Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:48
musicpixel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Ik zou voor nu gewoon een paar rollen PLA bestellen en dan mee oefenen. En dan bij je volgende bestelling PETG of TPU erbij bestellen als je daar behoefte aan hebt.
Bij o.a. PETG (en vgls mij ook Silk PLA) wordt aangeraden om het van te voren te drogen, dus dan heb je ook een droger nodig.
Ik heb wat Silica Gel containers afgedrukt en bewaar mijn filament in 70l luchtdichte doos waarin ik naast het filament ook twee SG containers heb gelegd waarvan er 1 met een hygrometer. De luchtvochtigheid wordt bij mij ca. 10% wat volgens mij wel voldoende droog is.

Omdat ik een A1 heb met AMS lite heb ik een enclosure geprint die de vochtigheid van het filament op de AMS ook op zo'n 10% houdt dus hoef ik het filament er niet direct af te halen wanneer ik klaar ben met printen. Als je een P of X serie hebt dan is het nog eenvoudiger lijkt me; je kan Silica Gel containers afdrukken die in de AMS passen zodat je je filament ook droog houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Garyu schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Interessant. Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Heb zelf ook wel interesse in een low-cost AMS. 90€ is misschien wel het proberen waard :).

Wat is het verschil tussen de 370 en de 370X versie?
De handel is binnen, in mijn kit zou het moederbord ook al geflashed moeten zijn dus dat zou het helemaal makkelijk maken. Kit heeft blijkbaar een Microswitch als filament detectie, de optische sensors zitten er wel bij dus kan je om solderen, zou dan direct moeten werken als je een jumper kortsluit. Lijkt verder allemaal best straightforward, printer is aan het printen.

De X versie heeft schijnbaar iets langere buffers gezien de A1 niet zo een lange buffer stroke heeft (het inveren van de 4way filament connector op de A1(Mini) toolhead).

1 nadeel zie ik in de documentatie; Long retraction when cut (experimental) moet uit staan, lijkt bij Bambu filament profielen default aan te staan, dus dat vergeet je snel als je geen user presets hebt voor een nieuw filament.

1e van de 4 feeders zit in elkaar. Klein beetje heen en weer (Over 1 pagina heen kijken in de PDF helpt ook niet overigens :+) maar prima te doen. Enkel zijn wat M2 zelftappertjes (philips head, super :P ) van wel heel zachte chocolade. Rest is prima. Overigens is zelf de onderdelen bij elkaar zoeken niet te doen, zitten heel veel erg specifieke asjes, tandwieltjes, extrudergears, naaldlagerkooitjes etc. bij.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 20-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05 11:36
Ik heb nu een aantal maanden een A1 mini in bezit. Echter beginnen mijn prints steeds vaker los te raken van het print bed. Is er iets wat ik hier tegen kan doen om te zorgen dat de print goed hecht?

Zie dat sommigen webshops verschillende lijmen en of sprays verkopen, maar is er ook iets wat ik zelf kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:06
Rotinomm schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:20:
Ik heb nu een aantal maanden een A1 mini in bezit. Echter beginnen mijn prints steeds vaker los te raken van het print bed. Is er iets wat ik hier tegen kan doen om te zorgen dat de print goed hecht?

Zie dat sommigen webshops verschillende lijmen en of sprays verkopen, maar is er ook iets wat ik zelf kan doen?
Wat ik heb gelezen is het "beste" om gewoon afwasmiddel te gebruiken en onder de kraan afspoelen. Daarna afdrogen met een microvezeldoek. Sommige zeggen ook daarna nog met alcohol (99%) ik heb er zelf nog geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:08
Holmes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Wat ik heb gelezen is het "beste" om gewoon afwasmiddel te gebruiken en onder de kraan afspoelen. Daarna afdrogen met een microvezeldoek. Sommige zeggen ook daarna nog met alcohol (99%) ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
Inderdaad, afwasmiddel, afwasborstel, heet water. Om te drogen gebruik ik een theedoek die ik alleen voor de build plates gebruik (idem voor de afwasborstel). Mijn cool plate heeft soms alcohol (isopropanol) nodig om goed schoon te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 12:57
Holmes schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:26:
[...]

Een reiniging met isopropylalcohol op een doek zou dan toch ook moeten volstaan of zie ik dat verkeerd?
Na elke print een goeie swipe met dat op een doek gaat het aantal keren afwassen toch beperken? Ik heb al gelezen dat er gebruikers zijn die na 2x printen de spoelbak doen.

https://www.brico.be/nl/o...opropylalcohol-1l/5702293

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Drwho1 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Een reiniging met isopropylalcohol op een doek zou dan toch ook moeten volstaan of zie ik dat verkeerd?
Na elke print een goeie swipe met dat op een doek gaat het aantal keren afwassen toch beperken? Ik heb al gelezen dat er gebruikers zijn die na 2x printen de spoelbak doen.

Bambu raad zelf aan om afwasmiddel te gebruiken voor in ieder geval de textured PEI plate:
The reason why we recommend detergent for cleaning the textured plate is due to its textured surface. Alcohol might just spread the oils on the print surface instead of removing it.
Detergent acts as a degreaser and using a sponge or scrubber to wash the plate will ensure the detergent reaches inside the textured surface to clean it and improve adhesion

Bron: https://wiki.bambulab.com...acc/pei-plate-clean-guide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
_Eend_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Bambu raad zelf aan om afwasmiddel te gebruiken voor in ieder geval de textured PEI plate:

[...]
Ah in het geval van een textured plate is dat natuurlijk logisch, daar zou een microvezel ook gewoon niet over schuiven. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

IPA doet veel, maar niet alles. Op een gegeven moment zal dat niet afdoende zijn & moet je alsnog met Dreft aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:01

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Afgelopen week mijn X1C AMS 2 Pro binnengekomen. Vergeleken met mijn oude AOSEED X-maker ben ik zeer onder de indruk van zowel de bouwkwaliteit als het algehele printproces en UI.

Sinds gisteren heeft de printer nogal last van verbindingsproblemen met internet en daardoor dus ook met Bambu Studio op mijn PC en Bambu Handy op mijn Android. Op het web lees ik dat veel gebruikers hetzelfde ervaren (zo ook hier op Tweakers), maar het lijkt dat ik zojuist dé oplossing heb gevonden. In mijn KPN Box 12 heb ik namelijk een extra 2,4 GHz WiFi-netwerk opgezet, puur en alleen voor de X1C, en vooralsnog lijkt de verbinding stabiel te zijn. Wellicht kunnen Tweakers die hetzelfde verbindingsproblemen ervaren hier hun voordeel mee doen. ;)

Verder valt het mij op, wanneer ik met de hand een spoel draai, dat de voorste rolletjes van de linker twee AMS’en een soort van licht ratelend geluid maken. Alsof het tandwiel van het rolletje al het tandwiel van het doorvoersysteem raken, maar zover ik kan beoordelen lijkt dat niet het geval. De rechter twee AMS’en draaien geruisloos. Meer mensen hier die dat ook zo ervaren?

Tenslotte, een groot sellingpoint om toch voor deze iets luidere 3D-printer te kiezen was dat gebruikers de printer ’s nachts pauzeren (of zelfs uitzetten) om vervolgens de print de volgende dag te hervatten. Mijn printer staat namelijk op de slaapverdieping.
Bij pauzeren maakten de fans toch nog behoorlijk herrie, dermate dat slapen een uitdaging werd. Dus ik heb de printer uitgezet. De volgende dag wilde de printer netjes hervatten, echter de reeds geprinte delen lagen los op de Bambu getextureerde PEI-plaat. Dat zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben dat het heatbed was afgekoeld.
Bij mijn vorige printer maakte het geen verschil of de plaat warm of koud was. De print bleef te allen tijde vastgekleefd, zonder gebruik van een Glue Stick. Iemand ervaring met Bambu Lab bouwborden waarop de print wel blijft plakken als deze volledig is afgekoeld? Bij voorkeur ook zonder Glue Stick.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Hierover zijn meningen verdeeld :+ En zoals @MC Taz Man zegt, je ontkomt niet altijd aan good ol' Dreft :)

Ik zweer bij IPA, na elke printjob ff IPA sprayen, keukenrol velletje erover en terug. Dat gaat goed voor een paar maanden, daarna doe ik het even met heet water en Dreft. Het laatste is het beste, maar in mijn ogen erg omslachtig om dat iedere keer te doen (plus ik ga niet voor elke printer na elke printjob met de plaat van zolder naar beneden :o )

IPA werkt goed, is snel schoongemaakt en klaar voor de volgende opdracht. Om de platen gemiddeld 1x per kwartaal met Dreft even schoon te maken is mijn routine geworden.

Ik merkte laatst met mijn Prusa platen dat na 2x printen IPA al niet meer voldeed en dat ik deze steeds vaker toch met Dreft schoon moet maken.

Als je blindelings vertrouwd op IPA en je gaat daarmee trouble shooten als het een keer mis gaat, kan je gauw op een verkeerd been gezet worden... Immers je hebt de plaat schoon gemaakt met IPA, dus dat kan het niet zijn... fout!

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 17:26
Ik ben de laatste maanden bezig geweest met wat kleurijke kadootjes voor de komende kinder-verjaardagen van vrienden en familie.
Het is weer leuk geweest met al die felle kleurtjes, snel maar eens starten aan een nieuwe project voor mezelf :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CGnsLM0zXHp0c9eCPsymwPPoa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifLVr377tXAq2MQCebcssqMq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:08
Oemfoefoe schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:57:
Verder valt het mij op, wanneer ik met de hand een spoel draai, dat de voorste rolletjes van de linker twee AMS’en een soort van licht ratelend geluid maken. Alsof het tandwiel van het rolletje al het tandwiel van het doorvoersysteem raken, maar zover ik kan beoordelen lijkt dat niet het geval. De rechter twee AMS’en draaien geruisloos. Meer mensen hier die dat ook zo ervaren?
Zitten de rolletjes goed vastgeklikt? Ik had bij de gewone AMS ook een raar geluid en de filamentrollen liepen niet soepel. Bleken twee rolletjes niet goed te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Garyu schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:
[...]

Interessant. Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Heb zelf ook wel interesse in een low-cost AMS. 90€ is misschien wel het proberen waard :).

Wat is het verschil tussen de 370 en de 370X versie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHf7a4OGGyoGcbLCltylIuzcJts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2mB3nokALPKQZQ2gVOZGCXV.jpg?f=fotoalbum_large
De boel zit in elkaar en werkte in een vlugge testprint tot nu toe goed (met 2 kleuren). Morgen/van het weekend verder. Nog even een goede plek vinden voor de verdeler (deel van de bediening zit aan de bovenkant dus bovenop schroeven is niet zo handig), misschien dat ik hem in een bracket hang die aan de plank hangt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07

_Eend_

🌻🇺🇦

GoldenSample schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:46:
[...]

[Afbeelding]
De boel zit in elkaar en werkte in een vlugge testprint tot nu toe goed (met 2 kleuren). Morgen/van het weekend verder. Nog even een goede plek vinden voor de verdeler (deel van de bediening zit aan de bovenkant dus bovenop schroeven is niet zo handig), misschien dat ik hem in een bracket hang die aan de plank hangt oid.
Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaring hiermee. Mijn A1 staat in een zelfde kast, met de printer in 1 kastje en het filament erboven.. Ik zat te denken om de BMCU in de filament kast te doen.. Maar ik vraag me af of dat handig is nu ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ross, van Fauxhammer, heeft zijn review online staan:

[ Voor 36% gewijzigd door MC Taz Man op 23-05-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:29:
Ross, van Fauxhammer, heeft zijn review online staan:
Ik vond het wel grappig dat ook hij weer begon te zeuren dat 'iedereen' een grotere printer wilde, maar dat later zelf weer onderuit haalt door te zeggen dat ie eigenlijk alles kan printen wat ie wil, in één keer. De grootste cosplay helmen kunnen gewoon in één keer gerpint worden op dat ding. Die paar cm die je extra zou willen om er écht 350 in alle richtingen van te maken, zouden de printer alleen maar nóg groter, zwaarder én duurder maken. En je mist eigenlijk niets. Als je een printer met een bed van 350 hebt, is er vast wel iets dat je wilt printen van 400mm... Het is denk ik hooguit voor printfarm eigenaren het meest nuttig, want hoe groter de buildplate, hoe meer wuppies ze in 1x kunnen printen :+
Er zijn denk ik maar heel weinig mensen die écht constant/regelmatig dingen printen van meer dan 300mm.

Bambu wéét gewoon precies wat iedereen print met hun apparaten, dus zij kunnen heel goed bepalen welk oppervlak de massa 'nodig' heeft. Op zich grappig dat al die reviewers over hezelfde zeuren, maar niemand echt concreet maakt wat ze nu precies niet kunnen met die 'te kleine' printer.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Ik vond het wel grappig dat ook hij weer begon te zeuren dat 'iedereen' een grotere printer wilde, maar dat later zelf weer onderuit haalt door te zeggen dat ie eigenlijk alles kan printen wat ie wil, in één keer. De grootste cosplay helmen kunnen gewoon in één keer gerpint worden op dat ding. Die paar cm die je extra zou willen om er écht 350 in alle richtingen van te maken, zouden de printer alleen maar nóg groter, zwaarder én duurder maken. En je mist eigenlijk niets. Als je een printer met een bed van 350 hebt, is er vast wel iets dat je wilt printen van 400mm... Het is denk ik hooguit voor printfarm eigenaren het meest nuttig, want hoe groter de buildplate, hoe meer wuppies ze in 1x kunnen printen :+
Er zijn denk ik maar heel weinig mensen die écht constant/regelmatig dingen printen van meer dan 300mm.

Bambu wéét gewoon precies wat iedereen print met hun apparaten, dus zij kunnen heel goed bepalen welk oppervlak de massa 'nodig' heeft. Op zich grappig dat al die reviewers over hezelfde zeuren, maar niemand echt concreet maakt wat ze nu precies niet kunnen met die 'te kleine' printer.
Ross is altijd heel eerlijk over zijn meningen en conclusies. Hij zei, vrij letterlijk, dat zijn initiële verwachtingen over 350 onzin waren :D Heerlijke man, geweldige reviews, die ik kijk voor entertainment :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Eend_ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaring hiermee. Mijn A1 staat in een zelfde kast, met de printer in 1 kastje en het filament erboven.. Ik zat te denken om de BMCU in de filament kast te doen.. Maar ik vraag me af of dat handig is nu ik het zo zie.
Voor filament loading moet ik die bakken er uit halen en soms met de hand wat helpen door de BMCU heen. Wil dus de BMCU onder houden zodat ik genoeg PTFE tube lengte heb dat ik de bak er uit kan halen voor een filament wissel. Ga hem denk onderin tegen de zijkant monteren op een houder die ik eenvoudig los kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:24
Ik wil even polsen wat jullie denken dat de beste bang for buck optie op dit moment.
Ik wil een P1S gaan halen, maar zie dat op dit moment de bundels nogal vervelend geprijst zijn als ik een ams2 wil (vooral voor de droog functie) :P.

Met 599 voor een P1S, 200 euro extra voor de ams1 combo en 369 extra voor de ams2 combo.
Nu wil ik in het begin vooral PLA en PETG printen, maar ben wel van plan om uiteindelijk ook wat meer vochtvretende filaments zoals tpu te gaan gebruiken. Veel mixen in een print verwacht ik niet te doen. 't zal meestal 1 rolletje primair zijn met hooguit een rol support erbij.

Is het dan verstandiger om nu meteen maar de ams2 combo te pakken en dan eventueel later een AMS HT voor het echt vochtvretende spul?).

Of eigenlijk overkill, en kan ik beter de goedkopere oude combo halen + een amsHT die ik dan ook als droger kan inzetten voor de rollen die in de ams1 gaan. En uiteindelijk qua prijs dus voor een ams1+HT gelijk uit kom als alleen een ams2.

hardened nozzle en gears komen er sowiezo nog bij, maar dat heeft geen invloed op de bundel prijzen :P

Mijn opties zijn dus eigenlijk:
A ) P1S + AMS1 + HT (+hub) = 991,99
B ) P1S + AMS2 = 969,00

Wat zouden jullie doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik zou de AMS 2 optie nemen. Die is echt een stuk beter dan de 1,naast de droog mogelijkheid.
Maar bovenal zou ik nog een weekje wachten, tot de mogelijke Anniversary sale in Juni.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:06
op dit moment krijg je ook al 50,- korting voucher als je printer wil bestellen

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CrashOverDrive schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:32:
Ik wil even polsen wat jullie denken dat de beste bang for buck optie op dit moment.
Ik wil een P1S gaan halen, maar zie dat op dit moment de bundels nogal vervelend geprijst zijn als ik een ams2 wil (vooral voor de droog functie) :P.

Met 599 voor een P1S, 200 euro extra voor de ams1 combo en 369 extra voor de ams2 combo.
Nu wil ik in het begin vooral PLA en PETG printen, maar ben wel van plan om uiteindelijk ook wat meer vochtvretende filaments zoals tpu te gaan gebruiken. Veel mixen in een print verwacht ik niet te doen. 't zal meestal 1 rolletje primair zijn met hooguit een rol support erbij.

Is het dan verstandiger om nu meteen maar de ams2 combo te pakken en dan eventueel later een AMS HT voor het echt vochtvretende spul?).

Of eigenlijk overkill, en kan ik beter de goedkopere oude combo halen + een amsHT die ik dan ook als droger kan inzetten voor de rollen die in de ams1 gaan. En uiteindelijk qua prijs dus voor een ams1+HT gelijk uit kom als alleen een ams2.

hardened nozzle en gears komen er sowiezo nog bij, maar dat heeft geen invloed op de bundel prijzen :P

Mijn opties zijn dus eigenlijk:
A ) P1S + AMS1 + HT (+hub) = 991,99
B ) P1S + AMS2 = 969,00

Wat zouden jullie doen? :)
Per definitie, AMS2 ivm veul beter in alles. Sneller, stiller, beter te onderhouden & droog-functie. MOGELIJK dat die ook nog eens gaat werken tijdens het printen in de toekomst, laatste update doet het verplichte draaien van de rollen tijdens het drogen al niet meer verplichten.

Verder; P1s, of X1c, ligt vooral aan wat je wil gaan printen & hoeveel luxe je wil/hoeveel geld je teveel hebt. In principe zou ik iedereen de P1s aanraden, tenzij je de specifieke voordelen van de X1 wilt hebben. Touchscreen, (veel) betere camera & gehard stalen nozzle als standaard. Plus, veel mooier :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:30
@CrashOverDrive
De AMS2 is zoals @MC Taz Man zegt echt veel beter, naast de droogfunctie sterkere motoren en de PTFE is veel makkelijker te vervangen.
Voor PLA heb je amper de droogfunctie nodig, maar voor PETG is het toch wel erg handig.
Ik heb een aantal silicakorrelbakjes geprint, die moest ik eerst in de oven drogen, nu zet ik even de droogfunctie aan van de AMS2 en de silica kleurt weer oranje.

De AMS1 zou ik vanaf nu niet meer kopen. Tenzij goedkoop 2ehands ter aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rinkel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:47:
@CrashOverDrive
De AMS2 is zoals @MC Taz Man zegt echt veel beter, naast de droogfunctie sterkere motoren en de PTFE is veel makkelijker te vervangen.
Voor PLA heb je amper de droogfunctie nodig, maar voor PETG is het toch wel erg handig.
Ik heb een aantal silicakorrelbakjes geprint, die moest ik eerst in de oven drogen, nu zet ik even de droogfunctie aan van de AMS2 en de silica kleurt weer oranje.

De AMS1 zou ik vanaf nu niet meer kopen. Tenzij goedkoop 2ehands ter aanvulling.
100% eens, met de AMS Lite is het nog erger, dan heb je of eigen gemaakte behuizingen er omheen of ben je telkens je PETG weer aan het opruimen en drogen. Als ik dat moet doen print ik liever uit een droger of uit een IKEA box met spoelhouder. Wat ik nu dus met de BMCU voor minder dan de helft van het geld aan het proberen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:47:
@CrashOverDrive

...dat brengt mij op de vraag: wat is vandaag de dag een tweedehands AMS waard?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:26
Ik heb net een P1S als eerste printer gekocht, tot nu toe genieten en erg blij met de keuze. Schermpje mis ik niet - al snap ik wel dat je dat misschien prettig kan vinden. Heb nu nog geen AMS erbij gekocht, want ik wilde weten wat ik precies ging printen. Heb 6 cornflake dozen omgebouwd naar dryboxes met rollers, hygrometers, silicagel en ventielen voor filament. Dat werkt op dit moment prima, en zeker als je vooral in 1 kleur PLA print is de AMS vooral veel luxe en comfort volgens mij. Die dozen met filament geven nu 10/20% luchtvochtigheid aan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zou mij ook niets verbazen als de gewone AMS op den duur EOL is. Of alleen nog los en niet als combo.
Het prijsverschil is niet heel groot, en dan hoeven ze niet 2 producten naast elkaar te voeren, waarbij de 1e ook nog wel eens wat issues en dus support geeft.
Als er geen keuze is kopen mensen toch wel de v2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:31:
Het zou mij ook niets verbazen als de gewone AMS op den duur EOL is. Of alleen nog los en niet als combo.
Het prijsverschil is niet heel groot, en dan hoeven ze niet 2 producten naast elkaar te voeren, waarbij de 1e ook nog wel eens wat issues en dus support geeft.
Als er geen keuze is kopen mensen toch wel de v2.
Oh, de AMS2 zal ook wel zo z'n issues hebben, we weten die allen nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:24
Thanks allen, dan wacht ik nog even een weekje of er een sale gaat komen. En sla ik de ams1 over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:53
Pfff, vannacht de X1c te netjes in de originele doos willen doen. Niet opgelet met de laatste doos in de grote doos schuiven, zo de display stekker van de flatcable er af gerukt zonder dat ik het door had. 8)7 Hoezo stom.

Gelukkig zag ik dat deze gewoon los te koop zijn...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Hm, interessant om te lezen over die AMS2. Ik zit ook al een weekje met een vinger op de "kopen" knop voor een P1S + AMS met wat BL filament. Nu ik dat lees over de AMS2 toch even het plan herzien en wat meer info over die 2 opzoeken. Maakt het natuurlijk wel een flinke slok duurder, nu zat ik op 866€ incl filament dat gaat dan over de 1000€ met de AMS2. Iets met psychologische drempels :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:31:
Het zou mij ook niets verbazen als de gewone AMS op den duur EOL is.
Dat denk ik ook, alleen krijgen we straks gewoon een AMS2 (non-pro). Waarom noemze anders dat ding AMS2 Pro? Dat geeft te denken dat er ook een non-pro komt, en dan (natuurlijk) zonder de heater/dryer functie. Daar heeft nl niet iedereen behoefte aan. De AMS2 zonder heater heeft voldoende verbeteringen om een op zich staand product te worden. Zo is er voor elk wat wils en het is productietechnisch niet een heel groot verschil.

Net als dat er straks een P2S komt, met dual nozzle, maar niet de voorzieningen voor de laser en cuttertoestanden, zonder chamber heater en misschien zelfs ook zonder automatische ventialtie, dus aanmerkelijk goedkoper. Wel met dual nozzle denk ik. De P1S is ook een soort gestripte versie van de X1C, dus waarom niet. En daarbij past dan ook een AMS2 'regular'. Zo valt er wat te kiezen voor iedereen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Eend_ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27oHYneWXhLbzfDZCP6WL0PcDRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwZmXqCNbc6wBpYe1erbMXnf.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een clip printen om de kabels naar boven te geleiden en clips voor de PTFE tubes dan is het in de basis wel ongeveer klaar.

Had hem alleen iets hoger moeten hangen (had hem juist niet te hoog gehangen zodat ik hem makkelijk kan demonteren + meer PTFE tube lengte heb voor de fillament boxen), nu past mijn filament droger er net naast maar niet helemaal van harte. Als ik hem 2cm hoger hang past hij er onder.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 24-05-2025 23:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:06
Zo knoop is doorgehakt,
H2D besteld nu maar afwachten :)
nu nog beslissen of ik 1 of beide X1C de deur ga wijzen.

Keuzes...

In ieder geval een op V&A gezet

[ Voor 11% gewijzigd door bdevogt op 25-05-2025 22:07 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, biecht tijd... Ik kon maar niet wennen aan de H2D, ding was te groot en ik vond de kwaliteit van de mini's... Simpelweg niet goed genoeg.

Vandaag iemand anders er bij mee gemaakt, samen met m'n "oude" AMS. Meteen weer een X1c, met AMS2Pro, en AMS HT gekocht *O*

Weer ff geen printer, maar straks weer terug bij het oude vertrouwde honk :D :+.

Over 3 tot 5 jaar kijk ik wel weer :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:56
Dàt had je snel bekeken.......kost een paar centen op die manier, maar je hebt wel weer 2 jaar nieuwe garantie op je 'oude' set-up.... >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:58:
Dàt had je snel bekeken.......kost een paar centen op die manier, maar je hebt wel weer 2 jaar nieuwe garantie op je 'oude' set-up.... >:)
Nou, de oude stond in de boekhouding sws op de nominatie voor vervanging (ivm KS versie, die wss minder lang mee zou gaan). Netto hebben we het geheel kunnen vervangen (X1c -> H2D -> X1c) voor 1600, om en nabij. Nét onder, of nét over. Precies het bedrag waar de vervanger voor ingeboekt stond...

Maw; Ja, maar minder dan gevreesd :D

En idd, snel bekeken :D Ik print nogal heul veul :D Had "al" zon 500 uur op de machine staan :D. In die tijd kan ik vrij goed inschatten of deze machine mij veel tijd gaat kosten, of niet.

Uiteraard ga ik er van uit dat BL de software wel gaat tweaken, en daarmee de mini-print kwaliteit omhoog krijgen. Echter wil ik daar niet op wachten en geen tijd en energie steken in het uitzoeken van wie, wat, waar, hoe & waarom. Helemaal niet als ik binnen budget idd kan naar een bekende situatie met nieuwe garantie

En met de HT, 2 rollen filament en voeding voor de AMS2Pro die hier blijft.

Al met al, alsnog een upgrade O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Voor de OrcaSlicer gebruikers onder ons, Noisyfox is druk bezig met ondersteuning van de nieuwe X1C en P1S firmware, alsmede de AMS2 en AMS HT.

Ik heb zelf de PR geprobeerd en dat gaat goed.

[ Voor 193% gewijzigd door rinkel op 26-05-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:52:
Voor de OrcaSlicer gebruikers onder ons, Noisyfox is druk bezig met ondersteuning van de nieuwe X1C en P1S firmware, alsmede de AMS2 en AMS HT.

Ik heb zelf de PR geprobeerd en dat gaat goed.
Ah, ze werken eindelijk weer samen met BL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:50
MC Taz Man schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Of ze hebben een exploit gevonden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:09:
[...]

Nee, op eigen initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 09:56
MC Taz Man schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:09:
[...]

Nou, de oude stond in de boekhouding sws op de nominatie voor vervanging (ivm KS versie, die wss minder lang mee zou gaan). Netto hebben we het geheel kunnen vervangen (X1c -> H2D -> X1c) voor 1600, om en nabij. Nét onder, of nét over. Precies het bedrag waar de vervanger voor ingeboekt stond...

Maw; Ja, maar minder dan gevreesd :D

En idd, snel bekeken :D Ik print nogal heul veul :D Had "al" zon 500 uur op de machine staan :D. In die tijd kan ik vrij goed inschatten of deze machine mij veel tijd gaat kosten, of niet.

Uiteraard ga ik er van uit dat BL de software wel gaat tweaken, en daarmee de mini-print kwaliteit omhoog krijgen. Echter wil ik daar niet op wachten en geen tijd en energie steken in het uitzoeken van wie, wat, waar, hoe & waarom. Helemaal niet als ik binnen budget idd kan naar een bekende situatie met nieuwe garantie

En met de HT, 2 rollen filament en voeding voor de AMS2Pro die hier blijft.

Al met al, alsnog een upgrade O-)
Ik lees net dat je niet de enige bent, zie hier:
https://forum.bambulab.co...o-print-quality/170908/36

En er is er eentje die hem terug gestuurd heeft en zijn geld terug kreeg. 8)

Maar ik was wel verbaasd te lezen dat je er al 500 uur op hebt zittten? In die paar weken?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:35:
[...]

Ik lees net dat je niet de enige bent, zie hier:
https://forum.bambulab.co...o-print-quality/170908/36

En er is er eentje die hem terug gestuurd heeft en zijn geld terug kreeg. 8)

Maar ik was wel verbaasd te lezen dat je er al 500 uur op hebt zittten? In die paar weken?
Ik print veel :D
Pagina: 1 ... 103 104 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.