Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:00
Drwho1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:25:
Ik ben aan het kijken naar enkele 'must have' accessoires voor de P1S en dan specifiek bij BigTreeTech:

Panda Lux ledstrip
Panda touch lcd
Panda sense temp/humidity
Panda cryogrip

Lijken me interessante/nuttige accessoires. Vallen goed mee in prijs.
Aankopen via de officiële site van BigTreeTech of verkoper op Ali zoeken? (waar het niet meteen goedkoper lijkt)
Opletten met de Panda Touch. Met de nieuwe firmware stopt deze met werken omdat Bambu alles heeft dichtgezet.
Tenzij je de printer op development mode zet, maar dan heb je weer geen cloud en dus geen app meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
MC Taz Man schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Net ff gekeken & er is idd een "Print all" optie.

Echter snap ik hier niet helemaal het nu van, wanneer we het hebben over 1 machine. Immers heb ik geen robot die de plaat wisselt & moet ik dat handmatig doen.
Ik wil niet na elke print, een nieuwe opdracht vanaf de PC sturen naar de printer. Want dat moet de PC weer aan, bambu studio project openen, andere buildplate selecteren, op print drukken....

Het hoeft niet automatisch (heb de swap mods gezien, dat gaat me nog wat ver) maar elke keer de PC opstarten om een print te starten is onhandig.

en elke plate apart naar de SD-card sturen zonder te printen is ook niet handig, want de naamgeving is ruk en ik print niet 5x hetzelfde. Maar verschillende items.

Een soort "add to qeue" functie zou wel handig zijn zeg maar. Dat had ik op mijn oude printer (met behulp van octoprint, een 3d printserver). dan kon je printen, als die klaar is verwijderen en dan op "continue" drukken en dan printte die het volgende model.

als we toch klagen: de camera op de A1 is ook niks. Je ziet met 1fps net niks, en als die net beweegt lijkt je hele model scheef door de snelheid (en het feit dat de sensor van boven naar beneden wordt uigelezen). Heb er nu een goedkope TAPO-camera op gericht. Werkt goed in het donker, gewoon 24fps en full HD :+

ohja, en meer kleuren voor filament. Het kan niet veel data kosten om wat extra kleuren toe te voegen. Erg onhandig als je 3 soorten blauw wil printen :+ en er is maar 1 kleur blauw O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 05-06-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MC Taz Man schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Net ff gekeken & er is idd een "Print all" optie.

Echter snap ik hier niet helemaal het nu van, wanneer we het hebben over 1 machine. Immers heb ik geen robot die de plaat wisselt & moet ik dat handmatig doen.
Print all lijkt iets wat nog over is na het forken van Cura/Prusa. het zou handig zijn als het gewoon zou werken als: print plate 1, als die klaar is laat afkoelen en laat een "continue" zien op het schermpje.

Plaat verwisselen OF objecten verwijderen, druk op Continue en je kan weer verder.

Zo werkte het ook ongeveer met Octoprint.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 05-06-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn mensen die hun PC uitzetten? :? Rare jongens, die Romeinen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
MC Taz Man schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:13:
Er zijn mensen die hun PC uitzetten? :? Rare jongens, die Romeinen
Tuurlijk. Met de boottijden tegenwoordig kost dat nauwelijks tijd. Dingen die moeten draaien heb je toch een server voor? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:05:
[...]
als we toch klagen: de camera op de A1 is ook niks. Je ziet met 1fps net niks, en als die net beweegt lijkt je hele model scheef door de snelheid (en het feit dat de sensor van boven naar beneden wordt uigelezen). Heb er nu een goedkope TAPO-camera op gericht. Werkt goed in het donker, gewoon 24fps en full HD :+
Dat is precies hetzelfde met de P1S. Ik heb beiden :) Het is net goed genoeg om te zien of er geen spaghetti aan het vormen is.

Ik snap wel waarom het maar 1 fps is. Ik zag het "moederboard" van de P1S. Die hele printer wordt aangestuurd door.... een ESP32. Alles! Dat vind ik indrukwekkend. Ik had een lichte smartphonechip of een raspberry pi achtig iets verwacht. Maar dat in het achterhoofd gehouden is het logisch dat hij maar 1 fps doet. Want hij heeft veel meer te doen dan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waah schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Tuurlijk. Met de boottijden tegenwoordig kost dat nauwelijks tijd. Dingen die moeten draaien heb je toch een server voor? :+
Plex staat op m'n PC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Daar zit je probleem.
A: Jellyfin
B: geen server

nee vind het zonde om de PC de hele dag aan te laten staan. Neemt veel meer stroom dan mijn mini-pc server (4-7 watt) welke Jellyfin draait + home assistant + nog wat andere dingen.

Ik heb ook een slimme stekker om de 3D printer uit te schakelen wanneer ik hem niet gebruik. Dat moet ik eigenlijk nog even automatiseren ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:36
rinkel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Opletten met de Panda Touch. Met de nieuwe firmware stopt deze met werken omdat Bambu alles heeft dichtgezet.
Tenzij je de printer op development mode zet, maar dan heb je weer geen cloud en dus geen app meer.
Ow, dat is wel niet onbelangrijk. Ik had al wel gelezen dat BL zijn FW minder open ging maken, maar dacht dat het onder druk van de community weer wat afgezwakt was.

Dus die Panda Touch die ongeveer iedere youtuber in z'n aanbevelingen zet is onder normale omstandigheden dus meteen nutteloos. :F
Het is dus een afweging maken tussen wat wil missen: het grote display of de app/cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waah schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Daar zit je probleem.
A: Jellyfin
B: geen server

nee vind het zonde om de PC de hele dag aan te laten staan. Neemt veel meer stroom dan mijn mini-pc server (4-7 watt) welke Jellyfin draait + home assistant + nog wat andere dingen.

Ik heb ook een slimme stekker om de 3D printer uit te schakelen wanneer ik hem niet gebruik. Dat moet ik eigenlijk nog even automatiseren ook :+
Mac Mini + Plex = superieur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Drwho1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Ow, dat is wel niet onbelangrijk. Ik had al wel gelezen dat BL zijn FW minder open ging maken, maar dacht dat het onder druk van de community weer wat afgezwakt was.

Dus die Panda Touch die ongeveer iedere youtuber in z'n aanbevelingen zet is onder normale omstandigheden dus meteen nutteloos. :F
Het is dus een afweging maken tussen wat wil missen: het grote display of de app/cloud.
OrcaSlicer is wel bezig om nog steeds te blijven werken met Bambu, las ik op Github. Ik heb zelf mijn printer in LAN mode staan, met firmware 1.08 werkt dit nog.
Ik weet nog niet wat het effect is op Panda Touch. Ik zit er ook aan te denken om er een te kopen, als die in LAN modus werkt. Ik weet alleen niet of Panda Touch ook de droogfunctie van de AMS2 ondersteunt.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 05-06-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:01
Die Print All optie kan handig zijn in situaties waarbij het project zo veel werkgeheugen eist dat Bambu Studio 19 van de 20 keer crashed tijdens het inladen en/of slicen. Dit is mij een paar keer overkomen en dan is het nuttig om het hele project te kunnen offloaden richting printer en BS weer een paar dagen te kunnen laten voor wat het is.

Werkt goed op de X1C. Ik meen juist te herinneren dat het niet werkt op de A1 en A1 mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Drwho1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:25:
Ik ben aan het kijken naar enkele 'must have' accessoires voor de P1S en dan specifiek bij BigTreeTech:

Panda Lux ledstrip
Panda touch lcd
Panda sense temp/humidity
Panda cryogrip

Lijken me interessante/nuttige accessoires. Vallen goed mee in prijs.
Aankopen via de officiële site van BigTreeTech of verkoper op Ali zoeken? (waar het niet meteen goedkoper lijkt)
Er zijn geen 'must have' upgrades. Panda touch is niet aan te raden ivm de mogelijkheid dat bambulab zelf de connectie daarvan tot de printer blokkeert.

Youtubers moeten gewoon constant iets nieuws hebben om te presenteren, daarbij pakken ze commissies via referral links. Neem het allemaal met een korreltje zout.

[ Voor 11% gewijzigd door HSlegend op 06-06-2025 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
HSlegend schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 00:26:
[...]

Er zijn geen 'must have' upgrades. Panda touch is niet aan te raden ivm de mogelijkheid dat bambulab zelf de connectie daarvan tot de printer blokkeert.

Youtubers moeten gewoon constant iets nieuws hebben om te presenteren, daarbij pakken ze commissies via referral links. Neem het allemaal met een korreltje zout.
Vandaar ook mijn "must have" tussen aanhalingstekens. ;)
Ik koop natuurlijk ook niet zomaar klakkeloos alles wat de eerste de beste youtuber loopt aan te bevelen, daarom zoek ik in de community eerst uit of en hoe bepaalde upgrades meevallen. :)

Die Panda Touch daar had @rinkel al voor gewaarschuwd, zeer goed om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Weet iemand of er ook AMS kabels zijn met een haakse connector? Of dat er adaptertjes zijn zodat je ze haaks kunt maken? Ik wil twee AMSsen ruggelings tegen elkaar zetten maar de kabel steekt te ver uit... Zelf een kabel persen is ook geen probleem, maar zijn het standaard connectoren?

(gaat om de AMS van de X1C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:54
sebastius schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:33:
Zelf een kabel persen is ook geen probleem, maar zijn het standaard connectoren?
Voor zover ik weet zijn het standaard "MOLEX Micro-Fit 3.0" (in 3mm dus, goed op letten :P) connectors. oa bij Mouser wel te krijgen in 1001 smaakjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ben maar wat gaan hacken met een overgebleven AMS kabeltje (buitenkant en hot-glue wegsnijden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZB1xYFu_NL7ywLoS_A1cfeUkWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S8hkzbJqyxmuYtwZNLyj8S2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu passen beide AMSsen in een wat kleiner volume, even kijken of ik het inderdaad nu op de plek ga krijgen waar ik ze wil hebben :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoQruCjQRYNR5Sc4ya-7ZiLlIhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kPUMhPEWdahYOWgkAbItj5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 15-09 17:58
En zó geplaatst, kan je de kap wèl voldoende open krijgen? En een rol erin of er uit halen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Naalroc schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:36:
En zó geplaatst, kan je de kap wèl voldoende open krijgen? En een rol erin of er uit halen?
zeker :) getest en is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56
https://all3dp.com/4/bamb...-hits-budget-3d-printers/

Blijkbaar zijn de goedkope modellen aan de beurt om afgesloten te worden...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pixelmagic schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:34:
https://all3dp.com/4/bamb...-hits-budget-3d-printers/

Blijkbaar zijn de goedkope modellen aan de beurt om afgesloten te worden...
Duidelijk. Ik heb op de P1S nog firmware 1.08, die ondersteunt de AMS2 droogfunctie en daar laat ik het bij, geen nieuwere firmware updates meer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
rinkel schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Duidelijk. Ik heb op de P1S nog firmware 1.08, die ondersteunt de AMS2 droogfunctie en daar laat ik het bij, geen nieuwere firmware updates meer voor mij.
Ik houd mij daar niet zo mee bezig, en gebruik geen andere software, maar je weet maar nooit...
Dus even een domme vraag: ik heb op mijn P1S printer de versie v01.08.00.00, en weet dat daarna er nog 1 is geweest waarvan de omschrijving was:
Quote:
P1 series Version 01.08.01.00 (20250520)
Bug Fixed
Fixed the print quality issue that occurred on some devicess after upgrading from an earlier version.

Die heb ik toen niet geinstalleed, want het was me onduidelijk hoe noodzakelijk dit was. Wat is het advies, zo maar laten dan? Ik heb wel de bijbehorende update van Studio, V2.0.3.54

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb mijn X1c gewoon lekker helemaal up to date :+ Laatste firmware, laatste BS versie... Lekker in de gouden kooi *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Laatst online: 16-09 17:35
Eerste keer PETG op de a1 mini, en de print laat halverwege los van de textured print plaat..

PETG van Prusament.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAvBXRh7chyZJv9Fiksu0BIS5tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRg3UfjMXNRDacbrmzin4zSy.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Of wat er mis gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:57
Rotinomm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:52:
Eerste keer PETG op de a1 mini, en de print laat halverwege los van de textured print plaat..

PETG van Prusament.

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Of wat er mis gaat?
Voordat je met parameters gaat spelen, eerst de plaat goed schoonmaken!
Dan kun je je bed-temp wat hoger zetten, die Mickey Mouse brim-oren toevoegen of lijm (dimafix oid.) proberen

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Dan kun je je bed-temp wat hoger zetten, die Mickey Mouse brim-oren toevoegen of lijm (dimafix oid.) proberen
Ik zou idd eerst de oren, of brim, proberen, met 10 graden hogere temp op je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Laatst online: 16-09 17:35
Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Heb nu inderdaad de plate schoongemaakt en brimm toegevoegd. Print is nu bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Ik ben bezig met de installatie van de P1S + AMS2 maar ik lijk de filament buffer te missen? Het enige pakket dat nog onderweg is zijn enkele rollen BL filament. Of heb ik gewoon niet goed gekeken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Drwho1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:19:
Ik ben bezig met de installatie van de P1S + AMS2 maar ik lijk de filament buffer te missen? Het enige pakket dat nog onderweg is zijn enkele rollen BL filament. Of heb ik gewoon niet goed gekeken? :?
Zat bij mij tussen 1 van de dozen met filament en los spul. Stond niet op de pakbon/mail (en kwam een week na de rest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
CrashOverDrive schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Zat bij mij tussen 1 van de dozen met filament en los spul. Stond niet op de pakbon/mail (en kwam een week na de rest).
Ja ik heb ondertussen contact gehad met BL live chat. Blijkt dus bij mij ook in de doos met filament te zitten die nog in transit is, volgens DPD verwacht 10/06. Dat de filament buffer in die zending zit blijkt inderdaad nergens uit, maar de chatmedewerker kon het bevestigen.

Ondertussen is mijn eerste benchy met de externe spoolholder een feit.
Eerste poging mislukte > meteen stringing zonder hechting op de plaat. In een sopje gestoken, goed opgeschrobt en daarna nieuwe poging. 2de poging heeft een prachtige benchy opgeleverd :*)

Er was net wat familie hier en met z'n allen ons staan verwonderen over de prachtige techniek. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waah schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:05:
[...]
ohja, en meer kleuren voor filament. Het kan niet veel data kosten om wat extra kleuren toe te voegen. Erg onhandig als je 3 soorten blauw wil printen :+ en er is maar 1 kleur blauw O-)
Als je in Bambustudio op je AMS loaded filament klikt kan je zelf een een kleurenpicker gebruiken ipv enkel de standaard kleuren selectie. Of bedoel je iets anders?

Mbt de camera, beter beeld en meer FPS zou leuk zijn maar buiten kijken of het geen Spaghetti wordt heeft die camera toch sowieso niet veel nut of waar gebruiken jullie die camera voor dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 19:10

nielsvv

100% Afol

Bij mijn laatste bestelling filament bij bl ontbrak er een rol in de doos. Support gecontacteerd en de nodige foto's doorgestuurs als bewijs etc. Nu is volgens hun de bestelling compleet geleverd en weigeren ze of de ontbrekende rol terug te betalen of deze na te leveren. Voor hun is de kous af. Gelukkig had ik betaald met Paypal, en nu bij hun een claim ingediend. Ben benieuwd hoe Paypal hiermee omgaat.
Dit is trouwens al de tweede keer dat dit gebeurt. De vorige keer werd dit netjes opgelost en stuurden ze de ontbrekende rol na.

Hoe zijn hier de ervaringen mee?

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:50
nielsvv schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:26:
Bij mijn laatste bestelling filament bij bl ontbrak er een rol in de doos. Support gecontacteerd en de nodige foto's doorgestuurs als bewijs etc. Nu is volgens hun de bestelling compleet geleverd en weigeren ze of de ontbrekende rol terug te betalen of deze na te leveren. Voor hun is de kous af. Gelukkig had ik betaald met Paypal, en nu bij hun een claim ingediend. Ben benieuwd hoe Paypal hiermee omgaat.
Dit is trouwens al de tweede keer dat dit gebeurt. De vorige keer werd dit netjes opgelost en stuurden ze de ontbrekende rol na.

Hoe zijn hier de ervaringen mee?
Hier miste vorige week ook een rol, en een reserveonderdeel. Ik wacht nog steeds op antwoord van de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:25
Was bij mij vorige week ook toevallig de eerste keer dat er een rol ontbrak.
Heb melding gedaan bij support, enkele foto's aangeleverd en zonet bericht gehad dat de ontbrekende rol in het postpunt is geleverd.
Jammer dat er zo'n verschil in ervaring zit qua support voor gelijkaardige problemen 😕

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:35
joosie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Hier miste vorige week ook een rol, en een reserveonderdeel. Ik wacht nog steeds op antwoord van de helpdesk.
Heb ik ook een keer gehad, toen ik een set met printer en diverse rollen filament bestelde. Heeft weken geduurd voor ze het eindelijk gingen versturen. Was geen beste customer service ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:16
Heb nu voor het eerst een verstopping in mijn extruder en nozzle. De extruder opengemaakt, en alles weg kunnen halen. Maar in de nozzle zit nog wat PETG waar ik niet bij kan.. heb al alles laten opwarmen naar 250gr, geprobeerd filament erdoor heen te duwen, maar geen succes helaas. Iemand een handige tip om dit makkelijk te verwijderen? Uitboren, of gewoon een nieuwe nozzle erin zetten? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Heb je geen naald bij de printer gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://cdn-forum.bambulab.com/optimized/3X/d/f/df4329f24a921e2dabb3bee40edb3a0ea3594471_2_751x750.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die had ik bij de H2D ook gekregen, na de 2e verstopping was die helemaal stuk :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
Het kan helpen, en is makkelijk te proberen, om even de nozzle temp naar 300 te zetten. Goede kans dat de PETG alsnog uit de nozzle lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JorneB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:02:
Het kan helpen, en is makkelijk te proberen, om even de nozzle temp naar 300 te zetten. Goede kans dat de PETG alsnog uit de nozzle lekt.
Dit is idd wat BL zelf ook adviseert. De temp hoger zetten dan het filament zelf hoort, ff wachten, dan nieuw filamant er doorheen pushen.

Ik heb toen deze handleiding gebruikt: https://wiki.bambulab.com/en/h2/troubleshooting/unclogging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zoek eigenlijk een grotere 5020 part cooling fan, voor de P1S, vegelijkbaar met de Prusa fan. Ik heb een 2 polige gevonden, maar geen 4 polige. Deze maken een stuk minder herrie.
Lucht komt dan van 2 kanten, ik wil daar dan een model voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:17

11D

bilgy_no1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:36:
[...]

Heb ik ook een keer gehad, toen ik een set met printer en diverse rollen filament bestelde. Heeft weken geduurd voor ze het eindelijk gingen versturen. Was geen beste customer service ervaring...
Je kunt bij BL ook met klarna betalen. Dan is het meteen jou probleem niet.

Overigens heb ik wel goede ervaring met BL klanten service. Ik kreeg direct een nieuwe rol en een nieuwe printhead toen ik een ticket aanmaakte voor resp een rol waarbij het plakband op het laatste stukje de ams inging, en toen ik laatst 3x een block had tijdens dezelfde print met een vrij nieuwe 0.2mm printhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Bedankt voor de tips voor het verwijderen van de verstopping, ga ze uitproberen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:21
nog nooit gehad, dat mijn A1 zo'n ding nodig heeft :X

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Zucht.... De extruder uit elkaar gehaald, zat wat PETG vast. De nozzle vervangen want kreeg het PETG er niet uit 😅 maar nu gezeik met het filament cutter meganisme, geeft elke keer een error. Schijnbaar heb ik daarvan iets gesloopt met het losmaken van alles.. zometeen maar is een youtube vid opzoeken hoe je dat dan weer goed in elkaar zet 😐 hoop toch dat ik niet regelmatig alles uit elkaar hoeft te halen, is het minst leuke van heel het 3d printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:18
Holmes schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:09:
Zucht.... De extruder uit elkaar gehaald, zat wat PETG vast. De nozzle vervangen want kreeg het PETG er niet uit 😅 maar nu gezeik met het filament cutter meganisme, geeft elke keer een error. Schijnbaar heb ik daarvan iets gesloopt met het losmaken van alles.. zometeen maar is een youtube vid opzoeken hoe je dat dan weer goed in elkaar zet 😐.
Heb je de / een video goed bekeken hoe je je extruder uit elkaar haalt? Grote kans dat je het filament cutter sensor kabeltje stuk getrokken hebt in plaats van eerst losgemaakt te hebben. Daar kwam ik ook eens achter na een soortgelijk scenario en foutmelding (P1S).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:10

_Eend_

🌻🇺🇦

Holmes schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:09:
Zucht.... De extruder uit elkaar gehaald, zat wat PETG vast. De nozzle vervangen want kreeg het PETG er niet uit 😅 maar nu gezeik met het filament cutter meganisme, geeft elke keer een error. Schijnbaar heb ik daarvan iets gesloopt met het losmaken van alles.. zometeen maar is een youtube vid opzoeken hoe je dat dan weer goed in elkaar zet 😐 hoop toch dat ik niet regelmatig alles uit elkaar hoeft te halen, is het minst leuke van heel het 3d printen.
Als je dat nog niet heb gedaan, kijk ook even op de Bambu Lab wiki: https://wiki.bambulab.com/en/home

De uitleg en videos daar zijn imo duidelijker dan zo'n schreeuwerige YouTuber.

Ik heb mijn A1 al iets meer dan een jaar met 650+ uren erop, en heb hem tot nu toe 1x uit elkaar moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
In vergelijking tot mijn andere printers is de P1S ongelofelijk lastig te repareren of uit elkaar te halen, behalve de extruder, dat ding is echt supersimpel te onderhouden, zit goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Mee eens, zodra je het een paar maal gedaan hebt, dan is het een eitje; alleen die 3 stekkertjes blijven ondingen; lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Naalroc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:26:
Mee eens, zodra je het een paar maal gedaan hebt, dan is het een eitje; alleen die 3 stekkertjes blijven ondingen; lastig
Ja, de keuze voor die stekkertjes snap ik ook niet, onhandige dingen. Er zijn heel veel kleine, veel betere, standaard stekkerjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
In principe werkt alles, behalve zodra op het einde de printer de filament wil "cutten" krijg ik nu een error. Ik heb wat spare parts besteld bij bambu, gelijk een nieuw cutter setje. Verwacht dat het daarna weer werkt 😅 hopen dat het dan voorlopig hierbij blijft. Ik heb ook sinds nu een maandje een flashforge draaien, en daarmee echt 0 keer gezeur mee gehad. Denk dat dit maar gewoon mn PETG printer gaat worden, en bij de rest PLA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JorneB
Mogelijk heb je het schroefje te strak aangedraaid bij het terug plaatsen van de cutter. Probeer eens handmatig de filament cutter te bedienen door de hendel in te duwen. Als er amper beweging in komt, minder dan 1 centimeter dan zit of het mesje zelf verkeerd uitgelijnd of de schroef te strak aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Ik kreeg laatst een tip van een artificiële vraagbaak omtrent het verwijderen van een hardnekkige nozzle blokkade. Die suggereerde dat een stuk nylon filament of polycarbonaat filament dat vocht heeft opgenomen nog beter werkt dan het speciaal hiervoor bedoelde cleaning filament. De stoom die dan in de nozzle ontstaat kan helpen de boel los en schoon te krijgen. Wel oppassen voor hete stoom en spatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JorneB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:30:
Ik kreeg laatst een tip van een artificiële vraagbaak omtrent het verwijderen van een hardnekkige nozzle blokkade. Die suggereerde dat een stuk nylon filament of polycarbonaat filament dat vocht heeft opgenomen nog beter werkt dan het speciaal hiervoor bedoelde cleaning filament. De stoom die dan in de nozzle ontstaat kan helpen de boel los en schoon te krijgen. Wel oppassen voor hete stoom en spatten.
Nou, dan kan PVA ook wel helpen... Mijn PVA is dusdanig nat dat er gewoon stoom vanaf kwam :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Laatst online: 16-09 15:43
Heeft er iemand ervaring met het binden en updaten van een x1 carbon die nog nooit aan het internet heeft gehangen?

Ik heb een x1 carbon die sinds de levering nog niet online is geweest, en nu nog op firmware versie 01.03.00.00 zit.

Bambu handy geeft aan dat de login incorrect is (geeft de printer zelf ook aan) en bambu studio geeft error -1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

BM

Moderator Spielerij
simson0606 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:51:
Heeft er iemand ervaring met het binden en updaten van een x1 carbon die nog nooit aan het internet heeft gehangen?

Ik heb een x1 carbon die sinds de levering nog niet online is geweest, en nu nog op firmware versie 01.03.00.00 zit.

Bambu handy geeft aan dat de login incorrect is (geeft de printer zelf ook aan) en bambu studio geeft error -1070.
Dat zou moeten kunnen: https://wiki.bambulab.com...mware-update-from-SD-card

Oops, update, dat kan pas vanaf 1.08... daar heb je dus niks aan, sorry :X

[ Voor 6% gewijzigd door BM op 17-06-2025 09:02 ]

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Laatst online: 16-09 15:43
BM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Dat zou moeten kunnen: https://wiki.bambulab.com...mware-update-from-SD-card

Oops, update, dat kan pas vanaf 1.08... daar heb je dus niks aan, sorry :X
Het had zo mooi geweest als dat had gekund ja.

Inmiddels ook geprobeerd met een oude versie van bambu studio (v01.05.00.61), maar die geeft ook inloggen mislukt.

Inloggen mislukt(code=-1,info={"devmsg":"A992H7","method":"post_ticket","ret":"202"}).

edit:
Bambu studio v01.04.01.52 kan wel in LAN only mode verbinden met de printer, maar ook deze versie kan niet binden met een account, en denkt dat de printer al helemaal up-to-date is
Inloggen mislukt(code=-1,info={"error":"Login failed","method":"post_ticket","ret":"400"}).

[ Voor 19% gewijzigd door simson0606 op 17-06-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Iemand tips? Ik probeer deze te printen en begon met het bakje printen in PETG met Sunlu PETG filament.
In Bambulabs had ik Generic PETG gekozen (zie nu pas dat ze ook een Sunlu PETG hebben maar weet niet of dat veel verschil zal maken).
De onderkant begon goed te printen maar op een gegeven gaat het soms "inzakken" tijdens het printen en de bovenkant is gewoon schots en scheef geworden.
Het filament heb ik vlak daarvoor met een officiele dryer nog gedroogd.
Printplaat is de standaard PEI plaat. Het begin is dus allemaal goed en hoewel ik er niet bij heb gestaan, lijkt de adhesion prima in orde te zijn.

Wat kan ik doen om deze warping (weet niet of dat het juiste woord is) te voorkomen?
Ik zie allerlei tips over ophogen van de temperatuur bijv. maar ik wil proberen het aantal pogingen wel te beperken want de print duurt erg lang (iets van 6uur) en het kost telkens best wel wat filament.

De foto's zijn van de zijkant gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWnmpdjxmg2C6E3VSQlDU2I8kcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21OQKeoKssWhOZU4UWYPTV7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7mOO-GYml4AwDGizLWwtzvwImA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98N5anHrKFa6xr0ziLBBh2Yx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door PuckStar op 19-06-2025 11:53 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Met welke snelheid print je? En wat is je bed temperatuur? 80/85? En nozzle 240?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Holmes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:56:
Met welke snelheid print je? En wat is je bed temperatuur? 80/85? En nozzle 240?
max volumetric speed: 8
PEI temp 80/80
nozzle 255/255

Dat was dus op setting Generic PETG.
Ik zie dat Sunlu PETG settings ietsje anders zijn
9
60/60
250/245

Zou het met die Sunlu settings dan juist beter moeten gaan wellicht?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Ik heb verschillende merken PETG. En ik print eigenlijk altijd uit met 85gr bed, en 240gr nozzle, en nog nooit een slechte print gehad.

Snelheid wel er stuk lager zetten, dan bij de PLA. Anders gaat het printen sws fout. Zou even aan ChatGPT vragen of het een json file kan maken voor PETG instellingen die je kan importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Holmes schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:45:
Ik heb verschillende merken PETG. En ik print eigenlijk altijd uit met 85gr bed, en 240gr nozzle, en nog nooit een slechte print gehad.

Snelheid wel er stuk lager zetten, dan bij de PLA. Anders gaat het printen sws fout. Zou even aan ChatGPT vragen of het een json file kan maken voor PETG instellingen die je kan importeren.
Welke snelheid gebruik jij dan meestal?

[My Home Automations]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:14
Recent Popeye afgerond en inmiddels heb ik de rivaal van Popeye ook af. Hier is Bluto (X1 carbon, 0.2 mm nozzle, handgeschilderd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InCQmrLrGJaOS013Fu1q72EZAKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHoRji46rlylHqjQH3lAiHbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTO6Lgl4NWCalXhgpz9CLJwClxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Slf5BaJmeMkbgv2xMliXRhXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH_dyZStJbvVAFd8pGmYlg8yAX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSOFczCOq0vhPMzRtRdQ7nRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 20:10
bvsteyn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:57:
Recent Popeye afgerond en inmiddels heb ik de rivaal van Popeye ook af. Hier is Bluto (X1 carbon, 0.2 mm nozzle, handgeschilderd):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk filement gebruik je en wat was je laag dikte?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:14
Btje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Welk filement gebruik je en wat was je laag dikte?
Sunlu PLA. In dit geval zelfs de recycled variant. en laagdikte van 0,06 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:17

Bolletje

Moderator Harde Waren
https://eu.store.bambulab.com/nl/pages/3rd-year-anniversary

Ik krijg net mail, anniversary deals vanaf 24 juni.

Net sinds gisteren een A1 Mini binnen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 11:47
Bolletje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:16:

Ik zag vanmorgen al een leak vanuit de Japanse store.
A1 is standalone nog niet zo goedkoop geweest, laagste was vorig jaar met Black Friday 300,- Nu nog ff 20,- eraf.. Poah!
De mini voor 199,- hebben we eerder al gezien. Kan ook echt niet lager kan ik me zo voorstellen :)
Heb aan 2 printers voldoende maar potdikkie wat is het verleidelijk om op een knop te drukken 🤣
bvsteyn schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:57:
Recent Popeye afgerond en inmiddels heb ik de rivaal van Popeye ook af. Hier is Bluto (X1 carbon, 0.2 mm nozzle, handgeschilderd)
Wederom een pareltje! En een mooi setje zo samen.
Mooi werk.

[ Voor 5% gewijzigd door PepieNL op 20-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Heb 27 mei via bambu eu store de A1 voor 294,70 gehaald (50 euro korting voor nieuwe klanten). Dus voor onder de 300 was zoiezo al mogelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Yes, de sale is er! Ik ga leuk inslaan :) Een P1S met AMS 2 Pro op 't oog, met verschillende kleuren en soorten filament om eens lekker te experimenteren :)

Na best wat gezeur en gedoe te hebben gehad met een halfbakken Ender 3 Pro, ben ik toe aan een printer die 't gewoon doet dus hopelijk komt Bambu Lab hun belofte na :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:21
rhoolwerf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:35:
Yes, de sale is er! Ik ga leuk inslaan :) Een P1S met AMS 2 Pro op 't oog, met verschillende kleuren en soorten filament om eens lekker te experimenteren :)

Na best wat gezeur en gedoe te hebben gehad met een halfbakken Ender 3 Pro, ben ik toe aan een printer die 't gewoon doet dus hopelijk komt Bambu Lab hun belofte na :P
Pas vanaf dinsdag hoor😅

Hoop dat petg hf weer beschikbaar komt. Ik heb wit nodig om projectje af te maken. Maar alles is uitverkocht.

En wacht wel even om 1 van .in a1 te koop te zetten🙈

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:45

Osxy

Holy crap on a cracker

rhoolwerf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:35:

Ik zat er ook op te wachten twijfel alleen wel nog tussen de P1S met de AMS en met de AMS2 Pro.

Het drogen is fijn maar niet 150 euro waard, kwaliteitsverschil is voor mij moeilijk in te schatten. Heeft iemand hier ervaring met zowel de AMS als de 2 Pro? Is het de 150 euro waard?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Nice! Deze sale komt heel goed uit. Eerder in dit topic had ik het al over een cadeau voor m'n vader die dit jaar 70 wordt. Dat is in juli en de A1 Combo scheelt dan toch weer wat centjes :)

Dus die gaan we volgende week maar eens bestellen :D

Inmiddels staat mijn eigen A1 Combo op 699 uur printtijd sinds december. En nog steeds maar 1 print mislukt. Wat een apparaat O+ en een verademing t.o.v. mijn vorige Ender 3 V2.

Wat me de laatste tijd ook op valt: ik maak best wat printjes voor gelegenheden. Zoals vandaag een persoonlijk cadeau voor het kinderfeestje van mijn dochter (ijshoorntje met naam) of met de intocht van de avondvierdaagse persoonlijke medailles met naam voor mijn zoons + vriendjes. Er wordt echt enorm leuk op gereageerd en mensen zijn echt lyrisch over dit soort persoonlijke cadeautjes. In dat opzicht heeft een 3D printer echt meerwaarde vind ik zelf.

Trouwens ook leuk om steeds wat handiger te worden met ontwerpen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Osxy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Ik zat er ook op te wachten twijfel alleen wel nog tussen de P1S met de AMS en met de AMS2 Pro.

Het drogen is fijn maar niet 150 euro waard, kwaliteitsverschil is voor mij moeilijk in te schatten. Heeft iemand hier ervaring met zowel de AMS als de 2 Pro? Is het de 150 euro waard?
Ik heb nog geen droger of niets, dus ik vind de mogelijkheid tot drogen wel interessant. Overigens kan de P1S ook drogen op het printbed.

Voor mij zit de toegevoegde waarde naast het drogen ook in de verbeterde kwaliteit van onderdelen, makkelijker benaderbare buizen (wat nog wel eens nodig schijnt te zijn, maar geen idee hoe vaak in de praktijk) en een beetje "omdat het kan." Ik had tot vorige week bedacht dat ik €799 voor een P1S+Combo acceptabel vond, nu is met de sale de P1S+AMS2Pro €814, dus dat heb ik er wel voor over.
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:55:
Wat me de laatste tijd ook op valt: ik maak best wat printjes voor gelegenheden. Zoals vandaag een persoonlijk cadeau voor het kinderfeestje van mijn dochter (ijshoorntje met naam) of met de intocht van de avondvierdaagse persoonlijke medailles met naam voor mijn zoons + vriendjes. Er wordt echt enorm leuk op gereageerd en mensen zijn echt lyrisch over dit soort persoonlijke cadeautjes. In dat opzicht heeft een 3D printer echt meerwaarde vind ik zelf.

Trouwens ook leuk om steeds wat handiger te worden met ontwerpen :)
Ik heb niet zo'n goed beeld bij wat je hiermee bedoelt, heb je een voorbeeldje ter inspiratie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
rhoolwerf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb niet zo'n goed beeld bij wat je hiermee bedoelt, heb je een voorbeeldje ter inspiratie?
Het gaat voornamelijk om de naam en het is niet hoogstaand, maar zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQCtNgHnEs-79HV2BU8ePS6nHks=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ilL4WiVfLwqERT4weEbLRzg0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJjdhJnjYbw-XGXBAigLQ4D-VOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiL3meOFO6zNPnwyOY0cCIQv.jpg?f=fotoalbum_tile

De snoepjes en popcorn zijn overigens niet 3D geprint :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:07:
[...]

Het gaat voornamelijk om de naam en het is niet hoogstaand, maar zoiets als dit:

[Afbeelding][Afbeelding]

Dat ziet er gaaf uit _/-\o_ Zo ver ben ik nog lang niet, ik ben net begonnen met kijken naar TinkerCAD maar ik vind 't nog erg lastig om een eigen idee om te zetten naar iets in software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
rhoolwerf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Dat ziet er gaaf uit _/-\o_ Zo ver ben ik nog lang niet, ik ben net begonnen met kijken naar TinkerCAD maar ik vind 't nog erg lastig om een eigen idee om te zetten naar iets in software.
Thanks! :)

Ik heb de Medaille ook volledig met Tinkercad gemaakt. In het begin even zoeken maar is vrij makkelijk op te pakken. Mijn devies zou zijn: gewoon doen en proberen, kom je een heel eind. Er zijn ook best wat modellen te importeren vanuit de community als je de zoekfunctie gebruikt. Zo heb ik de schoentjes ook gevonden. De gebogen tekst is even zoeken, maar staat onder "shape generators". Probeer wat te visualiseren in je hoofd, en dan is het best te vinden op Google hoe dit aan te pakken.

De ijshoortjes heb ik van Makerworld gedownload. Bambu Studio is vervolgens best gebruiksvriendelijk om de tekst hier (ook in een ronding) op te krijgen.

Ik heb ook wel wat simpele modelletjes in Blender gemaakt, maar dit is wel complexer. Omdat je hier denk ik uiteindelijk nog betere modellen mee kan printen wil ik me hier uiteindelijk wel meer in verdiepen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:17:
[...]

De ijshoortjes heb ik van Makerworld gedownload. Bambu Studio is vervolgens best gebruiksvriendelijk om de tekst hier (ook in een ronding) op te krijgen.
Bedankt voor de tip, ik heb nu in twee minuutjes tijd al iets van tekst gekregen op een ijshoorntje, dat is al meer dan een half uur TinkerCAD stuntelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:51
Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Je kunt die medailles ook heel mooi en makkelijk ontwerpen met "MakerLab"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:59
In mei heb ik een BambuLab A1 combo gekocht en er flink mee geprint. Met PLA gaat het allemaal fantastisch maar met PETG heb ik problemen. Wanneer ik het filament laad (ik gebruik PETG-HF van BambuLab) dan lijkt het er op dat de extruder problemen heeft om het filament er "door heen te trekken". Het draaiende "oog" draait ook een stukje terug en er is een tikkend/klikkend geluid te horen. Er komt echter wel filament uit het nozzle maar het lijkt er op niet constant genoeg. Naast dat het laden van het filament lang duurt gaat het printen zelf ook niet goed.
Ik heb geprobeerd te printen met en zonder AMS, heb een filamentdroger gekocht en de PETG-HA daarin 6 uur gedroogd op 60 graden maar dat hielp helaas ook niet.

Met PLA heb ik dus geen enkel probleem dus lijkt het me geen verstopping in de nozzle.

Iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen aanpassen? Ik print met het PETG-HF profiel dus neem ik aan dat alles rond temperatuur, flowrate etc. goed moeten staan.

Een filmpje wat er gebeurt staat hier :

Ben er al een week mee aan te rommelen maar heb het gevoel dat ik niet richting een oplossing ga....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
jacox schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:01:
In mei heb ik een BambuLab A1 combo gekocht en er flink mee geprint. Met PLA gaat het allemaal fantastisch maar met PETG heb ik problemen. Wanneer ik het filament laad (ik gebruik PETG-HF van BambuLab) dan lijkt het er op dat de extruder problemen heeft om het filament er "door heen te trekken". Het draaiende "oog" draait ook een stukje terug en er is een tikkend/klikkend geluid te horen. Er komt echter wel filament uit het nozzle maar het lijkt er op niet constant genoeg. Naast dat het laden van het filament lang duurt gaat het printen zelf ook niet goed.
Ik heb geprobeerd te printen met en zonder AMS, heb een filamentdroger gekocht en de PETG-HA daarin 6 uur gedroogd op 60 graden maar dat hielp helaas ook niet.

Met PLA heb ik dus geen enkel probleem dus lijkt het me geen verstopping in de nozzle.

Iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen aanpassen? Ik print met het PETG-HF profiel dus neem ik aan dat alles rond temperatuur, flowrate etc. goed moeten staan.

Een filmpje wat er gebeurt staat hier : [YouTube: Bambulab A1 PETG-HF extrude problem]

Ben er al een week mee aan te rommelen maar heb het gevoel dat ik niet richting een oplossing ga....
Eerste wat er in me opkomt is: temperatuur te laag. Het filament kan niet goed vloeien en wordt te koud door de nozzle geduwd.
De steppermotor gaat “skippen”, dat is het tikkende geluid.

Of je nozzle zit verstopt.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 21-06-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:59
rinkel schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:10:
[...]

Eerste wat er in me opkomt is: temperatuur te laag. Het filament kan niet goed vloeien en wordt te koud door de nozzle geduwd.
De steppermotor gaat “skippen”, dat is het tikkende geluid.

Of je nozzle zit verstopt.
@rinkel bedankt voor je tip, ik zal het eens proberen. Ik ging er (naief misschien) van uit dat wanneer ik BambuLab filament gebruik dat dit soort dingen "vanzelf" goed zouden moeten zijn aangezien het filament type herkend wordt door AMS.

Wat betreft de verstopte nozzle; met diezelfde nozzle kan ik prima PLA printen dus ga er van uit dat-ie niet verstopt is.

[ Voor 9% gewijzigd door jacox op 21-06-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
jacox schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:19:
[...]

@rinkel bedankt voor je tip, ik zal het eens proberen. Ik ging er (naief misschien) van uit dat wanneer ik BambuLab filament gebruik dat dit soort dingen "vanzelf" goed zouden moeten zijn aangezien het filament type herkend wordt door AMS.

Wat betreft de verstopte nozzle; met diezelfde nozzle kan ik prima PLA printen dus ga er van uit dat-ie niet verstopt is.
Dat zou ook zo moeten werken, maar dat tikkende geluid is een skippende extruder motor.
Bij mij gebeurt het ook wel eens als ik ASA wil printen en PLA kies ipv ASA bij filament.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 17:22

Mimiix

Professioneel Prutser

Denman schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:55:
Deze mening deel ik! Wij hebben op onze bruiloft voor alle gasten een dier geprint wat we bij hen karakter vonden passen. Het werd enorm gewaardeerd en het handgeschreven bijgevoegde briefje met uitleg maakte het af.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
rhoolwerf schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Bedankt voor de tip, ik heb nu in twee minuutjes tijd al iets van tekst gekregen op een ijshoorntje, dat is al meer dan een half uur TinkerCAD stuntelen :P
Ik heb ook e.e.a. met custom tekst geprint zoals een taart topper en stempeltjes voor mijn nichtjes met hun eigen naam (inkt kussentjes bij de action gehaald) en het mooie/makkelijke hieraan is dat je dus de custom generator kunt gebruiken. Echt supersimpel en je hoeft dus niet te klooien in Tinkercad of Bambulabs.

Ook een handige customiser is om doosjes te maken voor o.a. printplaatjes bijv. die precies voor jou passen. Met of zonder ventilatiegaatjes en je kunt ook zelf gaten bepalen voor draden die er doorheen moeten.

Als je 3D models bekijkt op makerlab kun je ook filteren op modellen die zo'n Customize optie hebben.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
Echt zo moe van die verstoppingen 🫤 eerst in de extruder, nu weer in dit onderdeel (geen idee hoe het heet) het zit erin vast. Zit te denken om het uit te boren...maar geen ervaring nog mee op die manier. Hoe zullen jullie dit eruit halen? Het is PETG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBW6tLtH6bfkHNpcMsbEU_TPpDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwBo1DpuMhPpQlctjfbl0p1G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Ok, tijd om een domme vraag te stellen, maar ik heb me al suf gezocht en kom er niet uit.

Ik heb voor mijn dochter volgende custom name keyring met haar naam aangepast. Vervolgens klik je op downloaden (P1S) en dan kies je tussen 3MF of de STL. Een kind kan de was doen, zo simpel.

Maar dan begint de ellende:
Ik weet wel wat het verschil is tussen beide filetypes, maar geen van beide opent het eigenlijke object in Bambu Studio.

De 3MF geeft een zip met 3 subfolders, die wanneer ik ze wil openen in BS, geen selecteerbare bestanden laat zien. Als ik rechtstreeks op de zip klik 'open with...' doe, opent BS maar plate blijft leeg.
De STL (open with...) geeft ook gewoon een lege plate zonder object.

:?

Zowel de 'file > import > 3MF/STL/...' geprobeerd als rechtstreeks een object toevoegen op de plate in prepare view. Ook file rechtstreeks naar BS slepen op de plate, geen succes.

Wat zie ik over het hoofd? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Holmes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:37:
Echt zo moe van die verstoppingen 🫤 eerst in de extruder, nu weer in dit onderdeel (geen idee hoe het heet) het zit erin vast. Zit te denken om het uit te boren...maar geen ervaring nog mee op die manier. Hoe zullen jullie dit eruit halen? Het is PETG

[Afbeelding]
Ik zou een hele kleine inbussleutel verwarmen boven een gaspit of aanstekervlam, en die erin proppen, zo het filament in laten smelten en daar laten stollen. Na afkoeling/uitharding heb je dan iets om te draaien en trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Dat het geen zip is, ook al kan winrar/zip het wel openen? :P Zorg even dat je dubbelcheckt dat de extensie .3mf is en dat het niet stieken .3mf.zip oid is. (en check even dat je extensies toont in windows :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZNZZlHUV3LOA_OByV_IuPEKa_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1vUvAYXXTkjzbPZiXhvteA7.jpg?f=fotoalbum_large

Want als ik hem .zip noem dan heeft bambu studio er inderdaad geen zin meer in. Maar met 3fm werkt ding van je link helemaal prima ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LuD4OtpuQE8-attBQl4lL9DqLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PL0vbCFmlguD2zSFLlYk16sf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CrashOverDrive schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Dat het geen zip is, ook al kan winrar/zip het wel openen? :P Zorg even dat je dubbelcheckt dat de extensie .3mf is en dat het niet stieken .3mf.zip oid is. (en check even dat je extensies toont in windows :P )
[Afbeelding]

Want als ik hem .zip noem dan heeft bambu studio er inderdaad geen zin meer in. Maar met 3fm werkt ding van je link helemaal prima ;)

[Afbeelding]
Ik krijg een STL/3MF van 0 Bytes groot, lijkt dus af en toe niet helemaal lekker te werken. Misschien andere browser proberen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
RGAT schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Ik krijg een STL/3MF van 0 Bytes groot, lijkt dus af en toe niet helemaal lekker te werken. Misschien andere browser proberen.
Thuis gebruik ik geen Windows, hier werk ik op Fedora. Browser in dit geval is Chromium, toch maar eens een andere browser proberen dan. Indien nodig gooi ik het wel even open op een Windows device.

Dank voor de feedback, ik dacht al dat het aan mij lag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:51
Drwho1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Thuis gebruik ik geen Windows, hier werk ik op Fedora. Browser in dit geval is Chromium, toch maar eens een andere browser proberen dan. Indien nodig gooi ik het wel even open op een Windows device.

Dank voor de feedback, ik dacht al dat het aan mij lag :P
Werkt gewoon ook op win11 en "Customize" gekozen daarna genereren en 3fm format kiezen bij download

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofx4Ms1o-UyieWgirHSZSsP-0Ag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J8GlXlfHlliWgEym8r6buKPs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Via Firefox op mijn Fedora is er helemaal geen probleem. De 3mf gaat open en er ligt een object op de plaat. Apart weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:40:
Via Firefox op mijn Fedora is er helemaal geen probleem. De 3mf gaat open en er ligt een object op de plaat. Apart weer :)
Chrome & alle afgeleiden zijn dan ook een plaag op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bolletje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:16:

Opzoek naar een A1 mini.
Zie ik het goed dat bij de terms & conditions de aanbiedingen staan:

Link

De A1 mini voor 179,-
De A1 voor 289,-

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
MC Taz Man schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Chrome & alle afgeleiden zijn dan ook een plaag op het internet.
Andere discussie, maar Chromium is de basis waarvan Chrome en afgeleiden geforkt worden. Wat Google doet met haar Chrome is iets helemaal anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drwho1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Andere discussie, maar Chromium is de basis waarvan Chrome en afgeleiden geforkt worden. Wat Google doet met haar Chrome is iets helemaal anders. ;)
Vandaar de "en alle afgeleiden" :P Maar goed, idd andere discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 13:55
Ga toch eindelijk de stap maken en een 3D printer halen. Heb de Elegoo Centauri Carbon in de order staan, maar nu dat Bambulab in de sale gaat, dan toch maar een P1S en AMS. De AMS2 is een stuk duurder, maar heb ik dat wel nodig? Mij lijkt ook de eerste AMS ook prima? Of is het drogen van het filament toch wel een essentieel gemis bij de eerste AMS?
Pagina: 1 ... 105 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.