Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:21
mikekiwi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:51:
[...]

met PetG waarin ik het print zou ik dat toch al afgedekt moeten hebben?

[...]
Ha, correct! (y)
Ik vind honingraat infill altijd wel leuk er uit ziet als het doorschijnt.

Is het niet makkelijker om te printen zonder infill? Qua sterkte scheelt het wss niet zoveel. Anders kun je de muur ook dunner maken (bijv 2mm) zodat je geen infill hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 13:17
Sinds kort een Smooth PEI van Bambulab in bezit. De eerste paar prints gingen prima. PLA printte mooi maar had wat moeite om dit van de plaat los te krijgen.

Na enkele prints begonnen echo's van voorgaande prints op de plaat te verschijnen, ondanks het schoonmaken krijg ik dit niet weg. Nu las ik dat je met een heel fijne spons / schuurpapier van 600-800 grit het kan wegpoetsen. Dit is gelukt, maar desondanks blijven de echoes in mijn prints.

Ik hoor veel over wel/geen IPA, gebruik van Dreft, lauw/warm water, maar niks lijkt het probleem echt op te lossen. Nu met de sale zit ik er aan te denken om eventueel deze te vervangen, maar ja .. de plaat is pas 3 weken oud en 5 prints gehad dus dat is zonde op z'n minst...
my_fiero schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:51:
[...]

Die afdruk/indruk van oude print kun je makkelijk verwijderen door er even een vlam (aansteker hoogste stand) langs te houden.
Daardoor gaat de afdruk snel weg
Is dit een ding? En dan neem ik aan bij de buildplate en niet bij de print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mikekiwi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:07:
[...]
thanks, ik ga eens een vergelijking draaien
Waar je wel rekening mee moet houden is dat meer infill mogelijk aanzienlijk meer filament kost (ivm oppervlakte) dan 1, of 2, muren extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Note to self. Print geen ASA als de wind vol door het raam op de chamber staat :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNL6Mx1WWpZB7n4dJRYLWTtKl5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x381WMoGUxapkOp33GWin5xf.jpg?f=fotoalbum_large

Met het raam dicht en wat dreft later, nu bezig aan poging 2 }:O

*edit. Weinig verschil bij poging 2. Raam dicht op een vers ontvette smooth plate. Op de timelapse zie je hem wel flink krom trekken vlak voordat de pasta chef aan de gang gaat. Misschien vanavond eens met zo'n lijmstift proberen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81UHnl9P-n4ph1kqhZyjt-dJuMM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/uzwopU7Whf0HpodHWBx6aRq3.gif?f=user_large

*edit 2
Ik heb hem intussen in ABS geprint, zonder enkel probleem. :P Een ander keertje maar proberen met ASA met een warmere kamer en forse brim.

[ Voor 35% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 14:45
@CrashOverDrive Geen ervaring met ASA, maar dat ziet er wel een flinke spaghetti uit! :/

Ik heb net m'n cool en pei super tack plate in ontvangst genomen. Voor eerste gebruik ook dit type platen eens een goed sopje en spons geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
CrashOverDrive schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:59:
Note to self. Print geen ASA als de wind vol door het raam op de chamber staat :+
[Afbeelding]

Met het raam dicht en wat dreft later, nu bezig aan poging 2 }:O

*edit. Weinig verschil bij poging 2. Raam dicht op een vers ontvette smooth plate. Op de timelapse zie je hem wel flink krom trekken vlak voordat de pasta chef aan de gang gaat. Misschien vanavond eens met zo'n lijmstift proberen..
[Afbeelding]
Hogere bed temp geprobeerd? 5 of 10 graden helpt vaak. Mijn P1S staat in de kelder, in de zomer geen probleem maar in de winter vaak precies dat soort issues doordat het te koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Bed temp stond op (100c). Ik had hem net ook even 20 minuutjes laten voorverwarmen. Maar ik lees al ea over dat een uur nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-07-2025 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
CrashOverDrive schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:52:
Bed temp stond op (100c). Ik had hem net ook even 20 minuutjes laten voorverwarmen. Maar ik lees al ea over dat een uur nodig is.
En als je met een brim print? Dat is in de winter vaak mijn redding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
Haarlak, brim en lagere snelheid beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Ik heb nog geen ASA geprint, maar wèl veel ABS, en daarbij is mijn ervaring dat ik nagenoeg 0 problemen heb als ik het op 6 wanden print, terwijl ik regelmatig last heb van kromtrekken/los laten op de einden als er maar 2 wanddiktes zijn.(ook met brim!)
Dus ik print nu altijd alles met veel wandlagen, ook al zou dit structureel niet nodig zijn.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 13:25
Bij ASA wil je graag de kamer zo warm mogelijk hebben. Zo'n 70 graden het liefst, dus build plate aan op 100 graden en aux fan op 50%. Even een uurtje zo laten staan. Daarna beetje 3dlac op de build plate spuiten en je kan eigenlijk zonder issues asa printen.

Op deze manier heb je geen last van krom trekken of dat het los komt van de build plate. Ik heb dit geprobeerd op een smooth plate en textured en tot nu toe geen issues. (ik gebruik esun asa trouwens)

[ Voor 27% gewijzigd door SyraW85 op 08-07-2025 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SyraW85 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:31:
Bij ASA wil je graag de kamer zo warm mogelijk hebben. Zo'n 70 graden het liefst, dus build plate aan op 100 graden en aux fan op 50%. Even een uurtje zo laten staan. Daarna beetje 3dlac op de build plate spuiten en je kan eigenlijk zonder issues asa printen.
Ik doe een grote strandhanddoek over de printer en warm een half uurtje op. Daarna het printen starten; gaat eigenlijk altijd wel goed. Die handdoek zorgt voor ongeveer 5C hogere temp dan zonder. Die X1C is zo lek als een mandje...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:41:
[...]

Ik doe een grote strandhanddoek over de printer en warm een half uurtje op. Daarna het printen starten; gaat eigenlijk altijd wel goed. Die handdoek zorgt voor ongeveer 5C hogere temp dan zonder. Die X1C is zo lek als een mandje...
Gesloten kast hier :D Normaal open, maar als er iets moeilijkers, zoals ABS, geprint moet worden, gaat de kast dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
mphilipp schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:41:
[...]

Das inderdaad ook een optie. Zelf heb ik een P1S en die valt opzich mee, maar zonder deksel of deurtje open print dat ding spul als ASA totaal niet. Dan laat het steeds los van de buildplate of hecht niet goed. Handdoek hoef ik gelukkig niet te doen, maar denk dat de P1S niet veel lekker is dan de X1C haha.

Heeft trouwens iemand zijn extruder gear vervangen voor de hardened upgrade kit? Is het echt benodigd voor de CF materialen enzo? Ik heb namelijk wel de hardened steel nozzles liggen maar niet de extruder gear haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:49
SyraW85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:54:
[...]

Heeft trouwens iemand zijn extruder gear vervangen voor de hardened upgrade kit? Is het echt benodigd voor de CF materialen enzo? Ik heb namelijk wel de hardened steel nozzles liggen maar niet de extruder gear haha.
CF heeft dat echt nodig, en zelfs dan slijt alles na 2000 uur CF,
zelfs hardend gears

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SyraW85 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:54:
[...]
Handdoek hoef ik gelukkig niet te doen, maar denk dat de P1S niet veel lekker is dan de X1C haha.
Ik heb het ook niet altijd gedaan, en dan ging het ook meestal wel goed. Maar bijvoorbeeld grote onderdelen voor bv de Python AMS mod moest ik wel zo doen. Die trekken anders zo krom als een hoepel.

En ik denk dat er ook wel verschil zit tussen de werkelijke temperaturen van de buildplate. Dat kwam bij tests van de H2D ook al naar voren en als die van mij laten we zeggen een paar graden kouder is dan wat ie aangeeft, heb je ook al snel een probleem. Geen idee of er ook printers zijn waarbij de temp iets hoger is dan aangegeven, maar dat een voordeel of een nadeel zijn...

[ Voor 31% gewijzigd door mphilipp op 09-07-2025 09:00 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Ik heb het ook niet altijd gedaan, en dan ging het ook meestal wel goed. Maar bijvoorbeeld grote onderdelen voor bv de Python AMS mod moest ik wel zo doen. Die trekken anders zo krom als een hoepel.

En ik denk dat er ook wel verschil zit tussen de werkelijke temperaturen van de buildplate. Dat kwam bij tests van de H2D ook al naar voren en als die van mij laten we zeggen een paar graden kouder is dan wat ie aangeeft, heb je ook al snel een probleem. Geen idee of er ook printers zijn waarbij de temp iets hoger is dan aangegeven, maar dat een voordeel of een nadeel zijn...
Da's de reden dat ik mijn bed doorgaans 10 graden hoger zet dan standaard als de print écht moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 17:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb vandaag voor het eerst PETG geprobeerd in mijn nagenoeg nieuwe A1 mini maar stuit helaas meteen op een probleem tijdens het printen. Heb wel de juiste PETG instellingen geladen.

De eerste test print was niet goed, maar tijdens het printen waren er ook al knarsende geluiden te horen en na een tijdje kwam er geen filament meer uit en heb ik de print gestopt. Ik heb een aantal videos gevolgd en er een stukje filament uitgehaald (Moest tot de filament sensor loshalen om bij het stukje te kunnen) maar zelfs zonder filament er in zijn er knarsende geluiden te horen als ik handmatig de extruder bedien.

Er zat een heel klein stuikje filament vast van de vorige kleur. Maar ik weet niet zo goed hoe ik verder moet en of er iets los is gedraaid? Ik dacht dat een Bambu een stuk makkelijker in gebruik was :P

edit: Het hele pad van de filament is trouwen schoon, kan het er handmatig zo doorheen duwen. Zodra ik dan load filament doe draait het bekende gele bambu rondje op de printkop ook niet echt tezaman met het gekke geluidje

Heb de filament cutter losgehaald en ik kan met mijn vinger het gele tandwiel handmatig draaien zonder raar geluidje, als ik het via de display laat extruden begint ie weer te 'grinden'.

edit2: Nog een stukje meer de boel uit elkaar gehaald, het lijkt erop dat de servo aansturing niet helemaal lekker is voor het uitspugen van het filament:
https://drive.google.com/...QFpGjxDQ/view?usp=sharing

Uiteindelijk een support ticket aangemaakt, benieuwd of Bambu support ondersteunend is. Hiervoor een waardeloze (performanc wise) DaVinci printer gehad, maar die werkte wel feilloos. Dit valt me weer tegen eigenlijk.

Halverwege dit printje begon het probleem, zou het aan de settings gelegen kunnen hebben? Was een net uit de doos Jayo PETG filament.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1P7LyoOYVxLfcxhJbczzFCBFQY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2zERU13vyID0EIne9X8iuES.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 46% gewijzigd door FlyEragon op 09-07-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Die BL cool plate supertack kleeft als hel :o

Wat is de veiligste manier om prints te verwijderen? Kookplaatkrabber? Of zijn er andere truken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:05

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

@Drwho1 In de Bambu Lab Wiki staat dat je eventueel het heatbed tot 50°C kunt verwarmen om de print van de SuperTack te verwijderen.
”If the print is sticking too tightly, heat the plate on the heatbed to 50°C to assist with removal.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Drwho1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:

Wat is de veiligste manier om prints te verwijderen? Kookplaatkrabber? Of zijn er andere truken?
Je kan die plaat heel licht buigen, ik haal het ook meestal snel eraf als het nog warm is. Dan beetje buigen aan beide kanten en alles springt zo los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56
FlyEragon schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:30:
Ik heb vandaag voor het eerst PETG geprobeerd in mijn nagenoeg nieuwe A1 mini maar stuit helaas meteen op een probleem tijdens het printen. Heb wel de juiste PETG instellingen geladen.

De eerste test print was niet goed, maar tijdens het printen waren er ook al knarsende geluiden te horen en na een tijdje kwam er geen filament meer uit en heb ik de print gestopt. Ik heb een aantal videos gevolgd en er een stukje filament uitgehaald (Moest tot de filament sensor loshalen om bij het stukje te kunnen) maar zelfs zonder filament er in zijn er knarsende geluiden te horen als ik handmatig de extruder bedien.

Er zat een heel klein stuikje filament vast van de vorige kleur. Maar ik weet niet zo goed hoe ik verder moet en of er iets los is gedraaid? Ik dacht dat een Bambu een stuk makkelijker in gebruik was :P

edit: Het hele pad van de filament is trouwen schoon, kan het er handmatig zo doorheen duwen. Zodra ik dan load filament doe draait het bekende gele bambu rondje op de printkop ook niet echt tezaman met het gekke geluidje

Heb de filament cutter losgehaald en ik kan met mijn vinger het gele tandwiel handmatig draaien zonder raar geluidje, als ik het via de display laat extruden begint ie weer te 'grinden'.

edit2: Nog een stukje meer de boel uit elkaar gehaald, het lijkt erop dat de servo aansturing niet helemaal lekker is voor het uitspugen van het filament:
https://drive.google.com/...QFpGjxDQ/view?usp=sharing

Uiteindelijk een support ticket aangemaakt, benieuwd of Bambu support ondersteunend is. Hiervoor een waardeloze (performanc wise) DaVinci printer gehad, maar die werkte wel feilloos. Dit valt me weer tegen eigenlijk.

Halverwege dit printje begon het probleem, zou het aan de settings gelegen kunnen hebben? Was een net uit de doos Jayo PETG filament.
[Afbeelding]
Kan het zijn dat je bij het verwisselen naar de hardend steel extruder gear, 1 van de lagers bent vergeten terug te plaatsen bij het gele tandwiel? Ik had dit namelijk wel en daardoor werd het filament ook niet goed doorgevoerd. Duurde even voor ik er achter was, maar dit topic heeft mij wel geholpen:
https://www.reddit.com/r/...p_extruder_tension_screw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

bassio schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:39:
[...]

Kan het zijn dat je bij het verwisselen naar de hardend steel extruder gear, 1 van de lagers bent vergeten terug te plaatsen bij het gele tandwiel? Ik had dit namelijk wel en daardoor werd het filament ook niet goed doorgevoerd. Duurde even voor ik er achter was, maar dit topic heeft mij wel geholpen:
https://www.reddit.com/r/...p_extruder_tension_screw/
Ik heb niks vervangen aan de printkop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Drwho1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:

Klopt. Ik heb wel een geprinte scraper geprobeerd, dat werkt redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mikekiwi schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:51:
Kleine wat universelere vraag tussendoor.

Heb een vogelhuisje geprint met 2 walls en fuzzy skin. Je ziet duidelijk de lijnen van de infill erdoorheen. Logische redenering zou zijn om het aantall walls te verhogen naar 4 of 5. Maar dat levert uiteraard een langere printtijd en heel veel meer filamentverbruik op.
Zijn er slimmere opties dan dat die ik niet kan bedenken?
[Afbeelding]
Meer perimeters is over het algemeen wel de beste oplossing. 12 perimeters met 5% infill is in 9/10 prints sterker en sneller dan 4 perimeters met 30-40% infill.

Ik zou dus eerst aantal perimeters verhogen, bij mij is 4 standaard en 12 voor stevige prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
FlyEragon schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Je kan die plaat heel licht buigen, ik haal het ook meestal snel eraf als het nog warm is. Dan beetje buigen aan beide kanten en alles springt zo los.
Ja, dat werkte op de textured plate meestal goed, maar op die cool plate (die sneller afgekoeld is) toch iets minder makkelijk. Ik ben dan ook niet altijd in de buurt wanneer de print klaar is.

Maar de tip van een beetje pre-heaten en een kookplaatkrabber hebben het ook wel gedaan. Thx voor jullie advies in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
CuBras schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:50:
Sinds kort een Smooth PEI van Bambulab in bezit. De eerste paar prints gingen prima. PLA printte mooi maar had wat moeite om dit van de plaat los te krijgen.

Na enkele prints begonnen echo's van voorgaande prints op de plaat te verschijnen, ondanks het schoonmaken krijg ik dit niet weg. Nu las ik dat je met een heel fijne spons / schuurpapier van 600-800 grit het kan wegpoetsen. Dit is gelukt, maar desondanks blijven de echoes in mijn prints.

Ik hoor veel over wel/geen IPA, gebruik van Dreft, lauw/warm water, maar niks lijkt het probleem echt op te lossen. Nu met de sale zit ik er aan te denken om eventueel deze te vervangen, maar ja .. de plaat is pas 3 weken oud en 5 prints gehad dus dat is zonde op z'n minst...
Die echo's gaan vanzelf weg. Plaat omdraaien en even een tijdje op de andere kant printen.
Schuren zou ik zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik print momenteel veel van hetzelfde met 1 soort filament. de prepare time kost zo'n 10% van de tijd.

Ik vond bijvoorbeeld https://www.printables.co...-quick-bed-leveling-end-r, maar ook veel dode linkjes. Is dit 2 jaar later nog steeds een goede methode? Zijn hier ervaringen met het aanpassen van de start g-code?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
FlyEragon schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:30:
Ik moet ook zeggen dat ik altijd een andere hotend pak als ik van materiaal verander. Ik heb voor elk materiaal een aparte hotend. Momenteel heb ik PLA, TPU 95 en PETG dus ik heb wel een paar van die dingen (en ook nog eens een P1S en A1). Voor PLA heb ik ook nog eens een 0.2mm kop erbij trouwens. Op de P1S is het vervangen van die printkop nogal een shit klus ook omdat die AMS er bovenop staat. Maar ik doe het toch :) Ik kom van printers die veel meer aandacht nodig hadden dan de bambu's (erg blij dat dat niet meer hoeft <3 ) en dit was een van de oorzaken van printkopproblemen.

Op de A1/A1-mini is het natuurlijk super simpel behalve dat de houder altijd aan de magneet blijft kleven en hem dichtklapt :P

Maar op deze manier heb ik nog nooit opstroppingen gehad (ff afkloppen). En anderen die ik ken die dit niet doen klagen daar vaak over, dat schoonmaken van de printkop met die naald enzo. Sowieso is mijn ervaring dat als de printkop gaat stroppen de PTFA laag in de kop nooit meer goed glad wordt en een bron van problemen blijft dus dan pak ik ook een nieuwe (maar dit heb ik dus nog niet meegemaakt met de Bambu's). Gelukkig zijn ze niet zo duur bij Bambu.

Maar echt, Bambu is zo briljant.

Mijn eerste printer (Makibox) was een afschuwelijk ding. Het kostte een uur of 3 prutsen en fixen voor elke 1 uur printen (en meestal niet succesvol). Vooral het afstellen want het chassis was van dunne acrylplaten dus als je hem aan de ene kant scherpstelde was de andere kant alweer uit het lood getrokken :( De hotend werd verwarmd door een stuk flexibele PCB die gewoon domweg werd kortgesloten en die brandde na een uur of 2 al door, wat een idioot ontwerp.

Mijn volgende printer was daarom van dik plaatstaal, ik wilde nooit acryl meer. Dat was een Printrbot Play. Fijn ding met zelfs een autoleveling probe, dat was toen net nieuw. Maar lang niet zo easymode als een bambu. Daar had ik iets van 1 uur fixen en prutsen voor elke 3 uur printen. Waaronder het monteren van een hotbed upgrade van de fabrikant (die is ergens rond Corona failliet gegaan). Ook moest ik wat dingetjes zelf uitvinden zoals een kabelgeleider omdat de kabels wel eens achter het bed bleven haken.

En nu? Een keer in de 3 maanden even de Z rods insmeren en af en toe wat gebroken filament uit de AMS pulken. Dat is alles O+

Maar goed de reden van deze oude doos is dus dat ik even wou zeggen dat Bambu niet altijd perfect is maar vergeleken met de voorgangers echt een hele stap vooruit :P En de prijs is ook nog eens extreem laag vergeleken met die voorgangers.

[ Voor 40% gewijzigd door Llopigat op 10-07-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Het probleem in mijn geval lijkt echter helemaal niet gerelateerd te zijn aan de hotend. Ik weet niet wat er precies mis is maar ik gok op defecte stepper motor.

Geen overbelasting want dat had foutcodes moeten opleveren en een fatsoenlijk design zorgt daar voor zowel met een overstroom als thermische beveiliging.

Ben benieuwd, nog geen reactie gehad van Bambu maar dat komt nog wel. Heb alle logs, een video en een foto van het laatste mislukte printje opgestuurd. Denk dus niet dat het de overstap naar petg was, tenzijn de motor al een fabrieksfout had en dit nu naar boven is gekomen vanwege hogere temperaturen nodig o.i.d

update: Yay, feedback gehad en ze gaan een nieuwe extruder unit en extruder motor sturen. We gaan het zien. Wordt vervolgd.

[ Voor 9% gewijzigd door FlyEragon op 11-07-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BL H2S confirmed?

Maw; weer nieuwe geruchten & wss BL marketing die heel goed hype weet te creëren :D Klinkt interessant, maar dit keer ga ik er niet meteen op induiken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 21:21
Ik ben me aan het orienteren om mijn Prusua Mk3s te verruilen voor een Bambu Lab printer. Waarschijnlijk de X1C. Ik weer dat ik in een minder open eco systeem ga komen en dat ik daar een riciso mee neem.
Wat ik me afvraag, als ik in LAN-mode ga draaien kan ik dan als ik niet thuis ben, via VPN verbinding maken, en vervolgens de voortgang van printprojecten bekijken, prints stoppen, etc? Nu doe ik dat via Octoprint, maar als dat ook via Bambu studio kan dan is dat mij betreft ook prima.
Als ik nu een printer aanschaf dan zal die neem ik aan de laatste firmware hebben. Kan ik ook op deze nieuwe printer de firmware downgraden of geldt dat alleen voor printers die voor een bepaalde datum zijn geleverd?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Nou, de Bambu Lab A1 + AMS voor m’n vader is gearriveerd. Over een kleine 2 weken gaan we het voor z’n verjaardag geven. Gezien de actie hebben we er meteen 8 rollen Bambu filament in verschillende kleuren bij besteld zodat hij een mooie start kan maken.

Ze komen bij ons op bezoek tijdens onze vakantie en we zullen het daar aan hem geven. We kunnen ‘m alleen lastig voor de tent uitpakken en installeren :+
Nu zal ik daar de Bambu Handy app wel voor hem installeren op z’n telefoon, een account aanmaken en uitleg geven hoe alles ongeveer werkt, maar hebben jullie nog andere tips & trucs om hem wat wegwijs te maken totdat ik weer terug ben van vakantie?

Ik denk dat deze apparaten van zichzelf al erg makkelijk in gebruik zijn en dat hij zelf een heel eind gaat komen, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Denman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:10:
...
Nu zal ik daar de Bambu Handy app wel voor hem installeren op z’n telefoon, een account aanmaken en uitleg geven hoe alles ongeveer werkt, maar hebben jullie nog andere tips & trucs om hem wat wegwijs te maken totdat ik weer terug ben van vakantie?
..
Video's laten bekijken van hoe de A1 eerste keer in gebruik nemen, initiele installatie. Hoe te onderhouden etc. kunnen handig zijn. Bambu heeft veel video's. Ook kan het leuk zijn, welke toevoegingen uit te printen etc. Daar zijn op youtube veel video's over. Handige opvangbakje en of kabelgeleiders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
FlyEragon schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Video's laten bekijken van hoe de A1 eerste keer in gebruik nemen, initiele installatie. Hoe te onderhouden etc. kunnen handig zijn. Bambu heeft veel video's. Ook kan het leuk zijn, welke toevoegingen uit te printen etc. Daar zijn op youtube veel video's over. Handige opvangbakje en of kabelgeleiders etc.
Ah ja dat is een goeie, daar had ik onlangs nog wel over gedacht maar was me ontschoten. Ik zal wat handige eerste prints collecten op zijn Bambu profiel :)

Ik zal voor die tijd ook nog wat handige video's verzamelen voor hem.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
[...]

Daar heb ik ook wel interesse in..
Heb je linkjes?
Ook voor de toevoegingen...

Deze lijkt top: YouTube: Bambu Lab A1 Combo - AMS 3D Printer - Unbox & Setup

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 14-07-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28
Voor de snelle beslissers met een zakelijk account:
Zojuist een bestelling van 10+ rollen navulling filament gedaan. Bambulab trekt eerst de BTW eraf en dan de 11 euro korting, dus ik heb nu 8,32 ex BTW per rol betaald, dat is 10,06 euro in de BTW.
Zo goedkoop heb ik nog nooit filament besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 14:54
Denman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:10:
Nou, de Bambu Lab A1 + AMS voor m’n vader is gearriveerd. Over een kleine 2 weken gaan we het voor z’n verjaardag geven. Gezien de actie hebben we er meteen 8 rollen Bambu filament in verschillende kleuren bij besteld zodat hij een mooie start kan maken.

Ze komen bij ons op bezoek tijdens onze vakantie en we zullen het daar aan hem geven. We kunnen ‘m alleen lastig voor de tent uitpakken en installeren :+

Ik denk dat deze apparaten van zichzelf al erg makkelijk in gebruik zijn en dat hij zelf een heel eind gaat komen, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd :)
Ik weet niet of je vader meer van 't video-kijken is (youtube) of het lezen, maar Bambu Lab heeft een Academy waar je uitleg kunt krijgen over je printer en Handy en Studio:
https://bambulab.com/en/support/academy

Van wat ik zie is er Nederlandstalig nog erg weinig, maar Engelstalig genoeg informatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 16:44
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:42:
Ik zie dat Bambu Lab nu ook de Cyberbricks heeft gelanceerd. Een poosje terug op een 3D print beurs stond Dr.Tao al bij een stand waar van alles rondreed aan RC speelgoed, en nu is het via Kickstarter gelanceerd. Ziet er geinig uit. Lijkt op Lego Mindstorm:
[YouTube: CyberBrick: Build smarter. Code freer. Share globally.]
De kits zijn nu ook verkrijgbaar via de EU webshop, ik heb er gelijk maar eentje besteld om zo'n mini Battlebot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
ErikT738 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:49:
[...]

De kits zijn nu ook verkrijgbaar via de EU webshop, ik heb er gelijk maar eentje besteld om zo'n mini Battlebot te maken.
Had het al eerder gezien, vind dit heel interessant samen met een vriendin die momenteel Mechatronica studeert.

Maar het was deze sale al duur genoeg met een nieuwe printer+ams2 + ~20 rollen filament + buildplates etc. Het moet ergens een keer ophouden 8)7

Dus mooi Black Friday / Kerst cadeautje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
joosie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:23:
Voor de snelle beslissers met een zakelijk account:
Zojuist een bestelling van 10+ rollen navulling filament gedaan. Bambulab trekt eerst de BTW eraf en dan de 11 euro korting, dus ik heb nu 8,32 ex BTW per rol betaald, dat is 10,06 euro in de BTW.
Zo goedkoop heb ik nog nooit filament besteld.
Ik moet nog steeds een zakelijk account aanvragen, binnenkort maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je linkjes voor toevoegingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

skank schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je linkjes voor toevoegingen :)
Het zijn eigenlijk vrij standaard 13 in 1 dozijn videos, zoals:
YouTube: Must have A1 beginner 3d print upgrades

YouTube: PRINT THESE FIRST for your A1 MINI

YouTube: 10 Must-Have 3D-Printed Upgrades for Your Bambu Lab A1 Printer

[ Voor 9% gewijzigd door FlyEragon op 15-07-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 19:59
Ik heb onderstaande 3d print gemaakt met een nieuwe rol bambu PLA (dus uit een plasticje met zo'n zakje zout) en de standaard PLA instellingen van bambu lab.
Kan iemand mij vertellen wat er hier mis is gegaan en wat ik kan googlen zodat ik het probleem kan oplossen bij de volgende print? Het lijkt alsof de feed die er uit komt niet genoeg was voor het patroon maar dit kwam alleen voor op enkele plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO-ehy8ihiO3bn7LoyVLOiR4LDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfpXqjxxRxe0Nr1Usbd06LXV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
gebruikernaam__ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:36:
Ik heb onderstaande 3d print gemaakt met een nieuwe rol bambu PLA (dus uit een plasticje met zo'n zakje zout) en de standaard PLA instellingen van bambu lab.
Kan iemand mij vertellen wat er hier mis is gegaan en wat ik kan googlen zodat ik het probleem kan oplossen bij de volgende print? Het lijkt alsof de feed die er uit komt niet genoeg was voor het patroon maar dit kwam alleen voor op enkele plekken.

[Afbeelding]
Zo te zien flinke underextrusion, verstopte nozzle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:21:
BL H2S confirmed?

[YouTube: NEW Bambu Lab Printer Confirmed? New Details!]

Maw; weer nieuwe geruchten & wss BL marketing die heel goed hype weet te creëren :D Klinkt interessant, maar dit keer ga ik er niet meteen op induiken :')
Jammer, juist de dubbele extruder lijkt hier te ontbreken (er zit er duidelijk maar 1 en er is geen ruimte voor twee naast elkaar, misschien wel erachter?). Maar de laser functie zit er wel op.

Het kan natuurlijk ook gewoon een eerder versie van de H2D geweest zijn.

Voor mij is het enige dat me echt interesseert aan de H serie de dubbele extruder en het grotere build volume.

[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 15-07-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Jammer, juist de dubbele extruder lijkt hier te ontbreken (er zit er duidelijk maar 1 en er is geen ruimte voor twee naast elkaar, misschien wel erachter?). Maar de laser functie zit er wel op.

Het kan natuurlijk ook gewoon een eerder versie van de H2D geweest zijn.

Voor mij is het enige dat me echt interesseert aan de H serie de dubbele extruder en het grotere build volume.
Tja, die dubbele extruder is idd leuk. Ik vond 'm niet heel goed printen. Vind de X1c beter, wat ook de reden is dat ik daar naar terug ben gegaan. Denk dat ze nog heel veel moeten optimaliseren.

Dit zou een X2 kunnen zijn, of een budget versie van de H2. We gaan het vanzelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Tja, die dubbele extruder is idd leuk. Ik vond 'm niet heel goed printen. Vind de X1c beter, wat ook de reden is dat ik daar naar terug ben gegaan. Denk dat ze nog heel veel moeten optimaliseren.

Dit zou een X2 kunnen zijn, of een budget versie van de H2. We gaan het vanzelf zien.
Voor mij is het punt dat ik heel veel met flexi filament print en dan heb je helemaal niks aan de AMS. Vandaar. Een dubbele extruder zou geweldig zijn.
[...]
Dit zou een X2 kunnen zijn, of een budget versie van de H2. We gaan het vanzelf zien..
Nou een X2 is het niet want er staat daar duidelijk H2S (Rare marketing want het doet me gelijk aan rotte eieren denken).

@MC Taz Man Ik wou er geen nieuwe post aan wijden maar hier: Wikipedia: Hydrogen sulfide

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 15-07-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Voor mij is het punt dat ik heel veel met flexi filament print en dan heb je helemaal niks aan de AMS. Vandaar. Een dubbele extruder zou geweldig zijn.

[...]

Nou een X2 is het niet want er staat daar duidelijk H2S (Rare marketing want het doet me gelijk aan rotte eieren denken).
Oh, shit ja, helemaal vergeten 😂... Maar hoezo heeft dit iets met eieren te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
[...]
Ik vond 'm niet heel goed printen. Vind de X1c beter,
wat vond jij niet goed printen ?
heb ze naast elkaar staan en zie niet veel verschil.
in iedergeval niet in PLA of PETG varianten

[ Voor 7% gewijzigd door bdevogt op 15-07-2025 22:27 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bdevogt schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:27:
[...]

wat vond jij niet goed printen ?
heb ze naast elkaar staan en zie niet veel verschil.
in iedergeval niet in PLA of PETG varianten
De kwaliteit van de minis die eraf kwamen was significant minder dan op m'n X1. Minder details, slechtere supports, overhangs minder goed + de prints duurde aanzienlijk langer.

Enige wat 'ie beter deed was ABS, maar dat komt vooral door de verwarmde kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:29:
[...]

De kwaliteit van de minis die eraf kwamen was significant minder dan op m'n X1. Minder details, slechtere supports, overhangs minder goed + de prints duurde aanzienlijk langer.

Enige wat 'ie beter deed was ABS, maar dat komt vooral door de verwarmde kamer.
Oke jammer,
zelf dat gevoel niet.
wel langzaam starten door de 2de printerkop.
misschien door alle firmware updates beter geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bdevogt schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:34:
[...]

Oke jammer,
zelf dat gevoel niet.
wel langzaam starten door de 2de printerkop.
misschien door alle firmware updates beter geworden
Kan, maar wilde ik niet op wachten. Niet als de X1 bestaat :D Ik wacht wel 3 jaar en zie wat er dan bestaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:43:
[...]

Kan, maar wilde ik niet op wachten. Niet als de X1 bestaat :D Ik wacht wel 3 jaar en zie wat er dan bestaat :D
snap ik helemaal.
daarom heb ik ze beide nog staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Oh, shit ja, helemaal vergeten 😂... Maar hoezo heeft dit iets met eieren te maken?
Weet je niet meer waar H₂S naar ruikt? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Weet je niet meer waar H₂S naar ruikt? :?
Scheikunde was heeeeeeel lang geleden :') Ik link niet meteen willekeurige letters aan scheikundige verbindingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is toch niet echt een verrassing dat er een 'budget' H2D komt? Net als de P1S een afgeslankte versie van de X1C is. Lag wel in de lijn der verwachtingen. Alleen wat ze precies weg hebben gelaten is nog even gokken.

Dat ze (volgens die geruchten of zogenaamde leak dan) de laser(mogelijkheid) er wél op laten zitten en de dubbele extruder niet is op zich logisch. Die laser is een module die ze los kunnen verkopen en ook de consumables zijn een inkomstenbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:31:
Het is toch niet echt een verrassing dat er een 'budget' H2D komt? Net als de P1S een afgeslankte versie van de X1C is. Lag wel in de lijn der verwachtingen. Alleen wat ze precies weg hebben gelaten is nog even gokken.

Dat ze (volgens die geruchten of zogenaamde leak dan) de laser(mogelijkheid) er wél op laten zitten en de dubbele extruder niet is op zich logisch. Die laser is een module die ze los kunnen verkopen en ook de consumables zijn een inkomstenbron.
Dit & ik wil dit snijder/plotter :D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Verdomme, eerste probleem met mijn AMS 2. Ik heb de 4 rollen vervangen, maar nu neemt hij enkel rol 1 en 2 aan, rol 3 en 4 gaat niet pre-loaden. Ik krijg ze ook niet verder dan een halve mm in de feeder geduwd, daar stopt het. Er zou sprake zijn van een verstopping, maar ik zie alvast niets zitten, met een zaklamp goed doorgelicht. Voordien geen enkel issue mee gehad.

In bambu studio ziet het slot 3 en 4 ook als 'empty' en de leds op beide slots zijn uit.

De wiki van de AMS2 brengt ook niet meteen heel veel duidelijkheid. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
Drwho1 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:05:
Verdomme, eerste probleem met mijn AMS 2. Ik heb de 4 rollen vervangen, maar nu neemt hij enkel rol 1 en 2 aan, rol 3 en 4 gaat niet pre-loaden. Ik krijg ze ook niet verder dan een halve mm in de feeder geduwd, daar stopt het. Er zou sprake zijn van een verstopping, maar ik zie alvast niets zitten, met een zaklamp goed doorgelicht. Voordien geen enkel issue mee gehad.

In bambu studio ziet het slot 3 en 4 ook als 'empty' en de leds op beide slots zijn uit.

De wiki van de AMS2 brengt ook niet meteen heel veel duidelijkheid. Iemand suggesties?
heb je ook al even de AMS van de stroom gehaald ?
je zou ook even tegen de AMS kunnen zeggen dat er wel wat inzit, en dan filament laten laden.
laatste optie is even alles demonteren en zeker weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
bdevogt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:19:
[...]

heb je ook al even de AMS van de stroom gehaald ?
je zou ook even tegen de AMS kunnen zeggen dat er wel wat inzit, en dan filament laten laden.
laatste optie is even alles demonteren en zeker weten
Ja, zonder stroom zetten was ook al een ondernomen stap. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
Drwho1 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Ja, zonder stroom zetten was ook al een ondernomen stap. :|
mm oke,
ams demonteren is ook niet zoveel werk,
https://wiki.bambulab.com.../disassembly-and-assembly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
Drwho1 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:05:

Zal wel domme opmerking van mij zijn maar met mijn ams lite moet altijd het filament schuin af knippen anders pakt hij niet op en lijkt het of het verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag mijn eerste probleem met de nieuwe printer... Printte in het luchtledige, maar uiteraard als ik niet op locatie ben 😂... Vanavond/morgen maar eens kijken wat er loos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

9 juli probleem gemeld met extruder stepper motor, vandaag een nieuwe extruderdeel + motor ontvangen en erin gezet. Print weer vrolijk :-) Vraag me af waarom de motor binnen 10-15 uur ongeveer stuk was. Hoop dat het een zeldzaamheid is, vervanging was toch ook niet heel erg makkelijk met de connectoren en fragiele PCB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drwho1
Mojo-45 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Zal wel domme opmerking van mij zijn maar met mijn ams lite moet altijd het filament schuin af knippen anders pakt hij niet op en lijkt het of het verstopt zit.
Dude wtf, je hebt mijn dag goed gemaakt. :o
Ik begreep er niets meer van want gisteren nam slot 4 plots wél filament aan toen ik later nog eens probeerde, maar 3 nog steeds niet. Nu knip ik het filament even anders af en hop...pre-load begint. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een raar probleem... Zwart filament wil niet meer laden in slot 4 van AMS a. Andere filamenten wel, werkt goed in slot 1 van AMS b...

Schiet mij maar lek... Maar goed, het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 16:54
MC Taz Man schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Scheikunde was heeeeeeel lang geleden :') Ik link niet meteen willekeurige letters aan scheikundige verbindingen.
Ben nooit verder gekomen dan H2O en H24

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:55
Vrijdag een P1S combo besteld.
Kreeg melding dat een rol PLA al was verzonden die ik had meebesteld.

Weet iemand hoe lang de shipping duurt van de printer en via welke partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyraW85
nafofella schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:20:

Die van mij kwamen destijds via DPD binnen. Duurde bij elkaar ongeveer 7 werkdagen destijds. Het komt uit Duitsland als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ik heb tijdens de sale twee bestellingen gedaan.

Eerste bestelling was ~14 rollen filament, wat accessoires en een P1S met AMS 2 Pro. Deze kwam verspreid over vier leveringen, waarvan drie via DPD en eentje via DHL, uit twee verschillende magazijnen. Dinsdag besteld, vrijdag in huis (behalve de AMS 2 Pro, die was er zaterdag)

Tweede bestelling was ~8 filament rollen en wat accessoires. Kwam in één bestelling via DPD, dinsdag besteld en donderdag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54
nafofella schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:20:

Ik had hem vorige week zondag besteld, kwam donderdag binnen.

Printer bevalt erg goed, stuk stiller dan ik had verwacht en sneller. Ik heb in het verleden een Ender 3 (met wat mods) gehad, alleen die vond ik echt teveel herrie maken, dan is dit wel een verademing.
Installatie printer en AMS was ook boven verwachting simpel en vond dat de printer goed verpakt zat, ook vastzetten van onderdelen is mooi gedaan.

Eerste prints gingen soepel en de eerste wat grotere prints waren poopchute + afneembaar opvangbakje (toch wel handig om te doen zo vlot).
Deze week nog wat meer door de software heen en serieuzere prints maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Ik ben momenteel bezig aan mijn grootste printproject tot nu toe, een schaalmodel van de USS Voyager (ST). Speciaal een rol 'metallic look' PLA voor gekocht van CC3D en bevalt eg goed. Naar mijn idee een PLA dat minder geur afgeeft dan wanneer ik een rol PLA van BL of Sunlu/eSun gebruik. CC3D is ook erg goed geprijst, daar ga ik nog wel wat filament van kopen.

Maar goed, terug naar mijn vraag over het schaalmodel: ik zit nog met de nodige ruwe randjes (van supports) die net gemaakt moeten worden. Wat zijn hier de tips voor?
In de Action al getwijfeld over zo'n Dremel knock-off (van het merk Ferm) of moet ik eerder een fijne vijlenset kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Ik zou een vijlenset doen omdat je daar meer controle mee hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drwho1 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:53:
Maar goed, terug naar mijn vraag over het schaalmodel: ik zit nog met de nodige ruwe randjes (van supports) die net gemaakt moeten worden. Wat zijn hier de tips voor?
Ik weet niet of je alles al geprint hebt, maar misschien is het een optie om PETG supports te gebruiken zodat je een mooiere scheiding hebt tussen het object en de support.
Levert wel weer wat extra poop en tijd op, maar voor zo'n mooi model is dat wel de moeite waard (denk ik).

Verder...een dremel kan goed werken als je daar goed mee om kunt gaan. Vijl is goedkoper en je hebt inderdaad meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
In de Action al getwijfeld over zo'n Dremel knock-off (van het merk Ferm) of moet ik eerder een fijne vijlenset kopen?
Een dremel gaat veeeel te hard.

Begin met een vijl om overhangs bij te werken waar support zat bevestigd.
Hou de vijl parallel aan de oppervlakte zodat je een gelijke laag weghaald.
Dan nog ff bijwerken, lichtjes met schuurpapier. Begin met grit 400/500 en eindig met 1000.
Grit 400/500 vind je in de bouwmarkt of bij de action, hoger zal je bij wat specialistischer tentjes moeten zijn..
Ik haal het fijne grit altijd bij een modelbouw winkel van het merk Tamiya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 15-09 19:46
PepieNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Dan nog ff bijwerken, lichtjes met schuurpapier. Begin met grit 400/500 en eindig met 1000.
Grit 400/500 vind je in de bouwmarkt of bij de action, hoger zal je bij wat specialistischer tentjes moeten zijn..
Uiteindelijk is het allemaal geheel afhankelijk van de prints die je maakt en de rest van het post processen.
Voor helmen / armors en dergelijke gebruik ik een Dremel met variabel toerental waarmee ik de echte ruwe randen wegwerk. Daarna ga ik met papier aan de slag, maar ook met plamuur, soms resin, etc.

Voor kleine modellen gebruik ik een combinatie van vijlen en papier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PepieNL
smoken schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:24:
[...]

Uiteindelijk is het allemaal geheel afhankelijk van de prints die je maakt en de rest van het post processen.
Voor helmen / armors en dergelijke gebruik ik een Dremel met variabel toerental waarmee ik de echte ruwe randen wegwerk. Daarna ga ik met papier aan de slag, maar ook met plamuur, soms resin, etc.

Voor kleine modellen gebruik ik een combinatie van vijlen en papier
Zeker man! Ik werk soms ook met (UV) resin, milliput of normale putty bv.
Het is maar net waar je mee bezig bent.

Weer een projectje afgerond..stond al weken stil door die warmte.. dit weekend de schouders er maar eens onder gezet.
Geprint op de A1's, het model komt van makerworld..en de verf komt van Vallejo :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiQtLIc2jd4fHmazQQg6Y6jk42k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0XTSVvBbrA3vSPARDk7IbX6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
mphilipp schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet of je alles al geprint hebt, maar misschien is het een optie om PETG supports te gebruiken zodat je een mooiere scheiding hebt tussen het object en de support.
Levert wel weer wat extra poop en tijd op, maar voor zo'n mooi model is dat wel de moeite waard (denk ik).

Verder...een dremel kan goed werken als je daar goed mee om kunt gaan. Vijl is goedkoper en je hebt inderdaad meer controle.
PepieNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Vijlen krijgt hier duidelijk de voorkeur, daar neigde ik zelf ook wel meer naar. Het schuurpapier is misschien ook nog wel een goede tip. Zelf nul ervaring met model(bouw), maar supporthechtingen wegwerken zal in de toekomst misschien nog wel eens vaker gebeuren.

Moet ik naar zo'n vijlenset kijken voor het fijne werk wat ik wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Drwho1 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:01:
[...]

[...]
Moet ik naar zo'n vijlenset kijken voor het fijne werk wat ik wil doen?
Jep mooi setje lijkt me..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Een metalen nagelvijltje doet ook wonderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

...ik zit nog met de nodige ruwe randjes (van supports) die net gemaakt moeten worden. Wat zijn hier de tips voor?
Voor mij helpt het al erg als ik de 'Top Z distance' van de support vergroot. Mijn sweetspot is 0.35-0.4.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/FNaJWL7.jpg

Verder gebruik ik deze tools:

Ontbraam tool
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/FNczaLu.jpg

Kantentrimmer
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/FNczlqb.jpg

Priemsetje van de Action
Afbeeldingslocatie: https://iili.io/FNcJpi7.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Oemfoefoe op 21-07-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 15-09 17:35
Nu al voor de derde keer dat deze print misgaat

De eerste keer ging feilloos maar met instellingen aanpassen krijg ik het niet meer geprint. Tips in wat aan te passen? Het gaat na een paar uur fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erPovgiQfutSKrH9DEkz6yMrlAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCLi1978zTc8h2tpot7LRebR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

@MADG0BLIN Ik zou als eerste en proefprint doen met een brim of een raft. Het lijkt namelijk of het mid-print los van het bed is geraakt en daardoor in de lucht heeft geprint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:22
MADG0BLIN schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:32:
Nu al voor de derde keer dat deze print misgaat

De eerste keer ging feilloos maar met instellingen aanpassen krijg ik het niet meer geprint. Tips in wat aan te passen? Het gaat na een paar uur fout.

[Afbeelding]
Had daar eerder op de dag ook last van. Plate even goed schoonmaken (ik gebruik Iso-propanol) en alles blijft nu weer op z'n plek. Misschien dat het ook voor jou een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:43
Dit ziet er ook niet helemaal fris uit, al mijn netwerkverkeer lijkt via de Bambu Studio netwerk plugin te lopen. Ik krijg hier direct argwaan van. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn58wVWwOXk39ejDKVmVx6yXsNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgTS497ePAvlxhISQ08puMb7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 15:49
JorneB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
Dit ziet er ook niet helemaal fris uit, al mijn netwerkverkeer lijkt via de Bambu Studio netwerk plugin te lopen. Ik krijg hier direct argwaan van. Wat denken jullie?
Ligt eraan hoeveel je print denk ik zo. Elke file (en dat is ook zo meer als 100MB of nog veul veul als ik naar mezelf kijk) gaat via de netwerk plugin naar je printers/bambu cloud.

Wat mij vooral opvalt is hoe weinig de rest gebruikt in de afgelopen 30 dagen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Juistem. Alleen al Telegram had tientallen GB's moeten aangeven. Zelfde voor utorrent.exe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 15:49
@JorneB Wat denk je van Steam? Die moet ook in de 100en lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, als je continu aan het printen bent & ook naar de livefeed kijkt, kan het makkelijk oplopen. Da's óók een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
ChatGPT "In Summary Yes — your experience aligns with a broader problem: Bambu Studio's network plugin is often misreporting or absorbing all PC network traffic. Users are calling it suspicious and many are switching to LAN mode, Orca Slicer, or disabling the plugin altogether."

Het idee alleen al dat voor mij als gebruiker het er op lijkt dat al mijn internetverkeer nu mogelijk besnuffeld word door die plugin, plus dat meerdere gebruikers op Reddit hier al twee jaar hun beklag over doen maar er eigenlijk geen antwoord op komt, doet mij denken dat ik voor de zekerheid best die plugin weer verwijder en Orca maar eens een kans geef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JorneB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:23:
ChatGPT "In Summary Yes — your experience aligns with a broader problem: Bambu Studio's network plugin is often misreporting or absorbing all PC network traffic. Users are calling it suspicious and many are switching to LAN mode, Orca Slicer, or disabling the plugin altogether."

Het idee alleen al dat voor mij als gebruiker het er op lijkt dat al mijn internetverkeer nu mogelijk besnuffeld word door die plugin, plus dat meerdere gebruikers op Reddit hier al twee jaar hun beklag over doen maar er eigenlijk geen antwoord op komt, doet mij denken dat ik voor de zekerheid best die plugin weer verwijder en Orca maar eens een kans geef.
Eigen keuze natuurlijk, maar om op ChatGPT te vertrouwen... Ik heb daar meer foute, dan correcte, informatie uit zien komen.

Persoonlijk zou ik eerder vertrouwen op iets als wireshark etc. Check het zelf & vetrouw niet op wat de één of andere "AI" beweerd, of godbetert Reddit.

Om een Russische gezegde te quoten; Trust, but verify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
Stel de exact zelfde vraag eens aan gemini.
Ben benieuwd wat die voor antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Ik vind het vooral opvallend dat dus vrijwel mijn gehele dataverkeer nu aan Bambu Studio word toegeschreven terwijl ik zeker ben dat minimaal de helft van mijn verkeer van Telegram moet komen. Hier kunnen natuurlijk meerdere oorzaken van zijn, Bambu's live view gebruik ik zelden.

Ik vind het in ieder geval een rode vlag, met nog geen redelijke verklaring er voor, ook niet vanuit BambuLab. Ik zal eens proberen of de combinatie Orca+Bambu Connect tot ander resultaat leidt, voor mijn eigen gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
Ik ben geen groot verbruiker maar kom in die 30 dagen wel aan zo'n 4 uur per dag.
En ik zie geen opvallend gebruik van bambu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e23QA0OA1FbsNnxDhPMTN1-AiGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBLfyZQtN0kp7mbBhSNZuUbB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JorneB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:21:
Ik vind het vooral opvallend dat dus vrijwel mijn gehele dataverkeer nu aan Bambu Studio word toegeschreven terwijl ik zeker ben dat minimaal de helft van mijn verkeer van Telegram moet komen. Hier kunnen natuurlijk meerdere oorzaken van zijn, Bambu's live view gebruik ik zelden.

Ik vind het in ieder geval een rode vlag, met nog geen redelijke verklaring er voor, ook niet vanuit BambuLab. Ik zal eens proberen of de combinatie Orca+Bambu Connect tot ander resultaat leidt, voor mijn eigen gemoedsrust.
Dat is zeker opvallend, maar het is logischer dat er ergens op jouw systeem iets fout gaat, dan dat het aan BS ligt. Als dit namelijk écht zo was, stond het internet er helemaal bol van. Nu beperkt het zich tot een beperkte groep mensen, nog op Reddit ook.

[edit]
Dit is het verbruik van BS op mijn Mac de afgelopen maand, blauw is download, roze upload (privacy dingen verwijdert, uiteraard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeNsx4vhXnewUR1Q3sPapHUr00Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfp77zJh9et1Px8Ugwdi2qct.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MC Taz Man op 22-07-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:55
De printer is binnen :)

Eerste al geprint (bootje). en nu een waste bin.

Ik zit nu zelf al een beetje naar PLA te kijken om bij te kopen. Ik heb al petg via 123-3d gekocht maar alvorens ik bijvoorbeeld glow in the dark pla koop ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende merken icm met bambu labs (p1s).

Ik zie dat dat van sunlu bijvoorbeeld ook wat voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:10
nafofella schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:

Ik zit nu zelf al een beetje naar PLA te kijken om bij te kopen. Ik heb al petg via 123-3d gekocht maar alvorens ik bijvoorbeeld glow in the dark pla koop ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met de verschillende merken icm met bambu labs (p1s).

Ik zie dat dat van sunlu bijvoorbeeld ook wat voordeliger is.
Voor gewone PLA maakt het allemaal niet zoveel uit. Ook goedkope merken hebben prima PLA. Sunlu, Elegoo, Kingroon, Anycubic, ... Glow in the dark is wel een verhaal apart. Daar moet je bij de meeste merken niet teveel van verwachten (ik weet daar zelf helaas niet een goed merk voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee. Nog nooit gehoord. Komt ook niet overeen met mijn eigen ervaring. Kan het niet zijn dat Windows 'in de war' is? Ik heb eigenlijk nog nooit naar dat scherm gekeken, maar dat komt omdat ik een Unify router heb, waarop ik een heel mooi overzicht heb van mijn netwerkverkeer. Het zou mij daar direct opvallen.

En zoals @MC Taz Man al zeght: het internet zou er bol van staan. Ten tweede kun je je afvragen of Bambu Lab al niet genoeg data te verwerken heeft met al die printjobs. Met andere woorden: wat moeten ze in vredesnaam met al jouw data? Ja, ik weet dat sommigen daar geld mee verdienen, maar op deze manier je klanten afluisteren is niet heel erg slim. Als men erachter komt, koopt echt niemand meer een BL. Het is denk ik al iets afgenomen door al die indianenverhalen over dat je straks geen ander filament meer mag gebruiken enzo... :) Dit zouden ze er echt niet bij kunnen hebben. Overigens is al door verschillende mensen al dat netwerkverkeer uitvoerig geanaliseerd en daar is niets bijzonders uitgekomen.

Misschien Studio een keer helemaal verwijderen en opnieuw installeren.

Pagina: 1 ... 108 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.