Ik moet ook zeggen dat ik
altijd een andere hotend pak als ik van materiaal verander. Ik heb voor elk materiaal een aparte hotend. Momenteel heb ik PLA, TPU 95 en PETG dus ik heb wel een paar van die dingen (en ook nog eens een P1S en A1). Voor PLA heb ik ook nog eens een 0.2mm kop erbij trouwens. Op de P1S is het vervangen van die printkop nogal een shit klus ook omdat die AMS er bovenop staat. Maar ik doe het toch

Ik kom van printers die veel meer aandacht nodig hadden dan de bambu's (erg blij dat dat niet meer hoeft

) en dit was een van de oorzaken van printkopproblemen.
Op de A1/A1-mini is het natuurlijk super simpel behalve dat de houder altijd aan de magneet blijft kleven en hem dichtklapt
Maar op deze manier heb ik nog nooit opstroppingen gehad (ff afkloppen). En anderen die ik ken die dit niet doen klagen daar vaak over, dat schoonmaken van de printkop met die naald enzo. Sowieso is mijn ervaring dat als de printkop gaat stroppen de PTFA laag in de kop nooit meer goed glad wordt en een bron van problemen blijft dus dan pak ik ook een nieuwe (maar dit heb ik dus nog niet meegemaakt met de Bambu's). Gelukkig zijn ze niet zo duur bij Bambu.
Maar echt, Bambu is zo briljant.
Mijn eerste printer (
Makibox) was een afschuwelijk ding. Het kostte een uur of 3 prutsen en fixen voor elke 1 uur printen (en meestal niet succesvol). Vooral het afstellen want het chassis was van dunne acrylplaten dus als je hem aan de ene kant scherpstelde was de andere kant alweer uit het lood getrokken

De hotend werd verwarmd door een stuk flexibele PCB die gewoon domweg werd kortgesloten en die brandde na een uur of 2 al door, wat een idioot ontwerp.
Mijn volgende printer was daarom van dik plaatstaal, ik wilde nooit acryl meer. Dat was een
Printrbot Play. Fijn ding met zelfs een autoleveling probe, dat was toen net nieuw. Maar lang niet zo easymode als een bambu. Daar had ik iets van 1 uur fixen en prutsen voor elke 3 uur printen. Waaronder het monteren van een hotbed upgrade van de fabrikant (die is ergens rond Corona failliet gegaan). Ook moest ik wat dingetjes zelf uitvinden zoals een kabelgeleider omdat de kabels wel eens achter het bed bleven haken.
En nu? Een keer in de 3 maanden even de Z rods insmeren en af en toe wat gebroken filament uit de AMS pulken. Dat is alles
Maar goed de reden van deze oude doos is dus dat ik even wou zeggen dat Bambu niet altijd perfect is maar vergeleken met de voorgangers echt een hele stap vooruit

En de prijs is ook nog eens extreem laag vergeleken met die voorgangers.
[
Voor 40% gewijzigd door
Llopigat op 10-07-2025 23:12
]