Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

rinkel schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:40:
[...]

Daarnaast kan PLA niet goed tegen hitte, dus dingen voor in de auto zou ik sowieso niet doen.

Verschillende soorten filament hebben elk hun eigen usecase. Ik print alles wat functioneel is in PETG of ASA
Begin april in de camper al 46graden; met PLA gaat dat niet goed.
Doe alles met ASA voor in de camper. Probeer wel zoveel mogelijk op 1 dag te doen, met goede ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Igor92 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:25:
Niet drogen & printen tegelijk (ook niet met 2 AMS units, 1 drogen en 1 printen, of losse invoer. Simpelweg niet printen en drogen tegelijk).
Daarom ben ik blij met mijn Sunlu S4. Ik droog wel voordat ik ga printen en bewaar de rollen in een ziplock zak met een doosje droogkorrels.
Ik hoop/verwacht een beetje dat ze wel een keer met een AMS 2 non-pro komen. Zou op zich wel logisch zijn. Genoeg mensen die de droogfunctie helemaal niet nodig hebben of niet willen gebruiken. De rest van de verbeteringen aan de AMS zijn wel fijn. Alleen is er voor Meneer Python weer werk aan de winkel, want de AMS unit heeft nog steeds dezelfde beperkingen die ik met mijn Python unit (lekker) niet heb. Dus mocht ik straks toch een H2D kopen, hou ik de oude AMS/Python unit die ik nu heb en koop er dan een AMS2 bij. Als het even kan, een door mij gedroomde non-pro, want dat deel gebruik ik toch niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 20:14
mphilipp schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:20:
[...]

Daarom ben ik blij met mijn Sunlu S4. Ik droog wel voordat ik ga printen en bewaar de rollen in een ziplock zak met een doosje droogkorrels.
Ik hoop/verwacht een beetje dat ze wel een keer met een AMS 2 non-pro komen. Zou op zich wel logisch zijn. Genoeg mensen die de droogfunctie helemaal niet nodig hebben of niet willen gebruiken. De rest van de verbeteringen aan de AMS zijn wel fijn. Alleen is er voor Meneer Python weer werk aan de winkel, want de AMS unit heeft nog steeds dezelfde beperkingen die ik met mijn Python unit (lekker) niet heb. Dus mocht ik straks toch een H2D kopen, hou ik de oude AMS/Python unit die ik nu heb en koop er dan een AMS2 bij. Als het even kan, een door mij gedroomde non-pro, want dat deel gebruik ik toch niet.
Ik heb geen droger en is 1 van de redenen waarom ik de AMS2 heb gekocht, al kan ik de droogfunctie nog niet gebruiken. Verder zijn de motoren wat sterker en is het onderhoud iets gemakkelijker.
Ik heb meerdere printers, dus als de droger in gebruik is pak ik wel een andere.
Ik vind die combi juist wel handig, zeker omdat ik geen ruimte meer heb en nu de oven in de keuken gebruik voor het drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:21

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds de laatste (denk ik) versie van Bambu Studio zijn de settings voor flow calibration en leveling naar een drop down gewijzigd. Willen ze dit graag lastig maken ofzo?

Ik gebruik het bijna nooit dus zet het altijd uit. Kijk ik er overheen of is er geen mogelijkheid om dit standaard uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:08
1 keer uitzetten en dan staat ie de volgende keer ook uit als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Heeft iemand ervaring met braided cable sleeves voor de PTFE tube binnen in de Bambu Lab X1C?
De PTFE schuurt nogal over het glas en ondanks dat het glas iets hoger ligt vanwege een ledstrip wordt de tube al wat dunner. Nou heb ik zat van dat spul liggen dus dat is het probleem niet maar ik vroeg mij af of deze braided sleeve een optie zou kunnen zijn.
Waarschijnlijk wel een beetje overkill maar ja het staat misschien ook wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 08:47
Pedro_Newbie schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:02:
Heeft iemand ervaring met braided cable sleeves voor de PTFE tube binnen in de Bambu Lab X1C?
De PTFE schuurt nogal over het glas en ondanks dat het glas iets hoger ligt vanwege een ledstrip wordt de tube al wat dunner. Nou heb ik zat van dat spul liggen dus dat is het probleem niet maar ik vroeg mij af of deze braided sleeve een optie zou kunnen zijn.
Waarschijnlijk wel een beetje overkill maar ja het staat misschien ook wel leuk ;)
Even zoeken maar er zijn een hoop hulpstukken te vinden, om te printen, die de tube op de ketting houdt

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer eens een keer wat kleine dingetjes geprint met de 'by object' optie in Bambu Studio. Maar wát een dom algoritme is dat zeg! Dan heb ik 6 onderdelen in kleur A en 1 in kleur B. Denk je dan dat ie éérst alles in kleur A afwerkt en daarna kleur B? (of andersom natuurlijk). Nee, dat zou te gemakkelijk zijn. We drukken eerst 3 dingetjes in kleur B af en daarna 1 ding in A, en dan weer door naar B. Echt te dom voor woorden...

Zou toch niet een heel ingewikkeld algoritme moeten zijn, sorteren op filament en dan aan de gang?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 21:53
mphilipp schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:54:
Weer eens een keer wat kleine dingetjes geprint met de 'by object' optie in Bambu Studio. Maar wát een dom algoritme is dat zeg! Dan heb ik 6 onderdelen in kleur A en 1 in kleur B. Denk je dan dat ie éérst alles in kleur A afwerkt en daarna kleur B? (of andersom natuurlijk). Nee, dat zou te gemakkelijk zijn. We drukken eerst 3 dingetjes in kleur B af en daarna 1 ding in A, en dan weer door naar B. Echt te dom voor woorden...

Zou toch niet een heel ingewikkeld algoritme moeten zijn, sorteren op filament en dan aan de gang?
Volgens mij print hij ze van boven naar beneden hoe je ze bij objecten hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-07 17:45
laatste versie is een echt drame, kan niets meer printen, wil niet verder omdat er iets met filament is.
Bullshit, oude versie geinstalleerd geen problemen.

Dus sla de nieuwe over zo ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:54:

Het algoritme gaat idd, zoals @JackPoint ook al zei, op basis van object nummer. Ik zou zeggen; doe een feature request hiervoor. Dit is idd te achterlijk voor woorden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackPoint schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:50:
[...]
Volgens mij print hij ze van boven naar beneden hoe je ze bij objecten hebt gezet.
Dat weet ik niet zeker. Het gaat om een printje met meerdere plates en er gingen een paar mis op de eerste plate, dus heb ik de mislukten naar plaat 2 verplaatst. Toch ging ie ze door elkaar doen, dus eerst een paar van de objecten die al op die plaat stonden, toen de extra, en toen weer terug naar wat er al op stond.

Maar wat wel helpt, is de objecten met dezelfde kleur bij elkaar groeperen. Dan print ie het als 1 object als het ware. Dat is dus de work-around. Evengoed lijkt mij sorteren op filament (als je tenminste groepjes kunt maken van hetzelfde filament) logischer. Misschien idd een feature request waard. Een extra controle om eea te optimaliseren. Scheelt ook weer een paar minuten printtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
michaelh69 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:44:
Ik wil vooral prints maken voor handige dingen in huis, maar ook buiten. Ik ga binnenkort een p1s (denk ik) bestellen en heb een paar vragen:
- Bestellen jullie alles direct bij bambulabs of een van de webwinkels?
- Is het nodig er accesoires bij te bestellen?
- Met welk filament begin ik om thuis te raken in de mogelijkheden?

Het valt op dat er weinig plaatsen zijn waar je de mogelijkheden eens kan bekijken en bespreken naast zo'n printer.... als iemand tips heeft in het midden van het land, hoor ik dat graag.
Mijn tip, een X1C. Zeker nu met de H2D zijn er behoorlijk wat tweede hands exemplaren online gekomen. Op vele fronten gewoon net iets beter. Al is een P1S nog steeds geen slechte keus.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:48
FSSF schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:48:
[...]

Mijn tip, een X1C. Zeker nu met de H2D zijn er behoorlijk wat tweede hands exemplaren online gekomen. Op vele fronten gewoon net iets beter. Al is een P1S nog steeds geen slechte keus.
Zeker de X1C,
echter vind ik de 2de hands prijzen van 800-1400,- nog steeds niet echt goedkoop

Mensen willen bijna nieuwprijs voor hun 2dehands

[ Voor 6% gewijzigd door bdevogt op 22-04-2025 07:34 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bdevogt schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:34:
[...]

Zeker de X1C,
echter vind ik de 2de hands prijzen van 800-1400,- nog steeds niet echt goedkoop

Mensen willen bijna nieuwprijs voor hun 2dehands
Ik heb had er nog twee (X1C) staan die ik weg doe, zal ik binnenkort (niet meer nodig :+ ) ff op vraag en aanbod zetten... ik zat te denken aan 500 incl 1 ams (optie voor een tweede) ... dat lijkt mij wel redelijke prijs toch?

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 22-04-2025 10:23 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:48
iMars schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:32:
[...]

Ik heb er nog twee (X1C) staan die ik weg doe, zal ik binnenkort ff op vraag en aanbod zetten... ik zat te denken aan 500 incl 1 ams (optie voor een tweede) ... dat lijkt mij wel redelijke prijs toch?
kijk dat zijn mooie prijzen waarmee je hem meteen kwijt raakt.(hint)
denk aan de lage kant.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
_Eend_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:07:
@Denman er is hier op tweakers iemand die dat soort dingen maakt. Maar ik kan zijn posts hier niet zo 123 vinden :$

Dit soort dingen maakt hij/zij: https://makerworld.com/en...stad-fortified-city-model

Iets meer detail dan Touchmapper. En misschien kun je de AI tools van MakerWorld proberen?
Ah ja, zoiets is eigenlijk wel waar ik naar op zoek ben. Ik kan deze user ook niet zo gauw vinden, dus met wat Google skills ben ik wel op een soort van stappenplan uit gekomen om dit na te bouwen. Ik weet alleen niet of het geschikt is voor een gedetailleerder schaal, want wat ik er nu uit krijg is niet helemaal wat ik voor ogen heb (geen hoogteverschillen dus geen duidelijk onderscheid tussen objecten e.d.)

Maar goed, dat is wellicht meer een vraag voor een 3D ontwerp subforum ;)

Net trouwens de 600 print uren aangetikt op mijn A1. Dat is sinds de aanschaf in december, dus niet slecht lijkt me :P
Nog minder slecht is dat er pas 1 print mislukt is. Apparaatje hoor _/-\o_

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb had er nog twee (X1C) staan die ik weg doe, zal ik binnenkort (niet meer nodig :+ ) ff op vraag en aanbod zetten... ik zat te denken aan 500 incl 1 ams (optie voor een tweede) ... dat lijkt mij wel redelijke prijs toch?
IMO is 500 euro veeeeel te goedkoop. Mijn X1c heb ik verkocht voor 975, maar dat was met heul veul extra's (oa KS spul, nozzles, platen, etc) & een AMS.

Voor een "kale" X1c kan je makkelijk 700-900 euro krijgen, wat een goede prijs is. Helemaal als deze nog redelijk nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na een hoop geklaag gelezen te hebben over drogen & printen tegelijk, toch maar ff heel eigenwijs geprobeerd... De AMS 2 staat te drogen (met een waarschuwing over Printer Power), de H2D staat te printen vanaf de 2e AMS

*O* Dat werkt dus *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:03:
[...]

IMO is 500 euro veeeeel te goedkoop. Mijn X1c heb ik verkocht voor 975, maar dat was met heul veul extra's (oa KS spul, nozzles, platen, etc) & een AMS.

Voor een "kale" X1c kan je makkelijk 700-900 euro krijgen, wat een goede prijs is. Helemaal als deze nog redelijk nieuw is.
Tja, bij mij zitten er ook wat extra's op. Een heeft volgens mij een biqu revo op de toolhead. Ik heb wat extra platen liggen. Het is niet dat ik er van af moet (diegene die mij kennen, weten mijn standpunt over BL ;) ) Deze printers hebben ook behoorlijk wat geprint, komen uit mijn farm, maar goed onderhouden (en die met de kapotte pulley had ik al weggegeven aan een goede vriend die van sleutelen houd :+ )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:18:
[...]

Tja, bij mij zitten er ook wat extra's op. Een heeft volgens mij een biqu revo op de toolhead. Ik heb wat extra platen liggen. Het is niet dat ik er van af moet (diegene die mij kennen, weten mijn standpunt over BL ;) ) Deze printers hebben ook behoorlijk wat geprint, komen uit mijn farm, maar goed onderhouden (en die met de kapotte pulley had ik al weggegeven aan een goede vriend die van sleutelen houd :+ )
Mijn printer had 3600 uren erop staan :D. Die dingen kosten nu eenmaal veel geld. Helemaal als er idd goed onderhoud is gepleegd & je er extra spullen bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken FF klagen over jullie webshop... De AMS2 heeft in bepaalde gevallen een stroomadapter nodig... Prima, maar dat ding is heel moeilijk te vinden... Wss handig als er op de AMS2 pagina een link naar die adapter komt? Of dat deze bij de reserveonderdelen komt...

Ik heb 'm uiteindelijk gevonden, bij de upgrade parts. Voor mij niet een heel logische locatie.

[ Voor 14% gewijzigd door MC Taz Man op 22-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelh69
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:15
Ik heb nog geen idee welke extra's ik nodig ga hebben. Als een tweedehands x1c in de buurt van een p1s met ams2 of in de buurt van de p1s met ams komt, heeft die nieuwe p1s denk ik toch mijn voorkeur. Op zich zou ik wel interesse hebben in een tweedehands x1c, maar weet ook nog niet hoe "goed onderhoud" is in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
michaelh69 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:25:
Ik heb nog geen idee welke extra's ik nodig ga hebben. Als een tweedehands x1c in de buurt van een p1s met ams2 of in de buurt van de p1s met ams komt, heeft die nieuwe p1s denk ik toch mijn voorkeur. Op zich zou ik wel interesse hebben in een tweedehands x1c, maar weet ook nog niet hoe "goed onderhoud" is in te schatten.
Vind ik ook lastig bij een Bambu. Als het een Prusa of Voron (ik heb ze alle 3) was was het een heel ander verhaal, die zijn supermakkelijk te onderhouden en bijvoorbeeld een lager vervang je in 5-10 minuten. Da's bij een Bambu toch een ander verhaal, al het ik dat gelukkig nog niet hoeven doen, maar lagers slijten nu eenmaal.
Extruder vervangen is wel weer heel erg simpel op de Bambu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
[...]

Goedkoop zelfs, Zag laatst een P1S gaan voor 700+ (met AMS), maar dat vind ik zelf teveel (P1S nieuw is 800 met AMS).

Aas momenteel op een P1S/X1C zelf omdat ze zoals gezegd vrijkomen vanuit de mensen welke over gaan op de H2D, maar nog niet gedaan omdat het verschil met nieuw nog te klein blijft (jouw geschatte prijs daar buiten beschouwing gelaten).

Zelf vind ik die H2D heel mooi, maar echt teveel geld, een nieuwe P1S durf ik nog steeds niet de trekker op over te halen vooralsnog. Ondanks dat ik toch wel weer graag een 3D printer wil, maar dan een gesloten case en auto bed leveling, mijn Ender 3 was leuk als instapper, maar die mis ik niet (maakte teveel herrie voor mij toen, had geen aparte ruimte, tegenwoordig wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Loopt allemaal wel los, of juist niet is te hopen ;) Als het ding niet ergens buiten achterin de tuin geflikkerd ligt en er geen duizende printuren mee gemaakt zijn zit je al snel goed. En het gros van de mensen die zo een ding heeft print maar sporadisch wat.

Valt verder weinig te onderhouden aan zo een ding. Af en toe een likje vet op de spindeltjes en dat is het wel. Of er nou wel of niet een stofdoek over de geleiders is gehaald gaat niemand ooit merken.

Prijsverschil 2e hands/nieuw moet wel aanzienlijk genoeg zijn, anders zou mij het die paar euro`s extra voor de unboxing experience al waard zijn. :+

[ Voor 14% gewijzigd door FSSF op 22-04-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 12:02
[...]

één van mijn 3 X1C's incl AMS met +-700 uur op de klok heb ik vorige week verkocht voor €999,- dus €500,- lijkt me een beetje laag. ;)

Mijn H2D zou "vrijdag" verzonden zijn met DHL, maar is nu net pas aangemeld bij DHL (freight). Ben beniewd wanneer die langskomen, en of ik 'm dan in m'n auto krijg want hij wordt op werk geleverd :+ Zag op reddit een plaatje voorbij komen dat 't kreng op een klein palletje geleverd wordt. :o

[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 22-04-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelh69 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:25:
Tja, goed onderhoud kan ik je wel vertellen over mijn situatie en mijn X1 (welke al weg is), maar dan blijven altijd de vragen 1) hoe betrouwbaar is de verkoper, 2) hoe trouw is het onderhoud gedaan en 3) hoe goed.

Aangezien ik bij 3600+ uren nog nooit hardware problemen heb gehad, durf ik te zeggen dat ik die printer goed onderhouden heb. Heb zelfs nog nooit een nozzle hoeven te wisselen.

Verder zou ik je adviseren om te gaan voor óf een nieuwe P1s, of 2e handse X1c. Beiden zouden ongeveer hetzelfde moeten kosten. Mét AMS, uiteraard :D Je kan er ook voor kiezen om een X1 zonder AMS te kopen & de AMS 2 via BL te kopen. Ding heeft een hoop voordelen tov de 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FSSF schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:06:
Loopt allemaal wel los, of juist niet is te hopen ;) Als het ding niet ergens buiten achterin de tuin geflikkerd ligt en er geen duizende printuren mee gemaakt zijn zit je al snel goed. En het gros van de mensen die zo een ding heeft print maar sporadisch wat.

Valt verder weinig te onderhouden aan zo een ding. Af en toe een likje vet op de spindeltjes en dat is het wel. Of er nou wel of niet een stofdoek over de geleiders is gehaald gaat niemand ooit merken.

Prijsverschil 2e hands/nieuw moet wel aanzienlijk genoeg zijn, anders zou mij het die paar euro`s extra voor de unboxing experience al waard zijn. :+
Oh hier ben ik het zo niet mee eens :P Er is genoeg te onderhouden, maandelijks zelfs. Hier mijn lijstje:

https://docs.google.com/s...sK0O1kX4/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
MC Taz Man schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:23:
[...]

Oh hier ben ik het zo niet mee eens :P Er is genoeg te onderhouden, maandelijks zelfs. Hier mijn lijstje:
Toch nieuwsgierig (alvast voor wanneer ik shop), maar geen toegang tot het document (alleen lezen zou prima zijn natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 22-04-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Suicyder schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:27:
[...]

Toch nieuwsgierig (alvast voor wanneer ik shop), maar geen toegang tot het document (alleen lezen zou prima zijn natuurlijk)
Is nu open voor iedereen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:16
MC Taz Man schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:
@smoken FF klagen over jullie webshop... De AMS2 heeft in bepaalde gevallen een stroomadapter nodig... Prima, maar dat ding is heel moeilijk te vinden... Wss handig als er op de AMS2 pagina een link naar die adapter komt? Of dat deze bij de reserveonderdelen komt...

Ik heb 'm uiteindelijk gevonden, bij de upgrade parts. Voor mij niet een heel logische locatie.
Input gedeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
MC Taz Man schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:23:
[...]

https://docs.google.com/s...sK0O1kX4/edit?usp=sharing
Mag ;) :P Ik zie in jouw lijst geen noodzakelijk onderhoud dat werkelijk van invloed is op de levensduur. Zeker in vergelijk met andere machines, tweewielers, auto`s die daadwerkelijk (mechanisch) onderhoud nodig hebben om goed te kunnen blijven presteren.

De meeste dingetjes in jouw lijstje zal m.i. weinig invloed hebben op dat een printer wel of niet goed is bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vandaag de nieuwe beta firmware op de P1S gezet om de droogfunctie van de AMS2 te proberen. Die werkt, alleen vanuit het schermpje op de P1S, jammergenoeg niet vanuit Bambu Studio.

OrcaSlicer kan geen verbinding meer maken met de P1S, ook niet in LAN mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

rinkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:41:
Vandaag de nieuwe beta firmware op de P1S gezet om de droogfunctie van de AMS2 te proberen. Die werkt, alleen vanuit het schermpje op de P1S, jammergenoeg niet vanuit Bambu Studio.

Bij de H2D zelf werkt dat ook niet heb ik gister gemerkt, ook enkelt op de printer zelf.

Had PVA te drogen gezet voor 12h bij weg gaan van werk, met het idee dat als ik 's avonds vanuit huis evt. nog een printje wil starten, dat ik hem wel stop zodat ik kan printen. Maar dat feest ging mooi niet door. Als je op het zonnetje klikt krijg je heel mooi te zien dat hij aan het drogen is, maar je kan daar verder niks stoppen of instellen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Op de P1S zit dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5qBHbLTWhFUvoX1IOG04hPDxJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGk8OoGHG5mhCiHrCuBJe4VV.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je kunt m niet stoppen?

Overigens duurt het wel even voordat ie op temperatuur is.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 23-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
rinkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:41:

Hoe kom je aan een Beta firmware update? Ik heb namelijk in de preferences aangevinkt: Suport Beta version update, maar krijg (nog) geen beta firmware voorgeschoteld op m'n X1C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pedro_Newbie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:41:
[...]

Hoe kom je aan een Beta firmware update? Ik heb namelijk in de preferences aangevinkt: Suport Beta version update, maar krijg (nog) geen beta firmware voorgeschoteld op m'n X1C
ik had m gisteravond aangezet, ook geen update.
In de app aangezet bij firmware settings.

Vanochtend kreeg ik m ineens.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 23-04-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Ik zal eens alles uitloggen en opnieuw inloggen, kijken of dat helpt.

Edit: Heeft nog niet geholpen, ik wacht het wel even af

[ Voor 30% gewijzigd door Pedro_Newbie op 23-04-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Pedro_Newbie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:56:
Ik zal eens alles uitloggen en opnieuw inloggen, kijken of dat helpt
Had ik gisteravond ook 5x gedaan.
Het heeft even tijd nodig denk ik.

Ik hoop overigens wel dat die developer mode nog komt. Alles zit nu potdicht helaas.
Als iemand een Panda Touch heeft op de P1S en die wil blijven gebruiken zou ik nog even wachten, als het dan uberhaupt nog kan...

[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 23-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

rinkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:30:
Op de P1S zit dat er zo uit:
[Afbeelding]

Dus je kunt m niet stoppen?

Overigens duurt het wel even voordat ie op temperatuur is.
Op de (H2D) printer zelf kun je hem wel stoppen ja, maar hij is niet te starten/stoppen via Bambu Studio op de pc.

Zal vast nog wel komen, maar aangezien printen en tegelijkertijd drogen niet kan is hem niet remote kunnen stoppen als je wil printen nu wel een gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ischium schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:57:
[...]

Bij de H2D zelf werkt dat ook niet heb ik gister gemerkt, ook enkelt op de printer zelf.

Had PVA te drogen gezet voor 12h bij weg gaan van werk, met het idee dat als ik 's avonds vanuit huis evt. nog een printje wil starten, dat ik hem wel stop zodat ik kan printen. Maar dat feest ging mooi niet door. Als je op het zonnetje klikt krijg je heel mooi te zien dat hij aan het drogen is, maar je kan daar verder niks stoppen of instellen. :(
Ik heb nochtans het drogen gisteren handmatig gestopt. Het kan dus wel, ff beter kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

MC Taz Man schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb nochtans het drogen gisteren handmatig gestopt. Het kan dus wel, ff beter kijken :P
Dan zal ik vast blind zijn, ik kan zien dat hij aan het drogen is, maar heb geen knopje of iets in Bambu Studio waar ik hem mee kan stoppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1XCgkbvBAGURk7MdiUeP3fBfqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uy5Xoru3QxUXLyhLAN3h1hBQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ischium schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:18:
[...]

Dan zal ik vast blind zijn, ik kan zien dat hij aan het drogen is, maar heb geen knopje of iets in Bambu Studio waar ik hem mee kan stoppen?

[Afbeelding]
Ah, je zei "bij de H2D zelf", waar ik uit concludeerde dat je dit op de printer probeerde. Ik heb het nog niet in BS geprobeerd, daar ik de AMS sws wilde gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
In Bambu Studio en Bambu Handy werkt het starten/stoppen van het filament drogen nog niet.
Feedback is gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Heb via een generator : https://makerworld.com/en...=search#profileId-1025116
een label gemaakt (niet de eerste)
Krijg echter een foutmelding waar ik geen raad mee weet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeEdQdzSRrGH8zcZQfNEZrTARr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y4ozUHR205zAZqmeEbWxGdk2.png?f=user_large

Op de bouwplaat ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLBz39BqFDBgOKux-J70-9NeUAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gwl5SH4NPeZj4CIE1CtkBwqB.png?f=user_large

Wie weet raad??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 15:57
bing69 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:41:
Heb via een generator : https://makerworld.com/en...=search#profileId-1025116
een label gemaakt (niet de eerste)

Wie weet raad??
Juiste printer, buildplate, nozzle etc is ingesteld?
Wellicht een centimeter verplaatsen op de bouwplaat, opnieuw slicen en sturen?

Anders opnieuw genereren via makerworld en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Zilverdael80 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:46:
[...]

Juiste printer, buildplate, nozzle etc is ingesteld?
Wellicht een centimeter verplaatsen op de bouwplaat, opnieuw slicen en sturen?

Anders opnieuw genereren via makerworld en opnieuw proberen.
Dat laatste inderdaad gedaan en de print is klaar! Thanks!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 22:47
Gisteren eindelijk track en trace gekregen voor mijn H2D Laser _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:50
bing69 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:41:

[Afbeelding

Wie weet raad??
Ik heb dit na update naar de bèta versie op mijn X1C. Ik heb nu maar een rollback gedaan.

[ Voor 50% gewijzigd door joosie op 24-04-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
joosie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:51:
[...]

Ik heb dit na update naar de bèta versie op mijn X1C. Ik heb nu maar een rollback gedaan.
Ik heb inderdaad de laatste Beta, maar na opnieuw genereren op de site werkte het wel!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:50
bing69 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb inderdaad de laatste Beta, maar na opnieuw genereren op de site werkte het wel!
Hmmm, bij mij nu ook, als ik hem rechtstreeks naar de printplaat stuur. Maar als ik hem naar de opslag stuur en dan wil printen werkt het niet.
SD kaart formatteren en een nieuwe SD kaart lossen het ook niet op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
De 1.08 beta heeft ook nog niet de developer mode, alleen LAN mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
Als het goed is, komt mijn combo vandaag binnen (volgens DB Schenker).

Gelukkig maar, want ik ga morgen voor 1 week naar het buitenland en dan is er niemand hier om de printer aan te nemen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat iemand van DB Schenker zou bellen voor een afspraak, of dat er op de website een optie zou zijn om een datum te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag aan de H2D bezitters: ik lees een beetje wisselende verhalen. Je ziet op youtube een aantal behoorlijk positieve reviews en mensen die dolgelukkig zijn en hele goede resultaten krijgen. Anderen klagen min of meer over printkwaliteit, color bleed bij multi color prints met de dual nozzle, stringing. Zijn dat nou de kinderziektes en moeten er nog wat print profiles aangepast worden of zelfs nog een firmware update om bepaalde problemen te fixen? Ik kan mij voorstellen dat het nog niet helemaal perfect is, maar het lijkt zo random.

Of zijn het gewoon onhandige/eigenwijze mensen? Ik hoorde er een zeggen dat ie zijn filament niet gedroogd had, maar dat deed ie ook nooit en na zoveel jaar 3D printen heeft ie er nog nooit last van gehad. Ik weet uit ervaring dat het heel lang goed kan gaan, en op een gegeven moment krijg je gewoon een spool die rechtstreeks uit de hel lijkt te komen...

Maar...lang verhaal kort: wat zijn jullie ervaringen tot dusver? Is het haleluja of heef ie nog een beetje aandacht nodig? Hoe moet ik die wisselende verhalen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:44:
Vraag aan de H2D bezitters: ik lees een beetje wisselende verhalen. Je ziet op youtube een aantal behoorlijk positieve reviews en mensen die dolgelukkig zijn en hele goede resultaten krijgen. Anderen klagen min of meer over printkwaliteit, color bleed bij multi color prints met de dual nozzle, stringing. Zijn dat nou de kinderziektes en moeten er nog wat print profiles aangepast worden of zelfs nog een firmware update om bepaalde problemen te fixen? Ik kan mij voorstellen dat het nog niet helemaal perfect is, maar het lijkt zo random.

Of zijn het gewoon onhandige/eigenwijze mensen? Ik hoorde er een zeggen dat ie zijn filament niet gedroogd had, maar dat deed ie ook nooit en na zoveel jaar 3D printen heeft ie er nog nooit last van gehad. Ik weet uit ervaring dat het heel lang goed kan gaan, en op een gegeven moment krijg je gewoon een spool die rechtstreeks uit de hel lijkt te komen...

Maar...lang verhaal kort: wat zijn jullie ervaringen tot dusver? Is het haleluja of heef ie nog een beetje aandacht nodig? Hoe moet ik die wisselende verhalen plaatsen?
Ik kan persoonlijk helemaal niet met mensen die smoesjes gebruiken als "dat heb ik nog nooit gedaan".... Ja, mijn auto deed het ook perfect, vlak vóór ik die muur raakte... Ik heb geen idee wat er mis is :')

Anyway, dat gezegd hebbende, zijn er wel degelijk nog een hoop zaken die verbetert kunnen worden. Filament behandelen zoals het hoort, is daar niet één van uiteraard, maar multi-materiaal printen kan zeker nog verbeteringen gebruiken. Ik heb geprobeerd om PETG als support te gebruiken en dat ging verre van goed. Ik denk dat dit (deels?) te maken heeft met de prime-toren... Die kan je minder goed laten bestaan uit 2 filamenten die niet willen pakken, gok ik zo. Maar zeker ook nog het finetunen van de profielen & print procedures.

Ik heb geen kleur mengingen gehad, ook niet bij wit/zwart combi's. Geen idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.

Al met al een combinatie van kinderziekten (zoals ook na de KS bij de X1), eigenwijze YT'ers en gebrek aan ervaring met deze manier van printen bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:51:
[...]
Ik kan persoonlijk helemaal niet met mensen die smoesjes gebruiken als "dat heb ik nog nooit gedaan".... Ja, mijn auto deed het ook perfect, vlak vóór ik die muur raakte... Ik heb geen idee wat er mis is :')
Klopt. Had ik ook. Nooit speciale aandacht gegeven en 2 jaar lang ging dat goed met PLA. Ze zaten niet eens in een zak oid. Maar toen kreeg ik een paar rollen die echt helemaal niet wilden. Toch maar een keer gedroogd en toen ging het goed.
Ik heb geprobeerd om PETG als support te gebruiken en dat ging verre van goed. Ik denk dat dit (deels?) te maken heeft met de prime-toren... Die kan je minder goed laten bestaan uit 2 filamenten die niet willen pakken, gok ik zo. Maar zeker ook nog het finetunen van de profielen & print procedures.
Dat heb ik ook gezien. Daar moet men met bv de Prusa XL ook last van hebben. Je zou zeggen dat men onderhand weet hoe je dat oplost.
Al met al een combinatie van kinderziekten (zoals ook na de KS bij de X1), eigenwijze YT'ers en gebrek aan ervaring met deze manier van printen bij mij.
Lijkt mij een goede conclusie. Het zou zeer bijzonder zijn als een nieuwe machine met veel nieuwe technieken in één keer helemaal perfect werkt. De early adopters mogen zoals gewoonlijk de hete kolen uit het vuur halen voor ons lafaards... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:17:
[...]

Klopt. Had ik ook. Nooit speciale aandacht gegeven en 2 jaar lang ging dat goed met PLA. Ze zaten niet eens in een zak oid. Maar toen kreeg ik een paar rollen die echt helemaal niet wilden. Toch maar een keer gedroogd en toen ging het goed.
Same :')
[...]

Dat heb ik ook gezien. Daar moet men met bv de Prusa XL ook last van hebben. Je zou zeggen dat men onderhand weet hoe je dat oplost.
Tja, niet van wat ik de laatste tijd van de XL heb gezien & dat waren recente videos... @smoken mss is het een idee om separate prime-torens te hebben wanneer filamenten niet willen plakken? 1 voor PETG & 1 voor PLA, bij wijze van voorbeeld?
[...]

Lijkt mij een goede conclusie. Het zou zeer bijzonder zijn als een nieuwe machine met veel nieuwe technieken in één keer helemaal perfect werkt. De early adopters mogen zoals gewoonlijk de hete kolen uit het vuur halen voor ons lafaards... :+
En proud to do so :D *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:38:

Tja, niet van wat ik de laatste tijd van de XL heb gezien & dat waren recente videos... @smoken mss is het een idee om separate prime-torens te hebben wanneer filamenten niet willen plakken? 1 voor PETG & 1 voor PLA, bij wijze van voorbeeld?
Wellicht een idee inderdaad, echter zullen mensen dan wellicht "klagen" over het feit dat er nog meer materiaal verloren gaat (omdat zijde towers dan de volledige hoogte moeten krijgen).

Dat gezegd hebbende, ik heb gisteren een print gedaan met Support PLA en dat ging helemaal prima.
Met PETG als support voor PLA heb ik ook problemen gehad .. dus ik vraag me zelf ook af waar het probleem precies zit. R&D is er mee bezig in ieder geval ...

Vergeet niet, je kunt HEEL veel testen als engineers en R&D zijnde, maar de échte stress test is pas begonnen toen de printers bij de eerste mensen thuis afgeleverd zijn. Van verpakking tot gebruik in verschillende omstandigheden, de eerste weken leren we heel veel en wordt er non-stop informatie gedeeld met alle betrokken afdelingen en continue gewerkt aan software verbeteringen (zowel qua firmware als Bambu studio)

[ Voor 5% gewijzigd door smoken op 25-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:07:
[...]

Wellicht een idee inderdaad, echter zullen mensen dan wellicht "klagen" over het feit dat er nog meer materiaal verloren gaat (omdat zijde towers dan de volledige hoogte moeten krijgen).

Dat gezegd hebbende, ik heb gisteren een print gedaan met Support PLA en dat ging helemaal prima.
Met PETG als support voor PLA heb ik ook problemen gehad .. dus ik vraag me zelf ook af waar het probleem precies zit. R&D is er mee bezig in ieder geval ...

Vergeet niet, je kunt HEEL veel testen als engineers en R&D zijnde, maar de echte test is pas begonnen toen de printers bij de eerste mensen thuis afgeleverd zijn. Van verpakking tot gebruik, de eerste weken leren we heel veel en wordt er non-stop informatie gedeeld met alle betrokken afdelingen.
Oh, ik vind alle "ellende" waar we tegen aan lopen ook helemaal geen probleem :D Zo helpen we iedereen verder.

Over de support materiaal; lijkt me logisch dat dat wél goed werkt. Immers is het de bedoeling dat dat spul wel iets plakt, maar ook heel makkelijk los laat. Beste van beide werelden dus. Met meerdere nozzles :P Ik heb slechte ervaringen met te lage purge waardes :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:38:
[...]
mss is het een idee om separate prime-torens te hebben wanneer filamenten niet willen plakken? 1 voor PETG & 1 voor PLA, bij wijze van voorbeeld?
Dat wordt dan weer lastig, want je hebt misschien niet voor elke laag PETG nodig. Bijvoorbeeld een hoge print, waar je in het begin PETG supports nodig hebt en later, na 100 lagen, nog een support. Dan ben je verplicht om alsnog elke laag te wisselen naar PETG alleen maar om de separate tower in stand te houden.

Misschien een tower waarbij je de buitenkant gebruikt voor je hoofdmateriaal en de binnenkant voor het support spul. Een soort infill eigenlijk. Dan is de toren stabiel. Voor de lagen waar je geen PETG hebt, kun je dan misschien een paar draadjes printen met PLA om toch een soort structuur te hebben. Maar dat wordt wel een hele berekening voor de slicer...best een lastig probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:35:
[...]

Dat wordt dan weer lastig, want je hebt misschien niet voor elke laag PETG nodig. Bijvoorbeeld een hoge print, waar je in het begin PETG supports nodig hebt en later, na 100 lagen, nog een support. Dan ben je verplicht om alsnog elke laag te wisselen naar PETG alleen maar om de separate tower in stand te houden.

Misschien een tower waarbij je de buitenkant gebruikt voor je hoofdmateriaal en de binnenkant voor het support spul. Een soort infill eigenlijk. Dan is de toren stabiel. Voor de lagen waar je geen PETG hebt, kun je dan misschien een paar draadjes printen met PLA om toch een soort structuur te hebben. Maar dat wordt wel een hele berekening voor de slicer...best een lastig probleem....
Soort van, als je het een keuze van de eindgebruiker maakt, kan die hier over beslissen. Ja, het kost veel meer extra filament, maar je weet iig zeker dat je daar geen problemen mee krijgt, ten koste van geld & tijd.

Aan de andere kant is jouw idee ook een goede, al weet ik niet hoe succesvol, aangezien PETG & PLA niet lief samen spelen. Best kans dat er dan alsnog support filament los breekt...

Ah well, iets voor de bollebozen bij BL :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Hmmm. Ben mijn combo aan het uitpakken/instaleren. Alles gevonden behalve de laser module!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Iemand hier al het SpoolEase systeem gemaakt/in gebruik?

Ik heb de spulletjes bij AliExpress besteld en het lijkt mij een leuk projectje. Ik ben voorlopig niet van plan om het SpoolEase Scale project te maken maar wie weet in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:08:
Iemand hier al het SpoolEase systeem gemaakt/in gebruik?

Ik heb de spulletjes bij AliExpress besteld en het lijkt mij een leuk projectje. Ik ben voorlopig niet van plan om het SpoolEase Scale project te maken maar wie weet in de toekomst
Persoonlijk zou ik niet zo snel in dit soort projecten stappen... Immers:
⚠ Important Notice

Bambulab has announced an upcoming firmware update that will restrict certain MQTT communications while the printer is in "Cloud Connected" mode. However, these messages will remain accessible in "LAN Only" mode with a new Developer Mode they plan to introduce.

The first rollout of this firmware has already been released for the X1 series.

This project relies on these MQTT messages for setting filament information on the printer (which is a primary feature). Encoding tags, scanning them, viewing them on your mobile phone, visibility into AMS filaments and weighting should work without an issue though.

To continue using this project at its fullest, you have two options:

Do not update your firmware – This will allow the project to work in Cloud Connected mode.
Update your firmware – You must then switch to LAN Only mode and enable Developer Mode.
Limited functionality - You can use SpoolEase without setting printer filament information, value would be mostly around spool weight in such case.
BL gaat het hen niet makkelijk maken. Ze hebben nl al aangegeven het RFID gebeuren niet vrij te willen geven, ze hebben dan ook waarschijnlijk niet een heel positieve mening over dit soort projecten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:35:
[...]

Persoonlijk zou ik niet zo snel in dit soort projecten stappen... Immers:

[...]

BL gaat het hen niet makkelijk maken. Ze hebben nl al aangegeven het RFID gebeuren niet vrij te willen geven, ze hebben dan ook waarschijnlijk niet een heel positieve mening over dit soort projecten ;)
Dus die developer mode zit al in de beta?
Hij staat nu op lan mode, maar die developer setting heb ik nergens kunnen vinden.

Ow wacht, ik lees net dat die later komt voor de P1S

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 25-04-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
N0EL schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:32:
Hmmm. Ben mijn combo aan het uitpakken/instaleren. Alles gevonden behalve de laser module!
Wellicht al gezien/gerealiseerd, maar op de website staat:

"Description:
Lasermodules worden in aparte dozen verzonden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Ja. Gezien. Ik ging er vanuit dat het dan wel in de zelfde zending was. Niet dus. ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die Duitse meneer heeft nu ook een video gemaakt over de snijplotter van de H2D. Erg interessant en het ziet er leuk uit. Hij heeft overigens de snijmodule in een 'gewone' H2D geprikt en daar werkt ie gewoon, wordt herkend enzo. Alleen heb je de bird-eye view camera niet. Die zou theoretisch wel toegevoegd kunnen worden, maar dat is nog niet duidelijk of BL dat gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 22:37
Ik ben van plan een P1S printer te kopen. Is het verstandig om dit gewoon via de bambulab webshop te doen of zijn er webshops waar de service beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:24:
Die Duitse meneer heeft nu ook een video gemaakt over de snijplotter van de H2D. Erg interessant en het ziet er leuk uit. Hij heeft overigens de snijmodule in een 'gewone' H2D geprikt en daar werkt ie gewoon, wordt herkend enzo. Alleen heb je de bird-eye view camera niet. Die zou theoretisch wel toegevoegd kunnen worden, maar dat is nog niet duidelijk of BL dat gaat aanbieden.
[YouTube: Bambulab H2D | 3D Drucker als PLOTTER?! Aufkleber, T-Shirts, Basteln!]
Een aparte snijder/plotter zou voor mij een instant buy zijn, ondanks dat dedicated apparaten mogelijk groter zijn. Zoveel ruimte hebben we hier niet over :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07 12:02
Afgelopen vrijdag mijn (eerste) H2D in ontvangst genomen.

Eerste indrukken zijn prima, vooral erg groot. Printen is factoren stiller dan mijn X1C's.

Voornamelijk de nieuwe AMS 2 is stukken beter, deze heb ik in een lade onder mijn printer staan en hebben dus een vrij lange PTFE buis naar de printer, de originele AMS'en hadden hier nog wel eens moeite mee, en de AMS2'en duidelijk veel minder. Ga dan ook al mijn (6) AMS'en vervangen door de nieuwe smaken.

De printkwaliteit is ongeveer on-par met de X1C's maar zéker niet beter, en door zijn formaat en gewicht wordt de machine er niet beter tilbaar door.

Al met al voelt het vooral als een verfijning van de X1C, met voornamelijk veel betere 2-kleuren opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:46

chromeeh

the Gnome

gebruikernaam__ schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:31:
Ik ben van plan een P1S printer te kopen. Is het verstandig om dit gewoon via de bambulab webshop te doen of zijn er webshops waar de service beter is?
Ik ben zeker tevreden met de service van Bambu, 2x nodig gehad, 2x prima en vlot opgelost :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 10:14
Ik heb bericht gehad dat mijn p1s ams2 combo verzonden is dus ben aan het kijken om wat filament te bestellen en gezien de bulk kortingen ineens ook meerdere rollen. Alleen vraag ik mij af of ik niet beter petg ipv pla bestel gezien de voordelen van petg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
springfield89 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:48:
Ik heb bericht gehad dat mijn p1s ams2 combo verzonden is dus ben aan het kijken om wat filament te bestellen en gezien de bulk kortingen ineens ook meerdere rollen. Alleen vraag ik mij af of ik niet beter petg ipv pla bestel gezien de voordelen van petg.
Hangt er vanaf wat je gaat printen.

Functioneel: PETG
Leuk/mooi: PLA

PLA print makkelijker en mooier over t algemeen.
Daarnaast is PLA is minder belastend voor het milieu als je t weggooit.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 28-04-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-07 21:13

3_s

rinkel schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:57:
[...]

Waarom zou PLA niet functioneel kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 15:57
[...]

Ik hoor dit vaker en ben het er gewoon totaal niet mee eens.
Ik heb diverse tandwielen ontwikkeld en vervangen in een 'simpele' snijmachine.
Die van PETG hield het effectief nog geen week vol
PLA draait al 3 jaar rondjes en vertoont geen enkele slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Op mijn X1C heb ik totaal geen moeite met PETG. Ook de andere 'moelijke' filamenten printen prachtig. Ik had altijd de indruk dat ze zelfs beter gemaakt zijn voor PETG en ABS dan PLA, ook al heb ik met PLA geen probleem. Maar als ik kijk hoe dat op mijn Ender ging, lijkt het wel of PETG zelfs makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:23:
[...]
Een aparte snijder/plotter zou voor mij een instant buy zijn, ondanks dat dedicated apparaten mogelijk groter zijn. Zoveel ruimte hebben we hier niet over :')
Zoals altijd: it depends... Als je grote vellen wilt snijden, is zo'n snijplotter waar bv een rol op kan heel een nobrainer. Maar voor een enkel stickertje of grote letters die je per stuk kunt maken, is de H2D prima geschikt denk ik. Dat is ook precies de doelgroep, incedenteel gebruik. Maar ik denk dat voor een aantal mensen een nieuwe hobby ontstraat. Hoe groot die groep is, weet ik niet, maar ik denk (op den duur) aanzienlijk. Hoeveel mensen zijn niet begonnen met een klein printertje en zijn uiteindelijk geëindigd met een printfarm?
En dankzij mijn vriendin die bij iedereen zit op te scheppen over de mooie dingen die ik maak, krijg ik ook best wel wat 'bestellingen'. Allemaal vrienden en familie, dus geen inkomsten :+ Daar streef ik ook niet naar, want ik heb totaal geen ruimte voor nóg een printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
PLA kan ook prima gebruikt worden voor functionele dingen. Het is harder dan PETG, maar ook brozer.
PLA heeft echter een nadeel dat het slecht tegen hogere temperatuur kan, al is PETG niet heel veel beter, maar het scheelt iets.
Daarnaast heeft PLA meer last van creep, het vervormt dus over tijd. Als je dus een steun of iets dergelijks maakt, waar behoorlijk kracht op komt te staan, dan vervormd dit. PETG heeft daar minder last van, al vervormt dat in het begin wat meer, want zachter.

@Zilverdael80 Voor tandwielen is PLA idd veel meer geschikt dan PETG, maar daar zou ik dan weer PC of nylon voor gebruiken.

Het is dus iets genuanceerder dan ik eerst schreef, maar ik ben voor mijzelf dit onderscheid gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 28-04-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:46:
[...]

Zoals altijd: it depends... Als je grote vellen wilt snijden, is zo'n snijplotter waar bv een rol op kan heel een nobrainer. Maar voor een enkel stickertje of grote letters die je per stuk kunt maken, is de H2D prima geschikt denk ik. Dat is ook precies de doelgroep, incedenteel gebruik. Maar ik denk dat voor een aantal mensen een nieuwe hobby ontstraat. Hoe groot die groep is, weet ik niet, maar ik denk (op den duur) aanzienlijk. Hoeveel mensen zijn niet begonnen met een klein printertje en zijn uiteindelijk geëindigd met een printfarm?
En dankzij mijn vriendin die bij iedereen zit op te scheppen over de mooie dingen die ik maak, krijg ik ook best wel wat 'bestellingen'. Allemaal vrienden en familie, dus geen inkomsten :+ Daar streef ik ook niet naar, want ik heb totaal geen ruimte voor nóg een printer.
Het doel hier is om D&D dungeons uit te plotten & per kamer te snijden. Daar heb ik geen hele rollen voor nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 09:13
Middag, vraagje voor de ervaren mensen onder ons. Ik heb mijn eerste printer besteld, een P1S Combo. Nu kan ik deze op mijn bureau zetten maar daar is de ruimte beperkt. Dus zat ik te zoeken naar een tafeltje. Zou zoiets sterk genoeg zijn: https://www.vidaxl.nl/e/v...-zwart/8720286611609.html

Ik heb niet heel veel ruimte meer over op de kamer helaas.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:00
Even heel iets anders, en misschien té basic....
Vanmorgen kreeg ik een berichtje dat er een nieuwe versie van Studio klaar stond, en die dus maar geïnstalleerd. So far so goed.
Wil ik mijn eerste printje maken van iets wat ik al eerder had gemaakt, kreeg ik een bericht dat de SD kaart een storing heeft en opnieuw geformatteerd zou moeten worden. Dat maar even terzijde geschoven, en de print begonnen. die halverwege faalde/ losliet.
Schoon gemaakt en opnieuw opgestart, met precies dezelfde waarschuwing. Weggeklikt en de print opnieuw gestart. Blijkt dat hij op exact dezelfde hoogte weer los heeft gelaten.
Toch maar eens op dat kaartje kijken, dat ik nog nooit uit de printer heb gehaald, met het groen plakbandje er nog overheen. Staan er een heleboel timelapse filmpjes op, maar na februari niet meer. ???Verkenner vertelt mij dat 18 van de 29,1 GB beschikbaar is, dus nog lang niet vol.
Op dit moment ben ik het kaartje te dupliceren op mijn desktop, voor het geval dàt...
Maar de inhoud gaat dus verloren bij het formatteren, dus wat doe ik nu met al die mappen die er op staan, allen met een datum van voordat ik deze printer had.
Zijn die dan niet meer nodig opeens?

Hieronder een paar screenshots

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb6YlCF8TxyFxgX_AuyPBvHrsgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p6dR5HL1jR125ciO1zxNxQ1M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfQjpxDknySSSCtQi9h5WIgjYrA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jVa9YmRzlmCpPwffbT6FQsfz.png?f=user_large

En al die BIN bestanden , (in het screenshot hieronder wat moet ik daarmee? de tijden die daarop staan moeten allemaal nog komen, want dit is een shot van ca 13:30 vandaag, en die tijden van de getoonde bestanden zjjn van later vandaag......en ja, mijn pc staat op de juiste tijd en datum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBK7WTOzedFieyo0iQFTTCJnEf8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H40Oxwciwe4ULGUPaldAUz1q.png?f=user_large

Edit
Intussen ben ik er achter gekomen dat het formatteren in de Printer moet gebeuren; dat gedaan en nu maar zien wat er van komt.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 29-04-2025 14:17 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YouTube: 3D Printed Equipment Mounting Board - H2D Problem Found

Heel interessant filmpje, waar het belang van temperatuurmanagement uit blijkt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:26:

Heel interessant filmpje, waar het belang van temperatuurmanagement uit blijkt :D
Super interessant, dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:26:

Ja, heb ik ook gezien. Samen met het 'probleem' van het niet correct opwarmen van het bed zijn dit wel zaken die op te lossen zijn met firmware aanpassingen.

Ik zou hier dus denk ik niet meteen last van hebben omdat het altijd minimaal 20C is in mijn kantoor. Zit je in een koele kelder, zuigt ie inderdaad echt koele lucht aan, en dan krijg je dit. Zo bouwt Bambu weer wat ervaring op. Misschien hadden ze de H2D uiit moeten voeren met een temp sensor op de aangezogen lucht, of een ambient air temp sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:11:
[...]

Ja, heb ik ook gezien. Samen met het 'probleem' van het niet correct opwarmen van het bed zijn dit wel zaken die op te lossen zijn met firmware aanpassingen.

Ik zou hier dus denk ik niet meteen last van hebben omdat het altijd minimaal 20C is in mijn kantoor. Zit je in een koele kelder, zuigt ie inderdaad echt koele lucht aan, en dan krijg je dit. Zo bouwt Bambu weer wat ervaring op. Misschien hadden ze de H2D uiit moeten voeren met een temp sensor op de aangezogen lucht, of een ambient air temp sensor.
Ik had mijn P1S in de hal staan (zonder verwarming) in de winter na wat slechte prints toch tijdelijk in woonkamer gezet en probleem opgelost. Staat nu weer in de hal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HGM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:13:
[...]
Ik had mijn P1S in de hal staan (zonder verwarming) in de winter na wat slechte prints toch tijdelijk in woonkamer gezet en probleem opgelost. Staat nu weer in de hal...
Ik heb een bijzondere situatie waarin wij eigenlijk vrijwel nooit hoeven te stoken. Het wordt nergens kouder dan 20C. Hooguit in de winter wordt het in de woonkamer soms wat frisser en dan zetten we de verwarming eventjes aan. Ik woon in een appartement op 20 hoog met vanaf zonsopkomst de zon op het pand tot een uur of 15:00. Veel glas, dus dat warmt lekker op. Nu is het 25C in mijn kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

mphilipp schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb een bijzondere situatie waarin wij eigenlijk vrijwel nooit hoeven te stoken. Het wordt nergens kouder dan 20C. Hooguit in de winter wordt het in de woonkamer soms wat frisser en dan zetten we de verwarming eventjes aan. Ik woon in een appartement op 20 hoog met vanaf zonsopkomst de zon op het pand tot een uur of 15:00. Veel glas, dus dat warmt lekker op. Nu is het 25C in mijn kantoor.
Ik woon in zuid-frankrijk dus we verwarmen alleen de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-07 22:53
Kloever schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:32:
[...] een P1S Combo. Nu kan ik deze op mijn bureau zetten maar daar is de ruimte beperkt. Dus zat ik te zoeken naar een tafeltje. Zou zoiets sterk genoeg zijn: https://www.vidaxl.nl/e/v...-zwart/8720286611609.html
Moeilijk in te schatten op basis van de foto's, maar ziet er niet superstevig uit. Bij ons staat de X1C op dit kastje van Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-open-kast-wit-20275814/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:43
Hier dit weekend ook overstag gegaan. Ga van een Artillery X2, die weinig werd gebruikt doordat ik steeds alles moest afstellen, levelen etc, naar de Bambu Lab A1C.

Meteen een 0.2mm+hardened 0.6mm nozzle en een hardened 0.4mm bij besteld. En een kitje om de enclosure voor de AMS Lite te kunnen printen om het filament dat er in zit droog te houden.

Vandaag krijg ik de accessoires al binnen (DHL). Maar de printer ligt nog bij DPD/Bambu. Beetje jammer want had gehoopt dat ik hem vandaag zou hebben, want vrije dag.

Heb al wat prints klaar staan welke ik wil printen. En ben erg benieuwd of het voldoet aan de aardig hoge verwachtingen die ik er van heb!

Locatie moet ik nog ff zien. Heb ruimte op mijn bureau zat, maar ben bang dat straks de hele tafel staat te schudden als ik aan het werk ben. Dus kan ook onder het bureau (wel lastiger filament wisselen) of aan de andere kant van zolder op de grond.

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 30-04-2025 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:58
Kloever schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:32:
Middag, vraagje voor de ervaren mensen onder ons. Ik heb mijn eerste printer besteld, een P1S Combo. Nu kan ik deze op mijn bureau zetten maar daar is de ruimte beperkt. Dus zat ik te zoeken naar een tafeltje. Zou zoiets sterk genoeg zijn: https://www.vidaxl.nl/e/v...-zwart/8720286611609.html

Ik heb niet heel veel ruimte meer over op de kamer helaas.
Bij Vida XL is niks stevig genoeg voor welk gebruik dan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
Waah schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:11:
Vandaag krijg ik de accessoires al binnen (DHL). Maar de printer ligt nog bij DPD/Bambu. Beetje jammer want had gehoopt dat ik hem vandaag zou hebben, want vrije dag.
Herkenbaar, afgelopen weekend ook een A1C gekocht, kreeg al snel DPD tracking info binnen maar leek weinig beweging in. Het filament en nozzle pakket lijkt inderdaad al onderweg
2025-04-30 00:22 Hamm (DE), In transit - maar zal hier zéker niet vandaag zijn, maar dat geeft niet.

Het pakket van de printer heeft een iets minder hoopvol bericht:
2025-04-28 04:00 DPD data centre, Goods issue at sender.
Klinkt erg negatief, maar zou het volgende willen zeggen: "The sender has released the parcel to DPD, and it is ready for transportation."

Had ook gehoop hem alsnog deze week binnen te hebben, morgen en overmorgen vrij, maar zal niets worden :O

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 30-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 11:34
Zelfde met mijn A1, hardend nozzle eerder in huis dan de printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BL heeft een nieuwe printer uitgebracht? A1C ken ik niet :P

Feli met de aanschaf mensen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb net firmware 1.08 op mijn P1S gezet, (ivm AMS2), die werkt nog prima vanuit Orca Slicer in LAN mode.
Enige verschil is dat je het nieuwe scherm in het device-tab niet ziet, dus geen percentage voor luchtvochtigheid.
De droogfunctie werkt vanuit de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Bambu Lab heeft weer een nieuwe firmware vandaag uitgebracht voor de X1, versie 01.09.00.01.

Een changelog zat er niet bij maar het zullen zeer kleine updates zijn denk ik.
Maar nog steeds geen developermode gevonden in de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pedro_Newbie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:
Bambu Lab heeft weer een nieuwe firmware vandaag uitgebracht voor de X1, versie 01.09.00.01.

Een changelog zat er niet bij maar het zullen zeer kleine updates zijn denk ik.
Maar nog steeds geen developermode gevonden in de instellingen
Die heb ik bij de P1S op 1.08 ook niet gevonden, maar OrcaSlicer werkt nog wel in LAN mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25
Ik ben van plan om een Bambu Lab A1 Combo printer aan te schaffen. Ik ben helaas verder nog niet heel erg bekend met 3D printers maar wil het graag hobbymatig gaan uitvinden.
Zijn er zaken die ik beslist moet weten voor aanschaffen van de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-07 09:13
IMirjamI schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:28:
[...]

Moeilijk in te schatten op basis van de foto's, maar ziet er niet superstevig uit. Bij ons staat de X1C op dit kastje van Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-open-kast-wit-20275814/
Dank voor de tip. Die dingen zijn altijd wel stevig. Nu nog wachten tot alles binnen is. Filament is al wel verzonden, de printer zelf staat nog in het magazijn lijkt het...

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Pagina: 1 ... 102 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.