• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-01 20:10
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar gezien dit part tot op de tiende millimeter moet passen is dat geen optie.
Ik snap gewoon niet zo goed dat Bambu dit ziet als een brug en dus met totaal andere settings print (en daardoor het part compleet ruïneert)
Pak eens een andere slicer anders, wellicht dat die het beter doen? Je onderdeel moet natuurlijk ook wel voor additieve productie geschikt zijn of geschikt gemaakt worden. Je kan niet zomaar onderdelen in een slicer smijten en dat het dan wel werkt ;)

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-01 13:52

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:37:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
No promises, maar zou je de .3mf eens willen delen? Ik hou wel van een uitdaging. En twee (of meer) zien meer dan 1.

Coding in the cold; <brrrrr />

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:12
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:37:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
Zit er ergens een bug in Bambu Studio of doe ik iets enorm verkeerd.
Ik heb een test part om supports te testen, dit omdat ik op de H2S op het werk de eerste laag na de supports gewoon niet mooi vind.
Ik ben er inmiddels achter dat Bambu dit ziet als 'brug' laag, dus met die instellingen heb ik ook lopen klieren.
Maar wat ik ook probeer, de 'infill' sluit gewoon niet aan op de 'wall'
[Afbeelding]

Eerder werd geopperd dat het te maken had met onder extrusie, maar dat lijkt me sterk als ik naar de bovenkan van het onderdeel kijk
[Afbeelding]

(zelfde onderdeel op de 2 foto's)
Voor dit voorbeeld heb ik 'normal' supports aangezet, 'thick bridges' (anders wordt het nog veel erger) en manueel de flowrate in de filament instellingen op 1.1 gezet. (was 0.96)

Welke instelling zorgt er voor dat de invul daadwerkelijk tot aan de muur grenst en mijn part dus netjes en stevig wordt?
Een paar dingen die mij zo opvallen:

Je bridges zijn nagenoeg perfect rond uit de nozzle gekomen en zitten helemaal nergens aan vast behalve hun eigen loop. Ze ziten ook niet vast aan de inner wall bovenaan. Effectief zijn die bridges dus volledig in de lucht geprint zonder houvast en dus zal het filament maximaal krimpen. Ook mist er links op de foto een stuk inner wall. Onduidelijk of dit is losgekomen bij support verwijderen of uberhaupt nooit daar terecht is gekomen. Dit verklaard mogelijk waarom je bridges onderaan de foto al vanaf de start een knik vertonen. Daar al fout gegaan en word met elke loop herhaald. Verder tonen de supportlittekens aan dat onderaan de supports een beetje vast zaten en bovenaan nagenoeg geen contact wat mijn vermoeden verder versterkt dat de begin van je bridgeloop (onderaan) al nergens aan vast kan hechten en direct vervormd en inzakt. Dit had vast moeten zitten aan de inner wall die daar ontbreekt. Tevens vermoed ik dat dit ABS filament is, al vermeld je daar niets over.

Die bridges horen in iedergeval naadloos op zichzelf aan te sluiten. En misschien zie ik het fout, en haal ik begin en eindpunt compleet door de war maar dit is wat mij als eerst opviel. Een screenshot uit je slicer van wat de bedoeling is zou ook al kunnen helpen.

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:56
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Een paar dingen die mij zo opvallen:

Je bridges zijn nagenoeg perfect rond uit de nozzle gekomen en zitten helemaal nergens aan vast behalve hun eigen loop. Ze ziten ook niet vast aan de inner wall bovenaan. Effectief zijn die bridges dus volledig in de lucht geprint zonder houvast en dus zal het filament maximaal krimpen. Ook mist er links op de foto een stuk inner wall. Onduidelijk of dit is losgekomen bij support verwijderen of uberhaupt nooit daar terecht is gekomen. Dit verklaard mogelijk waarom je bridges onderaan de foto al vanaf de start een knik vertonen. Daar al fout gegaan en word met elke loop herhaald. Verder tonen de supportlittekens aan dat onderaan de supports een beetje vast zaten en bovenaan nagenoeg geen contact wat mijn vermoeden verder versterkt dat de begin van je bridgeloop (onderaan) al nergens aan vast kan hechten en direct vervormd en inzakt. Dit had vast moeten zitten aan de inner wall die daar ontbreekt. Tevens vermoed ik dat dit ABS filament is, al vermeld je daar niets over.

Die bridges horen in iedergeval naadloos op zichzelf aan te sluiten. En misschien zie ik het fout, en haal ik begin en eindpunt compleet door de war maar dit is wat mij als eerst opviel. Een screenshot uit je slicer van wat de bedoeling is zou ook al kunnen helpen.
Nou en dat is nou precies het probleem.
De infill komt helemaal niet tot aan de wall.
In de slicer staat het prima op de kaart.
In de werkelijkheid mist er gewoon 0,5mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ74am337YmAr5MoggxQA9mBwJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7spT2o8nVawCZqhEQEGQCS81.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2_LZv4SifD6U7eYnlGrrquTxWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTOlQIpR7GbagppJBzMgtG3y.jpg?f=fotoalbum_large

Dat stuk wat links lijkt te missen heb ik niet aan de supports gezien. Als ik de foto verder bekijk lijkt het ook niet direct op een breuk of iets.

• Zilverdael80
Zsub schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Pak eens een andere slicer anders, wellicht dat die het beter doen? Je onderdeel moet natuurlijk ook wel voor additieve productie geschikt zijn of geschikt gemaakt worden. Je kan niet zomaar onderdelen in een slicer smijten en dat het dan wel werkt ;)
100% mee eens, maar wat ik nu print is een simpel test blokje van nog geen 15 minuten om dit probleem op een veel groter object te tackelen. Op het kleine blokje wordt het probleem 1 op 1 over genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFdbNQYRHgVJrH-2CAS8Mynm13Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S6RGNJQTjFWoPRMDtmncWCsE.png?f=user_large

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Nou en dat is nou precies het probleem.
De infill komt helemaal niet tot aan de wall.
In de slicer staat het prima op de kaart.
In de werkelijkheid mist er gewoon 0,5mm
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat stuk wat links lijkt te missen heb ik niet aan de supports gezien. Als ik de foto verder bekijk lijkt het ook niet direct op een breuk of iets.
Kan een freak accident geweest zijn natuurlijk. Probeer je volgende poging er eens twee tegelijk te printen, zoveel materiaal is het niet en heb je wat meer info om je probleem te localizeren. En twee tegelijk kan een hoop variabelen opleveren zonder verdere slicer settings te hoeven aanpassen.

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Kan een freak accident geweest zijn natuurlijk. Probeer je volgende poging er eens twee tegelijk te printen, zoveel materiaal is het niet en heb je wat meer info om je probleem te localizeren. En twee tegelijk kan een hoop variabelen opleveren zonder verdere slicer settings te hoeven aanpassen.
Het daadwerkelijke part heeft 2 van deze punten en er passen er 2 op de buildplate. 4 per print dus.
Ook het kleine blokje heb ik meerdere op 1 buildplate gezet, telkens in een net andere hoek om te kijken hoe of wat. Allemaal met exact dezelfde uitkomst.

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Het daadwerkelijke part heeft 2 van deze punten en er passen er 2 op de buildplate. 4 per print dus.
Ook het kleine blokje heb ik meerdere op 1 buildplate gezet, telkens in een net andere hoek om te kijken hoe of wat. Allemaal met exact dezelfde uitkomst.
En hebben al die kleine blokjes dan allemaal hetzelfde euvel dat de innerwall voor de helft ontbreekt daar links?

Jij legt denk ik je focus iets teveel op het niet aansluiten van de bridge bovenaan (de overkant). Ik denk dat je de oorzaak van die extreme krimp niet moet zoeken in overlap settings of flow, maar juist moet focussen op een correct begin van de eerste bridge en dus moet zorgen dat de inner wall daar dus ook echt terecht komt. Al dat materiaal dat nu wegzakt en krimpt in die knik, dat had kunnen helpen om de overkant te bereiken.

[ Voor 30% gewijzigd door JorneB op 22-10-2025 13:29 ]

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Vaak kan je supports ook voorkomen door het object anders te oriënteren op de buildplate.
En dan bedoel ik niet op een andere kant leggen maar het object kantelen onder een hoek van bijvoorbeeld 45°. En met die hoek moet je dan een beetje spelen om het gewenste resultaat te bereiken.

Omdat het object dan met een klein oppervlak op de plaat komt heb je dan wel weer een raft/brim nodig om het te ondersteunen, wat misschien weer zijn eigen probleem geeft.

Hoe ziet het object er uit wat je uiteindelijk wil printen? Wat zijn de kritische vlakken?

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

En hebben al die kleine blokjes dan allemaal hetzelfde euvel dat de innerwall voor de helft ontbreekt daar links?
Deze net geprint. Alles default. Normal support aan
Bambu PETG HF (inmiddels andere rol als vorige prints)
Flowrate ingesteld op 1.0
standaard 0.4mm nozzle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3z9ZmRBd4bKnI8eKXZwwQBKjok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyZvHtoNA5mFXUpDa8oiuYMt.jpg?f=fotoalbum_large
IMO om te janken die kwaliteit

Maar de top laag komt er goed uit, dus is het geen under extrusion lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgMrHjP2f_GO4IpWOOl_6VP4I98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQbqdEipxcWmukCSWBcjQSvw.jpg?f=fotoalbum_large

[edit]
Voor shiz and giggles ook in PLA geprobeerd, zelfde soort kwaliteit: onacceptabel

[ Voor 3% gewijzigd door Zilverdael80 op 22-10-2025 14:18 ]

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Deze net geprint. Alles default. Normal support aan
Bambu PETG HF (inmiddels andere rol als vorige prints)
Flowrate ingesteld op 1.0
standaard 0.4mm nozzle
[Afbeelding]
IMO om te janken die kwaliteit

Maar de top laag komt er goed uit, dus is het geen under extrusion lijkt me.
[Afbeelding]
Kriebels! Nogal onregelmatige extrusie van je bridges ook. Nu heb ik nul ervaring met High Flow maar dit lijkt me niet de bedoeling. Bridges zijn 'Thicc" en vergen dus een constante hoge output, bij jou lijkt die onderbroken. Partial clog? Rol filament wel gedroogd van tevoren? Het is in ieder geval een nieuwe variable die foutopsporing nog moeilijker maakt.

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Kriebels! Nogal onregelmatige extrusie van je bridges ook. Nu heb ik nul ervaring met High Flow maar dit lijkt me niet de bedoeling. Bridges zijn 'Thicc" en vergen dus een constante hoge output, bij jou lijkt die onderbroken. Partial clog? Rol filament wel gedroogd van tevoren? Het is in ieder geval een nieuwe variable die foutopsporing nog moeilijker maakt.
Alle rollen worden minimaal 12 uur gedroogd in de AMS2 (meeste zelfs meerdere keren)
inmiddels 3 verschillende nozzles 0.4 standaard geprobeerd. dus partial clog lijkt me niet ?
materiaal is ook niet het probleem, zowel met PETG als PLA deze kwaliteit. (toevallig wel beide grijs)
Het is geen high flow nozzle, het filament is high flow (want geen normale PETG te koop bij Bambu) heb geen ervaring met high flow nozzle. in de machine staat ook de gewone nozzle ingesteld.

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:54
Ferret schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 05:20:
[...]

Hier exact hetzelfde inderdaad!
Ja helaas ook hier

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Alle rollen worden minimaal 12 uur gedroogd in de AMS2 (meeste zelfs meerdere keren)
inmiddels 3 verschillende nozzles 0.4 standaard geprobeerd. dus partial clog lijkt me niet ?
materiaal is ook niet het probleem, zowel met PETG als PLA deze kwaliteit. (toevallig wel beide grijs)
Het is geen high flow nozzle, het filament is high flow (want geen normale PETG te koop bij Bambu) heb geen ervaring met high flow nozzle. in de machine staat ook de gewone nozzle ingesteld.
Als je HF filament wil printen met een 'gewone' hardened steel nozzle zul je de nozzle temperatuur moeten verhogen, tien tot twintig graden. Dat al geprobeerd?

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Als je HF filament wil printen met een 'gewone' hardened steel nozzle zul je de nozzle temperatuur moeten verhogen, tien tot twintig graden. Dat al geprobeerd?
Was in de verwachting dat Bambu studio zelf de goede instelling zou gebruiken voor de combinatie filament en nozzle ... Maar goed, er draait nu een test print die in plaats van 245 graden op 260 graden print.. Bedankt voor de tip, to be continued.

(inmiddels flow rate aangepast, 0.96 (default) naar 1.05 en zelf 1.25, hoewel de iets meer dichtheid in de bridging komt sluit deze nog altijd niet aan op de walls, maar de bovenkant wordt wel steeds lelijker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22_hu_fAMKWNWlf6siaJvol_F1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Th5aGLeGhwF2qkCYRDBIjls.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Helaas. De slechtste tot nu toe

[ Voor 21% gewijzigd door Zilverdael80 op 22-10-2025 15:34 ]

• Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:17
@Zilverdael80 Ik zag je probleem een paar keer voorbij komen en ik vroeg mezelf af of ik dat ook heb, na wat proberen (zelf het blokje na gemaakt), is de laatste naar mijn idee best wel goed gelukt.

Ik heb een P1S smooth plate met een 0,4 hardend steel nozzel, PETG HF standaard settings van BS alleen met de laatste heb ik onder de tab support de Top Z distance aangepast naar 0.05 ipv 0.2. Support is wel iets lastiger te verwijderen, er zal vast wel een sweet spot zijn.

Hopelijk lost dit je probleem op, zo niet dan denk ik nog graag met je mee.

PS: kijk niet naar de gaten in de andere twee blokjes, die heb ik er zelf ingemaakt zodat ik wist welke welke was. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeloXU2mp1fSglYoT3itsym-5ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwjmVPF1Nc7uQmcYszux8REn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRLWWKhw4qnldH11HAjfLMUNDCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20BoLFOKYyRiq8fXawDGSLd6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vidoq op 22-10-2025 15:56 ]

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 13:35
Ik krijg vergelijkbaar resultaat met X1C en Sunlu high-speed PET-G Teruggegaan naar normale PET-G, kreeg het met HF niet goed werkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Autoreply op 22-10-2025 16:12 ]

• Zilverdael80
Vidoq schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:54:
@Zilverdael80 Ik zag je probleem een paar keer voorbij komen en ik vroeg mezelf af of ik dat ook heb, na wat proberen (zelf het blokje na gemaakt), is de laatste naar mijn idee best wel goed gelukt.

Ik heb een P1S smooth plate met een 0,4 hardend steel nozzel, PETG HF standaard settings van BS alleen met de laatste heb ik onder de tab support de Top Z distance aangepast naar 0.05 ipv 0.2. Support is wel iets lastiger te verwijderen, er zal vast wel een sweet spot zijn.

Bedankt! Morgen even meer onderzoek doen. Ziet er veelbelovend uit.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na bijna 5 jaar tijd met mijn Ender 3 werd het tijd voor een upgrade.
De Ender 3 kreeg toch meer kuren en de build plate werd steeds "kleiner"

Vanmiddag is de vervanger binnengekomen een P2S Combo.
Wat een wereld van verschil zeg, er is veel gebeurd in 5 jaar tijd.

Snel uitgepakt en de setup doorlopen, eerst nog op de keukentafel en later op mijn werkkamer.
Nadat ik de Ender 3 had verwijderd, en alle stof en meuk had schoongemaakt, kon hij neergezet worden.

Qua geluid weet ik niet welke luider is, het is anders in ieder geval.
Een ding wat wel duidelijk verschillend, zijn de bewegingen.
Die P2S die schud heen en weer zeg bij tijd en wijle.

Nu nog even wennen aan Bambu Studio, hoewel een fork van PrusaSlicer die ik voorheen gebruikte is het toch net anders.

Heeft iemand nog een suggestie voor een goede poop chute?
Zoek iets zodat de poop naar onder kan vallen in een prullenbak of plastic zak.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53

timovd

Voorsprong door techniek

Zsub schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Die gouden textured PEI sheets zijn de bom. Zowel voor PLA als ABS. ABS geeft giftige gassen, hou daar rekening mee. Koop meteen een stapel filament erbij, Bambu is niet duur als je die pakken van 10 rollen koopt. En de AMS is geniaal, ik print veel makkelijker dingen met verschillende kleuren omdat je niet met filament hoeft te hannesen (en ik dus niet denk meh, $kleur zit er al in, dan maar die).

Heel veel plezier :D
Dank, ook aan @thespeed. Inmiddels de P2S combo besteld met wat PLA basic kleuren en zwarte ABS, inclusief dubbelzijdige plaat. Ik moet echt nog een hoop inlezen, maar met PLA kan ik eerst e.e.a. gaan prutsen.
Nu las ik dat je PETG een uitstekende combi is als support materiaal voor PLA, ondanks de andere temperaturen. Echter in Bambu Studio krijg je dan een melding "...may cause nozzle clogging...". Edit: dit ging om ABS in plaats van PLA. De PEI plate is wel geschikt voor zowel PLA, ABS en PETG. Wat zijn de risico's?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36
timovd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Nu las ik dat je PETG een uitstekende combi is als support materiaal voor PLA, ondanks de andere temperaturen. Echter in Bambu Studio krijg je dan een melding "...may cause nozzle clogging...". De PEI plate is wel geschikt voor zowel PLA, ABS en PETG. Wat zijn de risico's?
Daar ben ik ook benieuwd naar, wat zijn de risico's? Werkt 't echt zo goed?
En welk soort PETG? de HF variant? Kan Translucent ook? (Die heb ik namelijk gewoon liggen)

• Zilverdael80
Vidoq schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Helaas loste dat het probleem niet op. de bruglaag bleef aan de supportlaag plakken en het werd een grote puinbak.

Vandaag echter, tijdens mijn pauze heeft de YouTube god mijn gebeden aangehoord en kwam ik deze video tegen. en het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2tz8GZ-ctDBkLa0bW2gxUnux2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfDf8AQ30Gg16Ufgc9XRwQgi.jpg?f=fotoalbum_large
(Links oude blokje van gister, rechts nieuwe bloke na volgen youtube filmpje)
TLDW;
Quality - Bridge flow 1.5
Speed - Bridge 10
DONE

That's it, verder niets aanpassen en dit resultaat kwam er uit. 100% perfect? nee, maar voor mijn toepassing nu gewoon meer dan goed genoeg

• Zilverdael80
rhoolwerf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
En welk soort PETG? de HF variant? Kan Translucent ook? (Die heb ik namelijk gewoon liggen)
IMO waar het om gaat: PLA plakt niet aan PETG en andersom.
Print je PETG met supports, interface layer PLA en vice versa werkt, met een grote kanttekening:
purge VEEL je nozzle mag een sprankje ander materiaal meer bevatten
Je part moet relatief groot zijn, want de geprinte laag waar deze interface layer zit is héél zwak. (zie enkele posts hierboven waar ik zelf met interface layers heb gewerkt om een support probleem op te lossen)
[...]

Het "risico" is besmetting. PETG & PLA spelen niet lief samen, vandaar dat het een goede support combi is. Echter moet je voor goede layer-hechting je nozzle helemaal schoon purgen. Iets wat heel veel filament kost, als je maar 1 nozzle hebt.

H2D en H2C hebben hier, uiteraard, geen last van.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

MC Taz Man schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Het "risico" is besmetting. PETG & PLA spelen niet lief samen, vandaar dat het een goede support combi is. Echter moet je voor goede layer-hechting je nozzle helemaal schoon purgen. Iets wat heel veel filament kost, als je maar 1 nozzle hebt.

H2D en H2C hebben hier, uiteraard, geen last van.
Ik ben even verder gaan spelen in Bamu Studio en met die combinatie wordt er een tower gecreëerd en gaat de printtijd flink wat uren omhoog (bijna een verdrievoudiging). De reden voor zo'n grote toren is mij nu duidelijk.
Dat is het mij niet waard, maar wellicht staat er nog iets niet goed in de instellingen. Er worden slechts een paar boompjes geplant ter support.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Ik dacht ik koop met black Friday een P2S pf H2S bundle maar daar zit zo te zien precies geen korting op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMSIENjZo9X13ZeFEVJDV2YYFKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kazfrKO7wkHGQ0jz6LMRllh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTPk_qiA4AW99lkKJdoBBHpVI5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nde1QL8Rebu6dVt2jt6L6O1X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SSMKCbrfQ_ZMwveRdswlxkRgHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxEsd9JAgeateMBvyyQemhQf.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

MC Taz Man schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Het "risico" is besmetting. PETG & PLA spelen niet lief samen, vandaar dat het een goede support combi is. ...
Maar waarom zeurt Bambu Studio dan dat PETG een "non-soluble support material" is, als het toch niet aan PLA kleeft?

timovd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Maar waarom zeurt Bambu Studio dan dat PETG een "non-soluble support material" is, als het toch niet aan PLA kleeft?
Omdat die tekst betekent dat PETG niet in water oplost... Wat klopt :P
timovd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Ik ben even verder gaan spelen in Bamu Studio en met die combinatie wordt er een tower gecreëerd en gaat de printtijd flink wat uren omhoog (bijna een verdrievoudiging). De reden voor zo'n grote toren is mij nu duidelijk.
Dat is het mij niet waard, maar wellicht staat er nog iets niet goed in de instellingen. Er worden slechts een paar boompjes geplant ter support.
Je kan de prime-toren uitzetten, als je de purge maar hoog genoeg hebt staan. Geen idee wat een goede waarde is. Je moet dan in BS de support-interface material wijzigen naar je PETG rol.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zo zo, dat is dikke korting op de H2S :+
Nu de A1 in de korting is ga ik deze aanschaffen, ik merk dat de A1 mini vaak net te klein is. Dit is een mooie upgrade aangezien ik de AMS lite en diverse printheads heb vind ik het zonde om nu een H2S te kopen - volgend jaar wanneer die in de aanbieding is.

39

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36
Ik zie mooie AMS 2 Pro én AMS HT aanbiedingen, stiekum hoopte ik daar al op :)
Kan ik eindelijk weer eens PVA proberen, en drogen (ene AMS) en printen (andere AMS) tegelijk (althans, als 't goed is)

En natuurlijk braaf opgegeven voor de H2C give-away, je weet maar nooit!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:06
Ik zie dat de prijs voor de P1S combo hetzelfde is als na de aankondiging van de P2S. Ik had gehoopt op een toch nog iets mooiere aanbieding. Maar goed, wie weet win ik een H2C >:)

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:11
Jammer dat je de AMS Lite niet kan combineren met AMS 2 Pro. Misschien toch maar een upgrade overwegen. Zover ik weet zijn er nog geen reviews over de Vortek optie die op de H2S komt?

Q: Can the A1 series connect AMS lite and AMS/AMS 2 Pro/AMS HT simultaneously?
Via the AMS hub, the A1 supports any combination of AMS, AMS 2 Pro, and AMS HT units, but does not support mixed use of AMS lite with AMS, AMS 2 Pro, or AMS HT.

Q: Will mixed connection of AMS lite with AMS/AMS 2 Pro/AMS HT be supported in the future?
There are currently no plans to support this.
rhoolwerf schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:20:
Ik zie mooie AMS 2 Pro én AMS HT aanbiedingen, stiekum hoopte ik daar al op :)
Kan ik eindelijk weer eens PVA proberen, en drogen (ene AMS) en printen (andere AMS) tegelijk (althans, als 't goed is)

En natuurlijk braaf opgegeven voor de H2C give-away, je weet maar nooit!
Volgens mij (sws met de niet-H2 series) kan dat alleen als je een externe voeding hebt, FYI :D

Oh & give-away? Linkje? O-)

Never mind, gevonden *O* : https://eu.store.bambulab.com/pages/black-friday-sale

Aangezien ik niets ga kopen, hier een code voor de geïnteresseerden: EAIN9B7NPM28. Ik ga uit van eenmalig gebruik, dus eerst komt, eerst maalt.

[ Voor 21% gewijzigd door MC Taz Man op 23-10-2025 17:08 ]

• JorneB
Echt bizar laag die prijs van 180 voor een A1 Mini. Als je bedenkt hoeveel functionaliteit je al krijgt voor dat bedrag. En het print ook nog eens goed.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 16:10
[...]

Er is een instelling (in het verleden gebruikte maar weet niet 123 waar het zit) dat je de support in het zelfde materiaal print alleen de laatste laag in het tweede materiaal.

Gevonden, had het opgeslagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJPNh9JNaXYwYcWyS9DPiNFYZjw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IR7U2ZP5bKYEVOjwRHOWCzgy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbZRRfaiqQDm4raPgouWSV5WFSg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eGODD5jPPSOtf26YAXhpAOlg.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door bing69 op 23-10-2025 17:51 ]

Bing

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
JorneB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:33:
Echt bizar laag die prijs van 180 voor een A1 Mini. Als je bedenkt hoeveel functionaliteit je al krijgt voor dat bedrag. En het print ook nog eens goed.
Ja tof he. Ideaal ding om vrienden/familie aan te raden, fantastisch instappertje.
Grappig om de H2C al in een contest te zien, ding komt pas eind vh jaar uit toch ? :9

[ Voor 11% gewijzigd door PepieNL op 23-10-2025 18:10 ]

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22
PepieNL schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Ja tof he. Ideaal ding om vrienden/familie aan te raden, fantastisch instappertje.
Grappig om de H2C al in een contest te zien, ding komt pas eind vh jaar uit toch ? :9
Sterker, het is mijn favoriet (PLA) als het printvolume het toelaat. Superstil en print net zo goed als de P1S die er naast staat.

• JorneB
Voor dat bedrag zou je er haast eentje voor vast op de koffietafel monteren om custom onderzetters voor je gasten te printen.
PepieNL schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

"Q4" zei BL... Da's dus Okt, Nov, of Dec... Maw; kan morgen zijn, kan ook 31-12 worden...

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

bing69 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Er is een instelling (in het verleden gebruikte maar weet niet 123 waar het zit) dat je de support in het zelfde materiaal print alleen de laatste laag in het tweede materiaal.

Gevonden, had het opgeslagen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat scheelt aardig wat in de printtijd met deze instelling, maar de toren is (nog steeds) bijna 20% van het totale gewicht. Moet er zoveel weggegooid worden na een wissel van filament?

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:39
bszz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Sterker, het is mijn favoriet (PLA) als het printvolume het toelaat. Superstil en print net zo goed als de P1S die er naast staat.
Ben er ook blij mee, maar dat stil…..
De ventilator is toch redelijk irritant aanwezig.
Klein en hoge toeren, niet prettig.
De P1S maakt inderdaad in zijn geheel meer lawaai, en toch irriteer ik mij soms meer aan de ventilator van de A1 mini.
Net als te dunnen laptops met slechte koeling ☺️

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ice-T106 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:36:
Ik dacht ik koop met black Friday een P2S pf H2S bundle maar daar zit zo te zien precies geen korting op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij launch van de P2S was er een statement dat de prijs niet lager zou zijn gedurende BlackFriday, dus dat is niet heel verrassend.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22
TheInsider schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Ben er ook blij mee, maar dat stil…..
De ventilator is toch redelijk irritant aanwezig.
Klein en hoge toeren, niet prettig.
De P1S maakt inderdaad in zijn geheel meer lawaai, en toch irriteer ik mij soms meer aan de ventilator van de A1 mini.
Net als te dunnen laptops met slechte koeling ☺️
Dan denk ik dat jij een andere fan hebt dan ik. Die van mij is echt muisstil vergeleken met de P1S.

• stomley
  • Laatst online: 16-01 07:58
GoldenSample schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

Bij launch van de P2S was er een statement dat de prijs niet lager zou zijn gedurende BlackFriday, dus dat is niet heel verrassend.
Ook niet heel gek lijkt mij gezien de release datum

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
stomley schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Ook niet heel gek lijkt mij gezien de release datum
P2S zal wel met de "anniversary sale" in het lijstje staan :)

• ice-T106
GoldenSample schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

Oh dat had ik gemist. Gelukkig is die verder wel scherp geprijsd. Nu nog even kiezen tussen P2S en H2S

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008

Oxigeon

En zo is dat!

Sinds vandaag ook in het bezit van een 3d printer. Via Marktplaats een Bambu Lab A1 (zonder ams)gekocht (nieuw in doos) voor 200euro. Hier kan ik mezelf geen buil aan vallen.

Bij thuiskomst natuurlijk de machine in elkaar sleutelen en proberen om een eerste afdruk te maken. Samen met de handleiding aan de gang en natuurlijk meteen het "Benchy" maken.

Zo gezegd zo gedaan. Kalibreren, en dan de volgende stap. Eindelijk het printen zelf. Huh hij heeft regel 1 klaar maar ik zie nog geen PLA. Hmm, misschien komt die dan wel bij laag 2. Ook daar geen PLA te zien. Dus de afdruk maar geannuleerd.

Terug naar het hoofdmenu op de machine zelf... og verrek. Ik moet de PLA ook inladen. Ik had hem enkel door het buisje naar beneden gedrukt. Maar die moet natuurlijk ingeladen worden.

Poging 2 dan maar. Het kalibreren begint weer en de Benchy komt langzaamaan te voorschijn. Ik ben toch wel trots op mijn eerste print. Echter blijven er redelijk wat "strings" aan de nozzle plakken waardoor ik onderstaande rafeltjes aan de Benchy heb. Is dit normaal en moet ik dit gewoon eraf veilen etc. Of heb ik ergens een instelling fout staan? Ik merk dat dat stringetje (geen idee hoe ik het ander moet noemen) indien het niet groot genoeg is blijft zitten/plakken aan de nozzle nadat hij afgesneden/afgestreken is.

Morgen dan maar eens wat anders gaan produceren. Wil de machine nog niet aanzetten als ik in bed lig. Wil toch nog een aantal dingetjes maken om te beginnen. Ik heb pas 1 rolletje fillament. Maar met de black friday sales kan ik beter dan bij bambu nog wat bijkopen. Heb na het voltooien van de benchy nog een coupon code gekregen voor 99% korting op een makers kit en 15euro van de prijs af als ik voor minimaal 60euro filamenten koop.

- slim a1 poop bucket
- scraper
- ben aannhet twijfelen om een gereedschapskist(Bambu Accessory box a1) te maken waar de sleuteltjes etc in kunnen en reserve onderdelen.
- A1 Front drawer. Merk ook nu dat als je met de neus op dat ding hangt voor hetzelfde geld het leveling bed tegen je neus tikt. Maak ik deze Drawer is de gereedschapskist weer niet nodig.

Hebben jullie nog andere tips wat ik als must have nog moet printen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPWLS4o9QTX78UOo8VtgbALNtOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrqQZJKqwAwoP7UT49o1nTkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmM7Dn8SBaDWRXRpd-9gpQo4skM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTru1GM5PV3lCsZngsIm0hvf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Oxigeon op 23-10-2025 23:40 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• stomley
ice-T106 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

Oh dat had ik gemist. Gelukkig is die verder wel scherp geprijsd. Nu nog even kiezen tussen P2S en H2S
Ik zit precies in het zelfde dubio.. Zal mijn 1e printer zijn en ben vooral de keuze aan het maken of het de extra kosten waard gaat zijn wat lastig te zeggen is als beginneling.

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 15:18

Taygeta

KTM 790 Adventure

stomley schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:29:
[...]

Ik zit precies in het zelfde dubio.. Zal mijn 1e printer zijn en ben vooral de keuze aan het maken of het de extra kosten waard gaat zijn wat lastig te zeggen is als beginneling.
Hier hetzelfde "probleem". Normaal gesproken betaal ik nu liever iets meer, dan later spijt. Maar het prijsverschil is wel aanzienlijk. Had korting op de H2S gehoopt tijdens BF.... ;(

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-01 21:17
ice-T106 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, mooie aanbieding op de AMS 2 Pro, die ga ik twee aanschaffen voor mijn A1. Wellicht wat overkill, maar ik denk nooit weggegooid geld. Als ik een andere printer wil kan ik die prima aansluiten op die units, maar dat is voor nu nodig niet nodig.

• JorneB
Een nieuwe Engineering Buidplate en Wolfraamcarbide nozzle, die gaan in de kar. Hopelijk maakt dat het printen van PC wat makkelijker. Ik wil nog een krukasje printen in PC maar tot op heden warpt dat als een malle.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 21:22
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:05:
Een nieuwe Engineering Buidplate en Wolfraamcarbide nozzle, die gaan in de kar. Hopelijk maakt dat het printen van PC wat makkelijker. Ik wil nog een krukasje printen in PC maar tot op heden warpt dat als een malle.
Gezien ja, maar nog niet beschikbaar helaas.
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:05:
Heb je een verwarmde kamer? Dat lijkt me essentiëler dan een andere nozzle

• JorneB
MC Taz Man schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Heb je een verwarmde kamer? Dat lijkt me essentiëler dan een andere nozzle
Neen, die heb ik niet. En met de build plate temp op 110, en voorverwarmen, kom ik niet hoger dan 57 graden in de printer. Vlakke prints zoals tandwielen gaat prima. Slanke prints zoals profielen langer dan 10 centimeter gaan warpen. Krukas is een verhaal apart.

Deze jongen houd de deur op een kier en staat er handmatig met een heteluchtpistool lucht van 400 graden in te blazen om de temp op te krikken naar ongeveer 80. Voor prints korter dan 45 minuten werkt dit enigzins. :*)
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Neen, die heb ik niet. En met de build plate temp op 110, en voorverwarmen, kom ik niet hoger dan 57 graden in de printer. Vlakke prints zoals tandwielen gaat prima. Slanke prints zoals profielen langer dan 10 centimeter gaan warpen. Krukas is een verhaal apart.

Deze jongen houd de deur op een kier en staat er handmatig met een heteluchtpistool lucht van 400 graden in te blazen om de temp op te krikken naar ongeveer 80. Voor prints korter dan 45 minuten werkt dit enigzins. :*)
Tijd voor een upgrade naar een H2x?

• JorneB
Zodra mijn A1 en X1C zichzelf terugverdiend hebben is dat zeker een overweging waard. Mijn huidige plan van aanpak is er een winnen :P

Kleine update betreft het rc autootje:

Een controller in stijl, ontstaan uit slechts 1 rol (1 kleur) Jayo Wood PLA 'Wood'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib9InbMhyWqGnmjyp1UQKHP1zc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV37u14gJ0VaepFhPeISQc2B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3mNnmcIrDVDb_pXOShn5f_rSy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcezwNOEzcdqGJj9EsDz05Zb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4xa13jIIXXCbsmdQzPe_hG2yGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lzzdvTuiGgLm19SFXlKbVwU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIa0HGolVIuix_d3HvFWfL8k2ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwJ6kZqJiKSnMKAC58ILQGlw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyrX7Ao2RmGbMlPXUBT5Q2UqNTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBSkCBEIb9i1gEE5TVPYthjH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0IvmYB9m719YCKitaZFZ50j7Js=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6rVDpNEpSk0pW8kEBaaN9a9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 90% gewijzigd door JorneB op 24-10-2025 13:53 ]

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
Oxigeon schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:39:
..en de Benchy komt langzaamaan te voorschijn. Ik ben toch wel trots op mijn eerste print. Echter blijven er redelijk wat "strings" aan de nozzle plakken waardoor ik onderstaande rafeltjes aan de Benchy heb. Is dit normaal en moet ik dit gewoon eraf veilen etc. Of heb ik ergens een instelling fout staan? Ik merk dat dat stringetje (geen idee hoe ik het ander moet noemen) indien het niet groot genoeg is blijft zitten/plakken aan de nozzle nadat hij afgesneden/afgestreken is.
Ah kijk, een nieuwe hobbyist meldt zich :)
Zooi aan de nozzle wordt er doorgaans met een start vd volgende print afgeveegd op de nozzle wiper, niet druk om maken.
Strings of engelenhaar aan je geprinte onderwerp is inherent aan FDM prints, je kan ze idd weghalen met een mesje, een veil of een aansteker (even snel langs met een vlam, niet te lang :+ ).
Filament drogen kan helpen met voorkomen hiervan.
Hier een (overdreven) voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-4Yt3-h__vyHYmshyRnkhc1_oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O37k8Y2BvkH81nkoaiRUlDn3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door PepieNL op 24-10-2025 13:06 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-01 20:10
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Ik heb half jaartje geleden met een X1C ff een opgevouwen handdoek bovenop gelegd, dat scheelde me toen zo'n 5-10 graden. Denk dat als je tegen de buitenkant ff wat schuim lijmt je wel hoger gaat komen ook zonder föhn.

• JorneB
Zsub schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb half jaartje geleden met een X1C ff een opgevouwen handdoek bovenop gelegd, dat scheelde me toen zo'n 5-10 graden. Denk dat als je tegen de buitenkant ff wat schuim lijmt je wel hoger gaat komen ook zonder föhn.
Bedankt voor de tip. Ik kan inderdaad eens proberen de ruimte tussen topglass en AMS op Riser op te vullen met isolatiedoek o.i.d. Ik ben in ieder geval op zoek naar een simpele tijdelijke plug en play oplossing zonder teveel verbouwing. Een houder voor het heteluchtpistool zou al snel genoeg zijn. Verder heb ik hier ook nog een keramisch hitte-element van 3x3cm dat ligt te verstoffen en misschien nog wel eens een plek in de printer weet te vinden.

Verder is de X1 Carbon ook duidelijk niet echt gebouwd voor die hogere kamertemperatuur. Boven de 75 graden zo ongeveer gaan de motoren/belts een beetje slippen. Juist bij het afkoelen na de print. Met als gevolg dat ze niet langer in balans aan elkaar lopen te trekken maar er microvibraties onstaan, met krijsende moerasheks herrie als gevolg. En schade, als je de machine niet uitzet.

[ Voor 19% gewijzigd door JorneB op 24-10-2025 14:18 ]

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-01 11:38
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik kan inderdaad eens proberen de ruimte tussen topglass en AMS op Riser op te vullen met isolatiedoek o.i.d. Ik ben in ieder geval op zoek naar een simpele tijdelijke plug en play oplossing zonder teveel verbouwing. Een houder voor het heteluchtpistool zou al snel genoeg zijn. Verder heb ik hier ook nog een keramisch hitte-element van 3x3cm dat ligt te verstoffen en misschien nog wel eens een plek in de printer weet te vinden.

Verder is de X1 Carbon ook duidelijk niet echt gebouwd voor die hogere kamertemperatuur. Boven de 75 graden zo ongeveer gaan de motoren/belts een beetje slippen. Juist bij het afkoelen na de print. Met als gevolg dat ze niet langer in balans aan elkaar lopen te trekken maar er microvibraties onstaan, met krijsende moerasheks herrie als gevolg. En schade, als je de machine niet uitzet.
Er zijn bepaalde ''Aliexpress'' oplossingen.
Hier ook weleens overgedacht maar ik vind de veiligheid nog wel een dingetje.
Wat gebeurd er als bijvoorbeeld de fan ermee stopt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007720081895.html

Ook zijn er nog wel wat andere projecten:
https://makerworld.com/nl...1c-p1p-p1s-chamber-heater

Maarja voor het meeste moet je wel wat klussen.

• JorneB
thespeed schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Er zijn bepaalde ''Aliexpress'' oplossingen.
Hier ook weleens overgedacht maar ik vind de veiligheid nog wel een dingetje.
Wat gebeurd er als bijvoorbeeld de fan ermee stopt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007720081895.html

Ook zijn er nog wel wat andere projecten:
https://makerworld.com/nl...1c-p1p-p1s-chamber-heater

Maarja voor het meeste moet je wel wat klussen.
Ik hou het ook liever bij een quick fix. En met een goedkoop heteluchtpistool van de Gamma (sub 50 Euro twee jaar garantie, per 10 graden instelbaar, blijft rechtopstaan dus met twee handjes werken, geen sponsor) heb je alle controle zelf in het handje. En het printen zelf is helemaal geen probleem. Het afkoelen tijdens en na het printen is het probleem. Vandaar ook mijn hoop dat die Engineering plate misschien net dat tikje meer houvast bied, in vergelijking met Textured PEI + liquid glue.

edit: Bedenk mij net dat licht opschuren van een Smooth PEI plate misschien ook nog een optie is.

[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 24-10-2025 15:11 ]

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

PepieNL schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ah kijk, een nieuwe hobbyist meldt zich :)
Zooi aan de nozzle wordt er doorgaans met een start vd volgende print afgeveegd op de nozzle wiper, niet druk om maken.
Strings of engelenhaar aan je geprinte onderwerp is inherent aan FDM prints, je kan ze idd weghalen met een mesje, een veil of een aansteker (even snel langs met een vlam, niet te lang :+ ).
Filament drogen kan helpen met voorkomen hiervan.
Hier een (overdreven) voorbeeld:
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord. Hier hebben we wat aan. Inmiddels draait de printer alweer een paar uurtjes.
Heb nog een schraper geprint om de fillament van de plaat te vegen en is nu bezig met het printen van de poop container. Op onderstaande foto is de aanzet ook goed te zien bij de schraper.

Edit: hebben jullie suggesties voor eventueel kleine mesjes/vijltjes? Nagelvijltjes? Of is dat te licht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6Rrv07CX3_uyzNImQi6Na7VEH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g3WYhMsoWgjLTNRumcblAcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AR0i4lfwkluh9ZxlXHpOo48-cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18WAJJX8mxbuV7nD0ULsZErX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Oxigeon op 24-10-2025 20:16 ]

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 22:41

DizzyWeb

Ondertiteld

Oxigeon schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Hier hebben we wat aan. Inmiddels draait de printer alweer een paar uurtjes.
Heb nog een schraper geprint om de fillament van de plaat te vegen en is nu bezig met het printen van de poop container. Op onderstaande foto is de aanzet ook goed te zien bij de schraper.

Edit: hebben jullie suggesties voor eventueel kleine mesjes/vijltjes? Nagelvijltjes? Of is dat te licht?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb zelf dit setje vijltjes meegeplukt bij Gamma poosje geleden, werkt prima.

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

DizzyWeb schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor het delen.

Na mij vorige post nog wat kleine dingen uit de printer laten rollen. De Kids wilde ook een speeltje. Dus de fidget uitgeprint. Daarna heb ik het mezelf lastig gemaakt en heb ik zelf een sleutelhanger gemaakt met de naam van de Kids. Het ontwerpen tot printen heeft denk ik een goed 1.5uur geduurd. Maar ze zagen er goed uit.

In bambu studio is alleen bij het slicen iets mis gegaan. Ik heb een kleurwissel toegepast (ik heb geen ams) op laag X. Daarna de print verzonden naar de printer.

Uiteraard was ik niet aan het opletten want eigenlijk ging ik er wel vanuit dat ik een melding zou krijgen als ik een andere kleur moest inbrengen. Na 2 of 3 lagen de machine op pauze gezet en maar handmatig de wissel toegepast.

Weet niet of ik dat goed heb gedaan.
- lijn geknipt
- temperatuur naar 170
- fillament terugtrekken dmv knopje omhoog
- nieuwe fillament aanbrengen
- knopje omlaag drukken tot juiste kleur eruit komt

Uiteindelijk eruit gekomen met onderstaand resultaat. Let niet op de kleuren. Rood en wit is het enigste wat ik heb op het moment. Even wachten op de november aanbieding van bambu.. ik geloof dat ik dan ook maar de ams aanschaf. Dat wisselen van kleur gaat volgens mij ergeren op den duur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-XHKY1oNABr1t8U1zHE9Aoz5zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYbGCS7qtuKzE38FHVZxGlL8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Oxigeon op 25-10-2025 01:16 ]

• Ferret
Ik heb een bordje gemaakt ter vervanging van de stickers die je af en toe krijgt via Dierenlot of de Dierenambulance. Gaat heel simpel met Makerlab en facedown geprint op de A1. Echt heel gaaf geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLhBHaqV-S-FoJ-YNem8EFd6eTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48jWMvsN7DeFYGGWYkCZhk9b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cicF1aOzh-eE0nRLl-LIW9c0PlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTyeJoHuZfm13NFZvk11sM8q.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat de printer ergens staat waar ik niet direct toezicht heb en ik zeer ontevreden ben over de camera in de A1 heb ik een Tapo C100 camera besteld. Ik heb op Makerworld al een houder gevonden voor deze camera die op de A1 past. Ik kan de print dan volgen via de Tapo app op op m'n PC via VLC. Komt helaas maandag pas binnen.

Daarbij ga ik m'n AMS aan de wand bevestigen. Ik heb zelf een soort Vesa mount gemaakt van RVS en daar een houder voor gevonden op Makerworld. Dit is de houder op de Vesa mount. Als-ie aan de wand zit maak ik ook nog wel even een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itjnueixZcYadODWQ4Bd5PbCp5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5VLosXA69jjFmaqSjYm5QvX.jpg?f=fotoalbum_large

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:35
DizzyWeb schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Die heb ik ook maar zijn wel een beetje (te) grof vind ik.
Ik gebruik meestal een metalen nagelvijl werkt makkelijker en geeft een mooier resultaat

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 18:53
JorneB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:25:
Zodra mijn A1 en X1C zichzelf terugverdiend hebben is dat zeker een overweging waard. Mijn huidige plan van aanpak is er een winnen :P

Kleine update betreft het rc autootje:

Een controller in stijl, ontstaan uit slechts 1 rol (1 kleur) Jayo Wood PLA 'Wood'
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Edit: vraag zelf al beantwoord :)

Ben nu ook met die modifier bezig voor prints die we op Formnext gaan tonen, echt super gaaf.

[ Voor 9% gewijzigd door smoken op 25-10-2025 10:18 ]

• JorneB
smoken schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Vraagje: heb jij die fuzzy skin optie aan staan bij jouw prints of doe je het zonder fuzzy skin?
Ik denk het wel op basis van je foto's maar even voor de zekerheid toch de vraag (aangezien het nogal wat extra print tijd is)

Ben nu ook met die modifier bezig, echt super gaaf.
Voor de controller heb ik alles met fuzzy skin geprint. Dit geeft wel her en der kleine printfoutjes, maar in het geval van Wood PLA zijn dat allemaal Happy Little Accidents.

De faceplate van de controller is rechtop staand geprint, hoek van 5 graden achterover, dat zijn dus walls wat je ziet. Wanneer je die faceplate plat op build plate print verdwijnt de fijne resolutie en krijg je een plastic glans.

Bodywork van het autootje heb ik fuzzy skin uit staan om de mooie zijdeglans uitstraling te behouden. De glans die Wood PLA op 0,08mm geeft is iets waar menig houtbewerker uren voor aan het oliën is, zeer mooi.

• smoken
  • Laatst online: 18-01 18:53
JorneB schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Voor de controller heb ik alles met fuzzy skin geprint. Dit geeft wel her en der kleine printfoutjes, maar in het geval van Wood PLA zijn dat allemaal Happy Little Accidents.

De faceplate van de controller is rechtop staand geprint, hoek van 5 graden achterover, dat zijn dus walls wat je ziet. Wanneer je die faceplate plat op build plate print verdwijnt de fijne resolutie en krijg je een plastic glans.

Bodywork van het autootje heb ik fuzzy skin uit staan om de mooie zijdeglans uitstraling te behouden. De glans die Wood PLA op 0,08mm geeft is iets waar menig houtbewerker uren voor aan het oliën is, zeer mooi.
Dank voor de reactie!
Ben zelf nog een beetje aan het spelen met welke settings het best zijn voor het model dat ik voor ogen heb.
Maar hoe dan ook gaat het top worden met deze modifier :)

• stomley
Taygeta schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Hier hetzelfde "probleem". Normaal gesproken betaal ik nu liever iets meer, dan later spijt. Maar het prijsverschil is wel aanzienlijk. Had korting op de H2S gehoopt tijdens BF.... ;(
Ben je er al uit? :P hebben ze nog nergens een goeie video die ze naast elkaar zet ofzo

• ice-T106
stomley schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

Ben je er al uit? :P hebben ze nog nergens een goeie video die ze naast elkaar zet ofzo
Ja ik weet nu inmiddels weet inmiddels wel dat ik 3d printer wel leuk vind maar de H2S is gelijk wel flink duurder en ook wel echt lomp om even in een ikea kast te zetten. Dus neig wel een beetje naar een P2S.

• Ferret
Nou, de AMS Lite hangt aan de wand. Ik ben er erg blij mee want ik kan nu veel makkelijker bij de ingang voor het filament omdat-ie naar links en rechts te draaien is.
Net ook die camera binnengekregen en die werkt ook super. Veel duidelijker en live beeld dan dat ingebouwde prulding. Even de stream openen in VLC en hoppa!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5R_7To2S30HGPpIfW6myvnBfhrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oug6cYJXI8kDz69SvzMpxvGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS6Gb8hZ0Sy5pbjMiWvx_7N1qXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGO5BBYXljTHu20T1NtPT2e4.jpg?f=fotoalbum_large

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:11
Ferret schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:45:
Nou, de AMS Lite hangt aan de wand. Ik ben er erg blij mee want ik kan nu veel makkelijker bij de ingang voor het filament omdat-ie naar links en rechts te draaien is.
Net ook die camera binnengekregen en die werkt ook super. Veel duidelijker en live beeld dan dat ingebouwde prulding. Even de stream openen in VLC en hoppa!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die camera gaat mee omhoog dan?
Heb je dan wel altijd volledig zicht?
Plaats je je camera niet beter aan de overkant om zo een vol zicht te hebben?
Welke cam is dat en hoeveel heb je betaald mag ik vragen?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:05
skank schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:18:
[...]Die camera gaat mee omhoog dan?
..........
Hij zit toch op die steun, rechts op de 'brug'? Dus gaat mee omhoog, zie eerste foto,

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• skank
Naalroc schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Hij zit toch op die steun, rechts op de 'brug'? Dus gaat mee omhoog, zie eerste foto,
Ja dat is wat ik zeg, en als hij dan hoog staat, zie je de onderkant niet?

• skank
Een soort van tafeltje die ik met de grote pin/bekerhouder in mijn home cinemastoel kan zetten in de bekerhouder.
De pin zelf is dan zelf ook nog eens een grote bekerhouder, en ernaast 2 kleine bekerhoudertjes met een bakje
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rR4mz6Tm/beker.jpg

Diameter bekerhouder van mijn stoel is 9,8cm diameter en 5cm diep. Ik wil dat de pin hierin past maar dan zelf ook een grote bekerhouder is en daar links en rechts van een kleinere normale bekerhouden voor bv een blikje . Dus het gedeelte moet 3 bekerhouders zijn (waarvan 1 grote die tevens de pin is). Vermits die centraal staat kun je het draaien naar zowel links als rechts. Het bakje komt er dan naast. Totale lengte 37 cm , breedte 25 cm en 11 cm hoog. Het bakje moet ook onderaan een voetje hebben zodat hij steunt, samen met de pin als je het op tafel zet.
Dit alles moet printbaar zijn op mijn A1 dus ik zal die moeten opsplitsen. De vraag is waar.
Ik wil geen grote naad in het midden.
Dus misschien iets die in elkaar schuift (links de cuphouders en rechts het bakje en zo in elkaar ofzo).
Wie kan me helpen? :p

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

De camera op de a1 is echt een onding. Om op locatie even te checken of je print nog loopt is prima. Maar dat is ook alles.

Hoe werkt de montage op de printer zelf. Krijg je geen scheve prints omdat hij de camera mee moet optillen/zakken?

• Ferret
skank schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:18:
[...]
Die camera gaat mee omhoog dan?
Plaats je je camera niet beter aan de overkant om zo een vol zicht te hebben?
Welke cam is dat en hoeveel heb je betaald mag ik vragen?
Hij gaat inderdaad mee omhoog en ik heb dat houdertje geprint om hem een plek te geven maar dat zou ik natuurlijk nog kunnen veranderen. Maar voorlopig zit-ie daar goed. Het is de Tapo C100 en kost nog geen 16 euro bij diverse winkels. Prima specs voor zo'n goedkoop dingetje en aangezien ik al camera's heb van dit merk had ik de app al. Via VLC kan ik de print ook volgen op m'n PC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nTrtaPqUg-6M4wP4Lj0OVqtcvQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OSwcXMroyDMvnUSGATdcN1Pe.jpg?f=user_large

Die houder weegt 8 gram dus ik denk dat de printer daar geen last van heeft.

• Ferret
Even een vraag aan de A1 bezitters; hoe werkt het Autorefill op de AMS? Ik heb een bijna lege spoel en een exact dezelfde volle spoel. Moet ik beide spoelen op de AMS zetten en kiest de printer dan eerst zelf de bijna lege spoel? Of moet ik eerst alleen de bijna lege spoel in de AMS zetten en tijdens het printen de volle spoel erbij zetten? Ik vraag dit omdat het mij wel weer zal gebeuren dat als ik beide spoelen plaats dat hij dan met de volle begint en dat wil ik niet.

• Hercul3s
  • Laatst online: 26-01 16:49
Ferret schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:19:
Even een vraag aan de A1 bezitters; hoe werkt het Autorefill op de AMS? Ik heb een bijna lege spoel en een exact dezelfde volle spoel. Moet ik beide spoelen op de AMS zetten en kiest de printer dan eerst zelf de bijna lege spoel? Of moet ik eerst alleen de bijna lege spoel in de AMS zetten en tijdens het printen de volle spoel erbij zetten? Ik vraag dit omdat het mij wel weer zal gebeuren dat als ik beide spoelen plaats dat hij dan met de volle begint en dat wil ik niet.
Nieuwe volle spoel in het AMS zetten voordat hij gaat printen. Bij het printen de bijna lege spoel selecteren om van te printen. Dan schakelt hij zelf over als hij leeg is.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Dat werkt alleen als je (volgens AMS) exact dezelfde volle spoel hebt als de lege.
AMS wisselt b.v niet van Groen Sunlu PLA naar Blauw Sunlu PLA b.v., tenzij je ze beide als dezelfde kleur instelt in AMS.

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 20:03
skank schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:40:
Een soort van tafeltje die ik met de grote pin/bekerhouder in mijn home cinemastoel kan zetten in de bekerhouder.
De pin zelf is dan zelf ook nog eens een grote bekerhouder, en ernaast 2 kleine bekerhoudertjes met een bakje
Zoiets dus:
[Afbeelding]

Diameter bekerhouder van mijn stoel is 9,8cm diameter en 5cm diep. Ik wil dat de pin hierin past maar dan zelf ook een grote bekerhouder is en daar links en rechts van een kleinere normale bekerhouden voor bv een blikje . Dus het gedeelte moet 3 bekerhouders zijn (waarvan 1 grote die tevens de pin is). Vermits die centraal staat kun je het draaien naar zowel links als rechts. Het bakje komt er dan naast. Totale lengte 37 cm , breedte 25 cm en 11 cm hoog. Het bakje moet ook onderaan een voetje hebben zodat hij steunt, samen met de pin als je het op tafel zet.
Dit alles moet printbaar zijn op mijn A1 dus ik zal die moeten opsplitsen. De vraag is waar.
Ik wil geen grote naad in het midden.
Dus misschien iets die in elkaar schuift (links de cuphouders en rechts het bakje en zo in elkaar ofzo).
Wie kan me helpen? :p
Hoe ik het waarschijnlijk zou ontwerpen:
- De vierkante bak zonder pootje
- Het pootje
- Een driehoekig deel zonder de cuphouders (kan op z'n kop geprint worden voor mooie top-finish)
- Drie cuphouders die je er van bovenaf in laat zakken

Eventueel kun je de "pin"/middelste cuphouder al meeprinten als je 'm op z'n kop print, maar dan zonder de bodem als je geen supports wilt. Die bodem ontwerp je dan los en lijm je er van bovenaf in.

Aangenomen dat de vierkante bak vrij hangt als je 'm in de stoel geplaatst hebt, zul je wel een stevige verbinding tussen het bakje en de driehoek moeten verzinnen, aangezien dat dan het zwakste punt zal zijn (ik denk aan een soort van dovetail verbinding (of 2) over de hele breedte). Ik weet ook niet hoe dat uitkomt met de stoelleuning zelf. Maak anders ook nog even een foto van de stoelleuning waar ie in moet komen.

Voordeel van ontwerpen in meerdere delen die je later samenvoegt is dat je de delen afzonderlijk kunt testen of ze passen en je niet alles opnieuw moet printen als iets niet klopt (ja, ik weet dat je ook in de slicer kunt snijden) en je kunt het ook makkelijk in meerdere kleuren printen als je dat leuk vindt.

Feel free to Buy me a coffee

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:58
vassago schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:25:
Dat werkt alleen als je (volgens AMS) exact dezelfde volle spoel hebt als de lege.
AMS wisselt b.v niet van Groen Sunlu PLA naar Blauw Sunlu PLA b.v., tenzij je ze beide als dezelfde kleur instelt in AMS.
Ligt er natuurlijk aan wat jij zegt welke kleur/type in de AMS ligt.
Ik heb wel eens allemaal restjes verwerkt in 1 print.
Allemaal bijna lege spoelen in de AMS en allemaal PLA zwart ingesteld. Je krijgt een mooi kleuren patroon in de print maar je restjes zijn wel op.

• skank
Hercul3s schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Nieuwe volle spoel in het AMS zetten voordat hij gaat printen. Bij het printen de bijna lege spoel selecteren om van te printen. Dan schakelt hij zelf over als hij leeg is.
Oh wist ik niet, ik liet hem pauzeren en dan wisselen, bedankt voor de tip !

• skank
Ferret schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:16:
[...]

Hij gaat inderdaad mee omhoog en ik heb dat houdertje geprint om hem een plek te geven maar dat zou ik natuurlijk nog kunnen veranderen. Maar voorlopig zit-ie daar goed. Het is de Tapo C100 en kost nog geen 16 euro bij diverse winkels. Prima specs voor zo'n goedkoop dingetje en aangezien ik al camera's heb van dit merk had ik de app al. Via VLC kan ik de print ook volgen op m'n PC.
[Afbeelding]

Die houder weegt 8 gram dus ik denk dat de printer daar geen last van heeft.
Misschien ook maar eens zien naar zo'n camera.. kan ik die in home assistant zetten en meevoglen waar ik ook maar ben.

• skank
musicpixel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Hoe ik het waarschijnlijk zou ontwerpen:
- De vierkante bak zonder pootje
- Het pootje
- Een driehoekig deel zonder de cuphouders (kan op z'n kop geprint worden voor mooie top-finish)
- Drie cuphouders die je er van bovenaf in laat zakken

Eventueel kun je de "pin"/middelste cuphouder al meeprinten als je 'm op z'n kop print, maar dan zonder de bodem als je geen supports wilt. Die bodem ontwerp je dan los en lijm je er van bovenaf in.

Aangenomen dat de vierkante bak vrij hangt als je 'm in de stoel geplaatst hebt, zul je wel een stevige verbinding tussen het bakje en de driehoek moeten verzinnen, aangezien dat dan het zwakste punt zal zijn (ik denk aan een soort van dovetail verbinding (of 2) over de hele breedte). Ik weet ook niet hoe dat uitkomt met de stoelleuning zelf. Maak anders ook nog even een foto van de stoelleuning waar ie in moet komen.

Voordeel van ontwerpen in meerdere delen die je later samenvoegt is dat je de delen afzonderlijk kunt testen of ze passen en je niet alles opnieuw moet printen als iets niet klopt (ja, ik weet dat je ook in de slicer kunt snijden) en je kunt het ook makkelijk in meerdere kleuren printen als je dat leuk vindt.
Mmm interessante dingen die je zegt ! Bedankt om mee te denken.
De vierkante bak hangt inderdaad. Voor mij is het moeilijkste hoe ik het vierkante deel met de driekhoek moet verbinden. Middels dovetail verbinding zeg je, maar hoe ik dat moet gaan tekenen...

Dit zijn de stoelen:
https://www.cinedream.be/...xe/cine-home-deluxe-2-zit

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Hortz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Ligt er natuurlijk aan wat jij zegt welke kleur/type in de AMS ligt.
Dat zeg ik toch :?

• Tranquility
  • Laatst online: 07:37
Leuk topic!

Ik had al een tijdje interesse in een 3D printer en heb mij de laatste tijd flink ingelezen en onlangs mijn eerste 3D printer gekocht. Ik zat al een tijdje te kijken naar de P1S vanwege alle goede reviews.
Toen de P2S uitkwam daar voor gegaan omdat die toch weer een generatie nieuwer is. Ondanks dat ik niet echt van plan ben in multicolor te gaan printen toch maar de Combo genomen met de AMS 2 Pro. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. ;)

En wat een geweldig ding!

Heb er sinds het weekeind al aardig wat mee geprint en ontdek steeds meer leuke en handige dingen die je er mee kan maken. Ben uiteraard eerst begonnen met 3DBenchy om te testen, daarna twee spoelen geprint omdat er alleen bij het rode filament die ik mee had besteld spoelen zaten. De andere kleuren waren blijkbaar bulk verpakkingen, dus niet goed gekeken bij het bestellen. Maar geen nood, die print je gewoon zelf! :*)

Daarna op MakerWorld een handig "under the desk drawer" laatje gevonden en daar vier stuks met montagerails van geprint en onder mijn bureau gemonteerd (kom altijd bergruimte te kort). Superhandig voor klein grut. En uiteraard het schrapertje en een poepbak, want hij poept er wel op los... :+

Ga dit topic met veel interesse volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrHwy1UI24ZV3oyYjBcUqYySIfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2FgpeeUj1wFo7dYUSqknPJF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgxVn_6CRB5sdFh2FZd9tsDTGKM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sl8dallZxm8RC85524fENJH8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F97ybsNNFyF-YkW5cwHWc4x_gfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/htvluTSGBqFeOoblKlhB8Qac.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1YfxsByPwYLe0v6oHcs-61hJTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4j2QOQtvuMu3AU3S8soBIjTO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQQX9ZxsQXJp9z2Aqe5Z4M98ito=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cK2xpVy01SyNiL8cGnBqeyQV.jpg?f=user_large

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 15:53
Ontwerpen jullie ook zelf veel?

Gisteren een simpel rechttoe rechtaan bakje voor in de deur in de koelkast in blender gemaakt en uitgeprint (officieel bakje kost 45 EUR), en nu staat de P1S een nieuwe voet voor een verwarmingselement te printen. De oude voet was gebroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9zaQLX1k4slIwejb1yn8mGeks0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BYK6v4WZaDdMkglnADABYsP.jpg?f=fotoalbum_large

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 20:03
skank schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Mmm interessante dingen die je zegt ! Bedankt om mee te denken.
De vierkante bak hangt inderdaad. Voor mij is het moeilijkste hoe ik het vierkante deel met de driekhoek moet verbinden. Middels dovetail verbinding zeg je, maar hoe ik dat moet gaan tekenen...

Dit zijn de stoelen:
https://www.cinedream.be/...xe/cine-home-deluxe-2-zit
Mooie stoelen, niet eens zo duur...

Wat tekenen betreft: ik weet natuurlijk niet welk pakket je gebruikt. Ik gebruik Fusion 360 en daarin zou ik de delen eerst gewoon tegen elkaar tekenen (wel als aparte delen), en dan op 1 van de surfaces een nieuwe sketch maken met het profiel/vormpje van de dovetail. Deze extruden als nieuwe body en deze body gebruiken om uit te snijden dan wel toe te voegen aan elk van de delen. Hou wel rekening met de hoeken die je gebruikt ivm print orientatie en overhangs. (Zit me nu te bedenken dat horizontale dovetails over de hele breedte niet kan zonder support, dus meerdere verticale zal het dan worden, of een hele lange butterfly joint over de hele breedte die je er later in schuift/slaat (als los object dus). Ook zijn er op youtube vast genoeg tutorials te vinden. Ik zou het eerst eens proberen te tekenen in een testje.

Ook de cupholder die als pin dient is belangrijk om over na te denken. Die moet goed passen anders gaat het geheel teveel hangen denk ik. Als je je stoelen niet wilt beschadigen (3d print is nooit 100% glad dus schuurt een beetje) dan kun je nog kijken of je iets met TPU kunt als bescherming, of kurk of wat plakvilt.
Voordeel is dat de cupholder van je stoelen ook rond is aan de buitenkant dus je zou het zo kunnen ontwerpen dat het daar ook tegenaan leunt, aangenomen dat ie niet taps naar onder toeloopt.

Ik zou sowieso volledig parameterized alles ontwerpen, zodat je makkelijk een getalletje aan kunt passen en het ontwerp zich vanzelf aanpast..

Wel een leuke uitdaging en je gaat een hoop leren qua ontwerpen als je dat nog niet zo veel gedaan hebt.

Feel free to Buy me a coffee

• stomley
Oke denk dat ik toch maar voor de p2s ga om eerst mee in aanraking te komen met 3d printen.

Iemand nog tips qua shoppinglist om als eerste aankoop te doen zoals extra plates, nozzles etc?

• Tranquility
  • Laatst online: 07:37
stomley schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:22:
Oke denk dat ik toch maar voor de p2s ga om eerst mee in aanraking te komen met 3d printen.

Iemand nog tips qua shoppinglist om als eerste aankoop te doen zoals extra plates, nozzles etc?
Ik heb er alleen een extra nozzle bij gekocht.
En uiteraard een hoop filament. :+

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:58

Een 0.4 nozzle op reserve kan nooit kwaad. Andere formaten nozzles zou ik niet doen, tenzij je gericht weet wat je daarmee gaat doen. Textured PEI plate zit erbij denk ik? Je zou er eventueel een smooth plate bij kunnen bestellen als je daar een leuke korting op krijgt. Een paar rollen filament hoort er natuurlijk sowieso bij. Die kun je er bij Bambu bij bestellen; hoe meer rollen, hoe meer korting. Bij 10+ rollen PLA Basic en PLA Matte is de prijs op dit moment heel mooi.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb de A1 mini gehaald op te leren printen. Nu wacht ik op levering van de snapmaker u1. Ik wil heel graag multicolor prints maken maar zonder de waste "poop".

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Ja, die feeder is écht stuk... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioX0L63aqnJFtvE6F_BAAzaXxcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlp1b4AR1O5AxvdQt48wTMho.jpg?f=fotoalbum_large

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• stomley
Tylen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb de A1 mini gehaald op te leren printen. Nu wacht ik op levering van de snapmaker u1. Ik wil heel graag multicolor prints maken maar zonder de waste "poop".
Snapmaker heb ik wel naar gekeken maar is toch een risico gezien nog niet heel lang qua ervaring etc wat ik beetje las.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

stomley schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:56:
[...]

Snapmaker heb ik wel naar gekeken maar is toch een risico gezien nog niet heel lang qua ervaring etc wat ik beetje las.
Dus dan maar BambuLab?

(Snapmaker, founded 2016…. Bambulab founded 2020)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• stomley
Tylen schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Dus dan maar BambuLab?

(Snapmaker, founded 2016…. Bambulab founded 2020)
Ah dat wist ik dan niet. Was meer in een review die ik langs zag komen en niet verder gekeken dan mijn neus lang was bij deze.. scussi :) wanneer krijg je hem binnen? En neem je hem met cover?

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Vandaag nog een aapje en een leeuwtje geprint voor de Kids. Helaas (ik weet niet of het normaal is) hier en daar wat haakjes. Is dit gewoon altijd zo? Lijkt wel alsof het strings zijn welke niet worden afgesneden en dus aan de nozzle blijven plakken. Op de foto van het leeuwtje is dit duidelijk te zien (achteraanzicht).

Dit is matte pla van bambu. Misschien dat het met gewone pla niet zo zichtbaar is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp7nInwfD8YRDDyGkFxQsxcyb18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY1HUVUbRG5PkifB5h7J2XgV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMh1TCXpjSin6GgXBNieYa2Xu5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al4FSb3kFXJxORaysdxfn2oJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvAbdLISLVWGZ0p9GH47nwlxbIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJICTd5IoZa1Wnd8NEnL83uw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ACVuvyGQF301Seb1AQk8LNcRPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r111dL4r24fb4FlQoaxZ0z11.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHFWeImKoDdx7VHz-U0cWPaIMd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGvesi9z23EvdKMa0BBBbXoI.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1 ... 118 ... 132 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.