Afgelopen week mijn X1C AMS 2 Pro binnengekomen. Vergeleken met mijn oude AOSEED X-maker ben ik zeer onder de indruk van zowel de bouwkwaliteit als het algehele printproces en UI.
Sinds gisteren heeft de printer nogal last van verbindingsproblemen met internet en daardoor dus ook met Bambu Studio op mijn PC en Bambu Handy op mijn Android. Op het web lees ik dat veel gebruikers hetzelfde ervaren (zo ook hier op Tweakers), maar het lijkt dat ik zojuist dé oplossing heb gevonden. In mijn KPN Box 12 heb ik namelijk een extra 2,4 GHz WiFi-netwerk opgezet, puur en alleen voor de X1C, en vooralsnog lijkt de verbinding stabiel te zijn. Wellicht kunnen Tweakers die hetzelfde verbindingsproblemen ervaren hier hun voordeel mee doen.
Verder valt het mij op, wanneer ik met de hand een spoel draai, dat de voorste rolletjes van de linker twee AMS’en een soort van licht ratelend geluid maken. Alsof het tandwiel van het rolletje al het tandwiel van het doorvoersysteem raken, maar zover ik kan beoordelen lijkt dat niet het geval. De rechter twee AMS’en draaien geruisloos. Meer mensen hier die dat ook zo ervaren?
Tenslotte, een groot sellingpoint om toch voor deze iets luidere 3D-printer te kiezen was dat gebruikers de printer ’s nachts pauzeren (of zelfs uitzetten) om vervolgens de print de volgende dag te hervatten. Mijn printer staat namelijk op de slaapverdieping.
Bij pauzeren maakten de fans toch nog behoorlijk herrie, dermate dat slapen een uitdaging werd. Dus ik heb de printer uitgezet. De volgende dag wilde de printer netjes hervatten, echter de reeds geprinte delen lagen los op de Bambu getextureerde PEI-plaat. Dat zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben dat het heatbed was afgekoeld.
Bij mijn vorige printer maakte het geen verschil of de plaat warm of koud was. De print bleef te allen tijde vastgekleefd, zonder gebruik van een Glue Stick. Iemand ervaring met
Bambu Lab bouwborden waarop de print wel blijft plakken als deze
volledig is afgekoeld? Bij voorkeur ook zonder Glue Stick.