Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Tonsill7 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:20:
Hallo allemaal, ik heb recentelijk een A1 mini (zonder AMS) gekocht. Tot nu toe heb ik wat problemen gehad met het plastic (had zeker iets met een spoel moeten kopen woops) maar ik ben erg tevreden!

Ondertussen ben ik vast aan het kijken naar wat voor nieuwe mogelijkheden er open staan qua multi-colour printen. Hebben mensen ervaring met de AMS? Ik neem aan dat die net zo plug n play is als de printer zelf maar ik vind hem erg duur. Heeft iemand geprobeerd om een eigen AMS-like te jerry riggen?
Het hoofd heeft die 4 ingangen toch wel, ik zou niet snappen waarom ik niet gewoon 4 rollen erin kan stoppen. Heeft iemand dit aal geprobeerd?
Het is inderdaad plug and play.
Dat gaat niet werken met die 4 gangen, je moet ook een manier hebben om de PLA te voeden aan de printer.
De printer ziet dat er een AMS aanhangt en je kan dan multi color printen.

• Tonsill7
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 16:26
Wat bedoel je met "je moet ook een manier hebben om de PLA te voeden aan de printer"?
Moet, als de printer wisselt van X naar Y, specifiek rol Y naar voren geduwd en X naar achter getrokken worden?

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Tonsill7 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:24:
Moet, als de printer wisselt van X naar Y, specifiek rol Y naar voren geduwd en X naar achter getrokken worden?
Exact.
Die printer heeft dan wel 4 openingen, er is nog steeds maar 1 print gaatje. Het is gewoon een plastic trechter (met een kapje met 4 gaatjes). Je hebt iets nodig wat de oude rol terug trekt en dan de nieuwe in de extruder duwt.

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-09-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 08:43
MusicMaikel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:30:
[...]

Goeie, dankje. Wat voor geluidsisolatie heb je gebruikt? Mogelijk dat ik dat ook maar ga toepassen. Zoals gezegd hoop ik dat de muur al een en ander opvangt, maar extra isolatie kan nooit kwaad.
Wat ik precies heb gekocht weet ik niet meer, heb bewust voor de boiler omdat het een soort brom/motor geluid is. Daar isolatie voor gehaald (die dus goed motor geluiden absorbeert. wat ik heb gehaald is origineel voor boten/sloepen bedoeld zeg maar). Maar je kan ook gewoon isolatie platen halen bij de gamma. Uiteraard gaat het dan om geluid isolatie en niet op warmte isolatie. Daar zit logischerwijs verschil in natuurlijk.

Voor onder de printer licht 1 cm aan eva foam. Dit soort matten worden ook wel gebruikt voor cosplay armors etc. Misschien is het bij jou ook wel handig om de deur wat isolatie op te doen, zodat je minder de printer hoort als hij aan printen is. Tenzij de printer op plek staat waar dat niet uit maakt natuurlijk.

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 14:57
Dag allemaal, ik ben in de markt voor het aanschaffen van een A1 mini, heeft er wellicht nog iemand een code beschikbaar :)

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 16:25
Matroxion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:05:
Dag allemaal, ik ben in de markt voor het aanschaffen van een A1 mini, heeft er wellicht nog iemand een code beschikbaar :)
Ik zal er een naar je sturen

"Hé Bob, drie bier!"

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Heeft iemand hier ervaring met printen met PVA? Ik had een rol gekocht (in de anniversary sale), vanuit verpakking op de P1S buildplate gedroogd (12u op 100graden, halverwege omgedraaid) en daarna rechtstreeks in de AMS2Pro gedaan en een print aangezet. Print was "support-interface PVA, de rest gewoon PLA".

Toen hij eenmaal moest beginnen aan de eerste PVA-support-interfaces, is 't filament afgebroken en daar kreeg ik een melding van. Heb de PVA toen opnieuw in de AMS2Pro gevoed en na ~30-50cm brak 't meteen weer af. Sindsdien krijg ik foutmeldingen dat 't een en ander verstopt is, dus ergens zit nu een los stuk filament in de weg, dus dat wordt wat dingen demonteren :(

Maar nu de vraag: wat doe ik fout?
Heb netjes gedroogd volgens instructies, de AMS zit vol met silica-gel-bal-houders die kurkdroog zijn (althans, volgens de kleur) dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Volgens de website van BBL kun je 't beste een AMS HT gebruiken en drogen tijdens het printen, maar ik vind dat een nogal dure investering voor een specifiek doel (zeker aangezien PVA ook al erg duur is)

Dus iemand tips? Of is PETG-als-support-voor-PLA echt de beste oplossing, ondanks dat Bambu Studio waarschuwt voor clogging? (en zo te zien mag dat dan geen PETG Translucent zijn, dus dan moet ik PETG HF bestellen)

[ Voor 3% gewijzigd door rhoolwerf op 10-09-2025 12:37 ]

rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:29:
Heeft iemand hier ervaring met printen met PVA? Ik had een rol gekocht (in de anniversary sale), vanuit verpakking op de P1S buildplate gedroogd (12u op 100graden, halverwege omgedraaid) en daarna rechtstreeks in de AMS2Pro gedaan en een print aangezet. Print was "support-interface PVA, de rest gewoon PLA".

Toen hij eenmaal moest beginnen aan de eerste PVA-support-interfaces, is 't filament afgebroken en daar kreeg ik een melding van. Heb de PVA toen opnieuw in de AMS2Pro gevoed en na ~30-50cm brak 't meteen weer af. Sindsdien krijg ik foutmeldingen dat 't een en ander verstopt is, dus ergens zit nu een los stuk filament in de weg, dus dat wordt wat dingen demonteren :(

Maar nu de vraag: wat doe ik fout?
Heb netjes gedroogd volgens instructies, de AMS zit vol met silica-gel-bal-houders die kurkdroog zijn (althans, volgens de kleur) dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Volgens de website van BBL kun je 't beste een AMS HT gebruiken en drogen tijdens het printen, maar ik vind dat een nogal dure investering voor een specifiek doel (zeker aangezien PVA ook al erg duur is)

Dus iemand tips? Of is PETG-als-support-voor-PLA echt de beste oplossing, ondanks dat Bambu Studio waarschuwt voor clogging? (en zo te zien mag dat dan geen PETG Translucent zijn, dus dan moet ik PETG HF bestellen)
Soort van ervaring. Mijn PVA is echter heul oud, dus niet droog te krijgen :'). Ik heb er goed mee kunnen printen vanuit de HT, maar het filament zelf (door vocht) was ruk. Hell, er kwam zelfs rook van af bij het extruden. Zelfs na 48 uur drogen in de HT.

Ik ga er 100% van uit dat dit mijn eigen schuld is, maar ok.

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:39:
[...]

Soort van ervaring. Mijn PVA is echter heul oud, dus niet droog te krijgen :'). Ik heb er goed mee kunnen printen vanuit de HT, maar het filament zelf (door vocht) was ruk. Hell, er kwam zelfs rook van af bij het extruden. Zelfs na 48 uur drogen in de HT.

Ik ga er 100% van uit dat dit mijn eigen schuld is, maar ok.
Hmm, wetende dat jij ook mini's etc. print, heb je suggesties? Want sommige prints hebben hele tricky supports en ik had gehoopt dat PVA de oplossing was qua verwijdering enzo.
rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:44:
[...]

Hmm, wetende dat jij ook mini's etc. print, heb je suggesties? Want sommige prints hebben hele tricky supports en ik had gehoopt dat PVA de oplossing was qua verwijdering enzo.
Bidden :P Momenteel gebruik ik 0.16mm z-distance, maar ook dat heeft niet altijd hetzelfde mooie effect. Verder heb ik ook goede ervaringen met BL's support filament.Ik hou gewoon niet van dat purgen, anders had ik daar veeeeeeel meer gebruik van gemaakt. Helemaal als die H2D wél goed minis kon printen :+

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:14:
[...]

Bidden :P Momenteel gebruik ik 0.16mm z-distance, maar ook dat heeft niet altijd hetzelfde mooie effect. Verder heb ik ook goede ervaringen met BL's support filament.Ik hou gewoon niet van dat purgen, anders had ik daar veeeeeeel meer gebruik van gemaakt. Helemaal als die H2D wél goed minis kon printen :+
Je bedoelt dan die Support for PLA? Daar heb ik ook een rol van, die maar eens proberen.

Ik snap je punt over het purgen, doe het ook liever niet. Maarja als een mini 3x breekt omdat de supports te vast zitten is het ook waste 😊 probeer nu deze te printen https://makerworld.com/en...=search#profileId-1455179
Maar de staarten en poten blijven afbreken.
rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je bedoelt dan die Support for PLA? Daar heb ik ook een rol van, die maar eens proberen.

Ik snap je punt over het purgen, doe het ook liever niet. Maarja als een mini 3x breekt omdat de supports te vast zitten is het ook waste 😊 probeer nu deze te printen https://makerworld.com/en...=search#profileId-1455179
Maar de staarten en poten blijven afbreken.
Big oof idd... Probeer de MZ4250 versie eens: https://www.reddit.com/r/...ted_free_stl_in_comments/ Ik heb goede ervaringen met zijn modellen.

Verder doe ik in bepaalde gevallen het model simpelweg doorsnijden, maar dat gaat in dit geval niet helpen. Ding is domweg te dun. Support for PLA is idd je beste gok, samen met PVA in een HT, maar da's ietwat prijzig :')

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
Ik zit / zat te kijken naar een H2D combo en nu dus een H2S combo aangezien ik voornamelijk prints zal maken uit 1 kleur of materiaal. Nog steeds niet de trigger overgehaald vanwege de twijfel over een geschikte 3D scanner die ik erbij wil aanschaffen.
Over de plaatsing, ik wil de printer in een ruimte plaatsen die in de winter redelijk kan afkoelen, maar niet lager dan 5 graden, zou dat echt een groot probleem zijn?
Ook heb ik een vraag over de type nozzels, de prints zullen voornamelijk grotere producten zijn, van ABS en TPU (autoonderdelen). 0,4 mm wordt meegeleverd, zou ik hiervoor beter een andere nozzel bij kunnen bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:07:
Ik zit / zat te kijken naar een H2D combo en nu dus een H2S combo aangezien ik voornamelijk prints zal maken uit 1 kleur of materiaal. Nog steeds niet de trigger overgehaald vanwege de twijfel over een geschikte 3D scanner die ik erbij wil aanschaffen.
Over de plaatsing, ik wil de printer in een ruimte plaatsen die in de winter redelijk kan afkoelen, maar niet lager dan 5 graden, zou dat echt een groot probleem zijn?
Ook heb ik een vraag over de type nozzels, de prints zullen voornamelijk grotere producten zijn, van ABS en TPU (autoonderdelen). 0,4 mm wordt meegeleverd, zou ik hiervoor beter een andere nozzel bij kunnen bestellen?
Wat ik van reviews zie op de tubes voor jou, zijn er geen goede 3D scanners beschikbaar, voor een prijs die een normale consument kan betalen. Je moet dan al heel snel denken aan duizenden euros voor een scanner.

De goedkopere (vele honderden euros) vereisen veel post-processing.

Dus tenzij je heel veel gaat scannen en van plan bent om hier geld mee te gaan verdienen, zou ik het niet doen.

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Ah scherp de X1C met AMS2 zou juist net een mooie deal geweest zijn voor ronde de 1000 euro

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F0RMaTC
ice-T106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:32:
[...]

Ah scherp de X1C met AMS2 zou juist net een mooie deal geweest zijn voor ronde de 1000 euro
Nou ik klikte alles als een razende Roeland bij elkaar en had de knoop doorgehakt om voor de X1C te gaan maar zit nu weer terug in de keuze stress ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
@Llopigat @MC Taz Man
Ik ben een grote fan van Prusa, vandaar dat ik ook meteen de Core One had besteld.
Maar ik heb ook een Voron Trident, Prusa Mini Bear en een BambuLab P1S.

De Voron print het best en kan zeer goed ASA printen (65 graden in de kamer), dit is mijn favoriete printer.
De Prusa Mini Bear staat stof te happen in de garage. Ik moet er nog eens tijd voor vinden om deze goed te laten printen.
De P1S is mijn werkpaard. Dit komt door 2 dingen, als eerste print ie gewoon altijd en ten tweede de AMS. Ik print amper in kleur, maar het gemak van filament laden maakt me gewoon erg lui, daarnaast is doorspoelen naar een nieuwe rol gewoon erg fijn. Alleen jammer dat ie (de printer) behoorlijk luidruchtig is, zelfs met de behuizing-fan uit.

Dan de Core One.
Ik had erg hoge verwachtingen. De printer is erg stil, dat vind ik heel belangrijk. Ik kan alles makkelijk vervangen, net als bij de Voron (al is die nog iets toegankelijker, elk onderdeel kan ik binnen 10 minuten vervangen) en dat vind ik ook erg fijn.
Maar dan de printkwaliteit, die viel me gewoon tegen. De Core One heeft dezelfde VFA's als mijn P1S, lelijk dus. De hele community valt daarover en daardoor sneeuwde mijn klacht eigenlijk onder: slechte layer consistency. Ik heb daarover gepost in het CoreOne topic, contact gehad met Prusa support, en ben daar ook zeer goed geholpen, alleen konden ze mijn probleem niet verhelpen en het VFA-probleem was belangrijker. Ze hebben me nieuwe onderdelen gestuurd maar helaas heeft niets geholpen.
YGK3D praat er ook even over in zijn Core One review.
Eigenlijk vind ik ook dat Prusa eens naar de firmware moet kijken, o.a. de UI, die is gewoon niet meer van deze tijd. Al is dat jaren 80 schermpje van de P1S niet veel beter :D

En omdat mijn andere 2 printers dit probleem niet hebben heb ik de printer verkocht.
Misschien dat ik er weer een koop als de kinderziektes eruit zijn. Of als ze een mooie prijs maken icm de Bondtech INDX!

Ik vind dus dat Bambu en Prusa beide een plek op de markt verdienen (maar het oude beestje de Voron print nog steeds beter :P )

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 10-09-2025 17:45 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:11:
[...]

Wat ik van reviews zie op de tubes voor jou, zijn er geen goede 3D scanners beschikbaar, voor een prijs die een normale consument kan betalen. Je moet dan al heel snel denken aan duizenden euros voor een scanner.

De goedkopere (vele honderden euros) vereisen veel post-processing.

Dus tenzij je heel veel gaat scannen en van plan bent om hier geld mee te gaan verdienen, zou ik het niet doen.
Ik had voor een 3d scanner een budget in gedachten van +-1500 euro, maar aangezien de H2S veel goedkoper is dan de eerst geplande H2D kan dat budget wel omhoog. Er is hier alleen weinig op tweakers over te vinden.
Het gaat voornamelijk om prototyping, of reverse engineering. Het is een soort van zakelijk, maar ik doe dat nu door veel meten, CAD en KAD design (in het geval van KAD, veel karton en tape).
Het 3d printen neemt nu zo een grote vlucht dat ik het verantwoord vind om zelf zo een ding aan te schaffen, dat maakt het prototyping en proberen veel makkelijker en sneller.

Vwb de plaatsing, de printer zal in een werkplaats moeten komen te staan en daar kan het in de winter af en toe snachts afkoelen tot 5 graden. Ik weet niet of dat een heel groot issue is aangezien de H2S een dichte(re) kamer heeft, en een verwarmd bed.

Ben nog een beginner vwb het printen, CAD e.d is niet het issue. 3D scannen wel wat ervaring mee, maar dat is uit 2018, en toendertijd kosten die dingen nog een kleine 10.000 euro. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel betaalbare alternatieven die hetzelfde kunnen.

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:22
Hallo allemaal, ik heb recentelijk een A1 mini (zonder AMS) gekocht. Tot nu toe heb ik wat problemen gehad met het plastic (had zeker iets met een spoel moeten kopen woops) maar ik ben erg tevreden!

Ondertussen ben ik vast aan het kijken naar wat voor nieuwe mogelijkheden er open staan qua multi-colour printen. Hebben mensen ervaring met de AMS? Ik neem aan dat die net zo plug n play is als de printer zelf maar ik vind hem erg duur. Heeft iemand geprobeerd om een eigen AMS-like te jerry riggen?
Het hoofd heeft die 4 ingangen toch wel, ik zou niet snappen waarom ik niet gewoon 4 rollen erin kan stoppen. Heeft iemand dit aal geprobeerd?
ik zelf zit met een a1 me ook te verdiepen in een ams ik wacht alleen tot de ams2pro de a1 ondersteund ;) het is niet zo simpel als gewoon een extra spoel aansluiten, er moet ook samenwerking zijn tussen de ams en de ams trekt bij een kleur wissel zelf het filament iets terug (wat dus niet gebeurd als je meerdere spoelen aan de extruder aansluit.

om zelf een ams te bouwen heb ik wel eens iets over gelezen, maar of je het moet willen is een 2e;) (op een bekende chinese verkoopsite met een a ben ik wel het 1 en ander tegen gekomen, maar ik ga me daar niet aan wagen)

• rhoolwerf
Ik heb geen ervaring met een zelfbouw-AMS, ik heb wel goede ervaringen met de AMS 2 Pro die aan mijn P1S gekoppeld is.

Het is net zo plug-and-play als de printer zelf is. Ik heb misschien 1x handmatig een rol filament geladen en laat 't verder nu altijd aan de AMS over. Rol erin, hij detecteert automatisch welke kleur/materiaal er in zit (als je Bambu Lab filament gebruikt want daar zitten RFID-chips in) en tegen de tijd dat ik bij m'n computer met slicer ben (andere kamer) is 't al herkend. De slicer neemt de kleuren over, dus je model ziet er ook multi-color uit zodat je beter zicht heb op 't uiteindelijk resultaat. Daarnaast zie je bij het slicen meteen hoeveel materiaal er verbruikt wordt per filament en waarvoor (purge, model etc.)

Het is niet alleen voor multi-color maar ook multi-material. Ik print bijv. ook met Support-for-PLA en dat werkt exact hetzelfde als hierboven: erin, automatische detectie, gaan.

Het is geen goedkoop ding, maar ik vind 't nu de investering al meer dan waard. Ik heb hele leuke multi-color-prints gedaan, maar zoals gezegd ook multi-material en Bambu Studio vogelt 't allemaal voor me uit.
Ik zit te wachten op een (potentiele) Black Friday deal om misschien een 2e AMS2Pro te halen. Zo kan ik blijven printen tijdens drogen, maar heb al meerdere modellen gehad die ik moet aanpassen omdat ik 'maar' 4 kleuren heb 8)7 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:43
(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik had voor een 3d scanner een budget in gedachten van +-1500 euro, maar aangezien de H2S veel goedkoper is dan de eerst geplande H2D kan dat budget wel omhoog. Er is hier alleen weinig op tweakers over te vinden.
Het gaat voornamelijk om prototyping, of reverse engineering. Het is een soort van zakelijk, maar ik doe dat nu door veel meten, CAD en KAD design (in het geval van KAD, veel karton en tape).
Het 3d printen neemt nu zo een grote vlucht dat ik het verantwoord vind om zelf zo een ding aan te schaffen, dat maakt het prototyping en proberen veel makkelijker en sneller.

Vwb de plaatsing, de printer zal in een werkplaats moeten komen te staan en daar kan het in de winter af en toe snachts afkoelen tot 5 graden. Ik weet niet of dat een heel groot issue is aangezien de H2S een dichte(re) kamer heeft, en een verwarmd bed.

Ben nog een beginner vwb het printen, CAD e.d is niet het issue. 3D scannen wel wat ervaring mee, maar dat is uit 2018, en toendertijd kosten die dingen nog een kleine 10.000 euro. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel betaalbare alternatieven die hetzelfde kunnen.
Ik gebruik nu een jaartje de Creality Raptor X met Scan Bridge en die bevalt mij prima. Ik kan hem dan ook aanbevelen als je met een 3D scanner in de hand om je RX-7 wilt lopen als je nauwkeurige maten wilt opnemen, een scan van een lege ruimte wilt maken, of je complete achterbumper los op de vloer wilt inscannen. De Scan Bridge creeert zijn eigen WiFi6 hotspot om te verbinden met de Creality Scan app (Android) op je smartphone of via de windows software op je laptop/desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07
Ik heb vorige week mijn Creality Ender3V2 verkocht en heb een A1 combo besteld. Ik wil graag in kleur gaan printen en deze printer werd door een goede vriend (die een klein printer parkje heeft) aangeraden.

Nu heb ik filament van verschillende merken maar ik begin te denken dat het misschien verstandiger had geweest als ik meteen filament van Bambu had besteld. Of zie ik dit verkeerd en slikt de A1 ook andere merken? Het gaat om PLA in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een P1S en ik gebruik zelf eSun of Sunlu filament. Ik ga ervan uit dat de A1 dat ook gewoon kan.
Alleen de instellingen zoals bedtemp. en extruder temp aanpassen, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
ik zelf heb de a1 en print tot nu toe met

polymaker
esun
sunlu
creality pla
bambu

allemaal zonder problemen staat de betreffende soort niet in de bambu software kies ik generic pla en print prima, nog niets hoeven aan te passen qua temperaturen (heb de printer een maandje en heb al z'n 60 uur er op zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ok, thanks! Dan ga ik eerst met m'n huidige voorraadje aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:35
(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:07:
Mijn ervaringen
*Condens en dus roest bij 5 graden. Ik zou 't niet doen. Hij staat hier één gesloten deur van de slaapkamer te printen, is vrijwel onhoorbaar.
*Scanners. Voor engineering vaak een drama. Niet scannen zelf, maar de datareductie (van puntenwolk naar solid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Vermoedelijk is de siliconen sok losgekomen en heeft hij nog een hele tijd doorgeprint.

Tip; hang er een rookmelder boven, want dit kan ook zomaar anders aflopen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vj5f2JOdLKF7DRXwTfVCQGy7JU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5woUDkGrSk2pmfW8khQWoWy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bmRPhYL-HLHOWEsDLqI983t50E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrMLvxH1uz2JZDsWLUqGjEZJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEg1QiA0vVWVgnhwncBGC6SIxi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXkIurxpk7lJ9OaHZlYAja08.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
Ik heb vorige week mijn Creality Ender3V2 verkocht en heb een A1 combo besteld. Ik wil graag in kleur gaan printen en deze printer werd door een goede vriend (die een klein printer parkje heeft) aangeraden.

Nu heb ik filament van verschillende merken maar ik begin te denken dat het misschien verstandiger had geweest als ik meteen filament van Bambu had besteld. Of zie ik dit verkeerd en slikt de A1 ook andere merken? Het gaat om PLA in dit geval.
Ik heb zelf geen ervaring met spul anders dan Bambu Lab, maar als je Bambu Studio de filament-config opent zijn er al een heleboel profielen van andere merken zoals bijv. eSUN, Polymaker en SUNLU beschikbaar. Zou wel even nalopen of dat de temperatuur setttings etc. hiervan kloppen, maar gevoelsmatig moet dat wel loslopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:30
Hebben anderen ook de ervaring dat het versturen van printjes nu in Bambu Studio een stuk trager is (geworden). Ik draai echter wel nog op een oude firmware maar met de nieuwste BambuStudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rhoolwerf schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:25:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met spul anders dan Bambu Lab, maar als je Bambu Studio de filament-config opent zijn er al een heleboel profielen van andere merken zoals bijv. eSUN, Polymaker en SUNLU beschikbaar. Zou wel even nalopen of dat de temperatuur setttings etc. hiervan kloppen, maar gevoelsmatig moet dat wel loslopen :)
Thanks! Ik heb de printer vandaag binnen gekregen en nu net klaar met in elkaar zetten. In mijn enthousiasme heb ik de AMS ook al aangesloten maar nu wil ik eigenlijk even een test print maken met een enkele spoel maar alle vier de ingangen bovenop de kop zitten dus al vol. Ik durf eigenlijk niet zo'n tube eruit te trekken dus vraag ik me af of ik niet gewoon één spoel in de AMS kan zetten en in de instellingen van de print aangeven dat-ie die moet gebruiken? Of kan ik één van die vier er gewoon weer uit trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:10
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:
[...]

Thanks! Ik heb de printer vandaag binnen gekregen en nu net klaar met in elkaar zetten. In mijn enthousiasme heb ik de AMS ook al aangesloten maar nu wil ik eigenlijk even een test print maken met een enkele spoel maar alle vier de ingangen bovenop de kop zitten dus al vol. Ik durf eigenlijk niet zo'n tube eruit te trekken dus vraag ik me af of ik niet gewoon één spoel in de AMS kan zetten en in de instellingen van de print aangeven dat-ie die moet gebruiken? Of kan ik één van die vier er gewoon weer uit trekken?
Een testprint in 1 kleur dus? Dat kan prima vanuit de AMS. Als je maar 1 spoel in de AMS hebt, selecteer je die spoel bij je printopdracht. De AMS werkt ook als je er maar 1 (of 2 of 3) spoelen in hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:
[...]

De 'filament hub' waar de 4 buizen op de printkop zitten, zitten genesteld in zogeheten PTFE-couplers. Als ik 't goed herinner, heb je 4 van die zwarte 'ringen' waar dan de buizen in gaan. Door zo'n ring in te drukken (richting de printkop) 'ontgrendel' je de coupler en kun je een PTFE-tube er weer uit trekken.

Maar de veel makkelijkere oplossing is: plaats gewoon een rol in je AMS en print met die ene kleur :)

Je moet een AMS zien als het 'vergemakkelijken van het laden van een rol' en daarboven op 'het vergemakkelijken van het laden en ontladen van meerdere rollen als je multi-color/multi-material print'.

Zie het zo: stel dat je geen AMS hebt, dan zul je zelf een rol ergens moeten hangen, het filament-beginpunt pakken, dat naar de printkop leiden, erin duwen net zo lang tot ie aangrijpt en dan tegen de printer zeggen "er zit filament, doe daar wat mee". Als je dan klaar bent met de print, dan moet je het filament zelf er weer uittrekken, op de rol plaatsen. En als je multi-color print, zal de printer zeggen "tijd voor een andere kleur!" en dan net zo lang wachten tot jij dus het filament eruit getrokken hebt, andere rol plaatst, nieuwe filament erin duwt en zegt "je kunt weer!"

De AMS doet dat allemaal voor je. De printer zegt "ik heb filament nodig in slot A" en de AMS gaat die kleur voeden naar de printkop. De printer doet z'n ding, zegt "klaar! het filament mag er uit!" en de AMS gaat weer terugrollen. Of als je multi-color print, dan zegt de printer "ik ben klaar met slot A, geef me nu slot C!" en dan gaat de AMS terugrollen en daarna slot C uitrollen.

TLDR: je kunt prima een print van 1 kleur doen vanaf de AMS, het maakt het laden/ontladen gewoon een heel stuk makkelijker. Je hoeft zelfs niet alle 4 de sloten op te vullen (hooguit misschien kijken naar stabiliteit, ik heb zelf geen AMS Lite)

• Ferret
Thanks maar weer voor de reacties, top! Ik ben helaas vandaag de hele dag weg dus morgen ga ik er mee aan de slag. Het is wel een heel gevaarte zeg als je het zo naast elkaar ziet staan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ferret schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:38:
Thanks maar weer voor de reacties, top! Ik ben helaas vandaag de hele dag weg dus morgen ga ik er mee aan de slag. Het is wel een heel gevaarte zeg als je het zo naast elkaar ziet staan :-)
Veel printplezier!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Autoreply schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:03:
Vermoedelijk is de siliconen sok losgekomen en heeft hij nog een hele tijd doorgeprint.

Tip; hang er een rookmelder boven, want dit kan ook zomaar anders aflopen...
Ja, daarom print ik nooit zonder dat ik er bij ben, zelfs even naar de winkel op de hoek doe ik liever niet.

Ik ben ook niet zo blij met de mensen die in onze makerspace de printer gewoon 3 dagen achter elkaar door laten gaan. Maar ik heb het punt gemaakt en het bestuur heeft besloten dat het mocht. Zijn vaak ook mega-gehackte crealities enzo met allemaal loshangende kabels die overal aan kunnen blijven hangen. Ik heb video's gezien van printers die echt in de brand zijn gevlogen.

Maar idd dat kan met Bambu ook gebeuren, denk wel dat de kans wat minder is want het is een wat beter doordacht geheel dan de China printers met 20 verschillende mods er op :+

En helemaal eens met wat @rhoolwerf zegt. Ik heb de AMS vooral voor gemak. Heb de 4 meest gebruikte kleuren er in zitten, meestal print ik niet eens in multicolor. Met name vanwege het verspilde materiaal en omdat het zo gruwelijk lang duurt (al zijn de flush instellingen van bambu standaard wel heeeel erg voorzichtig, in veel gevallen met bijv. kleine details kan je met veel minder af. Het automatisch unloaden na een print is ook heel fijn trouwens. Gisteren nog had ik er TPU in zitten, drukte op unload maar dat duurt even en ik ging wat anders doen. Stond de printer dus 10 minuten op 250 graden te wachten tot ik het filament er uit trek :F Dat is vervelend want met zulke temperaturen kan het plakkerig worden op den duur en is de kop verstopt. Ik heb hem maar gauw een flink stuk geflusht. De reden dat ik de AMS niet gebruikte was dat het TPU is, en ja zonder AMS is het veel meer gedoe. Het lijkt een kleine moeite maar het is zo fijn om gewoon een kleur te kiezen en op print te kunnen drukken <3

[ Voor 49% gewijzigd door Llopigat op 13-09-2025 16:47 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:33:
Hebben anderen ook de ervaring dat het versturen van printjes nu in Bambu Studio een stuk trager is (geworden). Ik draai echter wel nog op een oude firmware maar met de nieuwste BambuStudio
Yep, hier dezelfde ervaring, maar mijzelf er nog niet genoeg aan gestoord om te kijken of er iets in te stellen valt o.i.d.

Ook regelmatig dat hij halverwege stopt met sturen , en de melding krijg dat het mislukt is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:55
Na jaren rondgelopen te hebben met het idee een 3d printer te kopen gisteren eindelijk de knoop doorgehakt.
Het wordt een P1S met AMS combo en meteen een hardened steel nozzle en extruder erbij gedaan. Natuurlijk ook veel filament erbij gedaan.

Op makerworld al een collection aangemaakt met iets van 50 prints en heb het idee mijn garage opnieuw in te richten en zou dolgraag makerboard en de diversiteit van dat systeem hierin centraal stellen. Ik loop natuurlijk wat op de zaken vooruit aangezien ik 0,0 ervaring heb met 3d printers maar dat is dan ook 1 van de hoofdredenen dat ik voor Bambu heb gekozen. Ik heb genoeg andere hobby's waarbij ik veel tweak met hardware en wat 3d printen betreft wil ik eigenlijk dat het grotendeels gewoon werkt. Was nog wel even aan het twijfelen vanwege de recente rumoer rondom de meer gesloten FW maar ik zie nog geen situatie waarin dit rechtstreeks impact op mijn gebruik zal hebben.

De printer zal zichzelf in de eerste paar weken moeten bewijzen tegenover mijn vrouw met allemaal handige in huis dingetjes waarmee ik haar heb kunnen overhalen om tot deze aanschaf over te gaan :)

Wat wel grappig is dat ik dit topic per toeval tegen kwam omdat er ineens WINIT(HK)TRADING LIMITED in mijn DHL tracking app stond. Even googlen hierop en ik kwam in dit topic uit.

Nu dus maar geduldig afwachten tot er daadwerkelijk wat binnenkomt. oOo

[ Voor 6% gewijzigd door AtlAntA op 14-09-2025 17:16 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
Zijn er nog mensen die merken dat met de h2d of h2s printen van kleine prints moeizaam gaat? Of van slechte kwaliteit?
Zag dat er in het begin van het jaar toen de h2d net uit was wel wat problemen mee waren, maar mensen nieuwe onderdelen gekregen hebben wat het op leek te lossen en er een kleine intolerantie was op printen vs ingevoerde model (0,1 tot 0,3mm). Wellicht dat dit allemaal beter geworden is na software updates?

Maar het maakt de keus tussen x1c, h2s en h2d niet makkelijker.. eigenlijk wil ik een goeie allrounder en niet echt inleveren op een vlak.
Hebben een p1s te leen gehad die ons besmet hebben met print virus

Nog wijze tweaker adviezen of ervaringen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:50
Ik heb een A1 en een tijdje geleden geluid van start en einde (notificatie) in een bepaald tijdvak uitgezet.
Dus bv tussen 20:00 en 08:00 geen geluid.

Maar nu kan ik die functie nergens meer vinden.
Wie weet waar die staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Zojuist bij bambu in de support chat gehangen, wou even weten wanneer de ams2 pro voor de a1 ondersteund wordt overal zie je alleen q3.

ze verwachten het eind van de maand toe te voegen. over de mogelijkheid tot meerdere ams'en op de a1 kon die helaas niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
NeutraleTeun schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:57:
Ik heb een A1 en een tijdje geleden geluid van start en einde (notificatie) in een bepaald tijdvak uitgezet.
Dus bv tussen 20:00 en 08:00 geen geluid.

Maar nu kan ik die functie nergens meer vinden.
Wie weet waar die staat.
Ik kan deze functie nergens vinden in zowel de printer instellingen als in de app als studio.
mocht je dit willen instellen kan ik home assistant aanraden hier is dat wel in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Ik verwacht mijn H2S+ams2 deze week binnen.
Nu wil ik een stabiele tafel gaan maken waar ik deze op kan zetten.
Kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn zodat ik ook nog erom heen er goed bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:20:
Ik verwacht mijn H2S+ams2 deze week binnen.
Nu wil ik een stabiele tafel gaan maken waar ik deze op kan zetten.
Kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn zodat ik ook nog erom heen er goed bij kan?
Staat gewoon in de specificaties op de site ;)
Physical Dimensions 492*514*626 mm³

Dit is echter alleen de printer en de ams hoort er nog bovenop lijkt me;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0RMaTC
Ja googlen kan ik ook wel ;)
Maar die verteld je niet wat handig is qua ruimte eromheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:41:
Ik denk dat 1m20 wel handig is, eromheen.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:20

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:41:
Wat aanbevolen is qua ventilatie durf ik niet te zeggen, maar wat handig is:
- Wat ruimte aan de linkerkant voor het geval je een poop bucket wilt gebruiken die een bakje aan de zijkant heeft om deze makkelijk te wisselen (voor de P1s gebruik ik deze, waar het bakje los gepakt kan worden om te legen: https://makerworld.com/en...-bucket#profileId-1746988)
- Ruimte aan de rechterkant om bij de powerswitch te komen

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Belindo schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:50:
[...]

Wat aanbevolen is qua ventilatie durf ik niet te zeggen, maar wat handig is:
- Wat ruimte aan de linkerkant voor het geval je een poop bucket wilt gebruiken die een bakje aan de zijkant heeft om deze makkelijk te wisselen (voor de P1s gebruik ik deze, waar het bakje los gepakt kan worden om te legen: https://makerworld.com/en...-bucket#profileId-1746988)
- Ruimte aan de rechterkant om bij de powerswitch te komen
Mooie poop bucket! Ik zoek al een tijdje iets, twijfel of dat ik niet gewoon een afvoerpijp naar een prullenbak eronder wil hebben, maar deze vind ik ook wel mooi zo met een loskoppelbare opvangbak waar een deksel op kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Die heb ik al een tijdje, heel handig, en voor mij s de kleinste bijbehorende bak groot genoeg, want ik print maar weinig met meerdere kleuren.
Deze kan ik aanbevelen!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Soullancer schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:43:
Zijn er nog mensen die merken dat met de h2d of h2s printen van kleine prints moeizaam gaat? Of van slechte kwaliteit?
Zag dat er in het begin van het jaar toen de h2d net uit was wel wat problemen mee waren, maar mensen nieuwe onderdelen gekregen hebben wat het op leek te lossen en er een kleine intolerantie was op printen vs ingevoerde model (0,1 tot 0,3mm). Wellicht dat dit allemaal beter geworden is na software updates?

Maar het maakt de keus tussen x1c, h2s en h2d niet makkelijker.. eigenlijk wil ik een goeie allrounder en niet echt inleveren op een vlak.

Nog wijze tweaker adviezen of ervaringen :p
Volgens mij had @MC Taz Man daar ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
[...]

Volgens mij had @MC Taz Man daar ook last van.
Correct. Was ook dé reden waarom ik 'm terug "ingeruild" heb voor een nieuwe X1c :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FF afwachten wat de reviews van de H2C gaan doen... Hopelijk krijgt ook iemand die mini's print dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:03:
FF afwachten wat de reviews van de H2C gaan doen... Hopelijk krijgt ook iemand die mini's print dat ding.
Ik denk dat de H2C verder identiek zal zijn. (Blijft gissen).
Ik skip de grote printers, ik vermoed een X2 en P2 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
AtlAntA schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:08:
De printer zal zichzelf in de eerste paar weken moeten bewijzen tegenover mijn vrouw met allemaal handige in huis dingetjes waarmee ik haar heb kunnen overhalen om tot deze aanschaf over te gaan :)
As we speak wordt hier geprint:
*Custom katrolletjes voor vaderlief.
*WC borstelhouder voor de vrouw. Ze had de glazen versie kapot laten vallen...

Als je wil heb ik morgen wel een foto voor je vrouw ;-)
Soullancer schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:43:

Ik zit met 't zelfde dilemma. Nu een X1C, zeer tevreden over, maar volgende project betreft een aantal onderdelen van 310x310x1200 mm die onder druk (injectiematrijzen) worden belast. Multi-materiaal gebruik ik niet (wel prints van >1 kg), accuraatheid is allesbepalend. De H2S lijkt een logische keuze, maar slechtere kwaliteit/lagere tolerantie voor prints is een no-go.

Is er wat meer informatie te vinden over die slechte ervaringen, bijvoorbeeld van MC Taz Man?
MC Taz Man schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:03:
Ik moest even googelen wat de H2C is. Heb me een paar jaar professioneel beziggehouden met inductielassen van composiet. Inductie is een wrede minnares en het zal mij benieuwen of ze dit stabiel in productie voor elkaar krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:21:
[...]

Ik denk dat de H2C verder identiek zal zijn. (Blijft gissen).
Ik skip de grote printers, ik vermoed een X2 en P2 serie.
Ik denk juist van niet. BL is heel goed in incrementele verbeteringen door te voeren in nieuwere modellen. We gaan het zien.
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.