Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:43
mphilipp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Kan het niet zijn dat Windows 'in de war' is?
Wij weten allemaal dat dat heeel goed mogelijk is :)
En zeer waarschijnlijk ook wel wat hier gaande is, ik verplicht mijzelf alleen om ff iets dieper te graven en te proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn, het laag hangende fruit in ieder geval. Heb Wireshark gebruikt en die toont geen vreemd of overvloedig verkeer vanaf de printer zijn IP, en ook op 255.255.255.255 is alles lekker rustig, Het zal dus aan Windows kant ergens niet lekker gaan.
Maak ik mij echt zorgen? Nope.
Ga ik nu met een SD kaartje rondlopen? Nope.
En nu staat er plots Orca Slicer met Bambu Connect geinstalleerd, eerste indruk is helemaal prima. Tijd zal leren of het een verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 13:25
Pff soms heb je van die dagen dat printen je tegen zit..

Zo vandaag ook. Gisteren hydrotower prijt gestart. 9 gele petg plant bakjes voor in de hydro tower. De prijter.. Een p1s. 5 uur lang ging het goed vannacht, nog 11 te gaan maar bij het wakker worden.. Task paused with error. Ams overloaded.

Okey prima, de esun cardboard spools zijn de laatste tijd slecht van kwaliteit en verbogen etc. Beetje recht gebogen, getest en print hervat. Zelfde error 5 minuten later..

Okay.. Nouja evve eruit en er weer in, error.. Okay andere spool dan maar. No issues. Print prima voor een uurtje.. Tot.. Error.. Extruder isn't extruding filament.. Ik checken.. Yup.. Print nozzle verstopt. 45 minuten bezig geweest om te ontstoppen.. Niet gelukt.. Prima.. Vervang ik em. Dus zo gezegd zo gedaan. Yay!

Nee.. Bij hervatten print ie verkeerd dus print. Mislukt.. Zuch.. Okay.. 5/6 uur aan print weggooid..

Boel gefixed en dan eerst maar es esun spool spul adapters printen... Ja... Ja.. Nee. Ams error, kan geen filament laden..

Pfffff.. Vanvond na het werk dst probleem maar eens oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

SyraW85 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:49:

..heel verhaal..

Dat print and forget valt me ook wel een beetje tegen inderdaad. Je moet er eigenlijk bijna altijd toch wel bij zijn. Het is al een heel stuk verbetered t.o.v een aantal jaren geleden maar echt makkelijk is het niet zoals normale printers. Je blijft toch altijd een beetje pielen. Ik zou niet durven om iets onbeheerd te laten printen. Mijn succespercentage ligt zo ongeveer op 80% voor kleine prints en 50% op grotere prints. Onbeheerd doe ik niet meer. Dus thuiswerkdagen zijn dan ideaal om iets groots te printen en een oogje in het zeil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
FlyEragon schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Dat print and forget valt me ook wel een beetje tegen inderdaad. Je moet er eigenlijk bijna altijd toch wel bij zijn. Het is al een heel stuk verbetered t.o.v een aantal jaren geleden maar echt makkelijk is het niet zoals normale printers. Je blijft toch altijd een beetje pielen. Ik zou niet durven om iets onbeheerd te laten printen. Mijn succespercentage ligt zo ongeveer op 80% voor kleine prints en 50% op grotere prints. Onbeheerd doe ik niet meer. Dus thuiswerkdagen zijn dan ideaal om iets groots te printen en een oogje in het zeil te houden.
Helaas is thuis werken met mijn werk wat lastig, dus tja ik print grotendeels onbeheerd en eigenlijk gaat dat prima. Helaas heb je van dit soort dagen af en toe. ach, dit lossen we wel weer op maar frustrerend kan het wel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SyraW85 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:49:

Zo vandaag ook. Gisteren hydrotower prijt gestart. 9 gele petg plant bakjes voor in de hydro tower. De prijter.. Een p1s. 5 uur lang ging het goed vannacht, nog 11 te gaan maar bij het wakker worden.. Task paused with error. Ams overloaded.

Okey prima, de esun cardboard spools zijn de laatste tijd slecht van kwaliteit en verbogen etc. Beetje recht gebogen, getest en print hervat. Zelfde error 5 minuten later..

Okay.. Nouja evve eruit en er weer in, error.. Okay andere spool dan maar. No issues. Print prima voor een uurtje.. Tot.. Error.. Extruder isn't extruding filament.. Ik checken.. Yup.. Print nozzle verstopt. 45 minuten bezig geweest om te ontstoppen.. Niet gelukt.. Prima.. Vervang ik em. Dus zo gezegd zo gedaan. Yay!

Nee.. Bij hervatten print ie verkeerd dus print. Mislukt.. Zuch.. Okay.. 5/6 uur aan print weggooid..

Boel gefixed en dan eerst maar es esun spool spul adapters printen... Ja... Ja.. Nee. Ams error, kan geen filament laden..

Ams overloaded had ik vaak en dan was het meestal dat de roller vast zit aan de voorkant. Als je dan paar keer met je vingers heen en weer probeert te rollen, zie je in de een geel plaatje met tandwieletjes weg schieten en werkt het weer. Alsof er in het mechanisme iets te vaak heen en weer gaat en dan vast komt te zitten.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Tja, bij mij gaat het 9 van de 10 keer gewoon goed. Meestal is het "druk knop, krijg plastic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 16:12

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Ik heb hier eigenlijk ook geen last van.

Wat gaat er zoal fout dan?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19
hier in het algemeen ook prima, maar hou het wel via de cameras in beeld. echter de P1S camera is wel eens niet mee werkend helaas.

Maar sommige hou ik wel extra in de gaten, want gaat ook wel halverwege stuk, voornamelijk tree support die falen :(

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
iMars schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Ams overloaded had ik vaak en dan was het meestal dat de roller vast zit aan de voorkant. Als je dan paar keer met je vingers heen en weer probeert te rollen, zie je in de een geel plaatje met tandwieletjes weg schieten en werkt het weer. Alsof er in het mechanisme iets te vaak heen en weer gaat en dan vast komt te zitten.
ik zal der eens op letten, bij mij is het vaak gewoon de kartonnen spool van esun. Die zijn de laatste tijd vaak verbogen of gerafeld. Zie na het "vast lopen" oook vaak karton schaafsel. Vandaar maar eens proberen met een spool adapter voor esun spools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 16:54
SyraW85 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:58:
[...]

ik zal der eens op letten, bij mij is het vaak gewoon de kartonnen spool van esun. Die zijn de laatste tijd vaak verbogen of gerafeld. Zie na het "vast lopen" oook vaak karton schaafsel. Vandaar maar eens proberen met een spool adapter voor esun spools.
Doe er standaard elektriciteit tape om, geen last van wat dan ook.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:58
SyraW85 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:58:
Ik doe tegenwoordig de spools van eSUN op een bambu lab spool. als je een beetje voorzichtig doet past het precies, zelfs het hapje uit de binnenkant past precies. als je de bambu spool in elkaar hebt gezet moet je hem nog wel even schudden, de eSUN spool is namelijk net iets smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Mimiix schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb hier eigenlijk ook geen last van.

Wat gaat er zoal fout dan?
Kan ook aan mij liggen, maar op de A1 mini soms raakt filament verstrikt aan de y as houder. Filament wat breekt, print settings niet goed of verticale dingen die opeens losrakenen spaghetti veroorzaken.

Met een betere/duurder model zal het ongetwijfeld beter gaan. Het lijkt nu alweer een tijdje een stuk beter te gaan, ook mogelijk door meer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:55
Iemand een aanrader voor een file/make voor de dry pods voor de ams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:59
gebruikernaam__ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:36:
Ik heb onderstaande 3d print gemaakt met een nieuwe rol bambu PLA (dus uit een plasticje met zo'n zakje zout) en de standaard PLA instellingen van bambu lab.
Kan iemand mij vertellen wat er hier mis is gegaan en wat ik kan googlen zodat ik het probleem kan oplossen bij de volgende print? Het lijkt alsof de feed die er uit komt niet genoeg was voor het patroon maar dit kwam alleen voor op enkele plekken.

[Afbeelding]
Nou het duurde even maar dan heb je ook wat. Na zo ongeveer elke tutorial/schoon maak operatie meerdere keren uit te voeren en drie spoelen filament te gebruiken heb ik het probleem een soort van gevonden. Uiteindelijk heeft het volledig uit elkaar halen van de extruder het probleem volledig verholpen. Ik zag nergens vuil of vastzittend plastic in de tandwielen maar op een of andere manier zat er dan toch iets fout?

Dus als je tijdens het printen geknetter hoort en het filament er variërend te dun en te dik uitkomt kan het ook aan de extruder unit liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:10
joosie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Ik doe tegenwoordig de spools van eSUN op een bambu lab spool. als je een beetje voorzichtig doet past het precies, zelfs het hapje uit de binnenkant past precies. als je de bambu spool in elkaar hebt gezet moet je hem nog wel even schudden, de eSUN spool is namelijk net iets smaller.
Ipv schudden kun je ook een adapter printen, ff zoeken op esun spool spacer; dan krijg je verschillende opties. Verkleint de kans dat je filament een warboel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

FlyEragon schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:03:
[...]

Kan ook aan mij liggen, maar op de A1 mini soms raakt filament verstrikt aan de y as houder. Filament wat breekt, print settings niet goed of verticale dingen die opeens losrakenen spaghetti veroorzaken.

Met een betere/duurder model zal het ongetwijfeld beter gaan. Het lijkt nu alweer een tijdje een stuk beter te gaan, ook mogelijk door meer ervaring.
Wat voor filament gebruik je?

Ik gebruik alleen bambu filament en ik droog het ook voor gebruik. Vooral het breken kan daar aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Mimiix schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Wat voor filament gebruik je?

Ik gebruik alleen bambu filament en ik droog het ook voor gebruik. Vooral het breken kan daar aan liggen.
Jayo, vrij nieuw. Maar heb ook nog oude rollen van DaVinci gebruikt. Had gisteren blauw petg gebruikt en dat ging verrassend goed met een 4.5 uur durend printje. Retestrak kwam het eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

FlyEragon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Jayo, vrij nieuw. Maar heb ook nog oude rollen van DaVinci gebruikt. Had gisteren blauw petg gebruikt en dat ging verrassend goed met een 4.5 uur durend printje. Retestrak kwam het eruit.
Wat mij opvalt is dat niet bambu-filament strakker opgerold lijkt te zijn. Vooral aan de randen schuift het nog wel eens over elkaar heen met als gevolg dat het vast zit en te strak zit. Dan loopt ie bij mij vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Wat mij opvalt is dat niet bambu-filament strakker opgerold lijkt te zijn. Vooral aan de randen schuift het nog wel eens over elkaar heen met als gevolg dat het vast zit en te strak zit. Dan loopt ie bij mij vast.
Heb ik ook af en toe. De truc die ik daarvoor gehoord op via het één of andere YT filmpje was; Gewoon normaal het filament op de spoel doen (bij refill dus) en daarna de spoel helemaal rondom ff aankijpen. Daarmee maak je de boel losser.

Sinds ik dat doe, geen vastlopers meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

De enige reden dat ik naar m'n printers kijk is omdat ik het zelfs na 12 jaar in de hobby feitelijk gewoon nog steeds enorm fascinerend vind om naar 'printer goes zooom' te kijken. :+ (vooral Honeycomb of gyroid infill :9~ )

Vaak zijn een hoop dingen ook niet direct problemen heb ik ondervonden. Vorige week wat test printjes met ABS+TPU op de H2D gedaan, en de wipe tower leek meer op een plaats delict dan een torentje, maar de print zelf was feilloos. En met de echte print die nu staat te stampen (36 uur tegaan) zag ik net dat hij precies een blobje TPU tussen de ooze-shield en de ABS nozzle wist te slingeren tijden het wisselen. Even in de gaten gehouden, maar met de volgende wissel was hij er al weer af gevallen.

Supports idem, halverwege sneuvelt er wel eens een Tree, en dan een paar mm hoger knutselt hij zichzelf 9/10x wel weer bij elkaar boven op de spaghetti.

Al met al ben ik nog steeds enorm onder de indruk van de H2D. O+ De combinatie TPU+ABS raad BambuLab af, maar tegelijkertijd geven ze je óók 3 wikipedia pagina's vol met info, advies, en tips als je 'ik aanvaard de risico's' aanvinkt. Dat is toch wel pettje af. Heb alles netjes doorgenomen, stappen gevolgd, en hij staat ondertussen al 2.5 uur lekker te slingeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:05

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

gebruikernaam__ schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:35:
[...]
Dus als je tijdens het printen geknetter hoort en het filament er variërend te dun en te dik uitkomt kan het ook aan de extruder unit liggen.
Komt dat geknetter niet door opgesloten vocht dat plots door de enorme hitte van de hot end uit het plastic verdampt?

Beetje zoals dit zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:59
Oemfoefoe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:34:
[...]

Komt dat geknetter niet door opgesloten vocht dat plots door de enorme hitte van de hot end uit het plastic verdampt?

Beetje zoals dit zeg maar....
[YouTube: Wet Filament has a Sound? #3dprinting #fixdry #filament #anycubic #sunlu #creality #bambu #elegoo]
Ja dit zou je denken inderdaad maar ik heb drie verschillende rollen vers uit de verpakkingen geprobeerd en bij alle drie hetzelfde. Ik heb ook nergens gelezen dat er een link kan liggen tussen geknetter en de tandwielen maar toch na het in elkaar zetten was het geknetter weg en deden alle drie de filamenten het weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
Heb mijn dry pods geprint en nu ff wachten op de silica korrels die ik besteld heb.

Ondertussen een kilo zwart pla al bijna op en groen en oranje wat bij ams zat al bijna op 😝

Morgen komt nieuwe voorraad binnen.

Nu bezig met een plantenbakje

Ik ga voor zwart en onderzetter wit.
Eens kieken wat het word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phO9S5F2_qpnECGm_VteDqymkY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WerjWXUJ8lbZxDHyYaSDOYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
nafofella schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:36:
Heb mijn dry pods geprint en nu ff wachten op de silica korrels die ik besteld heb.

Ondertussen een kilo zwart pla al bijna op en groen en oranje wat bij ams zat al bijna op 😝

[Afbeelding]
Ik probeer iets soortgelijks te printen (bijna hetzelfde) maar dan met wood filament van eryone. Maar of ik heb enorm veel stringing en krijg het niet strak... of zet de temp lager (195) en hij loopt continu vast.

Zal aan het filament liggen want heb het nog nooit zo gehad. Maar wel een uitdaging :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRw1qRD-8ma4eqo2sGjv6enxuYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5b2NqgDnd9bmfc3gGCW1HWR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Weet iemand waar dit door kan gebeuren? Na een rommeltje ergens in de linkerhoek is de print eraf geduwd. Hetzelfde profiel was een dag eerder een perfecte print, weliswaar het achterste deel van de auto maar heel vergelijkbaar kwa vorm.

A1 mini trouwens met Jayo PETG. 245 graden nozzle temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhMBromnlQ5QiYr09LjTWcUbZqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PkqZwuGaFUWH3gcToGUVGt9.jpg?f=fotoalbum_large

Print en profiel: https://makerworld.com/en...=search#profileId-1479443

[ Voor 13% gewijzigd door FlyEragon op 26-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 11:59
FlyEragon schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:27:
Weet iemand waar dit door kan gebeuren? Na een rommeltje ergens in de linkerhoek is de print eraf geduwd. Hetzelfde profiel was een dag eerder een perfecte print, weliswaar het achterste deel van de auto maar heel vergelijkbaar kwa vorm.

A1 mini trouwens met Jayo PETG. 245 graden nozzle temp

[Afbeelding]

Print en profiel: https://makerworld.com/en...=search#profileId-1479443
Ik ben nog geen expert, dus hoor ook graag wat anderen er van denken...

Het lijkt er op dat dit de achterkant van de auto is? Het contactoppervalk met het printbed is daarbij een stuk kleiner dan bij de voorkant. Dus meer kans op loslaten.
Daarnaast gebruik je de standaard grid-infill, waarbij de nozzle bij het kruisen steeds even de print raakt. Dit verhoogt ook de kans op loslaten.
Kan ook nog dat tijdens het printen de eerdere layers afkoelen en daarbij ietsje krimpen en dan de layers eronder omhoog trekken. Maar dat zie je wel aan de onderkant van je print want die is dan wat rond/omhoog getrokken.

Ik zou de volgende dingen proberen:
- lijm op de buildplate
- outer brim toevoegen
- gyroid infill (bij een lichte kleur en dunne walls ziet dat er ook nog eens mooier uit)
- eventueel temp buildplate ietsje verhogen, maar denk dat dat niet nodig is. Kans dat je print dan weer te vast komt te zitten.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

musicpixel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Ik ben nog geen expert, dus hoor ook graag wat anderen er van denken...

Het lijkt er op dat dit de achterkant van de auto is? Het contactoppervalk met het printbed is daarbij een stuk kleiner dan bij de voorkant. Dus meer kans op loslaten.
Daarnaast gebruik je de standaard grid-infill, waarbij de nozzle bij het kruisen steeds even de print raakt. Dit verhoogt ook de kans op loslaten.
Kan ook nog dat tijdens het printen de eerdere layers afkoelen en daarbij ietsje krimpen en dan de layers eronder omhoog trekken. Maar dat zie je wel aan de onderkant van je print want die is dan wat rond/omhoog getrokken.

Ik zou de volgende dingen proberen:
- lijm op de buildplate
- outer brim toevoegen
- gyroid infill (bij een lichte kleur en dunne walls ziet dat er ook nog eens mooier uit)
- eventueel temp buildplate ietsje verhogen, maar denk dat dat niet nodig is. Kans dat je print dan weer te vast komt te zitten.
Het is de voorkant van de auto. Heb hem nu opnieuw geprint maar dan met 235 graden nozzle temp. Dit ging beter. Het viel me namelijk al op dat ook de kleur anders was toen ik per ongeluk een generic petg had gekozen tijdens de 2e poging.
Daarna temperatuur iets verlaagd en lijkt dus beter te gaan.

Bij de 2e poging heb ik inderdaad ook een outer brim toegevoegd voor de zekerheid.

Gyroid infill zal ik onthouden, ook een goede inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJw7EQaqHar60g2dcFp_Qsn5dVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KImCcANZ67HZfZFA5LcwqmXI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door FlyEragon op 26-07-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
Waah schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Ik probeer iets soortgelijks te printen (bijna hetzelfde) maar dan met wood filament van eryone. Maar of ik heb enorm veel stringing en krijg het niet strak... of zet de temp lager (195) en hij loopt continu vast.

Zal aan het filament liggen want heb het nog nooit zo gehad. Maar wel een uitdaging :+
[Afbeelding]
Heb deze twee geprint. Wit was nog niet binnen dus groen.
Wel beetje “spinnenrag” maar dat kun je volgensmij zo wegborstel met een afwasborstel. Een UniFi wallmant zo geprint. Dat ging niet goed. Nu plat met supports. Ik weet straks meer of het goed gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZKHjr5N743QDAVbIc-P7zz5m0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUG9IqNcHhdXxPeMyELqjlyw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgKishawWB9RIFzXZSXmcnhLP3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKiOIDhrKm9A1uf2pGy9BSdk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Even vraagje tussen door.

Ik heb 2x a1+ ams te koop. Werken prima en hebben 2500 en 1500 uren er op.

Nu wil iemand het voor 650 ophalen, heb ze 750 tr koop. Is dat wat een redelijke prijs?

Staan niet veel op marktplaats met een ams.

Hij komt met argumenten als is afgeschreven (bij 3000 uur) dat aantal uren etc... 1.5 en 1 jaar oud, dus in mijn ogen is dat niet afgeschreven😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:00
Lijkt mij meer dan redelijk, voor 950 euro heb je 2 nieuwe thuis staan met garantie. Ik zou nooit meer dan de helft geven. Risico is voor de koper.

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
Renegade666 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:29:
Even vraagje tussen door.

Ik heb 2x a1+ ams te koop. Werken prima en hebben 2500 en 1500 uren er op.

Nu wil iemand het voor 650 ophalen, heb ze 750 tr koop. Is dat wat een redelijke prijs?

Staan niet veel op marktplaats met een ams.

Hij komt met argumenten als is afgeschreven (bij 3000 uur) dat aantal uren etc... 1.5 en 1 jaar oud, dus in mijn ogen is dat niet afgeschreven😅
Hoeveel mensen zoeken zo’n combinatie. Ik denk weinig. Het is niet een recente iPhone of Samsung waar je honderden belangstellenden op zal krijgen.

Als deze nu 100 minder bied maar het wel meteen koopt…. Of nog dagen/weken leuren ermee met de kans dat je moet dalen.

Ik zou het wel weten ;)

Edit. 938 euro splinternieuw.
Ik zou zelf max 500 a 600 dan bieden op je setje gezien je uren. En dan eerder 500.

Lijkt mij een goede deal die je hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfIcYfCulGS1ZBFeQVR4uIK1mQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N7XrckazTfg2Zjr0ca8xFSP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door nafofella op 27-07-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@nafofella

Zitten ook nog wat acc etc die geprint zijn (ams op de top etc), marja, hij is ondertussen afgehaakt, want hij had alleen vanmiddag tijd, en daarna niet meer.. dusja, dan niet.

Ze staan mij niet in de weg, en wacht het wel af, zoveel staan er niet te koop, en zeker niet met AMS, en bieden staat aan XD

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:15:
@nafofella
Zitten ook nog wat acc etc die geprint zijn (ams op de top etc)
Geprinte accessoires kun je geen geld voor vragen; die kan iedereen zelf printen als eerste 'project'.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Geprinte accessoires kun je geen geld voor vragen; die kan iedereen zelf printen als eerste 'project'.
Het zal je verbazen hoeveel mensen er bestaan die betalen voor de meest simpele prints :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:35:
[...]
Het zal je verbazen hoeveel mensen er bestaan die betalen voor de meest simpele prints :')
I know, maar om het als een argument te gebruiken voor een hogere verkoopprijs van een 2de hands apparaat.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:21:
[...]

I know, maar om het als een argument te gebruiken voor een hogere verkoopprijs van een 2de hands apparaat.
Welkom op de site van Marktplaats... Ik merk dat het je eerste keer is...

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:24:
[...]
Welkom op de site van Marktplaats... Ik merk dat het je eerste keer is...
Vragen en krijgen zijn 2 verschillende dingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
Waah schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:50:
[...]

[Afbeelding]
ook wood filament moet gedroogd worden als het nat is. Misschien dat dat is wat het stringing veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:36
SyraW85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:28:
[...]

ook wood filament moet gedroogd worden als het nat is. Misschien dat dat is wat het stringing veroorzaakt?
Kan een poging wagen. Kwam vers uit de verpakking maar das geen garantie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Ik loop te klooien he, het lukt niet met de eerste 3d print :p

Alles gecalibreerd, en dan eerst geprobeerd het staaltje pla rechtstreeks erin te steken..
Dan dacht ik om het losse filament op de ams te steken..

Maar ik loop tegen het feit aan dat die tubes constant loskomen...
maar echt constant, en dan is dat filament er half door ter hoogte ams of ter hoogte printkop.
Ik wil dat bootje printen maar krijg constant foutmeldingen dat het vast zit

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nqwg160n/1000027331.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N2709ZG4/1000027330.jpg

Ik wil van die beugels printen zodat die tubes vastzitten maar ja als ik niets kan printen dan dat ook niet.
https://makerworld.com/models/104247

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:02
skank schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:31:
Ik loop te klooien he, het lukt niet met de eerste 3d print :p

Alles gecalibreerd, en dan eerst geprobeerd het staaltje pla rechtstreeks erin te steken..
Dan dacht ik om het losse filament op de ams te steken..

Maar ik loop tegen het feit aan dat die tubes constant loskomen...
maar echt constant, en dan is dat filament er half door ter hoogte ams of ter hoogte printkop.
Ik wil dat bootje printen maar krijg constant foutmeldingen dat het vast zit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wil van die beugels printen zodat die tubes vastzitten maar ja als ik niets kan printen dan dat ook niet.
https://makerworld.com/models/104247
Ik heb die printkop eens open gehad en daar waar de tubes ingaan zitten ringen met weerhaakjes die ervoor zorgen dat ze er eigenlijk niet uit moeten kunnen vallen. Misschien je ze wat verder erin duwen, al valt het niet mee. Je kan ook die kop open maken, gewoon bovenste vierkantje eraf klikken, en ze er dan doorheen duwen en proberen terug te trekken, wat dan niet zou moeten kunnen, maar dit is geheel op eigen risico.

Dat laden vh filament ook problemen mee gehad, eerst eens proberen met de AMS lite ernaast te zeggen zodat er geen extreme hoek ontstaat en dan steeds verder proberen. Het kan soms ook aan liggen dat het filament vastloopt op de rol, maar met dat proefstukje zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Het laden is niet het probleem, het probleem is dat de tubes loskomen bovenaan de ams en bovenaan de printkop.
Ik heb het filament los gekregen, eruit getrokken, en nu gewoon zonder ams en zonder tubes gevoed, en nu ben ik mn eerste bench aan het printen.
Hij schud enorm, die tubes aan de ams gaan dat nooit houden, die springen er zo uit.
Rechts de ams plaatsen is geen plaats voor in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

thijsco19

KTM 990 SMT

Als de tubes goed in die koppelingen zitten worden ze, zoals @DraZ666 zei, vastgehouden door metalen haakjes. Die komen dan echt niet meer los.

Kan best wat kracht kosten om ze er goed in te drukken.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Ligt het aan mij of staan de PTFE buizen redelijk onder spanning als de AMS zo hoog/ver weg staat? Normaliter staat ie er vlak naast en hebben de buizen meer speling.

Misschien dat ze zich daarom los werken? Ik heb geen A1 dus weet het niet zeker maar zo op het oog vind ik ze strak staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
rhoolwerf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:07:
Ligt het aan mij of staan de PTFE buizen redelijk onder spanning als de AMS zo hoog/ver weg staat? Normaliter staat ie er vlak naast en hebben de buizen meer speling.

Misschien dat ze zich daarom los werken? Ik heb geen A1 dus weet het niet zeker maar zo op het oog vind ik ze strak staan.
Je hebt een punt, er komt ook best nog wel wat kracht op te staan zodra hij bezig is met vullen van de PTFE buizen viel mij op bij de P1S met AMS. Wellicht dat het daardoor teveel heen en weer wrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
thijsco19 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:02:
Als de tubes goed in die koppelingen zitten worden ze, zoals @DraZ666 zei, vastgehouden door metalen haakjes. Die komen dan echt niet meer los.

Kan best wat kracht kosten om ze er goed in te drukken.
Ze hebben nochtans genoeg speling hoor. Het is de zwaartekracht die ze naar beneden trekt heb ik de indruk.
Maar ik ben toch niet de enige die een ams erboven plaatst.
Moet ik die pfte tubes wat doorduwen.
Ik heb ze er nu gewoon los ingestoken, niet heel diep.
Want gisterenavond heb ik 1 ter hoogte printerkop es wat harder geduwd en die ging precies dieper.
Ik kijk er vanavond eens naar.

[ Voor 18% gewijzigd door skank op 29-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

skank schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Ze hebben nochtans genoeg speling hoor. Het is de zwaartekracht die ze naar beneden trekt heb ik de indruk.
Maar ik ben toch niet de enige die een ams erboven plaatst.
Moet ik die pfte tubes wat doorduwen.
Ik heb ze er nu gewoon los ingestoken, niet heel diep.
Want gisterenavond heb ik 1 ter hoogte printerkop es wat harder geduwd en die ging precies dieper.
Ik kijk er vanavond eens naar.
Die tubes moet je er natuurlijk niet los insteken. Als je hard duwt voel je ze grijpen en dan komen ze echt niet meer los, je zou denk ik met 4 tubes dat hele ding kunnen optillen zo goed zit dat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Ik had dit topic gemist, maar ik ben sinds februari aan de slag met een A1 Mini. Prachtig apparaat, maar ik merkte toch dat ik enorm spijt had dat ik er geen AMS bij had genomen :/. Daarom bij de laatste sale mezelf laten gaan en de upgrade gemaakt naar een P1S Combo :9~ .

Het display is echt een achteruitgang. Wat dat betreft slaat Bambu m.i. de plank hiermee compleet mis. De AMS daarentegen heb ik echt gemist. De A1 Mini is en blijft nog steeds een prachtig apparaat. Duidelijk veel vriendelijker in onderhoud en extreem gemakkelijk in gebruik. Qua oppervlakte scheelt het gek genoeg niet zoveel omdat het bed van de A1 in tegenstelling tot die van de P1 serie nog in X--Y richting moet bewegen.

Een andere reden dat ik heb geüpgraded is omdat ik al vrij vlug met wat andere materialen dan PLA ben gaan printen. Zowel PETG en TPU 95A. Mijn transparante Sunlu TPU was met de instellingen van de A1 Mini ook op de P1S echt een eitje. Het print mooi en wat makkelijker door het gesloten karakter van de P1S. Wel gaf de printer na het verwijderen aan dat er nog filament in de extruder zat. Die melding ging ook niet weg, maar heb ik op kunnen lossen door PLA in te voeren. Daarmee kwam het TPU los, waarna ik de PLA regulier kon verwijderen.

Het Overture PETG was een groter probleem. Ook die had ik al redelijk gekalibreerd met mijn A1 Mini, maar de eerste wall wilde maar niet plakken. Als de printkop dan een bocht om ging was het prima 8)7. Ook de kalibratielijnen waren goed :S. En het filament was meer dan voldoende gedroogd.

De specs op de rol en TDS klopte ook totaal niet met mijn ervaring van de A1 Mini. Met 240 graden kreeg ik het spul nauwelijks geprint en werd het eerder een blob aan de printkop. Ook met een max flow rate van maar 3 of 4 mm³/s. Een instelling van 255 - 270 graden kwam veel beter in de buurt. Maar wederom problemen met de initiële aanhechting.

Ik heb ook nog het print profile van Overture geprobeerd, maar dat was hetzelfde profiel als Generic PETG. En kwam dus totaal niet overeen met de TDS |:(.

Gisteren heb ik toch na veel pijn en moeite met succes een calibration cube kunnen printen :). Daarvoor heb ik de travel speed en first layer speed fors omlaag gebracht. Die stonden in Orca Slicer op de standaard, maar heb ik verlaagd naar de max print speed. Daarmee plakt het nog steeds niet bijster makkelijk, maar werkte het in ieder geval wel. Het enige 'defect' wat mij opviel was blobjes na het eindigen van de letters X en Y. Maar dat zou ook best met de Z-seam te maken kunnen hebben. Of iets te hoge temperature of flow rate. Nog iets om uit te zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
@alex3305
Ik heb totaal geen ervaring met PETG heb alleen nog maar PLA gebruikt met mijn A1
Heb net rol SUNLU PETG binnen gekregen daar is een standaard profile voor in Bambu Studio.
Ik wilde eens kijken hoe dat zou gaan en schrik dus een beetje van je bericht.

Zijn er dingen waar ik op moet letten of zou de standaard SUNLU PETG profile goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Mojo-45 Vooral geen schrik hebben. Laat je niet gek maken :).

Inmiddels heb ik ervaring met Bambu Lab, Sunlu, eSun en Overture filament. Bambu Lab print bij mij het makkelijkste. Sunlu heeft voor mij de tweede plaats en eSun de derde plaats omdat ze kartonnen spoelen gebruiken. Aan de andere kant is daar de prijs ook naar. Van Overture heb ik alleen PETG en dat was echt mega goedkoop. Daar heb ik destijds 10 euro per kilo voor betaald. Dan kun je ook niet veel verwachten.

Het grote probleem is dat Overture in de TDS aangeeft 30-50 mm/s te printen. Dat is met een 0.4mm nozzle en een lijndikte van 0.2mm maar maximaal 4mm³/s. Sunlu geeft over de PETG aan (even vlug op de productpagina gekeken) dat het een minimum van 50mm/s wil. Waarbij de minimum dus gelijk is aan de maximum van Overture's filament. Maar dat is bij een lage temperatuur van 230-240 graden. Verhoog je de temperatuur naar 240-260 kom je al tussen de 100-200 mm/s uit, of een maximum van 16mm³/s. Ik neem aan dat het printprofiel ook zoiets aan zal geven.

Uiteindelijk moet je ergens beginnen. Ook als je filament hebt zonder printprofiel. Gezond verstand is daarbij een eerste stap. En het filament goed drogen of uit een droger printen een tweede.

Verhoog je dus de nozzle temperatuur, zal het plastic meer gaan vloeien en zal de minimale snelheid ook omhoog moeten. En natuurlijk vice-versa. Verhoog je de bed temperatuur, zal het plastic initieel beter plakken, maar kan het op den duur ook makkelijk los laten. Verlaag je de temperatuur te veel dan plakt het niet of trekt het krom. Stel ook de Retraction Speed en Retraction Distance in wat de fabrikant aangeeft. En vanaf daar gewoon starten. Eventueel een kalibratie doen om de ideale K-waarde te bepalen, maar that's it.

Je kunt eventueel nog de fan lager zetten en ervoor zorgen dat er geen wind of tocht langs de printer gaat. Dergelijke temperatuurschommelingen vindt PETG over het algemeen niet zo leuk :/.

Ik merk ook aan mezelf dat ik er te makkelijk, te veel over na ga denken. Maar uiteindelijk moet ik mezelf Vinnie van Orange County Choppers voelen met bijhorende schreeuwende gitaren en het maar gewoon proberen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Mojo-45 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:10:
@alex3305
Ik heb totaal geen ervaring met PETG heb alleen nog maar PLA gebruikt met mijn A1
Heb net rol SUNLU PETG binnen gekregen daar is een standaard profile voor in Bambu Studio.
Ik wilde eens kijken hoe dat zou gaan en schrik dus een beetje van je bericht.

Zijn er dingen waar ik op moet letten of zou de standaard SUNLU PETG profile goed moeten zijn?
Ik heb Jayo PETG gebruikt recent en heb daarvoor inderdaad SUNLU PETG profiel gekozen. Afhankelijk van je printje of de kleur zelfs van PETG materiaal kan je spelen met de temperatuur. Als je je gaat begeven in de overige miljoen settings ga je verdwalen. Ik heb slechts door te spelen met nozzle temperatuur optimale settings gevonden. Voor zwart had ik een 245 graden en voor blauw bijvoorbeeld was 235 genoeg. Gek genoeg kwam ik er achter toen het blauw er bijna als blauw/wit er uit kwam bij 245 graden. Bij 235 was het veel mooier blauw en waren de printprestaties ook beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:46
Ik heb hier een Creality 3D Ender 3 V2, maar ik was het gekloot wat zat en heb mijzelf nu een P1S combo besteld. De levertijd is tot 8 werkdagen zag, dat is voor een pakket uit Duitsland toch een behoorlijke tijd.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
ik print mijn PETG voornamelijk gewoon in het bambu lab profiel. Op moment gebruik ik daarvoor Esun petg en in combinatie met bambu labs profiel werkt het prima. Heb ook eens het generieke profiel gebruikt voor PETG maar dat gaf toch veel stringing.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:22
Om hier nog maar even een terugkoppeling te geven over het cadeau van de A1 + AMS aan mijn vader voor z'n 70e verjaardag; vooralsnog een daverend succes :D

Toegegeven, ik was de afgelopen weken best huiverig of het goed ging komen met dit cadeau. Vlak voor mijn vakantie vroeg hij of ik even bij hem langs kon komen omdat hij problemen had met zijn Office365 en het verlengen ervan omdat zijn Microsoft account gehackt leek. Lang verhaal kort: dan merk je toch dat leeftijd i.c.m. snelle ontwikkelingen iets doet met de technische kennis van computers en toebehoren. Ik had wel een beknopt Word documentje geschreven met tips en tricks, types filament, waar te kopen, etc. Uiteraard inclusief inhoudsopgave zodat ie het makkelijk kon terugvinden allemaal 8)

Maar goed, het cadeau was al gekocht en ik had nog steeds wel vertrouwen in het (eco)systeem van Bambu. Hij was overdonderd door het cadeau, maar er wel heel erg blij mee. Volgens mijn moeder zat hij de volgende dag om 7 uur 's ochtends achter de laptop om filmpjes te bekijken van hoe het allemaal werkte e.d.
Om 10 uur kreeg ik een foto door dat hij aan het assembleren was, en om 12 uur een foto van z'n eerste benchy. Had ik niet zo snel verwacht maar super tof! :)

Diezelfde dag volgden snel foto's van meer creaties, zoals de scraper, een lampje geschikt voor het meegeleverde lampje en een poop-bakje.
Vanmiddag deed m'n moeder een videocall (we staan op de camping) dat hij niet meer te stoppen is en het ding zo'n beetje 24 uur heeft staan draaien :+ Hij heeft zelfs al verzoekjes van vrienden geprint en vind het maar machtig mooi allemaal. Hij heeft er een nieuwe hobby bij.

Het zegt denk ik eens te meer hoe goed Bambu dit voor elkaar heeft. Met m'n voorgaande printer, de Ender 3 V2, hoewel een prima (beginner)printer was dit zeker niet zo'n succes geworden. Dus mocht iemand nog twijfelen of het een goed idee is als cadeau voor senior, gewoon doen ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
Denman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:00:
Om hier nog maar even een terugkoppeling te geven over het cadeau van de A1 + AMS aan mijn vader voor z'n 70e verjaardag; vooralsnog een daverend succes :D

Toegegeven, ik was de afgelopen weken best huiverig of het goed ging komen met dit cadeau. Vlak voor mijn vakantie vroeg hij of ik even bij hem langs kon komen omdat hij problemen had met zijn Office365 en het verlengen ervan omdat zijn Microsoft account gehackt leek. Lang verhaal kort: dan merk je toch dat leeftijd i.c.m. snelle ontwikkelingen iets doet met de technische kennis van computers en toebehoren. Ik had wel een beknopt Word documentje geschreven met tips en tricks, types filament, waar te kopen, etc. Uiteraard inclusief inhoudsopgave zodat ie het makkelijk kon terugvinden allemaal 8)

Maar goed, het cadeau was al gekocht en ik had nog steeds wel vertrouwen in het (eco)systeem van Bambu. Hij was overdonderd door het cadeau, maar er wel heel erg blij mee. Volgens mijn moeder zat hij de volgende dag om 7 uur 's ochtends achter de laptop om filmpjes te bekijken van hoe het allemaal werkte e.d.
Om 10 uur kreeg ik een foto door dat hij aan het assembleren was, en om 12 uur een foto van z'n eerste benchy. Had ik niet zo snel verwacht maar super tof! :)

Diezelfde dag volgden snel foto's van meer creaties, zoals de scraper, een lampje geschikt voor het meegeleverde lampje en een poop-bakje.
Vanmiddag deed m'n moeder een videocall (we staan op de camping) dat hij niet meer te stoppen is en het ding zo'n beetje 24 uur heeft staan draaien :+ Hij heeft zelfs al verzoekjes van vrienden geprint en vind het maar machtig mooi allemaal. Hij heeft er een nieuwe hobby bij.

Het zegt denk ik eens te meer hoe goed Bambu dit voor elkaar heeft. Met m'n voorgaande printer, de Ender 3 V2, hoewel een prima (beginner)printer was dit zeker niet zo'n succes geworden. Dus mocht iemand nog twijfelen of het een goed idee is als cadeau voor senior, gewoon doen ;)
Loop zelf tegen de 73 aan maar wel altijd werkzaam geweest in de ICT, heb voor de X1C een CR10+ gehad. Voor elke print moest deze weer afgesteld worden. Werkte wel maar..... Sinds de X1C geen omkijken (op wat onderhoud na) naar. Volop aan het tekenen in Fusion 360 en printen maar. Hij loopt in iets meer dan een jaar tegen de 2000 uur aan!

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
bing69 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:06:
[...]

Loop zelf tegen de 73 aan maar wel altijd werkzaam geweest in de ICT, heb voor de X1C een CR10+ gehad. Voor elke print moest deze weer afgesteld worden. Werkte wel maar..... Sinds de X1C geen omkijken (op wat onderhoud na) naar. Volop aan het tekenen in Fusion 360 en printen maar. Hij loopt in iets meer dan een jaar tegen de 2000 uur aan!
Top!
Hier ook bezig aan mn 3de print!

Eerst de benchy
dan de scraper
en nu een poop basket :)

FF zoeken of er een showcase is voor geprinte zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
Mijn eerste 2 testjes met SUNLU PETG geprint kubus en benchy zien er goed uit.
Ik zie alleen net voor de start een inloop stuk en aan einde print een lange dune string als de kop terug gaat.
Is niet zo een probleem want ze zijn makkelijk te verwijderen.
Bij de benchy zie ik waar het dek begint een dunne layer line aan de buitenkant lopen.
Ik heb de standaard profile voor SUNLU PETG gebruikt.

Ben wel tevreden had meer problemen verwacht nu wat meer ervaring hiermee opdoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 12:26
nafofella schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:36:Nu bezig met een plantenbakje

[Afbeelding]
Mooi bakje! heb je een linkje?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@FlyEragon Jayo is voor zover ik weet gewoon Sunlu. Er zijn maar een handjevol filamentfabrikanten. Zie ook bijvoorbeeld deze Reddit post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Op bovenstaand voortbordurend ben ik de afgelopen dagen nog verder gegaan met kalibreren en testen. Mijn vrouw, die gezellig mee print omdat ze het ook gewoon leuk vind :9, had wat eSun PLA+ filament gekocht. Maar eerlijk gezegd is dat vooralsnog echt een drama. Enorm veel hechtingsproblemen bij met name de eerste laag, maar vooral enorm inconsistent. Dat is bij het Bambu (basic) filament een stuk beter.

Daarop heb ik vandaag het bed getrammed omdat ik zag dat de schroeven zeker niet gelijk zaten vanuit de fabriek. Nog niet eens in de buurt. Ik dacht ook al gezien te hebben dat het bed scheef stond, maar nu lijkt het ook optisch een stuk rechter. Daarna de kalibratie gedaan en het lijkt wel beter. Ik kon in ieder geval een Benchy normaal afmaken, alleen is het nog niet ideaal.

Nu nog een test aan het doen om met het deurtje open te printen vanwege heat creep. Ook dat lijkt weer een stap vooruit.

De P1S is echt een pracht apparaat, maar hoe makkelijk het me afging met de A1 Mini, zo moeizaam lijkt het wel te gaan met de P1S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Isheara schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Mooi bakje! heb je een linkje?
Wow, ik ben nog niet zo bekend met 3d printen, maar volgens bambustudio is het zo'n 2 dagen aan printen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
alex3305 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:25:
Op bovenstaand voortbordurend ben ik de afgelopen dagen nog verder gegaan met kalibreren en testen. Mijn vrouw, die gezellig mee print omdat ze het ook gewoon leuk vind :9, had wat eSun PLA+ filament gekocht. Maar eerlijk gezegd is dat vooralsnog echt een drama. Enorm veel hechtingsproblemen bij met name de eerste laag, maar vooral enorm inconsistent. Dat is bij het Bambu (basic) filament een stuk beter.

Daarop heb ik vandaag het bed getrammed omdat ik zag dat de schroeven zeker niet gelijk zaten vanuit de fabriek. Nog niet eens in de buurt. Ik dacht ook al gezien te hebben dat het bed scheef stond, maar nu lijkt het ook optisch een stuk rechter. Daarna de kalibratie gedaan en het lijkt wel beter. Ik kon in ieder geval een Benchy normaal afmaken, alleen is het nog niet ideaal.

Nu nog een test aan het doen om met het deurtje open te printen vanwege heat creep. Ook dat lijkt weer een stap vooruit.

De P1S is echt een pracht apparaat, maar hoe makkelijk het me afging met de A1 Mini, zo moeizaam lijkt het wel te gaan met de P1S.
De P1S heeft standaard een bed temperatuur van 55c voor PLA, dat is te laag voor sommige PLA's (zoals die van eSun). Probeer het eens op 60 of 65 (de temp die door de A1 standaard wordt gebruikt).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:18

OMX2000

By any means necessary...

nafofella schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:36:

[Afbeelding]
Kun je met PLA ook echt gebruiken met echte planten?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
citruspers schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:52:
[...]

De P1S heeft standaard een bed temperatuur van 55c voor PLA, dat is te laag voor sommige PLA's (zoals die van eSun). Probeer het eens op 60 of 65 (de temp die door de A1 standaard wordt gebruikt).
Yes. Thanks voor de tip! Ook dat had ik al uitgeprobeerd ;). 65 graden heeft inderdaad een veel betere hechting. Sterker nog op 55 graden mislukt zelfs de Flow Calibration in Orca Slicer 8)7. Alleen blijf ik dan nog andere problemen houden zoals in deze Benchy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PYWPMnoB_Cl-cIscRCduAJllS4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RmcMFHSiVKsZwH0nan4S9xCt.png?f=user_large

Dit was heel extreem. Met de meest recente test, met het deurtje open treed hetzelfde defect op, maar veel minder erg. Ook met Bambu Basic (oranje) filament. Dan toch misschien een (kleine) verstopping...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
@alex3305 je zou een cold pull kunnen doen om te zien of er rommel in de nozzle zit, maar ik denk dat het probleem eerder bij wat vochtig filament te vinden is.

Ik print mijn pla+ trouwens gewoon met het deurtje en deksel dicht van de p1s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb wat plankklemmen geprint. Deel met een reststukje pla, en deel met petg. Beide bambu.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igel5rWH3LPxbLl3W1RLK1SegIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KAIPypzZch64c9vTXB1gy2M.jpg?f=fotoalbum_large

De pla versie is helemaal recht, maar de petg versie is krom getrokken. Nota bene aan de kant van het printbed.

Enig idee wat ik hier verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MikeyMan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:10:
Heb wat plankklemmen geprint. Deel met een reststukje pla, en deel met petg. Beide bambu.

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

De pla versie is helemaal recht, maar de petg versie is krom getrokken. Nota bene aan de kant van het printbed.

Ik heb het antwoord niet, maar wellicht handig de hotend/bed temperaturen en vochtinformatie beschikbaar? Open/gesloten printer? Daarmee vermoed ik dat men je makkelijker kan helpen.

Stiekem leer ik daar ook van, heb PETG (hetzij niet Bambu) onderweg. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Suicyder schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb het antwoord niet, maar wellicht handig de hotend/bed temperaturen en vochtinformatie beschikbaar? Open/gesloten printer? Daarmee vermoed ik dat men je makkelijker kan helpen.

Stiekem leer ik daar ook van, heb PETG (hetzij niet Bambu) onderweg. O-)
Euh... Goede vraag... Heb de preset (PETG HF) van Bambu zelf gebruikt. Er vanuitgaande dat dit altijd goed is. Zal eens kijken wat Bambu Lab daarover zegt.

Open printer, het is een A1 Mini. Vochtpercentage weet ik niet precies, maar dat levert volgens mij wat andere problemen op dan ik hier nu zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
MikeyMan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Euh... Goede vraag... Heb de preset (PETG HF) van Bambu zelf gebruikt. Er vanuitgaande dat dit altijd goed is. Zal eens kijken wat Bambu Lab daarover zegt.

Open printer, het is een A1 Mini. Vochtpercentage weet ik niet precies, maar dat levert volgens mij wat andere problemen op dan ik hier nu zie?
Als ik even terug grijp naar mijn ervaring met mijn Ender 3 (PLA), had warping op bedniveau te maken met temperatuur. Geloof dat krom trekken te maken heeft met de snelheid van het afkoelen van materiaal.

Er zijn dan tal van zaken welke invloed kunnen hebben. Maar bed temp en invloed van buitenaf (denk aan tocht (open raam of ventilator (zelfs die van de printer zelf))).

Ik laat het werkelijke antwoord qua oplossing aan de kennisdragers in het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 17:58
Print eens met een brim, en eventueel et een gap van 0, niet 0,1

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit even naar de settings te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08-WP2LgL_gmV-QC9vrFhGQdmH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HPQDhdhWFqEsCzsJjYwYKMFf.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de standaard bambu settings voor PETG HF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:10:

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

Lijkt me een hecktings issue. Wat anderen al zeggen idd; 10 graden erop bij je bed & brim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Yes. Thanks voor de tip! Ook dat had ik al uitgeprobeerd ;). 65 graden heeft inderdaad een veel betere hechting. Sterker nog op 55 graden mislukt zelfs de Flow Calibration in Orca Slicer 8)7. Alleen blijf ik dan nog andere problemen houden zoals in deze Benchy:

[Afbeelding]

Dit was heel extreem. Met de meest recente test, met het deurtje open treed hetzelfde defect op, maar veel minder erg. Ook met Bambu Basic (oranje) filament. Dan toch misschien een (kleine) verstopping...?
Aangezien de hogere lagen wél goed gaan & het reproduceerbaar is, lijkt met het onlogisch dat het een verstopping is. Dit lijkt me eerder een koeling-probleem. Je kan het proberen met de boeg (voorkant) naar de aux fan te printen. Kijken of de extra airflow helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
MC Taz Man schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Aangezien de hogere lagen wél goed gaan & het reproduceerbaar is, lijkt met het onlogisch dat het een verstopping is. Dit lijkt me eerder een koeling-probleem. Je kan het proberen met de boeg (voorkant) naar de aux fan te printen. Kijken of de extra airflow helpt.
Dat is precies hoe we 'em al hadden geprint. Aangezien het gisteravond niet meer lukte heb ik net even wat foto's gemaakt. Allereerst de Benchy waar het helemaal misging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i291SL9uARhJ-0w4ZQB3qmqmUgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UMVixbDdgChAAnJkytpWnWdt.png?f=user_large

Dit is dus eSun PLA+ met het eSun print profiel. Gisteren ook nog een tweede keer geprint en ook nog in eSun's PLA+HS geel, maar dan beide keren met de Benchy vanaf de SD-kaart. Dus met het Bambu Lab profiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YueB3IGsQUZ6zfaAG77M67ApYhw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nAx87sS4uD1xyOZ1sktO0Qra.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efcmu_MZo3KyZlmlYqFO9Rvlykc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Eqa9rAwWNMKhxg7GaQ2XhqqY.png?f=user_large

Gisteravond ook nog een print gedaan met Bambu Lab Basic PLA oranje die bij de P1S zat. Deze is niet gedroogd, maar wel in een dry-box bewaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOBJPLhEUhc42eSBPfu3_UfDuYo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IOqRe49f9ipDlp21hx4poPVw.png?f=user_large

En tot slot nog een Benchy van eergisteren die na de meest verkeerde rode benchy boven is geprint. Met de Benchy vanaf de printer. Dit is met Bambu Lab Basic PLA met een RH van 45%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQRGeljBsJfyN9IzxmWtJhKv-EM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sRZ61v0cDPE6aqsK9CrP3x7S.png?f=user_large

Dit is vorige week geweest toen de printer net binnen was met Bambu Lab's filament (zwart is marker):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEP7TXpaYcgEBccsXnMzVodc1WQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o9jIW6pkTm8tfoxgAXfnMN4X.png?f=user_large

en dat was gewoon perfect. Alleen een paar dagen later krijg ik dit. Voor mij is dat raar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiJnbFViJeuaxf5rB4ZWKHDVj0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozGDdtii0ZpFrmxzJWZ5tvNF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dat toegeschreven aan het model. Alleen zitten er nog wel meer defecten in de rest van de print. Ook heb ik dit drie keer moeten proberen :X. En dit is voordat ik überhaupt TPU of PETG printte, maar wel nadat ik de firmware had geüpgraded.

@SyraW85 De droogtip is altijd goed, maar het rood was al 3 uur gedroogd tot zo'n 25% en daarna bewaard in een dry box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MC Taz Man schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Lijkt me een hecktings issue. Wat anderen al zeggen idd; 10 graden erop bij je bed & brim.
Gaan we proberen... Apart dat de standaard setup dan niet goed is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Gaan we proberen... Apart dat de standaard setup dan niet goed is... :X
Tja, standaard houdt helaas geen rekening met productie afwijkingen en specifieke eisen van andere merken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
alex3305 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Dat is precies hoe we 'em al hadden geprint. Aangezien het gisteravond niet meer lukte heb ik net even wat foto's gemaakt. Allereerst de Benchy waar het helemaal misging:

[Afbeelding]

Dit is dus eSun PLA+ met het eSun print profiel. Gisteren ook nog een tweede keer geprint en ook nog in eSun's PLA+HS geel, maar dan beide keren met de Benchy vanaf de SD-kaart. Dus met het Bambu Lab profiel:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Gisteravond ook nog een print gedaan met Bambu Lab Basic PLA oranje die bij de P1S zat. Deze is niet gedroogd, maar wel in een dry-box bewaard:
[Afbeelding]

En tot slot nog een Benchy van eergisteren die na de meest verkeerde rode benchy boven is geprint. Met de Benchy vanaf de printer. Dit is met Bambu Lab Basic PLA met een RH van 45%:
[Afbeelding]

Dit is vorige week geweest toen de printer net binnen was met Bambu Lab's filament (zwart is marker):

[Afbeelding]

en dat was gewoon perfect. Alleen een paar dagen later krijg ik dit. Voor mij is dat raar?

[Afbeelding]

Ik heb dat toegeschreven aan het model. Alleen zitten er nog wel meer defecten in de rest van de print. Ook heb ik dit drie keer moeten proberen :X. En dit is voordat ik überhaupt TPU of PETG printte, maar wel nadat ik de firmware had geüpgraded.

@SyraW85 De droogtip is altijd goed, maar het rood was al 3 uur gedroogd tot zo'n 25% en daarna bewaard in een dry box.
Bij PLA is vochtigheid nagenoeg nooit de oorzaak van je problemen, tenzij je het hebt over PLA wat al een paar jaar ligt. Spul is gewoon té makkelijk om mee te printen. Hier gaat iets anders mis.

Om het filament uit te sluiten (waar ik behoorlijk van overtuigd ben), kan je hetzelfde spul proberen als waar je het olifantje mee geprint hebt, als je daar nog genoeg van hebt. Da's bewezen goed spul, daarmee kan je het filament uitsluiten als oorzaak.

Ik blijf er bij dat dit een warmte issue lijkt... Mss is je part-cooler niet helemaal lekker, of draait die niet (hard genoeg). Dit is een goede print om je part-cooler te testen: https://www.printables.co...ing-fan-test-torture-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MC Taz Man schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Tja, standaard houdt helaas geen rekening met productie afwijkingen en specifieke eisen van andere merken :P
Maar dat is het juist... Het is bambu petg op een bambu printer.. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MikeyMan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Maar dat is het juist... Het is bambu petg op een bambu printer.. :?
Ook diegene die het BL filament maakt heeft last van productieafwijkingen :P BL is verre van perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
MC Taz Man schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Bij PLA is vochtigheid nagenoeg nooit de oorzaak van je problemen, tenzij je het hebt over PLA wat al een paar jaar ligt. Spul is gewoon té makkelijk om mee te printen. Hier gaat iets anders mis.
Zo ver was ik ook al gekomen in het afgelopen half jaar :9. Ook omdat de defecten met verschillende filamentmerken en -kleuren optreden. Dan zou ik in een subtropisch zwemparadijs moeten printen :+.
Om het filament uit te sluiten (waar ik behoorlijk van overtuigd ben), kan je hetzelfde spul proberen als waar je het olifantje mee geprint hebt, als je daar nog genoeg van hebt. Da's bewezen goed spul, daarmee kan je het filament uitsluiten als oorzaak.
Great minds think alike, want dat heb ik dus eerder vanochtend gedaan :). Niet met dezelfde defect(en), maar goed is het ook niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe10ng6xwbOxZ5B1_lN9nDBmvPY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CP5iTFMHj6O0wsbAebDnyuKJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOKflBfNpksN4KyWs9OiFMXwCZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PJmGNsq2a9vQO8awdeim9ycC.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/679v1fv0d_4qdVKC9vK_scs5hmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Iw4xgR7lO6iYUk4Kx4jZWuji.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFnr0g_xL7LkilhXdRsSTrBtflo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qMdHdSZpFEmKLD8XZXmTweRh.png?f=fotoalbum_tile

Inmiddels heb ik een firmware downgrade gedaan van 1.08.02 naar 1.07.00 en uiteraard daarna een reset naar fabrieksinstellingen en kalibratie. Omdat ook nog even uit te sluiten. Ik lees namelijk wat meer (recente) posts van mensen die problemen hebben sinds 1.08. De kalibratie is nu nog bezig, maar die ga ik meteen herhalen want er hing nog een klein stukje filament aan de printkop :F.
Ik blijf er bij dat dit een warmte issue lijkt... Mss is je part-cooler niet helemaal lekker, of draait die niet (hard genoeg). Dit is een goede print om je part-cooler te testen: https://www.printables.co...ing-fan-test-torture-test
Thanks. Dat is ook nog een mooie om uit te proberen.

In ieder geval kan ik nu Benchy swatches maken van al mijn kleuren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
Ik vindt de Bambu A1 met AMS lite eigenlijk wat teveel ruimte innemen op het bureau. Nu zie ik dat sommigen hem ook hebben ingebouwd in een IKEA Platsa of IKEA Metod kast. De Metod is wat dieper. Heeft iemand hier ervaring mee en bevalt het? Wat ik zo lees is het vanwege het bed en de kabel daarachter mogelijk wat krap. Ik wil het dan mogelijk combineren met een filter aangezien ik hem dan toch al in een kast hebt en dan ook beter/ gezonder ASA kan printen. Ook is dit denk ik beter vanwege hitte opbouw bij het mainboard.

[ Voor 12% gewijzigd door thespeed op 31-07-2025 13:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alex3305
MC Taz Man schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:36:
Ik quote je nog een keer, maar jij hebt prijs vandaag :). De part fan draaide dus niet. Het stekkertje zat los waardoor deze niet werkte.

Mijn vrouw heeft deze nu correct aangesloten en de fan werkt nu prima. We zijn wederom een Benchy aan het printen. Nu in Bambu groen die we bij de printer hebben gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carpebios
Wat een heerlijk apparaat. Alles stond in een half uurtje en nu bezig met de eerste print. Alleen de AMS kwam met een andere postorderbedrijf, dus die heb ik morgen dan pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxcmHbCr6HEEa9LGm8Gd-u4ZkHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ODdTOTNKVj08dDYGX8DQB6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
alex3305 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben het met @MC Taz Man eens, PLA is zelden vochtig (al gebeurd het wel eens).
Maar dit is duidelijk een koelingsprobleem. Probeer eens langzamer te printen, deur open, top eraf.
Voorkant van bootje naar de aux fan draaien, etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
Follow up van vanmiddag, met dus firmware 1.07, factory reset en een werkende part fan :+.

Benchy in Bambu groen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E7j6iA8c0nSgjYeamD7Ag59D3o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X2Rb5hz7oZ7dg4c33pvt8eIG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cexuRcs5Yuqn8X-nhIDUvSHXH18=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EriGyHJw55LTgkg5OZwYDx5a.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXQhso7jpu8a5RpmEq7I_G1Q6dY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IKnhveVDTd3lHDndSbjmUN0A.png?f=fotoalbum_tile

En in eSun PLA+ grijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gh6fuLm1G3ril8U7jWayVHor4wE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MJsbwlu3dYKj260UcQSCkalY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JnoD2Soxah67jSjvaCGeImzM0I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lr8AgItRcceU2izLoQdk1EzU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0f1mwcN7kmp6KyKljNES0JHS7s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jGHm5cTDJp9kxMUf5lNQsfoD.png?f=fotoalbum_tile

Momenteel de body van deze Wall-E aan het printen. We hadden die al een keer eerder gedaan, maar toen bewoog niet alles :/.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En eerdere pogingen liepen dus op niets uit vanwege o.a. hechtingsproblemen en print defecten. Waarbij ik de hechtingsproblemen sowieso al vreemd vond. Ik gebruik de bijgeleverde Textured PEI plaat en dat was met mijn A1 Mini een makkie om op te printen. Deze maakte we ook na elke print schoon met een 50/50 mengsel van IPA en gedemineraliseerd water, maar op de een of andere manier werkte dat bij de P1S niet. En ook dat werkt nu weer 8)7.

@rinkel bedankt voor jouw input, maar zoals je ziet is het al opgelost :> ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Iemand ervaring met de E3D High Flow ObXidian™ Hotend?

Of gebruiken jullie voor alles de standaard hotend die erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
thespeed schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:27:
Ik vindt de Bambu A1 met AMS lite eigenlijk wat teveel ruimte innemen op het bureau. Nu zie ik dat sommigen hem ook hebben ingebouwd in een IKEA Platsa of IKEA Metod kast. De Metod is wat dieper. Heeft iemand hier ervaring mee en bevalt het? Wat ik zo lees is het vanwege het bed en de kabel daarachter mogelijk wat krap. Ik wil het dan mogelijk combineren met een filter aangezien ik hem dan toch al in een kast hebt en dan ook beter/ gezonder ASA kan printen. Ook is dit denk ik beter vanwege hitte opbouw bij het mainboard.
Ook wel benieuwd naar fotos hoe ze dat gedaan hebben in beide kasten..
ASA printen met de A1? Dat wordt toch afgeraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
skank schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Ook wel benieuwd naar fotos hoe ze dat gedaan hebben in beide kasten..
ASA printen met de A1? Dat wordt toch afgeraden?
Op zich kan dat prima voor kleinere prints, als je m in een enclosure of kast zet. Een kartonnen doos erop helpt al.
Het liefst krijg je een printkamer van 50+ (beter nog 60+) graden, anders gaat het warpen of delamineren.
Het ligt dus niet aan de A1, maar aan de omgevingstemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 31-07-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

thespeed schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:27:
Mijn A1 leeft in een Platsa kast, en dat is wat krapjes, hij neemt toch iets meer ruimte in dan de Ender 3 die er daarvoor in stond. De A1 doet aan het begin van de print altijd even het deurtje open bij het vegen van de nozzle en de build plate dus volledig naar voren gaat. Dus ik zou zeker de Metod nemen. En mogelijk moet je wat isolatiemateriaal in de Metod plakken, want mijn Platsa kan niet echt warmte vasthouden, bovendien duurt het gewoon lang om de kast op temperatuur te krijgen, dan heeft een upgrade naar een P1P meer zin als je ASA wil gaan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:35
Ik heb nu 4 maanden een (2 hands gekochte) X1C, tot zeer grote tevredenheid. Nu loop ik na 1000 bijna probleemloze printuren toch tegen iets aan dat ik niet opgelost krijg.

Het zijn PETG geprinte injectiematrijzen die massief worden geprint uit Sunlu filament. Eerder een keer issues gehad (ik droog ze normaal gesproken niet) met vocht, maar één keer drogen verhielp dat onmiddellijk.

Nu krijg ik echter broze, droge prints waarbij de laaghechting af en toe zo slecht is dat een verstijver afbreekt, waar de kop op crasht zodat er een offset op de rest van de print zit van een paar tienden. Ook blijft de printkop filament verzamelen.

Dit is identieke Gcode aan eerdere prints en settings zijn volledig identiek.

Wat ik al heb geprobeerd:
  1. ]De problemen begonnen halverwege een batch. 12 uur drogen op 70C hielp ietsje, maar niet genoeg. Eerder was 2 uur op 70C voldoende om problemen radicaal op te lossen.
  2. Ik heb een nieuwe batch PETG besteld, zowel de "normale" als de high-speed variant". Beiden geven vergelijkbare resultaten. Ook na drogen zijn resultaten vergelijkbaar.
  3. De printkop heb ik bij zo'n 1200 printuren vervangen (geblokkeerd door filament). De huidige heeft misschien 200 printuren te pakken
Ik kan random dingen gaan proberen, maar begrijp niet goed wat er fout gaat.

Eerste 2 foto's zijn hoe het er normaal uit ziet, laatste 3 recente prints.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fmGfApFnvZmKMOKeCf0a9hVwBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYmQe5GrTaXd42vk90DUoct9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRYRJePg_uUI8s_Xq9XGfbK2Ql8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggct00LmtqWuy8JkpYxila8X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddFUcEVkw7EeUXReBmbL0J2plYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYnkNtQS6tF9JlsyMmPJHPFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbJuy8bDf2v-K9LtyaMRWphnZdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaBpLYcaBQyjPVgjnkGKHkN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTw7gDITvIhSpImll-6LO5CILVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpO8H76SZLD4b9ogu01En86W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
Ik heb mijn A1 Mini een tijdje gebruikt in een niet van IKEA afkomstige kledingkast. Door het formaat en massa was dat aardig stevig. De planken van die kast zijn ~45 breed en ~50 diep. Dat was voldoende voor de A1 Mini. Echter was het gebruik nogal onhandig. Ik had de spoelhouder naar boven verplaatst en het laden van filament was daardoor nogal irritant. Ik zou de spoelhouder weer naar de oorspronkelijke plaats kunnen verplaatsen, maar dan verplaatste ik daarmee het probleem.

Het zag er wel netjes uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcJbKoiVF76qpfIYuFnOYV6hTY0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mkncSLSlRvAjAxm3ENoWQvkE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook nog overwogen om te testen met een IEKA BILLY, maar die zijn van zichzelf al niet bijster stevig. Momenteel gebruik ik een IKEA MALM naar tevredenheid. Althans, het modelletje is eigenlijk nét een tikkeltje te hoog om goed bij de AMS te kunnen als die bovenop de P1S staat.

Maar voor in de kledingkast heb ik wel een sluitende plankendrager ontworpen. Dus een plankendrager die gebruik maakt van de daarvoor bestemde gaatjes, maar dan aan de voorkant de plank klemt zodat deze niet zomaar kan bewegen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahn2d3u3-UoZUFWb5gju7i9N7S4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jIlFGxzlaYMXqbQR9fY7L1FW.png?f=user_large

Geprint in PETG, 20% Cross Hatch infill. Dat zit echt als een huis :D. Sterker nog, de eerste variant was zo sterk dat ik die er niet heel af kraag :9. Was een leuk zondagmiddagprojectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
rinkel schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Op zich kan dat prima voor kleinere prints, als je m in een enclosure of kast zet. Een kartonnen doos erop helpt al.
Het liefst krijg je een printkamer van 50+ (beter nog 60+) graden, anders gaat het warpen of delamineren.
Het ligt dus niet aan de A1, maar aan de omgevingstemperatuur.
Oh ok, ik dacht dat het te maken had met veiligheid voor de mens, omtrent deeltjes in de lucht die je niet mag inademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
Autoreply schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:45:
Ik heb nu 4 maanden een (2 hands gekochte) X1C, tot zeer grote tevredenheid. Nu loop ik na 1000 bijna probleemloze printuren toch tegen iets aan dat ik niet opgelost krijg.

Het zijn PETG geprinte injectiematrijzen die massief worden geprint uit Sunlu filament. Eerder een keer issues gehad (ik droog ze normaal gesproken niet) met vocht, maar één keer drogen verhielp dat onmiddellijk.

Nu krijg ik echter broze, droge prints waarbij de laaghechting af en toe zo slecht is dat een verstijver afbreekt, waar de kop op crasht zodat er een offset op de rest van de print zit van een paar tienden. Ook blijft de printkop filament verzamelen.

1. ]De problemen begonnen halverwege een batch. 12 uur drogen op 70C hielp ietsje, maar niet genoeg. Eerder was 2 uur op 70C voldoende om problemen radicaal op te lossen.
  2. Ik heb een nieuwe batch PETG besteld, zowel de "normale" als de high-speed variant". Beiden geven vergelijkbare resultaten. Ook na drogen zijn resultaten vergelijkbaar.
  3. De printkop heb ik bij zo'n 1200 printuren vervangen (geblokkeerd door filament). De huidige heeft misschien 200 printuren te pakken

*snip foto's*
Denk dat je dat probleem voornamelijk in je settingen moet gaan zoeken. Droge en broze 3d prints worden voornamelijk veroorzaakt door slechte kwaliteit filament, nat filament of printer settingen. aangezien je drogen al geprobeerd hebt en ik niet denk dat je slechte kwaliteit filament besteld van temu / alixpress zou ik dus eerder kijken naar je instellingen. Probeer het eens met een iets minder warme nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:35
SyraW85 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Denk dat je dat probleem voornamelijk in je settingen moet gaan zoeken. Droge en broze 3d prints worden voornamelijk veroorzaakt door slechte kwaliteit filament, nat filament of printer settingen. aangezien je drogen al geprobeerd hebt en ik niet denk dat je slechte kwaliteit filament besteld van temu / alixpress zou ik dus eerder kijken naar je instellingen. Probeer het eens met een iets minder warme nozzle.
Dank voor je feedback. Wat ik niet begrijp is dat die instellingen (inclusief temperatuur, fans etc) niet zijn gewijzigd en eerdere temperatuurwijzigingen in de omgeving (hittegolf maandje geleden) niet merkbaar was.

Foto is identieke G-code én settings én rol filament, dus output zou identiek moeten zijn, maar is het duidelijk niet:
(Onderste is het recente deel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw0GFV_N0zcy9-0dYmfDj9GfXrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSd8ADYLSvsxEIwTbndlfCXt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autoreply schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:45:

Eerste 2 foto's zijn hoe het er normaal uit ziet, laatste 3 recente prints.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring met m'n huidige BL PETG rol; Silent snelheid printen. Anders krijg ik dit soort ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
_Eend_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:05:
[...]

Mijn A1 leeft in een Platsa kast, en dat is wat krapjes, hij neemt toch iets meer ruimte in dan de Ender 3 die er daarvoor in stond. De A1 doet aan het begin van de print altijd even het deurtje open bij het vegen van de nozzle en de build plate dus volledig naar voren gaat. Dus ik zou zeker de Metod nemen. En mogelijk moet je wat isolatiemateriaal in de Metod plakken, want mijn Platsa kan niet echt warmte vasthouden, bovendien duurt het gewoon lang om de kast op temperatuur te krijgen, dan heeft een upgrade naar een P1P meer zin als je ASA wil gaan printen.
Top bedankt voor je reactie.
Ik zal er eens over nadenken. De Metod lijkt mij in ieder geval dan een betere optie mocht ik het gaan doen.
Zelf wil ik nu toch wat printen voor buiten maar ik lees dat ASA dan een stuk beter is dan PETG omdat het beter tegen UV kan.
alex3305 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:28:
Ik heb mijn A1 Mini een tijdje gebruikt in een niet van IKEA afkomstige kledingkast. Door het formaat en massa was dat aardig stevig. De planken van die kast zijn ~45 breed en ~50 diep. Dat was voldoende voor de A1 Mini. Echter was het gebruik nogal onhandig. Ik had de spoelhouder naar boven verplaatst en het laden van filament was daardoor nogal irritant. Ik zou de spoelhouder weer naar de oorspronkelijke plaats kunnen verplaatsen, maar dan verplaatste ik daarmee het probleem.

Het zag er wel netjes uit:
[Afbeelding]

Ik heb ook nog overwogen om te testen met een IEKA BILLY, maar die zijn van zichzelf al niet bijster stevig. Momenteel gebruik ik een IKEA MALM naar tevredenheid. Althans, het modelletje is eigenlijk nét een tikkeltje te hoog om goed bij de AMS te kunnen als die bovenop de P1S staat.

Maar voor in de kledingkast heb ik wel een sluitende plankendrager ontworpen. Dus een plankendrager die gebruik maakt van de daarvoor bestemde gaatjes, maar dan aan de voorkant de plank klemt zodat deze niet zomaar kan bewegen :).

[Afbeelding]

Geprint in PETG, 20% Cross Hatch infill. Dat zit echt als een huis :D. Sterker nog, de eerste variant was zo sterk dat ik die er niet heel af kraag :9. Was een leuk zondagmiddagprojectje.
Bedankt voor de foto's.
Dat ziet er netjes uit.
Bij de A1 zie ik vaak dat ze de AMS Lite een plank hoger zetten.
Maar eens kijken wat handig is.

De Tukkari TF ziet er overigens ook leuk uit.
Maar daar heb ik het probleem van het te weinig plek op mijn bureau niet echt mee opgelost.
Er zijn alternatieven voor de Tukkari maar die waren meestal niet leverbaar of leverbaar met erg hoge verzendkosten.

https://www.tukkari.eu/p/...-with-combined-air-filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 12:26
alex3305 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:28:Maar voor in de kledingkast heb ik wel een sluitende plankendrager ontworpen. Dus een plankendrager die gebruik maakt van de daarvoor bestemde gaatjes, maar dan aan de voorkant de plank klemt zodat deze niet zomaar kan bewegen :).
Ziet er goed en functioneel uit! Heb je een linkje?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49

_Eend_

🌻🇺🇦

thespeed schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:19:
[...]

Top bedankt voor je reactie.
Ik zal er eens over nadenken. De Metod lijkt mij in ieder geval dan een betere optie mocht ik het gaan doen.
Zelf wil ik nu toch wat printen voor buiten maar ik lees dat ASA dan een stuk beter is dan PETG omdat het beter tegen UV kan.

[...]

Bedankt voor de foto's.
Dat ziet er netjes uit.
Bij de A1 zie ik vaak dat ze de AMS Lite een plank hoger zetten.
Maar eens kijken wat handig is.

De Tukkari TF ziet er overigens ook leuk uit.
Maar daar heb ik het probleem van het te weinig plek op mijn bureau niet echt mee opgelost.
Er zijn alternatieven voor de Tukkari maar die waren meestal niet leverbaar of leverbaar met erg hoge verzendkosten.

https://www.tukkari.eu/p/...-with-combined-air-filter
Dit is mijn setupAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbdibxrPbIng6Os6WK9D4a4sKyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0E0awtfFaj2aD0R1eVFAAJN.jpg?f=fotoalbum_large

In de planken tussen het filament en de droger heb ik een gat geboord waar ik het filament doorvoer met een eigen ontwerpen doorvoer er in om te voorkomen dat het filament vies wordt van karton. Voor AMS Lite zou ik denk een uittrekbare plank willen maken, omdat je dan makkelijker bij de AMS kunt komen. Ik heb zelf geen AMS Lite, dus voor mij is dit niet zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
Autoreply schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Dank voor je feedback. Wat ik niet begrijp is dat die instellingen (inclusief temperatuur, fans etc) niet zijn gewijzigd en eerdere temperatuurwijzigingen in de omgeving (hittegolf maandje geleden) niet merkbaar was.

Foto is identieke G-code én settings én rol filament, dus output zou identiek moeten zijn, maar is het duidelijk niet:
(Onderste is het recente deel)
[Afbeelding]
Het kan ook zijn dat je filament gewoon te droog is of dat je slechte kwaliteit filament hebt ontvangen.

Hoe dan ook, zou ik in iedergeval je temperatuur controleren en een beetje spelen met de instellingen. Je zou de nozzle ook nog kunnen schoonmaken.
Pagina: 1 ... 109 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.