Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:01

Osxy

Holy crap on a cracker

CypherMK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:03:
Ga toch eindelijk de stap maken en een 3D printer halen. Heb de Elegoo Centauri Carbon in de order staan, maar nu dat Bambulab in de sale gaat, dan toch maar een P1S en AMS. De AMS2 is een stuk duurder, maar heb ik dat wel nodig? Mij lijkt ook de eerste AMS ook prima? Of is het drogen van het filament toch wel een essentieel gemis bij de eerste AMS?
Het is meer dan alleen droger, dat in veel opzichten is het een AMS1.5 plus droger. Bouwkwaliteit is beter en onderhoud is eenvoudiger, tenminste dat zeg ik obv informatie online.

Ik ga ook P1S bestellen en neig naar een AMS2 maar nog niet zeker.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:50
Alleen maar gedoe met m’n P1S...
Ik krijg foutmelding na foutmelding. Denk ik het opgelost te hebben, komt er weer een andere error. ☹️ Ik begin toch een beetje spijt te krijgen van de Bambu-printer.

Vandaag al vijf keer de extruder uit elkaar gehaald – alles ziet er gewoon goed uit. Maar toch blijft hij aangeven dat ik het filament moet verwijderen. Toen die foutmelding uiteindelijk weg was, kreeg ik weer een nieuwe: dat de cutter handle is ingedrukt, terwijl die gewoon goed staat.

Daarna nog een melding dat de AMS het filament niet kan inladen, omdat er ergens een blokkade zou zitten. 😂 Om wanhopig van te worden.

Het bizarre is: ik heb hier twee FlashForge-printers staan – super goedkoop – en die draaien 24/7 zonder één probleem.

Heeft iemand al ervaring met de support van Bambu Lab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
@CypherMK Nee hoor, helemaal geen gemis; en als je al wilt drogen, dan zijn er veel goedkopere, en misschien ook veel betere oplossingen dan die dure AMS2.
Bovendien heel veel filamenten hoef je nauwelijks te drogen; ik zou zeker (weer) voor de standaard AMS gaan (met de P1S)

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 22-06-2025 20:20 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:55
Holmes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:17:
Ik krijg foutmelding na foutmelding. Denk ik het opgelost te hebben, komt er weer een andere error. ☹️ Ik begin toch een beetje spijt te krijgen van de Bambu-printer.

Vandaag al vijf keer de extruder uit elkaar gehaald – alles ziet er gewoon goed uit. Maar toch blijft hij aangeven dat ik het filament moet verwijderen. Toen die foutmelding uiteindelijk weg was, kreeg ik weer een nieuwe: dat de cutter handle is ingedrukt, terwijl die gewoon goed staat.

Daarna nog een melding dat de AMS het filament niet kan inladen, omdat er ergens een blokkade zou zitten. 😂 Om wanhopig van te worden.

Het bizarre is: ik heb hier twee FlashForge-printers staan – super goedkoop – en die draaien 24/7 zonder één probleem.

Toch wel bizar,
Ik heb (had) 4 printers en de printer met de minst problemen is de P1S... En ik ben een Prusa-fanboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
rinkel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:19:
[...]

Toch wel bizar,
Ik heb (had) 4 printers en de printer met de minst problemen is de P1S... En ik ben een Prusa-fanboy.
Zeg dat. Ik had mijzelf ook goed ingelezen voordat ik zo'n p1s bestelde, was allemaal positief. Zal wel zo'n Murphy's law ding zijn. 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:36
Ga toch eindelijk de stap maken en een 3D printer halen. Heb de Elegoo Centauri Carbon in de order staan, maar nu dat Bambulab in de sale gaat, dan toch maar een P1S en AMS. De AMS2 is een stuk duurder, maar heb ik dat wel nodig? Mij lijkt ook de eerste AMS ook prima? Of is het drogen van het filament toch wel een essentieel gemis bij de eerste AMS?
Ik heb enkele weken geleden voor dezelfde keuze gestaan.
Had ook een P1S + AMS in winkelmand gelegd en bijna besteld. Dan eigenlijk stoemelings wat meer beginnen lezen over de AMS2, uiteindelijk toch maar voor de 2 gekozen omdat...waarom niet. Op de totaalinvestering was het niet zoveel meer en dan had ik meteen de verbeterde AMS, want op de 1 was wel wat op te merken als ik het zo las. Redenerend dat ik de combo P1S + AMS2 ook makkelijker verkocht zou krijgen indien het qua hobby alsnog niks zou worden.

Tot nu toe geen spijt van mijn keuze. Zou je toekomen met een AMS1 natuurlijk! Maar als het budget er is...neem dan gewoon de 2.

Edit: en voorzie nog wat budget voor filament...zoveel keuzes... :o

[ Voor 3% gewijzigd door Drwho1 op 22-06-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik las dat er hier mensen zijn die de H2D op een kastje van 55cm diep hebben gezet. Is dat voldoende diepte voor deze printer?
Mijn (zelfgemaakte zeer stevige) buro is 60cm diep. De poop-shoot heeft natuurlijk ook wat ruimte nodig.

Ik dacht @Igor92 en @MasterMaceMichu ?

Ik zit als Prusa-fanboy een beetje met een schuin oog naar de H2D te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 22-06-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 13:55
Drwho1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Ik heb enkele weken geleden voor dezelfde keuze gestaan.
Had ook een P1S + AMS in winkelmand gelegd en bijna besteld. Dan eigenlijk stoemelings wat meer beginnen lezen over de AMS2, uiteindelijk toch maar voor de 2 gekozen omdat...waarom niet. Op de totaalinvestering was het niet zoveel meer en dan had ik meteen de verbeterde AMS, want op de 1 was wel wat op te merken als ik het zo las. Redenerend dat ik de combo P1S + AMS2 ook makkelijker verkocht zou krijgen indien het qua hobby alsnog niks zou worden.

Tot nu toe geen spijt van mijn keuze. Zou je toekomen met een AMS1 natuurlijk! Maar als het budget er is...neem dan gewoon de 2.

Edit: en voorzie nog wat budget voor filament...zoveel keuzes... :o
Ik zat eerst te denken aan die Elegoo en dan later in het jaar de MMU van dat merk. Maar nu is deze combo wel mooi. Maar de AMS2 is weer een $170 extra. Tja budget, heb ik niet echt in mijn hoofd. Veel voor weinig is mijn motto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Nodig" is een groot woord. Echter is alles verbetert bij de 2, plus je kan drogen. Ik vind het zeker het meergeld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klinkt echt als een vrijdagmiddag/maandagochtend model, zoveel problemen. Heb je nog garantie? If so, ticket aanmaken, imo. Hier klopt iets niet, als ik het zo lees een sensor die over z'n nek gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:27
rinkel schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:09:
Ik las dat er hier mensen zijn die de H2D op een kastje van 55cm diep hebben gezet. Is dat voldoende diepte voor deze printer?
Mijn (zelfgemaakte zeer stevige) buro is 60cm diep. De poop-shoot heeft natuurlijk ook wat ruimte nodig.

Ik dacht @Igor92 en @MasterMaceMichu ?

Ik zit als Prusa-fanboy een beetje met een schuin oog naar de H2D te kijken.
Het past nèt... Als poop-shoot Gebruik ik een bakje dat aan de shoot hangt. Hij poept echt maar heel weinig, vergeleken met m'n X1C.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Holmes schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:37:
Echt zo moe van die verstoppingen 🫤 eerst in de extruder, nu weer in dit onderdeel (geen idee hoe het heet) het zit erin vast. Zit te denken om het uit te boren...maar geen ervaring nog mee op die manier. Hoe zullen jullie dit eruit halen? Het is PETG

[Afbeelding]
Laat je de hotend wel goed afkoelen voor je de printer uitzet. Hotend rond de 40 graden en dan pas uitzetten. Dit kan namelijk ook verstoppingen veroorzaken.

Of je filament is te vochtig waardoor het makkelijk afbreekt en zo problemen geeft. Kun je bv testen door een stukje om te buigen. Als het breekt is het te vochtig, het moet gewoon buigen.

Print je wel heet genoeg met PETG rond de 240 graden. Zelf print ik alleen maar met PETG op 255 en werkelijk nooit problemen mee dan wel op een XC1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
heren, Is er iemand die wat met een H2D of XL iets voor kan printen? Ik heb iets wat eigenlijks wat te groot is voor mijn P1S, en moet staand printen, want liggen heb ik al geprobeerd, en dat maakt het net allemaal niet goed genoeg :) liefst in het noorden, zodat ik een rol plastic kan brengen, evt overige kosten komen we wel uit.
Stuur maar een DM :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1lH-ouIhP0EjUn6LpUjjIt9VQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iufpLJrmXxuWC92LOegUzUFP.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat de X1C weer lekker te zoemen, wij zijn bezig met een aanbouw te ontwerpen en elke paar ontwerpstappen verder print ik de tekening zoals ik hem in Fusion gemodelleerd heb weer uit. Met translucent PLA voor de ramen is dat echt heel tof.

Ik heb wel een milde ergernis aan de X1C: bij elke grote print met kleurwisselingen raakt de poop chute verstopt. Soms gaat het daarna groter mis (dan sleept ie een klont mn print op), maar gelukkig stopt ie vaak op tijd.

Zijn er goede laxeermiddelen voor de X1C te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:57
Renegade666 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:35:
heren, Is er iemand die wat met een H2D of XL iets voor kan printen? Ik heb iets wat eigenlijks wat te groot is voor mijn P1S, en moet staand printen, want liggen heb ik al geprobeerd, en dat maakt het net allemaal niet goed genoeg :) liefst in het noorden, zodat ik een rol plastic kan brengen, evt overige kosten komen we wel uit.
Stuur maar een DM :)
Is opknippen in twee prints een optie? Bambu Studio kan dat, voor zover ik heb gezien, vrij makkelijk inclusief het maken van 'connection points' zodat je uitlijning op orde is.

Heb er zelf nog geen ervaring mee dus misschien praat ik onzin, maar dit leek me een goeie feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
rhoolwerf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Is opknippen in twee prints een optie? Bambu Studio kan dat, voor zover ik heb gezien, vrij makkelijk inclusief het maken van 'connection points' zodat je uitlijning op orde is.

Heb er zelf nog geen ervaring mee dus misschien praat ik onzin, maar dit leek me een goeie feature?
I know. Maar het gaat om een carbine kit voor een airsoft replica, dan wil niet 2 delen aan elkaar lijmen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:34
[b]sebastius schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:47
Ik heb wel een milde ergernis aan de X1C: bij elke grote print met kleurwisselingen raakt de poop chute verstopt. Soms gaat het daarna groter mis (dan sleept ie een klont mn print op), maar gelukkig stopt ie vaak op tijd.

Zijn er goede laxeermiddelen voor de X1C te bedenken?
Ik heb goede ervaringen met de Ultimate Nozzle Wiper Heb deze uiteindelijk geprint in Nylon met glasvezel ivm hitte. Gebruikt exact op maat gesneden stukjes PTFE buis als barrières in de chute bovenin, en twee stukken buis als feitelijke wiper. Werkt een stuk beter dan standaard.

Edit: kleine tip als toevoeging
Wanneer je je X1C gebruikt voor filamenten die op hoge temperatuur geprint worden dan print je die nozzle wiper ook het beste in vergelijkbaar filament. Dit proefondervindelijk vastgesteld door wat polycarbonaat poop wat infused raakte met nozzle wiper geprint in PETG en niet meer te verwijderen was.

[ Voor 17% gewijzigd door JorneB op 23-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
MikeOO schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:13:
[...]

Laat je de hotend wel goed afkoelen voor je de printer uitzet. Hotend rond de 40 graden en dan pas uitzetten. Dit kan namelijk ook verstoppingen veroorzaken.

Of je filament is te vochtig waardoor het makkelijk afbreekt en zo problemen geeft. Kun je bv testen door een stukje om te buigen. Als het breekt is het te vochtig, het moet gewoon buigen.

Print je wel heet genoeg met PETG rond de 240 graden. Zelf print ik alleen maar met PETG op 255 en werkelijk nooit problemen mee dan wel op een XC1.
De printer gaat nooit uit sowieso. En ik print met 240 altijd. Kan het eventueel verhogen naar 250, zodra de printer weer werkt. Geen idee of dat echt een verschil uitmaakt uiteindelijk. Alles is droog, vooral bij PETG is dit belangrijk. Heb een ticket aangemaakt en de log doorgestuurd. Benieuwd wat bambu lab er van gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Vraagje: hoe bewaren jullie je filament rollen? Ik weet dat luchtvochtigheid een ding kan zijn, maar ik lees allerlei verschillende verhalen. Ik zit nu te kijken naar vacuumzakken en silica zakjes en weet ik veel wat, maar ergens voelt het enorm overdreven.

Benieuwd naar jullie ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
rhoolwerf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:44:
Vraagje: hoe bewaren jullie je filament rollen? Ik weet dat luchtvochtigheid een ding kan zijn, maar ik lees allerlei verschillende verhalen. Ik zit nu te kijken naar vacuumzakken en silica zakjes en weet ik veel wat, maar ergens voelt het enorm overdreven.

Pla staat hier gewoon in het rek.
Tpu, petg en pla silk wordt gedroogd en zit in een zakje die je vacuüm kunt trekken.

Al ben ik soms wel wat lax, dus ligt ook wel eens tijd je niet in een zak, en soms werkt het prima. Als het niet geval is, dan maar even goed de droger in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet, maar je moet dit gewoon aanmelden, want het klinkt alsof er ergens een defect zit. Je moet logs meesturen en proberen je verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Hoe dan ook, dit hoort niet, maar alles kan kapot. Er is geen merk dat 100% feilloze printers heeft gemaakt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Renegade666 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Pla staat hier gewoon in het rek.
Tpu, petg en pla silk wordt gedroogd en zit in een zakje die je vacuüm kunt trekken.

Al ben ik soms wel wat lax, dus ligt ook wel eens tijd je niet in een zak, en soms werkt het prima. Als het niet geval is, dan maar even goed de droger in.
Oh ik had verwacht dat ook PLA al te gevoelig voor vocht is om langdurig los te laten liggen, maar dat valt aardig mee dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
rhoolwerf schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Oh ik had verwacht dat ook PLA al te gevoelig voor vocht is om langdurig los te laten liggen, maar dat valt aardig mee dus?
Heb er niet zoveel last van. En mijn printers staan op zolder, waar ook mijn was droogt wat uit de machine komt.🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:37

Ik bewaar ze in een lucht/waterdichte opbergbox van 50 liter waarin ik ook een silica gel box in heb liggen om de vocht uit de lucht in de box te onttrekken. Vochtigheid is rond de 10 procent en is dat al enkele weken het geval. Werkt voor mij prima en scheelt weer vacuum trekken van filamentrol zakken etc.
Ik heb meerdere boxen gelabeld met het filamentsoort (PLA, PETG, TPU, etc) zodat ik snel de juiste spoel kan vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:35
Vraagje: hoe bewaren jullie je filament rollen?
Ik ben vol OCD gegaan met de bekende cornflakes dozen. :+
Daar labels op die geprint zijn van het materiaal zelf, zodat ik ze meteen als kleur chips kan gebruiken.

En als er dan een rol in de AMS zit dan gaat het labeltje mee (de AMS heeft ook label houders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSXT7SNZfLHLM54CExqTXujjNOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WppeDWHLlLhyJiFrpOi4i9tU.jpg?f=fotoalbum_large

Tikkeltje overkill wel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Holmes schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:36:
[...]

De printer gaat nooit uit sowieso. En ik print met 240 altijd. Kan het eventueel verhogen naar 250, zodra de printer weer werkt. Geen idee of dat echt een verschil uitmaakt uiteindelijk. Alles is droog, vooral bij PETG is dit belangrijk. Heb een ticket aangemaakt en de log doorgestuurd. Benieuwd wat bambu lab er van gaat zeggen.
Ik droog mijn PETG nooit >:) Het zit of in de AMS of steek het terug in de originele doos van de fabrikant en tot op heden nog geen reden gevonden om het te gaan drogen.

Hoop dat Bambu iets kan vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
CrashOverDrive schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:36:
[...]

Daar labels op die geprint zijn van het materiaal zelf, zodat ik ze meteen als kleur chips kan gebruiken.

En als er dan een rol in de AMS zit dan gaat het labeltje mee (de AMS heeft ook label houders)

[Afbeelding]

Hele mooie setup, vind vooral het feit dat je een badge hebt die de kleur weergeeft erg gaaf. Maar wel ff een extra investering met al die hygrometers en boxen 8)7

Als ik 't zo goed begrijp ben ik al overkill met vacuumzakken en silicazakjes dus ik ga het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:55
rhoolwerf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:49:
[...]

Hele mooie setup, vind vooral het feit dat je een badge hebt die de kleur weergeeft erg gaaf. Maar wel ff een extra investering met al die hygrometers en boxen 8)7

Als ik 't zo goed begrijp ben ik al overkill met vacuumzakken en silicazakjes dus ik ga het meemaken :)
IK heb tot nu toe alleen PLA rollen gebruikt en die niet speciaal opgeborgen (ik lees immers dat PLA niet zo gevoelig is voor vocht).

Maar nu heb ik wel een bepaalde rol eSUN PLA die heel broos lijkt te worden. Hij breekt regelmatig in de buis van de AMS Lite. Gelukkig nog niet gehad terwijl die kleur in de extruder zit... Ik denk dus wel dat ik ook maar met vacuumzakken en silica ga werken.

Ik heb inmiddels ook wat PETG rollen gekocht om wat meer structurele zaken te printen. Daarvoor moet ik dan sowieso een oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

[Afbeelding]

Mooie setup, helemaal geen overkill.
Ik heb ook aan zoiets zitten denken, alleen nemen die dozen veel ruimte in beslag denk ik. Dat zou bij mij niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb m'n HT binnen & die's meteen aan het werk gezet... PVA moet echt een keertje droog :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:36
[...]

[Afbeelding]

Niet dat ik dit meteen ambieer als organisatiesysteem wegens wat OCD voor mij :D , maar welke zijn die "bekende cornflakesdozen" ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Drwho1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:07:
[...]Niet dat ik dit meteen ambieer als organisatiesysteem wegens wat OCD voor mij :D , maar welke zijn die "bekende cornflakesdozen" ?
https://www.amazon.nl/GoM..._bap_d_grid_rp_0_9_i&th=1

;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOverDrive
Drwho1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Niet dat ik dit meteen ambieer als organisatiesysteem wegens wat OCD voor mij :D , maar welke zijn die "bekende cornflakesdozen" ?
GoMaihe 4L of BOTC Voorraadpotten 4L (of 90% van de results als je zoekt op 4L Voorraadbus. 't is allemaal hetzelfde plastic bakje met een andere sticker :+ )

Daar heb ik dan deze voetjes bij geprint voor deze hygrometers

*edit
en als ik dan toch bezig ben
met deze Naamkaartjes :>

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 24-06-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
CrashOverDrive schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:25:
[...]

GoMaihe 4L of BOTC Voorraadpotten 4L (of 90% van de results als je zoekt op 4L Voorraadbus. 't is allemaal hetzelfde plastic bakje met een andere sticker :+ )

Daar heb ik dan deze voetjes bij geprint voor deze hygrometers

*edit
en als ik dan toch bezig ben
met deze Naamkaartjes :>
Nice! Die combinatie van hygrometer-houder-met-silica-vakje en los het labelen vind ik erg mooi gedaan, dit moet ik onthouden. Misschien dat ik dat van de zomer eens ga inrichten, weet niet of ik dat nu meteen voor 10-15 filamentrollen wil gaan inrichten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik merk dat sommige merken en type PLA filament vrij snel broos wordt en daarom zocht ik een tijdje terug ook naar een "oplossing" om het allemaal "droog" te houden.

Uiteindelijk gekozen voor de bekende vacuumzakken en oranje silicazakjes.
2 zakjes silica bij een rol filament en vacuum trekken. Vervolgens gaan deze per 4 of 5 rollen (afhankelijk van de dikte van de spoel) in een IKEA Samla box.

De optie met van dit soort voorraadpotten vond ik wel mooier en had zeker mijn voorkeur, echter heb ik een stuk of 60-70 rollen die ik in gebruik heb dan zou het wel een erg dure aangelegenheid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
TravockMD schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:58:
Ik merk dat sommige merken en type PLA filament vrij snel broos wordt en daarom zocht ik een tijdje terug ook naar een "oplossing" om het allemaal "droog" te houden.

Uiteindelijk gekozen voor de bekende vacuumzakken en oranje silicazakjes.
2 zakjes silica bij een rol filament en vacuum trekken. Vervolgens gaan deze per 4 of 5 rollen (afhankelijk van de dikte van de spoel) in een IKEA Samla box.

De optie met van dit soort voorraadpotten vond ik wel mooier en had zeker mijn voorkeur, echter heb ik een stuk of 60-70 rollen die ik in gebruik heb dan zou het wel een erg dure aangelegenheid worden.
Ik wil voorlopig gewoon de rollen in vacuumzakken doen met wat silicazakjes (nog even goede vinden) en dan terug in de Bambu Lab doos waar geloof ik al gelabeld is welk materiaal en kleur 't is. Die dozen stapelen denk ik nog best mooi op een boekenplank.

Maargoed voor mij is alles nog theoretisch, vanmiddag kan ik pas bestellen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacox
rhoolwerf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Ik wil voorlopig gewoon de rollen in vacuumzakken doen met wat silicazakjes (nog even goede vinden) en dan terug in de Bambu Lab doos waar geloof ik al gelabeld is welk materiaal en kleur 't is. Die dozen stapelen denk ik nog best mooi op een boekenplank.

Maargoed voor mij is alles nog theoretisch, vanmiddag kan ik pas bestellen O-)
Ik heb er voor gekozen om een grotere "drybox" te maken met een luchtdichte box zoals deze waarin ik de spoelen leg en een silica gel box zoals deze waarin ik deze silica gel doe om de lucht in de box droog te houden zodat ik geen vacuumzak nodig heb. Als hygrometer gebruik ik de bekende van amazon zoals deze. Dit werkt prima voor mij. De boxen zijn stapelbaar en heb per filamentsoort een box zodat ik e.e.a. makkelijk kan terugvinden. Op deze manier bewaar ik 8 spoelen per box.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dryboxes, vacuumzakken...de simpelste oplossing is naar mijn idee nog altijd goed afsluitbare zakken (zoals die diepvrieszakken van Ikea) met een klein doosje met droogkorrels. Als je de moeite, kosten, opslagruimte en effectiviteit tegen elkaar uitzet is dat de meest effectieve oplossing. Door die korrels en de goed afgesloten zak heb je geen vacuum nodig. Kost allemaal extra moeite, de zakken zijn duurder. Ik ben geen krentenkakker, maar ik heb een aanzienlijke voorraad filament en ik moet er niet aan denken dat ik voor elke rol een drybox moet gebruiken of na elke keer gebruik weer de vacuumpomp erop moet zetten.

En ik doe alle filament in zo'n zak. Ook PLA. Ik heb heel lang geroepen dat ik PLA gewoon zo open en bloot opbergde zonder problemen. Totdat ik een keer een paar rollen uit de (natte) hel kreeg waar ik gewoon niet mee kon printen. Bleek toch echt een lading vocht in die PLA te zitten. Dus nu berg ik alles op in die zakken. Soms zonder doosje korrels, want ik moet nodig weer een paar printen :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
[...]

[Afbeelding]

Oeh, wel fijn in gebruik denk ik. Welke bakken zijn dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb ook wel een rol of 50, ben ik bijna 300 euro kwijt aan bakken.

Hoe kom ik eigenlijk aan 50 rollen…. Ehhh..
Ook wel wat nieuw nog in verpakking overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 24-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29

OMX2000

By any means necessary...

Even een vraag over levertijd vanuit de bambulab store. Ik wil een P1S gaan kopen, vanwege de sale die straks start. Maar heeft iemand een idee van wat de levertijd ongeveer zou zijn. Kan dat 2 weken worden?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:05
OMX2000 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:52:
Even een vraag over levertijd vanuit de bambulab store. Ik wil een P1S gaan kopen, vanwege de sale die straks start. Maar heeft iemand een idee van wat de levertijd ongeveer zou zijn. Kan dat 2 weken worden?
Is maar net hoe de voorraad is. Heb vorige maand een A1 besteld en was met 4 dagen binnen. Ga zelf waarschijnlijk ook de P1S met AMS 2 Pro bestellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Bambu store gaat straks in sale.
Ik wil starten met 3d printen hobby.
Ik ken er nog niet zoveel van maar mijn oog is gevallen op de A1
Maar... nu met de eerste ronde van de sale kopen, of wachten tot 2de of derde ronde waar hij mogelijks goedkpoer staat?
Of riskeer ik dan zonder te zitten?
Moeilijk...
Ook de twijfel met of zonder AMS
Ik wil ooit zoiezo MET maar krijg het hier thuis moeilijk verkocht om nu MET te kopen, kan altijd later die ams nog kopen met kerst ofzo?

Ook buiten de printer zelf, heb ik nog andere dingen nodig?
Wat raden jullie aan?
Welke filamenten in welke kleur?
Toebehoren?
Ook via sale kopen of ergens anders...

En los van deze koopvragen.
KAn ik zonder de AMS zorgen dat de A1 bv automatisch stopt bij nieuw kleur, waardoor ik melding krijg dat ik manueel moet wijzigen van kleur? OF print hij straks gewoon verder in verkeerde kleur?

Alvast bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
Zo, ik heb mijn bestelling geplaatst!

P1S met AMS 2 Pro met Hub (want ik zie mezelf wel uitbreiden op termijn)
Veel filamentrollen (want bulkkorting)
0.2mm nozzle want ik wil sowieso (D&D) mini's gaan printen

En dan nog wat gimmicks zoals de Beginner Kit :)

En nu begint het wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
€12,38 per rol. Dat ging best hard in het mandje :P

[ Voor 8% gewijzigd door CrashOverDrive op 24-06-2025 16:34 . Reden: DE naar NL btw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
CrashOverDrive schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:34:
€12,38 per rol. Dat ging best hard in het mandje :P
Pak je dan PLA basic, matte of silk+
Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Pak je dan PLA basic, matte of silk+
Wat is het verschil?
Mat zie je de printlijntjes wat minder snel maar breekt wat sneller. Silk glimt alsof het plastic metaal is en basic is basic :P

Ik heb wat extra kleurtjes basi en silk genomen en het nodige doorzichtige petg.
En nog zwik aan translucent PLA , PLA galaxy, pla metal, marble, wood, etc. Nog wat tpu en asa.
Maar dat valt weer onder een andere bundel met andere prijzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00
Ik ben nog geen ervaren AMS-gebruiker, ik zit redelijk vaak te klooien met de kleurtoewijzing.

In de AMS-lite heb ik de juiste kleuren toegewezen, dat toont zich ook bij Devide in Bambustudio (zie plaatje hieronder aan de rechterkant).

Maar in de slicer kan ik niet de juiste kleuren mappen en aanklikken, ze blijven grijs. Zie plaatje hieronder aan de linkerzijde. De kleuren komen redelijk overeen, maar ik moet aangeven dat het PETG ipv PLA is. Waar doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IET-wHTzEFLastMhCa1mBecyX6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDIqJ5rFeFEisEx8VN3wxmwC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe groot achten we de kans dat de AMS HT óók in de aanbieding komt? Ik wil mss een 2e :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:14:
Hoe groot achten we de kans dat de AMS HT óók in de aanbieding komt? Ik wil mss een 2e :')
Mijn kristallen bol zegt dat ze in de laatste ronde wat nieuwe dingen in de flash sale gooien. H2D, AMS2 Pro...
maar ja, ik ben heel slecht in gokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:04:
Maar... nu met de eerste ronde van de sale kopen, of wachten tot 2de of derde ronde waar hij mogelijks goedkpoer staat?
Moeilijk...
Ik wil ooit zoiezo MET maar krijg het hier thuis moeilijk verkocht om nu MET te kopen, kan altijd later die ams nog kopen met kerst ofzo?

Wat raden jullie aan?
Toebehoren? Dingen om filament op te bergen?

KAn ik zonder de AMS zorgen dat de A1 bv automatisch stopt bij nieuw kleur, waardoor ik melding krijg dat ik manueel moet wijzigen van kleur? OF print hij straks gewoon verder in verkeerde kleur?

Alvast bedankt !
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

mikekiwi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:10:
Ik ben nog geen ervaren AMS-gebruiker, ik zit redelijk vaak te klooien met de kleurtoewijzing.

In de AMS-lite heb ik de juiste kleuren toegewezen, dat toont zich ook bij Devide in Bambustudio (zie plaatje hieronder aan de rechterkant).

Maar in de slicer kan ik niet de juiste kleuren mappen en aanklikken, ze blijven grijs. Zie plaatje hieronder aan de linkerzijde. De kleuren komen redelijk overeen, maar ik moet aangeven dat het PETG ipv PLA is. Waar doe ik iets verkeerd?

[Afbeelding]
Voordat je je model sliced, moet je al het correcte materiaal aangeven bij het Filament gedeelte. Even op de dropdown klikken, petg aangeven, en opnieuw slicen. :)

Afbeeldingslocatie: https://wiki.bambulab.com/software/bambu-studio/filaments/filaments_list.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ik weet niet wat voor rondes je bedoelt, praat je over de Flash Sales?

Gezien in de T&C alle printers al sinds de aankondiging staan qua prijs/korting, verwacht ik zelf niet dat die nog onder de flash sale goedkoper gaan worden. Ook gezien wat er nu in de flashsale zit, denk ik dat 't alleen maar bij accessoires blijft.

Maargoed, misschien dat mijn kristallen bol er wel naast zit, geen idee. Ik heb er niet op gewacht en heb gewoon gekocht wat ik wilde hebben want het is t.o.v. de 'normale prijs' al een hele leuke korting.

En wie weet komt er nog wat leuks bij een latere flash sale en dan zie ik dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rhoolwerf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:29:
Ik weet niet wat voor rondes je bedoelt, praat je over de Flash Sales?

Gezien in de T&C alle printers al sinds de aankondiging staan qua prijs/korting, verwacht ik zelf niet dat die nog onder de flash sale goedkoper gaan worden. Ook gezien wat er nu in de flashsale zit, denk ik dat 't alleen maar bij accessoires blijft.

Maargoed, misschien dat mijn kristallen bol er wel naast zit, geen idee. Ik heb er niet op gewacht en heb gewoon gekocht wat ik wilde hebben want het is t.o.v. de 'normale prijs' al een hele leuke korting.

En wie weet komt er nog wat leuks bij een latere flash sale en dan zie ik dan wel weer :)
Ja op die rondes in de sale... mss dat dit vorige jaren ook was en iemand dit weet...
Vandaar de vraag.
Ook wat ik er best nog bij koop van accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:04:
Moeilijk...

Wat raden jullie aan?
Toebehoren?

Alvast bedankt !
A1 zou ik inderdaad doen (heb ik ook). Daarnaast paar rollen PLA nemen of petg is om het even. Pla is echter iets meer vergevingsgezind als het om het vast blijven te zitten is. De kleuren is eigen keuze natuurlijk.

Zonder AMS kan ook maar moet je steeds handmatig wisselen. En daar ben je al snel klaar mee kan ik je zeggen ;).

Zou direct een reserver 0.4 nozzle erbij doen en een .02 nozzle als je echt fijn wilt printen (kan niet met petg).

-----------

Zelf net de P1S met AMS 2 pro besteld :). Wel jammer dat de petg-hf uitverkocht is :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ischium schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:27:
[...]

Voordat je je model sliced, moet je al het correcte materiaal aangeven bij het Filament gedeelte. Even op de dropdown klikken, petg aangeven, en opnieuw slicen. :)

[Afbeelding]
Check! Ik ben in de war gebracht doordat je na het slice in dat schermpje waar het eerst grijs was, soms wel andere keuzes kan maken. Maar nu dus idd voor het slicen al gedaan en dan werkt het zoals gedacht...

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Jan-man schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:41:
[...]

A1 zou ik inderdaad doen (heb ik ook). Daarnaast paar rollen PLA nemen of petg is om het even. Pla is echter iets meer vergevingsgezind als het om het vast blijven te zitten is. De kleuren is eigen keuze natuurlijk.

Zonder AMS kan ook maar moet je steeds handmatig wisselen. En daar ben je al snel klaar mee kan ik je zeggen ;).

Zou direct een reserver 0.4 nozzle erbij doen en een .02 nozzle als je echt fijn wilt printen (kan niet met petg).

-----------

Zelf net de P1S met AMS 2 pro besteld :). Wel jammer dat de petg-hf uitverkocht is :(.
Nu doen of wachten tot andere ronde.
Dat handmatig wisselen,is dat doenbaar, ik bedoel moet je de printer zelf op pause doen (dus erbij blijven staan) of zal die zelf pauzeren en aangeven dat ik moet wisselen.
Als ik zonder AMS zou kunnen tot kerst , lijkt me dit prima (ookal is het dan 15 euro duurder).

Moet ik iets van materiaal hebben voor onderhoud of losmaken of lijmen of whatever?
Wat met opslag PLA , ik las dat je dit best droog / luchtdicht bewaart... dit is zodra het uit de verpakking is toch? Ik moet me ergens nog dringend inlezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:26

dragonhaertt

@_'.'

mikekiwi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:10:

[Afbeelding]
Zoals je zelf al zegt, je kan niet PLA selecteren als je PETG gesliced hebt, of andersom.
Gewoon even het juiste filament selecteren. Dat is kleur én materiaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
skank schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:53:
[...].... Ik moet me ergens nog dringend inlezen :)
Klopt, lees het laatste half jaar van dit topic 'even' door, en je bent een hééél eind op weg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
dragonhaertt schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Zoals je zelf al zegt, je kan niet PLA selecteren als je PETG gesliced hebt, of andersom.
Gewoon even het juiste filament selecteren. Dat is kleur én materiaal.
ha, dat klinkt redelijk logisch inderdaad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhoolwerf
[...]
Dat handmatig wisselen,is dat doenbaar, ik bedoel moet je de printer zelf op pause doen (dus erbij blijven staan) of zal die zelf pauzeren en aangeven dat ik moet wisselen.
Als ik zonder AMS zou kunnen tot kerst , lijkt me dit prima (ookal is het dan 15 euro duurder).
Zoals ik hier https://www.youtube.com/watch?v=AGS3z6qCXUs kan vinden, kun je op een specifieke layer een pauze inlassen en dan handmatig filament wisselen.

Als je vaker wil wisselen dan per laag, kun je ook eens https://www.reddit.com/r/...ut_ams_from_bambu_studio/ bekijken, je kunt blijkbaar een "end filament gcode" toevoeging doen die de printer pauzeert als er een filament wisseling nodig is.

Maar disclaimer: geen persoonlijke ervaring mee, your mileage may vary ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMirjamI
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:10
[...]

Moet ik iets van materiaal hebben voor onderhoud of losmaken of lijmen of whatever?
Wat met opslag PLA , ik las dat je dit best droog / luchtdicht bewaart... dit is zodra het uit de verpakking is toch? Ik moet me ergens nog dringend inlezen :)
Ik vermoed dat Bambu er wat basisspul bijlevert (lubricant grease, naald om een verstopte nozzle te ontstoppen). Lijm zou ik niet direct kopen, tenzij je heel kleine dingen wilt printen. Let even op of er een build plate bij zit, anders die apart kopen (textured PEI is een goede plate om mee te starten).

PLA vereist in het algemeen geen speciale opslag. PETG wel; die trekt meer vocht aan dag PLA en heeft dus een drogere omgeving nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29

OMX2000

By any means necessary...

Heb ik nou de “3 surprises” gemist van de anniversary sale?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Welke aanbieding van de P1S AMS 2 Combo kan ik het beste kopen?
- Combo with Hub
- Combo with Buffer

Volgens mij die Buffer want ik heb aan 1 3d printer genoeg. Klopt dit?
https://eu.store.bambulab...p1s?id=596563853866512395

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
@Mighty Aan de buffer heb je genoeg. Maar voor die 2 tientjes ben je dan wel voorbereid op de toekomst. Ook al stop je er geen extra AMS bij maar misschien ooit wel een ams HT. Of wat anders, wie weet.
Dan kan je wel weer zelf wat printen, of wat klooien met een adapter in de toekomst (of een hub kopen).

Maar op 800 euro,is dat je nu die 2 besparen tientjes waard? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mighty schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:48:
Volgens mij die Buffer want ik heb aan 1 3d printer genoeg. Klopt dit?
https://eu.store.bambulab...p1s?id=596563853866512395
Inderdaad. De hub heeft helemaal geen bijzondere functie. Als je straks een tweede en een derde AMS wilt aansluiten, kun je ook voor een paar euro de 4-in-1 splitter kopen. Google het maar; die hub dient nergens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Inderdaad. De hub heeft helemaal geen bijzondere functie. Als je straks een tweede en een derde AMS wilt aansluiten, kun je ook voor een paar euro de 4-in-1 splitter kopen. Google het maar; die hub dient nergens voor.
Organisatie, maar daar houdt het idd mee op. Ik heb er één, puur voor dat. Kreeg 'm "gratis" bij de X1c/AMS2-combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
rhoolwerf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Nice! Die combinatie van hygrometer-houder-met-silica-vakje en los het labelen vind ik erg mooi gedaan, dit moet ik onthouden. Misschien dat ik dat van de zomer eens ga inrichten, weet niet of ik dat nu meteen voor 10-15 filamentrollen wil gaan inrichten 8)7
Ik ben voor de route Ikea box 10L box gegaan, en dan deze geprint en deze, voor als ik de weg ga van printen vanuit de doos.
Hygrometers en korrels bij amazon gekocht.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:39:
[...]
Organisatie, maar daar houdt het idd mee op. Ik heb er één, puur voor dat. Kreeg 'm "gratis" bij de X1c/AMS2-combo
Bij AMS2 heb je ook nog een extra voeding nodig tbv de droogfunctie (bij meerdere AMSen). Dat gaat zeker niet via die hub? Of hebben ze een nieuwe hub van waaruit de aangesloten AMSen de extra prik krijgen? Nog niet in verdiept eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Bij AMS2 heb je ook nog een extra voeding nodig tbv de droogfunctie (bij meerdere AMSen). Dat gaat zeker niet via die hub? Of hebben ze een nieuwe hub van waaruit de aangesloten AMSen de extra prik krijgen? Nog niet in verdiept eigenlijk...
Geen idee, officieel kan het enkel met externe stroom idd. Ik heb voor mijn beide AMS2's een adapter (1 "kreeg" ik bij de X1c/AMS2 combo, 1 apart besteld). Gewoon niet nadenken & aansluiten. Scheelt hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ligt eraan welke printer je hebt en hoeveel AMS2Pro's je tegelijk wilt laten drogen.

Volgens https://wiki.bambulab.com...l-AMS-compatibility-guide

Als je een H2D hebt kun je 1 AMS2Pro tegelijk laten drogen, alle andere printers hebben een AMS2Pro sowieso een externe adapter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:55
Het is wel enorm interessant nu om 10 rollen filament te kopen gezien de prijs. Scheelt gewoon praktisch 50% en het is prima filament... Maar ik heb nog zat filament, aaaaaaaaaaargh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Tribunus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:07:
Het is wel enorm interessant nu om 10 rollen filament te kopen gezien de prijs. Scheelt gewoon praktisch 50% en het is prima filament... Maar ik heb nog zat filament, aaaaaaaaaaargh :P
alleen jammer dat ze bij PETG HF niks meer hebben, al langere tijd uitverkocht...

Ik moet nog even wit hebben, was met project bezig. maar niet te krijgen.
Had nog even van Esun gekocht, maar die dat is veel meer glanzed, terwijl HF voornamelijk mat/satijn is.

dus helaas nog even wachten voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Renegade666 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:17:
[...]

alleen jammer dat ze bij PETG HF niks meer hebben, al langere tijd uitverkocht...

Had nog even van Esun gekocht, maar die dat is veel meer glanzed, terwijl HF voornamelijk mat/satijn is.

Dat is dus precies de (hoofd) reden dat ik praktisch geen filament van Bambu koop: wat je nodig hebt is er nooit! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacox
rinkel schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Dat zou ook zo moeten werken, maar dat tikkende geluid is een skippende extruder motor.
Bij mij gebeurt het ook wel eens als ik ASA wil printen en PLA kies ipv ASA bij filament.
Ik ben er uiteindelijk achter; het was toch een gedeeltelijke verstopping in de nozzle. Je opmerking m.b.t. de slippende extruder motor zette me op het juiste spoor. Ook met PLA slipte de motor af en toe iets wat in het begin niet gebeurde. PETG-HF is blijkbaar minder vloeibaar dan PLA en had er daardoor meer last van. Ik heb de nozzle vervangen (moest een nieuwe bestellen vandaar dat het een paar dagen duurde) maar de eerste testen vandaag zien er goed uit, als vanouds!!!

Nu de oude nozzle uit elkaar halen (als dat kan) en grondig schoon maken…..

[ Voor 9% gewijzigd door jacox op 25-06-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacox schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Ik ben er uiteindelijk achter; het was toch een gedeeltelijke verstopping in de nozzle. Je opmerking m.b.t. de slippende extruder motor zette me op het juiste spoor. Ook met PLA slipte de motor af en toe iets wat in het begin niet gebeurde. PETG-HF is blijkbaar minder vloeibaar dan PLA en had er daardoor meer last van. Ik heb de nozzle vervangen (moest een nieuwe bestellen vandaar dat het een paar dagen duurde) maar de eerste testen vandaag zien er goed uit, als vanouds!!!

Nu de oude nozzle uit elkaar halen (als dat kan) en grondig schoon maken…..
Andere optie, ander type filament er doorheen "jagen", die veel heter smelt. ABS, of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Andere optie, ander type filament er doorheen "jagen", die veel heter smelt. ABS, of zo.
@jacox en dus je nozzle temp heel hoog zetten.
Dat weer "wegspoelen" met PLA, maar dan ook op hoge temp.

Dit probleem wel gehad met prusa printers. Na het printen van ABS wissel ik het filament voor PLA. Zodra ik PLA selecteer, daar vraagt ie om, dan gaat de temp automatisch terug naar 215 graden, maar dan zit er nog ABS in de nozzle.

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 25-06-2025 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rinkel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Dit probleem wel gehad met prusa printers. Na het printen van ABS wissel ik het filament voor PLA. Zodra ik PLA selecteer, daar vraagt ie om, dan gaat de temp automatisch terug naar 215 graden, maar dan zit er nog ABS in de nozzle.
Ik heb gemerkt dat BL printers dit vaak goed doen. Heb je de vorige keer PETG geprint? Prima, purgen we op 275 graden.

Althans, dat meen ik te zien in de purge temperaturen, als ik een keer geen PLA print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Renegade666 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Zelfde hier :( wou ook petg hf hebben maar is al zeker 2 weken uitverkocht..... Vandaag dus maar 30 rol bij eryon besteld :). Wel samen met 2 collegas >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Jan-man schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Zelfde hier :( wou ook petg hf hebben maar is al zeker 2 weken uitverkocht..... Vandaag dus maar 30 rol bij eryon besteld :). Wel samen met 2 collegas >:) .
Ik wacht wel even, goeie reden om eerst een paar andere dingen af te maken en op te ruimen😅🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacox
MC Taz Man schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:48:
[...]

@MC Taz Man Ik heb een BBL A1 dus kan helaas geen ABS printen.
rinkel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:29:
[...]

MC Taz Man schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb gemerkt dat BL printers dit vaak goed doen. Heb je de vorige keer PETG geprint? Prima, purgen we op 275 graden.

Althans, dat meen ik te zien in de purge temperaturen, als ik een keer geen PLA print.
@rinkel en @MC Taz Man Bedankt voor jullie tips. Ik zal er op letten wanneer ik van filamentsoort wissel!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Misschien heeft iemand hier nog aan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacox schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:20:
[...]

@MC Taz Man Ik heb een BBL A1 dus kan helaas geen ABS printen.

[...]

[...]

@rinkel en @MC Taz Man Bedankt voor jullie tips. Ik zal er op letten wanneer ik van filamentsoort wissel!!!
Je hot-end kan naar 300 graden, in theorie kan je ABS printen :P Maar gaat puur om de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 08:54
mphilipp schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Ik meen me te herinneren dat de hub ook een filament sensor heeft en dat hij daardoor het filament minder ver hoeft terug te rollen voordat je een wissel (van een ander AMS lijkt me) zou doen. Ik heb er zelf niet een maar dit staat me bij van toen ik over een 2e AMS nadacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhoolwerf
Ik heb 'm gebookmarked voor als de printer er eenmaal is :)

Heb ondertussen 4 track'n'trace nummers, 3 van DPD en 1 van DHL. Eentje is ondertussen onderweg en DPD meldt "estimated to be delivered on: Friday, June 27, 2025" en volgens de mailwisselingen is dat de printer. Echter dan nog geen AMS / filament en alle andere nummers staan bij Bambu Lab nog op "waiting to be picked up."

Verrassend dat 't zo verspreid afgehandeld wordt, nou is 't dus maar wachten tot alles uiteindelijk binnen druppelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 15-09 19:46
Herkenbaar ... al is het bij ons: "oh kijk, een vlinder"

Overigens ... voor de nieuwe print enthousiastelingen onder ons, regen = hogere luchtvochtigheid: denk eraan dat sommige filament types gedroogd moeten worden voor het printen. In mijn garage (workshop bedoel ik) is de luchtvochtigheid van 50% naar 73% gegaan vannacht.

[ Voor 34% gewijzigd door smoken op 26-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Herkenbaar ... al is het bij ons: "oh kijk, een vlinder"

Overigens ... voor de nieuwe print enthousiastelingen onder ons, regen = hogere luchtvochtigheid: denk eraan dat sommige filament types gedroogd moeten worden voor het printen. In mijn garage (workshop bedoel ik) is de luchtvochtigheid van 50% naar 73% gegaan vannacht.
Ik zal er één voor je maken met vlinder :P

PVA staat nu al 3 dagen in de HT te drogen... Min of meer continu... Vanavond ff kijken of het nog flexibel is :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 15-09 19:46
MC Taz Man schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:32:
[...]

PVA staat nu al 3 dagen in de HT te drogen... Min of meer continu... Vanavond ff kijken of het nog flexibel is :')
Zonnepanelen hoop ik? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yep :D Niet dat dat vandaag helpt, maar ok...

Oh & Vlindertjes staat er bij... Ook een Shiny :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:48
[...]

Benieuwd naar je ervaringen met de PVA! En ook hoe snel deze weer te vochtig wordt zodra je het drogen gestopt hebt...

Zou je het met een Space Pi Plus (van Creality) ook droog genoeg krijgen? Maximale temp is namelijk maar 70 graden ipv 85 voor de HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rafvhoof schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Benieuwd naar je ervaringen met de PVA! En ook hoe snel deze weer te vochtig wordt zodra je het drogen gestopt hebt...

Zou je het met een Space Pi Plus (van Creality) ook droog genoeg krijgen? Maximale temp is namelijk maar 70 graden ipv 85 voor de HT.
Laatste keer dat ik 'm gedroogd had, was het na een dag of 3 in de oven op 65 niet meer flexibel. Heb er toen alleen niet mee geprint, aangezien mijn H2D toen al verkocht was :')

Ik ga het van 't weekend proberen, gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
[...]

Volgens de BL website is de AMS HT niet compatibel met vochtig PVA filament. Ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JorneB schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Volgens de BL website is de AMS HT niet compatibel met vochtig PVA filament. Ben benieuwd naar jouw ervaring hiermee.
Daar hebben ze de droog-functie voor uitgevonden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
MC Taz Man schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Daar hebben ze de droog-functie voor uitgevonden ;)
Ik heb, zoals zovelen, interesse in dit apparaat maar dan eigenlijk alleen wanneer het het natte PVA filament droog weet te krijgen, ipv alleen droog weet te houden. Online ervaringen zoeken geeft mij dit resultaat:

'No user has reported loading and successfully drying wet PVA entirely within the AMS HT from a damp state. Instead, experiences show they pre-dry externally, then the AMS HT succeeds in maintaining dryness and enabling clog‑free prints.'

Vandaar mijn vraag. Ik wacht nog even wat bevindingen af, onder andere die van jou 8) Tot nu toe volstaat 3 maal 12 uur drogen binnen in de X1C voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door JorneB op 26-06-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JorneB schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb, zoals zovelen, interesse in dit apparaat maar dan eigenlijk alleen wanneer het het natte PVA filament droog weet te krijgen, ipv alleen droog weet te houden. Online ervaringen zoeken geeft mij dit resultaat:

'No user has reported loading and successfully drying wet PVA entirely within the AMS HT from a damp state. Instead, experiences show they pre-dry externally, then the AMS HT succeeds in maintaining dryness and enabling clog‑free prints.'

Vandaar mijn vraag. Ik wacht nog even wat bevindingen af, onder andere die van jou 8) Tot nu toe volstaat 3 maal 12 uur drogen binnen in de X1C voor mij.
Ah, fair. Ding is nog maar net uit, denk dat daarom men nog geen PVA-droog resultaten heeft gedeeld. Tevreden gebruikers hoor je doorgaans niet.

Ben momenteel nog bezig met andere print-project, waardoor de PVA ff moet wachten :P We gaan zien wat 'ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh & nieuwe aanbiedingen incoming met 6 minuten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhoolwerf
MC Taz Man schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:54:
Oh & nieuwe aanbiedingen incoming met 6 minuten :+
Waar vind ik die? Voor zover ik kan zien komen er pas over 4 dagen (1 juli) nieuwe items in de flash sale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rhoolwerf schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Waar vind ik die? Voor zover ik kan zien komen er pas over 4 dagen (1 juli) nieuwe items in de flash sale?
En dat is waar ik op doelde :P De vorige flash sale items zijn poef :D
Pagina: 1 ... 106 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.