B0MBACI schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:45:
Ik ben van plan om een p1s met ams 2 pro te bestellen op de bambulab site, we gaan met mijn zoon beginnen aan deze hobby. Nu kan je eea erbij kopen en bij het tegelijk bestellen krijg je korting.
Dus ik vroeg mij af wat is verstandig nu al bij te bestellen (filament en de anti vibratie pootjes heb ik)
Maar een nozzle reiniger , carbon air filter, dessicant etc staan er ook tussen
Daarnaast heeft iemand hier toevallig eem refferal code voor de eu store daar houd ik mij ook voor aanbevolen.
Bij Bambu:
Een smooth plate (en evt een cool plate)
Liquid Glue (evt Lijm stick, maar ik gebruik die liquid glue als ik lijm nodig heb)
Die anti-vibratie voetjes zitten bij mij nog in de verpakking, ik gebruik ze in de praktijk niet.
Carbon Filter heb je voorlopig nog niet nodig, gaat lang mee.
Bij mijn X1C kreeg ik al nozzle reinigers, filament cutters en wat vet erbij.
Qua dessicant gebruik ik, zoals @
Zilverdael80 al zegt, liever die oranje korrels (
Wisedry, Amazon) in een zelf geprinte houder.
Maar voor de eerste keer is een setje AMS dessicant wel handig.
Ik had er ook nog een
4-in-1 PTFE Adapter bij besteld. Nog niet gebruikt, maar voor die paar euro...
Eventueel lubricant grease en lubricant oil voor onderhoud, maar dat kan ook bij een volgende bestelling, want je zult vast vaker filament gaan bestellen ;-)
Kan evt ook van een ander merk, ik heb
SuperLube (92003 en 52004 en 10201) gekocht laatst.
Als je filament bestelt: in eerste instantie zo vaak mogelijk MET spoel bestellen en de lege spoelen bewaren. Losse spoelen zijn vrij duur (tenzij aanbieding, zelf printen kan ook). Niet alle filament is namelijk te bestellen met spoel, sommige zijn alleen maar als navulling te krijgen.
Niet-Bambu-tips:
Buildplate schoonmaken doe ik met flink wat afwasmiddel (Dreft blauw) met water in een kleine plantenspuit. Inspuiten en dan even schrobben met een afwasborstel met van die die witte "haren". Vervolgens afspoelen met heet water en afdrogen met schone theedoek.
Verder had ik dit op Ali besteld:
Plastic Razor Blades
Deburring tool
Tangetje om je filament te knippen
Daarnaast tangetjes (o.a. met lange spitse punt) om support te verwijderen
Eventueel kleine vijltjes
En een schuifmaat (caliper) gaat waarschijnlijk ook wel van pas komen (op Ali hebben ze een goedkope van plastic, wil je meer precisie kun je later altijd upgraden)