It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Kan dat wel, zo dichtbij die Creality? Gaan ze niet vechten?
Nah, dat Creality ding gaat enkel heel hard huilenmphilipp schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:11:
[...]
Kan dat wel, zo dichtbij die Creality? Gaan ze niet vechten?
Het is inderdaad maar een Creality ding t.o.v. dit beest. Eerst eens kijken of dit beest de Creality overtroffen krijgt qua kwaliteit en snelheid
Als je je Creality machine goed ingeregeld hebt, zal die beter printen van de H2D out-of-the-box. De BL machines zijn ingeregeld voor "beste kwaliteit, voor de meeste use-cases", wat dus inhoudt dat dit expliciet niet voor jouw usecase geldtS_tef schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:34:
![]()
![]()
![]()
Het is inderdaad maar een Creality ding t.o.v. dit beest. Eerst eens kijken of dit beest de Creality overtroffen krijgt qua kwaliteit en snelheid.
Aangezien ik te lui ben, heb ik niet veel getweaked aan mijn BL print instellingen, maar je kan (bijna?) net zo ver gaan als je bij Creality, en andere Malin/Klipper machines) kan.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Handy app kun je geen lan only printers toevoegen en er is geen webview?
Inderdaad. App werkt alleen via cloud en niet LAN only. Als je printer op afstand wilt monitoren kan je dan natuurlijk wel via HA werken.S_tef schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:12:
Kun je de Bambu niet op mobiel beheren (camera, start/stop) met lan only?
Handy app kun je geen lan only printers toevoegen en er is geen webview?
Volgens mij gaat dat ook niet op de H2D? Daar moet developer mode ofzo voor aan staan maar die heeft de H2D niet?rafvhoof schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:33:
[...]
Inderdaad. App werkt alleen via cloud en niet LAN only. Als je printer op afstand wilt monitoren kan je dan natuurlijk wel via HA werken.
Ik zat echt te wachten op deze video. Hij had het aangekondigd. Bambu Lab heeft 'm expliciet opgestuurd om uit elkaar te halen. Mooi toch?ocf81 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:44:
Vector3D heeft de H2D eens van binnen bekeken:
Hij is dus wel reparabel, maar het kost uiteraard wat meer moeite als bij een Core One (understatement). Maar volgens mij wel wat makkelijker dan bij de X1C. Hij zit wel mooi in elkaar. Dat wilden ze dus even laten zien.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Ik ben afgelopen december gestart. Was voor vooral een kwestie van beginnen en gaandeweg ontdekken. Paar dingen waarvan ik graag had gewild dat iemand het me had verteld:BP14 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:27:
Ik ben van plan om een Bambu Lab A1 Combo printer aan te schaffen. Ik ben helaas verder nog niet heel erg bekend met 3D printers maar wil het graag hobbymatig gaan uitvinden.
Zijn er zaken die ik beslist moet weten voor aanschaffen van de printer?
• Koop geen 0.2 of 0.6 nozzle. 0.4 is de standaard en de kans is groot dat de andere ongebruikt in een la blijven liggen.
• Alle merken filament zijn prima, in ieder geval als het om PLA gaat. Als een rol PLA niet goed werkt ligt dat waarschijnlijk aan printerinstellingen of een te hoog vochtgehalte (al komt dat laatste weinig voor). Als Bambu bij de printer gratis rollen filament levert, dan zijn die niet altijd van de beste kwaliteit. Dus als zo'n rol niet goed werkt, probeer dan een andere.
• 3D printen is verslavend. Zorg dat je veel ruimte hebt voor filament. Bij voorkeur in een ruimte waar de luchtvochtigheid laag is.
• Ga 3D topics op Tweakers volgen 😀
Veel plezier met printen 😀
Kan je hier op specifieke plekken de laag dikte/wanddikte vergroten, en dan bedoel ik hier niet de buitenwanden of de bodem of toplagen, maar heel plaatselijk extra lagen aanbrengen, bv omdat ik daar later draad in wil tappen, of een inwendige versterking nodig heb. Dit an bv op en soortgelijke wijze als het handmatig "painten" van dee 'supports', die je op specifieke plekken kan aanbrengen.
Ik heb hier wel naar gezocht, maar zoiets niet kunnen vinden. Bestaat dit hier als een instelbare waarde? Google heeft me niet kunnen helpen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Geen antwoord op je vraag, maar als je draad wil tappen zou ik eerder heat-inserts gebruiken. Maar wellicht heb je hier al naar gekeken.Naalroc schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:
Vraag over laagdiktes in bambu Studio:
Kan je hier op specifieke plekken de laag dikte/wanddikte vergroten, en dan bedoel ik hier niet de buitenwanden of de bodem of toplagen, maar heel plaatselijk extra lagen aanbrengen, bv omdat ik daar later draad in wil tappen, of een inwendige versterking nodig heb. Dit an bv op en soortgelijke wijze als het handmatig "painten" van dee 'supports', die je op specifieke plekken kan aanbrengen.
Ik heb hier wel naar gezocht, maar zoiets niet kunnen vinden. Bestaat dit hier als een instelbare waarde? Google heeft me niet kunnen helpen.
Ja, dat kan (op een andere manier). Je kunt met een modifier een plek aanwijzen in/op je print waarvoor andere instellingen gelden. Een modifier is een vorm (kubus, cilinder, etc) die je op de juiste plek plaatst en vervolgens kun je voor die modifier een afwijkende infill instellenLayer height aanpassen wil ie niet. Maar je kunt op een bepaalde plek waar je een bv een heatset insert wilt plaatsen, de infill verhogen en/of een ander infill type instellen.Naalroc schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:
Kan je hier op specifieke plekken de laag dikte/wanddikte vergroten, en dan bedoel ik hier niet de buitenwanden of de bodem of toplagen, maar heel plaatselijk extra lagen aanbrengen, bv omdat ik daar later draad in wil tappen, of een inwendige versterking nodig heb.
Gebruik hiervoor Variable Layer Height. Je zou wel moeten onderzoeken of dunnere lagen voor extra sterkte zorgen? Wat ik kan bedenken is meer lagen dus meer ‘geplakte’ laagjes die minder sterk zijn.Naalroc schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:
Dat met die nozzles verdient enige nuance, want als je bijvoorbeeld aan modelbouw doet is een 0.2 een must. En de 0.6 hardened nozzle is weer nuttig voor voor woodfill/CF filament die de stainless nozzle doen slijten.IMirjamI schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Ik ben afgelopen december gestart. Was voor vooral een kwestie van beginnen en gaandeweg ontdekken. Paar dingen waarvan ik graag had gewild dat iemand het me had verteld:
• Koop geen 0.2 of 0.6 nozzle. 0.4 is de standaard en de kans is groot dat de andere ongebruikt in een la blijven liggen.
• Alle merken filament zijn prima, in ieder geval als het om PLA gaat. Als een rol PLA niet goed werkt ligt dat waarschijnlijk aan printerinstellingen of een te hoog vochtgehalte (al komt dat laatste weinig voor). Als Bambu bij de printer gratis rollen filament levert, dan zijn die niet altijd van de beste kwaliteit. Dus als zo'n rol niet goed werkt, probeer dan een andere.
• 3D printen is verslavend. Zorg dat je veel ruimte hebt voor filament. Bij voorkeur in een ruimte waar de luchtvochtigheid laag is.
• Ga 3D topics op Tweakers volgen 😀
Veel plezier met printen 😀
(Of als je bijvoorbeeld een grote vaas gaat printen, gaat een stuk sneller met 0.6)
Bij mij wordt er iig regelmatig eens gewisseld, niet elke week, maar meer voor de specifieke projecten. Zoals laatst allemaal H0-schaal dingetjes voor een neefje die aan modeltreintjes werkt.
Verder; Eens
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 03-05-2025 08:47 ]
Hij is inderdaad beter te repareren dan de eerste generatie, maar het kost wel enorm veel moeite vergeleken met de meeste open source printers. En de hoeveelheid vastgelijmde onderdelen valt mij eerlijk gezegd wel een beetje tegen.mphilipp schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Ik zat echt te wachten op deze video. Hij had het aangekondigd. Bambu Lab heeft 'm expliciet opgestuurd om uit elkaar te halen. Mooi toch?
Hij is dus wel reparabel, maar het kost uiteraard wat meer moeite als bij een Core One (understatement). Maar volgens mij wel wat makkelijker dan bij de X1C. Hij zit wel mooi in elkaar. Dat wilden ze dus even laten zien.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Met alle respect, maar hier ben ik het niet mee eens. Als je alleen maar PLA print en verder nog geen veeleisende zaken hebt gedaan kan dit zo lijken. Echter, als je ooit gaat printen met materialen welke met vezels versterkt zijn, dan zal een (geharde) 0,6 mm spuitmond opeens wel interessant worden als je geen verstoppingen wil. Als je heel gedetailleerd wil printen zal een 0,2 mm spuitmond echt veel betere resultaten opleveren.IMirjamI schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Ik ben afgelopen december gestart. Was voor vooral een kwestie van beginnen en gaandeweg ontdekken. Paar dingen waarvan ik graag had gewild dat iemand het me had verteld:
© ocf81 1981-infinity
Ja , daar ben ik mee bekend en heb een paar sortiment doosjes met insets van M2-M6 , ook in verschillende lengtes nog. Maar bedankt voor de reactierinkel schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:34:
[...]
Geen antwoord op je vraag, maar als je draad wil tappen zou ik eerder heat-inserts gebruiken. Maar wellicht heb je hier al naar gekeken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit bekeken, en lijkt mogelijkheden te hebben. je zegt dat de layer height niet aangepast kan worden, maar van de getoonde screenshot lijkt het dat de wanddikte daar ter plekke wel aangepast kan worden. Dit ga ik eens uitproberen!mphilipp schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:27:
[...]
Ja, dat kan (op een andere manier). Je kunt met een modifier een plek aanwijzen in/op je print waarvoor andere instellingen gelden. Een modifier is een vorm (kubus, cilinder, etc) die je op de juiste plek plaatst en vervolgens kun je voor die modifier een afwijkende infill instellen. Layer height aanpassen wil ie niet. Maar je kunt op een bepaalde plek waar je een bv een heatset insert wilt plaatsen, de infill verhogen en/of een ander infill type instellen.
Ik zie je punt, maar zoals je zelf al zegt: "OOIT" dan is dat vroeg genoeg om met die speciale vezelverstekte filamenten DAN gelijk die geharde nozzels mee bestellen, maar dat komt pas veel later aan de orde, niet gelijk bij aankoop van je eerste printerocf81 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:31:
[...]
Met alle respect, maar hier ben ik het niet mee eens. Als je alleen maar PLA print en verder nog geen veeleisende zaken hebt gedaan kan dit zo lijken. Echter, als je ooit gaat printen met materialen welke met vezels versterkt zijn, dan zal een (geharde) 0,6 mm spuitmond opeens wel interessant worden als je geen verstoppingen wil. Als je heel gedetailleerd wil printen zal een 0,2 mm spuitmond echt veel betere resultaten opleveren.
Is het überhaupt wel mogelijk om binnen 1 laag van dezelfde print verschillende laagdiktes te printen? Dit zou een probleem worden bij elke daaropvolgende laag, als de nozzle dan bezig is met de dunne laag, heeft ie het risico om de dikkere laag te beschadigen lijkt mijNaalroc schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:54:
Op zich kan je het op die manier aanvliegen. Als ik mijzelf nu zou adviseren bij het kopen van een nieuwe printer zou ik echter toch wel meegeven om een 0,2 mm en een geharde 0,6 mm spuitmond erbij te nemen. Het reeds bij de hand hebben van de juiste gereedschappen kan tamelijk bevrijdend zijn omdat je dan waarschijnlijk veel eerder de stap maakt om meer te gaan doen met je printer dan in het stramien te blijven hangen van printen met PLA. Inmiddels is hier ABS koning en is PETG nummer twee. PLA gebruik ik alleen nog voor stukken die er als hout uit moeten zien.Naalroc schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:20:
[...]
Ik zie je punt, maar zoals je zelf al zegt: "OOIT" dan is dat vroeg genoeg om met die speciale vezelverstekte filamenten DAN gelijk die geharde nozzels mee bestellen, maar dat komt pas veel later aan de orde, niet gelijk bij aankoop van je eerste printer
© ocf81 1981-infinity
Hier ook!ocf81 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:04:
[...]
Inmiddels is hier ABS koning en is PETG nummer twee................
YouTube: 3D Printed TPU Bellows with PLA Interface Layers - Prints Flat!
Bij VLH kan de laaghoogte per laag gevarieerd worden. Maar volgens mij is variatie binnen dezelfde laag niet mogelijk. Dat was volgens mij de vraag.Naalroc schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:14:
Dat is wel mogelijk, zie de tip van @Joove met linkje , hier: Joove in "Bambu Lab 3D Printers"
Dit is wel mogelijk voor de support, Independent Support Layer Height, om die goed uit te laten komen op de juiste hoogte. Dan krijg je lagen die overlappen in de hoogte, 1 voor het object gevold door 1 voor de support etc. Binnen 1 object nog niet gezien.11D schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:30:
[...]
Is het überhaupt wel mogelijk om binnen 1 laag van dezelfde print verschillende laagdiktes te printen? Dit zou een probleem worden bij elke daaropvolgende laag, als de nozzle dan bezig is met de dunne laag, heeft ie het risico om de dikkere laag te beschadigen lijkt mij
Ik gebruik het standaard 'Generic PC' profiel in Bambu Studio, maar ik heb problemen met de hechting aan de buildplate. Van te voren doe ik wat Pritt stift op de buildplate, maar tekens komt de print los van de build plate.
Ik heb het voor nu maar even opgegeven, het heeft geen haast, en ik moet nog wat anders printen. Maar heeft iemand tips om dit te voorkomen?
PC printen op een open printer is lastig, ook al staat deze in een kastje. ABS/ASA is nog wel te doen, maar bij PC heb je een hoge kamertemperatuur nodig, anders wordt de laagsterkte erg zwak._Eend_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:22:
Ik probeer nu iets in PolyMaker PlyLite PC te printen op mijn Bambu A1 die in een kastje staat, op een Smooth PEI build plate en met een 0,4 mm Hardened Steel nozzle.
Ik gebruik het standaard 'Generic PC' profiel in Bambu Studio, maar ik heb problemen met de hechting aan de buildplate. Van te voren doe ik wat Pritt stift op de buildplate, maar tekens komt de print los van de build plate.
Ik heb het voor nu maar even opgegeven, het heeft geen haast, en ik moet nog wat anders printen. Maar heeft iemand tips om dit te voorkomen?
PC-CF is beter te doen, maar dan nog hou je zwakke laagsterkte.
Dat gezegd hebbende, het voorwerp zou dan alsnog aan de buildplate moeten hechten. Ik neem aan dat je het bed op 100 graden hebt staan?
Ja, 100 graden. Het gaat om een onderdeel waar een RC auto motor aan vast komt te zitten, die moet dus tegen hogere temperaturen bestand zijn, de maker van het ontwerp raad het aan om het in PC te printen, vandaar de keuze.rinkel schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:37:
[...]
PC printen op een open printer is lastig, ook al staat deze in een kastje. ABS/ASA is nog wel te doen, maar bij PC heb je een hoge kamertemperatuur nodig, anders wordt de laagsterkte erg zwak.
PC-CF is beter te doen, maar dan nog hou je zwakke laagsterkte.
Dat gezegd hebbende, het voorwerp zou dan alsnog aan de buildplate moeten hechten. Ik neem aan dat je het bed op 100 graden hebt staan?
Ja, nogal wiedes. Je kunt beter zeggen DIY printer. Alles wat je zelf moet bouwen is makkelijk te repareren. Dus de vergelijking gaat mank imho. Massaproductie staat bijna haaks op repareerbaarheid, tenzij je er veel moeite voor doet. Je wil nu eenmaal snel veel van die dingen kunnen bouwen, liefst zoveel mogelijk automatisch. Maar het lijkt er wel op dat ze bij de H2D wat meer moeite hebben gedaan. Wat Vector liet zien was trouwens het compleet uit elkaar halen van de printer, niet noodzakelijk in de handigste volgorde om specifieke zaken te vervangen. En hij keek ook niet/nauwelijks in de guides, dus deed ie het soms ook verkeerd (servo kapot).ocf81 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Hij is inderdaad beter te repareren dan de eerste generatie, maar het kost wel enorm veel moeite vergeleken met de meeste open source printers.
Maar inderdaad...ik zou niet graag die rods moeten vervangen, ook als is het erg onwaarschijnlijk dat je dat ooit zult moeten doen.
Ik was iig al "blij" om te zien dat de idlers nu "makkelijker" te vervangen zijn (26:04)mphilipp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Ja, nogal wiedes. Je kunt beter zeggen DIY printer. Alles wat je zelf moet bouwen is makkelijk te repareren. Dus de vergelijking gaat mank imho. Massaproductie staat bijna haaks op repareerbaarheid, tenzij je er veel moeite voor doet. Je wil nu eenmaal snel veel van die dingen kunnen bouwen, liefst zoveel mogelijk automatisch. Maar het lijkt er wel op dat ze bij de H2D wat meer moeite hebben gedaan. Wat Vector liet zien was trouwens het compleet uit elkaar halen van de printer, niet noodzakelijk in de handigste volgorde om specifieke zaken te vervangen. En hij keek ook niet/nauwelijks in de guides, dus deed ie het soms ook verkeerd (servo kapot).
Maar inderdaad...ik zou niet graag die rods moeten vervangen, ook als is het erg onwaarschijnlijk dat je dat ooit zult moeten doen.
Volgens mij is het nu mogelijk om makkelijker de top sectie (motion system) eruit te halen zonder de hele printer te demonteren. Toch blijf ik erbij dat de onderdelen die snel kunnen slijten, makkelijker te vervangen moeten zijn (imho). Een stepper gaat niet gauw kapot, maar idlers kunnen veel sneller kapot gaan, zeker als er ook een laser in zit, hoe wil je voorkomen dat er geen rotzooi in de kogellagers komt? En hoe wil je dat makkelijk schoonmaken?
Wat je nog zou kunnen proberen is de buildplate met een sopje schoon te maken, daarna nog met alcohol._Eend_ schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Ja, 100 graden. Het gaat om een onderdeel waar een RC auto motor aan vast komt te zitten, die moet dus tegen hogere temperaturen bestand zijn, de maker van het ontwerp raad het aan om het in PC te printen, vandaar de keuze.
Dun laagje lijmstift. Dan het bed op 100 laten staan voor een minuut of 15-30 in het kastje met deur dicht.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Geprobeerd, maar het lijkt nu nog erger te zijn:rinkel schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Wat je nog zou kunnen proberen is de buildplate met een sopje schoon te maken, daarna nog met alcohol.
Dun laagje lijmstift. Dan het bed op 100 laten staan voor een minuut of 15-30 in het kastje met deur dicht.
:strip_exif()/f/image/tiw69Hrvhd7ejeQ5I2C1Qn9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
De print zit nu aan de nozzle vast. Dat heb ik nog nooit gehad..
Ik geef het op en ga iemand vragen die een P1S heeft om dit onderdeel te printen.
Mocht het in de toekomst goed gaan en bevallen en ik grotere maat nodig ga hebben dan kijken we tegen die tijd wel. Dan is voor de €200 het een prima begin denk ik want zoals ik overal lees is het prima beginners printer.
Zijn er nog speciale zaken waar ik op moet letten?
180 is een prima maat, 80% van mijn prints passen daar gewoon op. Alleen als je heel veel van t zelfde wil printen is een groter bed wel handig.The Fatal schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:50:
Om te beginnen met 3D printen en wat te leren samen met mijn zoon van 7, een A1 mini solo net besteld. Even gekeken wat we op het oog hebben om te printen maar het lijkt er op dat we voorlopig met de bed maat van 180 voorlopig wel toe komen.
Mocht het in de toekomst goed gaan en bevallen en ik grotere maat nodig ga hebben dan kijken we tegen die tijd wel. Dan is voor de €200 het een prima begin denk ik want zoals ik overal lees is het prima beginners printer.
Gewoon PLA kopen en printjes zoeken op makerworld of printables. In het begin de standaard profielen gebruiken en dan gaat het vast goed.
Eerst even je buildplate goed schoonmaken. Ik doe dit altijd met (groen) schuursponsje en een beetje dreft.
De A1 mini is een makkelijk te gebruiken printer, kan bijna niet fout gaan.
Zeep en water, geen andere dingen gebruiken om het print bed schoon te makenThe Fatal schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:50:
Om te beginnen met 3D printen en wat te leren samen met mijn zoon van 7, een A1 mini solo net besteld. Even gekeken wat we op het oog hebben om te printen maar het lijkt er op dat we voorlopig met de bed maat van 180 voorlopig wel toe komen.
Duurt denk ik nog zo’n 1,5 week voordat die geleverd wordt. Voor pla heb ik al verzend bevestiging gehad.
Je doet nu net alsof dit alleen voor DIY printers zo is, maar voor een Creality K1 of Elegoo Centauri is het ook gewoon mogelijk om alles relatief makkelijk uit elkaar te halen. Je bewering dat dit noodzakelijk is voor massaproductie is niet dus noodzakelijkerwijs waar. Een simpeler machine is ook makkelijker in elkaar te zetten, wat voor massaproductie ook zijn voordelen heeft. Wat BL hier doet is vooral eigen onderdelen inzetten om de concurrentie de pas af te snijden en hopelijk voordelen te realiseren die alleen mogelijk worden gemaakt door schaal, maar die daar geen voorwaarde voor zijn. De manier van constructie is niet absoluut noodzakelijk om de functionaliteit te realiseren. Het levert hier en daar een betere machine op, maar wel een die minder repareerbaar is. En als je kijkt naar andere apparaten in de categorie "CNC gestuurd", dan is repareerbaarheid een verwachting, zo niet een eis. In dat licht gezien is de richting waar BL zich in beweegt wat mij betreft zeker iets waar veel kritiek op mag blijven komen. Net zo lang totdat ze het afleren.mphilipp schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Ja, nogal wiedes. Je kunt beter zeggen DIY printer. Alles wat je zelf moet bouwen is makkelijk te repareren. Dus de vergelijking gaat mank imho. Massaproductie staat bijna haaks op repareerbaarheid, tenzij je er veel moeite voor doet. Je wil nu eenmaal snel veel van die dingen kunnen bouwen, liefst zoveel mogelijk automatisch. Maar het lijkt er wel op dat ze bij de H2D wat meer moeite hebben gedaan. Wat Vector liet zien was trouwens het compleet uit elkaar halen van de printer, niet noodzakelijk in de handigste volgorde om specifieke zaken te vervangen. En hij keek ook niet/nauwelijks in de guides, dus deed ie het soms ook verkeerd (servo kapot).
© ocf81 1981-infinity
En daar is, vanuit BLK gezien, niets mis mee. De enclosed BL machines zitten inderdaad complexer in elkaar. Of ze dat bewust doen om het moeilijk te maken de machine uit elkaar te halen, betwijfel ik. Uiteindelijk snappen zij ook wel dat een machine weg moeten gooien omdat je ergens niet bij kunt slechte reclame oplevert. Maar het is niet alleen afsluiten om het afsluiten. Vooral de H2D zit vol sensoren en constructies die het best lastig maken om er een meccano bouwsel van te maken. Het automatische luchtsysteem, de verwarming en vooral het goed afdichten van de machine, wegwerken van de draadjes e.d. maken het gewoon een heel stuk lastiger. En volgens mij zit ie ook qua constructie een heel stuk beter in elkaar dan de genoemde concurrenten.ocf81 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Wat BL hier doet is vooral eigen onderdelen inzetten om de concurrentie de pas af te snijden en hopelijk voordelen te realiseren die alleen mogelijk worden gemaakt door schaal, maar die daar geen voorwaarde voor zijn.
Ja, dat willen we allemaal wel...niemand dwingt je om een BL te kopen, toch? Als mensen het er niet mee eens zijn, kunnen ze ook een Creality K2 Max kopen. Die is nog groter ook, en goedkoper. Keuze zat, maar mensen kopen een BL en dan nog gaan klagen en proberen BL een andere machine te laten maken dan zij willen. Zij hebben nu eenmaal voor een bepaalde filosofie gekozen en als je die niet onderschrijft, is er genoeg op de markt verkrijgbaar. Maar ja...zolang BL ervoor zorgt dat ze unieke features hebben en een mooi ecosystem, zal het altijd zoiets blijven als Apple....mensen zeuren erover, maar ze kopen het alsnog.In dat licht gezien is de richting waar BL zich in beweegt wat mij betreft zeker iets waar veel kritiek op mag blijven komen. Net zo lang totdat ze het afleren.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.