Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Normaliter zou ik het met je eens zijn, maar gezien dit part tot op de tiende millimeter moet passen is dat geen optie.
Ik snap gewoon niet zo goed dat Bambu dit ziet als een brug en dus met totaal andere settings print (en daardoor het part compleet ruïneert)
Pak eens een andere slicer anders, wellicht dat die het beter doen? Je onderdeel moet natuurlijk ook wel voor additieve productie geschikt zijn of geschikt gemaakt worden. Je kan niet zomaar onderdelen in een slicer smijten en dat het dan wel werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:37:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
No promises, maar zou je de .3mf eens willen delen? Ik hou wel van een uitdaging. En twee (of meer) zien meer dan 1.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:59
Zilverdael80 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:37:
Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar.
Zit er ergens een bug in Bambu Studio of doe ik iets enorm verkeerd.
Ik heb een test part om supports te testen, dit omdat ik op de H2S op het werk de eerste laag na de supports gewoon niet mooi vind.
Ik ben er inmiddels achter dat Bambu dit ziet als 'brug' laag, dus met die instellingen heb ik ook lopen klieren.
Maar wat ik ook probeer, de 'infill' sluit gewoon niet aan op de 'wall'
[Afbeelding]

Eerder werd geopperd dat het te maken had met onder extrusie, maar dat lijkt me sterk als ik naar de bovenkan van het onderdeel kijk
[Afbeelding]

(zelfde onderdeel op de 2 foto's)
Voor dit voorbeeld heb ik 'normal' supports aangezet, 'thick bridges' (anders wordt het nog veel erger) en manueel de flowrate in de filament instellingen op 1.1 gezet. (was 0.96)

Welke instelling zorgt er voor dat de invul daadwerkelijk tot aan de muur grenst en mijn part dus netjes en stevig wordt?
Een paar dingen die mij zo opvallen:

Je bridges zijn nagenoeg perfect rond uit de nozzle gekomen en zitten helemaal nergens aan vast behalve hun eigen loop. Ze ziten ook niet vast aan de inner wall bovenaan. Effectief zijn die bridges dus volledig in de lucht geprint zonder houvast en dus zal het filament maximaal krimpen. Ook mist er links op de foto een stuk inner wall. Onduidelijk of dit is losgekomen bij support verwijderen of uberhaupt nooit daar terecht is gekomen. Dit verklaard mogelijk waarom je bridges onderaan de foto al vanaf de start een knik vertonen. Daar al fout gegaan en word met elke loop herhaald. Verder tonen de supportlittekens aan dat onderaan de supports een beetje vast zaten en bovenaan nagenoeg geen contact wat mijn vermoeden verder versterkt dat de begin van je bridgeloop (onderaan) al nergens aan vast kan hechten en direct vervormd en inzakt. Dit had vast moeten zitten aan de inner wall die daar ontbreekt. Tevens vermoed ik dat dit ABS filament is, al vermeld je daar niets over.

Die bridges horen in iedergeval naadloos op zichzelf aan te sluiten. En misschien zie ik het fout, en haal ik begin en eindpunt compleet door de war maar dit is wat mij als eerst opviel. Een screenshot uit je slicer van wat de bedoeling is zou ook al kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:14
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Een paar dingen die mij zo opvallen:

Je bridges zijn nagenoeg perfect rond uit de nozzle gekomen en zitten helemaal nergens aan vast behalve hun eigen loop. Ze ziten ook niet vast aan de inner wall bovenaan. Effectief zijn die bridges dus volledig in de lucht geprint zonder houvast en dus zal het filament maximaal krimpen. Ook mist er links op de foto een stuk inner wall. Onduidelijk of dit is losgekomen bij support verwijderen of uberhaupt nooit daar terecht is gekomen. Dit verklaard mogelijk waarom je bridges onderaan de foto al vanaf de start een knik vertonen. Daar al fout gegaan en word met elke loop herhaald. Verder tonen de supportlittekens aan dat onderaan de supports een beetje vast zaten en bovenaan nagenoeg geen contact wat mijn vermoeden verder versterkt dat de begin van je bridgeloop (onderaan) al nergens aan vast kan hechten en direct vervormd en inzakt. Dit had vast moeten zitten aan de inner wall die daar ontbreekt. Tevens vermoed ik dat dit ABS filament is, al vermeld je daar niets over.

Die bridges horen in iedergeval naadloos op zichzelf aan te sluiten. En misschien zie ik het fout, en haal ik begin en eindpunt compleet door de war maar dit is wat mij als eerst opviel. Een screenshot uit je slicer van wat de bedoeling is zou ook al kunnen helpen.
Nou en dat is nou precies het probleem.
De infill komt helemaal niet tot aan de wall.
In de slicer staat het prima op de kaart.
In de werkelijkheid mist er gewoon 0,5mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ74am337YmAr5MoggxQA9mBwJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7spT2o8nVawCZqhEQEGQCS81.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2_LZv4SifD6U7eYnlGrrquTxWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTOlQIpR7GbagppJBzMgtG3y.jpg?f=fotoalbum_large

Dat stuk wat links lijkt te missen heb ik niet aan de supports gezien. Als ik de foto verder bekijk lijkt het ook niet direct op een breuk of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Zsub schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Pak eens een andere slicer anders, wellicht dat die het beter doen? Je onderdeel moet natuurlijk ook wel voor additieve productie geschikt zijn of geschikt gemaakt worden. Je kan niet zomaar onderdelen in een slicer smijten en dat het dan wel werkt ;)
100% mee eens, maar wat ik nu print is een simpel test blokje van nog geen 15 minuten om dit probleem op een veel groter object te tackelen. Op het kleine blokje wordt het probleem 1 op 1 over genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFdbNQYRHgVJrH-2CAS8Mynm13Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S6RGNJQTjFWoPRMDtmncWCsE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Nou en dat is nou precies het probleem.
De infill komt helemaal niet tot aan de wall.
In de slicer staat het prima op de kaart.
In de werkelijkheid mist er gewoon 0,5mm
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat stuk wat links lijkt te missen heb ik niet aan de supports gezien. Als ik de foto verder bekijk lijkt het ook niet direct op een breuk of iets.
Kan een freak accident geweest zijn natuurlijk. Probeer je volgende poging er eens twee tegelijk te printen, zoveel materiaal is het niet en heb je wat meer info om je probleem te localizeren. En twee tegelijk kan een hoop variabelen opleveren zonder verdere slicer settings te hoeven aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Kan een freak accident geweest zijn natuurlijk. Probeer je volgende poging er eens twee tegelijk te printen, zoveel materiaal is het niet en heb je wat meer info om je probleem te localizeren. En twee tegelijk kan een hoop variabelen opleveren zonder verdere slicer settings te hoeven aanpassen.
Het daadwerkelijke part heeft 2 van deze punten en er passen er 2 op de buildplate. 4 per print dus.
Ook het kleine blokje heb ik meerdere op 1 buildplate gezet, telkens in een net andere hoek om te kijken hoe of wat. Allemaal met exact dezelfde uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Het daadwerkelijke part heeft 2 van deze punten en er passen er 2 op de buildplate. 4 per print dus.
Ook het kleine blokje heb ik meerdere op 1 buildplate gezet, telkens in een net andere hoek om te kijken hoe of wat. Allemaal met exact dezelfde uitkomst.
En hebben al die kleine blokjes dan allemaal hetzelfde euvel dat de innerwall voor de helft ontbreekt daar links?

Jij legt denk ik je focus iets teveel op het niet aansluiten van de bridge bovenaan (de overkant). Ik denk dat je de oorzaak van die extreme krimp niet moet zoeken in overlap settings of flow, maar juist moet focussen op een correct begin van de eerste bridge en dus moet zorgen dat de inner wall daar dus ook echt terecht komt. Al dat materiaal dat nu wegzakt en krimpt in die knik, dat had kunnen helpen om de overkant te bereiken.

[ Voor 30% gewijzigd door JorneB op 22-10-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 13:36
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Vaak kan je supports ook voorkomen door het object anders te oriënteren op de buildplate.
En dan bedoel ik niet op een andere kant leggen maar het object kantelen onder een hoek van bijvoorbeeld 45°. En met die hoek moet je dan een beetje spelen om het gewenste resultaat te bereiken.

Omdat het object dan met een klein oppervlak op de plaat komt heb je dan wel weer een raft/brim nodig om het te ondersteunen, wat misschien weer zijn eigen probleem geeft.

Hoe ziet het object er uit wat je uiteindelijk wil printen? Wat zijn de kritische vlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

En hebben al die kleine blokjes dan allemaal hetzelfde euvel dat de innerwall voor de helft ontbreekt daar links?
Deze net geprint. Alles default. Normal support aan
Bambu PETG HF (inmiddels andere rol als vorige prints)
Flowrate ingesteld op 1.0
standaard 0.4mm nozzle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3z9ZmRBd4bKnI8eKXZwwQBKjok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyZvHtoNA5mFXUpDa8oiuYMt.jpg?f=fotoalbum_large
IMO om te janken die kwaliteit

Maar de top laag komt er goed uit, dus is het geen under extrusion lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgMrHjP2f_GO4IpWOOl_6VP4I98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQbqdEipxcWmukCSWBcjQSvw.jpg?f=fotoalbum_large

[edit]
Voor shiz and giggles ook in PLA geprobeerd, zelfde soort kwaliteit: onacceptabel

[ Voor 3% gewijzigd door Zilverdael80 op 22-10-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Deze net geprint. Alles default. Normal support aan
Bambu PETG HF (inmiddels andere rol als vorige prints)
Flowrate ingesteld op 1.0
standaard 0.4mm nozzle
[Afbeelding]
IMO om te janken die kwaliteit

Maar de top laag komt er goed uit, dus is het geen under extrusion lijkt me.
[Afbeelding]
Kriebels! Nogal onregelmatige extrusie van je bridges ook. Nu heb ik nul ervaring met High Flow maar dit lijkt me niet de bedoeling. Bridges zijn 'Thicc" en vergen dus een constante hoge output, bij jou lijkt die onderbroken. Partial clog? Rol filament wel gedroogd van tevoren? Het is in ieder geval een nieuwe variable die foutopsporing nog moeilijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Kriebels! Nogal onregelmatige extrusie van je bridges ook. Nu heb ik nul ervaring met High Flow maar dit lijkt me niet de bedoeling. Bridges zijn 'Thicc" en vergen dus een constante hoge output, bij jou lijkt die onderbroken. Partial clog? Rol filament wel gedroogd van tevoren? Het is in ieder geval een nieuwe variable die foutopsporing nog moeilijker maakt.
Alle rollen worden minimaal 12 uur gedroogd in de AMS2 (meeste zelfs meerdere keren)
inmiddels 3 verschillende nozzles 0.4 standaard geprobeerd. dus partial clog lijkt me niet ?
materiaal is ook niet het probleem, zowel met PETG als PLA deze kwaliteit. (toevallig wel beide grijs)
Het is geen high flow nozzle, het filament is high flow (want geen normale PETG te koop bij Bambu) heb geen ervaring met high flow nozzle. in de machine staat ook de gewone nozzle ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:43
Ferret schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 05:20:
[...]

Hier exact hetzelfde inderdaad!
Ja helaas ook hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Zilverdael80 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:28:
[...]

Alle rollen worden minimaal 12 uur gedroogd in de AMS2 (meeste zelfs meerdere keren)
inmiddels 3 verschillende nozzles 0.4 standaard geprobeerd. dus partial clog lijkt me niet ?
materiaal is ook niet het probleem, zowel met PETG als PLA deze kwaliteit. (toevallig wel beide grijs)
Het is geen high flow nozzle, het filament is high flow (want geen normale PETG te koop bij Bambu) heb geen ervaring met high flow nozzle. in de machine staat ook de gewone nozzle ingesteld.
Als je HF filament wil printen met een 'gewone' hardened steel nozzle zul je de nozzle temperatuur moeten verhogen, tien tot twintig graden. Dat al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
JorneB schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Als je HF filament wil printen met een 'gewone' hardened steel nozzle zul je de nozzle temperatuur moeten verhogen, tien tot twintig graden. Dat al geprobeerd?
Was in de verwachting dat Bambu studio zelf de goede instelling zou gebruiken voor de combinatie filament en nozzle ... Maar goed, er draait nu een test print die in plaats van 245 graden op 260 graden print.. Bedankt voor de tip, to be continued.

(inmiddels flow rate aangepast, 0.96 (default) naar 1.05 en zelf 1.25, hoewel de iets meer dichtheid in de bridging komt sluit deze nog altijd niet aan op de walls, maar de bovenkant wordt wel steeds lelijker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22_hu_fAMKWNWlf6siaJvol_F1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Th5aGLeGhwF2qkCYRDBIjls.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: Helaas. De slechtste tot nu toe

[ Voor 21% gewijzigd door Zilverdael80 op 22-10-2025 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vidoq
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:03
@Zilverdael80 Ik zag je probleem een paar keer voorbij komen en ik vroeg mezelf af of ik dat ook heb, na wat proberen (zelf het blokje na gemaakt), is de laatste naar mijn idee best wel goed gelukt.

Ik heb een P1S smooth plate met een 0,4 hardend steel nozzel, PETG HF standaard settings van BS alleen met de laatste heb ik onder de tab support de Top Z distance aangepast naar 0.05 ipv 0.2. Support is wel iets lastiger te verwijderen, er zal vast wel een sweet spot zijn.

Hopelijk lost dit je probleem op, zo niet dan denk ik nog graag met je mee.

PS: kijk niet naar de gaten in de andere twee blokjes, die heb ik er zelf ingemaakt zodat ik wist welke welke was. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeloXU2mp1fSglYoT3itsym-5ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwjmVPF1Nc7uQmcYszux8REn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRLWWKhw4qnldH11HAjfLMUNDCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20BoLFOKYyRiq8fXawDGSLd6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vidoq op 22-10-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:15
Ik krijg vergelijkbaar resultaat met X1C en Sunlu high-speed PET-G Teruggegaan naar normale PET-G, kreeg het met HF niet goed werkend.

[ Voor 16% gewijzigd door Autoreply op 22-10-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Vidoq schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:54:
@Zilverdael80 Ik zag je probleem een paar keer voorbij komen en ik vroeg mezelf af of ik dat ook heb, na wat proberen (zelf het blokje na gemaakt), is de laatste naar mijn idee best wel goed gelukt.

Ik heb een P1S smooth plate met een 0,4 hardend steel nozzel, PETG HF standaard settings van BS alleen met de laatste heb ik onder de tab support de Top Z distance aangepast naar 0.05 ipv 0.2. Support is wel iets lastiger te verwijderen, er zal vast wel een sweet spot zijn.

Hopelijk lost dit je probleem op, zo niet dan denk ik nog graag met je mee.
Bedankt! Morgen even meer onderzoek doen. Ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na bijna 5 jaar tijd met mijn Ender 3 werd het tijd voor een upgrade.
De Ender 3 kreeg toch meer kuren en de build plate werd steeds "kleiner"

Vanmiddag is de vervanger binnengekomen een P2S Combo.
Wat een wereld van verschil zeg, er is veel gebeurd in 5 jaar tijd.

Snel uitgepakt en de setup doorlopen, eerst nog op de keukentafel en later op mijn werkkamer.
Nadat ik de Ender 3 had verwijderd, en alle stof en meuk had schoongemaakt, kon hij neergezet worden.

Qua geluid weet ik niet welke luider is, het is anders in ieder geval.
Een ding wat wel duidelijk verschillend, zijn de bewegingen.
Die P2S die schud heen en weer zeg bij tijd en wijle.

Nu nog even wennen aan Bambu Studio, hoewel een fork van PrusaSlicer die ik voorheen gebruikte is het toch net anders.

Heeft iemand nog een suggestie voor een goede poop chute?
Zoek iets zodat de poop naar onder kan vallen in een prullenbak of plastic zak.
Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.