op de P1S hebben gedaan, ook zonder resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 16-10-2025 10:51 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 16:23
Wat mij vooral verrast is dat de P2S prijs een prijs is zonder korting of sale (in tegenstelling tot veel andere modellen). Dit wekt bij mij de indruk dat die met een sale nog best wel eens kan zakken.

De tweedehands voor P1S of X1C lijkt ook helemaal kapot. Mensen vragen veel meer dan een nieuwe P1S bij sommige winkels.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:03
De markt is nu even erg lastig, vooral als je net een ps1s hebt gekocht, maar nu toch liever de p2s wil. Veel mensen weten het nog niet, maar bij 3djake is een nieuwe nu redelijk laag geprijst, beter dan veel 2e hands op marktplaats. Erg lastig als je er vanaf wil. Heb zelf een nieuwe p1s combo erbij besteld, want het zijn gewoon goede machines en dit is een mooie prijs die ze nu hebben.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 13:19
Mijn nozzle-clog op de P1S was uiteindelijk snel verholpen: even de nozzle temp opstoken naar 250 graden en een extrude doen vanuit het menu. Bedankt voor de suggesties!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-01 12:09
TheInsider schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:48:
De markt is nu even erg lastig, vooral als je net een ps1s hebt gekocht, maar nu toch liever de p2s wil. Veel mensen weten het nog niet, maar bij 3djake is een nieuwe nu redelijk laag geprijst, beter dan veel 2e hands op marktplaats. Erg lastig als je er vanaf wil. Heb zelf een nieuwe p1s combo erbij besteld, want het zijn gewoon goede machines en dit is een mooie prijs die ze nu hebben.
Poe dat is inderdaad wel even slikken. Begin september ongeveer 750 voor de p1s combo betaald en die staat bij 3djake nu voor 550. De losse printer is slechts 375. Wel erg verleidelijk om een losse te kopen met zo'n hub achterop en dan rechtstreeks uit mijn Sunlu S4 droger te gaan printen. :+

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 14:12
AtlAntA schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Poe dat is inderdaad wel even slikken. Begin september ongeveer 750 voor de p1s combo betaald en die staat bij 3djake nu voor 550. De losse printer is slechts 375. Wel erg verleidelijk om een losse te kopen met zo'n hub achterop en dan rechtstreeks uit mijn Sunlu S4 droger te gaan printen. :+
Geen geld hè, maar vergeet de €55 shipping naar NL niet..... :'(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Bij nader inzien twijfel ik of er wel een X2C komt. Het lijkt erop dat de H2S (qua prijs) de opvolger is voor de X1C, en de P2S de opvolger van de P1S (duh!). De P1S koopt niemand meer, tenzij die paar tientjes voor levensreddende medicijnen voor je oma bedoeld zijn... Wat zet je qua prijs en features tussen de P2S en H2S? Een X2C die dan erg lijkt op de P2S, maar dan met chamber heater? Die mag dan max €800 gaan kosten ofzo, anders zit ie te dicht op de H2S. Zelfs dan nog zou je beter af zijn met een H-serie vanwege het nieuwe platform en de uitbreidingsmogelijkheden.

Ik ben natuurlijk geen marketing analist en ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt mij anders een verwarrende lineup worden met printers die te dicht op elkaar zitten qua prijs en features. Straks komt nog de H2C, en ik ben benieuwd waar die gaat zitten qua prijs.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-01 11:38
AtlAntA schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:13:
[...]

Ik snap je gevoel. Ik heb 1 september de P1s met AMS2 pro besteld als upgrade van mijn A1 met AMS lite. (Ik wilde ook ASA en dergelijke kunnen printen)
Tja balen maar om nu weer te gaan upgraden dat zie ik niet zitten.
Hij print goed dus ik heb mij voorgenomen hier lekker mee door te gaan.
Mocht ik hem nu weer 2de hands verkopen dan moet ik voor mijn gevoel weer teveel bijleggen.
De extra functies zijn leuk maar eigenlijk print de P1S prima en dat is nog het belangrijkst.

• Ferret
Zelfde voor mijn A1 combo. Ik heb er een maand geleden 470 euro voor betaald en hij is nu al voor 335 euro te koop (nieuw). Zo werkt de markt maar het is zuur inderdaad. Voor mij persoonlijk is de P1S nu erg aantrekkelijk maar zal ik de A1 dan nog gebruiken? En zo niet, dan moet ik hem met aardig verlies weer door zien te verkopen vrees ik.

Lastige maar toch ook wel luxe problemen natuurlijk :)

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:15
Prijs is altijd lastig. Ik snap ergens het gevoel wel van "nou issie veel goedkoper". Ik heb met de anniversary sale mijn printer gekocht en heb daar 3 maanden hartstikke veel lol mee gehad. Ja, ik had 3 maanden kunnen wachten, maar dan had ik niet alle mini's en fidgettoys etc. gehad. En ik had toen niet kunnen voorspellen dat er een P2S aan kwam en een prijsdrop.

Het was me toen het geld waard en ik heb er hartstikke van genoten, dus 't is me nu ook het geld waard :-) En vooralsnog upgrade ik niet naar de P2S (eerst meer reviews afwachten) want de P1S blijft gewoon een goede printer voor wat ik wil :)

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ferret schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:58:
Zelfde voor mijn A1 combo. Ik heb er een maand geleden 470 euro voor betaald en hij is nu al voor 335 euro te koop (nieuw). Zo werkt de markt maar het is zuur inderdaad. Voor mij persoonlijk is de P1S nu erg aantrekkelijk maar zal ik de A1 dan nog gebruiken? En zo niet, dan moet ik hem met aardig verlies weer door zien te verkopen vrees ik.

Lastige maar toch ook wel luxe problemen natuurlijk :)
Waarom zou je, als je nu een A1 Combo hebt, er een P1S bij kopen?

Ik zou zeggen ga gewoon eens lekker printen met de A1. Ik ga er niet vanuit dat je nu al mist dat je geen ABS of ASA kan printen, want dan had je sowieso natuurlijk geen A1 moeten kopen ;-) Qua kwaliteit van de prints zit er in de praktijk echt niet zo verschil in..

Persoonlijk zou ik de ' upgrade'. er niet direct van zien als je net een A1 hebt.. en is 't meer om de 'heb' (?)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
Hebben andere mensen met een A1 er ook last van dat na een paar dagen de camera zwart blijft als je die wil openen? Ik laat vaak mijn printer dagen achter elkaar aan staan omdat hij gebruikt wordt, maar meestal na een week ofzo kan ik de camera niet meer zien. Erg irritant. Benieuwd of anderen dat ook hebben.

Als ik hem uit zet en weer aan zet werkt ie weer een tijdje.
dizzytal schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zou zeggen ga gewoon eens lekker printen met de A1. Ik ga er niet vanuit dat je nu al mist dat je geen ABS of ASA kan printen, want dan had je sowieso natuurlijk geen A1 moeten kopen ;-) Qua kwaliteit van de prints zit er in de praktijk echt niet zo verschil in..

Persoonlijk zou ik de ' upgrade'. er niet direct van zien als je net een A1 hebt.. en is 't meer om de 'heb' (?)
Voortschrijdend inzicht is een dingetje, mbt ABS & ASA :P

• thespeed
[...]

Ik had toen de A1 gekocht maar kwam erachter dat ik toch ASA wilde printen.
Wel een nadeel van het printen van ASA is de geur met daarbij de giftige stoffen.
Ik heb hem op zolder staan in een omgebouwde slaapkamer.
Het ruikt daar nu niet bepaald zo gezond (De ramen staan wel op ventilatie, maar de vrouw zij al wat stinkt het op zolder)
Ik heb er nu een BentoBox in zitten wat aardig helpt maar ik heb toch het idee dat de fans te weinig luchtflow hebben.
Gisteren dus wat onderdelen voor de BentoBox turbo geprint zodat er een 120mm fan gebruikt wordt inplaats van 2x 4020 7000rpm fans.
Ben benieuwd hoe dat gaat werken, maar ik print deze onderdelen dus in ASA zodat ik mogelijk ook nog een heater zou kunnen gebruiken mocht ik dat op een bepaald punt willen.

Voor PETG en PLA werkte de A1 eigenlijk echt wel prima.
Vondt het alleen een nadeel dat je bij de AMS lite de filament rollen niet makkelijk droog kunt houden. (ja ik weet er zijn behuizingen voor die je kunt printen)
Persoonlijk ben ik blij met de upgrade die ik toen gedaan heb

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 17-10-2025 10:07 ]

• dizzytal
  • Niet online
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:55:
[...]
Voortschrijdend inzicht is een dingetje, mbt ABS & ASA :P
Dat is slecht/onvoldoende onderzoek ;-)
thespeed schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:04:
[...]
Ik had toen de A1 gekocht maar kwam erachter dat ik toch ASA wilde printen.
Maar dat zeg ik, niet met zo veel woorden, dan zou de P een upgrade zijn.. Maar als je dat wilt dan is de prijs natuurlijk minder een ding; want je wil ASA/ABS printen dus dan moet je toch een andere printer.

(en weer: als je dat na een maand dat al weet.. tja...)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 08:57
Na bijna 2000 uur draaien meld zich dan toch de eerste reparatie aan. Wordt nog een flinke klus ben ik bang.
Zie de foto's en kijk naar de lagers, links en rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YQiG4QrB2x6Ft91CZX73H29feE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwAvPuEbgmsnIihPCNYLDIWK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgT-Wcct4jK0rgCuQx5IbcK3xqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNHtlLxKSBdmld10sjPz1n85.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• thespeed
dizzytal schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

[...]

Maar dat zeg ik, niet met zo veel woorden, dan zou de P een upgrade zijn.. Maar als je dat wilt dan is de prijs natuurlijk minder een ding; want je wil ASA/ABS printen dus dan moet je toch een andere printer.

(en weer: als je dat na een maand dat al weet.. tja...)
Toen ik net een 3D-printer had, kwam ik er al snel achter hoe eenvoudig zo’n apparaat eigenlijk in gebruik is ook op vlakken waar ik in het begin totaal niet bij stilgestaan had.

Natuurlijk had ik van tevoren wel gekeken naar bijvoorbeeld ASA, maar toen dacht ik nog dat ik dat materiaal toch niet nodig zou hebben.

Was het daardoor een slechte aankoop? In mijn geval zeker niet. Ik vroeg me in het begin juist af of een 3D-printer wel iets voor mij zou zijn.

Uiteindelijk heb ik de A1 pas verkocht toen ik er een goede prijs voor kreeg, en met wat bijleggen kon ik overstappen op de P1S.
Had ik hem niet goed kunnen verkopen dan had ik de A1 gehouden.
dizzytal schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Imo pertinente onzin. Veel mensen hebben geen enkele notie van wat de hobby in houdt, maar belangrijker nog, wat ze er zelf mee willen gaan doen. Op het moment dat iemand begint, weet die persoon helemaal niet wat die allemaal wil gaan printen. Noch zal bekend zijn precies welke karakteristieken de verschillende filamenten hebben. Dat verwachten onder het kopje "onderzoek" vind ik getuigen van bijzonder slecht inzicht in hoe iemand aan een hobby begint, grenzend aan arrogantie.

Toen ik mijn Ender 3v2 kocht, wist ik vrij weinig. Enkel dat je plastic dingen er mee kon maken en dat het bed gelevelled moest worden. Het meeste heb ik geleerd door de printer te hebben.

Mensen hebben, terecht imo, geen zin om weken zo niet maanden onderzoek te doen, vóór ze ergens aan beginnen.

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-01 17:43
Prijs verschil tussen een A1 en een enclosed P1 was tot een paar maanden geleden makkelijk nog 300,-
Dat is een fors verschil als je nog niet helemaal weet wat je wilt zonder al teveel geld te 'verzliezen' , en dan is de A1 serie prima om eens te proeven toch ?

[ Voor 11% gewijzigd door PepieNL op 17-10-2025 12:30 ]

PepieNL schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:29:
Prijs verschil tussen een A1 en een enclosed P1 was tot een paar maanden geleden makkelijk nog 300,-
Dat is een fors verschil als je nog niet helemaal weet wat je wilt zonder al teveel geld te 'verzliezen' , en dan is de A1 serie prima om eens te proeven toch ?
Zeker. Helemaal als je nog geen idee hebt wat & waar. Een bedslinger is een heel goed begin en voor velen zelfs ook een heel goed einde, als in; meer hebben ze niet nodig.

• TheInsider
Naalroc schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Geen geld hè, maar vergeet de €55 shipping naar NL niet..... :'(
Voor de combo waren de verzendkosten geen 55 euro, maar 16 euro. €564,05 inclusief verzenden

• Ferret
[...]

Mijn grootste bezwaar van de A1 combo is dat het wel een groot samenstel is met de AMS ernaast. Let wel, ik ben er superblij mee (komend vanaf een sleutelproject Ender 3V2) en hij print als een dolle. Maar de looks willen ook wel wat en zeker als-ie nog een aardig prominent in het zicht staat. En dan gaat ook de WAF meespelen... Maar goed, ik ga in november eerst een smak geld uitgeven tijdens een vakantie dus ik wacht nog maar even af.

• dizzytal
  • Niet online
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Imo pertinente onzin. Veel mensen hebben geen enkele notie van wat de hobby in houdt, maar belangrijker nog, wat ze er zelf mee willen gaan doen. Op het moment dat iemand begint, weet die persoon helemaal niet wat die allemaal wil gaan printen. Noch zal bekend zijn precies welke karakteristieken de verschillende filamenten hebben. Dat verwachten onder het kopje "onderzoek" vind ik getuigen van bijzonder slecht inzicht in hoe iemand aan een hobby begint, grenzend aan arrogantie.

Toen ik mijn Ender 3v2 kocht, wist ik vrij weinig. Enkel dat je plastic dingen er mee kon maken en dat het bed gelevelled moest worden. Het meeste heb ik geleerd door de printer te hebben.

Mensen hebben, terecht imo, geen zin om weken zo niet maanden onderzoek te doen, vóór ze ergens aan beginnen.
Dat mag je vinden, maar als je naar een printer kijkt, als leek zijnde en je ziet afkortingen als PLA, PETG, ABS ASA, TPU heb je waarschijnlijk geen idee wat het is.. Althans dat had ik niet.. toen ik een jaar of vijf geleden mijn eerste 3D printer kocht.. Als je dan even googled (en wie heeft het hier over weken of laat staan maanden,? ik niet) op bijv. ASA filament krijg ik bij de eerste vijf hits dingen als ASA UV en weerstbestendig, ideaal voor gebruik buitenshuis... wat nu weken onderzoek..

We leven niet meer in 2010 waar printers totaal nieuw waren. Jouw vergelijk met de aanschaf van je Ender gaat dus echt niet op. Er is genoeg te vinden en te zien, dat dat in jouw tijd niet was is logisch, maar nu zijn er websites, YT kanalen en ga zo maar door genoeg om een idee te krijgen van wat je er allemaal mee kan.

Dat je het meeste leert over daadwerkelijk de printer, instellingen e.d. dat is logisch maar iets als fillament soorten en 'wat kan je met een printer'

En arrogant? Laten we het niet persoonlijk maken, want dan zou ik ook kunnen zeggen: Lees je eigen reactie nog even terug, right back at ya .. en let even op mijn ;) in de reacties hierboven. (maar dan wordt 't persoonlijk dus dat doe ik maar niet.. .) >:)

• Ferret
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
Dan ben ik zeker één van die uitzonderingen want dat doe ik juist wel. Geen maanden, ok, maar ik ga zeker op onderzoek uit, lees recensies en ervaringen en hou prijzen in de gaten. Ik vind dat deel uitmaken van het hele proces. Aan iets beginnen maar wel (redelijk) goed beslagen ten ijs komend zal ik maar zeggen. Uiteraard leer je pas als je er aan begonnen bent. Ik kom zelf van een XYZ Junior printertje met daarna dus de Ender en nu de Bambu A1. Deze laatste heb ik overingens zonder al teveel onderzoek gekocht omdat hij sterk werd aanbevolen door een vriend die zelf ook Bambu printers heeft draaien. Nu heb ik daar een heel klein beetje spijt van dat ik hem meteen heb gekocht want als ik dus wel vooronderzoek had gedaan dan had ik wellicht geweten van de aanstaande (destijds) P2S en de prijsdaleing van de P1S. Maar het is zoals het is.

• Naalroc
TheInsider schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Voor de combo waren de verzendkosten geen 55 euro, maar 16 euro. €564,05 inclusief verzenden
Het ging hier over verzenden van af een dealer: 3djake , en niet van Bambu!
Die dealer rekent €55 ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• TheInsider
Naalroc schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Het ging hier over verzenden van af een dealer: 3djake , en niet van Bambu!
Die dealer rekent €55 ;)
Mmhh, wat gaat er hier niet goed? 3djake, rekent mij 16 euro verzendkosten, dat is de dealer die jij noemt.

• Naalroc
Ik zie die p1s daar nu niet meer, maar laat maar, is niet belangrijk.

• rinkel
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Tja, die dubbele extruder is idd leuk. Ik vond 'm niet heel goed printen. Vind de X1c beter, wat ook de reden is dat ik daar naar terug ben gegaan. Denk dat ze nog heel veel moeten optimaliseren.
Sja.. ik heb m toch maar besteld... dus vaarwel Prusa, geen Core One, ik vond de printkwaliteit tegenvallen en ga er toch maar niet op wachten totdat het gefixt is.
Ik vond de P2S voor mij niet de moeite waard.
De H2D onder de P1S te staan hier.

Ik print overigens eigenlijk nooit minifigures...

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:05
Ik heb mijn X1 Carbon ook niet gekocht om al die kinderachtige meuk te printen. Kom op zeg.

Kiek em gaan dan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxrM_lLvvfUAowcS804nQhuKMFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nzg47wk2HPy2Z5AhCNNTlQjW.jpg?f=fotoalbum_large

(maar toch blij dat het kan) :)

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Zojuist de P2S binnen gekregen en staat nu het eerste projectje te printen.
Uitpakken en printklaar maken was zo gebeurd, na calibratie kwam er een update voor de AMS 2 Pro en de P2S binnen, dus deze maar direct geinstalleerd. hierna direct de eerste print aangezet die als het goed is over een uurtje klaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOPThQyCKKEelBCDjwtvobfLg_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaQvwDZuuvdOyROo365WHNZ4.jpg?f=fotoalbum_large

nu de A1 Combo maar eens te koop zetten.

• rinkel
Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:49:
Uitpakken en printklaar maken was zo gebeurd, na calibratie kwam er een update voor de AMS 2 Pro en de P2S binnen, dus deze maar direct geinstalleerd. hierna direct de eerste print aangezet die als het goed is over een uurtje klaar is.
[Afbeelding]

Nee joh, 2 printers is meer, meer is beterer!
rinkel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Sja.. ik heb m toch maar besteld... dus vaarwel Prusa, geen Core One, ik vond de printkwaliteit tegenvallen en ga er toch maar niet op wachten totdat het gefixt is.
Ik vond de P2S voor mij niet de moeite waard.
De H2D onder de P1S te staan hier.

Ik print overigens eigenlijk nooit minifigures...
De "normale" modellen komen er idd erg goed uit. De D&D mini's... Niet.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik loop steeds tegen een probleem met Sunlu PLA Plus op mijn X1C. De eerste lagen gaan goed. Maar na laag 10 of meer, laat de print los. Dit gebeurt eigenlijk elke keer. Met de eigen PLA van Bambu heb ik geen problemen. Ik gebruikt de Cool Plate met Ligquid Glue of Glue stick, maar het probleem blijft. Ik heb de Print Temperature al omhoog gezet voor de initial layer en other layers, maar het probleem blijft. De Cool Plate heb ik al meerdere keren schoongemaakt, maar het probleem blijft. Wat kan ik nog doen?

• JorneB
L.N. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:36:
Ik loop steeds tegen een probleem met Sunlu PLA Plus op mijn X1C. De eerste lagen gaan goed. Maar na laag 10 of meer, laat de print los. Dit gebeurt eigenlijk elke keer. Met de eigen PLA van Bambu heb ik geen problemen. Ik gebruikt de Cool Plate met Ligquid Glue of Glue stick, maar het probleem blijft. Ik heb de Print Temperature al omhoog gezet voor de initial layer en other layers, maar het probleem blijft. De Cool Plate heb ik al meerdere keren schoongemaakt, maar het probleem blijft. Wat kan ik nog doen?
Geen lijm gebruiken. Die cool plate heeft juist uitstekende hechting met PLA, en dat word stukken minder wanneer je glue stick gebruikt. Dat functioneerd dan meer als een release agent. Je Cool Plate nu dus goed schoonmaken met een soppie.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
JorneB schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Geen lijm gebruiken. Die cool plate heeft juist uitstekende hechting met PLA, en dat word stukken minder wanneer je glue stick gebruikt. Dat functioneerd dan meer als een release agent. Je Cool Plate nu dus goed schoonmaken met een soppie.
Gedaan, maar nu hecht de eerste laag niet.

• JorneB
Bedtemperatuur op 65 graden geprobeerd?

Cool Plate is bedoeld voor lage temperaturen, geen lijm, alleen PLA en sommige PETG. Beter gebruik je een textured PEI plate, en anders de smooth Plate, al dan niet met lijm. En niet het standaard printprofiel voor gewone PLA gebruiken maar een aangepast profiel meer specifiek voor PLA+ aangezien dat een mengsel is van PLA met ABS en dus hogere temperaturen nodig heeft.

[ Voor 123% gewijzigd door JorneB op 19-10-2025 15:40 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor de €399 die een P1S nu nieuw kost, er ook maar eentje besteld. Vorig jaar voor een ramsjprijs mijn MK3S verkocht door de influx van Bambulab printers. Er komt niets in de buurt voor deze prijs voor zover ik weet, de hobby maar weer eens opstarten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25
FirePuma142 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:25:
Voor de €399 die een P1S nu nieuw kost, er ook maar eentje besteld. Vorig jaar voor een ramsjprijs mijn MK3S verkocht door de influx van Bambulab printers. Er komt niets in de buurt voor deze prijs voor zover ik weet, de hobby maar weer eens opstarten.
Is dat de deal bij 3djake?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

juiced01 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Is dat de deal bij 3djake?
Nee, daar was 'ie al uitverkocht en ietsje goedkoper. 3D Prima hier uit de Pricewatch.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 18:53
Even voor de zekerheid, indien de P1S tijdelijk niet op voorraad is bij resellers: bij Bambu Lab zelf is de P1S ook € 393,39 (incl verzenden).

Alleen even die voucher toevoegen via de rode banner.

[ Voor 24% gewijzigd door smoken op 19-10-2025 15:32 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

smoken schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:30:
Even voor de zekerheid, indien de P1S tijdelijk niet op voorraad is bij resellers: bij Bambu Lab zelf is de P1S ook € 393,39 (incl verzenden).

Alleen even die voucher toevoegen via de rode banner.
Ook daar is ie niet op voorraad overigens. Maar goed, we gaan een beetje offtopic vrees ik.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-01 16:18
Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:49:
[Afbeelding]

Hoe is het geluid in verhouding met de A1 ?. Ik ben begonnen met de A1 en toen paar maanden later de P1S er bij genomen. Maar de P1S maakt echt veel meer geluid. De A1 kan ik prima savonds draaien zonder dat met zoon in de kamer ernaast wakker wordt. Dat kan ik met de P1S wel vergeten >:). Gebruik tegenwoordig de A1 voor het snelle prototype werk en de P1S voor de definitieve versies en multicolor (ams2).

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Tijdens het printen is hij iets stiller dan de A1, je hoort hem vooral met laden filament en met switchen filament. Over het algemeen voelt het voor mij als een stillere printer, mede doordat hij mijn tafel niet elkaar shaked tijdens gyroid infill. Er is ergens op youtube een reviewer die ook de decibels gemeten heeft (kan hem zo snel niet vinden) waar volgens mij ook uit kwam dat hij stiller was dan de P1S

• rinkel
Jan-man schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Hoe is het geluid in verhouding met de A1 ?. Ik ben begonnen met de A1 en toen paar maanden later de P1S er bij genomen. Maar de P1S maakt echt veel meer geluid. De A1 kan ik prima savonds draaien zonder dat met zoon in de kamer ernaast wakker wordt. Dat kan ik met de P1S wel vergeten >:). Gebruik tegenwoordig de A1 voor het snelle prototype werk en de P1S voor de definitieve versies en multicolor (ams2).
Volgens de reviews die ik heb gezien is de P2S luider dan de P1S.

Die P1S is overigens zo luid door voornamelijk de fan op de achterkant en hoge acceleraties, de motoren vallen eigenlijk nog wel mee.

Wat je kunt doen is:
Alle acceleraties door 2 delen, of zelfs door 3, dan gaat ie veel minder bonken (maar duurt printen wel langer), dit kun je opslaan in een eigen profiel.
Bij filament gcode (tab advanced) alles wissen en dit plaatsen:
code:
1
M106 P3 S0
dan blijft die bladblazer uit.

M106: Marlin code voor fans schakelen
P3: Fan nummer 3 (de grote fan op de achterkant)
S0: Snelheid fan, waarde 0-255, 0 = uit.

Je kunt alles wat erin staat wissen, het enige wat de bestaande code doet is die fan schakelen op basis van bed temperatuur of de setting air-filtration, alleen ontbreekt daar een snelheid...

Dit zijn mijn settings voor een stiller profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtpIaCCydUJoGJH5xsd90bE4lCI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bph3LcrOnMQqn7bdQom3Hvmu.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door rinkel op 19-10-2025 18:22 ]

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-01 17:12
JorneB schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:43:
Ik heb mijn X1 Carbon ook niet gekocht om al die kinderachtige meuk te printen. Kom op zeg.

Kiek em gaan dan!

[Afbeelding]

(maar toch blij dat het kan) :)
Dit is heel mooi gelukt!

Hoe heb je dit hout patroon op de print gekregen?

• JorneB
Adr01 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:56:
[...]

Dit is heel mooi gelukt!

Hoe heb je dit hout patroon op de print gekregen?
Daarvoor heb ik deze Wood Grain Modifier gebruikt.

Het bevat een printrichting modifier die zowel op de walls als infill word toegepast. Je projecteerd een 3D model van boomringen als het ware over je object heen en daar waar ze elkaar doorkruizen word de printrichting veranderd, wat een kleurschakering als effect heeft. Ook word er een lichte fuzzy skin toegevoegd wat ook echt bijdraagt aan de hout 'feel' indien je Wood PLA gebruikt. En om dat alles het beste tot zijn recht te laten komen word het op 0,08mm layer height geprint. Je kunt deze settings uiteraard aanpassen (geen fuzzy skin als pasvorm belangrijk is bijvoorbeeld).

Het profiel bevat een schoteltje als Object 1, puur omdat de maker dit anders niet kon uploaden. Je vervangt eenvoudigweg dit schoteltje met je eigen model, centreren, en positioneerd 'de boomstam' even naar wens over je print. Slicen maar.

Zo'n modifier werkt op slechts 1 object tegelijk. In het geval van iets met meerdere objecten, zoals bodywork van een rc auto, kun je die reeds eerder op 1 buildplate plaatsen en gegroepeerd opslaan als 1 .stl. Die importeer je vervolgens naar je project met de boomstam modifier.

Een echte gamechanger voor Wood PLA

[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 19-10-2025 21:28 ]

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-01 07:22

nielsvv

100% Afol

Is het raadzaam een (geharde) nozzle na x aantal uur te vervangen? Ik heb nu een 1000uur geprint met voornamelijk abs en merk nog niet echt dat de kwaliteit achteruit gaat. Hoe merk je dat deze ver versleten is?

Bricklink Store - Steam

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
nielsvv schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:32:
Is het raadzaam een (geharde) nozzle na x aantal uur te vervangen? Ik heb nu een 1000uur geprint met voornamelijk abs en merk nog niet echt dat de kwaliteit achteruit gaat. Hoe merk je dat deze ver versleten is?
Ik zit nu op 1700 uur met een standaard nozzle op een p1s die doet het nog goed , dus lijkt me dan een geharde langer mee gaat.

Over de P2S , Is het wisselen van materiaal veel sneller dan op de P1S ?

https://www.twitch.tv/3divo

• thespeed
Iemand probeert ook een half gestripte P1S te verkopen op marktplaats.
Rara wat mist er allemaal:

https://www.marktplaats.n...-lab-p1s-combo-3d-printer

Beschrijving
Volledig werkend, reden voor verkoop is simpelweg omdat ik het niet meer gebruik.
thespeed schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:10:
Iemand probeert ook een half gestripte P1S te verkopen op marktplaats.
Rara wat mist er allemaal:

https://www.marktplaats.n...-lab-p1s-combo-3d-printer

Beschrijving
Volledig werkend, reden voor verkoop is simpelweg omdat ik het niet meer gebruik.
Wat de actuele neuk hebben ze die arme machine aangedaan? En waarom?

Ah well, succes met de verkoop

• rinkel
MC Taz Man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Wat de actuele neuk hebben ze die arme machine aangedaan? En waarom?

Ah well, succes met de verkoop
Er staan er een hele boel te koop zie ik.
Alleen een werkende P1S zonder moederbord zou ik dan weer overslaan.

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:44
Ik zie het probleem niet zo, want hij is volledig werkend en zo goed als nieuw!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:29
Pedro_Newbie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:16:
Ik zie het probleem niet zo, want hij is volledig werkend en zo goed als nieuw!
En bij een heel betrouwbare verkoper... zit er al jaren op met uitstekende beoordelingen. Gaat helemaal goed komen!

• Naalroc
Een P1S Combo, maar zonder AMS.....

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-01 20:10
Wat raar nou, die advertentie is zomaar verdwenen...

:+

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-01 15:47

alienfruit

the alien you never expected

Ik heb een probleem met mij AMS 2 Pro er ging wat mis met filament in slot 1 het zit nu vast. Krijg het er niet uit. Iemand enig idee hoe ik het los krijg? Ik heb inmiddels de filament maar kort geknipt. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2RSZDhZrkvENMW7q5RQvwoEVCI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GxCnDGw1TZoCzWdIKyIZQOZH.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door alienfruit op 20-10-2025 22:10 ]

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:49
alienfruit schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:05:
Ik heb een probleem met mij AMS 2 Pro er ging wat mis met filament in slot 1 het zit nu vast. Krijg het er niet uit. Iemand enig idee hoe ik het los krijg? Ik heb inmiddels de filament maar kort geknipt. Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

[Afbeelding]
mocht niks meer werken kan je altijd volgende link gebruiken om overal beter bij te kunnen.
https://wiki.bambulab.com.../disassembly-and-assembly
https://wiki.bambulab.com...g/clean-the-filaments-hub

nomaal zou ik zeggen aandrijf as losmaken, alle buisjes en let op het knopje op de hub onder in de AMS,
die kan je ook indrukken om alles los te krijgen als je trekt

[ Voor 14% gewijzigd door bdevogt op 20-10-2025 22:18 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• alienfruit

alienfruit

Inmiddels gangs gekregen. Alleen tweede AMS 2 Pro aan de P2S koppelen geeft weer vage problemen dus maar even niet. Verder kan ik ook geen Sunlu filament profielen kiezen in de AMS op de Device pagina voor de filament die niet automatisch wordt herkent
Teaching Tech heeft overigens de nieuwe H2C ge-teased. In zijn laatste filmpje zegt ie op het laatst dat ie werkt aan een shoot-out tussen de Snapmaker, Prusa XL en de Bambu Lab H2C, en dan laat ie de doos zien van de H2C...

• thespeed
alienfruit schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:00:
Inmiddels gangs gekregen. Alleen tweede AMS 2 Pro aan de P2S koppelen geeft weer vage problemen dus maar even niet. Verder kan ik ook geen Sunlu filament profielen kiezen in de AMS op de Device pagina voor de filament die niet automatisch wordt herkent
Heb je uiteindelijk nu de P1S weer retour kunnen sturen naar Bambu Lab?
Of heb je hem gehouden of verkocht?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 10:23

TTLCrazy

Listen to Frankie

mphilipp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:48:
Teaching Tech heeft overigens de nieuwe H2C ge-teased. In zijn laatste filmpje zegt ie op het laatst dat ie werkt aan een shoot-out tussen de Snapmaker, Prusa XL en de Bambu Lab H2C, en dan laat ie de doos zien van de H2C...
Die H2C kan wel eens de tweede Bambu Lab printer zijn die ik ga kopen na mijn kickstarter X1C. Ziet er goed uit van alles wat ik heb gelezen:
-verwarmde printkamer
-multiple toolheads
-groot print oppervlak
-draadloos communicatie + verwarmen

Erg benieuwd naar de prijs, kijkend naar de H2D combo met AMS2 pro verwacht ik zeker rond de €2000,- en waarschijnlijk wat meer.

Eigenlijk hoop ik ook dat Prusa met een killer printer komt op welk vlak dan ook, maar die zijn helaas veel te traag met nieuwe printers uitbrengen en lopen gewoon achter. Ik ben nog steeds een fan van Prusa en zal dat altijd blijven maar als consument wil ik gewoon het beste voor een goede prijs. En de XL van Prusa is nog steeds een zorgenkindje helaas. Zeker voor die prijs.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Zsub
oh my... Als die uitkomt zou ik zomaar eens mijn X1C kunnen verkopen, de hype is echt :D

• rinkel
TTLCrazy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

Die H2C kan wel eens de tweede Bambu Lab printer zijn die ik ga kopen na mijn kickstarter X1C. Ziet er goed uit van alles wat ik heb gelezen:
-verwarmde printkamer
-multiple toolheads
-groot print oppervlak
-draadloos communicatie + verwarmen

Erg benieuwd naar de prijs, kijkend naar de H2D combo met AMS2 pro verwacht ik zeker rond de €2000,- en waarschijnlijk wat meer.

Eigenlijk hoop ik ook dat Prusa met een killer printer komt op welk vlak dan ook, maar die zijn helaas veel te traag met nieuwe printers uitbrengen en lopen gewoon achter. Ik ben nog steeds een fan van Prusa en zal dat altijd blijven maar als consument wil ik gewoon het beste voor een goede prijs. En de XL van Prusa is nog steeds een zorgenkindje helaas. Zeker voor die prijs.
Ik ben ook een Prusa fan, maar ik was helaas teleurgesteld in de printkwaliteit (layer stacking) als ik deze vergeleek met de P1S. Ik heb nu een H2D besteld, ondanks dat ik een Prusa fan ben. Ik heb het idee dat de ontwikkelingen enorm snel gaan nu, zeker met de toolhead changers en Prusa loopt wat achter, maar met de komst van de Indx kan dat wel eens veranderen.

Volgens mij is de H2C geen echte toolhead changer, maar een nozzle changer.
Ik had het gehoord (keek niet op dat moment), ben heel benieuwd. TT is één van mijn favoriete 3D printer kanalen :D
rinkel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Ik ben ook een Prusa fan, maar ik was helaas teleurgesteld in de printkwaliteit (layer stacking) als ik deze vergeleek met de P1S. Ik heb nu een H2D besteld, ondanks dat ik een Prusa fan ben. Ik heb het idee dat de ontwikkelingen enorm snel gaan nu, zeker met de toolhead changers en Prusa loopt wat achter, maar met de komst van de Indx kan dat wel eens veranderen.

Volgens mij is de H2C geen echte toolhead changer, maar een nozzle changer.
Klopt, idd een nozzle changer. Men heeft aangegeven dat er een "enorm nadeel" is, daar je dan nog steeds moet snijden, retracten, feeden, etc.

Maar, voor mij maakt dat helemaal niets uit. Zo snel als dat we tegenwoordig printen (en zo langzaam als multi-kleur gaat met 1 nozzle), maken die paar seconden per wissel niet uit. Ik vind dat van hetzelfde niveau als klagen dat de opstart procedure 7 minuten duurt (bed levelling, first layer inspectie, etc), op prints die uren en uren duren.

Maar da's tot op heden allemaal theorie. We moeten afwachten hoeveel effect de nozzle wissels écht hebben.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:43

timovd

Voorsprong door techniek

Nu de prijs van de P1S flink is gezakt, overweeg ik mijn eerste 3D printer.
Ik verwacht vooral met PLA dingen te printen in en rond het huis en wat sterker ABS.

Wat zijn goede accessioires om mee te bestellen, zoals een plaat, mondstuk, etc?
Moet ik een Cool Plate meebestellen voor PLA prints?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Zsub
timovd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:24:
Nu de prijs van de P1S flink is gezakt, overweeg ik mijn eerste 3D printer.
Ik verwacht vooral met PLA dingen te printen in en rond het huis en wat sterker ABS.

Wat zijn goede accessioires om mee te bestellen, zoals een plaat, mondstuk, etc?
Moet ik een Cool Plate meebestellen voor PLA prints?
Die gouden textured PEI sheets zijn de bom. Zowel voor PLA als ABS. ABS geeft giftige gassen, hou daar rekening mee. Koop meteen een stapel filament erbij, Bambu is niet duur als je die pakken van 10 rollen koopt. En de AMS is geniaal, ik print veel makkelijker dingen met verschillende kleuren omdat je niet met filament hoeft te hannesen (en ik dus niet denk meh, $kleur zit er al in, dan maar die).

Heel veel plezier :D

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Zsub bedankt! Die AMS gaat er ook wel komen.
PEI: https://eu.store.bambulab...bu-dual-texture-pei-plate
Dit is een duo-pack met ook een textured plate. Wat kun je daar mee? Is smooth niet beter in de meeste gevallen?
Qua ABS printen; de printer komt in mijn kantoortje. Daar kan het (draaikiep)raam open en de deur dicht. Ik kan de luchtreiniger daar ook neerzetten en printen als ik niet thuis aan het werk ben.

Is PLA voldoende voor dingen voor de kinderen? TPU schijnt ook goed te zijn, maar lastiger voor beginners.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

MC Taz Man schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:19:
Klopt, idd een nozzle changer. Men heeft aangegeven dat er een "enorm nadeel" is, daar je dan nog steeds moet snijden, retracten, feeden, etc.
Ja, vooraf roepen dat iets niet goed kan werken of verkeerd ontworpen is...heel makkelijk scoren altijd weer.
Ik zie eigenlijk wel de voordelen van dit systeem:
  • 7 materialen wisselen (bijna 2x een AMS, tov 4 of 5 voor de andere TC's)
  • compacter (vooral boven de printer in vergelijking met een toolchanger)
  • niet persé complexer dan een toolchanger (constructie van de nozzle is hiervoor geoptimaliseerd)
  • betrouwbaarder (volgens mij dan)
Als je goed kijkt naar de constructie van de H2D, zie je dat ze net zomaar hebben gekozen voor de dual nozzle, en dat het ook niet per ongeluk (of een ontwerpfout) is geweest dat je elke nozzle een aparte AMS kunt/moet aansluiten ipv een shared AMS. Die tweede nozzle is altijd al bedoeld geweest om verwisselbaar te zijn. Ze kregen het alleen niet helemaal op tijd af. En waarom ik denk dat dit betrouwbaarder is als een toolchanger is dat de H2D vol zit met sensoren en camera's, waardoor ie (denk ik) altijd op de goede plek staat om een nieuwe nozzle te ontvangen. Bij toolchangers hoor je nog wel eens dat (heel af en toe) een change verkeerd gaat en je even een handje moet helpen. Dat is inherent aan een mechanisch systeem dat op de mm nauwkeurig ergens heen moet bewegen. Ik denk dat het met die nozzles beter gaat, vooral als ie de nozzle cam kan gebruiken om op de juiste plek te komen. Maar dat is wat ik denk, dus ik kan er helemaal naast zitten.
Het mooiste vind ik nog dat je maar liefst 7 materialen/kleuren kunt gebruiken. Ok, het wisselen zal ongetwijfeld langer duren dan bij een toolchanger. Maar hij hoeft niet te purgen. Ik vind de voordelen wel opwegen tegen dat kleine nadeel van iets meer tijd. Ik zit niet op de klok, dus of iets nou een uurtje of wat langer duurt.
Ook dat je niet zo'n mega bult op je printer hebt met een toolchanger voor de tubes en kabels is (vind ik) een voordeel). Die printers zijn al groot genoeg, en voor een enclosure is het niet zo handig als ie het volume zowat verdubbeld.

Maar goed, we gaan zien wat er komt en wat Michael concludeert. Iedereen heeft zijn eigen eisen en wensen, en als je met 4 kleuren/materialen tevreden bent, is dat ook helemaal goed. Er is uiteraard geen universele beste printer. Dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet meteen zo'n H2D heb gekocht...sowieso wachten wat die H2C te bieden heeft en even een paar maandjes de kat uit de boom kijken voor de kinderziektes. Laat anderen maar de hete kolen uit het vuur halen, ik heb geen haast :+

• Zsub
timovd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:34:
[...]
Is PLA voldoende voor dingen voor de kinderen? TPU schijnt ook goed te zijn, maar lastiger voor beginners.
De verschillende materialen hebben verschillende eigenschappen die je per toepassing af wil wegen. Zie bijvoorbeeld CNC Kitchen: YouTube: Why aren't more people 3D Printing this Indestructable Filament?

Voor veruit de meeste toepassingen volstaat PLA in die zin wel. Plus, mochten kinderen het kapot maken: je hebt een 3D printer, dus een nieuwe is gauw genoeg gemaakt :P

Oh en over die dual sided plate: het deel van je print dat op de plaat zit, neemt de structuur van die plaat aan. Dat is voor een groot deel ook esthetisch. Soms wil je iets juist 'bobbelig' maken omdat je denkt dat het er mooi uitziet, soms juist zo glad mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Zsub op 21-10-2025 10:43 ]

• thespeed
timovd schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:34:
@Zsub bedankt! Die AMS gaat er ook wel komen.
PEI: https://eu.store.bambulab...bu-dual-texture-pei-plate
Dit is een duo-pack met ook een textured plate. Wat kun je daar mee? Is smooth niet beter in de meeste gevallen?
Qua ABS printen; de printer komt in mijn kantoortje. Daar kan het (draaikiep)raam open en de deur dicht. Ik kan de luchtreiniger daar ook neerzetten en printen als ik niet thuis aan het werk ben.

Let wel op dat ze het niet in de mond steken. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je kinderen zijn.
Ik ben met onze peuter van 2 er nog wat voorzichtig mee.
De textured plate gebruik ik eigenlijk voor PETG, PLA en TPU.
Ik heb nu zelf een smooth plate om ASA te printen. Ik gebruik als ik ASA print en soms PETG print een Magigoo lijmstift. Geen idee hoe goed diegene van Bambu zelf zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door thespeed op 21-10-2025 12:06 ]

• alienfruit

alienfruit

thespeed schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:51:
Heb je uiteindelijk nu de P1S weer retour kunnen sturen naar Bambu Lab?
Of heb je hem gehouden of verkocht?
Inmiddels P2S Combo gekocht en bezig met onderhandelen om de P1S retour te sturen. Ze willen liever dat ik hem niet terug stuur. Maar als ik hem zelf probeer te verkopen krijg er minder voor terug volgens mij. Ze staan voor 300euro (zonder AMS) tot 630euro (met AMS) op de lokale variant van Marktplaats. Ik heb zelf de P1S met AMS 2 Pro. Zit te twijfelen om hem niet retour te sturen en vervolgens de P1S zonder AMS 2 Pro te verpatsen en aan de P2S te koppelen en de gift card te accepteren. Ik heb zelf voor de set omgerekend 650euro betaald.

• Zilverdael80
  • Laatst online: 06:41
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
Zit er ergens een bug in Bambu Studio of doe ik iets enorm verkeerd.
Ik heb een test part om supports te testen, dit omdat ik op de H2S op het werk de eerste laag na de supports gewoon niet mooi vind.
Ik ben er inmiddels achter dat Bambu dit ziet als 'brug' laag, dus met die instellingen heb ik ook lopen klieren.
Maar wat ik ook probeer, de 'infill' sluit gewoon niet aan op de 'wall'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2_LZv4SifD6U7eYnlGrrquTxWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTOlQIpR7GbagppJBzMgtG3y.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder werd geopperd dat het te maken had met onder extrusie, maar dat lijkt me sterk als ik naar de bovenkan van het onderdeel kijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSS-uvcz6Zx3H3raHUr0KjnVOE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdOm3B3aKH8gKV579BKtffYj.jpg?f=fotoalbum_large

(zelfde onderdeel op de 2 foto's)
Voor dit voorbeeld heb ik 'normal' supports aangezet, 'thick bridges' (anders wordt het nog veel erger) en manueel de flowrate in de filament instellingen op 1.1 gezet. (was 0.96)

Welke instelling zorgt er voor dat de invul daadwerkelijk tot aan de muur grenst en mijn part dus netjes en stevig wordt?

• rinkel
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:37:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
Zit er ergens een bug in Bambu Studio of doe ik iets enorm verkeerd.
Ik heb een test part om supports te testen, dit omdat ik op de H2S op het werk de eerste laag na de supports gewoon niet mooi vind.
Ik ben er inmiddels achter dat Bambu dit ziet als 'brug' laag, dus met die instellingen heb ik ook lopen klieren.
Maar wat ik ook probeer, de 'infill' sluit gewoon niet aan op de 'wall'
[Afbeelding]
Eerder werd geopperd dat het te maken had met onder extrusie, maar dat lijkt me sterk als ik naar de bovenkan van het onderdeel kijk
[Afbeelding]

(zelfde onderdeel op de 2 foto's)
Voor dit voorbeeld heb ik 'normal' supports aangezet, 'thick bridges' (anders wordt het nog veel erger) en manueel de flowrate in de filament instellingen op 1.1 gezet. (was 0.96)

Welke instelling zorgt er voor dat de invul daadwerkelijk tot aan de muur grenst en mijn part dus netjes en stevig wordt?
Je kunt dit eigenlijk alleen mooi krijgen als je met support materiaal werkt.
Dan kun je de "Top Z distance" op 0 zetten en krijg je een stak resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 21-10-2025 14:21 ]

rinkel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Ja, maar dat "support materiaal" hoeft niet perse speciaal spul te zijn. Indien je beschikt over een multi-nozzle, kan je bijv. PETG gebruiken als support voor PLA (en andersom)... Ter extra info :D

• rinkel
MC Taz Man schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Ja, maar dat "support materiaal" hoeft niet perse speciaal spul te zijn. Indien je beschikt over een multi-nozzle, kan je bijv. PETG gebruiken als support voor PLA (en andersom)... Ter extra info :D
Dat klopt, ik gebruik ook die combinatie (wel eens). Op zich kan het wel in een single nozzle, maar dan moet je echt goed purgen en dat kost veel filament, nog meer dan de interface zelf. Het risico op besmetting bestaat dan natuurlijk nog wel.

Maar als je die Top Z wat afstand laat houden wordt er een brugje gemaakt.

• Zilverdael80
rinkel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
De pest aan zo’n interface layer is dat de sterkte van de rest van de print gewoon weg is.
Breekt perfect af op de interface laag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaQig2665bkcc87YG8uRgKB4Z-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19w1ZQf1q0kh8F7vRo3zwioN.jpg?f=fotoalbum_large

• rinkel
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

De pest aan zo’n interface layer is dat de sterkte van de rest van de print gewoon weg is.
Breekt perfect af op de interface laag.
[Afbeelding]
Goed punt, ik zou dan in het ontwerp een fillet op die hoek zetten. Normaal gesproken versterkt dat een hoek flink. Geen idee of dit ook werkt bij een supported deel. Zal ik straks eens testen.

• Zilverdael80
rinkel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Goed punt, ik zou dan in het ontwerp een fillet op die hoek zetten. Normaal gesproken versterkt dat een hoek flink. Geen idee of dit ook werkt bij een supported deel. Zal ik straks eens testen.
Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar gezien dit part tot op de tiende millimeter moet passen is dat geen optie.
Ik snap gewoon niet zo goed dat Bambu dit ziet als een brug en dus met totaal andere settings print (en daardoor het part compleet ruïneert)

• rhoolwerf
Ik heb sinds een week o.i.d. (ik vermoed sinds laatste update van Bambu Studio) dat mijn printer niet meer automatisch gevonden wordt.

Voorheen als ik Studio opende, moest ik 5-10 seconden wachten voor ik printer/filament sync kon doen, daarvoor was er niets verbonden. Sinds een korte tijd moet ik echt naar het Device-tabblad gaan en eventjes wachten voordat de software doorheeft dat de printer online daadwerkelijk online is.

Heeft iemand anders dit ook, of heb ik gewoon waanbeelden? :)
rhoolwerf schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:58:
Ik heb sinds een week o.i.d. (ik vermoed sinds laatste update van Bambu Studio) dat mijn printer niet meer automatisch gevonden wordt.
Heb ik ook idd. Ik moet echt naar de device tab en dan ziet ie pas welk filament er geladen is. Hopelijk komt er snel een fix.

• rhoolwerf
mphilipp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Heb ik ook idd. Ik moet echt naar de device tab en dan ziet ie pas welk filament er geladen is. Hopelijk komt er snel een fix.
Mooi dan ben ik dus niet gek geworden.

Grappig genoeg staat de source van Studio gewoon op github en heeft iemand dit issue gemeld: https://github.com/bambulab/BambuStudio/issues/8492

• Ferret
mphilipp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:25:
[...]

Hier exact hetzelfde inderdaad!
Pagina: 1 ... 117 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.