Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:54
TPU gebruikt voor ringetjes, pakkingen, dempers, hondenkauwspeeltjes, deksels voor GridFinity doosjes, rollers voor spoelen, print in place kogellagers, handvatten, stootbumpers voor gereedschap, en recent ook nog zadelkussens voor een geprint zadel. Knetterhard, Le Planque is niet zo comfortabel maar passen we nog aan. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty5EVKN2xVDE8af51oOWuo9kDW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JVWYkUVKp8H0BXUqRnjX1Kt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQQ5RPT9fQjaBrmQ_17clAt8dGw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjbRriCmIOzBL8RqGI0iic5j.jpg?f=fotoalbum_tile

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
rhoolwerf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:17:
Uit interesse, wat printen jullie met TPU? Ik vind het materiaal interessant maar zou er geen toepassing voor kunnen bedenken.
Voor mij: Dingen om te dragen. Denk aan oren, halsbanden, armbanden enz. Met hard plastic kan dat ook allemaal wel maar dan moet je het precies aan de persoon aanpassen. En het zit minder prettig. Meestal doe ik er ook nog lichtjes in enzo (cosplay moet je aan denken). Oh en houders voor dingen, die maak ik dan net een beetje te klein, door de flexibiliteit zit het dan lekker strak en hoef je geen clipjes te maken om te voorkomen dat het er uit valt. Je kan spelen met de flexibiliteit door de infill en dikte te verhogen. Hoe meer materiaal hoe minder flexibel.

Ook mallen om vormen te gieten van bijv. gips, is makkelijker uit de mal halen in zo'n geval. En stempels heb ik er ook mee gemaakt, dat werkt beter op een niet helemaal vlakke ondergrond dan hard plastic stempels.

Ik ben erg dol op het materiaal en er komen steeds meer dingen bij waar ik aan denk. Vandaar ook dat ik aan die Snapmaker zit te denken want dat is eigenlijk de enige printer die multicolor TPU kan. Alleen de H2D kan het ook maar die is 2,5 keer zo duur en kan voor die prijs alsnog maar 2 kleuren terwijl de snapmaker er 4 kan. Op die manier kan ik dan ook verschillende hardheden gebruiken. Bijvoorbeeld een harde kern van "TPU for AMS" dat wel een beetje flexibel is maar niet heel erg, en dan voor de zachtere buitenkant TPU 95 of zelfs nog lager (lager heb ik liggen hier maar nog niet geprobeerd).

Voor mij is flex TPU echt een uitkomst. Ik heb vroeger wel flex PLA gehad maar dat was altijd ellende. TPU heb ik een beetje mee moeten kloten in het begin, mijn eerste model had gaten en spinnenweb. Maar goed drogen, en vooral de retraction lang maken en niet te snel printen, omdat een nozzle nog heel lang na blijft 'oozen'. Dus retract op het object zelf en flink terugtrekken. Daarmee heb ik het redelijk goed nu. Zelfs dingen waarvan ik niet verwacht dat ze in een keer lukken, gaat dat meestal toch wel zo.

Er blijven dingetjes die lastig blijven hoor. Bijvoorbeeld hoge dunne dingen, die gaan niet goed omdat ze heen en weer gaan zwabberen tijdens het printen. Logisch. Dus daar moet je slim mee zijn. Het kan allemaal wel, net zoals dat je met gewone PLA prints ook rekening moet houden met dingen als overhang, stepping enz.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.