Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 15:21
alexbl69 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:49:
[...]

Heb dat artikel toen ook gelezen, maar kan me haast niet voorstellen dat dit de werkelijkheid is.

Het is bijna Kafkaiaans als dit wel zo is.
Heb je het artikel werkelijk gelezen? Het lijk voornamelijk om niet volledige informatie te gaan voor bepaalde natuur gebieden. De cijfers die niet gerapporteerd worden aan de EU zullen niet geen grote stikstof uitstoot verbergen, het lijkt voornamelijk missende info van natuur gebieden waar relatief wijnig in de buurt zit en voornamelijk kosten redenen waarom zaken niet in kaart zijn gebracht.

Pro-boer doet alsof grote stikstof uitstoot wordt achtergehouden en nederland alleen problemen heeft omdat ze rapporteren. Klikt een beetje hetzelfde als Trump die zij dat corona gevallen omhoog gingen vanwege het vele testen.

Waarom wordt slechte rapportage aan de EU als excuus gebruikt voor de boeren dat ze lekker door mogen gaan met vervuilen/uitstoten alsof ze de problemen niet al 20 jaar voor zich uit aan het schuiven zijn en nu eindelijk tegen de muur aan lopen en toch moeten dealen met de problemen.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk en constructief, dit soort reacties voegen niets toe.

[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 08-09-2022 21:45 ]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:35
ArgantosNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:40:
[...]
Heb je het artikel werkelijk gelezen? Het lijk voornamelijk om niet volledige informatie te gaan voor bepaalde natuur gebieden. De cijfers die niet gerapporteerd worden aan de EU zullen niet geen grote stikstof uitstoot verbergen, het lijkt voornamelijk missende info van natuur gebieden waar relatief weinig in de buurt zit en voornamelijk kosten redenen waarom zaken niet in kaart zijn gebracht.
Daarom ook mijn disclaimer 'kan me haast niet voorstellen dat dit de werkelijkheid is'. :)

Jouw commentaar dat ik hierboven vet heb afgedrukt is echter ook multi-interpretabel. Als ik het goed begrijp mogen landen namelijk ook zelf bepalen welke kwalificatie een gebied heeft. Wie controleert of dat correct is?

Maar goed. De Nederlandse overheid heeft nou niet bepaald een heel zuiver track-record van zaken correct weergeven (aan zowel het eigen parlement als de EU), dus ik kan me zoals gezegd moeilijk voorstellen dat we op dit gebied in één keer het braafste jongetje van de klas zouden zijn. Zeker niet omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• ArgantosNL
alexbl69 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:16:
[...]

Daarom ook mijn disclaimer 'kan me haast niet voorstellen dat dit de werkelijkheid is'. :)

Jouw commentaar dat ik hierboven vet heb afgedrukt is echter ook multi-interpretabel. Als ik het goed begrijp mogen landen namelijk ook zelf bepalen welke kwalificatie een gebied heeft. Wie controleert of dat correct is?

Maar goed. De Nederlandse overheid heeft nou niet bepaald een heel zuiver track-record van zaken correct weergeven (aan zowel het eigen parlement als de EU), dus ik kan me zoals gezegd moeilijk voorstellen dat we op dit gebied in één keer het braafste jongetje van de klas zouden zijn. Zeker niet omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn.
Ik interpreteerde je disclaimer verkeerd.

Op klimaat vlak is nederland het minste brave jongetje van de klas, zou raar zijn als die trend zo hard gebroken wordt dat ze op stifstof vlak de braafste zijn. Neoliberalen die de klimaat bal voor zicht uit blijft trappen wordt nog onze dood.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:14

hamsteg

Species 5618

ArgantosNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:23:
[...]

Ik interpreteerde je disclaimer verkeerd.

Op klimaat vlak is nederland het minste brave jongetje van de klas, zou raar zijn als die trend zo hard gebroken wordt dat ze op stifstof vlak de braafste zijn. Neoliberalen die de klimaat bal voor zicht uit blijft trappen wordt nog onze dood.
Sorry dit vind ik onzin. Dat het ongeremd markt-werking verhaal ook aan randvoorwaarden gebonden zou moeten zijn (evenals controle daarop), ben ik met je eens; dat de huidige markt verziekt is, helemaal waar. We hebben ontdekt dat we met de rug tegen de muur staan (oorzaak mag je hoofdzakelijk neoliberaalbeleid noemen) maar het hoofdprobleem nu gaat door alle gelederen: verandering doet pijn en de meesten mensen, politici en boeren, schuiven daarom veranderingen voor zich uit. Conservatieven meer dan progressieven maar dit is puur menselijk, bijna primair, gedrag en staat nauwelijks in relatie van politiek beleid.

• ArgantosNL
hamsteg schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:32:
[...]

Sorry dit vind ik onzin. Dat het ongeremd markt-werking verhaal ook aan randvoorwaarden gebonden zou moeten zijn (evenals controle daarop), ben ik met je eens; dat de huidige markt verziekt is, helemaal waar. We hebben ontdekt dat we met de rug tegen de muur staan (oorzaak mag je hoofdzakelijk neoliberaalbeleid noemen) maar het hoofdprobleem nu gaat door alle gelederen: verandering doet pijn en de meesten mensen, politici en boeren, schuiven daarom veranderingen voor zich uit. Conservatieven meer dan progressieven maar dit is puur menselijk, bijna primair, gedrag en staat nauwelijks in relatie van politiek beleid.
Het is een feit dat nederlandse rechtse partijen die het meerderdeel van het beleid sturen voornamelijk bedrijfsbelangen volgen en niet belangen van de gemiddelde burger. Denk jij serieus dat als nederland 30 jaar geregeerd zou zijn door linkse partijen dat er geen CO2 tax zou zijn waar de rekening voornamelijk bij het bedrijfsleven zou komen te liggen? Al het niet ingrijpen op klimaat zaken is allemaal in het belang van het bedrijfsleven waar het goedkoper is om te mogen blijven vervuilen, de gemiddelde burger heeft daar vrij wijnig baat bij.

Waarom is het altijd is het altijd conservatief en progressief zorgen voor de zelfde resultaten dus je kunt niet conservatieve partijen verwijten voor de huidige situatie waar we nu in zitten. Waarom blijven jullie dan constant op die partijen stemmen en hebben zo veel problemen met proggessie partijen als het geen drol uit maakt. We leven in nederland al 40 jaar onder voornamelijk conservatief beleid, de enige progressie die we gemaakt hebben is sociale progessie, maar dit lijkt aardig inherent aan een relatief vrije samenleving, even los van de bullshit culture war die door conservative miljardairs via media en social media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:09
ArgantosNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:09:
[...]

Het is een feit dat nederlandse rechtse partijen die het meerderdeel van het beleid sturen voornamelijk bedrijfsbelangen volgen en niet belangen van de gemiddelde burger. Denk jij serieus dat als nederland 30 jaar geregeerd zou zijn door linkse partijen dat er geen CO2 tax zou zijn waar de rekening voornamelijk bij het bedrijfsleven zou komen te liggen? Al het niet ingrijpen op klimaat zaken is allemaal in het belang van het bedrijfsleven waar het goedkoper is om te mogen blijven vervuilen, de gemiddelde burger heeft daar vrij wijnig baat bij.

Waarom is het altijd is het altijd conservatief en progressief zorgen voor de zelfde resultaten dus je kunt niet conservatieve partijen verwijten voor de huidige situatie waar we nu in zitten. Waarom blijven jullie dan constant op die partijen stemmen en hebben zo veel problemen met proggessie partijen als het geen drol uit maakt. We leven in nederland al 40 jaar onder voornamelijk conservatief beleid, de enige progressie die we gemaakt hebben is sociale progessie, maar dit lijkt aardig inherent aan een relatief vrije samenleving, even los van de bullshit culture war die door conservative miljardairs via media en social media.
En als je de rekening bij het bedrijfsleven neerlegt dan komt het uiteindelijk toch bij de burger terecht want de producten worden duurder

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:50
SnowDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:53:
[...]

En als je de rekening bij het bedrijfsleven neerlegt dan komt het uiteindelijk toch bij de burger terecht want de producten worden duurder
Men heeft een beperkte koopkracht en er is zoiets als prijselasticiteit. Dit is dus wel een flinke simplificatie die vooral wordt ingezet als dooddoener om vooral maar niks te wijzigen aan de status quo uit pure angst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArgantosNL
SnowDude schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:53:
[...]

Dat er geen kloot gedaan wordt aan de uitstoot doet kost ons als burger nog veel meer op lange termijn. En waarom wordt marketwerking niet gebruikt voor de klimaat problemen? Door een CO2 tax zorg je dat minder uitstoten goed is voor je bedrijf en winstmarge, op dit moment een bedrijf dat groener producteerd heeft een negative impact op de winstmarge tegenover een vervuiler.

Het is typerend dat de marketwerking mannetjes alleen marketwerking gebruiken om geld naar groot kapitaal te sluizen en niet voor positieve dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:23
ArgantosNL schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:25:
[...]

Dat er geen kloot gedaan wordt aan de uitstoot doet kost ons als burger nog veel meer op lange termijn. En waarom wordt marketwerking niet gebruikt voor de klimaat problemen? Door een CO2 tax zorg je dat minder uitstoten goed is voor je bedrijf en winstmarge, op dit moment een bedrijf dat groener producteerd heeft een negative impact op de winstmarge tegenover een vervuiler.

Het is typerend dat de marketwerking mannetjes alleen marketwerking gebruiken om geld naar groot kapitaal te sluizen en niet voor positieve dingen.
Marktwerking wordt voornamelijk ingezet voor een push naar winstmaximalisatie, met reeds bekende producten want die zijn uitontwikkeld en daar is de marge het grootst op. Net als dat loonmatiging altijd als uitruil is gebruikt voor dat zogenaamde baanbehoud. Waar ook nooit iets terecht is gekomen.

Ik heb niets tegen marktwerking, maar het loslaten van allerlei regels en toezicht en verregaande privatisering van allerlei zaken geeft een perverse prikkel tot winstmaximalisatie. Dat zie je ook in de Agri sector, degene die het grote geld verdienen zijn niet de boeren (een enkeling wellicht) maar de verwerkende industrie. Die is gebaat bij het behouden van de status quo omdat dat nu eenmaal de meeste winst geeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

De meeste boeren zijn slechts pionnen op het schaakbord en laten zich gebruiken door de afnemers. De grootgrutters zijn niet voor niets niet bij Remkes aan tafel gaan zitten; ze zouden dan officieel moeten erkennen dat zij de koningin zijn op het schaakbord. De winst staat onder druk als boeren meer voor de producten moeten gaan krijgen die zij afnemen - niet meer goedkope import zal daarbij een gespreksonderwerp zijn.

Ik ben voor marktwerking maar niet onbegrensd. Het speelveld moet eerlijk zijn in vraag en aanbod. De grote afnemers spelen het spel niet eerlijk maar hebben zoveel macht dat zij de markt bepalen; dat deel moet eruit. Daarnaast gewoon eerlijke belasting voor de volle 100% over de omzet in Nederland en geen constructies die daar onderuit kunnen, die ontsnappingswegen hebben MKB ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:11

unclero

MB EQA ftw \o/

hamsteg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:38:
De meeste boeren zijn slechts pionnen op het schaakbord en laten zich gebruiken door de afnemers. De grootgrutters zijn niet voor niets niet bij Remkes aan tafel gaan zitten; ze zouden dan officieel moeten erkennen dat zij de koningin zijn op het schaakbord. De winst staat onder druk als boeren meer voor de producten moeten gaan krijgen die zij afnemen - niet meer goedkope import zal daarbij een gespreksonderwerp zijn.
Maar is dat ook zo? Gaat de winst onder druk staan als de boeren (die toch de grootste marge pakken) iets meer gaan krijgen? Of gaan die grootgrutters dan naar andere verdienmodellen kijken?

Nog even afgezien van of er daadwerkelijk sprake is van import / export als er spullen over de EU-grenzen gaan. Even cru gezegd: vanuit Veghel gezien is België dichterbij dan Friesland, geef één reden waarom die kaas en melk uit Friesland moet komen, en niet uit België. (en kom niet aan zetten met: die Belgen houden zich niet aan ónze strenge regels en Belgische boeren zijn prutsers, want dat is precies hoe de Belgen juist over óns en onze agrarische goederen denken)

Kijk, het probleem met het idee van "dubbeltjes erbij" is niets meer dan dat het masseren is van bestaande problematiek, en tegelijkertijd de volgende perverse prikkel introduceren. Vergelijk het met een junk bij de uitgang van de Appie een paar euro geven, in de hoop dat deze het dan wél echt aan de nachtopvang uitgeeft.

En dit is een veel breder probleem natuurlijk. Niemand heeft het over duurzaam perspectief of lange termijn. Ja, we hebben het erover dat we dat graag willen. Maar iedereen weet dat die openingen voor correctie inmiddels loodzware deuren zijn. Dan moeten we schudden aan een bootje waar we met z'n allen in zitten. Dat wil niemand, de boer voorop. Dus blijven we rondscharrelen met masseren en het formuleren van simplistische antwoorden voor complexe vraagstukken.
Is dat erg voor ons dagelijkse glas melk en plakje kaas? Nee, de bus-factor voor dat glas melk of dat plakje kaas is bijzonder hoog. (de boer ziet zich graag als onvervangbaar, maar reality check: dat is die niet, dat was die niet, en als de ene omvalt, staan er honderd anderen in de rij) Is dat erg voor de boerenstand, de plattelandsgebieden en de biodiversiteit in het algemeen? Ja.
Maar ja, die deuren voor correctie worden goed bewaakt door allerhande groeperingen die ons daar graag weg van willen houden.

Laat ik even een povere poging doen om Virtuozzo te channelen: "Als de boer niet wilt dat deze geconfronteerd wordt met rechts-neoliberaal beleid, dan moet deze niet rechts stemmen."

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:01

Amphiebietje

In de blubber

Enige tijd geleden had ik hierzo geloof ik opgemerkt dat de Rabobank vergelijkbare types leningen verstrekt aan ondernemers als de types leningen die ze aan boeren hebben verstrekt en waar ze nu voor in opspraak zijn gekomen (en hebben afgezworen het nog eens te doen).

Echter, wat ik niet wist, is dat de Rabobank zich actief bemoeid met de bedrijfsvoering van de desbetreffende bedrijven door de mensen aan wie ze de lening hebben verstrekt verplicht op cursus bij Wij van WC-Eendde Rabobank te sturen, waar ze de Rabobank-methode van een bedrijf besturen leren, d.w.z. altijd groeien met een flink hoog tempo omdat een bepaald rendement gewenst is dat waarschijnlijk geen goed idee is. Dus ze bieden geld bieden in ruil voor een flinke vinger in de pap waarbij de mensen die 'geholpen' worden worden geindoctrineerd in de eigen ideologie...

Dat zijn toch gewoon sekte-achtige trekjes? :/ Kan er niet eens een moedige journalist in die bank duiken om een flink kritisch artikel over hun methodes uit te poepen?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:43

DevWouter

Creator of ThenNext

Amphiebietje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:18:
Enige tijd geleden had ik hierzo geloof ik opgemerkt dat de Rabobank vergelijkbare types leningen verstrekt aan ondernemers als de types leningen die ze aan boeren hebben verstrekt en waar ze nu voor in opspraak zijn gekomen (en hebben afgezworen het nog eens te doen).

Echter, wat ik niet wist, is dat de Rabobank zich actief bemoeid met de bedrijfsvoering van de desbetreffende bedrijven door de mensen aan wie ze de lening hebben verstrekt verplicht op cursus bij Wij van WC-Eendde Rabobank te sturen, waar ze de Rabobank-methode van een bedrijf besturen leren, d.w.z. altijd groeien met een flink hoog tempo omdat een bepaald rendement gewenst is dat waarschijnlijk geen goed idee is. Dus ze bieden geld bieden in ruil voor een flinke vinger in de pap waarbij de mensen die 'geholpen' worden worden geindoctrineerd in de eigen ideologie...

Dat zijn toch gewoon sekte-achtige trekjes? :/ Kan er niet eens een moedige journalist in die bank duiken om een flink kritisch artikel over hun methodes uit te poepen?
Ik ben het niet oneens met je, maar waarschijnlijk zit het niet iets anders in elkaar. Als je als partij geld leent aan een andere dan wil je bepaalde zekerheden. Als verstrekker van de lening is hun succes belangrijker dan de zekerheid dat je quite spreekt wanneer ze failliet gaan.

Dus men doet onderzoek naar de vaardigheden, kennis, kunde en hun netwerk. Is het positief dan is hun succes waarschijnlijker en kan men de lening aan. Mankeert er wat aan dan verstrekt men geen krediet omdat het risico te hoog is.

Maar bij twijfel gevallen laat je als partij geld op tafel liggen. En een klein beetje extra kennis kan voldoende zijn om een bedrijf succesvol te laten zijn. Dus ga je diensten aanbieden voor die twijfelgevallen.

Enfin, een paar iteraties later en het is niet moeilijk om voor te stellen dat het een bedrijfstak is die ook geld moet opleveren en resultaten moet opleveren die de KPI positief moet beïnvloeden.

Als een journalist er in zou moeten duiken dan moet er wel aanleiding zijn van misstanden. Alleen schijn is onvoldoende.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
unclero schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:54:
Bedenkt u ook even dat Jumbo hierin nogal een makkelijke 'prooi' is. Het is een underdog, the new kid on the block. Als een van de weinigen niet afkomstig uit de Randstad (RFC zit in Amersfoort, bij mij thuis heet Amersfoort ook Randstad ;) ). De tent wordt gerund als een tech-startup. En het zijn ook nog eens Paapsen.
offtopic:
(escuus voor late reactie en voor off-topic vraag) Over dat 'het zijn ook nog eens Paapsen': Is religie een relevant gegeven op dit soort nivo's? Zijn we wel seculier als samenleving? Of hebben we in zakelijk / werkzaam Nederland de scheidslijnen katholiek, prot christelijk, gereformeerd van de vorige eeuw toch nog niet helemaal losgelaten?

Voor wat betreft boerenbedrijven, ik heb wel eens een theorie gehoord over een onzichtbare splitsing van melkkoeien versus vleeskoeien. Gereformeerde / prot chrs boeren zouden een voorkeur hebben voor vleeskoeien vanwege de verstoorde zondagsrust met melkkoeien. Maar 'citation needed' en nog altijd niet gevonden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:59
mekkieboek schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:17:
[...]

offtopic:
(escuus voor late reactie en voor off-topic vraag) Over dat 'het zijn ook nog eens Paapsen': Is religie een relevant gegeven op dit soort nivo's? Zijn we wel seculier als samenleving? Of hebben we in zakelijk / werkzaam Nederland de scheidslijnen katholiek, prot christelijk, gereformeerd van de vorige eeuw toch nog niet helemaal losgelaten?

Voor wat betreft boerenbedrijven, ik heb wel eens een theorie gehoord over een onzichtbare splitsing van melkkoeien versus vleeskoeien. Gereformeerde / prot chrs boeren zouden een voorkeur hebben voor vleeskoeien vanwege de verstoorde zondagsrust met melkkoeien. Maar 'citation needed' en nog altijd niet gevonden.
Denk dat het humoristisch bedoelt is. Denk wel dat er een verschil in mentaliteit is, die deels te verklaren is vanuit de vroegere onderscheid tussen protestanten en rooms-katholieken. Dat zul je tot op zekere hoogte terugvinden in het DNA van deze bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 07:11

unclero

MB EQA ftw \o/

Amphiebietje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:18:

Dit is een stukje erfenis van de Raiffeisen principes (het zit in de naam van de bank ;) ). Zelfhulp, zelfbestuur en zelf verantwoordelijk zijn. Een coöperatieve bank, geschoeid op de leest van Raiffeisen moet u ook eigenlijk niet zien als een bank, maar als een leenkring waar educatie als een van de peilers wordt gezien, náást het uitlenen van geld.

Een paar hervormingen, reorganisaties (denk aan de herstructurering na de kredietcrisis) en marktwerkingswoedes later, is de Rabobank eigenlijk een bank zoals alle anderen. Maar de Raiffeisen principes zijn niet vergeten. Integendeel, die kunnen als handig gereedschap ingezet worden om ook niet-constructieve (danwel destructieve) zaken te doen. Waarom een boiler-room inrichten als iedereen van oudsher van de Rabo verwacht dat die u wel komt leren wat u moet doen.
mekkieboek schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:17:
offtopic:
Natuurlijk was het humoristisch bedoeld. ;)
Echter, zoals door @Joris748 geschetst is er wel degelijk een verschil in mentaliteit en verschil in zaken doen (als bourgondische zuiderling kan ik nog wel boeken vullen met die keren waarop ik een cultuurshock heb opgelopen in 'het noorden', en vice versa).

Ja, we zijn een seculier land, maar kijk eens naar de Noord-Zuid scheiding binnen het CDA. Kijk eens naar de reden waarom er niet één LTO is, maar een Noord, een Zuid, én een Limburgse bond.

Virtuozzo leestip:
The Protestant Ethic and the Spirit of Authoritarianism: Puritanism, Democracy, and Society

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Die is snel in beslag genomen :> het kan dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgwTNn1WQ7Yz5pmOqLHA87-rS4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjuNJ7mWWZfUYONegi0zEba9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door souljah1h op 20-09-2022 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Yeah feestje van koning en minister president vandaag, dan kunnen ze.
NU doorpakken en het ook doen als normale Nederlanders er last van hebben, precedent is gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Silent7 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:59:
Yeah feestje van koning en minister president vandaag, dan kunnen ze.
NU doorpakken en het ook doen als normale Nederlanders er last van hebben, precedent is gezet.
De instructie voor Haaglanden was al een tijdje wat anders. Alleen zijn ze er sindsdien niet meer geweest. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:05:
[...]

De instructie voor Haaglanden was al een tijdje wat anders. Alleen zijn ze er sindsdien niet meer geweest. ;)
Den Haag beschermd zichzelf, dan kan het wél. Hoezo kloof tussen burgerns en politiek O-)

Als ze dat nou de eerste week massaal hadden gedaan......

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:06:
[...]

Den Haag beschermd zichzelf, dan kan het wél. Hoezo kloof tussen burgerns en politiek O-)

Oh eens... Maar da's meer aan de burgervader dan aan iets anders...

Gok dat van Aartsen er vanaf het begin iets anders in had gezeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 11-06 12:09
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:08:
[...]

Oh eens... Maar da's meer aan de burgervader dan aan iets anders...

Gok dat van Aartsen er vanaf het begin iets anders in had gezeten.
Precies, veel andere burgemeesters zijn op de hand van de boeren en daarom wordt er vaak laks opgetreden tegen de blokkerende trekkers

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:56
siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:06:
[...]

In Den Haag wonen ook burgers he... meer dan in heel Drenthe zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
souljah1h schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
Vergeet ook niet wat de werking is wat betreft generale preventie. Als andere boeren zien dat er trekkers in beslag worden genomen gaan ze waarschijnlijk ook wat minder snel met de trekker op pad om te demonstreren.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:28:
[...]
Precies, veel andere burgemeesters zijn op de hand van de boeren en daarom wordt er vaak laks opgetreden tegen de blokkerende trekkers
En dat is een heel eng idee. Dat een burgemeester als hoofd van de politie, diezelfde politie op sommige groepen eerder afstuurt dan op andere bij een demonstratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Grote fout van de boeren: ze mogen alles doen, inclusief levensgevaarlijk de autosnelweg op rijden, maar ze mogen niet het hoedjesfeest in Den Haag komen verpesten. Dan raakt het de belangen van politici zelf, dus wordt er opeens wel opgetreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49

[Twitter]

[Afbeelding]
Mooi zo. Hopelijk geven ze hem niet meer terug. Verkoop levert een mooi zakcentje op voor de staat om de kosten voor het energieplafond te compenseren. Hopelijk worden er vandaag heel veel in beslag genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:15
fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]
Verkoop levert een mooi zakcentje op voor de staat om de kosten voor het energieplafond te compenseren. Hopelijk worden er vandaag heel veel in beslag genomen.
Aan wie denk jij een trekker te kunnen verkopen met de huidige plannen? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
renegrunn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat er op dit moment zo veel onvrede is in de samenleving, dat er best wel afzetmarkt is voor zo'n ding om te demonstreren :+

* Oekiejoekie wacht op leraren op trekkers, personeel in de gezondheidszorg op trekkers, klimaatprotesten op trekkers...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 07:15
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat er op dit moment zo veel onvrede is in de samenleving, dat er best wel afzetmarkt is voor zo'n ding om te demonstreren :+

* Oekiejoekie wacht op leraren op trekkers, personeel in de gezondheidszorg op trekkers, klimaatprotesten op trekkers...
Haha, wie weet! Kost wel iets meer dan een spandoek… Weet niet of het nog zo is, maar vroeger was het gemiddeld 1000 euro per pk wat zo’n trekker ongeveer kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
renegrunn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:23:
[...]

Hopelijk aan het buitenland ofzo. Hier moeten we inderdaad van een hele hoop boeren af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
[...]

Mooi zo. Hopelijk geven ze hem niet meer terug. Verkoop levert een mooi zakcentje op voor de staat om de kosten voor het energieplafond te compenseren. Hopelijk worden er vandaag heel veel in beslag genomen.
Het FDF laat ook weer van zich horen:

"Boerenactiegroep Farmers Defence Force reageert woedend op het noodbevel. "Het noodbevel is zo langzamerhand het duizend-dingen-doekje van overheden om iedere vorm van democratisch protesteren af te ketsen en in te perken", zegt woordvoerster Sieta van Keimpema."

https://nos.nl/collectie/...rekkers-in-beslag-genomen

Een melkboerin met boter op het hoofd, je verwacht het niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06 16:04
Ik ben niet zo voor deze boeren en het punt wat ze willen maken (integendeel!), maar ze heeft wel een punt. Het recht van demonstreren wordt zo wel fors ingeperkt.
Tegenwoordig moet je netjes in je vakje blijven staan op een veld ver weg van de plaats waar je je grieven kenbaar wil maken.

En als je niet luistert, huppakee een noodbevel ertegenaan.

Kan iemand me uitleggen wat demonstreren dan inhoud? Je wordt letterlijk en figuurlijk gewoon weggezet toch? En dan vreemd vinden dat er weinig vertrouwen in de politiek is.......

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Real schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:59:
[...]

En dat is een heel eng idee. Dat een burgemeester als hoofd van de politie, diezelfde politie op sommige groepen eerder afstuurt dan op andere bij een demonstratie.
Sec gezien had er gewoon opgetreden moeten worden. Dus het enige 'enge idee' hier is dat we een heel stel laffe burgemeesters hebben.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:56:
Ik ben niet zo voor deze boeren en het punt wat ze willen maken (integendeel!), maar ze heeft wel een punt. Het recht van demonstreren wordt zo wel fors ingeperkt.
Tegenwoordig moet je netjes in je vakje blijven staan op een veld ver weg van de plaats waar je je grieven kenbaar wil maken.

Kan iemand me uitleggen wat demonstreren dan inhoud? Je wordt letterlijk en figuurlijk gewoon weggezet toch? En dan vreemd vinden dat er weinig vertrouwen in de politiek is.......
Demonstreren is wat anders dan de terrorist uithangen omdat je je zin niet krijgt.

Want dat is het: ze komen met groot materieel grote chaos veroorzaken omdat ze hun zin niet krijgen. Ze mogen best komen protesteren, bordjes mee, dingen roepen, maar niet met tractoren.

Edit: daarnaast is prinsjesdag soort van heilig. Je mag ook niet met een waxinelichtje op stap bijvoorbeeld ;)

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 20-09-2022 11:59 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ze heeft helemaal geen punt. Zielig gedoe.
Ze mogen prima op het Malieveld gaan staan, maar niet de hele stad platleggen met een stel trekkers. Zo moeilijk is het echt niet. En dat had al gelijk duidelijk gemaakt moeten worden. Aanpakken die boerenterreur.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Ik zie gelukkig steeds minder van die zielige figuren op viaducten met omgekeerde vlaggen staan zwaaien, maar ik erger mij wel dat er langs de snelweg A12 hectometerpaal tussen 80 en 90 een bord staat (stond?) over dat er genocide word gepleegd op de boeren, dit is echt walgelijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• migchiell

Volstrekte onzin. Ze mogen prima demonstreren als ze hun trekker maar thuislaten. Er wordt geen enkel recht ingeperkt hierdoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27

drooger

Falen is ook een kunst.

Je hebt een grootschalig evenement; de halve binnenstad zal vol staan of afgezet zijn.
Waar wil je die trekkers ooit veilig en enigszins ordentelijk parkeren dan? Op de aan-/afvoerroutes van het publiek?

Demonstreren moet veilig gebeuren, zowel voor de demonstrant als voor andere aanwezigen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:29

flessuh

Set sail for fail!

Nou ja normaal gesproken wordt een noodbevel vaak ingezet bij rellen.. niet voor er überhaupt demonstranten aanwezig zijn.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind

Nee, men heeft boter op het hoofd.

Je kan niet aan de ene kant klagen dat democratische waarden worden uitgehold, terwijl je zelf met ondemocratische middelen poogt diezelfde democratie te ondermijnen. Nu doen alsof democratische grondrechten met voeten worden getreden is stemmingsmakerij van de bovenste plank. Hetgeen overigens ook weer democratie ondermijnend werkt.

Het volgende argument is het klassiekertje hellend vlak, dat zaadje is als je goed leest reed in bovenstaande uitspraak gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 20-09-2022 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
flessuh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:22:
Nou ja normaal gesproken wordt een noodbevel vaak ingezet bij rellen.. niet voor er überhaupt demonstranten aanwezig zijn.
Wikipedia: Noodbevel
"1. In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken. "

Kennelijk is hier de juiste afweging gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Het recht van demonstreren wordt zo wel fors ingeperkt.
De burgemeester gaf aan dat iedereen welkom is, ook om te demonstreren, maar niet met trekkers.

Er wordt wat dat betreft dus helemaal niks ingeperkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Bouwvakkers, vissers, verkeersvliegers. Ze gebruiken voor hun beroep allemaal materieel om hun beroep uit te oefenen, maar daarom mag je dat materieel natuurlijk niet zomaar gebruiken om te demonstreren.

Die trekkers zijn puur machtsvertoon. Omdat die beroepsgroep toevallig trekkers gebruikt in het dagelijks leven, is dat uiteraard nog geen reden om illegaal wegen te blokkeren etc,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Real als je het verschil niet begrijpt tussen alle nationale en internationale regels overschrijden om een protest de kop in te drukken en teveel ruimte geven om wel te protesteren, wordt het een wat lastige discussie.

In dat zelfde licht raakt het rapport van Amnesty ook kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 20-09-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Hmm, ik zie jullie argumenten, en ben daar voor een groot deel mee eens. Toch voelt het niet OK als je je punt geen kracht kunt bijzetten. Of dat nu met trekkers moet of niet.

Een manifestatie is wat mij betreft heel wat anders dan een demonstratie. Bij demonstratie denk ik aan Franse toestanden, waarbij ze wegen afzetten, gele hesjes dragen, toegangspoorten blokkeren enzo. Prinsjesdag is DE gelegenheid hiervoor. Denk dan aan de rellen tijdens Prinsjesdag in het verleden van de krakers en dergelijke.

Overigens wil ik me distantiëren van trekkers die op autos en politie inrijden. Dat is wat mij betreft gewoon misdadig. Maar met een trekker ( of vrachtwagen, of puin of desnoods een menselijke ketting) doorgang belemmeren lijkt me een geschikt middel hoor 🙂
Wel ff in de gaten houden dat de ambulances en dergelijke doorgang kunnen vinden.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Real schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:28:
[...]

De burgemeester gaf aan dat iedereen welkom is, ook om te demonstreren, maar niet met trekkers.

Er wordt wat dat betreft dus helemaal niks ingeperkt.
Jawel, het recht om je punt te maken. Wie zegt dat die trekkers gevaarlijk zijn? Zijn gewoon landbouwvoertuigen. Met een auto kan ik minstens zoveel mensen schaden hoor.... Daarom, ingeperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Real schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:51:
[...]

Als je zulke woorden gebruikt wordt het ook een lastige discussie uiteraard. Moet dit zo?
Gewoon doodnormaal Nederlands lijkt me?

Je vergelijkt het hier met Chinese praktijken. Terwijl objectief gezien letterlijk het tegendeel aan de hand is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:54:
Hmm, ik zie jullie argumenten, en ben daar voor een groot deel mee eens. Toch voelt het niet OK als je je punt geen kracht kunt bijzetten. Of dat nu met trekkers moet of niet.

Een manifestatie is wat mij betreft heel wat anders dan een demonstratie. Bij demonstratie denk ik aan Franse toestanden, waarbij ze wegen afzetten, gele hesjes dragen, toegangspoorten blokkeren enzo. Prinsjesdag is DE gelegenheid hiervoor. Denk dan aan de rellen tijdens Prinsjesdag in het verleden van de krakers en dergelijke.

Overigens wil ik me distantiëren van trekkers die op autos en politie inrijden. Dat is wat mij betreft gewoon misdadig. Maar met een trekker ( of vrachtwagen, of puin of desnoods een menselijke ketting) doorgang belemmeren lijkt me een geschikt middel hoor 🙂
Wel ff in de gaten houden dat de ambulances en dergelijke doorgang kunnen vinden.
Ik wil graag demonstreren tegen de demonstrerende boeren. Daarom wil ik hun landbouwgrond vervuilen, asbest voor hun deur gooien en ook hun hele gezin treiteren en intimideren, inclusief kinderen, om mijn punt te maken.

7(8)7

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:56:
[...]
Wie zegt dat die trekkers gevaarlijk zijn? Zijn gewoon landbouwvoertuigen. Met een auto kan ik minstens zoveel mensen schaden hoor.... Daarom, ingeperkt.
Je mag dus ook niet met een auto protesteren om de snelweg te blokkeren bijvoorbeeld:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2020:2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:59
Cid Highwind schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:47:
[...]

Het FDF laat ook weer van zich horen:

"Boerenactiegroep Farmers Defence Force reageert woedend op het noodbevel. "Het noodbevel is zo langzamerhand het duizend-dingen-doekje van overheden om iedere vorm van democratisch protesteren af te ketsen en in te perken", zegt woordvoerster Sieta van Keimpema."

https://nos.nl/collectie/...rekkers-in-beslag-genomen

Een melkboerin met boter op het hoofd, je verwacht het niet. :X
Dikke drogreden natuurlijk, maar het werkt blijkbaar om je als slachtoffer te gedragen. De burgemeester is heel duidelijk: wel demonstreren, maar niet met zwaar materieel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 18:06
siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:57:
[...]

Ik wil graag demonstreren tegen de demonstrerende boeren. Daarom wil ik hun landbouwgrond vervuilen, asbest voor hun deur gooien en ook hun hele gezin treiteren en intimideren, inclusief kinderen, om mijn punt te maken.

7(8)7
Eigenlijk zou als protest een hele vloot van wagens door akkers moeten crossen :)
Iedereen mag actie voeren, maar door de gekke taferelen van de laatste maanden heb ik nul begrip voor boeren overgehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:56:
[...]

Jawel, het recht om je punt te maken. Wie zegt dat die trekkers gevaarlijk zijn? Zijn gewoon landbouwvoertuigen. Met een auto kan ik minstens zoveel mensen schaden hoor.... Daarom, ingeperkt.
Gezien de beelden van de stoet val het punt anders gewoon te maken zonder trekkers. :)

Sowieso hebben we allemaal ervaren dat de trekkerfanatici geen moeite hebben met het in gevaar brengen van de medemens. Er is op een dag als vandaag maar één idioot nodig die een teken negeert en doorrijdt en de gevolgen zijn niet te overzien.

Wat dat betreft zou je er zowaar van kunnen spreken dat ze hier tegen zichzelf in bescherming worden genomen, een verdere escalatie is namelijk het laatste wat dit thema nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:12
Na de afgelopen maanden in verschillende provincies geweest te zijn wat observaties.
Ik snap nu wel waarom ze in Friesland zo weg lopen met de boeren, overal in het buiten gebied waar je kijkt kan je in het deel van Friesland waar ik ben geweest grote boerderijen met nog grotere huizen zien. Natuurlijk zijn veel ervan ook aanhangers van de "Fransen".
In Goeree Overflakkee ook genoeg Fransen die een fortuin aan vlaggen lijken te hebben uitgegeven. waaronder ook omgekeerde Luxemburgse vlaggen als Franse vlag.
En hier in Brabant duiken ze ook steeds meer op.
Mijn mening als die boeren nou net zo veel energie hadden gestoken in het oplossen van de nh3 uitstoot als vlaggen ophangen en bermen in de fiksteken en illegaal afval dumpen, waren ze al een heel stuk onderweg geweest.

Overigens had ik nog een beetje respect voor die gene die de Franse vlaggen aan lantarenpalen ophingen omdat ik dacht ze er in klimmen. Maar toen las ik het bericht dat er eentje uit een hoogwerker gevallen was terwijl ze lantarenpalen aan vandaliseren waren. dus ja een hoogwerker en dan er nog uitvallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 20:36

Punkrocker

Mostly harmless

Vrietje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:14:
Na de afgelopen maanden in verschillende provincies geweest te zijn wat observaties.
Ik snap nu wel waarom ze in Friesland zo weg lopen met de boeren, overal in het buiten gebied waar je kijkt kan je in het deel van Friesland waar ik ben geweest grote boerderijen met nog grotere huizen zien. Natuurlijk zijn veel ervan ook aanhangers van de "Fransen".
In Goeree Overflakkee ook genoeg Fransen die een fortuin aan vlaggen lijken te hebben uitgegeven. waaronder ook omgekeerde Luxemburgse vlaggen als Franse vlag.
En hier in Brabant duiken ze ook steeds meer op.
Mijn mening als die boeren nou net zo veel energie hadden gestoken in het oplossen van de nh3 uitstoot als vlaggen ophangen en bermen in de fiksteken en illegaal afval dumpen, waren ze al een heel stuk onderweg geweest.

Overigens had ik nog een beetje respect voor die gene die de Franse vlaggen aan lantarenpalen ophingen omdat ik dacht ze er in klimmen. Maar toen las ik het bericht dat er eentje uit een hoogwerker gevallen was terwijl ze lantarenpalen aan vandaliseren waren. dus ja een hoogwerker en dan er nog uitvallen 8)7
Die was niet gecertificeerd :+

Met een beetje geluk hebben de omwonenden een nieuwe stok om te slaan tegen nieuwe stallen of uitbreidingen:
https://www.pzc.nl/binnen...chadevergoeding~ab8175be/
De overheid heeft omwonenden van veehouderijen onvoldoende beschermd tegen stankoverlast, en moet hun daarom een schadevergoeding betalen.
....
De rechter erkent in het oordeel dat gemeenten van de overheid vrijheid kregen om bij vergunningverlening af te wijken van bestaande normen. Daarbij ontstonden echter situaties die leidden tot geuroverlast die volgens normen van de overheid zelf onvoldoende of zelfs zwaar onvoldoende zijn. En dat, oordeelt de rechter nu, is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). ,,Lagere overheden zijn door te ruime normen in de positie geplaatst waarin zij vergunningen verstrekken die een te zware wissel trekken op de gezondheid van individuen.”
....
Onduidelijk is nog of de staat zich neerlegt bij de uitspraak, of dat er hoger beroep volgt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt dat de uitspraak 'zorgvuldig bestudeerd’ wordt. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) stelt in aanvulling daarop dat ‘we als overheden onze gezondheid en ons milieu moeten beschermen’. ,,Schone lucht is daar een cruciaal onderdeel van.”

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 16:42

Herman

FP ProMod
Al die acties met omgekeerde vlaggen vind ik wel erg wrang en ook het 'boe'-geroep lijkt toch naar het koningshuis gericht. Bijzonder, want mijn inschatting was juist dat in agrarische gebieden het koningshuis doorgaans op veel steun kon wachten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
siggy schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:57:
[...]

7(8)7
Ik lees je, en ik ben het met je eens. Maar dat ze mogen demonstreren en hun boodschap kracht mogen bijzetten moet kunnen. Grond vervuilen, asbest, gezinnen treiteren is geen demonstreren, dat is crimineel gedrag. Kan niet. Met trekkers rondrijden met vlaggen erop, lijkt me prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:10

Vrijdag

De Zwarte

Herman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:28:
Al die acties met omgekeerde vlaggen vind ik wel erg wrang en ook het 'boe'-geroep lijkt toch naar het koningshuis gericht. Bijzonder, want mijn inschatting was juist dat in agrarische gebieden het koningshuis doorgaans op veel steun kon wachten.
Ik hoorde ook al termen als "landverraders" voorbij komen. Wrang is het allemaal zeker. Maar aan de andere kant, ze mogen dus wel gewoon protesteren. Zélfs met een gebeurtenis als dit. Dus dat argument kan ook weer het raam uit :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:31:
[...]

Ik lees je, en ik ben het met je eens. Maar dat ze mogen demonstreren en hun boodschap kracht mogen bijzetten moet kunnen. Grond vervuilen, asbest, gezinnen treiteren is geen demonstreren, dat is crimineel gedrag. Kan niet. Met trekkers rondrijden met vlaggen erop, lijkt me prima.
Rondrijden is ok? Is wegen en steden blokkeren dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 20:40

hneel

denkt er het zijne van

Vrietje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:14:
Toch weer typisch. Geld (en tijd) zat om even een hoogwerker in te huren voor zoiets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijdag schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ik hoorde ook al termen als "landverraders" voorbij komen. Wrang is het allemaal zeker. Maar aan de andere kant, ze mogen dus wel gewoon protesteren. Zélfs met een gebeurtenis als dit. Dus dat argument kan ook weer het raam uit :P
Correcte term voor groeperingen die de nationale driekleur ondersteboven hangen toch? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
Cid Highwind schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:00:
[...]

Gezien de beelden van de stoet val het punt anders gewoon te maken zonder trekkers. :)

Sowieso hebben we allemaal ervaren dat de trekkerfanatici geen moeite hebben met het in gevaar brengen van de medemens. Er is op een dag als vandaag maar één idioot nodig die een teken negeert en doorrijdt en de gevolgen zijn niet te overzien.

Wat dat betreft zou je er zowaar van kunnen spreken dat ze hier tegen zichzelf in bescherming worden genomen, een verdere escalatie is namelijk het laatste wat dit thema nodig heeft.
Eigenlijk zouden ze die groep onruststokers moeten classificeren als terroristen. Dan is er ook veel meer mogelijk en kan wellicht zelfs het leger ingezet worden. Nu lijkt het alsof ze overal mee wegkomen en is het wachten tot het eerste slachtoffer dat per ongeluk op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

mister_S schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:31:
[...]

Eigenlijk zou als protest een hele vloot van wagens door akkers moeten crossen :)
Iedereen mag actie voeren, maar door de gekke taferelen van de laatste maanden heb ik nul begrip voor boeren overgehouden.
Je vergeet daar het belangrijke verschil tussen eigendom van persoon/bedrijf of openbaar grondgebied..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
Real schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

Je mag dus ook niet met een auto protesteren om de snelweg te blokkeren bijvoorbeeld:

Schijnt een grijs gebied te zijn, internationaal en nationeel zijn hier verschillende zienswijzen, waarbij ik de NL-rechters wel streng vind.
Mooi stuk wat dat betreft: /de-grenzen-van-het-recht-om-te-demonstreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:33:
[...]

Rondrijden is ok? Is wegen en steden blokkeren dat ook?
Jup wat mij betreft wel, zolang dat veilig kan. Dwz snelweg blokkeren? aan de oprit. Niet (!) OP de snelweg, dat geeft een sterke gevaarzetting voor snelweggebruikers. Daarnaast moet er ten aller tijde een ambulance/brandweer/politie voorbij kunnen rijden.
Wel zou ikzelf nooit kiezen om "onschuldigen" te traineren met de demonstraties, maar gericht demonstreren. Zo irriteer ik me helemaal te pletter aan de "franse"boeren , dan heeft het geen zin om Eindhoven te blokkeren. Maar een paar fraaie megastallen blokkeren lijkt me dan gepast :) Of de omgekeerde vlaggen verwijderen uit de openbare ruimte oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrietje
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:50:
[...]

Jup wat mij betreft wel, zolang dat veilig kan. Dwz snelweg blokkeren? aan de oprit. Niet (!) OP de snelweg, dat geeft een sterke gevaarzetting voor snelweggebruikers. Daarnaast moet er ten aller tijde een ambulance/brandweer/politie voorbij kunnen rijden.
Wel zou ikzelf nooit kiezen om "onschuldigen" te traineren met de demonstraties, maar gericht demonstreren. Zo irriteer ik me helemaal te pletter aan de "franse"boeren , dan heeft het geen zin om Eindhoven te blokkeren. Maar een paar fraaie megastallen blokkeren lijkt me dan gepast :) Of de omgekeerde vlaggen verwijderen uit de openbare ruimte oid.
Ik moet mij iig altijd inhouden om niet te kijken of ik de "Franse" vlaggen weer goed kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]

Schijnt een grijs gebied te zijn, internationaal en nationeel zijn hier verschillende zienswijzen, waarbij ik de NL-rechters wel streng vind.
Niemand zit te wachten op D66 rechters toch? :+

Goed artikel overigens, dank voor het delen.
fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:35:
[...]

Eigenlijk zouden ze die groep onruststokers moeten classificeren als terroristen. Dan is er ook veel meer mogelijk en kan wellicht zelfs het leger ingezet worden. Nu lijkt het alsof ze overal mee wegkomen en is het wachten tot het eerste slachtoffer dat per ongeluk op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is.
Ik ben ook van mening dat men het te lang door heeft laten gaan en daarmee impliciet heeft goedgekeurd. Het probleem is dat dergelijke reacties echter precies de hele retoriek van de onderdrukkende staat in de kaart speelt. Maar die gaten die bij ministers op te stoep stonden mag men inderdaad wel van hun bed lichten voor een goed gesprek en een voorwaardelijke straf ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
Vrietje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:03:
[...]

Ik moet mij iig altijd inhouden om niet te kijken of ik de "Franse" vlaggen weer goed kan hangen.
Moet je wel mee uitkijken, want voor je het weet heb je het aan de stok met een aantal van die terroristen. Dat is geen fris volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Real schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ho ho... dat was ten eerste zonder vergunning en ten tweede het blokkeren van burgers die hun demonstratierecht wilden uitvoeren.

Als ik een vrachtwagen zou hebben en een paar tractoren insluit waardoor ze niet meer kunnen demonstreren loop ik meer kans op een boete dan de boer die met de tractor ergens rijdt waar ie niet mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
_JGC_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ho ho... dat was ten eerste zonder vergunning en ten tweede het blokkeren van burgers die hun demonstratierecht wilden uitvoeren.

Als ik een vrachtwagen zou hebben en een paar tractoren insluit waardoor ze niet meer kunnen demonstreren loop ik meer kans op een boete dan de boer die met de tractor ergens rijdt waar ie niet mag rijden.
*knip* suggestieve generalisaties voegen niets toe

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 21-09-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:19:
[...]

Moet je wel mee uitkijken, want voor je het weet heb je het aan de stok met een aantal van die terroristen. Dat is geen fris volk.
Meenemen en wegwezen. Heb er tot nu toe twee weten te pakken die laag genoeg hingen.

Overigens werden die dingen hier in de buurt opgehangen door een paar lui met vlaggen in de shovelbak van een tractor. Link zat ook nog.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:31:
[...]

Kracht bijzetten doe je door met heel veel mensen op een demonstratie te komen. Met een grote trekker komen is eerder een zwaktebod. Het lukt de boeren niet om een grote mensenmassa op de been te krijgen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
ericplan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:49:
[...]

Kracht bijzetten doe je door met heel veel mensen op een demonstratie te komen. Met een grote trekker komen is eerder een zwaktebod. Het lukt de boeren niet om een grote mensenmassa op de been te krijgen.
Zit zeker wat in! Ik denk dat de boeren hun hand flink hebben overspeeld. Van de andere kant zijn ze er ook wel gesofisticeerd ingeluisd hoor. Dat hebben ze voor een groot deel zelfmanagement de hand gehad, maar de neoliberale tijden hebben hierin fors geïnvesteerd ben ik bang.

Ik blijf een vervelend gevoel overhouden aan het leed wat veel hardwerkende boeren overhouden. En dan heb ik het niet over de vleesindustrie(boeren), maar vooral over de wat meer traditionele boeren met een duurzamere boerderij of biologische boerderij. Dus ja, ik geef ze gelijk dat ze hun woede uiten. Maar niet over de rug van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
fisherman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:19:
[...]

Ja das ook de reden dat ik het niet doe. Je ziet ze helaas nu ook bij bedrijven waarvan ik mij afvraag of ze echt hard geraakt gaan worden. Zoals een zorgboerderij of een kleiner bedrijf met maar 60 koeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Keek even wat dingen terug van vandaag, de balkonscene waar protestanten zo duidelijk hoorbaar en zichtbaar waren, interessant, dat kan en mag en ik denk dat ze daar wel gehoord zijn, zo hoort het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 11-06 12:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik vraag mij anders wel af in hoeverre dit allemaal 'gemiddelde boeren' waren en in hoeverre dit opgehitste uitkerings'trekkers' (ik snap opeens waarom ze zich verbonden voelen :+) en beroepsdemonstranten waren die opgehitst zijn door Baudet en volk als die dansleraar van wie ik de naam weiger uit te spreken.

Persoonlijk vind ik de actie van gisteren ook te walgelijk voor woorden. Je verziekt voor flink wat mensen een nationaal feestje (dat is Prinsjesdag voor velen, die vinden het een soort van dagje uit / theatershow), de koning die je hiermee rechtstreeks raakt in zijn ziel kan niet eens wat doen aan die stikstofproblematiek, sterker nog, die toonde zich recent nog verbonden met de boeren (en bij mijn weten hebben gemiddelde boeren het koningshuis ook nog steeds hoog zitten) en dan durf je ook nog het woord landverrader te gebruiken, terwijl ze (als het al boeren waren) zelf het land aan het vernaggelen zijn (ik wilde een ander woord gebruiken, maar laat ik het netjes houden).

Nee, sympathie heeft de actie van gisteren zeker niet bij mij opgewekt.

Wat ik hierboven ook las, het lijkt mij inderdaad ook wel grappig om al die ondersteboven vlaggen een keer 's nachts 'goed te hangen'. :+
Of er een grote rode ster in het midden te hangen (met een geel randje eromheen), hebben ze opeens de Joegoslavische staat weer uitgeroepen.
Of vervangen door wit blauw rood, maken ze nu vast vrienden mee :>
Achja, het zal wel bij interne verkneukelingen blijven om de zaak te relativeren...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Heb afgelopen weekend op een van de eilanden doorgebracht en op de heen- en terugweg is mijn respect voor de boeren naar een dieptepunt gedaald. Heel eerlijk werd ik onpasselijk van al het geld dat besteed is aan vlaggen van "normaal formaat" tot echt lappen stof waar hele huizen inpassen. Poppen met de vlag aangekleed van containers hoog. Het is wel duidelijk waar het geld nog steeds zit ... zij zitten niet bij de 1 miljoen die op dit moment het heel moeilijk hebben. Als je beseft dat elke normale vlag ongeveer een mailtijd kan zijn voor een gezin van 4 (€4,50-€5,00) ga je compleet anders naar die vlaggen kijken. Langs de A1 Enschede-Deventer staan dan ineens 200-300 voedselpakketten.

Zag onderweg ook deze tekst:
Genearties lang gezorgd voor natuur, voedsel, vee en werk, volgens de regels van de wet maar nu als uitschot wegezet!
De suggestie dat de boer er altijd was voor ons vind ik misselijk makend, helemaal de referentie naar de wet. Heb een paar jaar mee mogen kijken, het zijn allemaal zelfstandigen, onderling helpen ze elkaar waar mogelijk, nôaberschap, maar buitenstaanders niet - daarom heten ze ook zo. Zodra het om geld gaat zijn ze (zakelijk terecht) verschrikkelijk hard - ook naar elkaar. Volgens de wet leven, laten we zeggen dat een wet er is om de rand op te zoeken en er het liefste overheen te gaan. Het gaat altijd eerst om het eigenbelang. Tijdens recessies hoor je de boer niet, dan hebben zij ruim voedsel, hoeven nooit bang te zijn voor hun baan; een helpende hand richting bijvoorbeeld de voedselbanken zie je zelden.

Ik wordt onpasselijk van de emotionele chantage, No Farmers - No Food. De grote meerderheid volgt daarom de boer, uit angst want anders kunnen wij niet eten. We kunnen gewoon importeren maar de reactie is dan dat "we" er moeten zijn voor de Nederlandse boer. Als je uitlegt dat de Nederlandse boer al 40 jaar wist dat er problemen waren begint men ineens te stotteren en ligt het aan "de overheid". Als je vervolgens aangeeft dat de boeren in 1988 helder hebben aangegeven het probleem zelf op te lossen zonder bemoeienis van de overheid wordt het stil (er is toen ook al gesproken over uitkopen!). Het is zeker niet zwart-wit, het systeem is door vele spelers ontwikkeld en gedraagd zich nu als een harnas maar het gemak waarmee de leuzen van de boeren kritiekloos worden overgenomen is beangstigend (en ergens ook een compliment naar de boeren).

Er zijn absoluut boeren die goed willen, biologisch of cyclisch, maar die boeren hoor je helaas niet. Het is de conservatieve ontkennende Trumpiaanse tak die harteloos vecht voor het eigenbelang en de instandhouding van het "nu" en dat mag veel (vlaggen langs de weg) kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 12:27
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:39:
[...]

Zit zeker wat in! Ik denk dat de boeren hun hand flink hebben overspeeld. Van de andere kant zijn ze er ook wel gesofisticeerd ingeluisd hoor. Dat hebben ze voor een groot deel zelfmanagement de hand gehad, maar de neoliberale tijden hebben hierin fors geïnvesteerd ben ik bang.

Ik blijf een vervelend gevoel overhouden aan het leed wat veel hardwerkende boeren overhouden. En dan heb ik het niet over de vleesindustrie(boeren), maar vooral over de wat meer traditionele boeren met een duurzamere boerderij of biologische boerderij. Dus ja, ik geef ze gelijk dat ze hun woede uiten. Maar niet over de rug van anderen.
Ik heb nog zitten denken aan een autosticker van "trots op de biologische boer" oid, maar ik weet zeker dat ik dan een lekke band kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
wowly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]

dit zou eigenlijk in de startpost moeten, dang waarom zie ik het nu pas, wat had me dit een hoop tijd gescheeld in discussies met anticovidw@ppers en zelf in dit topic zou het een hoop helderheid hebben kunnen geven, dank je voor het delen.

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:32
HvdBent schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb nog zitten denken aan een autosticker van "trots op de biologische boer" oid, maar ik weet zeker dat ik dan een lekke band kan verwachten.
Bizar toch dat je zo moet denken. Heb ook over een groene lap gedacht op mijn motor maar ja, ga ik het risico lopen door een mafkees van de weg afgereden te gaan worden? :|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
hamsteg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:55:
Als je vervolgens aangeeft dat de boeren in 1988 helder hebben aangegeven het probleem zelf op te lossen zonder bemoeienis van de overheid wordt het stil (er is toen ook al gesproken over uitkopen!). Het is zeker niet zwart-wit, het systeem is door vele spelers ontwikkeld en gedraagd zich nu als een harnas maar het gemak waarmee de leuzen van de boeren kritiekloos worden overgenomen is beangstigend (en ergens ook een compliment naar de boeren).
Arjan Lubach heeft vaak rake waarnemingen, maar sloeg gister de plank mis. Hij ging in op 70 jaar boeren in Nederland en concludeerde dat het allemaal de schuld was van de overheid die steeds met nieuwe regels kwam. Geen woord over dat boeren zelf, met behulp van de machtigste lobbygroep van Nederland, de overheid noodzakelijke regels laat uitstellen of afzwakken. Gemiste kans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Ergens heeft de industrie gewoon teveel macht. In de tijd dat ik brocolli oogstte voor mijn buurman moest dat voldoen aan de formaten die de AH wilde hebben. Soms mis je dan wel eens een kooltje, en die zijn dan na 1 dag zonnig weer zo groot dat je er met 6 personen van kunt eten. Die kolen gingen dan niet naar de AH, maar namen we zelf mee of werden weggegeven aan mensen in het dorp (we hadden die dingen zelfs vernoemd naar de persoon die er speciaal elke dag naar kwam vragen).

No farmers no food... laat de kolen 1 dag langer op het land zitten en je hebt 2x zoveel food...

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 03:36

Sorcerer8472

Mens sana?

kraanwagen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:34:
[...]

Arjan Lubach heeft vaak rake waarnemingen, maar sloeg gister de plank mis. Hij ging in op 70 jaar boeren in Nederland en concludeerde dat het allemaal de schuld was van de overheid die steeds met nieuwe regels kwam. Geen woord over dat boeren zelf, met behulp van de machtigste lobbygroep van Nederland, de overheid noodzakelijke regels laat uitstellen of afzwakken. Gemiste kans.
Kleine boeren hebben geen lobbygroep toch? Het is vooral de megaboeren en toeleveranciers die veel vingers in de pap hebben toch?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:36:
[...]

Kleine boeren hebben geen lobbygroep toch? Het is vooral de megaboeren en toeleveranciers die veel vingers in de pap hebben toch?
Geen lobbygroep maar wel slachtoffer van het beleid

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

flessuh schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:51:
[...]

Geen lobbygroep maar wel slachtoffer van het beleid
Beleid waar ze zelf ook onderdeel van zijn geweest. Het is duidelijk dat jij alles afschuift op abstracties als de overheid of het beleid maar de eigen inbreng en dus verantwoording daar begint alles mee. Je kunt niet alles afschuiven op een abstract iets. Boeren groot en klein hebben decennia lang ondanks eigen beloften ook niets gedaan of zwaar vertraagd.

De overheid heeft hetzelfde gedaan dus stoppen met verwijten en oplossing zoeken. Niet naar elkaar blijven wijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door hamsteg op 21-09-2022 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 03:36

Sorcerer8472

Mens sana?

hamsteg schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:04:
[...]

Beleid waar ze zelf ook onderdeel van zijn geweest. Het is duidelijk dat jij alles afschuift op abstracties als de overheid of het beleid maar de eigen inbreng en dus verantwoording daar begint alles mee. Je kunt niet alles afschuiven op een abstract iets. Boeren groot en klein hebben decennia lang ondanks eigen beloften ook niets gedaan of zwaar vertraagd.

De overheid heeft hetzelfde gedaan dus stoppen met verwijten en oplossing zoeken. Niet naar elkaar blijven wijzen.
Van een boer die gewoon een vergunning aanvraagt en krijgt en verder met z'n bedrijf bezig is kun je niet verwachten dat diegene alles afweet van stikstofdepositie en hoe het beleid niet klopt, imo.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sorcerer8472 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 02:33:
[...]

Van een boer die gewoon een vergunning aanvraagt en krijgt en verder met z'n bedrijf bezig is kun je niet verwachten dat diegene alles afweet van stikstofdepositie en hoe het beleid niet klopt, imo.
Zolang diezelfde boer alles slikt wat hem beloofd wordt door big agri/rabobank/lto/BBB/fdf omdat het in z'n straatje past, is hij echter niet vrij van enig aandeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
[...]

Die boer is ook lid van LTO en dergelijke.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Denk dat dat de reden is voor tientallen miljarden compensatie ;)

Zonder met de vinger te wijzen is er een probleem dat moet worden opgelost.

Anoniem: 39993

MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 05:07:
[...]

Zolang diezelfde boer alles slikt wat hem beloofd wordt door big agri/rabobank/lto/BBB/fdf omdat het in z'n straatje past, is hij echter niet vrij van enig aandeel.
De "gewone" boer heeft 0 invloed op de lobby in Den Haag. Dat zijn pionnen, ingezet door het grote geld. De gewone boer heeft 1 keuze: meedoen of kapotgemaakt worden.

Dat is nou net het geniale aan het geheel. Boze boeren met trekkers doen het veel beter dan een CEO van bijvoorbeeld een Royal Aware in driedelig pak. Daarom betaalt die laatste de boeren om herrie te maken en gaat hij zelf via de achterdeur lobbyen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 06:35
MikeyMan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 05:07:
[...]

Vind dit toch iets te makkelijk.

Je kunt het filmpje van Lubach een versimpeling van de werkelijkheid noemen, maar het klopt wel in grote lijnen.

Van oorsprong kleine boerenbedrijven zijn door overheidsbeleid gedwongen steeds groter te worden. De (milieu-) problemen die hieruit voortkwamen werden telkens door diezelfde overheid met touwtjes en plakband gefixed.

Wanneer had een boer dan op enig moment de stekker eruit moeten trekken? Vergeet niet dat je het hebt over familiebedrijven die hun hele kapitaal, pensioen en toekomst voor de kinderen in zo'n bedrijf hebben zitten. Dan kun je wel lekker met je (ongetwijfeld) hbo-diploma met een veilige baan op een heel ander gebied de stelling aan gaan hangen dat iemand z'n hele toekomst en die van z'n kinderen maar weg moet gooien en overnieuw moet beginnen, maar dat is natuurlijk niet bijster realistisch.

Alleen al het feit dat deze bedrijven vaak voor tonnen/miljoenen aan leningen open hebben staan bij een bank maakt dat ze die keuze niet eens hebben gehad al zouden ze het hebben gewild.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:11:
[...]

Vind dit toch iets te makkelijk.
Dat lijkt voor beide zijden te gelden ;)
Van oorsprong kleine boerenbedrijven zijn door overheidsbeleid gedwongen steeds groter te worden. De (milieu-) problemen die hieruit voortkwamen werden telkens door diezelfde overheid met touwtjes en plakband gefixed.
Want daar zit precies de crux. Hoe is dat overheidsbeleid zo gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

[...]

Denk dat jij de gemiddelde boer wat onderschat, die weten best wel wat er bij komt kijken. Die hebben hele boekhoudingen voor de mest en die rekenen alles door qua nutriënten. Of hebben mensen die dat voor ze doen.

Gemiddelde boer is niet meer een man met de platte pet en een strooitje in zijn rechtermondhoek.

Hoewel wellicht dit beeld wel kan ontstaan door de protesten waarbij ze het beeld geven dat ze allemaal ontsnapt zijn uit de sociale werkplaats.

Maar wellicht zijn dat wel de boeren die de kar niet kunnen trekken omdat ze dat vermogen niet hebben en dan snap ik de wanhoop wel, maar begrijp de acties nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

alexbl69 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:11:
[...]
En toch zijn er ook nog steeds kleinere en/of biologische boeren. Hebben die de dwang niet gehad?

Overigens eens met je analyse over touwtjes en plakband; zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Men lijkt hier ook veelvuldig voorbij te gaan aan het feit dat de boeren een vergunning kregen en uitzonderingen daar gelaten gewoon netjes voldeden aan die vergunningen.

Dat de overheid het raamwerk waar de vergunningen op gebaseerd was niet goed voor elkaar had kun je de kleine boeren echt niet kwalijk nemen, zelfs de lobby groepen niet. De huidige regering laat toch ook zien dat ze prima niet kunnen luisteren naar lobby groepen?
Het is en blijft de fout van de overheid, en dat zal ook de reden zijn dat ze een uitkoopregeling aantrekkelijk willen maken.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:24
flessuh schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:52:
Men lijkt hier ook veelvuldig voorbij te gaan aan het feit dat de boeren een vergunning kregen en uitzonderingen daar gelaten gewoon netjes voldeden aan die vergunningen.

Dat de overheid het raamwerk waar de vergunningen op gebaseerd was niet goed voor elkaar had kun je de kleine boeren echt niet kwalijk nemen, zelfs de lobby groepen niet. De huidige regering laat toch ook zien dat ze prima niet kunnen luisteren naar lobby groepen?
Het is en blijft de fout van de overheid, en dat zal ook de reden zijn dat ze een uitkoopregeling aantrekkelijk willen maken.
misschien snapt men de acties niet omdat er nog niet eens bekend is wat de uitkoopregeling gaat zijn, en hoe de vermindering van de uitstoot gedaan gaat worden. Ze demonstreren nu vaak (lijkt het voor buitenstaanders) om uberhaupt niets te hoeven doen. En dat is simpelweg geen optie...

Wie schuld heeft boeit niet voor het eindresultaat. Hoe we daar komen is van belang. Maar er wordt niet eens de kans gegeven om een voorstel te doen zo ongeveer 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flessuh dat is niet wat ik hier veel lees; ik lees veel begrip voor hun frustratie maar tegelijkertijd onbegrip voor het ontkennen van het probleem (stikstof, fosfaat) en in het verlengde daarvan ontkenning dat verandering van hun bedrijfsvoering broodnodig is en daarmee een oplossing in de weg staan. Vandaar weinig begrip voor de protesten, verergerd door de manier waarop.
Volgens mij is er wel consensus dat de overheid de problemen in de hand heeft gewerkt, daarom wordt het weinig genoemd. Daar is geen discussie en het is niet productief voor de oplossing (hooguit om te voorkomen dat oude fouten opnieuw gemaakt worden).

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 22-09-2022 10:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.