Brim, met 0, of 0.1mm afstand.CrashOverDrive schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:25:
keycaps zijn meestal gewoon erg lastig omdat je maar een heel klein contact oppervlak hebt en daarop een hele structuur print, al dan niet met een infil die ook regelmatig een trap van je extruder krijgt. Ik heb er laatst ook een paar gemaakt en moest een brand, maar dan ook brandschone pei plate gebruiken met de (hele) prjnt op 50% van de normale speed. Had er meerdere die los lieten daarvoor, gewoon met PLA.
Terwijl ik nu ook al 3 weken bijna non-stop "normale" dingen print zonder ook maar 1 keer tussendoor schoon te maken
Mja. Ik snap dat zoiets klein natuurlijk lastig is. Mede door koeling. Maar er ging wel meer mis, zoals ik in vorige posts duidelijk heb gemaakt.
Eerder vandaag heb ik een aangepaste volumeknop gemaakt voor bij de keycap en die vind ik erg goed gelukt
. Met de mooie kant naar boven geprint en ironing gebruikt.
Keycap is geprint in eSun PLA+HS (geel) met een printprofiel van Makerworld en Overture PETG (wit) eveneens met een profiel van Makerworld. De volumeknop heb ik geprint met Sunlu PLA+ Silk met het ingebouwde profiel uit Bambu Studio.
Toetsenbord is een Attack Shark K86 met witte, lineaire switches. Keycaps was een goedkope set van Ali.
Eerder vandaag heb ik een aangepaste volumeknop gemaakt voor bij de keycap en die vind ik erg goed gelukt
![]() | ![]() |
Toetsenbord is een Attack Shark K86 met witte, lineaire switches. Keycaps was een goedkope set van Ali.
Voor weinig heb je een gewone nozzle erbij en keuze uit verschillende maten. Het snelwisselsysteem van de A1 vind ik echt handig. Ik begreep dat de P1 meer moeite heeft met vazen printen e.d., maar dat is ook een jaar terug.MC Taz Man schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:57:
[...]
GoedkoperLangzamer, waardoor je veel hogere details kan printen (bijv. voor D&D minis), formaat is ook 256^3, maar dan écht (ipv X1), geniale nozzle die je snel en makkelijk kan wisselen, en wss nog meer voordelen (heb 'm niet).
Nadelen; stainless steel nozzle, dus geen abrasives & geen omkasting, waardoor ABS/ASA nagenoeg onmogelijk worden. Moet je sws niet willen zonder fatsoenlijke ventilatie, maar da's een andere discussie. Bedslinger is imo ook een nadeel aangezien dit meer ruimte kost & hogere prints instabiel maakt.
Al met al, een hele goede eerste printer.
Ik zit nog te dubben over de AMS2 Pro, aangezien die ook kan drogen. PETG goed houden is wel een dingetje, terwijl PLA niet zo goed tegen stress kan. Dat gaat uiteindelijk toch vrij snel wijken/buigen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja, wat is handig om direct aan extra's / reserve mee te bestellen?Señor Sjon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
Voor weinig heb je een gewone nozzle erbij en keuze uit verschillende maten. Het snelwisselsysteem van de A1 vind ik echt handig. Ik begreep dat de P1 meer moeite heeft met vasen printen e.d., maar dat is ook een jaar terug.
Ik zit nog te dubben over de AMS2 Pro, aangezien die ook kan drogen. PETG goed houden is wel een dingetje, terwijl PLA niet zo goed tegen stress kan. Dat gaat uiteindelijk toch vrij snel wijken/buigen.
- SuperTack cool plate
- Extra nozzle (0.2mm)
- Hotend socks ?
- Heatbed wiper ?
- Support for PLA/PETG ? (eerlijk gezegd not niet helemaal duidelijk naar het doel/nut)
Als je "in de lucht" print heb je supports nodig. Tijdelijke steigertjes om de boel omhoog te houden tijdens de print. Het support materiaal is ervoor om te zorgen dat het plastic van je steigertje niet plakt aan je print zelf. Zodat je ze makkelijk kan wegbreken zonder dat je teveel materiaal meetrekt. Denk aan een verbandje ipv een pleister op je harige armhenri86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:34:
- Support for PLA/PETG ? (eerlijk gezegd not niet helemaal duidelijk naar het doel/nut)
:strip_exif()/f/image/MpQQ5UulvlO9a5mrzNfvbeod.jpg?f=fotoalbum_large)
't hoeft trouwens niet met het dure support materiaal. Je kan ook prima normale PETG inzetten als support materiaal wanneer je PLA print en vice versa. Maar ik vind het zelf lekker makkelijk om gewoon 1 vaste support rol te hebben. En je gebruikt toch maar heel weinig. 't is alleen nodig voor 1 laagje tussen je boompjes en je project. De boompjes zelf kan je gewoon van hetzelfde spul als de rest printen. Dus zo'n rol gaat eeuwen mee.
Kijk, dat laatste maakt zin, maar ik heb geen idee hoe dat te doen; had altijd begrepen dat je de hele support van support materiaal moest maken, maar dat is dus niet zo; zou je willen uitleggen hoe je dat doet?CrashOverDrive schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Als je "in de lucht" print heb je supports nodig. Tijdelijke steigertjes om de boel omhoog te houden tijdens de print. Het support materiaal is ervoor om te zorgen dat het plastic van je steigertje niet plakt aan je print zelf. 't hoeft trouwens niet met het dure support materiaal. Je kan ook prima normale PETG inzetten als support materiaal wanneer je PLA print en vice versa. Maar ik vind het zelf lekker makkelijk om gewoon 1 vaste support rol te hebben. En je gebruikt toch maar heel weinig. 't is alleen nodig voor 1 laagje tussen je boompjes en je project. De boompjes zelf kan je gewoon van hetzelfde spul als de rest printen. Dus zo'n rol gaat eeuwen mee.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc
Support/raft interface, onder support settings
Support/raft interface, onder support settings

[ Voor 75% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-08-2025 18:19 . Reden: duidelijker plaatje ]
Meer rollen PLA. Want je bent eerst slaaf van de printerhenri86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:34:
[...]
Ja, wat is handig om direct aan extra's / reserve mee te bestellen?
- SuperTack cool plate
- Extra nozzle (0.2mm)
- Hotend socks ?
- Heatbed wiper ?
De textured plate gebruik ik het meeste. De gladde plaat heeft bij mij de indrukken van vorige prints erin staan die ik er niet af krijg. Nu zit er zelfs een klein deukje in die ik niet kan verklaren (zit niet aan de textured kant)..
0.2 mm alleen als je miniaturen gaat printen eigenlijk, normale prints duren echt een kleine eeuwigheid daarmee. Voor de rest de standaard 0,4 (niet RVS).
Om ze op te slaan gebruik ik de Iris dozen (4 rollen/doos) en herbruikbare vochtvreterzakjes en vocht/temperatuurmeters.
Ik heb verder meer Amazon/Ali leeggekocht met o.a.:
- messing schroefbussen die je in je model kan smelten met een speciaal soldeerboutinsert.
- boutjes M2 t/m 6 in verschillende lengtes
- kleine kogellagers
- kleine magneetjes
Ik had eerder problemen (Autoreply in "Bambu Lab 3D Printers"), ik vermoed een combinatie van "snel" filament icm massief en dik (5 mm wanddikte) printen plus een vieze lidar lens en slechtere zelf-calibratie.
Dat is opgelost (en ook duidelijk te zien in de veel nettere prints van de calibratie), maar ik heb nu een ander probleem:
Betreft allemaal PETG van Sunlu, zelfde rollen en batch als waarmee ik eerder heb geprint en ook de G-code is identiek aan eerdere identieke en succesvolle prints.
De gemeten temperatuur (70 bed, 40 kamer) is niet extreem en kamertemperatuur is fors lager dan bij eerdere prints (was 43 in printer, 30 in kamer)
Het lijkt erop dat ergens, uren na begin van de print hij iets inzakt, waardoor er een knik ontstaat (alle min of meer verticale lijnen zouden verticaal en recht moeten zijn). Je ziet in de treesupport dat hij iets "ingezakt" lijkt.
Ik wil niet blind van alles gaan wijzigen terwijl het onder identieke omstandigheden tientallen van dit soort onderdelen heb geprint. Mijn theorie is dat het heatbed warmer wordt dan gemeten, klinkt jullie dat logisch in de oren?
Dat is opgelost (en ook duidelijk te zien in de veel nettere prints van de calibratie), maar ik heb nu een ander probleem:
![]() | ![]() |
De gemeten temperatuur (70 bed, 40 kamer) is niet extreem en kamertemperatuur is fors lager dan bij eerdere prints (was 43 in printer, 30 in kamer)
Het lijkt erop dat ergens, uren na begin van de print hij iets inzakt, waardoor er een knik ontstaat (alle min of meer verticale lijnen zouden verticaal en recht moeten zijn). Je ziet in de treesupport dat hij iets "ingezakt" lijkt.
Ik wil niet blind van alles gaan wijzigen terwijl het onder identieke omstandigheden tientallen van dit soort onderdelen heb geprint. Mijn theorie is dat het heatbed warmer wordt dan gemeten, klinkt jullie dat logisch in de oren?
Gelet op het engelenhaar aan je prints is je filament nog niet genoeg gedroogd. Is normaal niet zo'n groot probleem maar die tree supports vergroten de kans dat het fout gaat aanzienlijk. Veel starts en stops is een garantie voor dit soort problemen met PETG in mijn ervaring.
Mijn suggesties:
1) Filament langer/warmer droger.
2) Normal supports ipv Tree support.
3) Printsnelheid opvoeren om hopelijk minder stringing te veroorzaken.
Ik zou met optie 2 beginnen persoonlijk. Optie 1 daarna.
Mijn suggesties:
1) Filament langer/warmer droger.
2) Normal supports ipv Tree support.
3) Printsnelheid opvoeren om hopelijk minder stringing te veroorzaken.
Ik zou met optie 2 beginnen persoonlijk. Optie 1 daarna.
Dank voor je feedback! 2 is voor mij geen optie, niet omdat het geen zinvolle suggestie is, maar omdat het ook gebeurd bij onderdelen zonder supports. Dit is het meest rechter deel op de 1e foto in bovenstaande post:
:strip_exif()/f/image/BUJwRkemlHHGsPlJqbeEQN3V.jpg?f=fotoalbum_tile)
Je ziet duidelijk dat rechts (wanddikte 1 mm massief) is geknikt en dat het deel links (3 mm massief) ook een olifantenvoet heeft. Minder prominent dan bij de trees, maar nog steeds problematisch.
Ik heb je suggestie van drogen alvast gevolgd en ze staan nu op 80° te drogen. Morgen hopelijk resultaat.
:strip_exif()/f/image/BUJwRkemlHHGsPlJqbeEQN3V.jpg?f=fotoalbum_tile)
Je ziet duidelijk dat rechts (wanddikte 1 mm massief) is geknikt en dat het deel links (3 mm massief) ook een olifantenvoet heeft. Minder prominent dan bij de trees, maar nog steeds problematisch.
Ik heb je suggestie van drogen alvast gevolgd en ze staan nu op 80° te drogen. Morgen hopelijk resultaat.
Dit lijkt er meer op dat het geprinte deel nog niet voldoende stijfheid heeft zodra de volgende laag erop geprint word. Nog te warm/slap. Opnieuw twee suggesties:
1) Een minimale layertime instellen, zodat elke laag voldoende tijd krijgt om af te koelen.
2) PETG printen op een flink lagere temperatuur. 250 ipv 270 graden.
1) Een minimale layertime instellen, zodat elke laag voldoende tijd krijgt om af te koelen.
Een crosspost uit het gitaartopic (sOid in "Het Grote Gitaartopic - deel 8") maar ook wel leuk om hier te delen. Ben een gitaar(body) aan het printen 
PLA-CF (rood = Bambu, groenzwart = eSun, beige = eSun PLA wood).
:strip_exif()/f/image/MJxLREjxeEyZRksrFXJP9r7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Die analyse komt niet overeen met de eerste foto. Je ziet duidelijk (rechter onderdeel linker foto is hetzelfde onderdeel als closeup in 2e foto) dat hij éérst ongeveer 20% van de hoogte recht heeft geprint (en dus niet is ingezakt) en vervolgens een "knik" heeft gemaakt. Idem, maar heftiger bij de delen links en midden van de linkerfoto. Dus ik weet absoluut zeker (ook gecheckt tijdens print) dat de eerste ~20% van de hoogte, dus zo'n 3.5 uur printtijd het prima ging en er daarna iets gebeurt.JorneB schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:32:
Dit lijkt er meer op dat het geprinte deel nog niet voldoende stijfheid heeft zodra de volgende laag erop geprint word. Nog te warm/slap. Opnieuw twee suggesties:
Overigens print ik al maanden met deze settings, onderdelen, printer en materiaal (allemaal stock PET-G Bambulab settings, dus bijvoorbeeld 250°), dus dat kan nooit de root cause zijn.
![]() | ![]() |
[ Voor 4% gewijzigd door Autoreply op 22-08-2025 13:07 ]
Via welke webwinkel hebben jullie goede ervaringen met het bestellen van een Bambu Lab A1? Ik zie in de Pricewatch maar 3 aanbieders waarvan de laagste prijs geen beoordeling heeft.
3DJake, heb er alleen mijn A1 niet besteld. Die kwam bij Bambu zelf vandaan. Prima shop verderArend_Akelig schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:25:
Via welke webwinkel hebben jullie goede ervaringen met het bestellen van een Bambu Lab A1? Ik zie in de Pricewatch maar 3 aanbieders waarvan de laagste prijs geen beoordeling heeft.
Een heel logische optie staat er niet bij: direct bij Bambu bestellen.Arend_Akelig schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:25:
Wordt doorgaans vlot geleverd vanuit Duitsland. A1 kost daar 319,- + verzendkosten
En je kan meteen tegen best lage prijzen (bij bestelling van 4+ rollen) de nodige rollen filament mee bestellen.
Of extra nozzles en andere toebehoren.
Dus, zeker even rondneuzen in de Bambu-winkel voordat je je bestelling afrondt.
[ Voor 20% gewijzigd door AlbAlb2 op 22-08-2025 13:43 ]
Bij Bambu Lab zelf al gekeken? https://eu.store.bambulab.com/nl/products/a1Arend_Akelig schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:25:
Krijgt bij aankoop van een printer rond de 45% korting op veel accessoires en rollen filament (niet pas vanaf 4)AlbAlb2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
Een heel logische optie staat er niet bij: direct bij Bambu bestellen.
Wordt doorgaans vlot geleverd vanuit Duitsland. A1 kost daar 319,- + verzendkosten
En je kan meteen tegen best lage prijzen (bij bestelling van 4+ rollen) de nodige rollen filament mee bestellen.
Oké, ik heb nu mijn AMS HT; best tevreden mee! PSA: droog je filament! Ben nu PETG aan het printen dat 12 uur gedroogd is en damn, je ziet het verschil echt.
Pro's:
Pro's:
- Duidelijke instructie
- Rol rolt
- Kan uit de AMS printen
- Naadloze integratie
- Automatische ontvochtiger
- Erg prijzig
- Aansturen via de P1S interface(?!?)
- Aantal accesoires bijkopen
h = hybridice-T106 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:26:
[Afbeelding]
Blijkbaar binnenkort een nieuwe announcement. Kan uit de teaser niet veel halen.
2 = 2de generatie (rails & extruder zoals A series)
s = single nozzle
Ik verwacht gewoon een H2D maar dan met een single nozzle ipv een dual nozzle. Had liever gewoon een niet 'hybride' printer gehad met een groot bed.
Tja, zoveel was al duidelijk uit de "lekken".hollandje schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:29:
[...]
h = hybrid
2 = 2de generatie (rails & extruder zoals A series)
s = single nozzle
Ik verwacht gewoon een H2D maar dan met een single nozzle ipv een dual nozzle. Had liever gewoon een niet 'hybride' printer gehad met een groot bed.
En dat groter... Tja, ik vind dat allemaal wat overdreven. 340^3 is best heel groot. 500^3 klinkt stoer, maar ik denk dat de meeste mensen daar geen usecase voor hebben, afgezien van meer op de plaat pleuren.
Aan de andere kant, to each their own
Dankzij de 'spy' (MC Taz Man schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:35:
En dat groter... Tja, ik vind dat allemaal wat overdreven. 340^3 is best heel groot. 500^3 klinkt stoer, maar ik denk dat de meeste mensen daar geen usecase voor hebben, afgezien van meer op de plaat pleuren.
En de H2D is groot genoeg om hele grote maskers in 1x af te drukken.
Maar inderdaad, er zijn altijd mensen die grotere dingen printen. Alleen kan een fabrikant geen rekening houden met de uitzondering. Massa is kassa...daar gaat het om.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik heb vaak ook geen geduld voor prints van 6-7 uur.
Die mening deel ik niet.
Heb deze net geprint > https://www.gambody.com/premium/barad-dur < en die pasten net allemaal op de standaard plaat.
Heb deze net geprint > https://www.gambody.com/premium/barad-dur < en die pasten net allemaal op de standaard plaat.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Lol, ik print regelmatig prints van meerdere dagenSeñor Sjon schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:41:
Ik heb vaak ook geen geduld voor prints van 6-7 uur.
Hier ook. voornamelijk multi kleur duurt soms een eeuwigheidMC Taz Man schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Lol, ik print regelmatig prints van meerdere dagen

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Iemand die hier een side spool mount heeft geprint voor een P1s? Ik heb de printer nu op een Malm kast van ikea staan, tegen de muur. En de spool aan de achterkant is nogal onhandig.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Foto van jouw printRenegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:50:
Die mening deel ik niet.
Heb je die ook geschilderd?
Ikzelf ben bezig met sauron
[ Voor 4% gewijzigd door skank op 22-08-2025 16:38 ]
Ja, je gaat wel rekenen met posities hoe je zo min mogelijk wissels krijgt. Kan zo uren schelen.Renegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Hier ook. voornamelijk multi kleur duurt soms een eeuwigheid
Ja zker, in het modelbouw topic waar ik wat meer actief benskank schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Foto van jouw print
Verven moet nog, eerst plek en tijd vinden
Sauron zal ik nog printen denken, ik heb Agronath ook nog, maar die print ik denk ik wat kleiner.
Renegade666 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:17:
Ik heb mij zelf ook weer wat laten printen. Geen idee waar ik hem straks kwijt moet, maar hij is wel cool
Missen nog een paar kleine onderdelen, maar die blijven niet zitten zonder lijm.
Moet hem nog even goed vast lijmen, en natuurlijk verven/drybrushen, maar dat is niet 1 dag klaar XD
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de liefhebbers > https://www.gambody.com/premium/barad-dur
[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 22-08-2025 16:41 ]
Bij sommige dingen is dat mogelijk, maar lang niet bij alles.Señor Sjon schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Ja, je gaat wel rekenen met posities hoe je zo min mogelijk wissels krijgt. Kan zo uren schelen.
Groter betekent ook minder nauwkeurig. Mijn grootste matrijs is 3 meter lang en bestaat uit 24 prints. Met een print bereik van bijvoorbeeld een meter zouden de prints niet nauwkeurig genoeg zijn.
Ik print hier de Sunlu PETG op buildplate 65C en Nozzle 240C, maar of dat precies hetzelfde type PETG is weet ik niet.Autoreply schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:21:
Dank voor je feedback! 2 is voor mij geen optie, niet omdat het geen zinvolle suggestie is, maar omdat het ook gebeurd bij onderdelen zonder supports. Dit is het meest rechter deel op de 1e foto in bovenstaande post:
[Afbeelding]
Zou trouwens PETG niet drogen boven 70C, grote kans dat ie dan zacht wordt. Langer drogen kan wel.
Feel free to Buy me a coffee
Heeft hier ook een oplossing voor het verstoppen van de poopchute van de P1S?
Is mij nu al geregeld voorgekomen dat het filament purge blijft hangen op dat mechanisme wat er in de chute zit. En dus vervolgens zich vul drukt En dat vervolgens de nozzle/kop blijft zitten.
is voornamelijk met kleuren prints, en het tig weer wisselen.
Vanmorgen weer het probleem nadat hij vannacht stond te printen, kon de print natuurlijk ook weggooien, moes nog 1 uurtje.... (van de 16)
Heeft mij nu al paar keer een nozzle gekost
Is mij nu al geregeld voorgekomen dat het filament purge blijft hangen op dat mechanisme wat er in de chute zit. En dus vervolgens zich vul drukt En dat vervolgens de nozzle/kop blijft zitten.
is voornamelijk met kleuren prints, en het tig weer wisselen.
Vanmorgen weer het probleem nadat hij vannacht stond te printen, kon de print natuurlijk ook weggooien, moes nog 1 uurtje.... (van de 16)
Heeft mij nu al paar keer een nozzle gekost
Ik gebruik naar tevredenheid de Ultimate Nozzle Wiper. De 2 PTFE scrubbers vervang ik eens per 6 weken ongeveer. Ik raad aan om het model met Nylon te printen, voor een lange levensduur en om te voorkomen dat heet filament er aan vast blijft plakken. Gebruik het nu een maand of 8. Geen verstoppingen in de chute meer, en de enige meuk die nog in mijn X1C behuizing terecht komt zijn kleine korreltjes.Renegade666 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:43:
Heeft hier ook een oplossing voor het verstoppen van de poopchute van de P1S?...
@JorneB
Ga ik even bekijkne. Ik heb nog een beetje nylon als het goed is, probeer ik het daar mee.
Helaas heb ik mijn chute ook vernaggelt om de rommel vanmorgen er uit te krijgen, nu is die ook te printen zo te zien ipv te kopen, dus print ik even met ABS denk ik. kon niet meer calibreren, omdat de voorkant van chute naar buiten gekomen was door de hitte..
Ga ik even bekijkne. Ik heb nog een beetje nylon als het goed is, probeer ik het daar mee.
Helaas heb ik mijn chute ook vernaggelt om de rommel vanmorgen er uit te krijgen, nu is die ook te printen zo te zien ipv te kopen, dus print ik even met ABS denk ik. kon niet meer calibreren, omdat de voorkant van chute naar buiten gekomen was door de hitte..
[ Voor 14% gewijzigd door Renegade666 op 23-08-2025 10:46 ]
Misschien is het een optie om met een föhn de chute weer terug in model te krijgen?Renegade666 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:44:
@JorneB
omdat de voorkant van chute naar buiten gekomen was door de hitte..
Daarmee is hij gezakt😅JorneB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Misschien is het een optie om met een föhn de chute weer terug in model te krijgen?
En heb het ook geprobeerd, maar omdat het bed niet naar beneden wou, want hij was niet gehomed, kon ik er niet goed bij en wou het niet. Dus heb het uistekende gedeelte maar los gesneden, toen kon hij weer normaal doen.
Hou er wel rekening mee dat de meeste van die wipers NIET geschikt zijn om te gebruiken, als je 1st layer inspection gebruikt (zoals ik). Dan moet je kijken naar modellen die daar specifiek voor bedoelt zijn.
Verder is het ook handig om een poop-chute cover te printen & installeren. Ik gebruik deze. Helpt
Verder is het ook handig om een poop-chute cover te printen & installeren. Ik gebruik deze. Helpt
De p1s heeft geen first layer inspextionMC Taz Man schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:54:
Hou er wel rekening mee dat de meeste van die wipers NIET geschikt zijn om te gebruiken, als je 1st layer inspection gebruikt (zoals ik). Dan moet je kijken naar modellen die daar specifiek voor bedoelt zijn.
En zo'n klepje had ik al, werkte in het algemeen prima, tot vandaag
Heb hier een A1 mini en een A1.
De laatste gebruik ik veel minder, als het even kan print ik alles op de mini, wat zo'n 80% is van mn werk.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen
Hier de mijne
:strip_exif()/f/image/gzobYebZuh6EComfl3oAhcsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal dat topic wat meer in de gaten moeten houden merk ik; ik post mn modellen meestal in het bambu topic.. ik wist niet eens dat er een dedicated topic voor dit soort werk is
De laatste gebruik ik veel minder, als het even kan print ik alles op de mini, wat zo'n 80% is van mn werk.
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.Renegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:50:
Die mening deel ik niet.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!skank schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Foto van jouw print
Hier de mijne
:strip_exif()/f/image/gzobYebZuh6EComfl3oAhcsO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!Renegade666 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:39:
[...]
Ja zker, in het modelbouw topic waar ik wat meer actief ben
Verven moet nog, eerst plek en tijd vinden
Sauron zal ik nog printen denken, ik heb Agronath ook nog, maar die print ik denk ik wat kleiner.
[...]
Ik zal dat topic wat meer in de gaten moeten houden merk ik; ik post mn modellen meestal in het bambu topic.. ik wist niet eens dat er een dedicated topic voor dit soort werk is

Thanks.PepieNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen![]()
[...]
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!
Hier de mijne![]()
[Afbeelding]
[...]
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!
Het topic is ook wat meer bedoelt voor regulier modelbouw kits. Maar dit soort 3d prints, die in elkaar gezet moeten worden en geverft valt er ook wel wat onder. Naast het feit dat het mijn eigen topic is😅😁
Wauw je sauron is mooi.PepieNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:13:
[...]
Kwijl... ik zit al een half jaar te dubben om deze, Helmsdeep en Minas Tirith te printen.
Zou alleen niet weten waar ik ze kwijt moet dus dat houdt me een beetje tegen![]()
[...]
Die is ook heel tof, de ontwerper heeft zich echt uitgesloofd. Zo veel details.. en groot!
Hier de mijne![]()
[Afbeelding]
[...]
Hij is mooi geworden, en groot !! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat straks met wat verf en drybrushing !!
Ik twijfel wel om hem zonder cloak te maken.
Welke verf heb je gebruikt? Tips om hem te verven? Ik ben volledig nieuw in het verven.
Hoeveel zou ik nodig hebben,?
Ik gebruik Vallejo. Dat is een acryl based verf en kan verdund en gereinigd worden met water, anders dan bv Tamiya verf of enamels.skank schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Wauw je sauron is mooi.
Ik twijfel wel om hem zonder cloak te maken.
Welke verf heb je gebruikt? Tips om hem te verven? Ik ben volledig nieuw in het verven.
Hoeveel zou ik nodig hebben,?
Stinkt ook een stuk minder omdat er geen weekmaker nodig is.
Acryl verf lijkt wat flets nadat het droog is, maar contrasten gaan 'poppen' als je het eenmaal dicht coat met blanke lak als je klaar bent.
Sauron zelf is eigenlijk best wel makkelijk om te verven.
In lore is zn harnas gecraft uit ijzer maar al dat kwaad wat daaronder zit heeft wel zn effect op dat armor gehad.. het is deels verbrand en misvormd.
Ik heb hem na de nabewerking (schuren, naden vullen) zwart gecoat als basis en daarna met een mix van metallic steel en gunmetal gedrybrushed, makkelijker kan niet.
Daarna nog wat washes en details weer terug gebracht via highlights.
Van beiden heb je een klein flesje nodig, zoveel verbruik je niet. Check vooral wat filmpjes op youtube over drybrushing technieken.
Dat steen waar hij op staat was in principe moeilijker, steen/rotsen zijn zo ontzettend random gekleurd dat je er ook zo mee om moet gaan.
Hier een video met wat tips die mij daarbij geholpen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door PepieNL op 23-08-2025 12:26 ]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.sOid schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
Een crosspost uit het gitaartopic (sOid in "Het Grote Gitaartopic - deel 8") maar ook wel leuk om hier te delen. Ben een gitaar(body) aan het printen
[Afbeelding]
Voor het geval dat je niet op de hoogte ben.....
Gebruik nu al 1600 uur onderstaande zonder ooit te vervangen!! En uiteraard ook nergens last van!JorneB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:40:
[...]
Ik gebruik naar tevredenheid de Ultimate Nozzle Wiper. De 2 PTFE scrubbers vervang ik eens per 6 weken ongeveer. Ik raad aan om het model met Nylon te printen, voor een lange levensduur en om te voorkomen dat heet filament er aan vast blijft plakken. Gebruik het nu een maand of 8. Geen verstoppingen in de chute meer, en de enige meuk die nog in mijn X1C behuizing terecht komt zijn kleine korreltjes.
Had er een paar extra geprint maar die staan werkeloos te wachten.
https://makerworld.com/en...c-p1s-p1#profileId-446757
Bing
Interessant, kende ik inderdaad niet. Dank!Oemfoefoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.
[YouTube: Carbon In My Skin. These Wounds, They Will Not Heal.]
26 aug om 16:00 begint een flash sale.
Weet iemand of dat puur de aanbiedingen zullen zijn die ze tonen, of is er een kans op ook wat extra korting op bijv. een A1 of P1?
https://eu.store.bambulab...h-sale#634670321477029888
Weet iemand of dat puur de aanbiedingen zullen zijn die ze tonen, of is er een kans op ook wat extra korting op bijv. een A1 of P1?
Is wat er op de pagina vermeld staat.henri86 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:31:
26 aug om 16:00 begint een flash sale.
Sinds vandaag voor het eerst Sunlu PETG filament in m'n X1C gedaan in plaats van de PETG-CF van Bambu zelf. Als profiel Generic PETG gekozen en aan de hand van de temperature tower een temperatuur gekozen van 240 graden. Nu probeer ik tree organic supports te printen maar steeds zodra er een vertakking is komt er een spaghetti uit. De rest van het model is prima in orde, maar zodra de vertakkingen van de supports geprint moeten worden gaat het mis. Iemand enig idee hoe dit komt? Met die van Bambulab had ik het probleem niet bij hetzelfde model.
Nu ben ik aan het proberen om op lagere snelheid de supports te printen en nu gekozen voor tree slim supports maar echt geen idee wat het probleem nu veroorzaakt.
[ Voor 48% gewijzigd door pretpik op 23-08-2025 16:43 ]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Is er iemand die snapt wat de meerwaarde van een "Tank Kit" is t.o.v. de Beginner Hardware kit? Ik zie dat de prijs een stuk hoger ligt, maar kan op de pagina zelf geen uitleg vinden wat de verschillende kits nou inhouden anders dan dat de Ultimate-kit nagenoeg de Beginner-kit x2 is..
Vind ze namelijk erg interessant (zeker met aanbieding) maar wil wel weten wat ik bestel
Ik heb 't overigens over https://eu.store.bambulab...s/cyberbrick-hardware-kit
Vind ze namelijk erg interessant (zeker met aanbieding) maar wil wel weten wat ik bestel
[ Voor 11% gewijzigd door rhoolwerf op 23-08-2025 17:26 ]
Ik zou hier niet zo zenuwachtig over worden. Ik werk al 25 jaar met composiet en maak me vooral zorgen om je longen. Zolang je het niet schuurt en het stof in de lucht komt valt het wel mee. Ik zou het overigens wel lakken, maar dan puur om niet altijd zwarte handen te hebben ;-)Oemfoefoe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Ik lees dat je Carbon Fiber filament gebruikt. Aangezien een gitaar een voorwerp is waar huidcontact onvermijdelijk is, geef het ajb een soort van een beschermlaag zoals vernis, epoxy, of iets dergelijks.
[YouTube: Carbon In My Skin. These Wounds, They Will Not Heal.]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.pretpik schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Is wat er op de pagina vermeld staat.
Sinds vandaag voor het eerst Sunlu PETG filament in m'n X1C gedaan in plaats van de PETG-CF van Bambu zelf. Als profiel Generic PETG gekozen en aan de hand van de temperature tower een temperatuur gekozen van 240 graden. Nu probeer ik tree organic supports te printen maar steeds zodra er een vertakking is komt er een spaghetti uit. De rest van het model is prima in orde, maar zodra de vertakkingen van de supports geprint moeten worden gaat het mis. Iemand enig idee hoe dit komt? Met die van Bambulab had ik het probleem niet bij hetzelfde model.
Nu ben ik aan het proberen om op lagere snelheid de supports te printen en nu gekozen voor tree slim supports maar echt geen idee wat het probleem nu veroorzaakt.
Ah dom dat ik daar niet zelf aan heb gedacht, dank!AlbAlb2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
Een heel logische optie staat er niet bij: direct bij Bambu bestellen.
Heb het meeste vertrouwen in direct daar bestellen, zie inderdaad de aanbiedingen, dank!
Kalibratie gaat goed, en eerste laag op 270°C zorgt ook voor een goede hechting. Op 255°C krijg ik net als op jouw foto’s vervorming en is echt te warm.Autoreply schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.
Ik ben aan het opruimen en kom nog drie kits tegen. Aangezien ik deze hoogstwaarschijnlijk toch niet ga gebruiken kan ik er beter iemand anders blij mee maken.
Het gaat om:
Boat model components kit - 010
Wireless charger kit-K012
Led lamp kit-001
Allen uiteraard ongebruikt in de doosjes.
weg of gereserveerd.
Het gaat om:
Boat model components kit - 010
Wireless charger kit-K012
Led lamp kit-001
Allen uiteraard ongebruikt in de doosjes.
weg of gereserveerd.
[ Voor 12% gewijzigd door Nicap op 24-08-2025 18:04 ]
...
[ Voor 98% gewijzigd door bszz op 24-08-2025 12:22 ]
Dit bleek de gouden tip.JorneB schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:06:
Gelet op het engelenhaar aan je prints is je filament nog niet genoeg gedroogd. Is normaal niet zo'n groot probleem maar die tree supports vergroten de kans dat het fout gaat aanzienlijk. Veel starts en stops is een garantie voor dit soort problemen met PETG in mijn ervaring.
![]() |
Heb maar een filament dryer aangeschaft, want dit wil ik niet meer meemaken.
Dank voor 't meedenken!
Hoe nuttig is een 0.6mm of 0.8mm nozzle? Zitten daar nog iets van voordelen aan buiten snelheid t.o.v. 0.4?
Ben aan het denken of/welke mee te bestellen.
Ik print nu al een tijdje 'noodgedwongen' met een 0.6 omdat ik mijn 0.4 nozzle tikje om zeep geholpen heb, en eigenlijk merk ik qua kwaliteit nagenoeg geen verschil. Recent nog wat litophanes geprint met aardig wat detail erin, en die zijn nagenoeg perfect geworden.henri86 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:22:
Hoe nuttig is een 0.6mm of 0.8mm nozzle? Zitten daar nog iets van voordelen aan buiten snelheid t.o.v. 0.4?
Zit zelfs te twijfelen of ik er uberhaupt nog een 0.4 in terug ga zetten
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Uiteindelijk ging het printen goed toen ik de tree support op slim had gezet en de support speed verlaagd heb. Nu printte hij prima!Autoreply schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:40:
[...]
Ik print al maanden hetzelfde filament met 255 graden, 70 bed, beiden generic PETG instellingen. Ging (tot recente problemen, zie hoger) prima. Hoe ziet je calibratie eruit? Bij mij was vervuiling van de LIDAR één van de issues die het probleem veroorzaakte.
Iemand?rhoolwerf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:25:
Is er iemand die snapt wat de meerwaarde van een "Tank Kit" is t.o.v. de Beginner Hardware kit? Ik zie dat de prijs een stuk hoger ligt, maar kan op de pagina zelf geen uitleg vinden wat de verschillende kits nou inhouden anders dan dat de Ultimate-kit nagenoeg de Beginner-kit x2 is..
Je zou verwachten dat de Tank kit bestaat uit de beginner kit + alle benodigde toebehoren, schroefjes etc. Ik zag deze BoM op het makerworld profiel en verwacht dus dat alles wat op deze lijst staat in die Tank kit zit, maar zeker weten lukt niet met zulke summiere info.
/f/image/AMTc6ETN0VyR14vFx6JS0wbL.png?f=fotoalbum_large)
Ah interessant! Ik vond de meerprijs van een Beginner Hardware Kit (€43) naar de Tank Kit (€94) nogal fors, als ik vanuit de BoM alle onderdelen op de Bambu Lab website op zoek dan snap ik 't al wat meer.
Maar dan ga ik wellicht toch voor de Ultimate Hardware Kit, als die ook onder de aanbieding valt
Heel erg bedankt!
Maar dan ga ik wellicht toch voor de Ultimate Hardware Kit, als die ook onder de aanbieding valt
Heel erg bedankt!
@rhoolwerf Kijk trouwens ook even naar de remote, die schijnt AAA te vreten. (En geen oplaadbare ivm te lage spanning). Wellicht wil je meteen een 2e accupack meebestellen+switch voor de ombouw. Daar is ook een 3D print voor ter modificatie.
Ik heb pas de remote in elkaar gezet, de heftruck moet ik nog doen.
Oh, en een oudere telefoon werkte niet, die kon de devices niet vinden via bluetooth. En Windows via de seriële poort emulatie kan ze ook niet vinden, (de firmware flasher weer wel) waarschijnlijk wel met een bluetooth dongle.
Oh, en een oudere telefoon werkte niet, die kon de devices niet vinden via bluetooth. En Windows via de seriële poort emulatie kan ze ook niet vinden, (de firmware flasher weer wel) waarschijnlijk wel met een bluetooth dongle.
Oeh handige tip, thanks! Ga ik straks zeker even naar kijken!_ferry_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:56:
@rhoolwerf Kijk trouwens ook even naar de remote, die schijnt AAA te vreten. (En geen oplaadbare ivm te lage spanning). Wellicht wil je meteen een 2e accupack meebestellen+switch voor de ombouw. Daar is ook een 3D print voor ter modificatie.
En daar is hij dan, de H2S 
€1149 voor de printer, 1399 voor de combo en 1999 voor de laser versie.
Ik had eigenlijk verwacht dat er geen laser versie van zou komen.
[ Voor 31% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-08-2025 15:55 . Reden: video ]
De prijs valt me erg mee, maar dit maakt dan ook meteen de meerkosten van een tweede nozzle duidelijk.CrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:02:
1150 vs 1900, de tweede nozzle kost je praktisch gezien 750 euro meer.
Ik hoop dat de H2D een mooie black friday aanbieding krijgt over 2 maandjes als ze weer zo vroeg zijn net als afgelopen jaar.
Ja, meh...daan1211 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
De prijs valt me erg mee, maar dit maakt dan ook meteen de meerkosten van een tweede nozzle duidelijk.
1150 vs 1900, de tweede nozzle kost je praktisch gezien 750 euro meer.
Ik hoop dat de H2D een mooie black friday aanbieding krijgt over 2 maandjes als ze weer zo vroeg zijn net als afgelopen jaar.
Voor mij was de dual nozzle de enige echt grote meerwaarde van de H2 serie. Want ik print veel flexi filamenten dus AMS is een no-go. Dat was briljant geweest. Maar de H2D is te duur. En de H2S heeft het dus niet.
De andere voordelen zoals het grotere build volume zijn maar "nice to have" voor me. Laseren ga ik toch niet in een 3D printer die ik graag stofvrij hou van binnen dus dat is een non-starter. Dan koop ik wel een losse laser. En al dat intelligente camera lidar geneuzel, meh. De X1C heeft dat ook en print niet merkbaar beter dan een P1S. Heated chamber boeit me ook niet met de materialen die ik gebruik.
Als de H2S wel dual nozzle had gehad, dan had ik er zeker oren naar gehad, zeker als hij een keer naar 999 euro was gegaan met een aanbieding.
Maargoed het was eigenlijk al duidelijk uit de eerdere leaks dat de dual extruder niet zou komen dus ik heb niet eens op de aankondiging zitten wachten.
Edit: Bedankt @Renegade666! Die snapmaker kende ik nog niet. Ik ga de kat even uit de boom kijken want niet elke kickstarter is wat het belooft. Al is bambu natuurlijk ook zo begonnen dus het kan wel.
[ Voor 27% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2025 16:05 ]
Zoals verwacht.😅 beetje gemiste kans.
Hadden better een h2d zonder al die extra opties (laser/snijden) kunnen maken, maar met wel 2 koppen.
Ik zit zelf wat naar de snapmaker u1 te kijken. 4 printkoppen onder 1000 euro.
Denk dat dit een betere optie is.
Hadden better een h2d zonder al die extra opties (laser/snijden) kunnen maken, maar met wel 2 koppen.
https://www.instagram.com/p/DN0iN7DZEXa/
YouTube: Meet Vortek: Our Answer to Zero Purge Waste Multi-Material Printing
https://blog.bambulab.com...heres-how-it-all-started/
Be amazed
YouTube: Meet Vortek: Our Answer to Zero Purge Waste Multi-Material Printing
https://blog.bambulab.com...heres-how-it-all-started/
Be amazed
[ Voor 72% gewijzigd door smoken op 26-08-2025 16:08 ]
I'm amazed!
Merk toch dat ik niet snel multicolor print vanwege de hoge hoeveelheid waste. Niet dat de kosten zo hoog zijn maar voelt toch... zonde....
Dit lijkt wel erg gaaf. Zeker met de inductie heating om snel op te warmen. Ben erg benieuwd waar ze mee komen.
Dat ziet er echt heel tof uit, ben zeer benieuwd naar de release!
No way dat ik nóg een printerwisseling er door krijg bij m'n vrouw
1149 is overigens wel zonder BTW, https://eu.store.bambulab...?from=home_page_3dprinter geeft bij mij 1399.CrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:02:
[YouTube: Bambu Lab H2S – The XL Printer Everyone Asked For]
Wie heeft het over de printer inwisselen?MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:15:
Die prijs
![]()
No way dat ik nóg een printerwisseling er door krijg bij m'n vrouw
Betaal jij de scheidingsadvocaat?rafvhoof schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
Wie heeft het over de printer inwisselen?
Hmm, zie alleen zeer complex systeem. Waardoor de nozzle's duur worden. En de gehele printer ook gok ik.
Niet dat het niet indrukwekkend is.
1399 is de ams combo, hij is 1149 met 19% Duitse BTW. Voor NL een euro of 20 meer.MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
1149 is overigens wel zonder BTW, https://eu.store.bambulab...?from=home_page_3dprinter geeft bij mij 1399.
[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 26-08-2025 16:23 ]
De reviews van wat YTers, zijn algemeen best positief over de pre-productiemodel wat ze hebben.Llopigat schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:31:
[...]
Edit: Bedankt @Renegade666! Die snapmaker kende ik nog niet. Ik ga de kat even uit de boom kijken want niet elke kickstarter is wat het belooft. Al is bambu natuurlijk ook zo begonnen dus het kan wel.
Het is dat ik momenteel even het geld er niet voor heb liggen, anders had ik nu denk ik wel 1 besteld.
Lekker datCrashOverDrive schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
1399 is de ams combo, hij is 1149 met 19% Duitse BTW. Voor NL een euro of 20 meer.
Eigen schuld, had je aan de voorkant maar betere voorwaarden moeten opstellen
Anyway, on-topic: vooral die H2C klinkt interessant op papier. Eens zien of het ook echt in de praktijk zo gaat uitvallen.
H2C? Ik neem aan dat je de H2S bedoelt? Of heb je het over de H2Changer? Wat an sich best een goede naam zou zijn... @smoken hoe gaat het testen met die toolchanger?rafvhoof schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:58:
[...]
Eigen schuld, had je aan de voorkant maar betere voorwaarden moeten opstellen.
Anyway, on-topic: vooral die H2C klinkt interessant op papier. Eens zien of het ook echt in de praktijk zo gaat uitvallen.

H2C is de nieuwe printer voor Q4, waar het Vortek systeem in zit (zie blogpost).MC Taz Man schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
H2C? Ik neem aan dat je de H2S bedoelt? Of heb je het over de H2Changer? Wat an sich best een goede naam zou zijn... @smoken hoe gaat het testen met die toolchanger?
Qua testen: was het maar zo'n feest ... kan niet wachten tot het zover is!
Ah, cool. Blog idd niet gelezen, mooi om te lezen dat ze een zinnige naamgeving gebruikensmoken schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
H2C is de nieuwe printer voor Q4, waar het Vortek systeem in zit (zie blogpost).
Qua testen: was het maar zo'n feest ... kan niet wachten tot het zover is!
Ik heb op Shitter al lopen bedelen om een unit
Ik ben backer nummer +700 ik denk dat er een apart topic voor de sm u1 moet komen. Wie maakt hem?Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:52:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
De vraag is of het echt complex is. De huidige nozzles klikken ook al aardig op de plek met een magneet. Dit moet nauwkeurig maar als een printkop op 0.01mm precies zich kan positioneren, moet een nozzle vervangen ook lukken. De complexiteit lijkt vooral te zitten in dat elke nozzle wifi heeft. Dat kan het duur maken. Maar als je ziet dat je een esp board met wifi voor enkele euro's kan kopen.... hoeft dat niet eens.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Hmm, zie alleen zeer complex systeem. Waardoor de nozzle's duur worden. En de gehele printer ook gok ik.
De nozzles zullen zeker duurder worden dan de huidige. Maar als je ziet wat je voor een 2e volledige printhead kwijt bent
Uiteindelijk is meerdere kleuren altijd complexer en duurder. Maar deze manier is best interessant.
Wireless is niet per se wifi hè, met een inductielusje heb je al draadloze communicatie en/of voeding.
Ziet er veelbelovend en doordacht uit, ik print zelden multicolor. En als het multicolor is, is het vaak maar 2 kleuren. Maar voor de maker van logo's, onderdelen met namen er op, beeldjes en dat soort zaken is het denk ik wel een uitkomst
Ziet er veelbelovend en doordacht uit, ik print zelden multicolor. En als het multicolor is, is het vaak maar 2 kleuren. Maar voor de maker van logo's, onderdelen met namen er op, beeldjes en dat soort zaken is het denk ik wel een uitkomst
@JorneB Je linkt naar de Brick Tank-X, terwijl de promo van de tank-kit (ZH097: 93.99EUR, nu aan 71.46EUR) eerder deze lijkt te zijn, de Cyberbrick Tank: https://makerworld.com/en/models/1491187-cyberbrick-tank.JorneB schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Je zou verwachten dat de Tank kit bestaat uit de beginner kit + alle benodigde toebehoren, schroefjes etc. Ik zag deze BoM op het makerworld profiel en verwacht dus dat alles wat op deze lijst staat in die Tank kit zit, maar zeker weten lukt niet met zulke summiere info.
[Afbeelding]
Volgens die maker pagina (zie screenshot), zit daar in: de beginner-kit (ZK004: 46.99) of de ultimate kit (ZK003: 82.99) met als extra's: 10 ballen (ZB001: 4.99 EUR) + 100 rubber banden (RA002: 1.24) + de Maker's Beginner kit (ZC002: 11 EUR).
1) Met de beginner kit kom je dan uit op 53.33 EUR. Dat is 40.66 EUR meer dan de prijs van de CyberBrick Tank voor 93.99 EUR.
2) Als ik de Ultimate kit pak (ZK003: 82.99) dan kom ik uit op 89.33. Dat zit meer in de buurt van de 94 EUR, vermoedelijk zitten er nog wat dingen bij die niet in de Kickstarter kit zaten.
Niets met zekerheid te zeggen, maar de promo lijkt me de Ultimate kit te omvatten. @rhoolwerf Ik heb zonet een live-chat gestart, ik laat weten wat de uitkomst is. EDIT: Emma van de live-chat snapte het niet zo goed om uiteindelijk uit te komen dat ze dit met het product team moet checken. Ze gaf aan dat ik daar een service-ticket moest voor inschieten. Reactie is 24h dus dat is wanneer de flash-sale gedaan is. Dus bestellen is een gokje.
/f/image/d4UFEmdomIBgc5ZB3f7nkD9L.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door cwegh op 26-08-2025 21:51 ]
Ehhh...die is er toch al? Dat is de 'kale' H2D.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:52:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wie houd je tegen?Tylen schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Ik ben backer nummer +700 ik denk dat er een apart topic voor de sm u1 moet komen. Wie maakt hem?
Maar het product is wel zo ontworpen met die opties. Dus maakt het duurder.mphilipp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:10:
[...]
Ehhh...die is er toch al? Dat is de 'kale' H2D.
Ik wacht even af wat de h2c gaat worden.
En dan volgende jaar maar een keuze doen voor wat anders
Elke toolchanger is complex. De dual nozzle is ook complex. Vrijwel alles aan een 3D printer is complex. Het zijn complexe machines. De kunst van Bambu Lab is dat zij het zo maken dat je die complexiteit niet ziet. Het zit niet in de weg. Je hoeft ze niet aan te duwen of te nursen. Er gaat natuurlijk best wel eens wat mis, maar dat is inherent aan het 3D printen.Renegade666 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:19:
Ik ben hoogst benieuwd wat we uiteindelijk gaan krijgen. Ze hebben er lang genoeg over gedaan. Deze aankondiging is een beetje ongepland vermoed ik, bedoeld om de rem op de markt te zetten ivm het toolchanger geweld dat in aantocht is. Prusa schijnt ook iets geteased te hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik meen een Core One met INDX (beweert men).
Prusa: https://x.com/josefprusa/status/1960392553594822805mphilipp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Elke toolchanger is complex. De dual nozzle is ook complex. Vrijwel alles aan een 3D printer is complex. Het zijn complexe machines. De kunst van Bambu Lab is dat zij het zo maken dat je die complexiteit niet ziet. Het zit niet in de weg. Je hoeft ze niet aan te duwen of te nursen. Er gaat natuurlijk best wel eens wat mis, maar dat is inherent aan het 3D printen.
Ik ben hoogst benieuwd wat we uiteindelijk gaan krijgen. Ze hebben er lang genoeg over gedaan. Deze aankondiging is een beetje ongepland vermoed ik, bedoeld om de rem op de markt te zetten ivm het toolchanger geweld dat in aantocht is. Prusa schijnt ook iets geteased te hebben, maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik meen een Core One met INDX (beweert men).
En om je een bezoek aan Twitter te besparen.
:strip_exif()/f/image/19NZ6QTL8wfwEMqacIGGf6nu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door OMX2000 op 27-08-2025 06:55 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Reactie ontvangen van Bambulab, zie hieronder. Denk nog steeds dat het niet juist is maar ik heb toch besteld. We zien wel :-)cwegh schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
@JorneB Je linkt naar de Brick Tank-X, terwijl de promo van de tank-kit (ZH097: 93.99EUR, nu aan 71.46EUR) eerder deze lijkt te zijn, de Cyberbrick Tank: https://makerworld.com/en/models/1491187-cyberbrick-tank.
Volgens die maker pagina (zie screenshot), zit daar in: de beginner-kit (ZK004: 46.99) of de ultimate kit (ZK003: 82.99) met als extra's: 10 ballen (ZB001: 4.99 EUR) + 100 rubber banden (RA002: 1.24) + de Maker's Beginner kit (ZC002: 11 EUR).
1) Met de beginner kit kom je dan uit op 53.33 EUR. Dat is 40.66 EUR meer dan de prijs van de CyberBrick Tank voor 93.99 EUR.
2) Als ik de Ultimate kit pak (ZK003: 82.99) dan kom ik uit op 89.33. Dat zit meer in de buurt van de 94 EUR, vermoedelijk zitten er nog wat dingen bij die niet in de Kickstarter kit zaten.
Niets met zekerheid te zeggen, maar de promo lijkt me de Ultimate kit te omvatten. @rhoolwerf Ik heb zonet een live-chat gestart, ik laat weten wat de uitkomst is. EDIT: Emma van de live-chat snapte het niet zo goed om uiteindelijk uit te komen dat ze dit met het product team moet checken. Ze gaf aan dat ik daar een service-ticket moest voor inschieten. Reactie is 24h dus dat is wanneer de flash-sale gedaan is. Dus bestellen is een gokje.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Eph38CA3WRSTdx48GJ6jKuy0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door cwegh op 27-08-2025 09:26 ]
Kijk, daar kunnen we wat mee! Eindelijk komt Prusa weer van zijn plek en doet een serieuze poging om zijn positie als innovator in de 3D printer wereld weer in te nemen. Ik ben benieuwd. Je kunt wel kritiek op Bambu Lab hebben, maar zij hebben er in ieder geval voor gezorgd dat er wereld een beetje wakker geschud werd. Zonder Bambu hadden we nu nog steeds zelf een printer in elkaar moeten zetten, of een (veel te dure) Prusa kopen. Ik ben benieuwd wat er komt. Exciting times!OMX2000 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:54:
Prusa: https://x.com/josefprusa/status/1960392553594822805
En om je een bezoek aan Twitter te besparen.
Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe systeem van Bambu gaat werken en hoe het zich verhoudt tot toolchangers qua kosten en wisseltijden. Er is straks weer wat te kiezen!
[ Voor 11% gewijzigd door mphilipp op 27-08-2025 09:35 ]
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.