Acties:
  • +2 Henk 'm!
smoken schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:06:
[...]

Helemaal duidelijk.
Mocht je later vandaag nog geen update hebben, zou je me dan even je order nummer in een PB kunnen zetten?
DB Schenker belde net:

Blijkt dat het mis is gegaan in de communicatie. Er is een mail gestuurd waar ik een dag uit had kunnen kiezen, die heb ik nooit ontvangen. Ligt aan Apple, mijn doorstuur mail doet het niet. Gaan we aanpassen, loopt al een ticket voor, gaat goed komen, schuld ligt dus bij Apple, niet bij BL, of DB.

Zelf ophalen heeft toestemming van de verstuurder nodig (wellicht handig om dat standaard op te nemen in de consumenten verstuur-procedure, extra optie, komt (op mij iig) heel goed over). Ik heb de aanname gedaan dat dit teveel tijd en energie kost, helemaal aangezien de printer morgen gebracht kan worden. Dit dus afgesproken.

Al met al; gaat goed komen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 11:45
MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:31:
[...]

DB Schenker belde net:

Blijkt dat het mis is gegaan in de communicatie. Er is een mail gestuurd waar ik een dag uit had kunnen kiezen, die heb ik nooit ontvangen. Ligt aan Apple, mijn doorstuur mail doet het niet. Gaan we aanpassen, loopt al een ticket voor, gaat goed komen, schuld ligt dus bij Apple, niet bij BL, of DB.

Zelf ophalen heeft toestemming van de verstuurder nodig (wellicht handig om dat standaard op te nemen in de consumenten verstuur-procedure, extra optie, komt (op mij iig) heel goed over). Ik heb de aanname gedaan dat dit teveel tijd en energie kost, helemaal aangezien de printer morgen gebracht kan worden. Dit dus afgesproken.

Dank voor de update, helemaal duidelijk!
Ik zal het team vragen of de "afhaal optie" iets is wat toegevoegd kan worden.

Echter voorzie ik dan een andere uitdaging .... de doos is te groot voor de gemiddelde opening van een auto kofferruimte.

Sta je dan, een formaatje koelkast doos in je auto te krijgen bij DB Schenker voor de deur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:41:
[...]

Dank voor de update, helemaal duidelijk!
Ik zal het team vragen of de "afhaal optie" iets is wat toegevoegd kan worden.

Echter voorzie ik dan een andere uitdaging .... de doos is te groot voor de gemiddelde opening van een auto kofferruimte.

Sta je dan, een formaatje koelkast doos in je auto te krijgen bij DB Schenker voor de deur ;)
Klopt, maar in hoeverre is dat een BL, of een gebruiker, probleem? Ik denk trouwens dat de meeste auto's wel een kleine koelkast in de koffer kwijt kunnen, indien de printer op z'n rug vervoerd mag worden.

Daarnaast denk ik dat het meer "goodwill" kweekt, dan er mensen zijn die de printer op gaan halen. Zelf rijden, sjouwen, etc, is natuurlijk meer moeite dan de bezorger dit laten doen. Echter komt het wél heel sjiek over dat het kán.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:57:
[...]

Klopt, maar in hoeverre is dat een BL, of een gebruiker, probleem? Ik denk trouwens dat de meeste auto's wel een kleine koelkast in de koffer kwijt kunnen, indien de printer op z'n rug vervoerd mag worden.

Daarnaast denk ik dat het meer "goodwill" kweekt, dan er mensen zijn die de printer op gaan halen. Zelf rijden, sjouwen, etc, is natuurlijk meer moeite dan de bezorger dit laten doen. Echter komt het wél heel sjiek over dat het kán.
Nou, ik rij zelf een Skoda met een een zeer ruime kofferruimte ... maar die H2D doos ging niet door de opening passen. Niet linksom, niet rechtsom.

En ja, dat is een gebruiker-error .. maar helaas wordt dat vaak toch omgebogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 13:45
MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:31:
[...]

DB Schenker belde net:

Wel netjes van DB om effe te bellen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mday schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:38:
[...]

Wel netjes van DB om effe te bellen nog.
Nah ja, er was een terugbelverzoek... Dan vind ik het niet meer dan normaal dat er ook daadwerkelijk gebeld wordt :D Maar ervaring met een verbouwing momenteel bij ons thuis leert dat dit soort zaken steeds minder normaal gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:22
De eerste bestellingen met GEL verzending zijn vandaag ook uitgeleverd....

Wat een enorm apparaat in real life... 😮😁

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Igor92 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:17:
@Llopigat

Ik ga misschien eens naar de ikea komende week om te kijken / meten of hij in deze stellingkast zou passen. (en of die het gewicht er van kan dragen). Maar hierin kan ik ook mooi de 2 AMS units in kwijt.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/bror-open-kast-zwart-s29471759/
Ik heb hem op een Bror roltafel staan, zonder de wieltjes. Is erg stevig. Verzwaard met mijn voorraad aan Filament, gaf met de X1C geen krimp.
Nu afwachten hoe de H2D het erop doet....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Mijne is zojuist ook geleverd! *O* En idd, jezus wat een joekel! Hij is nu lekker zijn calibratie dansje aan het doen. Uitpakken was in zo'n kleine 20 min gepiept, als je een x1/p1 eens hebt uitgepakt heb je feitelijk geen handleiding nodig.

Smoken had het al even over 'formaatje koelkast', maar in eerste instantie stond de beste man écht met een koelkast aan de deur. :+ Gelukkig had hij ook mijn pakje in de bus staan.

Fijn dat Bambu nu net als Prusa snacks in de doos doet trouwens, maar er staat niet net zoals hun in de handleiding waneer je ze mag eten. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSSn76rHGy7OiAEAqdh0ZKtOVJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5u8B2rXzgfWrQ9EsXQn8585.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Oh, wel een dingetje voor de mensen die hem nog binnen krijgen. (En @smoken voor het BL Team)

De pallet waarop hij komt niet over de vloer schuiven!

Mijne stak een stukje ijzer aan de onderkant uit. Gelukkig is het een werk vloer, en zit hij al vol dingen en butsen. Maar is het je mooie houten parket vloer ben je goed zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
Ischium schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:46:
Oh, wel een dingetje voor de mensen die hem nog binnen krijgen. (En @smoken voor het BL Team)

De pallet waarop hij komt niet over de vloer schuiven!

Mijne stak een stukje ijzer aan de onderkant uit. Gelukkig is het een werk vloer, en zit hij al vol dingen en butsen. Maar is het je mooie houten parket vloer ben je goed zuur.
Thanks voor de input.
Ik heb al aangegeven dat de huidige pallets niet altijd conform verwachting zijn.
Wordt aan gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Ischium schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:34:

Fijn dat Bambu nu net als Prusa snacks in de doos doet trouwens, maar er staat niet net zoals hun in de handleiding waneer je ze mag eten. :?

[Afbeelding]
Ik zie toch vrij duidelijk op de verpakking een instructie qua (niet) eten staan? ;)

Have fun met de printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 19:19

Solid Seal

3D Printer N00b

Mijn 2e print met ASA (van BL zelf) man wat print dat makkelijk..

Niks geen vage instellingen gedaan . Bed( Textured PEI ) nieteens schoon gemaakt.

Deurtje dicht en top - glas dicht (ik heb zo een AMS riser waar je het top-glas schuin kan leggen . )
Heb ook een dedicated afzuigslag naar buiten de schuur voor de toxische dampen (volgens mij is ASA wel wat 'veiliger' dan ABS maar geen idee of dat echt zo is ) .

De keuze ASA was omdat hetgeen ik moest printen buiten gebruikt wordt (astro fotografie) maar kan dus ook overdag (Zon)

Net wilde ik weer printen maar deed niks .. AMS failure.. stuk PLA afgebroken precies tussen ingang van filament insert en de uitgang naar buiten .. ongeveer 10 cm ... heel ding uitelkaar :D Nja heb ik dat ook eens gedaan. Mag wel na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien er "klachten" zijn over de buildplate & de adhesie daarvan, ivm de verwarmingsspiraal, meteen maar ff de Biqu Panda gekocht :D Rolletje filament er bij voor de gratis verzending :D

2e buildplate is altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:12

11D

Nou, de levering van mijn H2D is wel super frustrerend. Plan was dinsdag, tussen 8:00 en 17:00. Hele dag thuis gebleven ervoor, maar mis de bezorging omdat ik even in de tuin aan het lunchen was. Stom dat ik de bel niet hoorde, maar kreeg ook geen telefoontje. Toen zou die vandaag geleverd worden. Weer hele dag thuis gebleven, en om 15:00 gebeld waar die bleef omdat ik toch wel even weg moest. Bleek dat de chauffeur de wijk niet in kon en dus morgen terug komt met een kleine busje. Beetje vreemd verhaal want andere bezorgers af en aan vandaag.

Vindt het eigenlijk niet van deze tijd dat een leverancier zo’n brede tijdrange heeft waarvan jij thuis moet blijven. Voor 200€ verwacht ik wel iets met service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
11D schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:34:
Nou, de levering van mijn H2D is wel super frustrerend. Plan was dinsdag, tussen 8:00 en 17:00. Hele dag thuis gebleven ervoor, maar mis de bezorging omdat ik even in de tuin aan het lunchen was. Stom dat ik de bel niet hoorde, maar kreeg ook geen telefoontje. Toen zou die vandaag geleverd worden. Weer hele dag thuis gebleven, en om 15:00 gebeld waar die bleef omdat ik toch wel even weg moest. Bleek dat de chauffeur de wijk niet in kon en dus morgen terug komt met een kleine busje. Beetje vreemd verhaal want andere bezorgers af en aan vandaag.

Vindt het eigenlijk niet van deze tijd dat een leverancier zo’n brede tijdrange heeft waarvan jij thuis moet blijven. Voor 200€ verwacht ik wel iets met service.
Die 200 euro lijkt veel (en is ook een groot bedrag), maar je moet rekening houden met de vervoerskosten. Die stijgen exponentieel met gewicht & formaat. Ik denk dat de H2D over beide limieten heen gaat.

Ik vind die 200 euro niet duur voor zo'n apparaat, met dat gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:33:
Aangezien er "klachten" zijn over de buildplate & de adhesie daarvan, ivm de verwarmingsspiraal, meteen maar ff de Biqu Panda gekocht :D Rolletje filament er bij voor de gratis verzending :D

2e buildplate is altijd handig
Wat is er zo bijzonder aan die plaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:12

11D

MC Taz Man schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:15:
[...]

Die 200 euro lijkt veel (en is ook een groot bedrag), maar je moet rekening houden met de vervoerskosten. Die stijgen exponentieel met gewicht & formaat. Ik denk dat de H2D over beide limieten heen gaat.

Ik vind die 200 euro niet duur voor zo'n apparaat, met dat gewicht.
Volgens mij betaal je voor een dubbeldeurs koelkast of wasmachine geen transport kosten bij de bekende leveranciers.

Maar het gaat me niet om de prijs, maar het feit dat er geen details gegeven wordt wanneer ze komen, terwijl je wel continue thuis moet zijn (kan niet even bij de buren afgeleverd worden). Ik zit straks 2.5 dag verplicht thuis te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:18
MasterMaceMichu schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:27:
[...]

Ik heb hem op een Bror roltafel staan, zonder de wieltjes. Is erg stevig. Verzwaard met mijn voorraad aan Filament, gaf met de X1C geen krimp.
Nu afwachten hoe de H2D het erop doet....
Ik had ook naar de Bror tafels gekeken, echter had ik het liever wat compacter. Vanavond een rondje door ikea gelopen en met het volgende naar huis gegaan:

https://www.ikea.com/nl/n...euren-antraciet-00474838/

Ik moet zeggen dat het mooi past. Ik kan net niet lekker de 2e AMS kwijt naast de printer, dat is jammer, Dus ben nu bezig met een creatieve manier om 2 AMS units bovenop de H2D te kunnen plaatsen. Het kastje zelf kan ik mooi gebruiken voor opslag van andere printer randzaken en filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:23

3_s

11D schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:59:
[...]

Volgens mij betaal je voor een dubbeldeurs koelkast of wasmachine geen transport kosten bij de bekende leveranciers.

Maar het gaat me niet om de prijs, maar het feit dat er geen details gegeven wordt wanneer ze komen, terwijl je wel continue thuis moet zijn (kan niet even bij de buren afgeleverd worden). Ik zit straks 2.5 dag verplicht thuis te wachten.
Anderhalve dag, de eerste keer heb je gewoon niet open gedaan :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
11D schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:59:
[...]
Dat is geen juiste vergelijking. Bij hen zit dat verdisconteerd in hun marge. Bambu heeft een magazijn in Duitsland en zij hebben dan misschien een deal voor het transport van dozen filament e.d, maar dit is in alle opzichten een bovenmaatse vracht. En de transporteurs hebben voor elk land andere tarieven. Zwitserland betaald geloof ik nóg meer. Huishoudelijke goederen bestellen bij een Nederlandse zaak kun je niet daarmee vergelijken. En bovendien: in alle gevallen betaal JIJ alle kosten. NIEMAND geeft iets gratis. Je merkt het alleen niet omdat niemand die dingen verkoopt ex transportkosten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solid Seal schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:37:
[...]

Wat is er zo bijzonder aan die plaat?
Plakt extra hard, aldus Biqu & YT'ers die het ding gereviewed hebben (de versie voor andere printers, althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
11D schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:34:

Ik zou zuuuuuuur zijn. :'( _O-

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Igor92 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:13:
[...]

Ik had ook naar de Bror tafels gekeken, echter had ik het liever wat compacter. Vanavond een rondje door ikea gelopen en met het volgende naar huis gegaan:

Ik moet zeggen dat het mooi past. Ik kan net niet lekker de 2e AMS kwijt naast de printer, dat is jammer, Dus ben nu bezig met een creatieve manier om 2 AMS units bovenop de H2D te kunnen plaatsen. Het kastje zelf kan ik mooi gebruiken voor opslag van andere printer randzaken en filament.
Ook niet verkeerd! Er staan op Makerworld en Printables goede oplossingen om 2 AMS-en boven elkaar te kunnen plaatsen. Zelf ben ik de Babo Duo aan het printen. De maker gaat de trays nog aanpassen aan de nieuwe AMS 2 maten en ook een nieuwe module maken om die enorme build plates op te kunnen bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:10
Igor92 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:13:
[...]

Ha! Deze gebruik ik ook. Kon niet vinden hoeveel gewicht dit kastje kan hebben dus ik houd nog een beetje in de gaten of 'tie het houdt maar so far so good. Lijkt mij ook wel een vrij stevige constructie met die aluminium dwarsbalken in de bovenplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42

Mimiix

Professioneel Prutser

Solid Seal schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:11:
Mijn 2e print met ASA (van BL zelf) man wat print dat makkelijk..

Niks geen vage instellingen gedaan . Bed( Textured PEI ) nieteens schoon gemaakt.

Deurtje dicht en top - glas dicht (ik heb zo een AMS riser waar je het top-glas schuin kan leggen . )
Als beginner(die enkel pla en petg print) heb ik de volgende (allicht domme) vraag:

Waarom heb je het glas boven open houden normaliter? Ik snap ivm de gassen dat je hem met Asa, abs en tpu sluit.

Heeft dat te maken met de temperatuur? Worden de prints daar beter van?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 08-07 13:13

BM

Moderator Spielerij
Mimiix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:31:
[...]

Als beginner(die enkel pla en petg print) heb ik de volgende (allicht domme) vraag:

Waarom heb je het glas boven open houden normaliter? Ik snap ivm de gassen dat je hem met Asa, abs en tpu sluit.

Heeft dat te maken met de temperatuur? Worden de prints daar beter van?
PLA (en PETG in mindere mate) houden niet zo van hele warme omgevingen om te printen (in tegenstelling tot ABS, ASA etc), dus daarom idd glasplaat eraf en/of deurtje open. Puur om de temperatuur rond de print binnen de perken te houden :) Heb zelf voorkeur om de plaat bovenop mijn X1C weg te halen, en deurtje dicht te laten, puur om te zorgen dat prints geen last van de tocht hebben

[ Voor 10% gewijzigd door BM op 17-04-2025 07:38 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

BM schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:37:
[...]

PLA (en PETG in mindere mate) houden niet zo van hele warme omgevingen om te printen (in tegenstelling tot ABS, ASA etc), dus daarom idd glasplaat eraf en/of deurtje open. Puur om de temperatuur rond de print binnen de perken te houden :) Heb zelf voorkeur om de plaat bovenop mijn X1C weg te halen, en deurtje dicht te laten, puur om te zorgen dat prints geen last van de tocht hebben
Duidelijk! Dan ga ik eens kijken naar een AMS Riser. Allicht dat de prints dan nog wat beter worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
[...]

Even een toevoeging op bovenstaande: het gaat hierin met name om het feit dat als de printerkamer temperatuur (dus de binnenkant van de printer) richting de 40 graden gaat, de kan op heat creep toeneemt.
Dit wil zeggen dat het filament door de warmte al in de extruder te zacht wordt en de extruder vastloopt.

https://wiki.bambulab.com...t-acc/filament/heat-creep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

smoken schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:27:
[...]

Even een toevoeging op bovenstaande: het gaat hierin met name om het feit dat als de printerkamer temperatuur (dus de binnenkant van de printer) richting de 40 graden gaat, de kan op heat creep toeneemt.
Dit wil zeggen dat het filament door de warmte al in de extruder te zacht wordt en de extruder vastloopt.

https://wiki.bambulab.com...t-acc/filament/heat-creep
Duidelijk. Thanks :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Aanvullend: door te printen met een 'cool plate' kan de temperatuur van het printbed omlaag en loopt de temperatuur in de printer veel minder op en kun je deur en bovenplaat ook dicht laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:31
Ik ga binnenkort uit huis (wat op zichzelf al spannend is) en ga daarbij uiteraard mijn printer meenemen. Betreft een A1 met AMS Lite.

Nu ben ik aan het kijken naar oplossingen om dat ding een mooi plekje te geven maar ook niet te veel in het zicht te hebben staan gezien het een eenkamer appartement is, dus online gekeken naar wat kasten en uitgekomen bij een IKEA Metod kast van 240 hoog. Hier kan ik dan de printer inzetten met een rail voor de AMS Lite er boven/naast. Onderin de kast nog wat opslag voor extra rollen filament.

Nu zat ik te denken over eventuele "koeling" gezien ik hoofdzakelijk met PLA print. Hebben er meer mensen deze zelfde of een vergelijkbare opstelling?

Foto van de toekomstige werkplek even toegevoegd ter illustratie, kijk vooral niet naar maten o.i.d., dat gaat 100% passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmrMi708DT8qqTMvvPlvF__OQo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2Zl9wbotINy9BieKPkMUOGp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
MusicMaikel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:13:
Ik ga binnenkort uit huis (wat op zichzelf al spannend is) en ga daarbij uiteraard mijn printer meenemen. Betreft een A1 met AMS Lite.

Nu ben ik aan het kijken naar oplossingen om dat ding een mooi plekje te geven maar ook niet te veel in het zicht te hebben staan gezien het een eenkamer appartement is, dus online gekeken naar wat kasten en uitgekomen bij een IKEA Metod kast van 240 hoog. Hier kan ik dan de printer inzetten met een rail voor de AMS Lite er boven/naast. Onderin de kast nog wat opslag voor extra rollen filament.

Nu zat ik te denken over eventuele "koeling" gezien ik hoofdzakelijk met PLA print. Hebben er meer mensen deze zelfde of een vergelijkbare opstelling?

Foto van de toekomstige werkplek even toegevoegd ter illustratie, kijk vooral niet naar maten o.i.d., dat gaat 100% passen.

[Afbeelding]
Koeling? Tegen de tijd dat je 4uur print klaar is is je kassie waarschijnlijk met 2 graden gestegen. If any. De kast is al een voordeel voor de A1 omdat je geen last hebt van tocht dan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je er kleren of iets anders bij gaat leggen dat je niet alleen de zoete lucht van PLA erin hebt zitten maar ook andere VOC's of microplastics, wat - ondanks dat men zegt dat het vast mee zal vallen - nooit echt een voordeel zal hebben. Altijd wel een tikje ventileren natuurlijk maar je kan ook overwegen, als je de deur niet op een kier wil zetten, een gat aan de zijkant te boren en er een ventilatieplaatje tegenaan te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
Mday schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:20:
[...]

Koeling? Tegen de tijd dat je 4uur print klaar is is je kassie waarschijnlijk met 2 graden gestegen. If any. De kast is al een voordeel voor de A1 omdat je geen last hebt van tocht dan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je er kleren of iets anders bij gaat leggen dat je niet alleen de zoete lucht van PLA erin hebt zitten maar ook andere VOC's of microplastics, wat - ondanks dat men zegt dat het vast mee zal vallen - nooit echt een voordeel zal hebben. Altijd wel een tikje ventileren natuurlijk maar je kan ook overwegen, als je de deur niet op een kier wil zetten, een gat aan de zijkant te boren en er een ventilatieplaatje tegenaan te schroeven.
Ah, begon me al zorgen te maken door de posts hierboven, maar dat valt dus allemaal reuze mee. Was van plan om de kast inderdaad dicht te laten, ook bij het printen. Wellicht dan toch maar een gaatje ergens boren inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik sliep nog, maar mijn lieftallige echtgenote deed vanmorgen de deur open & daar stond de DB Schenker bezorger, met een cadeautje :D

Maw; de printer is binnen *O* en goed afgeleverd,

@smoken wss ten overvloede; Ook bij ons stak er metaal onder uit de (halve) pallet, maar het viel ons ook op dat de blokjes niet van hout, maar metaal waren. Verder verliep alles soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvanderploeg
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 19:42
@MC Taz Man Op welke manier heb jij uiteindelijk contact met ze kunnen opnemen?

Mijn zending is inmiddels ook in Ede. Ik kon gisteren een afleverdatum kiezen, maar de eerst mogelijke optie was volgende week woensdag. (Wat ik al laat vond.)

Nu zie ik dat ze de afleverdatum hebben veranderd in volgende week donderdag. Snap eerlijk gezegd niet waarom dat zo lang moet duren. Zelfs met Pasen ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
basvanderploeg schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:43:
@MC Taz Man Op welke manier heb jij uiteindelijk contact met ze kunnen opnemen?

Mijn zending is inmiddels ook in Ede. Ik kon gisteren een afleverdatum kiezen, maar de eerst mogelijke optie was volgende week woensdag. (Wat ik al laat vond.)

Nu zie ik dat ze de afleverdatum hebben veranderd in volgende week donderdag. Snap eerlijk gezegd niet waarom dat zo lang moet duren. Zelfs met Pasen ertussen.
Ik heb ze gewoon gebeld op 0541573333 (Oldenzaal) en werd later teruggebeld door 0134625370 (Tilburg), waarmee ik de uiteindelijke afspraak voor vandaag heb kunnen maken.

Geen idee waarom ik zo snel kon, mogelijk omdat ik de mail nooit gekregen heb (Apple's schuld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvanderploeg
MC Taz Man schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:47:
[...]

Ik heb ze gewoon gebeld op 0541573333 (Oldenzaal) en werd later teruggebeld door 0134625370 (Tilburg), waarmee ik de uiteindelijke afspraak voor vandaag heb kunnen maken.

Geen idee waarom ik zo snel kon, mogelijk omdat ik de mail nooit gekregen heb (Apple's schuld).
Net gebeld en ze hebben een nieuwe datum ingepland. Hij komt morgen. 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:38:
Ik sliep nog, maar mijn lieftallige echtgenote deed vanmorgen de deur open & daar stond de DB Schenker bezorger, met een cadeautje :D

Maw; de printer is binnen *O* en goed afgeleverd,

@smoken wss ten overvloede; Ook bij ons stak er metaal onder uit de (halve) pallet, maar het viel ons ook op dat de blokjes niet van hout, maar metaal waren. Verder verliep alles soepel.
Dank voor het doorgeven!

Have fun met de printer en deel je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:16:
[...]

Dank voor het doorgeven!

Have fun met de printer en deel je ervaringen!
Gaan we doen, calibratie loopt nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:03:
Vanmiddag een rol tpu90 geprobeerd in mn a1 mini. Daverend succes... Not...

Fuck up 1: geen afdichtrubber printen op een plaat met reliëf
Fuck up 2: niet eigenwijs doen en denken dat ie uit het vacuüm droog genoeg is...

Wordt vervolgd... :P
Poging twee ook mislukt. TPU netjes gedroogd in de oven, gladde plaat gescoord. Tpu90A preset geselecteerd...

No luck.

Preset klopt niet, dus handleiding van bambu bekeken. Bed naar 35, nozzle naar 225, zoals aangeraden. Nog steeds gaten in de print.

Eerst maar eens een nieuwe extractor lever printen in petg en lijm scoren. Mooie uitdaging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

MusicMaikel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:26:
[...]

Ah, begon me al zorgen te maken door de posts hierboven, maar dat valt dus allemaal reuze mee. Was van plan om de kast inderdaad dicht te laten, ook bij het printen. Wellicht dan toch maar een gaatje ergens boren inderdaad.
Je zal sowieso even moeten checken of je met de kast dicht kan printen, omdat de A1 een bedslinger is, komt de plaat wel wat naar voren bij het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Verwacht uiteraard geen problemen, maar ik denk laat ik een wat kleiner printje starten voor de eerste print op de H2D, 10-15 minuten ofzo. Printer: Ik ga lekker eerst een 576 point bed leveling doen! :')

Uiteraard gaf hij netjes aan waarom: Omdat het de eerste keer is dat je met het bed op high temp print wil hij eerste extra kalibreren. :) (1st-setup bed leveling gebeurde koud volgens mij)

Ik had alleen niet verwacht dat ik na 10 minuten eens kijken naar een totaal 15min print nog geen gestarte print zag, en dat hij 24*24 points aan het proben is. :P We wachten geduldig weer verder!

Het is wel weer net zo betoverend om naar te kijken als de eerste printjes met de X1C! Allemaal nieuwe geluidjes! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ischium schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:25:
Verwacht uiteraard geen problemen, maar ik denk laat ik een wat kleiner printje starten voor de eerste print op de H2D, 10-15 minuten ofzo. Printer: Ik ga lekker eerst een 576 point bed leveling doen! :')

Uiteraard gaf hij netjes aan waarom: Omdat het de eerste keer is dat je met het bed op high temp print wil hij eerste extra kalibreren. :) (1st-setup bed leveling gebeurde koud volgens mij)

Ik had alleen niet verwacht dat ik na 10 minuten eens kijken naar een totaal 15min print nog geen gestarte print zag, en dat hij 24*24 points aan het proben is. :P We wachten geduldig weer verder!

Het is wel weer net zo betoverend om naar te kijken als de eerste printjes met de X1C! Allemaal nieuwe geluidjes! :D
Om Roger Taylor to quoten; It's all new, it's all big, it's all very exciting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje minder relevant, maar wel leuk om ff te melden; Op TwiX reageert BL ook op meldingen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:43:
[...]

Poging twee ook mislukt. TPU netjes gedroogd in de oven, gladde plaat gescoord. Tpu90A preset geselecteerd...

No luck.

Preset klopt niet, dus handleiding van bambu bekeken. Bed naar 35, nozzle naar 225, zoals aangeraden. Nog steeds gaten in de print.

Eerst maar eens een nieuwe extractor lever printen in petg en lijm scoren. Mooie uitdaging :)
Als je succes hebt, zou je het kunnen laten weten? Ik heb ook zo'n rol 90A liggen. Al moet ik zeggen dat 95A voor mij meestal ook flexi genoeg is en het print prima met wat aanpassingen tegen stringing (en heel goed gedroogd). Ook geen liim nodig, het hecht uitstekend, zelfs beter dan PLA.

De 90 moet ik nog proberen, die is natuurlijk nog zachter. En ik wil ook eens de TPU for AMS proberen, die is juist harder maar ook nog flexibel. Hoe flexi weet ik echter niet.

Ik ben echt erg blij met de 95A, ik heb diverse wearable dingen gemaakt. Alleen jammer dat het niet met de AMS kan want multicolour zou zo geweldig zijn. De TPU for AMS heb ik nog niet besteld maar ik denk dat het voor mijn doeleinden te stijf is.

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 17-04-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
[...]

Oh dat is het eerste dat ik er van hoor. Ik print al een jaar of twee PLA met de deurtjes dicht en ik woon in Spanje dus in de zomer is het sowieso behoorlijk warm.

Wat zijn de symptomen dan als het te warm is in de printer? Dan kan ik daarop letten. Want ik heb natuurlijk wel eens prints die niet zo super gaan. Misschien ligt het daar wel aan. Zolang het niet al teveel nadelen geeft, hou ik hem liever dicht ivm de dampen (hoewel PLA niet stinkt is het beter die dampen niet in te ademen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Llopigat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:06:
[...]

Als je succes hebt, zou je het kunnen laten weten? Ik heb ook zo'n rol 90A liggen. Al moet ik zeggen dat 95A voor mij meestal ook flexi genoeg is en het print prima met wat aanpassingen tegen stringing (en heel goed gedroogd). Ook geen liim nodig, het hecht uitstekend, zelfs beter dan PLA.

De 90 moet ik nog proberen, die is natuurlijk nog zachter. En ik wil ook eens de TPU for AMS proberen, die is juist harder maar ook nog flexibel. Hoe flexi weet ik echter niet.

Ik ben echt erg blij met de 95A, ik heb diverse wearable dingen gemaakt. Alleen jammer dat het niet met de AMS kan want multicolour zou zo geweldig zijn. De TPU for AMS heb ik nog niet besteld maar ik denk dat het voor mijn doeleinden te stijf is.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste de beste zwarte TPU besteld heb die ik tegenkwam. Dat bleek TPU90A te zijn. Had beter die 95 kunnen nemen. Maargoed, nu wil ik het voor elkaar krijgen ook.

Goed zacht dat spul idd.

Vanavond deze even printen:
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-101634

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-04-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MusicMaikel
GeleFles schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:45:
[...]

Je zal sowieso even moeten checken of je met de kast dicht kan printen, omdat de A1 een bedslinger is, komt de plaat wel wat naar voren bij het printen.
Zou in theorie moeten kunnen! Heb al meerdere mensen online gezien met dezelfde kast en ook daar kon de printer met de deur dicht zijn gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 08-07 13:13

BM

Moderator Spielerij
Llopigat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:22:
[...]

Oh dat is het eerste dat ik er van hoor. Ik print al een jaar of twee PLA met de deurtjes dicht en ik woon in Spanje dus in de zomer is het sowieso behoorlijk warm.

Wat zijn de symptomen dan als het te warm is in de printer? Dan kan ik daarop letten. Want ik heb natuurlijk wel eens prints die niet zo super gaan. Misschien ligt het daar wel aan. Zolang het niet al teveel nadelen geeft, hou ik hem liever dicht ivm de dampen (hoewel PLA niet stinkt is het beter die dampen niet in te ademen)
Ik verwijs je graag naar deze post: smoken in "Bambu Lab 3D Printers" van @smoken
Wellicht is het ook helemaal niet nodig, maar kleine moeite om deksel er even af te halen, als me dat potentieel een hoop ellende scheelt, dat is beetje mijn motto hierin :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:22:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste de beste zwarte TPU besteld heb die ik tegenkwam. Dat bleek TPU90A te zijn. Had beter die 95 kunnen nemen. Maargoed, nu wil ik het voor elkaar krijgen ook.

Goed zacht dat spul idd.

Vanavond deze even printen:
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-101634
Ja ik print nu veel met 95A en het werkt geweldig. Je moet het wel heel goed drogen. Meer dan die 8 uur op 70 graden die Bambu zegt. Ik heb het na een uur of 24 pas echt droog. Ik doe ook een lange wipe distance instellen en retract while wipe. Daarmee backtrackt hij op de print terwijl hij retract zodat je minder stringing krijgt. Stringing is het grootste probleem dat ik zie. Wat ook veel gebeurt is prints die natuurlijk een beetje inzakken als ze hoog worden en dan krijg je op een gegeven moment spaghetti.. Dus probeer het zo plat mogelijk te houden. Of zorgen dat het een beetje stevig is (100% infill) maar dat heeft gevolgen voor het eindresultaat natuurlijk (misschien wil je het wel flexi hebben)

Maar misschien werken deze tips ook wel met 90A. Het is in elk geval waar ik vanuit ga beginnen als ik die rol open maak.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 17-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
BM schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:34:
[...]

Ik verwijs je graag naar deze post: smoken in "Bambu Lab 3D Printers" van @smoken
Wellicht is het ook helemaal niet nodig, maar kleine moeite om deksel er even af te halen, als me dat potentieel een hoop ellende scheelt, dat is beetje mijn motto hierin :p
Ja ik wou het niet tegenspreken hoor, ik ben gewoon benieuwd of ik mijn prints kan verbeteren. Voor mij is het lastig om het deksel er af te halen vanwege de AMS, moet er eens een steun voor printen. En dus die dampen... Maar als het voordeel oplevert zal ik het wel doen. Bedankt voor de link. Vastlopen is het fenomeen dus. Dat heb ik ook wel eens gehad inderdaad. Goed om te weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 17-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Llopigat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:35:
[...]

Ja ik print nu veel met 95A en het werkt geweldig. Je moet het wel heel goed drogen. Meer dan die 8 uur op 70 graden die Bambu zegt. Ik heb het na een uur of 24 pas echt droog. Ik doe ook een lange wipe distance instellen en retract while wipe. Daarmee backtrackt hij op de print terwijl hij retract zodat je minder stringing krijgt. Stringing is het grootste probleem dat ik zie. Wat ook veel gebeurt is prints die natuurlijk een beetje inzakken als ze hoog worden en dan krijg je op een gegeven moment spaghetti.. Dus probeer het zo plat mogelijk te houden. Of zorgen dat het een beetje stevig is (100% infill) maar dat heeft gevolgen voor het eindresultaat natuurlijk (misschien wil je het wel flexi hebben)
Gisteren inderdaad 7uur gedroogd. Maar dat begint wel een drempel te worden hoor.

Had het in principe besteld om een keer te proberen en om rubbers voor de Samla's te printen. Maar elke keer een hele dag de oven in gaat niet gebeuren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Zo, hij staat nog geen dag, en eerste mod voor de H2D is alweer geprint!

De H2D staat redelijk strak langs het loop pad, en hoewel hij niet op het randje staat en er in princiepe een paar cm ruimte tot te tafel rand is, ben ik bang dat een keer met iets gigantisch achter dat greepje ga blijven hangen. En misschien is het hoe ik er voor sta om het deurtje te gebruiken, maar vind dat de inkeping maar aan 1 kant zit ook niet echt prettig.

5 minutjes tekenen, 10 min printje, 2 schoefjes over zetten, en het deurtje werkt zo enorm veel fijner nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRX1RFmyhG6jq5WgyeUAunvUi6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vPNY3EH0FQzVBrPCNoRkS59q.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard een Makerworld linkje voor de geïnteresseerde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kwam net een dingetje tegen, wat ik irritant vind.. Net een print gedaan, die na de derde laag de linker nozzle niet meer nodig had, toch werd het filament niet ge-unload, maar pas aan het einde, wat (imo) best wel tijd kost.

Feature request gedaan dat ze dit gaan fixen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Ischium schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:54:
Zo, hij staat nog geen dag, en eerste mod voor de H2D is alweer geprint!
Kan je het deurtje nu bij de H2D wel omdraaien? Het is nogal lastig dat die van de P1S alleen met het scharnier links kan. Want hij staat net als bij jou met de rechterkant tegen de muur dus dat is krap. Als ik hem andersom had kunnen doen zoals bij sommige koelkasten was dat geweldig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Llopigat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:21:
[...]

Kan je het deurtje nu bij de H2D wel omdraaien? Het is nogal lastig dat die van de P1S alleen met het scharnier links kan. Want hij staat net als bij jou met de rechterkant tegen de muur dus dat is krap. Als ik hem andersom had kunnen doen zoals bij sommige koelkasten was dat geweldig geweest.
Zo te zien ook bij de H2d niet nee. Maar hij staat hier niet tegen de muur hoor, dat is enkel een kartonnetje zodat niet heel m'n winkel zichtbaar is. Geen zin om mezelf te doxxen. :P

Originele greepje is gewoon alleen (prettig) met je linker hand te bedienen. Het X1/P1 greepje kan je verticaal nog een beetje beetpakken zegmaar, maar het langwerpige ontwerp bij de H2D gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 23:52
MC Taz Man schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:14:
Ik kwam net een dingetje tegen, wat ik irritant vind.. Net een print gedaan, die na de derde laag de linker nozzle niet meer nodig had, toch werd het filament niet ge-unload, maar pas aan het einde, wat (imo) best wel tijd kost.

Feature request gedaan dat ze dit gaan fixen :D
Leuk en aardig, zal allemaal best. Waar zijn de foto`s? :o :*)

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48

_Eend_

🌻🇺🇦

MusicMaikel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:13:

[Afbeelding]
Ik heb mijn A1 in een IKEA Platsa kast, dat past prima. Qua warmte valt het enorm mee, al wordt het wel warmer dan kamertemperatuur uiteraard..de simpelste oplossing is gewoon het deurtje open laten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MusicMaikel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:34:
[...]

Zou in theorie moeten kunnen! Heb al meerdere mensen online gezien met dezelfde kast en ook daar kon de printer met de deur dicht zijn gang gaan.
Dat is bij de platse wel een ding, ik heb nu een spookhuiseffect als het deurtje dicht zit :+

Kastje heb ik voor mijn oude Ender 3 gekocht, en dat pastte net, maar het is het deel van de buildplate van de A1 die net te veel uitsteekt. Maar dat gebeurt alleen tijdens de calibratie en het wapen van de nozzle, dus aan het begin laat ik het deurtje sowieso even openstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Igor92
Ik heb inmiddels een leuke oplossing bedacht om de 2x AMS 2 bovenop de printer te monteren, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze er vanaf glijden.

De 2 AMS units staan in een lichte V positie zodat de kabels en ptfe tubes elkaar niet in de weg zitten. En met kleine voetjes en connectors wordt de AMS units op z'n plek gehouden. De kleppen kunnen nog open en blijven open staan.

Heb de files op makerworld gezet, mocht iemand interesse hebben.
https://makerworld.com/en...v-shape#profileId-1368325

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daTHvcnQ3veBWccwuKmAN6ImWU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOXNy6rQOECRz6nTcs3Xvkrw.jpg?f=fotoalbum_large

En in combinatie met het nieuwe ikea (trotten) kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifJ-XDV1VtEIrngPIaWSAZYMg-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWbr84ZXHw4oKqOGBdzdof2q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

What they said :D

Ik heb beide.. bovenste glas op een kiertje met de AMS riser : https://makerworld.com/en...cob-leds#profileId-112717 ik heb die incl LED strip .. je hebt ze ook zonder LED mogelijkheid. (extra LED kan weleens je LIDAR funktie storen)

En deurtje op een klein kiertje.
Alleen bij PLA en PETG

Ik heb voor ABS en ASA een soort afzuigbuis met een buismotor die alles uit de schuur blaast/zuigt

Met zoiets : https://makerworld.com/en...m=search#profileId-145905 als ding wat op de achterkant van mijn X1C vast zit.. kan eventueel ook met PLA en PETG .. sommige vinden het stinken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FSSF schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:55:
[...]

Leuk en aardig, zal allemaal best. Waar zijn de foto`s? :o :*)
Hmm... Klinkt bijna als een verzoek voor porno :P. Staat nu nog op een tijdelijke plek. Als Bob z'n permanente locatie krijgt, misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Solid Seal schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:19:
[...]

What they said :D

Ik heb beide.. bovenste glas op een kiertje met de AMS riser : https://makerworld.com/en...cob-leds#profileId-112717 ik heb die incl LED strip .. je hebt ze ook zonder LED mogelijkheid. (extra LED kan weleens je LIDAR funktie storen)

En deurtje op een klein kiertje.
Alleen bij PLA en PETG

Ik heb voor ABS en ASA een soort afzuigbuis met een buismotor die alles uit de schuur blaast/zuigt

Met zoiets : https://makerworld.com/en...m=search#profileId-145905 als ding wat op de achterkant van mijn X1C vast zit.. kan eventueel ook met PLA en PETG .. sommige vinden het stinken .
Thanks voor het delen van je ervaring!

Ik ben nu deze aan het printen en morgen kan ie er op:

https://makerworld.com/models/64902

Ik heb een P1S overigens dus volgens mij heb ik geen last van de lidar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 10:14
Ik ben aan het kijken om een P1S te kopen. Dit zou mijn eerste 3d printer worden. Ik weet alleen niet zo goed of ik meteen de AMS combo kies of zonder en kijk of ik het nodig vind in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zul je toch zelf moeten beslissen aan de hand van je budget en wensen. voor multicolor ga je het misschien niet eens snel inzetten, maar het gemak van snel kunnen kiezen per print of je hem in PLA, PETG of wat anders print, of in een bepaalde kleur, gaat je veel tijd schelen. En later een AMS aanschaffen is relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
springfield89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:43:
Ik ben aan het kijken om een P1S te kopen. Dit zou mijn eerste 3d printer worden. Ik weet alleen niet zo goed of ik meteen de AMS combo kies of zonder en kijk of ik het nodig vind in de toekomst?
Ik heb de combo gekocht, en ik ben er wel blij mee. Het wisselen van filament ben je stiekem vaak mee bezig en de AMS fungeert ook als een niet-actieve droogbox.
Als het even kan zou ik voor de AMS2 Pro combo gaan (en in jouw geval de Buffer variant) want die kan filament actief drogen, heeft een paar goeie QoL upgrades gekregen en is stiller.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een AMS2 Pro al is het maar voor de droogfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou altijd, als het budget het toe laat, kiezen voor de combo. De AMS (pro) maakt je filament leven zó veel makkelijker. Je hebt altijd 4 rollen beschikbaar, wat tijd scheelt. En als je stoer wil doen, kan je ook nog eens multi-kleur prints doen :D

Het altijd beschikbaar hebben van 4 rollen scheelt mij zo veel tijd en irritatie. Plus dat je filament, zoals ook al gezegd, semi-droog gehouden wordt. Als je de AMS 2 Pro koopt, kan die ook nog eens actief drogen. Helaas niet tijdens het printen, daar heb je de AMS HT voor nodig. Geen idee of die compatibel is/wordt met de P/X-series.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basvanderploeg
Look what showed up! 🤓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMoK_OxEEfj4ZEPHeGyF-y9O-UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8vuXsodeWQiTMEIdB543kEu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHnaltxbcwdMxxhjeGMrpP78Nzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odZ27WmUEC0DURoLgA78NWjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF6vUNOgGL2A59KADD8Dfw5fmVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXsaMIX6DMvGvuEt4pHON1Dr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVfMAh41a-KCTxCKWtWQycAH2Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0dh2PMGYzYV0kNTVsuTvyRI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
Dat vroeg ik mijzelf ook af, toen ik voor dit dilemma stond, en stelde de vraag op "ons" forum, en kreeg 61 antwoorden, kijk eens hier:

https://forum.bambulab.com/t/would-you-buy-it-again/36710/15

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 10:14
Ok thanks voor de input allemaal. Ik ga dan maar ineens voor de AMS2 Pro combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
springfield89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:41:
Keep in mind: De AMS 2 Pro werkt prima op de P1S, maarrr: The filament drying feature for these older generation machines will be fulfilled through an OTA update by the end of April.

Dus geen paniek als het filamentdrogen niet werkt, komt zeer spoedig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

springfield89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:41:
Ga je geen spijt van krijgen! Nog een bijkomend voordeel van een AMS is dat je nooit meer restjes filament over hoeft te houden. Als je tegen de printer zegt dat er twee dezelfde kleuren in zitten maakt hij heel de rol op, en laad hij zelf direct de volgende rol.

Zonder AMS stopt hij ook nettjes, maar ervaring leert dat de printer in de gaten moeten houden om te kijken of je restje al op is, dan handmatig wisselen, en de printer weer hervatten een gedoe is. Zeker als je overnacht print, of niet altijd bij de printer kan zijn. Als je dan toch moet wisselen is het makkelijker om dat restje niet op te maken en gelijk een nieuwe rol te pakken. Herhaal dat een paar keer en je hebt 5 rollen met een restje, en denk je 'ik ga ook niet een print starten en 5x wisselen om de restjes op te maken.' Met het gevolg dat je 6 rollen met restjes hebt. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Ischium op 18-04-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Hmm, ik wist dat je niet met de AMSpro tegelijk kon drogen en printen, maar je mag bij de H2D dus ook niet met de andere nozzle waar geen AMS op zit wel printen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Llopigat schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:35:
[...]

Maar misschien werken deze tips ook wel met 90A. Het is in elk geval waar ik vanuit ga beginnen als ik die rol open maak.
Hij draait nu na wat gerommel....

Deze geprint in PTFE:
https://makerworld.com/models/95155

En daarna handmatig de tpu ingevoerd op 250 graden.

Hij lijkt wat stroef te lopen met de ptfe tube, dus die heb ik er tussenuit gelaten.

Print loopt nu. Maar ga voor de volgende poging deze afdrukken:
https://makerworld.com/models/565215

Uitdaging is ook dat het spul best aan elkaar plakt op de spoel.

Volgens de bambulab wiki moet je de spoel ook een stuk hoger zetten en direct vanuit een droogbox printen. Voor nu vind ik het even best... Eerst de samla rubbers printen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-04-2025 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvanderploeg
Misschien een leuke tip voor de H2D bezitters...

Op Amazon dit superkleine SanDisk USB-stickje gekocht. Veel minder intrusive dan zo'n full-size stick en ziet er strak uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_HKxvaPxK-DO87yX8SpoLCx1kY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/E51Ck5vlPHzwjf1lVMdb9COf.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
basvanderploeg schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:59:
Op Amazon dit superkleine SanDisk USB-stickje gekocht. Veel minder intrusive dan zo'n full-size stick en ziet er strak uit.
Let wel dat die hele kleine sticks echt ongans heet kunnen worden, wat zich helemaal verspreid door de USB poort heen omdat een deel van de electronica in de USB connector verwerkt zit. Ik weet niet wat er rond die buurt verder nog zit van binnen bij de H2D. Ik heb een voorganger van die jij hebt en het is bizar hoe heet die wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 18-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:23:
[...]

Hij draait nu na wat gerommel....

Deze geprint in PTFE:
https://makerworld.com/models/95155

En daarna handmatig de tpu ingevoerd op 250 graden.

Hij lijkt wat stroef te lopen met de ptfe tube, dus die heb ik er tussenuit gelaten.

Print loopt nu. Maar ga voor de volgende poging deze afdrukken:
https://makerworld.com/models/565215

Uitdaging is ook dat het spul best aan elkaar plakt op de spoel.

Volgens de bambulab wiki moet je de spoel ook een stuk hoger zetten en direct vanuit een droogbox printen. Voor nu vind ik het even best... Eerst de samla rubbers printen ;)
Ohh je print op een A1 mini ook nog. Nice. Ik print mijn TPU altijd op de P1S (heb ook een mini) omdat ik met name spullen maak om te dragen en die zijn dan al gauw te groot (ik wou dat ik de H2D kon betalen).

Maar welke PTFE tube heb je er tussenuit gelaten dan? Die naar de printkop loopt? Loopt het filament dan niet steeds vast? Nadeel is dat dit op een P1S een heel stuk lastiger gaat zijn.

En ik ben ook benieuwd wat je allemaal geprint hebt en hoe het eruit kwam.

En als je print vanuit de droogbox, staat die dan ook aan?

Ik ben benieuwd naar dit spul en ik heb het al liggen maar met al die kanttekeningen van Bambu erbij klinkt het echt alsof ik er een weekendje voor uit moet trekken om het te leren kennen. Als ze er zoveel over schrijven dan zal het best lastig zijn. Ter vergelijking: Over 95A zeggen ze eigenlijk helemaal niks behalve dat je het goed moet drogen, en dat had al flink wat gepiel nodig om het goed te krijgen. Het is zeker niet zo easy mode als PLA.

Maar ik heb zeker dingen die baat hebben bij wat meer flexibiliteit. Het enige probleem dat ik zie is dat dingen dan ook sneller onder hun eigen gewicht inzakken tijdens het printen dus ik denk dat ik het dan echt plat moet houden. En dat sluit natuurlijk een heleboel modellen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Ischium schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:13:
[...]
Ga je geen spijt van krijgen! Nog een bijkomend voordeel van een AMS is dat je nooit meer restjes filament over hoeft te houden. Als je tegen de printer zegt dat er twee dezelfde kleuren in zitten maakt hij heel de rol op, en laad hij zelf direct de volgende rol.
Huh hier heb ik nou nog nooit aan gedacht. Wat een goede tip! Bedankt.

Het enige probleem is dat ik veel merken door elkaar heen gebruik en dan krijg je hiermee natuurlijk kleurverschil. Maar zeer fijn om te weten dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Llopigat schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:13:
[...]

Ohh je print op een A1 mini ook nog. Nice. Ik print mijn TPU altijd op de P1S (heb ook een mini) omdat ik met name spullen maak om te dragen en die zijn dan al gauw te groot (ik wou dat ik de H2D kon betalen).

Maar welke PTFE tube heb je er tussenuit gelaten dan? Die naar de printkop loopt? Loopt het filament dan niet steeds vast? Nadeel is dat dit op een P1S een heel stuk lastiger gaat zijn.

En ik ben ook benieuwd wat je allemaal geprint hebt en hoe het eruit kwam.

En als je print vanuit de droogbox, staat die dan ook aan?

Ik ben benieuwd naar dit spul en ik heb het al liggen maar met al die kanttekeningen van Bambu erbij klinkt het echt alsof ik er een weekendje voor uit moet trekken om het te leren kennen. Als ze er zoveel over schrijven dan zal het best lastig zijn. Ter vergelijking: Over 95A zeggen ze eigenlijk helemaal niks behalve dat je het goed moet drogen, en dat had al flink wat gepiel nodig om het goed te krijgen. Het is zeker niet zo easy mode als PLA.

Maar ik heb zeker dingen die baat hebben bij wat meer flexibiliteit. Het enige probleem dat ik zie is dat dingen dan ook sneller onder hun eigen gewicht inzakken tijdens het printen dus ik denk dat ik het dan echt plat moet houden. En dat sluit natuurlijk een heleboel modellen uit.
Yup, uiteindelijk de volgende prints gedaan met de tube. Dat gaat toch wel ok met de nieuwe extractor lever. Je moet hem alleen echt wel handmatig invoeren. Dus eerst tube losmaken, door de tube leiden en als ie pakt de tube erin drukken.

Heb nog geen droogbox waar ik uit kan printen. Moet nog een samla modden. Maar je merkt wel dat er meer stringing ontstaat na verloop van tijd. Waarschijnlijk door het vocht.

Zonder lijm plakt dit spul echt enorm, dus toch ook maar begonnen met lijmen. Lastige is wel dat je dit terug ziet in de afwerking.

Kan me weinig voorstelling maken van het verschil tussen 90 en 95. Maar dit is wel echt categorie slappe afdichtrubbers.

Is dat inzakken niet te voorkomen met supports en langzamer printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:45:
[...]

USB sticks zijn wel erg 1998 :X
Nah ja, toen de X1c uitkwam, kreeg BL een hoop commentaar dat er géén USB mogelijkheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:14:
[...]

Kan me weinig voorstelling maken van het verschil tussen 90 en 95. Maar dit is wel echt categorie slappe afdichtrubbers.

Is dat inzakken niet te voorkomen met supports en langzamer printen?
Bedankt voor de tips!!

95 is een stuk harder dan wat jij beschrijft. Het is wel flexibel maar het heeft een soort stevigheid erin. Het is niet erg plakkerig.

Naar wat jij beschrijft voelt 90 als een materiaal dat zo slap is dat als je het buigt en neerlegt, het zo blijft liggen. als een touwtje. 95 is een materiaal dat makkelijk buigbaar is, maar als je het loslaat springt het weer terug in de originele stand.

Dat inzakken met supports kan wel ja, en ook doe ik vaak 100% infill om het wat te verstevigen. Met 95 heb ik hier nog geen probleem mee gehad, maar ik verwacht dat meer bij 90 en 85. En hoe flexibeler, hoe moeilijk supports te verwijderen zijn denk ik. Bij 95 is het al best lastig. Het hoogste dat ik geprint heb was een cm of 5 en dat was een soort pyramide die qua constructie veel interne sterkte heeft. Ik verwacht dit probleem meer met dunnere uitsteeksels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

ZOOOOO m'n Ender 5 Pro zat.

Had al een A1 + AMS, maar wilde een dedicated printer voor TPU die het zachtgezegd 'effe wat beter' doet dan de Ender 5 Pro.

Dus A1 Mini binnen (€170 voor mn bedrijf) - enorm tevreden!
Bowden laat ik voorlopig zitten, werkt al prima zo.

Finally..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GFDTzz3D8J31EZQJKP46lrWrm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zpcvP8yO02bsUsYD8ZxbY5Hq.png?f=fotoalbum_large

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Weet iemand toevallig een goede stofhoes voor de A1 mini?

PS: @ByteDelight gefeliciteerd! Ik heb toevallig gisteren nog iemand geholpen met het fixen van een Ender in onze makerspace en ik ben echt blij dat ik Bambu heb. De halve toolhead moest uit elkaar en het is toch een heel andere kwaliteitsklasse. Ondanks dat onze enders allemaal met Klipper draaien.

PS: Het verbaasde me echt dat mijn P1S ook aangestuurd bleek door slechts een simpele ESP32 😮

Ik vind het echt knap dat dat ding live motoren aan kan sturen met feedback, ondertussen video streamen (dit zal wel de reden zijn voor de 1 FPS), contact houden met internet enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

Llopigat schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:23:
Weet iemand toevallig een goede stofhoes voor de A1 mini?

PS: @ByteDelight gefeliciteerd! Ik heb toevallig gisteren nog iemand geholpen met het fixen van een Ender in onze makerspace en ik ben echt blij dat ik Bambu heb. De halve toolhead moest uit elkaar en het is toch een heel andere kwaliteitsklasse. Ondanks dat onze enders allemaal met Klipper draaien.

PS: Het verbaasde me echt dat mijn P1S ook aangestuurd bleek door slechts een simpele ESP32 😮

Ik vind het echt knap dat dat ding live motoren aan kan sturen met feedback, ondertussen video streamen (dit zal wel de reden zijn voor de 1 FPS), contact houden met internet enz.
Doet pijn als je erover nadenkt dat de meeste scholen nog op 'first-gen' (geen idee of ik ze zo mag noemen) printers zitten.
Sommige met tientallen - en ik hoor maar al te vaak dat ze het meestal niet doen...

Wat een verandering met iets als Bambulab.
En voor €170 heb je een A1 Mini, voor €300 een A1, dus weinig excuses meer als je het mij vraagt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
ByteDelight schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:19:
[...]

Doet pijn als je erover nadenkt dat de meeste scholen nog op 'first-gen' (geen idee of ik ze zo mag noemen) printers zitten.
Sommige met tientallen - en ik hoor maar al te vaak dat ze het meestal niet doen...

Wat een verandering met iets als Bambulab.
En voor €170 heb je een A1 Mini, voor €300 een A1, dus weinig excuses meer als je het mij vraagt.
Het verbaast me eigenlijk dat scholen hier uberhaupt op inspringen. Als scholier was ik natuurlijk ook altijd haantje de voorste met technologie. Maar op de bassischool hadden we geen enkele computer, zelfs niet op de administratie. Op het VWO hadden we een computerlokaal met 1e generatie IBM PC's, meer niet. Ik heb er geloof ik 2 uur les op gehad (en heel veel zelf initiatief op gedaan tijdens de pauzes totdat ik er thuis eentje had).

Natuurlijk is de tegenwoordige tijd heel anders maar ik heb nog steeds de indruk dat scholen daar niet zo happig op zijn. Ook omdat ze natuurlijk eeuwig bezuinigd worden.

En inderdaad, een bambu is echt een klasse nieuwer. Veel geschikter voor kinderen omdat er zoveel pitfalls zijn met traditionele printers die ze voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-07 21:45
Nieuwe ui x1c in beta nog wel maar stuk beter dan de oude

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WGl9bZ0PYdRTREEkhdGZvP5hbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61LKkcJ7jOmJOMtFQA8QD3eU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiXJQ3EgboemknFq8Gzg2Z3hnms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jTixQCa0H0sZsIT09FJcioQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8mzH-NttSoOjE8t4_ltFPDIzHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbmRdgYHZiuJptcytUeuVr75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCavyA5dJwsNI1Aoe9pUe1dy5Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uthiw3m3rHjsz3VxLTHK1fe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHtztfslsBdN7qnPMS0tRfQYtEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUjmEtbFe92TW01htIwpBnD2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAzKSqrhH-GMecZxZKQibTZGluQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndYnfHzdf9XCgZaEKbJMjjbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@C4veman hoeveel AMS'en kun je op een bambu aansluiten?

edit found it :F
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0611/4036/9460/files/Group_47801_1.png?v=1689943162

[ Voor 53% gewijzigd door Damic op 19-04-2025 11:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Damic schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:50:
4 :)

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36

[Afbeelding]
Al zou ik ze niet zo aansluiten,
lekker bochten in de "tube"

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Na een aantal dagen met de H2D en al redelijk wat printjes verder. Overall een hele fijne machine, wat stiller dan de P1S, maar niet zo stil als de A1. De printkwaliteit is super en de workflow werkt erg fijn zoals je van Bambu verwacht.

De bouwkwaliteit is echt super voor mijn gevoel (Enkel als ik mag mierenn*uken, de diecast aluminium delen zien er soms wat "ruw" uit, vooral in hoekjes en randjes zie je waar geslepen / gevijld is aan de binnenzijde). Dit is enkel visueel en echt als ik in detail kijk. En doet zeker niet onder aan stevigheid/constructie.

Een paar dingen waar ik wel tegenop loop, jammer vind of die mijn niet helemaal duidelijk waren voor aanschaf (misschien had ik beter moeten kijken/lezen.)

Niet drogen & printen tegelijk (ook niet met 2 AMS units, 1 drogen en 1 printen, of losse invoer. Simpelweg niet printen en drogen tegelijk). Drogen is ook wel een beetje vervelend als in, je moet de rollen filament allemaal uit de AMS invoer halen, en na drogen opnieuw invoeren. De droog cyclus zijn zo lang (12 uur voor PETG bijvoorbeeld) dat het erg balen is dat je in de tussentijd de machine simpelweg niet kunt gebruiken.

Bij het printen vanaf de app (iets van MakerWorld). kon ik enkel filament selecteren uit 1 van mijn 2 AMS units. (kan natuurlijk een foutje zijn in de software, hopelijk komt hier een fix voor.)

Enkele prints heb ik een of meerdere foutmeldingen gekregen dat er iets mis zou zijn met de print. Maar bij inspectie niets aan de hand. (en print gewoon verder). Echter jammer dat als je net niet in de buurt bent, je print stil staat voor niets). Ook dit heeft mogelijk nog wat doorontwikkeling nodig?

Op de H2D zou je, als je volledig gebruik wilt maken van multicolor tot 25 kleuren kunnen gaan:
https://wiki.bambulab.com...l-AMS-compatibility-guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelh69
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06 12:38
Ik wil vooral prints maken voor handige dingen in huis, maar ook buiten. Ik ga binnenkort een p1s (denk ik) bestellen en heb een paar vragen:
- Bestellen jullie alles direct bij bambulabs of een van de webwinkels?
- Is het nodig er accesoires bij te bestellen?
- Met welk filament begin ik om thuis te raken in de mogelijkheden?

Het valt op dat er weinig plaatsen zijn waar je de mogelijkheden eens kan bekijken en bespreken naast zo'n printer.... als iemand tips heeft in het midden van het land, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

michaelh69 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:44:
Ik wil vooral prints maken voor handige dingen in huis, maar ook buiten. Ik ga binnenkort een p1s (denk ik) bestellen en heb een paar vragen:

Het valt op dat er weinig plaatsen zijn waar je de mogelijkheden eens kan bekijken en bespreken naast zo'n printer.... als iemand tips heeft in het midden van het land, hoor ik dat graag.
Mijn X1C en H2D waren alleen nog maar bij BL te koop toen ik ze kocht. Zo te zien ook nogsteeds het goedkoopste in het geval van de X1C als ik even snel google.

De printer komt standaard met wat reserve onderdelen, dus dat is niet direct nodig.

PLA is ver uit het makkelijkste en meest universeel om mee te printen. De P1S komt standaard met een rol PLA, dus je kunt gelijk mooi uit de voeten. Er zijn tal van materialen die ergens wel specifiek in uitblinken, maar zeker als dit je eerste duik in 3d printen is PLA meer dan goed genoeg voor 90% van waar je het voor gaat gebruiken. Loop je een keer tegen de limitaties ervan aan, is een rol van wat anders ook altijd zo in huis.

Misschien minder p1s specifiek, maar je kan altijd eens kijken naar een makerspace in de buurt. Die zullen vast een 3d printer hebben staan en mensen rondlopen die je graag vanalles over 3d-printen in het algemeen willen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michaelh69 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:44:

PLA is leuk, maar absoluut niet voor buitenshuis bedoelt. Daarvoor kan je beter kijken naar PETG, maar idealiter ABS of ASA. Bij ABS sws komen er giftige gassen vrij tijdens het printen, dus ik zou daar voorzichtig mee zijn.

Printen in een goed geventileerde ruimte, waar je zelf uiteraard niet bent, is doorgaans afdoende. Ook heeft ABS een warme print-kamer nodig, wat bij de niet-H2D BL printers wat voorbereiding vergt. Ik deed (die paar keer dat ik ABS geprint heb) altijd het bed op 100 graden, ongeveer in het midden & dan wachten tot de kamer op temperatuur is.

Ik zou de printer bij BL direct kopen. Goede service & garantieafhandeling in mijn ervaring.

Accessoires... De AMS zou ik altijd aanraden. Lekker makkelijk en slaat je filament (semi-)droog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
MC Taz Man schreef op zondag 20 april 2025 @ 00:42:
[...]

PLA is leuk, maar absoluut niet voor buitenshuis bedoelt. Daarvoor kan je beter kijken naar PETG, maar idealiter ABS of ASA. Bij ABS sws komen er giftige gassen vrij tijdens het printen, dus ik zou daar voorzichtig mee zijn.

Printen in een goed geventileerde ruimte, waar je zelf uiteraard niet bent, is doorgaans afdoende. Ook heeft ABS een warme print-kamer nodig, wat bij de niet-H2D BL printers wat voorbereiding vergt. Ik deed (die paar keer dat ik ABS geprint heb) altijd het bed op 100 graden, ongeveer in het midden & dan wachten tot de kamer op temperatuur is.

Ik zou de printer bij BL direct kopen. Goede service & garantieafhandeling in mijn ervaring.

Accessoires... De AMS zou ik altijd aanraden. Lekker makkelijk en slaat je filament (semi-)droog op.
Niet voor buitenshuis bedoeld? Verschilt dat dan misschien per applicatie? Want ik heb bijvoorbeeld voor een buitenkeukentje voor mijn dochter gaspitjes en een schuifslot geprint, en nog steeds going strong na 2,5 jaar 8)
Net als wat ophang haakjes voor mijn eigen buitenkeuken. En tja... als het kapot gaat dan print ik binnen een uur wat nieuwe en kunnen die er weer wat jaartjes tegenaan :)
Al begrijp ik ook wel dat heavy duty onderdelen niet echt geschikt zijn met PLA.

Andere vraag maar niet Bambu gerelateerd, anders dan dat ik het op m'n Bambu wil printen... we gaan binnenkort een weekje op vakantie, en we verblijven in een verblijf van familie van mijn vrouw. Het leek me leuk om een maquette te printen van het terrein. Ik vond wel Touchmapper, maar die is wat beperkt in die zin dat hij het zwembad op het terrein wel vindt, maar het huis zelf niet :X

Zijn hier nog makkelijke mogelijkheden voor, of moet ik dan toch echt zelf aan de slag met 3D tools?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Denman er is hier op tweakers iemand die dat soort dingen maakt. Maar ik kan zijn posts hier niet zo 123 vinden :$

Dit soort dingen maakt hij/zij: https://makerworld.com/en...stad-fortified-city-model

Iets meer detail dan Touchmapper. En misschien kun je de AI tools van MakerWorld proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denman schreef op zondag 20 april 2025 @ 01:09:
[...]

Niet voor buitenshuis bedoeld? Verschilt dat dan misschien per applicatie? Want ik heb bijvoorbeeld voor een buitenkeukentje voor mijn dochter gaspitjes en een schuifslot geprint, en nog steeds going strong na 2,5 jaar 8)
Net als wat ophang haakjes voor mijn eigen buitenkeuken. En tja... als het kapot gaat dan print ik binnen een uur wat nieuwe en kunnen die er weer wat jaartjes tegenaan :)
Al begrijp ik ook wel dat heavy duty onderdelen niet echt geschikt zijn met PLA.
Gaat er meer om dat PLA niet goed kan tegen UV licht (vervaagt de kleuren en mogelijk andere effecten) en slecht kan tegen hitte. Continu in de volle zon een planten-naamplaat gaat bijv. niet goed komen.

Verder is het uiteraard goed spul :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 20:14
MC Taz Man schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:30:
[...]

Gaat er meer om dat PLA niet goed kan tegen UV licht (vervaagt de kleuren en mogelijk andere effecten) en slecht kan tegen hitte. Continu in de volle zon een planten-naamplaat gaat bijv. niet goed komen.

Verder is het uiteraard goed spul :D
En PLA wordt broos.
Voor decoratieve dingen en speelgoed niet zo’n probleem, ik zou alleen geen steunen of ophangingen ermee maken.
Daarnaast kan PLA niet goed tegen hitte, dus dingen voor in de auto zou ik sowieso niet doen.

Verschillende soorten filament hebben elk hun eigen usecase. Ik print alles wat functioneel is in PETG of ASA

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 20-04-2025 13:41 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.