Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:53
migeye schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:17:
[...]

NIce, ik heb gisteren een p1s icm met een AMS 2 pro besteld. Ben benieuwd :)
Ik heb er gisteren een Benchy uit laten rollen en dat ging SNEL :X
Ik ben ooit begonnen met Ultimaker tijdens mijn opleiding en daarna een Ender 3 Pro voor mezelf, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan als je daar jaren mee bent blijven klooien en daarna de P1S aan het werk ziet.

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 23:13
Ja ik ben erg benieuwd, die benchy inderdaad. wordt het eerste wat ik ga printen.

In de toekomst zal de richting props voor mijn HT gaan. Of ik ook ga schuren, verven etc weet ik nog niet, moet ik ook de ruimte voor hebben en de nodige kennis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Over Benchy's gesproken :9...

Na al mijn perikelen afgelopen weken lijkt het nu wel goed te gaan met mijn P1S 8)7. Daarom gisteren een holle, transparante Benchy in TPU geprint. Duurde een uurtje. Voornamelijk omdat ik de printer op ongeveer 50% had gezet ivm bruggen. Uiteraard had ik weinig trek in spaghetti.

De Benchy is ook aardig gelukt :). Maar zo'n close-up doet het geen eer aan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFUwy4ym7MBtfxxU6K-m-a1JiVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kWu1kGdVcNBfOPY2rap91hAX.png?f=user_large

Ik vind het vooral grappig om te zien dat zoiets helemaal squishy is :9.

• migeye
Dylanf97 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Printer is binnen! 3 werkdagen uiteindelijk.
Had jij ook een p1s icm met een AMS? Want ik zie bij de T&T dat beide delen met een apparte koerier komen, een pakket met DHL en he andere met UPS.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
migeye schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Had jij ook een p1s icm met een AMS? Want ik zie bij de T&T dat beide delen met een apparte koerier komen, een pakket met DHL en he andere met UPS.
Ik heb 'm zonder AMS gekocht. Denk dat die er wel op termijn nog bij komt, de P1S heeft m'n enthousiasme weer terug aangewakkerd na het eindeloze gestoei met de Ender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Laatst online: 11:56
migeye schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Dat is raar, want de AMS wordt in de P1S geleverd.

I see red pixels.

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:00
Heb vandaag op mijn A1 (niet mini) de firmware bij gewerkt naar 1.06 en heb nu een raar probleem met mijn AMS lite.
Op plek 4 blijft het ledje maar knipperen filament verwijderd machine opnieuw gestart en nu knippert het ledje op plek 3.
Filament op plek 4 weer op nieuw geladen en nu gaat die weer knipperen.
In BS blijf bij tab apparaat het pijltje bij plek 4 ook maar draaien.
Alles lijkt gewoon te werken heb een klein testje geprint met filament op plek 4 maar dat kwam er goed uit zonder fout meldingen of zo.

Hebben er mensen dit probleem na de upgrade naar 1.06?

• migeye
RedPixel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Volgens mij klopt het wel dat het twee apparte pakketen zijn, er staat , "Combo with Buffer ship seperately",
Misschien dat het die extra voeding, buffer etc enkel is wat in die tweede doos zit. Zal de P1S met de AMS wel in een doos zitten dan.
RedPixel schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

AMS, ja. AMS2Pro, nee. Ligt er dus aan wat je besteld hebt.

• migeye
MC Taz Man schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

AMS, ja. AMS2Pro, nee. Ligt er dus aan wat je besteld hebt.
Bedoel je niet andersom misschien? Deze besteld, AMS2Pro
migeye schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Bedoel je niet andersom misschien? Deze besteld, AMS2Pro
Nee, wat ik zei klopt. De AMS wordt daadwerkelijk in de P1s/X1c geleverd. Als in, in de printer zelf. Volgens mij, wordt de AMS2Pro apart geleverd...

Of ik ben abuis.

• migeye
MC Taz Man schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Volgens mij, wordt de AMS2Pro apart geleverd...
.
Ah, Ok, dan heb ik je antwoord niet goed gelezen :) .

Als de AMS2Pro apart wordt geleverd dan klopt het wel. Maar goed, we gaan het zien tzt en als ik mijn eerste bootje kan printen

• migeye
Zie net dat ik zelf drie pakketen opgestuurd krijg krijg :? Hopelijk komt dat goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV60MuD6_x8g1krFwF95BAoUIZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnYTOkdIzJISui1NSr0coRQx.jpg?f=fotoalbum_large

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
migeye schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:22:
Zie net dat ik zelf drie pakketen opgestuurd krijg krijg :? Hopelijk komt dat goed.

[Afbeelding]
printer + ams + rest (hub/buffer, adapter, eventuele bestelde rollen, etc).
Eerste 2 komen meestal met dpd, die andere dhl.

Het mooiste is nog dat die hub/buf en adapter niet op de pakbon van die 3e doos staan
Bambu logic :+

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 14-08-2025 17:27 ]

• migeye
Duidelijk, nu maar rustig afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Argh ik vind deze een beetje lastig.
Ik heb dus een P1S + AMS, en ik wil een HT (oké, ik wil een AMS 2 Pro maar dat is gewoon te duur). Nu zit ik te twijfelen want de meerwaarde van een HT is gewoon drogen. Maar ik heb dus een Hub nodig om deze aan te sluiten op mijn P1S en er direct uit te printen. Telkens switchen van mijn gedroogde rol is ook weer niet alles. Maargoed, dan loopt de prijs op tot voorbij de 200,-...

Wie heeft een HT en gebruikt hem enkel om te drogen? Heeft het een voordeel om hem ook aan te sluiten met een hub? en als ik enkel voor drogen kies, heb ik dan voldoende om de powercable die wordt meegeleverd te daisychainen aan mijn huidige AMS?

[ Voor 10% gewijzigd door Mday op 15-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmpf. Ik ben voor het eerst bezig met PLA-CF op m'n Bambu P1S en ik krijg niet de prints zoals zou moeten. Ik heb zojuist de extruder en nozzle vervangen voor hardened steel; dat zou moeten voor PLA-CF. Vervolgens bij Printer Parts in Bambu Studio ook de juiste onderdelen geselecteerd. Maar dit is het resultaat. Er zit wat overhang in het ontwerp, maar anderen hebben het prima kunnen printen zonder supports oid.

Rood (Bambu) en (groen)zwart (eSun) = PLA-CF. Nieuw uit de verpakking, maar de zwarte is alsnog gedroogd
Wit = PLA, en dat gaat dus wel goed. Al lijkt de infill ook niet helemaal lekker

Enig idee wat hier verkeerd gaat? Moet na het vervangen van die extruder en nozzle nog andere dingen instellen of zo? Ik ben nu een volledige printercalibratie aan het doen. Wellicht dat dat helpt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAt2X0bkqZ0q--tjIk5Tfxps4m4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxn0EjDw94m7RbHc2rLaogKs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wHZo-Up0G09Le6Tf3laRfFnQWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvn0lXMgHDlN8azlxDq1YhMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfuqVAMvZAIyrws6ZReBu1hyWjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpl1YGRxrnrwYlaBVOAUJ4kb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VSg6p4sRljdruyU5gBY1suwwaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4Nq4ivEEUSa0nreMxCVgpD6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Mday Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je per se het wisselen van kleuren én drogen tegelijk nodig denkt te hebben?

Ik heb de Creality Space Pi Plus en dat droogt echt op de brommer. Ik combineer dat dan met dry boxes van IKEA en als ik de rollen nodig heb kunnen ze dus (redelijk) droog in de AMS. Inclusief gedroogde silica. Met een dichte AMS loopt het nat worden ook weer niet zo'n vaart.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Sunlu AMS Heater. Ik weet niet of je die al had gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mday schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:48:
Ik heb dus een P1S + AMS, en ik wil een HT (oké, ik wil een AMS 2 Pro maar dat is gewoon te duur). Nu zit ik te twijfelen want de meerwaarde van een HT is gewoon drogen. Maar ik heb dus een Hub nodig om deze aan te sluiten op mijn P1S en er direct uit te printen. Telkens switchen van mijn gedroogde rol is ook weer niet alles. Maargoed, dan loopt de prijs op tot voorbij de 200,-...

Wie heeft een HT en gebruikt hem enkel om te drogen? Heeft het een voordeel om hem ook aan te sluiten met een hub? en als ik enkel voor drogen kies, heb ik dan voldoende om de powercable die wordt meegeleverd te daisychainen aan mijn huidige AMS?
Nah ja, sec gezien heb je geen hub nodig. een splitter zal voldoende zijn. Ik raad wél aan dat je een buffer gebruikt, ivm dat dat de manier is waarop de printer denkt te printen vanuit een AMS. De buffer heeft een functie.

Echter, hoor ik (ook hier) verhalen dat het ook gewoon zonder kan. Maar aangezien je al een buffer hebt (aangezien je al een AMS hebt), kan je gewoon een splitter aansluiten aan de in-kant.

Verder raad ik je ook aan een splitter aan te sluiten aan de printer kant. Ivm TPU, abrasive filamenten, etc. Ik gebruik deze aan de zijkant, maar gok dat die voor beide splitters zou kinnen werken:
https://www.printables.com/model/430347-y-splitter-bambu-lab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
sOid schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:44:
Hmpf. Ik ben voor het eerst bezig met PLA-CF op m'n Bambu P1S en ik krijg niet de prints zoals zou moeten. Ik heb zojuist de extruder en nozzle vervangen voor hardened steel; dat zou moeten voor PLA-CF. Vervolgens bij Printer Parts in Bambu Studio ook de juiste onderdelen geselecteerd. Maar dit is het resultaat. Er zit wat overhang in het ontwerp, maar anderen hebben het prima kunnen printen zonder supports oid.

Rood (Bambu) en (groen)zwart (eSun) = PLA-CF. Nieuw uit de verpakking, maar de zwarte is alsnog gedroogd
Wit = PLA, en dat gaat dus wel goed. Al lijkt de infill ook niet helemaal lekker

Enig idee wat hier verkeerd gaat? Moet na het vervangen van die extruder en nozzle nog andere dingen instellen of zo? Ik ben nu een volledige printercalibratie aan het doen. Wellicht dat dat helpt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je de juiste nozzle maat ingesteld hebt staan? Want het is wel frappant dat het alleen bij de overhangs mis gaat, dat doet vermoeden alsof de nozzle een andere maat is dan de printer/slicer denkt...

[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 15-08-2025 14:13 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
citruspers schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Weet je zeker dat je de juiste nozzle maat ingesteld hebt staan? Want het is wel frappant dat het alleen bij de overhangs mis gaat, dat doet vermoeden alsof de nozzle een andere maat is dan de printer/slicer denkt...
Ja, 100%. Ik heb nu zowel flow dynamics als flow rate calibration gedaan en al die staaltjes zijn ook prima :?

Ik ga zo nog even kijken wat er gebeurt als ik 'm als external spool gebruik en niet in de AMS. Misschien gaat daar wel iets verkeerd...

Edit: fotootje van calibration cube met de groenzwarte eSun PLA-CF. Volgens mij is dit best okay? De overhangende delen van de X en Y zijn niet helemaal top, maar ook niet het effect wat er eerder op de foto's te zien is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzJli1PA6UqyvWJFrdVMXLMMajA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbBPTrYAX1fQX2AS2cUU2t4y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door sOid op 15-08-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migeye
Ik heb de printer al binnen, AMS komt morgen en dat 3de pakketje weet ik nog niet, maar ik kan wel al testen.

Ik heb de printer gekalibreerd maar tijdje daarna toch naar een andere plek verhuist, beide plekken zijn gewoon waterpas. Moet ik toch even opnieuw kalibreren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
migeye schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:17:
Ik heb de printer al binnen, AMS komt morgen en dat 3de pakketje weet ik nog niet, maar ik kan wel al testen.

Ik heb de printer gekalibreerd maar tijdje daarna toch naar een andere plek verhuist, beide plekken zijn gewoon waterpas. Moet ik toch even opnieuw kalibreren?
Mijn regel is; Bij elke verplaatsing de kalibratie doorlopen. Kleine moeite, scheelt hoofdpijn. Je weet nooit wat de subtiele verschillen zijn van de locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
sOid schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Ja, 100%. Ik heb nu zowel flow dynamics als flow rate calibration gedaan en al die staaltjes zijn ook prima :?

Ik ga zo nog even kijken wat er gebeurt als ik 'm als external spool gebruik en niet in de AMS. Misschien gaat daar wel iets verkeerd...

Edit: fotootje van calibration cube met de groenzwarte eSun PLA-CF. Volgens mij is dit best okay? De overhangende delen van de X en Y zijn niet helemaal top, maar ook niet het effect wat er eerder op de foto's te zien is...

[Afbeelding]
Mwa. vind de bridges bij de Y niet heel netjes. Ik wilde zeggen dat het ook aan je GCODE kan liggen maar er is hier misschien meer aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Mijn eerste print, de benchy is goed gelukt.

Maar wat nu vreemd is dat die led lamp niet meer uit gaat, wil ik deze via de app uitschakelen staat er dat de printer offline is. De printer gaat wel in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migeye schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:31:
Mijn eerste print, de benchy is goed gelukt.

Maar wat nu vreemd is dat die led lamp niet meer uit gaat, wil ik deze via de app uitschakelen staat er dat de printer offline is. De printer gaat wel in standby.
Persoonlijk zet ik de printer altijd uit, als 'ie niet aan het printen is/ik niet van plan ben te gaan printen. Kleine moeite, scheelt stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
MC Taz Man schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Persoonlijk zet ik de printer altijd uit, als 'ie niet aan het printen is/ik niet van plan ben te gaan printen. Kleine moeite, scheelt stroom
Ja cat is ook een optie, toch raar dat die lamp niet uit gaat wanneer de printer in standby gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migeye schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

Ja cat is ook een optie, toch raar dat die lamp niet uit gaat wanneer de printer in standby gaat.
Ja, dat is vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Normaal zo (P1S hier)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik weet dat ik de lamp ook aan en uit kon zetten via de app, ook al geprobeerd maar nu als ik de app start kan ik de printer niet bedienen ‘offline’ krijg ik als melding. Morgen maar verder stoeien en wat filament gaan bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je echt de hub nodig? Met 2 normale AMS'en kun je namelijk gewoon een 4 in 1 blokje er tussen stoppen van een paar euro. En afaik heb je voor de droog functie een HD2 printer qua voeding nodig of een externe power supply erbij. Maar dat weet ik allemaal niet zeker omdat ik alleen een normale AMS gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

Mwa. vind de bridges bij de Y niet heel netjes. Ik wilde zeggen dat het ook aan je GCODE kan liggen maar er is hier misschien meer aan de hand...
Hmm. Suggestie hoe ik verder kan troubleshooten?

Het lijkt me niet heel logisch dat het aan de GCODE ligt. Ik ben dit aan het printen (teststukje hiervan dus) en anderen hebben dit succesvol in PLA-CF geprint. https://makerworld.com/en...c-guitar#profileId-359536

[ Voor 28% gewijzigd door sOid op 16-08-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
_ferry_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Heb je echt de hub nodig? Met 2 normale AMS'en kun je namelijk gewoon een 4 in 1 blokje er tussen stoppen van een paar euro. En afaik heb je voor de droog functie een HD2 printer qua voeding nodig of een externe power supply erbij. Maar dat weet ik allemaal niet zeker omdat ik alleen een normale AMS gebruik.
Ja daarom ben ik ook een beetje in de war. Want er moet volgens BL of een hub of een buffer tussen, maar ik kan niet zo goed zeggen waarom. En hier zegt men dat een y-splitter ook goed zou werken, of een 4-in-1. Ik heb de HT besteld, en ga die y-splitter wel printen. Kijken hoe ver ik kom.
Die andere drogers zien er ook wel ok uit maar ik heb meer met de officiële spullen.

@sOid
Ja, geen idee. Met PLA of iets anders ging wel toch? Edit: ik lees van wel, maar niet ideaal. Het lijkt wel iets met temperatuur te maken te hebben. Wordt de nozzle heet genoeg? Wellicht dat je een pla-cf filament profiel moet tunen? Ik had dat met specifieke PETG profielen ook, telkens opnieuw proberen tot er wel adhesie is…

[ Voor 17% gewijzigd door Mday op 16-08-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Een hub schijnbaar niet, maar een buffer zou ik wél gebruiken. Al was het alleen al ivm dat de slicer & printer er van uit gaan dat er een buffer aanwezig is als er een AMS gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik ben begonnen met het printen van zo'n vaasco vaas, ziet er erg complex uit.

Wat me opvalt is dat de ventilatoren op volle sterkte draaien nu, lijkt wel een F16 constant.
Dat had ik met die Benchy gisteren niet. Ligt het eraan wat je gaat printen? Of aan de omgevings temperatuur?

Het is wel een leuke bezigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:13:

@sOid
Ja, geen idee. Met PLA of iets anders ging wel toch? Edit: ik lees van wel, maar niet ideaal. Het lijkt wel iets met temperatuur te maken te hebben. Wordt de nozzle heet genoeg? Wellicht dat je een pla-cf filament profiel moet tunen? Ik had dat met specifieke PETG profielen ook, telkens opnieuw proberen tot er wel adhesie is…
Had al wat profielsettings gewijzigd met behulp van ChatGPT, maar dat heeft helaas ook niets opgelost...

Zou het nog met fan speed te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 20:33

Ik was al een tijd naar een AMS HT aan het kijken (naast mijn normale AMS ). hogere temperatuur (voor het geval dat etc...) , maar mijn X1C +ams staat op ikdea kastje met wieltjes, dus dat ging ook weer net niet worden etc... Ik heb me dan onlangs een creality space pi X4 ofzo gekocht. Dus gewoon op voorhand drogen en dan gewoon de AMS in.

Daarna kwam een kennis of deze iets was.... https://www.3djake.be/nl-BE/sunlu/ams-heater
Ik weet het niet , maar had ik het geweten had ik nog wat gewacht en mijn AMS misschien gepimped met de sunlu upgrade en had ik de X4 allicht ook nog niet gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door blahenazo op 16-08-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blahenazo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Ik was al een tijd naar een AMS HT aan het kijken (naast mijn normale AMS ). hogere temperatuur (voor het geval dat etc...) , maar mijn X1C +ams staat op ikdea kastje met wieltjes, dus dat ging ook weer net niet worden etc... Ik heb me dan onlangs een creality space pi X4 ofzo gekocht. Dus gewoon op voorhand drogen en dan gewoon de AMS in.

Daarna kwam een kennis of deze iets was.... https://www.3djake.be/nl-BE/sunlu/ams-heater
Ik weet het niet , maar had ik het geweten had ik nog wat gewacht en mijn AMS misschien gepimped met de sunlu upgrade en had ik de X4 allicht ook nog niet gekocht.
Uhm... Je had natuurlijk ook gewoon iets kunnen printen om de HT op te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migeye schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:19:
Ik ben begonnen met het printen van zo'n vaasco vaas, ziet er erg complex uit.

Wat me opvalt is dat de ventilatoren op volle sterkte draaien nu, lijkt wel een F16 constant.
Dat had ik met die Benchy gisteren niet. Ligt het eraan wat je gaat printen? Of aan de omgevings temperatuur?

Het is wel een leuke bezigheid :)
Tja, de printer is LUID!!!! Ook toen deze initieel gereleased werd. Als de benchy die je geprint hebt van de printer zelf is, is dat een super geoptimaliseerd profiel, voor dat model, op die printer. Daar kan je andere koeling instellingen gebruiken. Dit werkt niet/heel slecht voor andere modellen.

Oh & de printer was "vroeger" een stuk luider :P. Firmware updates FTW *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
blahenazo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Heb ook die Creality SpacePi X4 gekocht laatst toen ie in de aanbieding was voor iets van 160 e.
Voordeel van de X4 boven veel andere dryers is dat ie tot 85 C kan en de meeste andere maar tot 70 C. Gaat het drogen van bijv polycarbonaat wat makkelijker/sneller. Na het drogen gewoon de AMS in met dessicant en dat gaat prima.

Die Sunlu upgrade is leuk, maar dan kun je dus alleen drogen in de AMS. En als je net iets in 4 kleuren print kun je niet een andere rol drogen. Ook is de droger zo volledig afhankelijk van de AMS en Bambu en kun je 'm niet voor een ander merk printer gebruiken. Wel handig als je niet steeds je droogkorrels wilt vervangen ;-)

Dat zelfde heb ik ook met de Bambu HT: werkt alleen als je 'm aansluit op een Bambu printer, maar niet standalone. Heeft wel eigen 220V nodig, maar werkt alleen als ie ook met 6 pin kabel is verbonden met de printer... snap niet waarom dat niet standalone zou kunnen, behalve voor vendor lock-in...

Zou mooi zijn als dit soort apparaten werken met meerdere merken door elkaar, maar dat zal wel niet snel gebeuren ben ik bang....

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
MC Taz Man schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Tja, de printer is LUID!!!! Ook toen deze initieel gereleased werd. Als de benchy die je geprint hebt van de printer zelf is, is dat een super geoptimaliseerd profiel, voor dat model, op die printer. Daar kan je andere koeling instellingen gebruiken. Dit werkt niet/heel slecht voor andere modellen.

Oh & de printer was "vroeger" een stuk luider :P. Firmware updates FTW *O*
Haha, ja ok, duidelijk.

Nog een vraag, sorry ben echt een beginner, als ik een print pauzeer, kan dat bv voor het slapen gaan, en dat ik smorgens wanneer we wakker zijn weer hervatten? Ik denk dan aan dat de printkop mogelijk afkoelt, of gaat hij zich zelf weer eerst reinigen en en dan weer verder wanneer ik de print hervat?

Printer staat niet in de slaapkamer trouwens maar wel op een andere kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
migeye schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Haha, ja ok, duidelijk.

Nog een vraag, sorry ben echt een beginner, als ik een print pauzeer, kan dat bv voor het slapen gaan, en dat ik smorgens wanneer we wakker zijn weer hervatten? Ik denk dan aan dat de printkop mogelijk afkoelt, of gaat hij zich zelf weer eerst reinigen en en dan weer verder wanneer ik de print hervat?

Printer staat niet in de slaapkamer trouwens maar wel op een andere kamer.
Persoonlijk zou ik dat niet doen. De kans dat alles afkoelt & je adhesie verliest is levensgroot.

Ik heb de printer in een kamer naast de slaapkamer staan, in een kast, die dicht kan... Nog steeds is de printer té luid op normale snelheid.

Als de print tijdens het slapen door gaat, zet ik de printer gewoon op "silent". Dat gaat alles langzamer. Ook gaat de deur van de printer open & die van de kast dicht, als ook de deur van de kamer. Op die manier is de printer stil genoeg om goed te kunnen slapen.

En no worries, dude. Iedereen is ergens begonnen. Wees blij dat het niet bij een Ender 3v2 was :P. Had je ook kunnen leren levellen, met lijn moeten kutten & printen op max 50mm/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
MC Taz Man schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Als de print tijdens het slapen door gaat, zet ik de printer gewoon op "silent".
.

Kan dat tijdens het printen zonder problemen? Ik zie in de app dat ik het iig tijdens het printen kan wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:47
migeye schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
.

Kan dat tijdens het printen zonder problemen? Ik zie in de app dat ik het iig tijdens het printen kan wijzigen.
Ja dit kan zonder problemen tijdens het printen.

Deed dit geregeld op mijn X1C

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Vraagje
Ik ben op zoek naar een vijlensetje en zo van die mesjes om te ontbramen.
Heeft de action zoiets niet? Ik vind het precies niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:01
skank schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:22:
Vraagje
Ik had van iemand hier deze set van de Action als tip gekregen, maar de Action bij ons heeft deze helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvWb2WUag2bBeYQQBiH86pXL1Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt2Bh5ys06GHu2aGtdAbERgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Hier ook niet te vinden helaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!
migeye schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
.

Wat @bdevogt idd zegt, kan zonder problemen. Bij bepaalde filamenten kan je een kleurverschil krijgen door de verandering in snelheid, maar dat merk je snel genoeg :P Verder is het voor hoog-detail werk, imo, altijd beter om op silent te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn 3d model moet schilderen per los stuk, of eerst alles monteren en dan schilderen. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

skank schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:14:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn 3d model moet schilderen per los stuk, of eerst alles monteren en dan schilderen. Wat raden jullie aan?
Dat hangt sterk van het object en de beschildering af. Alles assembleren geeft je de mogelijkheid ook nog kieren te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-09 16:33
skank schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:22:
Vraagje
Deze mesjes hebben ze bij de action liggen en vijlsetjes kan je vinden bij elke bouwmarkt, deze bijvoorbeeld.
Dit soort vijltjes zijn soms ook wel handig.

Als je toch bij de action bent zoek ff of ze 'Pattex instant glue' hebben. Lijmt PLA zonder al teveel gezijk.
Zitten twee tubes in een verpakking; staan niet op de website maar liggen soms in de schappen voor een prikkie.
Zit je eraan te denken om je model in een diorama te verwerken hebben ze daar ook nog van die kokers met grind en allerlei steentjes soms, evenals doosjes met struikjes en ander groen spul.
Lijm dat soort materialen met houtlijm (secondelijm vreet dat vaak op), dat vind je daar ook ergens in de schappen in de hobbyhoek ;)

[ Voor 33% gewijzigd door PepieNL op 17-08-2025 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
PepieNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Deze mesjes hebben ze bij de action liggen
Een hobbymes gebruiken voor ontbramen lijkt me een ontzettend slecht idee.

Een ontbramingsmesje heeft een stomp uiteinde, alleen de binnenkant is (soort van) scherp. Veel veiliger dus. Te koop via Ali (zoek op "deburring tool") of via CNCkitchen (DE): https://cnckitchen.store/products/entgrater-deburrer

De lijm ben ik het wel 100% mee eens, al vaak genoeg gebruikt voor zowel PLA als ABS.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 17-08-2025 19:06 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ik heb laatst bij de Action zo'n imitatie Dremel op accu gekocht voor (ik dacht) 15 euro. Die heeft niet al te veel power. Vooral niet op de laagste stand. Maar dat is precies wat ik prettig vind om prints even op te poetsen. Schoonmaken met hygiënische doekjes en/of alcohol. Daarna afwerken met een (tafel)aansteker om de kleur weer mooi terug te krijgen.

Uiteraard wel even opletten met fijnstof en de ogen. Maar dat behoeft hoop ik geen uitleg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Kleine flash sale morgen om 16:00 op de x1s en glow pla ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8lg3R_INcmsCsxihOWxTiEGVbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VZH18vcPz3dqtzpHlySKyO9D.jpg?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door CrashOverDrive op 18-08-2025 16:15 . Reden: Morgen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
PepieNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:01:
[...]

Deze mesjes hebben ze bij de action liggen en vijlsetjes kan je vinden bij elke bouwmarkt, deze bijvoorbeeld.
Dit soort vijltjes zijn soms ook wel handig.

Als je toch bij de action bent zoek ff of ze 'Pattex instant glue' hebben. Lijmt PLA zonder al teveel gezijk.
Zitten twee tubes in een verpakking; staan niet op de website maar liggen soms in de schappen voor een prikkie.
Zit je eraan te denken om je model in een diorama te verwerken hebben ze daar ook nog van die kokers met grind en allerlei steentjes soms, evenals doosjes met struikjes en ander groen spul.
Lijm dat soort materialen met houtlijm (secondelijm vreet dat vaak op), dat vind je daar ook ergens in de schappen in de hobbyhoek ;)
Mooie tips! thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:50
Geruchten gaan op Reddit dat de sale van de X1C is om voorraadruimte te maken voor een nieuw model, de H1S.

Op zich is de X1C een mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:28

Ankh

|true

Weet iemand hoe je het filament in bambu studio kan wijzigen als je printerplaat doet? Dan krijg je een popup met wat er (volgens de software) in je 3Dprinter zit. Maar die heb ik allang een keer vervangen (via het printer menu en niet via deze software). Maar ik kan nergens de optie vinden.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ankh schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:49:
Weet iemand hoe je het filament in bambu studio kan wijzigen als je printerplaat doet? Dan krijg je een popup met wat er (volgens de software) in je 3Dprinter zit. Maar die heb ik allang een keer vervangen (via het printer menu en niet via deze software). Maar ik kan nergens de optie vinden.
Wat bedoel je met "als je printerplaat doet"? Verder kan je het filament op de printer wijzigen en BS syncen, of in BS op het "Device" tabllad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:28

Ankh

|true

MC Taz Man schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Wat bedoel je met "als je printerplaat doet"? Verder kan je het filament op de printer wijzigen en BS syncen, of in BS op het "Device" tabllad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJjFtpa76Jv-_5CTxpsBPCwGX1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TLiuI8soljGsVfMo4oUZcWQ3.png?f=user_large

Dit bedoelde ik, probeer 1x links / rechts te klikken maar dat werkte niet. Blijkbaar moest ik 2x klikken.... 8)7

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
PETG-HF is ook weer op voorraad (en in de eeuwigdurende bulk sale O-) )

[ Voor 39% gewijzigd door CrashOverDrive op 19-08-2025 16:15 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:45
Ik had hem ook, gelijk maar lading weer gekocht, kan ik mijn Droid afmaken :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sec gezien geen BL, dus enkel de YT link... Die nieuwe Snapmaker ziet er wel gelikt uit... Interessant voor over een jaar of wat :D

https://www.youtube.com/r...=snapmaker+u1&sp=CAI%253D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 07:17
Helaas de HT weer niet in de sale :( De AMS2 nu voor het eerst wel!

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

MC Taz Man schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:07:
Sec gezien geen BL, dus enkel de YT link... Die nieuwe Snapmaker ziet er wel gelikt uit... Interessant voor over een jaar of wat :D

https://www.youtube.com/r...=snapmaker+u1&sp=CAI%253D
Zojuist deze gepledged op kickstarter. Word mijn eerste 3d printer ik ben benieuwd.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tylen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Zojuist deze gepledged op kickstarter. Word mijn eerste 3d printer ik ben benieuwd.
Ik heb nu al een paar filmpjes gezien en zou daar heeeeeeeel erg mee oppassen. Dit lijkt vrij duidelijk een échte beta te zijn, waar nog heel veel kleine dingen mis mee zijn.

Als je hier mee door gaat, ben jij de beta tester voor de volgende generatie van deze machine (als die überhaupt komt, maar dat gaan we zien).

Ik wacht wel tot jij de problemen hebt geïdentificeerd & Snapmaker die opgelost heeft :D.

Ik had hetzelfde met de X1c, waar ook genoeg mis mee was met het KS model. Veel van die dingen zijn opgelost voor de nieuwere iteraties van de printer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:39

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik meld mij hier alvast, en sorry voor de komende vragen. Mijn vrouw en ik hebben zojuist de knoop doorgehakt en de P1S/AMS combo aangeschaft.

Kan nu al niet wachten, haha.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nais: https://eu.store.bambulab...rce=ShareASale&utm_term=0

Voor zij die 'm (nog) wel hebben, je kan je H2D nu upgraden met de snij-/plottermodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09 20:58
Tylen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Same here, heel benieuwd en vol verwachting klopt mijn hart :)

Hoop hier goede ervaringen te kunnen posten. Wel met kap gepledged overigens.

Omdat het kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:42:
Nais: https://eu.store.bambulab...rce=ShareASale&utm_term=0

Voor zij die 'm (nog) wel hebben, je kan je H2D nu upgraden met de snij-/plottermodule.
Voor diegenen die hem kopen: Je hoeft de BirdsEye cam er niet bij te kopen. Op het Bambulab forum heeft een moderator wat onduidelijkheid hierover veroorzaakt, maar meerdere keren nu door support aangegeven dat je alleen de kit nodig hebt.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Somoghi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:24:
[...]

Same here, heel benieuwd en vol verwachting klopt mijn hart :)

Hoop hier goede ervaringen te kunnen posten. Wel met kap gepledged overigens.
Die ervaringen zou je in een nieuw topic moeten delen, daar is dit de plek niet voor. Ze hebben overigens wel elke Youtuber die meer dan 1 viewer heeft gratis zo'n ding gestuurd, dus de hype wordt goed gemanaged.....Ik zou even wat echte reviews afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-09 20:58
MasterMaceMichu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Die ervaringen zou je in een nieuw topic moeten delen, daar is dit de plek niet voor. Ze hebben overigens wel elke Youtuber die meer dan 1 viewer heeft gratis zo'n ding gestuurd, dus de hype wordt goed gemanaged.....Ik zou even wat echte reviews afwachten.
Uiteraard komen die in een eigen of topic daarvoor, goed om te weten dat er veel aan marketing gedaan is, maar zeg nu zelf, zonder marketing kunnen maar weinig bedrijven bestaan. Jammer dat goede reviews daardoor een beetje ondersneeuwen, maar ja, het is wat het is.

Omdat het kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
[...]

Ze hebben overigens wel elke Youtuber die meer dan 1 viewer heeft gratis zo'n ding gestuurd,
Viel me ook al op. Allemaal van die lui die netjes 1 voor 1 de marketing puntjes afratelen maar geen enkele eigen mening lijken te hebben van dat ding :')

Behalve 1... en die had een kapotte printer ontvangen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze hebben overigens wel elke Youtuber die meer dan 1 viewer heeft gratis zo'n ding gestuurd, dus de hype wordt goed gemanaged.....
Ja, ze hebben goed geleerd van Bambu Lab, die inderdaad ook aan de kleinere kanalen wat stuurt, en ook naar youtubers die niets met 3D printen te maken hebben (andere knutselhobbies).
Zelfs Prusa is op de trein gesprongen, want zij deelden nooit reviewexemplaren uit, maar nu hebben ze zelfs van een youtuber zijn nieuwe studio voorzien van een aantal printers. Ik bedoel maar...Bambu Lab heeft op meerdere fronten de toon gezet in de 3D printer markt en community. Die Snapmaker heeft ook een aantal dingen van Bambu afgekeken. Best een prestatie voor een nieuweling.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat vind ik juist heel slecht gedaan. BL had ver vóór dat de KS gestart was al vele units het wild in gestuurd, met (volgens mij) de expliciete instructie om vóór de KS een video online te hebben.

Ik had Snapmaker gevraagd of dat hier ook het geval zou zijn, ivm een rare korting-constructie. Zij zeiden van "ja", maar de werkelijkheid bleek anders. Stipt om 16:00, toen de KS begon, kwamen de videos pas uit.

Nog een reden waarom ik wacht met de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CrashOverDrive schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Viel me ook al op. Allemaal van die lui die netjes 1 voor 1 de marketing puntjes afratelen maar geen enkele eigen mening lijken te hebben van dat ding :')

Behalve 1... en die had een kapotte printer ontvangen. :P
Deze Duitser was lekker diepgaand & kritisch:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Voor diegenen die hem kopen: Je hoeft de BirdsEye cam er niet bij te kopen. Op het Bambulab forum heeft een moderator wat onduidelijkheid hierover veroorzaakt, maar meerdere keren nu door support aangegeven dat je alleen de kit nodig hebt.
Is die los te krijgen? Zo ja, zou ik het persoonlijk wél overwegen. Als ik de reviews & marketing mag geloven, wordt die camera wel gebruikt indien aanwezig & maakt dat het leven een stuk makkelijker.

Maar goed, heb geen H2D meer :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed, lang verhaal kort: dit lag volledig aan de part cooling fan die niet goed was ingeplugd na het vervangen van de extruder en hotend (hardened steel).

Echt een suffe fout, heeft me veel tijd gekost. Maar ook suf dat er in Bambu Studio geen check op de werking van dat ding zit. Volgens mij is daar niet eens een sensor voor nodig. Blijf die connectoren ook wel irritant vinden.

cc @citruspers @Mday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
MC Taz Man schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Dat vind ik juist heel slecht gedaan. BL had ver vóór dat de KS gestart was al vele units het wild in gestuurd, met (volgens mij) de expliciete instructie om vóór de KS een video online te hebben.

Ik had Snapmaker gevraagd of dat hier ook het geval zou zijn, ivm een rare korting-constructie. Zij zeiden van "ja", maar de werkelijkheid bleek anders. Stipt om 16:00, toen de KS begon, kwamen de videos pas uit.

Nog een reden waarom ik wacht met de aanschaf.
Ik bedoelde meer dat er bijna geen inhoudelijk goede reviews online staan, maar allemaal 'kijk eens wat ik gratis heb gehad en ik lees nu de marketing BS op en allemaal kopen met mijn referral link' reclame.

Ik zou ook altijd de meer serieuze reviews afwachten met dit soort nieuwe hardware. Met de PrusaXL was het ook niet vanaf het begin echt productiewaardig.

De losse Cutter module en Laser upgrade zijn sinds gisteren te koop. De BE camera schijnt zonder Lasermodule helemaal niet te werken en lijkt dus niet nodig te zijn voor de Cutter, zit ook niet in de kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Ik bedoelde meer dat er bijna geen inhoudelijk goede reviews online staan, maar allemaal 'kijk eens wat ik gratis heb gehad en ik lees nu de marketing BS op en allemaal kopen met mijn referral link' reclame.

Ik zou ook altijd de meer serieuze reviews afwachten met dit soort nieuwe hardware. Met de PrusaXL was het ook niet vanaf het begin echt productiewaardig.
Ja, dat hele "kijk, ik betaal helemaal nergens meer voor"-geneuzel hangt mij ook behoorlijk de keel uit. Helemaal omdat ik merk dat de "reviews" hierdoor ernstig scheef gaan. De reviewers hebben helemaal niet meer door wat dingen kosten en schreeuwen maar iets, als het apparaat enigszins doet wat het moet doen.

De XL was daar een heeeeeeel goed voorbeeld van. 4500 euro, werkt niet helemaal lekker, van fucking Prusa & dan nog beweren dat het een goede printer is voor het geld 😂. Dan ben je een beetje heel erg los van de realiteit.

Overigens dé reden waarom ik al lang niet meer naar LTT kijk, maar dat terzijde.

Ik merk dat de mensen die zélf hebben moeten betalen voor de apparatuur, of inherent eerlijker zijn, veel kritischer zijn en daadwerkelijk zaken als prijs en werkt het fucking ding zoals beloofd meenemen in de reviews.

/rant
De losse Cutter module en Laser upgrade zijn sinds gisteren te koop. De BE camera schijnt zonder Lasermodule helemaal niet te werken en lijkt dus niet nodig te zijn voor de Cutter, zit ook niet in de kit.
Cool, dank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Graag weer ontopic :)
Als er discussie/interesse is met betrekking tot de Snapmaker, doe dat dan in een Snapmaker topic. Het staat een ieder vrij om er 1 aan te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Aangezien de AMS 2 Pro nu in de aanbieding is en uiteindelijk compatible is met de A1 (mini), vroeg ik mij af of (en welke) upgrade kit je dan nodig hebt. Maar BL-support kan nog niet aangeven welke kit je nodig zou hebben. Dus ik laat deze aanbieding nog aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Ik heb recent de AMS 2pro geinstalleerd maar een dingetje werkt niet OK, en dat is de doorvoer van de Bambu 4-in-1 PTFE Adapter.
Het filament wordt na de print opdracht doorgevoerd tot binnen in de adapter en dan loopt deze ergens tegen aan. De AMS trekt deze dan terug en blijft proberen todat hij wel doorgaat.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar blijf een probleem. Ik heb het idee dat ik het wel goed geinstalleerd heb, zo lastig is het ja ook niet. Ik heb er een videootje van gemaakt. Intussen ook maar van die gewone koppelingen besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOverDrive
't is niet echt lekker te zien, maar zit die tube vanaf de printer naar je adapter er wel goed in? Je kan hem er (iets) uittrekken. Hij zit zeg maar "los" in dat zwarte deel. Dan heb je net wat meer 'vlees' om hem goed die koppeling in te duwen. Heb het idee dat daar nog wat ruimte tussen kan zitten. 't lijkt nu alsof hij er helemaal (aan de printer kant) ingedrukt zit.

[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 20-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
migeye schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:39:
Ik heb recent de AMS 2pro geinstalleerd maar een dingetje werkt niet OK, en dat is de doorvoer van de Bambu 4-in-1 PTFE Adapter.
Het filament wordt na de print opdracht doorgevoerd tot binnen in de adapter en dan loopt deze ergens tegen aan. De AMS trekt deze dan terug en blijft proberen todat hij wel doorgaat.

Ik heb al vanalles geprobeerd maar blijf een probleem. Ik heb het idee dat ik het wel goed geinstalleerd heb, zo lastig is het ja ook niet. Ik heb er een videootje van gemaakt. Intussen ook maar van die gewone koppelingen besteld.
[YouTube: Filament blokkade]
Toevallig gisterenavond ook iets soortgelijk voor gehad met de AMS lite Filament Hub.

Na veel trial en error uiteindelijk opgelost gekregen. De pointer gevonden hier adv de foto's: https://wiki.bambulab.com...nce/filament_hub_cleaning. De foto hieronder zie je in feite 3 onderdelen: 1) de hub zelf 2) daar zit dan een "sleeve" in en dan tenslotte 3) de sectie die in 4 gedeeld wordt.

Om de 1 of andere reden was onderdeel 3, 45 graden gedraaid bij mij (door de foto kon ik zien dat het bij mij anders uitzag) waardoor het filament niet meer doorgetrokken kon worden. Dat er met een pincet uitgetrokken en vervolgens terug goed ingestoken en foutmelding was weg.

Misschien heb je hetzelfde voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUOgW3rnmOO6Shp0sfyLFFRLlAU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uwYsz60PK4Ne4bSWlvqT4qN1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCxVZqI3mRSz9_C6I3fJtlIezK4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fcbvSQ8wrH06hMwvlOIyYDaj.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door cwegh op 20-08-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
CrashOverDrive schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:05:
't is niet echt lekker te zien, maar zit die tube vanaf de printer naar je adapter er wel goed in? Je kan hem er (iets) uittrekken. Hij zit zeg maar "los" in dat zwarte deel. Dan heb je net wat meer 'vlees' om hem goed die koppeling in te duwen. Heb het idee dat daar nog wat ruimte tussen kan zitten. 't lijkt nu alsof hij er helemaal (aan de printer kant) ingedrukt zit.
Ik heb de tube er nog eens uitgehaald (dit zit erg strak trouwens) en in een ander gaatje ingevoerd.
Net een kleine print gestart en nug ing hij wel gelijk door maar ik hoord een klein tikje in de adapter, dat het leek dat hij nog een beetje ergens aankwam, vreemd.

Ik weet niet of het mogelijk is om dit te testen zonder een print te starten. In Bambu labs kun je wel iets triggeren (via apparaat en dan op die bv A1 te klikken) maar hij voerd deze niet helemaal door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
cwegh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Toevallig gisterenavond ook iets soortgelijk voor gehad met de AMS lite Filament Hub.

Na veel trial en error uiteindelijk opgelost gekregen. De pointer gevonden hier adv de foto's: https://wiki.bambulab.com...nce/filament_hub_cleaning. De foto hieronder zie je in feite 3 onderdelen: 1) de hub zelf 2) daar zit dan een "sleeve" in en dan tenslotte 3) de sectie die in 4 gedeeld wordt.

Om de 1 of andere reden was onderdeel 3, 45 graden gedraaid bij mij (door de foto kon ik zien dat het bij mij anders uitzag) waardoor het filament niet meer doorgetrokken kon worden. Dat er met een pincet uitgetrokken en vervolgens terug goed ingestoken en foutmelding was weg.

Misschien heb je hetzelfde voor?
Geen idee, ik het zeker eens checken, anders vervang ik die adapter voor een gewoon koppelstuk want echt nodig heb deze niet, tenminste, nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Ik weet niet of het mogelijk is om dit te testen zonder een print te starten. In Bambu labs kun je wel iets triggeren (via apparaat en dan op die bv A1 te klikken) maar hij voerd deze niet helemaal door.
Dat kan je toch gewon met de hand doen? Nu probeert een motortje die draad door de koppeling de duwen, dat kan ook handmatig. En misschien de draad aanschuinen / schuin afknippen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PS, heeft iemand hier al eens met die cyberbrick dingetjes gespeeld? Ik had ze laatst meebesteld met wat spullen in de Bambu shop, maar wel een gedoe om ze te programmeren, want oudere Android versies werken niet, en onder Windows heb je een bluetooth adapter nodig. Terwijl ik er van uit ging dat ze de USB-serial gebruiken, zoals met de firmware flasher.

[ Voor 46% gewijzigd door _ferry_ op 20-08-2025 21:12 ]

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-09 16:33
Hier een 'maker' die dr NDA brak met Bambu door de H2S frontaal in beeld te zetten.. er zit nu een filter over het logo heen maar op reddit waren ze er snel bij.
Niet zo slim van d'r.

YouTube: We're Committing Disco Crimes (feat. Ali Spagnola)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfIH-SPaPImcAwLwbNZ_MH_41Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xcVDb2x8ouwRYSsHZo5jmysf.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JATGed-xniFK7adc7A5e_Vhvxnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HMhUBlV9W2se0uu1mp5AiXQH.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PepieNL op 21-08-2025 08:50 ]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:45
Handig XD

Maar denk zelf, dat het gewoon de zelfde als de H2D is, maar alleen met 1 kop. ipv 2.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Renegade666 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:11:
Handig XD

Maar denk zelf, dat het gewoon de zelfde als de H2D is, maar alleen met 1 kop. ipv 2.
BL kennende, hebben ze de kritieken en problemen die er mogelijk zijn met de H2D aangepakt/opgelost in de H2S. Maar verder verwacht ik idd een X1c -> P1s situatie. Minder features, daarmee goedkoper.

• henri86
  • Nu online
We willen als verjaardagscadeau voor een 11-jarige de P1S kopen (zal niet enkel door hem gebruikt gaan worden ;) ). Duur ding als cadeau.
Nu kunnen we 'm ook 2e hands overnemen en een €100 uitsparen. Maar wat zijn de risicio's hieraan / zijn er zaken waar je op moet letten in dat geval?
(Wordt een eerste 3D-printer ter info.)

[ Voor 15% gewijzigd door henri86 op 21-08-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henri86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:24:
We willen als verjaardagscadeau voor een 11-jarige de P1S kopen (zal niet enkel door hem gebruikt gaan worden ;) ). Duur ding als cadeau.
Nu kunnen we 'm ook 2e hands overnemen en een €100 uitsparen. Maar wat zijn de risicio's hieraan / zijn er zaken waar je op moet letten in dat geval?
(Wordt een eerste 3D-printer ter info.)
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een A1/A1 mini. Veel goedkoper en óók een goede introductie in 3D printen. Plus, iemand van 11 zou intelligent genoeg moeten zijn om te realiseren dat "100 graden == auw". Mocht hij printen leuk vinden & willen blijven doen (iets wat kinderen notoir wisselvallig in zijn), kan hij altijd gaan sparen voor een betere/grotere printer, met meer mogelijkheden.

Dat gezegd, let vooral op printuren, hoe de printer eruit ziet, upgrades/modificaties die ijn uitgevoerd, etc. Hoeveel accessoires zijn er? Hoe oud is de printer?

• henri86
  • Nu online
MC Taz Man schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een A1/A1 mini. Veel goedkoper en óók een goede introductie in 3D printen. Plus, iemand van 11 zou intelligent genoeg moeten zijn om te realiseren dat "100 graden == auw". Mocht hij printen leuk vinden & willen blijven doen (iets wat kinderen notoir wisselvallig in zijn), kan hij altijd gaan sparen voor een betere/grotere printer, met meer mogelijkheden.

Dat gezegd, let vooral op printuren, hoe de printer eruit ziet, upgrades/modificaties die ijn uitgevoerd, etc. Hoeveel accessoires zijn er? Hoe oud is de printer?
Ja, zitten ook te twijfelen over de A1 Combo, zodat je wel 4 kleuren tegelijk kan printen.
P1S+AMS is wat te gortig.
henri86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Ja, zitten ook te twijfelen over de A1 Combo, zodat je wel 4 kleuren tegelijk kan printen.
P1S+AMS is wat te gortig.
Daarom. Kind is 11. Grote kans dat 3D printen even leuk is & daarna nooit meer naar de printer gekeken wordt.

• henri86
  • Nu online
Waar lever je op in met de A1 t.o.v. van P1S, op de behuizing na? Een beetje op snelheid en filament-keuze maar verder?
Voordelen van de A1?

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 21-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henri86 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:52:
Waar lever je op in met de A1 t.o.v. van P1S, op de behuizing na? Een beetje op snelheid, maar verder?
Voordelen van de A1?
Goedkoper :P Langzamer, waardoor je veel hogere details kan printen (bijv. voor D&D minis), formaat is ook 256^3, maar dan écht (ipv X1), geniale nozzle die je snel en makkelijk kan wisselen, en wss nog meer voordelen (heb 'm niet).

Nadelen; stainless steel nozzle, dus geen abrasives & geen omkasting, waardoor ABS/ASA nagenoeg onmogelijk worden. Moet je sws niet willen zonder fatsoenlijke ventilatie, maar da's een andere discussie. Bedslinger is imo ook een nadeel aangezien dit meer ruimte kost & hogere prints instabiel maakt.

Al met al, een hele goede eerste printer.

• alex3305
Ik blijf toch problemen houden met mijn P1S. Inmiddels heb ik de aftermarket plates binnen en daar heb ik dezelfde aanhechtingsproblemen als bij de Bambu Textured plate. Het gekke is vooral dat het de ene keer wel is en de andere keer niet. Ook met hetzelfde filament en project.

Gisteravond heb ik een keycap proberen te printen. De eerste 10 lagen gingen prima. Daarna ben ik een paar minuten weggelopen en toen ik terugkwam had ik overal gele spaghetti :-(.

Toen direct toch nog een keer gekeken naar de Z Height. Aan de hand van deze Reddit post heb ik een spacer van 0.4mm geprint en de gcode van de Bambu Lab wiki ingeladen om te controleren. Dus met een spacer in plaats van op zicht. En met de spacer erbij klopte er dus helemaal niets van. Vooral linksvoor was veel en veel te strak. Wellicht dat daarom ook de kalibratielijn regelmatig mee de print in werd getrokken. Daarna uiteraard een kalibratie gedaan.

Ook blijf ik toch het vermoeden houden dat de build plate niet zo warm wordt als ie zegt, zoals @mphilipp eerder suggereerde. Ik probeer nu daarom de build plate maar een graad of 3 - 5 hoger te zetten.

En na de kalibratie en met een paar graden hoger gaat het vooralsnog wel goed. Ook met de keycap. Wel heb ik de print op 50% gedaan voor wat meer zekerheid.

De Bambu Lab klantenservice heb ik overigens niets aan. Zij hadden een 3mf opgestuurd om te testen en die deed het ook gewoon. Inclusief aanhechting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
keycaps zijn meestal gewoon erg lastig omdat je maar een heel klein contact oppervlak hebt en daarop een hele structuur print, al dan niet met een infil die ook regelmatig een trap van je extruder krijgt. Ik heb er laatst ook een paar gemaakt en moest een brand, maar dan ook brandschone pei plate gebruiken met de (hele) prjnt op 50% van de normale speed. Had er meerdere die los lieten daarvoor, gewoon met PLA.

Terwijl ik nu ook al 3 weken bijna non-stop "normale" dingen print zonder ook maar 1 keer tussendoor schoon te maken :+

[ Voor 20% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-08-2025 14:29 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.