• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:24
Tonsill7 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:20:
Hallo allemaal, ik heb recentelijk een A1 mini (zonder AMS) gekocht. Tot nu toe heb ik wat problemen gehad met het plastic (had zeker iets met een spoel moeten kopen woops) maar ik ben erg tevreden!

Ondertussen ben ik vast aan het kijken naar wat voor nieuwe mogelijkheden er open staan qua multi-colour printen. Hebben mensen ervaring met de AMS? Ik neem aan dat die net zo plug n play is als de printer zelf maar ik vind hem erg duur. Heeft iemand geprobeerd om een eigen AMS-like te jerry riggen?
Het hoofd heeft die 4 ingangen toch wel, ik zou niet snappen waarom ik niet gewoon 4 rollen erin kan stoppen. Heeft iemand dit aal geprobeerd?
Het is inderdaad plug and play.
Dat gaat niet werken met die 4 gangen, je moet ook een manier hebben om de PLA te voeden aan de printer.
De printer ziet dat er een AMS aanhangt en je kan dan multi color printen.

• Tonsill7
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-11-2025
Wat bedoel je met "je moet ook een manier hebben om de PLA te voeden aan de printer"?
Moet, als de printer wisselt van X naar Y, specifiek rol Y naar voren geduwd en X naar achter getrokken worden?

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29
Tonsill7 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:24:
Moet, als de printer wisselt van X naar Y, specifiek rol Y naar voren geduwd en X naar achter getrokken worden?
Exact.
Die printer heeft dan wel 4 openingen, er is nog steeds maar 1 print gaatje. Het is gewoon een plastic trechter (met een kapje met 4 gaatjes). Je hebt iets nodig wat de oude rol terug trekt en dan de nieuwe in de extruder duwt.

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-09-2025 10:48 ]

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:59
MusicMaikel schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:30:
[...]

Goeie, dankje. Wat voor geluidsisolatie heb je gebruikt? Mogelijk dat ik dat ook maar ga toepassen. Zoals gezegd hoop ik dat de muur al een en ander opvangt, maar extra isolatie kan nooit kwaad.
Wat ik precies heb gekocht weet ik niet meer, heb bewust voor de boiler omdat het een soort brom/motor geluid is. Daar isolatie voor gehaald (die dus goed motor geluiden absorbeert. wat ik heb gehaald is origineel voor boten/sloepen bedoeld zeg maar). Maar je kan ook gewoon isolatie platen halen bij de gamma. Uiteraard gaat het dan om geluid isolatie en niet op warmte isolatie. Daar zit logischerwijs verschil in natuurlijk.

Voor onder de printer licht 1 cm aan eva foam. Dit soort matten worden ook wel gebruikt voor cosplay armors etc. Misschien is het bij jou ook wel handig om de deur wat isolatie op te doen, zodat je minder de printer hoort als hij aan printen is. Tenzij de printer op plek staat waar dat niet uit maakt natuurlijk.

• Matroxion
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-01 15:45
Dag allemaal, ik ben in de markt voor het aanschaffen van een A1 mini, heeft er wellicht nog iemand een code beschikbaar :)

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-01 11:00
Matroxion schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:05:
Dag allemaal, ik ben in de markt voor het aanschaffen van een A1 mini, heeft er wellicht nog iemand een code beschikbaar :)
Ik zal er een naar je sturen

"Hé Bob, drie bier!"

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:36
Heeft iemand hier ervaring met printen met PVA? Ik had een rol gekocht (in de anniversary sale), vanuit verpakking op de P1S buildplate gedroogd (12u op 100graden, halverwege omgedraaid) en daarna rechtstreeks in de AMS2Pro gedaan en een print aangezet. Print was "support-interface PVA, de rest gewoon PLA".

Toen hij eenmaal moest beginnen aan de eerste PVA-support-interfaces, is 't filament afgebroken en daar kreeg ik een melding van. Heb de PVA toen opnieuw in de AMS2Pro gevoed en na ~30-50cm brak 't meteen weer af. Sindsdien krijg ik foutmeldingen dat 't een en ander verstopt is, dus ergens zit nu een los stuk filament in de weg, dus dat wordt wat dingen demonteren :(

Maar nu de vraag: wat doe ik fout?
Heb netjes gedroogd volgens instructies, de AMS zit vol met silica-gel-bal-houders die kurkdroog zijn (althans, volgens de kleur) dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Volgens de website van BBL kun je 't beste een AMS HT gebruiken en drogen tijdens het printen, maar ik vind dat een nogal dure investering voor een specifiek doel (zeker aangezien PVA ook al erg duur is)

Dus iemand tips? Of is PETG-als-support-voor-PLA echt de beste oplossing, ondanks dat Bambu Studio waarschuwt voor clogging? (en zo te zien mag dat dan geen PETG Translucent zijn, dus dan moet ik PETG HF bestellen)

[ Voor 3% gewijzigd door rhoolwerf op 10-09-2025 12:37 ]

rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:29:
Heeft iemand hier ervaring met printen met PVA? Ik had een rol gekocht (in de anniversary sale), vanuit verpakking op de P1S buildplate gedroogd (12u op 100graden, halverwege omgedraaid) en daarna rechtstreeks in de AMS2Pro gedaan en een print aangezet. Print was "support-interface PVA, de rest gewoon PLA".

Toen hij eenmaal moest beginnen aan de eerste PVA-support-interfaces, is 't filament afgebroken en daar kreeg ik een melding van. Heb de PVA toen opnieuw in de AMS2Pro gevoed en na ~30-50cm brak 't meteen weer af. Sindsdien krijg ik foutmeldingen dat 't een en ander verstopt is, dus ergens zit nu een los stuk filament in de weg, dus dat wordt wat dingen demonteren :(

Maar nu de vraag: wat doe ik fout?
Heb netjes gedroogd volgens instructies, de AMS zit vol met silica-gel-bal-houders die kurkdroog zijn (althans, volgens de kleur) dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Volgens de website van BBL kun je 't beste een AMS HT gebruiken en drogen tijdens het printen, maar ik vind dat een nogal dure investering voor een specifiek doel (zeker aangezien PVA ook al erg duur is)

Dus iemand tips? Of is PETG-als-support-voor-PLA echt de beste oplossing, ondanks dat Bambu Studio waarschuwt voor clogging? (en zo te zien mag dat dan geen PETG Translucent zijn, dus dan moet ik PETG HF bestellen)
Soort van ervaring. Mijn PVA is echter heul oud, dus niet droog te krijgen :'). Ik heb er goed mee kunnen printen vanuit de HT, maar het filament zelf (door vocht) was ruk. Hell, er kwam zelfs rook van af bij het extruden. Zelfs na 48 uur drogen in de HT.

Ik ga er 100% van uit dat dit mijn eigen schuld is, maar ok.

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:39:
[...]

Soort van ervaring. Mijn PVA is echter heul oud, dus niet droog te krijgen :'). Ik heb er goed mee kunnen printen vanuit de HT, maar het filament zelf (door vocht) was ruk. Hell, er kwam zelfs rook van af bij het extruden. Zelfs na 48 uur drogen in de HT.

Ik ga er 100% van uit dat dit mijn eigen schuld is, maar ok.
Hmm, wetende dat jij ook mini's etc. print, heb je suggesties? Want sommige prints hebben hele tricky supports en ik had gehoopt dat PVA de oplossing was qua verwijdering enzo.
rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:44:
[...]

Hmm, wetende dat jij ook mini's etc. print, heb je suggesties? Want sommige prints hebben hele tricky supports en ik had gehoopt dat PVA de oplossing was qua verwijdering enzo.
Bidden :P Momenteel gebruik ik 0.16mm z-distance, maar ook dat heeft niet altijd hetzelfde mooie effect. Verder heb ik ook goede ervaringen met BL's support filament.Ik hou gewoon niet van dat purgen, anders had ik daar veeeeeeel meer gebruik van gemaakt. Helemaal als die H2D wél goed minis kon printen :+

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:14:
[...]

Bidden :P Momenteel gebruik ik 0.16mm z-distance, maar ook dat heeft niet altijd hetzelfde mooie effect. Verder heb ik ook goede ervaringen met BL's support filament.Ik hou gewoon niet van dat purgen, anders had ik daar veeeeeeel meer gebruik van gemaakt. Helemaal als die H2D wél goed minis kon printen :+
Je bedoelt dan die Support for PLA? Daar heb ik ook een rol van, die maar eens proberen.

Ik snap je punt over het purgen, doe het ook liever niet. Maarja als een mini 3x breekt omdat de supports te vast zitten is het ook waste 😊 probeer nu deze te printen https://makerworld.com/en...=search#profileId-1455179
Maar de staarten en poten blijven afbreken.
rhoolwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je bedoelt dan die Support for PLA? Daar heb ik ook een rol van, die maar eens proberen.

Ik snap je punt over het purgen, doe het ook liever niet. Maarja als een mini 3x breekt omdat de supports te vast zitten is het ook waste 😊 probeer nu deze te printen https://makerworld.com/en...=search#profileId-1455179
Maar de staarten en poten blijven afbreken.
Big oof idd... Probeer de MZ4250 versie eens: https://www.reddit.com/r/...ted_free_stl_in_comments/ Ik heb goede ervaringen met zijn modellen.

Verder doe ik in bepaalde gevallen het model simpelweg doorsnijden, maar dat gaat in dit geval niet helpen. Ding is domweg te dun. Support for PLA is idd je beste gok, samen met PVA in een HT, maar da's ietwat prijzig :')

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 11:47
Ik zit / zat te kijken naar een H2D combo en nu dus een H2S combo aangezien ik voornamelijk prints zal maken uit 1 kleur of materiaal. Nog steeds niet de trigger overgehaald vanwege de twijfel over een geschikte 3D scanner die ik erbij wil aanschaffen.
Over de plaatsing, ik wil de printer in een ruimte plaatsen die in de winter redelijk kan afkoelen, maar niet lager dan 5 graden, zou dat echt een groot probleem zijn?
Ook heb ik een vraag over de type nozzels, de prints zullen voornamelijk grotere producten zijn, van ABS en TPU (autoonderdelen). 0,4 mm wordt meegeleverd, zou ik hiervoor beter een andere nozzel bij kunnen bestellen?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:07:
Ik zit / zat te kijken naar een H2D combo en nu dus een H2S combo aangezien ik voornamelijk prints zal maken uit 1 kleur of materiaal. Nog steeds niet de trigger overgehaald vanwege de twijfel over een geschikte 3D scanner die ik erbij wil aanschaffen.
Over de plaatsing, ik wil de printer in een ruimte plaatsen die in de winter redelijk kan afkoelen, maar niet lager dan 5 graden, zou dat echt een groot probleem zijn?
Ook heb ik een vraag over de type nozzels, de prints zullen voornamelijk grotere producten zijn, van ABS en TPU (autoonderdelen). 0,4 mm wordt meegeleverd, zou ik hiervoor beter een andere nozzel bij kunnen bestellen?
Wat ik van reviews zie op de tubes voor jou, zijn er geen goede 3D scanners beschikbaar, voor een prijs die een normale consument kan betalen. Je moet dan al heel snel denken aan duizenden euros voor een scanner.

De goedkopere (vele honderden euros) vereisen veel post-processing.

Dus tenzij je heel veel gaat scannen en van plan bent om hier geld mee te gaan verdienen, zou ik het niet doen.

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 21:19

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:55
Ah scherp de X1C met AMS2 zou juist net een mooie deal geweest zijn voor ronde de 1000 euro

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• F0RMaTC
ice-T106 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:32:
[...]

Ah scherp de X1C met AMS2 zou juist net een mooie deal geweest zijn voor ronde de 1000 euro
Nou ik klikte alles als een razende Roeland bij elkaar en had de knoop doorgehakt om voor de X1C te gaan maar zit nu weer terug in de keuze stress ;)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:16
@Llopigat @MC Taz Man
Ik ben een grote fan van Prusa, vandaar dat ik ook meteen de Core One had besteld.
Maar ik heb ook een Voron Trident, Prusa Mini Bear en een BambuLab P1S.

De Voron print het best en kan zeer goed ASA printen (65 graden in de kamer), dit is mijn favoriete printer.
De Prusa Mini Bear staat stof te happen in de garage. Ik moet er nog eens tijd voor vinden om deze goed te laten printen.
De P1S is mijn werkpaard. Dit komt door 2 dingen, als eerste print ie gewoon altijd en ten tweede de AMS. Ik print amper in kleur, maar het gemak van filament laden maakt me gewoon erg lui, daarnaast is doorspoelen naar een nieuwe rol gewoon erg fijn. Alleen jammer dat ie (de printer) behoorlijk luidruchtig is, zelfs met de behuizing-fan uit.

Dan de Core One.
Ik had erg hoge verwachtingen. De printer is erg stil, dat vind ik heel belangrijk. Ik kan alles makkelijk vervangen, net als bij de Voron (al is die nog iets toegankelijker, elk onderdeel kan ik binnen 10 minuten vervangen) en dat vind ik ook erg fijn.
Maar dan de printkwaliteit, die viel me gewoon tegen. De Core One heeft dezelfde VFA's als mijn P1S, lelijk dus. De hele community valt daarover en daardoor sneeuwde mijn klacht eigenlijk onder: slechte layer consistency. Ik heb daarover gepost in het CoreOne topic, contact gehad met Prusa support, en ben daar ook zeer goed geholpen, alleen konden ze mijn probleem niet verhelpen en het VFA-probleem was belangrijker. Ze hebben me nieuwe onderdelen gestuurd maar helaas heeft niets geholpen.
YGK3D praat er ook even over in zijn Core One review.
Eigenlijk vind ik ook dat Prusa eens naar de firmware moet kijken, o.a. de UI, die is gewoon niet meer van deze tijd. Al is dat jaren 80 schermpje van de P1S niet veel beter :D

En omdat mijn andere 2 printers dit probleem niet hebben heb ik de printer verkocht.
Misschien dat ik er weer een koop als de kinderziektes eruit zijn. Of als ze een mooie prijs maken icm de Bondtech INDX!

Ik vind dus dat Bambu en Prusa beide een plek op de markt verdienen (maar het oude beestje de Voron print nog steeds beter :P )

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 10-09-2025 17:45 ]

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 11:47
MC Taz Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:11:
[...]

Wat ik van reviews zie op de tubes voor jou, zijn er geen goede 3D scanners beschikbaar, voor een prijs die een normale consument kan betalen. Je moet dan al heel snel denken aan duizenden euros voor een scanner.

De goedkopere (vele honderden euros) vereisen veel post-processing.

Dus tenzij je heel veel gaat scannen en van plan bent om hier geld mee te gaan verdienen, zou ik het niet doen.
Ik had voor een 3d scanner een budget in gedachten van +-1500 euro, maar aangezien de H2S veel goedkoper is dan de eerst geplande H2D kan dat budget wel omhoog. Er is hier alleen weinig op tweakers over te vinden.
Het gaat voornamelijk om prototyping, of reverse engineering. Het is een soort van zakelijk, maar ik doe dat nu door veel meten, CAD en KAD design (in het geval van KAD, veel karton en tape).
Het 3d printen neemt nu zo een grote vlucht dat ik het verantwoord vind om zelf zo een ding aan te schaffen, dat maakt het prototyping en proberen veel makkelijker en sneller.

Vwb de plaatsing, de printer zal in een werkplaats moeten komen te staan en daar kan het in de winter af en toe snachts afkoelen tot 5 graden. Ik weet niet of dat een heel groot issue is aangezien de H2S een dichte(re) kamer heeft, en een verwarmd bed.

Ben nog een beginner vwb het printen, CAD e.d is niet het issue. 3D scannen wel wat ervaring mee, maar dat is uit 2018, en toendertijd kosten die dingen nog een kleine 10.000 euro. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel betaalbare alternatieven die hetzelfde kunnen.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-01 23:49
Hallo allemaal, ik heb recentelijk een A1 mini (zonder AMS) gekocht. Tot nu toe heb ik wat problemen gehad met het plastic (had zeker iets met een spoel moeten kopen woops) maar ik ben erg tevreden!

Ondertussen ben ik vast aan het kijken naar wat voor nieuwe mogelijkheden er open staan qua multi-colour printen. Hebben mensen ervaring met de AMS? Ik neem aan dat die net zo plug n play is als de printer zelf maar ik vind hem erg duur. Heeft iemand geprobeerd om een eigen AMS-like te jerry riggen?
Het hoofd heeft die 4 ingangen toch wel, ik zou niet snappen waarom ik niet gewoon 4 rollen erin kan stoppen. Heeft iemand dit aal geprobeerd?
ik zelf zit met een a1 me ook te verdiepen in een ams ik wacht alleen tot de ams2pro de a1 ondersteund ;) het is niet zo simpel als gewoon een extra spoel aansluiten, er moet ook samenwerking zijn tussen de ams en de ams trekt bij een kleur wissel zelf het filament iets terug (wat dus niet gebeurd als je meerdere spoelen aan de extruder aansluit.

om zelf een ams te bouwen heb ik wel eens iets over gelezen, maar of je het moet willen is een 2e;) (op een bekende chinese verkoopsite met een a ben ik wel het 1 en ander tegen gekomen, maar ik ga me daar niet aan wagen)

• rhoolwerf
Ik heb geen ervaring met een zelfbouw-AMS, ik heb wel goede ervaringen met de AMS 2 Pro die aan mijn P1S gekoppeld is.

Het is net zo plug-and-play als de printer zelf is. Ik heb misschien 1x handmatig een rol filament geladen en laat 't verder nu altijd aan de AMS over. Rol erin, hij detecteert automatisch welke kleur/materiaal er in zit (als je Bambu Lab filament gebruikt want daar zitten RFID-chips in) en tegen de tijd dat ik bij m'n computer met slicer ben (andere kamer) is 't al herkend. De slicer neemt de kleuren over, dus je model ziet er ook multi-color uit zodat je beter zicht heb op 't uiteindelijk resultaat. Daarnaast zie je bij het slicen meteen hoeveel materiaal er verbruikt wordt per filament en waarvoor (purge, model etc.)

Het is niet alleen voor multi-color maar ook multi-material. Ik print bijv. ook met Support-for-PLA en dat werkt exact hetzelfde als hierboven: erin, automatische detectie, gaan.

Het is geen goedkoop ding, maar ik vind 't nu de investering al meer dan waard. Ik heb hele leuke multi-color-prints gedaan, maar zoals gezegd ook multi-material en Bambu Studio vogelt 't allemaal voor me uit.
Ik zit te wachten op een (potentiele) Black Friday deal om misschien een 2e AMS2Pro te halen. Zo kan ik blijven printen tijdens drogen, maar heb al meerdere modellen gehad die ik moet aanpassen omdat ik 'maar' 4 kleuren heb 8)7 O-)

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:39
(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik had voor een 3d scanner een budget in gedachten van +-1500 euro, maar aangezien de H2S veel goedkoper is dan de eerst geplande H2D kan dat budget wel omhoog. Er is hier alleen weinig op tweakers over te vinden.
Het gaat voornamelijk om prototyping, of reverse engineering. Het is een soort van zakelijk, maar ik doe dat nu door veel meten, CAD en KAD design (in het geval van KAD, veel karton en tape).
Het 3d printen neemt nu zo een grote vlucht dat ik het verantwoord vind om zelf zo een ding aan te schaffen, dat maakt het prototyping en proberen veel makkelijker en sneller.

Vwb de plaatsing, de printer zal in een werkplaats moeten komen te staan en daar kan het in de winter af en toe snachts afkoelen tot 5 graden. Ik weet niet of dat een heel groot issue is aangezien de H2S een dichte(re) kamer heeft, en een verwarmd bed.

Ben nog een beginner vwb het printen, CAD e.d is niet het issue. 3D scannen wel wat ervaring mee, maar dat is uit 2018, en toendertijd kosten die dingen nog een kleine 10.000 euro. Volgens mij zijn er tegenwoordig veel betaalbare alternatieven die hetzelfde kunnen.
Ik gebruik nu een jaartje de Creality Raptor X met Scan Bridge en die bevalt mij prima. Ik kan hem dan ook aanbevelen als je met een 3D scanner in de hand om je RX-7 wilt lopen als je nauwkeurige maten wilt opnemen, een scan van een lege ruimte wilt maken, of je complete achterbumper los op de vloer wilt inscannen. De Scan Bridge creeert zijn eigen WiFi6 hotspot om te verbinden met de Creality Scan app (Android) op je smartphone of via de windows software op je laptop/desktop.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 15:27
Ik heb vorige week mijn Creality Ender3V2 verkocht en heb een A1 combo besteld. Ik wil graag in kleur gaan printen en deze printer werd door een goede vriend (die een klein printer parkje heeft) aangeraden.

Nu heb ik filament van verschillende merken maar ik begin te denken dat het misschien verstandiger had geweest als ik meteen filament van Bambu had besteld. Of zie ik dit verkeerd en slikt de A1 ook andere merken? Het gaat om PLA in dit geval.

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 19:57
Ik heb een P1S en ik gebruik zelf eSun of Sunlu filament. Ik ga ervan uit dat de A1 dat ook gewoon kan.
Alleen de instellingen zoals bedtemp. en extruder temp aanpassen, mocht het nodig zijn.

• Robin1992
ik zelf heb de a1 en print tot nu toe met

polymaker
esun
sunlu
creality pla
bambu

allemaal zonder problemen staat de betreffende soort niet in de bambu software kies ik generic pla en print prima, nog niets hoeven aan te passen qua temperaturen (heb de printer een maandje en heb al z'n 60 uur er op zitten)

• Ferret
Ok, thanks! Dan ga ik eerst met m'n huidige voorraadje aan de slag!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 09:31
(RSH) schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:07:
Mijn ervaringen
*Condens en dus roest bij 5 graden. Ik zou 't niet doen. Hij staat hier één gesloten deur van de slaapkamer te printen, is vrijwel onhoorbaar.
*Scanners. Voor engineering vaak een drama. Niet scannen zelf, maar de datareductie (van puntenwolk naar solid).

• Autoreply
Vermoedelijk is de siliconen sok losgekomen en heeft hij nog een hele tijd doorgeprint.

Tip; hang er een rookmelder boven, want dit kan ook zomaar anders aflopen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Vj5f2JOdLKF7DRXwTfVCQGy7JU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5woUDkGrSk2pmfW8khQWoWy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bmRPhYL-HLHOWEsDLqI983t50E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrMLvxH1uz2JZDsWLUqGjEZJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEg1QiA0vVWVgnhwncBGC6SIxi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXkIurxpk7lJ9OaHZlYAja08.jpg?f=fotoalbum_tile

• rhoolwerf
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:18:
Ik heb vorige week mijn Creality Ender3V2 verkocht en heb een A1 combo besteld. Ik wil graag in kleur gaan printen en deze printer werd door een goede vriend (die een klein printer parkje heeft) aangeraden.

Nu heb ik filament van verschillende merken maar ik begin te denken dat het misschien verstandiger had geweest als ik meteen filament van Bambu had besteld. Of zie ik dit verkeerd en slikt de A1 ook andere merken? Het gaat om PLA in dit geval.
Ik heb zelf geen ervaring met spul anders dan Bambu Lab, maar als je Bambu Studio de filament-config opent zijn er al een heleboel profielen van andere merken zoals bijv. eSUN, Polymaker en SUNLU beschikbaar. Zou wel even nalopen of dat de temperatuur setttings etc. hiervan kloppen, maar gevoelsmatig moet dat wel loslopen :)

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-01 18:30
Hebben anderen ook de ervaring dat het versturen van printjes nu in Bambu Studio een stuk trager is (geworden). Ik draai echter wel nog op een oude firmware maar met de nieuwste BambuStudio

• Ferret
rhoolwerf schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:25:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met spul anders dan Bambu Lab, maar als je Bambu Studio de filament-config opent zijn er al een heleboel profielen van andere merken zoals bijv. eSUN, Polymaker en SUNLU beschikbaar. Zou wel even nalopen of dat de temperatuur setttings etc. hiervan kloppen, maar gevoelsmatig moet dat wel loslopen :)
Thanks! Ik heb de printer vandaag binnen gekregen en nu net klaar met in elkaar zetten. In mijn enthousiasme heb ik de AMS ook al aangesloten maar nu wil ik eigenlijk even een test print maken met een enkele spoel maar alle vier de ingangen bovenop de kop zitten dus al vol. Ik durf eigenlijk niet zo'n tube eruit te trekken dus vraag ik me af of ik niet gewoon één spoel in de AMS kan zetten en in de instellingen van de print aangeven dat-ie die moet gebruiken? Of kan ik één van die vier er gewoon weer uit trekken?

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-01 21:30
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:
[...]

Thanks! Ik heb de printer vandaag binnen gekregen en nu net klaar met in elkaar zetten. In mijn enthousiasme heb ik de AMS ook al aangesloten maar nu wil ik eigenlijk even een test print maken met een enkele spoel maar alle vier de ingangen bovenop de kop zitten dus al vol. Ik durf eigenlijk niet zo'n tube eruit te trekken dus vraag ik me af of ik niet gewoon één spoel in de AMS kan zetten en in de instellingen van de print aangeven dat-ie die moet gebruiken? Of kan ik één van die vier er gewoon weer uit trekken?
Een testprint in 1 kleur dus? Dat kan prima vanuit de AMS. Als je maar 1 spoel in de AMS hebt, selecteer je die spoel bij je printopdracht. De AMS werkt ook als je er maar 1 (of 2 of 3) spoelen in hebt.

• rhoolwerf
Ferret schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:03:
[...]

De 'filament hub' waar de 4 buizen op de printkop zitten, zitten genesteld in zogeheten PTFE-couplers. Als ik 't goed herinner, heb je 4 van die zwarte 'ringen' waar dan de buizen in gaan. Door zo'n ring in te drukken (richting de printkop) 'ontgrendel' je de coupler en kun je een PTFE-tube er weer uit trekken.

Maar de veel makkelijkere oplossing is: plaats gewoon een rol in je AMS en print met die ene kleur :)

Je moet een AMS zien als het 'vergemakkelijken van het laden van een rol' en daarboven op 'het vergemakkelijken van het laden en ontladen van meerdere rollen als je multi-color/multi-material print'.

Zie het zo: stel dat je geen AMS hebt, dan zul je zelf een rol ergens moeten hangen, het filament-beginpunt pakken, dat naar de printkop leiden, erin duwen net zo lang tot ie aangrijpt en dan tegen de printer zeggen "er zit filament, doe daar wat mee". Als je dan klaar bent met de print, dan moet je het filament zelf er weer uittrekken, op de rol plaatsen. En als je multi-color print, zal de printer zeggen "tijd voor een andere kleur!" en dan net zo lang wachten tot jij dus het filament eruit getrokken hebt, andere rol plaatst, nieuwe filament erin duwt en zegt "je kunt weer!"

De AMS doet dat allemaal voor je. De printer zegt "ik heb filament nodig in slot A" en de AMS gaat die kleur voeden naar de printkop. De printer doet z'n ding, zegt "klaar! het filament mag er uit!" en de AMS gaat weer terugrollen. Of als je multi-color print, dan zegt de printer "ik ben klaar met slot A, geef me nu slot C!" en dan gaat de AMS terugrollen en daarna slot C uitrollen.

TLDR: je kunt prima een print van 1 kleur doen vanaf de AMS, het maakt het laden/ontladen gewoon een heel stuk makkelijker. Je hoeft zelfs niet alle 4 de sloten op te vullen (hooguit misschien kijken naar stabiliteit, ik heb zelf geen AMS Lite)

• Ferret
Thanks maar weer voor de reacties, top! Ik ben helaas vandaag de hele dag weg dus morgen ga ik er mee aan de slag. Het is wel een heel gevaarte zeg als je het zo naast elkaar ziet staan :-)

• rhoolwerf
Ferret schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:38:
Thanks maar weer voor de reacties, top! Ik ben helaas vandaag de hele dag weg dus morgen ga ik er mee aan de slag. Het is wel een heel gevaarte zeg als je het zo naast elkaar ziet staan :-)
Veel printplezier!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Autoreply schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:03:
Vermoedelijk is de siliconen sok losgekomen en heeft hij nog een hele tijd doorgeprint.

Tip; hang er een rookmelder boven, want dit kan ook zomaar anders aflopen...
Ja, daarom print ik nooit zonder dat ik er bij ben, zelfs even naar de winkel op de hoek doe ik liever niet.

Ik ben ook niet zo blij met de mensen die in onze makerspace de printer gewoon 3 dagen achter elkaar door laten gaan. Maar ik heb het punt gemaakt en het bestuur heeft besloten dat het mocht. Zijn vaak ook mega-gehackte crealities enzo met allemaal loshangende kabels die overal aan kunnen blijven hangen. Ik heb video's gezien van printers die echt in de brand zijn gevlogen.

Maar idd dat kan met Bambu ook gebeuren, denk wel dat de kans wat minder is want het is een wat beter doordacht geheel dan de China printers met 20 verschillende mods er op :+

En helemaal eens met wat @rhoolwerf zegt. Ik heb de AMS vooral voor gemak. Heb de 4 meest gebruikte kleuren er in zitten, meestal print ik niet eens in multicolor. Met name vanwege het verspilde materiaal en omdat het zo gruwelijk lang duurt (al zijn de flush instellingen van bambu standaard wel heeeel erg voorzichtig, in veel gevallen met bijv. kleine details kan je met veel minder af. Het automatisch unloaden na een print is ook heel fijn trouwens. Gisteren nog had ik er TPU in zitten, drukte op unload maar dat duurt even en ik ging wat anders doen. Stond de printer dus 10 minuten op 250 graden te wachten tot ik het filament er uit trek :F Dat is vervelend want met zulke temperaturen kan het plakkerig worden op den duur en is de kop verstopt. Ik heb hem maar gauw een flink stuk geflusht. De reden dat ik de AMS niet gebruikte was dat het TPU is, en ja zonder AMS is het veel meer gedoe. Het lijkt een kleine moeite maar het is zo fijn om gewoon een kleur te kiezen en op print te kunnen drukken <3

[ Voor 49% gewijzigd door Llopigat op 13-09-2025 16:47 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:33:
Hebben anderen ook de ervaring dat het versturen van printjes nu in Bambu Studio een stuk trager is (geworden). Ik draai echter wel nog op een oude firmware maar met de nieuwste BambuStudio
Yep, hier dezelfde ervaring, maar mijzelf er nog niet genoeg aan gestoord om te kijken of er iets in te stellen valt o.i.d.

Ook regelmatig dat hij halverwege stopt met sturen , en de melding krijg dat het mislukt is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-01 07:06
Na jaren rondgelopen te hebben met het idee een 3d printer te kopen gisteren eindelijk de knoop doorgehakt.
Het wordt een P1S met AMS combo en meteen een hardened steel nozzle en extruder erbij gedaan. Natuurlijk ook veel filament erbij gedaan.

Op makerworld al een collection aangemaakt met iets van 50 prints en heb het idee mijn garage opnieuw in te richten en zou dolgraag makerboard en de diversiteit van dat systeem hierin centraal stellen. Ik loop natuurlijk wat op de zaken vooruit aangezien ik 0,0 ervaring heb met 3d printers maar dat is dan ook 1 van de hoofdredenen dat ik voor Bambu heb gekozen. Ik heb genoeg andere hobby's waarbij ik veel tweak met hardware en wat 3d printen betreft wil ik eigenlijk dat het grotendeels gewoon werkt. Was nog wel even aan het twijfelen vanwege de recente rumoer rondom de meer gesloten FW maar ik zie nog geen situatie waarin dit rechtstreeks impact op mijn gebruik zal hebben.

De printer zal zichzelf in de eerste paar weken moeten bewijzen tegenover mijn vrouw met allemaal handige in huis dingetjes waarmee ik haar heb kunnen overhalen om tot deze aanschaf over te gaan :)

Wat wel grappig is dat ik dit topic per toeval tegen kwam omdat er ineens WINIT(HK)TRADING LIMITED in mijn DHL tracking app stond. Even googlen hierop en ik kwam in dit topic uit.

Nu dus maar geduldig afwachten tot er daadwerkelijk wat binnenkomt. oOo

[ Voor 6% gewijzigd door AtlAntA op 14-09-2025 17:16 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:02
Zijn er nog mensen die merken dat met de h2d of h2s printen van kleine prints moeizaam gaat? Of van slechte kwaliteit?
Zag dat er in het begin van het jaar toen de h2d net uit was wel wat problemen mee waren, maar mensen nieuwe onderdelen gekregen hebben wat het op leek te lossen en er een kleine intolerantie was op printen vs ingevoerde model (0,1 tot 0,3mm). Wellicht dat dit allemaal beter geworden is na software updates?

Maar het maakt de keus tussen x1c, h2s en h2d niet makkelijker.. eigenlijk wil ik een goeie allrounder en niet echt inleveren op een vlak.
Hebben een p1s te leen gehad die ons besmet hebben met print virus

Nog wijze tweaker adviezen of ervaringen :p

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:21
Ik heb een A1 en een tijdje geleden geluid van start en einde (notificatie) in een bepaald tijdvak uitgezet.
Dus bv tussen 20:00 en 08:00 geen geluid.

Maar nu kan ik die functie nergens meer vinden.
Wie weet waar die staat.

• Robin1992
Zojuist bij bambu in de support chat gehangen, wou even weten wanneer de ams2 pro voor de a1 ondersteund wordt overal zie je alleen q3.

ze verwachten het eind van de maand toe te voegen. over de mogelijkheid tot meerdere ams'en op de a1 kon die helaas niets zeggen.

• Robin1992
NeutraleTeun schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:57:
Ik heb een A1 en een tijdje geleden geluid van start en einde (notificatie) in een bepaald tijdvak uitgezet.
Dus bv tussen 20:00 en 08:00 geen geluid.

Maar nu kan ik die functie nergens meer vinden.
Wie weet waar die staat.
Ik kan deze functie nergens vinden in zowel de printer instellingen als in de app als studio.
mocht je dit willen instellen kan ik home assistant aanraden hier is dat wel in te stellen.

• F0RMaTC
Ik verwacht mijn H2S+ams2 deze week binnen.
Nu wil ik een stabiele tafel gaan maken waar ik deze op kan zetten.
Kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn zodat ik ook nog erom heen er goed bij kan?

• Robin1992
F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:20:
Ik verwacht mijn H2S+ams2 deze week binnen.
Nu wil ik een stabiele tafel gaan maken waar ik deze op kan zetten.
Kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn zodat ik ook nog erom heen er goed bij kan?
Staat gewoon in de specificaties op de site ;)
Physical Dimensions 492*514*626 mm³

Dit is echter alleen de printer en de ams hoort er nog bovenop lijkt me;)

• F0RMaTC
Ja googlen kan ik ook wel ;)
Maar die verteld je niet wat handig is qua ruimte eromheen

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:00
F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:41:
Ik denk dat 1m20 wel handig is, eromheen.

:+

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:53

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

F0RMaTC schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:41:
Wat aanbevolen is qua ventilatie durf ik niet te zeggen, maar wat handig is:
- Wat ruimte aan de linkerkant voor het geval je een poop bucket wilt gebruiken die een bakje aan de zijkant heeft om deze makkelijk te wisselen (voor de P1s gebruik ik deze, waar het bakje los gepakt kan worden om te legen: https://makerworld.com/en...-bucket#profileId-1746988)
- Ruimte aan de rechterkant om bij de powerswitch te komen

Coding in the cold; <brrrrr />

• rhoolwerf
Belindo schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:50:
[...]

Wat aanbevolen is qua ventilatie durf ik niet te zeggen, maar wat handig is:
- Wat ruimte aan de linkerkant voor het geval je een poop bucket wilt gebruiken die een bakje aan de zijkant heeft om deze makkelijk te wisselen (voor de P1s gebruik ik deze, waar het bakje los gepakt kan worden om te legen: https://makerworld.com/en...-bucket#profileId-1746988)
- Ruimte aan de rechterkant om bij de powerswitch te komen
Mooie poop bucket! Ik zoek al een tijdje iets, twijfel of dat ik niet gewoon een afvoerpijp naar een prullenbak eronder wil hebben, maar deze vind ik ook wel mooi zo met een loskoppelbare opvangbak waar een deksel op kan :)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:58
Die heb ik al een tijdje, heel handig, en voor mij s de kleinste bijbehorende bak groot genoeg, want ik print maar weinig met meerdere kleuren.
Deze kan ik aanbevelen!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• rinkel
Soullancer schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:43:
Zijn er nog mensen die merken dat met de h2d of h2s printen van kleine prints moeizaam gaat? Of van slechte kwaliteit?
Zag dat er in het begin van het jaar toen de h2d net uit was wel wat problemen mee waren, maar mensen nieuwe onderdelen gekregen hebben wat het op leek te lossen en er een kleine intolerantie was op printen vs ingevoerde model (0,1 tot 0,3mm). Wellicht dat dit allemaal beter geworden is na software updates?

Maar het maakt de keus tussen x1c, h2s en h2d niet makkelijker.. eigenlijk wil ik een goeie allrounder en niet echt inleveren op een vlak.

Nog wijze tweaker adviezen of ervaringen :p
Volgens mij had @MC Taz Man daar ook last van.
rinkel schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:02:
[...]

Volgens mij had @MC Taz Man daar ook last van.
Correct. Was ook dé reden waarom ik 'm terug "ingeruild" heb voor een nieuwe X1c :+
FF afwachten wat de reviews van de H2C gaan doen... Hopelijk krijgt ook iemand die mini's print dat ding.

• rinkel
MC Taz Man schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:03:
FF afwachten wat de reviews van de H2C gaan doen... Hopelijk krijgt ook iemand die mini's print dat ding.
Ik denk dat de H2C verder identiek zal zijn. (Blijft gissen).
Ik skip de grote printers, ik vermoed een X2 en P2 serie.

• Autoreply
AtlAntA schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:08:
De printer zal zichzelf in de eerste paar weken moeten bewijzen tegenover mijn vrouw met allemaal handige in huis dingetjes waarmee ik haar heb kunnen overhalen om tot deze aanschaf over te gaan :)
As we speak wordt hier geprint:
*Custom katrolletjes voor vaderlief.
*WC borstelhouder voor de vrouw. Ze had de glazen versie kapot laten vallen...

Als je wil heb ik morgen wel een foto voor je vrouw ;-)
Soullancer schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:43:

Ik zit met 't zelfde dilemma. Nu een X1C, zeer tevreden over, maar volgende project betreft een aantal onderdelen van 310x310x1200 mm die onder druk (injectiematrijzen) worden belast. Multi-materiaal gebruik ik niet (wel prints van >1 kg), accuraatheid is allesbepalend. De H2S lijkt een logische keuze, maar slechtere kwaliteit/lagere tolerantie voor prints is een no-go.

Is er wat meer informatie te vinden over die slechte ervaringen, bijvoorbeeld van MC Taz Man?
Ik moest even googelen wat de H2C is. Heb me een paar jaar professioneel beziggehouden met inductielassen van composiet. Inductie is een wrede minnares en het zal mij benieuwen of ze dit stabiel in productie voor elkaar krijgen...
rinkel schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:21:
[...]

Ik denk dat de H2C verder identiek zal zijn. (Blijft gissen).
Ik skip de grote printers, ik vermoed een X2 en P2 serie.
Ik denk juist van niet. BL is heel goed in incrementele verbeteringen door te voeren in nieuwere modellen. We gaan het zien.

• Llopigat
  • Niet online
Ohhh die had ik ook even gemist. Ik heb nu een kickstarter staan voor de Snapmaker met 4 toolheads. Maar dit was natuurlijk precies wat ik zocht en van Bambu waar ik goede ervaringen mee heb.

Ik zou liever in het bambu systeem blijven omdat ik al 2 printers heb daarvan. Anders heb ik 2 aparte slicers enz. Maar wat zou de prijs zijn?

Ze hebben het over "upgraden" van de H2D naar de H2C, met een mogelijke upgrade vanaf de H2S ("well, technically you can", klinkt niet echt enthousiast). Dus als ik dat een beetje extrapoleer zal hij wel duurder worden dan de H2S en misschien zelfs duurder dan de H2D he? Bovendien noemen ze het in de FAQ het "new flagship" dus dat klinkt duurder dan de 1899 van de H2D dan. Bovendien heb ik het gevoel dat ze zo diep ingaan op hoe briljant hun draadloze oplossing is dat ze de prijsschok alvast proberen te rechtvaardigen :)

De Snapmaker is maar 750 euro op de kickstarter. Heeft wel maar 4 toolheads, de H2C krijgt er 7... Maar het is zo'n bak geld. En het is voor mij een onbekend merk. Wat youtubers die er enthousiast over zijn maar je weet nooit of dat echt is of betaald. Dus dat geeft me een beetje een dilemma, ik kan de kickstarter nu nog annuleren.

Maar mijn vraag is, hebben jullie al enige geruchten gehoord over de prijs van de H2C die mijn vermoedens wat beter aan kunnen scherpen? Voor mij is de prijs erg belangrijk omdat het puur een hobby is, ik doe niet aan commerciele toepassingen (of zelfs maar klein verkopen van mijn bouwsels).

Ik doe heel erg veel flex materiaal daarom is de AMS voor mij geen optie voor multicolor (ondanks dat ik wel een AMS heb, maar flex filament werkt daar niet op). Vandaar dat ik zo'n belang heb bij een multi toolhead :) Zelfs twee zijn wel voldoende dus een A1 Multi ofzo met het mechanisme van de H2D zou ideaal zijn maar ik denk dat die voorlopig niet komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 16-09-2025 11:49 ]

• rinkel
Llopigat schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:27:
[...]

Ohhh die had ik ook even gemist. Ik heb nu een kickstarter staan voor de Snapmaker met 4 toolheads. Maar dit was natuurlijk precies wat ik zocht en van Bambu waar ik goede ervaringen mee heb.

Ik zou liever in het bambu systeem blijven omdat ik al 2 printers heb daarvan. Anders heb ik 2 aparte slicers enz. Maar wat zou de prijs zijn?

Ze hebben het over "upgraden" van de H2D naar de H2C, met een mogelijke upgrade vanaf de H2S ("well, technically you can", klinkt niet echt enthousiast). Dus als ik dat een beetje extrapoleer zal hij wel duurder worden dan de H2S en misschien zelfs duurder dan de H2D he? Bovendien noemen ze het in de FAQ het "new flagship" dus dat klinkt duurder dan de 1899 van de H2D dan. Bovendien heb ik het gevoel dat ze zo diep ingaan op hoe briljant hun draadloze oplossing is dat ze de prijsschok alvast proberen te rechtvaardigen :)

De Snapmaker is maar 750 euro op de kickstarter. Heeft wel maar 4 toolheads, de H2C krijgt er 7... Maar het is zo'n bak geld. En het is voor mij een onbekend merk. Wat youtubers die er enthousiast over zijn maar je weet nooit of dat echt is of betaald. Dus dat geeft me een beetje een dilemma, ik kan de kickstarter nu nog annuleren.

Maar mijn vraag is, hebben jullie al enige geruchten gehoord over de prijs van de H2C die mijn vermoedens wat beter aan kunnen scherpen? Voor mij is de prijs erg belangrijk omdat het puur een hobby is, ik doe niet aan commerciele toepassingen (of zelfs maar klein verkopen van mijn bouwsels).

Ik doe heel erg veel flex materiaal daarom is de AMS voor mij geen optie voor multicolor (ondanks dat ik wel een AMS heb, maar flex filament werkt daar niet op). Vandaar dat ik zo'n belang heb bij een multi toolhead :) Zelfs twee zijn wel voldoende dus een A1 Multi ofzo met het mechanisme van de H2D zou ideaal zijn maar ik denk dat die voorlopig niet komt.
Op zich is het systeem van Snapmaker veel sneller.
Het systeem van Bambu heeft als enige voordeel dat je niet hoeft te purgen, het wisselen van filament via de AMS moet nog steeds, dus snelheidwinst zult je niet (veel) krijgen.
Het is een mechanisch meesterwerkje, maar ik vind een toolchanger veel handiger en dat is de H2C niet.
Llopigat schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:27:
[...]

Ik heb nog helemaal niets gehoord over prijs van BL (ben wel aan het smeken bij BL voor een proef-exemplaar die ik never-nooit ga krijgen, wellicht dat @smoken hier in kan helpen? O-) ). Wat ik wél aan neem, op basis van ervaringen uit het verleden, dat deze idd duurder gaat worden dan de H2D, maar dat je er ook meer mee kan. Tevens voorzie ik kleine incrementele optimalisaties op hardware gebied, op basis van ervaringen met de H2D & H2S. Zo is de huidige X1c ook behoorlijk anders dan de KS versie en de eerste productielijn ná de KS versie.

Overigens ben ik verre van overtuigd door de videos over de U1 die op YT staan. Ik verwacht dat het apparaat niet zo goed is als verwacht. De review exemplaren zullen ongetwijfeld de beste units zijn en daar zijn al veel issues mee. Hopelijk weet SM deze op te lossen vóór release, maar ben er bang voor.

Dat gezegd, meer concurrentie ie mee goed, uiteraard :+
rinkel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:37:
[...]

Het systeem van Bambu heeft als enige voordeel dat je niet hoeft te purgen, het wisselen van filament via de AMS moet nog steeds, dus snelheidwinst zult je niet (veel) krijgen.
Het is een mechanisch meesterwerkje, maar ik vind een toolchanger veel handiger en dat is de H2C niet.
Nou, ik denk dat dat tegen gaat vallen, hoeveel sneller die Snapmaker is. De AMS2 is enorm snel. Die 8s opwarmtijd is óók ongeveer de filament-wissel-tijd.

De U1 gaat sneller zijn, 100% zeker. Maar ik denk dat het verschil nog wel eens flink mee kon vallen.

• Zsub
Bwoah ik heb net nog eens die blogpost gelezen over de H2C... Ik voorspel alvast dat die nozzle-assemblies via dat chipje cryptografisch gelockt gaan zijn, zeer vergelijkbaar met hoe de communicatie met de NFC chips in de filamentrollen dat nu is en ik denk zelfs dat ze met die nozzles verder zullen gaan. De prijs zal ook niet mals worden, ik gok nog een duizend boven de H2D Laser, dus rond de 3500. Zeven verschillende materialen is niet iets dat iedereen zomaar nodig heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Zsub op 16-09-2025 15:44 . Reden: Slordig geformuleerd mbt filamenten ]

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:50:
Overigens ben ik verre van overtuigd door de videos over de U1 die op YT staan. Ik verwacht dat het apparaat niet zo goed is als verwacht. De review exemplaren zullen ongetwijfeld de beste units zijn en daar zijn al veel issues mee. Hopelijk weet SM deze op te lossen vóór release, maar ben er bang voor.
Oh in de videos op de kickstarter zag ik alleen extreem enthousiaste verhalen. Nogal extreem verdacht enthousiast wat me doet vermoeden dat het betaalde reviews zijn. Op youtube had ik niet gekeken (ik gebruik eigenlijk nooit youtube) maar ik zal er eens naar kijken, bedankt! Want dit wist ik niet. Ik kon daardoor ook de waarde van die filmpjes op de kickstarter niet goed inschatten want ik heb al die influencers nog nooit gezien, ik weet niet of ze een goede reputatie hebben. Maar ik ga er wel naar zoeken voor de kickstarter afloopt zodat ik hem nog kan cancellen. _/-\o_
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:50:
Nou, ik denk dat dat tegen gaat vallen, hoeveel sneller die Snapmaker is. De AMS2 is enorm snel. Die 8s opwarmtijd is óók ongeveer de filament-wissel-tijd.
Voor mij is het langste van een kleurenwissel het flushen. Niet het inladen/uitladen van filamenten. En dat flushen wordt weer beperkt door de verwarmingscapaciteit van de extruder. En dit is zelfs met de AMS1 die trager is. Dus ik weet niet of de AMS2 voor mij echt veel uit gaat maken.
rinkel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:37:
[...]
Ohhhhh bedankt. Dat had ik niet goed gelezen. Als ik de AMS alsnog nodig heb dan kan ik dus geen flex filamenten gebruiken en is het hele idee weg. Ik dacht dat het zoals de H2D was waarbij elke hotend zijn filament direct aangesloten had. Maar ik zie het nu inderdaad, ze delen de extruder.

Dus het enige dat voor mij relevant is, van bambu, is de H2D. Maar die is me sowieso te duur voor wat het is. Ik hoop eigenlijk dat er een goedkoper model komt met die dubbele kop. Misschien dat de kans daarop nu wat groter wordt nu het niet meer het duurste 'flagship' model gaat zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 16-09-2025 15:35 ]

• Llopigat
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:42:
Bwoah ik heb net nog eens die blogpost gelezen over de H2C... Ik voorspel alvast dat die nozzle-assemblies via dat chipje cryptografisch gelockt gaan zijn, zeer vergelijkbaar met hoe de filamenten dat nu zijn.
Nouja de filamenten zijn niet "gelockt". Het is puur een handigheidje om automatisch het materiaal en kleur te detecteren (en de hoeveelheid per rol bij te houden). Je kan er gewoon indrukken wat je maar wil.

Die nozzle assemblies, het zou kunnen zijn dat ze gelockt zijn maar dat is een ander verhaal dan het filament. Ik bedoel, wie gebruikt er nu namaak nozzles op zijn bambu printer? Ik niet, de echte zijn goedkoop genoeg.

Ik vraag me trouwens af of je dan ook nozzle groottes kan gaan wisselen met die H2C. Dat zou wel super zijn eigenlijk. Dan kan je stukjes met veel detail (tekst bijvoorbeeld) printen met een 0,2mm en de rest van alles met een 0,4 (of wellicht zelfs groter als het gaat om stukken die je toch niet ziet). Maar ik vraag me af of de slicer daar mee overweg gaat kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Llopigat op 16-09-2025 15:32 ]

Zsub schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:42:
Bwoah ik heb net nog eens die blogpost gelezen over de H2C... Ik voorspel alvast dat die nozzle-assemblies via dat chipje cryptografisch gelockt gaan zijn, zeer vergelijkbaar met hoe de filamenten dat nu zijn. De prijs zal ook niet mals worden, ik gok nog een duizend boven de H2D Laser, dus rond de 3500. Zeven verschillende materialen is niet iets dat iedereen zomaar nodig heeft.
Wat bedoel je "zeer vergelijkbaar met hoe de filamenten dat nu zijn"? Bij BL zijn de filamenten juist niet gelocked. Mensen die dat beweren doen óf bewust liegen, óf hebben 0 kennis van de materie.

Het enige voordeel, momenteel, van BL filament is dat het profiel bekend is door de RFID. That's it. BL filament printer beter out-of-the-box dan ander filament. Maar elk ander filament is te gebruiken op een BL printer, en te tunen dat het net zo goed/beter print dan BL filament.

Ik heb geen idee wat BL gaat doen met die nozzles. Aan de ene kant is het volledig te verwachten dat het een gesloten systeem blijft, aan de andere kant werken ze nu al samen met anderen voor alternatieve nozzles.

• Zsub
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:41:
[...]

Wat bedoel je "zeer vergelijkbaar met hoe de filamenten dat nu zijn"? Bij BL zijn de filamenten juist niet gelocked. Mensen die dat beweren doen óf bewust liegen, óf hebben 0 kennis van de materie.

Het enige voordeel, momenteel, van BL filament is dat het profiel bekend is door de RFID. That's it. BL filament printer beter out-of-the-box dan ander filament. Maar elk ander filament is te gebruiken op een BL printer, en te tunen dat het net zo goed/beter print dan BL filament.

Ik heb geen idee wat BL gaat doen met die nozzles. Aan de ene kant is het volledig te verwachten dat het een gesloten systeem blijft, aan de andere kant werken ze nu al samen met anderen voor alternatieve nozzles.
Slordig geformuleerd :) Ik pas 't an. Maar ik ga er vanuit dat ze die nozzles echt gaan locken zodat je geen non-Bambu kan gebruiken.
Zsub schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:43:
[...]

Slordig geformuleerd :) Ik pas 't an. Maar ik ga er vanuit dat ze die nozzles echt gaan locken zodat je geen non-Bambu kan gebruiken.
Zou ik niet zomaar blind van uit gaan. Dat werd ook geroepen door mensen over de nozzles an sich, wat ook niet waar bleek te zijn.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:38
Bij ASA/ABS staat de chamber fan standaard uit.
Ik lees dat sommigen hem toch op 20–30% zetten vanwege filtering (dit is toch de fan die door het filter naar buiten afvoert?).
Ik wil ASA vaker gaan printen en ben benieuwd naar ervaringen met de BentoBox v2 op de P1S.
Is dit een upgrade die de moeite waard is t.o.v. het standaardfilter?

• Ferret
Ik zit er aan te denken om dit geinige ding te kopen voor mijn A1: https://biqu.equipment/pr...mi?variant=41779984334946

Het is een toevoeging en tegelijk een gadget maar handig denk ik omdat na een tijdje tijdens het printen het scherm uit gaat en met dit ding zie je constant hoever de print is. En ook wat-ie allemaal aan het doen is.

Het viel mij op dat dit ding hier nooit eerder ter sprake is gekomen...

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 19:18
Leuk Ding! persoonlijk zou ik niets aan mijn toolhead willen hebben die hem onnodig zwaarder maakt,
dus zelf een schermpje maken aan de 'Vaste wereld" zou dan mijn voorkeur hebben.

Daarnaast zal het support voor dit dingetje misschien bij latere firmwares komen te vervallen als deze werkt op de MQTT oid
Zsub schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:43:
[...]
En waarom zouden ze dat doen? Momenteel werken ze zelfs samen met E3D om die ObXidian hotend te maken. Dus waarom zouden ze ineens bij een andere printer zoiets afsluiten? Gezien de prijzen van de Bambu Lab onderdelen denk ik niet dat ze daar de mega-bucks mee binnen halen. Sowieso gaat het bij Bambu inmiddels om de hoeveelheden, dus de marges mogen kleiner, want massa is kassa.
Ik ben niet zo gek op beweringen als deze. Momenteel is het niet aan de orde en er is geen enkele indicatie dat ze zoiets van plan zijn.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Zsub
mphilipp schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:14:
[...]

En waarom zouden ze dat doen? Momenteel werken ze zelfs samen met E3D om die ObXidian hotend te maken. Dus waarom zouden ze ineens bij een andere printer zoiets afsluiten? Gezien de prijzen van de Bambu Lab onderdelen denk ik niet dat ze daar de mega-bucks mee binnen halen. Sowieso gaat het bij Bambu inmiddels om de hoeveelheden, dus de marges mogen kleiner, want massa is kassa.
Ik ben niet zo gek op beweringen als deze. Momenteel is het niet aan de orde en er is geen enkele indicatie dat ze zoiets van plan zijn.
Ik zie in de recente bewegingen zoals het onmogelijk maken van rechtstreeks gebruiken van andere slicers echter wel indicatie dat het gesloten ecosysteem zoals ik dat schets enige waarschijnlijkheid heeft. Overigens zie ik zelfs met volledig gesloten ecosysteem prima de mogelijkheid dat Bambu bepaalde samenwerkingen aan gaat. Maar zomaar zelf een andere hotend (die dus niet samen met Bambu ontwikkeld is) schat ik als onwaarschijnlijker in.

• Autoreply
Protip; bestel je filament en onderdelen op korte termijn, want bevoorrading wordt een stuk lastiger met een Polen die de grens voor Chinese treinen heeft dichtgegooid..
Zsub schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:25:
[...]
Ik zie in de recente bewegingen zoals het onmogelijk maken van rechtstreeks gebruiken van andere slicers echter wel indicatie dat het gesloten ecosysteem zoals ik dat schets enige waarschijnlijkheid heeft.
Tsja...ik niet. Er is nl geen enkel belang om het af te sluiten. Eerdere pogingen van andere fabrikanten zijn uitgelopen op hun faillisement en ze hebben meer te verliezen dan te winnen.
Prusa heeft misschien al de champagne klaar staan om die dag te vieren... :+ Maar in mijn optiek gaat die niet komen. En als die komt, zal ik de eerste zijn die Bambu in de ban doet. Niet dat zij daar wakker van liggen, maar ik denk dat ik dan niet alleen ben.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ice-T106
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJtFyf_lTir84G1iqJkf-jfMLks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwlBdT3ySf2akacfSp9tCO7n.png?f=fotoalbum_large

Was even met chatgpt aan het schatten of een H2s (of H2D) past in een Ikea Pax van 58cm diep inclusief een "poop funnel" en lijkt allemaal net fatsoenlijk te kunnen. Plank misschien wel een beetje verstevigen. Iemand hier toevallig al ervaring mee.

[ Voor 0% gewijzigd door ice-T106 op 19-09-2025 14:38 . Reden: edit Pax ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Zsub
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:10:
[Afbeelding]

Was even met chatgpt aan het schatten of een H2s (of H2D) past in een Ikea van 58cm diep inclusief een "poop funnel" en lijkt allemaal net fatsoenlijk te kunnen. Plank misschien wel een beetje verstevigen. Iemand hier toevallig al ervaring mee.
Meten is weten. Gewoon even netjes op ruitjespapier uittekenen. De afmetingen van de diverse poopchutes kan je bijv. met Orca wel opmeten (dimensies van een model tussen twee vlakken, of punten), zodat je ook vrij precies weet hoeveel ruimte je daar nodig hebt.

Ikea maakt duizend-en-één verschillende kasten overigens ;)

• ice-T106
Zsub schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:36:
[...]

Meten is weten. Gewoon even netjes op ruitjespapier uittekenen. De afmetingen van de diverse poopchutes kan je bijv. met Orca wel opmeten (dimensies van een model tussen twee vlakken, of punten), zodat je ook vrij precies weet hoeveel ruimte je daar nodig hebt.

Ikea maakt duizend-en-één verschillende kasten overigens ;)
Thx, Pax vergeten te typen.
Ja had in dit geval even chatgpt als mijn ruitjespapier gebruikt. En dat lijkt allemaal net te kunnen. Zag ook wel meerder mensen met een X1C in een kast. Maar omdat de marges zeker niet over houden, kwa maat en gewicht vroeg ik me af of iemand toevallig hetzelfde al had gedaan. Of ervaringen met andere "cube" bambu labs in een Ikea Pax

• Waah
  • Laatst online: 10:18
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:58:
[...]

Thx, Pax vergeten te typen.
Ja had in dit geval even chatgpt als mijn ruitjespapier gebruikt. En dat lijkt allemaal net te kunnen. Zag ook wel meerder mensen met een X1C in een kast. Maar omdat de marges zeker niet over houden, kwa maat en gewicht vroeg ik me af of iemand toevallig hetzelfde al had gedaan. Of ervaringen met andere "cube" bambu labs in een Ikea Pax
Als het om rekenen gaat (en dat is afstanden ook) zou ik hier ChatGPT niet echt op vertrouwen :+
Even op ruitjespapier, of de buitenste diameter afplakken met schilderstape voor de vorm, is toch vaak het meest zeker...

Maar misschien heeft iemand hier een Ikea PAX kast.

• ice-T106
Waah schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:11:
[...]

Als het om rekenen gaat (en dat is afstanden ook) zou ik hier ChatGPT niet echt op vertrouwen :+
Even op ruitjespapier, of de buitenste diameter afplakken met schilderstape voor de vorm, is toch vaak het meest zeker...

Maar misschien heeft iemand hier een Ikea PAX kast.
Het rekenen is wel gelukt hoor. Met een 50mm chute:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbTVAdISjx3iujZ9tZBT6jMJwhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x6hxZegxlvh5l3e1P0yd2Xds.webp?f=fotoalbum_large
Hangt het er om:
Total required depth = 514 mm (H2S) + 50 mm (chute) = 564 mm.

A PAX 58 cm frame is ~580 mm deep (external). Internal usable depth is a bit less (varies with back panel/doors), so 564 mm is right on the edge—it will fit only if your internal clear depth is ≥ 564 mm. If it’s closer to ~560 mm, it may touch the back panel.

chatgpt denk zelf mee met beetje smokkelen:
Use a low-profile chute elbow to reduce rear projection by a few mm.

Leave a tiny stand-off (spacer) so the thin fiber backboard isn’t perfectly vertical; that can buy ~3–5 mm.

Slide the printer forward and micro-angle the chute so its effective rear projection drops below 50 mm (common in HKR-style mods).

Zal zelf mijn Pax wel meten wat de echt binnenruimte is dan weet ik of ik het kan gokken of toch voor een maatje kleiner ga.

• Naalroc
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:10:
[Afbeelding]

Was even met chatgpt aan het schatten of een H2s (of H2D) past in een Ikea Pax van 58cm diep inclusief een "poop funnel" en lijkt allemaal net fatsoenlijk te kunnen. Plank misschien wel een beetje verstevigen. Iemand hier toevallig al ervaring mee.
Op dit plaatje staat volgens mij toch ècht een H25 :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Waah
  • Laatst online: 10:18
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:17:
[...]

Het rekenen is wel gelukt hoor. Met een 50mm chute:
[Afbeelding]
Hangt het er om:
Total required depth = 514 mm (H2S) + 50 mm (chute) = 564 mm.

A PAX 58 cm frame is ~580 mm deep (external). Internal usable depth is a bit less (varies with back panel/doors), so 564 mm is right on the edge—it will fit only if your internal clear depth is ≥ 564 mm. If it’s closer to ~560 mm, it may touch the back panel.

chatgpt denk zelf mee met beetje smokkelen:
Use a low-profile chute elbow to reduce rear projection by a few mm.

Leave a tiny stand-off (spacer) so the thin fiber backboard isn’t perfectly vertical; that can buy ~3–5 mm.

Slide the printer forward and micro-angle the chute so its effective rear projection drops below 50 mm (common in HKR-style mods).

Zal zelf mijn Pax wel meten wat de echt binnenruimte is dan weet ik of ik het kan gokken of toch voor een maatje kleiner ga.
Hoe ga je de poop-bak trouwens legen? Als dat van die 50mm achter de printer komt, kun je hem er dus niet echt uit tillen. Ga je de printer dan steeds uit de kast halen om de bak te legen?

Misschien kun je iets ontwerpen zodat het een soort glbijbaan wordt waarbij alles naar voren rolt. Alu-tape voorkomt dat het blijft plakken/vaststelt aan je bak. Dan kun je het legen zonder dat de printer er uit moet.

Maar dat ligt eraan hoe hoog hij de poop eruit gooit. Geen idee of dat boven of onder is want ken enkel de A1

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 19-09-2025 15:42 ]

• ice-T106
@Waah

Gewoon bakje pakken aan de zijkant. Neem aan dat meer mensen dit doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRI1gWqJixPhGmbkXJrpbvZih2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrUm7PS9Kb81Mp5WajZpgun9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg2wE13aaYlfeUTt3PArI8ZMHbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKwoO7IZAWFHykW5NihZQvEv.jpg?f=fotoalbum_large

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-01 21:30
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:22:
@Waah

Hier ook zo'n bakje inderdaad. Maar een X1C. Daarbij blijft er regelmatig poop bij de uitgang hangen, dus dan moet je toch even aan de achterkant graaien.

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:39
De X1C kan óók 'hout' bewerken, zelfs zonder laser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dICpqomW7UkDleXAUMUCpo4RkTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHJq2yaH5JRWoquBR260sQyp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVQ2Ni3a7HENsj7yfeA1E_x6amw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaVO5UyrS0k7Rm1kJxuiR8TH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ded9APhamYda-42r8Bg0R_rx_rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxqOfaqLvFCvuhll2cUxIpJ7.jpg?f=fotoalbum_tile

• rhoolwerf
ice-T106 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:22:
@Waah
Ik heb toevallig van de week zo'n soort slide geprint en in gebruik genomen. (gebruikte voorheen gewoon een kartonnen opvangbak, maar dat kostte me te veel diepte) Een multi-color print door de nacht heen met lekker veel kleurwisselingen.
Filament dat net ge-'poop't wordt, is nog een beetje plakkerig, want ze zijn ergens halverwege de glijbaan blijven plakken en ik had bijna een backlog tot in de printer.

Hou er dus rekening mee dat de poops kunnen blijven hangen en je moet er dan wel enigzins praktisch bij kunnen.

Ik zit zelf nu te kijken naar een manier om een poop gewoon via een open rechte buis naar beneden te geleiden naar een prullenbak eronder, maar daar heb ik nog geen tijd/prioriteit aan gegeven.

• CrashOverDrive
rhoolwerf schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:36:

Filament dat net ge-'poop't wordt, is nog een beetje plakkerig, want ze zijn ergens halverwege de glijbaan blijven plakken en ik had bijna een backlog tot in de printer.
Het materiaal (van je slide) maakt ook verschil. Ik had er eerst een van pla matte, omdat ik dat amper gebruikte dus dat leek me wel handig om het toch nog te gebruiken. En die liep echt om de paar dagen vast. Toen eentje van ABS geprint en dat werkt als de brandweer. Laatst nog een printje met 600 changes, dus die stond echt elke 20 seconden te switchen. En helemaal nergens last van.

• rhoolwerf
CrashOverDrive schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 22:44:
[...]

Het materiaal (van je slide) maakt ook verschil. Ik had er eerst een van pla matte, omdat ik dat amper gebruikte dus dat leek me wel handig om het toch nog te gebruiken. En die liep echt om de paar dagen vast. Toen eentje van ABS geprint en dat werkt als de brandweer. Laatst nog een printje met 600 changes, dus die stond echt elke 20 seconden te switchen. En helemaal nergens last van.
Dat is goed om te weten, ik heb 'm nu van normaal PLA geprint, misschien dat dat niet helpt. Ik ga hier in duiken :)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
Autoreply schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:57:
Protip; bestel je filament en onderdelen op korte termijn, want bevoorrading wordt een stuk lastiger met een Polen die de grens voor Chinese treinen heeft dichtgegooid..
Inderdaad merk je het al op verschillende dingen.

Kreeg gisteren een email van EIBOS dat mijn preorder voor de IBOS Filament Dryer Series X: TETRAS ook vertraagd is door het sluiten van verschillende grensovergangen van treinen.

• AtlAntA
MikeOO schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:11:
[...]

Inderdaad merk je het al op verschillende dingen.

Kreeg gisteren een email van EIBOS dat mijn preorder voor de IBOS Filament Dryer Series X: TETRAS ook vertraagd is door het sluiten van verschillende grensovergangen van treinen.
Toevallig gisteren een 10 pack refill gekocht in de aanbieding. Geloof (hoop) dat dit nog gewoon in duitsland in een opslag ligt en volgende week ergens mijn kant op komt. 10 euro per kg lijkt me geen slechte deal.

https://eu.store.bambulab...cts/pla-basic-refill-pack

• ice-T106
AtlAntA schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:14:
[...]

Toevallig gisteren een 10 pack refill gekocht in de aanbieding. Geloof (hoop) dat dit nog gewoon in duitsland in een opslag ligt en volgende week ergens mijn kant op komt. 10 euro per kg lijkt me geen slechte deal.

https://eu.store.bambulab...cts/pla-basic-refill-pack
Thx, super goede deal. Nog niet eens een Bambu Printer gekocht maar nu al wel voor kosten van een printer aan filament ingeslagen. :) (10 kleuren bundel, zwart/wit bundel en start bundel met spools)

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:38
Autoreply schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:57:
Thnx, gisteren nog maar een Bambu smooth Plate Pei Plate besteld aangezien deze nu ook in de aanbieding is bij Bambu. Ook maar een rol TPU (de normale TPU 95A aangezien deze wat zachter blijkt te zijn dan diegene voor de AMS) ben benieuwd hoe dat print want TPU werd toch wel aangeraden door een collega.
Helaas wat problemen met het printen van de Bento box met ASA op de P1S.
De ASA blijft niet plakken aan de plaat en ik had dus 1 grote spaghetti.
Nu dus maar eens proberen met zo'n smooth plate en een Magigoo pen.
Beniewd hoe dat gaat. Ben er nog steeds eigenlijk niet over uit als ik voor een losse Bento box in de printer wil gaan of bijvoorbeeld een Bentobox Chimney. Ik lees dat je eigenlijk de chamber fan niet wil aanzetten met ASA vanwege het hitte verlies, maar gezondheid is ook wel een ding.
Aan de andere kant kriebelt het ook wel om zo'n heater te kopen en dan zou ik het mogelijk wel weer kunnen filteren naar buiten toe. Maar de Aliexpress varianten heb ik toch wel wat twijfels over aangezien brandveiligheid ook wel een ding is en ik eigenlijk ook niet teveel twijfelachtige hobby projecten wil. :X
Maarja verslavend zo'n 3D printer.

• Naalroc
TPU voor het eerst geprint, maar geen succes, ik zal het zo kort mogelijk omschrijven.
Heb een P1S met AMS. TPU natuurlijk niet in de AMS gedaan, maar na 2 x 5uur in de Sunlu droger dit filament rechtstreeks uit de (afgekoelde) droger via een korte buis naar de printer. Voor het eerst ook de Bambu lijmstift gebruikt, omdat anders het TPU te vast zou kunnen gaan zitten. Filament is van Creality type CR, wat A95 schijnt te zijn. De default settings gebruikt voor dit filament, waarmee een kennis goede resultaten had op dezelfde printer.
Goed opgestart, maar na ca 1 uur zie ik dat de printkop alle bewegingen maakt, maar geen draad uitstoot. Print gestopt, en ik ging er van uit dat de printkop nu verstopt was, ook al omdat ik geen foutmelding op de printer kreeg. Later goed verwarmd en met een ABS draad doorgedrukt, wat prima ging; de meegeleverde naald ging er ook gemakkelijk in, dus geen verstopping/klont in de printkop.
Omdat de print 10 uur zou duren, vanmorgen pas opnieuw opgestart, en de print temp. van de default 240° naar 250°C gezet, om er zeker van te zijn dat er geen verstoppingen zouden volgen, maar na ca 1/2 uur ging hij nog steeds door alle bewegingen, maar geen filament! Ook weer geen foutcode of zoiets.
Toen het filament nogmaals gecontroleerd, en dat kon ik super makkelijk uit de droger trekken, die onderin ook lagertjes heeft voor de rol. Daarna, met de machine nog steeds draaiende, het filament met de hand in de buis naar de printer geduwd, en er kwam gewoon weer filament uit, wat niet hechtte, omdat de printkop op dat moment al te hoog stond. Dus print afgebroken.
De voorlopige conclusie is nu dus dat de printkop niet sterk genoeg is om het filament aan te voeren, hoewel de toevoer echt heel erg soepel loopt.
Ik heb dit eigenlijk nog nooit gehad, en heb verder ook geen ervaring met de externe roltoevoer, omdat ik tot nu toe altijd via de AMS werk, dus dan is er een positieve draad toevoer.
Wat nu? Ik heb geen idee eigenlijk. De aanvoer rollen in de printkop zijn nog scherp, geen slijtage daar bij mijn weten, en observaties toen ik hem recentelijk nog eens open had. Advies gevraagd, sorry voor het lange aanloop verhaal....

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bambu Lab A1 Mini besteld (komt vandaag of morgen) word mijn eerste 3d printertje om mee te oefenen. December komt de kleuren 3d printer en gaat deze in de verkoop.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Naalroc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:52:
De voorlopige conclusie is nu dus dat de printkop niet sterk genoeg is om het filament aan te voeren, hoewel de toevoer echt heel erg soepel loopt.
Waarschijnlijk hebben de wielen van de extruder te weinig grip op het filament. Omdat TPU zacht is wordt het ingedrukt in tegenstelling tot harder materiaal zoals PLA.

Op mijn A1 Mini heb ik geen problemen met TPU van Overture maar ik weet dat er modificaties voor de A1 op Makerworld staan om de tandwielen dichter naar elkaar te brengen en zo de grip op zacht TPU te verbeteren.

• Naalroc
@AlbAlb2 Die indruk kreeg ik ook al, en idd, dat filament is wel erg soepel/zacht; weet je ook zoiets over de P1 series? Wat zou een juiste zoekterm zijn?

• CrashOverDrive
@Naalroc
Ik print tpu eigenlijk nooit via de aanvoerbuis. Veel te veel frictie.
Je kan eens proberen om hem direct via de bovenkant in de extruder aan te voeren.

Zelf gebruik ik deze: https://makerworld.com/en...ilaments#profileId-925755 en heb daar, tot enkele uren, geen enkel probleem mee gehad. Maar als jij zegt dat je een 10 uur print ermee wilt doen, dan is direct vanuit de droger waarschijnlijk wel beter inderdaad. Dus ik zou dan kijken of je hem boven je printer kan krijgen met een plankje oid. Die buis naar de achterkant van je print is imo al teveel qua weerstand voor tpu.

• Naalroc
DAT is nog helemaal niet zo'n gek idee! (Of eigenlijk is het dat wèl >:) |:( ) ware het niet dat mijn beschikbare ruimte boven de printer maar 230 mm is, dus iets meer dan de rol grootte.
Maar zoiets moet lukken. De droger heeft meerdere uitgangen, dus ik zal eens kijken of er ook een laag aan een zijkant zit.
Inmiddels heb ik het ook op het Bambu forum geplaatst, even kijken of daar nog iets uitkomt: https://forum.bambulab.com/t/p1s-stops-pulling-tpu/197389
Een ander potentieel probleempje is dat die print gebruik maakt van het hele oppervalk van de plaat; het is een lopende band die op de zijkant geprint wordt. Dus de printkop travels over he de hele plaat, waardoor eigenlijk de rol hoger zou moeten.
Ik ga het verder bestuderen
Dank.

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Naalroc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
@AlbAlb2 Die indruk kreeg ik ook al, en idd, dat filament is wel erg soepel/zacht; weet je ook zoiets over de P1 series? Wat zou een juiste zoekterm zijn?
Dit is de modificatie voor de A1:

https://makerworld.com/nl...m=search#profileId-101634

Geen idee of er ook zoiets is voor de P1-serie.
Ik gebruik die modificatie niet. Niet nodig met mijn Overture-TPU op de A1 Mini.
Op de A1 Mini loopt het filament door een tube van ca. 40 cm lengte die in een flauwe 180°-bocht loopt en dat is geen probleem.

Ik zag dat je al wat reacties had op het Bambu-forum.
De opmerking dat het TPU alleen maar zachter wordt omdat het direct uit de warme droger komt vond ik wel een zinvolle.

Ik gebruik TPU niet zo vaak en ook meestal maar voor kleine prints.
Mijn rol TPU zit in een luchtdichte (..) Ikea-box met een zakje droogkorrels van de Action (worden verkocht om in de auto te leggen als ontvochtiging). De simpele temperatuur/RV-meter die ik in de box heb liggen geeft altijd een erg lage RV aan.

Ik heb mijn TPU nog nooit gedroogd en tot dusver print het nog altijd prachtig. Maar zoals gezegd, het komt uit de box voor een print en gaat er dan na een a twee uur weer meteen in terug.

Kortom: gebaseerd op mijn beperkte ervaringen met TPU denk ik dat je gerust een TPU-print kan maken zonder dat het TPU constant in de droger zit.

[ Voor 7% gewijzigd door AlbAlb2 op 24-09-2025 15:38 ]

• Naalroc
Bedankt voor je uitgebreide reactie, en idd, er zijn verscheidene reacties, waarvan er eentje was die opmerkte dat de draad het beste koud ingevoerd kan worden, omdat die dan wat steviger is, wat idd een heel zinvolle opmerking was; vandaar mijn duimpje er onder .
Het belangrijkste nieuws is, dat dit probleem van mij helemaal geen nieuws is. Er zijn heel veel modificaties die best wel zinvol zullen zijn; de clou is om het filament van bovenaf, zonder gebruik te maken van de geleide buisjes in de printkop in te voeren. Alleen is geen van de oplossingen voor mij toepasbaar, omdat hij in een kast staat met beperkte ruimte er boven. Daarom mijn eigen oplossing aan het maken, en een gaatje geboord in de bovenkant van de kast, waarop een magazijndoos geplaatst wordt met een rolhouder er in, die van onderen uitvoert.
Omdat het een langdurige print wordt, ga ik dat morgen uitproberen.
Hieronder een paar plaatjes van mijn (tijdelijke) oplossing: in de magazijn bak strooi ik wat silica korrels, en dan gaat er een emmer overheen tijdens die print. Hopelijk maakt hij die deze keer hem wel af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d3fLJ9lUegzpwuWhGudrnagR-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rf3FSNXwsei4gW4jrH9pquC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwiZAkZ1SrnhJLWqOlEg5gUje7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4a9b8Rtg8CMsvTpb8RZuyp6B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKikB7GwdstvbE1cDepXeOZG4QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4w1PMaUadZD5vVcQHLUOk1V.jpg?f=fotoalbum_large

• Llopigat
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:52:
TPU voor het eerst geprint, maar geen succes, ik zal het zo kort mogelijk omschrijven.
Heb een P1S met AMS. TPU natuurlijk niet in de AMS gedaan, maar na 2 x 5uur in de Sunlu droger dit filament rechtstreeks uit de (afgekoelde) droger via een korte buis naar de printer. Voor het eerst ook de Bambu lijmstift gebruikt, omdat anders het TPU te vast zou kunnen gaan zitten.
[...]
Ik doe enorm veel TPU (op een P1S met AMS maar de AMS gebruik ik hiervoor niet natuurlijk). Ik print ook vanuit de droger, afkoelen is wel nodig ja omdat het anders een beetje plakt. Via een buisje doe ik dan weer niet, zo lang zit het niet in de open lucht tijdens het printen. Maar ik print het wel direct in de aanvoerbuis achterop (dus niet van bovenin). En tussen prints door droog ik het ook. Het is inderdaad extreem hygroscopisch.

Het echt inderdaad erg sterk maar niet te sterk, ik heb nooit problemen gehad met loshalen.

Ik gebruik altijd Bambu TPU 95 HF. Dit probleem met stoppen van doorvoer heb ik nooit gezien. Misschien blijft het een beetje aan de buis vastplakken ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 24-09-2025 17:56 ]

• rhoolwerf
Uit interesse, wat printen jullie met TPU? Ik vind het materiaal interessant maar zou er geen toepassing voor kunnen bedenken.

• Naalroc
Mijn object is de band van een "lopende band" in schaal 1:14 ; modelbouw dus. die past net als een cirkel op mijn plaat van 254mm vierkant en wordt 80 mm hoog (op de plaat); als band dus 80 mm breed.
En omdat dit langzaam aan gaat, duurt dat 10 uur.....

• AtlAntA
rhoolwerf schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:17:
Uit interesse, wat printen jullie met TPU? Ik vind het materiaal interessant maar zou er geen toepassing voor kunnen bedenken.
Nog niks met TPU geprint maar heb al wel enkele toepassingen rondom huis gevonden. Denk vooral aan afdichten van bepaalde dingen. Maar ook bijvoorbeeld de achterwielen van mijn robot grasmaaier. Die heeft een soort van harde spikes (ecovacs goat 500 voor de geïnteresseerden) en bij het keren maakt die elke keer een klein gaatje in onze zachte grasmat/grond. Ik hoop iets in TPU te kunnen printen wat ik er zo omheen kan trekken met een iets ander profiel zodat de grond niet kapot wordt gedraaid maar dat de robot er wat overheen slipt.

Maar de eerste print in TPU zal hoogstwaarschijnlijk de afdichtings kit zijn die bij de BLV AMS riser hoort. https://makerworld.com/en...-p1s-v3-1#profileId-19420

Maar heb nu eerst nog wat te veel plezier in het maken van gridfinity baseplates en bins. Ook al heb ik mijn P1S nog net geen volle week zou ik er nu stiekem wel 2 willen hebben. 8)

Pagina: 1 ... 114 ... 131 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.