Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!

Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe systeem van Bambu gaat werken en hoe het zich verhoudt tot toolchangers qua kosten en wisseltijden. Er is straks weer wat te kiezen!
Idd, men vergeet wel eens wat ze hebben gedaan. Ze hebben al die hobby printer bedrijf een schop gegeven.
En in ipv elk jaar tig modellen uit brengen met kleine aanpassingen, duurt het gewoon wat langer voor een nieuwe product, maar wel telkens anders/verbetering. Al is de H2S beetje meh, maar de H2D en hopelijk de H2C is toch wel iets wat goed in elkaar zit.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!

Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe systeem van Bambu gaat werken en hoe het zich verhoudt tot toolchangers qua kosten en wisseltijden. Er is straks weer wat te kiezen!
Innovator? Prusa is nu écht een volger geworden, imo. Plus, wat moet dat ding gaan kosten? 10k?

Men beweerd dat de Core ONE zo betaalbaar zou moeten zijn, maar als je dat ding op X1c specs wil hebben, kost 'ie bijna 1900 euro. Dat is H2D geld. Dan moet je deze upgrade nog bij kopen.

Nee, Prusa in z'n huidige vorm heeft enkel nog z'n reputatie als koop "argument". Printers van andere fabrikanten zijn tegenwoordig óók zeer betrouwbaar, er zijn zat goede open source alternatieven, die ook nog eens betrouwbaar zijn. En als laatste; BL blijkt een bedrijf te zijn die hun printers lang (relatief) ondersteunen. De originele KS X1c krijgt nog steeds updates. Dit is nog relatief zeldzaam, maar begint meer gemeengoed te worden,

We moeten Prusa dankbaar zijn voor hun prestaties in het verleden, maar dat zijn we ook voor DOS, de stoomtrein, etc.

Maar goed, da's mijn mening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
cwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)
Zoals 't hier staat impliceert het dat het zowel een Beginner Hardware Kit (ZK004) en een Ultimate Hardware Kit (ZK003) bevat, naast nog de plastic balletjes (ZB001), de elastiek (RA002) en de Maker's Beginner Kit (ZC002). Dat zou een absurd goede deal zijn...

Hier op Reddit (van 2u geleden) staat dat de ZH097 bestaat uit de Rubber Bands (100pcs), Plastic Balls (10pcs) en de Ultimate Hardware Kit. Dat klinkt al plausibeler.

Gezien de BeginnerKit + losse spulletjes neerkomt op €64,21 en de UltimateKit + losse spulletjes neerkomt op €100.21 mag ik aannemen dat er minstens een UltimateKit + spulletjes inzit :) Als ze er dan gratis een BeginnerKit bijgooien (gezien jouw chatbericht-screenshot) ben ik helemaal blij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:46:
Innovator? Prusa is nu écht een volger geworden, imo. Plus, wat moet dat ding gaan kosten? 10k?
Nouja...dat weten we nog niet. Ik denk niet dat ie zó duur gaat worden.
Nee, Prusa in z'n huidige vorm heeft enkel nog z'n reputatie als koop "argument".
Dat is op zich ook wat waard. Daarbij komt het hele (imho overdreven) 'gesloten' ecosysteem van Bambu en de vermeende privacyproblemen die bepaalde mensen afschrikt.

En uiteindelijk - ik blijf dat zeggen - de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht wordt. Dus de ene vindt een Prusa helemaal het einde en wil niets van Bambu weten, en er zijn zelfs mensen die een Creality of Snapmaker kopen :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:44
rhoolwerf schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Zoals 't hier staat impliceert het dat het zowel een Beginner Hardware Kit (ZK004) en een Ultimate Hardware Kit (ZK003) bevat, naast nog de plastic balletjes (ZB001), de elastiek (RA002) en de Maker's Beginner Kit (ZC002). Dat zou een absurd goede deal zijn...

Hier op Reddit (van 2u geleden) staat dat de ZH097 bestaat uit de Rubber Bands (100pcs), Plastic Balls (10pcs) en de Ultimate Hardware Kit. Dat klinkt al plausibeler.

Gezien de BeginnerKit + losse spulletjes neerkomt op €64,21 en de UltimateKit + losse spulletjes neerkomt op €100.21 mag ik aannemen dat er minstens een UltimateKit + spulletjes inzit :) Als ze er dan gratis een BeginnerKit bijgooien (gezien jouw chatbericht-screenshot) ben ik helemaal blij :P
Eens, geloof er niets van dat het beginner én ultimate is. Zal wel enkel de ultimate zijn (+spulletjes voor de tank). Nog steeds een goede deal. Kerst/Sint cadeau voor mijn zoon van 9 is vroeg ;-). En stiekem ook de papa :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
cwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:09:
[...]
Eens, geloof er niets van dat het beginner én ultimate is. Zal wel enkel de ultimate zijn (+spulletjes voor de tank). Nog steeds een goede deal. Kerst/Sint cadeau voor mijn zoon van 9 is vroeg ;-). En stiekem ook de papa :-p
Jij gaat kunnen wachten tot Kerst? Ik ben de tank al aan het plannen wanneer ik die ga printen ;)
Wel jammer dat er maar 2 accu's bijzitten en ze niet meer op voorraad zijn. Wilde die bijbestellen i.v.m. reactie van _ferry_. Maargoed, we gaan meemaken hoe goed de batterijen vs accu zijn en kunnen we altijd nog later bijbestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Nouja...dat weten we nog niet. Ik denk niet dat ie zó duur gaat worden.

[...]

Dat is op zich ook wat waard. Daarbij komt het hele (imho overdreven) 'gesloten' ecosysteem van Bambu en de vermeende privacyproblemen die bepaalde mensen afschrikt.

En uiteindelijk - ik blijf dat zeggen - de persoon met het geld in de hand bepaalt wat er gekocht wordt. Dus de ene vindt een Prusa helemaal het einde en wil niets van Bambu weten, en er zijn zelfs mensen die een Creality of Snapmaker kopen :+
Oh, dat Prusa zal blijven bestaan geloof ik meteen. Mensen blijven bijv. ook "gewoon" iPhones (ik incluis) en Samsung Galaxys kopen. Mijn punt is meer dat Prusa aan alle kanten in ingehaald en verworden is tot een merk voor fans & fanboys. Niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:46
cwegh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)

[Afbeelding]
Oh dus totaal voor 3 voertuigen?, dan word het al wat aantrekkelijker voor die prijs.
Al heb ik nog steeds het gevoel dat dat niet klopt. We gaan het zien, heb er zojuist 1 van besteld tezamen met een AMS HT.

[ Voor 10% gewijzigd door JorneB op 27-08-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40
_ferry_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:56:
@rhoolwerf Kijk trouwens ook even naar de remote, die schijnt AAA te vreten. (En geen oplaadbare ivm te lage spanning).
Voor wie hier tegen aan loopt, er bestaan Li-Ion batterijen, die houden de spanning op 1.5 volt. Die gebruikte ik ook voor mijn HP Reverb controllers, die hadden hetzelfde probleem en slikten ook geen normale oplaadbare NiMH batterijen.

Alleen wel zorgen dat je een versie met oplader (of ingebouwde usb port) koopt. Want ze mogen absoluut niet in een normale batterijlader 🔥

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-08-2025 10:27 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
CrashOverDrive schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Voor wie hier tegen aan loopt, er bestaan Li-Ion batterijen, die houden de spanning op 1.5 volt. Die gebruikte ik ook voor mijn HP Reverb controllers, die hadden hetzelfde probleem en slikten ook geen normale oplaadbare NiMH batterijen.

Alleen wel zorgen dat je een versie met oplader (of ingebouwde usb port) koopt. Want ze mogen absoluut niet in een normale batterijlader 🔥
Bedankt voor de tip :) Ga ik eens in duiken als het probleem er werkelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:21:
Mijn punt is meer dat Prusa aan alle kanten in ingehaald en verworden is tot een merk voor fans & fanboys. Niets mis mee.
Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Groot voordeel van Prusa is de repareerbaarheid. De H2D zit wat dat betreft iets beter in elkaar, maar het blijft nog steeds een aardige klus om er iets aan te doen. Prusa heeft zich ook altijd ingespannen om de machines upgradeable te houden, waarbij ze een klein beetje zijn doorgeschoten in het Mk4 -> Core One verhaal, wat naar mijn idee onzinnig is. Maar de gedachte is sympathiek. Ook is hun customer support - volgens de overleveringen iig - een heel stuk beter dan die van Bambu en andere Chinezen. Dat is ook wat waard. Ik vind het ook bijzonder dat ze de Core One voor die prijs neer kunnen zetten. Hun marge heeft een aardige hit gekregen. Maar om een apparaat dat volledig in de EU is ontworpen en in elkaar gezet, vind ik dat heel erg netjes. Bambu zit in China bovenop de supply chain en heeft daar aanmerkelijk voordeel van. Hun marges zijn behoorlijk denk ik.

Maar tegelijkertijd heeft Prusa veel te lang op hun handen gezeten en geteerd op oude glorie. Zij hebben de kennis in huis, maar zagen geen noodzaak, want er was geen concurrent. Die paar nerds die een Voron in elkaar zetten, maken geen deuk in hun omzet. Bambu wel, en dat merk je. Voorheen stuurden ze niet eens reviewexemplaren rond en nu worden er (gratis) hele studios/printfarms ingericht. Times have changed.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 11:42
Vorige week leek het erop dat de camera van mijn A1 Mini een defect had.
In de Handy app is het beeld van de camera overwegend grijstinten en wat er aan kleur in zit lijkt op de verkeerde plek te zitten.

Maar als ik het beeld bekijk in Bambu Studio dan is het gewoon in orde. Er is dus niets mis met de camera.

Iemand dit al eens meegemaakt?

(Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet de moeite heb genomen om de app een keer opnieuw te installeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Groot voordeel van Prusa is de repareerbaarheid. De H2D zit wat dat betreft iets beter in elkaar, maar het blijft nog steeds een aardige klus om er iets aan te doen. Prusa heeft zich ook altijd ingespannen om de machines upgradeable te houden, waarbij ze een klein beetje zijn doorgeschoten in het Mk4 -> Core One verhaal, wat naar mijn idee onzinnig is. Maar de gedachte is sympathiek. Ook is hun customer support - volgens de overleveringen iig - een heel stuk beter dan die van Bambu en andere Chinezen. Dat is ook wat waard. Ik vind het ook bijzonder dat ze de Core One voor die prijs neer kunnen zetten. Hun marge heeft een aardige hit gekregen. Maar om een apparaat dat volledig in de EU is ontworpen en in elkaar gezet, vind ik dat heel erg netjes. Bambu zit in China bovenop de supply chain en heeft daar aanmerkelijk voordeel van. Hun marges zijn behoorlijk denk ik.

Maar tegelijkertijd heeft Prusa veel te lang op hun handen gezeten en geteerd op oude glorie. Zij hebben de kennis in huis, maar zagen geen noodzaak, want er was geen concurrent. Die paar nerds die een Voron in elkaar zetten, maken geen deuk in hun omzet. Bambu wel, en dat merk je. Voorheen stuurden ze niet eens reviewexemplaren rond en nu worden er (gratis) hele studios/printfarms ingericht. Times have changed.
Nu vergelijk je Prusa enkel met BL/de Chinezen. Ik vergeleek ze met de hele markt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Nu vergelijk je Prusa enkel met BL/de Chinezen. Ik vergeleek ze met de hele markt :P.
Maar de rest zijn toch zo'n beetje copycats? Ik zie niet echt een grote innovatieve 3D printer producent in het consumentensegment. Snapmaker heeft met die toolchanger alleen iets voor een lager prijs gemaakt. Het concept is al vaker vertoond. Ook op Kickstarter, en ook open source. Verder zie ik niet veel innovatie, alleen kopieren wat Bambu doet of Prusa deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Welk deel van "de markt", als ik vragen mag? Alleen de consumentenmachines of ook de (semi-) professionele machines van vergelijkbaar formaat, zoals de Ultimakers en Raise 3d's van deze wereld?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 16:07
Waarom zou ik nog een X1C kopen ipv een H2S? Die eerste is inmiddels afgeprijsd naar 1100 euro inclusief AMS 2 pro. Zijn er technisch nog zaken waar de X1C superieur is?

Anders een goed moment om op marktplaats voor een habbekrats nog een tweede X1C aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Prijs of afmetingen zijn eigenlijk de enigste redenen. De h2 is nogal een chonker, stroomverbruik ook een stuk meer door de grotere heated plate. Maar als je gebonden bent aan budget en/of afmetingen zou ik eigenlijk altijd een p1s verkiezen boven een x1. en Helemaal nu.

[ Voor 13% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-08-2025 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CrashOverDrive schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:01:
De h2 is nogal een chonker, stroomverbruik ook een stuk meer door de grotere heated plate.
'Iedereen' wilde toch een grotere printer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Maar de rest zijn toch zo'n beetje copycats? Ik zie niet echt een grote innovatieve 3D printer producent in het consumentensegment. Snapmaker heeft met die toolchanger alleen iets voor een lager prijs gemaakt. Het concept is al vaker vertoond. Ook op Kickstarter, en ook open source. Verder zie ik niet veel innovatie, alleen kopieren wat Bambu doet of Prusa deed.
INDX, Voron, eva. Er zijn zat innovaties gaande.
ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Welk deel van "de markt", als ik vragen mag? Alleen de consumentenmachines of ook de (semi-) professionele machines van vergelijkbaar formaat, zoals de Ultimakers en Raise 3d's van deze wereld?
Uiteraard enkel consumenten machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Hey, ik ben zelfs teruggegaan van H2D naar de oude vertrouwde X1c :P. Goed, niet (alleen) vanwege het formaat, maar vooral de achterblijvende printkwaliteit op D&D mini's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:48:
INDX, Voron, eva. Er zijn zat innovaties gaande.
Ohja, die. Ik keek meer naar de fabrikanten van printers. Voron is denk ik nog steeds niche en zelf geen fabrikant. Aliexpress verdient er nog het meest aan :+

Ja, op zich is er genoeg innovatie, alleen niet onder de 3D printer fabrikanten. Prusa lijkt nu de weg gevonden te hebben naar Bondtech om de INDX te integreren, en dat is een goed idee. Samen kun je de concurrent aan. Dat is ook een stukje innovatie op een ander vlak, want toolchangers zijn niet echt nieuw. Alleen lijkt het momenteel een doorbraak te maken onder de consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Ohja, die. Ik keek meer naar de fabrikanten van printers. Voron is denk ik nog steeds niche en zelf geen fabrikant. Aliexpress verdient er nog het meest aan :+

Ja, op zich is er genoeg innovatie, alleen niet onder de 3D printer fabrikanten. Prusa lijkt nu de weg gevonden te hebben naar Bondtech om de INDX te integreren, en dat is een goed idee. Samen kun je de concurrent aan. Dat is ook een stukje innovatie op een ander vlak, want toolchangers zijn niet echt nieuw. Alleen lijkt het momenteel een doorbraak te maken onder de consumenten.
De doorbraak is dan ook niet de techniek, imo, maar de prijs waarop de techniek geïmplementeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Wat is een "grote" printer? Ik heb zelf wel eens een klassificatie gemaakt op basis van wat een printer mogelijk maakt, en eigenlijk is alles dat tot 30 cm komt niet bijzonder groot, eerder medium formaat. Maar als je serieus met printen aan de slag wil is de ruimte ervoor maken, mits die er in beginsel is, ook niet al te bezwaarlijk. Maar eerlijk gezegd is een grotere printer alleen echt aantrekkelijk als je vaak grotere klussen print, dus die komt dan naast een (of meedere) kleinere printer(s).

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:26:
[...]
Wat is een "grote" printer? Ik heb zelf wel eens een klassificatie gemaakt op basis van wat een printer mogelijk maakt, en eigenlijk is alles dat tot 30 cm komt niet bijzonder groot, eerder medium formaat.
Tsja...als je zo gaat beginnen... :+ Dat is dus jouw definitie, en helemaal afhankelijk van wat je maakt. Ik heb vaker de opmerking gehoord dat voor veel (niet alle) prints een Prusa Mini voldoende is. Natuurlijk heb je ook wel eens wat meer nodig, maar dat hangt er helemaal vanaf wat je doet.
Het is net als met fotografie: als je vogeltjes fotografeert, heb je tonnen aan telelenzen nodig. Doe je voornamelijk portretten, kun je die lenzen bij wijze van spreken in je zak steken.

De meeste hobbymakers kunnen best met een printer onder de 30cm maken wat ze willen. En hoe groter de printer, hoe groter ook de problemen worden. Zwaardere onderdelen, groter bed, veel grotere plaats voor de printer nodig, etc. Er zijn een aantal van die grote jongens, ook voor consumenten. Maar volgens mij zijn dat ook geen millionsellers. De grootste markt is denk ik om en nabij de 30cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Tsja...als je zo gaat beginnen... :+ Dat is dus jouw definitie, en helemaal afhankelijk van wat je maakt. Ik heb vaker de opmerking gehoord dat voor veel (niet alle) prints een Prusa Mini voldoende is. Natuurlijk heb je ook wel eens wat meer nodig, maar dat hangt er helemaal vanaf wat je doet.
Het is net als met fotografie: als je vogeltjes fotografeert, heb je tonnen aan telelenzen nodig. Doe je voornamelijk portretten, kun je die lenzen bij wijze van spreken in je zak steken.

De meeste hobbymakers kunnen best met een printer onder de 30cm maken wat ze willen. En hoe groter de printer, hoe groter ook de problemen worden. Zwaardere onderdelen, groter bed, veel grotere plaats voor de printer nodig, etc. Er zijn een aantal van die grote jongens, ook voor consumenten. Maar volgens mij zijn dat ook geen millionsellers. De grootste markt is denk ik om en nabij de 30cm.
Hoewel je zeker samenstellingen kan maken en die dan kan verlijmen of in elkaar kan schroeven is dat toch niet hetzelfde als in één keer een print van dat formaat produceren. De bruikbaarheid van een apparaat wordt uiteindelijk wel bepaald door wat je er mee kan maken. Bij CNC-portaalfrezen, om maar een aanpalende productcategorie te noemen, is het niet ongebruikelijk om daarin classificaties te maken op basis van de mogelijkheden, en formaat is daarbij een voornaam kengegeven. Dat zou bij 3D-printers ook goed op zijn plek zijn, denk ik. In mijn ogen is het dus niet zo gek om op basis daarvan een classificatie in te richten, in plaats van te blijven hangen in wat ooit gangbaar was op basis van wat toen mogelijk was.

En als ik kijk naar wat ik wil printen is een printer van 60 x 60 x 60 cm eigenlijk waar ik naar op zoek ben. Dat maakt het mogelijk om ca 80% van alle huishoudelijke voorwerpen te produceren, zonder daarbij compromissen te maken omtrent hoe het dan gemaakt moet worden. Helaas is daar de ruimte bij mij thuis niet voor aanwezig, dus beperk ik mij tot ca. 40x40x40cm, waarmee ik al heel veel meer kan printen dan op de 20x30x20 waar ik nu maximaal mee kan spelen.
Alle problemen die uit een groot formaat voortkomen kunnen worden aangepakt middels de toepassing van goed ingenieursschap tijdens de ontwikkeling van het product, maar dat werkt wel door in de prijs, zowel vooraf als tijdens het gebruik ervan. Dat moet je dan natuurlijk wel willen ophoesten. De consumentenprinters welke een printvolume van 60x60x60cm of groter hebben zijn denk ik zeldzaam omdat ze veel kosten en tot nu toe vaak te slecht in elkaar steken. Mijn vermoeden is dat het eerder zo is dat de prijs bepalend is van wat beschikbaar is voor de hobbyist, dan dat de vermogens van de printer leidend zijn in de vormgeving van het aanbod.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 27-08-2025 17:20 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:00:
En als ik kijk naar wat ik wil printen is een printer van 60 x 60 x 60 cm eigenlijk waar ik naar op zoek ben.
Precies, wat JIJ wil printen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit iets van die afmetingen wilde doen. Ik denk dat dat heel weinig hobbymakers zijn. De categorie cosplay kostuums heeft een wat grotere printer nodig, maar bijvoorbeeld de H2D kan dat prima aan.
Ik denk dat 30x30x30 voor de overgrote meerderheid voldoende is. Dat enkele ding dat groter is, moet je dan maar iets op vinden. Tenzij je veel van die grote dingen moet printen. Je koopt tenslotte ook geen vrachtwagen omdat je 1 of 2 keer een bankstel moet vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:43:
[...]

Om de beroemde quote maar van stal te halen; De beste camera is degene die je bij je hebt :P.

Ikzelf kom met grote regelmaat over de 18cm heen, de 250mm is voor mij ideaal. Hoewel ik ook daar met enige regelmaat overheen wil. Maar da's n=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09 17:56
Ik zit met een schuin oog te kijken naar een H2x. Ik heb een Voron, P1S, Prisa Mini en had een Core One.
Ik print eigenlijk nooit groter dan 256, In al de jaren dat ik een printer heb is het slechts 1x voorgekomen dat ik ruimte tekort kwam. 90% van mijn prints kunnen op een Prusa Mini.

Ik kijk naar de H2D voornamelijk vanwege het geluid en 2 kleuren, ik vind em alleen te groot.
Dus er zijn ook mensen die geen grotere printer nodig hebben.

Zit iedereen helmen te printen ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
Ach, zodra je je opdrachtgever uitlegt wat je maximale print volume is, dan word dat al gauw 'de gewenste maat'. Ongeacht welke printer je hebt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0xeEDqXYLKoMvrXIOim5N-UiGQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTqJnj5HLMFRyeyR0vC8ALal.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtpaIaWDXcw3dK3MZDXibO3vt2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Nelckjs4ubp3vsT788aUgs5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkW9ncKul_lFcRNYxdmSXWcOvT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CALnTZ6uwhIuMysUSr9dSjVC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGaP5gGPodmD5zSS77gQGpZNBOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUaHGCVqEtS7LfONxXM417kq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djz-Bx0DaMD-MOlR6ORmBNTOfsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZQbTfxYGI7Q9WgNCgR6Zht7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NS34GzheJjfbsHVHb_vgjLpB-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHYuu0uJnrLFlY2EQ0LcLZ7E.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door JorneB op 27-08-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Precies, wat JIJ wil printen. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit iets van die afmetingen wilde doen. Ik denk dat dat heel weinig hobbymakers zijn. De categorie cosplay kostuums heeft een wat grotere printer nodig, maar bijvoorbeeld de H2D kan dat prima aan.
Ik denk dat 30x30x30 voor de overgrote meerderheid voldoende is. Dat enkele ding dat groter is, moet je dan maar iets op vinden. Tenzij je veel van die grote dingen moet printen. Je koopt tenslotte ook geen vrachtwagen omdat je 1 of 2 keer een bankstel moet vervoeren.
Ik vraag mij serieus af of je de probleemruimte goed in beeld hebt als je zoiets als het bovenstaande zegt. De projectie van je eigen belevingswereld lijkt echt voorop te staan en alles wat daar van afwijkt lijkt te moeten worden bestreden. Zoals ik al heb aangegeven, classificatie die ik voor mijzelf bedacht komt voort uit een analyse van wat je kan printen met een printer van een bepaalde grootte. En dan zie je dat je met een kleine printer (bouwvolume van minder dan (30cm)³ makkelijk veel handzame dingen kan maken, maar dat je toch snel tekort schiet bij objecten die van het van niet al te omvangrijke huishoudelijke voorwerpen zoals: kleinere stukken meubilair, monitorsteunen, PC kasten en andere van dat soort zaken. Ik krijg daardoor sterk de indruk dat je in beperkingen denkt, in plaats van mogelijkheden. Ik zou zeggen: Open je ogen voor wat mogelijk is, en wellicht wordt het dan ook wenselijk ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:54:
Ik vraag mij serieus af of je de probleemruimte goed in beeld hebt als je zoiets als het bovenstaande zegt. De projectie van je eigen belevingswereld lijkt echt voorop te staan en alles wat daar van afwijkt lijkt te moeten worden bestreden.
Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen - en volgens mij zeg jij nu hetzelfde -dat het afhankelijk is van wat je print. En je maakt het nog duidelijker door wat zaken op te noemen: meubilair, monitorsteunen, pc kasten. Allemaal dingen die jij graag wil kunnen printen. Ik print weer andere dingen. Niets is goed of fout, en ik snap dat er mensen zijn die gigantische dingen printen. En heel af en toe zou ik ook willen dat ik iets van 35 cm zou kunnen printen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat voor wat mij betreft uitzonderingen zijn en ook doordat het aanbod van dergelijke grote printers niet echt ruim te noemen is, ben ik daar dan ook niet naar op zoek. Als je nou elke printer ook in een XL formaat kon krijgen, en het niet meteen een vermogen zou kosten, zou ik het heel misschien overwegen. Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik ook geen vrachtwagen kopen om een enkele keer een bankstel te vervoeren.
Ik krijg daardoor sterk de indruk dat je in beperkingen denkt, in plaats van mogelijkheden.
Gewoon geen behoefte om (veel) grote dingen te printen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Nee, dat doe ik niet. Ik zeg alleen - en volgens mij zeg jij nu hetzelfde -dat het afhankelijk is van wat je print. En je maakt het nog duidelijker door wat zaken op te noemen: meubilair, monitorsteunen, pc kasten. Allemaal dingen die jij graag wil kunnen printen. Ik print weer andere dingen. Niets is goed of fout, en ik snap dat er mensen zijn die gigantische dingen printen. En heel af en toe zou ik ook willen dat ik iets van 35 cm zou kunnen printen. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat dat voor wat mij betreft uitzonderingen zijn en ook doordat het aanbod van dergelijke grote printers niet echt ruim te noemen is, ben ik daar dan ook niet naar op zoek. Als je nou elke printer ook in een XL formaat kon krijgen, en het niet meteen een vermogen zou kosten, zou ik het heel misschien overwegen. Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik ook geen vrachtwagen kopen om een enkele keer een bankstel te vervoeren.

[...]

Gewoon geen behoefte om (veel) grote dingen te printen.
Ik vroeg in beginsel gewoon wat een grote printer dan wel niet is. Wat mij betreft is 30cm dat niet, gezien de probleemruimte. Ik geef aan dat binnen de probleemruimte er een gat in het aanbod is bij consumentenprinters. (welke nu overigens langzaamaan wel gevuld wordt, met bijvoorbeeld een SV08 Max en V-Core 500) En zoals Jorne aangeeft: als je meer kan ga je dat waarschijnlijk ook gebruiken. Dat is een hele andere insteek dan jouw benadering, welke op kosten lijkt te zijn gebaseerd. Jij verdraait dat tot wat ik wil printen, puur op basis van wat jij (niet) wil uitgeven, zo lijkt het. Geld kan natuurlijk altijd een overweging zijn, helemaal als je er niet zo veel van hebt, maar dat was nooit mijn uitgangspunt.

© ocf81 1981-infinity

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:28
Vraagje.
Ik heb een bambu printer die gekoppeld is met een account.
Kan ik die printer delen met andere mensen in het bedrijf? met minder rechten? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je een printer kan delen met een ander bambu account... maar vind het nergens terug.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:52

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

skank schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:25:
Vraagje.
Ik heb een bambu printer die gekoppeld is met een account.
Kan ik die printer delen met andere mensen in het bedrijf? met minder rechten? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je een printer kan delen met een ander bambu account... maar vind het nergens terug.
Hoi, nieuwe P1S user hier, dus pin me er niet op vast. In de Bambu forums vond ik dat een printer met één account verbonden kan worden. Daarom gebruiken we in het gezin één en hetzelfde account voor onze Bambu app.

online suggesties zijn om, in een zakelijke omgeving, een serviceaccount aan te maken en mensen die te laten gebruiken.

https://forum.bambulab.co...-accounts-on-printer/3560

Edit: heb recentelijk alleen een post gedaan om te melden dat er een besteld was, maar inmiddels staat ie sinds maandag in huis. Was een lang weekend aangezien ik vrijdag t/m zondag op evenementen stond en hij sinds vrijdagmiddag al op het pakketpunt lag (open 9-17). Toen hij maandag eindelijk open was (12 uur, want maandag...) gelijk opgehaald. Zowel de printer/ams als de doos filament.

Inmiddels al aardig wat geprint. Uiteraard de benchy eerst. Voor mij voornamelijk nog upgrades voor de printer (poop chute en bakje, cover voor de twee fans, cover voor de z-axis, scraper, dessicant bakjes voor de AMS). M'n vrouw heeft een uitschuifbare katana geprint, en voor haar is nu Tetr_s balanceerspelletje aan het printen. Tevens voor vrouw en dochter een fidget speeltje geprint.

Leuk speelgoed. Veel te leren nog, maar het kant-en-klaar printen van dingen gaat vooralsnog vlekkeloos.

Tevens een vraag mijner zijde; ik heb twee hygrometers gekocht. Op m'n bureau gaven ze dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid aan. Gisteren heb ik er een in de AMS gezet, en die ging gelijk omlaag van 50% naar 10%. Echter, wanneer ik de tweede op een ander plek leg (bovenop een spoel), is de vochtigheid veel hoger (na een uur rond de 40%). Kan het zijn dat, doordat die ene in die geprinte dessicant houder zit, niet helemaal de algemene vochtigheid geeft, maar meer van het kleine stukje 'lucht' waar die in zit?

[ Voor 47% gewijzigd door Belindo op 28-08-2025 13:43 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:28
Belindo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:37:
[...]

Hoi, nieuwe P1S user hier, dus pin me er niet op vast. In de Bambu forums vond ik dat een printer met één account verbonden kan worden. Daarom gebruiken we in het gezin één en hetzelfde account voor onze Bambu app.

online suggesties zijn om, in een zakelijke omgeving, een serviceaccount aan te maken en mensen die te laten gebruiken.

https://forum.bambulab.co...-accounts-on-printer/3560

Edit: heb recentelijk alleen een post gedaan om te melden dat er een besteld was, maar inmiddels staat ie sinds maandag in huis. Was een lang weekend aangezien ik vrijdag t/m zondag op evenementen stond en hij sinds vrijdagmiddag al op het pakketpunt lag (open 9-17). Toen hij maandag eindelijk open was (12 uur, want maandag...) gelijk opgehaald. Zowel de printer/ams als de doos filament.

Inmiddels al aardig wat geprint. Uiteraard de benchy eerst. Voor mij voornamelijk nog upgrades voor de printer (poop chute en bakje, cover voor de twee fans, cover voor de z-axis, scraper, dessicant bakjes voor de AMS). M'n vrouw heeft een uitschuifbare katana geprint, en voor haar is nu Tetr_s balanceerspelletje aan het printen. Tevens voor vrouw en dochter een fidget speeltje geprint.

Leuk speelgoed. Veel te leren nog, maar het kant-en-klaar printen van dingen gaat vooralsnog vlekkeloos.

Tevens een vraag mijner zijde; ik heb twee hygrometers gekocht. Op m'n bureau gaven ze dezelfde temperatuur en luchtvochtigheid aan. Gisteren heb ik er een in de AMS gezet, en die ging gelijk omlaag van 50% naar 10%. Echter, wanneer ik de tweede op een ander plek leg (bovenop een spoel), is de vochtigheid veel hoger (na een uur rond de 40%). Kan het zijn dat, doordat die ene in die geprinte dessicant houder zit, niet helemaal de algemene vochtigheid geeft, maar meer van het kleine stukje 'lucht' waar die in zit?
Mja wij willen meerdere printers hebben met meerdere gebruikers.
Je kan idd maar 1 account koppelen. Maar das een probleem, we willen die geen admin account geven.

Ik lees nu dat er een farm manager software is, even verdiepen.
Mocht er daar al iemand ervaring mee hebben hoor ik graag wat kan en best practice zaken
https://wiki.bambulab.com/en/software/bambu-farm-features

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Belindo schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:37:
Kan het zijn dat, doordat die ene in die geprinte dessicant houder zit, niet helemaal de algemene vochtigheid geeft, maar meer van het kleine stukje 'lucht' waar die in zit?
Zeer zeker. Zo'n AMS heeft best veel volume en het duurt een tijd voordat alle vocht daarin is opgenomen, die korrels trekken dat ding niet als een stofzuider droog :+. Je bent zo een halve dag verder na elke opening van dat ding als je huis een beetje vochtig was. (en je filament wel al goed droog was)

Als je zo'n ontwerp hebt genomen met een 5 tal houders kan je beter de middelste leeghouden als daar je meter zit. Er zijn ook ontwerpen die een soort buisje hebben om hem wat verder weg te laten meten, maar je zal altijd lager meten in de buurt van je silica dan in de rest van je case.

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 28-08-2025 14:49 ]

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Hey, ik ben zelfs teruggegaan van H2D naar de oude vertrouwde X1c :P. Goed, niet (alleen) vanwege het formaat, maar vooral de achterblijvende printkwaliteit op D&D mini's.
Zijn er nog speciale technieken die jij toepast om deze uit te printen. Heb jij nog goeie tips voor?
Af ten toe print ik wel mini, maar vind altijd wel een gedoe zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lekrutes schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Zijn er nog speciale technieken die jij toepast om deze uit te printen. Heb jij nog goeie tips voor?
Af ten toe print ik wel mini, maar vind altijd wel een gedoe zeg maar.
0.08mm layer height, tree auto slim supports, 0.16mm top Z distance, auto brim, 0.1mm distance, bijna altijd op Silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:28

nielsvv

100% Afol

Ik sta op het punt om mijn x1c te vervangen door de h2d. Print voornamelijk asa/abs en denk dat de heated chamber een groot verschil gaat maken tegen warping.
Wat zijn hier de ervaringen met de h2d en abs?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

0.08mm layer height, tree auto slim supports, 0.16mm top Z distance, auto brim, 0.1mm distance, bijna altijd op Silent.
Met de standaard settings heb ik nog wel eens last van verwijderen van supports die te veel zijn gaan hechten. Losse puntjes gaan prima, maar een Dragon-vleugel wil nog wel eens zo veel oppervlak hebben dat het te veek is gaan hechten. Of 't is zo fragiel dat ik 't amper los krijg.

Heb jij daar nog tips voor? Of met deze settings geen last meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
nielsvv schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:01:
Ik sta op het punt om mijn x1c te vervangen door de h2d. Print voornamelijk asa/abs en denk dat de heated chamber een groot verschil gaat maken tegen warping.
Lol, ik heb nu een beetje met abs geprint. Nog nooit warped onderdeel gehad😅

Pla en petg daarin tegen🙈

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:52

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

CrashOverDrive schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Zeer zeker. Zo'n AMS heeft best veel volume en het duurt een tijd voordat alle vocht daarin is opgenomen, die korrels trekken dat ding niet als een stofzuider droog :+. Je bent zo een halve dag verder na elke opening van dat ding als je huis een beetje vochtig was. (en je filament wel al goed droog was)

Als je zo'n ontwerp hebt genomen met een 5 tal houders kan je beter de middelste leeghouden als daar je meter zit. Er zijn ook ontwerpen die een soort buisje hebben om hem wat verder weg te laten meten, maar je zal altijd lager meten in de buurt van je silica dan in de rest van je case.
Duidelijk, nu, een dag later staat die 'losse' op 26%, da's alweer minder dan de eerdere 40%. Degene in de dessicant-houder staat nog steeds op 10%. Aangezien ik toch niet altijd de vochtigheid kan blijven regelen (moet toch af en toe een kleurtje gewisseld worden) ben ik van plan die 10% nu als 'baseline' te gebruiken, en als deze omhoog gaat is dat voor mij een teken dat de dessicant even in de oven of magnetron mag :)

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Met de standaard settings heb ik nog wel eens last van verwijderen van supports die te veel zijn gaan hechten. Losse puntjes gaan prima, maar een Dragon-vleugel wil nog wel eens zo veel oppervlak hebben dat het te veek is gaan hechten. Of 't is zo fragiel dat ik 't amper los krijg.

Heb jij daar nog tips voor? Of met deze settings geen last meer van?
Dat is vooral afhankelijk van het gebruikte filament. eSun Bone White moest ik op 0.32mm Z afstand printen, BL Latte werkt goed op 0.16, of 0.24mm Z afstand. T'is een beetje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een 300*300 bak geprint in ABS voor onder onze grill. Door de verwarmde kamer, gok ik, geen enkele beweging tijdens het printen/afkoelen.

Kwaliteit van de normale prints viel niets op aan te merken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
MC Taz Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Was dat zo dramatisch dan? Zelfs met kleinere nozzles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soullancer schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:00:
[...]

Was dat zo dramatisch dan? Zelfs met kleinere nozzles?
Ik ga geen kleinere nozzle gebruiken, als de X1c het goed genoeg kan op 0.08mm lagen :P En ja, vergeleken met de X1c, was er een enorm kwaliteitsverschil.

Ongetwijfeld valt dat te optimaliseren en zullen soft-/firmware updates helpen, maar ik wilde daar niet op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Zojuist mijn bestelling van afgelopen woensdag ontvangen, dat is dus 48 uurs levering vanuit Duitsland, netjes! d:)b

Heb o.a. de Tank Kit besteld. Die blijkt te bestaan uit een CyberBrick Ultimate Hardware kit plus 2 zakjes balletjes en een zakje elastiekjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jfsN-qo4HP6un67f7MxkMrk3gs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1QIt30csiymv4Vbp7YjHNBk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypl8Dc90DBsKMmM58NMDAQs1f4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wyl0c2PdQqeqkjizz0EsZRJP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
hmm, Kreeg net mailtje van Bambu, over de AMS2 pro coupon.
Daar staat ook in dat in Q3 ondersteuning door de A1 en A1 mini :)
dat is wel nice. ben ook benieuwd dat de oude AMS dit gaat krijgen, en dat de oude eventueel met 2 aangesloten kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Ik print vrijwel exclusief ABS, en de H2D is echt een verademing tegenover de X1C.

Niet dat ik ontevreden ben over de X1C en abs, maar met de H2D is het gewoon net wat minder gedoe. (De printer niet hoeven voorverwarmen, bijv.) En de resultaten net wat mooier en steviger. Layer/bed adhesion was soms toch nog wel eens een dingetje met de X1C, zeker op de hele koude dagen dat alleen de Buildplate niet de chamber echt lekker warm kan houden. Met de H2D komt het er echt Per-fect uit. (bar mijn eigen fuckups uiteraard :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Belindo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Duidelijk, nu, een dag later staat die 'losse' op 26%, da's alweer minder dan de eerdere 40%. Degene in de dessicant-houder staat nog steeds op 10%. Aangezien ik toch niet altijd de vochtigheid kan blijven regelen (moet toch af en toe een kleurtje gewisseld worden) ben ik van plan die 10% nu als 'baseline' te gebruiken, en als deze omhoog gaat is dat voor mij een teken dat de dessicant even in de oven of magnetron mag :)
Veel kleine hygrometers kunnen volgens specificatie niet lager dan 10% meten. Dus das een prima baseline 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 21:01
rhoolwerf schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Veel kleine hygrometers kunnen volgens specificatie niet lager dan 10% meten. Dus das een prima baseline 😊
De meeste, goedkope sensoren zijn gebaseerd op weerstand van een enorm simpele weerstand zoals de bekende DHT11 / DHT22. Dat werkt aardig, maar kan ook enorm onnauwkeurig zijn. Vooral in het uiterste van het bereik. Vaak werken deze sensoren ook maar tussen de 0 - 50 °C. Dus minder dan 10% of in sommige gevallen zelfs 15% kun je niet accuraat meten. De sensor in mijn Space Pi stopt normaal ook bij 15%, ongeacht wat de daadwerkelijke RH is. Onder de 20% is dus gewoon goed en waarschijnlijk is het daadwerkelijk dus lager.

Tegelijkertijd is bijvoorbeeld een Bosch BME280 veel betrouwbaarder. En deze heeft een veel grotere range met -40 - 85 °C en kan dus ook 0-100 RH% meten. Maar deze sensor is ook minimal twee keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:41
Ischium schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

Ik print vrijwel exclusief ABS, en de H2D is echt een verademing tegenover de X1C.

Niet dat ik ontevreden ben over de X1C en abs, maar met de H2D is het gewoon net wat minder gedoe. (De printer niet hoeven voorverwarmen, bijv.) En de resultaten net wat mooier en steviger. Layer/bed adhesion was soms toch nog wel eens een dingetje met de X1C, zeker op de hele koude dagen dat alleen de Buildplate niet de chamber echt lekker warm kan houden. Met de H2D komt het er echt Per-fect uit. (bar mijn eigen fuckups uiteraard :+)
En hoe is je ervaring met kleine prints dan?
Lijk op internet te vinden dat t beetje afhankelijk schijnt van de leverings batch (early print slecht klein?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eén van m'n AMS'en is wss stuk :'( Krijg de melding "The current sensor of heater 1 is abnormal". Volgens dit draadje houdt dat in dat het verwarmingselement stuk is...

Ah well, woensdag maar eens kijken.
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.