Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 13:25
Wat vinden de mensen hier eigenlijk van de AMS upgrade van Sunlu. Ik twijfel om het te pre orderen namelijk. Het drogen en printen tegelijkertijd spreekt mij wel aan, beter dan het alleen drogen of alleen printen van de ams 2 pro in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:35
Volgens mij heb ik mijn issues opgelost. Het viel mij op dat ook 't test-printje (autocalibratie) slechter werd, dus ik heb beide LIDAR'S en het calibratieplaatje rechts op de printplaat even gepoetst met een microvezel doek.
https://www.youtube.com/watch?v=gtLa2dNL03Q

Met zowel dezelfde als andere rol PETG lijkt de printkwaliteit terug naar waar hij vandaan kwam. Morgen zekerheid; maar als de printkwaliteit daalt dus LIDAR even schoonmaken!

Wat betreft die droger van Sunlu; wel overwogen, maar ik print zo snel dat ik zonder drogen legacy verpakkingen kan gebruiken en de kwaliteit daarvan prima is.

En ik denk dat een goede, grote afsluitbare box met een herbruikbare vrochtveter een prima oplossing is om je rollen te bewaren.

Dus usecase voor die sunlu droger is m.i. vooral als je met veel kleuren door elkaar print.

[ Voor 3% gewijzigd door Autoreply op 01-08-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
SyraW85 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:09:
Wat vinden de mensen hier eigenlijk van de AMS upgrade van Sunlu. Ik twijfel om het te pre orderen namelijk. Het drogen en printen tegelijkertijd spreekt mij wel aan, beter dan het alleen drogen of alleen printen van de ams 2 pro in iedergeval.
Ik moet eerlijk gezegd nog maar zien hoe die uit gaat pakken. Drogen vanaf de bovenkant voelt toch een beetje net-niet. Ik heb mede aan de hand Igor z'n test gekozen voor de Creality Space Pi Plus en daar ben ik enorm tevreden over. Dat werkt uiteraard niet met AMS. En toegegeven, de standaard ventilator maakt een pleurisgeluid, maar dat is eventueel op te lossen met een aftermarket Noctua mod.

We bewaren de rollen daarna in IKEA 365+ 10.6L voorraaddozen. Die zijn goed verkrijgbaar, redelijk goedkoop en daar passen met gemak 2 rollen in. Ik heb bij AliExpress een handvol digitale thermometer hygrometer gekocht. Die kwamen in maart inclusief batterij, maar zonder batterijlipje binnen :F. Maar tot mijn grote verbazing doen ze het nog steeds. Deze sensoren werken zijn als ik het goed in de gaten heb vergelijkbaar met bekendere DHT11 sensoren. Of zoals ze in Chernobyl zeiden: "Niet goed, niet slecht".

Vanuit de Space Pi is ook te printen. Met de A1 Mini werkte dat niet zo lekker vanwege de constant bewegende printkop. Daardoor verschoof de PTFE tube enorm makkelijk. Dan plakte ik deze altijd vast. Bij de P1S is dat duidelijk anders omdat de PTFE tube hier 'vast' vanuit de printer komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Isheara schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Ziet er goed en functioneel uit! Heb je een linkje?
Ja, eigenlijk niet, maar voor Tweakers wel :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je een dwarsverbinding met de dikte van de pin (5mm) maakt is de houder eigenlijk al rigide genoeg. Ik heb getest met een kracht van 30kg een maand of twee geleden.. en ik ben vergeten de drager eruit te halen :+. Ik kreeg dit ook niet afgebroken.

Ik kan eventueel later de SolidEdge par delen als daar behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Lekker bezig hier. De AMS 2 binnen, werd apart geleverd naast de printer. Alleen nu zie ik dat ik een hub erbij heb gekozen en niet de buffer. Weer 80 euro betaald en wachten… die hub kan ik mss wel verkopen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
carpebios schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:37:
Lekker bezig hier. De AMS 2 binnen, werd apart geleverd naast de printer. Alleen nu zie ik dat ik een hub erbij heb gekozen en niet de buffer. Weer 80 euro betaald en wachten… die hub kan ik mss wel verkopen.
Je weet dat een hub hetzelfde is als een buffer, maar dan met 4 inputs? Dat hij 4 gaten heeft betekend niet dat je ze ook alle 4 moet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:30
En een 4 in 1 adapter werkt ook prima voor een fractie van de prijs:
https://eu.store.bambulab...bambu-4-in-1-ptfe-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
CrashOverDrive schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Je weet dat een hub hetzelfde is als een buffer, maar dan met 4 inputs? Dat hij 4 gaten heeft betekend niet dat je ze ook alle 4 moet gebruiken.
Nee dat wist ik niet :+ 8)7. Dus ik kan hem dan gewoon in de bovenste doen en de rest negeren?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
carpebios schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:10:
[...]

Dus ik kan hem dan gewoon in de bovenste doen en de rest negeren?
:Y
De enigste reden om een losse buffer te verkiezen boven een hub (als je maar 1 input nodig hebt), is dat hij 2 tientjes goedkoper is dan een buffer. Maar als je hem al hebt... of in de toekomst misschien wilt upgraden naar een 2e ams of een HT. Dan is er geen enkele reden om geen hub te gebruiken ;)

[ Voor 43% gewijzigd door CrashOverDrive op 02-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Inmiddels bijna twee weken een BMCU 370C aan mijn Bambu Lab hangen, en tot nu toe bevalt hij echt ontzettend goed. Ik zie er hier verrassend weinig over, op één andere ervaring na, terwijl hij toch best populair begint te worden. Daarom ook vanuit mij even een berichtje en een foto om wat ervaring te delen en uit te wisselen. Wat mij betreft voor <€65 en een paar honderd gram filament echt een no-brainer als je niet al een AMS hebt.

Ik gebruik hem momenteel samen met een Creality Pi droger en een paar cereal boxen als externe spool holders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Um5pXrXGVvFbpMJVee8ShiuZgI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LfdRALhiE4gYKezQ4Lv2X98T.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
wouter.N schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:36:
Inmiddels bijna twee weken een BMCU 370C aan mijn Bambu Lab hangen, en tot nu toe bevalt hij echt ontzettend goed. Ik zie er hier verrassend weinig over, op één andere ervaring na, terwijl hij toch best populair begint te worden. Daarom ook vanuit mij even een berichtje en een foto om wat ervaring te delen en uit te wisselen. Wat mij betreft voor <€65 en een paar honderd gram filament echt een no-brainer als je niet al een AMS hebt.

Ik gebruik hem momenteel samen met een Creality Pi droger en een paar cereal boxen als externe spool holders.

[Afbeelding]
En wat doet die? Das gewoon ook een ams ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Ik wil een dezer eens een vogelhuisje met camera maken..
Heb al leuke dingen gezien
Nu qua camera ben ik er niet uit.
De wyze V3 die erg goed is, maar dan weer voeding nodig heeft
Of de amazon blink V4 die dan weer duurder maar batterij heeft die 2j meegaat , maar dan minder geschikt is in spotten...

Of iets doen met zonnepanelen ,maar dan loopt de prijs terug op...

Iemand ideetjes?
Ohja ik zou ook graag de koppeling leggen met HA voor notificaties, maar eigenlijk wil ik ook de recognition hebben, zou dat gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:42
wouter.N schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:36:

[Afbeelding]
Thnx voor het delen! Heb de BMCU370C al een tijdje in mijn mandje zitten, maar kijk nog een beetje op tegen het in elkaar zetten. Hoeveel werk was het om hem zelf in elkaar te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
Robino schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Thnx voor het delen! Heb de BMCU370C al een tijdje in mijn mandje zitten, maar kijk nog een beetje op tegen het in elkaar zetten. Hoeveel werk was het om hem zelf in elkaar te zetten?
Viel me alles mee, denk dat ik er een kleine twee uur mee bezig was. Al schok ik wel even van de hoeveelheid onderdelen.
Voordat ik alle onderdelen had ontvangen, had ik alles al geprint. Ik dacht het beste design gevonden te hebben, maar toen de onderdelen binnenkwamen, bleek de verkoper op AliExpress ook nog een flinke verbetering te hebben doorgevoerd (qua geleiding van de slider). Ik had geen zin om alles opnieuw te printen, dus ben gewoon voor mijn gekozen design gegaan. Mijn advies is daarom om pas te beginnen met printen als je alle onderdelen binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
skank schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:59:
Ik wil een dezer eens een vogelhuisje met camera maken..
Heb al leuke dingen gezien
Nu qua camera ben ik er niet uit.
De wyze V3 die erg goed is, maar dan weer voeding nodig heeft
Of de amazon blink V4 die dan weer duurder maar batterij heeft die 2j meegaat , maar dan minder geschikt is in spotten...

Of iets doen met zonnepanelen ,maar dan loopt de prijs terug op...

Iemand ideetjes?
Ohja ik zou ook graag de koppeling leggen met HA voor notificaties, maar eigenlijk wil ik ook de recognition hebben, zou dat gaan?
offtopic:
Reolink Lumus Pro, kan je via Frigate koppelen aan Home Assistant, Frigate doet de beeldverwerking (evt met een Google Coral voor HW acc). Die Reolink heeft gewoon een RTSP stream die je eruit kan trekken. Online zwerven ook voorbeelden voor het bouwen van een vogelhuisje met dat formaat camera (eventueel met zonnepaneel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSyFryI3wFJomhHZ7OMGRp13J_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlhYh5WTcLqCO6ZFUJYNloCT.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst de hot hex unclog methode moeten gebruiken, met een spijker en een gasbrander. Weet nog niet zo goed wat dit heeft veroorzaakt, ik was simpel mat PLA van Bambu aan het printen totdat hij opeens in het luchtledige aan het printen was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robino schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Staan er toch zag geassembleerd te koop?

Oa:
https://trianglelab.net/p...uffering?VariantsId=12244
Maar ook ali

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

wouter.N schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Viel me alles mee, denk dat ik er een kleine twee uur mee bezig was. Al schok ik wel even van de hoeveelheid onderdelen.
Voordat ik alle onderdelen had ontvangen, had ik alles al geprint. Ik dacht het beste design gevonden te hebben, maar toen de onderdelen binnenkwamen, bleek de verkoper op AliExpress ook nog een flinke verbetering te hebben doorgevoerd (qua geleiding van de slider). Ik had geen zin om alles opnieuw te printen, dus ben gewoon voor mijn gekozen design gegaan. Mijn advies is daarom om pas te beginnen met printen als je alle onderdelen binnen hebt.
Waar heb je de behuizing mee geprint? PETG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:42
Ja klopt, maar geassembleerd kom je qua prijs teveel in de buurt van de originele AMS :+ Dan is de lol er een beetje vanaf.

Eigenlijk zoek ik maar een halve BMCU: wel de voordelen van een extra kleur gebruiken of automatisch overgaan op een nieuwe rol, maar niet met het nadeel van de volle BMCU-prijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robino schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:17:
[...]

Ja klopt, maar geassembleerd kom je qua prijs teveel in de buurt van de originele AMS :+ Dan is de lol er een beetje vanaf.

Eigenlijk zoek ik maar een halve BMCU: wel de voordelen van een extra kleur gebruiken of automatisch overgaan op een nieuwe rol, maar niet met het nadeel van de volle BMCU-prijs :D
Prijsverschil tussen losse onderdelen en geassembleerd is daarentegen maar 25 euro.

Overigens wel benieuwd hoe @wouter.N de spoelen heeft geregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter.N
_Eend_ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:42:
[...]

Waar heb je de behuizing mee geprint? PETG?
Ja, klopt. Witte Esun PETG. PetG is ook het advies, denk ik, in verband met de warmte van de motor.
MikeyMan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Prijsverschil tussen losse onderdelen en geassembleerd is daarentegen maar 25 euro.

Overigens wel benieuwd hoe @wouter.N de spoelen heeft geregeld?
Eén spoel zit bij mij in mijn Creality Pi-droger. Daarnaast heb ik nog een paar cereal boxen (Kichly @ Amazon) met daarin een adapter voor de PTFE-tube, en daarnaast ik kan ook nog een rol aan de printer hangen als ik wil.
De cereal boxen en de heater heb ik netjes in een rijtje staan. Voor mij is dit een prima oplossing, vooral omdat ik mijn rollen graag heel droog houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Wildplasser
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-09 21:28
TheJVH schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]

Vandaag voor het eerst de hot hex unclog methode moeten gebruiken, met een spijker en een gasbrander. Weet nog niet zo goed wat dit heeft veroorzaakt, ik was simpel mat PLA van Bambu aan het printen totdat hij opeens in het luchtledige aan het printen was...
Dit weekend had ik precies hetzelfde, ook met de mat zwarte PLA van Bambu. Ik heb er nog geen verklaring voor kunnen vinden, De pla was gedroogd en de deur/deksel stonden open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Sinds vandaag iets geks, ik krijg in de Handy app de foutmelding: MQTT Command Verification Failed.
Via Reddit gevonden dat het met de nieuwe firmware te maken heeft (ik heb alleen de printer + AMS 2 pro) dus geen 3rd party dingen. Kan ook niet met studio verbinding maken met de printer omdat de server een fout zou geven, echt heel raar allemaal.

Gelukkig kunnen downgraden naar de vorige firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
skank schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Iemand ideetjes?
Ik heb een hele tijd geleden met een Action camera getest die voor rond de 40 euro verkrijgbaar is. Er zit een PIR sensor in die de camera activeert en het bijgeleverde zonnepaneel zorgt voor stroom. De kwaliteit was ok.

Helaas werkt het via Tuya en is dus de ondersteuning enorm beperkt. Dat was voor mij ook de reden om het apparaat terug te brengen. Ik kon ook nergens een jailbreak of hack vinden.

Voor o.a. mijn printer gebruik ik TP-Link Tapo camera's. Deze zijn closed-source, maar bieden nagenoeg allemaal een RTSP stream, zijn compatibel met Home Assistant en go2rtc (Frigate) en zijn erg goedkoop.

Ik wil voor de P1S eigenlijk ook nog gaan testen met een ESP32 Cam. Voornamelijk vanwege het formaat. Met een 3D Printer O-), deep sleep, ESPHome en weet ik wat kun je hiermee best leuke dingen doen. Eventueel met een knopje, PIR of load sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Na de problemen vorige week het hele weekend best aardig kunnen printen. Totdat we gisteren eSun PLA zwart probeerde. Wederom geen bed aanhechting |:(. eSun PLA Rood werkte echter prima. Grijs ook. En geel ook, mits de snelheid bij de eerste laag fors teruggeschroefd is.

Wat mij wel opviel was dat de extruder regelmatig voordat de print begint aan de kalibratielijn blijft hangen en deze meetrekt de print in. Bij het starten van de kalibratielijn is deze niet mooi vlak, maar zit er een bobbeltje op. Net of er nét te veel filament uitkomt. Ik zat al te kijken of ik de G-Code hiervan kon aanpassen zodat de printer niet helemaal terug naar het begin gaat. Of de lijn nét ietsjes verder naar boven zet.

Bambu filament werkt overigens prima. Desondanks is het behoorlijk frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
carpebios schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:54:
Sinds vandaag iets geks, ik krijg in de Handy app de foutmelding: MQTT Command Verification Failed.
Via Reddit gevonden dat het met de nieuwe firmware te maken heeft (ik heb alleen de printer + AMS 2 pro) dus geen 3rd party dingen. Kan ook niet met studio verbinding maken met de printer omdat de server een fout zou geven, echt heel raar allemaal.

Ook al paar keer gehad, maar verdwijnt bij mij automatisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19
carpebios schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:54:

Dit heb ik ook een paar gehad met mijn P1S. even uit, en dan weer aan, aka reboot, loste het bij mij op.

De A1's hebben dit nog niet gehad.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Renegade666 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Dit heb ik ook een paar gehad met mijn P1S. even uit, en dan weer aan, aka reboot, loste het bij mij op.

De A1's hebben dit nog niet gehad.
Ik heb het met A1 hoor, soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
skank schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Ik heb het met A1 hoor, soms
Ik nog niet, maar gebruik ze ook niet super veel. Al heb ik wel de laatste beta er op, misschien als dat verschil maakt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

wouter.N schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Ja, klopt. Witte Esun PETG. PetG is ook het advies, denk ik, in verband met de warmte van de motor.

[...]
Het enige wat me nog tegen houd om zo'n BMCU te kopen is het feit dat ik niet weet hoe Bambu er tegen aan kijkt. [speculatie]Het kan zo maar zijn dat ze op een moment de hele boel dicht gaan gooien waardoor de BMCU niet meer werkt[/speculatie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
_Eend_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Het enige wat me nog tegen houd om zo'n BMCU te kopen is het feit dat ik niet weet hoe Bambu er tegen aan kijkt. [speculatie]Het kan zo maar zijn dat ze op een moment de hele boel dicht gaan gooien waardoor de BMCU niet meer werkt[/speculatie]
Dat is precies de reden dat ik dus een P1S met AMS heb aangeschaft.

Ik vond 80 euro voor een DIY kit die misschien in de nabije toekomst niet meer werkt nogal een pittige investering. Ook als ik kijk naar de kwaliteit van de achterliggende code. Het verbaasd me dat het werkt :P. Ook heb ik na de initiële commit geen echte ontwikkelingen meer gezien in de source repo (Chinees) en dat baarde me wel wat zorgen.

Maar tegelijkertijd ben ik ook wel jaloers op de users met BMCU O-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
_Eend_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Met alle respect voor zij die wél lopen te knutselen; BL spul is daar gewoon domweg niet het ecosysteem voor. Ze zijn hier heel helder over, imo, en communiceren dat ook. Ik snap werkelijk niet dat mensen hier over vallen.

Ongeveer hetzelfde als een Mac kopen en dan gaan klagen dat je geen .exe bestanden uit kan voeren.

Wil je dat soort dingen doen, moet je óf accepteren dat BL op elk moment dit onmogelijk kan maken, óf dit op een ander platform doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:40

nielsvv

100% Afol

Ik overweeg om mijn x1c met nog geen 1000 uren op te verkopen om mij de h2d te kopen.
Ik print voornamelijk asa en heb toch regelmatig voor dat de print mislukt door oa. kromtrekken bij de hoeken.
Is de h2d door de heated chamber zo veel beter bij het printen van asa/abs?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nielsvv schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:15:
Ik overweeg om mijn x1c met nog geen 1000 uren op te verkopen om mij de h2d te kopen.
Ik print voornamelijk asa en heb toch regelmatig voor dat de print mislukt door oa. kromtrekken bij de hoeken.
Is de h2d door de heated chamber zo veel beter bij het printen van asa/abs?
Enorm veel beter. Als in; Druk knop, krijg ABS/ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ben met mijn A1 voor de eerste keer aan het printen in PETG
Namelijk dit model
https://makerworld.com/en...ion-box#profileId-1062150

Een junction box voor een reolink camera...

Nu Ik heb supportes enabled, en deze heeft trees geplaatst aan de 4 schroefgaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dsgPYPWN/box.jpg

Echter nu tijdens het printen (heb hem even op pauze gezet), gaan die supportes helemaal de mist in, met overal filament, en denk dat de echte schroefgaten zulllen mislukken

Wat doe ik verkeerd dan?

tijdens printen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/99vMVWbJ/1.jpg

FF op pauze, afval opruimten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SpwSfsp/2.jpg

Laatste foto is hoe hij nu is bij pauze, stop ik of laat ik hem verder doen? maar die schroefgaten gaan zweven en mislukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:25:
Namelijk dit model

Nu Ik heb supportes enabled, en deze heeft trees geplaatst aan de 4 schroefgaten.

[Afbeelding]

Echter nu tijdens het printen (heb hem even op pauze gezet), gaan die supportes helemaal de mist in, met overal filament, en denk dat de echte schroefgaten zulllen mislukken

Wat doe ik verkeerd dan?

tijdens printen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Laatste foto is hoe hij nu is bij pauze, stop ik of laat ik hem verder doen? maar die schroefgaten gaan zweven en mislukken?
Yea ik zou 'm cancellen nu. Die schroefgaten gaan 'm niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:25:
Namelijk dit model

[Afbeelding]

Wat doe ik verkeerd dan?

tijdens printen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de 1e afbeelding heb je ook PLA+ als filament staan en geen PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
_AcS_ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Op de 1e afbeelding heb je ook PLA+ als filament staan en geen PETG.
Dat klopt maar het is wel degelijk petg van esun
Bij het laden kon ik enkel pla+ zetten en geen petg
Maar is dat de reden want hij pakt gewoon de petg hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Zsub schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Yea ik zou 'm cancellen nu. Die schroefgaten gaan 'm niet worden.
Gecancelled, wat is nu de reden?
Zijn mn supports goed ingesteld? Ik moet die toch hebben he

Acties:
  • +4 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Dat klopt maar het is wel degelijk petg van esun
Bij het laden kon ik enkel pla+ zetten en geen petg
Maar is dat de reden want hij pakt gewoon de petg hoor
Ja, maar PETG print met totaal andere karakteristieken dan PLA. Je moet echt het juiste profiel kiezen, anders blijf je problemen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
MC Taz Man schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Ja, maar PETG print met totaal andere karakteristieken dan PLA. Je moet echt het juiste profiel kiezen, anders blijf je problemen houden.
Ok en hoe kies ik dan het juiste profiel want ik kan die niet kiezen.
esun PETG staat niet in de lijst

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/p68Kgrjg/fila.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]
Als je filters op alleen PETG ook niet? Er is onderaan een balkje welke je naar links kan schuiven nog, denk dat het daar te vinden is.

Maar klopt wel dat de karakteristieken heel verschillend zijn, hogere temperaturen etc. Geen tocht hebben is ook verstandig etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Suicyder schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:43:
[...]

Als je filters op alleen PETG ook niet? Er is onderaan een balkje welke je naar links kan schuiven nog, denk dat het daar te vinden is.

Maar klopt wel dat de karakteristieken heel verschillend zijn, hogere temperaturen etc. Geen tocht hebben is ook verstandig etc.
Nee esun PETG staat er niet in, zien jullie die?
Wat doe ik dan? Generic PETG nemen?

Wel vreemd dat hij er niet tussen staat toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
Ik heb zelf met mijn rol eSun de generic PETG gebruikt, werkte prima. Echter heb ik wel een P1S, geen idee of dat veel uit maakt dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:29
@skank ja je kunt Generic PETG pakken voor Esun Petg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Rammz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:46:
@skank ja je kunt Generic PETG pakken voor Esun Petg
Ok of moet ik zelf een filament maken, en deze onder petg steken? Hoewel komt waarschijnlijk opt zelfde neer.
Ok dan maar es opnieuw proberen in in PETG generic zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Is dat normaal dat toen ik deze in pla had staan er 4 uren over ging en nu in petg profiel plots naar 16 uren?

EDIT: opnieuwe gesliced, en opnieuw verstuurd nr de printer, ben benieuwd.

[ Voor 26% gewijzigd door skank op 07-08-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
Er moeten idd zeker wel supports tussen de schroefgaten en de rest, maar je ziet direct op de laag waar de supports op hadden zitten dat er geen goede hechting is tussen die laag en de supports.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Ik zou gewoon generic PETG gebruiken voor de settings. Ik ben daar ook niet zo picky mee. Als de matertiaal soort klopt gaat het so far hier goed. Als hier er dingen mis gaan dan ben ik eigenlijk altijd zelf de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 13:17
Ik heb een paar weken terug een Smooth PEI Plate van Bambulab besteld en in gebruik genomen. Eerste paar prints gingen goed, met de opmerking dat ze wel redelijk vast gehecht waren ondanks het laten afkoelen van de plaat.
Nu vond ik dit niet echt een probleem aangezien te weinig hechting ook weer niet goed is. Maar goed; hoe meer ik de plaat gebruikte, hoe meer er 'ghosting' optrad. Vorige prints komen terug als afdruk in de nieuwe print, ondanks het goed schoonmaken. Maar wat ik nu ook probeer ik blijf bij elk gebruik de afdrukken zien.

Ik printte alleen met PLA en daar stond op de Bambu website dat dit geen (vloeibare) lijm nodig heeft. Toch maar geprobeerd en nu zie ik ook lijm afdrukken terugkomen.

Heet/koud afgewassen met Dreft en gedroogd met micro vezel doek
IPA + afnemen
Heatbed temperatuur in acht genomen
Wel/geen lijmstick (Bambulab eigen) gebruikt

Uiteindelijk kwam ik ergens een post tegen dat heel lichtjes opschuren met een 800-1000 korrel dat dat zou werken, maar ondanks wat lichte krasjes en de afdrukken die weg zijn, blijft het ghosten optreden.

Herkent iemand dit en hoe ga jij er mee om?

Dit is de huidige staat van de build plate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjRQur6-QSOi8VBp2PmURpVJQdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0B0RygMpvkaeuiGPnE5Nf9uB.jpg?f=fotoalbum_large

Zo komen mijn prints van de plaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPvaFQB99IVzPZR47ngLdrX6e8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWn2SuzFEbrnN41ARva8S3yV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door CuBras op 07-08-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]
Als eerste, gewoon alle profielen aanvinken -> Bevestigen. Dan heb je keuzes.

Verder, in de slicer kan je het juiste profiel kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQKR_rRT_Iv70Y9FKyCVvnnzHyM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3dOm9qhrNeO6KaRI2c5Bv9LY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@skank Voor ontbrekende filamenten kun / zal je zelf een printprofiel moeten inrichten. Alhoewel dat in het begin misschien enorm lastig lijkt, valt dat in de praktijk enorm mee :). Het is dan nog steeds wat trial and error, maar het vereist ook wat ervaring. Wat je nu namelijk doet is metaal zagen met een houtzaag :9.

Als je hiermee begint is het handig om een bestaand profiel te kiezen als uitgangspunt. Generic PETG werd hierboven al genoemd en is inderdaad een goede keuze. Daarnaast is het handig als je ook de TDS (Technical Data Sheet) hebt van de fabrikant. De eSun PETG TDS is op hun website te vinden in pdf formaat. Let hierbij wel op dat je de juiste TDS pakt, want PETG en PETG Basic zijn bijvoorbeeld andere filamenten.

Een printprofiel invullen zie ik altijd net zoals een Sudoku. Sommige waardes zijn nou eenmaal gewoon over te nemen zoals de Density, Heat Distortion Index (ook bekend als Softening temperature of Glass temperature). en de Recommended Nozzle Temperature(s). Als je op Textured PEI print is de heatbed temperature vaak ook één op één over te nemen. Pak hiervoor de waardes die bij de Print Test Condition staan.

De enige waardes die je nu nog mist zijn de Flow Rate, Cooling en Setting Overrides, en bij die laatste met name Retraction Length. eSun publiceert die waardes niet of nauwelijks. Ik kan je wel vertellen dat de standaard retraction length van 0.8mm zeer waarschijnlijk te kort is. Een waarde van 2mm levert waarschijnlijk veel meer problemen op. Ook staat de Cooling Fan Speed op 100%, maar dat is echt aan de hoge kant voor PETG, die niet zo van temperatuurwisselingen houdt. Je zou dit dus iets terug kunnen schroeven.

De Volumetric Flow Rate kun je uitrekenen met de formule nozzle width * layer height * print speed in mm/s. Met het eSun PETG filament kom ik dan uit op een maximale Volumetric Flow Rate van 8mm³/s met 0.4 * 0.2 * 100.

Mijn instellingen bij nieuw filament test ik altijd met een Calibration Cube of iets anders kleins. Vaak zijn er nog kleine veranderingen nodig zoals de nozzle temperatuur. Dat is tijdens een test print eenvoudig aan te passen.

Recent valt mij op dat eSun en Overture print profielen op hun website hosten, bij eSun hier. Bij Overture was dit echter gewoon gelijk aan het Generic PETG profiel. Dat was echter totaal niet gelijk aan het TDS. Dus ik ben hier wat terughoudend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
alex3305 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
@skank Voor ontbrekende filamenten kun / zal je zelf een printprofiel moeten inrichten. Alhoewel dat in het begin misschien enorm lastig lijkt, valt dat in de praktijk enorm mee :). Het is dan nog steeds wat trial and error, maar het vereist ook wat ervaring. Wat je nu namelijk doet is metaal zagen met een houtzaag :9.

Als je hiermee begint is het handig om een bestaand profiel te kiezen als uitgangspunt. Generic PETG werd hierboven al genoemd en is inderdaad een goede keuze. Daarnaast is het handig als je ook de TDS (Technical Data Sheet) hebt van de fabrikant. De eSun PETG TDS is op hun website te vinden in pdf formaat. Let hierbij wel op dat je de juiste TDS pakt, want PETG en PETG Basic zijn bijvoorbeeld andere filamenten.

Een printprofiel invullen zie ik altijd net zoals een Sudoku. Sommige waardes zijn nou eenmaal gewoon over te nemen zoals de Density, Heat Distortion Index (ook bekend als Softening temperature of Glass temperature). en de Recommended Nozzle Temperature(s). Als je op Textured PEI print is de heatbed temperature vaak ook één op één over te nemen. Pak hiervoor de waardes die bij de Print Test Condition staan.

De enige waardes die je nu nog mist zijn de Flow Rate, Cooling en Setting Overrides, en bij die laatste met name Retraction Length. eSun publiceert die waardes niet of nauwelijks. Ik kan je wel vertellen dat de standaard retraction length van 0.8mm zeer waarschijnlijk te kort is. Een waarde van 2mm levert waarschijnlijk veel meer problemen op. Ook staat de Cooling Fan Speed op 100%, maar dat is echt aan de hoge kant voor PETG, die niet zo van temperatuurwisselingen houdt. Je zou dit dus iets terug kunnen schroeven.

De Volumetric Flow Rate kun je uitrekenen met de formule nozzle width * layer height * print speed in mm/s. Met het eSun PETG filament kom ik dan uit op een maximale Volumetric Flow Rate van 8mm³/s met 0.4 * 0.2 * 100.

Mijn instellingen bij nieuw filament test ik altijd met een Calibration Cube of iets anders kleins. Vaak zijn er nog kleine veranderingen nodig zoals de nozzle temperatuur. Dat is tijdens een test print eenvoudig aan te passen.

Recent valt mij op dat eSun en Overture print profielen op hun website hosten, bij eSun hier. Bij Overture was dit echter gewoon gelijk aan het Generic PETG profiel. Dat was echter totaal niet gelijk aan het TDS. Dus ik ben hier wat terughoudend mee.
Top thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
In aanvulling hierop is een goede tip: Google eens op eSun PETG print profiles bambu lab.
Je krijgt dan best wat info waar je wat aan hebt, inclusief een persoon die op Makerworld een eSun PETG profile heeft neergezet. Google weet meer dan je denkt :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54
esun parameters kun je hier downloaden in in bambustdio importeren.

https://makerworld.com/en...ambu-json#profileId-43491

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Nog een vraagje.
Ik heb nu al een paar dingen geprint, maar hoe weet je hoeveel filament er nog exact op de rol zit...
Of moet ik tellen... en telkens bijhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
exact weet je het nooit, maar als goede indicatie kan je een nieuw rol wegen natuurlijk, dan weet je ook wat de lege haspel weegt, en kan je het zo bijhouden. Maar ik heb niet het idee, dat velen hier er zich daarover bekommeren.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:17:
Nog een vraagje.
Ik heb nu al een paar dingen geprint, maar hoe weet je hoeveel filament er nog exact op de rol zit...
Ik heb daar gewoon een excel sheet voor. De AMS houdt het één en ander bij, maar ik hou het liever in eigen hand.

Gewoon uitgaan van 1kg/rol, optellen wat je gebruikt, a trek je van b af, zoveel heb je nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:17:
Nog een vraagje.
Eyeball it... :+
Er zijn ook apps voor, maar dan moet je steeds invullen, net als met een sheet. Dat vergeet ik geheid een keer. Of ik heb er na een tijdje geen zin meer in. Ik kijk gewoon naar de rol en dat komt doorgaans wel goed.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
Zorgen voor een reserve rol in de AMS and just 'full send it'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Voor de grove bepaling kan je in het begin zoiets als dit gebruiken. Maar na een paar rollen kan je dat ook prima eyeballen :P

Maar als je het om en nabij exact wilt weten, zou ik hem gewoon op de weegschaal gooien. Een standaard bambu spool is een gram of 210. En tel daar zo'n 35 gram bij op voor de kartonnen core in het midden. Dus trek voor het gemak 250 gram af van wat je rol weegt en je zit redelijk in de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:47

Ankh

|true

"Beginnersfout" gemaakt, dacht dat ik wel genoeg filament had. Had ik ook maar nu is de spool leeg en zit er nog alleen wat filament in het plastic buisje. Wat is handig om te wisselen/vrnieuwen? Gewoon nieuw filament doorheen "duwen" bij een (test)print?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Ankh schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:16:
"Beginnersfout" gemaakt, dacht dat ik wel genoeg filament had. Had ik ook maar nu is de spool leeg en zit er nog alleen wat filament in het plastic buisje. Wat is handig om te wisselen/vrnieuwen? Gewoon nieuw filament doorheen "duwen" bij een (test)print?
Als je een volgende print doet stopt hij als het filament op is, dan zou je een nieuwe rol kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:43
CuBras schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:56:
...
Ik herken dit helemaal. Ik gebruik één build plate exclusief voor PLA, en dan zonder glue stick, en neem deze af en toe af met IPA. De overige build plates reining ik na elke print met Vim schuurpoeder en kunststof schuursponsje.

Uitzondering hierop is wanneer ik meerdere keren achter elkaar hetzelfde ga printen, dus zonder aanpassingen of andere plaat indeling. Dan helpen de sporen van de vorige print juist bij de hechting van de komende.

Na een kopie of vier vijf word het wel weer tijd voor een poetsbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

CuBras schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:56:
Ik heb een paar weken terug een Smooth PEI Plate van Bambulab besteld en in gebruik genomen. Eerste paar prints gingen goed, met de opmerking dat ze wel redelijk vast gehecht waren ondanks het laten afkoelen van de plaat.
Nu vond ik dit niet echt een probleem aangezien te weinig hechting ook weer niet goed is. Maar goed; hoe meer ik de plaat gebruikte, hoe meer er 'ghosting' optrad. Vorige prints komen terug als afdruk in de nieuwe print, ondanks het goed schoonmaken. Maar wat ik nu ook probeer ik blijf bij elk gebruik de afdrukken zien.

Ik printte alleen met PLA en daar stond op de Bambu website dat dit geen (vloeibare) lijm nodig heeft. Toch maar geprobeerd en nu zie ik ook lijm afdrukken terugkomen.

Heet/koud afgewassen met Dreft en gedroogd met micro vezel doek
IPA + afnemen
Heatbed temperatuur in acht genomen
Wel/geen lijmstick (Bambulab eigen) gebruikt

Uiteindelijk kwam ik ergens een post tegen dat heel lichtjes opschuren met een 800-1000 korrel dat dat zou werken, maar ondanks wat lichte krasjes en de afdrukken die weg zijn, blijft het ghosten optreden.

Dit is de huidige staat van de build plate:
[Afbeelding]

Zo komen mijn prints van de plaat:
[Afbeelding]
Niet helemaal een oplossing, maar even de heteluchtfohn op hoge temperatuur langs het geprinte oppervlak, en dan verdwijnt de witte waas doorgaans als sneeuw voor de zon.

(Hier maak ik nooit wat schoon, alleen de smooth plate met lijmstift na langere tijd. Op de normale PEI plaat gebruik ik wat 3Dlac zo nu en dan, omdat PETG anders te vast kan gaan zitten, tenzij afgewisseld met PLA)

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 09-08-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 13:17
@JorneB & @_ferry_ , bedankt voor de tips! Hier kan ik wel wat mee.
Goed om te weten dat ik de plaat niet gelijk om zeep heb geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof dat het filament een beetje te vochtig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5-temx4-WFVb8IoIACQLB3ac08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IaG90ILyICfSSq0gj3Zes28.jpg?f=fotoalbum_large

Hij was er doorheen gaan bewegen, dus nozzle vol gelopen. Aardige bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:39
carpebios schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:47:
Ik heb hier een Creality 3D Ender 3 V2, maar ik was het gekloot wat zat en heb mijzelf nu een P1S combo besteld. De levertijd is tot 8 werkdagen zag, dat is voor een pakket uit Duitsland toch een behoorlijke tijd.
Ik ga dezelfde weg bewandelen, P1S is onderweg. Met de Ender al wekenlang geklooi, 1 degelijke print, daarna weer dagenlang rommel en tweaken.
Ik lees voornamelijk positieve ervaringen over de P1S, ik ben benieuwd!

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Dylanf97 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ik ga dezelfde weg bewandelen, P1S is onderweg. Met de Ender al wekenlang geklooi, 1 degelijke print, daarna weer dagenlang rommel en tweaken.
Tot nu toe geen spijt gehad! Alles komt er prima uit zonder gekke dingen.
Alleen mijn nieuwe nozzel duurt eeuwen om binnen te komen vanuit Duitsland met dpd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
carpebios schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:18:
[...]

Tot nu toe geen spijt gehad! Alles komt er prima uit zonder gekke dingen.
Alleen mijn nieuwe nozzel duurt eeuwen om binnen te komen vanuit Duitsland met dpd.
Daar worden we enthousiast van! Dan mag de P1S de komende weken meteen overuren draaien met alle prints die de Ender om zeep heeft geholpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Heeft er hier iemand een (stof)hoes voor over zijn printer? Ik heb een A1 hier thuis staan, maar die staat niet 24/7 te draaien. Ik merk dat er toch wel wat stof op verschillende plekken terecht komt waar het moeilijk te verwijderen is, zoals in de X en Y rails.

Dus ben ik op zoek naar een dust cover. Iemand een passend model gevonden op de interwebz?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 20:06
Dylanf97 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Mag ik vragen waar je deze besteld hebt? Ik sta ook op het punt om een P1S te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
migeye schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Mag ik vragen waar je deze besteld hebt? Ik sta ook op het punt om een P1S te bestellen.
Op de site van Bambu Lab zelf, ik heb de versie zonder AMS gekozen en die was bij Bambu Lab zelf 150e goedkoper dan bij 123-3d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migeye
Dylanf97 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

Op de site van Bambu Lab zelf, ik heb de versie zonder AMS gekozen en die was bij Bambu Lab zelf 150e goedkoper dan bij 123-3d.
Ok, dan ga ik daar ook bestellen, maar ga denk ik voor de Combo met de AMS pro.

Wat was de levertijd ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
migeye schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Tussen 3 en 8 werkdagen volgens de site, maar ik kreeg ongeveer 2 uur na de bestelling al een T&T nummer. Als 'ie binnen is meld ik me gelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ricknr9
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 10:53
ik heb die van mij vorige maand besteld en had hem met 5 dagen binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zie net op TwiX dat de H2D Pro is aangekondigd/gereleased... Ah well..

Geen BL, maar wel hele vette poep:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nog even een update mbt de door mij eerder gemelde printproblemen. Het is toch niet helemaal verholpen. Bedhechting is zo goed als niet aanwezig op de P1S Textured PEI plaat. Echt een compleet tegenovergestelde ervaring van mijn A1 Mini. Ook de kalibratielijn krijgen we er zelfs met een hete build plate mega eenvoudig vanaf. Ik hoef niet eens mijn nagel te gebruiken 8)7.

Gister tot drie keer toe een print geprobeerd met Bambu Lab PLA en daarna maar opgegeven. Zelfs met 50% snelheid op de eerste 3 lagen blijft de print niet plakken. Na het printen maken we de build plate altijd schoon met 50/50 mix van gedemineraliseerd water en alcohol. En ook voor het printen als het een tijdje geleden is. Precies hetzelfde als bij de A1 Mini waar onze ervaring echt precies omgekeerd is. Daar krijgen we de prints nauwelijks van een warme build plate af.

Gisteren ook nog geprobeerd met neutrale handzeep en warm water, dan lijkt het even goed te gaan, totdat het niet goed gaat. En eerder ook al met afwasmiddel en heet water, maar hetzelfde resultaat.

Ondertussen heb ik een OEM build plate erbij besteld en contact met de Bambu Lab klantenservice. Die reageren gelukkig wel snel :).

Ik had op het Bambu Lab forum gelezen dat mensen nog weleens 0000 staalwol gebruiken. Wellicht dat we dat ook nog maar gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Ik heb tijdje terug voor mijn p1s en a1 een supertack gekocht. deze werkt echt wel goed. alleen bij het er afhalen, moet je eigenlijk doen als ze net klaar zijn, als ze koud zijn, is het best lastig XD

Dus misschien dat een idee voor jou?
Voor PLA en PETG prima te doen.

Maar ook met de PEI en Engineering plate, heb ik weinig hechting issues. soms wel, maar dan is het even schoonmaken, en weer gaan. Ben er dan blijkbaar met iets te vette handen mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Renegade666 Thanks voor het meedenken. Bij de A1 Mini heb ik deze problemen ook niet. Sterker nog, daar heb ik 4 plates (3 OEM) en bij alle vier is de hechting meer dan in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:59:
@Renegade666 Thanks voor het meedenken. Bij de A1 Mini heb ik deze problemen ook niet. Sterker nog, daar heb ik 4 plates (3 OEM) en bij alle vier is de hechting meer dan in orde.
Kan het zo zijn dat je heated bed niet zo warm wordt als ie zegt. Dat is al vaker geconstateerd, en het kan misschien geen kwaad om eens te proberen de temp 10 graden hoger te zetten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
mphilipp schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Kan het zo zijn dat je heated bed niet zo warm wordt als ie zegt. Dat is al vaker geconstateerd, en het kan misschien geen kwaad om eens te proberen de temp 10 graden hoger te zetten en kijken wat er gebeurt.
Ik heb net even getest met wat thermometers, waaronder ook een instant-read. Met de instant-read op de plate kom ik nét aan de 47°C met het heatbed ingesteld op 55 graden na 30 minuten. De andere thermometers komen daarbij niet eens in de buurt. Een een PLA kabelclipje is nog zo hard als kamertemperatuur. Mooie follow-up voor naar de klantenservice :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgA5RQ2xSOwaXymYhCy02YYoICk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vuhxshNKzOrOkwCHK3OsdE8X.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I10uJuLI2TZdmVvyI2W57E4cdos=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0urerZ7KimEUJZMQ3vuqQiQZ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Ik 'dacht' dat die dingen de ruimte temperatuur zouden meten, en de voeler zit dan ws. halverwege de hoogte van het kastje, dus dat is niet de plaat temp.
Ik zou denken dat zo'n infra rood hand-held ding nog het meest accuraat zou moeten zijn, of is dat wat jij noemt de instant-read? Maar goed, die zit er ook nog 8°C naast... :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bambu heeft stilletjes een H2DPro gelanceerd. Niets spectaculairs, een opvolger van de X1E zo je wilt. Met Thungsten Carbine nozzles en de beveiligde netwerk opties. Zo te zien koop je meteen een heel pakket met AMS2 Pro, AMS HT, Vision Encoder. Tenminste...bij 'What's in the box' zie je al die spullen staan. Niet voor ons bedoeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Naalroc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:01:
Ik zou denken dat zo'n infra rood hand-held ding nog het meest accuraat zou moeten zijn, of is dat wat jij noemt de instant-read? Maar goed, die zit er ook nog 8°C naast... :?
Instant-read is zo'n vleesthermometer. Die heet een instant-read omdat die relatief snel de temperatuur aanpast. Mijn infrarood thermometer is helaas stuk :/.

Bambu Lab zegt inmiddels zelf in een reactie dat dit geen probleem zou moeten zijn omdat mijn thermometers hier niet voor bedoeld zijn. Ja 8)7..

Ik vermoed eerlijk gezegd dat er iets 'mis' is met de bijgeleverde PEI plaat. Zojuist eens gereinigd met Dasty ontvetter, heet water en een schuursponsje. Ik ben nu een Benchy aan het printen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:30:
Geloof dat het filament een beetje te vochtig is?

[Afbeelding]

Hij was er doorheen gaan bewegen, dus nozzle vol gelopen. Aardige bende.
Na drogen ging het wel goed. Blijkbaar is matte PLA een stuk gevoeliger dan normaal PLA. Filament uit dezelfde box deed het nog prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:37
alex3305 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Instant-read is zo'n vleesthermometer. Die heet een instant-read omdat die relatief snel de temperatuur aanpast. Mijn infrarood thermometer is helaas stuk :/.

Bambu Lab zegt inmiddels zelf in een reactie dat dit geen probleem zou moeten zijn omdat mijn thermometers hier niet voor bedoeld zijn. Ja 8)7..

Ik vermoed eerlijk gezegd dat er iets 'mis' is met de bijgeleverde PEI plaat. Zojuist eens gereinigd met Dasty ontvetter, heet water en een schuursponsje. Ik ben nu een Benchy aan het printen om te testen.
Ik heb ook afschuwelijk veel gedoe gehad met first layers ...
Schoonmaken, schrobben, nieuwe plates, ander filament, 10 graden meer.. Van alles geprobeerd.
Tot de geniale tip via Reddit kwam: zet je initial layer speed op 30/30 mm/s
Dat is nu de enige aanpassing die ik elke print doe, al lang geen schoonmaak acties meer nodig gehad. Alles print perfect.
Wellicht ook de gouden tip voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Zilverdael80 Geen 30/30 mm/s, maar wel aardig in de buurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iey_bx3VWz_AUfoYpRWy7MNLlnA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G3kl5fjzdnh0mfZTdamNWfbx.png?f=user_large

Heeft geen enkele zin |:(. En zou ook helemaal niet moeten.

De Benchy print vanaf de SD kaart is net klaar. De kalibratielijn zat echt een heel stuk beter vast, maar kwam linksvoor relatief makkelijk mee. Ook op een warme plate.

Maar het object zelf zit op de nu nog warme plate zo vast als een huis. Ik kan de printer zowat bewegen aan de Benchy :P. Dat geeft de burger moed.

Ik blijf het voornamelijk raar vinden dat mijn P1S ervaring echt compleet tegenovergesteld is van de A1 Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:29:
@Zilverdael80 Geen 30/30 mm/s, maar wel aardig in de buurt:

[Afbeelding]

Heeft geen enkele zin |:(. En zou ook helemaal niet moeten.

De Benchy print vanaf de SD kaart is net klaar. De kalibratielijn zat echt een heel stuk beter vast, maar kwam linksvoor relatief makkelijk mee. Ook op een warme plate.

Maar het object zelf zit op de nu nog warme plate zo vast als een huis. Ik kan de printer zowat bewegen aan de Benchy :P. Dat geeft de burger moed.

Ik blijf het voornamelijk raar vinden dat mijn P1S ervaring echt compleet tegenovergesteld is van de A1 Mini.
Lijkt er op dat je de dader hebt gevonden :D Als ik jou was, zou ik nog wel ff een 1st layer printen, over de hele plaat. Deels om de hechting te testen & ook om de Z-offset te testen. Iets als deze: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-491033

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:29:
Zeker raar dat jij dat allemaal moet doen, terwijl het bij anderen wel goed gaat. Dat duidt er toch op dat er iets afwijkends is met jouw P1S...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
MC Taz Man schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Lijkt er op dat je de dader hebt gevonden :D Als ik jou was, zou ik nog wel ff een 1st layer printen, over de hele plaat. Deels om de hechting te testen & ook om de Z-offset te testen. Iets als deze: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-491033
Tja. Zeg jij het maar, want volgens mij ziet er dit prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M43cxXuMRZfgwt2Fv7Dl5NClkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eb3hKJAwNosFRxqj8AR9cVpJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsBzlitEeUSijhAhw7X0AzuWNek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMoLMYA9mDzkAwYI8Gl1bJIG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BBPTjf0qUjDIPfT1Wxzsbj866Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5c9XmqXxIfxodWdIWg2H2Okf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA5h4zDPECKDPKokbgOYt0p6Pc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MKuotkHpOXO0LH0ceBcDlF6D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg8MlQ4jb9-tSuKfMOXOoLs1fS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTxLJK4cvCQctBw4jFps8jc9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:43
Als testje met een FLIR Lepton 3.5 zowel mijn A1 als X1C even nagemeten. Beiden machines voorzien van een Dual Smooth PEI plate. De dunste van de buildplates waar ik over beschik. Beide machines telkens 5 minuten de tijd gegeven om op temperatuur te komen en te normalizeren. De huidige omgevingstemperatuur is 32 graden. Warm appartement zonder airco.

De A1 (geen enclosure, vrijstaand) heb ik getest op 55 graden en 70 graden. In beide gevallen is de werkelijk gemeten temperatuur van de buildplate zo'n 5 graden hoger dan ingesteld. Iets om rekening mee te houden misschien, al ervaar ik tot op heden geen problemen.

De A1 ingesteld op 55 graden C bereikt 60. A1 ingesteld op 70 graden gaat naar 75.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04oCyE2fjMo2POiDO4JnE-3vWUE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpk9m22TqVj2BKzSJ9e5U9XR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyLkDHXVc9TyCeF0KS9km6e1TiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szxhgRk4IeBkXpVN1nPiYWPu.jpg?f=fotoalbum_tile

Als toegift ook nog even de X1C gemeten, nu we toch bezig zijn. Die test ik met glasdeur verwijderd en glazen top plaat in schuin openstaande positie in de riser. Krijgt ook 5 minuten om op temperatuur te komen. Zelfde omgeving, zelfde build plate.

Links het resultaat bij 70 graden Celsius. Rechts het resultaat van 100 graden Celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7NaZG3BekSevb1_hqzMEatCYUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNSgPhiPlkTLfnMHbhLy48H7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqWHFPQjZkS4hRB3gVUQoZMM3bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sj87Jd9SPNjbiRBTgvCMqRve.jpg?f=fotoalbum_tile

Die printers staan nu ruim een jaar in huis, A1 heeft zo'n 1180 uren gedraaid, de X1C 2570+ uren.
Misschien heb ik gewoon geluk? Geen klachten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Tja. Zeg jij het maar, want volgens mij ziet er dit prima uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schijn kan bedriegen,... als je het eraf trekt, is het helemaal solid? Of zit er strepen/openingen tussen? Als ik de onderste foto bekijk, lijkt het alsof er links boven ruimte is tussen de lijnen, wat of under extrusion is, of te hoge z offset (of een combinatie ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
iMars schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:28:
Schijn kan bedriegen,... als je het eraf trekt, is het helemaal solid? Of zit er strepen/openingen tussen? Als ik de onderste foto bekijk, lijkt het alsof er links boven ruimte is tussen de lijnen, wat of under extrusion is, of te hoge z offset (of een combinatie ;) )
Dat heb jij goed gezien ;). Helaas is de laatste foto gedraaid, maar dat is precies waar de afzuiging zit. Op de eerste en tweede foto is dat dus rechtsachter.

De rest is één geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Aan de hand hiervan heb ik de achterste stelschroef ook bekeken en daarvan zag ik dat die ook 'too loose' zou zitten. Toegegeven, lang niet zo erg als die rechtsvoor, maar niet flush zoals Bambu Lab zelf aangeeft.

Daarna heb ik niet de gcode gebruikt, maar wel de nozzle helemaal schoongemaakt en een calibration gedraaid. Die kon succesvol worden afgerond.

Hierna heb ik nog een Benchy geprint in een kleur die ik nog niet had :9. Die heb ik er pas na een uurtje afgehaald omdat ik met iets anders bezig was. Het resultaat is top en de Benchy zat (op een afgekoelde plaat) zo vast dat het bijna onredelijk voelde hoeveel kracht ik moest gebruiken om deze los te trekken 8)7.

Op een later moment zal ik nog eens zo'n 1 laag kalibratie doen. Maar weer een paar stapjes vooruit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ondertussen heb ik wat tijd gehad om (eindelijk) mijn AMS en P1S op elkaar te plaatsen in Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zeo3kWE-5hjQB3OVP36oG_Ssh84=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sfMSqDMncTVO918zNbdlbGbB.png?f=user_large

Het stoorde mij namelijk dat hier ruimte tussenzat :+. Voor de geïnteresseerden

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
type: custom:mod-card
card_mod:
  style:
    .: |
      :host {
        --card-background-color: transparent;
        --ha-card-border-width: 0px;
        --ha-card-background: none;
        --ha-card-box-shadow: none;
        --vertical-stack-card-gap: 0;
        transition: none!important;
      }
    hui-vertical-stack-card$ha-bambulab-ams-card$graphic-ams-card$: |
      :root, * {
      }
      ha-card { 
        align-items: end!important;
        padding-bottom: 0!important;
        margin-bottom: -6px;
      }
    hui-vertical-stack-card$ha-bambulab-print_status-card$: |
      :root, * {
      }
      ha-card {
        align-items: start!important;
        padding-top: 0!important; 
        margin-top: -6px;
      }
card:
  type: vertical-stack
  cards:
    - type: custom:ha-bambulab-ams-card
      entity: ""
      header: ""
      subtitle: ""
      style: graphic
      ams: 00000000000000000000000000000
      show_type: false
      show_info_bar: false
      spool_anim_reflection: true
      spool_anim_wiggle: true
    - type: custom:ha-bambulab-print_status-card
      printer: 00000000000000000000000000000
      style: graphic

Natuurlijk wel even de nulletjes vervangen met jouw ams en printer id ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Nieuwe Bambu Studio is ook uit. Zie dat ze nu een mooie indicator bij ed progress bar hoe laat de print ongeveer klaar is :) is wel handig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylanf97
migeye schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Printer is binnen! 3 werkdagen uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migeye
Dylanf97 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Printer is binnen! 3 werkdagen uiteindelijk.
NIce, ik heb gisteren een p1s icm met een AMS 2 pro besteld. Ben benieuwd :)
Pagina: 1 ... 110 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.