Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:11
Gok dat de vernieuwingen ook niet heel spannend maar wel fijn zijn.
Pure gok van mijn kant. Hot-swap nozzles, beter scherm, ventilatie klep zodat de deur dicht kan blijven met PLA, en betere filament sensor.
Wat ik zelf nog wel leuk zou vinden maar er vast niet op zit is de mogelijkheid om ook stickers te snijder en pen erop te doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:11
Hele flow calibration opnieuw doorlopen.
Toch lijkt het dat ik ergens een instelling niet goed heb staan. Top laag is acceptabel. Maar de eerste laag na supports is gewoon slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-hBDZIx6BuSWj-b0knGQWb6DYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlyXZbwjxvKDxGlri2BcghbQ.jpg?f=fotoalbum_large
Simpel test printje. 3x geprint in hoeken van 90 graden. Probleem consistent op hetzelfde punt en gewoon niet mooi.
Nozzle vervangen. Flow kalibratie uitgevoerd.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:13
Heb 1 nozzle swap gedaan op mijn P1S en dat is inderdaad een irritant klusje. En ik kan me best voorstellen dat je ook relatief makkelijk iets kapot kan maken. Die kleine stekkertjes en pinnetjes zijn natuurlijk zo stuk als je fijne motoriek je even in de steek laat.

Voor wat betreft de ventilatieklep zou dat voor mij nu niet meer nodig zijn aangezien ik die AMS riser heb geprint waarbij de glasplaat een paar CM boven de printer opgeslagen kan worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:44:
Oh ik ben erg tevreden met mijn P1S sinds juni, ik ben voornamelijk erg nieuwsgierig wat voor hun een nieuw model rechtvaardigd. Ik gok dat ze hun middensegment gewoon willen updaten om aantrekkelijk te blijven, want op zich loopt de P1-reeks wat achter t.o.v. de H2-reeks en de A1-reeks.

Ik kan mij zo 1-2-3 niet iets inbeelden dat me de upgrade naar P2S zou laten maken, hooguit dat ik een makkelijker-swappable-nozzle wel interessant zou vinden (ik print veel mini's maar heb de overstap naar 0.2mm nozzle nog niet aangedurfd en voor nu is het 'goed genoeg' ;) )

Al zou dat voor mij geen totaal nieuwe printer waardig zijn. Of de prijs is te hoog om het (voor mij) te rechtvaardigen, of de prijs is laag genoeg, maar dan raak je de oude P1S niet meer kwijt (want iedereen koopt een nieuwer model).
Enclosure, de A1-stijl nozzle eventueel lineair rails... Allemaal (imo) legitieme redenen voor een versie update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 13:32
Zilverdael80 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:07:
Hele flow calibration opnieuw doorlopen.
Toch lijkt het dat ik ergens een instelling niet goed heb staan. Top laag is acceptabel. Maar de eerste laag na supports is gewoon slecht.
[Afbeelding]
Simpel test printje. 3x geprint in hoeken van 90 graden. Probleem consistent op hetzelfde punt en gewoon niet mooi.
Nozzle vervangen. Flow kalibratie uitgevoerd.

Wat doe ik fout?
Heb zo geen idee, welke printer heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 08:11
lekrutes schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Heb zo geen idee, welke printer heb je precies?
H2S

3e nozzle, eerste flow calibration print
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CfVnBHJWYg5H5_ZpKrxm2Uck4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwPeNm1m8TuPZE5dfEgiXNmI.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt om over naar huis te schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:54

alienfruit

the alien you never expected

Zul je net zien koop je donderdagochtend de P1S Combo met ASM 2 Pro kondigen komende week een nieuwe versie aan. Maar goed, als beginner in het 3D printen zal de P1S vast ook prima zijn. Denk wel dat ik de doos nog niet open maak als het dit weekend wordt bezorgd.

[ Voor 40% gewijzigd door alienfruit op 10-10-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:38
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:18:
[...]
Enclosure, de A1-stijl nozzle eventueel lineair rails... Allemaal (imo) legitieme redenen voor een versie update.
Uit interesse, paar vragen:
  1. Wat voor enclosure? Het is toch al een zo-goed-als-gesloten systeem?
  2. Ik ben niet echt bekend met de techniek, maar wat zijn lineair rails en wat voegt 't toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 22:00
alienfruit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:23:
Zul je net zien koop je donderdagochtend de P1S Combo met ASM 2 Pro kondigen komende week een nieuwe versie aan. Maar goed, als beginner in het 3D printen zal de P1S vast ook prima zijn. Denk wel dat ik de doos nog niet open maak als het dit weekend wordt bezorgd.
Ach dat zul je altijd zien.
Ik heb hem op 1 september besteld en al goed gebruikt en hij bevalt eigenlijk prima.
Zou inderdaad kijken wat de extra's zijn op de P2S en wat de prijs dan is.
Je kunt wel hebben dat de P1s nu in prijs gaat zakken om van de voorraden af te komen.
Ik heb een A1 gehad en dat display was een stuk beter maar eigenlijk mis ik het zelf nog niet echt op de P1S.
Ik ben zelf gestopt met de strijd om altijd het nieuwste te hebben.
Vaak kun je het toch niet bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Uit interesse, paar vragen:
  1. Wat voor enclosure? Het is toch al een zo-goed-als-gesloten systeem?
  2. Ik ben niet echt bekend met de techniek, maar wat zijn lineair rails en wat voegt 't toe?
Ik zie het nu idd... Ik las ergens (geen idee meer waar, wss TwiX) iemand die zei "a een enclosure". Aangezien ik een X1c heb, had ik niet helder meer in m'n geheugen dat het de P1p is die dat niet heeft :D

Dat zijn de rails die gebruikt worden op de H2 serie. Ik weet niet precies wat de voordelen zijn (dacht preciezere beweging, maar weet het net zeker), maar het grootste voordeel is het onderhoud wat veel moeilijker is op de carbon rods. Ook was er, blijkbaar, de vraag in hoelang die koolstof rods mee zouden gaan & of ze zouden vervormen of niet.

Al met al; beter voor onderhoud & mogelijk toekomstbestendiger.

Bedenk me nu net dat het óók heel prettig zou zijn als de P/X2-series óók de extruder van de H2 serie zouden krijgen. Deze werkt met een servomotor, welke volgens mensen die er wél verstand van hebben veel preciezer is.

Ook zou ik het toejuichen als de P/X2 series de mogelijkheid voor de snijder/plotter krijgen. Dus eigenlijk gewoon de printkop van de H2-serie :D.

Niet dat ik het geld heb, maar dat zou voor mij een HELE grote verleiding zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ik snap je punten, maar ik vraag 't me af. Ik gok dat het verschil tussen de P2-reeks en de H2-reeks niet té klein moet worden want dan gaan te weinig mensen over naar hun duurste reeks.

Maarja we kunnen blijven gissen, dinsdag weten we 't pas echt helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:08:
Voor wat betreft de ventilatieklep zou dat voor mij nu niet meer nodig zijn aangezien ik die AMS riser heb geprint waarbij de glasplaat een paar CM boven de printer opgeslagen kan worden.
Vraagje: waarom zou met PLA de deur uberhaupt open moeten? Temperatuur te hoog?
Ik heb de hele zomer door allerlei dingen geprint en mij is niets opgevallen eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, zojuist is de P1S gearriveerd. Ging nog behoorlijk rap! Ik zit te twijfelen of ik de doos moet open maken of wachten tot dinsdag. Ik had een leuke deal gevonden P1S + AMS2 Pro + 4kg filament voor 789euro. Ik denk dat de P2S duurder zal zijn en vraag mij af of de nieuwe functionaliteit de moeite waard zal zijn voor deze beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:13:
Ik snap je punten, maar ik vraag 't me af. Ik gok dat het verschil tussen de P2-reeks en de H2-reeks niet té klein moet worden want dan gaan te weinig mensen over naar hun duurste reeks.

Maarja we kunnen blijven gissen, dinsdag weten we 't pas echt helaas!
Snap jouw punt ook :D Maar je moet natuurlijk ook het enorme verschil tussen de platformen zien; Het formaat. Mijn wensdenken over de printkop, is slechts dat. Wensdenken.

Ik verwacht wél dat de nozzle wordt aangepast (H2/A1-stijl) en vind de lineaire rails waarschijnlijk. Verder, gaan we het zien idd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:02:
[...]Ik verwacht wél dat de nozzle wordt aangepast (H2/A1-stijl) en vind de lineaire rails waarschijnlijk. Verder, gaan we het zien idd :Y
Als ze de nozzle aanpassen naar de H2/A1-stijl, hoop ik dat ze voor de P1S een upgrade kit doen O-) Daar zie ik actief winst voor mezelf in :)

En anders moet ik toch eens dit gaat printen denk ik: https://makerworld.com/en...-quick-swap-cable-plug-v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb de hele zomer door allerlei dingen geprint en mij is niets opgevallen eigenlijk :?
Het is wat ik heel veel op het internet heb gelezen. Vooral om warping en minder goede bed adhesion te voorkomen. Maar er zijn ook zat mensen zoals jij die zeggen dat het niet hoeft. Zelf heb ik een paar prints met de deur dicht gedaan en die kwamen inderdaad omhoog na een paar layers. Deurtje open of zoals nu het dak open heeft dit niet weer laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]
Het is wat ik heel veel op het internet heb gelezen. Vooral om warping en minder goede bed adhesion te voorkomen. Maar er zijn ook zat mensen zoals jij die zeggen dat het niet hoeft. Zelf heb ik een paar prints met de deur dicht gedaan en die kwamen inderdaad omhoog na een paar layers. Deurtje open of zoals nu het dak open heeft dit niet weer laten gebeuren.
Interessant om eens te onthouden. Misschien dat 't ligt aan hoe warm de kamer wordt ofzo, heb wellicht geluk met de ligging. Maar ga ik komende zomer zeker meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

N=1, maar goed;

Ik heb nagenoeg altijd de deur van m'n X1c dicht en print op 55c bad. Weinig last van slechte bed-adhesie. Af en toe komt er een hoekje los, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Grootste ding waar voor gewaarschuwd wordt, waar ik (nog) geen last van heb gehad, is verstoppingen. Iets met heat-creep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik zit nu toch hard te twijfelen of deze nacht (het is alweer bijna 23u) de printer toch moet uitpakken en lekker mee aan klungelen ipv. te wachten op de aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 15:09
Argh, daar gaan we weer. Iedereen aan boord van de hijptrein!

Maar seriously, kan met niet heel veel voorstellen van de refresh, anders dan een beter scherm, waar obviously naar gehint wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
[...]

PLA moet goed gekoeld worden, als de deur dicht is blaas je steeds warmere lucht tegen de print.
De print wordt dan minder mooi, gaat inzakken, overhangs worden lelijk.
Daarnaast wordt je heatbreak minder goed gekoeld, want zuigt warmere lucht aan en krijg je heat-creep en dat veroorzaakt vervolgens weer verstoppingen in de koude zone (retractions bij zacht filament)

Warping zul je daardoor niet zo heel snel krijgen.

Ik print ook wel eens met de deur dicht en kan best even goed gaan. Maar open deur en top is altijd beter.

Je kan ook de case fan op maximaal zetten en de top op een kier, dan wordt er genoeg verse lucht aangevoerd, maar dat maakt net zoveel herrie als een bladblazer.

PETG heeft minder koeling nodig.

Ik hoop dat de P2S een stuk stiller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
rinkel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

PLA moet goed gekoeld worden, als de deur dicht is blaas je steeds warmere lucht tegen de print.
De print wordt dan minder mooi, gaat inzakken, overhangs worden lelijk.
Daarnaast wordt je heatbreak minder goed gekoeld, want zuigt warmere lucht aan en krijg je heat-creep en dat veroorzaakt vervolgens weer verstoppingen in de koude zone (retractions bij zacht filament)

Warping zul je daardoor niet zo heel snel krijgen.

Ik print ook wel eens met de deur dicht en kan best even goed gaan. Maar open deur en top is altijd beter.

Je kan ook de case fan op maximaal zetten en de top op een kier, dan wordt er genoeg verse lucht aangevoerd, maar dat maakt net zoveel herrie als een bladblazer.

PETG heeft minder koeling nodig.

Ik hoop dat de P2S een stuk stiller wordt.
Ik zal eens een print van een mini o.i.d. doen met deur dicht en daarna met deur open, kijken of ik merkbaar verschil zie. Of is dit alleen relevant bij grotere prints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ik zal eens een print van een mini o.i.d. doen met deur dicht en daarna met deur open, kijken of ik merkbaar verschil zie. Of is dit alleen relevant bij grotere prints?
(zo goed als) Alle minis hier zijn geprint met de deur dicht: https://www.youtube.com/@mctazman407

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
rhoolwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:46:
[...]

Ik zou zeggen: als het goed gaat, gaat het goed.
Zeker bij kleine prints ga je geen verschil zien.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 11-10-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Uiteindelijk de printer toch maar uitgepakt! Ik ga er vanuit dat de P2S vast niet meteen in de aanbieding is. Misschien valt de P1S in de toekomst te upgraden naar een P2S voor een meerprijs. Nu moet ik alleen wat meer filament kopen omdat de bundel die ik bij Bambu Labs bestelt heb nog niet aangekomen is.

Verder werd de groene filament die met de printer komt niet herkent door het apparaat? Eerste print liep helemaal in het honderd hierdoor.

[ Voor 18% gewijzigd door alienfruit op 11-10-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 15:09
alienfruit schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:39:
Uiteindelijk de printer toch maar uitgepakt! Ik ga er vanuit dat de P2S vast niet meteen in de aanbieding is. Misschien valt de P1S in de toekomst te upgraden naar een P2S voor een meerprijs. Nu moet ik alleen wat meer filament kopen omdat de bundel die ik bij Bambu Labs bestelt heb nog niet aangekomen is.

Verder werd de groene filament die met de printer komt niet herkent door het apparaat? Eerste print liep helemaal in het honderd hierdoor.
dubbelcheck of dat groene filament geen support filament is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Mday schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

dubbelcheck of dat groene filament geen support filament is...
Goed punt, bij mijn p1s werd de support fillament ook niet herkend. Nu was die in mijn geval wit en de 2 spools die erbij zaten oranje en groen.

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.